Er is niet één route, er zijn er heel veel. Veel beleidsmedewerkers hebben een HBO/WO-achtergrond, vaak wel maatschappijwetenschappelijk (dus rechten, politicologie, bedrijfskunde, bestuurskunde e.d.). Er is een traineeprogramma met jaarlijkse werving.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:14 schreef nanuk het volgende:
Wordt je opgeleid als beleidsmeswerker of begin je ergens te werken en stroom je langzamerhand door?
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...quote:Op maandag 6 mei 2019 11:26 schreef Bucketlist het volgende:
Wat vind je van de bereikbaarheid van je collega’s (mede door thuiswerken/flexplekken/overleggen)?
Ja, dat gebeurt met regelmaat (althans, ikzelf dan). Ik ben vanuit beleid verantwoordelijk voor een hele reeks projecten. Daar ga ik vaak wel kijken. Het gaat in mijn geval om spoor en wegen. Dus als ik daar iets van moet vinden dan rijd ik er zelf langs. En ik ga met de mensen van het project zelf wel eens het project langs. Dat is niet altijd makkelijk, want de veiligheidseisen zijn (terecht trouwens!) streng.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:27 schreef Crabapple het volgende:
Boeiend vak
Leg je ook praktijkbezoeken af? Ik heb regelmatig de indruk dat regelgeving wordt bedacht vanachter het bureau zonder kennis van de praktijk.
(Dit is niet persoonlijk bedoeld overigens!)
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).quote:Op maandag 6 mei 2019 11:40 schreef superkimmi het volgende:
Wat is jouw achtergrond? Hoe lang werk je al bij I&W? Wat was het leukste project waar je dusver aan gewerkt hebt?
Kamervragen zijn niet heel veel werk, het is alleen wel dat het er veel zijn en dat ze onverwacht komen. Het is vooral de afstemming (vaak over woordjes en leestekens, echt waar...) die het meest tijdrovend zijn.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:45 schreef Berkery het volgende:
Zijn de hoeveelheid Kamervragen en/of WOB-verzoeken nog een beetje te overzien of komen ze op een stapel?
quote:“Wat maakt dit zo arbeidsintensief dat het 120 uur kost om het af te krijgen?”
Deze vraag is heel begrijpelijk en vergt best wat uitleg om te beantwoorden. Ten eerste komen die verzoeken gewoon binnen, ongepland. Het normale werk gaat echter gewoon door. En dus wordt een Wob-verzoek als deze vaak gedaan aan de randen van de dag, soms tot diep in de avond. Ondersteuning is er normaal gesproken niet, wel is er juridische advisering door de juridische directie. Het inhoudelijke werk gebeurt echter in principe door de beleidsmedewerker(s) zelf. En juist daarom is een Wob-verzoek vaak belastend.
Wat moet er dan allemaal gebeuren om zo’n verzoek af te doen? Een Wob-verzoek bestaat voor de betrokken medewerkers uit een aantal stappen:
1. Inventarisatie van alle stukken waar enige relatie met het verzoek van verzoeker uit is op te maken (naam, adres, ‘het geval…’, ‘dat ene gebouw’, rapporten waarin wordt verwezen naar het geval etc.). Wanneer het verzoek breed is geformuleerd dan neemt de reikwijdte dus ook toe. Verzoeker had zijn verzoek in dit geval erg breed geformuleerd (vanuit zijn oogpunt begrijpelijk en ook logisch) en heeft een soortgelijk verzoek is ook gedaan aan de provincie en de gemeente. Daarmee is dus afgestemd over het aantal stukken, welke wel en niet onder de reikwijdte vallen e.d.
2. Na inventarisatie van alle mails/documenten moet worden bepaald wat in de reikwijdte van het verzoek zit en wat niet. Hierover hebben we overleg gehad met de verzoeker. Hierdoor viel gelukkig gelijk al een flink aantal documenten af. Maar dat is wel pas ná dat die stukken zijn gescreend op mogelijke relevantie (omdat er in sommige stukken toch ook weer wel relevante informatie staat). Ofwel: hoewel er 77 stukken openbaar worden gemaakt, zijn er wel meer dan 200 stukken bij elkaar gezocht, gescreend en gesorteerd.
3. Daarna moeten alle stukken in PDF worden omgezet en pas dan kan er gelakt worden: per lak-actie moet worden aangegeven waarom er is gelakt (beleidsopvatting, ramingsinformatie e.d.). En dus worden alle stukken individueel – en per grondslag – gelakt. Dat is dus arbeidsintensief werk waarbij met name de persoonlijke gegevens en beleidsopvattingen het nodige speurwerk vergen.
4. Omdat veel stukken afkomstig zijn van medeoverheden, is daar mee afgestemd: welke passages zijn vertrouwelijk en welke niet. Het zou immers ongeloofwaardig overkomen wanneer de provincie een persoonlijke beleidsopvatting veel strikter zou opvatten als wij. Dat vergt dus een paar overleggen om alle stukken door te nemen (vaak per telefoon, soms fysiek).
5. Wanneer alle stukken zijn gelakt (en gecontroleerd of echt alles is gelakt en definitief is gelakt) moet er een Wob-besluit worden gemaakt, samen met de juridische directie. Hier hoort een inventarisatielijst bij met gevonden stukken binnen de reikwijdte (dus ook de niet te openbaren stukken). En die moet dus wel een-op-een overeenkomen met de stukken, ofwel, een lijst van meer dan 200 stukken.
6. Daarna moet er nog een beslisnota komen en moet het dossier de lijn door.
7. Ten slotte moet het totaal op papier worden toegestuurd. Dit houdt in dat alle stukken worden afgedrukt en individueel worden genummerd. En daarna wordt het verstuurd.
Het is over het algemeen wel overzichtelijk wat partijen vinden. En het is ook bekend wat de bewindspersoon wil. Mocht dat iets anders zijn dan wat ik wil dan heb ik een probleem en niet de bewindspersoon. Ik ben het op inhoud wel eens niet eens met een punt van een Kamerlid of een bewindspersoon. Dat heeft mij nooit voor gewetensbezwaren gesteld.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Gezien het feit dat je ook betrokken bent bij het voorbereiden van debatten, ben je dan ook gelieerd aan een bepaalde partij?
Ik gok dat je ook wel eens beleid moet maken dat botst met jouw politieke voorkeuren en meningen? Hoe ga je daar mee om?
Ik heb bij Justitie en bij Rijkswaterstaat gewerkt. IenW bevalt goed, maar ik zie mezelf ook wel bij EZK of BZK werken. LNV zou ook nog kunnen en wellicht ook defensie.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef golfer het volgende:
Jij werkt dus voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat?
Heb je ooit bij andere ministeries gewerkt of zou je dat willen?
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:01 schreef -mosrednA het volgende:
In hoeverre heb je te maken met ProRail m.b.t. de beleidsvoering?
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijkquote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).
Het leukste project? Ja, DAT is dus een gewetensvraag... ik heb er te veel gedaan, variërend van hele kleine onderzoeksopdrachten tot het regelen van bestuursovereenkomsten en werkbezoeken. De credits voor het werk krijg je niet vaak (daarvoor hebben we de minister/staatssecretaris).
Qua impact is werken aan de stint wel een heftige geweest, maar ook allerlei spoedklussen om tot het definitieve besluit over de A4 Midden-Delfland te komen staat me nog goed bij.
Bedankt voor je antwoordquote:Op maandag 6 mei 2019 12:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.
(fictief) voorbeeld: stel dat een perron nu 4 meter breed moet zijn. Maar dat ProRail het een goed idee zou vinden als dat 6 meter zou zijn. Wanneer ProRail dat dan standaard zou doorvoeren dan moeten sporen verder uit elkaar (in breedte) en vaak past er dan meer niet zonder aanpassingen. Om dat dan toch op breedte te brengen zou veel (belasting)geld kosten. En daar wil IenW dus wel wat van kunnen vinden.
Wat je zegt klopt helemaal... zolang je naar boven kan kijken dan heb je het ook weer comfortabel in dat opzicht. En dat verklaart ook gelijk de voorzichtigheid van bewindspersonen: zij zijn uiteindelijk echt verantwoordelijk.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:16 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijk. Ik neem aan dat je wel credits krijgt van je leidinggevenden?
Hoe vind je de werksfeer? Werken er veel 50+'ers bij jou op de afdeling? Zijn er zorgen over vergrijzing?
Een te lage natuurlijkquote:Op maandag 6 mei 2019 12:19 schreef golfer het volgende:
In welke salarisschaal zit je als beleidsmedewerker?
(edit, te snel gedrukt, nu een beetje aangevuld)quote:Op maandag 6 mei 2019 12:21 schreef trein2000 het volgende:
Heb je in je tijd bij justitie wel eens iets gemerkt van beïnvloeding van het WODC?
Kort maar krachtigquote:
Ambtenarensalarisschalen zijn openbaar, dus waarom geef je niet gewoon antwoord?quote:
De schalen en bijbehorende bedragen zijn inderdaad openbaar, maar niet de P-aspecten van ambtenaren... Ik ben best bereid wat te vertellen over veel zaken, maar sommige dingen dus niet. Dit is er een van. Ik laat het aan je eigen inzicht waar ik zit.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Ambtenarensalarisschalen zijn openbaar, dus waarom geef je niet gewoon antwoord?
Beleid stuurt niet echt op buitendienststellingen, maar het zal duidelijk zijn dat we het liefst zo weinig mogelijk buitendienststellingen zien: hinderlijk voor reizigers en vervoerders, de vensters zijn erg krap en weinig flexibel. De ‘strijd’ om de buitendienststellingen wordt vooral intern ProRail gevoerd. Uit de wandelgangen begrijp ik dat die best fel kunnen zijn…quote:Op maandag 6 mei 2019 12:19 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord
Waarom wordt er vanuit het beleid ervoor gekozen om grote projecten in zo’n kort mogelijke tijdsspanne te persen met een (bijna) volledige buitendienststelling i.p.v. 50% zoals vroeger? Momenteel ligt de spoorarbeidsmarkt onder enorme druk vanwege het feit dat er geen regelmatige stroom aan werk is. Mensen met kennis stappen hierdoor massaal over maar de bouw en komen niet meer terug, omdat de arbeidsmarkt in het spoor enorm onzeker is.
Daarnaast vroeg ik me af waarom projecten zo ver vooruit geschoven worden. Is dit puur een geldkwestie? Diverse trajecten liggen er enorm beroerd bij, naar ProRail haar eigen maatstaven, maar de vernieuwing/herstel ervan wordt alsmaar opgeschoven. Áls deze projecten dan worden vrijgegeven, komt het allemaal tegelijk en zijn de mensen met de juiste kennis niet te vinden. Is dit te voorkomen en waarom gebeurt dit steeds vaker?
Bedankt voor je antwoord, wil er straks graag verder op doorquote:Op maandag 6 mei 2019 12:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Beleid stuurt niet echt op buitendienststellingen, maar het zal duidelijk zijn dat we het liefst zo weinig mogelijk buitendienststellingen zien: hinderlijk voor reizigers en vervoerders, de vensters zijn erg krap en weinig flexibel. De ‘strijd’ om de buitendienststellingen wordt vooral intern ProRail gevoerd. Uit de wandelgangen begrijp ik dat die best fel kunnen zijn…
De tweede vraag die je stelde is een hele goede en een waar eigenlijk niet één antwoord op is. Geld speelt zeker een rol, maar ook de doorlooptijd van een project (de voorbereiding en besluitvorming). Momenteel zien we inderdaad dat aanbestedingen minder voorspelbaar zijn, waarbij de consensus is dat dit mede komt door de capaciteit in de aannemerswereld.
En ja: het speelt inderdaad mee dat bij de kabinetsformaties van 2010 en 2012 in totaal 600 miljoen euro per jaar van het investeringsbudget tot - destijds 2028 - is gehaald (600 miljoen x 16 jaar = 9,6 miljard euro gekort). Dat zie je vroeger of later terug in een minder constant verloop van projecten en onderhoud.
Mijn naam staat wel eens genoemd als contactpersoon bij openbare brieven (niet bij Kamerbrieven, daar staat alleen de naam van de bewindspersoon op). Verder ben ik redelijk anoniem. Bij WOB-verzoeken wordt mijn naam weggelakt.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:56 schreef jeroen25 het volgende:
Ben je een redelijk anoniem 'radertje' of kom je zelf ook in de openbaarheid?
En wat voor reacties krijg je dan?
Blijven negatieve reacties beperkt of krijg je ook te maken met bedreiging of erger?
Politici stellen beleid vast (bewindspersonen) en laten dat bekrachtigen door andere politici (Tweede Kamer). Echter, de voorbereiding van dat alles (van onderzoek vooraf, tot het uitwerken van alternatieven, tot het evalueren van effecten) wordt gedaan door ambtenaren (of onderzoeksbureaus die daarvoor worden ingehuurd). Je zou kunnen zeggen dat ambtenaren een opdracht krijgen om beleid te maken van datgene wat politici willen.quote:Op maandag 6 mei 2019 13:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Waarom maakt een ambtenaar beleid? Zouden de politici dat niet zelf moeten doen?
Ik spreek wel eens met belangengroepen, vaak in bredere overleggen over een bepaald onderwerp. In een eerdere functie was dat redelijk onomwonden (bijvoorbeeld de branchevereniging van delfstofbedrijven die wilden dat ze een soort aparte status kregen bij een wetgevingstraject dat al liep. De volgende dag was dat dan weer met de lobbyist van de windmolenproducenten…quote:Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef zlotka het volgende:
Heb je wel eens koffie gedronken met Mark Rutte?
En hoe zit dat in jouw functie met lobbyisten? Krijg je regelmatig mensen over de vloer die belangen hebben in bepaalde onderwerpen en deze zo goed mogelijk willen behartigen bij jou/jullie of is dat iets voor ministers/staatssecretarissen?
Als het uitkomt wel...quote:Op maandag 6 mei 2019 13:52 schreef C.L.Werner het volgende:
Beginnen jullie om 09:30 en gaan jullie al om 16:00 naar huis?
Wil je het serieuze of het voorspelbare antwoord?quote:Op maandag 6 mei 2019 13:54 schreef C.L.Werner het volgende:
Drinken jullie veel koffie als ambtenaren?
Zijn jullie werkshuw tuig?
Heel goed. Dan stoor ik je verder niet, we hebben je nodig!quote:Op maandag 6 mei 2019 13:34 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord, wil er straks graag verder op doorMaar ben nu nog aan het werk (in de spoorbouw
)
Betekend dit, makkelijk gezegd, dat je dus gewoon 40 uur thuis kan werken? Behalve dan met afspraken, maar je dagelijkse werkzaamheden kun je gewoon ergens anders doen?quote:Op maandag 6 mei 2019 13:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als het uitkomt wel...
Zonder gekheid: ik ben nog nooit aangesproken over werktijden. Ze doen er niet toe, zolang je je dossiers op orde hebt en naar behoren je werk doet. Het maakt niet uit of je dat thuis doet of op kantoor. In de regel maak ik meer uren dan mijn aanstelling zegt. Het is meer gekoppeld aan afspraken, die zijn redelijk hard: een Kamerdebat waar je bij moet zijn. Een bestuurlijk overleg waar je naar toe moet, dat soort dingen. Ook wanneer je 's avonds tot 22:30 in de Kamer zit en de ochtend er na om 8:30 verwacht wordt in Nijmegen.
Held.quote:Op maandag 6 mei 2019 13:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als het uitkomt wel...
Zonder gekheid: ik ben nog nooit aangesproken over werktijden. Ze doen er niet toe, zolang je je dossiers op orde hebt en naar behoren je werk doet. Het maakt niet uit of je dat thuis doet of op kantoor. In de regel maak ik meer uren dan mijn aanstelling zegt. Het is meer gekoppeld aan afspraken, die zijn redelijk hard: een Kamerdebat waar je bij moet zijn. Een bestuurlijk overleg waar je naar toe moet, dat soort dingen. Ook wanneer je 's avonds tot 22:30 in de Kamer zit en de ochtend er na om 8:30 verwacht wordt in Nijmegen.
Op zich wel. Maar daar hou ik zelf niet veel van, ik werk liever op kantoor. Dan spreek je collega's en ben je aanspreekbaar. Dat werkt voor mij beter dan op een zolderkamer thuis zitten.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:02 schreef zlotka het volgende:
[..]
Betekend dit, makkelijk gezegd, dat je dus gewoon 40 uur thuis kan werken? Behalve dan met afspraken, maar je dagelijkse werkzaamheden kun je gewoon ergens anders doen?
De begrotingsbehandeling is vanuit mijn positie redelijk saai (ik ben daar zelf vaak ook niet bij). Het is de hele dag (tot diep in de avond, soms nachtwerk) stand by staan voor vragen die soms komen en soms niet. Het voordeel is dat de catering dan best goed geregeld is. Ook kun je goed je mailbox bijwerken etc. Het nadeel is dat je dus de hele avond aanwezig moet zijn.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:02 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Held.
Welk debat vind je echt rete saai?
Krijg je dan ook overuren betaald of is het part of the job?quote:Op maandag 6 mei 2019 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De begrotingsbehandeling is vanuit mijn positie redelijk saai (ik ben daar zelf vaak ook niet bij). Het is de hele dag (tot diep in de avond, soms nachtwerk) stand by staan voor vragen die soms komen en soms niet. Het voordeel is dat de catering dan best goed geregeld is. Ook kun je goed je mailbox bijwerken etc. Het nadeel is dat je dus de hele avond aanwezig moet zijn.
Part of the job... Vaak kun je de dag erna wel een paar uur later beginnen. Zoals gezegd: er wordt niet zo moeilijk gedaan over uren, zolang je er maar staat wanneer dat verwacht wordt.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:09 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Krijg je dan ook overuren betaald of is het part of the job?
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen even happy wordt van nachtwerk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2019 14:27:01 ]
quote:Op maandag 6 mei 2019 14:26 schreef Unites het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd naar je salaris(schaal), vooral in combinatie met je werkervaring. Ik zal na mijn studie waarschijnlijk ook aan de slag gaan in de overheidssector en ben benieuwd hoe snel je salaris groeit in de praktijk en hoeveel doorgroeimogelijkheden er zijn.Zoals gezegd, ik ga niet mijn eigen arbeidsvoorwaarden in dit topic bespreken. Maar wat ik wel kan doen, is meer algemeen hier op ingaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
Beginnende beleidsmedewerkers stromen in de regel in in schaal 10. Soms zit je dan op een schaal 11 functie, maar krijg je een 'aanloopschaal' om in te groeien. In de loop der tijd krijg je dan je 'formatieve' schaal. Binnen de schaal heb je periodieken: 10 tot 12 tredes binnen de schaal, zodat je nog wel een tijdje kan doorgroeien. Uiteindelijk ben ik een jaar geleden 'uitgegroeid' binnen de huidige schaal.
Zelf heb ik ruim 12 jaar werkervaring in diverse functies bij het Rijk. Ik ben niet bij alle sollicitaties voor de extra schaal gegaan, bij sommige wel. Ook heb ik wel eens aanvullende periodieken gehad. Voor je beeld Ik ben niet de meest seniore medewerker binnen de directie, maar zit wel in 'het linker rijtje'.
Beleidswerk kun je blijven doen tot en met schaal 14, hoewel schaal 14 en beleid alleen al wel een behoorlijke zeldzaamheid is. Schalen 11 en 12 zijn er veel, 13 een stuk minder. Vanaf 14 begint management en directie is schaal 16 en hoger.
Let wel bij uitvoeringsorganisaties ligt dit weer anders. Daar zijn bijvoorbeeld topadviseurs (hoogleraren die deeltijd bij de overheid in dienst zijn ) die schaal 15 krijgen. Alles boven de positie directeur valt buiten de schalen (maar wel binnen Balkenende norm). Extra's daar zijn zaken als een auto met chauffeur.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
IenW is best wel hiërarchisch ingesteld. De bewindspersoon spreek ik als beleidsmedewerker niet vaak, veel wordt via de directeur afgehandeld (die spreekt de bewindspersoon bijna dagelijks). Andere departementen zijn daarin anders, daar komt de dossierhouder zelf veel eerder aan tafel bij de bewindspersoon.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:26 schreef Unites het volgende:
Een andere vraag: in hoeverre zou je jouw organisatie bestempelen als bureaucratisch? Vind jij dat er veel geld verspild wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |