Het is nu ook vrij makkelijk om valse aangifte te doen hoor, kunt gewoon naar het politiebureau.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Coco. het volgende:
[..]
Jawel, want dat maakt het makkelijker om valse aangiftes te doen.
Klopt maar nu wordt het dus nog moeilijker te controleren.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:06 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Het is nu ook vrij makkelijk om valse aangifte te doen hoor, kunt gewoon naar het politiebureau.
Misschien bedoel je makkelijker om een rechter te overtuigen? Want daar gaat deze wet je niet bij helpen.
Dat is het nu toch ook al. Daar doe je niks aan.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Klopt maar nu wordt het dus nog moeilijker te controleren.
Het is dus het woord v/d 1 tegen de ander...
Dat is het altijd al geweest wanneer fysiek bewijs ontbreekt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat wordt hiermee bedoeld?quote:Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Ok, omdat er net gepost werd dat verkrachting alleen door geweld of dreiging met geweld is.quote:
Deze wet maakt het niet makkelijker om een valse verkrachting te bewijzen hoor.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik weet niet wie dat stelde, maar dat is niet wat de wet zegt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:19 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ok, omdat er net gepost werd dat verkrachting alleen door geweld of dreiging met geweld is.
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
[..]
Belangrijker nog is dat die tegenstrijdige verklaringen ertoe leiden dat de rechter oordeelt dat er geen dwang kan worden vastgelegd:
[..]
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBZWB:2019:622
En juist aan dat vaststellen van dwang verandert nu wettelijk iets.
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.quote:
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.quote:En daarnaast werkt de schuldvariant ook prima bij bijvoorbeeld heling of de opiumwetgeving.
Je snapt er geen reet vanquote:Op woensdag 22 mei 2019 19:11 schreef the-eye het volgende:
Ook wel meegemaakt dat je dronken bent en gelijk na afloop ontnuchtert en denkt "Kut dit had ik liever niet gedaan" Ik begrijp nu dat ik die keren dus eigenlijk ben verkracht. De vrouwen in kwestie hadden beter moeten weten en mij geen dingen moeten laten doen waar ik spijt van zou krijgen?
Er is hier sprake van een verklaring waarbij ondersteunend bewijs is, maar niet specifiek voor de dwang.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.
Eh wat? Lees jij hetzelfde wat ik lees? De vrouw geeft in haar verklaringen aan tegen haar wil, en zelfs onder bedreiging, verkracht te zijn en jij hebt het over een rechter die beoordeeld wat een vrouw al dan niet wil?quote:Ik vind het sowieso een wat dubieuze uitspraak. Alsof de eventuele seksuele behoefte van de vrouw niet wordt erkend omdat ze zwakbegaafd is. Alsof er hoe dan ook iets fout is, ongeacht de wil. Ik vind het ook nogal merkwaardig dat iemand door het machtige staatsapparaat voor de rechter wordt gebracht om dan te moeten aanhoren wat de rechter zijn persoonlijke mening is vanuit zijn persoonlijke opvattingen over seksualiteit. Het lijkt mij dat rechters er beter aan doen hun oordeel te beperken tot de strafbaarheid, dat is immers waarom ze in toga zitten en de burger in kwestie hem moet aanhoren.
Ik deel het gevoel wel hoor, maar de rechter is geen zedenmeester die het seksueel gedrag van burgers in zijn totaliteit mag beoordelen. De wetgever is ook geen dominee en ik heb het idee dat Grapperhaus zich hier op glad ijs begeeft. Zo van zo moet seks gaan en anders hebben we altijd iets om je voor verkrachting op te sluiten. Maar de menselijke seksualiteit is nou eenmaal een ranzige bende, zeker als er drank en drugs in het spel zijn, waarbij mensen spijt hebben, zich gebruikt voelen, gebruiken en met een slecht gevoel achter blijven. Het strafrecht is daar in beginsel niet op van toepassing en kan dat ook helemaal niet in goede banen leiden en moet dat ook niet willen.
[..]
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.
[..]
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.
Wat versta je onder ‘nee’ doen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.
Ik vind het sowieso een wat dubieuze uitspraak. Alsof de eventuele seksuele behoefte van de vrouw niet wordt erkend omdat ze zwakbegaafd is. Alsof er hoe dan ook iets fout is, ongeacht de wil. Ik vind het ook nogal merkwaardig dat iemand door het machtige staatsapparaat voor de rechter wordt gebracht om dan te moeten aanhoren wat de rechter zijn persoonlijke mening is vanuit zijn persoonlijke opvattingen over seksualiteit. Het lijkt mij dat rechters er beter aan doen hun oordeel te beperken tot de strafbaarheid, dat is immers waarom ze in toga zitten en de burger in kwestie hem moet aanhoren.
Ik deel het gevoel wel hoor, maar de rechter is geen zedenmeester die het seksueel gedrag van burgers in zijn totaliteit mag beoordelen. De wetgever is ook geen dominee en ik heb het idee dat Grapperhaus zich hier op glad ijs begeeft. Zo van zo moet seks gaan en anders hebben we altijd iets om je voor verkrachting op te sluiten. Maar de menselijke seksualiteit is nou eenmaal een ranzige bende, zeker als er drank en drugs in het spel zijn, waarbij mensen spijt hebben, zich gebruikt voelen, gebruiken en met een slecht gevoel achter blijven. Het strafrecht is daar in beginsel niet op van toepassing en kan dat ook helemaal niet in goede banen leiden en moet dat ook niet willen.
[..]
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.
[..]
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.
Misschien wel, aangezien je wellicht wat minder ontmoedigd wordt om aangifte te doen dan nu het geval is.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:36 schreef DesertGlory het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar bij de bewijsvoering loopt het hier totaal mank natuurlijk. Al met al een hoop geschreeuw over een symbolische wet die misschien mensen beter tot nadenken aan moet laten zetten maar niet eerder tot veroordeling in de rechtbank zal leiden.
Een wet die seks tegen iemands wil strafbaar stelt symbolisch noemen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:36 schreef DesertGlory het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar bij de bewijsvoering loopt het hier totaal mank natuurlijk. Al met al een hoop geschreeuw over een symbolische wet die misschien mensen beter tot nadenken aan moet laten zetten maar niet eerder tot veroordeling in de rechtbank zal leiden.
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:38 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Een wet die seks tegen iemands wil strafbaar stelt symbolisch noemen.
Dus dan komen er meer aangiftes, maar worden er ook meer geseponeerd.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.
Sterker nog : dit ziet op een 'afgezwakte' vorm van seks tegen iemands wil, namelijk de vorm waarin niet expliciet toestemming is gegeven. Die is nog lastiger te bewijzen dan bij gevallen waarin wél duidelijk een ''nee'' was, maar waarin simpelweg tegen de wens van het slachtoffer seks heeft plaatsgevonden. En zelfs dat was al zelden tot niet te bewijzen in overeenstemming met het bewijsrecht, omdat het bijna altijd plaatsvindt in de 1 op 1 situatie, en er dus geen getuigen zijn. Dan kom je simpelweg niet tot een veroordeling. Niet bij daadwerkelijke verkrachting ''in de slaapkamer'', laat staan bij niet expliciet gegeven toestemming.
Denk het ook wel. Die minister begrijpt helemaal niks van he.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:56 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Jammer dat dit uberhaupt nodig is. Verder heeft dit voor de meesten geen consequenties
De rechter achtte de dwang en bedreiging niet bewezen, ondanks steunbewijs. Als je dat dan gaat repareren met ruimere wetgeving, hoe voorkom je dan dat iemand veroordeeld wordt voor seks met instemming?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is hier sprake van een verklaring waarbij ondersteunend bewijs is, maar niet specifiek voor de dwang.
[..]
Eh wat? Lees jij hetzelfde wat ik lees? De vrouw geeft in haar verklaringen aan tegen haar wil, en zelfs onder bedreiging, verkracht te zijn en jij hebt het over een rechter die beoordeeld wat een vrouw al dan niet wil?
Het mijne ook, maar de wil is veranderlijk en het gevoel achteraf over die wil ook. Het is wel strafrecht dus moet het een beoordeling van de daad door de dader blijven en niet de beoordeling van wat er zich uitsluitend in het hoofd van de andere betrokkene zou hebben afgespeeld.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat versta je onder ‘nee’ doen?
Het uitgangspunt is simpel: Vind je dat seks tegen iemands zin in strafbaar moet zijn? En dan gaan we uit van de opzetvariant, waarbij de dader dus wist dat diegene geen seks wilde op dat moment.
Mijn antwoord daarop is ja.
Nee, rechters die zomaar aan het wegen slaan moet je sowieso niet hebben. Een juridische beslissing is in eerste instantie de uitkomst van een verticale beslissingsboom met hier en daar de noodzaak voor een horizontale uitstap in de vorm van een afweging. Het is ook niet met 'het oog op de wetgeving', de beslissing volgt de wetgeving.quote:Dan heb je nog de discussie over de schuldvariant, maar ook die steun ik volledig. Rechters zijn prima in staat om met het oog op de wet hier een afgewogen beslissing te kunnen maken.
Nee, dat is het hele punt... onder de huidige wetgeving is seks zonder toestemming niet strafbaar. Ook niet als er nee wordt gezegd.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.
Sterker nog : dit ziet op een 'afgezwakte' vorm van seks tegen iemands wil, namelijk de vorm waarin niet expliciet toestemming is gegeven. Die is nog lastiger te bewijzen dan bij gevallen waarin wél duidelijk een ''nee'' was, maar waarin simpelweg tegen de wens van het slachtoffer seks heeft plaatsgevonden. En zelfs dat was al zelden tot niet te bewijzen in overeenstemming met het bewijsrecht, omdat het bijna altijd plaatsvindt in de 1 op 1 situatie, en er dus geen getuigen zijn. Dan kom je simpelweg niet tot een veroordeling. Niet bij daadwerkelijke verkrachting ''in de slaapkamer'', laat staan bij niet expliciet gegeven toestemming.
Er was nou juist geen ondersteunend bewijs voor de dwang en bedreiging, dat is het hele punt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De rechter achtte de dwang en bedreiging niet bewezen, ondanks steunbewijs. Als je dat dan gaat repareren met ruimere wetgeving, hoe voorkom je dan dat iemand veroordeeld wordt voor seks met instemming?
Blijkbaar onvoldoende. Maar wat gaat de nieuwe wetgeving oplossen dan? Ja, je kunt zo'n jongen dan veroordelen, maar ook voor het hebben van seks met instemming.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er was nou juist geen ondersteunend bewijs voor de dwang en bedreiging, dat is het hele punt.
Dat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, dat is het hele punt... onder de huidige wetgeving is seks zonder toestemming niet strafbaar.
Wat weet Grapperhaus er ook van hequote:
Niet blijkbaar onvoldoende, gewoon geen bewijs. Het ondersteunend bewijs was voor andere zaken in haar verklaringen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Blijkbaar onvoldoende. Maar wat gaat de nieuwe wetgeving oplossen dan? Ja, je kunt zo'n jongen dan veroordelen, maar ook voor het hebben van seks met instemming.
Wat versta jij onder toestemming dan?quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat weet Grapperhaus er ook van he
Dat iemand het toestaat. Als iemand ‘nee’ zegt is het er in ieder geval niet. En seks zonder toestemming is nu nog niet strafbaar.quote:
Lekker vaag.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat iemand het toestaat. Als iemand ‘nee’ zegt is het er in ieder geval niet. En seks zonder toestemming is nu nog niet strafbaar.
De veroordeling voor welk delict dan precies? Het hebben van seks zonder vergewissing van instemming? Dat is dan in wezen een 'formaliteit' die de seksueel binnendringer verzaakt dus dan kun je hem 'daarop pakken'. Maar je kunt hem ook daarop pakken als de seks wél met instemming was, en of dat het geval was weet je nog steeds niet.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet blijkbaar onvoldoende, gewoon geen bewijs. Het ondersteunend bewijs was voor andere zaken in haar verklaringen.
Ik val een beetje in herhaling, maar de vraag is hier of er dwang kon worden vastgesteld. Daarvan zegt de rechter van niet omdat de enige aanwijzing hiervoor de verklaring van het slachtoffer is. Doordat er geen dwang hoeft worden aangetoond, maar slechts dat de verdachten zich er nieuwe voldoende van hebben vergewist dat het slachtoffer de handelingen wenste te verrichten was de kans op veroordeling voor dat delict waarschijnlijk een stuk groter.
Is seks zonder toestemming onder de huidige wetgeving verboden? Als iemand nu ‘nee’ zegt, mag je dan toch seks met diegene hebben?quote:
Dan word je er dus niet voor veroordeeld.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De veroordeling voor welk delict dan precies? Het hebben van seks zonder vergewissing van instemming? Dat is dan in wezen een 'formaliteit' die de seksueel binnendringer verzaakt dus dan kun je hem 'daarop pakken'. Maar je kunt hem ook daarop pakken als de seks wél met instemming was, en of dat het geval was weet je nog steeds niet.
Dan kan de makkelijk beinvloedbare zwakbegaafde aangifte doen nadat de maatschappelijk werkster ontdekte wat er gebeurde en geshockeerd raakte, maar ook dat toont niet aan dat de instemming er niet was.
Uit de OP:quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De veroordeling voor welk delict dan precies? Het hebben van seks zonder vergewissing van instemming? Dat is dan in wezen een 'formaliteit' die de seksueel binnendringer verzaakt dus dan kun je hem 'daarop pakken'. Maar je kunt hem ook daarop pakken als de seks wél met instemming was, en of dat het geval was weet je nog steeds niet.
Dan kan de makkelijk beinvloedbare zwakbegaafde aangifte doen nadat de maatschappelijk werkster ontdekte wat er gebeurde en geshockeerd raakte, maar ook dat toont niet aan dat de instemming er niet was.
Nou moet de exacte wettekst nog verschijnen, maar dit lijkt me prima van toepassing.quote:Als de ander zich niet helder uitspreekt, heb je volgens de minister de plicht te onderzoeken of diegene wel echt seks wil. Als iemand verstijft of op een andere manier signalen afgeeft moet je alert zijn en vragen stellen.
Tja, je zou ook kunnen beweren dat seks zonder toestemming ook na invoering van de nieuwe wet niet strafbaar is.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat iemand het toestaat. Als iemand ‘nee’ zegt is het er in ieder geval niet. En seks zonder toestemming is nu nog niet strafbaar.
Uiteraard is het een weging van feiten om tot een bewezenverklaring van een strafbaar feit te komen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:41 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Tja, je zou ook kunnen beweren dat seks zonder toestemming ook na invoering van de nieuwe wet niet strafbaar is.
Uiteindelijk is en blijft het een weging van omstandigheden, die gesteund dient te worden door een feitenrelaas, gebaseerd op ( bijvoorbeeld ) getuigen.
En vooral deze situatie waarop de nieuwe wet ziet, is doorgaans geen brute verkrachting, maar vindt plaats in de slaapkamer. Dat ga je zelden tot nooit kunnen vertalen in een veroordeling in de rechtbank. Het is dus een lege huls.
Om daar seks te hebben?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:07 schreef TwenteFC het volgende:
Kom je dan samen in een celletje te zitten?
Ik ook.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Uiteraard is het een weging van feiten om tot een bewezenverklaring van een strafbaar feit te komen.
Echter het strafbare feit “Seks zonder instemming” bestaat nu helemaal niet. Nu is er enkel “Seks onder dwang”. Ik vind het een prima plan dat dat wel strafbaar wordt.
Is dat niet hetzelfde?quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Echter het strafbare feit “Seks zonder instemming” bestaat nu helemaal niet. Nu is er enkel “Seks onder dwang”. Ik vind het een prima plan dat dat wel strafbaar wordt.
Nee.quote:
En als iemand nee zegt maar dan op andere manieren laat blijken dat het ja is?quote:
Dit kan je voor elk wetsartikel wel gaan opgooien. In de praktijk zal een rechter daar naar kijken en over oordelen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:02 schreef Coco. het volgende:
[..]
En als iemand nee zegt maar dan op andere manieren laat blijken dat het ja is?
Is er dan wel of geen instemming?
Dus een simpel "nee" is niet voldoende voor geen instemming geven.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit kan je voor elk wetsartikel wel gaan opgooien. In de praktijk zal een rechter daar naar kijken en over oordelen.
quote:Als iemand ‘nee’ zegt is het er in ieder geval niet.
Kan voldoende zijn. Als je daarna wel weer toestemming geeft dan is er weer wel toestemming he.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:06 schreef Coco. het volgende:
[..]
Dus een simpel "nee" is niet voldoende voor geen instemming geven.
[..]
Ik moet daarbij opmerken dat ik het wat versimpel weergeef. Onder de huidige wetgeving is het strafbaar om seks te hebben met iemand door middel van geweld of met bedreiging.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:09 schreef john2406 het volgende:
Voor mij, lees goed voor mij, is het hetzelfde, als iemand niet wil, dus nee zegt, en ik neem het toch is het wat mij betreft onder dwang. Zo lees ik het en zo zie ik het, dit is gewoon een potje wetsverdraaien van heb ik U daar, vind ik.
Fysiek niet ja, inderdaad maar geweld is geweld fysiek of geestelijk, wat mij betreft.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik moet daarbij opmerken dat ik het wat versimpel weergeef. Onder de huidige wetgeving is het strafbaar om seks te hebben met iemand door middel van geweld of met bedreiging.
Dus als iemand aangeeft het niet te willen maar verder niks durft te doen, is er niet per se sprake van geweld of bedreiging. Dan is het nu dus niet strafbaar.
Jezelf of een ander?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:02 schreef KingRadler het volgende:
Tegen je wil rukken mag dat dan ook niet meer.
Dat ligt aan meer factoren, waar een rechter zich over buigt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dus als iemand aangeeft het niet te willen maar verder niks durft te doen, is er niet per se sprake van geweld of bedreiging. Dan is het nu dus niet strafbaar.
Dit gaat niet om later bedenken. Maar over had kunnen weten dat het niet goed zat.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:07 schreef TwenteFC het volgende:
Maar hoe moet ik het voor mij zien dat twee mensen met elkaar sex hebben en geen van beide heeft nee gezegd maar een van de twee bedenkt zich later dat deze aangifte gaat doen. Op dat moment kan de ander toch ook gewoon aangifte doen? Dat werkt in die situatie toch gewoon twee kanten op? Kom je dan samen in een celletje te zitten?
Het blijft allemaal erg vaag. Nogmaals mijn vraag: hoe ga je zoiets juridisch inkaderen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dit gaat niet om later bedenken. Maar over had kunnen weten dat het niet goed zat.
Dus geen sprake van ja in doen en laten. Maar over de gevallen waar iemand bang is voor de gevolgen van nee zeggen, van tegenstribbelen en het van ellende maar over zich heen laat komen.
Of waar iemand amper tot niet in staat is duidelijk nee te zeggen, maar zeer zeker geen ja zegt of laat blijken.
Of enkel een halfbakken nee (geen geknok en gedoe, enkel een enkele nee ik wil echt niet).
Op geen enkel moment gaat dit on achteraf, dit gaat om de daad op zichzelf. Had je als de ander moeten weten dat zij of hij niet wilde? Had je een stevige stap terug moeten doen ipv vooruit?
hetzelfde als nu. Daar verandert niets aan.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het blijft allemaal erg vaag. Nogmaals mijn vraag: hoe ga je zoiets juridisch inkaderen?
Heb je in daad en woord meegedaan? Of lag je stil naar het plafon te staren? Verkrampt en bang?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:11 schreef the-eye het volgende:
Ook wel meegemaakt dat je dronken bent en gelijk na afloop ontnuchtert en denkt "Kut dit had ik liever niet gedaan" Ik begrijp nu dat ik die keren dus eigenlijk ben verkracht. De vrouwen in kwestie hadden beter moeten weten en mij geen dingen moeten laten doen waar ik spijt van zou krijgen?
Die poes in je avatar liet het gewillig gebeuren?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Coco. het volgende:
[..]
Dat ligt aan meer factoren, waar een rechter zich over buigt.
Iemand kan ook te bang zijn om nee te zeggen.
Ik weet niet of een meow instemming geven isquote:Op woensdag 22 mei 2019 21:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die poes in je avatar liet het gewillig gebeuren?
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:06 schreef Bloemkool het volgende:
Deze wet is er voor iedereen of gaat er rekening gehouden worden met cultuurverschillen?
Als de nagels er niet ingezet neem ik aan van instemming, alhoewel?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:34 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ik weet niet of een meow instemming geven is
Dus dit is niets meer dan symboolpolitiek? en dat moet dan in de wet?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
hetzelfde als nu. Daar verandert niets aan.
Yep zo zie ik het.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus dit is niets meer dan symboolpolitiek? en dat moet dan in de wet?
Wauw
Ik zou mijn geld er in ieder geval niet op inzetten.quote:
Dat is niet wat ik zeg.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus dit is niets meer dan symboolpolitiek? en dat moet dan in de wet?
Wauw
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.
Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.
De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).
De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).
Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.
Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.
De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).
De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).
In de praktijk zijn door de oude manier van deze wetten bekijken al meerdere daders van andere culturen fluitend weggelopen omdat er geen keiharde nee viel (door angst e.d.).quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:06 schreef Bloemkool het volgende:
Deze wet is er voor iedereen of gaat er rekening gehouden worden met cultuurverschillen?
Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.
Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.
Zij: ik wilde niet.
Hij: ze zei van wel.
Als er dan verder niets is wat verkrachting ondersteunt zal de rechter waarschijnlijk vrijspreken.
Dat denk ik ook. Het is het woord van de een tegen de ander.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.
Het is niets meer dan symboolpolitiek.
En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Coco. het volgende:
[..]
Dat ligt aan meer factoren, waar een rechter zich over buigt.
Iemand kan ook te bang zijn om nee te zeggen.
En dat is wat mij betreft een hele goede zaak dat daar op wordt vrijgesproken. Als je iets wel of niet wil moet je dat duidelijk maken. Je kunt er niet klakkeloos vanuitgaan dat een ander maar aanvoelt wat jij wilt of niet wilt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.
Zelfs bij gevallen van groepsverkrachting. Waar de druk om het maar te laten gebeuren groot is. De angst om gevolgen als je werkelijk hard nee zegt en doet verdomd groot is.
Het is niet minder vaag dan het nu is.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het blijft allemaal erg vaag. Nogmaals mijn vraag: hoe ga je zoiets juridisch inkaderen?
De meeste verdachte van verkrachtingen komen vrij. Simpelweg omdat er geen of niet genoeg bewijs is om diegene daadwerkelijk als een verkrachter te kunnen classificeren.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het is niet minder vaag dan het nu is.
Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
In de praktijk zal een verkrachter zeggen: ze zei dat ze wilde of ze haalde mijn penis uit mijn broek.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het is niet minder vaag dan het nu is.
Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:44 schreef john2406 het volgende:
[..]
En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?
Maar geen nood ik heb mijn tanden nog hoor.
En dat ze aan de anticonceptie zit.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
De enige manier om dit uit te sluiten is vooraf een contract opstellen.
Alleen voor de seks of ook dat men vrij is van een SOA?
Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.
Dichtslaan van ellende wordt nog minder geaccepteerd van mannelijke slachtoffers dan van vrouwelijke slachtoffers.
Mannelijke slachtoffers zijn kwetsbaarder onder de huidige wetten.
Of jij daar wel of niet van bent boeit die verkrachter niet zo.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.
Ik had het vonnis al eens gelezen en ik kon niet alleen niet bepalen of er strafbaar gehandeld wordt, maar ook niet of er iets was gebeurd wat strafbaar zou moeten zijn. Mijn afkeer van wat daar gebeurd is, is immers de norm niet, maar de rechter leek daar iets anders over te denken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:37 schreef Monolith het volgende:
Nou moet de exacte wettekst nog verschijnen, maar dit lijkt me prima van toepassing.
Misschien kun je het vonnis nog eens lezen, want je lijkt nogal je eigen interpretatie te geven aan deze zaak.
Onzin.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:16 schreef theunderdog het volgende:
Laten we gewoon teruggaan naar geen seks voor het huwelijk..
Ik zou als ik jou was eens gaan praten met mannen/vrouwen (maar voornamelijk mannen) die zijn vals zijn beschuldigd. Deze wet geeft symbolisch een signaal aan borderliners om mannen valselijk te beschuldigen. Consequentie: vrouw komt van een koude kermis thuis (want man wordt gewoon vrijgesproken), maar de man in kwestie heeft toch een flink reputatie probleem opgelopen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Onzin.
Laten we gewoon normaal doen. Kortom, wederzijdse seks hebben.
Ook voor jou de vraag, hoevaak is het jou al overkomen dat je een bedpartner had die niet welwillend meedeed?
En als je een bedpartner had die moeite had met zaken, duwde je dan gewoon door of checkte je of het ok was (even een stapje terug en ruimte geven, vragen of het lekker was e.d.?).
Ik need aan dat je een normaal mens bent en dat je het belangrijk vindt dat de ander het ook naar de zin heeft. Zo moeilijk is het echt niet. Gaat vrijwel vanzelf normaliter.
Alhoewel zulke feiten zeer ernstig zijn zijn ze een absolute minderheid. De keren dat het tot een veroordelen komt zijn zelfs extreme uitzonderingen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou als ik jou was eens gaan praten met mannen/vrouwen (maar voornamelijk mannen) die zijn vals zijn beschuldigd. Deze wet geeft symbolisch een signaal aan borderliners om mannen valselijk te beschuldigen. Consequentie: vrouw komt van een koude kermis thuis (want man wordt gewoon vrijgesproken), maar de man in kwestie heeft toch een flink reputatie probleem opgelopen.
We hoeven in een beschaafde democratie geen minderheden meer te beschermen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alhoewel zulke feiten zeer ernstig zijn zijn ze een absolute minderheid. De keren dat het tot een veroordelen komt zijn zelfs extreme uitzonderingen.
In tegenstelling tot zaken waar er wel werkelijk verkracht is en de dader fluitend wegloopt. Er geen zaak van gemaakt durft te worden of het niet tot een veroordeling komt. Als het dan wel tot een veroordeling komt is het vaak een lachtertje.
Ben je je er bewust van dat politie erg vaak afraad om verder te gaan om er echt een zaak van te maken omdat de kans op een serieuze straf echt bar klein is?
De angst om onterecht beschuldigt te worden is onevenredig groot. De meeste gevallen van onzin meldingen worden al afgevangen voor de werkelijke aangifte. Een (ellelang) voorgesprek is de norm. Waarin keihard wordt gewezen op de gevolgen van valse aangifte en de kans op veroordeling (en de mate ervan).
Dat het lichaam op een bepaalde manier reageert zegt niets...... toch?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Heb je in daad en woord meegedaan? Of lag je stil naar het plafon te staren? Verkrampt en bang?
Toe nou zeg, je snapt het verschil zelf toch wel?
Waar zeg ik dat in godensnaam?????quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We hoeven in een beschaafde democratie geen minderheden meer te beschermen?
Op welke manier?quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:35 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat het lichaam op een bepaalde manier reageert zegt niets...... toch?
Hoeft niet hoor een blanco vel voldoet ik vul het later wel in. Wel even een handtekening plaatsen op dat blanco gebeuren. Liefs onderaan rechts.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:18 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Moeten zeker met een contactje rond gaan lopen, die die getekend moet worden alvorens er sex plaats vindt.
Doe niet zo moeilijk je weet best wat er bedoeld wordt toch?quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Op welke manier?
Waar heb je het over?
Hoezo mag/moet/kan tijdens het huwelijk onvrijwillige sex WEL zijn toegestaan ?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:08 schreef Sapstengel het volgende:
Ah dus straks voor de zekerheid maar een contract ondertekenen? Want wat als je een vrouw meeneemt na het uitgaan en ze claimt dat ze het eigenlijk niet wilde, maar omdat ze dronken was geen nee kon zeggen?
Of nog beter, gewoon wachten met seks tot het huwelijk. Dan heb je nergens last van.
Ik zou kunnen invullen ja, maar dat komt het gesprek niet ten goede.quote:Op donderdag 23 mei 2019 00:52 schreef john2406 het volgende:
[..]
Doe niet zo moeilijk je weet best wat er bedoeld wordt toch?
Als een kerel zo dom uit de hoek komt weet je niet wat je deze voor antwoord moet geven?
Want?quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:24 schreef Myrr het volgende:
Ik ben voor.Dit maakt voor meiden de gang naar het strafrecht zoveel makkelijker en weerhoudt jongens er hopelijk van hun zin door te drukken.
Want? Seks opgedrongen krijgen terwijl je niet heel sterk in je schoenen staat/ kwetsbaar bent en die persoon je eerste 10 keer nee en uiteindelijke overgave accepteert als een ja is ook schadelijk en iedereen komt er maar mee weg want je bent niet bruut verkracht dus eigenlijk moet je niet zeiken.quote:
En wat verwacht je dan uiteindelijk van de rechter? ja meid, ik geloof je op je mooie blauwe, bruine ogen?quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:29 schreef Myrr het volgende:
[..]
Want? Seks opgedrongen krijgen terwijl je niet heel sterk in je schoenen staat/ kwetsbaar bent en die persoon je eerste 10 keer nee en uiteindelijke overgave accepteert als een ja is ook schadelijk en iedereen komt er maar mee weg want je bent niet bruut verkracht dus eigenlijk moet je niet zeiken.
Van een volwassen vrouw mag je anders verwachten, maar tienermeiden overkomt dit vaak zat. Die hebben nog geen backbone.
Je doet net alsof hier mensen zijn die verkrachting goedpraten...quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:32 schreef Myrr het volgende:
Het is allemaal hakken in het zand met jullie (de tegenstanders van dit soort zaken), tot je een tienerdochter krijgt. Dan gaat het licht pas een keer aan. En als vader kun je je kind ook niet 24/7 beschermen, hoe je ook je best doet met opvoeden. Overal zijn mannen en jongens die maar al te graag erop kruipen.
Wat alle harde koppen altijd vergeten is dat die meiden en vrouwen ook gewoon iemands kind zijn en het evengoed jullie kinderen kunnen zijn die dit soort dingen overkomt. Wel fijn dan dat het strafrecht het opneemt voor je kind daar waar jullie ze op dat moment niet konden beschermen, niet?
We hebben leeftijdsregels waarbij we ook nog weten dat meiden eerder volwassen zijn dan jongens. Je schildert meiden als onschuldige weerloze schepseltjes af maar we moeten wel geloven dat ze 3 jaar later makkelijk hetzelfde werk als mannen kunnen doen. Moeilijk met elkaar te rijmenquote:Op donderdag 23 mei 2019 09:29 schreef Myrr het volgende:
[..]
Want? Seks opgedrongen krijgen terwijl je niet heel sterk in je schoenen staat/ kwetsbaar bent en die persoon je eerste 10 keer nee en uiteindelijke overgave accepteert als een ja is ook schadelijk en iedereen komt er maar mee weg want je bent niet bruut verkracht dus eigenlijk moet je niet zeiken.
Van een volwassen vrouw mag je anders verwachten, maar tienermeiden overkomt dit vaak zat. Die hebben nog geen backbone.
als ik hier lees 'ik pak gewoon vrouwen op de bek en soms krijg ik dan een klap maar soms gaat het gewoon lekker' dan word op zijn minst grens overschrijden gedrag goedgepraat en daarmee wel een bepaalde cultuur ja. En volgens mij probeert myrr juist te zeggen dat een wet als deze die cultuur tegen gaatquote:Op donderdag 23 mei 2019 09:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je doet net alsof hier mensen zijn die verkrachting goedpraten...
Dat zijn uitspraken van een maagd. Waarschijnlijk enkel zijn eigen moeder eens bloot gezien.quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:54 schreef Allures het volgende:
[..]
als ik hier lees 'ik pak gewoon vrouwen op de bek en soms krijg ik dan een klap maar soms gaat het gewoon lekker' dan word op zijn minst grens overschrijden gedrag goedgepraat en daarmee wel een bepaalde cultuur ja. En volgens mij probeert myrr juist te zeggen dat een wet als deze die cultuur tegen gaat
Ik denk dat vrouwen beter kunnen beoordelen hoe reëel deze cultuur isquote:Op donderdag 23 mei 2019 09:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat zijn uitspraken van een maagd. Waarschijnlijk enkel zijn eigen moeder eens bloot gezien.
We gaan dubieuze uitspraken op een forum serieus nemen, ja?
Uhh.. je weet dat dames ook seksueel kunnen intimideren?quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:57 schreef Allures het volgende:
[..]
Ik denk dat vrouwen beter kunnen beoordelen hoe reëel deze cultuur is
Ik ga in ieder geval niet af op een forum maar op mijn eigen nare ervaringen helaas
Ja dit.quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:57 schreef Allures het volgende:
[..]
Ik denk dat vrouwen beter kunnen beoordelen hoe reëel deze cultuur is
Ik ga in ieder geval niet af op een forum maar op mijn eigen nare ervaringen helaas
Daar gaat ze liever aan voorbijquote:Op donderdag 23 mei 2019 10:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uhh.. je weet dat dames ook seksueel kunnen intimideren?
dat ontken ik niet maar dat is veel minder mate onderdeel van een bepaalde cultuurquote:Op donderdag 23 mei 2019 10:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uhh.. je weet dat dames ook seksueel kunnen intimideren?
Dus de Westerse maatschappij is een rape cultuur?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:07 schreef Allures het volgende:
[..]
dat ontken ik niet maar dat is veel minder mate onderdeel van een bepaalde cultuur
nee dat zeg ik ook nietquote:Op donderdag 23 mei 2019 10:08 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dus de Westerse maatschappij is een rape cultuur?
Heb je vaker dat je moeite hebt met aangeven wat je nu eigenlijk bedoelt?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:09 schreef Allures het volgende:
[..]
nee dat zeg ik ook niet
En ik ga me niet lenen van deze vorm van drogredeneren
Veel plezier verder er mee hoor
Er is nu een ontmoedigingsbeleid bij het doen van aangiften. Ipv daar wat aan te doen komt men met dit soort onzin.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef PiyeReloaded het volgende:
Volgens mij wordt dit echt zo een typische VVD-wet waarbij ze zich op de borst kunnen kloppen dat ze iets hebben gedaan, maar er effectief niets aan de situatie verandert. Het principe van onze wetgeving is namelijk nog altijd 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is'. De bewijslast omdraaien gaat geen rechter mee instemmen en bewijzen dat de ander had kunnen weten dat je niet wilde is nou niet echt makkelijker dan bewijzen dat je 'nee' zei.
Welke cultuur?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:07 schreef Allures het volgende:
[..]
dat ontken ik niet maar dat is veel minder mate onderdeel van een bepaalde cultuur
Had het anders verlopen als de wetgeving zo had geweest als waar men nu naar toe wil?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:08 schreef Myrr het volgende:
Doordat het mijn zus al zo moeilijk werd gemaakt om aangifte te doen na een vrij heftige aanranding, heb ik zelf ook nooit ergens aangifte van gedaan. Bij iets waarbij gewoon volgens de wet, mèt bewijs, op minderjarige leeftijd, aangifte werd gedaan, is ook niets gedaan. Ik stond niet herkenbaar genoeg op beeld.
die van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwenquote:
Ze hadden waarschijnlijk op zijn minst geprobeerd het te laten lijken dat ze er iets mee deden.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:23 schreef the-eye het volgende:
[..]
Had het anders verlopen als de wetgeving zo had geweest als waar men nu naar toe wil?
Met zo'n ervaring begrijp ik niet dat ik je, een pagina terug, zo enthousiast over de plannen bentquote:Op donderdag 23 mei 2019 10:38 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ze hadden waarschijnlijk op zijn minst geprobeerd het te laten lijken dat ze er iets mee deden.![]()
Het gaat er hier om dat er bewijs was, maar nog steeds de tsja we zien dat dit niet pluis is en heel vervelend voor je maar jaaaa. Tsja. Oh huh hoor jij ook de oven piepen? Volgens mij hoor ik de oven piepen dat moet ik even gaan bekijken dusssss. Nou dag hoor -houding.
Het is de enige van meerdere ervaringen waar ik wel bewijs van had. De rest niet maar ze zijn wel gebeurd. Ben niet voor niets zo'n fel persoon over dit soort onderwerpen. Kijk wat bijvoorbeeld iets zou kunnen zijn is dat bij 1 melding het genoteerd wordt, maar vaak zijn dat soort figuren bij meer meiden vervelend en als die dan allemaal aangifte doen dan moet het gewoon flink onderzocht worden.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Met zo'n ervaring begrijp ik niet dat ik je, een pagina terug, zo enthousiast over de plannen bent
Maar hoe zie jij de beoogde wetgeving iets veranderen aan de laconieke houding?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:46 schreef Myrr het volgende:
[..]
Het is de enige van meerdere ervaringen waar ik wel bewijs van had. De rest niet maar ze zijn wel gebeurd. Ben niet voor niets zo'n fel persoon over dit soort onderwerpen. Kijk wat bijvoorbeeld iets zou kunnen zijn is dat bij 1 melding het genoteerd wordt, maar vaak zijn dat soort figuren bij meer meiden vervelend en als die dan allemaal aangifte doen dan moet het gewoon flink onderzocht worden.
Doordat niemand meer aangifte doet door laconieke houding, gebeurt dat niet.
Het strafrecht kan je ook niet beschermen. Daar is het strafrecht ook niet voor, het komt er immers aan te pas als het kwaad al is geschied.quote:Op donderdag 23 mei 2019 09:32 schreef Myrr het volgende:
Het is allemaal hakken in het zand met jullie (de tegenstanders van dit soort zaken), tot je een tienerdochter krijgt. Dan gaat het licht pas een keer aan. En als vader kun je je kind ook niet 24/7 beschermen, hoe je ook je best doet met opvoeden. Overal zijn mannen en jongens die maar al te graag erop kruipen.
Wat alle harde koppen altijd vergeten is dat die meiden en vrouwen ook gewoon iemands kind zijn en het evengoed jullie kinderen kunnen zijn die dit soort dingen overkomt. Wel fijn dan dat het strafrecht het opneemt voor je kind daar waar jullie ze op dat moment niet konden beschermen, niet?
Ja maar dat mag je dan weer niet zeggen hè,quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het strafrecht kan je ook niet beschermen. Daar is het strafrecht ook niet voor, het komt er immers aan te pas als het kwaad al is geschied.
Ik zou in ieder geval trachten mijn dochter niet op te voeden tot een meisje die mee naar huis gaat met 'een vriend' die dan seks wil, wat vrij vreemd is voor een vriend, om dan plotseling zomaar ineens naakt te zijn en zich na 10 keer nee zich toch maar overgeeft of stilletjes verstijfd. Tegen zoveel hulpeloosheid kan het strafrecht sowieso niet op.
Het uitgaansleven en de geneugten van de seksuele revolutie zijn er nou eenmaal voor de zelfredzamen. Je moet je kop er een beetje bijhouden, je moet op je hoede zijn voor de intenties van anderen, je moet met vrienden zijn die elkaar een beetje in het oog houden, je moet niet mee naar huis gaan met iemand die mogelijke seksuele intenties heeft en die je niet kunt vertrouwen. Je moet jezelf beschermen tegen de klootzakken, een rechter kan dat niet, die kan alleen maar vaststellen dat het inderdaad een klootzak is.
Na meerdere ervaringen nooit eens gedacht "Ik ga een vechtsport doen"?quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:46 schreef Myrr het volgende:
[..]
Het is de enige van meerdere ervaringen waar ik wel bewijs van had. De rest niet maar ze zijn wel gebeurd. Ben niet voor niets zo'n fel persoon over dit soort onderwerpen. Kijk wat bijvoorbeeld iets zou kunnen zijn is dat bij 1 melding het genoteerd wordt, maar vaak zijn dat soort figuren bij meer meiden vervelend en als die dan allemaal aangifte doen dan moet het gewoon flink onderzocht worden.
Doordat niemand meer aangifte doet door laconieke houding, gebeurt dat niet.
Het is nogal vreemd om te redeneren dat we iets wat strafbaar is (hopelijk zijn we het daar over eens) maar niet strafbaar moeten gaan stellen 'want het is zo moeilijk te bewijzen'.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef PiyeReloaded het volgende:
Volgens mij wordt dit echt zo een typische VVD-wet waarbij ze zich op de borst kunnen kloppen dat ze iets hebben gedaan, maar er effectief niets aan de situatie verandert. Het principe van onze wetgeving is namelijk nog altijd 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is'. De bewijslast omdraaien gaat geen rechter mee instemmen en bewijzen dat de ander had kunnen weten dat je niet wilde is nou niet echt makkelijker dan bewijzen dat je 'nee' zei.
en dan? Dan zit de grote fout toch nog steeds in dat er blijkbaar iets zit dat een veel te groot deel van de mannen het idee geeft dat bepaald gedrag ok is?quote:Op donderdag 23 mei 2019 11:25 schreef the-eye het volgende:
[..]
Na meerdere ervaringen nooit eens gedacht "Ik ga een vechtsport doen"?
Knap staaltje om in zoveel woorden gewoon te zeggen dat het de schuld van het slachtoffer is dat ze verkracht wordt.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het strafrecht kan je ook niet beschermen. Daar is het strafrecht ook niet voor, het komt er immers aan te pas als het kwaad al is geschied.
Ik zou in ieder geval trachten mijn dochter niet op te voeden tot een meisje die mee naar huis gaat met 'een vriend' die dan seks wil, wat vrij vreemd is voor een vriend, om dan plotseling zomaar ineens naakt te zijn en zich na 10 keer nee zich toch maar overgeeft of stilletjes verstijfd. Tegen zoveel hulpeloosheid kan het strafrecht sowieso niet op.
Het uitgaansleven en de geneugten van de seksuele revolutie zijn er nou eenmaal voor de zelfredzamen. Je moet je kop er een beetje bijhouden, je moet op je hoede zijn voor de intenties van anderen, je moet met vrienden zijn die elkaar een beetje in het oog houden, je moet niet mee naar huis gaan met iemand die mogelijke seksuele intenties heeft en die je niet kunt vertrouwen. Je moet jezelf beschermen tegen de klootzakken, een rechter kan dat niet, die kan alleen maar vaststellen dat het inderdaad een klootzak is.
Een cultuur van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen is wat men een rape cultuur noemt.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:35 schreef Allures het volgende:
[..]
die van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen
Dingen proberen en kijken hoe ver je komt en zo en dat dat oké is
Dat vrouwen maar nee moeten zeggen als ze dat willen ipv dat mannen maar moeten wachten op iets wat een ja aan geeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |