https://joop.bnnvara.nl/n(...)2-uitstoot-dan-autosquote:Schiphol straks verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan auto’s
De uitstoot van de kerosine die op Nederlandse vliegvelden wordt getankt, is bijna net zo hoog als van alle Nederlandse personenauto’s bij elkaar. Die conclusie valt te trekken uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van Greenpeace.
Op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Lelystad werd vorig jaar 4,8 miljard liter kerosine getankt: goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2. Daarmee is de broeikasgasuitstoot van de vliegvelden die in handen zijn van de Schiphol Group vergelijkbaar met de uitstoot van vier kolencentrales.
De CO2-uitstoot van personenauto’s ligt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) tussen de 16 en 17 megaton per jaar. Het PBL verwacht dat die uitstoot de komende jaren zal dalen, omdat automobilisten overstappen op elektrische voertuigen.
De uitstoot van de luchtvaart zal daarentegen alleen maar toenemen. “Schiphol ligt op ramkoers met het klimaat”, vindt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. “Ze hebben geen enkel plan om hun aandeel in de klimaatcrisis te lijf te gaan. Laten we dus beginnen door vluchten te schrappen.”
De Tweede Kamer nam eerder dit jaar een motie aan van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde destijds dat luchtvaartmaatschappijen zelf hun bestemmingen mogen kiezen.
Terwijl automobilisten belastingen en accijns moeten betalen, is de vliegsector vrijgesteld van dergelijke heffingen. “Schiphol is daarmee het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Zloch.
Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, dat gaan ze dus vooralsnog niet doen, dat gelijktrekken. En nu?
Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:40 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.
Een eerlijkere vergelijking zou inderdaad zijn om alleen dat gedeelte mee te nemen dat op/boven ons land gerealiseerd wordt. Uiteraard moet dan ook de uitstoot van vliegtuigen die ons land passeren meegerekend worden.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Dat we minder moeten uitstoten is niet bepaald een controversieel onderwerp, daar is iedereen het wel zo'n beetje over eens dus ik weet niet echt waarom je dat schaart onder 'verschuilen achter het milieu'. En dat mensen dan snel naar vliegen kijken is ook begrijpelijk omdat, zoals LXIV al zegt, het in veel gevallen puur een luxe extraatje is. Als je ineens een een terugval in je inkomen hebt dan ga je toch ook eerst kijken naar extraatjes als vakanties voordat je jezelf op een dieet van bloembollen en aardappelschillensoep gaat zetten?quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.
Nee, het gaat om de eigen portemonnee, en ik heb altijd een beetje het gevoel dat daar ook altijd iets bij zit van een onderbuikgevoeletje, zo van 'lekker voor je dat jij meer moet betalen'.
NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Het braafste jongetje van de klasquote:Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:
[..]
NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.
Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:
[..]
NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.
Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Qua luchthaven mss, maar dat is voornamelijk door niet nl mensen die hem gebruiken.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo?quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het braafste jongetje van de klas
[ afbeelding ]
Ik ben het niet gelijk met je oneens, maar wij als NL gaan er de oplossing niet voor brengen nl. Want klimaat is wereldwijd en wij als NL zijn wel de laatsten die er het voortouw in moeten nemen?quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Inderdaad superfijn dat het klimaat daar ook rekening mee houdt.
"Ja maar hullie doen het ookquote:Op woensdag 3 juli 2019 14:38 schreef kree het volgende:
[..]
Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo?
Trouwens waarom staat er EU in en NL.
Lekker eensgezinde wel :’)
Ok, maar niet elk land heeft dezelfde mogelijkheden hè.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
"Ja maar hullie doen het ook!!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.
Denk je dat het China of usa ook maar iets zal boeien dat wij het goed doen?quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
"Ja maar hullie doen het ook!!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.
Wel beter dan Luxemburgquote:Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het braafste jongetje van de klas
[ afbeelding ]
Samen gevat.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
"Ja maar hullie doen het ook!!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.
En nog even over wie het meest uitstoot, dat is op dit moment (niet erg verrassend) China. Maar die geven ook veruit het meest uit aan het vergroenen van hun energievoorziening:
[ afbeelding ]
En dat heeft ook succes want op dit moment is hun aandeel aan duurzame energie hoger dan dat van ons:
[ afbeelding ]
https://www.nrdc.org/expe(...)y-58-coal-cap-target
Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:
[..]
Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.
En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?
Meen dit serieus btw
In ons (Nederlands) geval gaat het niet om het goede voorbeeld geven maar om onze achterstand in te lopen op de rest, we lopen op dit moment namelijk nogal ver achter.quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:
[..]
Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.
En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?
Meen dit serieus btw
Bekijk het grafiekje eens. Op dit moment investeren de Chinezen meer in groene energie dan de EU, de VS en Japan bij elkaar opgeteld. Hoe is dat exact 'schijt hebben aan ...'?quote:Op woensdag 3 juli 2019 15:56 schreef kree het volgende:
[..]
Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.
Maar alles wat we daarvoor nodig hebben komt uit China.die er dus sowieso schijt aan hebben dus.
Ze bouwen ook wel gewoon iets van 2000 kolencentrales bij. Jullie halen elke keer erbij dat China OOK veel groene shit doet. True, maar dat is naast de fossiele investeringen. Wel het hele verhaal vertellen, jij doet net zo hard aan cherrypicking.quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:25 schreef Hanca het volgende:
Ik snap inderdaad niet dat men steeds China er bij blijft slepen als tegenargument. Als er 1 land hard werkt aan doelstellingen in het Parijsakkoord is het China wel... natuurlijk ook door nood gedreven: zij hebben echt veel last van smog.
Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder vandaag in het FvD topic.quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:26 schreef DoubleUU het volgende:
Ik vraag me af of klimaathippie's wel eens gehoord hebben van klimaatcycli, en of ze voorgaande cycli wel eens bekeken hebben. Dat zou hun hartverwarmende verhaal wel doen scheuren lijkt me.
Ik ben niet tegen dingen die goed werken. Maar de hoeveelheid leugens rondom het klimaatgebeuren rijst echt de pan uit. En dan weet ik dat er een andere agenda gehanteerd wordt. Ik heb het zeer nauwkeurig gevolgd en ben tot de conclusie gekomen dat men met veel te weinig informatie veel te ingrijpende maatregelen aanwendt. Terwijl er veel meer grote problemen zijn die eveneens op die manier aangepakt worden, waardoor het wachten wordt op het moment dat meerdere vlakken van de samenleving gaan botsen en het chaos wordt.quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder in dit topic.
Maar: wat heb jij nou eigenlijk tegen het verbeteren van het leefklimaat en het milieu hier? Of hou jij van vieze lucht, vind je het mooi dat we in dit land bijvoorbeeld bijna recordhouder kankerdoden (naar verhouding) zijn? Zo niet, dan moet je toch toejuichen dat we veel gaan doen om de luchtkwaliteit hier te verbeteren. Negeer dan het klimaatdeel als je dat niet gelooft, wees blij met de schonere lucht en het minder afhankelijk zijn van het Midden Oosten.
Das flauw.quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:50 schreef kree het volgende:
Ik kom hier nog wat genuanceerder op terug, want denk wel dat de nl regering de bevolking pp nu het hardst aanpakt terwijl we weinig uitmaken. Maar komt, ff geen tijd voor nu
Cliffhanger, ik weet het.quote:
Over 5 minuten ben ik dit topic vergeten, dus succes met je cliffhangerquote:Op woensdag 3 juli 2019 17:55 schreef kree het volgende:
[..]
Cliffhanger, ik weet het.
Maar ben ff paar kuub water aan het verspillen in een vijver onderhand. Vanavond verder
Ja ok dat magquote:Op woensdag 3 juli 2019 17:56 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Over 5 minuten ben ik dit topic vergeten, dus succes met je cliffhanger
Stoppen met korte vluchten (London, Berlijn, Parijs etc.) van en naar Schiphol.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:23 schreef nostra het volgende:
Wat is nu precies het concrete voorstel van Greenpeace om dit probleem op te lossen? Met de geijkte tandem van verbieden en belasten bereik je i.c. namelijk hoegenaamd niets.
Ik ben het daar niet zo mee eens hoor eigenlijk?quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In ons (Nederlands) geval gaat het niet om het goede voorbeeld geven maar om onze achterstand in te lopen op de rest, we lopen op dit moment namelijk nogal ver achter.
[..]
Bekijk het grafiekje eens. Op dit moment investeren de Chinezen meer in groene energie dan de EU, de VS en Japan bij elkaar opgeteld. Hoe is dat exact 'schijt hebben aan ...'?
We kunnen het hier 100% groen gaan doen enzo, schone lucht hebben we dan nog niet natuurlijk?quote:Op woensdag 3 juli 2019 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder vandaag in het FvD topic.
Maar: wat heb jij nou eigenlijk tegen het verbeteren van het leefklimaat en het milieu hier? Of hou jij van vieze lucht, vind je het mooi dat we in dit land bijvoorbeeld bijna recordhouder kankerdoden (naar verhouding) zijn? Zo niet, dan moet je toch toejuichen dat we veel gaan doen om de luchtkwaliteit hier te verbeteren. Negeer dan het klimaatdeel als je dat niet gelooft, wees blij met de schonere lucht en water en het minder afhankelijk zijn van het Midden Oosten.
Dan moeten ze wat aan de prijzen doen (en dus niet vluchten duurder maken) maar alternatieven goedkoper..... en makkelijker en sneller...quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Stoppen met korte vluchten (London, Berlijn, Parijs etc.) van en naar Schiphol.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ieden-korte-vluchten
Maar misschien je kinderen, kleinkinderen of anders je neefjes en nichtjes en hun kinderen niet.quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:22 schreef kree het volgende:
[..]
iig ik zal alle kankerzooi toch nog wel inademen tot het eind van mijn leven.
Jawel en dat is ook zo, tis niet dat ik er niks om geef.quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar misschien je kinderen, kleinkinderen of anders je neefjes en nichtjes en hun kinderen niet.
Daarnaast: als het echt snel gaat met elektrische auto's scheelt dat echt al enorm veel, kijk maar eens hoe smerig de lucht is bij verkeersknooppunten.
Wat ze in elk geval in Nederland in fabrieken gaan doen is de CO2 afvangen, dan ben je een groot deel van de uitstoot wel kwijt (en ja, ik ben bekend met de nadelen van de grondstoffen van batterijen, maar dat is een andere discussie).quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:37 schreef kree het volgende:
[..]
Jawel en dat is ook zo, tis niet dat ik er niks om geef.
Maar elektrische auto's is ook maar relatief (en ja want in gewerkt zelfs)
Als je gaat kijken eens wat het maken ervan etc allemaal aan uitstoot geeft??? Dan is het allemaal zo groen nog niet hoor.
En dan bekijk ik het wereldwijd, wat ze trouwens sowieso zouden moeten doen met dit soort dingen?
Zulke technieken worden al decennia uitgevoerd in allerlei landen (dingen pompen in oude gasvelden) en hebben nog nooit voor aardbevingen gezorgd. In zulke angstverhalen moet je niet geloven.quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:41 schreef kree het volgende:
Net zoiets wat ik vanochtend volgens mij op het nieuws zag.
We hebben blauwe waterstof nu (of te wel we pompen de CO2 wel weer ergens onder zee weg)
jawel ben het niet met je oneens, althans niet helemaal.quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ze in elk geval in Nederland in fabrieken gaan doen is de CO2 afvangen, dan ben je een groot deel van de uitstoot wel kwijt (en ja, ik ben bekend met de nadelen van de grondstoffen van batterijen, maar dat is een andere discussie).
En natuurlijk moet je wereldwijk kijken, maar de Nederlandse regering is alleen verantwoordelijk voor het Nederlandse stukje en kan weinig doen aan de rest. Zeker niet als wij achteraan hobbelen en ieder commentaar van ons wordt afgewezen met een "kijk eens naar je eigen plek in de rankings".
Dat zeiden ze over groningen paar decennia terug ookquote:Op woensdag 3 juli 2019 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zulke technieken worden al decennia uitgevoerd in allerlei landen (dingen pompen in oude gasvelden) en hebben nog nooit voor aardbevingen gezorgd. In zulke angstverhalen moet je niet geloven.
Ik vind kernenergie ook prima, maar er is geen enkele maatschappij die een kerncentrale wil bouwen dus dat is momenteel geen keuzemogelijkheid. Dan zou de overheid zelf energiemaatschappij moeten gaan spelen, dat lijkt me onwenselijk.quote:Op woensdag 3 juli 2019 19:57 schreef kree het volgende:
Ben nog steeds voor kernenergie btw, tot er kernfusie is.
Dat kunnen we ook onder de grond stoppen nl
Ik denk dat als je hier een poll over gaat houden over heel NL bv, dat er wellicht niet eens zo heel veel mensen tegen zijn?quote:Op woensdag 3 juli 2019 20:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind kernenergie ook prima, maar er is geen enkele maatschappij die een kerncentrale wil bouwen dus dat is momenteel geen keuzemogelijkheid. Dan zou de overheid zelf energiemaatschappij moeten gaan spelen, dat lijkt me onwenselijk.
Oké, dat is iets concreets. Niet zoveel alternatieven voor Londen overigens, maar soit. Dat zal overigens de parameters waarop zij meten (zoals het aantal getankte liters kerosine op de luchthaven zelf) alleen maar doen vergroten, want dan worden die vluchten vervangen door intercontinentale.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Tocadisco het volgende:
Stoppen met korte vluchten (London, Berlijn, Parijs etc.) van en naar Schiphol.
Dat is het plan ook, kerosineheffing voor de hele EU en liefst nog breder invoeren. Er is geen plan het alleen in NL in te voeren.quote:Op woensdag 3 juli 2019 20:01 schreef kree het volgende:
Oja we hadden het over schiphol
Ook zoiets weer? we gaan accijns heffen over de kerosine
Yeah right, wat zullen de vliegmaatschappijen doen denk als dit (iig niet eens totaal in de EU in gevoerd gaat worden?) Laat staan nog de US die dit sowieso niet gaat doen...
Ik kan het al raden namelijk.....
Ook weer zo'n kansloos idee
Nou zo werd het een beetje wel gebracht en NL kennende willen ze ook daar weer mee op de eerste plaats staan. Als het alleen voor de hele en echt complete EU is, ok dan kan ik er nog soort van OK mee zijn, nog niet helemaal maargoed. Dat is iig een hele stap wel.quote:Op woensdag 3 juli 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is het plan ook, kerosineheffing voor de hele EU en liefst nog breder invoeren. Er is geen plan het alleen in NL in te voeren.
Met de trein en bootquote:
quote:Op woensdag 3 juli 2019 21:18 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Het wordt tijd dat Elon Musk een vliegende Tesla presenteert.
Tijd te ver vooruit voor iets praktisch behalve hele dure dingen.quote:Op woensdag 3 juli 2019 21:18 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Het wordt tijd dat Elon Musk een vliegende Tesla presenteert.
yup en dat is niet bij de burger iig, ze plukken al genoeg enzo.quote:Op woensdag 3 juli 2019 21:31 schreef BasEnAad het volgende:
Vliegen mag dan wel een luxeproduct zijn, maar dat is vrije tijd inmiddels ook.
Als ik een weekje vrij heb, ga ik niet dagenlang in de auto zitten om naar Spanje te gaan. Nou wil ik best ietsje meer betalen voor mijn vliegticket, maar niet veel meer, haal het geld maar waar het zit.
Ik denk zelfs dat het echt geen reet uitmaakt als je de vliegindustrie gaat belasten. Verreweg de meeste verontreiniging komt van containerschepen, Ongeveer 15 van die schepen verontreinigen net zoveel als alle auto's ter wereld.quote:Op woensdag 3 juli 2019 21:06 schreef kree het volgende:
[..]
Met de trein en boot
Ow wacht scheepvaart stoot ook nog wel aardig wat uit
Of wacht ff, daar kun je met het OV zonder vliegen best komen toch? Moet je wel ff 10 dagen aan je vakantie plakken en paar rooitjes meer
Kansloos weer al die ideeën
Klopt heb wel eens zoiets gelezen idd, weet ook niet meer de details, maar uitstoot van scheepvaart in 1 min net zoveel als al het andere vervoer of iets in die richting geloof ik.quote:Op donderdag 4 juli 2019 06:07 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat het echt geen reet uitmaakt als je de vliegindustrie gaat belasten. Verreweg de meeste verontreiniging komt van containerschepen, Ongeveer 15 van die schepen verontreinigen net zoveel als alle auto's ter wereld.
Ze zijn bezig met waterstof, dat vergt nog wat onnderzoek maar lijkt de toekomst voor de scheepvaart.quote:Op donderdag 4 juli 2019 06:22 schreef kree het volgende:
[..]
Klopt heb wel eens zoiets gelezen idd, weet ook niet meer de details, maar uitstoot van scheepvaart in 1 min net zoveel als al het andere vervoer of iets in die richting geloof ik.
Maarja hoe anders is de vraag natuurlijk.
Dit is dus een sprookje.quote:Op donderdag 4 juli 2019 06:07 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat het echt geen reet uitmaakt als je de vliegindustrie gaat belasten. Verreweg de meeste verontreiniging komt van containerschepen, Ongeveer 15 van die schepen verontreinigen net zoveel als alle auto's ter wereld.
quote:Om de CO2-emissies van 800 miljoen auto’s te evenaren heb je zo’n 6.500 megacontainerschepen nodig
Je hoort mij ook niet CO2 zeggen, wel dan?quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is dus een sprookje.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-a-1417819-a1033607
Bizar toch?quote:Om de CO2-emissies van 800 miljoen auto’s te evenaren heb je zo’n 6.500 megacontainerschepen nodig
Ok mooie ontwikkeling hoor, maar we nemen er even niet in mee dat waterstof ook niet uit de lucht komt vallen. Om dat dus milieuvriendelijk te houden moet je het weer duurzaam opwekken.quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn bezig met waterstof, dat vergt nog wat onnderzoek maar lijkt de toekomst voor de scheepvaart.
https://www.tudelft.nl/3m(...)e-scheepvaartsector/
De scheepvaart is trouwens goed voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde uitstoot (net zo veel als de burgerluchtvaart). 2 tot 3 procent is veel, maar doen alsof al het andere geen zin heeft omdat je aan die 2 tot 3 procent niks doet is onzin. Er is trouwens een verdrag over scheepvaart, er wordt dus wel wat gedaan.
Als je kijkt naar de vervoersector alleen, is de scheepvaart in de EU goed voor 13,6%, de burgerluchtvaart voor 13,4%, vrachtauto's voor 27,4% en personenauto's voor 43,7% van de uitstoot binnen vervoer.
http://www.europarl.europ(...)-cijfers-infografiek
Wegvervoer is dus verantwoordelijk voor veel en veel meer uitstoot dan de luchtvaart en de scheepvaart bij elkaar.
Ja, ze zijn bizar schoon als vervoermiddel qua CO2, inderdaad. Er kunnen namelijk voor 130km aan containers op 1 schip, dat zijn verschrikkelijk veel vrachtauto's.quote:
Daar ging de discussie hier wel over, geef gewoon toe dat je je hebt vergist.quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:09 schreef illusions het volgende:
[..]
Je hoort mij ook niet CO2 zeggen, wel dan?
Ik denk: Voor personenauto's vooral accu's, vooral nu die dingen 30 jaar mee blijken te gaan. Voor vrachtverkeer en bussen vooral waterstof.quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:19 schreef kree het volgende:
en trouwens nog ff de discussie en dan meer over het e-rijden, want ik was monteur voor die laadpalen en er staan er echt eigenlijk best wel veel al. Maar nog lang niet genoeg.
