Zorgwekkend? Net zo nieuwswaardig als nieuws over drank- en/of drugsslachtoffers?quote:Overmatig gebruik van lachgas heeft mogelijk blijvend letsel veroorzaakt bij jonge Twentenaren. Twee twintigers zijn met een gedeeltelijke dwarslaesie in ziekenhuis MST beland. De vraag is of ze er helemaal bovenop komen.
Het meest recente geval was van enkele weken geleden. Een jonge man kon zijn bed niet meer uit. Hij had minder kracht in zijn benen, een verdoofd gevoel in het onderlichaam tot aan de navel, verdoofde vingertoppen en tintelingen in zijn handen.
Volgens het ziekenhuis was de oorzaak veel te veel lachgas. Vlak voor opname bestond het gebruik uit dagelijks liefst honderd ballonnen, aldus MST. Het gevolg was een beschadiging van het ruggenmerg, de dwarslaesie dus. De andere patiënt lag vorig jaar in MST.
Blijvende schade?
Neuroloog Lucille Dorresteijn wil in verband met privacy niets zeggen over de herstelmogelijkheden van specifiek deze twee patiënten. „In zijn algemeenheid verdwijnen de klachten deels. Maar dat duurt maanden tot jaren. Of ze er helemaal niets aan over houden, is nu nog niet te zeggen.”
Het meest recente slachtoffer zit nog in een rolstoel. Hij zal lang moeten revalideren. Dat gebeurt voor een deel met medicatie.
Dwarslaesie door lachgas
De situatie van de twee staat niet op zichzelf. Navraag door de NOS wees eerder dit jaar uit dat de afgelopen 2,5 jaar bij acht revalidatiecentra in Nederland dertien patiënten werden behandeld met een incomplete dwarslaesie als gevolg van lachgas. „Mogelijk zijn er meer dan dertien patiënten”, zegt Lucille Dorresteijn. „Wie lichtere neurologische klachten heeft, komt niet altijd in een revalidatiecentrum terecht.”
Verbod
Het Trimbos-instituut zegt dat lachgas onder jongeren steeds populairder wordt. Het middel is makkelijk en legaal verkrijgbaar. Steeds vaker wordt gepleit voor strengere regels dan wel een verbod. Het Rode Kruis, het Trimbos-instituut en de Hersenstichting lieten dit jaar waarschuwingen uitgaan. De Hersenstichting pleit voor het einde van de vrije verkoop van lachgas in Nederland.
Het Trimbos-instituut stelt dat het risico op nadelige gezondheidseffecten gering is bij doorsnee recreatief gebruik. Neurologische afwijkingen, waaronder dus een incomplete dwarslaesie, kunnen alleen ontstaan bij intensief gebruik. „Het is dus belangrijk om voorzichtig met lachgas om te gaan”, zegt Leonie Kamps van het instituut.
De twee jonge slachtoffers in MST zijn uitzonderlijk. De andere regionale ziekenhuizen ZGT(Almelo en Hengelo), SKB (Winterswijk) en het Röpcke-Zweers (Hardenberg) kregen dit jaar geen patiënten binnen met (ernstig) letsel door lachgas.
Dagelijks honderd ballonnen? Het mag wat kosten .....quote:Volgens het ziekenhuis was de oorzaak veel te veel lachgas. Vlak voor opname bestond het gebruik uit dagelijks liefst honderd ballonnen, aldus MST.
Think about the children.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:12 schreef maily het volgende:
Twee jonge Twentenaren verlamd door lachgas
[..]
Zorgwekkend? Net zo nieuwswaardig als nieuws over drank- en/of drugsslachtoffers?
Als je er voor het gemak van uit gaat dat die gozer een normaal waak/slaapritme heeft is ie dus zo'n beetje elke 10 minuten aan een ballon aan het lurken. Wat kost dat wel niet, en een dergelijk extreem verbruik/verslaving lijkt me toch lastig te combineren met andere activiteiten.quote:Vlak voor opname bestond het gebruik uit dagelijks liefst honderd ballonnen
Dat snap ik dus ook niet .....quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als je er voor het gemak van uit gaat dat die gozer een normaal waak/slaapritme heeft is ie dus zo'n beetje elke 10 minuten aan een ballon aan het lurken. Wat kost dat wel niet, en een dergelijk extreem verbruik/verslaving lijkt me toch lastig te combineren met andere activiteiten.
Weg gelachen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:28 schreef Fancy2 het volgende:
Ondanks talloze waarschuwingen. Waar zijn sommigen hun hersens gebleven?
Het zijn jongeren. Die nemen meer risico en natuurlijk je kunt niet achterblijven als het gaat om groepsgedrag. Een pilletje hier, een spuitje daar, een one-nightstand zonder voorbehoedsmiddelen links, een inhalering rechts, jwz.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:28 schreef Fancy2 het volgende:
Met de gasflessen zal het een stuk goedkoper zijn.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.jellinek.nl/i(...)/soorten-en-prijzen/
In het gunstigste geval dus 30 euro per dag, dat is an sich natuurlijk niet onbetaalbaar maar als je dat elke dag volhoudt kost het je zo'n 900 euro per maand...
https://www.telegraaf.nl/(...)verlamd-door-lachgasquote:Een verpleegkundige van het ziekenhuis schrijft in een blog dat de patiënt in kwestie zijn klachten voor langere tijd negeerde. Pas toen hij ’s ochtends niet meer uit bed kon komen, trok hij aan de bel. „Hij had geen idee dat de gevolgen zo ernstig waren”, aldus de verpleegkundige. De jongen zit nu in een rolstoel.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:36 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)verlamd-door-lachgas
WTF hoe doe je dat? Ik weet niet hoe lang je doet met 1 ballonnetje maar dan ben je toch constant ermee bezig?quote:Vlak voor opname bestond het gebruik uit dagelijks liefst honderd ballonnen
Boontje en loontje. Honderd ballonnen per dag.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!
Niemand verbiedt lachgasquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:45 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Elke dag 15 liter water is ook gevaarlijk. Water verbieden?
Is gwn lachequote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:43 schreef Fancy2 het volgende:
Wat is de kick van lachgas eigenlijk? Snap het niet.
Dat zal wel een stuk gezonder zijn idd:Pquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:57 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Kun je toch ook gewoon flauwe grapjes maken![]()
Ik lach altijd om mijn eigen flauwe grappen
En daarna lekker flauwvallenquote:lichte versnelling van ademhaling
misselijkheid
duizeligheid
evenwichtsstoornissen met risico op vallen
slappe ledematen
hoofdpijn na gebruik door zuurstoftekort
Dit hebben die gasten dus 100x gedaan. Wat een lul ben je dan.quote:Inademing vanuit een ballon die gevuld is met 100% lachgas leidt tot een tijdelijk zuurstoftekort. Hierdoor word je duizelig en kun je je evenwicht verliezen. Je kunt zelfs even out gaan (flauw vallen). Dit out gaan wordt door sommigen als een positieve ervaring beleefd. Door het tijdelijke zuurstoftekort kan ook hoofdpijn ontstaan.
Zo’n doosje met 50 patronen kost 15¤, maar is 1 patroon = 1 ballon? Ik heb er geen verstand van.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
In het gunstigste geval dus 30 euro per dag, dat is an sich natuurlijk niet onbetaalbaar maar als je dat elke dag volhoudt kost het je zo'n 900 euro per maand...
Als je in Venray naar die winkel gaat wordt het een stuk prijziger per dag ....quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:01 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Zo’n doosje met 50 patronen kost 15¤, maar is 1 patroon = 1 ballon? Ik heb er geen verstand van.
Eh, goeie vraag. Ben er ook geen expert in, ik zie de aantrekkingskracht niet zo...quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:01 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Zo’n doosje met 50 patronen kost 15¤, maar is 1 patroon = 1 ballon? Ik heb er geen verstand van.
Grappig ook dat sommige mensen over verbieden praten. Gaan ze dan ook het hebben van een Kidde verbieden?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:02 schreef Karina het volgende:
[..]serieus ze verkopen slagroompatronen. Wat een sneu gedoe.
misschien wel de verkoop op festivals verbieden. maar die patronen verbieden wordt lastig ja.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:05 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Grappig ook dat sommige mensen over verbieden praten. Gaan ze dan ook het hebben van een Kidde verbieden?
Welke Christelijke anti-drugssite ben jij geweest dan?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:01 schreef Karina het volgende:
Ik zat even te kijken wat dat lachgas doet, maar dat lijkt me echt niet lekker of zo
[..]
En daarna lekker flauwvallen
[..]
Dit hebben die gasten dus 100x gedaan. Wat een lul ben je dan.
Dronken worden duurt veel langer en heeft een veel langere nasleep. Eén of twee balonnen zorgt voor een paar minuten voor die roes (en meer). Met mate, geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:07 schreef Karina het volgende:
[..]
misschien wel de verkoop op festivals verbieden. maar die patronen verbieden wordt lastig ja.
Ik vind het maar een apart fenomeen, beetje lurken aan een ballon voor een kickWordt lekker dronken of zo.
Het gaat veel te goed in Nederland. Mensen vervelen zich.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:28 schreef Fancy2 het volgende:
Offtopic maar wat een vreselijk amateuristisch ogende winkel is dit, ik heb maar even googled of het toch niet een slechte photoshop was. Het gebruikte lettertype, de emoji, de plaatsing van de teksten op de vlaggetjes en ruiten, echt verschrikkelijk. Maar ja, de klantenkring zal het vast niet interesseren.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:01 schreef maily het volgende:
[..]
Als je in Venray naar die winkel gaat wordt het een stuk prijziger per dag ....
[ afbeelding ]
Jellinek kliniek.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:09 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Welke Christelijke anti-drugssite ben jij geweest dan?
Ik vind het maar raar hoor, beetje in de lijn van lijm snuiven.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:10 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Dronken worden duurt veel langer en heeft een veel langere nasleep. Eén of twee balonnen zorgt voor een paar minuten voor die roes (en meer). Met mate, geen enkel probleem.
Mij doet het ook denken aan van die Afrikanen die zo'n zak lijm aan het snuiven zijn de hele dag.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:27 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik vind het maar raar hoor, beetje in de lijn van lijm snuiven.
Ja, nee, heel iets anders dus.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:27 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik vind het maar raar hoor, beetje in de lijn van lijm snuiven.
Het wordt nog steeds in de medische wereld gebruikt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:31 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Mij doet het ook denken aan van die Afrikanen die zo'n zak lijm aan het snuiven zijn de hele dag.
En als ik de bijwerkingen lees, dan snap ik er helemaal niks meer van. Vooral dat tijdelijke zuurstoftekort lijkt mij griezelig.
Ik heb er heel wat ballonnen door zien gaan op feestjes waar de gemiddelde leeftijd zeker boven de 30 ligtquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:42 schreef Marsenal het volgende:
Wat ik ook leuk vind, is dat je veel berichten leest van lui die in de auto aan een ballonnetje lurken. Dat betekent dus dat je volwassen kerels hebt die dit doen, je zou denken dat het een typisch puberdingetje is.
En de vervuiling niet te vergeten. Al die ballonnen en patronen die ze op straat laten liggen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:40 schreef Gunner het volgende:
Het zou grappig zijn als wij niet met z'n allen voor de zorgkosten van dit soort sukkels mochten opdraaien.
In zulke hoeveelheden vermoed ik dat ze gasflessen hebben gebruikt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:50 schreef Cue_ het volgende:
Ik ben vooral benieuwd of ze 100 patronen of 100 ballonnen bedoelen.
Je kan zo 2/3 patronen in 1 ballon stoppen. Nogal een verschilletje.
Maargoed, dan nog ben je echt wel lang bezig met 100 stuk op een dag.
Zeker als je dit vaker doet, want dit zal echt niet eenmalig zijn geweest.
Komen deze jongens over als slimme mensen?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In zulke hoeveelheden vermoed ik dat ze gasflessen hebben gebruikt.
Moet je daar slim voor zijn dan?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:57 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Komen deze jongens over als slimme mensen?
Dat ook, maar dat is een groter maatschappelijk probleem. Zag laatst op straat een nog open en bijna vol colablikje liggen in m'n straat. Ik zei tegen m'n vrouw dat het niet in me zou opkomen om het daar achter te laten. Blijkbaar denkt de jeugd zo dat dat een prima plek is om je afval te dumpen. En dat voorbeeld is helaas geen incident.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:49 schreef maily het volgende:
[..]
En de vervuiling niet te vergeten. Al die ballonnen en patronen die ze op straat laten liggen.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 11:01 schreef LazyDave het volgende:
Bizar, hopelijk raken ze er weer bovenop. Veel vitamine B12 slikken.
Het is vakantie. Zal wel gewoon hele dag in het parkje of op het strand zitten met een ballon.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als je er voor het gemak van uit gaat dat die gozer een normaal waak/slaapritme heeft is ie dus zo'n beetje elke 10 minuten aan een ballon aan het lurken. Wat kost dat wel niet, en een dergelijk extreem verbruik/verslaving lijkt me toch lastig te combineren met andere activiteiten.
Het lachen zal de twee nu wel vergaan zijn.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 12:28 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik denk niet dat de mensheid iets zou missen aan de betreffende 2 halve zolen.
Op zich was dat 20 - 30 jaren geleden niet heel anders hoor, alleen die ballonnen waren er toen niet of nauwelijks.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 12:56 schreef Werkperd het volgende:
Jeugd is naar de klote.
Jongeren die aan de lopende band jointjes roken. ''Ballonnen bijeenkomsten'' organiseren. Jonge meiden die hun benen voor iedereen openspreiden. Zuipen tot ze erbij neervallen. Shisha's. Gokken. etc. etc.
Wie zijn de verantwoordelijke? Ouders? Overheid? Scholen? Wat?
Gaat toch nergens meer over man.
Lachgas werkt niet d.m.v. zuurstoftekort, want dan zou je immers ook eindeloos in een plastic zakje kunnen ademen om hetzelfde effect te bewerkstelligen. Bijwerkingen van lachgas zijn gering in lage hoeveelheden en is redelijk veilig. Te veel, echter, en je krijgt dit soort toestanden. Maar ja, er zijn ook mensen die zich dood zuipen. Ik denk dat goede voorlichting het beste is, en denk dat dat ook wel kan. Zo krijgen ze wat meer zelfinzicht en verpesten ze het ook niet voor mensen die het wél verantwoordelijk gebruiken. Toch is jeugd die domme dingen doet een beetje van alle tijden. Jammer, maar het gebeurt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:31 schreef Ronaldsen het volgende:
En als ik de bijwerkingen lees, dan snap ik er helemaal niks meer van. Vooral dat tijdelijke zuurstoftekort lijkt mij griezelig.
Zo te zien wordt het overgebracht van de ene naar de andere generatie. Uiteraard zijn de nakomelingen nog erger en vooral in een omgeving waarin de overheid ze ondersteunt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 14:41 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Op zich was dat 20 - 30 jaren geleden niet heel anders hoor, alleen die ballonnen waren er toen niet of nauwelijks.
Meerdere onderzoeken menen toch uitgewezen te hebben dat de jeugd van nu juist braver is dan veel ouders. In de hippie tijd zat iedereen met elkaar rond te neuken en aan de 'acid'.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zo te zien wordt het overgebracht van de ene naar de andere generatie. Uiteraard zijn de nakomelingen nog erger en vooral in een omgeving waarin de overheid ze ondersteunt.
Niet aan de acid zitten en met elkaar rondneukenquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Meerdere onderzoeken menen toch uitgewezen te hebben dat de jeugd van nu juist braver is dan veel ouders. In de hippie tijd zat iedereen met elkaar rond te neuken en aan de 'acid'.
True truequote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:21 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Niet aan de acid zitten en met elkaar rondneuken
Dat mag de jeugd onder de 18 niet meer omdat conservatieve mensen het nodig vonden die grens te verhogen. Dat pubers dan naar andere legale genots middelen op zoek gaan is het logisch gevolg. Gooi de alcholleeftijd weer naar 16 en het lachgas fenomeen zal verminderen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 10:07 schreef Karina het volgende:
[..]
misschien wel de verkoop op festivals verbieden. maar die patronen verbieden wordt lastig ja.
Ik vind het maar een apart fenomeen, beetje lurken aan een ballon voor een kickWordt lekker dronken of zo.
Ah ja ik realiseerde me niet dat 16jarigen die shit gebruiken.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat mag de jeugd onder de 18 niet meer omdat conservatieve mensen het nodig vonden die grens te verhogen. Dat pubers dan naar andere legale genots middelen op zoek gaan is het logisch gevolg. Gooi de alcholleeftijd weer naar 16 en het lachgas fenomeen zal verminderen.
Alcohol is alleen vele malen schadelijker dan lachgas.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:43 schreef Basp1 het volgende:
Gooi de alcholleeftijd weer naar 16 en het lachgas fenomeen zal verminderen.
Dan hebben ze nu waarschijnlijk wel weer trek in een paar balonnetjes.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 12:31 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Het lachen zal de twee nu wel vergaan zijn.
Mwoah, het is vooral weer de massale media aandacht die het gebruik in de spotlights zet. Lachgas is al jaaaaren een dingetje.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 17:45 schreef 2dope het volgende:
Heb 't een paar keer geprobeerd maar het effect was minimaal. Valt wel op hoe 'hip' dit in korte tijd is geworden, laatst tijdens het stappen ook overal van die gasflessen achter de bar en de dansvloeren bezaaid met leeggelopen ballonnetjes
Allicht, maar het is me wel opgevallen hoe het in de horeca in vrij korte tijd opeens massaal te vinden is achter de bar. In mijn stad in ieder geval.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 17:50 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mwoah, het is vooral weer de massale media aandacht die het gebruik in de spotlights zet. Lachgas is al jaaaaren een dingetje.
Als het om roken of alcohol gaat bezig je hele andere retoriek... Komen we nu plotseling aan jouw hobby?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 09:45 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Elke dag 15 liter water is ook gevaarlijk. Water verbieden?
Alleen als het om roken gaat. Omdat dat helemaal niks oplevert. Alcohol of andere drugs geven een roes op z'n minst.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 17:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het om roken of alcohol gaat bezig je hele andere retoriek... Komen we nu plotseling aan jouw hobby?
Bij ons zijn ze 't alweer aan het uitbannen. De kroeg die er helemaal hip in opging is ermee gestopt ivm wat minder fijne ervaringen / geweld als gevolg ervan.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 17:51 schreef 2dope het volgende:
[..]
Allicht, maar het is me wel opgevallen hoe het in de horeca in vrij korte tijd opeens massaal te vinden is achter de bar. In mijn stad in ieder geval.
Dat ze eraf willen kan ik me wel voorstellen, niet in de laatste plaats vanwege de tyfusbende die het veroorzaakt. Dat geweld een 'gevolg' ervan is kan ik me dan weer niet voorstellen..quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 18:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Bij ons zijn ze 't alweer aan het uitbannen. De kroeg die er helemaal hip in opging is ermee gestopt ivm wat minder fijne ervaringen / geweld als gevolg ervan.
En de gemeente wil het sowieso uit de kroegen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |