abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juli 2019 @ 13:13:33 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187730467
quote:
Schiphol straks verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan auto’s

De uitstoot van de kerosine die op Nederlandse vliegvelden wordt getankt, is bijna net zo hoog als van alle Nederlandse personenauto’s bij elkaar. Die conclusie valt te trekken uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van Greenpeace.

Op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Lelystad werd vorig jaar 4,8 miljard liter kerosine getankt: goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2. Daarmee is de broeikasgasuitstoot van de vliegvelden die in handen zijn van de Schiphol Group vergelijkbaar met de uitstoot van vier kolencentrales.

De CO2-uitstoot van personenauto’s ligt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) tussen de 16 en 17 megaton per jaar. Het PBL verwacht dat die uitstoot de komende jaren zal dalen, omdat automobilisten overstappen op elektrische voertuigen.

De uitstoot van de luchtvaart zal daarentegen alleen maar toenemen. “Schiphol ligt op ramkoers met het klimaat”, vindt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. “Ze hebben geen enkel plan om hun aandeel in de klimaatcrisis te lijf te gaan. Laten we dus beginnen door vluchten te schrappen.”

De Tweede Kamer nam eerder dit jaar een motie aan van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde destijds dat luchtvaartmaatschappijen zelf hun bestemmingen mogen kiezen.

Terwijl automobilisten belastingen en accijns moeten betalen, is de vliegsector vrijgesteld van dergelijke heffingen. “Schiphol is daarmee het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Zloch.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)2-uitstoot-dan-autos

Nu dus al bijna net zoveel. Eigenlijk staan in het artikel alle goede argumenten al genoemd. Ik vind het bizar dat de luchtvaartindustrie zo enorm buiten schot blijft in de klimaatdiscussie en grotendeels vrijgesteld van alle belastingen. Trek dat tenminste gelijk en bij voorkeur hoger. Vliegen is immers in 90% van de gevallen een luxe, in tegenstelling tot autoverkeer en verwarmen.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 13:15:01 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_187730493
Maar, dat gaan ze dus vooralsnog niet doen, dat gelijktrekken. En nu?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_187730571
Rob Jetten wil natuurlijk nog wel goedkoop de wereld rondvliegen.
pi_187730845
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, dat gaan ze dus vooralsnog niet doen, dat gelijktrekken. En nu?
Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.
  woensdag 3 juli 2019 @ 13:46:01 #5
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187730935
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Don't let my username fool you...
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 13:50:50 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_187731011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.
Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.

Nee, het gaat om de eigen portemonnee, en ik heb altijd een beetje het gevoel dat daar ook altijd iets bij zit van een onderbuikgevoeletje, zo van 'lekker voor je dat jij meer moet betalen'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_187731217
It’s the water vapour, stupid.

En Schiphol stoot enorm veel waterdamp uit op hoogtes waar die damp veel warmte invangt. Wat voor een invloed zou dat hebben op het weer?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_187731411
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Een eerlijkere vergelijking zou inderdaad zijn om alleen dat gedeelte mee te nemen dat op/boven ons land gerealiseerd wordt. Uiteraard moet dan ook de uitstoot van vliegtuigen die ons land passeren meegerekend worden.
pi_187731439
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.

Nee, het gaat om de eigen portemonnee, en ik heb altijd een beetje het gevoel dat daar ook altijd iets bij zit van een onderbuikgevoeletje, zo van 'lekker voor je dat jij meer moet betalen'.
Dat we minder moeten uitstoten is niet bepaald een controversieel onderwerp, daar is iedereen het wel zo'n beetje over eens dus ik weet niet echt waarom je dat schaart onder 'verschuilen achter het milieu'. En dat mensen dan snel naar vliegen kijken is ook begrijpelijk omdat, zoals LXIV al zegt, het in veel gevallen puur een luxe extraatje is. Als je ineens een een terugval in je inkomen hebt dan ga je toch ook eerst kijken naar extraatjes als vakanties voordat je jezelf op een dieet van bloembollen en aardappelschillensoep gaat zetten?
pi_187731453
Tja, ik hoop al tijden op een europabrede vliegtaks, mag rustig iets van 25 of wel 50% zijn. Vliegen als iets wat je 1 of 2 keer in je leven doet, in plaats van 1 of 2 keer per jaar. Prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187731469
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.

Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Do what you love, love what you do!
pi_187731503
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:

[..]

Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.

Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Het braafste jongetje van de klas :')

woensdag 3 juli 2019 @ 14:35:48 #13
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187731504
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:

[..]

Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
pi_187731536
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
Qua luchthaven mss, maar dat is voornamelijk door niet nl mensen die hem gebruiken.

Over het algemeen zijn wij een kleine speler?

En ok ik ben ervoor hoor, maar dan iedereen ook
pi_187731538
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

:')

Inderdaad superfijn dat het klimaat daar ook rekening mee houdt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_187731554
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo? ;)
Trouwens waarom staat er EU in en NL.
Lekker eensgezinde wel :’)
pi_187731637
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:37 schreef probeer het volgende:

[..]

:')

Inderdaad superfijn dat het klimaat daar ook rekening mee houdt.
Ik ben het niet gelijk met je oneens, maar wij als NL gaan er de oplossing niet voor brengen nl. Want klimaat is wereldwijd en wij als NL zijn wel de laatsten die er het voortouw in moeten nemen?

EU ok, maar die worden het toch nooit ergens over eens, blijkt van de week alweer. Veel praten en reizen naar Brussel wel trouwens... omfg
pi_187731651
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:38 schreef kree het volgende:

[..]

"Ja maar hullie doen het ook :'( !!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.

En nog even over wie het meest uitstoot, dat is op dit moment (niet erg verrassend) China. Maar die geven ook veruit het meest uit aan het vergroenen van hun energievoorziening:

En dat heeft ook succes want op dit moment is hun aandeel aan duurzame energie hoger dan dat van ons:

https://www.nrdc.org/expe(...)y-58-coal-cap-target

[ Bericht 20% gewijzigd door Tocadisco op 03-07-2019 14:52:27 ]
pi_187731704
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ok, maar niet elk land heeft dezelfde mogelijkheden hè.
Daarom zou dit ook wereldwijd moeten worden besproken?

Usa met trump opent gewoon de kolencentrales weer, ok daar gaat onze moeite en geld letterlijk dus alweer in rook op?
Laat staan China enzo
pi_187731712
quote:

[..]

Denk je dat het China of usa ook maar iets zal boeien dat wij het goed doen?
Hoe naïef kun je zijn...
  woensdag 3 juli 2019 @ 15:33:47 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187732310
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wel beter dan Luxemburg :6
The End Times are wild
pi_187732542
quote:

[..]

En nog even over wie het meest uitstoot, dat is op dit moment (niet erg verrassend) China. Maar die geven ook veruit het meest uit aan het vergroenen van hun energievoorziening:
[ afbeelding ]
En dat heeft ook succes want op dit moment is hun aandeel aan duurzame energie hoger dan dat van ons:
[ afbeelding ]
https://www.nrdc.org/expe(...)y-58-coal-cap-target
Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.

En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?

Meen dit serieus btw :)
pi_187732575
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:

[..]

Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.

En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?

Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.
Maar alles wat we daarvoor nodig hebben komt uit China. ;) die er dus sowieso schijt aan hebben dus.
pi_187733441
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:

[..]

Samen gevat.

In ons (Nederlands) geval gaat het niet om het goede voorbeeld geven maar om onze achterstand in te lopen op de rest, we lopen op dit moment namelijk nogal ver achter.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:56 schreef kree het volgende:

[..]

Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.
Maar alles wat we daarvoor nodig hebben komt uit China. ;) die er dus sowieso schijt aan hebben dus.
Bekijk het grafiekje eens. Op dit moment investeren de Chinezen meer in groene energie dan de EU, de VS en Japan bij elkaar opgeteld. Hoe is dat exact 'schijt hebben aan ...'?
pi_187733535
Ik snap inderdaad niet dat men steeds China er bij blijft slepen als tegenargument. Als er 1 land hard werkt aan doelstellingen in het Parijsakkoord is het China wel... natuurlijk ook door nood gedreven: zij hebben echt veel last van smog.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187733544
Ik vraag me af of klimaathippie's wel eens gehoord hebben van klimaatcycli, en of ze voorgaande cycli wel eens bekeken hebben. Dat zou hun hartverwarmende verhaal wel doen scheuren lijkt me.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_187733561
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:25 schreef Hanca het volgende:
Ik snap inderdaad niet dat men steeds China er bij blijft slepen als tegenargument. Als er 1 land hard werkt aan doelstellingen in het Parijsakkoord is het China wel... natuurlijk ook door nood gedreven: zij hebben echt veel last van smog.
Ze bouwen ook wel gewoon iets van 2000 kolencentrales bij. Jullie halen elke keer erbij dat China OOK veel groene shit doet. True, maar dat is naast de fossiele investeringen. Wel het hele verhaal vertellen, jij doet net zo hard aan cherrypicking.

Edit: KUT verkeerde gequote :P Sorry.
Alhoewel je je wel aangesproken mag voelen.
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
pi_187733636
Tvp
pi_187733773
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:26 schreef DoubleUU het volgende:
Ik vraag me af of klimaathippie's wel eens gehoord hebben van klimaatcycli, en of ze voorgaande cycli wel eens bekeken hebben. Dat zou hun hartverwarmende verhaal wel doen scheuren lijkt me.
Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder vandaag in het FvD topic.

Maar: wat heb jij nou eigenlijk tegen het verbeteren van het leefklimaat en het milieu hier? Of hou jij van vieze lucht, vind je het mooi dat we in dit land bijvoorbeeld bijna recordhouder kankerdoden (naar verhouding) zijn? Zo niet, dan moet je toch toejuichen dat we veel gaan doen om de luchtkwaliteit hier te verbeteren. Negeer dan het klimaatdeel als je dat niet gelooft, wees blij met de schonere lucht en water en het minder afhankelijk zijn van het Midden Oosten.
pi_187733813
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder in dit topic.

Maar: wat heb jij nou eigenlijk tegen het verbeteren van het leefklimaat en het milieu hier? Of hou jij van vieze lucht, vind je het mooi dat we in dit land bijvoorbeeld bijna recordhouder kankerdoden (naar verhouding) zijn? Zo niet, dan moet je toch toejuichen dat we veel gaan doen om de luchtkwaliteit hier te verbeteren. Negeer dan het klimaatdeel als je dat niet gelooft, wees blij met de schonere lucht en het minder afhankelijk zijn van het Midden Oosten.
Ik ben niet tegen dingen die goed werken. Maar de hoeveelheid leugens rondom het klimaatgebeuren rijst echt de pan uit. En dan weet ik dat er een andere agenda gehanteerd wordt. Ik heb het zeer nauwkeurig gevolgd en ben tot de conclusie gekomen dat men met veel te weinig informatie veel te ingrijpende maatregelen aanwendt. Terwijl er veel meer grote problemen zijn die eveneens op die manier aangepakt worden, waardoor het wachten wordt op het moment dat meerdere vlakken van de samenleving gaan botsen en het chaos wordt.

Het klimaat-probleem is een verdienmodel geworden, waarbij zogenaamde experts de meest absurde beweringen doen, en er zelf geld aan verdienen, andere mensen bang maken. Het is schandalig. We weten helemaal niet wat er gaat gebeuren. We weten ook niet welke gevolgen het heeft om CO2 zo absurd terug te dringen. Misschien reageert Moeder Natuur wel erg grillig op 99 % CO2 reductie. Unknown.
pi_187733925
Ik kom hier nog wat genuanceerder op terug, want denk wel dat de nl regering de bevolking pp nu het hardst aanpakt terwijl we weinig uitmaken. Maar komt, ff geen tijd voor nu :)
pi_187733953
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:50 schreef kree het volgende:
Ik kom hier nog wat genuanceerder op terug, want denk wel dat de nl regering de bevolking pp nu het hardst aanpakt terwijl we weinig uitmaken. Maar komt, ff geen tijd voor nu :)
Das flauw.
pi_187734010
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:51 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Das flauw.
Cliffhanger, ik weet het.
Maar ben ff paar kuub water aan het verspillen in een vijver onderhand. Vanavond verder :)
pi_187734025
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:55 schreef kree het volgende:

[..]

Cliffhanger, ik weet het.
Maar ben ff paar kuub water aan het verspillen in een vijver onderhand. Vanavond verder :)
Over 5 minuten ben ik dit topic vergeten, dus succes met je cliffhanger ;)
pi_187734037
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:56 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Over 5 minuten ben ik dit topic vergeten, dus succes met je cliffhanger ;)
Ja ok dat mag :)
pi_187734492
Wat is nu precies het concrete voorstel van Greenpeace om dit probleem op te lossen? Met de geijkte tandem van verbieden en belasten bereik je i.c. namelijk hoegenaamd niets.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_187734989
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:23 schreef nostra het volgende:
Wat is nu precies het concrete voorstel van Greenpeace om dit probleem op te lossen? Met de geijkte tandem van verbieden en belasten bereik je i.c. namelijk hoegenaamd niets.
Stoppen met korte vluchten (London, Berlijn, Parijs etc.) van en naar Schiphol.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)ieden-korte-vluchten
pi_187735602
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

In ons (Nederlands) geval gaat het niet om het goede voorbeeld geven maar om onze achterstand in te lopen op de rest, we lopen op dit moment namelijk nogal ver achter.
[..]

Bekijk het grafiekje eens. Op dit moment investeren de Chinezen meer in groene energie dan de EU, de VS en Japan bij elkaar opgeteld. Hoe is dat exact 'schijt hebben aan ...'?
Ik ben het daar niet zo mee eens hoor eigenlijk?
Als je ziet wat ze in andere landen betalen dan denk ik dat we hier helemaal niet zo achterlopen.

Kijk noorwegen of weet ik veel wat voor ander land die hebben veel meer natuurlijke mogenlijkheden. Noem waterkracht of veel meer plek.

Wat moeten we hier doen dan? Al het groen vol zetten wat er nog is tussen steden met zonnepanelen weiden en windmolens van hier tot onze internationale zeegrens?

Ik denk echt dat we er meer dan genoeg al aan doen voor zover we kunnen hier. Mss moeten ze dan meer kijken naar technologie wat hier ontwikkeld gaat worden?

Maar dat tellen ze nooit mee natuurlijk?
pi_187735646
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben geen hippie en zeker geen klimaathippie, dat ik die cycli ken: zie ook mijn post eerder vandaag in het FvD topic.

Maar: wat heb jij nou eigenlijk tegen het verbeteren van het leefklimaat en het milieu hier? Of hou jij van vieze lucht, vind je het mooi dat we in dit land bijvoorbeeld bijna recordhouder kankerdoden (naar verhouding) zijn? Zo niet, dan moet je toch toejuichen dat we veel gaan doen om de luchtkwaliteit hier te verbeteren. Negeer dan het klimaatdeel als je dat niet gelooft, wees blij met de schonere lucht en water en het minder afhankelijk zijn van het Midden Oosten.
We kunnen het hier 100% groen gaan doen enzo, schone lucht hebben we dan nog niet natuurlijk?

Ik snap echt het doel wel, maar dit werkt toch alleen als iedereen dat ook echt doet en ok ja babystapjes worden er gemaakt dat wel. Maar bij lange na is dat nog niet genoeg. iig ik zal alle kankerzooi toch nog wel inademen tot het eind van mijn leven.
pi_187735668
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

https://www.nhnieuws.nl/n(...)ieden-korte-vluchten
Dan moeten ze wat aan de prijzen doen (en dus niet vluchten duurder maken) maar alternatieven goedkoper..... en makkelijker en sneller...
pi_187735745
quote:
12s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:22 schreef kree het volgende:

[..]

iig ik zal alle kankerzooi toch nog wel inademen tot het eind van mijn leven.
Maar misschien je kinderen, kleinkinderen of anders je neefjes en nichtjes en hun kinderen niet.

Daarnaast: als het echt snel gaat met elektrische auto's scheelt dat echt al enorm veel, kijk maar eens hoe smerig de lucht is bij verkeersknooppunten.
pi_187735906
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar misschien je kinderen, kleinkinderen of anders je neefjes en nichtjes en hun kinderen niet.

Daarnaast: als het echt snel gaat met elektrische auto's scheelt dat echt al enorm veel, kijk maar eens hoe smerig de lucht is bij verkeersknooppunten.
Jawel en dat is ook zo, tis niet dat ik er niks om geef.
Maar elektrische auto's is ook maar relatief (en ja want in gewerkt zelfs)
Als je gaat kijken eens wat het maken ervan etc allemaal aan uitstoot geeft??? Dan is het allemaal zo groen nog niet hoor.

En dan bekijk ik het wereldwijd, wat ze trouwens sowieso zouden moeten doen met dit soort dingen?
pi_187735975
Net zoiets wat ik vanochtend volgens mij op het nieuws zag.
We hebben blauwe waterstof nu (of te wel we pompen de CO2 wel weer ergens onder zee weg) :')

Ok wachten op het volgende Groningen verhaal alleen dan op zee, tsunami etc :')
Het is allemaal zo kortzichtig eigenlijk wel en totaal voor het klootjes volk die dat allemaal wel even geloofd (wat de regering wil trouwens) Maar uiteindelijk dat hele klimaatakkoord slaat weer nergens op nu.

Ja behalve dat ze allemaal een mooi verhaal kunnen vertellen (voor nu dus)
pi_187736145
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:37 schreef kree het volgende:

[..]

Jawel en dat is ook zo, tis niet dat ik er niks om geef.
Maar elektrische auto's is ook maar relatief (en ja want in gewerkt zelfs)
Als je gaat kijken eens wat het maken ervan etc allemaal aan uitstoot geeft??? Dan is het allemaal zo groen nog niet hoor.

En dan bekijk ik het wereldwijd, wat ze trouwens sowieso zouden moeten doen met dit soort dingen?
Wat ze in elk geval in Nederland in fabrieken gaan doen is de CO2 afvangen, dan ben je een groot deel van de uitstoot wel kwijt (en ja, ik ben bekend met de nadelen van de grondstoffen van batterijen, maar dat is een andere discussie).

En natuurlijk moet je wereldwijk kijken, maar de Nederlandse regering is alleen verantwoordelijk voor het Nederlandse stukje en kan weinig doen aan de rest. Zeker niet als wij achteraan hobbelen en ieder commentaar van ons wordt afgewezen met een "kijk eens naar je eigen plek in de rankings".
pi_187736197
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:41 schreef kree het volgende:
Net zoiets wat ik vanochtend volgens mij op het nieuws zag.
We hebben blauwe waterstof nu (of te wel we pompen de CO2 wel weer ergens onder zee weg) :')
Zulke technieken worden al decennia uitgevoerd in allerlei landen (dingen pompen in oude gasvelden) en hebben nog nooit voor aardbevingen gezorgd. In zulke angstverhalen moet je niet geloven.
pi_187736250
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat ze in elk geval in Nederland in fabrieken gaan doen is de CO2 afvangen, dan ben je een groot deel van de uitstoot wel kwijt (en ja, ik ben bekend met de nadelen van de grondstoffen van batterijen, maar dat is een andere discussie).

En natuurlijk moet je wereldwijk kijken, maar de Nederlandse regering is alleen verantwoordelijk voor het Nederlandse stukje en kan weinig doen aan de rest. Zeker niet als wij achteraan hobbelen en ieder commentaar van ons wordt afgewezen met een "kijk eens naar je eigen plek in de rankings".
jawel ben het niet met je oneens, althans niet helemaal.
Maar NL zou dan meer waardering moeten krijgen voor de technologie (en ja dat kost ook weer) ipv wat we nu echt groen produceren zeg maar.

Snap je wat ik bedoel?
pi_187736258
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zulke technieken worden al decennia uitgevoerd in allerlei landen (dingen pompen in oude gasvelden) en hebben nog nooit voor aardbevingen gezorgd. In zulke angstverhalen moet je niet geloven.
Dat zeiden ze over groningen paar decennia terug ook :P
pi_187736302
Ben nog steeds voor kernenergie btw, tot er kernfusie is.

Dat kunnen we ook onder de grond stoppen nl
pi_187736342
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:57 schreef kree het volgende:
Ben nog steeds voor kernenergie btw, tot er kernfusie is.

Dat kunnen we ook onder de grond stoppen nl
Ik vind kernenergie ook prima, maar er is geen enkele maatschappij die een kerncentrale wil bouwen dus dat is momenteel geen keuzemogelijkheid. Dan zou de overheid zelf energiemaatschappij moeten gaan spelen, dat lijkt me onwenselijk.
pi_187736375
Oja we hadden het over schiphol :')
Ook zoiets weer? we gaan accijns heffen over de kerosine :P

Yeah right, wat zullen de vliegmaatschappijen doen denk als dit (iig niet eens totaal in de EU in gevoerd gaat worden?) Laat staan nog de US die dit sowieso niet gaat doen...

Ik kan het al raden namelijk..... :)

Ook weer zo'n kansloos idee
pi_187736392
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind kernenergie ook prima, maar er is geen enkele maatschappij die een kerncentrale wil bouwen dus dat is momenteel geen keuzemogelijkheid. Dan zou de overheid zelf energiemaatschappij moeten gaan spelen, dat lijkt me onwenselijk.
Ik denk dat als je hier een poll over gaat houden over heel NL bv, dat er wellicht niet eens zo heel veel mensen tegen zijn?

Kernenergie is tot nu toe iig nog het meest efficiente voor alles. Risico is minimaal mits goed uitgevoerd natuurlijk.
pi_187736604
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Tocadisco het volgende:
Oké, dat is iets concreets. Niet zoveel alternatieven voor Londen overigens, maar soit. Dat zal overigens de parameters waarop zij meten (zoals het aantal getankte liters kerosine op de luchthaven zelf) alleen maar doen vergroten, want dan worden die vluchten vervangen door intercontinentale.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_187736663
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 20:01 schreef kree het volgende:
Oja we hadden het over schiphol :')
Ook zoiets weer? we gaan accijns heffen over de kerosine :P

Yeah right, wat zullen de vliegmaatschappijen doen denk als dit (iig niet eens totaal in de EU in gevoerd gaat worden?) Laat staan nog de US die dit sowieso niet gaat doen...

Ik kan het al raden namelijk..... :)

Ook weer zo'n kansloos idee
Dat is het plan ook, kerosineheffing voor de hele EU en liefst nog breder invoeren. Er is geen plan het alleen in NL in te voeren.
pi_187737412
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is het plan ook, kerosineheffing voor de hele EU en liefst nog breder invoeren. Er is geen plan het alleen in NL in te voeren.
Nou zo werd het een beetje wel gebracht en NL kennende willen ze ook daar weer mee op de eerste plaats staan. Als het alleen voor de hele en echt complete EU is, ok dan kan ik er nog soort van OK mee zijn, nog niet helemaal maargoed. Dat is iig een hele stap wel.

Niet dat het gaat lukken behalve weer tonnetje of 50 verspilling aan vergaderen (ze komen allemaal natuurlijk niet met trein en fiets :') ) waar niks uitkomt enzo. maar ok het is een idee.

[ Bericht 7% gewijzigd door kree op 03-07-2019 21:10:21 ]
  woensdag 3 juli 2019 @ 20:52:01 #55
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_187737460
Ja hallo hoe moet ik dan naar Alanya
pi_187737816
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 20:52 schreef damsco het volgende:
Ja hallo hoe moet ik dan naar Alanya
Met de trein en boot :')

Ow wacht scheepvaart stoot ook nog wel aardig wat uit :')
Of wacht ff, daar kun je met het OV zonder vliegen best komen toch? Moet je wel ff 10 dagen aan je vakantie plakken en paar rooitjes meer :')

Kansloos weer al die ideeën
pi_187738208
Het wordt tijd dat Elon Musk een vliegende Tesla presenteert.
pi_187738275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 21:18 schreef Arthur_Spooner het volgende:
pi_187738454
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 21:18 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Tijd te ver vooruit voor iets praktisch behalve hele dure dingen.

Moet simpeler eerst wel?
  woensdag 3 juli 2019 @ 21:31:55 #60
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_187738618
Vliegen mag dan wel een luxeproduct zijn, maar dat is vrije tijd inmiddels ook.
Als ik een weekje vrij heb, ga ik niet dagenlang in de auto zitten om naar Spanje te gaan. Nou wil ik best ietsje meer betalen voor mijn vliegticket, maar niet veel meer, haal het geld maar waar het zit.
pi_187739011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 21:31 schreef BasEnAad het volgende:
Vliegen mag dan wel een luxeproduct zijn, maar dat is vrije tijd inmiddels ook.
Als ik een weekje vrij heb, ga ik niet dagenlang in de auto zitten om naar Spanje te gaan. Nou wil ik best ietsje meer betalen voor mijn vliegticket, maar niet veel meer, haal het geld maar waar het zit.
yup en dat is niet bij de burger iig, ze plukken al genoeg enzo.
Is vliegen nog wel een luxe trouwens? Was het vroeger?
Nu niet meer als normaal eigenlijk, omdat het ook gewoon de beste optie is qua kosten en tijd. En dat is voor bedrijven en gewoon privé

Oplossing regering we maken dat duurder dan.....
Fout gedacht, andere goedkoper natuurlijk. Als ik voor hetzelfde geld en mss met paar dagen extra tijd ergens kan komen voor hetzelfde bedrag dan zou ik het nog wel doen. Maar vliegen is goedkoper en sneller gewoon.

Ik stap net zo makkelijk in een vliegtuig hoor op schiphol als in een trein, sterker nog vliegtuig is wss veel handiger voor bijna alle locaties als je buiten NL gaat.
Waar gaat het dan fout dan? Vliegen te goedkoop en te handig? Of het hele alternative faalt er hard op?

Werkt die HSL nu al eens goed na weet ik veel wat? Denk het niet he?

[ Bericht 14% gewijzigd door kree op 03-07-2019 21:50:48 ]
pi_187745506
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 21:06 schreef kree het volgende:

[..]

Met de trein en boot :')

Ow wacht scheepvaart stoot ook nog wel aardig wat uit :')
Of wacht ff, daar kun je met het OV zonder vliegen best komen toch? Moet je wel ff 10 dagen aan je vakantie plakken en paar rooitjes meer :')

Kansloos weer al die ideeën
Ik denk zelfs dat het echt geen reet uitmaakt als je de vliegindustrie gaat belasten. Verreweg de meeste verontreiniging komt van containerschepen, Ongeveer 15 van die schepen verontreinigen net zoveel als alle auto's ter wereld.
pi_187745528
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 06:07 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik denk zelfs dat het echt geen reet uitmaakt als je de vliegindustrie gaat belasten. Verreweg de meeste verontreiniging komt van containerschepen, Ongeveer 15 van die schepen verontreinigen net zoveel als alle auto's ter wereld.
Klopt heb wel eens zoiets gelezen idd, weet ook niet meer de details, maar uitstoot van scheepvaart in 1 min net zoveel als al het andere vervoer of iets in die richting geloof ik.

Maarja hoe anders is de vraag natuurlijk. ;)
pi_187745881
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 06:22 schreef kree het volgende:

[..]

Klopt heb wel eens zoiets gelezen idd, weet ook niet meer de details, maar uitstoot van scheepvaart in 1 min net zoveel als al het andere vervoer of iets in die richting geloof ik.

Maarja hoe anders is de vraag natuurlijk. ;)
Ze zijn bezig met waterstof, dat vergt nog wat onnderzoek maar lijkt de toekomst voor de scheepvaart.

https://www.tudelft.nl/3m(...)e-scheepvaartsector/

De scheepvaart is trouwens goed voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde uitstoot (net zo veel als de burgerluchtvaart). 2 tot 3 procent is veel, maar doen alsof al het andere geen zin heeft omdat je aan die 2 tot 3 procent niks doet is onzin. Er is trouwens een verdrag over scheepvaart, er wordt dus wel wat gedaan.

Als je kijkt naar de vervoersector alleen, is de scheepvaart in de EU goed voor 13,6%, de burgerluchtvaart voor 13,4%, vrachtauto's voor 27,4% en personenauto's voor 43,7% van de uitstoot binnen vervoer.

http://www.europarl.europ(...)-cijfers-infografiek

Wegvervoer is dus verantwoordelijk voor veel en veel meer uitstoot dan de luchtvaart en de scheepvaart bij elkaar.
pi_187745899
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 06:07 schreef illusions het volgende:

[..]

Dit is dus een sprookje.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-a-1417819-a1033607

quote:
Om de CO2-emissies van 800 miljoen auto’s te evenaren heb je zo’n 6.500 megacontainerschepen nodig

[ Bericht 18% gewijzigd door Hanca op 04-07-2019 08:09:28 ]
pi_187745929
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit is dus een sprookje.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-a-1417819-a1033607

Je hoort mij ook niet CO2 zeggen, wel dan?
pi_187745933
quote:
Om de CO2-emissies van 800 miljoen auto’s te evenaren heb je zo’n 6.500 megacontainerschepen nodig
Bizar toch?
pi_187745951
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze zijn bezig met waterstof, dat vergt nog wat onnderzoek maar lijkt de toekomst voor de scheepvaart.

De scheepvaart is trouwens goed voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde uitstoot (net zo veel als de burgerluchtvaart). 2 tot 3 procent is veel, maar doen alsof al het andere geen zin heeft omdat je aan die 2 tot 3 procent niks doet is onzin. Er is trouwens een verdrag over scheepvaart, er wordt dus wel wat gedaan.

Als je kijkt naar de vervoersector alleen, is de scheepvaart in de EU goed voor 13,6%, de burgerluchtvaart voor 13,4%, vrachtauto's voor 27,4% en personenauto's voor 43,7% van de uitstoot binnen vervoer.

http://www.europarl.europ(...)-cijfers-infografiek

Wegvervoer is dus verantwoordelijk voor veel en veel meer uitstoot dan de luchtvaart en de scheepvaart bij elkaar.
Ok mooie ontwikkeling hoor, maar we nemen er even niet in mee dat waterstof ook niet uit de lucht komt vallen. Om dat dus milieuvriendelijk te houden moet je het weer duurzaam opwekken.
(net als voor e-auto's trouwens) En die hele capaciteit is er gewoon (nog) niet.

En eerlijk gezegd stel dat heel NL elektrisch gaat rijden (wat trouwens technisch gezien een heeeeeel groot probleem al gaat opleveren aan het netwerk)
Dan zouden we dat hier niet voor ons allemaal kunnen opwekken zelf duurzaam, tenzij kerncentrales bouwen.
Dus is het importeren van landen die wel een overschot hebben.
Naaa gaat nog wel ff duren allemaal. ;)
pi_187745970
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:10 schreef illusions het volgende:

[..]

Bizar toch?
Ja, ze zijn bizar schoon als vervoermiddel qua CO2, inderdaad. Er kunnen namelijk voor 130km aan containers op 1 schip, dat zijn verschrikkelijk veel vrachtauto's.
pi_187745978
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:09 schreef illusions het volgende:

[..]

Je hoort mij ook niet CO2 zeggen, wel dan?
Daar ging de discussie hier wel over, geef gewoon toe dat je je hebt vergist.
pi_187745992
en trouwens nog ff de discussie en dan meer over het e-rijden, want ik was monteur voor die laadpalen en er staan er echt eigenlijk best wel veel al. Maar nog lang niet genoeg.

Nog de vraag, wat gaat dit later worden, het kan beide nl en heeft ook beide voor en nadelen.

Waterstof? of accu's? :)
pi_187746025
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:19 schreef kree het volgende:
en trouwens nog ff de discussie en dan meer over het e-rijden, want ik was monteur voor die laadpalen en er staan er echt eigenlijk best wel veel al. Maar nog lang niet genoeg.

Nog de vraag, wat gaat dit later worden, het kan beide nl en heeft ook beide voor en nadelen.

Waterstof? of accu's? :)
Ik denk: Voor personenauto's vooral accu's, vooral nu die dingen 30 jaar mee blijken te gaan. Voor vrachtverkeer en bussen vooral waterstof.
pi_187746053
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk: Voor personenauto's vooral accu's, vooral nu die dingen 30 jaar mee blijken te gaan. Voor vrachtverkeer en bussen vooral waterstof.
Ja gezien waar ze nu mee bezig zijn. Het is vooral ook het "smart-laden" wat heel belangrijk gaat (is al) aan het worden.

Want ok even vooruit gedacht, je kunt het op je vingers al natellen dat als de hele straat allemaal tegelijk ff 3kw gaat laden, dat alle kabels in de grond daar totaal niet op berekend zijn (te dun dus gewoon ervoor).
Dus dat is ook nog wel een dingetje.

Vrachtwagens rijden btw ook gewoon wel elektisch hoor. Heb er met een paar wel projecten mee gehad. Maar is nog beetje in de pilot fase.

Het voordeel van waterstof is natuurlijk, dat als het eenmaal ergens gemaakt is, dat je het soort van net zo snel kunt tanken als benzine nu.
Hoewel accu's worden beter + er is aardige infrastructuur al.

Maar mijn eerlijke mening, die hele wedstrijd is nog niet helemaal beslist :)
pi_187746181
En nog wat, ok het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar waterstof werkt soort van nog wel ook als gewoon benzine of kerosine dus?

Zie geen reden eigenlijk waarom ze dat niet voor vliegtuigen zouden kunnen gebruiken?
Zal wss wel wat met gewicht en tank dingen te maken hebben, maar ok ook daar komen we wel in de toekomst. :) Ik zie het positief in, of het allemaal nog gaat gebeuren zolang ik hier nog vrolijk rondloop op deze planeet.... euh denk niet :P
pi_187746335
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:44 schreef kree het volgende:
En nog wat, ok het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar waterstof werkt soort van nog wel ook als gewoon benzine of kerosine dus?

Zie geen reden eigenlijk waarom ze dat niet voor vliegtuigen zouden kunnen gebruiken?
Zal wss wel wat met gewicht en tank dingen te maken hebben, maar ok ook daar komen we wel in de toekomst. :) Ik zie het positief in, of het allemaal nog gaat gebeuren zolang ik hier nog vrolijk rondloop op deze planeet.... euh denk niet :P
Waterstof houdt een reststof over, daar moeten ze wel wat mee qua opslag aan boord. Maar ja, vliegen op waterstof lijkt goed mogelijk.
pi_187746448
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Waterstof houdt een reststof over, daar moeten ze wel wat mee qua opslag aan boord. Maar ja, vliegen op waterstof lijkt goed mogelijk.
euhm reststof? Dit gaat gewoon buiten mijn kennis ervan om hoor?
Maar dat is water alleen dacht ik?
Of je bedoelt met het maken van denk ik? Dit is meer natuurkundig, weet dat echt niet precies :)

Leg uit ;)
  donderdag 4 juli 2019 @ 09:16:49 #77
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187746474
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

De reststof is toch alleen water? Dat mag gewoon de lucht in hoor ;)
pi_187746477
Amsterdam, je zou er maar wonen :)
U MAD?
pi_187746512
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:13 schreef kree het volgende:

[..]

euhm reststof? Dit gaat gewoon buiten mijn kennis ervan om hoor?
Maar dat is water alleen dacht ik?
Of je bedoelt met het maken van denk ik? Dit is meer natuurkundig, weet dat echt niet precies :)

Leg uit ;)
Die link van de TU delft die ik net postte legt dat uit:

quote:
Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid energie die gewonnen kan worden uit een liter brandstof in droge pure vorm ongeveer vergelijkbaar is met die van dieselbrandstof. “En dan wordt het interessant,” aldus Visser. Hij tekent daar wel bij aan dat er geen lege tank overblijft, maar een restproduct (natriumbooroxide) dat uiteraard ook opslagcapaciteit vereist. Maar juist aan boord van een schip kan dit adequaat in het ontwerp verwerkt worden. “Dit betekent dat natriumboorhydride een serieuze optie aan het worden is om in combinatie met brandstofcellen gebruikt te worden voor veilige, stille, emissieloze en misschien zelfs onderhoudsvrije voortstuwing. Het zou wel eens een game changer kunnen blijken.”

Exact weet ik het ook niet, maar ik had al eerder gehoord dat dit één van de te tackelen problemen is. Ik ben geen natuurkundige, dus veel weet ik er ook niet van.
  donderdag 4 juli 2019 @ 09:22:46 #80
37248 BertV
Klei indiaan
pi_187746527
Zet vliegen op de bon! Is het nu serieus met dat CO2 of niet. :')

...nep groen volk.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_187746634
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

[..]

Exact weet ik het ook niet, maar ik had al eerder gehoord dat dit één van de te tackelen problemen is. Ik ben geen natuurkundige, dus veel weet ik er ook niet van.
Ah ok ;) nee ik ook niet, had de links nog niet helemaal doorgelezen, maar het is wel interessant sowieso natuurlijk, tis toch wel beetje de toekomst.
Hoe negatief en zeikerig er ik over kan zijn trouwens, want ben het dan weer niet zo eens met de manier waarop. Maar dat is meer een politiek discussie enzo ook ;)
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2019 @ 09:31:54 #82
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_187746680
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:38 schreef kree het volgende:

[..]

Het gaat niet om totaal tonnage uitstoot, maar om het aandeel hernieuwbaar. Natuurlijk stoot Nederland minder uit dan bijvoorbeeld Duitsland, we zijn ook met tig keer minder mensen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_187746742
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:31 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Het gaat niet om totaal tonnage uitstoot, maar om het aandeel hernieuwbaar. Natuurlijk stoot Nederland minder uit dan bijvoorbeeld Duitsland, we zijn ook met tig keer minder mensen.
en veel minder landoppervlak en mogelijkheden. Dus het is allemaal in verhouding van land inwoners dichtheid ruimte en natuurlijke bronnen ook wel.
Maar ok.
pi_187746785
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

[..]

Hmms het is niet eens een onwijs lang stuk opzich. Maar ik begrijp er echt de ballen niet meer van zodra het echt natuurkundig gaat worden :')

Maar ok laten we eens uitgaan voor het idee waterstof te gebruiken voor vliegtuigen.
Ik zie twee dingen eigenlijk, waterstof is echt ontvlambaar, zeg maar soort LPG idee

En je kunt het dus eigenlijk op twee manieren gebruiken.
Bv door een brandstofcel, dan maak je er weer elektriciteit van, (handig voor auto's denk) maar dat weegt weer veel.

Of in feite (denk ik hoor) kun je het ook gewoon gebruiken als LPG idee? Iets meer gevaarlijker alleen als LPG al is, dat zal denk ook het hele probleem zijn voor vliegen.

Zag laatst nog filmpje van een bus die ff de fik in ging, ff kijken hoor kan ik die nog vinden?
Uiteraard kan dat :P

Tja zie het probleem dus wel ja haha :P
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2019 @ 10:01:28 #85
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_187747033
quote:
12s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:35 schreef kree het volgende:

[..]

en veel minder landoppervlak en mogelijkheden. Dus het is allemaal in verhouding van land inwoners dichtheid ruimte en natuurlijke bronnen ook wel.
Maar ok.
We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:05:56 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187747091
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:01 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

We hebben miljoenen hectares aan daken, zowel commercieel als publiek als privé. Daar kan je zoveel mee doen. Maar ja, dat laat iedereen achterwege, alleen met nieuwbouw gebeurt er eea.
Plaatsen van zonnepanelen wordt ontmoedigd door de overheid nu er niet meer gesaldeerd mag worden in de toekomst. Dan heb je er eigenlijk niks aan.
The End Times are wild
pi_187747125
quote:

[..]

Niet direct zo simpel hoor, want alle kabels die er in de grond liggen kunnen dat totaal niet aan.
Laat staan nog de transformatorhuisjes en naar hoogspanning etc etc. :)
Daar weet ik dan wel iets meer over als natuurkunde :)

Dus niet zo simpel als dat maar even doen enzo ;)
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:10:33 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187747161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:08 schreef kree het volgende:

[..]

Niet direct zo simpel hoor, want alle kabels die er in de grond liggen kunnen dat totaal niet aan.

Valt op zich voor een groot deel te mitigeren door in ieder huis een accu te plaatsen.
The End Times are wild
pi_187747189
quote:

[..]

Ik weet het niet, maar hier in Alphen liggen straks in elk geval op bijna alle sociale huurwoningen zonnepanelen.

Maar er gaat inderdaad iets niet goed, laatst wat heen en weer gereden tussen grens Duitsland en Nederland (bij Groningen). In Duitsland ligt elke boerderij en elke stal vol zonnepanelen, dat zijn grote daken dus dat schiet hard op. In NL gewoon bijna niks.
pi_187747199
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Valt op zich voor een groot deel te mitigeren door in ieder huis een accu te plaatsen.
Bv ja, of als iedereen toch elektrisch gaat rijden, auto daarvoor gebruiken. het opstapje is er technisch in dat hele oplaadprotocol (wat trouwens openbaar is OCPP (lees, Open Charge Point Protocol) heet dat) al gemaakt
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:15:25 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187747229
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:12 schreef kree het volgende:

[..]

Bv ja, of als iedereen toch elektrisch gaat rijden, auto daarvoor gebruiken. het opstapje is er technisch in dat hele oplaadprotocol (wat trouwens openbaar is OCPP heet dat) al gemaakt
Ik heb zonnepanelen en kreeg 2 jaar terug het verzoek van de electriciteitsmaatschappij of ik zo'n accu wilde kopen. Ik heb ze gezegd dat ze er gerust een mogen plaatsen, maar dat ik niet ga betalen om hun netwerkproblemen op te lossen! Ik wil wel betalen wanneer ik een systeem krijg dat ook werkt wanneer het netwerk is uitgevallen.
The End Times are wild
pi_187747248
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb zonnepanelen en kreeg 2 jaar terug het verzoek van de electriciteitsmaatschappij of ik zo'n accu wilde kopen. Ik heb ze gezegd dat ze er gerust een mogen plaatsen, maar dat ik niet ga betalen om hun netwerkproblemen op te lossen! Ik wil wel betalen wanneer ik een systeem krijg dat ook werkt wanneer het netwerk is uitgevallen.
Ja geef je er geen ongelijk in, dit gaat ook pas helemaal goed werken als het massaal ook overal zo gebruikt gaat worden.

Maar ok beetje inside info dan. De openbare laadpalen worden er al op aangepast (of heb ik gedaan zelfs) met extra Kwh meters om dit allemaal te kunnen doen.
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:18:08 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187747262
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:17 schreef kree het volgende:

[..]

Ja geef je er geen ongelijk in, dit gaat ook pas helemaal goed werken als het massaal ook overal zo gebruikt gaat worden.

Maar ok beetje inside info dan. De openbare laadpalen worden er al op aangepast (of heb ik gedaan zelfs) met extra Kwh meters om dit allemaal te kunnen doen.
Wat bedoel je precies?
The End Times are wild
pi_187747284
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies?
Dat de energie boeren die de openbare laadpalen aanbieden (noem even Allego dan maar als grote speler in dit vlak of EVnet)) Die dingen al hebben laten aanpassen, want was eerder niet zo, dat ze ook kunnen meten en doorgeven wat er bv gaat teruggeleverd worden aan het net. (allemaal is dat in hun eigen voordeel natuurlijk ook)

Ik wil nou niet echt ff gaan noemen voor wat of wie ik werkte. Maar ok ja 2 jaar gedaan wel.

1 ding gemeen tussen allen ff afgezien vd hardware die verschillend is, ze werken allemaal met OCPP
  donderdag 4 juli 2019 @ 10:32:54 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187747399
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:20 schreef kree het volgende:

[..]

Dat de energie boeren die de openbare laadpalen aanbieden (noem even Allego dan maar als grote speler in dit vlak of EVnet)) Die dingen al hebben laten aanpassen, want was eerder niet zo, dat ze ook kunnen meten en doorgeven wat er bv gaat teruggeleverd worden aan het net. (allemaal is dat in hun eigen voordeel natuurlijk ook)

Ik wil nou niet echt ff gaan noemen voor wat of wie ik werkte. Maar ok ja 2 jaar gedaan wel.

1 ding gemeen tussen allen ff afgezien vd hardware die verschillend is, ze werken allemaal met OCPP
Je bedoelt dat auto's die aan een paal hangen gewoon als tijdelijke accu voor het hele net gebruikt worden?
The End Times are wild
pi_187747434
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je bedoelt dat auto's die aan een paal hangen gewoon als tijdelijke accu voor het hele net gebruikt worden?
Precies, dat is het hele idee van deze opzet. of bv in de straat naar andere auto leveren omdat je een tijd in kunt stellen wanneer die van jou vol kan zijn bv. Dus als tijdelijk klein tussen station kun je het zien.

Klopt helemaal wat je denkt, uiteraard meten ze dit allemaal en pakt de leverancier er wat centen op, daarom is het ook allemaal aangepast. of bijna allemaal, werk er niet meer. Maar heeeeeeel veel iig.

Dit werkt dus ook bv zou je zonnepanelen hebben en een E-auto. tja je kunt er nog bepaalde bedenkingen bij hebben wie hier het geld gaan graaien, het is wel een oplossing om niet al de straten in NL open te gooien om kabels aan te passen enzo. Sowieso gaat dat het niet worden want niet te doen, dus is wel de toekomst.

En reken er maar op dat ze dit al even een paar jaar door hebben bij de grote spelers. :)
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2019 @ 10:41:09 #97
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_187747482
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:08 schreef kree het volgende:

[..]

Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Plaatsen van zonnepanelen wordt ontmoedigd door de overheid nu er niet meer gesaldeerd mag worden in de toekomst. Dan heb je er eigenlijk niks aan.
Waarom heb je er dan niets aan? Het is dan toch groene energie waardoor we geen kolen meer hoeven te verbranden? Of denk je alleen maar aan financiële voordelen? Dan begrijp ik wel dat je liever vervuilende iets goedkopere kWh's wil afnemen...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2019 @ 10:42:43 #98
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_187747497
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet het niet, maar hier in Alphen liggen straks in elk geval op bijna alle sociale huurwoningen zonnepanelen.

Maar er gaat inderdaad iets niet goed, laatst wat heen en weer gereden tussen grens Duitsland en Nederland (bij Groningen). In Duitsland ligt elke boerderij en elke stal vol zonnepanelen, dat zijn grote daken dus dat schiet hard op. In NL gewoon bijna niks.
Gebeurt inderdaad op een aantal plaatsen, maar op heel veel plaatsen nog niet. Ook stallen, distributiecentra etc zouden gewoon vol geramd moeten worden...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_187747520
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:41 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.
[..]

hmms dat zei ik niet, er is wel ruimte, maar in verhouding tot andere landen zijn we hier toch redelijk beperkt wel?
+ we kunnen het hier alleen hebben van zon en wind waterkracht of thermo is aardig uitgesloten wel.

Heb ooit wel eens gezegd dam het hele kanaal tussen engeland af en zet daar eens generatoren tussen. Te groots en onmogelijk plan.

Maar bv met het ijsselmeer zou dat wel weer kunnen, hop twee keer per dag energie.
Of de schelde kering bv?

Noem maar even wat op.
  Redactie Frontpage donderdag 4 juli 2019 @ 10:45:39 #100
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_187747535
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 10:44 schreef kree het volgende:

[..]

hmms dat zei ik niet, er is wel ruimte, maar in verhouding tot andere landen zijn we hier toch redelijk beperkt wel?
+ we kunnen het hier alleen hebben van zon en wind waterkracht of thermo is aardig uitgesloten wel.

Heb ooit wel eens gezegd dam het hele kanaal tussen engeland af en zet daar eens generatoren tussen. Te groots en onmogelijk plan.

Maar bv met het ijsselmeer zou dat wel weer kunnen, hop twee keer per dag energie.
Of de schelde kering bv?

Noem maar even wat op.
Dergelijke systemen worden volgens mij al op de afsluitdijk getest. Ook een installatie die energie wint door het verschil in zoutgehalte tussen het water in het IJsselmeer en de Waddenzee. Blue Energy heet dat bedrijf volgens mij.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')