abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 mei 2019 @ 10:57:23 #26
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186904172
Welkom trouwens bij het dertigersdilemma ;).
KuikenGuppy
pi_186905848
De wereld verbeteren, een eindeloos doel. Dit kan van alles zijn. Van projecten voor je wijk/dorp/stad, projecten in het buitenland, vrijwilligerswerk ten behoeve van goede doelen, noem maar op... gezondheid, sport, armoede, dierenbescherming, er is voldoende om je op te richten. Maar ja, dat streelt je ego wellicht niet genoeg.
pi_186906362
Lees eens het boek: Dertigers dilemma van Nienke Wijnants. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik ben 32 en heb lang hetzelfde gevoel gehad. Na het lezen van dit boek werd alles een stuk duidelijker. Het is ook een vraag/probleem waar bijna alle 30ers mee lopen. Je komt uit je tienerjaren en je jongvolwassen tijd en je komt in een periode waarin je een ' stabiel' bestaan hebt.

Voor mijzelf, ik heb uitdagingen en doelen gezocht in reizen, mijn hobby (muziek maken) en ik ben vorig jaar van functie veranderd. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar het heeft mij een gevoel van vernieuwing gegeven waardoor alles weer interresanter werd.
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 18:40:55 #29
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186911919
Waarom zou je een doel moeten hebben in je leven?
Doe gewoon waar je zin in hebt voor die hopelijk 80/90 jaar dat je hier bent...

Het leven is tekort en te nietszeggend om er een doel aan te moeten verbinden als je dat van nature niet hebt. Live a happy life. En dat doe je naar mijn idee door te doen wat je leuk vindt zonder te zwaar aan het leven te tillen :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 17 mei 2019 @ 19:42:14 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186913205
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 18:40 schreef onlogisch het volgende:
Waarom zou je een doel moeten hebben in je leven?
Doe gewoon waar je zin in hebt voor die hopelijk 80/90 jaar dat je hier bent...

Het leven is tekort en te nietszeggend om er een doel aan te moeten verbinden als je dat van nature niet hebt. Live a happy life. En dat doe je naar mijn idee door te doen wat je leuk vindt zonder te zwaar aan het leven te tillen :)
Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.
pi_186913673
Stel dan doelen.
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 20:15:41 #32
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186914214
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar... als je je nu doelloos voelt? Dat is onprettig.
Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettig :)
4045
onlogisch
pi_186914228
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 12:48 schreef Cockwhale het volgende:
De wereld verbeteren, een eindeloos doel. Dit kan van alles zijn. Van projecten voor je wijk/dorp/stad, projecten in het buitenland, vrijwilligerswerk ten behoeve van goede doelen, noem maar op... gezondheid, sport, armoede, dierenbescherming, er is voldoende om je op te richten. Maar ja, dat streelt je ego wellicht niet genoeg.
Hier zat ik ook aan te denken: kijk eens om je heen en zie waar nood is en ga eens kijken of je kunt helpen. En dat zuigt je vanzelf verder in een wereld vol betekenis waar je eerst geen weet van had.
Somebody that I used to know
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:17:09 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186914265
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Dat maak jij ervan. Ik ben nagenoeg doelloos maar voel me alles behalve onprettig :)
Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zin ;)
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 20:18:09 #35
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_186914294
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel het uiteraard in minder leuke zin ;)
Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt. :)
4045
onlogisch
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:20:19 #36
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_186914360
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:18 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is niet gezegd dat wanneer iemand doelloos is hij of zij zich per definitie klote voelt. :)
Hoe dan ook, TS heeft er last van. Anders meldt ie zich niet.
pi_186918341
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:19 schreef Yasmin23 het volgende:
Denk dat veel mensen nog als doel hebben wat jij al hebt bereikt :P
Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen. Misschien toch een risico nemen en die fietstocht doen of onbetaald verlof een optie?

Ik zelf heb ook niet echt een doel in het leven. Ben ook geen ambitieus persoon.
Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.

Onbetaald verlof heb ik al eens gedaan voor een aantal maanden. Toen gereisd en o.a. twee van m'n top drie reiswensen gedaan. Was heel gaaf en zou dat nog wel eens willen doen, maar tegelijkertijd is dat iets wat ik maar eens de paar jaar zou kunnen doen, tenzij ik overwaarde ga cashen.
pi_186918442
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik weet dat het ergens verwend klinkt. Heb best geluk gehad en tegelijkertijd ook hard voor gewerkt. Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.

Onbetaald verlof heb ik al eens gedaan voor een aantal maanden. Toen gereisd en o.a. twee van m'n top drie reiswensen gedaan. Was heel gaaf en zou dat nog wel eens willen doen, maar tegelijkertijd is dat iets wat ik maar eens de paar jaar zou kunnen doen, tenzij ik overwaarde ga cashen.
Vind het helemaal niet verwend klinken. Zo was het niet bedoeld :)

Meer wat doe je dan als je de eerste doelen voor de meeste dan al hebt bereikt op jonge leeftijd. Zou je zo geen tips kunnen geven eigenlijk. Misschien toch serieus kijken naar die fietstocht als dat iets is wat je graag zou doen.
pi_186918449
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Nu heb ik geen idee meer wat ik als volgende stap zou moeten doen.
Je moet niks ;) (!)

Serieus, wat zou je willen doen? Of wat vind je belangrijk in het leven? (=waarden)
pi_186918525
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Vrouw? Kinderen? Ik zou wel in jouw positie willen zitten, eigenlijk. Ik denk dat als het gaat om je persoonlijke geluk, je beter kan investeren in een sociale leven. Dus een leuke vrouw, vrienden waar je op kan bouwen, hobbies, passie, God.

Fietsen naar Azië gaat op een gegeven moment ook saai worden.
Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.

Vrienden komen en gaan altijd. Ik heb niet echt goede vrienden gehad de laatste jaren, wel gewoon mensen met wie ik af en toe wat doe, maar het is altijd een soort van tijdelijk. Net ook bijvoorbeeld naar een café geweest met wat mensen die ik via via kende. Heel gezellig, zal vast nog wel eens gaan, maar of ik ze over een jaar nog spreek.. geen idee.
pi_186918655
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Je moet niks ;) (!)

Serieus, wat zou je willen doen? Of wat vind je belangrijk? (=waarden)
tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
pi_186918661
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Een relatie is niet echt iets voor mij. Ik ben te veel op m'n vrijheid gesteld. Zal niet zeggen dat ik er nooit behoefte aan heb of heb gehad, maar al met al zie ik mezelf totaal geen relatie hebben.

Vrienden komen en gaan altijd. Ik heb niet echt goede vrienden gehad de laatste jaren, wel gewoon mensen met wie ik af en toe wat doe, maar het is altijd een soort van tijdelijk. Net ook bijvoorbeeld naar een café geweest met wat mensen die ik via via kende. Heel gezellig, zal vast nog wel eens gaan, maar of ik ze over een jaar nog spreek.. geen idee.
Misschien nog een studie doen om weer iets nieuws te leren? of een taal?
pi_186918722
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:41 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

tja.. ik heb dus gewoon echt geen idee. Ik heb nu al drie keer iets geprobeerd te typen en vervolgens weer weggehaald. Ik weet het gewoon niet. Als ik dat wel had geweten, dan had ik dit 'probleem' ook niet gehad denk ik.
Kan je de vraag 'wat vind je belangrijk in het leven?' ook niet beantwoorden? Probeer het eens... Het hoeft niet in één keer perfect he?
  vrijdag 17 mei 2019 @ 22:45:14 #44
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_186918758
Jouw doel is het vinden van een doel
pi_186918812
Doe maar heeft hier een leuk liedje over gemaakt : ‘ Is dit alles’. (Oehoehoehoeoe).

Is normaal. Zoek wat leuks om te doen, er is niets mis met je.
Whatever...
pi_186918850
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:21 schreef muiske41 het volgende:
Lees eens het boek: Dertigers dilemma van Nienke Wijnants. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik ben 32 en heb lang hetzelfde gevoel gehad. Na het lezen van dit boek werd alles een stuk duidelijker. Het is ook een vraag/probleem waar bijna alle 30ers mee lopen. Je komt uit je tienerjaren en je jongvolwassen tijd en je komt in een periode waarin je een ' stabiel' bestaan hebt.
Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.
quote:
Voor mijzelf, ik heb uitdagingen en doelen gezocht in reizen, mijn hobby (muziek maken) en ik ben vorig jaar van functie veranderd. Wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar het heeft mij een gevoel van vernieuwing gegeven waardoor alles weer interresanter werd.
Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.
pi_186919326
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:48 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Zal eens kijken. Een stabiel bestaan klinkt voor mij vooral als: heel saai.
[..]

Reizen heb ik de laatste drie jaar veel gedaan. Ik vind dat super leuk en dat wil ik ook zeker blijven doen. Tegelijkertijd zit daar ook niet perse heel veel uitdaging in, alles is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Hooguit heb ik wat fysieke uitdagingen gedaan, zoals een hoge berg beklimmen, meerdaagse trekking etc. Ook al eens een reis laten boeken zonder de bestemming te weten, pas twee uur voor vertrek op Schiphol.
Volgens mij is een doel iets dat je niet geforceerd kunt stellen. Daarnaast is het mijns inziens ook gewoon een kwestie van niet te veel verwachtingen van het leven hebben.

Valt me zo vaak op bij mensen rond deze leeftijd (30). Veel te hoge verwachtingen gehad altijd van alles. Opgegroeid met series waarin mensen leven als jetsetters. Bijna iedereen heeft universiteit gedaan en verwacht een internationale Harvey Specter achtige carriere, maar uiteindelijk beland je gewoon bij een suffe afdeling bij een bank ofzo waar niemand echt om het werk geeft, en dan ga je denken : is dit alles?

Herken wel veel van je OP, denk dat ik een vergelijkbaar leven heb : de basis is prima, het is comfortabel, maar het gaat nergens naartoe.

Mijn eigen doel is wél een stabiel, huisje boompje beestje leven. Maargoed, hoe concreet is zo'n doel? En en relatie, gezin : je kunt het niet forceren, dus kun je dat dan wel een doel noemen? Het is wat anders dan 10 KG afvallen, daarvoor kun je een plan van aanpak opstellen en je hebt zelf volledig in de hand of het uit komt.

Uiteindelijk ben ik zelf van mening dat het leven maar heel beperkt maakbaar is, en dat je levensverhaal aan het eind van de rit vooral wordt geschreven door wat je min of meer toevallig is overkomen. Je kunt wel een beetje sturen, maar niet te veel. Daarom zou ik gewoon doen wat je leuk vindt. En in je (onder)bewuste weet je het denk ik echt wel als je bepaalde doelen/wensen hebt die je uit angst/passiviteit op de lange baan aan het schuiven bent. Pak die dan op :)
pi_186919694
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.

Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.

En soms is het ook gewoon een kwestie van gewoon ergens beginnen.
pi_186923849
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 23:17 schreef Postbus100 het volgende:
Denk dat het niet zozeer het missen van het hebben van doelen is, maar het vervullen van verlangens. Het is allemaal zo leeg. Een reis: waarom zou je? Hobby: kan je ook kapot redeneren.

Denk echt dat het gaat om vervulling van onderliggende behoeftes: waar vind jij voldoening in? Wat vind je belangrijk? En dan komen er vanzelf wel daaraan gerelateerde wensen bovendrijven, dingen die je oppakt omdat het je vreugde geeft of omdat je het belangrijk vindt.

En soms is het ook gewoon een kwestie van gewoon ergens beginnen.
Exact. Je wilt iets vinden dat vervulling geeft.

Ik vind een deel in mijn werk. Dat is mentaal een echte uitdaging en geen dag hetzelfde. Een mix van het leiden van hoogopgeleide mensen en het oplossen van complexe technische problemen, het creeeren van nieuwe technologie.

Aan de andere kant word ik heel
Blij van in de natuur zijn. Bergen beklimmen, de wildernis in. Dat geeft een soort heel natuurlijke vervulling.

Dan heb ik nog wat hobbies zoals koken, sporten. Samen is dat een basis om zelf met voldoende plezier en voldoening in het leven te staan en zo ook iets mee te geven aan mijn kinderen.

Aan de andere kant is het leven gewoon Ag en toe een beetje saai en stellen wij allemaal weinig voor. Zeer weinig mensen zijn tot grootse dingen in staat, laat staan dat ze het ook nog doen. En dan nog, op welke schaal? Kortom; een beetje acceptatie dat hetallemaal niet zo serieus hoeft helpt enorm.

Maak een beetje plezier, doe nieuwe en spannende dingen, leer mensen kennen, geniet van wat er is. Maar maak het niet te zwaar allemaal. Calvinisme is prima om je gedrag enigszins te sturen, maar het schuldgevoel dat er bij hoort is slopend voor de moraal.

Dus wees spaarzaam, zuinig, gedraag je goed en niet al te hedonistisch, maar voel je ook niet al te schuldig over hoe zalen zijn.

[ Bericht 18% gewijzigd door Spanky78 op 18-05-2019 09:18:48 ]
Whatever...
  zaterdag 18 mei 2019 @ 09:32:20 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_186924068
Later = nu!

Dus je doel is om vandaag (of de komende dagen/ weken/ maanden) de dingen te doen die je altijd al wilde doen. En daarna komen er vanzelf weer nieuwe toffe dingen die je wil doen, want je interesses veranderen ook door de jaren heen.

Tot in je 20's heb je eigenlijk alleen maar je hele leven op school gezeten en sta je een beetje op auto-pilot en kabbel je met de stroom mee en doet de dingen die "moeten" of belangrijk zijn voor "later". Dan begin je met werken en is dat vaak een beetje hetzelfde, zeker als je jezelf allerlei molenstenen om je nek gaat hangen zoals koophuizen, hypotheken en dergelijke. Voor je het weet is je leven voorbij.

Doorbreek dat patroon door te besluiten dat "later" nu is aangebroken! En als je dat (nog) niet kunt op dit moment (door financiën of andere redenen), dan heb je bij deze een doel gevonden voor de komende paar jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')