Dat is inderdaad te bizar voor woorden, vandaar dat ik het ook niet bedoelde. Als ik de post van Gia zo lees gaat het om de situatie waarin een vrouw onder de invloed is (maar niet zo dronken dat ze lavenloos op de bank ligt en er geen zinnig woord meer uit te krijgen is), instemt met seks en dan achteraf erop terug kijkt en denkt 'shit, dat had ik beter niet kunnen doen'. Nog even los van of het moreel juist is of niet blijf je toch de definitie van verkrachting behoorlijk oprekken. Dat gaat immers nog altijd over seks onder dwang , niet over seks waar je achteraf spijt van hebt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:37 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ah als je dronken bent, ben je ook zelf verantwoordelijk als je verkracht wordt.
Dat is natuurlijk te bizar voor woorden.
Dat ben je na wijziging nog steeds.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ok, wellicht word je niet letterlijk naar huis gestuurd, maar als blijkt dat er geen dwang in het spel was of geweld (of dreiging daartoe) en je hebt niet duidelijk NEE geroepen ben je nu wel vrij kansloos in een rechtzaak. En dat is vreemd.
Daar ontkom je niet aan inderdaadquote:Op woensdag 22 mei 2019 18:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben je na wijziging nog steeds.
De dader zegt gewoon dat het slachtoffer er mee instemde en nu spijt heeft omdat...
Zonder aanvullende bewijzen blijf je (hoop ik) kansloos. Hoe treurig dat voor het slachtoffer is maar dat is nodig voor de rechtstaat.
Nee, waarschijnlijk niet. Maar je moet maar de verkeerde tegenkomen die dan de volgende ochtend te horen krijgt van haar vriendinnen: 'Met wat voor rare vent ben jij naar huis gegaan en heb jij ons voor achtergelaten, sletterig hoor!?!' Waarna zij gaat twijfelen en zoiets heeft van:quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En als de nu geplande wetgeving van kracht was dan had ze je aangeklaagd?
Maargoed, dat kan nu dus al en heeft te maken met bestaande wetgeving die ook consensuele seks met stomdronken mensen strafbaar stelt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:31 schreef Bestuiver het volgende:
[..]
Nee, waarschijnlijk niet. Maar je moet maar de verkeerde tegenkomen die dan de volgende ochtend te horen krijgt van haar vriendinnen: 'Met wat voor rare vent ben jij naar huis gegaan en heb jij ons voor achtergelaten, sletterig hoor!?!' Waarna zij gaat twijfelen en zoiets heeft van:
'Ja eigenlijk wilde ik niet, maar ben toch gegaan en ik was ook stomdronken dus neem het mij niet kwalijk. Dit zou ik normal nooit doen, het was de alcohol!!!' En ze dan aangespoord wordt om aangifte te doen door haar vriendinnen en het doet omdat het laagdrempelig genoeg is:
'You go girl! Je bent verkracht door die vieze man die misbruik van je gemaakt heeft, zoiezo aangifte doen. Mannen zijn slecht en willen je alleen misbruiken, #Metoo!!'
Daar gaat je leven dan![]()
Nee, bij tegenstribbelen is er al sprake van geweld en angst zonder enige bedreiging is ook vreemd.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Iemand die nee zegt maar verder niet tegenstribbelt (uit angst of schrik).
Ook niet echt. Ze wilde het immers of ze wilde het niet. Een verplichting van de betrokkene om zich daarvan te vergewissen maakt nog niet dat de rechter dat kan vaststellen. Een slachtoffer dat tegenstrijdige verklaringen aflegt is ook niet te ondervangen met andere wetgeving.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:18 schreef Monolith het volgende:
Prima wetgeving voor dit soort gevallen:
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-filmpjes~a18ee95f/
mentaal verstijven is geen toestand van hulpeloosheidquote:Op woensdag 22 mei 2019 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Seks in een toestand van hulpeloosheid is ook strafbaar. Dus wat voor situatie hebben we het eigenlijk over die niet strafbaar was maar het nu wel wordt?
Blijkbaar voorziet de wet er niet genoeg in, en zijn er vrouwen die er gelaten onder blijven. Angst kan prima bestaan zonder concrete bedreigingen, zeker in zo een situatie.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, bij tegenstribbelen is er al sprake van geweld en angst zonder enige bedreiging is ook vreemd.
[..]
Ook niet echt. Ze wilde het immers of ze wilde het niet. Een verplichting van de betrokkene om zich daarvan te vergewissen maakt nog niet dat de rechter dat kan vaststellen. Een slachtoffer dat tegenstrijdige verklaringen aflegt is ook niet te ondervangen met andere wetgeving.
huh waarom?quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
en angst zonder enige bedreiging is ook vreemd.
[..]
.
Omdat je dan dus bang bent voor iets dat geen bedreiging vormt. Je hebt dan gewoon een angststoornis naar mijn mening en daar dien je voor behandeld te worden.quote:
de mening van een professional zie ik alquote:Op woensdag 22 mei 2019 18:47 schreef Bestuiver het volgende:
[..]
Omdat je dan dus bang bent voor iets dat geen bedreiging vormt. Je hebt dan gewoon een angststoornis naar mijn mening en daar dien je voor behandeld te worden.
Het is voor het slachtoffer al on tzettend waardevol dat je bij deze wetswijziging al meer gehoord wordt en dat de politie iig meer gaat onderzoeken dan hoe verkrachting nu in ons wetboek staat omschreven.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben je na wijziging nog steeds.
De dader zegt gewoon dat het slachtoffer er mee instemde en nu spijt heeft omdat...
Zonder aanvullende bewijzen blijf je (hoop ik) kansloos. Hoe treurig dat voor het slachtoffer is maar dat is nodig voor de rechtstaat.
Hierin gaat de rechter echt niet mee.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:31 schreef Bestuiver het volgende:
[..]
Nee, waarschijnlijk niet. Maar je moet maar de verkeerde tegenkomen die dan de volgende ochtend te horen krijgt van haar vriendinnen: 'Met wat voor rare vent ben jij naar huis gegaan en heb jij ons voor achtergelaten, sletterig hoor!?!' Waarna zij gaat twijfelen en zoiets heeft van:
'Ja eigenlijk wilde ik niet, maar ben toch gegaan en ik was ook stomdronken dus neem het mij niet kwalijk. Dit zou ik normal nooit doen, het was de alcohol!!!' En ze dan aangespoord wordt om aangifte te doen door haar vriendinnen en het doet omdat het laagdrempelig genoeg is:
'You go girl! Je bent verkracht door die vieze man die misbruik van je gemaakt heeft, zoiezo aangifte doen. Mannen zijn slecht en willen je alleen misbruiken, #Metoo!!'
Daar gaat je leven dan![]()
quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, bij tegenstribbelen is er al sprake van geweld en angst zonder enige bedreiging is ook vreemd.
[..]
Ook niet echt. Ze wilde het immers of ze wilde het niet. Een verplichting van de betrokkene om zich daarvan te vergewissen maakt nog niet dat de rechter dat kan vaststellen. Een slachtoffer dat tegenstrijdige verklaringen aflegt is ook niet te ondervangen met andere wetgeving.
Belangrijker nog is dat die tegenstrijdige verklaringen ertoe leiden dat de rechter oordeelt dat er geen dwang kan worden vastgelegd:quote:Verdachten hebben geprofiteerd van de kwetsbaarheid en beïnvloedbaarheid van de vrouw. Ze hebben hier geen moment bij stilgestaan en alleen aan hun eigen gerief gedacht. De vrouw is met weinig respect behandeld. Dat is laakbaar, maar maakt het nog geen verkrachting.
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBZWB:2019:622quote:De rechtbank stelt vast dat de verklaringen van [slachtoffer ] forse inconsistenties bevatten. Zo heeft zij wisselende en tegenstrijdige verklaringen afgelegd over van wie zij zwanger is geweest en over de (on)vrijwilligheid van het eerste seksuele contact dat zij met verdachte heeft gehad. Ook heeft [slachtoffer ] wisselend en tegenstrijdig verklaard over de aanleiding van de vermeende verkrachtingen en het aantal keren dat de jongens bij haar zijn langsgekomen voor seks. Anderzijds stelt de rechtbank vast dat de verklaringen van [slachtoffer ] op een aantal belangrijke punten steun vinden in andere bewijsmiddelen, waaronder de verklaring van [getuige 1] en de filmpjes die van de seksuele handelingen zijn gemaakt.
In dit kader wijst de rechtbank ook op het deskundigenrapport van Wolters, psycholoog, van 30 oktober 2017. Hij heeft in opdracht van de rechter-commissaris onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens bij [slachtoffer ] en de kenbaarheid daarvan voor derden. Wolters heeft verklaard dat [slachtoffer ] wilsbekwaam moet worden geacht, maar dat het derden die langere tijd interactie hadden met [slachtoffer ] moet zijn opgevallen dat [slachtoffer ] een lichte verstandelijke beperking heeft en daardoor meer dan normaal beïnvloedbaar is. De testresultaten tonen een IQ van 56, wat overeenkomt met een ontwikkelingsleeftijd van ruim 10 jaar. Als gevolg van deze beperking is [slachtoffer ] niet in staat een chronologisch en systematisch verslag te doen van gebeurtenissen en ervaringen. Haar verklaringen zijn fragmentarisch en associatief, waardoor samenhang en coherentie ontbreekt.
Anders dan de verdediging is de rechtbank van oordeel dat de verklaringen van [slachtoffer ] niet zonder meer als onbetrouwbaar of zelfs leugenachtig terzijde moeten worden geschoven. Bij dat oordeel kent de rechtbank veel gewicht toe aan het feit dat de verklaringen van [slachtoffer ] op een aantal belangrijke punten worden bevestigd door objectieve bewijsmiddelen waaronder de verklaringen van verdachte zelf en die van zijn medeverdachten. De rechtbank heeft de indruk dat de inconsistenties en tegenstrijdigheden in de verklaring van [slachtoffer ] hun oorsprong vinden in haar beperking.
Hoewel de rechtbank de verklaringen van [slachtoffer ] derhalve niet zal uitsluiten van het bewijs, maken de vele inconsistenties en tegenstrijdigheden, waar ontegenzeggelijk sprake van is, wel dat de rechtbank haar verklaringen over de door verdachte en zijn medeverdachten aangewende dwang met grote terughoudendheid tegemoet treedt. Tot een bewezenverklaring van dwang kan naar het oordeel van de rechtbank dan ook enkel worden gekomen wanneer de verklaringen van [slachtoffer ] hieromtrent in belangrijke mate worden ondersteund door ander bewijsmiddelen.
Ondertussen is wel je leven kapot. Rechter of geen rechter.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:50 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hierin gaat de rechter echt niet mee.
Daar heeft deze wet niks mee te maken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:52 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ondertussen is wel je leven kapot. Rechter of geen rechter.
'Het gevoel dat je geen nee mag zeggen'? Als de dader dat gevoel geeft is het al strafbaar, als die dat niet doet dan ga je dus iemand veroordelen vanwege iets wat zich geheel in het hoofd van een ander afspeelde.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:39 schreef Allures het volgende:
[..]
mentaal verstijven is geen toestand van hulpeloosheid
Het gevoel hebben dat je geen nee mag zeggen misschien?
Dat is het criterium nu ook niet.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Blijkbaar voorziet de wet er niet genoeg in, en zijn er vrouwen die er gelaten onder blijven. Angst kan prima bestaan zonder concrete bedreigingen, zeker in zo een situatie.
Hoe zou die dat moeten weten dan? Het zou allemaal wel een stuk eenvoudiger worden als we doen alsof vrouwen wilsbekwame wezens zijn die hun wil kunnen uiten, en zo ken ik ze eigenlijk ook.quote:Het is raar de het nu niet strafbaar is dat je seks hebt met iemand waarvan je (zou moeten) weten dat diegene dat niet wilt. Ik ben het er dus mee eens dat dat nu direct strafbaar wordt gesteld, in plaats van via omwegen langs Art 423 als iemand verstijfd bijvoorbeeld.
Tuurlijk. Het is ook gekscherend. Vals beschuldigd worden is verschrikkelijk.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Het is natuurlijk wel zo dat het rechtsstelsel faalt als een onschuldige wordt veroordeeld en niet faalt als een schuldige vrijuit gaat.
Jawel, want dat maakt het makkelijker om valse aangiftes te doen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Daar heeft deze wet niks mee te maken.
Gaat iemand anders het voor de 45ste keer uitleggen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Coco. het volgende:
[..]
Jawel, want dat maakt het makkelijker om valse aangiftes te doen.
Het voorbeeld dat jij net aanhaalt is gewoon strafbaar onder bestaande wetgeving hoor.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Coco. het volgende:
[..]
Jawel, want dat maakt het makkelijker om valse aangiftes te doen.
Bijvoorbeeld als ze “nee” zegt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
'Het gevoel dat je geen nee mag zeggen'? Als de dader dat gevoel geeft is het al strafbaar, als die dat niet doet dan ga je dus iemand veroordelen vanwege iets wat zich geheel in het hoofd van een ander afspeelde.
[..]
Dat is het criterium nu ook niet.
[..]
Hoe zou die dat moeten weten dan? Het zou allemaal wel een stuk eenvoudiger worden als we doen alsof vrouwen wilsbekwame wezens zijn die hun wil kunnen uiten, en zo ken ik ze eigenlijk ook.
Maar gebrek aan wil kan je ook moeilijk aantonen. Je hoort vaak klagen over het lage aantal vervolgingen van en veroordelingen voor verkrachting in vergelijking met andere misdrijven, maar dat is haast onvermijdelijk. Andere misdrijven zijn veel makkelijker te bewijzen omdat niemand er mee instemt om bestolen, beroofd, of halfdood geslagen te worden. Sex daarentegen vindt meestal wel met instemming plaats.quote:Op woensdag 22 mei 2019 11:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Uit de kamerbrief van Grapperhaus:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)uele-intimidatie.pdf
Prima dat dat wat strikter genomen gaat worden. Het criterium verplaatst van dwang naar gebrek aan wil.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |