quote:Amsterdam wil excuses aanbieden voor slavernijverleden
Amsterdam moet als eerste gemeente in Nederland excuses aanbieden voor het slavernijverleden. Dit eist een grote meerderheid van de gemeenteraad, het college is positief. ‘Een historisch moment.’
even partijen, die samen 31 van de 45 zetels hebben in de gemeenteraad, dienen maandag een initiatiefvoorstel in voor formele excuses op 1 juli 2020, tijdens Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van slavernij.
Wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) zegt dat het Amsterdamse gemeentebestuur ‘welwillend is’ ten aanzien van de oproep van Denk, GroenLinks, PvdA, Bij1, ChristenUnie, D66 en SP. “Dit had al veel eerder moeten gebeuren,” zegt Don Ceder (ChristenUnie). Dehlia Timman (D66): “Een historisch moment.”
Gevoelig
Amsterdam gebruikt de tijd tot 1 juli 2020 voor wetenschappelijk onderzoek naar de exacte rol van de gemeente Amsterdam in de slavernijgeschiedenis. “Als je excuses maakt, moet je wel weten waarvoor precies,” zegt Groot Wassink.
Volgens Mourad Taimounti, fractievoorzitter van Denk, de partij die het voortouw nam, is het niet de vraag óf Amsterdam excuses gaat maken, maar hoogstens waarvoor.
Excuses voor het slavernijverleden liggen gevoelig en zijn dan ook nooit volmondig gedaan in Nederland. In 2018 deed burgemeester Aboutaleb van Rotterdam een oproep tot nationale excuses, maar Nederland kwam niet verder dan de ‘diepe spijt, neigend naar berouw,’ die toenmalig minister Van Boxtel uitsprak in 2001. In het buitenland hebben steden en landen wel al excuses aangeboden.
Volgens de initiatiefnemers heeft de stad flink geprofiteerd van de slavenhandel. “Amsterdam was facilitator van slavernij,” aldus Taimounti. De gemeente was voor een derde eigenaar van de Sociëteit van Suriname, die de slavenhandel opzette. De gemeente besliste mee en de bestuurders, onder wie burgemeesters, waren op de hoogte van de slavenhandel, zegt de Leidse historicus Karwan Fatah-Black, die onderzoek deed naar de Sociëteit van Suriname. Hij vindt dat Amsterdam alle reden heeft om excuses aan te bieden. “De gemeente heeft een prominente rol gespeeld in het slavernijverleden.”
De excuses worden aangeboden aan ‘alle mensen en nazaten die last hebben gehad van de slavernij,’ zegt Taimounti. Hiermee wordt niet alleen de slavernij in Suriname bedoeld, maar ook die in de andere voormalige koloniën. “De effecten op mensen zijn nog altijd voelbaar en uiten zich bijvoorbeeld in achtergestelde posities,” aldus Taimounti.
Verbinding
De excuses vormen een begin, vinden de zeven partijen. “Wij hopen dat die leiden tot verbinding, dat we als stad naar elkaar toegroeien,” aldus Ceder.
Groot Wassink wil de juridische gevolgen in kaart brengen. Angst voor claims, hebben de initiatiefnemers niet. “Het gaat de nabestaanden om erkenning,” zegt Taimounti. “Het vervolg moet zijn dat het slavernijverleden ruim aandacht krijgt in schoolboeken of in een nieuw museum.”
https://www.parool.nl/ams(...)ijverleden~b1f4e38f/
Ik ben ook nabestaande van de gruwelen uit WO2quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:10 schreef Pleun2011 het volgende:
'Het gaat de nabestaanden om erkenning'
Hoe naïef kan je zijn?
Heeft het andere steden al miljarden gekost? Zo niet, waarom zou het Amsterdam dan wel miljarden kosten?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:56 schreef Scjvb het volgende:
Dat gaat ons miljarden kosten. Dus, niet doen!
Niet per se Amsterdam.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:16 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Heeft het andere steden al miljarden gekost? Zo niet, waarom zou het Amsterdam dan wel miljarden kosten?
Die mensen zijn allemaal dood, maar toch zijn er mensen die excuses willen/eisen. Waarom maken zij aanspraak op excuses, van wie precies en waarvoor?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja welke slachtoffers zou ons slavernijverleden nu gemaakt hebben?
de slaven natuurlijk, de behandeling van die figuren was niet heel erg mooi
'jammer dat jullie allemaal ineens dood zijn maar verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen hehehe, beter laat dan nooit, gras is groen en al dat soort dingen en dat er wat jaartjes overheen zijn gegaan ontslaat ons ook niet echt van onze verantwoordelijkheid als mens en shit
we hebben jullie niet goed behandeld ... het spijt ons
en als we in de toekomst weer in slaven gaan handelen beloven we hierbij dat beter te doen'
punt, boek dicht, strik erom
nu zie ik daar persoonlijk niet superveel noodzaak in omdat die gasten idd allemaal al dood zijn maar kwaad kan het in mijn ogen ook niet echt
Het gaat ook niet alleen of specifiek om herstelbetalingen, het gaat om het narratief van de boze blanken die alleen maar rijk zijn geworden door roof, slavernij en uitbuiting van de niet witten en dan met name de zwarten, en dat dat eigenlijk nog steeds doorgaat en elk eventueel falen van zwarten waar dan ook ter wereld daar aan te wijten is. Er is geen plek voor onderscheid tussen blanken, allemaal even slecht als de Amerikanen en de Zuid-Afrikanen, en er is geen plek voor onderscheid tussen de zwarten, allemaal evenzeer slachtoffer en nooit dader.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zonder die herstelbetalingen
ik zie nogmaals niet hoe die dichterbij komen met excuses
excuses eisen is sowieso onzin, je maakt excuses omdat je spijt hebt oid, niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen want dan heeft het geen waarde meer natuurlijkquote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die mensen zijn allemaal dood, maar toch zijn er mensen die excuses willen/eisen. Waarom maken zij aanspraak op excuses, van wie precies en waarvoor?
[..]
ja nu moet je betalen schijnbaarquote:
Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
excuses eisen is sowieso onzin, je maakt excuses omdat je spijt hebt oid, niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen want dan heeft het geen waarde meer natuurlijk
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat ook niet alleen of specifiek om herstelbetalingen, het gaat om het narratief van de boze blanken die alleen maar rijk zijn geworden door roof, slavernij en uitbuiting van de niet witten en dan met name de zwarten, en dat dat eigenlijk nog steeds doorgaat en elk eventueel falen van zwarten waar dan ook ter wereld daar aan te wijten is. Er is geen plek voor onderscheid tussen blanken, allemaal even slecht als de Amerikanen en de Zuid-Afrikanen, en er is geen plek voor onderscheid tussen de zwarten, allemaal evenzeer slachtoffer en nooit dader.
En daarom hebben zwarten van waar dan ook ter wereld recht op die rijkdom. Dat is natuurlijk maar een activistische stroming tussen stromingen die weldegelijk een punt hebben, maar ze zijn er echt hoor. Mensen van de andere kant van de wereld die door Amsterdam lopen en het volmaakt vanzelfsprekend vinden dat ze daar mogen blijven want het is met hun bloed opgebouwd, en dus hebben ze nog recht op een safe space met alleen maar zwarten ook, en is het een schande dat er ergens een raggae band met blanken erin speelt.
vinden dat je het verdiend hebt is wat anders dan iets opeisenquote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.
Ja als je herdenkt, dan wel goed doen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 18:56 schreef the-eye het volgende:
Het zou mooi zijn als leden van het kettikotti comité de raadsleden van de betreffende partijen dan op die dag flink met de zweep zouden geven. Als een soort symbolische vergelding
Mensen mogen van alles. Maar als je oprecht denkt dat je excuus nodig hebt vanwege iets dat jij niet hebt meegemaakt, dan heb je vooral een goede psycholoog nodig.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.
jij denkt zwart-wit...quote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:03 schreef DoubleUU het volgende:
Wanneer gaat de zwarte bevolking excuses maken? Verreweg de meeste slavenhandelaren waren zwart. En dan hebben we het nog niet eens over de slaven van de islamisten, de enige slavernij die nooit gestopt is. Afgezien van het loonslaaf zijn dan.
Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty'squote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:03 schreef DoubleUU het volgende:
Wanneer gaat de zwarte bevolking excuses maken?
Dan lijken mij De Boer en Cocu eerder aan de beurt, net zoals de Arabieren, Turken, Marokkanen en verschillende Afrikaanse volkeren eerder aan de beurt zijn om excuses te maken voor de slavernij.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty's
zo is het ... Genee , Derksen en Gijp moeten excuses maken voor jarenlang slap lullenquote:Op vrijdag 5 juli 2019 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
het voetbalpubliek onder leiding van wat zich journalisten en analytici durven te noemen.
Zeg dat tegen de mensen die verontschuldiging willen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 20:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jij denkt zwart-wit...
" zullie ras.... was erger dan mijn ras...."
En dan vind je dat iedereen van dat aangeklaagde ras excuses moet maken
Daar noem je wat. Tering he hij schoot ze de parkeerplaats op.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty's
Doe jij maar eerst je excuses maken voor je zwart-wit opmerkingquote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:33 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de mensen die verontschuldiging willen.
Dikke lul in je muil. Nooit dat ik excuses aanbied, tenzij goed aangetoond is dat een fout heb gemaakt. Maar voor zover ik het nu zie maak jij hier een fout.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe jij maar eerst je excuses maken voor je zwart-wit opmerking
Wat jij leuk vind in je muil hoeft een ander nog niet te vinden.quote:
Deze advocate legt uit hoe excuses een opstap kunnen zijn voor herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 19:47 schreef sp3c het volgende:
maar wat is dan de juridische meerwaarde hier die schadeclaims op zou leveren dan?
iedereen roept dat wel maar waarom dan?
als we geen sorry zeggen is het niet gebeurt ofzo?
ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbhquote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:55 schreef madam-april het volgende:
[..]
Deze advocate legt uit hoe excuses een opstap kunnen zijn voor herstelbetalingen.
https://www.trouw.nl/nieu(...)s-moeilijk~bf1c2a3c/
schuld hebben we allang bekendquote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:57 schreef BasEnAad het volgende:
Dit is zo dom en naïef.
Je moet zoiets betreuren, maar absoluut geen excuses aanbieden en dus schuld bekennen.
Dat kan niet eens, want de schuldigen zijn allang dood.
Waarom?quote:Op vrijdag 5 juli 2019 22:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbh
de staat aanklagen is een beetje haar dingetjequote:
In het stuk legt ze het verschil tussen spijt betuigen en excuses aanbieden wel goed uit.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 22:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
de staat aanklagen is een beetje haar dingetje
wint verder nooit maar ze kan er van leven denk ik
Vragen kan altijd.... kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 22:07 schreef Pleun2011 het volgende:
De meesten van ons zijn loonslaven..moeten we dan ook excuses vragen aan alle werkgevers in Nederland?
Iets is niet racistisch omdat jij dat toevallig vindt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat jij leuk vind in je muil hoeft een ander nog niet te vinden.
Maar ... je snapt dus echt niet hoe dom generaliserend en racistisch je opmerking was ?
Geeft wel aan dat hierover wordt nagedacht. Iets wat ik gisteren ook al opschreef.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 22:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbh
Ik bedoel... het spijt mij ook oprecht best wel over al die slaven die ik heb gehad. En ik wil expliciet mijn spijt doorgeven aan an die mensen in Nederland die mijn slaaf zijn geweest.quote:
Het rascistische in je opmerking is vinden dat een zekere zwarte bevolking excuses moet maken voor iets wat ooit andere zwarte mensen gedaan hebben.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 07:42 schreef DoubleUU het volgende:
Maar zeggen dat de meeste slavenhandelaren zwart waren vind jij racistisch?
Waar het op neer komt is dat er gewoon weer wat mensen zijn, vaak met een kleurtje, die zichzelf zielig vinden en die graag gratis geld willen. En als je ze dat geeft, dan staat volgende week het volgende clubje zelfbenoemde zielige mensen op de stoep.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 11:58 schreef roninho het volgende:
Ik vind het vooral erg bijzondere dat om een of andere reden het mogelijk is dat dit onderwerp daadwerkelijk op de agenda komt te staan in een gemeenteraad. Het lijkt mij dat er genoeg problemen en uitdagingen in Amsterdam zijn waar de gemeenteraad haar tijd aan wil besteden. Hoe kan het dan zijn dat dit als zodanig probleem wordt ervaren dat hier dus prioriteit aan wordt gegeven, en vooral voor wie is dit dan eigenlijk een probleem?
Laten we wel wezen, dit heeft honderden jaren geleden plaats gevonden. Het is binnen de huidige normen en waarden niet iets waar we trots op zijn (zwak uitgedrukt) maar wat is de aanleiding om dit nu op te gaan pakken, en wat lossen we hier precies mee op?
Geheid dat er zo'n clubje zal zijn, en dat verbaasd me niets want die zijn er bij elk onderwerp waar mogelijk wat geld te halen is. Wat mij verbaasd is dat een gemeenteraad hier niet doorheen prikt (het is allereerst al op de agenda gekomen, en vervolgens heeft blijkbaar een meerderheid voorgestemd)quote:Op zaterdag 6 juli 2019 12:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waar het op neer komt is dat er gewoon weer wat mensen zijn, vaak met een kleurtje, die zichzelf zielig vinden en die graag gratis geld willen. En als je ze dat geeft, dan staat volgende week het volgende clubje zelfbenoemde zielige mensen op de stoep.
Dat is min of meer hetzelfde punt als het excuusgeile gepeupel wilt maken.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 20:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
" zullie ras.... was erger dan mijn ras...."
En vinden dat de Nederlandse bevolking excuses moet maken voor iets wat andere Nederlanders ooit gedaan hebben is dan wel terecht? Meten met 2 maten.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 10:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het rascistische in je opmerking is vinden dat een zekere zwarte bevolking excuses moet maken voor iets wat ooit andere zwarte mensen gedaan hebben.
Precies dat.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 12:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waar het op neer komt is dat er gewoon weer wat mensen zijn, vaak met een kleurtje, die zichzelf zielig vinden en die graag gratis geld willen. En als je ze dat geeft, dan staat volgende week het volgende clubje zelfbenoemde zielige mensen op de stoep.
Topper!quote:
Deugen. En Amsterdam ziet zich natuurlijk maar wat graag als souvereine stadstaat binnen Nederland.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:12 schreef Dutchguy het volgende:
Wat voor zin heeft het dan voor Amsterdam om apart anno 2020 nog een keer excuses te maken ?
Het voelt inderdaad als een gekunstelde manier om zich nog eens lekker te kunnen profileren.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:17 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Deugen. En Amsterdam ziet zich natuurlijk maar wat graag als souvereine stadstaat binnen Nederland.
Sommige van die reacties in die raad.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:17 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Deugen. En Amsterdam ziet zich natuurlijk maar wat graag als souvereine stadstaat binnen Nederland.
Zoals Annabel al zegt, zijn exuses de eerste stap naar herstelbetalingen. Geld wat dan weer bij allerlei dubieuze clubjes terecht komt.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:37 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het voelt inderdaad als een gekunstelde manier om zich nog eens lekker te kunnen profileren.
quote:Op zaterdag 11 januari 2020 14:18 schreef deedeetee het volgende:
Herstel betalingen ? Wat een onzin. De mensen om wie het gaat zijn allang dood. De slavernij is ook allang afgeschaft. Het monument was een mooi gebaar. Het moet maar eens klaar zijn.....
Niet echt.quote:Het moet maar eens klaar zijn.....
tuurlijk krijgt "we" dan veel boosheid te verwerken ook veel van we-leden zelf.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 14:50 schreef Speekselklier het volgende:
het gaat uiteindelijk altijd om het geld. Maar oh wee als we schadevergoeding vragen omdat ze plots niet meer voor ons wilde werken.
Dat heeft ons heel veel rijkdom gekost.
Dan heb je de poppetjes aan het dansen.
Ik hou hem niet tegen om te betalen..quote:Op zaterdag 11 januari 2020 15:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
De volgende onzin die uit Amerika komt overgewaaid.
[ afbeelding ]
ja dat zou wel eigenaardig zijn iddquote:Op zaterdag 11 januari 2020 14:50 schreef Speekselklier het volgende:
het gaat uiteindelijk altijd om het geld. Maar oh wee als we schadevergoeding vragen omdat ze plots niet meer voor ons wilde werken.
Onder het motto van "arbeid macht..."quote:Op zaterdag 11 januari 2020 21:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
tuurlijk krijgt "we" dan veel boosheid te verwerken ook veel van we-leden zelf.
het is een stupide idee... tot in het racistische..
Mwah... In de VS heb je actieve tegenwerking (gehad) van de donkere bevolking, zowel door de staat als door burgers. Daar is een vorm van reparatie zeker wel een discussie waard.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 15:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
Pas maar op. De val van Rome was ook een flinke schadepost voor de Romeinen. Reken daar maar 1550 jaar rente over...quote:Op zaterdag 11 januari 2020 14:50 schreef Speekselklier het volgende:
Kent deze domme tuthola uberhaupt de geschiedenis? Minder dan 1% van blanken bezat slaven. Sterker nog veel blanken waren zelf slaaf. Zwarten onderling in Afrika veroverde andere stammen en namen iedereen gevangen als slaaf die ze vervolgens verkochten aan de joden. De joden waren grote spelers in de slavenhandel en faciliteerde het hele zooitje (maar als je dat benoemt ben je een antisemiet...). Blanken waren zelf over het algemeen straatarm. Door de media is het beeld ontstaan dat alle blanken gruwelijke slavendrijvers waren terwijl juist de blanken slavernij afgeschaft hebben terwijl het in andere delen van de wereld nog steeds bestaat. Lachwekkend.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 15:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
Uiteraard niet...duidelijk een het 'hep op feesboek gestaan' type.quote:Op zondag 12 januari 2020 01:18 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Kent deze domme tuthola uberhaupt de geschiedenis? Minder dan 1% van blanken bezat slaven. Sterker nog veel blanken waren zelf slaaf. Zwarten onderling in Afrika veroverde andere stammen en namen iedereen gevangen als slaaf die ze vervolgens verkochten aan de joden. De joden waren grote spelers in de slavenhandel en faciliteerde het hele zooitje (maar als je dat benoemt ben je een antisemiet...). Blanken waren zelf over het algemeen straatarm. Door de media is het beeld ontstaan dat alle blanken gruwelijke slavendrijvers waren terwijl juist de blanken slavernij afgeschaft hebben terwijl het in andere delen van de wereld nog steeds bestaat. Lachwekkend.
Dan is er muziekquote:Op zondag 12 januari 2020 01:34 schreef FL_Freak het volgende:
En dan is er officieel 'sorry' gezegd. En dan?
Herstelbetalingen natuurlijk.quote:Op zondag 12 januari 2020 01:34 schreef FL_Freak het volgende:
Nederlands paspoort en uitkering, sociale huurhuis enz is al genoeg herstelbetaling.quote:Op zondag 12 januari 2020 01:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Herstelbetalingen natuurlijk.
En extra privileges voor donkere medelanders en minder rechten voor blankenwitten.
Zaken als migrantenquotums en diversiteitsbeleid bij politie, het bedrijfsleven en overheidsorganen is iets wat partijen als D66 er al langer doorheen proberen te krijgen.quote:Op zondag 12 januari 2020 02:03 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Nederlands paspoort en uitkering, sociale huurhuis enz is al genoeg herstelbetaling.
Nou, laten we zeggen dat je een enorme duim hebt. Dit verhaal heb ik écht nog nooit gehoord. Nou, die 88; da’s niet je geboortejaar, hè?quote:Op zondag 12 januari 2020 01:18 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Kent deze domme tuthola uberhaupt de geschiedenis? Minder dan 1% van blanken bezat slaven. Sterker nog veel blanken waren zelf slaaf. Zwarten onderling in Afrika veroverde andere stammen en namen iedereen gevangen als slaaf die ze vervolgens verkochten aan de joden. De joden waren grote spelers in de slavenhandel en faciliteerde het hele zooitje (maar als je dat benoemt ben je een antisemiet...). Blanken waren zelf over het algemeen straatarm. Door de media is het beeld ontstaan dat alle blanken gruwelijke slavendrijvers waren terwijl juist de blanken slavernij afgeschaft hebben terwijl het in andere delen van de wereld nog steeds bestaat. Lachwekkend.
Inderdaad. Daarom minimaal 30.000 dollar van een blanke trailor trash familie naar Will Smith.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 21:16 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Mwah... In de VS heb je actieve tegenwerking (gehad) van de donkere bevolking, zowel door de staat als door burgers. Daar is een vorm van reparatie zeker wel een discussie waard.
Ze zouden natuurlijk ook gewoon als slaven op een van Smiths plantages kunnen gaan werken.quote:Op zondag 12 januari 2020 08:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarom minimaal 30.000 dollar van een blanke trailor trash familie naar Will Smith.
Oh...
Her grote doel zijn herstelbetalingen.quote:Op zondag 12 januari 2020 01:34 schreef FL_Freak het volgende:
Je wist dit echt niet? Ze leren het je in ieder niet bij geschiedenisles. Maar google maar eens; wie waren de voornaamste plantagehouders in Suriname, welke Nederlanders beheersten de slavenhandel in Brazilië, de rol die Joden speelden in het Ottomaanse rijk. Zomaar wat voorbeeldjes.quote:Op zondag 12 januari 2020 08:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, laten we zeggen dat je een enorme duim hebt. Dit verhaal heb ik écht nog nooit gehoord. Nou, die 88; da’s niet je geboortejaar, hè?
Mooi dat je me persoonlijkt aanvalt in plaats van met inhoud te komen. Doe eens onderzoek zou ik zeggen. De joden hadden een enorme dikke vinger in de pap bij de slavenhandel. Het was te verwachten natuurlijk dat het antisemitisch vingertje weer gewezen wordt dat is namelijk altijd de standaard reactie. Je mag alleen kritiek hebben op de geschiedenis van blanken maar owee als je over de joden begint. Lees de post van EdvandeBerg hierboven ook even.quote:Op zondag 12 januari 2020 08:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, laten we zeggen dat je een enorme duim hebt. Dit verhaal heb ik écht nog nooit gehoord. Nou, die 88; da’s niet je geboortejaar, hè?
Maar wil ik iemand van Nation of Islam wel serieus nemen? Natuurlijk kom je snel uit op Nation of Islam, gezien vanuit hun organisatie het boek The Secret Relationship Between Blacks and Jews (1991) komt dat volgens mij altijd (onterecht volgens velen) aangehaald wordt als het over Joden en de slavernij gaat. Zijn er ook gedegen, meer neutrale, werken of artikelen welke niet van een hoogst discutabele organisatie (wiens leider Malcolm X later zelf ook het gedachtegoed verwierp) komen?quote:
Zijn allemaal mongolen manquote:Op zondag 12 januari 2020 01:09 schreef Montagui het volgende:
Annabel Nanninga, Pieter Omtzigt, Renske Leijten en Martin Bosma.... dat zijn politica door wie ik me vertegenwoordigd voel.
Ollongren, Jetten, Kaag en Klaver staan wat betreft volledig aan de andere kant van dat spectrum.
Zoals altijd al. Zij praat gewoon realistische en duidelijke taal.quote:
Dat is idd duidelijke taal !quote:Op zondag 12 januari 2020 16:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals altijd al. Zij praat gewoon realistische en duidelijke taal.
Als enige in de stopera.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |