abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 15:54:04 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187766624
quote:
Amsterdam wil excuses aanbieden voor slavernijverleden

Amsterdam moet als eerste gemeente in Nederland excuses aanbieden voor het slavernijverleden. Dit eist een grote meerderheid van de gemeenteraad, het college is positief. ‘Een historisch moment.’

even partijen, die samen 31 van de 45 zetels hebben in de gemeenteraad, dienen maandag een initiatiefvoorstel in voor formele excuses op 1 juli 2020, tijdens Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van slavernij.

Wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) zegt dat het Amsterdamse gemeentebestuur ‘welwillend is’ ten aanzien van de oproep van Denk, GroenLinks, PvdA, Bij1, ChristenUnie, D66 en SP. “Dit had al veel eerder moeten gebeuren,” zegt Don Ceder (ChristenUnie). Dehlia Timman (D66): “Een historisch moment.”

Gevoelig
Amsterdam gebruikt de tijd tot 1 juli 2020 voor wetenschappelijk onderzoek naar de exacte rol van de gemeente Amsterdam in de slavernijgeschiedenis. “Als je excuses maakt, moet je wel weten waarvoor precies,” zegt Groot Wassink.

Volgens Mourad Taimounti, fractievoorzitter van Denk, de partij die het voortouw nam, is het niet de vraag óf Amsterdam excuses gaat maken, maar hoogstens waarvoor.

Excuses voor het slavernijverleden liggen gevoelig en zijn dan ook nooit volmondig gedaan in Nederland. In 2018 deed burgemeester Aboutaleb van Rotterdam een oproep tot nationale excuses, maar Nederland kwam niet verder dan de ‘diepe spijt, neigend naar berouw,’ die toenmalig minister Van Boxtel uitsprak in 2001. In het buitenland hebben steden en landen wel al excuses aangeboden.

Volgens de initiatiefnemers heeft de stad flink geprofiteerd van de slavenhandel. “Amsterdam was facilitator van slavernij,” aldus Taimounti. De gemeente was voor een derde eigenaar van de Sociëteit van Suriname, die de slavenhandel opzette. De gemeente besliste mee en de bestuurders, onder wie burgemeesters, waren op de hoogte van de slavenhandel, zegt de Leidse historicus Karwan Fatah-Black, die onderzoek deed naar de Sociëteit van Suriname. Hij vindt dat Amsterdam alle reden heeft om excuses aan te bieden. “De gemeente heeft een prominente rol gespeeld in het slavernijverleden.”

De excuses worden aangeboden aan ‘alle mensen en nazaten die last hebben gehad van de slavernij,’ zegt Taimounti. Hiermee wordt niet alleen de slavernij in Suriname bedoeld, maar ook die in de andere voormalige koloniën. “De effecten op mensen zijn nog altijd voelbaar en uiten zich bijvoorbeeld in achtergestelde posities,” aldus Taimounti.

Verbinding
De excuses vormen een begin, vinden de zeven partijen. “Wij hopen dat die leiden tot verbinding, dat we als stad naar elkaar toegroeien,” aldus Ceder.

Groot Wassink wil de juridische gevolgen in kaart brengen. Angst voor claims, hebben de initiatiefnemers niet. “Het gaat de nabestaanden om erkenning,” zegt Taimounti. “Het vervolg moet zijn dat het slavernijverleden ruim aandacht krijgt in schoolboeken of in een nieuw museum.”

https://www.parool.nl/ams(...)ijverleden~b1f4e38f/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 15:56:09 #2
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_187766653
Dat gaat ons miljarden kosten. Dus, niet doen!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_187766664
Is Amsterdam al hernoemd tot Ketikotidorp?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 15:57:35 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187766671
nee natuurlijk niet :')

is gewoon een stad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187766793
'Het gaat de nabestaanden om erkenning'

Hoe naïef kan je zijn?
pi_187766814
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:10 schreef Pleun2011 het volgende:
'Het gaat de nabestaanden om erkenning'

Hoe naïef kan je zijn?
Ik ben ook nabestaande van de gruwelen uit WO2
pi_187766854
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 15:56 schreef Scjvb het volgende:
Dat gaat ons miljarden kosten. Dus, niet doen!
Heeft het andere steden al miljarden gekost? Zo niet, waarom zou het Amsterdam dan wel miljarden kosten?
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 16:28:02 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187766992
welke andere steden hebben excuses aangeboden dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 16:39:52 #9
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_187767166
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:16 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Heeft het andere steden al miljarden gekost? Zo niet, waarom zou het Amsterdam dan wel miljarden kosten?
Niet per se Amsterdam.

Steek allereerst uw licht maar eens op over de financiële gevolgen van eventuele excuses voor de slavernij voor de Nederlandse overheid, oftewel erkenning van ons 'foute verleden', dan praten we heel misschien nog verder, beste.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 16:46:26 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187767231
welke financiele gevolgen zou het hebben dan?

ieder jaar een paar kransen enzo maar dat doen we nu ook al
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187767239
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 15:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja welke slachtoffers zou ons slavernijverleden nu gemaakt hebben?

de slaven natuurlijk, de behandeling van die figuren was niet heel erg mooi

'jammer dat jullie allemaal ineens dood zijn maar verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen hehehe, beter laat dan nooit, gras is groen en al dat soort dingen en dat er wat jaartjes overheen zijn gegaan ontslaat ons ook niet echt van onze verantwoordelijkheid als mens en shit

we hebben jullie niet goed behandeld ... het spijt ons
en als we in de toekomst weer in slaven gaan handelen beloven we hierbij dat beter te doen'

punt, boek dicht, strik erom

nu zie ik daar persoonlijk niet superveel noodzaak in omdat die gasten idd allemaal al dood zijn maar kwaad kan het in mijn ogen ook niet echt
Die mensen zijn allemaal dood, maar toch zijn er mensen die excuses willen/eisen. Waarom maken zij aanspraak op excuses, van wie precies en waarvoor?

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 15:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja zonder die herstelbetalingen

ik zie nogmaals niet hoe die dichterbij komen met excuses
Het gaat ook niet alleen of specifiek om herstelbetalingen, het gaat om het narratief van de boze blanken die alleen maar rijk zijn geworden door roof, slavernij en uitbuiting van de niet witten en dan met name de zwarten, en dat dat eigenlijk nog steeds doorgaat en elk eventueel falen van zwarten waar dan ook ter wereld daar aan te wijten is. Er is geen plek voor onderscheid tussen blanken, allemaal even slecht als de Amerikanen en de Zuid-Afrikanen, en er is geen plek voor onderscheid tussen de zwarten, allemaal evenzeer slachtoffer en nooit dader.

En daarom hebben zwarten van waar dan ook ter wereld recht op die rijkdom. Dat is natuurlijk maar een activistische stroming tussen stromingen die weldegelijk een punt hebben, maar ze zijn er echt hoor. Mensen van de andere kant van de wereld die door Amsterdam lopen en het volmaakt vanzelfsprekend vinden dat ze daar mogen blijven want het is met hun bloed opgebouwd, en dus hebben ze nog recht op een safe space met alleen maar zwarten ook, en is het een schande dat er ergens een raggae band met blanken erin speelt.

Ik ben altijd erg tegen racisme geweest, en dat geldt nu dus ook voor dergelijk zwart racisme. Ik ben ook altijd erg tegen geschiedvervalsing geweest, maar het is domweg gevaarlijk om een blank-zwart tegenstelling te creeeren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 16:53:01 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187767304
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die mensen zijn allemaal dood, maar toch zijn er mensen die excuses willen/eisen. Waarom maken zij aanspraak op excuses, van wie precies en waarvoor?
[..]

excuses eisen is sowieso onzin, je maakt excuses omdat je spijt hebt oid, niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen want dan heeft het geen waarde meer natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 16:53:54 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187767315
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 16:57:47 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187767361
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:53 schreef SpecialK het volgende:
[ afbeelding ]
ja nu moet je betalen schijnbaar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187767558
Deze discussie hebben we pas al eens gehad geloof ik. De nabestaanden van de slaven hebben de kans om een goed bestaan op te bouwen in het rijke westen. Hadden ze dan liever in een hutje in de rimboe gewoond en iedere dag 10 km lopen om water te halen? Misschien speelt erkenning van het leed van hun voorouders een rol, ik geef het voordeel van de twijfel. Maar in de wereld draait het toch echt meestal om geld, dus waarom zou dat nu anders zijn?
pi_187767591
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

excuses eisen is sowieso onzin, je maakt excuses omdat je spijt hebt oid, niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen want dan heeft het geen waarde meer natuurlijk
Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187767632
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat ook niet alleen of specifiek om herstelbetalingen, het gaat om het narratief van de boze blanken die alleen maar rijk zijn geworden door roof, slavernij en uitbuiting van de niet witten en dan met name de zwarten, en dat dat eigenlijk nog steeds doorgaat en elk eventueel falen van zwarten waar dan ook ter wereld daar aan te wijten is. Er is geen plek voor onderscheid tussen blanken, allemaal even slecht als de Amerikanen en de Zuid-Afrikanen, en er is geen plek voor onderscheid tussen de zwarten, allemaal evenzeer slachtoffer en nooit dader.

En daarom hebben zwarten van waar dan ook ter wereld recht op die rijkdom. Dat is natuurlijk maar een activistische stroming tussen stromingen die weldegelijk een punt hebben, maar ze zijn er echt hoor. Mensen van de andere kant van de wereld die door Amsterdam lopen en het volmaakt vanzelfsprekend vinden dat ze daar mogen blijven want het is met hun bloed opgebouwd, en dus hebben ze nog recht op een safe space met alleen maar zwarten ook, en is het een schande dat er ergens een raggae band met blanken erin speelt.
_O_
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 18:26:28 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187768371
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.
vinden dat je het verdiend hebt is wat anders dan iets opeisen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 18:56:34 #19
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_187768797
Het zou mooi zijn als leden van het kettikotti comité de raadsleden van de betreffende partijen dan op die dag flink met de zweep zouden geven. Als een soort symbolische vergelding
  vrijdag 5 juli 2019 @ 18:59:19 #20
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_187768909
Wanneer gaat de zwarte bevolking excuses maken? Verreweg de meeste slavenhandelaren waren zwart. En dan hebben we het nog niet eens over de slaven van de islamisten, de enige slavernij die nooit gestopt is. Afgezien van het loonslaaf zijn dan.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187768920
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 18:56 schreef the-eye het volgende:
Het zou mooi zijn als leden van het kettikotti comité de raadsleden van de betreffende partijen dan op die dag flink met de zweep zouden geven. Als een soort symbolische vergelding
Ja als je herdenkt, dan wel goed doen. :P
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187769057
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mensen mogen best vinden dat ze excuses hebben verdiend, en daar mag je dan best over nadenken. Maar dit is niet los te zien van identiteitspolitiek, de nieuwe geschiedeniscanon, de voortdurende stroom van selectieve geschiedschrijving om niet te zeggen vervalsing.
Mensen mogen van alles. Maar als je oprecht denkt dat je excuus nodig hebt vanwege iets dat jij niet hebt meegemaakt, dan heb je vooral een goede psycholoog nodig.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 19:30:04 #24
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_187769399
Ah, zoveel redenen temeer om excuses achterwege te laten bij dergelijk kwesties welke in dit geval eeuwenoude geschiedenis schrijven: ;)

1) Enkel en alleen al omdat het inderdaad niet gemeend is.

2) Gebeurtenissen ver voor onze tijd én bed vaak. ;)

3) Mogelijke schadeclaims
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 19:47:44 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187769679
maar wat is dan de juridische meerwaarde hier die schadeclaims op zou leveren dan?

iedereen roept dat wel maar waarom dan?

als we geen sorry zeggen is het niet gebeurt ofzo?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187770125
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:03 schreef DoubleUU het volgende:
Wanneer gaat de zwarte bevolking excuses maken? Verreweg de meeste slavenhandelaren waren zwart. En dan hebben we het nog niet eens over de slaven van de islamisten, de enige slavernij die nooit gestopt is. Afgezien van het loonslaaf zijn dan.
jij denkt zwart-wit...
" zullie ras.... was erger dan mijn ras...."
En dan vind je dat iedereen van dat aangeklaagde ras excuses moet maken
pi_187770400
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:03 schreef DoubleUU het volgende:
Wanneer gaat de zwarte bevolking excuses maken?
Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty's
pi_187770519
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty's
Dan lijken mij De Boer en Cocu eerder aan de beurt, net zoals de Arabieren, Turken, Marokkanen en verschillende Afrikaanse volkeren eerder aan de beurt zijn om excuses te maken voor de slavernij.

Ik geloof helemaal niet dat Nederland erg racistisch is, maar als ik nou iets moet noemen waar met twee maten gemeten wordt dan is het wel het voetbalpubliek onder leiding van wat zich journalisten en analytici durven te noemen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187770619
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:

het voetbalpubliek onder leiding van wat zich journalisten en analytici durven te noemen.
zo is het ... Genee , Derksen en Gijp moeten excuses maken voor jarenlang slap lullen
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 21:26:49 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187771328
die zijn dan tenminste nog wel vermakelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juli 2019 @ 21:28:01 #31
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_187771438
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

jij denkt zwart-wit...
" zullie ras.... was erger dan mijn ras...."
En dan vind je dat iedereen van dat aangeklaagde ras excuses moet maken
Zeg dat tegen de mensen die verontschuldiging willen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187771449
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Seedorf mag inderdaad wel eens excuses maken voor die gemiste penalty's
Daar noem je wat. Tering he hij schoot ze de parkeerplaats op.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187771484
Alsof we Duitsers nu aankijken op hun nazi-tijd? Maar iets van honderden jaren geleden, ja hoor. Wt ouwe. Mensen willen gewoon ophef lijkt het wel.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187771498
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:33 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Zeg dat tegen de mensen die verontschuldiging willen.
Doe jij maar eerst je excuses maken voor je zwart-wit opmerking
pi_187771514
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Doe jij maar eerst je excuses maken voor je zwart-wit opmerking
Dikke lul in je muil. Nooit dat ik excuses aanbied, tenzij goed aangetoond is dat een fout heb gemaakt. Maar voor zover ik het nu zie maak jij hier een fout.
Ik kom volgens mij wel over als een foute Rotterdammer. Who cares anyway :D
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187771696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:39 schreef DoubleUU het volgende:

Dikke lul in je muil.
Wat jij leuk vind in je muil hoeft een ander nog niet te vinden.
Maar ... je snapt dus echt niet hoe dom generaliserend en racistisch je opmerking was ?
pi_187771725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:47 schreef sp3c het volgende:
maar wat is dan de juridische meerwaarde hier die schadeclaims op zou leveren dan?

iedereen roept dat wel maar waarom dan?

als we geen sorry zeggen is het niet gebeurt ofzo?
Deze advocate legt uit hoe excuses een opstap kunnen zijn voor herstelbetalingen.
https://www.trouw.nl/nieu(...)s-moeilijk~bf1c2a3c/
  vrijdag 5 juli 2019 @ 21:57:24 #39
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_187771761
Dit is zo dom en naïef.
Je moet zoiets betreuren, maar absoluut geen excuses aanbieden en dus schuld bekennen.
Dat kan niet eens, want de schuldigen zijn allang dood.
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 22:02:58 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187771817
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:55 schreef madam-april het volgende:

[..]

Deze advocate legt uit hoe excuses een opstap kunnen zijn voor herstelbetalingen.
https://www.trouw.nl/nieu(...)s-moeilijk~bf1c2a3c/
ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 22:03:25 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187771823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:57 schreef BasEnAad het volgende:
Dit is zo dom en naïef.
Je moet zoiets betreuren, maar absoluut geen excuses aanbieden en dus schuld bekennen.
Dat kan niet eens, want de schuldigen zijn allang dood.
schuld hebben we allang bekend
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187771831
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 22:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbh
Waarom?
  Moderator vrijdag 5 juli 2019 @ 22:05:36 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187771842
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 22:04 schreef madam-april het volgende:

[..]

Waarom?
de staat aanklagen is een beetje haar dingetje

wint verder nooit maar ze kan er van leven denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187771854
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 22:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

de staat aanklagen is een beetje haar dingetje

wint verder nooit maar ze kan er van leven denk ik
In het stuk legt ze het verschil tussen spijt betuigen en excuses aanbieden wel goed uit.
pi_187771859
De meesten van ons zijn loonslaven..moeten we dan ook excuses vragen aan alle werkgevers in Nederland?
pi_187774100
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 22:07 schreef Pleun2011 het volgende:
De meesten van ons zijn loonslaven..moeten we dan ook excuses vragen aan alle werkgevers in Nederland?
Vragen kan altijd.... kan geen kwaad.
pi_187774490
Slavernij was destijds algemeen gemeengoed, van noord tot zuid van oost tot west.

Het lijkt me daarom nogal onzinnig om 1 bepaalde huidig levende groep (bv Amsterdam) excuses te moeten laten maken naar een andere groep (wie?) puur en alleen omdat zij misplaatst slachtoffergedrag vertonen? Dit luid schreeuwend marginaal racistisch groepje is nooit slaaf geweest. Daarbij zijn juist ZIJ degenen die racisme promoten door te focussen op ' kleur' - blank moet wit zijn he.

In deze gaat het over Amsterdam. Het lijkt me van voortschrijdend inzicht getuigen wanneer er in deze geen excuses gemaakt worden omdat de schreeuw om aandacht geuit wordt vanuit een racistische achtergrond. Het lijkt me eerder dat deze groep de wacht aangezegd mag worden. Stoppen met racisme of anders aanklagen.

Niettemin mag er aandacht zijn voor het verleden en de slavernij, Niks mis mee. Maar excuses maken aan racisten? Flikker een end op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_187775006
En vervolgens staan ze allemaal hun inkopen te doen bij de action en andere goedkope prul zaken dat door Chinese loonslaven gemaakt is. Hypocrieten zijn het.
pi_187775181
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat jij leuk vind in je muil hoeft een ander nog niet te vinden.
Maar ... je snapt dus echt niet hoe dom generaliserend en racistisch je opmerking was ?
Iets is niet racistisch omdat jij dat toevallig vindt.

Maar zeggen dat de meeste slavenhandelaren zwart waren vind jij racistisch?
Veel achterlijker dan dit gaan we het dit jaar niet meer meemaken denk ik.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187775955
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 22:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik stop met lezen zodra er Liesbeth Zegveld staat tbh
Geeft wel aan dat hierover wordt nagedacht. Iets wat ik gisteren ook al opschreef.

Zodra je als overheid openlijk excuses aanbiedt dan kan dat geïnterpreteerd worden als een schuldbekentenis en opent dit de juridische weg voor de vraag naar herstelbetalingen.

In het geval Srebrenica bood de Nederlandse overheid ook geen excuses aan omdat een dergelijke vorm van schuldbekentenis de vraag naar herstelbetalingen uitlokt.

Het slavernijverleden heeft teveel generaties terug plaatsgevonden. Daar kun je deze generatie financieel niet meer mee opzadelen. Herdenkingen, een slavenmuseum, meer gericht onderwijs over dit onderwerp. Allemaal prima, maar wees voorzichtig met het openlijk schuld bekennen.

Bovendien zien we rondom ons heen nog vele vormen van wat je moderne slavernij kunt noemen, niet gebonden aan kleur, ras of afkomst. Het probleem is nog steeds actueel, weliswaar meer ondergronds en in een andere vorm.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')