Nog de vraag, wat gaat dit later worden, het kan beide nl en heeft ook beide voor en nadelen.
Waterstof? of accu's?
Ja gezien waar ze nu mee bezig zijn. Het is vooral ook het "smart-laden" wat heel belangrijk gaat (is al) aan het worden.quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk: Voor personenauto's vooral accu's, vooral nu die dingen 30 jaar mee blijken te gaan. Voor vrachtverkeer en bussen vooral waterstof.
Waterstof houdt een reststof over, daar moeten ze wel wat mee qua opslag aan boord. Maar ja, vliegen op waterstof lijkt goed mogelijk.quote:Op donderdag 4 juli 2019 08:44 schreef kree het volgende:
En nog wat, ok het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar waterstof werkt soort van nog wel ook als gewoon benzine of kerosine dus?
Zie geen reden eigenlijk waarom ze dat niet voor vliegtuigen zouden kunnen gebruiken?
Zal wss wel wat met gewicht en tank dingen te maken hebben, maar ok ook daar komen we wel in de toekomst.Ik zie het positief in, of het allemaal nog gaat gebeuren zolang ik hier nog vrolijk rondloop op deze planeet.... euh denk niet
euhm reststof? Dit gaat gewoon buiten mijn kennis ervan om hoor?quote:Op donderdag 4 juli 2019 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waterstof houdt een reststof over, daar moeten ze wel wat mee qua opslag aan boord. Maar ja, vliegen op waterstof lijkt goed mogelijk.
De reststof is toch alleen water? Dat mag gewoon de lucht in hoorquote:Op donderdag 4 juli 2019 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waterstof houdt een reststof over, daar moeten ze wel wat mee qua opslag aan boord. Maar ja, vliegen op waterstof lijkt goed mogelijk.
Die link van de TU delft die ik net postte legt dat uit:quote:Op donderdag 4 juli 2019 09:13 schreef kree het volgende:
[..]
euhm reststof? Dit gaat gewoon buiten mijn kennis ervan om hoor?
Maar dat is water alleen dacht ik?
Of je bedoelt met het maken van denk ik? Dit is meer natuurkundig, weet dat echt niet precies
Leg uit
https://www.tudelft.nl/3m(...)e-scheepvaartsector/quote:Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid energie die gewonnen kan worden uit een liter brandstof in droge pure vorm ongeveer vergelijkbaar is met die van dieselbrandstof. “En dan wordt het interessant,” aldus Visser. Hij tekent daar wel bij aan dat er geen lege tank overblijft, maar een restproduct (natriumbooroxide) dat uiteraard ook opslagcapaciteit vereist. Maar juist aan boord van een schip kan dit adequaat in het ontwerp verwerkt worden. “Dit betekent dat natriumboorhydride een serieuze optie aan het worden is om in combinatie met brandstofcellen gebruikt te worden voor veilige, stille, emissieloze en misschien zelfs onderhoudsvrije voortstuwing. Het zou wel eens een game changer kunnen blijken.”
Ah okquote:Op donderdag 4 juli 2019 09:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die link van de TU delft die ik net postte legt dat uit:
[..]
https://www.tudelft.nl/3m(...)e-scheepvaartsector/
Exact weet ik het ook niet, maar ik had al eerder gehoord dat dit één van de te tackelen problemen is. Ik ben geen natuurkundige, dus veel weet ik er ook niet van.
Het gaat niet om totaal tonnage uitstoot, maar om het aandeel hernieuwbaar. Natuurlijk stoot Nederland minder uit dan bijvoorbeeld Duitsland, we zijn ook met tig keer minder mensen.quote:Op woensdag 3 juli 2019 14:38 schreef kree het volgende:
[..]
Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo?
Trouwens waarom staat er EU in en NL.
Lekker eensgezinde wel :’)
en veel minder landoppervlak en mogelijkheden. Dus het is allemaal in verhouding van land inwoners dichtheid ruimte en natuurlijke bronnen ook wel.quote:Op donderdag 4 juli 2019 09:31 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het gaat niet om totaal tonnage uitstoot, maar om het aandeel hernieuwbaar. Natuurlijk stoot Nederland minder uit dan bijvoorbeeld Duitsland, we zijn ook met tig keer minder mensen.
Hmms het is niet eens een onwijs lang stuk opzich. Maar ik begrijp er echt de ballen niet meer van zodra het echt natuurkundig gaat wordenquote:Op donderdag 4 juli 2019 09:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die link van de TU delft die ik net postte legt dat uit:
[..]
https://www.tudelft.nl/3m(...)e-scheepvaartsector/
Exact weet ik het ook niet, maar ik had al eerder gehoord dat dit één van de te tackelen problemen is. Ik ben geen natuurkundige, dus veel weet ik er ook niet van.
We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.quote:Op donderdag 4 juli 2019 09:35 schreef kree het volgende:
[..]
en veel minder landoppervlak en mogelijkheden. Dus het is allemaal in verhouding van land inwoners dichtheid ruimte en natuurlijke bronnen ook wel.
Maar ok.
Plaatsen van zonnepanelen wordt ontmoedigd door de overheid nu er niet meer gesaldeerd mag worden in de toekomst. Dan heb je er eigenlijk niks aan.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.
Niet direct zo simpel hoor, want alle kabels die er in de grond liggen kunnen dat totaal niet aan.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.
Valt op zich voor een groot deel te mitigeren door in ieder huis een accu te plaatsen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:08 schreef kree het volgende:
[..]
Niet direct zo simpel hoor, want alle kabels die er in de grond liggen kunnen dat totaal niet aan.
Laat staan nog de transformatorhuisjes en naar hoogspanning etc etc.
Daar weet ik dan wel iets meer over als natuurkunde
Dus niet zo simpel als dat maar even doen enzo
Ik weet het niet, maar hier in Alphen liggen straks in elk geval op bijna alle sociale huurwoningen zonnepanelen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.
Bv ja, of als iedereen toch elektrisch gaat rijden, auto daarvoor gebruiken. het opstapje is er technisch in dat hele oplaadprotocol (wat trouwens openbaar is OCPP (lees, Open Charge Point Protocol) heet dat) al gemaaktquote:Op donderdag 4 juli 2019 10:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Valt op zich voor een groot deel te mitigeren door in ieder huis een accu te plaatsen.
Ik heb zonnepanelen en kreeg 2 jaar terug het verzoek van de electriciteitsmaatschappij of ik zo'n accu wilde kopen. Ik heb ze gezegd dat ze er gerust een mogen plaatsen, maar dat ik niet ga betalen om hun netwerkproblemen op te lossen! Ik wil wel betalen wanneer ik een systeem krijg dat ook werkt wanneer het netwerk is uitgevallen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:12 schreef kree het volgende:
[..]
Bv ja, of als iedereen toch elektrisch gaat rijden, auto daarvoor gebruiken. het opstapje is er technisch in dat hele oplaadprotocol (wat trouwens openbaar is OCPP heet dat) al gemaakt
Ja geef je er geen ongelijk in, dit gaat ook pas helemaal goed werken als het massaal ook overal zo gebruikt gaat worden.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb zonnepanelen en kreeg 2 jaar terug het verzoek van de electriciteitsmaatschappij of ik zo'n accu wilde kopen. Ik heb ze gezegd dat ze er gerust een mogen plaatsen, maar dat ik niet ga betalen om hun netwerkproblemen op te lossen! Ik wil wel betalen wanneer ik een systeem krijg dat ook werkt wanneer het netwerk is uitgevallen.
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:17 schreef kree het volgende:
[..]
Ja geef je er geen ongelijk in, dit gaat ook pas helemaal goed werken als het massaal ook overal zo gebruikt gaat worden.
Maar ok beetje inside info dan. De openbare laadpalen worden er al op aangepast (of heb ik gedaan zelfs) met extra Kwh meters om dit allemaal te kunnen doen.
Dat de energie boeren die de openbare laadpalen aanbieden (noem even Allego dan maar als grote speler in dit vlak of EVnet)) Die dingen al hebben laten aanpassen, want was eerder niet zo, dat ze ook kunnen meten en doorgeven wat er bv gaat teruggeleverd worden aan het net. (allemaal is dat in hun eigen voordeel natuurlijk ook)quote:
Je bedoelt dat auto's die aan een paal hangen gewoon als tijdelijke accu voor het hele net gebruikt worden?quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:20 schreef kree het volgende:
[..]
Dat de energie boeren die de openbare laadpalen aanbieden (noem even Allego dan maar als grote speler in dit vlak of EVnet)) Die dingen al hebben laten aanpassen, want was eerder niet zo, dat ze ook kunnen meten en doorgeven wat er bv gaat teruggeleverd worden aan het net. (allemaal is dat in hun eigen voordeel natuurlijk ook)
Ik wil nou niet echt ff gaan noemen voor wat of wie ik werkte. Maar ok ja 2 jaar gedaan wel.
1 ding gemeen tussen allen ff afgezien vd hardware die verschillend is, ze werken allemaal met OCPP
Precies, dat is het hele idee van deze opzet. of bv in de straat naar andere auto leveren omdat je een tijd in kunt stellen wanneer die van jou vol kan zijn bv. Dus als tijdelijk klein tussen station kun je het zien.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je bedoelt dat auto's die aan een paal hangen gewoon als tijdelijke accu voor het hele net gebruikt worden?
Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:08 schreef kree het volgende:
[..]
Niet direct zo simpel hoor, want alle kabels die er in de grond liggen kunnen dat totaal niet aan.
Laat staan nog de transformatorhuisjes en naar hoogspanning etc etc.
Daar weet ik dan wel iets meer over als natuurkunde
Dus niet zo simpel als dat maar even doen enzo
Waarom heb je er dan niets aan? Het is dan toch groene energie waardoor we geen kolen meer hoeven te verbranden? Of denk je alleen maar aan financiële voordelen? Dan begrijp ik wel dat je liever vervuilende iets goedkopere kWh's wil afnemen...quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Plaatsen van zonnepanelen wordt ontmoedigd door de overheid nu er niet meer gesaldeerd mag worden in de toekomst. Dan heb je er eigenlijk niks aan.
Gebeurt inderdaad op een aantal plaatsen, maar op heel veel plaatsen nog niet. Ook stallen, distributiecentra etc zouden gewoon vol geramd moeten worden...quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar hier in Alphen liggen straks in elk geval op bijna alle sociale huurwoningen zonnepanelen.
Maar er gaat inderdaad iets niet goed, laatst wat heen en weer gereden tussen grens Duitsland en Nederland (bij Groningen). In Duitsland ligt elke boerderij en elke stal vol zonnepanelen, dat zijn grote daken dus dat schiet hard op. In NL gewoon bijna niks.
hmms dat zei ik niet, er is wel ruimte, maar in verhouding tot andere landen zijn we hier toch redelijk beperkt wel?quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.
[..]
Dergelijke systemen worden volgens mij al op de afsluitdijk getest. Ook een installatie die energie wint door het verschil in zoutgehalte tussen het water in het IJsselmeer en de Waddenzee. Blue Energy heet dat bedrijf volgens mij.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:44 schreef kree het volgende:
[..]
hmms dat zei ik niet, er is wel ruimte, maar in verhouding tot andere landen zijn we hier toch redelijk beperkt wel?
+ we kunnen het hier alleen hebben van zon en wind waterkracht of thermo is aardig uitgesloten wel.
Heb ooit wel eens gezegd dam het hele kanaal tussen engeland af en zet daar eens generatoren tussen. Te groots en onmogelijk plan.
Maar bv met het ijsselmeer zou dat wel weer kunnen, hop twee keer per dag energie.
Of de schelde kering bv?
Noem maar even wat op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |