abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187954483
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 23:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Laten we voortaan maar iedereen die door wat voor reden dan ook suïcidaal is, gewoon maar de kans geven om er een einde aan te maken. Maakt niet uit of ze met de juiste hulp zich weer goed zouden kunnen gaan voelen.. Top plan ^O^
Mensen die zo denken als jij zjin dus het probleem.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_187955369
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 18:28 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Mensen die zo denken als jij zjin dus het probleem.
Ik ben niet tegen euthanasie, ik ben zelfs niet tegen euthanasie bij 'een voltooid leven'. Ik vind alleen wel, dat er zorgvuldig gekeken moet worden naar waar de wens vandaan komt en of diegene niet nog op een andere manier geholpen kan worden.
pi_187955660
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:14 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen euthanasie, ik ben zelfs niet tegen euthanasie bij 'een voltooid leven'. Ik vind alleen wel, dat er zorgvuldig gekeken moet worden naar waar de wens vandaan komt en of diegene niet nog op een andere manier geholpen kan worden.
Maar vind je niet dat dat uiteindelijk aan de persoon zelf is om te bepalen? Jij kunt niet in zijn/haar hoofd kijken.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_187956368
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:30 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Maar vind je niet dat dat uiteindelijk aan de persoon zelf is om te bepalen? Jij kunt niet in zijn/haar hoofd kijken.
Ik vind dat er wel bepaalde voorwaarden voor moeten blijven..
  dinsdag 16 juli 2019 @ 20:11:03 #105
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187956481
Hier iemand met een bipolaire stoornis. Ik heb er vaak genoeg over nagedacht, en zelf topics over geopend. Ik heb het ook met de huisarts en psychiater besproken.

Ik kom er niet voor in aanmerking. Op papier heb ik het te goed. Als ik stabiel ben, presteer ik bovengemiddeld goed op veel gebieden. Zowel sociaal als op gebied van werk/studie doe ik het dan goed.

Maar echt, er zijn momenten dat ik echt dood wil en irriteer me aan het feit dat ik daarvoor niet kan kiezen. Psychoses zijn een hel en mijn depressies zetten me in een staat van wanhoop. Het gaat nu goed, en ik wil leven.

Maar als er ooit iets gebeurt waardoor ik structureel psychotisch blijf, ga ik echt niet wachten op een natuurlijke dood. Mijn familie is ernstig tegen, ze zijn katholiek en houden te veel van me.

Maar ik ga niet de rest van mijn leven vastzitten in mijn hoofd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187956617
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:11 schreef Keep_Walking het volgende:
Hier iemand met een bipolaire stoornis. Ik heb er vaak genoeg over nagedacht, en zelf topics over geopend. Ik heb het ook met de huisarts en psychiater besproken.

Ik kom er niet voor in aanmerking. Op papier heb ik het te goed. Als ik stabiel ben, presteer ik bovengemiddeld goed op veel gebieden. Zowel sociaal als op gebied van werk/studie doe ik het dan goed.

Maar echt, er zijn momenten dat ik echt dood wil en irriteer me aan het feit dat ik daarvoor niet kan kiezen. Psychoses zijn een hel en mijn depressies zetten me in een staat van wanhoop. Het gaat nu goed, en ik wil leven.

Maar als er ooit iets gebeurt waardoor ik structureel psychotisch blijf, ga ik echt niet wachten op een natuurlijke dood. Mijn familie is ernstig tegen, ze zijn katholiek en houden te veel van me.

Maar ik ga niet de rest van mijn leven vastzitten in mijn hoofd.
Heb je dan op de wat meer heldere momenten nooit de gedachte "ik ben blij dat ik niet op mijn impuls afgegaan ben"?

Maar je kent jezelf natuurlijk het beste. Je zou het nooit als impulsdaad moeten doen, maar verder ben ik ook wel van mening dat jij als enige zeggenschap hebt over je eigen leven.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 20:27:03 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187956801
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:18 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Heb je dan op de wat meer heldere momenten nooit de gedachte "ik ben blij dat ik niet op mijn impuls afgegaan ben"?

Maar je kent jezelf natuurlijk het beste. Je zou het nooit als impulsdaad moeten doen, maar verder ben ik ook wel van mening dat jij als enige zeggenschap hebt over je eigen leven.
Ik heb afgelopen 3 jaar structureel psychoses gehad en er leek dan geen einde aan te komen. Medicatie werkte ook niet meer, maar ze hebben iets anders bedacht waardoor ik nu zo’n 6 maanden stabiel ben.

Stel dat er niks anders was, en het blijkt mijn lot te zijn om de rest van mijn leven in een psychose te blijven, dan wil ik liever dood. Ik ben nu 31 jaar oud, dat is minimaal 40 jaar in een psychose blijven hangen. Dat is letterlijk een hel. Mijn psychoses gaan ook over hemel en hel, en ik zie demonen en engelen en sinds de laatste paar jaar hoor ik af en toe ook stemmen als ik psychotisch ben. Treiterende, kwaadaardige stemmen. Ik kan dan ook niet werken en ik schrik mensen af. Heb ook mensen beledigd en dat soort dingen, waardoor ik bijvoorbeeld 6 maanden verbod kreeg bij een buurthuis. Als ik 40 jaar zo blijf zal ik dakloos worden en verslaafd zijn aan drugs om ermee te dealen.

Liever dood dan.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187956963
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen 3 jaar structureel psychoses gehad en er leek dan geen einde aan te komen. Medicatie werkte ook niet meer, maar ze hebben iets anders bedacht waardoor ik nu zo’n 6 maanden stabiel ben.

Stel dat er niks anders was, en het blijkt mijn lot te zijn om de rest van mijn leven in een psychose te blijven, dan wil ik liever dood. Ik ben nu 31 jaar oud, dat is minimaal 40 jaar in een psychose blijven hangen. Dat is letterlijk een hel. Mijn psychoses gaan ook over hemel en hel, en ik zie demonen en engelen en sinds de laatste paar jaar hoor ik af en toe ook stemmen als ik psychotisch ben. Treiterende, kwaadaardige stemmen. Ik kan dan ook niet werken en ik schrik mensen af. Heb ook mensen beledigd en dat soort dingen, waardoor ik bijvoorbeeld 6 maanden verbod kreeg bij een buurthuis. Als ik 40 jaar zo blijf zal ik dakloos worden en verslaafd zijn aan drugs om ermee te dealen.

Liever dood dan.
Ja ik kan me nog wel een aantal topics herinneren waarin je beschreef dat contact met kennissen daar soms ook onder leed inderdaad in dergelijke periodes.

Maar verder heb ik er zelf geen ervaring mee en het lijkt me ook bijzonder moeilijk om mee te dealen. Ik hoop dat de heldere periodes aan blijven houden, maar anders heb ik er ook wel begrip voor dat je niet de rest van je leven wil twijfelen wat nu echt is en wat niet. Ik vraag me dan wel af hoe de artsen hiermee om zouden gaan bij een dergelijke aanvraag, aangezien men bij een psychose natuurlijk vaak niet handelingsbekwaam is. Dat blijft toch een lastig deel van onze zorg
  dinsdag 16 juli 2019 @ 20:54:12 #109
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187957399
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:30 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Maar vind je niet dat dat uiteindelijk aan de persoon zelf is om te bepalen? Jij kunt niet in zijn/haar hoofd kijken.
Ik vind van wel, maar is te riskant. Iemand maakt zijn eerste liefdesverdriet bijvoorbeeld, en haalt een zelfmoordpil bij de Kruidvat. Dat kunnen we niet toelaten.

Wel vind ik dat er anders gekeken moet worden naar zelfmoord. Het is te gestigmatiseerd en mensen die het doen worden vaak gezien als egoïstisch en wordt negatief beoordeeld ook na hun dood. Mensen die zelfmoordneiging hebben, worden ook afgestoten door de groep, vaak terwijl ze al moeite hadden met aansluiting vinden.

Mensen moeten anders daarnaar gaan kijken. Anders kijken naar depressie en wanhoop. Dat zou veel problemen oplossen in de maatschappij.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187957762
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen 3 jaar structureel psychoses gehad en er leek dan geen einde aan te komen. Medicatie werkte ook niet meer, maar ze hebben iets anders bedacht waardoor ik nu zo’n 6 maanden stabiel ben.

Stel dat er niks anders was, en het blijkt mijn lot te zijn om de rest van mijn leven in een psychose te blijven, dan wil ik liever dood. Ik ben nu 31 jaar oud, dat is minimaal 40 jaar in een psychose blijven hangen. Dat is letterlijk een hel. Mijn psychoses gaan ook over hemel en hel, en ik zie demonen en engelen en sinds de laatste paar jaar hoor ik af en toe ook stemmen als ik psychotisch ben. Treiterende, kwaadaardige stemmen. Ik kan dan ook niet werken en ik schrik mensen af. Heb ook mensen beledigd en dat soort dingen, waardoor ik bijvoorbeeld 6 maanden verbod kreeg bij een buurthuis. Als ik 40 jaar zo blijf zal ik dakloos worden en verslaafd zijn aan drugs om ermee te dealen.

Liever dood dan.
Beetje off-topic misschien maar niemand zit jaren achter elkaar in een psychose.. Er zijn wel mensen die bijvoorbeeld constant stemmen horen en last hebben van hallucinaties, maar dat is niet hetzelfde als psychotisch zijn.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 21:16:36 #111
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187957830
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:11 schreef madam-april het volgende:

[..]

Beetje off-topic misschien maar niemand zit jaren achter elkaar in een psychose.. Er zijn wel mensen die bijvoorbeeld constant stemmen horen en last hebben van hallucinaties, maar dat is niet hetzelfde als psychotisch zijn.
Dat bestaat echt wel hoor. Zelfs in Nederland. Wat denk je dat die daklozen onder een brug doen, die tegen zichzelf praten en schreeuwen tegen muren? Nederland is de zorg en hulp best goed, en genoeg stichtingen en organisaties die dat soort mensen probeert te helpen.

Maar bijvoorbeeld op Curacao heb je een bekende fenomeen: Chollers. Dat zijn in principe schizofrene verslaafde daklozen die zijn afgestoten door de maatschappij. Ze lopen daar rond, bedelen voor geld of eten en worden uitgelachen en over geroddeld door de rest van de samenleving.

Dat bestaat echt.

En er is ook een populatie schizofrenen waarbij de medicatie niet aansluiten. Die blijven, zoals je zei, stemmen horen en hallucinaties en waanbeelden hebben. Dat is in principe een psychose, maar op een gegeven moment leren ze ermee leven en accepteren het. Maar die mensen functioneren niet en komen raar en eng over op anderen met geen verstand van. Worden vaak dakloos of als ze geluk hebben langdurig in een instelling.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187957906
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat bestaat echt wel hoor. Zelfs in Nederland. Wat denk je dat die daklozen onder een brug doen, die tegen zichzelf praten en schreeuwen tegen muren? Nederland is de zorg en hulp best goed, en genoeg stichtingen en organisaties die dat soort mensen probeert te helpen.

Maar bijvoorbeeld op Curacao heb je een bekende fenomeen: Chollers. Dat zijn in principe schizofrene verslaafde daklozen die zijn afgestoten door de maatschappij. Ze lopen daar rond, bedelen voor geld of eten en worden uitgelachen en over geroddeld door de rest van de samenleving.

Dat bestaat echt.
Ook die mensen zitten niet continu in een psychose.. Ze hebben wel continu psychotische verschijnselen, maar ze hebben niet constant een psychose.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 21:23:53 #113
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187957953
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:21 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ook die mensen zitten niet continu in een psychose.. Ze hebben wel continu psychotische verschijnselen, maar ze hebben niet constant een psychose.
Wat is het verschil? Het is een beetje zoals een bom de explodeert, en daarna vuur blijft branden. De bom maakt natuurlijk een heftige indruk, maar als de vuur blijft branden is er ook een groot probleem.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187959475
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:34 schreef DoubleUU het volgende:
Mensen moeten altijd kunnen beslissen over hun eigen dood, mits bij geest. Dit is een mensenrecht, recht op eigenrecht.
Nee, dat is geen eigenrecht of mensenrecht. Moord is moord en dat is altijd fout, of je nu een ander doodt of jezelf, het blijft moord. Het is zelfs erger als je jezelf doodt. En wat je bij zelfmoord ("euthanasie") ziet is dat je een 'ander' vraagt jou te doden, gewoon bizar en luguber zo'n samenleving. De regering promoot dit puur om economische redenen, en heeft weinig met het humaan zijn te maken, het is voor hen een oplossing voor het probleem van vergrijzing. Het is Hitler's droom die uitkomt om de zwakkere op te ruimen, alleen nu plantje als regering het zaadje in de hoofden van zwakken mensen en vertel je hen dat hun eigen keuze en recht is.
pi_187959718
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:48 schreef Amfora het volgende:

[..]

Nee, dat is geen eigenrecht of mensenrecht. Moord is moord en dat is altijd fout, of je nu een ander doodt of jezelf, het blijft moord. Het is zelfs erger als je jezelf doodt. En wat je bij zelfmoord ("euthanasie") ziet is dat je een 'ander' vraagt jou te doden, gewoon bizar en luguber zo'n samenleving. De regering promoot dit puur om economische redenen, en heeft weinig met het humaan zijn te maken, het is voor hen een oplossing voor het probleem van vergrijzing. Het is Hitler's droom die uitkomt om de zwakkere op te ruimen, alleen nu plantje als regering het zaadje in de hoofden van zwakken mensen en vertel je hen dat hun eigen keuze en recht is.
Het is ook hun eigen keus en recht.
pi_187959751
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:48 schreef Amfora het volgende:

[..]

Nee, dat is geen eigenrecht of mensenrecht. Moord is moord en dat is altijd fout, of je nu een ander doodt of jezelf, het blijft moord. Het is zelfs erger als je jezelf doodt. En wat je bij zelfmoord ("euthanasie") ziet is dat je een 'ander' vraagt jou te doden, gewoon bizar en luguber zo'n samenleving. De regering promoot dit puur om economische redenen, en heeft weinig met het humaan zijn te maken, het is voor hen een oplossing voor het probleem van vergrijzing. Het is Hitler's droom die uitkomt om de zwakkere op te ruimen, alleen nu plantje als regering het zaadje in de hoofden van zwakken mensen en vertel je hen dat hun eigen keuze en recht is.
Het karkas 3 jaar het gevang in! Dat zal ze leren _O-

Edit: Natuurlijk heb je recht op zelfbeschikking. Mensen die menen dat ze een schuld hebben tegenover de maatschappij zijn niet helemaal lekker. Jijzelf en je familie zouden op de eerste plekken moeten staan. Daarna kan er verder gekeken worden.
pi_187960971
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het is ook hun eigen keus en recht.
Uiteindelijk is het hun keuze ja (en als er een leven na de dood is: de gevolgen ook). Zwakke mensen horen die keuze niet te maken gezien de toestand waarin ze zitten en daarin ook niet beïnvloed te worden, doordat bijv. anderen hen daarin pushen door hen te vertellen dat het hun "recht" en "keuze" is als ze zich van kant willen maken. Door de moeilijkheden zien ze hun potentie niet om de problemen te overwinnen, zo'n keuze hoor je dan niet te maken, en wij als medemensen dienen hen daarin niet te helpen, behalve hen moed, steun, hulp, troost te bieden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het karkas 3 jaar het gevang in! Dat zal ze leren _O-

Edit: Natuurlijk heb je recht op zelfbeschikking. Mensen die menen dat ze een schuld hebben tegenover de maatschappij zijn niet helemaal lekker. Jijzelf en je familie zouden op de eerste plekken moeten staan. Daarna kan er verder gekeken worden.
Het is dus verkeerd om een ander te doden, maar jezelf niet? Wat is het verschil tussen jou en die ander? Als je zelf-moord wilt plegen moet je dat doen, maar vraag een 'ander' je niet daarbij te helpen en moord te plegen, zo’n samenleving waarin mensen elkaar doden moet je niet hebben en is luguber. Betrek de regering er helemaal niet bij, die hele andere doelstellingen hebben en het later zelfs kunnen opleggen door sociale druk ervoor te creëren, waardoor zwakke mensen die het misschien helemaal niet willen het dan toch doen. Dat is gewoon een zieke maatschappij: je wordt geboren, je betaalt belasting en het einde van de rit word je van kant gemaakt, want …. “lijden” of “voltooid leven” (m.a.w. je kost de regering geld).

Aan de andere kant heb ik hier geen probleem mee. Zijn toch de atheisten die hiervoor gaan en zou je als een vorm van natuurlijke selectie kunnen zien. Blijken de gelovigen toch de sterkere soort te zijn.
pi_187960988
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:15 schreef Amfora het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het hun keuze ja (en als er een leven na de dood is: de gevolgen ook). Zwakke mensen horen die keuze niet te maken gezien de toestand waarin ze zitten en daarin ook niet beïnvloed te worden, doordat bijv. anderen hen daarin pushen door hen te vertellen dat het hun "recht" en "keuze" is als ze zich van kant willen maken. Door de moeilijkheden zien ze hun potentie niet om de problemen te overwinnen, zo'n keuze hoor je dan niet te maken, en wij als medemensen dienen hen daarin niet te helpen, behalve hen moed, steun, hulp, troost te bieden.
[..]

Het is dus verkeerd om een ander te doden, maar jezelf niet? Wat is het verschil tussen jou en die ander? Als je zelf-moord wilt plegen moet je dat doen, maar vraag een 'ander' je niet daarbij te helpen en moord te plegen, zo’n samenleving waarin mensen elkaar doden moet je niet hebben en is luguber. Betrek de regering er helemaal niet bij, die hele andere doelstellingen hebben en het later zelfs kunnen opleggen door sociale druk ervoor te creëren, waardoor zwakke mensen die het misschien helemaal niet willen het dan toch doen. Dat is gewoon een zieke maatschappij: je wordt geboren, je betaalt belasting en het einde van de rit word je van kant gemaakt, want …. “lijden” of “voltooid leven” (m.a.w. je kost de regering geld).

Aan de andere kant heb ik hier geen probleem mee. Zijn toch de atheisten die hiervoor gaan en zou je als een vorm van natuurlijke selectie kunnen zien. Blijken de gelovigen toch de sterkere soort te zijn.
Ja je hebt mij overtuigd.
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 00:50:08 #119
441859 crew  Lenny77
pi_187961357
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:15 schreef Amfora het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het hun keuze ja (en als er een leven na de dood is: de gevolgen ook). Zwakke mensen horen die keuze niet te maken gezien de toestand waarin ze zitten en daarin ook niet beïnvloed te worden, doordat bijv. anderen hen daarin pushen door hen te vertellen dat het hun "recht" en "keuze" is als ze zich van kant willen maken. Door de moeilijkheden zien ze hun potentie niet om de problemen te overwinnen, zo'n keuze hoor je dan niet te maken, en wij als medemensen dienen hen daarin niet te helpen, behalve hen moed, steun, hulp, troost te bieden.
[..]

Het is dus verkeerd om een ander te doden, maar jezelf niet? Wat is het verschil tussen jou en die ander? Als je zelf-moord wilt plegen moet je dat doen, maar vraag een 'ander' je niet daarbij te helpen en moord te plegen, zo’n samenleving waarin mensen elkaar doden moet je niet hebben en is luguber. Betrek de regering er helemaal niet bij, die hele andere doelstellingen hebben en het later zelfs kunnen opleggen door sociale druk ervoor te creëren, waardoor zwakke mensen die het misschien helemaal niet willen het dan toch doen. Dat is gewoon een zieke maatschappij: je wordt geboren, je betaalt belasting en het einde van de rit word je van kant gemaakt, want …. “lijden” of “voltooid leven” (m.a.w. je kost de regering geld).

Aan de andere kant heb ik hier geen probleem mee. Zijn toch de atheisten die hiervoor gaan en zou je als een vorm van natuurlijke selectie kunnen zien. Blijken de gelovigen toch de sterkere soort te zijn.
Serieus? :')

Ik voelde m al op voorhand, de manier waarop je dingen benoemde. Je laatste zin is de bevestiging.
Misschien ook even melden dat mensen die zelfmoord plegen en dus niet luisteren naar god, gevangen zitten in het vagevuur voor eeuwig? Lekker gestraft! Oh, en nooit bij hun geliefden kunnen komen? En dat je dat hun niet mag aandoen?
Alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is en het onderwerp al niet gevoelig genoeg is... Dan moeten de gelovigen ook nog even langskomen met hun wijzend vingertje.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 00:54:26 #120
441859 crew  Lenny77
pi_187961404
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen 3 jaar structureel psychoses gehad en er leek dan geen einde aan te komen. Medicatie werkte ook niet meer, maar ze hebben iets anders bedacht waardoor ik nu zo’n 6 maanden stabiel ben.

Maar de vraag was al gesteld: ben je nou misschien wel blij dat je toen niet geholpen bent met je euthanasie?
Als niets meer helpt, dan ben ik volledig voorstander. Maar net gelijk het voorbeeld eerder gegeven: was als een tiener met zijn/haar eerste liefdesverdriet ook die keuze zomaar kan maken? Die voelt zich op dat moment ook echt shit en denkt dat het nooit meer over zal gaan!
Er zou toch iets van 'beveiliging' voor moeten bestaan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 17 juli 2019 @ 01:05:39 #121
224960 highender
Travellin' Light
pi_187961509
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:30 schreef Sicstus het volgende:
Zijn er hier mensen van wat jongere leeftijd die hier weleens over hebben nagedacht? Als in, dat het leven voor hen geen zin meer heeft en ze er eigenlijk op een menswaardige manier een eind aan willen maken? Ik zelf wel, maar je ziet het niet zo vaak bij mensen in mijn leeftijdscategorie (rond de 40).
Jep.

Een vergunning verlenen aan de suïcidale persoon - nadat die een hulptraject heeft doorlopen - om een 'pil van Drion' oplossing te mogen bezitten lijkt mij een oplossing. Je belast er een ander niet mee om te helpen, je respecteert er het recht op zelfbeschikking mee en het is een humaan einde.
pi_187963750
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:50 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Serieus? :')

Ik voelde m al op voorhand, de manier waarop je dingen benoemde. Je laatste zin is de bevestiging.
Misschien ook even melden dat mensen die zelfmoord plegen en dus niet luisteren naar god, gevangen zitten in het vagevuur voor eeuwig? Lekker gestraft! Oh, en nooit bij hun geliefden kunnen komen? En dat je dat hun niet mag aandoen?
Alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is en het onderwerp al niet gevoelig genoeg is... Dan moeten de gelovigen ook nog even langskomen met hun wijzend vingertje.
Zeggen dat ze sterker zijn terwijl ze het alleen afkeuren op basis van een angst voor een eeuwige straf van een hogere macht :P
  woensdag 17 juli 2019 @ 10:32:46 #123
33189 RM-rf
1/998001
pi_187964263
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:34 schreef DoubleUU het volgende:
Mensen moeten altijd kunnen beslissen over hun eigen dood, mits bij geest. Dit is een mensenrecht, recht op eigenrecht.
Dat kan een mens ook... waar er een zekere discussie over is, is waneer derden daarbij mogen helpen/assisteren, of informatie mogen verstrekken hiertoe.

Dus of je naar een arts of andere hulpverlener mag gaan en deze dan bepaalde middelen of methoden of zelfs direkte hulp bied bij het beeindigen van een ander zijn leven, of juist bv deze derde de aktie uitvoeren mag die andermans leven beeinigen zal.

Het is natuurlijk ook nu al an sich mogelijk om medicijnen of bepaalde middelen te kopen, die een levensbeeindigende werking hebben...
maar dat moet nu iemand geheel op zichzelf doen, en ander mag daarbij niet gericht helpen, geen informatie geven welke middelen dat dan zijn en hoe ze in te nemen, of ook niet bv bij de toediening helpen.

Het lastige is vooral of juist zulke hulpverlening of informatievoorziening door derden niet ook mensen die tot dan toe eigenlijk hun keuze niet gemaakt hebben opeens wel tot een aktie zou doen overgaan die ze anders niet zouden nemen.

Bv iemand die mogelijk wel eens overweegt of hij zijn leven niet zou willen beeindigen, maar domweg niet weet hoe het op een redelijk pijnloze manier moet en nooit echt zelf gericht naar methodes gezocht heeft; Mogelijk hiertoe sneller overgaat als de informatie erover heel makkelijk door anderen verstrekt wordt.

Overigens, mijn persoonlijke mening, deels versterkt door een direkt voorbeeld in mijn direkte omgeving, is dat er wettelijk meer ruimte moet komen voor bv artsen hierin behulpzaam te zijn...
imho ook wel degelijk bij mensen die nog niet uitgebehandeld zijn en/of bij psychisch lijden.
Toch blijft het imho ook een alstig ethisch vraagstuk.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_187964374
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:32 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat kan een mens ook... waar er een zekere discussie over is, is waneer derden daarbij mogen helpen/assisteren, of informatie mogen verstrekken hiertoe.

Dus of je naar een arts of andere hulpverlener mag gaan en deze dan bepaalde middelen of methoden of zelfs direkte hulp bied bij het beeindigen van een ander zijn leven, of juist bv deze derde de aktie uitvoeren mag die andermans leven beeinigen zal.

Het is natuurlijk ook nu al an sich mogelijk om medicijnen of bepaalde middelen te kopen, die een levensbeeindigende werking hebben...
maar dat moet nu iemand geheel op zichzelf doen, en ander mag daarbij niet gericht helpen, geen informatie geven welke middelen dat dan zijn en hoe ze in te nemen, of ook niet bv bij de toediening helpen.

Het lastige is vooral of juist zulke hulpverlening of informatievoorziening door derden niet ook mensen die tot dan toe eigenlijk hun keuze niet gemaakt hebben opeens wel tot een aktie zou doen overgaan die ze anders niet zouden nemen.

Bv iemand die mogelijk wel eens overweegt of hij zijn leven niet zou willen beeindigen, maar domweg niet weet hoe het op een redelijk pijnloze manier moet en nooit echt zelf gericht naar methodes gezocht heeft; Mogelijk hiertoe sneller overgaat als de informatie erover heel makkelijk door anderen verstrekt wordt.

Overigens, mijn persoonlijke mening, deels versterkt door een direkt voorbeeld in mijn direkte omgeving, is dat er wettelijk meer ruimte moet komen voor bv artsen hierin behulpzaam te zijn...
imho ook wel degelijk bij mensen die nog niet uitgebehandeld zijn en/of bij psychisch lijden.
Toch blijft het imho ook een alstig ethisch vraagstuk.
Mensen hechten teveel waarde aan het leven. Ik snap best dat iemand (die het leven leuk vindt) het niet kan begrijpen bij een ander. Maar dan heeft die persoon gewoon een slecht inlevingsvermogen.

Ik snap ook goed dat andere mensen niet willen "helpen", aan de andere kant, machinisten e brandweermannen "helpen" liever ook niet mee, maar hebben vaak geen keuze. Dan is het aanreiken van een pilletje toch wel wat "humaner".

Mensen die dit niet willen horen (zoals die christelijke luchtfietser) die beredeneren vanuit zichzelf. IK wil niet dood, dus waarom die ander wel?
Het leven is je gegeven door puur toeval. Er zit niemand aan de knoppen die, als je het "verpest", je het hellevuur in stuurt tot in de oneindigheid.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over wat ze "familie-drama's" noemen, waarbij 1 iemand wilt sterven, maar uit allerlei gevoelens (vaak extern aangepraat) dan maar iedereen meetrekken de afgrond in.

Als je iets van je leven wilt maken, prima doe je best. Als het klaar is voor je, is het klaar. Waarom zouden mensen inhumaan door moeten modderen omdat er een paar zijn die vinden dat het niet kan? Veel mensen vinden het geloof ook gestoord, maar niemand belet ze.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187964455
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:43 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Mensen hechten teveel waarde aan het leven. Ik snap best dat iemand (die het leven leuk vindt) het niet kan begrijpen bij een ander. Maar dan heeft die persoon gewoon een slecht inlevingsvermogen.

Ik snap ook goed dat andere mensen niet willen "helpen", aan de andere kant, machinisten e brandweermannen "helpen" liever ook niet mee, maar hebben vaak geen keuze. Dan is het aanreiken van een pilletje toch wel wat "humaner".

Mensen die dit niet willen horen (zoals die christelijke luchtfietser) die beredeneren vanuit zichzelf. IK wil niet dood, dus waarom die ander wel?
Het leven is je gegeven door puur toeval. Er zit niemand aan de knoppen die, als je het "verpest", je het hellevuur in stuurt tot in de oneindigheid.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over wat ze "familie-drama's" noemen, waarbij 1 iemand wilt sterven, maar uit allerlei gevoelens (vaak extern aangepraat) dan maar iedereen meetrekken de afgrond in.

Als je iets van je leven wilt maken, prima doe je best. Als het klaar is voor je, is het klaar. Waarom zouden mensen inhumaan door moeten modderen omdat er een paar zijn die vinden dat het niet kan? Veel mensen vinden het geloof ook gestoord, maar niemand belet ze.
Denk dat dit komt uit een overlevingsdrang die we alle hebben ingebakken en dat het niet onomkeerbaar is en we vrijwel altijd denken dat er nog wel iets te doen moet zijn waardoor dit niet nodig zou zijn.

Dit zie je ook terug in ziekenhuizen natuurlijk. Het maar door blijven behandelen terwijl men eigenlijk weet dat het zinloos is afgezien van de paar extra maanden. Dus vind het niet vreemd dat mensen in eerste instantie niet heel enthousiast reageren op zo'n beslissing. Ook omdat je je waarschijnlijk zelf niet kunt voorstellen dat het leven klaar is. Het is een lastige en moeilijke kwestie.

Maar vind dat niemand het recht heeft om dat recht een ander te ontnemen.
pi_187964500
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Denk dat dit komt uit een overlevingsdrang die we alle hebben ingebakken en dat het niet onomkeerbaar is en we vrijwel altijd denken dat er nog wel iets te doen moet zijn waardoor dit niet nodig zou zijn.

Dit zie je ook terug in ziekenhuizen natuurlijk. Het maar door blijven behandelen terwijl men eigenlijk weet dat het zinloos is afgezien van de paar extra maanden. Dus vind het niet vreemd dat mensen in eerste instantie niet heel enthousiast reageren op zo'n beslissing. Ook omdat je je waarschijnlijk zelf niet kunt voorstellen dat het leven klaar is. Het is een lastige en moeilijke kwestie.

Maar vind dat niemand het recht heeft om dat recht een ander te ontnemen.
Maar je vindt wel dat mensen het recht hebben om andere mensen te laten lijden, omdat die mensen vinden dat dat moet gebeuren, ookal weten ze wel beter?

Ik vind het bijna een plicht, in sommige gevallen zeker.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187964529
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:52 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Maar je vindt wel dat mensen het recht hebben om andere mensen te laten lijden, omdat die mensen vinden dat dat moet gebeuren, ookal weten ze wel beter?

Ik vind het bijna een plicht, in sommige gevallen zeker.
Nee zeg hier en boven ook eerder dat mensen het recht hebben om te beslissen zelf een een einde aan hun leven te maken.

Zeg alleen dat ik begrijp waarom sommige mensen hier zo op tegen zijn en dat ik denk dat dat natuurlijk menselijk gedrag is.
  woensdag 17 juli 2019 @ 10:56:48 #128
33189 RM-rf
1/998001
pi_187964571
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:43 schreef DoubleUU het volgende:
Mensen hechten teveel waarde aan het leven. Ik snap best dat iemand (die het leven leuk vindt) het niet kan begrijpen bij een ander. Maar dan heeft die persoon gewoon een slecht inlevingsvermogen.
aan de andere kant heb je ook een erg slecht inlevingsvermogen als je aanneemt dat iedereen met bepaalde levenseinde-gedachten altijd dood zou willen, mogelijk omdat je dat zelf zo voelt...

Er zijn ook personen die zelfmoord-gedachten hebben, die niet zozeer dood willen maar waarbij de zelfmoordgedachte ook ontstaat doordat andere problemen voor hen niet oplosbaar schijnen of ze de gedachte een grote hoeveelheid problemen op te moeten lossen de angst geeft niet genoeg energie daarvoor te hebben.

Hulpverlening die enkel inzet op hen te helpen bij een levensbeeindiging, en geen moeite doet te kijken of een levenseinde-wens niet ook veroorzaakt kan worden door externe problemen die wel degelijk ook op andere wijze en met hulp van anderen verlicht kan worden op een dusdanige wijze dat die persoon mogelijk weer wel door wil leven, zou ik pas een 'gebrek aan inlevingsvermogen' vinden.

Nogmaals, mij gaat het er niet om dat ik tegen hulp bij levensbe-eindiging ben... zoals gezegd is er iemand in mn direkte personlijke omgeving die wegens psychisch leed daarmee bezig is en ik ondersteun haar ook daarin, hoe moeilijk het ook verder is te accepteren dat ze echt niet verder wil, het is wel uiteindelijk haar beslissing.
Ik vind ook dat daartoe zeker wettelijke mogelijkheden moeten zijn, en zelfs eigenlijk meer dan er nu bestaan.

Die keuze is echter wel een individuele en het is een lastige ethische afweging, die juist nooit versimpeld moet worden tot een geroep dat mensen die een andere mening erover hebben altijd een 'gebrek aan inlevingsvermogen' hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_187964600
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee zeg hier en boven ook eerder dat mensen het recht hebben om te beslissen zelf een een einde aan hun leven te maken.

Zeg alleen dat ik begrijp waarom sommige mensen hier zo op tegen zijn en dat ik denk dat dat natuurlijk menselijk gedrag is.
De mens vertoont al heel lang geen natuurlijk gedrag meer, en inderdaad dit is een onnatuurlijke uitglijder van de mens. Zelfs in de natuur zijn er heel veel gevallen van euthanasie, en dat zijn dan ook nog wezens zonder een noemenswaardige vorm van bewustzijn. En dat is niet met een pilletje en dat heel je familie afscheid neemt, je wordt gewoon van 30 meter hoogte uit het nest geflikkerd.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187964633
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:58 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

De mens vertoont al heel lang geen natuurlijk gedrag meer, en inderdaad dit is een onnatuurlijke uitglijder van de mens. Zelfs in de natuur zijn er heel veel gevallen van euthanasie, en dat zijn dan ook nog wezens zonder een noemenswaardige vorm van bewustzijn. En dat is niet met een pilletje en dat heel je familie afscheid neemt, je wordt gewoon van 30 meter hoogte uit het nest geflikkerd.
Dat in de natuur heeft toch wel een andere oorzaak? Deze dieren hebben een miminale kans op opleving dus worden ze vermoord. :P Of om bv de genen van een bepaalde vader veilig te stellen.

Ik denk dat de weerstand tegen zelfmoord wel zeker natuurlijk gedrag is, namelijk onze overlevingsdrang. We vertonen wel meer natuurlijk gedrag.
pi_187964642
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]

aan de andere kant heb je ook een erg slecht inlevingsvermogen als je aanneemt dat iedereen met bepaalde levenseinde-gedachten altijd dood zou willen, mogelijk omdat je dat zelf zo voelt...

Er zijn ook personen die zelfmoord-gedachten hebben, die niet zozeer dood willen maar waarbij de zelfmoordgedachte ook ontstaat doordat andere problemen voor hen niet oplosbaar schijnen of ze de gedachte een grote hoeveelheid problemen op te moeten lossen de angst geeft niet genoeg energie daarvoor te hebben.

Hulpverlening die enkel inzet op hen te helpen bij een levensbeeindiging, en geen moeite doet te kijken of een levenseinde-wens niet ook veroorzaakt kan worden door externe problemen die wel degelijk ook op andere wijze en met hulp van anderen verlicht kan worden op een dusdanige wijze dat die persoon mogelijk weer wel door wil leven, zou ik pas een 'gebrek aan inlevingsvermogen' vinden.

Nogmaals, mij gaat het er niet om dat ik tegen hulp bij levensbe-eindiging ben... zoals gezegd is er iemand in mn direkte personlijke omgeving die wegens psychisch leed daarmee bezig is en ik ondersteun haar ook daarin, hoe moeilijk het ook verder is te accepteren dat ze echt niet verder wil, het is wel uiteindelijk haar beslissing.

Die keuze is echter wel een individuele en het is een lastige ethische afweging, die juist nooit versimpeld moet worden tot een geroep dat mensen die een andere mening erover hebben altijd een 'gebrek aan inlevingsvermogen' hebben.
Ik heb altijd gezegd dat iemand wel goed bij geest moet zijn, en iemand die 2 weken dood wilt, zou niet in aanmerking moeten kunnen komen. Hoe moeilijk nabestaanden het hebben ermee, zou irrelevant moeten zijn. Het is immers niet hun leven, hun leed, hun keuze. Mensen die denken hier ook maar iets over te zeggen hebben, voor een ander, die denken te belangrijk te zijn en hebben inderdaad geen inlevingsvermogen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187964676
Ik denk dus ook dat mensen zich niet kunnen inleven omdat ze willen leven. Kan je ze dat kwalijk nemen natuurlijk maar in hoeverre kunnen ze daar wat aan doen? Sowieso is dit ook wel een kwestie waar het verdomde lastig is het van de ogen van die persoon te zien. Zeker als jezelf een gelukkig gezond persoon bent.
pi_187964708
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat in de natuur heeft toch wel een andere oorzaak? Deze dieren hebben een miminale kans op opleving dus worden ze vermoord. :P Of om bv de genen van een bepaalde vader veilig te stellen.

Ik denk dat de weerstand tegen zelfmoord wel zeker natuurlijk gedrag is, namelijk onze overlevingsdrang. We vertonen wel meer natuurlijk gedrag.
Dat zijn chemische processen in je hersenen, je hersenen zullen er altijd alles aan doen om je lichaam in leven te houden, dat is ook een van de taken van de hersenen. Externe factoren krijgen de hersenen natuurlijk niets van mee. Ook al mis je 2 benen en een arm en je bent aan het doodbloeden, dan nog doen je hersenen van alles om je in leven te houden, ook al is de kans dat je dood gaat 99,9%.

De natuur kan meerdere oorzaken hebben. Zo heb je dieren die zelf geen nest maken, maar het nest van een ander jatten. Of een vleugel is niet volgroeid, of de pootjes niet. Dieren denken niet zoals wij, het enige wat dieren interesseert is de kans op overleving. Als die kans groter wordt door anderen te killen, dan zullen ze dat niet nalaten.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187964758
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:05 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat zijn chemische processen in je hersenen, je hersenen zullen er altijd alles aan doen om je lichaam in leven te houden, dat is ook een van de taken van de hersenen. Externe factoren krijgen de hersenen natuurlijk niets van mee. Ook al mis je 2 benen en een arm en je bent aan het doodbloeden, dan nog doen je hersenen van alles om je in leven te houden, ook al is de kans dat je dood gaat 99,9%.

De natuur kan meerdere oorzaken hebben. Zo heb je dieren die zelf geen nest maken, maar het nest van een ander jatten. Of een vleugel is niet volgroeid, of de pootjes niet. Dieren denken niet zoals wij, het enige wat dieren interesseert is de kans op overleving. Als die kans groter wordt door anderen te killen, dan zullen ze dat niet nalaten.
Denk dat je je in het laatste vergist :P Denk dat als het er op neerkomt wij net zo dierlijk zijn als die dieren die er alles aan doen om te overleven zonder zich daar dan van bewust te zijn.

En het klopt idd dat ons lichaam zo is ingesteld dat het er alles aan doet om te overleven. Daarom denk ik ook dat dit zoveel weerstand oplevert omdat het onze natuur is om te overleven ook al zijn we zo ver ontwikkeld.
pi_187964811
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Denk dat je je in het laatste vergist :P Denk dat als het er op neerkomt wij net zo dierlijk zijn als die dieren die er alles aan doen om te overleven zonder zich daar dan van bewust te zijn.

En het klopt idd dat ons lichaam zo is ingesteld dat het er alles aan doet om te overleven. Daarom denk ik ook dat dit zoveel weerstand oplevert omdat het onze natuur is om te overleven ook al zijn we zo ver ontwikkeld.
Dat punt bereik je pas als het zover is. Ik heb ooit in die situatie gezeten (gaat nu prima) en op het moment dat je zover bent om het te doen, spoken er ineens allerlei geluksgevoelens door je hoofd, waardoor je het niet meer wilt doen. Dat is puur werk van je hersenen, die gelukshormonen als een gek aan het uitscheiden is. Daar is bijna niet tegen te "vechten".

Deze reactie heeft alleen de persoon die denkt dood te gaan. De rest heeft geen idee hoe dat voelt (de mensen die dat zelf nooit meegemaakt hebben).
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187965200
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:14 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat punt bereik je pas als het zover is. Ik heb ooit in die situatie gezeten (gaat nu prima) en op het moment dat je zover bent om het te doen, spoken er ineens allerlei geluksgevoelens door je hoofd, waardoor je het niet meer wilt doen. Dat is puur werk van je hersenen, die gelukshormonen als een gek aan het uitscheiden is. Daar is bijna niet tegen te "vechten".

Deze reactie heeft alleen de persoon die denkt dood te gaan. De rest heeft geen idee hoe dat voelt (de mensen die dat zelf nooit meegemaakt hebben).
Denk je dan niet dat die drang om te overleven al standaart in ons dna zit verweven wat zich onbewust uit in het dagelijks leven?
  woensdag 17 juli 2019 @ 11:50:52 #137
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187965365
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:54 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Maar de vraag was al gesteld: ben je nou misschien wel blij dat je toen niet geholpen bent met je euthanasie?
Als niets meer helpt, dan ben ik volledig voorstander. Maar net gelijk het voorbeeld eerder gegeven: was als een tiener met zijn/haar eerste liefdesverdriet ook die keuze zomaar kan maken? Die voelt zich op dat moment ook echt shit en denkt dat het nooit meer over zal gaan!
Er zou toch iets van 'beveiliging' voor moeten bestaan.
Zoals ik nu ben ben ik blij dat ik leef en heb ook veel perspectief op een normale eervolle leven.

Maar er zijn dus mensen die vast komen te zitten in een psychose en dat dat gewoon nooit overgaat. Die horen continu stemmen, worden beïnvloed door hun waan en kunnen niet voor zichzelf zorgen of normaal functioneren. Dat bestaat, en deze groep mensen worden ook door de maatschappij afgestoten. Niet alleen de maatschappij, maar het lukt hen vaak ook niet om met lotgenoten aansluiting te vinden. En dit voor de rest van mijn leven. Dit is gewoon een hel en als ik weet dat dat mijn lot is, wil ik het recht hebben om te kiezen voor de dood.

Stel je voor iemand krijgt op zijn 19de een psychose (gecombineerd met andere ernstige onbehandelbaar psychiatrische problemen, want het is vrijwel altijd comorbide dan) en geen enkele medicatie, therapie of behandeling werkt. Dan moet die persoon de rest van zijn leven in puur ellende leven. Minimaal 50 jaar ernstig psychiatrische problemen met gruwelijke wanhoop en ellende.

Ik heb ze gekend. En voor mij hoeft dat echt niet. Wel ben ik steeds meer in God gaan geloven dus ik geloof nu dat God altijd een oplossing heeft of in ieder geval een reden, dus misschien zal ik volharden omdat ik dan denk dat God een doel voor mij heeft. Dat weet ik niet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187965384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:42 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Denk je dan niet dat die drang om te overleven al standaart in ons dna zit verweven wat zich onbewust uit in het dagelijks leven?
Hetgeen wat die reactie veroorzaakt, zit in ieders gezond lichaam. Het DNA kan bepalen hoe bepalend dat effect is, hoe groot het is, de hoeveelheid hormonen die men aan kan maken. In die zin heb je gelijk, maar dat effect wat je hersenen geven krijg je pas op het moment dat je lus al om je hoofd zit en je op het moment bent aanbeland om het krukje weg te trappen (is maar een voorbeeld). Zonder dit effect zou zelfmoord een stuk makkelijker zijn. De drang om te overleven komt primair van de hersenen af, DNA bepaalt alleen hoe die hersenen in elkaar zitten, en van wie je de bouwplannen hebt.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187965406
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Zoals ik nu ben ben ik blij dat ik leef en heb ook veel perspectief op een normale eervolle leven.

Maar er zijn dus mensen die vast komen te zitten in een psychose en dat dat gewoon nooit overgaat. Die horen continu stemmen, worden beïnvloed door hun waan en kunnen niet voor zichzelf zorgen of normaal functioneren. Dat bestaat, en deze groep mensen worden ook door de maatschappij afgestoten. Niet alleen de maatschappij, maar het lukt hen vaak ook niet om met lotgenoten aansluiting te vinden. En dit voor de rest van mijn leven. Dit is gewoon een hel en als ik weet dat dat mijn lot is, wil ik het recht hebben om te kiezen voor de dood.

Stel je voor iemand krijgt op zijn 19de een psychose (gecombineerd met andere ernstige onbehandelbaar psychiatrische problemen, want het is vrijwel altijd comorbide dan) en geen enkele medicatie, therapie of behandeling werkt. Dan moet die persoon de rest van zijn leven in puur ellende leven. Minimaal 50 jaar ernstig psychiatrische problemen met gruwelijke wanhoop en ellende.

Ik heb ze gekend. En voor mij hoeft dat echt niet. Wel ben ik steeds meer in God gaan geloven dus ik geloof nu dat God altijd een oplossing heeft of in ieder geval een reden, dus misschien zal ik volharden omdat ik dan denk dat God een doel voor mij heeft. Dat weet ik niet.
God's oplossing is eeuwig branden in de hel.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187965634
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:59 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Omdat ik dan de aanklacht moord aan mijn broek krijg. En ik wilde wel dat het goed gebeurde, zonder lijden, professioneel.
En een arts dan niet? Die krijgt die aanklacht in eerste instantie ook.

Ik snap je emoties maar dit soort uitspraken van jou en de gestoorde figuren die werkelijk ook artsen zijn gaan slaan/stalken zorgen naast andere factoren voor het betrekkelijk hoge burnout getal onder artsen.

Die arts heeft jouw oma niet mishandeld. Wel behandeld maar mogelijk waren er complicaties waardoor ze net teveel bloedverdunners had. Dat is niet met opzet gebeurd. Je neemt dat te persoonlijk.

Daarbij zit er een vreemde kronkel in je hoofd: als je oma overleed door die bloedverdunners complicatie vind je het moord, maar anders moet ze alsnog dood met een spuitje en vind je het geen "moord".

Tenslotte zijn morele gronden waarop een arts euthanasie afwijst persoonlijk. Ook als die afgeleid zijn van een religie. Het volgen van religie is een persoonlijke keuze, evenals atheïst zijn een persoonlijke keuze is.

Artsen zijn mensen met een eigen wil evenals moraal besef en geen robots waar je op een knopje drukt waardoor een behandeling of euthanasie plaats vindt. Omdat iemand dat zo graag wil.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:07:25 #141
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187965636
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:53 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

God's oplossing is eeuwig branden in de hel.
Dat is ook waarom mijn familie er tegen is.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187965649
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Zoals ik nu ben ben ik blij dat ik leef en heb ook veel perspectief op een normale eervolle leven.

Maar er zijn dus mensen die vast komen te zitten in een psychose en dat dat gewoon nooit overgaat. Die horen continu stemmen, worden beïnvloed door hun waan en kunnen niet voor zichzelf zorgen of normaal functioneren. Dat bestaat, en deze groep mensen worden ook door de maatschappij afgestoten. Niet alleen de maatschappij, maar het lukt hen vaak ook niet om met lotgenoten aansluiting te vinden. En dit voor de rest van mijn leven. Dit is gewoon een hel en als ik weet dat dat mijn lot is, wil ik het recht hebben om te kiezen voor de dood.

Stel je voor iemand krijgt op zijn 19de een psychose (gecombineerd met andere ernstige onbehandelbaar psychiatrische problemen, want het is vrijwel altijd comorbide dan) en geen enkele medicatie, therapie of behandeling werkt. Dan moet die persoon de rest van zijn leven in puur ellende leven. Minimaal 50 jaar ernstig psychiatrische problemen met gruwelijke wanhoop en ellende.

Ik heb ze gekend. En voor mij hoeft dat echt niet. Wel ben ik steeds meer in God gaan geloven dus ik geloof nu dat God altijd een oplossing heeft of in ieder geval een reden, dus misschien zal ik volharden omdat ik dan denk dat God een doel voor mij heeft. Dat weet ik niet.
Mijn moeder zit in deze situatie. Weet niet of ze nog constant stemmen enzo hoort maar ze woont in een instelling en kan waarschijnlijk niet meer zelfstandig wonen. In de zoveel tijd doen ze toch weer een check of het kan maar dat wordt elke keer afgewezen. Ik heb zelf geen contact meer met haar maar van wat ik van familie weet is ze toch gelukkig in de instelling die ze woont.

Uiteraard hoop ik dat jij beter terecht komt, wel zelfstandig misschien met een leuke partner en leuke baan. Ik denk ook zeker dat dit mogelijk is en je jezelf dat ook voor moet houden.
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:12:02 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_187965701
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Zoals ik nu ben ben ik blij dat ik leef en heb ook veel perspectief op een normale eervolle leven.

Maar er zijn dus mensen die vast komen te zitten in een psychose en dat dat gewoon nooit overgaat. Die horen continu stemmen, worden beïnvloed door hun waan en kunnen niet voor zichzelf zorgen of normaal functioneren. Dat bestaat, en deze groep mensen worden ook door de maatschappij afgestoten. Niet alleen de maatschappij, maar het lukt hen vaak ook niet om met lotgenoten aansluiting te vinden. En dit voor de rest van mijn leven. Dit is gewoon een hel en als ik weet dat dat mijn lot is, wil ik het recht hebben om te kiezen voor de dood.

Stel je voor iemand krijgt op zijn 19de een psychose (gecombineerd met andere ernstige onbehandelbaar psychiatrische problemen, want het is vrijwel altijd comorbide dan) en geen enkele medicatie, therapie of behandeling werkt. Dan moet die persoon de rest van zijn leven in puur ellende leven. Minimaal 50 jaar ernstig psychiatrische problemen met gruwelijke wanhoop en ellende.

Ik heb ze gekend. En voor mij hoeft dat echt niet. Wel ben ik steeds meer in God gaan geloven dus ik geloof nu dat God altijd een oplossing heeft of in ieder geval een reden, dus misschien zal ik volharden omdat ik dan denk dat God een doel voor mij heeft. Dat weet ik niet.
:*
The love you take is equal to the love you make.
pi_187965725
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:06 schreef Godshand het volgende:

[..]

En een arts dan niet? Die krijgt die aanklacht in eerste instantie ook.

Ik snap je emoties maar dit soort uitspraken van jou en de gestoorde figuren die werkelijk ook artsen zijn gaan slaan/stalken zorgen naast andere factoren voor het betrekkelijk hoge burnout getal onder artsen.

Die arts heeft jouw oma niet mishandeld. Wel behandeld maar mogelijk waren er complicaties waardoor ze net teveel bloedverdunners had. Dat is niet met opzet gebeurd. Je neemt dat te persoonlijk.

Daarbij zit er een vreemde kronkel in je hoofd: als je oma overleed door die bloedverdunners complicatie vind je het moord, maar anders moet ze alsnog dood met een spuitje en vind je het geen "moord".

Tenslotte zijn morele gronden waarop een arts euthanasie afwijst persoonlijk. Ook als die afgeleid zijn van een religie. Het volgen van religie is een persoonlijke keuze, evenals atheïst zijn een persoonlijke keuze is.

Artsen zijn mensen met een eigen wil evenals moraal besef en geen robots waar je op een knopje drukt waardoor een behandeling of euthanasie plaats vindt. Omdat iemand dat zo graag wil.
Atheïst zijn, of mensen willen helpen, zijn gebaseerd op waarnemingen, logica en empathie. Gelovig zijn is gebaseerd op bullshit die je uit je duim zuigt. Ik snap jou emoties, maar iemand die gelovig is zou al per definitie niets moeten gaan doen waar God eigenlijk voor bedoelt is ( in hun kromme hersenen dan).

Het is overigens niet zo gek dat mensen klappen krijgen als ze vanuit hun godsdienst allerlei rare beslissingen gaan nemen. Dat ze dat doen over hun eigen lijk, prima, maar niet over die van een ander.

Ik kan morgen ook een godsdienst beginnen, vervolgens voor arts ga studeren, en dan bij alle patiënten zeggen: Sorry meneer/mevrouw, van mijn geloof mag ik geen pilletjes uitdelen, want dat doet alleen mijn god. Dus lijd maar lekker......DE VOLGENDE!
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:15:58 #145
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_187965755
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:34 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dan maar strafbaar. Er zijn wel vaker huisartsen geweest die verder keken dan hun neus lang was. Uiteindelijk worden ze altijd vrijgesproken omdat gebleken is dat het uit noodzaak was voor de patient.
Behalve die ene arts. Die vervolgens dus ook zijn eigen leven nam omdat hij niet kon leven met de conclusie van het onderzoek...
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

Risico van het vak? :{w

Als jij dit allemaal zo belangrijk vindt en als jij het allemaal peanuts vindt, waarom ga je dan zelf niet medicijnen studeren en dan meld je je vervolgens aan bij de levenseindekliniek om mensen te kunnen helpen? Je blaast zo vreselijk hoog van de toren over dat mensen maar verplicht zouden zijn dit te moeten uitvoeren, ook al druist het in tegen alles waar ze voor staan.

Ik ben voorstander van euthanasie hoor, maar ik kan me echt heel goed voorstellen dat de handeling an sich een arts echt niet onberoerd laat, hoezeer hij of zij ook achter de beslissing staat.
***
pi_187965796
quote:
15s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:15 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Behalve die ene arts. Die vervolgens dus ook zijn eigen leven nam omdat hij niet kon leven met de conclusie van het onderzoek...

Als jij dit allemaal zo belangrijk vindt en als jij het allemaal peanuts vindt, waarom ga je dan zelf niet medicijnen studeren en meld je vervolgens aan bij de levenseindekliniek om mensen te kunnen helpen? Je blaast zo vreselijk hoog van de toren over dat mensen maar verplicht zouden zijn dit te moeten uitvoeren, ook al druist het in tegen alles waar ze voor staan.

Ik ben voorstander van euthanasie hoor, maar ik kan me echt heel goed voorstellen dat de handeling an sich een arts echt niet onberoerd laat, hoezeer hij of zij ook achter de beslissing staat.
Waar hun voor staan is irrelevant. Dan hadden ze dat moeten bedenken voordat ze voor huisarts of w / e gingen studeren. Ik heb niet gezegd dat het peanuts is, neemt niet weg dat een arts een zorgplicht heeft. En dat bestaat er soms ook uit om de humane optie te kiezen, in plaats van iemand maar laten lijden omdat diegene in sprookjes gelooft.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:19:12 #147
33189 RM-rf
1/998001
pi_187965800
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:00 schreef DoubleUU het volgende:
Mensen die denken hier ook maar iets over te zeggen hebben, voor een ander, die denken te belangrijk te zijn en hebben inderdaad geen inlevingsvermogen.
:? heb je mn post wel gelezen.....?

deze bewering doet vermoeden dat je gewoon reageert zonder mn eerdere posts gelezen te hebben.

zeker als je de suggestie wekt personen te willen beledigen met een claim geen inlevingsvermogen te hebben, vind ik het wel vreemd dat je zo duidelijk maakt niet eens door te hebben wat precies ik postte en jij het nodig vond op te reageren.

Het gaat er helemaal niet om voor iemand een beslissing te maken, uiteindelijk doe je dat namelijk altijd... zowel als je aktie onderneemt waardoor iemand anders zijn leven beeindigt kan worden; Als dat je hem/haar dat verder weigert, of zelfs aktie onderneemt om te voorkomen dat iemand anders zijn leven zou kunnen beeindigen.

Punt is wel gewoon dat dat altijd een ethische vraagstuk is, waarbij die persoon altijd moet kiezen of iemands geuitte wil ook daadwerkelijk een bewuste en lange termijns-keuze is..
Tevens is er het ook een persoonlijke vraagstuk of je iemand aktief wilt ondersteunen in het doorvoeren van die keuze of niet.

Het is nonsens en ook kortzichtig dat voor te stellen als en heel eenvoudige keuze die je zomaar eventjes kunt doen.
Ook is het onzinnig te doen alsof dat een simpele keuze is waar de uitslag altijd al zomaar zou vaststaan vooraf.

Ik zelf ben momenteel betrokken in een situatie waar iemand in mijn direkte omgeving gekozen heeft een einde aan haar leven te willen maken en ik zelf ondersteun haar verder in die keuze die zij gemaakt heeft (maar ken ook personen die haar daarin niet kunnen steunen verder en er niet mee kunnen instemmen)...

het laatste wat ik op prijs stel is een of andere anonieme online roepoeter die domme dingen gaat roepen over of personen die in zo'n situatie betrokken raken wel of geen 'inlevingsvermogen' zouden hebben :(
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:19:38 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187965813
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:34 schreef madam-april het volgende:
Euthanasie is altijd vrijwillig.
Technisch gezien betekent euthenasie dat je iemand een "goede dood" geeft maar vrijwilligheid zit niet in de definitie. Sterker nog. Euthenasie is ook van toepassing op praktijken waarbij mensen buiten hun wil om een pijnloze dood krijgen op basis van medische redenen of ouderdom of zelfs wegens politieke ongewenste overtuigingen mensen een spuitje geven.

Daarom is het handig om het woord vrijwillig er altijd bij te houden dan geef je mensen niet de kans om naar allerhande strafkampen in de USSR te verwijzen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_187965896
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:19 schreef RM-rf het volgende:

[..]

:? heb je mn post wel gelezen.....?

deze bewering doet vermoeden dat je gewoon reageert zonder mn eerdere posts gelezen te hebben.

zeker als je de suggestie wekt personen te willen beledigen met een claim geen inlevingsvermogen te hebben, vind ik het wel vreemd dat je zo duidelijk maakt niet eens door te hebben wat prcies ik postte en jij het nodig vond op te reageren.

Het gaat er helemaal niet om voor iemand een beslissing te maken, uiteindelijk doe je dat namelijk altijd... zowel als je aktie onderneemt waardoor iemand anders zijn leven beeindigt kan worden, als dat je hem dat verder weigert of aktie onderneemt om te voorkomen dat iemand anders zijn leven zou kunnen beeindigen.

punt is wel gewoon dat dat altijd een ethische vraagstuk is, waarbij die persoon altijd moet kieen of iemands geuitte wil ook daadwerkelijk een bewuste en lange termijns keuze is....
Tevens is er het persoonlijke vraagstuk of je iemand aktief wilt ondersteunen in het doorvoeren van die keuze of niet.

Het is nonsens en ook kortzichtig dat voor te stellen als en heel eenvoudige keuze die je zomaar eventjes kunt doen.
Ook is het onzinnig te doen alsof dat een simpele keuze is waar de uitslag altijd al zomaar zou vaststaan vooraf.

Ik zelf ben momenteel betrokken in een situatie waar iemand in mijn direkte omgeving gekozen heeft een einde aan haar leven te willen maken en ik zelf ondersteun haar verder in die keuze die zij gemaakt heeft (maar ken ook personen die haar daarin niet kunnen steunen verder en er niet mee kunnen instemmen)...

het laatste wat ik op prijs stel is een of andere anonieme online roepoeter die domme dingen gaat roepen over of personen die in zo'n situatie betrokken raken wel of geen 'inlevingsvermogen' zouden hebben :(
Wat ik zeg is niet 1 op 1 toepasbaar op elke situatie, ik praat over het algemeen. Ik ben het met je eens, ik denk niet dat er een arts bestaat die na een euthanasie denkt : Zoooo dat zit er weer op, wat eten we vanavond?

Ik heb altijd gezegd dat iemand die euthanasie aanvraagt, uitvoerig getest moet worden (wellicht over meerdere jaren) om te zien of er iets anders mogelijk is.
Er zijn echter ook gevallen waarbij iemand altijd gezond is geweest en op zijn 30ste paranoide schizofrenie krijgt, uit het niets. Dan kan je jarenlang testen, zal geen verschil maken.

Die mensen die niet instemmen in jouw geval, wat vind je er dan van dat ze die persoon dan gewoon laten stikken, omdat ze hun eigen gevoel belangrijker vinden?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:41:13 #150
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_187966088
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:18 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Waar hun voor staan is irrelevant. Dan hadden ze dat moeten bedenken voordat ze voor huisarts of w / e gingen studeren. Ik heb niet gezegd dat het peanuts is, neemt niet weg dat een arts een zorgplicht heeft. En dat bestaat er soms ook uit om de humane optie te kiezen, in plaats van iemand maar laten lijden omdat diegene in sprookjes gelooft.
Een arts zweert een eed alles in het werk te stellen mensen weer gezond te maken. Dat heeft geen reet te maken met mensen dood maken.
Dat wij deze mensen vragen (!!!) ons hierbij te assisteren en dat sommigen dat ook wel willen is mooi meegenomen, maar ze zijn dit echt niet verplicht. :N
***
pi_187966127
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:50 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Serieus? :')

Ik voelde m al op voorhand, de manier waarop je dingen benoemde. Je laatste zin is de bevestiging.
Misschien ook even melden dat mensen die zelfmoord plegen en dus niet luisteren naar god, gevangen zitten in het vagevuur voor eeuwig? Lekker gestraft! Oh, en nooit bij hun geliefden kunnen komen? En dat je dat hun niet mag aandoen?
Alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is en het onderwerp al niet gevoelig genoeg is... Dan moeten de gelovigen ook nog even langskomen met hun wijzend vingertje.
Dat laatste stuk was een reactie van mij op wat deze KLB/ONZ-clown zei:

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het karkas 3 jaar het gevang in! Dat zal ze leren _O-

Edit: Natuurlijk heb je recht op zelfbeschikking. Mensen die menen dat ze een schuld hebben tegenover de maatschappij zijn niet helemaal lekker. Jijzelf en je familie zouden op de eerste plekken moeten staan. Daarna kan er verder gekeken worden.
Ik had er eigenlijk een melding van moeten maken bij een mod.

Jij haalt dat verder er allemaal zelf bij, niet ik. Jij denkt zwakkeren te kunnen “helpen” door hen over het randje te helpen?

Er is geen wijzend vingertje, dat doe jij. Ik heb in 2 posts heel goed aangegeven wat de problemen zijn en heeft niets met het geloof te maken: Als je zelf-moord wilt plegen, moet je dat doen, betrek de regering er niet bij die het in de toekomst op andere manieren aan anderen/zwakkeren kan opleggen en vraag een ander niet om een moord voor jou te plegen.
pi_187966208
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:24 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Wat ik zeg is niet 1 op 1 toepasbaar op elke situatie, ik praat over het algemeen. Ik ben het met je eens, ik denk niet dat er een arts bestaat die na een euthanasie denkt : Zoooo dat zit er weer op, wat eten we vanavond?

Ik heb altijd gezegd dat iemand die euthanasie aanvraagt, uitvoerig getest moet worden (wellicht over meerdere jaren) om te zien of er iets anders mogelijk is.
Er zijn echter ook gevallen waarbij iemand altijd gezond is geweest en op zijn 30ste paranoide schizofrenie krijgt, uit het niets. Dan kan je jarenlang testen, zal geen verschil maken.

Die mensen die niet instemmen in jouw geval, wat vind je er dan van dat ze die persoon dan gewoon laten stikken, omdat ze hun eigen gevoel belangrijker vinden?
Nee, maar je hebt altijd het recht op een andere arts. Nogmaals, artsen zijn geen robots en zo bekijk jij ze wel:
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:18 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Waar hun voor staan is irrelevant. Dan hadden ze dat moeten bedenken voordat ze voor huisarts of w / e gingen studeren. Ik heb niet gezegd dat het peanuts is, neemt niet weg dat een arts een zorgplicht heeft.
Een zorgplicht betekent niet dat dood maken altijd de beste keus is, zo wel dan gaat zelfbeschikkingsrecht van de arts zelf nog voor, of hij met doden van iemand kan leven. Zo nee, gaat dat voor zijn zorgplicht, want als hij dit toch zou door zetten zou hij moreel gaan lijden en mogelijk te kort gaan schieten in de zorg voor de anderen na deze handeling. Alleen een robot kan dat.

Die empathie van jou houdt duidelijk buiten jouw familie op he?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_187966792
Op YT zie je ook altijd van die engerds die de “euthanasie” uitvoeren, ze lijken een soort voldoening daaruit te halen. Je zal maar zo aan je einde komen met zo iemand aan je zij die graag je lichtje wil doven. Na de daad, met een vieze glimlach op z’n gezicht: “ff buiten een sigaretje opsteken”. … Wat een einde.
pi_187967024
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:41 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Een arts zweert een eed alles in het werk te stellen mensen weer gezond te maken. Dat heeft geen reet te maken met mensen dood maken.
Dat wij deze mensen vragen (!!!) ons hierbij te assisteren en dat sommigen dat ook wel willen is mooi meegenomen, maar ze zijn dit echt niet verplicht. :N
Wettelijk gezien niet, moreel gezien wel.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187967123
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:49 schreef Godshand het volgende:

[..]

Nee, maar je hebt altijd het recht op een andere arts. Nogmaals, artsen zijn geen robots en zo bekijk jij ze wel:
[..]

Een zorgplicht betekent niet dat dood maken altijd de beste keus is, zo wel dan gaat zelfbeschikkingsrecht van de arts zelf nog voor, of hij met doden van iemand kan leven. Zo nee, gaat dat voor zijn zorgplicht, want als hij dit toch zou door zetten zou hij moreel gaan lijden en mogelijk te kort gaan schieten in de zorg voor de anderen na deze handeling. Alleen een robot kan dat.

Die empathie van jou houdt duidelijk buiten jouw familie op he?
Ik heb ook empathie voor de vrachtwagenchauffeur en de treinmachinist, die vervolgens het probleem letterlijk en figuurlijk voor de neus krijgen. Die mag dan machteloos de taak uitvoeren met bijzonder veel geweld, wat regelmatig niet eens dodelijk is, maar wel tekenend voor de rest van beide hun levens. Dan heb ik liever artsen die erop getrained zijn om euthanasie te volbrengen (wie anders?) dan dat je ze sochtends aan de brug ziet hangen of dat een machinist diegene in duizend stukken knalt. Als een arts euthanasie niet volbrengt vanwege zijn geloof of emoties, waarom is het dan een arts geworden? Hoeveel chirurgen zijn er bang voor bloed denk je?

Je kunt wel zeggen dat ik geen empathie heb maar in werkelijkheid komt het erop neer dat ik veel breder nadenk dan dat jij dat doet. Als iemand geen euthanasie krijgt, dan is het niet zo dat diegene dan denkt: " oke, jammer, ik heb het geprobeerd.." en dan vervolgens nooit meer iets onderneemt.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187967342
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:49 schreef DoubleUU het volgende:
Als iemand geen euthanasie krijgt, dan is het niet zo dat diegene dan denkt: " oke, jammer, ik heb het geprobeerd.." en dan vervolgens nooit meer iets onderneemt.
Dat zeg ik toch ook niet? De ene arts is de andere niet, dus wie weet vind je een ander die er wel mee kan leven.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_187967380
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 14:02 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet? De ene arts is de andere niet, dus wie weet vind je een ander die er wel mee kan leven.
Als dat gewoon goed gefaciliteerd zou worden, hadden er een hoop problemen voorkomen kunnen worden.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187967449
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:25 schreef Amfora het volgende:
Op YT zie je ook altijd van die engerds die de “euthanasie” uitvoeren, ze lijken een soort voldoening daaruit te halen. Je zal maar zo aan je einde komen met zo iemand aan je zij die graag je lichtje wil doven. Na de daad, met een vieze glimlach op z’n gezicht: “ff buiten een sigaretje opsteken”. … Wat een einde.
Nee jij bent lekker wil je zeggen :') Misschien moet je je eens gaan inlezen in plaats van zo'n poep te praten
  Miss 200.000.000! maandag 2 augustus 2021 @ 13:21:28 #159
367000 roos94
pi_200694121
-serieus?-

[ Bericht 70% gewijzigd door Lenny77 op 02-08-2021 14:56:42 ]
pi_200700411
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:36 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Mensen worden nogal beperkt. Mensen die aan de eisen voldoen. Zoals mijn wijlen oma, die veel te lang geleden heeft. Terecht topic.

Als iemand 30 jaar lang een kutleven heeft gehad en geen kans heeft op verbetering, waarom zou je diegene dan euthanasie ontzeggen? Doorleven is dan de grootste straf lijkt me.
Zelfs al ben je blij en tevreden en wil je stoppen op je hoogtepunt, zelf weten. Het moet geen drive-in euthanasie worden, maar het mag allemaal wel wat makkelijker worden.
pi_200753756
Fijn dat dit topic weer omhoog geschopt is :)
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_200754439
Er kan ook meer aandacht komen voor de alternatieven van euthanasie, waarbij je ook een goed einde hebt, zonder dat een dodelijk middel ingespoten wordt.
Zelf een drankje nemen
Stoppen met eten en drinken
Palliatieve zorg en evt palliatieve sedatie
Daar meer aandacht aan besteden zou mogelijk ook kunnen voorkomen dat mensen zich afgewezen voelen door weigering van verlening van euthanasie.

Verder staat hier ergens dat volgens de definitie van euthanasie vrijwilligheid geen vereiste is, maar in juridische zin is dat wel zo, bij mensen dan.

Verder is het soms erg moeilijk als mensen zeggen dat ze psychisch of spiritueel lijden, als daar geen ziekte (lichamelijk of geestelijk) bij gesteld kan worden. Dit is eigenlijk niet voor de arts, vind ik, maar meer een spiritueel/maatschappelijk probleem wat dan eerst ook zo onderzocht moet worden voor de conclusie kan zijn dat de arts iets onomkeerbaars moet doen.
pi_200755428
Ik vind het een paradoxaal iets.

Iemand die bijvoorbeeld zwaar depressief is en geen mogelijkheden meer ziet om verder te leven, kan door zijn depressie een te vervormd beeld hebben van de realiteit. Dat hij geen mogelijkheden meer ziet voor een beter leven, betekent nog niet dat ze er daadwerkelijk niet zijn.

De andere kant is dat alleen die persoon kan ervaren wanneer het leven voor hem zin krijgt.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 5 augustus 2021 @ 17:06:16 #164
414785 sirdanilot
pi_200758695
- contact opnemen met 113 aub maar dat soort uitspraken zijn hier niet de bedoeling -

[ Bericht 43% gewijzigd door CoolGuy op 05-08-2021 18:01:22 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 5 augustus 2021 @ 18:57:30 #165
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_200760290
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 23:16 schreef roos94 het volgende:
Ben midden 20 en als euthanasie vrij beschikbaar zou zijn dan was ik hier al vele jaren niet meer.

Ik vind het spijtig hoe moeilijk er over wordt gedaan. Het is notabene je eigen leven en daar heb je dan eigenlijk geen zeggenschap over.
Herkenbaar. Ik haat het dat niemand je vraagt om geboren te zijn maar dat men je wel verbiedt om waardig uit het leven te stappen. Prima als er meerdere gesprekken met specialisten volgen om te voorkomen dat iemand die (fysiek of mentaal boeit niet) te genezen is geen onomkeerbare keuze maakt. Echter moet men niet doen alsof ongeneeslijk geestelijk lijden alleen bij bejaarden kan of dat het minder urgent is dan fysiek lijden.

We hebben alle middelen om waardig het leven te verlaten maar je mag het niet gebruiken totdat je letterlijk een kasplant bent. Wat een fucking bullshit is dat. Alsof een ander beter dan x weet hoe x voelt en wat x wil.

Euthanasie moet voor iedereen mogelijk zijn. Dood gaan we allemaal, laat men dan zelf bepalen wanneer diegene het leven wil verlaten en wanneer diegene ongeneeslijk lijdt.
pi_200763115
Het is wel luguber, zoals een user hier zei, als je in een samenleving leeft waar mensen elkaar vermoorden. Het is inderdaad een natte droom van Hitler geweest om de zwakkeren uit te roeien, alleen wordt dat nu als een zaadje in de hoofden van zwakke mensen ingeplant: "Lijd je, vind je je leven voltooid? (m.a.w. je gaat ons geld kosten om voor je te zorgen) Hier is een uitweg." En velen juichen het toe. Maar wat als er een leven na de dood is? Was dat het einde van je lijden of komt er vanwege een moord die je op jezelf hebt gepleegd nog meer leed op je weg? Vrijwel alle wereldreligies (en veel bijna-doodervaringen) voorspellen geen goede einde, eeuwige kwelling, voor degenen die hun eigen leven nemen. Je kan dan wel zeggen daar geloven deze mensen niet in, maar dat weten we simpelweg niet, we kunnen niet met zekerheid zeggen; er is wel/niet iets na dit leven.
  Moderator donderdag 5 augustus 2021 @ 23:13:41 #167
441859 crew  Lenny77
pi_200765056
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 21:21 schreef ZoonVan het volgende:
Het is wel luguber, zoals een user hier zei, als je in een samenleving leeft waar mensen elkaar vermoorden. Het is inderdaad een natte droom van Hitler geweest om de zwakkeren uit te roeien, alleen wordt dat nu als een zaadje in de hoofden van zwakke mensen ingeplant: "Lijd je, vind je je leven voltooid? (m.a.w. je gaat ons geld kosten om voor je te zorgen) Hier is een uitweg." En velen juichen het toe. Maar wat als er een leven na de dood is? Was dat het einde van je lijden of komt er vanwege een moord die je op jezelf hebt gepleegd nog meer leed op je weg? Vrijwel alle wereldreligies (en veel bijna-doodervaringen) voorspellen geen goede einde, eeuwige kwelling, voor degenen die hun eigen leven nemen. Je kan dan wel zeggen daar geloven deze mensen niet in, maar dat weten we simpelweg niet, we kunnen niet met zekerheid zeggen; er is wel/niet iets na dit leven.
Wat een onzin.. waarom zou je gestraft worden? Ja die religies willen iedereen netjes in het gareel houden maar religie doet wel meer domme dingen zoals anticonceptie afwijzen ofzo.
De mensen die bijna-dood-ervaringen hebben spreken trouwens niet over kwelling en straf.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 02:44:07 #168
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_200766243
Ik heb me vrijwillig aangemeld voor euthanasie. Ik werd afgewezen omdat ik te veel perspectief heb volgens hen, maar ik zit te denken om volgend jaar weer te proberen.

Enerzijds snap ik dat een arts het recht heeft om te weigeren. Aan de andere kant vind ik dat als iemand zodanig lijdt dat hij dood wil, hij ook het recht heeft om op een pijnloze manier dood te gaan. Wat mij betreft heeft iedereen het recht om te beslissen of ze dood willen. We hebben niet voor dit leven gekozen, waarom moeten we door blijven leven als het ellende eindeloos en uitzichtloos is?

Er kunnen hele erge dingen gebeuren op jonge leeftijd. Ik heb daar persoonlijke ervaring mee en heb ook veel gezien. Je kan vanaf je nek geparalyseerd raken, chronische schizofrenie hebben waarvan de medicatie niet werken, enz. Waarom zou je dan verplicht moeten blijven leven als je dat echt niet wil?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_200770104
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 02:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb me vrijwillig aangemeld voor euthanasie. Ik werd afgewezen omdat ik te veel perspectief heb volgens hen, maar ik zit te denken om volgend jaar weer te proberen.

Enerzijds snap ik dat een arts het recht heeft om te weigeren. Aan de andere kant vind ik dat als iemand zodanig lijdt dat hij dood wil, hij ook het recht heeft om op een pijnloze manier dood te gaan. Wat mij betreft heeft iedereen het recht om te beslissen of ze dood willen. We hebben niet voor dit leven gekozen, waarom moeten we door blijven leven als het ellende eindeloos en uitzichtloos is?

Er kunnen hele erge dingen gebeuren op jonge leeftijd. Ik heb daar persoonlijke ervaring mee en heb ook veel gezien. Je kan vanaf je nek geparalyseerd raken, chronische schizofrenie hebben waarvan de medicatie niet werken, enz. Waarom zou je dan verplicht moeten blijven leven als je dat echt niet wil?
Imo volkomen terecht dat een arts dat bij jou weigert. Er moet sprake zijn van uitzichtloos lijden, in jouw geval wil je nu dood maar volgende maand ofzo is het leven weer helemaal top en word je advocaat en gaat alles als een zonnetje. In zo'n wispelturig scenario kan er inderdaad beter geen proces tot euthanasie opgestart worden.
pi_200772821
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 23:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Wat een onzin.. waarom zou je gestraft worden? Ja die religies willen iedereen netjes in het gareel houden maar religie doet wel meer domme dingen zoals anticonceptie afwijzen ofzo.
De mensen die bijna-dood-ervaringen hebben spreken trouwens niet over kwelling en straf.
Je roept wel dat het onzin is, maar je hebt er geen kennis over. Als je denkt dat het vermoorden van een ander slecht is, wat te denken als je jezelf vermoord? De term “euthanasie” is niets anders dan een eufemisme, het blijft moord, te weten zelf-moord. Als er zoiets als een ziel bestaat en een leven hierna is dan kom je met moord niet zomaar weg. Wereldreligies (van christendom tot aan het boeddhisme) verschillen van mening over anticonceptie (zelfs binnen het christendom verschilt men van mening daarover), maar niet over zelf-moord.

Ik heb in het verleden veel artikelen gelezen en documentaires gezien over bijna-doodervaringen en er zaten ook regelmatig mensen tussen die zelfmoord hadden gepleegd en die vertelde altijd wel over enge, duistere, helse plekken/werelden waarin ze terecht kwamen. Er was een tijd geleden zelfs iemand hier op het forum met een bijna-doodervaring en die vertelde dat je met zelfmoord niet naar zo’n fijne plek toegaat.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:42:41 #171
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_200773085
Kameraad van mij is al 40 jaar depressief en heeft ooit een middeltje geregeld die er snel een eind aan kan maken. Dit staat in zijn kluis te wachten tot hij er helemaal klaar mee is.
Maar enkele jaren geleden heeft hij elektromagnetische shocks gehad en daarna voelde hij zich beter dan ooit. Nu glijdt hij weer langzaam af.
To BG or not to BG!
pi_200773833
Ik ben tegen euthanasie. Ik zie niet in waarom een ander betrokken moet worden in je wens om je leven te beeindigen.

Ik vind wel dat de "pil van Drion" beschikbaar moet zijn voor iedereen, om op een pijn-vrije manier te kunnen sterven.
Je hebt niet gevraagd om het leven. Het is JOUW leven. Je mag ermee doen wat je wil.

Stel, je hebt een fantastisch leven gehad, je hebt geen kinderen, iedereen om je heen gaat dood door ouderdom, je begint allerlei mankementen te krijgen, misschien merk je wel dat dementie om de hoek komt kijken. Je bent er gewoon eigenlijk wel klaar mee. Alles is netjes geregeld als je komt te overlijden.
De zorg is ondertussen nog verder uitgekleed, je mag in een verpleeghuis nog maar 1x per maand douchen. Je pensioen is al jaren onder het bestaansminimum en de AOW is afgeschaft.

Je vind het welletjes. En dan krijg je iemand anders die zegt "je mag niet dood". Je hebt je hele leven belasting betaald, bent gezond geweest, alles gedaan voor anderen. Altijd je eigen boontjes gedopt. En dan moet je een arts smeken of je dood mag? Of anders jezelf uithongeren? Schei uit zeg!
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:21:03 #173
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_200788918
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:18 schreef Natha-- het volgende:
Ik ben tegen euthanasie. Ik zie niet in waarom een ander betrokken moet worden in je wens om je leven te beeindigen.

Ik vind wel dat de "pil van Drion" beschikbaar moet zijn voor iedereen, om op een pijn-vrije manier te kunnen sterven.
Je hebt niet gevraagd om het leven. Het is JOUW leven. Je mag ermee doen wat je wil.

Stel, je hebt een fantastisch leven gehad, je hebt geen kinderen, iedereen om je heen gaat dood door ouderdom, je begint allerlei mankementen te krijgen, misschien merk je wel dat dementie om de hoek komt kijken. Je bent er gewoon eigenlijk wel klaar mee. Alles is netjes geregeld als je komt te overlijden.
De zorg is ondertussen nog verder uitgekleed, je mag in een verpleeghuis nog maar 1x per maand douchen. Je pensioen is al jaren onder het bestaansminimum en de AOW is afgeschaft.

Je vind het welletjes. En dan krijg je iemand anders die zegt "je mag niet dood". Je hebt je hele leven belasting betaald, bent gezond geweest, alles gedaan voor anderen. Altijd je eigen boontjes gedopt. En dan moet je een arts smeken of je dood mag? Of anders jezelf uithongeren? Schei uit zeg!
Je hoeft een ander niet te betrekken. Heb je enig idee hoeveel er mogelijk is met automatisering? Je hebt 3 injecties nodig? Je drukt ZELF op 1 knop en kan d.m.v. een robot die 3 injecties bij jezelf laten zetten.

Een arts hoeft er niet persé mee te maken hebben. Het is dat men liever mensen die ongeneeslijk lijden (Ja dat weten mensen beter dan een ander) laten lijden i.p.v. een optie te geven om er waardig uit te stappen.
pi_200790417
Ben het er niet mee eens, omdat ik het luguber vind. Ik vind dat de hulpverlening gewoon veel sterker moet worden gemaakt en er meer lessen op scholen moeten komen, hoe wij als samenleving respectvol met elkaar moeten omgaan en hoe we elkaar het beste kunnen bekrachtigen. Euthanasie gaat het niet oplossen.

Ook ben ik van voorkomen is beter dan genezen. Ik vind dat er een uitgebreid onderzoek moet komen alvorens ouders kinderen mogen hebben. Of ze capabel en inlevend genoeg zijn om kinderen te mogen hebben. Een soort gezondheidstest.
pi_200905481
Ik adviseer eenieder geen zelfmoord te plegen, maar oplossingen voor zijn/haar problemen te zoeken.
n
pi_200908940
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 10:11 schreef KomVissen het volgende:
Ik adviseer eenieder geen zelfmoord te plegen, maar oplossingen voor zijn/haar problemen te zoeken.
Je gaat er dan van uit dat diegenen dat nog niet hebben geprobeerd? Geloof je niet dat er soms geen oplossing, anders dan de dood, is?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_200909112
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:36 schreef DoubleUU het volgende:

[..]
Mensen worden nogal beperkt. Mensen die aan de eisen voldoen. Zoals mijn wijlen oma, die veel te lang geleden heeft. Terecht topic.

Als iemand 30 jaar lang een kutleven heeft gehad en geen kans heeft op verbetering, waarom zou je diegene dan euthanasie ontzeggen? Doorleven is dan de grootste straf lijkt me.
Had we geen wilsverklaring opgesteld... want anders ben je volkomen Fucked....
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200909124
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:25 schreef Amfora het volgende:
Op YT zie je ook altijd van die engerds die de “euthanasie” uitvoeren, ze lijken een soort voldoening daaruit te halen. Je zal maar zo aan je einde komen met zo iemand aan je zij die graag je lichtje wil doven. Na de daad, met een vieze glimlach op z’n gezicht: “ff buiten een sigaretje opsteken”. … Wat een einde.
8)7

jij kijkt naar de verkeerde filmpjes...
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200909176
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 14:52 schreef kuolema het volgende:

[..]
Je gaat er dan van uit dat diegenen dat nog niet hebben geprobeerd? Geloof je niet dat er soms geen oplossing, anders dan de dood, is?
Ik ga er van uit dat ze dat wel hebben geprobeerd. Maar ik ga er ook van uit dat als iemand denkt dat de dood de oplossing is dat hij of niet weet van de oplossing is of deze niet uitvoert. De oplossing is er, en zelfmoord is nooit de oplossing.
n
pi_200909394
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:19 schreef DoubleUU het volgende:

[..]
Nouja hij heeft de euthanasie van mijn oma actief tegengewerkt, zelfs toen we naar andere artsen gingen. Hij heeft contact gezocht met de andere artsen.. Wij hadden uiteindelijk na 4 pogingen iemand die mee wilde werken en die heeft die andere huisarts ook hard aangepakt. Maar als ik hem tegenkom is ie voor mij. Hij liet mijn oma lijden voor zijn achterlijkheid.

Om jullie een idee te geven, mijn oma was rond die tijd 170 cm en 28 kilo.
Wat een ellende... ;(

Maar je kan een arts niet dwingen... of hij nu gelovig is of niet.. sommige huisartsen willen of kunnen het niet
om wat voor redenen dan ook daar heb je die Stichting voor...
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200910699
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:30 schreef Sicstus het volgende:
Zijn er hier mensen van wat jongere leeftijd die hier weleens over hebben nagedacht? Als in, dat het leven voor hen geen zin meer heeft en ze er eigenlijk op een menswaardige manier een eind aan willen maken? Ik zelf wel, maar je ziet het niet zo vaak bij mensen in mijn leeftijdscategorie (rond de 40).
Ik ben ooit het traject in gegaan, en heb er toch vanaf gezien omdat m'n harde werken aan mezelf eindelijk resultaat gaf. Ik geloof dat tegenwoordig de wachttijd 2 jaar is, dat is echt belachelijk want dat hou je nooit vol als je het niet meer ziet zitten.
pi_200910971
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 17:28 schreef colivo het volgende:

[..]
Ik ben ooit het traject in gegaan, en heb er toch vanaf gezien omdat m'n harde werken aan mezelf eindelijk resultaat gaf. Ik geloof dat tegenwoordig de wachttijd 2 jaar is, dat is echt belachelijk want dat hou je nooit vol als je het niet meer ziet zitten.
Goed dat je resultaat hebt geboekt ^O^
Ja, die wachtlijsten zijn belachelijk, de gezondheidszorg in NL stelt sowieso bar weinig meer voor door alle bezuinigingen (dank VVD-stemmers! :W )
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_200914344
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:18 schreef Natha-- het volgende:
Ik ben tegen euthanasie. Ik zie niet in waarom een ander betrokken moet worden in je wens om je leven te beeindigen.

Ik vind wel dat de "pil van Drion" beschikbaar moet zijn voor iedereen, om op een pijn-vrije manier te kunnen sterven.
Je hebt niet gevraagd om het leven. Het is JOUW leven. Je mag ermee doen wat je wil.

Stel, je hebt een fantastisch leven gehad, je hebt geen kinderen, iedereen om je heen gaat dood door ouderdom, je begint allerlei mankementen te krijgen, misschien merk je wel dat dementie om de hoek komt kijken. Je bent er gewoon eigenlijk wel klaar mee. Alles is netjes geregeld als je komt te overlijden.
De zorg is ondertussen nog verder uitgekleed, je mag in een verpleeghuis nog maar 1x per maand douchen. Je pensioen is al jaren onder het bestaansminimum en de AOW is afgeschaft.

Je vind het welletjes. En dan krijg je iemand anders die zegt "je mag niet dood". Je hebt je hele leven belasting betaald, bent gezond geweest, alles gedaan voor anderen. Altijd je eigen boontjes gedopt. En dan moet je een arts smeken of je dood mag? Of anders jezelf uithongeren? Schei uit zeg!
Bij euthanasie zul je ook zelf dat drankje moeten opdrinken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:42 schreef oppiedoppie het volgende:
Kameraad van mij is al 40 jaar depressief en heeft ooit een middeltje geregeld die er snel een eind aan kan maken. Dit staat in zijn kluis te wachten tot hij er helemaal klaar mee is.
Maar enkele jaren geleden heeft hij elektromagnetische shocks gehad en daarna voelde hij zich beter dan ooit. Nu glijdt hij weer langzaam af.
Er is een hoop namaak troep op de markt wat 1000en euro's kost, je weet nooit wat je in huis haalt.
pi_200920590
Er zijn zeker weten jonge mensen die dat hebben en dat is echt kut. Ik vind het echt kut voor je dat het zover gekomen is voor je.

Meestal heeft het te maken dat je een verkeerde afslag hebt genomen in het leven. Je hebt iets gedacht of gedaan waardoor je van je pad bent afgedwaald. Ik had het ook een kort moment een dag of 2. En omdat ik vaak deed aan zelfobservatie heb ik bij mezelf meteen die gedachte waargenomen en de richting gecorrigeerd in mijn leven, waardoor ik slechts 1 a 2 dagen last van had. Dus ik ben niet die richting in gegaan in mijn leven. Er kwam bij mij op een ochtend die gedachte op van het leven heeft geen zin meer. En toen dacht ik wat heb ik gisteren gedaan of gedacht waardoor die gedachte in mij is opgekomen. En dat heb ik meteen gecorrigeerd. Dus dit is eigenlijk een signaal van dat je je koers moet wijzigen, want het doel van het leven is vrede en geluk. Dus sinds wanneer heb je die gedachte al? Wat deed je voor dat die gedachte had? Op welke punt ben je de weg kwijtgeraakt?

Dan zou ik dat even bij mij gaan onderzoeken. En weer in contact komen met je intuitie bv. Door te mediteren, of je kan ook tips op deze pagina volgen om dichter bij je intuïtie te komen. https://hetnlpcollege.nl/intuitie-zesde-zintuig-ziel-ontwikkelen/

Had of heb je een doel in het leven? Is het er niet van gekomen. Heb je een relatie?
Ja kan ook proberen om te achterhalen wat je doel is in het leven. En welke waarde je probeert na te streven.
https://www.nlp-groningen(...)-en-gregory-bateson/

Een ander optie is om leuke dingen te doen en je passie weer te achterhalen.
Stel je voor dat alles kon. Wat voor leuke dingen zou je dan doen?

Nog een optie kan zijn. Stel je voor dat je wel weet wat de zin is in je leven. Wat zou dat zijn. Hoe zou dat er uit zien? Ga gewoon lekker fantaseren en dagdromen. Hou zou mijn perfecte of leuke leven er uit zien. Wat voor leuke dingen zou ik op die dag doen elke dag weer.

Kijk of je hier wat aan hebt.

Kom weer in contact met je hart en je innerlijke kompas, die dus de richting aangeeft in je leven en volg het.


Sterkte! ^O^
pi_200966052
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 10:11 schreef KomVissen het volgende:
Ik adviseer eenieder geen zelfmoord te plegen, maar oplossingen voor zijn/haar problemen te zoeken.
Soms is het gewoon niet op te lossen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200975954
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Soms is het gewoon niet op te lossen.
Ga naar je huisarts en vraag of ze contact wil opnemen met https://expertisecentrumeuthanasie.nl/
of je kan zelf bellen, maar dan gaan ze zeggen dat je dat via je Huisarts moet doen.

Ook al wil je huisarts geen zelf euthanasie doen omdat hij of zij dat niet wil, om wat voor redenen dan
ook... dan hoeft hij of zij dat niet zelf te doen, maar volgens mij is hij wel verplicht om je een stapje
te helpen om je te doorverwijzen...

Denk niet dan het héél snel kan, het moet zorgvuldig... zéker voor de artsen die de euthanasie moeten
uitvoeren, anders zijn ze strafbaar, dat wil jij niet... en zij ook niet natuurlijk.

Maar je moet wel geduld hebben, maar dan krijg je in ieder geval een Humane dood.

Veel Sterkte! :*
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200976466
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 03:10 schreef FANNN het volgende:

[..]
Ga naar je huisarts en vraag of ze contact wil opnemen met https://expertisecentrumeuthanasie.nl/
of je kan zelf bellen, maar dan gaan ze zeggen dat je dat via je Huisarts moet doen.

Ook al wil je huisarts geen zelf euthanasie doen omdat hij of zij dat niet wil, om wat voor redenen dan
ook... dan hoeft hij of zij dat niet zelf te doen, maar volgens mij is hij wel verplicht om je een stapje
te helpen om je te doorverwijzen...

Denk niet dan het héél snel kan, het moet zorgvuldig... zéker voor de artsen die de euthanasie moeten
uitvoeren, anders zijn ze strafbaar, dat wil jij niet... en zij ook niet natuurlijk.

Maar je moet wel geduld hebben, maar dan krijg je in ieder geval een Humane dood.

Veel Sterkte! :*
Ik heb geen vrijwillige euthanasie nodig hoor. :) Ik geef alleen maar aan dat in sommige gevallen het gewoon niet op te lossen is en dat die mensen het gewoon willen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200976847
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 03:10 schreef FANNN het volgende:

[..]
Ga naar je huisarts en vraag of ze contact wil opnemen met https://expertisecentrumeuthanasie.nl/
of je kan zelf bellen, maar dan gaan ze zeggen dat je dat via je Huisarts moet doen.

Ook al wil je huisarts geen zelf euthanasie doen omdat hij of zij dat niet wil, om wat voor redenen dan
ook... dan hoeft hij of zij dat niet zelf te doen, maar volgens mij is hij wel verplicht om je een stapje
te helpen om je te doorverwijzen...

Denk niet dan het héél snel kan, het moet zorgvuldig... zéker voor de artsen die de euthanasie moeten
uitvoeren, anders zijn ze strafbaar, dat wil jij niet... en zij ook niet natuurlijk.

Maar je moet wel geduld hebben, maar dan krijg je in ieder geval een Humane dood.

Veel Sterkte! :*
Die wijzen ook geregeld mensen af hoor!
pi_200977989
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:14 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik heb geen vrijwillige euthanasie nodig hoor. :) Ik geef alleen maar aan dat in sommige gevallen het gewoon niet op te lossen is en dat die mensen het gewoon willen.
oh... ik heb niet het hele topic gelezen, maar dat nog... voor mensen die wél vrijwillige euthanasie willen
was mijn tip https://expertisecentrumeuthanasie.nl/
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200978033
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:55 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]
Die wijzen ook geregeld mensen af hoor!
Ja natuurlijk.... misschien hebben ze gewoon een ''dipje'' en dan krijgen ze ander advies natuurlijk,
je krijgt niet ''zomaar'' een prikje of een drankje, dan zitten ze straks allemaal in de bak.
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200979864
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Soms is het gewoon niet op te lossen.
Noem 1 ding
n
pi_200980144
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:13 schreef KomVissen het volgende:

[..]
Noem 1 ding
Het is nooit 1 ding.... meestal is het een optelsom van verschillende dingen.
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200980486
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:13 schreef KomVissen het volgende:

[..]
Noem 1 ding
https://www.bnnvara.nl/levenvoordedood

Als je alle afleveringen hebt bekeken kan het al een en ander duidelijker maken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200982223
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:50 schreef HSG het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/levenvoordedood

Als je alle afleveringen hebt bekeken kan het al een en ander duidelijker maken.
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200990669
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:50 schreef HSG het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/levenvoordedood

Als je alle afleveringen hebt bekeken kan het al een en ander duidelijker maken.
Nee, bedankt. Mocht u een samengevat op mijn vraag hebben dan is die welkom, maar ik ga niet een hele reeks kijken.
n
pi_200990677
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:29 schreef FANNN het volgende:

[..]
Het is nooit 1 ding.... meestal is het een optelsom van verschillende dingen.
Mengelmoes van oplosbare problemen?
n
pi_200990689
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 22:39 schreef KomVissen het volgende:

[..]
Mengelmoes van oplosbare problemen?
Waarom denk je dat het oplosbare problemen zijn?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200990717
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 22:40 schreef HSG het volgende:

[..]
Waarom denk je dat het oplosbare problemen zijn?
Omdat ik geen onoplosbare problemen ken. En dan komen we weer bij mijn vorige vraag; noem 1 ding (probleem) dat niet oplosbaar is.
n
pi_200990746
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 22:42 schreef KomVissen het volgende:

[..]
Omdat ik geen onoplosbare problemen ken. En dan komen we weer bij mijn vorige vraag; noem 1 ding (probleem) dat niet oplosbaar is.
Wauw serieus? :') Wat knap zeg.

Neem contact op met het programma, zorg dat je in contact komt met deze mensen en help ze want jij als wonderdokter kan waarschijnlijk al hun problemen oplossen. ^O^
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200990910
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 22:44 schreef HSG het volgende:

[..]
Wauw serieus? :') Wat knap zeg.

Neem contact op met het programma, zorg dat je in contact komt met deze mensen en help ze want jij als wonderdokter kan waarschijnlijk al hun problemen oplossen. ^O^
Ik sta open voor correctie, vandaar dat mijn vraag blijft staan. Noem 1 onoplosbaar probleem.
n
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')