Dat is niet wat ik zeg.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus dit is niets meer dan symboolpolitiek? en dat moet dan in de wet?
Wauw
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.
Sterker nog : dit ziet op een 'afgezwakte' vorm van seks tegen iemands wil, namelijk de vorm waarin niet expliciet toestemming is gegeven. Die is nog lastiger te bewijzen dan bij gevallen waarin wél duidelijk een ''nee'' was, maar waarin simpelweg tegen de wens van het slachtoffer seks heeft plaatsgevonden. En zelfs dat was al zelden tot niet te bewijzen in overeenstemming met het bewijsrecht, omdat het bijna altijd plaatsvindt in de 1 op 1 situatie, en er dus geen getuigen zijn. Dan kom je simpelweg niet tot een veroordeling. Niet bij daadwerkelijke verkrachting ''in de slaapkamer'', laat staan bij niet expliciet gegeven toestemming.
En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.
Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.
De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).
De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).
Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Alleen een nee is op zichzelf op dit moment geen reden tot veroordelen. Dat is het probleem.
Bang zijn, nee ik wil niet kermen, is niet genoeg. De wet is van oudsher ingericht op de in de bosjes sleur verkrachter (de zwaar gewelddadige verkrachter), niet op de gelegenheidsvrkrachter. Dat terwijl die laatste heel erg veel vaker voorkomt. En veel 'subtieler' te werk gaat.
De vader, de oom, de buurman, de sport collega, de leraar, die jongen die zo leuk leek waarmee je op date gaat. (Vul overal net zo goed een vrouwelijke versie in).
De dader waarbij het niet raar is dat je alleen bent met hem/haar. Die je overrompelt, die misbruik maakt van je geest. Schuldgevoel, niet naar willen zijn, angst om veroordeeld te worden, angst voor waar het in uitloopt als je teveel tegen stribbelt. Mensen die misbruik maken van onzekerheden en zwakheden, niet voor niets zijn het in de grootste mate jonge mensen die slachtoffer zijn (en zijn de daders m/v vaak significant ouder).
In de praktijk zijn door de oude manier van deze wetten bekijken al meerdere daders van andere culturen fluitend weggelopen omdat er geen keiharde nee viel (door angst e.d.).quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:06 schreef Bloemkool het volgende:
Deze wet is er voor iedereen of gaat er rekening gehouden worden met cultuurverschillen?
Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Het is gebaseerd op effectiviteit. Je kunt onmogelijk bewijzen dat iemand niet wilde.
Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat deze wet niet zoveel verschil zal maken.
Zij: ik wilde niet.
Hij: ze zei van wel.
Als er dan verder niets is wat verkrachting ondersteunt zal de rechter waarschijnlijk vrijspreken.
Dat denk ik ook. Het is het woord van de een tegen de ander.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is nu juist mijn punt. De effectiviteit is 0.
Het is niets meer dan symboolpolitiek.
En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Coco. het volgende:
[..]
Dat ligt aan meer factoren, waar een rechter zich over buigt.
Iemand kan ook te bang zijn om nee te zeggen.
En dat is wat mij betreft een hele goede zaak dat daar op wordt vrijgesproken. Als je iets wel of niet wil moet je dat duidelijk maken. Je kunt er niet klakkeloos vanuitgaan dat een ander maar aanvoelt wat jij wilt of niet wilt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En dat is onder de huidige wetgeving dus een probleem, daar worden verkrachters op vrij gesproken in de praktijk.
Zelfs bij gevallen van groepsverkrachting. Waar de druk om het maar te laten gebeuren groot is. De angst om gevolgen als je werkelijk hard nee zegt en doet verdomd groot is.
Het is niet minder vaag dan het nu is.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het blijft allemaal erg vaag. Nogmaals mijn vraag: hoe ga je zoiets juridisch inkaderen?
De meeste verdachte van verkrachtingen komen vrij. Simpelweg omdat er geen of niet genoeg bewijs is om diegene daadwerkelijk als een verkrachter te kunnen classificeren.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het is niet minder vaag dan het nu is.
Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
In de praktijk zal een verkrachter zeggen: ze zei dat ze wilde of ze haalde mijn penis uit mijn broek.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Het is niet minder vaag dan het nu is.
Omstandigheden worden meegenomen. Maar waar nu een verkrachter (m/v) weg kan komen met een hij/zij schreeuwde niet (en zelfs dan nog weg kan komen ermee regelmatig), hij/zij vocht niet. Ik heb niet geslagen, mes op de keel gezet of iets in die geest. Is er met dit voorstel meer ruimte om de omstandigheden mee te laten tellen.
Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:44 schreef john2406 het volgende:
[..]
En als een kerel mij neemt in mijn reet? Tegen mijn wil of hangt mij zijn leuris in de bek?
Maar geen nood ik heb mijn tanden nog hoor.
En dat ze aan de anticonceptie zit.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
De enige manier om dit uit te sluiten is vooraf een contract opstellen.
Alleen voor de seks of ook dat men vrij is van een SOA?
Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Precies hetzelfde. Sterker nog. Onder de huidige wetten sta ja als man zwakker. Want je bent lichamelijk sterker, had je toch kunnen onttrekken aan de situatie.
Dichtslaan van ellende wordt nog minder geaccepteerd van mannelijke slachtoffers dan van vrouwelijke slachtoffers.
Mannelijke slachtoffers zijn kwetsbaarder onder de huidige wetten.
Of jij daar wel of niet van bent boeit die verkrachter niet zo.quote:Op woensdag 22 mei 2019 22:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen ik ben niet van de mannen liefde, wou het alleen even eraan toevoegen.
Ik had het vonnis al eens gelezen en ik kon niet alleen niet bepalen of er strafbaar gehandeld wordt, maar ook niet of er iets was gebeurd wat strafbaar zou moeten zijn. Mijn afkeer van wat daar gebeurd is, is immers de norm niet, maar de rechter leek daar iets anders over te denken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 20:37 schreef Monolith het volgende:
Nou moet de exacte wettekst nog verschijnen, maar dit lijkt me prima van toepassing.
Misschien kun je het vonnis nog eens lezen, want je lijkt nogal je eigen interpretatie te geven aan deze zaak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |