1. Ik moest opeens aan onze zandkunstenaar Gert van der Vijver denken. De eerste keer dat ik hem aan het werk zag, was ik behoorlijk onder de indruk. Je zou hem kunnen inzetten wanneer Duncan
Arcade zingt (dan zie je op het scherm het Arcade-verhaal in zand) / of bv als intervalact om de geschiedenis van Nederland te tonen of een onderdeel van onze geschiedenis zoals de watersnoodramp en als gevolg onze strijd met de zee / en je laat het terugkomen tijdens de rest van de show door hem de vlag van het land van het eerstvolgende optreden te laten strooien.
Het zou passen bij het thema 'Paint your music' / Nederlandse kunstenaars. En ook bij het thema 'Nederland en het water'.
2. Ik spreek vaak internationale bezoekers aan Nederland. Iets wat volgens hen typisch is voor ons is dat we graag over het weer klagen, vooral over regen. En dat het hier ook vaak regent. Ik geloof dat we ook behoorlijk veel woorden voor regen hebben (miezerregen, hoosbui, etc). We zouden een Ode aan de Regen kunnen geven met een regen-medley;
It's raining men met een gospelkoor,
Singing in the Rain in musicalstijl,
November rain van Guns 'n Roses, en wat je nog meer kan bedenken aan bekende liedjes over regen. Gezongen door Nederlands beste strotten. Een ode aan regen mag ook wel, nu het weer steeds warmer wordt en de regen steeds minder. Ook dit sluit weer aan op het thema 'Nederland en het water'.
3. Nijntje! Zo bekend over de wereld als Miffy. Ik vind Nijntje heel no-nonsense-Nederlands; met een paar strakke lijnen vertel je een verhaal. Bijna modernisme a la Mondriaan. En daar heb je weer een link met 'Paint your music' / Nederlandse kunstenaars. Ik moet eerlijk bekennen niet te weten hoe je Nijntje teug kan laten komen in de show (zonder te werken met een mens verkleed als Nijntje, dat is te kinderlijk). Maar Nijntje met een afgesneden oor a la Van Gogh zou wel prachtig zijn.