Er is niet één route, er zijn er heel veel. Veel beleidsmedewerkers hebben een HBO/WO-achtergrond, vaak wel maatschappijwetenschappelijk (dus rechten, politicologie, bedrijfskunde, bestuurskunde e.d.). Er is een traineeprogramma met jaarlijkse werving.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:14 schreef nanuk het volgende:
Wordt je opgeleid als beleidsmeswerker of begin je ergens te werken en stroom je langzamerhand door?
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...quote:Op maandag 6 mei 2019 11:26 schreef Bucketlist het volgende:
Wat vind je van de bereikbaarheid van je collega’s (mede door thuiswerken/flexplekken/overleggen)?
Ja, dat gebeurt met regelmaat (althans, ikzelf dan). Ik ben vanuit beleid verantwoordelijk voor een hele reeks projecten. Daar ga ik vaak wel kijken. Het gaat in mijn geval om spoor en wegen. Dus als ik daar iets van moet vinden dan rijd ik er zelf langs. En ik ga met de mensen van het project zelf wel eens het project langs. Dat is niet altijd makkelijk, want de veiligheidseisen zijn (terecht trouwens!) streng.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:27 schreef Crabapple het volgende:
Boeiend vak
Leg je ook praktijkbezoeken af? Ik heb regelmatig de indruk dat regelgeving wordt bedacht vanachter het bureau zonder kennis van de praktijk.
(Dit is niet persoonlijk bedoeld overigens!)
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).quote:Op maandag 6 mei 2019 11:40 schreef superkimmi het volgende:
Wat is jouw achtergrond? Hoe lang werk je al bij I&W? Wat was het leukste project waar je dusver aan gewerkt hebt?
Kamervragen zijn niet heel veel werk, het is alleen wel dat het er veel zijn en dat ze onverwacht komen. Het is vooral de afstemming (vaak over woordjes en leestekens, echt waar...) die het meest tijdrovend zijn.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:45 schreef Berkery het volgende:
Zijn de hoeveelheid Kamervragen en/of WOB-verzoeken nog een beetje te overzien of komen ze op een stapel?
quote:“Wat maakt dit zo arbeidsintensief dat het 120 uur kost om het af te krijgen?”
Deze vraag is heel begrijpelijk en vergt best wat uitleg om te beantwoorden. Ten eerste komen die verzoeken gewoon binnen, ongepland. Het normale werk gaat echter gewoon door. En dus wordt een Wob-verzoek als deze vaak gedaan aan de randen van de dag, soms tot diep in de avond. Ondersteuning is er normaal gesproken niet, wel is er juridische advisering door de juridische directie. Het inhoudelijke werk gebeurt echter in principe door de beleidsmedewerker(s) zelf. En juist daarom is een Wob-verzoek vaak belastend.
Wat moet er dan allemaal gebeuren om zo’n verzoek af te doen? Een Wob-verzoek bestaat voor de betrokken medewerkers uit een aantal stappen:
1. Inventarisatie van alle stukken waar enige relatie met het verzoek van verzoeker uit is op te maken (naam, adres, ‘het geval…’, ‘dat ene gebouw’, rapporten waarin wordt verwezen naar het geval etc.). Wanneer het verzoek breed is geformuleerd dan neemt de reikwijdte dus ook toe. Verzoeker had zijn verzoek in dit geval erg breed geformuleerd (vanuit zijn oogpunt begrijpelijk en ook logisch) en heeft een soortgelijk verzoek is ook gedaan aan de provincie en de gemeente. Daarmee is dus afgestemd over het aantal stukken, welke wel en niet onder de reikwijdte vallen e.d.
2. Na inventarisatie van alle mails/documenten moet worden bepaald wat in de reikwijdte van het verzoek zit en wat niet. Hierover hebben we overleg gehad met de verzoeker. Hierdoor viel gelukkig gelijk al een flink aantal documenten af. Maar dat is wel pas ná dat die stukken zijn gescreend op mogelijke relevantie (omdat er in sommige stukken toch ook weer wel relevante informatie staat). Ofwel: hoewel er 77 stukken openbaar worden gemaakt, zijn er wel meer dan 200 stukken bij elkaar gezocht, gescreend en gesorteerd.
3. Daarna moeten alle stukken in PDF worden omgezet en pas dan kan er gelakt worden: per lak-actie moet worden aangegeven waarom er is gelakt (beleidsopvatting, ramingsinformatie e.d.). En dus worden alle stukken individueel – en per grondslag – gelakt. Dat is dus arbeidsintensief werk waarbij met name de persoonlijke gegevens en beleidsopvattingen het nodige speurwerk vergen.
4. Omdat veel stukken afkomstig zijn van medeoverheden, is daar mee afgestemd: welke passages zijn vertrouwelijk en welke niet. Het zou immers ongeloofwaardig overkomen wanneer de provincie een persoonlijke beleidsopvatting veel strikter zou opvatten als wij. Dat vergt dus een paar overleggen om alle stukken door te nemen (vaak per telefoon, soms fysiek).
5. Wanneer alle stukken zijn gelakt (en gecontroleerd of echt alles is gelakt en definitief is gelakt) moet er een Wob-besluit worden gemaakt, samen met de juridische directie. Hier hoort een inventarisatielijst bij met gevonden stukken binnen de reikwijdte (dus ook de niet te openbaren stukken). En die moet dus wel een-op-een overeenkomen met de stukken, ofwel, een lijst van meer dan 200 stukken.
6. Daarna moet er nog een beslisnota komen en moet het dossier de lijn door.
7. Ten slotte moet het totaal op papier worden toegestuurd. Dit houdt in dat alle stukken worden afgedrukt en individueel worden genummerd. En daarna wordt het verstuurd.
Het is over het algemeen wel overzichtelijk wat partijen vinden. En het is ook bekend wat de bewindspersoon wil. Mocht dat iets anders zijn dan wat ik wil dan heb ik een probleem en niet de bewindspersoon. Ik ben het op inhoud wel eens niet eens met een punt van een Kamerlid of een bewindspersoon. Dat heeft mij nooit voor gewetensbezwaren gesteld.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Gezien het feit dat je ook betrokken bent bij het voorbereiden van debatten, ben je dan ook gelieerd aan een bepaalde partij?
Ik gok dat je ook wel eens beleid moet maken dat botst met jouw politieke voorkeuren en meningen? Hoe ga je daar mee om?
Ik heb bij Justitie en bij Rijkswaterstaat gewerkt. IenW bevalt goed, maar ik zie mezelf ook wel bij EZK of BZK werken. LNV zou ook nog kunnen en wellicht ook defensie.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef golfer het volgende:
Jij werkt dus voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat?
Heb je ooit bij andere ministeries gewerkt of zou je dat willen?
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:01 schreef -mosrednA het volgende:
In hoeverre heb je te maken met ProRail m.b.t. de beleidsvoering?
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijkquote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).
Het leukste project? Ja, DAT is dus een gewetensvraag... ik heb er te veel gedaan, variërend van hele kleine onderzoeksopdrachten tot het regelen van bestuursovereenkomsten en werkbezoeken. De credits voor het werk krijg je niet vaak (daarvoor hebben we de minister/staatssecretaris).
Qua impact is werken aan de stint wel een heftige geweest, maar ook allerlei spoedklussen om tot het definitieve besluit over de A4 Midden-Delfland te komen staat me nog goed bij.
Bedankt voor je antwoordquote:Op maandag 6 mei 2019 12:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.
(fictief) voorbeeld: stel dat een perron nu 4 meter breed moet zijn. Maar dat ProRail het een goed idee zou vinden als dat 6 meter zou zijn. Wanneer ProRail dat dan standaard zou doorvoeren dan moeten sporen verder uit elkaar (in breedte) en vaak past er dan meer niet zonder aanpassingen. Om dat dan toch op breedte te brengen zou veel (belasting)geld kosten. En daar wil IenW dus wel wat van kunnen vinden.
Wat je zegt klopt helemaal... zolang je naar boven kan kijken dan heb je het ook weer comfortabel in dat opzicht. En dat verklaart ook gelijk de voorzichtigheid van bewindspersonen: zij zijn uiteindelijk echt verantwoordelijk.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:16 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijk. Ik neem aan dat je wel credits krijgt van je leidinggevenden?
Hoe vind je de werksfeer? Werken er veel 50+'ers bij jou op de afdeling? Zijn er zorgen over vergrijzing?
Een te lage natuurlijkquote:Op maandag 6 mei 2019 12:19 schreef golfer het volgende:
In welke salarisschaal zit je als beleidsmedewerker?
(edit, te snel gedrukt, nu een beetje aangevuld)quote:Op maandag 6 mei 2019 12:21 schreef trein2000 het volgende:
Heb je in je tijd bij justitie wel eens iets gemerkt van beïnvloeding van het WODC?
Kort maar krachtigquote:
Ambtenarensalarisschalen zijn openbaar, dus waarom geef je niet gewoon antwoord?quote:
De schalen en bijbehorende bedragen zijn inderdaad openbaar, maar niet de P-aspecten van ambtenaren... Ik ben best bereid wat te vertellen over veel zaken, maar sommige dingen dus niet. Dit is er een van. Ik laat het aan je eigen inzicht waar ik zit.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Ambtenarensalarisschalen zijn openbaar, dus waarom geef je niet gewoon antwoord?
Beleid stuurt niet echt op buitendienststellingen, maar het zal duidelijk zijn dat we het liefst zo weinig mogelijk buitendienststellingen zien: hinderlijk voor reizigers en vervoerders, de vensters zijn erg krap en weinig flexibel. De ‘strijd’ om de buitendienststellingen wordt vooral intern ProRail gevoerd. Uit de wandelgangen begrijp ik dat die best fel kunnen zijn…quote:Op maandag 6 mei 2019 12:19 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord
Waarom wordt er vanuit het beleid ervoor gekozen om grote projecten in zo’n kort mogelijke tijdsspanne te persen met een (bijna) volledige buitendienststelling i.p.v. 50% zoals vroeger? Momenteel ligt de spoorarbeidsmarkt onder enorme druk vanwege het feit dat er geen regelmatige stroom aan werk is. Mensen met kennis stappen hierdoor massaal over maar de bouw en komen niet meer terug, omdat de arbeidsmarkt in het spoor enorm onzeker is.
Daarnaast vroeg ik me af waarom projecten zo ver vooruit geschoven worden. Is dit puur een geldkwestie? Diverse trajecten liggen er enorm beroerd bij, naar ProRail haar eigen maatstaven, maar de vernieuwing/herstel ervan wordt alsmaar opgeschoven. Áls deze projecten dan worden vrijgegeven, komt het allemaal tegelijk en zijn de mensen met de juiste kennis niet te vinden. Is dit te voorkomen en waarom gebeurt dit steeds vaker?
Bedankt voor je antwoord, wil er straks graag verder op doorquote:Op maandag 6 mei 2019 12:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Beleid stuurt niet echt op buitendienststellingen, maar het zal duidelijk zijn dat we het liefst zo weinig mogelijk buitendienststellingen zien: hinderlijk voor reizigers en vervoerders, de vensters zijn erg krap en weinig flexibel. De ‘strijd’ om de buitendienststellingen wordt vooral intern ProRail gevoerd. Uit de wandelgangen begrijp ik dat die best fel kunnen zijn…
De tweede vraag die je stelde is een hele goede en een waar eigenlijk niet één antwoord op is. Geld speelt zeker een rol, maar ook de doorlooptijd van een project (de voorbereiding en besluitvorming). Momenteel zien we inderdaad dat aanbestedingen minder voorspelbaar zijn, waarbij de consensus is dat dit mede komt door de capaciteit in de aannemerswereld.
En ja: het speelt inderdaad mee dat bij de kabinetsformaties van 2010 en 2012 in totaal 600 miljoen euro per jaar van het investeringsbudget tot - destijds 2028 - is gehaald (600 miljoen x 16 jaar = 9,6 miljard euro gekort). Dat zie je vroeger of later terug in een minder constant verloop van projecten en onderhoud.
Mijn naam staat wel eens genoemd als contactpersoon bij openbare brieven (niet bij Kamerbrieven, daar staat alleen de naam van de bewindspersoon op). Verder ben ik redelijk anoniem. Bij WOB-verzoeken wordt mijn naam weggelakt.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:56 schreef jeroen25 het volgende:
Ben je een redelijk anoniem 'radertje' of kom je zelf ook in de openbaarheid?
En wat voor reacties krijg je dan?
Blijven negatieve reacties beperkt of krijg je ook te maken met bedreiging of erger?
Politici stellen beleid vast (bewindspersonen) en laten dat bekrachtigen door andere politici (Tweede Kamer). Echter, de voorbereiding van dat alles (van onderzoek vooraf, tot het uitwerken van alternatieven, tot het evalueren van effecten) wordt gedaan door ambtenaren (of onderzoeksbureaus die daarvoor worden ingehuurd). Je zou kunnen zeggen dat ambtenaren een opdracht krijgen om beleid te maken van datgene wat politici willen.quote:Op maandag 6 mei 2019 13:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Waarom maakt een ambtenaar beleid? Zouden de politici dat niet zelf moeten doen?
Ik spreek wel eens met belangengroepen, vaak in bredere overleggen over een bepaald onderwerp. In een eerdere functie was dat redelijk onomwonden (bijvoorbeeld de branchevereniging van delfstofbedrijven die wilden dat ze een soort aparte status kregen bij een wetgevingstraject dat al liep. De volgende dag was dat dan weer met de lobbyist van de windmolenproducenten…quote:Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef zlotka het volgende:
Heb je wel eens koffie gedronken met Mark Rutte?
En hoe zit dat in jouw functie met lobbyisten? Krijg je regelmatig mensen over de vloer die belangen hebben in bepaalde onderwerpen en deze zo goed mogelijk willen behartigen bij jou/jullie of is dat iets voor ministers/staatssecretarissen?
Als het uitkomt wel...quote:Op maandag 6 mei 2019 13:52 schreef C.L.Werner het volgende:
Beginnen jullie om 09:30 en gaan jullie al om 16:00 naar huis?
Wil je het serieuze of het voorspelbare antwoord?quote:Op maandag 6 mei 2019 13:54 schreef C.L.Werner het volgende:
Drinken jullie veel koffie als ambtenaren?
Zijn jullie werkshuw tuig?
Heel goed. Dan stoor ik je verder niet, we hebben je nodig!quote:Op maandag 6 mei 2019 13:34 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord, wil er straks graag verder op doorMaar ben nu nog aan het werk (in de spoorbouw
)
Betekend dit, makkelijk gezegd, dat je dus gewoon 40 uur thuis kan werken? Behalve dan met afspraken, maar je dagelijkse werkzaamheden kun je gewoon ergens anders doen?quote:Op maandag 6 mei 2019 13:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als het uitkomt wel...
Zonder gekheid: ik ben nog nooit aangesproken over werktijden. Ze doen er niet toe, zolang je je dossiers op orde hebt en naar behoren je werk doet. Het maakt niet uit of je dat thuis doet of op kantoor. In de regel maak ik meer uren dan mijn aanstelling zegt. Het is meer gekoppeld aan afspraken, die zijn redelijk hard: een Kamerdebat waar je bij moet zijn. Een bestuurlijk overleg waar je naar toe moet, dat soort dingen. Ook wanneer je 's avonds tot 22:30 in de Kamer zit en de ochtend er na om 8:30 verwacht wordt in Nijmegen.
Held.quote:Op maandag 6 mei 2019 13:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als het uitkomt wel...
Zonder gekheid: ik ben nog nooit aangesproken over werktijden. Ze doen er niet toe, zolang je je dossiers op orde hebt en naar behoren je werk doet. Het maakt niet uit of je dat thuis doet of op kantoor. In de regel maak ik meer uren dan mijn aanstelling zegt. Het is meer gekoppeld aan afspraken, die zijn redelijk hard: een Kamerdebat waar je bij moet zijn. Een bestuurlijk overleg waar je naar toe moet, dat soort dingen. Ook wanneer je 's avonds tot 22:30 in de Kamer zit en de ochtend er na om 8:30 verwacht wordt in Nijmegen.
Op zich wel. Maar daar hou ik zelf niet veel van, ik werk liever op kantoor. Dan spreek je collega's en ben je aanspreekbaar. Dat werkt voor mij beter dan op een zolderkamer thuis zitten.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:02 schreef zlotka het volgende:
[..]
Betekend dit, makkelijk gezegd, dat je dus gewoon 40 uur thuis kan werken? Behalve dan met afspraken, maar je dagelijkse werkzaamheden kun je gewoon ergens anders doen?
De begrotingsbehandeling is vanuit mijn positie redelijk saai (ik ben daar zelf vaak ook niet bij). Het is de hele dag (tot diep in de avond, soms nachtwerk) stand by staan voor vragen die soms komen en soms niet. Het voordeel is dat de catering dan best goed geregeld is. Ook kun je goed je mailbox bijwerken etc. Het nadeel is dat je dus de hele avond aanwezig moet zijn.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:02 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Held.
Welk debat vind je echt rete saai?
Krijg je dan ook overuren betaald of is het part of the job?quote:Op maandag 6 mei 2019 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De begrotingsbehandeling is vanuit mijn positie redelijk saai (ik ben daar zelf vaak ook niet bij). Het is de hele dag (tot diep in de avond, soms nachtwerk) stand by staan voor vragen die soms komen en soms niet. Het voordeel is dat de catering dan best goed geregeld is. Ook kun je goed je mailbox bijwerken etc. Het nadeel is dat je dus de hele avond aanwezig moet zijn.
Part of the job... Vaak kun je de dag erna wel een paar uur later beginnen. Zoals gezegd: er wordt niet zo moeilijk gedaan over uren, zolang je er maar staat wanneer dat verwacht wordt.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:09 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Krijg je dan ook overuren betaald of is het part of the job?
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen even happy wordt van nachtwerk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2019 14:27:01 ]
quote:Op maandag 6 mei 2019 14:26 schreef Unites het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd naar je salaris(schaal), vooral in combinatie met je werkervaring. Ik zal na mijn studie waarschijnlijk ook aan de slag gaan in de overheidssector en ben benieuwd hoe snel je salaris groeit in de praktijk en hoeveel doorgroeimogelijkheden er zijn.Zoals gezegd, ik ga niet mijn eigen arbeidsvoorwaarden in dit topic bespreken. Maar wat ik wel kan doen, is meer algemeen hier op ingaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
Beginnende beleidsmedewerkers stromen in de regel in in schaal 10. Soms zit je dan op een schaal 11 functie, maar krijg je een 'aanloopschaal' om in te groeien. In de loop der tijd krijg je dan je 'formatieve' schaal. Binnen de schaal heb je periodieken: 10 tot 12 tredes binnen de schaal, zodat je nog wel een tijdje kan doorgroeien. Uiteindelijk ben ik een jaar geleden 'uitgegroeid' binnen de huidige schaal.
Zelf heb ik ruim 12 jaar werkervaring in diverse functies bij het Rijk. Ik ben niet bij alle sollicitaties voor de extra schaal gegaan, bij sommige wel. Ook heb ik wel eens aanvullende periodieken gehad. Voor je beeld Ik ben niet de meest seniore medewerker binnen de directie, maar zit wel in 'het linker rijtje'.
Beleidswerk kun je blijven doen tot en met schaal 14, hoewel schaal 14 en beleid alleen al wel een behoorlijke zeldzaamheid is. Schalen 11 en 12 zijn er veel, 13 een stuk minder. Vanaf 14 begint management en directie is schaal 16 en hoger.
Let wel bij uitvoeringsorganisaties ligt dit weer anders. Daar zijn bijvoorbeeld topadviseurs (hoogleraren die deeltijd bij de overheid in dienst zijn ) die schaal 15 krijgen. Alles boven de positie directeur valt buiten de schalen (maar wel binnen Balkenende norm). Extra's daar zijn zaken als een auto met chauffeur.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
IenW is best wel hiërarchisch ingesteld. De bewindspersoon spreek ik als beleidsmedewerker niet vaak, veel wordt via de directeur afgehandeld (die spreekt de bewindspersoon bijna dagelijks). Andere departementen zijn daarin anders, daar komt de dossierhouder zelf veel eerder aan tafel bij de bewindspersoon.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:26 schreef Unites het volgende:
Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
Dit is een klassieker: de spanning tussen beleid en uitvoering. Ja, die spanning is er. Vanuit ‘de uitvoering’ leeft vaak het beeld dat ‘beleid’ niets snapt van de praktijk en maar wat roept om de bewindspersoon te pleasen. Vanuit ‘beleid’ leeft vaak het beeld dat ‘de uitvoering’ de politieke realiteit niet kent en maar weer eens wat wensen roept. Wie er gelijk heeft? Uiteindelijk allebei.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:52 schreef Sigaartje het volgende:
Is er sprake van onbegrip of een hiaat tussen beleidsmedewerkers en uitvoerende diensten?
Luisteren jullie naar hun bevindingen in het land en houden jullie rekening met hun planning?
Door wie worden regelingen en kaderwetten opgesteld?
Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)quote:Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Geen idee (geen zicht op). Het was een tijd zo dat je veel zaken 'aan de markt' moest overlaten en 'kennis kon inkopen' (lees: onderzoeks- en ingenieursbureaus inschakelen). Die tendens is nu wel wat anders. Het zal erg afhangen van de organisatie waar je werkt, maar ik heb het idee dat er nu weer wat meer mensen in dienst komen. E.e.a. is ook politiek gedreven: minder ambtenaren is vaak een belofte vanuit verkiezingen. Dat kan op zich ook wel, maar tegelijkertijd is een constatering dat het aantal taken niet echt afneemt. Dus kan ik me voorstellen dat er wordt ingehuurd... (flexcontracten)quote:Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Dan zit je in de goede hoek. Ik weet gewoon dat het zo is.quote:Op maandag 6 mei 2019 15:27 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)
Wil het topic niet kapen, maar ik was wel benieuwd waar je beeld vandaan komt?
Ik denk niet dat dat veel afwijkt van andere organisaties.quote:Op maandag 6 mei 2019 16:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mijn beeld is dat de onderlinge sfeer tussen collega's van ministeries nogal slecht is: veel haat en nijd en verkeerde profileringsdrang. Herken jij dit?
Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.quote:
quote:Op maandag 6 mei 2019 16:42 schreef Muck het volgende:
Even eenvanaf de uitvoerende kant.
Tot twee maanden geleden werkte ik bij Rijkswaterstaat en bracht dus 'jouw' besluiten tot uitvoer
Allebeiquote:Op maandag 6 mei 2019 16:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.
[..]:W En goed bezig! Welke besluiten? Nat of droog?
Ik heb met veel plezier bij Rijkswaterstaat gewerkt. En wie weet keer ik een keertje terug naar ‘het oude nest’
quote:Op maandag 6 mei 2019 17:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
Vind je het ook zo kut dat de meeste liften maar tussen verdieping 4 en hoger gaan?
ja, dat is vaak zoquote:Op maandag 6 mei 2019 18:21 schreef _Dizzy_ het volgende:
In hoeverre is opleiding een MUST om bij het Rijk te mogen werken?
Ik hoor wel eens dat opleiding een keiharde eis is, boven ervaring. Klopt deze aanname?
Ja, belachelijk.quote:
Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...
MinJ&Vquote:Op maandag 6 mei 2019 18:44 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.
Hoe denk je verder over WOB verzoeken?quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
WOB-verzoeken, ja, dat is voor ambtenaren redelijk de hel.
Je kunt gewoon de functiegroepen lezen met salarisschalen, daar staat die van beleidsmedewerker ook wel inquote:Op maandag 6 mei 2019 12:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Ambtenarensalarisschalen zijn openbaar, dus waarom geef je niet gewoon antwoord?
Volgens mij zijn dat kunstmatige trucs om het ambtenarenkorps zo klein mogelijk te houden terwijl er massaal dure inhuur van tijdelijke krachten plaatsvindt omdat het werk wel gedaan moet worden?!quote:Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
ja... sommige dingen zijn kwalitatief (en kwantitatief) uitermate teleurstellend aan de Rijnstraat. Dit is niet de meest erge trouwens...;)quote:Op maandag 6 mei 2019 17:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
Vind je het ook zo kut dat de meeste liften maar tussen verdieping 4 en hoger gaan?
Ik heb eerst een afstudeerstage (wel een stevige, met aanstelling en alles) bij justitie gehad. Daarna gesolliciteerd bij Rijkswaterstaat en daar een trits functies gehad. Nu ben ik aan het werk bij IenW. Ik zoek e.e.a. meer in functies en inhoud dan in verschillende werkgevers, vooral omdat ik het werkveld zo leuk vind.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:09 schreef hemarookworst het volgende:
Hier een afstuderend bestuurskundige.
Hoe was je loopbaan na het afstuderen begonnen en hoelang duurde het voordat je werk had?
Je moet vaak kunnen aantonen dat je een bepaald denkvermogen hebt. Diploma's helpen dan wel natuurlijk. Werkervaring ook trouwens (voor meer seniore functies). Maar, voor specialistische functies (gezagvoerder op een schip van de visserij-inspectie bijvoorbeeld) heb je niet veel aan de academische opleiding... Oftewel: het gaat om de functie en daar zijn eisen aan verbonden. Net als buiten de overheidquote:Op maandag 6 mei 2019 18:21 schreef _Dizzy_ het volgende:
In hoeverre is opleiding een MUST om bij het Rijk te mogen werken?
Ik hoor wel eens dat opleiding een keiharde eis is, boven ervaring. Klopt deze aanname?
Voor sommige dingen heel fijn: externe kennis kun je prima inzetten als het nodig is. Soms zie je ook wel dat het een lapmiddel is (vacaturestops van een tijdje terug). Dat is 'penny wise, pound foolish'.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:33 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ja, belachelijk.
Overigens nog wel een serieuze vraag:
Wat vind je van het groot aantal externen dat rondloopt bij ienw?
Nee, ik ben niet lid van een partij. Nooit geweest ook trouwens. Ik maak beleid, voer uit en heb zelfs wel eens namens de bewindspersoon voor de rechter gestaan (bijgestaan door mensen van de juridische dienst uiteraard). Partijvoorkeuren doen er niet toe bij het Rijk. Er is een uitzondering: de politiek assistent van de bewindspersoon is wel (altijd) lid van de partij van bewindspersoon. Daar kennen ze elkaar dan ook van.quote:Op maandag 6 mei 2019 18:34 schreef Geytenbeekje het volgende:
Ben je ook lid van een partij of ben je de uitvoerende ambtenaar ?
Wat is het meest erge?quote:Op maandag 6 mei 2019 19:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
ja... sommige dingen zijn kwalitatief (en kwantitatief) uitermate teleurstellend aan de Rijnstraat. Dit is niet de meest erge trouwens...;)
Als er naast/onder/boven jou nog meer mensen wonen, die allemaal hun afval in die afvalbakken gooien dan is de kans natuurlijk best groot dat ze twee/drie keer per week geleegd moeten worden... Daar kun je boos om worden, maar ik vind het zelf wel fijn dat volle containers worden geleegd wanneer ze vol zijn... Verder ken ik jouw situatie niet en is afvalbeleid een zaak van de gemeente. Dus inhoudelijk weet ik niet zoveel van jouw afvalcontainerprobleemquote:Op maandag 6 mei 2019 18:43 schreef christmastsunami het volgende:
vraagje over dat gescheiden afval ophaal beleid
op 5 meter van mijn slaapkamer raam, staan van die afval bakken
voor het gescheiden afval beleid, kwam er een vuilnis wagen, 2 keer per week, met de feestdagen misschien 3 keer per week
nu iedere dag meerdere keren, nou kan ik natuurlijk boos worden
maar ik vraag me af, in het kader van een beter en schoner milieu, wie of wat verzint dit nou?
Die is echt te persoonlijkquote:
Ze horen erbij en ze horen gewoon behandeld te worden. Het is de wet en die voer je uit. Als iemand een verzoek doet dan kan het niet zijn probleem zijn dat ik te druk ben.quote:Op maandag 6 mei 2019 19:02 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Hoe denk je verder over WOB verzoeken?
Horen ze erbij als een goed controlemiddel op de overheid?
Of zijn ze voornamelijk onnodig en tijdrovend?
Klopt: ergens tussen de 10 en de 14 dusquote:Op maandag 6 mei 2019 19:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Je kunt gewoon de functiegroepen lezen met salarisschalen, daar staat die van beleidsmedewerker ook wel in
quote:Op maandag 6 mei 2019 19:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Je kunt gewoon de functiegroepen lezen met salarisschalen, daar staat die van beleidsmedewerker ook wel in
klopt deels. Maar soms is het ook een projectteam in de lucht houden: die kun je na afloop van de opdracht dan weer laten gaan.quote:Op maandag 6 mei 2019 19:11 schreef MCH het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat kunstmatige trucs om het ambtenarenkorps zo klein mogelijk te houden terwijl er massaal dure inhuur van tijdelijke krachten plaatsvindt omdat het werk wel gedaan moet worden?!
Ja, ik heb de volgende eed afgelegd, ten overstaan van de secretaris-generaal (de hoogste ambtenaar van het departement):quote:Op maandag 6 mei 2019 19:12 schreef Nikonlover het volgende:
Heb je ook de eed af moeten leggen en zo ja, wie neemt de eed af? Gemeenteambtenaren moeten dat bij de burgemeester van de gemeente waar ze werken volgens mij. Bij ambtenaren van een ministerie bij de verantwoordelijke minister?
Het is een bijzonder moment, het staat me nog goed bij. En ja: het leidt ook tot verantwoordelijkheidsbesef.quote:Ik zweer/beloof dat ik trouw zal zijn aan de Koning en dat ik de Grondwet en alle overige wetten van ons land zal eerbiedigen;
Ik zweer/verklaar dat ik noch direct, noch indirect in welke vorm dan ook valse informatie heb verstrekt in verband met het verkrijgen van mijn aanstelling;
Ik zweer/verklaar dat ik tot het verkrijgen van mijn aanstelling aan niemand iets heb geschonken of beloofd en dat ik dit ook niet zal gaan doen;
Ik zweer/verklaar dat ik tot het verkrijgen van mijn aanstelling van niemand giften heb aanvaard en aan niemand beloften heb gedaan en dat ik dit ook niet zal gaan doen;
Ik zweer/beloof dat ik plichtsgetrouw en nauwgezet de mij opgedragen taken zal vervullen en zaken die mij uit hoofde van mijn functie vertrouwelijk ter kennis komen of waarvan ik het vertrouwelijke karakter moet inzien, geheim zal houden voor anderen dan die personen aan wie ik ambtshalve tot mededeling verplicht ben;
Ik zweer/beloof dat ik mij zal gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt, dat ik zorgvuldig, onkreukbaar en betrouwbaar zal zijn en dat ik niets zal doen dat het aanzien van het ambt zal schaden.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!/Dat verklaar en beloof ik!
Het meest erge is de drukte, alsof je 8 uur lang in een te volle trein moet staan/zitten, maar wel geconcentreerd moet kunnen werken. De toiletten zijn trouwens niet veel schoner dan in een trein...quote:Op maandag 6 mei 2019 20:13 schreef VKV het volgende:
[..]
Wat is het meest erge?
Hier een collega-ambtenaar, maar dan bij een gemeente, wel zelfde vakgebied.
Heb je ook ervaring met werken bij een provincie of gemeente en wat denk je dat de grootste verschillen zijn met werken bij het rijk?
altijdquote:
Hallo collegaquote:Op maandag 6 mei 2019 16:47 schreef PrisTheShiz het volgende:
is het echt zo afstandelijk op de Rijnstraat 8 zoals men zegt?
Ben er twee keer geweest, twee keer verdwaald
Hier trouwens een collega![]()
Ambtenaar ben je 24 uur per dag. Verder zeg ik hier niets overquote:Op maandag 6 mei 2019 16:48 schreef PrisTheShiz het volgende:
Beantwoord je deze vragen onder werktijd?
Vind je het fijn om met Gelderlanders te werken ?quote:Op maandag 6 mei 2019 20:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Het meest erge is de drukte, alsof je 8 uur lang in een te volle trein moet staan/zitten, maar wel geconcentreerd moet kunnen werken. De toiletten zijn trouwens niet veel schoner dan in een trein...De oplossing voor velen is: thuiswerken en noise cancelling headphones.
Over je andere vraag: ik merk verschillen op twee manieren.
1. de schaalgrootte van projecten (en vooral aantallen projecten) maakt dat ik vaak net wat anders kijk dan een gemeente of provincie. Daarbinnen maakt het uit of je met een provincie werkt die zelf ook projecten doet/concessies verleent en niet (meer kennis/ervaring in de organisatie).
2. regionale verschillen. Met bijvoorbeeld Friezen is het lastig om een afspraak te maken, maar als die staat, dan staat die ook goed. Dat vind ik zelf erg prettig werken (maar ik heb dan ook Friese roots...). Dat is heel anders dan met bijvoorbeeld Limburgers waar men het spel wat anders speelt. Een ja is niet altijd wat het lijkt en een nee is niet altijd negatief. Het is net wat je gewend bent en wat je fijn vindt werken.
Gelderland investeert best veel in de eigen wegen en ook in het spoor. Ik werk met ze samen, helemaal prima. Ze zijn concessieverlener voor een behoorlijk aantal decentrale lijnen, dus kennis is prima.quote:Op maandag 6 mei 2019 21:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Vind je het fijn om met Gelderlanders te werken ?
Rare vraag misschien maar Gelderland heeft een plus van 3,5 miljard.
Misschien dat ze bijna niet wat uitgeven ?
Dat is voor mij geen probleem. Soms heb ik een standpunt dat afwijkt van hetgeen de lijn in gaat, soms word een advies niet opgevolgd. Het hoort erbij. Belangrijker is om na te gaan waarom dat gebeurt en (mooier nog) dat voor te zijn. Dan hoef je je niet in een dergelijke positie te bewegen.quote:Op maandag 6 mei 2019 21:09 schreef Schuimpjes het volgende:
Hoe ga je ermee om als je beleid moet maken waar je het vanuit persoonlijke opvattingen niet mee eens bent of mee eens kunt zijn?
Voorbeeld: je hebt een SGP-achtergrond en je moet beleid gaan maken dat alle winkels structureel op zondag open mogen gaan, dit gaat in tegen je eigen geloofsopvattingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |