Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende: Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt.![]()
Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.
Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
Zeker, maar een beetje creativiteit kan iemand wel op weg helpen. Ook loslaten van oude gewoontes, ideeën en omgevingen en nieuwe omarmen, kan een stuk opluchting geven…...quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:05 schreef Postbus100 het volgende:
Is het niet belangrijker dat je die vraag voor jezelf beantwoordt?
Oh?quote:
Wel herkenbaar, al zit ik nog in het proces van opener worden (gaat nog niet zo goedquote:en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.
Denk het ook. Vandaar mijn vraag terugquote:Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt.
Mooi hoe je het bij jezelf houdt.quote:Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Hoe zou ik dit interpreteren?quote:
Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.quote:
dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)quote:
Kloptquote:[..]
Ja, ieder z'n invulling, zolang je een ander niet tot last bent, is zingeving (of: zinloosheid) zeer subjectief.
Ik kom uit een reli-dorp met idem opvoeding/scholen, zo bijzonder was dat 50 jaar geleden niet. Pas toen ik kritisch ging nadenken op de universiteit, bleek wat ik geloofde, niet te werken en niet in overeenstemming met mijn waarnemingen. Langzamerhand ben ik meegedreven met de ontkerkelijking. Ik ken kerken van binnenuit en ook hun aanpak.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:12 schreef Postbus100 het volgende:
dat het nieuw voor me is, verder niet. (niet dat ik het totaal niet achter jou gezocht had oid, want dat weet ik helemaal niet. Gewoon alleen dat het nieuw voor me is)
Ik heb heel lang een baan gehad waarbij ik dat wel had. Ook altijd heel veel gewerkt en met plezier. Uiteindelijk ging het niet zo best met dat bedrijf en na 3 ontslagrondes te hebben overleeft, ben ik zelf wat anders gaan doen.quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:40 schreef embedguy het volgende:
Wat voor een werk doe je? Kun je daar geen doelen zetten? Als niet; misschien dat een andere baan je dit zou kunnen geven?
Nope.quote:En heb je een vriendin en kinderen of uitzicht op kinderen?
Ik ben ook niet materialistisch. Typ nu nog op m'n studielaptop uit 2009 bijvoorbeeld. Als ie stuk gaat, geen probleem, dan haal ik een nieuwe, maar ik geef niet veel geld aan dat soort dingen uit. Vrijheid vind ik veel belangrijker, dus weinig verplichtingen, zowel in het gewone leven, als financieel. De verplichting om werk te hebben, kom ik voorlopig niet echt onderuit.quote:Op donderdag 16 mei 2019 21:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Is wel herkenbaar. Is was vroeger gelovig en dat gaf (dacht ik) een doel. Toen dat geloof wegviel, ben ik een stuk opener naar anderen en de wereld geworden, maar is mijn leven wel een stuk zinlozer geworden.
Naar mijn bescheiden mening kan niemand je zin in het leven geven, alleen jijzelf kan dat, tenzij je de zinloosheid aanvaardt. Overigens heet zoiets "midlife crisis" of zoiets. In ieder geval word je er sterker van.
Sterkte dus. Ik heb het vooral gezocht in buitenactiviteiten en materiële zaken losgelaten, voor mij was dat laatste ballast en het eerste een invulling van een leeg bestaan.
Als ik dat wist, zou het wel makkelijk zijn. Op dit moment heb ik echt geen idee. Ik zoek inspiratie. Nu krijg ik vooral de neiging om iets kunstmatigs te zoeken, zoals een lange fiets of voetreis maken.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Welk doel zou je graag hebben in je leven?
De baan zelf valt wel mee. Het werkende leven is wel heel voorspelbaar en repetitief. Ik heb door m'n eerste baan geleerd te relativeren. Ik heb daar altijd keihard gewerkt om vervolgens ook de keiharde kant van het bedrijfsleven te zien. Daardoor is werk gewoon niet echt spannend meer en denk ik heel makkelijk: als het misgaat, niet lukken wil of niet leuk meer is, dan stop ik toch gewoon.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Is je baan niet gewoon te saai en te voorspelbaar?
Daar ik heb ik dan weer geen last van. Ik kook altijd netjes voor mezelf, eet redelijk gezond, slapen zou iets meer mogen, maar ik ben altijd netjes voor 8:00 op kantoor, sport een paar keer per week.quote:Op donderdag 16 mei 2019 22:51 schreef Bill_Hillie het volgende:
Heel herkenbaar TS...zit namelijk in hetzelfde schuitje. Wat ik dan bij mezelf merk is dat ik nog wel eens verval in een nihilistische levensstijl. Weinig zelfzorg en dat mondt dan uit in teveel roken, drinken, weinig slapen en te laat op werk komen. Dan zit je erop een gegeven moment nogal ongelukkig bij kan ik je vertellen![]()
Dat is het probleem een beetje, er is eigenlijk gewoon geen uitdaging meer.quote:En wat je zegt over de boel achter te laten en de wereld over te fietsen herken ik zeker ook. Ik bedoel ja je hebt een huis en een baan. Je draait keurig mee in de maatschappij, maar ja...is dat nu je jongensdroom...''keurig meedraaien in de maatschappij''
Daar ben ik eigenlijk nooit echt achter gekomen. Ik sport regelmatig, speel wel eens gitaar of keyboard, heb nog een taal erbij geleerd. Alleen zijn dat vaak weer periodes en wordt het nooit echt een passie of zo.quote:Denk in ieder geval dat het goed is als je iets onderneemt wat je erg leuk/interessant lijkt, maar je tot nu toe altijd links heb laten liggen. Er zal vast wel iets zijn wat je al een hele tijd wil doen, maar wat er nog niet van is gekomen. Tip: ga dat doen.
Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.quote:Op donderdag 16 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Toen ik studeerde had ik altijd een aantal doelen of momenten in de nabije toekomst waar ik naar toe werkte. Dus bijvoorbeeld, het halen van een bachelor, stage, afstuderen. Daarna was het doel een baan zoeken, een woning vinden, een huis zien te kopen, etc. Nu werk ik een jaar of 8, ben 32 en woon bijna 5 jaar in m'n koophuis waarvan ik al een goed deel heb afbetaald.
Alleen heb ik nu helemaal geen doel meer of iets waar ik naar toe werk of leef. Ik heb het verder niet slecht. Heb eigenlijk alles wat ik nodig heb wel: een huis dat meer dan groot genoeg is, een auto, kan twee keer per jaar op een uitgebreide vakantie ver weg. Er is eigenlijk geen reden waarom ik dit de komende 40 jaar niet zou kunnen volhouden, maar het voelt alsof er iets ontbreekt. De dagen, weken, maanden gaan gewoon voorbij zonder dat er iets significants gebeurt.![]()
Ik heb dit gevoel al een paar jaar en het lijkt steeds erger te worden. Soms (of eigenlijk best vaak) heb ik het idee om m'n baan op te zeggen, m'n huis te verkopen en bijvoorbeeld naar de andere kant van de wereld te fietsen. Wellicht niet direct een heel nuttig doel, maar dat zou me in ieder geval een tijdje bezig houden en wat uitdaging bieden.
Herkenbaar? Wat zijn de zaken waar jullie (mensen van mijn levensfase) naar toe werken of leven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |