abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186889275
Toen ik studeerde had ik altijd een aantal doelen of momenten in de nabije toekomst waar ik naar toe werkte. Dus bijvoorbeeld, het halen van een bachelor, stage, afstuderen. Daarna was het doel een baan zoeken, een woning vinden, een huis zien te kopen, etc. Nu werk ik een jaar of 8, ben 32 en woon bijna 5 jaar in m'n koophuis waarvan ik al een goed deel heb afbetaald.

Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt. :z

Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.

Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
pi_186889382
Iets goeds doen voor anderen.
pi_186889804
quote:
15s.gif Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende: Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?
Somebody that I used to know
  donderdag 16 mei 2019 @ 21:40:02 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_186891731
Wat voor een werk doe je? Kun je daar geen doelen zetten? Als niet; misschien dat een andere baan je dit zou kunnen geven?

En heb je een vriendin en kinderen of uitzicht op kinderen?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_186891803
quote:
15s.gif Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt. :z

Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.

Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.

Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt. Overigens heet zoiets "midlife crisis" of zoiets. In ieder geval word je er sterker van.

Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_186891871
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:05 schreef Postbus100 het volgende:
Zeker, maar een beetje creativiteit kan iemand wel op weg helpen. Ook loslaten van oude gewoontes, ideeën en omgevingen en nieuwe omarmen, kan een stuk opluchting geven…...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 mei 2019 @ 21:57:12 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186892879
Geen topics kapen. Posts verwijderd.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_186893412
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik was vroeger gelovig
Oh? :o
quote:
en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.
Wel herkenbaar, al zit ik nog in het proces van opener worden (gaat nog niet zo goed :@ ) de wereld ligt iig een stuk opener voor me, het aantal mogelijkheden neemt toe.
quote:
Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt.
Denk het ook. Vandaar mijn vraag terug :P
quote:
Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Mooi hoe je het bij jezelf houdt.
pi_186893855
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:04 schreef Postbus100 het volgende:

Oh? :o

Hoe zou ik dit interpreteren?

quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:04 schreef Postbus100 het volgende:
Mooi hoe je het bij jezelf houdt.
Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.
pi_186894095
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zou ik dit interpreteren?

dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)
quote:
[..]

Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.
Klopt
pi_186894491
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:12 schreef Postbus100 het volgende:

dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)

Ik kom uit een reli-dorp met idem opvoeding/scholen, zo bijzonder was dat 50 jaar geleden niet. Pas toen ik kritisch ging nadenken op de universiteit, bleek wat ik geloofde, niet te werken en niet in overeenstemming met mijn waarnemingen. Langzamerhand ben ik meegedreven met de ontkerkelijking. Ik ken kerken van binnenuit en ook hun aanpak.
pi_186895559
Welk doel zou je graag hebben in je leven?
pindazakje
pi_186895624
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:40 schreef embedguy het volgende:
Wat voor een werk doe je? Kun je daar geen doelen zetten? Als niet; misschien dat een andere baan je dit zou kunnen geven?
Ik heb heel lang een baan gehad waarbij ik dat wel had. Ook altijd heel veel gewerkt en met plezier. Uiteindelijk ging het niet zo best met dat bedrijf en na 3 ontslagrondes te hebben overleeft, ben ik zelf wat anders gaan doen.

Eerst bij een groot bedrijf gewerkt waar niemand echt hard werkte. Hoewel het bedrijf op zich wel leuke dingen werkte, vond ik de sfeer en de werkhouding maar niets. Toen weer geswitched. Nu werk ik weer ergens anders. Hier is het wel druk, maar het zijn korte projectjes, waar ik ook niet de voldoening uit kan halen wat ik eerst deed.

Ik vraag me af of ik wat ik bij m'n eerste baan had, ooit weer ga vinden. Niet zo zeer omdat er geen andere leuke banen zijn, maar vooral omdat mijn kijk op het werk door al die gebeurtenissen bij m'n eerste baan nogal is veranderd.
quote:
En heb je een vriendin en kinderen of uitzicht op kinderen?
Nope.
  donderdag 16 mei 2019 @ 22:42:54 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186895908
Is je baan niet gewoon te saai en te voorspelbaar?
pi_186895947
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.

Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt. Overigens heet zoiets "midlife crisis" of zoiets. In ieder geval word je er sterker van.

Ik ben ook niet materialistisch. Typ nu nog op m'n studielaptop uit 2009 bijvoorbeeld. Als ie stuk gaat, geen probleem, dan haal ik een nieuwe, maar ik geef niet veel geld aan dat soort dingen uit. Vrijheid vind ik veel belangrijker, dus weinig verplichtingen, zowel in het gewone leven, als financieel. De verplichting om werk te hebben, kom ik voorlopig niet echt onderuit. :P

Buitenactiviteiten houd ik ook van. Ik reis graag, maar in het werkende leven blijft dat toch bij die paar keer 1 tot 3 weken weg per jaar. Toch vind ik hier niet direct een doel in of zo. Misschien ook wel een van de oorzaken van dit gemis: M'n absolute top drie qua reiswensen heb ik al gehad in de laatste drie jaar.
pi_186896314
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Welk doel zou je graag hebben in je leven?
Als ik dat wist, zou het wel makkelijk zijn. Op dit moment heb ik echt geen idee. Ik zoek inspiratie. Nu krijg ik vooral de neiging om iets kunstmatigs te zoeken, zoals een lange fiets of voetreis maken.

quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Is je baan niet gewoon te saai en te voorspelbaar?
De baan zelf valt wel mee. Het werkende leven is wel heel voorspelbaar en repetitief. Ik heb door m'n eerste baan geleerd te relativeren. Ik heb daar altijd keihard gewerkt om vervolgens ook de keiharde kant van het bedrijfsleven te zien. Daardoor is werk gewoon niet echt spannend meer en denk ik heel makkelijk: als het misgaat, niet lukken wil of niet leuk meer is, dan stop ik toch gewoon.
pi_186896361
Heel herkenbaar TS...zit namelijk in hetzelfde schuitje. Wat ik dan bij mezelf merk is dat ik nog wel eens verval in een nihilistische levensstijl. Weinig zelfzorg en dat mondt dan uit in teveel roken, drinken, weinig slapen en te laat op werk komen. Dan zit je erop een gegeven moment nogal ongelukkig bij kan ik je vertellen :')

En wat je zegt over de boel achter te laten en de wereld over te fietsen herken ik zeker ook. Ik bedoel ja je hebt een huis en een baan. Je draait keurig mee in de maatschappij, maar ja...is dat nu je jongensdroom...''keurig meedraaien in de maatschappij''

Denk in ieder geval dat het goed is als je iets onderneemt wat je erg leuk/interessant lijkt, maar je tot nu toe altijd links heb laten liggen. Er zal vast wel iets zijn wat je al een hele tijd wil doen, maar wat er nog niet van is gekomen. Tip: ga dat doen.
pi_186896931
Kan je het niet zoeken in persoonlijke ontwikkeling in plaats van materiële dingen? of een nieuwe hobby, weet ik veel, ga alle postzegels die er nog bestaan verzamelen ofzo.
pi_186896961
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:51 schreef Bill_Hillie het volgende:
Heel herkenbaar TS...zit namelijk in hetzelfde schuitje. Wat ik dan bij mezelf merk is dat ik nog wel eens verval in een nihilistische levensstijl. Weinig zelfzorg en dat mondt dan uit in teveel roken, drinken, weinig slapen en te laat op werk komen. Dan zit je erop een gegeven moment nogal ongelukkig bij kan ik je vertellen :')
Daar ik heb ik dan weer geen last van. Ik kook altijd netjes voor mezelf, eet redelijk gezond, slapen zou iets meer mogen, maar ik ben altijd netjes voor 8:00 op kantoor, sport een paar keer per week.
quote:
En wat je zegt over de boel achter te laten en de wereld over te fietsen herken ik zeker ook. Ik bedoel ja je hebt een huis en een baan. Je draait keurig mee in de maatschappij, maar ja...is dat nu je jongensdroom...''keurig meedraaien in de maatschappij''
Dat is het probleem een beetje, er is eigenlijk gewoon geen uitdaging meer.
quote:
Denk in ieder geval dat het goed is als je iets onderneemt wat je erg leuk/interessant lijkt, maar je tot nu toe altijd links heb laten liggen. Er zal vast wel iets zijn wat je al een hele tijd wil doen, maar wat er nog niet van is gekomen. Tip: ga dat doen.
Daar ben ik eigenlijk nooit echt achter gekomen. Ik sport regelmatig, speel wel eens gitaar of keyboard, heb nog een taal erbij geleerd. Alleen zijn dat vaak weer periodes en wordt het nooit echt een passie of zo.
  donderdag 16 mei 2019 @ 23:08:29 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186897299
Een gezin houdt je wel weer een jaar of 18 bezig. Minstens.
KuikenGuppy
pi_186897326
Ga daten?
pi_186901700
Ik zou je willen aanraden om eens een cursus mindfullness of meditatie te proberen :)
pi_186901721
Keep it simple, het doel van het leven, is leven.

Hoe zie je simpelweg leven voor je op deze planeet? Nou dan streef je daar naar toe naar whatever beeld je daarbij hebt.

Voila, gratis doel voor je.
pi_186903612
Denk dat veel mensen nog als doel hebben wat jij al hebt bereikt :P
Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen. Misschien toch een risico nemen en die fietstocht doen of onbetaald verlof een optie?

Ik zelf heb ook niet echt een doel in het leven. Ben ook geen ambitieus persoon.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 10:35:30 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_186903860
quote:
Toen ik studeerde had ik altijd een aantal doelen of momenten in de nabije toekomst waar ik naar toe werkte. Dus bijvoorbeeld, het halen van een bachelor, stage, afstuderen. Daarna was het doel een baan zoeken, een woning vinden, een huis zien te kopen, etc. Nu werk ik een jaar of 8, ben 32 en woon bijna 5 jaar in m'n koophuis waarvan ik al een goed deel heb afbetaald.

Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.

Fietsen naar Azië gaat op een gegeven moment ook saai worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 17 mei 2019 @ 10:57:23 #26
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186904172
Welkom trouwens bij het dertigersdilemma ;).
KuikenGuppy
pi_186905848
De wereld verbeteren, een eindeloos doel. Dit kan van alles zijn. Van projecten voor je wijk/dorp/stad, projecten in het buitenland, vrijwilligerswerk ten behoeve van goede doelen, noem maar op... gezondheid, sport, armoede, dierenbescherming, er is voldoende om je op te richten. Maar ja, dat streelt je ego wellicht niet genoeg.
pi_186906362
Lees eens het boek: Dertigers dilemma van Nienke Wijnants. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik ben 32 en heb lang hetzelfde gevoel gehad. Na het lezen van dit boek werd alles een stuk duidelijker. Het is ook een vraag/probleem waar bijna alle 30ers mee lopen. Je komt uit je tienerjaren en je jongvolwassen tijd en je komt in een periode waarin je een ' stabiel' bestaan hebt.

Voor mijzelf, ik heb uitdagingen en doelen gezocht in reizen, mijn hobby (muziek maken) en ik ben vorig jaar van functie veranderd. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar het heeft mij een gevoel van vernieuwing gegeven waardoor alles weer interresanter werd.
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 18:40:55 #29
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186911919
Waarom zou je een doel moeten hebben in je leven?
Doe gewoon waar je zin in hebt voor die hopelijk 80/90 jaar dat je hier bent...

Het leven is tekort en te nietszeggend om er een doel aan te moeten verbinden als je dat van nature niet hebt. Live a happy life. En dat doe je naar mijn idee door te doen wat je leuk vindt zonder te zwaar aan het leven te tillen :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 17 mei 2019 @ 19:42:14 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186913205
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 18:40 schreef onlogisch het volgende:
Waarom zou je een doel moeten hebben in je leven?
Doe gewoon waar je zin in hebt voor die hopelijk 80/90 jaar dat je hier bent...

Het leven is tekort en te nietszeggend om er een doel aan te moeten verbinden als je dat van nature niet hebt. Live a happy life. En dat doe je naar mijn idee door te doen wat je leuk vindt zonder te zwaar aan het leven te tillen :)
Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.
pi_186913673
Stel dan doelen.
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 20:15:41 #32
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186914214
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.
Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettig :)
4045
onlogisch
pi_186914228
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 12:48 schreef Cockwhale het volgende:
De wereld verbeteren, een eindeloos doel. Dit kan van alles zijn. Van projecten voor je wijk/dorp/stad, projecten in het buitenland, vrijwilligerswerk ten behoeve van goede doelen, noem maar op... gezondheid, sport, armoede, dierenbescherming, er is voldoende om je op te richten. Maar ja, dat streelt je ego wellicht niet genoeg.
Hier zat ik ook aan te denken: kijk eens om je heen en zie waar nood is en ga eens kijken of je kunt helpen. En dat zuigt je vanzelf verder in een wereld vol betekenis waar je eerst geen weet van had.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:17:09 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186914265
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettig :)
Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zin ;)
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 20:18:09 #35
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186914294
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zin ;)
Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt. :)
4045
onlogisch
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:20:19 #36
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186914360
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:18 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt. :)
Hoe dan ook, TS heeft er last van. Anders meldt ie zich niet.
pi_186918341
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:19 schreef Yasmin23 het volgende:
Denk dat veel mensen nog als doel hebben wat jij al hebt bereikt :P
Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen. Misschien toch een risico nemen en die fietstocht doen of onbetaald verlof een optie?

Ik zelf heb ook niet echt een doel in het leven. Ben ook geen ambitieus persoon.
Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.

Onbetaald verlof heb ik al eens gedaan voor een aantal maanden. Toen gereisd en o.a. twee van m'n top drie reiswensen gedaan. Was heel gaaf en zou dat nog wel eens willen doen, maar tegelijkertijd is dat iets wat ik maar eens de paar jaar zou kunnen doen, tenzij ik overwaarde ga cashen.
pi_186918442
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.

Onbetaald verlof heb ik al eens gedaan voor een aantal maanden. Toen gereisd en o.a. twee van m'n top drie reiswensen gedaan. Was heel gaaf en zou dat nog wel eens willen doen, maar tegelijkertijd is dat iets wat ik maar eens de paar jaar zou kunnen doen, tenzij ik overwaarde ga cashen.
Vind het helemaal niet verwend klinken. Zo was het niet bedoeld :)

Meer wat doe je dan als je de eerste doelen voor de meeste dan al hebt bereikt op jonge leeftijd. Zou je zo geen tips kunnen geven eigenlijk. Misschien toch serieus kijken naar die fietstocht als dat iets is wat je graag zou doen.
pi_186918449
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.
Je moet niks ;) (!)

Serieus, wat zou je willen doen? Of wat vind je belangrijk in het leven? (=waarden)
pi_186918525
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.

Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.

Vrienden komen en gaan altijd. Ik heb niet echt goede vrienden gehad de laatste jaren, wel gewoon mensen met wie ik af en toe wat doe, maar het is altijd een soort van tijdelijk. Net ook bijvoorbeeld naar een café geweest met wat mensen die ik via via kende. Heel gezellig, zal vast nog wel eens gaan, maar of ik ze over een jaar nog spreek.. geen idee.
pi_186918655
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Je moet niks ;) (!)

Serieus, wat zou je willen doen? Of wat vind je belangrijk? (=waarden)
tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
pi_186918661
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.

Vrienden komen en gaan altijd. Ik heb niet echt goede vrienden gehad de laatste jaren, wel gewoon mensen met wie ik af en toe wat doe, maar het is altijd een soort van tijdelijk. Net ook bijvoorbeeld naar een café geweest met wat mensen die ik via via kende. Heel gezellig, zal vast nog wel eens gaan, maar of ik ze over een jaar nog spreek.. geen idee.
Misschien nog een studie doen om weer iets nieuws te leren? of een taal?
pi_186918722
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:41 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
Kan je de vraag 'wat vind je belangrijk in het leven?' ook niet beantwoorden? Probeer het eens... Het hoeft niet in één keer perfect he?
  vrijdag 17 mei 2019 @ 22:45:14 #44
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_186918758
Jouw doel is het vinden van een doel
pi_186918812
Doe maar heeft hier een leuk liedje over gemaakt : ‘ Is dit alles’. (Oehoehoehoeoe).

Is normaal. Zoek wat leuks om te doen, er is niets mis met je.
Whatever...
pi_186918850
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:21 schreef muiske41 het volgende:
Lees eens het boek: Dertigers dilemma van Nienke Wijnants. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik ben 32 en heb lang hetzelfde gevoel gehad. Na het lezen van dit boek werd alles een stuk duidelijker. Het is ook een vraag/probleem waar bijna alle 30ers mee lopen. Je komt uit je tienerjaren en je jongvolwassen tijd en je komt in een periode waarin je een ' stabiel' bestaan hebt.
Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.
quote:
Voor mijzelf, ik heb uitdagingen en doelen gezocht in reizen, mijn hobby (muziek maken) en ik ben vorig jaar van functie veranderd. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar het heeft mij een gevoel van vernieuwing gegeven waardoor alles weer interresanter werd.
Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.
pi_186919326
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:48 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.
[..]

Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.
Volgens mij is een doel iets dat je niet geforceerd kunt stellen. Daarnaast is het mijns inziens ook gewoon een kwestie van niet te veel verwachtingen van het leven hebben.

Valt me zo vaak op bij mensen rond deze leeftijd (30). Veel te hoge verwachtingen gehad altijd van alles. Opgegroeid met series waarin mensen leven als jetsetters. Bijna iedereen heeft universiteit gedaan en verwacht een internationale Harvey Specter achtige carriere, maar uiteindelijk beland je gewoon bij een suffe afdeling bij een bank ofzo waar niemand echt om het werk geeft, en dan ga je denken : is dit alles?

Herken wel veel van je OP, denk dat ik een vergelijkbaar leven heb : de basis is prima, het is comfortabel, maar het gaat nergens naartoe.

Mijn eigen doel is wél een stabiel, huisje boompje beestje leven. Maargoed, hoe concreet is zo'n doel? En en relatie, gezin : je kunt het niet forceren, dus kun je dat dan wel een doel noemen? Het is wat anders dan 10 KG afvallen, daarvoor kun je een plan van aanpak opstellen en je hebt zelf volledig in de hand of het uit komt.

Uiteindelijk ben ik zelf van mening dat het leven maar heel beperkt maakbaar is, en dat je levensverhaal aan het eind van de rit vooral wordt geschreven door wat je min of meer toevallig is overkomen. Je kunt wel een beetje sturen, maar niet te veel. Daarom zou ik gewoon doen wat je leuk vindt. En in je (onder)bewuste weet je het denk ik echt wel als je bepaalde doelen/wensen hebt die je uit angst/passiviteit op de lange baan aan het schuiven bent. Pak die dan op :)
pi_186919694
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.

Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.

En soms is het ook gewoon een kwestie van gewoon ergens beginnen.
pi_186923849
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 23:17 schreef Postbus100 het volgende:
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.

Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.

Exact. Je wilt iets vinden dat vervulling geeft.

Ik vind een deel in mijn werk. Dat is mentaal een echte uitdaging en geen dag hetzelfde. Een mix van het leiden van hoogopgeleide mensen en het oplossen van complexe technische problemen, het creeeren van nieuwe technologie.

Aan de andere kant word ik heel
Blij van in de natuur zijn. Bergen beklimmen, de wildernis in. Dat geeft een soort heel natuurlijke vervulling.

Dan heb ik nog wat hobbies zoals koken, sporten. Samen is dat een basis om zelf met voldoende plezier en voldoening in het leven te staan en zo ook iets mee te geven aan mijn kinderen.

Aan de andere kant is het leven gewoon Ag en toe een beetje saai en stellen wij allemaal weinig voor. Zeer weinig mensen zijn tot grootse dingen in staat, laat staan dat ze het ook nog doen. En dan nog, op welke schaal? Kortom; een beetje acceptatie dat hetallemaal niet zo serieus hoeft helpt enorm.

Maak een beetje plezier, doe nieuwe en spannende dingen, leer mensen kennen, geniet van wat er is. Maar maak het niet te zwaar allemaal. Calvinisme is prima om je gedrag enigszins te sturen, maar het schuldgevoel dat er bij hoort is slopend voor de moraal.

Dus wees spaarzaam, zuinig, gedraag je goed en niet al te hedonistisch, maar voel je ook niet al te schuldig over hoe zalen zijn.

[ Bericht 18% gewijzigd door Spanky78 op 18-05-2019 09:18:48 ]
Whatever...
  zaterdag 18 mei 2019 @ 09:32:20 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_186924068
Later = nu!

Dus je doel is om vandaag (of de komende dagen/ weken/ maanden) de dingen te doen die je altijd al wilde doen. En daarna komen er vanzelf weer nieuwe toffe dingen die je wil doen, want je interesses veranderen ook door de jaren heen.

Tot in je 20's heb je eigenlijk alleen maar je hele leven op school gezeten en sta je een beetje op auto-pilot en kabbel je met de stroom mee en doet de dingen die "moeten" of belangrijk zijn voor "later". Dan begin je met werken en is dat vaak een beetje hetzelfde, zeker als je jezelf allerlei molenstenen om je nek gaat hangen zoals koophuizen, hypotheken en dergelijke. Voor je het weet is je leven voorbij.

Doorbreek dat patroon door te besluiten dat "later" nu is aangebroken! En als je dat (nog) niet kunt op dit moment (door financiën of andere redenen), dan heb je bij deze een doel gevonden voor de komende paar jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 mei 2019 @ 09:53:45 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186924296
Ik haal ook veruit de meeste voldoening uit mijn werk. En zonder dat zou ik me behoorlijk verloren voelen. Dat vind ik dan weer een enge gedachte.. want ik heb ook een kinderwens en als we daar werk van maken, dan kan ik de ontwikkeling op mijn werk voorlopig wel even in de koelkast schuiven.

Maar dus, TS. Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst je eigen motivatie snappen. Ben jij als mens resultaatgericht of haal jij er voldoening uit dat anderen genieten en groeien?

Om maar voorbeeld te geven: ik geloof uit de grond van mijn hart dat stilstaan achteruitgang is voor de mens. Er moet altijd een ontwikkeling zijn ergens, anders word ik doodongelukkig. Ik ben resultaatgericht, en ik geef mijzelf dus doelen en projecten mee naast het werk. Huis gekocht. Verbouwing fase 1 klaar. Verbouwing fase 2 komt eraan. 'Project' gezinsuitbreiding in de voorbereiding. Als ik dat niet doe, dan ga ik me zo voelen als jij.

Ken jezelf, dan kun je dit gevoel 'wegmanagen'.

[ Bericht 54% gewijzigd door Seven. op 18-05-2019 09:59:09 ]
Resistance is futile.
pi_186924651
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Over de Veluwe lopen ook hele mooie fietspaden.
pi_186925103
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:41 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Reageer dan eens op berichten die je tips geven ipv blijven janken over je zware leven.
pi_186925759
Tsja ik denk dat je je comfortzone uit moet durven gaan. Nu is alles stabiel en heb je gewoon een grote comfortzone.

Moet je niet in ontwikkeling blijven voor je werk? In mijn branche wordt regelmatig gereorganiseerd, dus ik heb om interessant te blijven voor de arbeidsmarkt ook allerlei cursussen/opleidingen naast m'n baan gedaan, bijvoorbeeld een HBO jaarprogramma bij NCOI. Ik vond het nog leuk ook en sloot het programma af met een dikke 7. Maar toen ik het voor het eerst deed was het natuurlijk best eng; ik wist niet van tevoren of ik genoeg in huis had om een studie naast een fulltimebaan tot een succes te kunnen brengen. Dat in ontwikkeling blijven is waar ik veel voldoening uit haal. Soms kan het ook uit de baan zelf komen, door nieuwe projecten op te pakken. Ik heb ook ooit serieus overwogen om in de OR te gaan of vakbond kaderlid te worden. Ik hoopte op die manier enige invloed te hebben op beslissingen aangaande de flexibilisering van de arbeidsmarkt en al die reorganisaties. Maar toen dat van de grond begon te komen moest ik helaas weg bij die werkgever. Wellicht bij mijn nieuwe werkgever ooit, maar ik moet eerst weer dienstjaren opbouwen en/of een vast contract hebben.

En natuurlijk helpen sociale kringen. Ik spreek regelmatig af met vrienden en ben ook lid van een sportvereniging. Daar doe ik ook regelmatig kaderwerkzaamheden. Ook daar genoeg ontwikkelmogelijkheden. Stel je eens beschikbaar voor kascontrole, dat is dan weer een opstap naar penningmeester. Maar stel je juist beschikbaar voor een vrijwilligersfunctie waarvan je niet helemaal zeker weet of je het kunt maar wel rationele argumenten te verzinnen zijn dat je het kan, dan treed je namelijk optimaal buiten je comfortzone.

Ik heb geen vrouw en kinderen, maar op zich krijg ik genoeg voldoening uit andere dingen waardoor ik me nooit eenzaam voel oid. Ik wil mezelf juist af en toe kunnen terugtrekken. Ik erger me wel eens aan de turbulentie in mijn branche omdat ik vaak niet uit eigen beweging weg moet. Maar goed, misschien is de andere kant van dat spectrum ook niet leuk.
pi_186931355
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 10:56 schreef Cockwhale het volgende:
Reageer dan eens op berichten die je tips geven ipv blijven janken over je zware leven.
Dat dus.
pi_186940789
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 10:56 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Beetje gefrustreerd of zo? :')

Volgens mij zeg ik juist dat het leven te makkelijk is ipv te zwaar.
pi_186941157
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:53 schreef Seven. het volgende:
Ik haal ook veruit de meeste voldoening uit mijn werk. En zonder dat zou ik me behoorlijk verloren voelen. Dat vind ik dan weer een enge gedachte.. want ik heb ook een kinderwens en als we daar werk van maken, dan kan ik de ontwikkeling op mijn werk voorlopig wel even in de koelkast schuiven.

Maar dus, TS. Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst je eigen motivatie snappen. Ben jij als mens resultaatgericht of haal jij er voldoening uit dat anderen genieten en groeien?
Ik ben heel resultaatgericht, eigenlijk is alles wat ik doe. Soms handig, soms leg ik onnodig veel druk op mezelf en vergeet ik te genieten van dingen.

Met werk is het vaak handig, al moet ik wel oppassen dat ik mezelf niet voorbij loop. In m'n vrije tijd is het soms weleens nutteloos. Als ik op vakantie kan kiezen uit verschillende hikes, of bergen of wat dan ook, dan ga ik altijd voor de langste, hoogste, verste, zwaarste.
quote:
Om maar voorbeeld te geven: ik geloof uit de grond van mijn hart dat stilstaan achteruitgang is voor de mens. Er moet altijd een ontwikkeling zijn ergens, anders word ik doodongelukkig. Ik ben resultaatgericht, en ik geef mijzelf dus doelen en projecten mee naast het werk. Huis gekocht. Verbouwing fase 1 klaar. Verbouwing fase 2 komt eraan. 'Project' gezinsuitbreiding in de voorbereiding. Als ik dat niet doe, dan ga ik me zo voelen als jij.
Op die manier heb ik m'n hele leven ook ingevuld op de laatste 3-4 jaar na. Toen was m'n huis af, alles nieuw, werk vrij stabiel en doorgroeien is lastig. Kinderwens e.d. is bij mij niet van toepassingen, dus daar zitten ook geen projecten in. :P Maar nu ben ik wel op zoek naar iets nieuws.
quote:
pi_186941524
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 23:17 schreef Postbus100 het volgende:

Ik denk dat gelijk hebt. Voor mij geldt dan dat ik het belangrijk of leuk vind om moeilijke dingen te doen en dat vervolgens te kunnen delen met anderen. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar ik vind het leuk om iets zwaars te doen en dan te kunnen vertellen dat ik iets volbracht heb. Op de een of andere manier vol ik me dan gewaardeerd of zo. ( :') )
pi_186942076
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik denk dat gelijk hebt. Voor mij geldt dan dat ik het belangrijk of leuk vind om moeilijke dingen te doen en dat vervolgens te kunnen delen met anderen. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar ik vind het leuk om iets zwaars te doen en dan te kunnen vertellen dat ik iets volbracht heb. Op de een of andere manier vol ik me dan gewaardeerd of zo. ( :') )
Ah,oke.
Wat zijn moeilijke dingen voor jou?
pi_186942114
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:32 schreef SeLang het volgende:
Later = nu!

Dus je doel is om vandaag (of de komende dagen/ weken/ maanden) de dingen te doen die je altijd al wilde doen. En daarna komen er vanzelf weer nieuwe toffe dingen die je wil doen, want je interesses veranderen ook door de jaren heen.

Tot in je 20's heb je eigenlijk alleen maar je hele leven op school gezeten en sta je een beetje op auto-pilot en kabbel je met de stroom mee en doet de dingen die "moeten" of belangrijk zijn voor "later". Dan begin je met werken en is dat vaak een beetje hetzelfde, zeker als je jezelf allerlei molenstenen om je nek gaat hangen zoals koophuizen, hypotheken en dergelijke. Voor je het weet is je leven voorbij.

Doorbreek dat patroon door te besluiten dat "later" nu is aangebroken! En als je dat (nog) niet kunt op dit moment (door financiën of andere redenen), dan heb je bij deze een doel gevonden voor de komende paar jaar.
Wat jij doet lijkt me heel gaaf. Veel van de wereld zien, reizen, lange stukken lopen. Ook bijvoorbeeld die wandeltochten van Levinson Wood vind ik heel gaaf.

Hoewel ik het aardig voor elkaar heb qua werk en financiën, ben ik nu niet in staat op te stoppen met werken of elk jaar lange sabbaticals te nemen om zoiets te gaan doen. Een koophuis met hypotheek geeft me overigens pak en beet de helft van de maandlasten die ik zou hebben met een minimaal huurhuis in de vrije sector in mijn regio. Ik denk niet dat ik daarmee beter af zou zijn. Ik probeer wel eens in de paar jaar een paar maanden vrij te nemen. Langer zou betekenen dat ik m'n overwaarde moet cashen en dat wordt wel weer heel radicaal. :P

Ik zou kunnen zeggen dat ik dat als doel ga zetten en ergens heb ik dat doel ook wel een beetje. Maar ik heb nog wel een jaar of 7-8 nodig om echt hypotheekvrij te zijn en dat soort vrijheden te realiseren. En dat als enig doel vind ik ten eerste nogal ver weg en ten tweede geeft alleen een financieel doel ook niet echt direct voldoening.
pi_186942188
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:53 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat zijn moeilijke dingen voor jou?
Kan enerzijds lastige projecten op het werk zijn, en anderzijds bijvoorbeeld een berg van x-duizend meter beklimmen.
pi_186942376
Hm,

En genieten an sich?

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben heel resultaatgericht, eigenlijk is alles wat ik doe. Soms handig, soms leg ik onnodig veel druk op mezelf en vergeet ik te genieten van dingen.
*ahum*
pi_186945114
De meeste mensen nemen een gezin..
pi_186946148
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Beetje gefrustreerd of zo? :')

Volgens mij zeg ik juist dat het leven te makkelijk is ipv te zwaar.
En toch jank je. Je komt verwaand over.
pi_186954141
Oefenen voor de dood.

Dat dood zijn duurt zo lang, kan je maar beter goed voorbereid zijn.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  zondag 19 mei 2019 @ 11:26:47 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186960501
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Met werk is het vaak handig, al moet ik wel oppassen dat ik mezelf niet voorbij loop. In m'n vrije tijd is het soms weleens nutteloos. Als ik op vakantie kan kiezen uit verschillende hikes, of bergen of wat dan ook, dan ga ik altijd voor de langste, hoogste, verste, zwaarste.
[..]

Op die manier heb ik m'n hele leven ook ingevuld op de laatste 3-4 jaar na. Toen was m'n huis af, alles nieuw, werk vrij stabiel en doorgroeien is lastig. Kinderwens e.d. is bij mij niet van toepassingen, dus daar zitten ook geen projecten in. :P Maar nu ben ik wel op zoek naar iets nieuws.
[..]

Als je privé alles op de rit hebt, dan is het tijd om meer uitdaging in je werk te zoeken. Blijkbaar is de balans momenteel zoek. Toch maar eens kijken naar een andere baan?
Resistance is futile.
pi_186963991
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als je privé alles op de rit hebt, dan is het tijd om meer uitdaging in je werk te zoeken. Blijkbaar is de balans momenteel zoek. Toch maar eens kijken naar een andere baan?
Ik denk eerlijk gezegd dat het beter zou zijn om voldoening uit je privéleven te halen, dan uit werk. Ik heb jaren lang met veel plezier heel hard en veel gewerkt, maar terugkijkend voelt dat toch een beetje leeg aangezien ik daar zelf weinig aan het gehad uiteindelijk. Ik denk dat mensen met een saaie baan, maar leuk privéleven beter af zijn, dan andersom.

Ik ben overigens net een paar weken terug een andere baan begonnen, m'n tweede switch uit m'n carrière in vrij korte tijd. Het werk is niet vervelend, mensen en sfeer zijn ook goed, maar echt heel veel voldoening geeft het nog niet. Ik ga dit sowieso wat meer tijd geven. Nog eens wisselen lijkt me niet zo verstandig op dit moment.

De basis in m'n privéleven is prima, de voldoening is er niet echt. Dus ik zou het zelf eerder daar zoeken.
pi_186964018
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 22:58 schreef Postbus100 het volgende:
Hm,

En genieten an sich?
[..]

*ahum*
Genieten van dingen zou ik meer moeten doen. Ik heb altijd de neiging om altijd maar vooruit te kijken. Bijvoorbeeld tijdens hardlopen, ben ik vooral bezig met aftellen, dan van het buiten zijn aan het genieten. Wil ook weer niet zeggen dat ik helemaal nergens van geniet, de plekken die ik tijdens het reizen heb gezien en gedaan waren echt heel gaaf. Maar wat minder vooruitkijken zou beter zijn.
pi_186964187
quote:
z

Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtje :P

Vanaf februari (als ik ben afgestudeerd) wil ik naar China fietsen.

TRV / Op de fiets naar China
  zondag 19 mei 2019 @ 18:29:27 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_186968739
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 14:30 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Genieten van dingen zou ik meer moeten doen. Ik heb altijd de neiging om altijd maar vooruit te kijken. Bijvoorbeeld tijdens hardlopen, ben ik vooral bezig met aftellen, dan van het buiten zijn aan het genieten. Wil ook weer niet zeggen dat ik helemaal nergens van geniet, de plekken die ik tijdens het reizen heb gezien en gedaan waren echt heel gaaf. Maar wat minder vooruitkijken zou beter zijn.
Dit is iets wat ik bij veel mensen zie (o.a. op reis). Mensen zijn vaak zo met een resultaat bezig (bijvoorbeeld een lange trail completeren etc) dat ze vergeten van het moment zelf te genieten. Achteraf hebben ze dan spijt dat ze niet wat meer tijd hebben genomen om te focusseren op al het moois dat ze onderweg tegenkomen en geven toe bijna de hele tocht vooral naar hun eigen voeten te hebben gekeken.

Zelf heb ik daar gelukkig weinig last van - het officiële doel is nooit het echte doel maar een means to an end. Een excuus om een mooi avontuur te beleven. Maar ik weet niet of dat iets is wat je kunt leren of dat het gewoon hard-wired is in je genen. Ik hoop voor jou en anderen dat het wel is te leren is, dat het een soort conditionering is.

Wat andere dingen betreft (ik neem als voorbeeld even geld) kan het helpen om je eens voor te stellen wat je zou doen als je bijvoorbeeld 10x zoveel zou hebben. Wat zou je dan anders doen vergeleken met nu? Vaak is dat verrassend weinig. In dat geval realiseer je je dus dat je je op het verkeerde focusseert. Of, als je wel dingen anders zou doen, is het werkelijk zo dat de beperking daar ligt of kun je die wensen ook op een andere manier realiseren, in iets aangepaste vorm? Ik zie vaak dat mensen zichzelf barrieres inbeelden die helemaal niet bestaan.

We zijn geconditioneerd om altijd naar meer te streven en beelden ons dan barrières in die er eigenlijk niet zijn. Dat is ook het makkelijkst, want lekker lui. Het is veel makkelijker om in een maalstroom te blijven dan te analyseren wat je echt wilt en daar creatief oplossingen voor te verzinnen.

Wellicht is niet alles hier van toepassing op jou, maar misschien heb je er iets aan ;)
Mijn reisverslagen
pi_186969600
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 14:41 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtje :P

Vanaf februari (als ik ben afgestudeerd) wil ik naar China fietsen.

TRV / Op de fiets naar China
Zal ik doen. Ik heb je topic weleens gezien, wist eigenlijk niet dat je nog moet gaan. Nog nieuws mbt voorbereidingen?
pi_186969797
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 18:29 schreef SeLang het volgende:
en resultaat bezig (bijvoorbeeld een lange trail completeren etc) dat ze vergeten van het moment zelf te genieten. Achteraf hebben ze dan spijt dat ze niet wat meer tijd hebben genomen om te focusseren op al het moois dat ze onderweg tegenkomen en geven toe bijna de hele tocht vooral naar hun eigen voeten te hebben gekeken.

Zelf heb ik daar gelukkig weinig last van - het officiële doel is nooit het echte doel maar een means to an end. Een excuus om een mooi avontuur te beleven. Maar ik weet niet of dat iets is wat je kunt leren of dat het gewoon hard-wired is in je genen. Ik hoop voor jou en anderen dat het wel is te leren is, dat het een soort conditionering is.
Ik ben bang dat het voor een groot deel wel in je zit. Het is ook niet perse een complete ramp, want ik geniet nog steeds wel, alleen zal het bereiken van iets altijd mee blijven spelen.
quote:
Wat andere dingen betreft (ik neem als voorbeeld even geld) kan het helpen om je eens voor te stellen wat je zou doen als je bijvoorbeeld 10x zoveel zou hebben. Wat zou je dan anders doen vergeleken met nu? Vaak is dat verrassend weinig. In dat geval realiseer je je dus dat je je op het verkeerde focusseert. Of, als je wel dingen anders zou doen, is het werkelijk zo dat de beperking daar ligt of kun je die wensen ook op een andere manier realiseren, in iets aangepaste vorm? Ik zie vaak dat mensen zichzelf barrieres inbeelden die helemaal niet bestaan.

We zijn geconditioneerd om altijd naar meer te streven en beelden ons dan barrières in die er eigenlijk niet zijn. Dat is ook het makkelijkst, want lekker lui. Het is veel makkelijker om in een maalstroom te blijven dan te analyseren wat je echt wilt en daar creatief oplossingen voor te verzinnen.

Wellicht is niet alles hier van toepassing op jou, maar misschien heb je er iets aan ;)
Als ik 10x zoveel geld zou hebben als nu, zou het in ieder geval een stuk makkelijker zijn om zoiets als een lange fietstocht te gaan doen. Dan zou ik in ieder geval zonder zorgen m'n baan kunnen opzeggen en een jaar lang m'n huis kunnen aanhouden. En je hebt wel gelijk dat het nu ook wel zou kunnen, maar er komt wel een stuk meer gedoe en onzekerheid bij kijken. Nu zou ik niet m'n baan kunnen opzeggen en het huis kunnen aanhouden. Dus dan moet ik die verkopen of verhuren. Beide opties hebben hun risico's. Als je terugkomt, heb ik en geen baan en geen woning etc. Het is dus niet onhaalbaar, maar wel met onzekere gevolgen.

Verder heb ik er vandaag nog eens over nagedacht. Een ander probleem is waarschijnlijk dat ik te veel wil. Dingen die ik leuk zou vinden om te doen zijn: lange fiets/wandeltocht, serieuze bergen beklimmen, emigreren naar Zuid-Amerika, een kitcar bouwen, en eigenlijk kan ik nog wel een hoop toffe dingen noemen die ik zou willen doen. Misschien ben ik wel bang om een keuze te maken. Als ik namelijk voor een van die dingen kies, dan betekent het dat in ieder geval de komende xx jaar de andere dingen niet kan doen.
pi_186969833
Wat is een kitcar? :o Klinkt tof O+
pi_186969877
En wat ik me dan wel eens afvraag: in hoeverre zijn jouw dromen echt je eigen dromen, of in hoeverre zijn het de dromen van mensen die je 'benijdt'/hoog hebt?

ik bedoel: verre reizen maken: klinkt tof, of bergbeklimmingen doen, is dat ook echt je eigen passie, of vind je dat leuk omdat anderen dat leuk vinden, of omdat het stoer is?

Indien iemand anders dromen: wat zijn ècht je eigen dromen? (kan je zo klein en groot maken als je het zelf wil, en zo ver of zo dicht mogelijk bij huis)
pi_186970059
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:53 schreef Seven. het volgende:

Dit dus !
Bezig blijven en constant nieuwe dingen zoeken die je bezig houden en waar je naartoe kan leven !

Heb in de laatste 9 jaar zoveel dingen gedaan die sommige mensen in 30 jaar doen, maar imo is dat alleen maar goed !
Ik was hier...
pi_186970821
Het belangrijkste is niet wat je kiest, maar dat je kiest. En daar vervolgens wat van probeert te maken.
pi_186973390
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 20:10 schreef Haushofer het volgende:
Het belangrijkste is niet wat je kiest, maar dat je kiest. En daar vervolgens wat van probeert te maken.
QTF, niet kiezen is ook kiezen.
Whatever...
pi_186974245
In een ander land wonen is ook een optie. Alles nieuw, andere cultuur, taal,werkethos etc.

Ik heb in de laatste 10 jaar in 5 verschillende landen gewoont en gewerkt. Zolang je nog geen familie en vaste relatie hebt is alles mogelijk.

Je moet natuurlijk wel wat opgeven, maar dat is bij elke keuze.
pi_186976206
Zolang het maar uit jezelf komt /dicht bij jezelf is /gegrond is in jezelf. Ik weet niet hoe ik dat moet zeggen of uitleggen, maar dat dus.
  zondag 19 mei 2019 @ 23:40:45 #81
108913 Godshand
guide4you
pi_186976577
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:05 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk stelt hij die vraag ter inspiratie ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_186976982
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2019 19:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ben bang dat het voor een groot deel wel in je zit. Het is ook niet perse een complete ramp, want ik geniet nog steeds wel, alleen zal het bereiken van iets altijd mee blijven spelen.
[..]

Als ik 10x zoveel geld zou hebben als nu, zou het in ieder geval een stuk makkelijker zijn om zoiets als een lange fietstocht te gaan doen. Dan zou ik in ieder geval zonder zorgen m'n baan kunnen opzeggen en een jaar lang m'n huis kunnen aanhouden. En je hebt wel gelijk dat het nu ook wel zou kunnen, maar er komt wel een stuk meer gedoe en onzekerheid bij kijken. Nu zou ik niet m'n baan kunnen opzeggen en het huis kunnen aanhouden. Dus dan moet ik die verkopen of verhuren. Beide opties hebben hun risico's. Als je terugkomt, heb ik en geen baan en geen woning etc. Het is dus niet onhaalbaar, maar wel met onzekere gevolgen.

Verder heb ik er vandaag nog eens over nagedacht. Een ander probleem is waarschijnlijk dat ik te veel wil. Dingen die ik leuk zou vinden om te doen zijn: lange fiets/wandeltocht, serieuze bergen beklimmen, emigreren naar Zuid-Amerika, een kitcar bouwen, en eigenlijk kan ik nog wel een hoop toffe dingen noemen die ik zou willen doen. Misschien ben ik wel bang om een keuze te maken. Als ik namelijk voor een van die dingen kies, dan betekent het dat in ieder geval de komende xx jaar de andere dingen niet kan doen.
Ik begin mij beetje te ergeren aan je.

Ik lees alleen
IK IK IK IK

Want ik heb verder niet het idee dat jij in je werk voor veel anderen doet. Ik werk in de zorg dus buiten mijn werk is het inderdaad me time.

Als jij dan een doel wil waar anderen trots op je zijn, doe dan iets voor anderen of voor onze Moeder Aarde:
- ga de politiek in
- ga bij Green Peace, Milieudefensie, Meat the victims of juist bij United Consumers voor mij part
- ga koffie schenken in het bejaardenhuis.
- ga met verstandelijk gehandicapten koken of op pad

In plaats van je kut egotrips op de Mount Everest.
  maandag 20 mei 2019 @ 00:09:28 #83
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186977069
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2019 00:03 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik lees alleen
IK IK IK IK

Want ik heb verder niet het idee dat jij in je werk voor veel anderen doet. Ik werk in de zorg dus buiten mijn werk is het inderdaad me time.

Als jij dan een doel wil waar anderen trots op je zijn, doe dan iets voor anderen of voor onze Moeder Aarde:
- ga de politiek in
- ga bij Green Peace, Milieudefensie, Meat the victims of juist bij United Consumers voor mij part

Boh, lees in jouw stukje toch ook wel een hoop "ik".
pi_186977114
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 00:09 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Boh, lees in jouw stukje toch ook wel een hoop "ik".
Kan best. Maar hij verveelt zich en wil iets waar mensen trots op zijn.

2 vliegen in één klap. Desnoods is het toch die Everest in zijn blote reet op voor KiKa ofzo... :)
  maandag 20 mei 2019 @ 18:28:08 #85
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_186987909
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2019 00:03 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een bijzondere manier van een gesprek beginnen. Als je mij niet mag, dan loop je toch gewoon door en ga je naar iemand anders?
quote:
Ik lees alleen
IK IK IK IK

Volgens mij heb ik nergens geschreven wat voor werk ik doe. Alleen de zorg of het onderwijs doet wat voor anderen? Of vallen andere beroepen er ook onder? Zeg maar dingen van algemeen nut: een bakker, een stratenmaker, een architect.
quote:
- ga de politiek in

Wat een haat zeg. Wat weet je nu eigenlijk van mij op basis van dit topic?
pi_186988106
quote:
2s.gif Op zondag 19 mei 2019 19:22 schreef Postbus100 het volgende:
En wat ik me dan wel eens afvraag: in hoeverre zijn jouw dromen echt je eigen dromen, of in hoeverre zijn het de dromen van mensen die je 'benijdt'/hoog hebt?
De dingen die ik genoemd heb, heb ik uiteraard van anderen gehoord. Soms via via, soms op tv. Niet perse dat ik die mensen veel meer vind dan anderen, maar ik vind het gewoon tof wat zij hebben gedaan.
quote:
ik bedoel: verre reizen maken: klinkt tof, of bergbeklimmingen doen, is dat ook echt je eigen passie, of vind je dat leuk omdat anderen dat leuk vinden, of omdat het stoer is?
Ik kan op dit moment niet echt zeggen dat een van die dingen perse mijn passie is. Op dit moment heb ik geen passie en daar ben ik wel naar op zoek. Dus iets waar ik veel tijd en energie in kan steken en ook weer energie van terug krijg. Die dingen lijken mij gewoon gaaf. Het lijkt me tof om te doen en het met anderen te kunnen delen.
quote:
Indien iemand anders dromen: wat zijn ècht je eigen dromen? (kan je zo klein en groot maken als je het zelf wil, en zo ver of zo dicht mogelijk bij huis)
Anders dan die dingen die ik opschreef zou ik het niet weten. Ik zou het niet perse willen omschrijven als dromen, maar gewoon gave dingen. Hooguit zijn het nu dromen omdat ik er wel aan denk, maar het vooralsnog niet doe.
pi_186988717
Is er niet iets waar jouw vlammetje voor brandt? Niet te ingewikkeld maken. Wat je nu om je heen ziet (sla een plaatselijke krant open, kijk eens op een vrijwilligerssite, kijk naar wat past bij wat je nu doet, etc) en maak ergens werk van. Ik zag bijvoorbeeld gisteren hier op fok een vraag staan wanneer de zoektocht naar vrijwilligers voor het esf20 begint. Kijk, dat soort oproepjes zou je moeten aangrijpen om in beweging te komen, als het je tenminste leuk lijkt. En zo zijn er honderden onderwerpen. Als je iets leuks ziet, kijk of/hoe je aan kan sluiten. Niet te moeilijk denken.

(het is soms dichter bij huis dan je denkt en meer voor de hand liggend dan je kunt geloven.)

(zelf liep ik bijvoorbeeld al jaren met het idee /verlangen om een vreemde taal (beter) te leren/te verdiepen. Ik kon alleen nooit kiezen tussen Duits of Frans, omdat ik eigenlijk niet weet wat mijn favoriete vakantieland is, en ik daar toch wel iets van profijt van wil hebben. Was jarenlang een waakvlammetje in mijn hart. Paar jaar geleden ging ik op vakantie naar Engeland en toen vond ik het heel irritant dat ik niet wist wat nou de echte Engelse grammatica was. Ik had op de middelbare school de hoop opgegeven ooit fatsoenlijk Engels te kunnen. Op de uni moest ik wel, maar echt goed werd het nooit. Eenmaal terug van vakantie herinnerde ik me dat mijn collega het ooit over een bepaalde Engelse cursus had. Ik zocht en er bleek iets in de buurt te zijn. Ik had het gevoel dat ik naar het inloopspreekuur moest, en dat heb ik gedaan. Docent heeft me overgehaald deel te nemen, en met veel interesse ben ik de cursus gaan volgen. Sloot idd precies aan op wat ik zocht.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inmiddels ben ik weer in het buitenland geweest en mijn Engels is echt vooruit gegaan *O* ik lees nu ook 'gewoon' LOTR en ik kan het Engels altijd gebruiken voor m'n werk enzo.)

Moraal van het verhaal : denk niet te groot, denk niet dat het nù moet gebeuren, maar houd je oren, ogen en hart open naar wat voor jou van betekenis is. En durf ergens gewoon voor te gaan. Bij mij was het Engels (terwijl ik dacht dat het Frans of Duits moest zijn), bij jou is het misschien weer heel wat anders. En uniek. Succes

[ Bericht 10% gewijzigd door Postbus100 op 20-05-2019 20:34:27 ]
pi_186989905
Btw: sommige mensen pakken een project op, en delen de voortgang via fok. ideetje? ;)
pi_186990814
Dat soort dingen heb ik ook wel opgepakt. Een klein jaar geleden begonnen met Spaans leren. Inmiddels de Babbel app uitgespeeld en een jaar groepsles gehad. Ik kan nu redelijk een gesprekje voeren of een boek lezen, maar meedoen in een groep Spaanstaligen of een serie kijken zonder ondertitels wil nog niet echt. Na een jaar ben ik dan een soort van teleurgesteld en valt m'n motivatie weg.

Hetzelfde bijvoorbeeld met gitaarspelen. Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd. Uiteindelijk zit er dan te weinig voortgang in en dan vind ik het niet leuk meer. Het zijn ook niet echt dingen die je kan delen. Goed genoeg worden voor een bandje zit er niet in als je eind 20 start met zoiets. Dan voelt het na een tijdje toch een beetje zinloos als er nooit iemand naar je luistert. En als er dan iemand wat hoort, staan ze op de stoep te klagen omdat de baby om 19:00 moet slapen.
pi_186993178
Ik herken je vraag en probleem goed.
Inderdaad altijd (meetbare) doelen gehad en die behaald. Nu is het best wel leeg.

Ik heb een tijd gehad dat ik dacht dat reizen op zich een doel was. Zo veel mogelijk landen zien, maar dat gaf uiteindelijk geen voldoening.
Zelf probeer ik nu wat meer "in het nu" te leven, maar ik moet nog merken of het werkt.

Er zijn in elk geval nuttige dingen gepost, dus ik lees ook nog even mee.
pi_186997730
Een boekje dat ik erg interessant vond, is Steve Hagens "Meditation:now or never". Daarin staat heel mooi beschreven waarom dit soort pogingen uiteindelijk niet echt langdurig geluk opleveren
.

Wat ook paradoxaal is, is dat als je maar bezig bent om jezelf gelukkiger te maken, dit averechts kan werken. Richt je je meer op de ander via b.v. vrijwilligerswerk, dan worden we daar juist zelf ook gelukkig van.

En in deze "op het ik gerichte" maatschappij is dat denk ik (:P ) een belangrijk inzicht.
pi_186998978
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 06:41 schreef Haushofer het volgende:
Een boekje dat ik erg interessant vond, is Steve Hagens "Meditation:now or never". Daarin staat heel mooi beschreven waarom dit soort pogingen uiteindelijk niet echt langdurig geluk opleveren
.

Wat ook paradoxaal is, is dat als je maar bezig bent om jezelf gelukkiger te maken, dit averechts kan werken. Richt je je meer op de ander via b.v. vrijwilligerswerk, dan worden we daar juist zelf ook gelukkig van.

En in deze "op het ik gerichte" maatschappij is dat denk ik (:P ) een belangrijk inzicht.
Dit dus. Alleen wat tactischer verwoord dan mijn tirade :P
  dinsdag 21 mei 2019 @ 12:43:22 #94
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_187001762
Meedoen aan maatschappelijke normen :')
pi_187008669
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 20:58 schreef Schuifpui het volgende:
Dat soort dingen heb ik ook wel opgepakt. Een klein jaar geleden begonnen met Spaans leren. Inmiddels de Babbel app uitgespeeld en een jaar groepsles gehad. Ik kan nu redelijk een gesprekje voeren of een boek lezen, maar meedoen in een groep Spaanstaligen of een serie kijken zonder ondertitels wil nog niet echt. Na een jaar ben ik dan een soort van teleurgesteld en valt m'n motivatie weg.

Hetzelfde bijvoorbeeld met gitaarspelen. Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd. Uiteindelijk zit er dan te weinig voortgang in en dan vind ik het niet leuk meer. Het zijn ook niet echt dingen die je kan delen. Goed genoeg worden voor een bandje zit er niet in als je eind 20 start met zoiets. Dan voelt het na een tijdje toch een beetje zinloos als er nooit iemand naar je luistert. En als er dan iemand wat hoort, staan ze op de stoep te klagen omdat de baby om 19:00 moet slapen.
Vind je tuinieren leuk? Heeft mij altijd voldoening gegeven; ook gewoon met m'n handen in de grond wroeten. Maar ja, kleinzoon van een boerenpummel he?
pi_187056462
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 19:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Vind je tuinieren leuk? Heeft mij altijd voldoening gegeven; ook gewoon met m'n handen in de grond wroeten. Maar ja, kleinzoon van een boerenpummel he?
Heb er geen hekel aan, maar ik vind dat vooral de aanleg leuk, een paar weekenden hard werken om zand, tuinaarde en de stenen op de goede plek te krijgen en vervolgens de planten erin. Daarna houd ik het netjes bij, prima op mooie dagen of tijdens telefoongesprekken ( :') ), maar verder kost dat eigenlijk vrij weinig tijd. En ik ga ook niet 2x per jaar alles eruit halen om het weer te verbouwen.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 16:46:13 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187066211
Bijna alle belangrijke draaipunten in zowel de wereldgeschiedenis als in je persoonlijke leven zijn "black swans" (onvoorspelbare gebeurtenissen met grote impact), zowel positief als negatief. Vroeg of laat komt er weer iets op je levensweg wat zin kan geven, of niet. Tot die tijd richt je je op het heden en maakt je niet teveel zorgen over al die dingen die toch buiten je control liggen.
Mijn reisverslagen
pi_187078413
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 16:46 schreef SeLang het volgende:
Bijna alle belangrijke draaipunten in zowel de wereldgeschiedenis als in je persoonlijke leven zijn "black swans" (onvoorspelbare gebeurtenissen met grote impact), zowel positief als negatief.
Mooi gezegd. Dingen lopen anders dan je wilt.
pi_187214145
Je doel is gelukkig zijn in het leven.
Wat je kan proberen is te kijken wat de overeenkomst is tussen al die activiteiten over bergbeklimmen, gitaar spelen etc. wat voor zeg maar waarden zitten er bij dan. Is dat vrijheid, avontuur, gelijkheid, gezelligheid etc? En dan proberen die waarden in te zetten voor anderen. Wat heb je heel de leven leuk gevonden?
  zondag 2 juni 2019 @ 06:03:55 #100
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_187214523
Ik had hetzelfde. Toen ging ik maandenlang op reis. Mijn doel is nu om alle (veilige) landen ter wereld te bezoeken.

Iedereen is anders, maar ik zou zeggen ga op reis.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')