abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 mei 2019 @ 13:21:31 #101
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_187167297
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 23:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Lijkt wel dat hoe succesvoller de partij/partijleider is, er des te minder ruimte is voor intern debat en reflectie. Zonnekoning gedrag.
En in combinatie met een moralistisch-linkse fanaat is goed voor een recept voor ellende.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
  donderdag 30 mei 2019 @ 18:32:43 #102
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_187171439
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 11:52 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee ?
Ik word iets opgelegd en mijn mening is niet rechtsgeldig ?
Ik dacht dat ik in een democratie woonde
Jou wordt niks opgelegd, je hoeft niet te trouwen met een man. Niemand zegt iets over dat je mening niet rechtsgeldig is, wel dat er geen geldige argumenten zijn om ertegen te zijn. Ik weet namelijk zeker dat je op basis van religie tegen bent en dat is op zichzelf geen valide argument. Wel ben je beschermd door de democratie om dat te vinden, een stuk meer bescherming dan als we in een theocratie zouden wonen.
pi_187171945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 18:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Jou wordt niks opgelegd, je hoeft niet te trouwen met een man. Niemand zegt iets over dat je mening niet rechtsgeldig is, wel dat er geen geldige argumenten zijn om ertegen te zijn. Ik weet namelijk zeker dat je op basis van religie tegen bent en dat is op zichzelf geen valide argument. Wel ben je beschermd door de democratie om dat te vinden, een stuk meer bescherming dan als we in een theocratie zouden wonen.
Theocratieën bestaan op aarde niet.
Maar ik snap je wel
pi_187171952
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 12:59 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dat zeggen de rokjes...de Nederlandse rokjes dan.
rokjes ?
pi_187173811
Je moet ook wel volslagen debiel zijn om Trump en Bush met Hitler te vergelijken.
  donderdag 30 mei 2019 @ 21:15:30 #106
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_187174011
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 21:05 schreef Mint_Clansell het volgende:
Je moet ook wel volslagen debiel zijn om Trump en Bush met Hitler te vergelijken.
Niet debiel. Geradicaliseerd. ;) Ik zou graag zeggen dat Klopkoek een gestoorde eenling is, maar heel Twitter zit vol met dit soort lui met extreme opvattingen.
  donderdag 30 mei 2019 @ 21:18:46 #107
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187174062
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 21:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Niet debiel. Geradicaliseerd. ;) Ik zou graag zeggen dat Klopkoek een gestoorde eenling is, maar heel Twitter zit vol met dit soort lui met extreme opvattingen.
Dat krijg je als je iedereen met een niet linkse mening bant.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 31 mei 2019 @ 08:56:00 #108
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187179375
GroenLinks kan van mij de tyfus krijgen :W.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_187179393
Jammer dat die peiling van De Hond er pas zondag weer is. Ik ben wel benieuwd hoeveel zetels dit achterlijke gedoe ze gaat kosten.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 09:01:09 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187179415
Jesse Klaver. Met een smoelwerk alsof ie net nog op de wc zat te masturberen en bang is dat iemand ʼm heeft gehoord.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 09:05:21 #111
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187179435
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 08:57 schreef Jigzoz het volgende:
Jammer dat die peiling van De Hond er pas zondag weer is. Ik ben wel benieuwd hoeveel zetels dit achterlijke gedoe ze gaat kosten.
Ik vermoed niet veel, aangezien de cult rondom GL zich niet zoveel aantrekt van dit soort dingen. Ze stemmen omdat ze zich verheven voelen.
pi_187179460
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:05 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik vermoed niet veel, aangezien de cult rondom GL zich niet zoveel aantrekt van dit soort dingen. Ze stemmen omdat ze zich verheven voelen.
We zullen zien. Voorspellinkje doen? Ze staan nu op 16 en zondag zijn dat er (goed, ik zet nu expres wat sterker in) 12.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 09:10:05 #113
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187179467
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

We zullen zien. Voorspellinkje doen? Ze staan nu op 16 en zondag zijn dat er (goed, ik zet nu expres wat sterker in) 12.
Dapper.
Ik ga voor voor 15 dan.
pi_187179510
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:10 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dapper.
Ik ga voor voor 15 dan.
Ja. Ik denk dat je de trouwe aanhang van GroenLinks te groot inschat. Dat deel bestaat wel, maar meer dan een zetel of vier zijn die niet waard. De rest bestaat uit mensen die het ook geen ramp vinden om op de PvdA, D66, PvdD, CU of de SP te stemmen. En iemand uit je partij trappen die het opnam tegen het leenstelsel, dat doet het bij die mensen heel, heel slecht. Zeker omdat de steun van GroenLinks voor dat stelsel door de achterban nooit begrepen is.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 09:19:11 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187179523
Hoe lang duurt het nog voordat Jesse Klaver zelf mag opstappen?

En wie zou hem kunnen opvolgen?
  vrijdag 31 mei 2019 @ 09:21:41 #116
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187179537
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Ik denk dat je de trouwe aanhang van GroenLinks te groot inschat. Dat deel bestaat wel, maar meer dan een zetel of vier zijn die niet waard. De rest bestaat uit mensen die het ook geen ramp vinden om op de PvdA, D66, PvdD, CU of de SP te stemmen. En iemand uit je partij trappen die het opnam tegen het leenstelsel, dat doet het bij die mensen heel, heel slecht. Zeker omdat de steun van GroenLinks voor dat stelsel door de achterban nooit begrepen is.
Een deel die no matter what trouw zijn aan GL, een deel dat het doet om goede sier te maken tegenover vrienden en collega's en deel dat zichzelf goed wil voelen door GL'er te zijn.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar als ik uitga van de GL-stemmers in mijn omgeving is dit wat ik verwacht.
pi_187179539
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:19 schreef Ringo het volgende:

Klaver stapt alleen op als deze rel nog een tijdje door blijft etteren. En dan wordt het Buitenweg.
pi_187179556
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Een deel die no matter what trouw zijn aan GL, een deel dat het doet om goede sier te maken tegenover vrienden en collega's en deel dat zichzelf goed wil voelen door GL'er te zijn.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar als ik uitga van de GL-stemmers in mijn omgeving is dit wat ik verwacht.
Hmja, ik ken uit mijn eigen omgeving vrij veel mensen die GL stemden, maar geen van ze komt ook maar een beetje in de buurt van het type dat jij omschrijft.

Maar goed, dat zal dan het verschil verklaren in de verwachtingen die we hebben over de effecten op de peilingen.
pi_187179631
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:19 schreef Ringo het volgende:

Klaver nu eruit gooien zou erg dom zijn, GroenLinks is mede dankzij hem verdubbeld in de eerste kamer. In peilingen voor de Tweede Kamer staat GroenLinks vrij stabiel op plek 3 of 4 met rond de 16 zetels, ongekend goed voor GroenLinks.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 09:35:12 ]
pi_187179633
Hebben jullie de column van Marcel van Roosmalen al gehoord?

denieuwsbv twitterde op donderdag 30-05-2019 om 13:03:44 .@mvanroosmalen vraagt zich af: "Waarom zei Jesse Klaver niet gewoon de waarheid: Ik schrijf mijn eigen teksten niet, ik weet niet wat ik allemaal uitkraam, ik kan niet tegen kritiek, maar verder ben ik wel een supergave leider." https://t.co/zWqIYLTRQg reageer retweet
Somebody that I used to know
pi_187179640
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:35 schreef Postbus100 het volgende:

denieuwsbv twitterde op donderdag 30-05-2019 om 13:03:44 .@:mvanroosmalen vraagt zich af: "Waarom zei Jesse Klaver niet gewoon de waarheid: Ik schrijf mijn eigen teksten niet, ik weet niet wat ik allemaal uitkraam, ik kan niet tegen kritiek, maar verder ben ik wel een supergave leider." https://t.co/zWqIYLTRQg reageer retweet
Ja, die was fantastisch.

Sowieso een fan van Van Roosmalen overigens.
pi_187179669
Oh, en btw, het was geen officiële vertrouwenspersoon. Het was iemand die Özdil dacht te kunnen vertrouwen. Dat maakt GL tot een slangenkuil, meer niet.
pi_187179690
Ik wil dat diploma van Social Works letterlijk wel eens zien. De toelatingseisen tot de school en studie is VWO, hij heeft 4 klassen VMBO.

Naast zijn bestuurswerk studeerde hij in 2008 af aan de opleiding Social Work aan Avans Hogeschool en volgde hij een schakelprogramma om toegelaten te worden tot de master politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Met het schakelprogramma is hij voortijdig gestopt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_187179692
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:37 schreef Postbus100 het volgende:
Oh, en btw, het was geen officiële vertrouwenspersoon. Het was iemand die Özdil dacht te kunnen vertrouwen. Dat maakt GL tot een slangenkuil, meer niet.
Ah, dat maakt wel veel duidelijk. Een vertrouwenspersoon die uit de school klapt, dat kan echt niet. Dit is wel veel logischer. Niet goed, natuurlijk. Maar blijkbaar lag Özdil slecht in de hele fractie. En dat zal echt niet alleen aan die fractie liggen, dat ligt ook gewoon aan Özdil zelf blijkbaar.
pi_187179717
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ah, dat maakt wel veel duidelijk. Een vertrouwenspersoon die uit de school klapt, dat kan echt niet. Dit is wel veel logischer. Niet goed, natuurlijk. Maar blijkbaar lag Özdil slecht in de hele fractie. En dat zal echt niet alleen aan die fractie liggen, dat ligt ook gewoon aan Özdil zelf blijkbaar.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom niemand dit rechtzet. Stond gisteren al in de Volkskrant, waarom corrigeert niemand zichzelf? (half Nederland viel over dit stukje). Zelfreflectie is niet onze beste kant.

Ik dacht : ik meld het hier maar, want ik vind het wel belangrijk dat dit rechtgezet wordt. We kunnen er van alles van vinden, maar wel even de feiten juist hebben
pi_187179735
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

NRC heeft er een aardig stuk over en daaruit blijkt dat hij vooral problemen had met het fractiebestuur. Met de fractie zelf ging het helemaal niet zo slecht.
pi_187179939
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

NRC heeft er een aardig stuk over en daaruit blijkt dat hij vooral problemen had met het fractiebestuur. Met de fractie zelf ging het helemaal niet zo slecht.
Dank je! Had ik nog niet gelezen. Uit sommige stukken blijkt wel dat Özdil echt niet geschikt is als Kamerlid. Ik verbaasde me toen live al zeer over zijn maidenspeech, die de onderhandelingen over een kabinet niet makkelijker maakte.

Dat hij financiële voorstellen zonder dekking wil doen is ook zoiets. Elke minister, zowel een linkse als een rechtse, gooit zo'n voorstel gelijk in de prullenbak met "geen dekking, dus motie ontraden". Een minister zit namelijk ook aan een strak budget, als hij of zij aan iets meer moet uitgeven, wil hij of zij ook weten waar het minder kan. Zo werkt het. Niet alleen bij de VVD, maar ook gewoon bij PvdA en GroenLinks. Enigen die daar niet aan mee doen zijn SP en PVV. Dekking zoeken voor elke uitgave heeft dus niks met links of rechts te maken.

En blijkbaar staat Özdil er niet voor open meerderheidsbesluiten in de fractie te volgen. Als de meerderheid een leenstelsel niet uit sluit, moet Özdil dat accepteren. Enige wat je daar tegen kunt doen, is een motie op het partijcongres. Wat het fractiebesluit betreft, dat ligt volledig in lijn met de aangenomen motie op het partijcongres.

Özdil was dus vooral bezig zijn eigen standpunten binnen te halen. Leuk voor een eenmansfractie, maar niet voor een fractie zo groot als die van GroenLinks. Daar leg je je (na discussie) gewoon neer bij de meerderheid, ook als het niet je eigen standpunt is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 10:03:51 ]
pi_187180075
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 09:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, die was fantastisch.

Sowieso een fan van Van Roosmalen overigens.
Snap ik. Heb 'm een aantal (twee) keer gehoord en beide keren dacht ik: ja, scherp.
pi_187180096
Ja, dat 'zonder last of ruggespraak' blijkt in praktijk niet te bestaan. Ik zou zeggen dat ze dat dan ook maar uit de Grondwet moeten schrappen, want het is zachtst gezegd een beetje raar als elke Kamerfractie daar lijnrecht tegenin gaat.
pi_187180101
Vage kerel die Zihni Özdil. Aan de ene kant een zuigende blanke Nederlander-hatende SJW en aan de andere kant een enorme fascinatie en voorliefde voor de Verenigde Staten. Althans... dat was een jaar of 5 geleden zo, heb hem daarna niet meer gevolgd (lees: gemeden).
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 10:15:54 #131
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_187180105
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2019 00:30 schreef probeer het volgende:
Had diezelfde Özdil niet het onderwijsportefeuille in handen bij GL ten tijde van de invoer van het huidige leenstelsel?
Nee, dat was...
Jesse Klaver!
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_187180142
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:15 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, dat 'zonder last of ruggespraak' blijkt in praktijk niet te bestaan. Ik zou zeggen dat ze dat dan ook maar uit de Grondwet moeten schrappen, want het is zachtst gezegd een beetje raar als elke Kamerfractie daar lijnrecht tegenin gaat.
Dat zonder last of ruggespraak geldt nog steeds, in zoverre dat je niet gedwongen of omgekocht kan en mag worden. Daarom ook dat iemand die uit de fractie wordt gezet, zijn zetel kan houden.

Natuurlijk is het zo dat er fractiediscipline en coalitiediscipline is, dat is al zo sinds er fracties en coalities worden gevormd.
pi_187180184
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:15 schreef Jigzoz het volgende:
Koppejan en Ferrier hadden het wel. Er werd wel grote druk uitgeoefend, maar ze werden nog niet uit de fractie gezet. Dus het bestaat wel.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 10:31:08 #134
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_187180319
quote:

denieuwsbv twitterde op donderdag 30-05-2019 om 13:03:44 .@:mvanroosmalen vraagt zich af: "Waarom zei Jesse Klaver niet gewoon de waarheid: Ik schrijf mijn eigen teksten niet, ik weet niet wat ik allemaal uitkraam, ik kan niet tegen kritiek, maar verder ben ik wel een supergave leider." https://t.co/zWqIYLTRQg reageer retweet
Weer een geweldige column van Van Roosmalen. Nog geen jaar geleden werd algemeen aangenomen dat Klaver de nieuwe minister-president van Nederland kon worden. Hij heeft nu zijn eigen glazen ingegooid want je verwacht van een MP - leider van een natie - dat hij koel en rationeel blijft onder alle omstandigheden. De milieuextremist en vluchtelingenfanaat blijkt zijn hoofd dus niet koel te kunnen houden.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_187180558
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Koppejan en Ferrier hadden het wel. Er werd wel grote druk uitgeoefend, maar ze werden nog niet uit de fractie gezet. Dus het bestaat wel.
Het zegt op zich vrij veel dat je ter illustratie een voorbeeld van acht jaar geleden gebruikt.

Niets ten nadele van jou hoor, maar het is dus nogal zeldzaam.
pi_187180633
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het zegt op zich vrij veel dat je ter illustratie een voorbeeld van acht jaar geleden gebruikt.

Niets ten nadele van jou hoor, maar het is dus nogal zeldzaam.
Het komt ook gewoon niet zo vaak voor (de extreme situaties zijn zeldzaam). Een recenter voorbeeld is misschien Joël Voordewind die niet wilde instemmen met het regeerakkoord en daar nogal dwars is gaan liggen. Is uiteindelijk wel akkoord gegaan, maar wel na bepaalde toezeggingen oid.

En ook later heeft hij zich behoorlijk vrij uitgelaten over asielkwesties, en daar was de coalitie ook niet heel blij mee, maar hij mocht wel. Bleef alsnog braaf binnen de lijntjes/kaders, dat wel, maar toch zie je soms Kamerleden wel hun geweten en zelfstandig nadenken gebruiken in de discussies in fracties en daarbuiten.

Maar goed, maakt verder ook niet zoveel uit.
pi_187180725
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Vage kerel die Zihni Özdil. Aan de ene kant een zuigende blanke Nederlander-hatende SJW en aan de andere kant een enorme fascinatie en voorliefde voor de Verenigde Staten. Althans... dat was een jaar of 5 geleden zo, heb hem daarna niet meer gevolgd (lees: gemeden).
:') Ozdil heeft een fascinatie voor de Amerikaanse cultuur. Dat kan. Te meer omdat die (kant van) cultuur vaak is vormgegeven door links progressieven. Creatieve mensen zoals schrijvers, kunstenaars, filmmakers zijn vaak links.

Bij rechtse acteurs kom je dan bij Schwarzenegger, Stallone, Willis, Gibson uit. Tsja. Denk niet dat Ozdil nou een voorliefde voor deze theaterkunst had.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 10:58:55 ]
pi_187180764
quote:

Dat is dus de VARA. Zou WNL dat ooit doen met hun eigen zuil?
  vrijdag 31 mei 2019 @ 11:01:15 #139
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187180818
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zonder last of ruggespraak geldt nog steeds, in zoverre dat je niet gedwongen of omgekocht kan en mag worden. Daarom ook dat iemand die uit de fractie wordt gezet, zijn zetel kan houden.

Natuurlijk is het zo dat er fractiediscipline en coalitiediscipline is, dat is al zo sinds er fracties en coalities worden gevormd.
Daarbij is het naar mijn ervaring meestal niet eens zo'n halszaak als een fractielid soms anders stemt dan zijn partij. Dat is slechts het geval als er coalitieafspraken geschonden worden en dat is bij GL sowieso niet aan de orde. Maar wel is het dan gewenst als zo'n fractielid daar duidelijk over is en daar over communiceert.Vaak is het dan zou dat bij een stemming de fractieleider aangeeft dat er verdeeld gestemd gaat worden en wordt zo'n afwijkende stemmer de beurt gegeven voor een verklaring.Maar wanneer een fractie dit niet weet en een afwijkende stem als een verrassing komt dan staat zo'n fractieleider in zijn hemd en vraagt iedereen af in hoeverre je op zo'n fractie kan vertrouwen.

In dit geval heeft Groenlinks een bepaald standpunt als fractie en begint Ozdil ineens op eigen houtje ineens namens de hele fractie een ander verhaal op te hangen. Als iemand zo onberekenbaar is dan begrijp ik wel dat ze er snel klaar mee zijn. Het is in de politiek ontzettend belangrijk dat je weet wat je aan elkaar hebt. Dus afwijkend stemmen is vaak het probleem niet maar onberekenbaar gedrag wel.
pi_187180879
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 11:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daarbij is het naar mijn ervaring meestal niet eens zo'n halszaak als een fractielid soms anders stemt dan zijn partij. Dat is slechts het geval als er coalitieafspraken geschonden worden en dat is bij GL sowieso niet aan de orde. Maar wel is het dan gewenst als zo'n fractielid daar duidelijk over is en daar over communiceert.Vaak is het dan zou dat bij een stemming de fractieleider aangeeft dat er verdeeld gestemd gaat worden en wordt zo'n afwijkende stemmer de beurt gegeven voor een verklaring.Maar wanneer een fractie dit niet weet en een afwijkende stem als een verrassing komt dan staat zo'n fractieleider in zijn hemd en vraagt iedereen af in hoeverre je op zo'n fractie kan vertrouwen.

In dit geval heeft Groenlinks een bepaald standpunt als fractie en begint Ozdil ineens op eigen houtje ineens namens de hele fractie een ander verhaal op te hangen. Als iemand zo onberekenbaar is dan begrijp ik wel dat ze er snel klaar mee zijn. Het is in de politiek ontzettend belangrijk dat je weet wat je aan elkaar hebt. Dus afwijkend stemmen is vaak het probleem niet maar onberekenbaar gedrag wel.
Klopt, het komt in de kamer ook wel voor dat er wordt gemeld dat "het lid .... wenst te hebben tegen gestemd", terwijl de fractie voor is. Dit komt dan in de handelingen en telt mee voor de meerderheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat door zo'n actie (bij een niet hoofdelijke stemming dus) een meerderheid in het gedrang kwam, dat maakt het toestaan van tegen je fractie in stemmen natuurlijk makkelijker.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 11:12:02 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187180973
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt, het komt in de kamer ook wel voor dat er wordt gemeld dat "het lid .... wenst te hebben tegen gestemd", terwijl de fractie voor is. Dit komt dan in de handelingen en telt mee voor de meerderheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat door zo'n actie (bij een niet hoofdelijke stemming dus) een meerderheid in het gedrang kwam, dat maakt het toestaan van tegen je fractie in stemmen natuurlijk makkelijker.
Nee, als een meerderheid in het gedrang komt wordt doorgaans iets niet eens ter stemming gebracht. Vooraf wordt in de achterkamers een voorstel zodanig gekneed dat iedere benodigde fractie met voldoende leden kan instemmen. En zijn en bezwaren, dan wordt daar in dat voortraject al wat aan gedaan.

Erg transparant is het niet maar zoals de Nederlandse politiek en pers werken, waar iedere vorm van twijfel als zwakte wordt gezien, is het onmogelijk het anders te doen.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 11:26:53 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187181140
Maargoed, Jesse Klaver heeft wel een behoorlijke deuk opgelopen met dit gestuntel. Vooral dat van die vertrouwenspersoon is natuurlijk een totale clusterfuck.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 11:37:47 #143
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_187181293
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 10:31 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Weer een geweldige column van Van Roosmalen. Nog geen jaar geleden werd algemeen aangenomen dat Klaver de nieuwe minister-president van Nederland kon worden. Hij heeft nu zijn eigen glazen ingegooid want je verwacht van een MP - leider van een natie - dat hij koel en rationeel blijft onder alle omstandigheden. De milieuextremist en vluchtelingenfanaat blijkt zijn hoofd dus niet koel te kunnen houden.
Ik denk dat je vooral moet verwachten van een partij dat ze iemand hebben die z'n mailtjes leest voordat hij ze stuurt. (Wat een taalniveau :'), maar dat terzijde.)
Verder ben ik het met je eens dat Jesse Klaver de capaciteiten niet heeft om een goede MP te zijn, maar om andere redenen die jij hier aanhaalt. Met de juiste mensen eromheen hoeft het hoofd niet altijd koel kunnen houden helemaal geen probleem te zijn, en ik denk eigenlijk ook niet dat dat hier gebeurd is. Dit is: angst voor imagoschade (het was zijn leenstelsel!), gebrek aan natuurlijk leiderschap door inferieure inhoudelijke bagage tov andere fractieleden, moe door net vader te worden.

Verder: bevestigd in mijn gelijk nadat ik een tijdje terug mijn lidmaatschap heb opgezegd. Het weglopen bij de kabinetsonderhandelingen was voor mij de druppel.
pi_187181349
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 11:26 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, Jesse Klaver heeft wel een behoorlijke deuk opgelopen met dit gestuntel. Vooral dat van die vertrouwenspersoon is natuurlijk een totale clusterfuck.
Het leiderschap van Klaver is vooral gebaseerd door aangedragen informatie van externe mensen en kopieerde situaties. Op het moment dat hij in een situatie komt of staat die voor hem nieuw of onbekend is, dan gaat hij over tot een laissez faire leiderschap, dwz vooral het ontlopen van effectieve oplossingen, maar als strategie wel mensen en dingen aanwijzen die dan niet deugen. Herkenbaar door dat laatste steeds te herhalen.

Overigens en terzijde...Jetten heeft dat ook sterk ontwikkeld.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 11:49:38 #145
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_187181434
Die gasten zijn gewoon te jong. Nu weet ik dat je af bent als je "gewoon" in een discussie gebruikt, maar is het misschien een idee iemand aan het hoofd van een partij te hebben met wat ervaring ergens in de maatschappij? Maakt verder niet uit waar. Rosenmöller werkte in de haven, Bos zat bij Shell, Rutte stond (staat?) voor de klas. Die mensen weten iets van de wereld waarover ze het moeten hebben. Niet alles natuurlijk, dat kan niemand. Maar dan zit er in ieder geval wat inhoudelijke bagage en ervaring achter.
Ik ben 36 en zou er niet over peinzen een partij te leiden. Ik doe echt domme dingen. Wel veel minder dan 10 jaar geleden. Toen was ik echt een idioot. ;)
pi_187181459
TomWGvdMeer twitterde op woensdag 29-05-2019 om 10:37:26 Dit artikel van Gerard van Westerloo uit 2001 over bevlogenheid die het aflegt tegen fractiediscipline is onverminderd actueel.https://t.co/WD2bZ6Q0dF"Iets afwijkends zeggen in de pers wordt als deloyaal ervaren.""Je kan maar één keer dorpsgek zijn." reageer retweet
Artikel uit 2001 maar kan iedereen aanraden dit te lezen over fractiediscipline (alhoewel dit een veel grotere fractie was met 45 mensen). Alhoewel bij sommigen de stoppen door zullen slaan wanneer ze de naam Melkert lezen ;)
pi_187181522
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 11:26 schreef Hexagon het volgende:
Dat van die vertrouwenspersoon is al achterhaald }:| . GroenLinks heeft geen formele vertrouwenspersoon. Özdil heeft het alleen verteld aan iemand die hij dacht te vertrouwen, wat door pers oid is geparafraseerd tot vertrouwenspersoon en wat nu een eigen leven is gaan leiden.
pi_187181546
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 11:49 schreef ErikT het volgende:
Die gasten zijn gewoon te jong.
Ik denk dat dat een goed punt is. Ja, het oogt leuk in een campagne, zo'n jonge kop, maar als politiek leider heb je simpelweg nog niet genoeg bagage.
pi_187181547
quote:
Die gasten zijn gewoon te jong. Nu weet ik dat je af bent als je "gewoon" in een discussie gebruikt, maar is het misschien een idee iemand aan het hoofd van een partij te hebben met wat ervaring ergens in de maatschappij? Maakt verder niet uit waar. Rosenmöller werkte in de haven, Bos zat bij Shell, Rutte stond (staat?) voor de klas. Die mensen weten iets van de wereld waarover ze het moeten hebben. Niet alles natuurlijk, dat kan niemand. Maar dan zit er in ieder geval wat inhoudelijke bagage en ervaring achter.
Ik ben 36 en zou er niet over peinzen een partij te leiden. Ik doe echt domme dingen. Wel veel minder dan 10 jaar geleden. Toen was ik echt een idioot. ;)
Amen. Maar goed, wij zijn van de generatie die beloofd wordt dat ze heel wat kunnen als ze een management traineeship hebben gevolgd bij een grote organisatie. Dan ga je op een gegeven moment vanzelf geloven dat je HEEL ERG BELANGRIJK bent. En een beetje naast je schoenen lopen. Of op z'n minst jezelf opblazen.
Ik tenmiste wel, en het voelde niet oké. Nu weer ietsje wijzer dat ik eigenlijk gewoon maar een groentje ben.
pi_187181786
quote:
Ik ben ook van die leeftijd en ben het met je eens.

We hoeven niet de overdrijving van Amerika in te schieten, maar gewoon iemand van tussen de 40 en de 55 lijkt me eigenlijk ideaal. Rutte is nu 52, een prima leeftijd. Asscher is 45, Segers 50 en Buma 54.

Maar goed, zulke mensen zijn op het moment niet hip en dus geen stemmenkanon.

Al moet ik zeggen dat ik Klaver niet de slechte leider vind zoals hij hier wel eens wordt afgeschilderd. Ruzie met iemand in een fractie of iemand waar je mee moet werken kan de meest ervaren persoon overkomen. Zeker als je soms naar een idealist zoekt, zoals GroenLinks. En Klaver steunt natuurlijk ook gewoon op een ervaren man, zijn mentor Van Ojik zit niet voor niets in de fractie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')