abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187034107
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus dit is niets meer dan symboolpolitiek? en dat moet dan in de wet?

Wauw
Dat is niet wat ik zeg.

Er wordt op dezelfde manier onderzoek gedaan. Dacht dat daarnaar gevraagd werd.
compact en kleverig.
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:42:42 #77
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187034120
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:

[..]

Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.

Sterker nog : dit ziet op een 'afgezwakte' vorm van seks tegen iemands wil, namelijk de vorm waarin niet expliciet toestemming is gegeven. Die is nog lastiger te bewijzen dan bij gevallen waarin wél duidelijk een ''nee'' was, maar waarin simpelweg tegen de wens van het slachtoffer seks heeft plaatsgevonden. En zelfs dat was al zelden tot niet te bewijzen in overeenstemming met het bewijsrecht, omdat het bijna altijd plaatsvindt in de 1 op 1 situatie, en er dus geen getuigen zijn. Dan kom je simpelweg niet tot een veroordeling. Niet bij daadwerkelijke verkrachting ''in de slaapkamer'', laat staan bij niet expliciet gegeven toestemming.
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.

Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher (die wetten stammen nog uit de tijd dat zelfs gewelddadige verkrachting in het huwelijk geen verkrachting was) ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.

De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).

De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).

[ Bericht 2% gewijzigd door Cause_Mayhem op 22-05-2019 22:03:44 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_187034128
Maar dat heb ik verkeerd begrepen.
compact en kleverig.
pi_187034189
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.

Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.

De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).

De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).
En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?

Maar geen nood ik heb mijn tanden nog hoor.
pi_187034273
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.

Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.
pi_187034280
Ik had er wel een oplossing voor melkmachine en instellen op 2 ltr.

Echter ik neem aan dat is in strijd met de mensenrechten, terwijl men toch echt die van anderen in het ravijn gegooid heeft, vind ik.
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:48:02 #82
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187034301
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 20:06 schreef Bloemkool het volgende:
Deze wet is er voor iedereen of gaat er rekening gehouden worden met cultuurverschillen?
In de praktijk zijn door de oude manier van deze wetten bekijken al meerdere daders van andere culturen fluitend weggelopen omdat er geen keiharde nee viel (door angst e.d.).

Deze nieuwe manier zorgt er juist voor dat de kutsmoesjes van verkrachters van andere culturen geen zin meer hebben. Geen ze was alleen in dezelfde ruimte dus dacht ik dat ze wilde ondanks dat ze niet meedeed of zelfs zachtjes nee kermde.
Geen ze lachte naar me, dus wilde ze ondanks ze bang was.

Onder de huidige wetten lopen verkrachters verdomd vaak fluitend weg onder het mom, ja he, ik dacht dat het ok was.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_187034365
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.
Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.

Zij: ik wilde niet.
Hij: ze zei van wel.

Als er dan verder niets is wat verkrachting ondersteunt zal de rechter waarschijnlijk vrijspreken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_187034406
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.

Zij: ik wilde niet.
Hij: ze zei van wel.

Als er dan verder niets is wat verkrachting ondersteunt zal de rechter waarschijnlijk vrijspreken.
Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.

Het is niets meer dan symboolpolitiek.
pi_187034469
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.

Het is niets meer dan symboolpolitiek.
Dat denk ik ook. Het is het woord van de een tegen de ander.

En dat is maar goed ook.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:55:17 #86
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187034526
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Coco. het volgende:

[..]

Dat ligt aan meer factoren, waar een rechter zich over buigt.

Iemand kan ook te bang zijn om nee te zeggen.
En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.

Zelfs bij gevallen van groepsverkrachting. Waar de druk om het maar te laten gebeuren groot is. De angst om gevolgen als je werkelijk hard nee zegt en doet verdomd groot is.
pi_187034646
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.

Zelfs bij gevallen van groepsverkrachting. Waar de druk om het maar te laten gebeuren groot is. De angst om gevolgen als je werkelijk hard nee zegt en doet verdomd groot is.
En dat is wat mij betreft een hele goede zaak dat daar op wordt vrijgesproken. Als je iets wel of niet wil moet je dat duidelijk maken. Je kunt er niet klakkeloos vanuitgaan dat een ander maar aanvoelt wat jij wilt of niet wilt.

In de meeste gevallen zal het wel duidelijk zijn. Maar in sommige gevallen ook niet. En dan kan het niet zo zijn dat je als man automatisch aan het kortste eind trekt.
  woensdag 22 mei 2019 @ 22:01:20 #88
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187034693
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het blijft allemaal erg vaag. Nogmaals mijn vraag: hoe ga je zoiets juridisch inkaderen?
Het is niet minder vaag dan het nu is.
Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
pi_187034752
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
De meeste verdachte van verkrachtingen komen vrij. Simpelweg omdat er geen of niet genoeg bewijs is om diegene daadwerkelijk als een verkrachter te kunnen classificeren.

Wat schiet je er dan mee op om de definitie nog meer te verbreden?
pi_187034787
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

In de praktijk zal een verkrachter zeggen: ze zei dat ze wilde of ze haalde mijn penis uit mijn broek.

En als er dan verder niets is wat verkrachting ondersteunt zal er gewoon vrijspraak volgen. Niemand was er bij dus het valt niet te controleren.

Het is een pure symboolmaatregel. De enige manier om dit uit te sluiten is vooraf een contract opstellen.
pi_187034821
De enige manier om dit uit te sluiten is vooraf een contract opstellen.

Alleen voor de seks of ook dat men vrij is van een SOA?

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2019 22:06:45 ]
  woensdag 22 mei 2019 @ 22:07:23 #92
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187034840
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?

Maar geen nood ik heb mijn tanden nog hoor.
Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.
Dichtslaan van ellende wordt nog minder geaccepteerd van mannelijke slachtoffers dan van vrouwelijke slachtoffers.

Mannelijke slachtoffers zijn kwetsbaarder onder de huidige wetten.
  Moderator woensdag 22 mei 2019 @ 22:07:26 #93
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_187034843
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
De enige manier om dit uit te sluiten is vooraf een contract opstellen.

Alleen voor de seks of ook dat men vrij is van een SOA?
En dat ze aan de anticonceptie zit.
What can change the nature of a man?
pi_187034879
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:07 schreef Coco. het volgende:

[..]

Inderdaad hoe wil men het hebben is maar de vraag.

Gewoon gedragen kan iemand zich niet meer?
pi_187034912
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.
Dichtslaan van ellende wordt nog minder geaccepteerd van mannelijke slachtoffers dan van vrouwelijke slachtoffers.

Mannelijke slachtoffers zijn kwetsbaarder onder de huidige wetten.
Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.
pi_187034927
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:07 schreef Coco. het volgende:

[..]

Sorry hoor ik kan mij niet bij de tekst houden met die avatar van je.
  woensdag 22 mei 2019 @ 22:15:14 #97
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187035018
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 22:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.
Of jij daar wel of niet van bent boeit die verkrachter niet zo.

Dit gaat over ga je vechtend ten onder of niet? Kies je voor overleven of een extreem risico op nog erger?

Als er 3 grote kerels om je heen staan en zeggen ga op je knieen en pijp. Knok je dan of ga je op je knieen?
Dat terwijl je hetero bent. Er geen sprake was van jij die liet denken dat je seks wilde hebben met ze?
pi_187035045
Laten we gewoon teruggaan naar geen seks voor het huwelijk.. :)
pi_187035081
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 20:37 schreef Monolith het volgende:

Nou moet de exacte wettekst nog verschijnen, maar dit lijkt me prima van toepassing.

Misschien kun je het vonnis nog eens lezen, want je lijkt nogal je eigen interpretatie te geven aan deze zaak.
Ik had het vonnis al eens gelezen en ik kon niet alleen niet bepalen of er strafbaar gehandeld wordt, maar ook niet of er iets was gebeurd wat strafbaar zou moeten zijn. Mijn afkeer van wat daar gebeurd is, is immers de norm niet, maar de rechter leek daar iets anders over te denken.

De exacte wettekst moet inderdaad nog verschijnen en die gaat het verschil tussen wel en niet strafbaar maken, niet de intentie van Grapperhaus. Ik ben ook niet tegen de uitbreiding van strafbaarheid maar die moet wel in de juiste riching zijn, op de juiste manier gedaan worden en met alleen de juiste intenties, en dus niet vanuit een afkeer van ontaard seksueel gedrag.

Voor alledrie is de exacte wettekst cruciaal, maar voor de juiste manier in het bijzonder. Wat Grapperhaus hier doet is zeggen 'zo hoort het eigenlijk' en als daar dan een element aan ontbreekt dan is het strafbaar. Ik ben het ermee eens dat het zo hoort maar dat is deels persoonlijk en deels onderdeel van goede seksuele voorlichting en etiquette. Maar het strafrecht is ongeschikt om te omschrijven hoe het hoort. Een delictsomschrijving moet exact omschrijven welke daad strafbaar is, en daarmee ook welke niet strafbaar zijn.

En dan lijkt hij er ook nog een omissiedelict van te willen maken. Omissies zijn er aldoor in het seksuele leven, mensen slaan over wat ze over willen slaan. Als je in de een of andere seksuele relatie zit kun je ook verzuimen zorgvuldig na te gaan of ze wel wil. Je breidt de kring van formeel strafbare gedragingen enorm uit, om daar een miniem aantal van vervolgenswaardig te beschouwen naar aanleiding van een aangifte. Ik zou het heel anders doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 mei 2019 @ 22:18:11 #100
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_187035086
Moeten zeker met een contactje rond gaan lopen, die die getekend moet worden alvorens er sex plaats vindt.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')