quote:Amsterdam wil excuses aanbieden voor slavernijverleden
Amsterdam moet als eerste gemeente in Nederland excuses aanbieden voor het slavernijverleden. Dit eist een grote meerderheid van de gemeenteraad, het college is positief. ‘Een historisch moment.’
even partijen, die samen 31 van de 45 zetels hebben in de gemeenteraad, dienen maandag een initiatiefvoorstel in voor formele excuses op 1 juli 2020, tijdens Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van slavernij.
Wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) zegt dat het Amsterdamse gemeentebestuur ‘welwillend is’ ten aanzien van de oproep van Denk, GroenLinks, PvdA, Bij1, ChristenUnie, D66 en SP. “Dit had al veel eerder moeten gebeuren,” zegt Don Ceder (ChristenUnie). Dehlia Timman (D66): “Een historisch moment.”
Gevoelig
Amsterdam gebruikt de tijd tot 1 juli 2020 voor wetenschappelijk onderzoek naar de exacte rol van de gemeente Amsterdam in de slavernijgeschiedenis. “Als je excuses maakt, moet je wel weten waarvoor precies,” zegt Groot Wassink.
Volgens Mourad Taimounti, fractievoorzitter van Denk, de partij die het voortouw nam, is het niet de vraag óf Amsterdam excuses gaat maken, maar hoogstens waarvoor.
Excuses voor het slavernijverleden liggen gevoelig en zijn dan ook nooit volmondig gedaan in Nederland. In 2018 deed burgemeester Aboutaleb van Rotterdam een oproep tot nationale excuses, maar Nederland kwam niet verder dan de ‘diepe spijt, neigend naar berouw,’ die toenmalig minister Van Boxtel uitsprak in 2001. In het buitenland hebben steden en landen wel al excuses aangeboden.
Volgens de initiatiefnemers heeft de stad flink geprofiteerd van de slavenhandel. “Amsterdam was facilitator van slavernij,” aldus Taimounti. De gemeente was voor een derde eigenaar van de Sociėteit van Suriname, die de slavenhandel opzette. De gemeente besliste mee en de bestuurders, onder wie burgemeesters, waren op de hoogte van de slavenhandel, zegt de Leidse historicus Karwan Fatah-Black, die onderzoek deed naar de Sociėteit van Suriname. Hij vindt dat Amsterdam alle reden heeft om excuses aan te bieden. “De gemeente heeft een prominente rol gespeeld in het slavernijverleden.”
De excuses worden aangeboden aan ‘alle mensen en nazaten die last hebben gehad van de slavernij,’ zegt Taimounti. Hiermee wordt niet alleen de slavernij in Suriname bedoeld, maar ook die in de andere voormalige koloniėn. “De effecten op mensen zijn nog altijd voelbaar en uiten zich bijvoorbeeld in achtergestelde posities,” aldus Taimounti.
Verbinding
De excuses vormen een begin, vinden de zeven partijen. “Wij hopen dat die leiden tot verbinding, dat we als stad naar elkaar toegroeien,” aldus Ceder.
Groot Wassink wil de juridische gevolgen in kaart brengen. Angst voor claims, hebben de initiatiefnemers niet. “Het gaat de nabestaanden om erkenning,” zegt Taimounti. “Het vervolg moet zijn dat het slavernijverleden ruim aandacht krijgt in schoolboeken of in een nieuw museum.”
https://www.parool.nl/ams(...)ijverleden~b1f4e38f/
Waarom?quote:
Ja ik blijf me ook verbazen dat mensen dit medelijden enzo zouden willen. Is juist denigrerend en zorgt voor alleen maar minder begrip.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:15 schreef Nikonlover het volgende:
In de VS was vorige week een hoorzitting. Deze moedige 'jongeman van kleur' zei samenvattend; 'Rot op met je herstelbetalingen en mij een slachtoffer label opplakken die alleen maar meer verdeeldheid aanwakkert'.... Hij heeft gelijk!
Haha, je klinkt als nu Mitch McConnell. Maar dat klopt uiteraard. Het is echt heel bizar mensen aan te wijzen als schuldig of onschuldig gebaseerd op het pigment van je huid.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:32 schreef Hexagon het volgende:
Kan de reactie niet gewoon zijn
"Ja vroeger werd hier in slaven gehandeld en dat was niet zo netjes. Maar daar heeft geen enkel levend persoon nog niets mee te schaften dus het is zinloos hier steeds opnieuw over te beginnen.".
En klaar is kees
Hahahaha, nee hoor. Geen angst.quote:Angst voor claims, hebben de initiatiefnemers niet. “Het gaat de nabestaanden om erkenning,” zegt Taimounti. “Het vervolg moet zijn dat het slavernijverleden ruim aandacht krijgt in schoolboeken of in een nieuw museum.”
''Het gaat ze om erkenning''. Erkenning voor wat, precies? Dat je verre, verre voorouder die in de verste verte niet op jou leek ooit een slaaf was? En daar heb je nog steeds last van, ofzo?quote:
Vergeet de Spanjaarden niet.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:40 schreef Hexagon het volgende:
En misschien kan ik ook nog wel wat herstelbetalingen eisen aan de Duitsers en de Fransen toen ze ons land hadden bezet.
Aan de Italianen ook nog. En de Spanjaarden.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:40 schreef Hexagon het volgende:
En misschien kan ik ook nog wel wat herstelbetalingen eisen aan de Duitsers en de Fransen toen ze ons land hadden bezet.
Ze willen gewoon zich lekker wentelen in de slachtofferrol, de vinger wijzen naar anderen en vooral anders behandeld worden.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
''Het gaat ze om erkenning''. Erkenning voor wat, precies? Dat je verre, verre voorouder die in de verste verte niet op jou leek ooit een slaaf was? En daar heb je nog steeds last van, ofzo?![]()
Ik bedoel, mijn voorouder was waarschijnlijk een of andere vieze, ongewassen horige die zijn leven lang op het land werkte voor zijn Heer. Dat is niet iets wat dagelijks door mijn hoofd maalt.
Als dat zo is, zou het inderdaad niet gek zijn dat de gemeente een dergelijk -vrijblijvend- excuus maakt, en daar meer ruchtbaarheid aan geeft. En als te achterhalen is welke personen, bedrijven en families er destijds van geprofiteerd hebben, mag dat van mij ook geopenbaard worden. Wie weet duiken daar nog heel interessante namen op.quote:De gemeente was voor een derde eigenaar van de Sociėteit van Suriname, die de slavenhandel opzette. De gemeente besliste mee en de bestuurders, onder wie burgemeesters, waren op de hoogte van de slavenhandel, zegt de Leidse historicus Karwan Fatah-Black, die onderzoek deed naar de Sociėteit van Suriname. Hij vindt dat Amsterdam alle reden heeft om excuses aan te bieden. “De gemeente heeft een prominente rol gespeeld in het slavernijverleden.”
Aha, komt bij Denk vandaan. In dat kader lijkt het mij ook interessant de Turkse en Marokkaanse overheden hun excuses aan te bieden aan de Europese landen waar ze hun eigen slaven vandaan roofden. De Turken met name in (zwart) Afrika en Oost-Europa en de Berbers rond de Middelandse zeekusten en daar varende schepen.quote:Volgens Mourad Taimounti, fractievoorzitter van Denk, de partij die het voortouw nam, is het niet de vraag óf Amsterdam excuses gaat maken, maar hoogstens waarvoor.
quote:Op maandag 24 juni 2019 14:32 schreef Hexagon het volgende:
Kan de reactie niet gewoon zijn
"Ja vroeger werd hier in slaven gehandeld en dat was niet zo netjes. Maar daar heeft geen enkel levend persoon nog niets mee te schaften dus het is zinloos hier steeds opnieuw over te beginnen.".
En klaar is kees
Maar daar zal Halsema wel anders over denken.quote:DENK diende ruim een jaar geleden een motie in om toenmalig burgemeester Jozias van Aartsen tijdens Keti Koti formele excuus te laten aanbieden. Van Aartsen zei toen dat hij niet vond dat Amsterdam excuses diende aan te bieden. 'Ik denk dat Amsterdam vooral moet laten zien dat we nu echt mensen als mensen zien', zei hij daar toen over.
Achja het is ook maar een hoop papieren gelul natuurlijk. Als Halsema graag excuses wil aanbieden lig ik er ook niet wakker van. Je koopt er niks voor maar ach.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Maar daar zal Halsema wel anders over denken.
Democraten.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:59 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Tering.
Is dit wat ik denk dat het is?
quote:Op maandag 24 juni 2019 15:02 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://objectivejournal.(...)-but-doing-it-right/
De tering.
Hoe in de war moet je dan zijn?
Er worden nu ook al etentjes georganiseerd voor blanke vrouwen, waar ze worden geconfronteerd met het leed wat zij bruine en zwarte vrouwen hebben aangedaan.quote:Op maandag 24 juni 2019 15:02 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://objectivejournal.(...)-but-doing-it-right/
De tering.
Hoe in de war moet je dan zijn?
quote:Dear white women, you have caused immeasurable pain and damage to Brown and Black women. We are here to sit down with you to candidly explain how you caused this pain and damage.
We are not here to change anything. We are here to express the pain you have caused, white women. What you do after you leave the dinner is up to you. WE don’t care about your feelings. SIT WITH THAT FOR A MINUTE. Your feelings pale in comparison to the violence you have caused Black and Brown women.
Sincerely,
Regina Jackson & Saira Rao
https://race2dinner.com/
Jeetje, het is wat allemaal.quote:Op maandag 24 juni 2019 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Er worden nu ook al etentjes georganiseerd voor blanke vrouwen, waar ze worden geconfronteerd met het leed wat zij bruine en zwarte vrouwen hebben aangedaan.
''Race to dinner''.
[..]
Wie denk je dat er gaat opdraaien voor de kosten van het slavernij museum in Amsterdam?quote:Op maandag 24 juni 2019 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik verwacht niet dat er een gemeenteraad de portemonnee voor gaat trekken
Oh zo'n museum daar heb ik tenminste nog wat aan als geschiedenisliefhebberquote:Op maandag 24 juni 2019 15:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wie denk je dat er gaat opdraaien voor de kosten van het slavernij museum in Amsterdam?
https://www.parool.nl/nie(...)dichterbij~b39e6ea7/
Slavernij blijft lucratief blijkbaar.quote:Op maandag 24 juni 2019 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Er worden nu ook al etentjes georganiseerd voor blanke vrouwen, waar ze worden geconfronteerd met het leed wat zij bruine en zwarte vrouwen hebben aangedaan.
''Race to dinner''.
[..]
Slavernij is nog nooit zo populair geweest als nu.quote:Op maandag 24 juni 2019 15:21 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Slavernij blijft lucratief blijkbaar.
Dat lijkt me een beetje onzin. Behalve dat de meesten het niet kunnen betalen, kun je de slaven niet verwijten dat de WIC verliesgevend was, en zijn het ook gewoon investeringen geweest in Suriname en de Antillen en in hun inwoners van wie velen hier gewoon belasting betalen zoals ook andere Nederlanders die van de hier opgebouwde welvaart geprofiteerd hebben. Bovendien gaat het om hun voorouders, om dan voor hun nazaten de situatie zo te herstellen dat ze voor hun hut op een houtje zitten te bijten zoals de nazaten van Afrikaanse slavendrijvers lijkt me heel onrechtvaardig.quote:
Ken genoeg mensenhandelaren met een kleurtje.quote:Op maandag 24 juni 2019 15:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Slavernij is nog nooit zo populair geweest als nu.
Los van dat we met dit nodeloze gezeik (want eeuwen geleden en letterlijk iedereen die vandaag de dag leeft heeft er 0,0 directe betrokkenheid bij gehad) haast exact de USA volgen en het inderdaad alleen maar tot meer polarisatie leidt; waarom zou je ook in vredesnaam zelf zo graag als slachtoffer gezien willen worden, los van eventuele bijbedoelingen? Lijkt me juist echt verschrikkelijk als mensen zo'n "awww, wat is ie zieluuug!"-houding tegenover je aannemen.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:36 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Ja ik blijf me ook verbazen dat mensen dit medelijden enzo zouden willen. Is juist denigrerend en zorgt voor alleen maar minder begrip.
quote:Op maandag 24 juni 2019 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
''Race to dinner''.
[..]
quote:Op maandag 24 juni 2019 15:51 schreef LXIV het volgende:
Praktisch alle Caribische negers zijn afstammelingen van zowel blanke slavenhouders als zwarte slaven. De kans dat een Caribische neger slavenhoudersbloed in zich heeft is dus vele malen groter dan dat een willekeurige Nederlander dat heeft.
Herstelbetalingen moeten dus intern plaatsvinden. Een eenvoudige, realistische en goed te bepalen maatstaf hiervoor kan de huidskleur zijn. Hoe lichter deze huidskleur, hoe meer slavenhoudersbloed en hoe minder slavenbloed:
[ afbeelding ]
Stel ik de middelste kleur voor als neutraal, die hoeft niks te betalen want net zoveel slaaf als slavenhouder. Dan gaan we vanuit het midden naar rechts, en ieder stapje betaalt dan 10.000 euro aan diegene die in het midden links zit. De meest blanke caribiaan moet dan 50K betalen aan de meest zwarte. Probleem opgelost.
Als iemand een claim indient en die door een rechter wordt toegewezen zullen ze wel moeten, de Rijksoverheid en de Provinciale overheid gaan het in ieder geval niet doen.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik verwacht niet dat er een gemeenteraad de portemonnee voor gaat trekken
De Romeinen hebben hier ook behoorlijk huis gehouden en die hielden ook slaven.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:40 schreef Hexagon het volgende:
De eerste en de laatste gemeente... Een hek om Amsterdam lijkt me een veel beter idee...quote:Amsterdam moet als eerste gemeente in Nederland excuses aanbieden voor het slavernijverleden. Dit eist een grote meerderheid van de gemeenteraad, het college is positief. ‘Een historisch moment.’
Is dat zo? Naar huidige maatstaven zijn er ook foute dingen gebeurd, maar ik zou eigenlijk niet weten aan wie er excuses moeten worden aangeboden aangezien eigenlijk alle andere landen en volkeren veel fouter waren en foutere dingen deden als ze de kans kregen. Nederland was notabene het enige land dat meer dan een halve gouden eeuw slavernij op ethische gronden heeft afgewezen. Ik zou geen Afrikaans of ander volk weten waarvan destijd iets dergelijks gezegd kon worden. Denk moet natuurlijk helemaal zijn bek houden met hun achtergrond van Ottomaanse en Barbarijse slavernij.quote:Op maandag 24 juni 2019 16:48 schreef SicSicSics het volgende:
Als je kijkt naar wat wij vol trots onze 'Gouden Eeuw' noemen en hoe wij in die periode met andere mensen omgingen, dan hebben we nogal wat om sorry voor te zeggen.
Ik lees dan ook nergens dat de excuses worden gemaakt namens “alle inwoners van Amsterdam, Nederland of de voorouders van Vader_Aardbei” dus wat is je punt?quote:Op maandag 24 juni 2019 14:36 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Haha, je klinkt als nu Mitch McConnell. Maar dat klopt uiteraard. Het is echt heel bizar mensen aan te wijzen als schuldig of onschuldig gebaseerd op het pigment van je huid.
Ik weet helemaal niet precies wie mijn voorouders zijn, het zouden slaven of slavenhouders kunnen zijn, maar het meest waarschijnlijke is geen van beide. En dat geldt voor de meeste Nederlanders.
Gaat het om de Turken en Armenen dan praat je anders.quote:Op maandag 24 juni 2019 14:14 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom moeten mensen die nooit hebben bijgedragen aan slavernij excuses aanbieden aan mensen die nooit hebben geleden onder slavernij?
[..]
Dit idd, de logica van de linkse Gutmensch is wonderlijkquote:Op maandag 24 juni 2019 17:17 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Nederland, het land waar we de kinderen van IS strijders niet verantwoordelijk houden voor de daden van hun ouders maar blijkbaar wel de achter- achter- achter- achter- achter kleinkinderen van mensen die geleefd hebben in de slaventijd waar de elite van minder dan 1% slaven liet vervoeren.
Eens. Maar uiteindelijk zal het daar wel op gaan uitdraaien, herstelbetalingen.quote:Op maandag 24 juni 2019 16:48 schreef SicSicSics het volgende:
Ik zag er ook nooit brood in, om excuses aan te bieden. Dat hadden we gelijk bij afschaffing al moeten doen, maar die kans hebben we laten liggen. Omdat we nog pissig waren over de gederfde inkomsten!![]()
Wat dat betreft snap ik het eigenlijk wel, maar wel goed om te kijken waar je precies je excuses voor aanbiedt.
Als je kijkt naar wat wij vol trots onze 'Gouden Eeuw' noemen en hoe wij in die periode met andere mensen omgingen, dan hebben we nogal wat om sorry voor te zeggen.![]()
Niet dat ik mij schuldig of verantwoordelijk voel voor de daden van mijn voorvaderen, net zo min als ik er trots op ben. Maar ik snap het idee wel.
Herstelbetalingen daarentegen ... Nee.
Erkennen =/= excuses...quote:Op maandag 24 juni 2019 18:23 schreef xminator het volgende:
Gaat het om de Turken en Armenen dan praat je anders.
Hypocriet gezeik van nederlanders
Amsterdammers mostly ... mostlyquote:Op maandag 24 juni 2019 15:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wie denk je dat er gaat opdraaien voor de kosten van het slavernij museum in Amsterdam?
https://www.parool.nl/nie(...)dichterbij~b39e6ea7/
Echt wat n ontiegelijke onzin, naast dat driekwart van de Europese landen aan slavernij deed deden Afrikaanse stammen ook aan slavernij, en tegenwoordig bestaat daar de slavernij nog steeds trouwens. Maar verder geen kip die daar naar kraait.quote:Op maandag 24 juni 2019 17:55 schreef xminator het volgende:
Terecht. Snel met die excuses en snel met herstelbetalingen uitvoeren.
Nederland moet straffen voor haar slavernijverleden.
Dus omdat iedereen het deed is het goed?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:40 schreef TLC het volgende:
[..]
Echt wat n ontiegelijke onzin, naast dat driekwart van de Europese landen aan slavernij deed deden Afrikaanse stammen ook aan slavernij, en tegenwoordig bestaat daar de slavernij nog steeds trouwens. Maar verder geen kip die daar naar kraait.
Oh het is je puur om het geld te doen dus?quote:Op maandag 24 juni 2019 17:55 schreef xminator het volgende:
Terecht. Snel met die excuses en snel met herstelbetalingen uitvoeren.
Nederland moet straffen voor haar slavernijverleden.
nastammelingenquote:Op maandag 24 juni 2019 18:42 schreef xminator het volgende:
[..]
Dus omdat iedereen het deed is het goed?
Nee, de nastammelingen dienen gecompenseerd te worden voor het leed wat ze is aangedaan. Alle afrikaanse landen zijn nu nog steeds naar de klote door o.a. De nederlanders.
Weet je wat, zal ik al je hebben en houden innemen en verkopen? Jij en je nazaten zullen hierdoor eeuwenlang met een achterstand zitten. Die worden vervolgens ook nooit meer gecompenseerd. Prima plan toch?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Oh het is je puur om het geld te doen dus?
Dat kan je komen proberen, maar ik voorspel dat je de gang niet eens inkomt.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef xminator het volgende:
[..]
Weet je wat, zal ik al je hebben en houden innemen en verkopen? Jij en je nazaten zullen hierdoor eeuwenlang met een achterstand zitten. Die worden vervolgens ook nooit meer gecompenseerd. Prima plan toch?
Herstellen betekent dat die slavernijnazaten moeten dokken. Die hebben grandioos geprofiteerd van Nederlands kleine bijdrage aan de slavernij via de loop van de geschiedenis.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:24 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Eens. Maar uiteindelijk zal het daar wel op gaan uitdraaien, herstelbetalingen.
Maar het gaat je heeeeel toevallig alleen om Nederland, waar jij toevallig woont, en je ruikt geld.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef xminator het volgende:
[..]
Weet je wat, zal ik al je hebben en houden innemen en verkopen? Jij en je nazaten zullen hierdoor eeuwenlang met een achterstand zitten. Die worden vervolgens ook nooit meer gecompenseerd. Prima plan toch?
We kennen geloof ik niet zoiets als erfzonde in onze strafwetten dus dat zal wel loslopenquote:Op maandag 24 juni 2019 17:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als iemand een claim indient en die door een rechter wordt toegewezen zullen ze wel moeten, de Rijksoverheid en de Provinciale overheid gaan het in ieder geval niet doen.
Dit is inderdaad wel apart te noemen.quote:Op maandag 24 juni 2019 17:17 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Nederland, het land waar we de kinderen van IS strijders niet verantwoordelijk houden voor de daden van hun ouders maar blijkbaar wel de achter- achter- achter- achter- achter kleinkinderen van mensen die geleefd hebben in de slaventijd waar de elite van minder dan 1% slaven liet vervoeren.
als je een bedrijf aanklaagt zijn toch ook niet ineens alle medewerkers schuldig?quote:Op maandag 24 juni 2019 18:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar het gaat je heeeeel toevallig alleen om Nederland, waar jij toevallig woont, en je ruikt geld.
En nu is het wel prima om "alle nederlanders" verantwoordelijk te stellen, terwijl niemand meer leeft die het gedaan heeft. Maar wee je gebeente als er iemand "een groot deel van de allochtonen" ergens verantwoordelijk voor wil houden, dan ben je toch een racistisch nazistisch zwijn!
Wat is het verschil precies?
Met ook nog het subtiele verschil dat meedoen aan een terroristische organisatie ook gewoon illegaal was toen die strijders daar naartoe gingen enkele jaren geleden.quote:Op maandag 24 juni 2019 17:17 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Nee, maar waarom moet "Nederland" als heel land, de bevolking dus, zich nu wel verontschuldigen opeens?quote:Op maandag 24 juni 2019 20:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je een bedrijf aanklaagt zijn toch ook niet ineens alle medewerkers schuldig?
dat "moet" helemaal nietquote:Op maandag 24 juni 2019 20:10 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar waarom moet "Nederland" als heel land, de bevolking dus, zich nu wel verontschuldigen opeens?
Dat ook natuurlijk, ik heb geen idee, maar wie weet was het niet hebben van een slaaf wel een enkeltje bedelstaf ofzo.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:09 schreef Lola69 het volgende:
[..]
Met ook nog het subtiele verschil dat meedoen aan een terroristische organisatie ook gewoon illegaal was toen die strijders daar naartoe gingen enkele jaren geleden.
Slavernij was hartstikke legaal toen het aan de gang was.
Leuk die nuance, maar blijkbaar "moet" het wel, zie enkele posters hier alleen al.quote:
ow ja nee als enkele posten op fok! het zeggen dan "moeten" we er maar mee zien te leven iddquote:Op maandag 24 juni 2019 20:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Leuk die nuance, maar blijkbaar "moet" het wel, zie enkele posten hier alleen al.
Ik zeg niet voor niets "hier alleen al" spec.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
ow ja nee als enkele posten op fok! het zeggen dan "moeten" we er maar mee zien te leven idd
Als het een landelijke discussie is, met nu de focus op iig een hele stad, dan is het natuurlijk nooit alleen maar een paar posters hier. Het is blijkbaar een agendapunt waar politici zich mee bezig moeten houden ipv iets nuttigs doen.quote:
Names wie maken ze dat excuus dan?quote:Op maandag 24 juni 2019 20:15 schreef sp3c het volgende:
het is een matig argument
of je nu voor of tegen een officieel excuses bent, excuses van Nederland is niet hetzelfde als excuses van alle Nederlanders en excuses van Amsterdam is niet hetzelfde als excuses van alle Amsterdammers
Nee, maar je draagt wel de gevolgen, direct of indirect. Als een bedrijf moet dokken kan jij je volgende opslag wel vergeten, en als het de Nederlandse staat is wordt er geld verkwist dat ook naar iets had kunnen gaan dat wel ergens op slaat.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:16 schreef sp3c het volgende:
het land of in dit geval de stad
dat maakt jou als inwoner toch niet schuldig ... nogmaals als iemand je werkgever aanklaagt voor het een of ander dan hoef jij echt de cel niet in ofzo
zou wat zijn zeg
Die achterstand komt niet door de slavernij. Mensen met een slavernij achtergrond (als dat uberhaupt nog te traceren is wie dat werkelijk zijn), hebben net zo veel rechten en mogelijkheden als mensen zonder slavernij achtergrond. Als er compensatie had moeten zijn, had dat toen moeten gebeuren, aan de mensen die ook werkelijk slaven waren. Dat is nu een non-issue. De enige wat mensen met een slavernij achtergrond tegenhoud, zijn die mensen zelf, niemand anders. Het is 200 jaar geleden, het is iets dat besproken word in geschiedenisboeken. Er is niemand levend wiens grootouders met Nederlandse slavernij te maken hebben gehad. Het is absurd om het hier uberhaupt nog over te hebben.quote:Op maandag 24 juni 2019 18:45 schreef xminator het volgende:
[..]
nu verplaats je de doelpalenquote:Op maandag 24 juni 2019 20:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar je draagt wel de gevolgen, direct of indirect. Als een bedrijf moet dokken kan jij je volgende opslag wel vergeten, en als het de Nederlandse staat is wordt er geld verkwist dat ook naar iets had kunnen gaan dat wel ergens op slaat.
Nee hoor, dit is gewoon logisch nadenken.quote:
Maar de stad heeft toch geen slaven gehouden of doorverkocht?quote:Op maandag 24 juni 2019 20:16 schreef sp3c het volgende:
het land of in dit geval de stad
dat maakt jou als inwoner toch niet schuldig ... nogmaals als iemand je werkgever aanklaagt voor het een of ander dan hoef jij echt de cel niet in ofzo
zou wat zijn zeg
Daar is het om te doen natuurlijk. Geld, en niets anders.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Kan ik dan ook schadevergoeding eisen bij Amsterdam? Excuses aanbieden is schuld erkennen.
niet echt, ik reageer op A, jij komt er niet uit en maakt er B van ... je verplaatst de doelpalenquote:Op maandag 24 juni 2019 20:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is gewoon logisch nadenken.
geen idee, dat moeten ze nog onderzoekenquote:Op maandag 24 juni 2019 20:21 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar de stad heeft toch geen slaven gehouden of doorverkocht?
Dat is jouw mening dan, velen met mij zien dat er wel in en zien geen enkele reden om excuses aan te bieden, nu niet, nooit niet.quote:Op maandag 24 juni 2019 20:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet echt, ik reageer op A, jij komt er niet uit en maakt er B van ... je verplaatst de doelpalen
nu wil ik daar ook best op reageren maar wat garandeerd mij dat je er niet ineens C van maakt onder het mom van "logisch nadenken"?
jij stelt dat alle Nederlanders schuldig worden verklaard, dat is niet wat hier aan de hand is
nu leg je me woorden in de mondquote:Op maandag 24 juni 2019 20:23 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is jouw mening dan, velen met mij zien dat er wel in en zien geen enkele reden om excuses aan te bieden, nu niet, nooit niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |