Party on!quote:Op woensdag 15 mei 2019 17:50 schreef ManianMan het volgende:
Ik heb een staande brievenbus verkeerd gemonteerd
Nee staand vida xl brievenbus zonder handleiding. Gewoon de grote buizen aan de brievenbus geschroefd in plaats van de kleine buisjes tussen de grote te monteren.quote:
Niet per se een blunder, wel een schandequote:Op donderdag 16 mei 2019 01:25 schreef flipsen het volgende:
- knip -
Bleek mijn broertje (die een weekje in het land is) al het bier opgezopen te hebben gisterenValt dat ook onder klusblunders?
velletje ertussenquote:Op donderdag 16 mei 2019 23:20 schreef Sounddragon het volgende:
Ik had van de week een klassiekertje met een griptang, doet gofterdomme zeer man
Yep, dat wordt weer een mooi wak in mijn vingerquote:
Toch niet a la Turks Fruitquote:Op donderdag 16 mei 2019 23:20 schreef Sounddragon het volgende:
Ik had van de week een klassiekertje met een griptang, doet gofterdomme zeer man
Kolenschop bij jouquote:
Ehm, das lang geleden, maar dat denk ik nietquote:
Maatje 9, dat valt best meequote:
Effe laatje versmallen, niks aan de handquote:Op zondag 19 mei 2019 00:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nieuwe radiator geplaatst![]()
![]()
http://www.dumpert.nl/mediabase/7684075/364d0b6d
Telt een dakpan vergeten terug te schuiven onder een paneel waar je niet meer bij kan ook?quote:Op zondag 19 mei 2019 09:12 schreef Gieliovd het volgende:
Voor het eerst zonnepanelen leggen...
27 panelen
60 stekkers
45 vierkante meter
En niet werken hè.
Mjaaaa stekker vergeten halverwege de string
OF....je stopt de stekker erin.quote:Op zondag 19 mei 2019 09:12 schreef Gieliovd het volgende:
Voor het eerst zonnepanelen leggen...
27 panelen
60 stekkers
45 vierkante meter
En niet werken hè.
Mjaaaa stekker vergeten halverwege de string
Whaha ja ach man die dakpannen klinkt ook bekend. Ik heb ook een paar keer de handdoek in de ring gegooid afgelopen weken, zat ik met een pilsie in de tuin naar het dak te kijken "fuk, pan vergeten"..... maar gelukkig lagen er nog geen panelen dan!!!quote:Op zondag 19 mei 2019 09:22 schreef tux87 het volgende:
[..]
Telt een dakpan vergeten terug te schuiven onder een paneel waar je niet meer bij kan ook?
Trouwens die stekkers vergeet je ook heel makkelijk omdat je steeds blij bent dat een paneel op z'n plek ligt. Dan kan je het vast schroeven zodat het niet beneden in de tuin kan eindigen. Althans dat had ik, steeds heel druk met die klemmen en dan vergeten de stekkers aan te sluiten.
Haha, mjaaaaa. Je doet je bestquote:
Oh en nog vergeten, waar heb ik toch die steeksleutel gelaten?? In de pv rail natuurlijk drie panelen verderquote:Op zondag 19 mei 2019 12:19 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Whaha ja ach man die dakpannen klinkt ook bekend. Ik heb ook een paar keer de handdoek in de ring gegooid afgelopen weken, zat ik met een pilsie in de tuin naar het dak te kijken "fuk, pan vergeten"..... maar gelukkig lagen er nog geen panelen dan!!!
Ja echt hè je bent blij als ze liggen dan vergeet je wel eens een stekker.... ook al let je zo goed op!
[..]
Haha, mjaaaaa. Je doet je best
En dan heb je er 3 omdat je op verschillende plekken moet meten en dan sta je boven op de trap, doe je een greep naar het meetlint dat daar moet liggen en dan ligt ie er niet, maar liggen ze miraculeus alle 3 bjj elkaar op een plek waar je niks hoeft te metenquote:Op zondag 30 juni 2019 13:22 schreef RRD_kiter het volgende:
Ik heb gemerkt dat je van klussen in principe niet moe wordt, maar telkens weer je meetlint zoeken en ophalen is slopend..
En bij lego.quote:Op maandag 1 juli 2019 14:11 schreef Gieliovd het volgende:
Handleidingen kloppen echt nooit, dat heb ik opgegeven.
Behalve bij Ikea, want als je die niet volgt ben je de sjaak.
Dat had ik idd ook vaak met ander gereedschap, vooral sleutel 13 als ik weer eens aan mijn auto/motor aan het sleutelen was.quote:Op maandag 1 juli 2019 13:45 schreef DrMarten het volgende:
[..]
En dan heb je er 3 omdat je op verschillende plekken moet meten en dan sta je boven op de trap, doe je een greep naar het meetlint dat daar moet liggen en dan ligt ie er niet, maar liggen ze miraculeus alle 3 bjj elkaar op een plek waar je niks hoeft te meten
quote:Op maandag 8 juli 2019 16:29 schreef crystal_meth het volgende:
Ik zat op m'n bed te werken omdat m'n tafel vol rommel lag. Niet echt ideaal, soldeerbout houder op een boek op de matras, de "zapper" rechtopstaand tussen kussen en dekbed geklemd...
De schakelaar stond blijkbaar in de ON stand want ik zie de LED oplichten wanneer ik de voedingsdraad eraan soldeer. Op dat moment begint de (nu opgeladen) zapper weg te glijden, ik grijp de rand vast voordat de draden m'n knie raken, jammer genoeg lopen de draden over die rand...
Dan is een blauwe draad wel handig !quote:Op donderdag 18 juli 2019 15:40 schreef iamredleader het volgende:
Een feest voor de electriciëns. Want mijn buitenlamp was netjes aangesloten met blauw, zwart en aarde. En binnen zat in de schakelaar een bruin en een zwart.
Maar ik wilde graag spotjes aansluiten, dus de schakelaar gedemonteerd om daar een stopcontact + schakelaar van te maken. Schakelaar voor oude lamp, stopcontact voor spotjes.
Maar ja, zonder blauw gaat dat lastigdus de boel maar opengemaakt bovenin en straks een nieuwe set draden trekken. Mèt blauw
Is dat geen verborgen gebrek ?quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:49 schreef Sgt.Warlock het volgende:
Wij zijn net verhuisd naar een nieuwe woning, en , je raadt het al , lekkage.
Dus opnieuw gekit, lijkt even over te zijn. Maar nog lekkage dus loodgieter gebeld.
Blijkt dat wat ik al dacht klopt. De vorige bewoner heeft een muurtje (laten) maken op precies 90 cm
en de doucebak erin , maar toen kon hij er niet meer bij om de douchebak goed vast te maken , of te tegelen......
De tegels beginnen boven de douchebak, en zodra je erin gaat staan "vervormt" de douchebak met als gevolg lekkage.
LOL omgquote:Op maandag 8 juli 2019 16:29 schreef crystal_meth het volgende:
Had zo'n goedkope vliegenzapper gekocht, wilde effe testen of ie met 9v batterij beter presteerde, maar dat bleek te veel voor de transistor. Dus besloot ik zelf een grotere, krachtigere zapper te maken.
De kunststof voorkant van een oude pc genomen, uitgezaagd zodat ik een plastic kader overhield, en daar metaaldraad in gespannen. Het circuit krachtiger gemaakt: meer robuuste transistor, 6V ipv 3V voeding, en een 50x grotere condensator (uit een magnetron: 1uF, 2000V) aan de uitgang.
Ik zat op m'n bed te werken omdat m'n tafel vol rommel lag. Niet echt ideaal, soldeerbout houder op een boek op de matras, de "zapper" rechtopstaand tussen kussen en dekbed geklemd...
De schakelaar stond blijkbaar in de ON stand want ik zie de LED oplichten wanneer ik de voedingsdraad eraan soldeer. Op dat moment begint de (nu opgeladen) zapper weg te glijden, ik grijp de rand vast voordat de draden m'n knie raken, jammer genoeg lopen de draden over die rand...![]()
Hij werkte! En nu heb ik een dekbed met soldeerspetters en een ingebrande afdruk van een soldeerbout...![]()
De zapper is vrij onhandig in gebruik (en met de magnetron condensator potentieel dodelijk), maar de luide knal wanneer een vlieg gezapt wordt geeft wel voldoening..
Haha, dat heb ik ook een keer gedaanquote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:27 schreef bleiblei het volgende:
Vandaag een vrij nieuwe duspol digital opgestookt omdat ik per ongeluk kortsluiting maakte.
Nu heeft 1 kant een laspunt en is ie zwart.
Maar, hij doet het verbazingwekkend genoeg nog wel! Had zelf wel een halve minuut lasogen.
Haha, lijkt op de mijne inderdaad.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 23:04 schreef bleiblei het volgende:
Ja, dat deed ik dus exact ook, maar dan niet met een oude automaat, maar gewoon oldskool draaistoppen.
De mijne ziet er nu zo uit:
[ afbeelding ]![]()
Nee, niet eens! *Gelukkig*, want dan had ik de rest van het weekend geen elektriciteit meer gehad. Nee, de aardlek klapte eruit. Dus dat scheelde enorm. Voelde me wel wat domquote:Op zaterdag 20 juli 2019 23:16 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha, lijkt op de mijne inderdaad.Is toch even schrikken hè.
Hoofdzekering er uit?
Dat vinden ze niet zo prettigquote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:27 schreef bleiblei het volgende:
Vandaag een vrij nieuwe duspol digital opgestookt omdat ik per ongeluk kortsluiting maakte.
Nu heeft 1 kant een laspunt en is ie zwart.
Maar, hij doet het verbazingwekkend genoeg nog wel! Had zelf wel een halve minuut lasogen.
380 meten of de Ampere stand ook. hahaha oeps, was grote knal en einde multimeter.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 23:16 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha, lijkt op de mijne inderdaad.Is toch even schrikken hè.
Hoofdzekering er uit?
Kon je niet beter een kopen waar je was?quote:Op zondag 28 juli 2019 14:59 schreef kree het volgende:
[..]
380 meten of de Ampere stand ook. hahaha oeps, was grote knal en einde multimeter.
njah ach werk foutje in de drukte zeg maargelukkig betaalde de baas.
+200km rijden om een nieuwe op te halen bij werk. LOL ja zonder multimeter kan ik vrij weinig enzo. Hahaha
jawel was optie geweest, maar moest toch ook voorraad halen daar in brabant dus gelijk nieuwe meter mee daar.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kon je niet beter een kopen waar je was?
En jij zit dus in de zelfde kamer. Moet er hard om lachen. Sorry hoor....quote:Op zondag 11 augustus 2019 13:11 schreef Sgt.Warlock het volgende:
Vandaag besloot Mrs Warlock een deur te gaan schilderen op zolder, zodat ze alvast kon oefenen
voor wanneer we een nieuwe keuken en badkamer gaan krijgen.
Haalt netjes de deurkruk eruit, pakt verlengsnoer, stofzuiger en schuurmachine, begint te schuren.
Is klaar met 1 kant, zegt blijf lekker zitten, dus ik fok nog even door...
Doet ze de deur dicht terwijl ik zeg, ho stop! niet doen! , ze zegt waarom niet en sluit de deur helemaal. Allemaal terwijl de klink aan de andere kant ligt.....
Zegt daarna: Oeps!
Resultaat: Mn vader komt er nu aan om de zolderdeur open te maken. Die is er over 2 uur..
De familie ligt inmiddels helemaal in een deuk , wij kunnen er ook om lachen, nu jullie nog
Wowquote:Op maandag 18 november 2019 15:23 schreef FranticDJ het volgende:
Zojuist met een spijkerpistool door m'n vinger geschotenHoutje aandrukken met lijm er tussen, ging ineens glijden toen ik de trekker overhaalde.
Naja, bot net gemist. Tetanus prik, goed verhaal en een pleister rijker
Ai !quote:Op maandag 18 november 2019 15:23 schreef FranticDJ het volgende:
Zojuist met een spijkerpistool door m'n vinger geschotenHoutje aandrukken met lijm er tussen, ging ineens glijden toen ik de trekker overhaalde.
Naja, bot net gemist. Tetanus prik, goed verhaal en een pleister rijker
Ik mag hopen dat een arts dat voor elkaar heeft gekregen...quote:Op maandag 18 november 2019 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ai !![]()
![]()
Zie het zo voor mij; gevalletje haastige spoed ?
Hoe heb je de spijker weer uit je vinger gekregen
Ik klemde het hout + lijm met m hand. De twee stukken schoven waardoor mn vinger, welke onder 't hout zat in lijn kwam met de spijker.. Weinig haastige spoed.. Domme pech.quote:Op maandag 18 november 2019 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ai !![]()
![]()
Zie het zo voor mij; gevalletje haastige spoed ?
Gewoon vinger van de spijker af getrokkenquote:Hoe heb je de spijker weer uit je vinger gekregen
Zelf..quote:Op maandag 18 november 2019 18:00 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat een arts dat voor elkaar heeft gekregen...
Was niet nodigquote:Op maandag 18 november 2019 18:08 schreef flipsen het volgende:
Gewoon met de nijptang of de achterkant van een hamer toch zeker?
Het was gewoon vinger van de punt trekken hoorquote:
En nog niet eens helemaal afgerold ook nog....quote:Op zondag 5 januari 2020 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit is ook wel een mooie...
4 elektrische kacheltjes op 1 (opgerolde) haspel en dan denken dat dat goed gaat:
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/63459/Haspel_vliegt_in_de_brand_in_eetcaf%C3%A9.html
kan toch prima?quote:Op zondag 5 januari 2020 18:29 schreef Makrolon het volgende:
Dan was die groep ook niet met 16A afgezekerd...
En een brandmelder hadden ze ook nietquote:Op zondag 5 januari 2020 18:29 schreef Makrolon het volgende:
Dan was die groep ook niet met 16A afgezekerd...
Maak het 3 kWquote:Op maandag 6 januari 2020 16:25 schreef Barry1986 het volgende:
er vanuit gaande dat elk kacheltje ongeveer 2kw doet....
Ja, dat zou wel even goed gaan op een 16a automaat.quote:Op maandag 6 januari 2020 22:08 schreef derLudolf het volgende:
Kun je die kacheltjes meestal niet per 1100W schakelen?Dan is het nog steeds minimaal 4400W, echter, dat is "slechts" 700W boven Pmax.
Natuurlijk stonden die volgasquote:Op maandag 6 januari 2020 22:21 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, dat zou wel even goed gaan op een 16a automaat.
Alleen, waarom zet je 4 kachels neer en laat je ze dan op maximaal 1000w draaien?:+ Iets zegt me dat ze gewoon volgas stonden.
quote:Op woensdag 8 januari 2020 23:04 schreef bartos het volgende:
Kleine blunders en net goed mag vast ook.:
Tapijt tegels kan je prima lijmen met montage kit. Het nadeel is wel dat je de hard geworden dotjes lijm nog al voelt als je er overloopt.....![]()
Gelukkig liggen ze in een ingebouwde kast onder de cv ketel waar je nooit loopt.
Tijdens het klopboren in de vloer voor het overgangs profiel. oohwww kut hier is de vloer warm laten we maar 4 gaatjes boren ipv 5
geen zand in je kruipruimte?quote:Op maandag 2 december 2019 09:20 schreef Wandtegeltje het volgende:
Ikke slim: expansievat van een CV installatie vervangen. Het expansievat zat in de kruipruimte van een tussenwoning, de CV ketel staat op zolder. Dus de hele installatie moet leeg. Ik denk: ik laat het water via een slang weglopen in de tuin, het laatste gedeelte vang ik op in een grote emmer en pomp dat weg met een dompelpomp.
Zo gezegd, zo gedaan. Dus dompelpomp in de emmer, kraantjes open, even kijken of het goed gaat. Ik hang met mijn gezicht boven de emmer, schiet de afvoerslang van de dompelpomp, slangklem vergeten...... waterstraal recht in mijn gezicht
Wel een mooi fontein in de kruipruimte, zeiknat hahaha.... na de eerste vloek kon ik er wel om lachen...
En je vond de zakjes niet al wat aan de goedkope kant?quote:Op zondag 12 januari 2020 01:55 schreef kingjotte het volgende:
Ik had er ook eentje: zou met een vriend de vloer van het halletje egaliseren en hij had nog een zakje egaline liggen. Omdat er altijd meer van dat spul in gaat dan je hoopt dacht ik: ik haal er nog even 2 zakjes bij, op reserve. Dus ik braaf op de zak gekeken naar het nummer: akkit 402.
Ik vrolijk naar de Hornbach, 2 zakken gehaald, paar uur later kijk ik nog eens goed naar zo'n zak, hmmmm "Flexkleber" dat is vast geen Duits voor egaline![]()
Sta je dan met je 3 zakken tegellijm! Geluk bij een ongeluk, nu kan ik uitslapen morgen ;-)
Neuh...quote:Op zondag 12 januari 2020 09:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En je vond de zakjes niet al wat aan de goedkope kant?
Dit is niet jouw blunder maar blunder van de gene die de leidingen heeft gelegd. Wie maakt er nou een leiding op een punt waar de douchestangquote:Op woensdag 15 januari 2020 15:25 schreef whY... het volgende:
Ik mag mij eindelijk ook melden!
Al heel lang geen blunders meer gemaakt en afgelopen weekend toch een klassiekertje begaan. Why... wilde netjes zijn nieuw hyperluxe douchestang op gaan hangen met regendouche. Dus netjes de oude eraf gehaald. Even instructie lezen voor de nieuwe montage. Oude douchestang zat met 1 schroefje vast in plaats van twee, en de nieuwe douche is wat zwaarder dus die wil ik goed vastzetten.
Netjes alles gedemonteerd en even bekeken of ik een gaatje erbij kan maken. Mja zit eigenlijk wel mooi in het midden van heet en koud. Rustig met een klein boortje door de tegel zodat ik deze goed kan opboren naar de juiste maat. Boortje wisselen voor stap twee, denk een millimeter of 3,5 rustig de muur in laten glijden.... en in 1 keer pssssggggffffhhhttt heel de zooi nat en straal naar de andere kant van de badkamer. Snel de hoofdkraan dicht. Staat ik dus 's avonds nog even een tegel uit te kloppen om het gaatje tijdelijk te dichten.
Inmiddels door de loodgieter hersteld, maar hij heeft alleen 4 a 5 extra tegels gesloopt! Morgen komt de tegelzetter om het weer netjes te maken. De leiding is van plastic en zat ook helemaal niet recht in de muur. Ik ga geen gaatje meer boren bij water haha. Dat wordt gewoon hightag montage kit.
Bijna soortgelijk, dat van jou was wel makkelijker te herstellen gelukkig.quote:Op woensdag 15 januari 2020 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik had ook nog een soort blunder vandaag... Al kon ik er niet echt wat aan doen. Moest een paar gaten door beton naar beneden boren, bij t 3e gat, boormachine en t licht uit... Hoofdzekering getript.
Hoopte nog dat er gewoon teveel stroom was gevraagd maar helaas, er zaten buizen in t betonnen plafond en degene voor de kookgroep had ik fijn geraakt..
Eerst nog gekeken of t te herstellen was in t plafond maar uiteindelijk maar gewoon een nieuwe kabel naar de keuken getrokken.
Het zit inderdaad een beetje raar. Niet eens een oude badkamer, woningbouw ook nog eens.quote:Op woensdag 15 januari 2020 20:20 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dit is niet jouw blunder maar blunder van de gene die de leidingen heeft gelegd. Wie maakt er nou een leiding op een punt waar de douchestang
gemonteerd moet worden...
Ja daar heb je het al.quote:
Je had toch een leidingzoekerquote:Op woensdag 15 januari 2020 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik had ook nog een soort blunder vandaag... Al kon ik er niet echt wat aan doen. Moest een paar gaten door beton naar beneden boren, bij t 3e gat, boormachine en t licht uit... Hoofdzekering getript.
Hoopte nog dat er gewoon teveel stroom was gevraagd maar helaas, er zaten buizen in t betonnen plafond en degene voor de kookgroep had ik fijn geraakt..
Eerst nog gekeken of t te herstellen was in t plafond maar uiteindelijk maar gewoon een nieuwe kabel naar de keuken getrokken.
Ja klopt, maar die vind geen leidingen die onderin t beton liggen. En heb m niet tegen t plafond gehouden onder de vloer waar ik in boorde.quote:
Inderdaad... In de dekvloer is t nog te vinden met de leidingzoeker, maar in de constructievloer niet.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 22:39 schreef akatar het volgende:
Dat zie je steeds vaker, de hele zooi in de vloer (of plafond) en degene die er later nog iets mee moet, red zich er maar mee.
Hoofdzekering???quote:Op woensdag 15 januari 2020 20:22 schreef Makrolon het volgende:
O je komt waterleidingen op de gekste plaatsen in een muur tegen!Normaal is dat de bovenverdieping zijn water krijgt via een leiding van uit de meterkast,maar je hebt ook van die gekken die dan van af de keuken aftakking naar boven maken.Zit jij een sleuf te maken voor een stopcontact voor de afzuigkap,kom je in eens op de weg naar boven een waterleiding tegen!quote:Op woensdag 15 januari 2020 20:20 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dit is niet jouw blunder maar blunder van de gene die de leidingen heeft gelegd. Wie maakt er nou een leiding op een punt waar de douchestang
gemonteerd moet worden...
Van de keuken naar de badkamer lijkt me heel normaal wanneer de badkamer boven de keuken zit? en daarboven op zolder de CVketel.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 01:19 schreef Galantfan het volgende:
[..]
O je komt waterleidingen op de gekste plaatsen in een muur tegen!Normaal is dat de bovenverdieping zijn water krijgt via een leiding van uit de meterkast,maar je hebt ook van die gekken die dan van af de keuken aftakking naar boven maken.Zit jij een sleuf te maken voor een stopcontact voor de afzuigkap,kom je in eens op de weg naar boven een waterleiding tegen!
Eeh,de waterleidin en de gasleiding komen binnen in de meterkast,WANT DAAR ZITTEN DE METERS!!!quote:Op zaterdag 18 januari 2020 08:30 schreef Elleska het volgende:
[..]
Van de keuken naar de badkamer lijkt me heel normaal wanneer de badkamer boven de keuken zit? en daarboven op zolder de CVketel.
Via de meterkast zou hier echt super onlogisch zijn, de meterkast zit helemaal aan de andere kant van het huis en daar liggen geen waterleidingen.
Dat is toch helemaal niet bij elk huis waar? In mijn oude huis zat de watermeter bij de cv-ketel in het toilet, en de gas/elektrameter in de meterkast in de meterkast buiten op de gezamenlijke gang.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 11:42 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Eeh,de waterleidin en de gasleiding komen binnen in de meterkast,WANT DAAR ZITTEN DE METERS!!!
Eeh, bij jou misschien. Je hoeft niet zo te schreeuwen.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 11:42 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Eeh,de waterleidin en de gasleiding komen binnen in de meterkast,WANT DAAR ZITTEN DE METERS!!!
Tja,dat jij in oudere woningen woont kan ik niks aan doen...Het grootse deel van woningen zijn eengezinswoningen waar dat dus wel het geval is.En de nieuwe flats hebben hun meterkast bij de voordeur.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 13:29 schreef Elleska het volgende:
[..]
Eeh, bij jou misschien. Je hoeft niet zo te schreeuwen.
Onze meter zit in de kruipruimte onder het luik. Bij mijn vorige woningen in het trappenhuis, bij de wc, in de kelder maar nog nooit in de meterkast.
Ah inderdaad ja. Dat komt wel overeen met deze situatie. Wist ik dus niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 01:03 schreef XanderH het volgende:
Je moet toch al een serieuze leidingzoeker hebben om een leiding van betonwapening te kunnen onderscheiden...
Leidingen laag in de verdiepingsvloer is niets raars als er breedplaatvloeren zijn gebruikt. Willekeurig plaatje van google:
[ afbeelding ]
Die platen zijn 4-5cm dik als ze gelegd worden. Dan gaan alle leidingen erin en wordt er nog 25-30cm op gestort.
Wel goed om te weten dat je dus probleemloos 4 a 5cm diep in het plafond kunt boren zonder iets tegen te komen. Ook vlak naast de centraaldoos als je een lamp moet hangen.
Bij kanaalplaten ligt de elektra doorgaans wel in de smeervloer.
Jawel hoor, alleen de karakteristiek van de eindgroep zal waarschijnlijk overlappen met die van de hoofdzekering, waardoor het willekeur is welke er eerst uit gaat van de 2.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 01:14 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Hoofdzekering???Dan zat er geen gewone zekering op die groep,of schakelaar????
Ja ok!Als er dan bij de andere groepen al een hoop amperes lopen dan kan de hoofdzekering er inderdaad aan gaan,maar toch eerst de betreffende groepsschakelaar.Of die moet kapot zijn.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 15:49 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Jawel hoor, alleen de karakteristiek van de eindgroep zal waarschijnlijk overlappen met die van de hoofdzekering, waardoor het willekeur is welke er eerst uit gaat van de 2.
Zo zie je maar dat t hele gezeur van mensen om selectiviteit ook onzin is en moeilijk te verkrijgen in een huisinstallatie. En dan was dit nog een 1x35A aansluiting ook.
Mwoah, die paar amperes die dan gebruikt worden hebben weinig effect op een kortsluitstroom van een paar honderd A verwacht ik hoor.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 16:28 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Ja ok!Als er dan bij de andere groepen al een hoop amperes lopen dan kan de hoofdzekering er inderdaad aan gaan,maar toch eerst de betreffende groepsschakelaar.Of die moet kapot zijn.
Als een willekeurige automaat uit gaat zit er toch iets niet goed in de groepenkast.Zo als ik laatst had dat een alak achter een aardlekschakelaar zat.Dat kan niet!quote:Op zaterdag 18 januari 2020 16:40 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Mwoah, die paar amperes die dan gebruikt worden hebben weinig effect op een kortsluitstroom van een paar honderd A verwacht ik hoor.
Het is gewoon willekeur welke automaat er uit gaat, heb dit al wel vaker gezien.
Nee hoor, alles zit prima in de groepenkast.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 17:01 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Als een willekeurige automaat uit gaat zit er toch iets niet goed in de groepenkast.Zo als ik laatst had dat een alak achter een aardlekschakelaar zat.Dat kan niet!
Owja sorry, een woning van 8 jaar oud is natuurlijk al extreem gedateerdquote:Op zaterdag 18 januari 2020 15:06 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Tja,dat jij in oudere woningen woont kan ik niks aan doen...Het grootse deel van woningen zijn eengezinswoningen waar dat dus wel het geval is.En de nieuwe flats hebben hun meterkast bij de voordeur.
Nouja,misschien komt dat omdat ik hier in het westen van Nederland niks anders zie als wat ik beschreef.Over de rest van Nederland heb ik geen ervaring..quote:Op zaterdag 18 januari 2020 17:55 schreef Elleska het volgende:
[..]
Owja sorry, een woning van 8 jaar oud is natuurlijk al extreem gedateerd![]()
Je doet een hoop aannames om je fout recht te praten. Blijf maar lekker denken dat watermeters altijd in de meterkast zitten dan kan je vast nog wat mooie blunders aan dit topic toevoegen.
Gepoedercoat staalquote:Op maandag 27 januari 2020 11:07 schreef derLudolf het volgende:
Volgende keer toch maar gas- en zuurstof meenemen.
Om vervolgens te ontdekken dat de poort van RVS is
Heb je gecontroleerd of de aarde van dat 'goede' WCD wel werkt? Zo speel ik hier een beetje vals met de barbecue, die heeft ook net genoeg lekstroom naar de aarde om de aardlek te trippen.quote:Op maandag 3 februari 2020 23:45 schreef Galantfan het volgende:
Of het een blunder is weet ik nog niet.Maar ik weet dat hier ook een aantal elektromonteurs
rond dwarrelen.Dus misschien dat zij de oplossing weten.
Moest een klus doen in het plaatselijke buurthuis in Amersfoort.Moest een keuken elektra geven.ok,twee 5 aderige kabels getrokken van af de meterkast,daar 5 Alamats van Schneider geinstalleerd,en dan in de keuken op 1 vijfaderige kabel de inductieplaat en drie dubbele stopcontacten op de andere 5 aderige kabel.Iedere fase dus een stopcontact.Nou de keuken komt en de apparaten worden aangesloten.Oven er op en prima,net zo als de koelkast.Dan de vaatwasser,ook niks aan de hand,doet het gewoon.Maar toen de boiler,die kreeg het voor mekaar om meteen een aardlek te maken.Nou de conclusie was eenvoudig,dat kreng is niet goed.Echter toen ik die op een normaal stopcontact in de muur stopte was er niks aan de hand!Ik kon doen wat ik wou,maar kreeg die aardlek uitschakeling niet weg.
Iemand die mij daar in kan helpen?
Tot op heden sta ik daar nog van te verbazen.
Iemand die mij kan helpen?
Er loopt dus 1 5 aderige kabel die eigenlijk 5 verschillende groepen zijn?quote:Op maandag 3 februari 2020 23:45 schreef Galantfan het volgende:
Of het een blunder is weet ik nog niet.Maar ik weet dat hier ook een aantal elektromonteurs
Moest een klus doen in het plaatselijke buurthuis in Amersfoort.Moest een keuken elektra geven.ok,twee 5 aderige kabels getrokken van af de meterkast,daar 5 Alamats van Schneider geinstalleerd,en dan in de keuken op 1 vijfaderige kabel de inductieplaat en drie dubbele stopcontacten op de andere 5 aderige kabel.Iedere fase dus een stopcontact.Nou de keuken komt en de apparaten worden aangesloten.Oven er op en prima,net zo als de koelkast.Dan de vaatwasser,ook niks aan de hand,doet het gewoon.Maar toen de boiler,die kreeg het voor mekaar om meteen een aardlek te maken.Nou de conclusie was eenvoudig,dat kreng is niet goed.Echter toen ik die op een normaal stopcontact in de muur stopte was er niks aan de hand!Ik kon doen wat ik wou,maar kreeg die aardlek uitschakeling niet weg.
2 draden verwisseld en dus achter 2 verschillende alamats zitten?quote:Op maandag 3 februari 2020 23:45 schreef Galantfan het volgende:
Huh? Dus je hebt nu op één 5-aderige kabel 3 dubbele stopcontacten aangesloten op drie verschillende aardlekautomaten? Ja, dan ben je op de juiste plaats hier want 3 groepen door één kabel mag natuurlijk sowieso niet.quote:Op maandag 3 februari 2020 23:45 schreef Galantfan het volgende:
Moest een keuken elektra geven.ok,twee 5 aderige kabels getrokken van af de meterkast,daar 5 Alamats van Schneider geinstalleerd,en dan in de keuken op 1 vijfaderige kabel de inductieplaat en drie dubbele stopcontacten op de andere 5 aderige kabel.
Nee!Tuurlijk niet!!Er zijn maar drie groepen,en en de rest van de kabel is natuurlijk de nul en aarde!quote:Op dinsdag 4 februari 2020 15:16 schreef akatar het volgende:
[..]
Er loopt dus 1 5 aderige kabel die eigenlijk 5 verschillende groepen zijn?
Geen drie fase Alamat,die bestaat volgens mij niet eens.Allemaal 1 fase alamaten,de kast zit er vol mee.En niet door mij.Dus ik dacht dat ik gewoon net als hun dat door kon zetten.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 18:35 schreef Boris_Boef het volgende:
Een 3 fase aardlekautomaat plaatsen achter de 5 aderige kabel en dan 3 stopcontacten. Of dat helemaal legaal is weet ik ook niet, maar dat zal wel werken.
Je aardlek vliegt er nu uit doordat de nul naar de verkeerde fase gaat. Er gaat dus minder terug naar de juiste fase dan dat er geleverd wordt.
Maar plaats eens een foto van hoe het aangesloten is.
Die zijn er gewoon.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:37 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Geen drie fase Alamat,die bestaat volgens mij niet eens.Allemaal 1 fase alamaten,de kast zit er vol mee.En niet door mij.Dus ik dacht dat ik gewoon net als hun dat door kon zetten.
Meerdere groepen door 1 kabel voldoet op geen enkele plek aan geen enkele norm.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:23 schreef Galantfan het volgende:
Ok,dan vraag ik me af waarom het op een andere plek het prima voldoet!
Een kookgroep moet om te beginnen altijd met één handeling uit te schakelen zijn, de bedieningshendel bij een kookgroep is daarom altijd mechanisch gekoppeld. Daarnaast heeft een kookgroep behalve 2 fasegeleiders ook 2 nulgeleiders.quote:Bovendien heb je dit dan ook op een kookgroep.
Deel eens wat foto's?quote:En waarom het alleen maar op 1 stopcontact werkt en de andere geen probleem zijn.Ook veranderen van stopcontact geeft dan geen aardlek.Een vaatwasser en een oven zijn toch ook geen kleintjes.Waarom dan wel bij zo'n klote boiler?En een drie fasen motor wordt toch ook zo aan gesloten?Want waarom zou er dan een 5 aderige kabel nog nodig zijn?
In de kast heeft een vorig bedrijf allemaal Alamats gemonteerd,alle nul aansluitingen zijn met elkaar verbonden.Zou ook niet mogen volgens jou,toch?
Een 5 aderige kabel achter een kookgroep of een krachtgroep is in z'n geheel.spanningsloos als je die groep uit zet.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:23 schreef Galantfan het volgende:
Ok,dan vraag ik me af waarom het op een andere plek het prima voldoet!Bovendien heb je dit dan ook op een kookgroep.En waarom het alleen maar op 1 stopcontact werkt en de andere geen probleem zijn.Ook veranderen van stopcontact geeft dan geen aardlek.Een vaatwasser en een oven zijn toch ook geen kleintjes.Waarom dan wel bij zo'n klote boiler?En een drie fasen motor wordt toch ook zo aan gesloten?Want waarom zou er dan een 5 aderige kabel nog nodig zijn?
In de kast heeft een vorig bedrijf allemaal Alamats gemonteerd,alle nul aansluitingen zijn met elkaar verbonden.Zou ook niet mogen volgens jou,toch?
Dus wat beweer je nou?Dat ik een viervoudige groepsschakelaar had moeten nemen?Of dat ik voor elke fase een aparte 3 voudige kabel had moeten nemen?quote:Op woensdag 5 februari 2020 00:08 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Een 5 aderige kabel achter een kookgroep of een krachtgroep is in z'n geheel.spanningsloos als je die groep uit zet.
In jouw geval is dit niet zo.
Verder snap ik nog steeds niet hoe je 3 groepen voed met een 5 aderige kabel... Je komt 2 draden tekort.
Klopt,die kookgroep doet het dan ook prima.Al blijkt het een 1 fase kookplaat te zijn,wat volgens velen niet kan.Maar de fabrikant had zelf de draadjes aan elkaar gemaakt..Dus had op een gewone stekker gekund.quote:Op woensdag 5 februari 2020 00:06 schreef XanderH het volgende:
[..]
Meerdere groepen door 1 kabel voldoet op geen enkele plek aan geen enkele norm.
[..]
Een kookgroep moet om te beginnen altijd met één handeling uit te schakelen zijn, de bedieningshendel bij een kookgroep is daarom altijd mechanisch gekoppeld. Daarnaast heeft een kookgroep behalve 2 fasegeleiders ook 2 nulgeleiders.
[..]
Deel eens wat foto's?
Wat noem jij een "alamat"? Dit kan niet werken wanneer je na de aardlekautomaten de nul combineert. Of je aardlekautomaten zijn allemaal kapot, of het zijn geen aardlekautomaten.
Eeh,wat is het dan??quote:Op woensdag 5 februari 2020 06:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Zullen we deze kwestie ergens anders gaan bespreken ? Dat is hier niet de plek voor. Én echt een klusblunder is het niet.
Ik beweer maar niets meer hier, denk dat je gezien de reactie van @Vonkenboer beter even een eigen topic opent.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:07 schreef Galantfan het volgende:
Dus wat jullie beweren is een extra kabel er naar toe en dan maar twee fases.Eentje in de 5 aderige kabel en 1 in de nieuwe kabel.?
Dit is gewoon een elektrotechnische klusvraag; dat die voorkomt uit een installatie fout maakt het in die zin geen blunderquote:
Nóg niet... Totdat de boel ontploftquote:Op woensdag 5 februari 2020 11:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dit is gewoon een elektrotechnische klusvraag; dat die voorkomt uit een installatie fout maakt het in die zin geen blunder![]()
1 fase kookplaten zijn gewoon te koop. even in de gaten houden wat deze maximaal verbruikt, in andere landen worden zwaardere zekeringen gebruikt in de meterkast.quote:Op woensdag 5 februari 2020 09:51 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Klopt,die kookgroep doet het dan ook prima.Al blijkt het een 1 fase kookplaat te zijn,wat volgens velen niet kan.Maar de fabrikant had zelf de draadjes aan elkaar gemaakt..Dus had op een gewone stekker gekund.
Haha!Je moest eens weten wat een protesten ik kreeg toen ik zei dat het een 1 fase kookplaat was!Moest toch maar een twee fase aansluiting maken ondanks mijn opmerking,want dat kon helemaal niet,volgens de "kenners"!quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:01 schreef akatar het volgende:
[..]
1 fase kookplaten zijn gewoon te koop. even in de gaten houden wat deze maximaal verbruikt, in andere landen worden zwaardere zekeringen gebruikt in de meterkast.
Vandaar dat je deze vaak in de kookplaat zelf kan aanpassen.
Eigenlijk moet je inderdaad voor elke groep een 3 aderige kabel aanleggen.
1 fase of 1 groep van 16A? Er wordt nogal wat termen door elkaar gegooid namelijk.quote:Op woensdag 5 februari 2020 22:39 schreef Galantfan het volgende:
[..]
Haha!Je moest eens weten wat een protesten ik kreeg toen ik zei dat het een 1 fase kookplaat was!Moest toch maar een twee fase aansluiting maken ondanks mijn opmerking,want dat kon helemaal niet,volgens de "kenners"!
Zo wordt het vaak gedaan maar waarom kunnen/mogen het geen 2 aparte fasen en 2 x nul zijn?quote:Op donderdag 6 februari 2020 19:14 schreef z80 het volgende:
[..]
1 fase of 1 groep van 16A? Er wordt nogal wat termen door elkaar gegooid namelijk.
Een kookplaat met 2 fase ken ik niet. Een 3 fase wel, die heb ik namelijk zelf ook liggen.
De meeste kookplaten in Nederland zijn 1 fase en 2 groepen van 16A (de kookgroep).
Leuk hè, in je eentje staan klooien. Succes met herstel...quote:Op woensdag 5 februari 2020 17:55 schreef tux87 het volgende:
Les van dit alles? Extra handjes of beter vastzetten..
En toch kunnen veel dingen prima in je eentje als je er een beetje over nadenkt voor je begint.quote:Op donderdag 6 februari 2020 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Leuk hè, in je eentje staan klooien. Succes met herstel...
nee eerder een grove fout.... Vraag me af of ie wel elektricien is? (in DLD zou dit wel kunnen, die schakelen alleeen de fase af en niet de nul. Dus dan kan je over een 5 aderige kabel wel 3 groepen apart laten lopen, gebeurt veel voor fornuizen)quote:Op woensdag 5 februari 2020 06:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Zullen we deze kwestie ergens anders gaan bespreken ? Dat is hier niet de plek voor. Én echt een klusblunder is het niet.
Dus rechts induwen (wijsvinger rechterhand) is naar links draaien en links induwen (duim rechterhand) is rechtsom draaien?quote:Op zondag 9 februari 2020 15:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ooit een keer een nieuwe boormachine gekocht in mijn vroege klusjaren. De draairichting kan je instellen aan de 2 zijkanten met een knopje.
Ik had er 1 waarmee links draaien de linker knop was. Nu was dit omgedraaid bij de nieuwe.... het heeft wel een tijdje geduurd voor ik hier toen achter kwam, en menig vloekwoorden en boortjes....
Ik heb hem ook niet lang gehouden....quote:Op zondag 9 februari 2020 16:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus rechts induwen (wijsvinger rechterhand) is naar links draaien en links induwen (duim rechterhand) is rechtsom draaien?
Dat is irritant ja want 99% van de boormachines heeft dat niet
Nee snap ikquote:Op zondag 9 februari 2020 20:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb hem ook niet lang gehouden....
Jaquote:Op zondag 1 maart 2020 08:12 schreef Gieliovd het volgende:
Sorry ik snap je verhaal niet en wat is er in de douche gebeurd, hij heeft hem laten stuiteren?
Zo heb ik als monteur ook al eens een zaklamp laten verdwijnen.quote:Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Gieliovd het volgende:
Oké leuke blunder vandaag... Ik ben al enige tijd bezig met de overloop vloer weer vlak te maken, verzakte balken etc.
Gistermiddag nog even de laatste hand gelegd, paar vulblokjes onder de platen gelegd. Lampje erbij, mooi werk.
Ik moest en zou de vloer gisteren weer dicht leggen, dan was het maar klaar. Nou, dat was gelukt.
Vanmorgen vol energie weer aan de klus. Nog even in de kast een stuk vloer terug schroeven. Lampje is wel prettig.
Ik zoeken, zoeken... Waar is die lamp nou. Ik als Bosch blauw fan had gisteren bij het opruimen alles weer bij elkaar gelegd. Mooi gezicht.
Maar die lamp.... Ja die lag er niet bij.
Die lag onder de vloerdelen.
Later nog terug geweest om te kijken of hij wel uitgingquote:Op zondag 1 maart 2020 13:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo heb ik als monteur ook al eens een zaklamp laten verdwijnen.
Even snel wat boven een systeem plafond moeten maken, snel lampje erbij.Én dan bij het opruimen in de bus maar zoeken naar waar die lamp toch gebleven is ...
Zo heb ik de zaklamp van de wasmachine monteur in de wasmachines je terug gevondenquote:Op zondag 1 maart 2020 13:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zo heb ik als monteur ook al eens een zaklamp laten verdwijnen.
Even snel wat boven een systeem plafond moeten maken, snel lampje erbij. Werkzaamheden klaar, even beneden meten om er zeker van te zijn dat het werkt. Systeem plafond dicht maken. Én dan bij het opruimen in de bus maar zoeken naar waar die lamp toch gebleven is ...
IP68 en schoonquote:Op zondag 1 maart 2020 16:24 schreef Makrolon het volgende:
Zo heb ik de zaklamp van de wasmachine monteur in de wasmachines je terug gevonden
Nog opengeschroefd om 'm te pakken?quote:Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Gieliovd het volgende:
Ik als Bosch blauw fan had gisteren bij het opruimen alles weer bij elkaar gelegd. Mooi gezicht.
Maar die lamp.... Ja die lag er niet bij.
Die lag onder de vloerdelen.
Zo kwam ik de restanten van een pot Mayo van de vorige bewoners tegenquote:Op zondag 1 maart 2020 19:49 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Monteur hier had bij het plaatsen van de keuken een schroevendraaier bovenop de bovenkastjes laten liggen, maar daar zie je met sierrand ervoor dus nooit wat van.
Pas paar maand later toen ik vond dat daar toch ook eens de stofzuiger en een poetsdoek langs moest kwam ik daarachter
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 15:37 schreef tux87 het volgende:
Nou ik heb er ook weer een aan toe te voegen.
Airco monteren. Met m'n goede gedrag netjes een momentsleutel gehaald met steek om de flare koppelingen netjes op moment vast te draaien.
Volgens de chinees moeten ze op 65 en 75 nm. Vind ik al vrij fors, en het tabelletje in de handleiding raakt kant noch wal. Het staat er dus echt, maar volgens mij draai je alles naar de kloten als je dat aan gaat houden. Er staan sleutelmaten met aanhaalmomenten.
Vastdraaien, kloten omdat de goot in de weg zit, lastig lastig toch best kracht zetten.
G*dv.mme! Pijp geknikt. En geen flare tool.. *zoekt winkel om flare tool af te halen*
Zo k.. altijd, zo'n onderdeel overhoudenquote:Op zaterdag 6 juni 2020 21:51 schreef BieBieGW het volgende:
M'n pa wilde zijn zonwering elektrisch maken. Die hebben we destijds al met veel pijn en moeite op weten te hangen op het balkon op de 5e verdieping. Fijn met twee man die laddervrees hebben zonder hoogtevrees en 1 man die hoogtevrees heeft zonder laddervrees en ook nog last van plaatsvervangende hoogtevrees.
Wij dat ding eraf. Op het balkon losgeschroefd. Toen sprongen de knikarmen open, gelukkig zonder schade aan jan en alleman. Wij de buismotor erin gedaan. Met veel pijn en moeite weer in elkaar geschroefd.
Ff testen of het werkt. Mmzz motor draait, maar doek niet. Bleek dat we de adapter op het uiteinde van de motor waren vergeten. Deze keer de knikarmen opgebonden, ding weer open geschroefd en er alsnog opgezet.
Gezien het weer de tweede maar even laten zitten.
Wat is het verschil tussen laddervrees en hoogtevrees ?quote:Op zaterdag 6 juni 2020 21:51 schreef BieBieGW het volgende:
M'n pa wilde zijn zonwering elektrisch maken. Die hebben we destijds al met veel pijn en moeite op weten te hangen op het balkon op de 5e verdieping. Fijn met twee man die laddervrees hebben zonder hoogtevrees en 1 man die hoogtevrees heeft zonder laddervrees en ook nog last van plaatsvervangende hoogtevrees.
Wij dat ding eraf. Op het balkon losgeschroefd. Toen sprongen de knikarmen open, gelukkig zonder schade aan jan en alleman. Wij de buismotor erin gedaan. Met veel pijn en moeite weer in elkaar geschroefd.
Ff testen of het werkt. Mmzz motor draait, maar doek niet. Bleek dat we de adapter op het uiteinde van de motor waren vergeten. Deze keer de knikarmen opgebonden, ding weer open geschroefd en er alsnog opgezet.
Dat tweede is compleet irrationeel, de eerste is iets van te zeggen.quote:Op zondag 7 juni 2020 13:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen laddervrees en hoogtevrees ?
In mijn geval heb ik laddervrees, ben altijd heel onvast op die dingen, bang dat ik verkeerd stap en met ladder en al omval.quote:Op zondag 7 juni 2020 13:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen laddervrees en hoogtevrees ?
Ook gehad laatst bij het vervangen van de buismotor. Knikarmen niet vastgezet met een Ty-rap. Bouten losgemaakt van de bak en de rol sprong 3 meter naar voren. Gelukkig woon ik niet op een flatquote:Op zaterdag 6 juni 2020 21:51 schreef BieBieGW het volgende:
Ach, doet me denken aan de tegeltjes van m'n toilet toen ik een WCD vastschroefde in de meterkast….met schroeven die 10 mm langer waren dan de OSB wand dik.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 19:54 schreef derLudolf het volgende:
derLudolf wou even een meterkast ophangen die nog aan een paar rachels hing omdat toen de kast werd aangelegd, de muur met gestuct was...
[ afbeelding ]
De achterkant
[ afbeelding ]
Hehe, die muur waar dat gaat in zit is net gestuct. Beetje jammer dusquote:Op zaterdag 18 juli 2020 20:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ach, doet me denken aan de tegeltjes van m'n toilet toen ik een WCD vastschroefde in de meterkast….met schroeven die 10 mm langer waren dan de OSB wand dik.
Buitenkraan en buiten valt een plak eraf??quote:Op zaterdag 18 juli 2020 20:27 schreef Gieliovd het volgende:
Waar hard gewerkt wordt gaat wel eens wat fout!
Dit is herkenbaar, tijd geleden zelfde met een buitenkraan aanleggen. Ik had buiten zo een plak van 15 rond op de grond liggen
Oh dat is altijd zo fijn ja. Renoband van Knauf is daar wel een goede oplossing voor.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 19:54 schreef derLudolf het volgende:
derLudolf wou even een meterkast ophangen die nog aan een paar rachels hing omdat toen de kast werd aangelegd, de muur met gestuct was...
[ afbeelding ]
De achterkant
[ afbeelding ]
Thanks, zal er even naar kijken. Kun je zoiets met fix& finish doen? Dat hebben we nog staan.quote:Op zondag 19 juli 2020 10:33 schreef tux87 het volgende:
[..]
Oh dat is altijd zo fijn ja. Renoband van Knauf is daar wel een goede oplossing voor.
Als het niet dieper is dan 3 mm volgens mij.quote:Op zondag 19 juli 2020 10:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Thanks, zal er even naar kijken. Kun je zoiets met fix& finish doen? Dat hebben we nog staan.
Jep, herkenbaar. Geen 15cm gelukkig, maar wel aan alle kanten net iets meer dan de kom afdektquote:Op zondag 19 juli 2020 10:03 schreef Gieliovd het volgende:
Van binnen naar buiten boren omdat de plek binnen meer kritisch was met de waterleiding dan waar ik buiten uitkwam.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mazzeltje en een wijze les.
Oh zo. Ik probeer in zo'n geval altijd van twee kanten te boren, d.w.z. eerst met 8 of 10 mm van één kant, en dan met de grote boor van 2 kanten.quote:Op zondag 19 juli 2020 10:03 schreef Gieliovd het volgende:
Van binnen naar buiten boren omdat de plek binnen meer kritisch was met de waterleiding dan waar ik buiten uitkwam.
Autschquote:Op zondag 19 juli 2020 20:53 schreef Barry1986 het volgende:
Blunder? Dom? Niet echt, maar het doet me wel pijn...😢
[ afbeelding ]
Ik had hout geladen wat aan de voorkant uitstak. Ik had nog een meter ruimte over en de boel goed strak vast aangetrokken.
Totdat ik op de terugweg een noodstop moest maken is mij de hele lading naar voren geschoven...
Maar dit heb ik niet gemerkt omdat het paar cm voor de klep is blijven hangen.
Totdat ik thuis een schepe bocht ging draaien...😐
Dat geluid in de auto was echt niet tof 🙈
Ja dat mag wel, maar een bepaalde lengte idd.quote:Op zondag 19 juli 2020 21:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Autsch![]()
Je woont enigszins in de buurt![]()
Volgens mij mag om de reden die je nu noemt, lading niet voor de voorste schot uitsteken
Precies wat ik dachtquote:Op zondag 19 juli 2020 22:09 schreef bleiblei het volgende:
Dat huis dat te koop staat in dat blok kunnen ze iig van Funda halen.
Sodeju... toch apart, 15-16 jaar na oplevering.
Als ik het goed zag in het journaal zat er een 'Verkocht'-bord opquote:Op zondag 19 juli 2020 22:09 schreef bleiblei het volgende:
Dat huis dat te koop staat in dat blok kunnen ze iig van Funda halen.
Sodeju... toch apart, 15-16 jaar na oplevering.
Ja... Is iets een verborgen gebrek als de verkopende partij het ook niet wist...quote:Op maandag 20 juli 2020 08:12 schreef Piles het volgende:
[..]
Als ik het goed zag in het journaal zat er een 'Verkocht'-bord op
Idd, anders hopelijk met voorbehoud van bouwkundige keuring gekocht...quote:Op maandag 20 juli 2020 09:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja... Is iets een verborgen gebrek als de verkopende partij het ook niet wist...
Beetje spuit-elf reactie maar ik doe tegenwoordig thuis gewoon een keukenschort om tijdens klussen. Daar zit ook een grote zak in en scheelt me zomaar drie kwartier tijd aan dingen zoeken.quote:Op maandag 1 juli 2019 13:47 schreef Barry1986 het volgende:
Haha herkenbaar.
Daar is een overal weer erg handig voor. Genoeg ruimte om pen./potlood/rolmaat etc op te bergen, altijd bij je!
Maar ik ga in mijn vrije klus uurtjes echt geen overal dragen
Das wel een mooiequote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tijdens 't werk...
Bob... Hobby Bob....
niet op de foto....quote:
quote:Op donderdag 20 augustus 2020 18:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet op de foto....
dimmer in de keuken.. draadjes netjes naar de centraaldoos.. daar lekker zwart en rood via de buis in/uitgang op een kroonsteen duwen (en over te gaan op bruin / blauw), om daarna in een buis te duiken richting de MK..
waar een opbouw T lasdoosje zit.. bruin en blauw naar een opbouw WCD.. waar de stekker van de trafo in zat... en dan de secondaire zijde van de voeding met 2x GroenGeel door de zelfde buis (via het 3de gat van die T lasdoos) terug naar de keuken.. om daar weer met een kroonsteen op snoer over te gaan voor de lampjes
Interessante kleurencombinatie. Afgezien van de aardedraad, zitten bijna alle toepasbare kleuren erin gefrot.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tijdens 't werk...
Bob... Hobby Bob....
Bob was ook fan van kroonstenen denk ikquote:
Groen, Rood, Grijs, GroenGeel, Blauw, Bruin en zwart had gekundquote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessante kleurencombinatie. Afgezien van de aardedraad, zitten bijna alle toepasbare kleuren erin gefrot.
het was vandaag gewoon -KNIP- -SNOK- en hoppa bij de bult met troepquote:Op donderdag 20 augustus 2020 19:13 schreef iamredleader het volgende:
[..]
*Poef
Goh, waarom doet die lamp het nou niet?![]()
Chinese connectionquote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tijdens 't werk...
Bob... Hobby Bob....
Edit: Oh ik las verkeerd, die wolkbreukquote:Op vrijdag 28 augustus 2020 18:04 schreef Gieliovd het volgende:
Periodiek moet ik mijn zwembad filter even terugspoelen. Dikke slang door de garagedeur, speciekap uit het 110 manchet riool in de vloer. Paar minuutjes, hoop water... Klaar.
Warm weer, veel zwembad onderhoud. Die speciekap niet te ver erin, ik wil die rubbers uit die bocht niet te veel slopen.
En toen kwam er net een wolkbreuk en stond opeens de halve garage blank, 3cm water op de vloer. Het kolkte de vloer uit.
Dussss.
Overigens ook uit mijn net geplaatste buitenkraan putje welke als "ontlastput" bedoeld was als bijvangst. Nou die werkte wel!!!
Beetje jammer dat er nog een enorm gat in de grond zit ernaast, want ja nog "even die kabel de grond in binnenkort"
En viel het mee ? Hier schreeuwt buienradar ook moord en brand, maar er valt zelden zo veel neerslagquote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:16 schreef Gieliovd het volgende:
Brrrr. Niet tof.
Het riool kan het gewoon niet aan soms die wolkbreuken. Nu staat er weer 45,9 mm/uur op de radar over een paar minuten. Fijn
idd.. het was echt een bizarre breuk. nog nooit zo gezien in Nederland iig.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:16 schreef Gieliovd het volgende:
Brrrr. Niet tof.
Het riool kan het gewoon niet aan soms die wolkbreuken. Nu staat er weer 45,9 mm/uur op de radar over een paar minuten. Fijn
Ditmaal viel het mee gelukkig. Toch nog wit van het water maar de afvoeren konden het aan...quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 21:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En viel het mee ? Hier schreeuwt buienradar ook moord en brand, maar er valt zelden zo veel neerslag
Ik kwam bij ons huis ook een keer zo iets tegen...toen snel eerst alles eruit gerost en het hele huis opnieuw bekabeld voor we verder gingen klussen😅quote:Op donderdag 20 augustus 2020 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tijdens 't werk...
Bob... Hobby Bob....
hier ookquote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:37 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik kwam bij ons huis ook een keer zo iets tegen...toen snel eerst alles eruit gerost en het hele huis opnieuw bekabeld voor we verder gingen klussen😅
tja als t mn eigen was had ik t er ook uit gesnoktquote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:37 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik kwam bij ons huis ook een keer zo iets tegen...toen snel eerst alles eruit gerost en het hele huis opnieuw bekabeld voor we verder gingen klussen😅
slaan ze daar geen spijkers in de muur waar ze de draad even aan draaien als verdeelpunt?quote:Op dinsdag 1 september 2020 19:01 schreef flipsen het volgende:
Wat is precies het probleem eigenlijk? Ik woon al zó lang in Argentinië dat ik bovenstaande foto´s al bijzonder netjes vindHier wordt alles maar gewoon aan elkaar geknoopt en met tape afgeplakt Vier aparte kabels in een kluwen aan elkaar verbonden en afgeplakt heb ik in ons huis al meerdere keren gezien
Edit: Ah, het gaat om de kleurtjes? Daar wordt hier al helemáál niet naar gekeken. Oh, ik heb een stukje draad nodig voor een extra verbinding. Even zoeken in mijn rommelbak. Ja, hiero! Kleur? Who cares? Met een spanningzoekertje kan je later toch gewoon zien welke de fase is en welke de neutro?![]()
Hm, dat is een goeie, dat zal ik eens aan mijn huisbaas vertellen. Gegarandeerd dat ie dat nog gaat doen ookquote:Op dinsdag 1 september 2020 19:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
slaan ze daar geen spijkers in de muur waar ze de draad even aan draaien als verdeelpunt?
Och, jezus christus...quote:Op dinsdag 1 september 2020 17:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
moeten we hier nou van zeggen...?
Ik zal even voor een positieve noot zorgen: de kleuren lijken correct gebruikt te zijn!quote:Op dinsdag 1 september 2020 17:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Gewoon omdat het kan :-) voelt een beetje als die ene eerste klus in je allereerste huis die je na 8 jaar weer tegen komt bij de volgende verbouwing 😁quote:Op dinsdag 1 september 2020 20:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
5 aderige lasdoppen gebruiken..... en dan nog op je WCD doorlussen
nogal useless
Tijd voor een brilletje denk ikquote:Op dinsdag 1 september 2020 20:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik zal even voor een positieve noot zorgen: de kleuren lijken correct gebruikt te zijn!
Want? Misschien moet ik ook weer eens langs de opticien maar volgens mij zijn de kleuren goed?quote:
Ik moest lachen om die stukgesneden flexbuis.quote:Op dinsdag 1 september 2020 17:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
Tja, zeker.quote:Op dinsdag 1 september 2020 20:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
5 aderige lasdoppen gebruiken..... en dan nog op je WCD doorlussen
nogal useless
Geen bloot koper en doorlussen mag 4x is mij een keer verteld. De draden zijn ook veelst te lang.quote:Op woensdag 2 september 2020 14:23 schreef asdqert het volgende:
[..]
Tja, zeker.
En voor de correctheid: in zo'n situatie moet (aldus le NEN) een diepe (75mm) doos gebruikt worden ipv een normale (45mm? 50mm?), toch? En dan draden uit muur -> lasdop -> WCD, toch?
En dan nog mag doorlussen naar een volgende WDC of lichtpunt max. 1 of 2 keer?
#toetstmijnkluskennis
Die opengetrokken flexbuis is natuurlijk een huge no-no.![]()
quote:Op woensdag 2 september 2020 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Geen bloot koper en doorlussen mag 4x is mij een keer verteld. De draden zijn ook veelst te lang.
Dus jullie doen thuis blauw op de zwarte en bruin op de blauwe?quote:Op woensdag 2 september 2020 13:32 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Want? Misschien moet ik ook weer eens langs de opticien maar volgens mij zijn de kleuren goed?![]()
Aan die flexibele buis te zien lag die er al en hebben ze daarna het gat voor de inbouwdoos geboord, dan moet je toch iets?
Blank draad wat uit de lasdop of je schakelmateriaal steekt is natuurlijk een nono.
Maakt dat uit met wisselstroom? Het wisselt toch 50 keer per secondequote:Op woensdag 2 september 2020 19:39 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Dus jullie doen thuis blauw op de zwarte en bruin op de blauwe?
Het gaat om de stopcontact-aansluiting he, die later geplaatste foto van de lamp is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:39 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Ik zie het idd. De niet spannende foto gaat het over.quote:Op donderdag 3 september 2020 09:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Het gaat om de stopcontact-aansluiting he, die later geplaatste foto van de lamp is een heel ander verhaal.
Ik zie daar nergens zwart
Ja en neequote:Op woensdag 2 september 2020 20:55 schreef lipje het volgende:
[..]
Maakt dat uit met wisselstroom? Het wisselt toch 50 keer per seconde
Nee, maar het ging over de foto's van de wandcontactdoos met de kapotte flexbuis.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:39 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Klopt..quote:Op donderdag 3 september 2020 22:30 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Nee, maar het ging over de foto's van de wandcontactdoos met de kapotte flexbuis.
Dat was wat me op onderzoek deed uitgaan. Er was (nog?) niets uitgeklapt qua zekering of aardlek...quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zat er ook een lekker geurtje aan![]()
Hmmm; is dat een standaard Europees stopcontact of is dat zo'n ding van een keukenboerspecialist die ergens in verwerkt zat ?quote:Op dinsdag 8 september 2020 15:45 schreef flipsen het volgende:
Niet zozeer een blunder van mij, maar na de foto van het peertje aan een zooi gekleurde draden van een paar dagen geleden vandaag het vervolg. Je kon er op wachten he![]()
[ afbeelding ]
(Was overigens een ander stopcontact in de keuken, waar de waterkoker op zit)
Niet van die moeilijke vragen stellen, chabón!quote:
kun je hem nog terug trekken ? Dan opnieuw proberen ?quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:01 schreef Harveo het volgende:
Bij het trekken van kabels de kabels niet goed aan elkaar bevestigen![]()
Nu zit er een kabel half in de pijp achter een schot op een moeilijk bereikbare plek..
Het hele zwikkie er weer uit en gewoon opnieuw doen, maar dan iets beter vastmakenquote:Op zaterdag 12 september 2020 17:27 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
kun je hem nog terug trekken ? Dan opnieuw proberen ?
Wil hij er niet meer uit dan ? Kabels trekken over langere afstanden moet je ook eigenlijk altijd met zijn tweeën doen :pquote:Op zaterdag 12 september 2020 17:01 schreef Harveo het volgende:
Bij het trekken van kabels de kabels niet goed aan elkaar bevestigen![]()
Nu zit er een kabel half in de pijp achter een schot op een moeilijk bereikbare plek..
Die had de lasdop in de boormachine gezet zo te zien.quote:Op maandag 14 september 2020 19:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
iemand vond het ooit nodig om de lasjes heel goed te draaien
geen idee.. maar het is knap beroerd als t weer los moetquote:Op dinsdag 15 september 2020 13:05 schreef vannelle het volgende:
[..]
Die had de lasdop in de boormachine gezet zo te zien.
Bij alle woningen hier gebouwd in 1970 zit het zo. Bij elke aanpassing die ik gedaan heb veel werk om de boel uit elkaar te halen. In 1970 hadden ze zeker weten nog geen accu tollen.quote:Op maandag 14 september 2020 19:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ link | afbeelding ]
iemand vond het ooit nodig om de lasjes heel goed te draaien
en in de ene centraaldoos is het een mooie twist as @ picture.. en anderen is het er gewoon normaal gedopt zonder de hele overlengte tot een starre kabel proberen te draaienquote:Op dinsdag 15 september 2020 20:28 schreef jpajs het volgende:
[..]
Bij alle woningen hier gebouwd in 1970 zit het zo. Bij elke aanpassing die ik gedaan heb veel werk om de boel uit elkaar te halen. In 1970 hadden ze zeker weten nog geen accu tollen.
Ja, dat begrijp ik wel, ik ben ook absoluut niet jaloers op je.quote:Op dinsdag 15 september 2020 18:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
geen idee.. maar het is knap beroerd als t weer los moet
Ik heb weinig tot geen verstand van elektriciteit maar heb er wel aan gewerkt, ook in oudere huizen.quote:Op woensdag 16 september 2020 19:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
Sowieso knippen bij de langs de oude dop.. want dat kost sowieso teveel moeite (lees tijd) om dat weer recht te prutsen voor Wago 2273-205 (of 204 of 203)
en het zal verbeelding zijn.. maar dat 60 jaar oude spul oogt wel iets dikker dan de moderne varianten
t liefste zou ik het allemaal er uit trekken en voorzien van nieuw maar goed kost teveel tijd en geld
Qua electra zal er een specialist aan t woord moeten maar dit als algemene stelling vind ik geen hout snijden.quote:Op donderdag 17 september 2020 17:58 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik heb weinig tot geen verstand van elektriciteit maar heb er wel aan gewerkt, ook in oudere huizen.
En ik denk dat je gelijk hebt, de installatiedraad van vroeger is wat dikker dan tegenwoordig.
Vroeger bouwden ze alles wat degelijker dan tegenwoordig nu alles berekend wordt op maximale belasting en er na berekening zo goedkoop mogelijk gebouwd wordt. Dit is voldoende dus waarom zouden we het zwaarder/sterker maken dan berekend? Is alleen maar duurder.
Sidenote: Dit is een persoonlijke gedachte zonder onderbouwing.
Wat ik in Zuid Amerika (En waarschijnlijk ook in de VS) zo "mooi" vind zijn die afgewerkte en zwaardere varianten van gipsplaten.. die als ze poreus worden door water ertoe kunnen leiden dat de hele handel naar beneden komt.quote:Op dinsdag 1 september 2020 19:01 schreef flipsen het volgende:
Wat is precies het probleem eigenlijk? Ik woon al zó lang in Argentinië dat ik bovenstaande foto´s al bijzonder netjes vindHier wordt alles maar gewoon aan elkaar geknoopt en met tape afgeplakt Vier aparte kabels in een kluwen aan elkaar verbonden en afgeplakt heb ik in ons huis al meerdere keren gezien
Edit: Ah, het gaat om de kleurtjes? Daar wordt hier al helemáál niet naar gekeken. Oh, ik heb een stukje draad nodig voor een extra verbinding. Even zoeken in mijn rommelbak. Ja, hiero! Kleur? Who cares? Met een spanningzoekertje kan je later toch gewoon zien welke de fase is en welke de neutro?![]()
Ooit in een oude VCA leerde ik dat bij gebruik van een boormachine, géén werkhandschoenen mochten worden gedragen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:35 schreef Makrolon het volgende:
Een regelmatig terugkomende blunder bij mij, ik klus veel met handschoenen aan. Als ik dan een schroef in draai gebeurt het nog wel eens dat ie m'n handschoen pakt en m'n vinger om de schroef heen draait.Tot nu toe was m'n reactievermogen goed genoeg om schade te beperken.
Dit ja.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit in een oude VCA leerde ik dat bij gebruik van een boormachine, géén werkhandschoenen mochten worden gedragen.
Een accutol zal we snel stoppen, maar een 230 V. draait langer door.....
Ja dat snap ik wel.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit in een oude VCA leerde ik dat bij gebruik van een boormachine, géén werkhandschoenen mochten worden gedragen.
Goede tip, ik heb ook een kolomboor staan.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 07:38 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dit ja.
Eens een handje om een kolomboor gewikkeld zien worden zo. Zag er niet fraai uit.
Heeft de man in kwestie 1 vinger gekost en 3 anderen missen gedeeltelijke functiequote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Goede tip, ik heb ook een kolomboor staan.
Een beetje profi accuboormachine heeft tegenwoordig ook wel genoeg power om wat polsjes te brekenquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan ie niet meer vingeren….alleen met z'n duim.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef FranticDJ het volgende:
Heeft de man in kwestie 1 vinger gekost en 3 anderen missen gedeeltelijke functie
Dus gaan we voor hem duimenquote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:44 schreef blomke het volgende:
Kan ie niet meer vingeren….alleen met z'n duim.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 22:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Tis meer dat een kolomboor meestal een aanknop heeft en een accutol een trekker.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:42 schreef boertie het volgende:
[..]
Een beetje profi accuboormachine heeft tegenwoordig ook wel genoeg power om wat polsjes te breken
De mijne heeft iig weinig moeite om een m16 tap door 2cm dik staal te draaien. Dan wil je hem echt wel met 2 handjes vast houden hoor.
Meestal laat ik hem heel rustig op druk komen wanneer ik de hoofdkraan weer open gooi, maar als het water al tegen de muren zat dan heb je hem zeker ineens vol open geknaldquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 15:47 schreef qajariaq het volgende:
Zojuist een nieuwe kraan ergens plaatsen. Het aftakken van de bestaande leiding moest in een drama hoekje en het wilde maar niet lukken. Uiteindelijk dan toch de aftakkende leiding aangesloten. Gelijk maar even zien of de knelkoppeling niet lekt...
Na een seconde of tien realiseerde ik me pas wat ik hoorde. Misschien was het handiger geweest voor het testen er ook een muurplaat en een kraan op te zetten.
Maar goed, de vloer is weer eens gedweild en de muren drogen ook wel weer op.
De leiding zat los langs de muur. Dan wordt die wel nat ja als er 12 mm water zo langs komt. Zelfs als je de hoofdkraan rustig open draait.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 17:07 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Meestal laat ik hem heel rustig op druk komen wanneer ik de hoofdkraan weer open gooi, maar als het water al tegen de muren zat dan heb je hem zeker ineens vol open geknald
quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 18:16 schreef Gieliovd het volgende:
Bedankt weer, heerlijk gelachen: D
Oké ik heb er ook nog een. Tijdje terug alweer.
Even op zondagmiddag nog dat ene stopcontact monteren. Tralala opbouw, draadje hier, draadje daar... Even wat anders tussendoor.
Nou kapje erop. Naar boven, groep weer aan. BAM! Vlamboog in de automaat. Ik denk wtf is dit joh!
Mja fase en nul op dezelfde klem![]()
Zelfde als collega's die wel even de stroom er afzetten voordat je de kabel gaat knippen :x; dat soort dingen doe ik in het vervolg ook gewoon lekker zelf. Vertrouwen is goed controle is beterquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 17:54 schreef Ou-Tannu het volgende:
vergeten te controleren of de waterdruk er echt wel af is voor je de haakse slijper in de leiding zet![]()
er vanuit gaan dat je collega de hoofdkraan al dicht gezet heeft..
als ik het niet weet heb ik nog altijd de voltstick..quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]![]()
![]()
Even snel zker !![]()
[..]
Zelfde als collega's die wel even de stroom er afzetten voordat je de kabel gaat knippen :x; dat soort dingen doe ik in het vervolg ook gewoon lekker zelf. Vertrouwen is goed controle is beter![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |