Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)stadion-az-ingestortquote:Op sociale media zijn er foto’s te zien van de lange zijde aan de overkant van de hoofdtribune waar het dak naar beneden is gekomen. Volgens de eerste berichten zijn er geen mensen in het stadion aanwezig. AZ speelt morgen de competitiewedstrijd uit bij RKC Waalwijk, maar donderdag staat de Europa League-wedstrijd tegen FC Mariupol op het programma.
In 2011 stortte een deel van het stadion van FC Twente in, daarbij kwamen destijds twee mensen om het leven.
Of een half uur geleden al begonnen warenquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:04 schreef Caland het volgende:
Stel dat ze over een half uurtje thuis hadden moeten beginnen
IK EIS KAMERVRAGEN
Of net in de rust zatenquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:05 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Of een half uur geleden al begonnen waren
Dat je niet durft te kijken van de spanning en dat er opeens een dak op je muil kankert ja. Daar had ik niet eens over nagedacht. Bizar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:06 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Ja of net tijdens een penalty.
Tijdens deze wedstrijd zou het minder erg zijn geweest.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat je niet durft te kijken van de spanning en dat er opeens een dak op je muil kankert ja. Daar had ik niet eens over nagedacht. Bizar.
Telstar stadion denk ik?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:12 schreef Drekkoning het volgende:
Donderdag in een ander stadion spelen?
quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat je niet durft te kijken van de spanning en dat er opeens een dak op je muil kankert ja. Daar had ik niet eens over nagedacht. Bizar.
Ik vermoed dat dit wel eens een OvV onderzoek kan gaan worden. Dan zal het mettertijd bekend worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:
Die 6000 kilo aan zonnepanelen + montagemateriaal zal het verschil niet gemaakt hebben toch?
Komt wel erg dichtbij zo.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Waar komt die 6000 vandaan?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:
Die 6000 kilo aan zonnepanelen + montagemateriaal zal het verschil niet gemaakt hebben toch?
Of dat je daar met je klappertjes klappert en dat het dak dan ineens op je kop klappert.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat dacht je van de wind die tussen de panelen en het dak jaagt en aan de panelen 'trekt'..quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:18 schreef MaGNeT het volgende:
Ja, ok, maar dat is het hele dak, er is een deel ingestortquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:43 schreef Durmada het volgende:
Het gaat om 1725 zonnepanelen van 18 kilo per stuk.
Waarom niet gewoon alle stadions op de planeet? Je weet maar nooit.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:48 schreef FL_Freak het volgende:
Als je dit zo leest mogen alle stadions in Nederland maar eens herkeurd worden. Je weet maar nooit..
Korte cornerquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:49 schreef phoenyx het volgende:
Je zal er maar net zitten te kijken naar een hoekschop en dan klettert dat op je
Lekker ballen bij Telstar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:17 schreef trein2000 het volgende:
Die spelen de komende weken niet in dat stadion
Het dak ging eraf xDquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:53 schreef ...TomTom het volgende:
Dat valt ze waarschijnlijk nogal rauw op hun dak bij AZ.
Eigenlijk hoop ik dat dit al gebeurt zonder een dergelijk waarschuwingsschotquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:48 schreef FL_Freak het volgende:
Als je dit zo leest mogen alle stadions in Nederland maar eens herkeurd worden. Je weet maar nooit..
Er zijn toch ook nooit supporters bij AZ?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:52 schreef Ivy_Mike het volgende:
Godverdetering zeg!![]()
Maar goed dat er nu geen supporters waren.
Zo werken die krachten helemaal niet. Lul niet zulke domme onzin manquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:40 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Wat dacht je van de wind die tussen de panelen en het dak jaagt en aan de panelen 'trekt'..
Kassiekertje inmiddels..
Ze hebben te hard staan klapperen met hun programma boekjequote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:56 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:
[..]
Er zijn toch ook nooit supporters bij AZ?
We mogen blij zijn dat er mensen nu nog misplaatste grappen over kunnen maken ja. Ik heb er ook niet bijster veel verstand van maar het is toch bizar dat dit kan? Zo hard is die storm nou ook weer nietquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:45 schreef Gehrman het volgende:
Zo dan... Er zouden maar mensen hebben gezeten. Dat was echt een enorme ramp geweest.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:08 schreef RamboDirk het volgende:
Mooi moment om een 2e ring te bouwen.
Nou ja zijn gewoon grappige grappen hoor, niks misplaatst aan, dat zou het zijn als er juist mensen zouden zijn overledenquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:12 schreef Heeinz het volgende:
[..]
We mogen blij zijn dat er mensen nu nog misplaatste grappen over kunnen maken ja. Ik heb er ook niet bijster veel verstand van maar het is toch bizar dat dit kan? Zo hard is die storm nou ook weer niet
#visionairtwitter:FR12Patrick twitterde op zaterdag 10-08-2019 om 18:44:24Ik zeg niet dat ik er verstand van heb. Maar in 2014 scheurde het dak van het #AZ stadion al bijna uit elkaar. https://t.co/SY3ZbTVCPi reageer retweet
Ik zou voor de zekerheid het international space stadion ook laten keuren.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon alle stadions op de planeet? Je weet maar nooit.
Of Olympisch stadion.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 20:02 schreef Paul het volgende:
Denk dat ze donderdag in de Galgenwaard gaan spelen
bedankt pattiequote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:22 schreef Caland het volgende:
#visionairtwitter:FR12Patrick twitterde op zaterdag 10-08-2019 om 18:44:24Ik zeg niet dat ik er verstand van heb. Maar in 2014 scheurde het dak van het #AZ stadion al bijna uit elkaar. https://t.co/SY3ZbTVCPi reageer retweet
Moet iets fout gegaan zijn idd. Bij een echte storm stort het hele stadion in elkaar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 21:12 schreef Elan het volgende:
Wat een krakkemikkige bedoeling als dat bij een windkracht 7 al in mekaar tieft
quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:26 schreef marzman het volgende:
[..]
Ik zou voor de zekerheid het international space stadion ook laten keuren.
Stuwdruk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:06 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zo werken die krachten helemaal niet. Lul niet zulke domme onzin man
@onlogischquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 21:12 schreef Elan het volgende:
Bij nader inzien is dat gewapper met die klappertjes wat ze daar altijd doen misschien toch niet geheel zonder gevaar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 21:12 schreef Elan het volgende:
Zo droevig weerquote:tol is uitgesproken in zijn wensen voor de toekomst. ,,We gaan niet naar Amsterdam als we een ander stadion nodig hebben. Dan nog liever naar Telstar zonder dat iedereen daar bij kan zijn omdat daar maar 4000 mensen in kunnen. Een andere optie is Utrecht, maar dat is wel erg ver weg voor de fans.’’
Meer dan 4000 mensen komen daar toch niet voor een EL wedstrijd. Lijkt me dus prima, Telstar stadion helemaal vullen. Kun je sfeer maken. Alhoewel.quote:
Jezus wat dom.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 22:42 schreef onlogisch het volgende:
[..]
bedoeling![]()
![]()
@:maxi-mus
@:GGMM
@:Caland
Amsterdam zou echt enorm kut zijn, veel te weinig supporters, dan speel je in een sfeerloze echoput.quote:
Ja stel je voor!!!quote:Op zondag 11 augustus 2019 09:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Amsterdam zou echt enorm kut zijn, veel te weinig supporters, dan speel je in een sfeerloze echoput.
Iets zegt me dat je die weken gerust kan veranderen in maanden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:17 schreef trein2000 het volgende:
Die spelen de komende weken niet in dat stadion
Dat zou mij ook niks verbazenquote:Op zondag 11 augustus 2019 09:53 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je die weken gerust kan veranderen in maanden.
Dan wijzigt alleen het aantal supporters dus.quote:Op zondag 11 augustus 2019 09:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Amsterdam zou echt enorm kut zijn, veel te weinig supporters, dan speel je in een sfeerloze echoput.
Ah, beetje zoals Ajax bijna wekelijks mag doen dus.quote:Op zondag 11 augustus 2019 09:03 schreef Drekkoning het volgende:
dan speel je in een sfeerloze echoput.
ja zal best moeilijk worden op zo'n korte termijnquote:Op zondag 11 augustus 2019 10:32 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
AZ mag blij zijn als ze nog ergens terecht kunnen. Nog een beetje eisen stellen ook........
Daar gaat het niet om. Die reactie van we gaan echt niet ajax is gewoon belachelijk.quote:Op zondag 11 augustus 2019 09:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Die haat iddquote:Op zondag 11 augustus 2019 12:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Die reactie van we gaan echt niet ajax is gewoon belachelijk.
Vooral die laatste zin. Het ziet er niet stevig uitquote:Op zondag 11 augustus 2019 13:11 schreef WethouderHekking het volgende:
‘Dakconstructie AZ-stadion was door bezuiniging veel te licht gebouwd’
De dakconstructie van het AFAS-stadion van voetbalclub AZ in Alkmaar is bij de bouw in 2005-2006 veel te licht uitgevoerd om kosten te besparen. ‘Een spaghetticonstructie. Ik wacht al 13 jaar tot het in zou storten.’
Dat zegt bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek, destijds docent docent aan de Universiteit Twente en buitengewoon lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die op verzoek van de brandweer in Alkmaar de bouwvergunning tegen het licht hield. De brandweer twijfelde aan de brandwerendheid; zou het dak een brand van een uur kunnen weerstaan? Een betere brandwerendheid had bereikt kunnen worden door een stevigere constructie. ,,Met dikker staal.’’ Maar dat was volgens de gemeente niet nodig.
Suurenbroek is totaal niet verbaasd dat het dak het heeft begeven. ,,Met de extra belasting van de zonnepanelen die een paar jaar geleden aangebracht zijn en harde wind vanuit een bepaalde hoek met onderdruk en bovendruk krijg je dit. Maar dat gebeurt alleen als de constructie vanaf het begin te zwak is.’’
,,De constructie voldeed niet aan de eisen van het bouwbesluit en niet aan de eisen van de brandveiligheid. Heel die constructie had sterker uitgevoerd moeten worden. Er was in die tijd een hoop gerommel met de sturing door de gemeente en de gemeente werd aangestuurd, dat durf ik gerust te zeggen, door Dirk Scheringa.’’
De wil van de toen machtige DSB-bankier was wet in Alkmaar, schetst Suurenbroek. ,,Als hij sprak, stopten de ambtenaren met werken en ze luisterden. Scheringa huurde allerlei aannemers in. Onderaannemers gingen failliet en moesten ook een skybox kopen voor ze überhaupt aan het werk mochten. Wat doe je als het niks mag kosten en je niet verdienen kunt met minder uren werk? Dan zoek je het in het materiaal. Dunner, lichter, goedkoper, minder kwaliteit. Er gingen zelfs geruchten over partijen afgekeurd staal.’’ Het had volgens Suurenbroek ‘miljoenen euro’s’ extra gekost om het dak wél voldoende sterk te maken.
Geen verstand
Scheringa - in de bouwjaren eigenaar en voorzitter van AZ en zijn DSB-bank was hoofdsponsor - wijst de beschuldiging van de hand. ,,Ik herken me daar niet in. Het stadion is getekend door een vooraanstaand architect. Het is door bouwkundigen goedgekeurd, ik heb er zelf geen verstand van, en de gemeente loopt mee of alles klopt conform de bouwvoorschriften.’’ Ook dat Scheringa destijds het bouwproces vooral op prijs stuurde wijst hij van de hand. ,,Dit gaat toch nergens over? Je vraagt offertes op en je gaat met een aannemer in zee. Je neemt iets aan voor een bepaalde som. En dan heb je er geen invloed meer op.’’
Suurenbroek, maar ook Scheringa, vinden dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid het constructie van het stadion door moet lichten. Scheringa: ,,Er zitten bij wedstrijden 17.000 mensen in dat stadion, dan kun je geen enkel risico nemen.’’
Onderzoeksraad
Het ingestorte dak, dat een ramp was geweest als er op dat moment mensen hadden gezeten, heeft inmiddels de aandacht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Er is door de onderzoeksraad vandaag al gebeld met deskundigen, zegt woordvoerster Sara Vernooij van de Onderzoeksraad. Komende week besluit de raad of onderzoek wordt gedaan.
Het kritische rapport van Suurenbroek verdween in 2006 in een lade. De gemeente legde het naast zich neer en wees op andere rapporten die uitwijzen dat alles in orde was. Suurenbroek was de gebeten hond. ,,De hard kern van AZ zou me weleens op komen zoeken. Ik was die Amsterdammer die alles probeerde tegen te houden. Toen ze erachter kwamen dat ik in Twente woonde vonden ze dat te ver weg.’’
Voetbalclub AZ doet ook namens de gemeente de woordvoering over het ingestorte dak, maar kan niets zeggen over de sterkte van de dakconstructie en weet nu ook niet of er is berekend of het dak de zonnepanelen wel kon dragen. Woordvoerder Lisanne Nooter: ,,Daar heb ik nu geen antwoord op. We gaan nu eerst onderzoek naar wat er aan de hand is geweest en dan hopen we zo snel mogelijk met antwoorden te kunnen komen.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)ht-gebouwd~a0547a7b/
Het ziet er op de foto's ook niet echt degelijk uit moet ik zeggen.
Met als verschil dat deze gast het in 2006 al aangafquote:Op zondag 11 augustus 2019 13:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Vooral die laatste zin. Het ziet er niet stevig uitAlle zogenaamde experts komen weer uit hun holletjes gekropen als vieze kakkerlakken.
Die laatste zin was niet van een expert maar van mij.quote:Op zondag 11 augustus 2019 13:25 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Met als verschil dat deze gast het in 2006 al aangaf
Eens. Beetje zoals na ongeluk met de Stint. Ineens allemaal elektrische bakfiets experts op het internet.quote:Op zondag 11 augustus 2019 13:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Vooral die laatste zin. Het ziet er niet stevig uitAlle zogenaamde experts komen weer uit hun holletjes gekropen als vieze kakkerlakken.
die zonnepanelen zijn toch ook ver na zijn tijd geplaatstquote:Op zondag 11 augustus 2019 13:58 schreef aloa het volgende:
Scheringa weet uiteraard van niks.
Wel opvallend hoe dingen instorten de laatste tijd...Lekker goedkoop bouwen.
Ondertussen zijn ze al aanwezig geweest, kans groot dus dat het inderdaad door de OvV onderzocht gaat worden. Onderste steen boven.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dit wel eens een OvV onderzoek kan gaan worden. Dan zal het mettertijd bekend worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |