Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende: Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt.![]()
Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.
Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Zeker, maar een beetje creativiteit kan iemand wel op weg helpen. Ook loslaten van oude gewoontes, ideeën en omgevingen en nieuwe omarmen, kan een stuk opluchting geven…...quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:05 schreef Postbus100 het volgende:
Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?
Oh?quote:
Wel herkenbaar, al zit ik nog in het proces van opener worden (gaat nog niet zo goedquote:en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.
Denk het ook. Vandaar mijn vraag terugquote:Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt.
Mooi hoe je het bij jezelf houdt.quote:Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Hoe zou ik dit interpreteren?quote:
Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.quote:
dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)quote:
Kloptquote:[..]
Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.
Ik kom uit een reli-dorp met idem opvoeding/scholen, zo bijzonder was dat 50 jaar geleden niet. Pas toen ik kritisch ging nadenken op de universiteit, bleek wat ik geloofde, niet te werken en niet in overeenstemming met mijn waarnemingen. Langzamerhand ben ik meegedreven met de ontkerkelijking. Ik ken kerken van binnenuit en ook hun aanpak.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:12 schreef Postbus100 het volgende:
dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)
Ik heb heel lang een baan gehad waarbij ik dat wel had. Ook altijd heel veel gewerkt en met plezier. Uiteindelijk ging het niet zo best met dat bedrijf en na 3 ontslagrondes te hebben overleeft, ben ik zelf wat anders gaan doen.quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:40 schreef embedguy het volgende:
Wat voor een werk doe je? Kun je daar geen doelen zetten? Als niet; misschien dat een andere baan je dit zou kunnen geven?
Nope.quote:En heb je een vriendin en kinderen of uitzicht op kinderen?
Ik ben ook niet materialistisch. Typ nu nog op m'n studielaptop uit 2009 bijvoorbeeld. Als ie stuk gaat, geen probleem, dan haal ik een nieuwe, maar ik geef niet veel geld aan dat soort dingen uit. Vrijheid vind ik veel belangrijker, dus weinig verplichtingen, zowel in het gewone leven, als financieel. De verplichting om werk te hebben, kom ik voorlopig niet echt onderuit.quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.
Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt. Overigens heet zoiets "midlife crisis" of zoiets. In ieder geval word je er sterker van.
Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Als ik dat wist, zou het wel makkelijk zijn. Op dit moment heb ik echt geen idee. Ik zoek inspiratie. Nu krijg ik vooral de neiging om iets kunstmatigs te zoeken, zoals een lange fiets of voetreis maken.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Welk doel zou je graag hebben in je leven?
De baan zelf valt wel mee. Het werkende leven is wel heel voorspelbaar en repetitief. Ik heb door m'n eerste baan geleerd te relativeren. Ik heb daar altijd keihard gewerkt om vervolgens ook de keiharde kant van het bedrijfsleven te zien. Daardoor is werk gewoon niet echt spannend meer en denk ik heel makkelijk: als het misgaat, niet lukken wil of niet leuk meer is, dan stop ik toch gewoon.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Is je baan niet gewoon te saai en te voorspelbaar?
Daar ik heb ik dan weer geen last van. Ik kook altijd netjes voor mezelf, eet redelijk gezond, slapen zou iets meer mogen, maar ik ben altijd netjes voor 8:00 op kantoor, sport een paar keer per week.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:51 schreef Bill_Hillie het volgende:
Heel herkenbaar TS...zit namelijk in hetzelfde schuitje. Wat ik dan bij mezelf merk is dat ik nog wel eens verval in een nihilistische levensstijl. Weinig zelfzorg en dat mondt dan uit in teveel roken, drinken, weinig slapen en te laat op werk komen. Dan zit je erop een gegeven moment nogal ongelukkig bij kan ik je vertellen![]()
Dat is het probleem een beetje, er is eigenlijk gewoon geen uitdaging meer.quote:En wat je zegt over de boel achter te laten en de wereld over te fietsen herken ik zeker ook. Ik bedoel ja je hebt een huis en een baan. Je draait keurig mee in de maatschappij, maar ja...is dat nu je jongensdroom...''keurig meedraaien in de maatschappij''
Daar ben ik eigenlijk nooit echt achter gekomen. Ik sport regelmatig, speel wel eens gitaar of keyboard, heb nog een taal erbij geleerd. Alleen zijn dat vaak weer periodes en wordt het nooit echt een passie of zo.quote:Denk in ieder geval dat het goed is als je iets onderneemt wat je erg leuk/interessant lijkt, maar je tot nu toe altijd links heb laten liggen. Er zal vast wel iets zijn wat je al een hele tijd wil doen, maar wat er nog niet van is gekomen. Tip: ga dat doen.
Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Toen ik studeerde had ik altijd een aantal doelen of momenten in de nabije toekomst waar ik naar toe werkte. Dus bijvoorbeeld, het halen van een bachelor, stage, afstuderen. Daarna was het doel een baan zoeken, een woning vinden, een huis zien te kopen, etc. Nu werk ik een jaar of 8, ben 32 en woon bijna 5 jaar in m'n koophuis waarvan ik al een goed deel heb afbetaald.
Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt.![]()
Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.
Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 18:40 schreef onlogisch het volgende:
Waarom zou je een doel moeten hebben in je leven?
Doe gewoon waar je zin in hebt voor die hopelijk 80/90 jaar dat je hier bent...
Het leven is tekort en te nietszeggend om er een doel aan te moeten verbinden als je dat van nature niet hebt. Live a happy life. En dat doe je naar mijn idee door te doen wat je leuk vindt zonder te zwaar aan het leven te tillen
Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettigquote:Op vrijdag 17 mei 2019 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.
Hier zat ik ook aan te denken: kijk eens om je heen en zie waar nood is en ga eens kijken of je kunt helpen. En dat zuigt je vanzelf verder in een wereld vol betekenis waar je eerst geen weet van had.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:48 schreef Cockwhale het volgende:
De wereld verbeteren, een eindeloos doel. Dit kan van alles zijn. Van projecten voor je wijk/dorp/stad, projecten in het buitenland, vrijwilligerswerk ten behoeve van goede doelen, noem maar op... gezondheid, sport, armoede, dierenbescherming, er is voldoende om je op te richten. Maar ja, dat streelt je ego wellicht niet genoeg.
Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zinquote:Op vrijdag 17 mei 2019 20:15 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettig
Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 20:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zin
Hoe dan ook, TS heeft er last van. Anders meldt ie zich niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 20:18 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt.
Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:19 schreef Yasmin23 het volgende:
Denk dat veel mensen nog als doel hebben wat jij al hebt bereikt![]()
Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen. Misschien toch een risico nemen en die fietstocht doen of onbetaald verlof een optie?
Ik zelf heb ook niet echt een doel in het leven. Ben ook geen ambitieus persoon.
Vind het helemaal niet verwend klinken. Zo was het niet bedoeldquote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.
Onbetaald verlof heb ik al eens gedaan voor een aantal maanden. Toen gereisd en o.a. twee van m'n top drie reiswensen gedaan. Was heel gaaf en zou dat nog wel eens willen doen, maar tegelijkertijd is dat iets wat ik maar eens de paar jaar zou kunnen doen, tenzij ik overwaarde ga cashen.
Je moet niksquote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.
Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.
Fietsen naar Azië gaat op een gegeven moment ook saai worden.
tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:35 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Je moet niks(!)
Serieus, wat zou je willen doen? Of wat vind je belangrijk? (=waarden)
Misschien nog een studie doen om weer iets nieuws te leren? of een taal?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.
Vrienden komen en gaan altijd. Ik heb niet echt goede vrienden gehad de laatste jaren, wel gewoon mensen met wie ik af en toe wat doe, maar het is altijd een soort van tijdelijk. Net ook bijvoorbeeld naar een café geweest met wat mensen die ik via via kende. Heel gezellig, zal vast nog wel eens gaan, maar of ik ze over een jaar nog spreek.. geen idee.
Kan je de vraag 'wat vind je belangrijk in het leven?' ook niet beantwoorden? Probeer het eens... Het hoeft niet in één keer perfect he?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:41 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 13:21 schreef muiske41 het volgende:
Lees eens het boek: Dertigers dilemma van Nienke Wijnants. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik ben 32 en heb lang hetzelfde gevoel gehad. Na het lezen van dit boek werd alles een stuk duidelijker. Het is ook een vraag/probleem waar bijna alle 30ers mee lopen. Je komt uit je tienerjaren en je jongvolwassen tijd en je komt in een periode waarin je een ' stabiel' bestaan hebt.
Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.quote:Voor mijzelf, ik heb uitdagingen en doelen gezocht in reizen, mijn hobby (muziek maken) en ik ben vorig jaar van functie veranderd. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar het heeft mij een gevoel van vernieuwing gegeven waardoor alles weer interresanter werd.
Volgens mij is een doel iets dat je niet geforceerd kunt stellen. Daarnaast is het mijns inziens ook gewoon een kwestie van niet te veel verwachtingen van het leven hebben.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.
[..]
Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.
Exact. Je wilt iets vinden dat vervulling geeft.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:17 schreef Postbus100 het volgende:
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.
Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.
En soms is het ook gewoon een kwestie van gewoon ergens beginnen.
Over de Veluwe lopen ook hele mooie fietspaden.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Fietsen naar Azië gaat op een gegeven moment ook saai worden.
Reageer dan eens op berichten die je tips geven ipv blijven janken over je zware leven.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 22:41 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
Dat dus.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 10:56 schreef Cockwhale het volgende:
Reageer dan eens op berichten die je tips geven ipv blijven janken over je zware leven.
Beetje gefrustreerd of zo?quote:Op zaterdag 18 mei 2019 10:56 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Reageer dan eens op berichten die je tips geven ipv blijven janken over je zware leven.
Ik ben heel resultaatgericht, eigenlijk is alles wat ik doe. Soms handig, soms leg ik onnodig veel druk op mezelf en vergeet ik te genieten van dingen.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:53 schreef Seven. het volgende:
Ik haal ook veruit de meeste voldoening uit mijn werk. En zonder dat zou ik me behoorlijk verloren voelen. Dat vind ik dan weer een enge gedachte.. want ik heb ook een kinderwens en als we daar werk van maken, dan kan ik de ontwikkeling op mijn werk voorlopig wel even in de koelkast schuiven.
Maar dus, TS. Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst je eigen motivatie snappen. Ben jij als mens resultaatgericht of haal jij er voldoening uit dat anderen genieten en groeien?
Op die manier heb ik m'n hele leven ook ingevuld op de laatste 3-4 jaar na. Toen was m'n huis af, alles nieuw, werk vrij stabiel en doorgroeien is lastig. Kinderwens e.d. is bij mij niet van toepassingen, dus daar zitten ook geen projecten in.quote:Om maar voorbeeld te geven: ik geloof uit de grond van mijn hart dat stilstaan achteruitgang is voor de mens. Er moet altijd een ontwikkeling zijn ergens, anders word ik doodongelukkig. Ik ben resultaatgericht, en ik geef mijzelf dus doelen en projecten mee naast het werk. Huis gekocht. Verbouwing fase 1 klaar. Verbouwing fase 2 komt eraan. 'Project' gezinsuitbreiding in de voorbereiding. Als ik dat niet doe, dan ga ik me zo voelen als jij.
quote:Ken jezelf, dan kun je dit gevoel 'wegmanagen'.
Ik denk dat gelijk hebt. Voor mij geldt dan dat ik het belangrijk of leuk vind om moeilijke dingen te doen en dat vervolgens te kunnen delen met anderen. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar ik vind het leuk om iets zwaars te doen en dan te kunnen vertellen dat ik iets volbracht heb. Op de een of andere manier vol ik me dan gewaardeerd of zo. (quote:Op vrijdag 17 mei 2019 23:17 schreef Postbus100 het volgende:
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.
Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.
En soms is het ook gewoon een kwestie van gewoon ergens beginnen.
Ah,oke.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 22:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik denk dat gelijk hebt. Voor mij geldt dan dat ik het belangrijk of leuk vind om moeilijke dingen te doen en dat vervolgens te kunnen delen met anderen. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar ik vind het leuk om iets zwaars te doen en dan te kunnen vertellen dat ik iets volbracht heb. Op de een of andere manier vol ik me dan gewaardeerd of zo. ()
Wat jij doet lijkt me heel gaaf. Veel van de wereld zien, reizen, lange stukken lopen. Ook bijvoorbeeld die wandeltochten van Levinson Wood vind ik heel gaaf.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:32 schreef SeLang het volgende:
Later = nu!
Dus je doel is om vandaag (of de komende dagen/ weken/ maanden) de dingen te doen die je altijd al wilde doen. En daarna komen er vanzelf weer nieuwe toffe dingen die je wil doen, want je interesses veranderen ook door de jaren heen.
Tot in je 20's heb je eigenlijk alleen maar je hele leven op school gezeten en sta je een beetje op auto-pilot en kabbel je met de stroom mee en doet de dingen die "moeten" of belangrijk zijn voor "later". Dan begin je met werken en is dat vaak een beetje hetzelfde, zeker als je jezelf allerlei molenstenen om je nek gaat hangen zoals koophuizen, hypotheken en dergelijke. Voor je het weet is je leven voorbij.
Doorbreek dat patroon door te besluiten dat "later" nu is aangebroken! En als je dat (nog) niet kunt op dit moment (door financiën of andere redenen), dan heb je bij deze een doel gevonden voor de komende paar jaar.
Kan enerzijds lastige projecten op het werk zijn, en anderzijds bijvoorbeeld een berg van x-duizend meter beklimmen.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 22:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat zijn moeilijke dingen voor jou?
*ahum*quote:Op zaterdag 18 mei 2019 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben heel resultaatgericht, eigenlijk is alles wat ik doe. Soms handig, soms leg ik onnodig veel druk op mezelf en vergeet ik te genieten van dingen.
En toch jank je. Je komt verwaand over.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Beetje gefrustreerd of zo?![]()
Volgens mij zeg ik juist dat het leven te makkelijk is ipv te zwaar.
Als je privé alles op de rit hebt, dan is het tijd om meer uitdaging in je werk te zoeken. Blijkbaar is de balans momenteel zoek. Toch maar eens kijken naar een andere baan?quote:Op zaterdag 18 mei 2019 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik ben heel resultaatgericht, eigenlijk is alles wat ik doe. Soms handig, soms leg ik onnodig veel druk op mezelf en vergeet ik te genieten van dingen.
Met werk is het vaak handig, al moet ik wel oppassen dat ik mezelf niet voorbij loop. In m'n vrije tijd is het soms weleens nutteloos. Als ik op vakantie kan kiezen uit verschillende hikes, of bergen of wat dan ook, dan ga ik altijd voor de langste, hoogste, verste, zwaarste.
[..]
Op die manier heb ik m'n hele leven ook ingevuld op de laatste 3-4 jaar na. Toen was m'n huis af, alles nieuw, werk vrij stabiel en doorgroeien is lastig. Kinderwens e.d. is bij mij niet van toepassingen, dus daar zitten ook geen projecten in.Maar nu ben ik wel op zoek naar iets nieuws.
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat het beter zou zijn om voldoening uit je privéleven te halen, dan uit werk. Ik heb jaren lang met veel plezier heel hard en veel gewerkt, maar terugkijkend voelt dat toch een beetje leeg aangezien ik daar zelf weinig aan het gehad uiteindelijk. Ik denk dat mensen met een saaie baan, maar leuk privéleven beter af zijn, dan andersom.quote:Op zondag 19 mei 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je privé alles op de rit hebt, dan is het tijd om meer uitdaging in je werk te zoeken. Blijkbaar is de balans momenteel zoek. Toch maar eens kijken naar een andere baan?
Genieten van dingen zou ik meer moeten doen. Ik heb altijd de neiging om altijd maar vooruit te kijken. Bijvoorbeeld tijdens hardlopen, ben ik vooral bezig met aftellen, dan van het buiten zijn aan het genieten. Wil ook weer niet zeggen dat ik helemaal nergens van geniet, de plekken die ik tijdens het reizen heb gezien en gedaan waren echt heel gaaf. Maar wat minder vooruitkijken zou beter zijn.quote:
Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtjequote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
z
Dit is iets wat ik bij veel mensen zie (o.a. op reis). Mensen zijn vaak zo met een resultaat bezig (bijvoorbeeld een lange trail completeren etc) dat ze vergeten van het moment zelf te genieten. Achteraf hebben ze dan spijt dat ze niet wat meer tijd hebben genomen om te focusseren op al het moois dat ze onderweg tegenkomen en geven toe bijna de hele tocht vooral naar hun eigen voeten te hebben gekeken.quote:Op zondag 19 mei 2019 14:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Genieten van dingen zou ik meer moeten doen. Ik heb altijd de neiging om altijd maar vooruit te kijken. Bijvoorbeeld tijdens hardlopen, ben ik vooral bezig met aftellen, dan van het buiten zijn aan het genieten. Wil ook weer niet zeggen dat ik helemaal nergens van geniet, de plekken die ik tijdens het reizen heb gezien en gedaan waren echt heel gaaf. Maar wat minder vooruitkijken zou beter zijn.
Zal ik doen. Ik heb je topic weleens gezien, wist eigenlijk niet dat je nog moet gaan. Nog nieuws mbt voorbereidingen?quote:Op zondag 19 mei 2019 14:41 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtje
Vanaf februari (als ik ben afgestudeerd) wil ik naar China fietsen.
TRV / Op de fiets naar China
Ik ben bang dat het voor een groot deel wel in je zit. Het is ook niet perse een complete ramp, want ik geniet nog steeds wel, alleen zal het bereiken van iets altijd mee blijven spelen.quote:Op zondag 19 mei 2019 18:29 schreef SeLang het volgende:
en resultaat bezig (bijvoorbeeld een lange trail completeren etc) dat ze vergeten van het moment zelf te genieten. Achteraf hebben ze dan spijt dat ze niet wat meer tijd hebben genomen om te focusseren op al het moois dat ze onderweg tegenkomen en geven toe bijna de hele tocht vooral naar hun eigen voeten te hebben gekeken.
Zelf heb ik daar gelukkig weinig last van - het officiële doel is nooit het echte doel maar een means to an end. Een excuus om een mooi avontuur te beleven. Maar ik weet niet of dat iets is wat je kunt leren of dat het gewoon hard-wired is in je genen. Ik hoop voor jou en anderen dat het wel is te leren is, dat het een soort conditionering is.
Als ik 10x zoveel geld zou hebben als nu, zou het in ieder geval een stuk makkelijker zijn om zoiets als een lange fietstocht te gaan doen. Dan zou ik in ieder geval zonder zorgen m'n baan kunnen opzeggen en een jaar lang m'n huis kunnen aanhouden. En je hebt wel gelijk dat het nu ook wel zou kunnen, maar er komt wel een stuk meer gedoe en onzekerheid bij kijken. Nu zou ik niet m'n baan kunnen opzeggen en het huis kunnen aanhouden. Dus dan moet ik die verkopen of verhuren. Beide opties hebben hun risico's. Als je terugkomt, heb ik en geen baan en geen woning etc. Het is dus niet onhaalbaar, maar wel met onzekere gevolgen.quote:Wat andere dingen betreft (ik neem als voorbeeld even geld) kan het helpen om je eens voor te stellen wat je zou doen als je bijvoorbeeld 10x zoveel zou hebben. Wat zou je dan anders doen vergeleken met nu? Vaak is dat verrassend weinig. In dat geval realiseer je je dus dat je je op het verkeerde focusseert. Of, als je wel dingen anders zou doen, is het werkelijk zo dat de beperking daar ligt of kun je die wensen ook op een andere manier realiseren, in iets aangepaste vorm? Ik zie vaak dat mensen zichzelf barrieres inbeelden die helemaal niet bestaan.
We zijn geconditioneerd om altijd naar meer te streven en beelden ons dan barrières in die er eigenlijk niet zijn. Dat is ook het makkelijkst, want lekker lui. Het is veel makkelijker om in een maalstroom te blijven dan te analyseren wat je echt wilt en daar creatief oplossingen voor te verzinnen.
Wellicht is niet alles hier van toepassing op jou, maar misschien heb je er iets aan
Dit dus !quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:53 schreef Seven. het volgende:
Ik haal ook veruit de meeste voldoening uit mijn werk. En zonder dat zou ik me behoorlijk verloren voelen. Dat vind ik dan weer een enge gedachte.. want ik heb ook een kinderwens en als we daar werk van maken, dan kan ik de ontwikkeling op mijn werk voorlopig wel even in de koelkast schuiven.
Maar dus, TS. Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst je eigen motivatie snappen. Ben jij als mens resultaatgericht of haal jij er voldoening uit dat anderen genieten en groeien?
Om maar voorbeeld te geven: ik geloof uit de grond van mijn hart dat stilstaan achteruitgang is voor de mens. Er moet altijd een ontwikkeling zijn ergens, anders word ik doodongelukkig. Ik ben resultaatgericht, en ik geef mijzelf dus doelen en projecten mee naast het werk. Huis gekocht. Verbouwing fase 1 klaar. Verbouwing fase 2 komt eraan. 'Project' gezinsuitbreiding in de voorbereiding. Als ik dat niet doe, dan ga ik me zo voelen als jij.
Ken jezelf, dan kun je dit gevoel 'wegmanagen'.
QTF, niet kiezen is ook kiezen.quote:Op zondag 19 mei 2019 20:10 schreef Haushofer het volgende:
Het belangrijkste is niet wat je kiest, maar dat je kiest. En daar vervolgens wat van probeert te maken.
Waarschijnlijk stelt hij die vraag ter inspiratiequote:Op donderdag 16 mei 2019 21:05 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?
Ik begin mij beetje te ergeren aan je.quote:Op zondag 19 mei 2019 19:18 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het voor een groot deel wel in je zit. Het is ook niet perse een complete ramp, want ik geniet nog steeds wel, alleen zal het bereiken van iets altijd mee blijven spelen.
[..]
Als ik 10x zoveel geld zou hebben als nu, zou het in ieder geval een stuk makkelijker zijn om zoiets als een lange fietstocht te gaan doen. Dan zou ik in ieder geval zonder zorgen m'n baan kunnen opzeggen en een jaar lang m'n huis kunnen aanhouden. En je hebt wel gelijk dat het nu ook wel zou kunnen, maar er komt wel een stuk meer gedoe en onzekerheid bij kijken. Nu zou ik niet m'n baan kunnen opzeggen en het huis kunnen aanhouden. Dus dan moet ik die verkopen of verhuren. Beide opties hebben hun risico's. Als je terugkomt, heb ik en geen baan en geen woning etc. Het is dus niet onhaalbaar, maar wel met onzekere gevolgen.
Verder heb ik er vandaag nog eens over nagedacht. Een ander probleem is waarschijnlijk dat ik te veel wil. Dingen die ik leuk zou vinden om te doen zijn: lange fiets/wandeltocht, serieuze bergen beklimmen, emigreren naar Zuid-Amerika, een kitcar bouwen, en eigenlijk kan ik nog wel een hoop toffe dingen noemen die ik zou willen doen. Misschien ben ik wel bang om een keuze te maken. Als ik namelijk voor een van die dingen kies, dan betekent het dat in ieder geval de komende xx jaar de andere dingen niet kan doen.
Boh, lees in jouw stukje toch ook wel een hoop "ik".quote:Op maandag 20 mei 2019 00:03 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik begin mij beetje te ergeren aan je.
Ik lees alleen
IK IK IK IK
Want ik heb verder niet het idee dat jij in je werk voor veel anderen doet. Ik werk in de zorg dus buiten mijn werk is het inderdaad me time.
Als jij dan een doel wil waar anderen trots op je zijn, doe dan iets voor anderen of voor onze Moeder Aarde:
- ga de politiek in
- ga bij Green Peace, Milieudefensie, Meat the victims of juist bij United Consumers voor mij part
- ga koffie schenken in het bejaardenhuis.
- ga met verstandelijk gehandicapten koken of op pad
In plaats van je kut egotrips op de Mount Everest.
Kan best. Maar hij verveelt zich en wil iets waar mensen trots op zijn.quote:Op maandag 20 mei 2019 00:09 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Boh, lees in jouw stukje toch ook wel een hoop "ik".
Ik vind dit wel een bijzondere manier van een gesprek beginnen. Als je mij niet mag, dan loop je toch gewoon door en ga je naar iemand anders?quote:Op maandag 20 mei 2019 00:03 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik begin mij beetje te ergeren aan je.
Volgens mij heb ik nergens geschreven wat voor werk ik doe. Alleen de zorg of het onderwijs doet wat voor anderen? Of vallen andere beroepen er ook onder? Zeg maar dingen van algemeen nut: een bakker, een stratenmaker, een architect.quote:Ik lees alleen
IK IK IK IK
Want ik heb verder niet het idee dat jij in je werk voor veel anderen doet. Ik werk in de zorg dus buiten mijn werk is het inderdaad me time.
Wat een haat zeg. Wat weet je nu eigenlijk van mij op basis van dit topic?quote:Als jij dan een doel wil waar anderen trots op je zijn, doe dan iets voor anderen of voor onze Moeder Aarde:
- ga de politiek in
- ga bij Green Peace, Milieudefensie, Meat the victims of juist bij United Consumers voor mij part
- ga koffie schenken in het bejaardenhuis.
- ga met verstandelijk gehandicapten koken of op pad
In plaats van je kut egotrips op de Mount Everest.
De dingen die ik genoemd heb, heb ik uiteraard van anderen gehoord. Soms via via, soms op tv. Niet perse dat ik die mensen veel meer vind dan anderen, maar ik vind het gewoon tof wat zij hebben gedaan.quote:Op zondag 19 mei 2019 19:22 schreef Postbus100 het volgende:
En wat ik me dan wel eens afvraag: in hoeverre zijn jouw dromen echt je eigen dromen, of in hoeverre zijn het de dromen van mensen die je 'benijdt'/hoog hebt?
Ik kan op dit moment niet echt zeggen dat een van die dingen perse mijn passie is. Op dit moment heb ik geen passie en daar ben ik wel naar op zoek. Dus iets waar ik veel tijd en energie in kan steken en ook weer energie van terug krijg. Die dingen lijken mij gewoon gaaf. Het lijkt me tof om te doen en het met anderen te kunnen delen.quote:ik bedoel: verre reizen maken: klinkt tof, of bergbeklimmingen doen, is dat ook echt je eigen passie, of vind je dat leuk omdat anderen dat leuk vinden, of omdat het stoer is?
Anders dan die dingen die ik opschreef zou ik het niet weten. Ik zou het niet perse willen omschrijven als dromen, maar gewoon gave dingen. Hooguit zijn het nu dromen omdat ik er wel aan denk, maar het vooralsnog niet doe.quote:Indien iemand anders dromen: wat zijn ècht je eigen dromen? (kan je zo klein en groot maken als je het zelf wil, en zo ver of zo dicht mogelijk bij huis)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inmiddels ben ik weer in het buitenland geweest en mijn Engels is echt vooruit gegaanik lees nu ook 'gewoon' LOTR en ik kan het Engels altijd gebruiken voor m'n werk enzo.)
Moraal van het verhaal : denk niet te groot, denk niet dat het nù moet gebeuren, maar houd je oren, ogen en hart open naar wat voor jou van betekenis is. En durf ergens gewoon voor te gaan. Bij mij was het Engels (terwijl ik dacht dat het Frans of Duits moest zijn), bij jou is het misschien weer heel wat anders. En uniek. Succes
[ Bericht 10% gewijzigd door Postbus100 op 20-05-2019 20:34:27 ]Somebody that I used to know
Dit dus. Alleen wat tactischer verwoord dan mijn tiradequote:Op dinsdag 21 mei 2019 06:41 schreef Haushofer het volgende:
Een boekje dat ik erg interessant vond, is Steve Hagens "Meditation:now or never". Daarin staat heel mooi beschreven waarom dit soort pogingen uiteindelijk niet echt langdurig geluk opleveren
.
Wat ook paradoxaal is, is dat als je maar bezig bent om jezelf gelukkiger te maken, dit averechts kan werken. Richt je je meer op de ander via b.v. vrijwilligerswerk, dan worden we daar juist zelf ook gelukkig van.
En in deze "op het ik gerichte" maatschappij is dat denk ik (:P ) een belangrijk inzicht.
Vind je tuinieren leuk? Heeft mij altijd voldoening gegeven; ook gewoon met m'n handen in de grond wroeten. Maar ja, kleinzoon van een boerenpummel he?quote:Op maandag 20 mei 2019 20:58 schreef Schuifpui het volgende:
Dat soort dingen heb ik ook wel opgepakt. Een klein jaar geleden begonnen met Spaans leren. Inmiddels de Babbel app uitgespeeld en een jaar groepsles gehad. Ik kan nu redelijk een gesprekje voeren of een boek lezen, maar meedoen in een groep Spaanstaligen of een serie kijken zonder ondertitels wil nog niet echt. Na een jaar ben ik dan een soort van teleurgesteld en valt m'n motivatie weg.
Hetzelfde bijvoorbeeld met gitaarspelen. Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd. Uiteindelijk zit er dan te weinig voortgang in en dan vind ik het niet leuk meer. Het zijn ook niet echt dingen die je kan delen. Goed genoeg worden voor een bandje zit er niet in als je eind 20 start met zoiets. Dan voelt het na een tijdje toch een beetje zinloos als er nooit iemand naar je luistert. En als er dan iemand wat hoort, staan ze op de stoep te klagen omdat de baby om 19:00 moet slapen.
Heb er geen hekel aan, maar ik vind dat vooral de aanleg leuk, een paar weekenden hard werken om zand, tuinaarde en de stenen op de goede plek te krijgen en vervolgens de planten erin. Daarna houd ik het netjes bij, prima op mooie dagen of tijdens telefoongesprekken (quote:Op dinsdag 21 mei 2019 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind je tuinieren leuk? Heeft mij altijd voldoening gegeven; ook gewoon met m'n handen in de grond wroeten. Maar ja, kleinzoon van een boerenpummel he?
Mooi gezegd. Dingen lopen anders dan je wilt.quote:Op vrijdag 24 mei 2019 16:46 schreef SeLang het volgende:
Bijna alle belangrijke draaipunten in zowel de wereldgeschiedenis als in je persoonlijke leven zijn "black swans" (onvoorspelbare gebeurtenissen met grote impact), zowel positief als negatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |