Er is niet één route, er zijn er heel veel. Veel beleidsmedewerkers hebben een HBO/WO-achtergrond, vaak wel maatschappijwetenschappelijk (dus rechten, politicologie, bedrijfskunde, bestuurskunde e.d.). Er is een traineeprogramma met jaarlijkse werving.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:14 schreef nanuk het volgende:
Wordt je opgeleid als beleidsmeswerker of begin je ergens te werken en stroom je langzamerhand door?
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...quote:Op maandag 6 mei 2019 11:26 schreef Bucketlist het volgende:
Wat vind je van de bereikbaarheid van je collega’s (mede door thuiswerken/flexplekken/overleggen)?
Ja, dat gebeurt met regelmaat (althans, ikzelf dan). Ik ben vanuit beleid verantwoordelijk voor een hele reeks projecten. Daar ga ik vaak wel kijken. Het gaat in mijn geval om spoor en wegen. Dus als ik daar iets van moet vinden dan rijd ik er zelf langs. En ik ga met de mensen van het project zelf wel eens het project langs. Dat is niet altijd makkelijk, want de veiligheidseisen zijn (terecht trouwens!) streng.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:27 schreef Crabapple het volgende:
Boeiend vak
Leg je ook praktijkbezoeken af? Ik heb regelmatig de indruk dat regelgeving wordt bedacht vanachter het bureau zonder kennis van de praktijk.
(Dit is niet persoonlijk bedoeld overigens!)
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).quote:Op maandag 6 mei 2019 11:40 schreef superkimmi het volgende:
Wat is jouw achtergrond? Hoe lang werk je al bij I&W? Wat was het leukste project waar je dusver aan gewerkt hebt?
Kamervragen zijn niet heel veel werk, het is alleen wel dat het er veel zijn en dat ze onverwacht komen. Het is vooral de afstemming (vaak over woordjes en leestekens, echt waar...) die het meest tijdrovend zijn.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:45 schreef Berkery het volgende:
Zijn de hoeveelheid Kamervragen en/of WOB-verzoeken nog een beetje te overzien of komen ze op een stapel?
quote:“Wat maakt dit zo arbeidsintensief dat het 120 uur kost om het af te krijgen?”
Deze vraag is heel begrijpelijk en vergt best wat uitleg om te beantwoorden. Ten eerste komen die verzoeken gewoon binnen, ongepland. Het normale werk gaat echter gewoon door. En dus wordt een Wob-verzoek als deze vaak gedaan aan de randen van de dag, soms tot diep in de avond. Ondersteuning is er normaal gesproken niet, wel is er juridische advisering door de juridische directie. Het inhoudelijke werk gebeurt echter in principe door de beleidsmedewerker(s) zelf. En juist daarom is een Wob-verzoek vaak belastend.
Wat moet er dan allemaal gebeuren om zo’n verzoek af te doen? Een Wob-verzoek bestaat voor de betrokken medewerkers uit een aantal stappen:
1. Inventarisatie van alle stukken waar enige relatie met het verzoek van verzoeker uit is op te maken (naam, adres, ‘het geval…’, ‘dat ene gebouw’, rapporten waarin wordt verwezen naar het geval etc.). Wanneer het verzoek breed is geformuleerd dan neemt de reikwijdte dus ook toe. Verzoeker had zijn verzoek in dit geval erg breed geformuleerd (vanuit zijn oogpunt begrijpelijk en ook logisch) en heeft een soortgelijk verzoek is ook gedaan aan de provincie en de gemeente. Daarmee is dus afgestemd over het aantal stukken, welke wel en niet onder de reikwijdte vallen e.d.
2. Na inventarisatie van alle mails/documenten moet worden bepaald wat in de reikwijdte van het verzoek zit en wat niet. Hierover hebben we overleg gehad met de verzoeker. Hierdoor viel gelukkig gelijk al een flink aantal documenten af. Maar dat is wel pas nį dat die stukken zijn gescreend op mogelijke relevantie (omdat er in sommige stukken toch ook weer wel relevante informatie staat). Ofwel: hoewel er 77 stukken openbaar worden gemaakt, zijn er wel meer dan 200 stukken bij elkaar gezocht, gescreend en gesorteerd.
3. Daarna moeten alle stukken in PDF worden omgezet en pas dan kan er gelakt worden: per lak-actie moet worden aangegeven waarom er is gelakt (beleidsopvatting, ramingsinformatie e.d.). En dus worden alle stukken individueel – en per grondslag – gelakt. Dat is dus arbeidsintensief werk waarbij met name de persoonlijke gegevens en beleidsopvattingen het nodige speurwerk vergen.
4. Omdat veel stukken afkomstig zijn van medeoverheden, is daar mee afgestemd: welke passages zijn vertrouwelijk en welke niet. Het zou immers ongeloofwaardig overkomen wanneer de provincie een persoonlijke beleidsopvatting veel strikter zou opvatten als wij. Dat vergt dus een paar overleggen om alle stukken door te nemen (vaak per telefoon, soms fysiek).
5. Wanneer alle stukken zijn gelakt (en gecontroleerd of echt alles is gelakt en definitief is gelakt) moet er een Wob-besluit worden gemaakt, samen met de juridische directie. Hier hoort een inventarisatielijst bij met gevonden stukken binnen de reikwijdte (dus ook de niet te openbaren stukken). En die moet dus wel een-op-een overeenkomen met de stukken, ofwel, een lijst van meer dan 200 stukken.
6. Daarna moet er nog een beslisnota komen en moet het dossier de lijn door.
7. Ten slotte moet het totaal op papier worden toegestuurd. Dit houdt in dat alle stukken worden afgedrukt en individueel worden genummerd. En daarna wordt het verstuurd.
Het is over het algemeen wel overzichtelijk wat partijen vinden. En het is ook bekend wat de bewindspersoon wil. Mocht dat iets anders zijn dan wat ik wil dan heb ik een probleem en niet de bewindspersoon. Ik ben het op inhoud wel eens niet eens met een punt van een Kamerlid of een bewindspersoon. Dat heeft mij nooit voor gewetensbezwaren gesteld.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef Irritatie100 het volgende:
Gezien het feit dat je ook betrokken bent bij het voorbereiden van debatten, ben je dan ook gelieerd aan een bepaalde partij?
Ik gok dat je ook wel eens beleid moet maken dat botst met jouw politieke voorkeuren en meningen? Hoe ga je daar mee om?
Ik heb bij Justitie en bij Rijkswaterstaat gewerkt. IenW bevalt goed, maar ik zie mezelf ook wel bij EZK of BZK werken. LNV zou ook nog kunnen en wellicht ook defensie.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef golfer het volgende:
Jij werkt dus voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat?
Heb je ooit bij andere ministeries gewerkt of zou je dat willen?
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:01 schreef -mosrednA het volgende:
In hoeverre heb je te maken met ProRail m.b.t. de beleidsvoering?
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijk . Ik neem aan dat je wel credits krijgt van je leidinggevenden?quote:Op maandag 6 mei 2019 11:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Zelf heb ik een bestuurskunde achtergrond met een sterke belangstelling voor infrastructuur (maar ook wel ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid).
Het leukste project? Ja, DAT is dus een gewetensvraag... ik heb er te veel gedaan, variėrend van hele kleine onderzoeksopdrachten tot het regelen van bestuursovereenkomsten en werkbezoeken. De credits voor het werk krijg je niet vaak (daarvoor hebben we de minister/staatssecretaris).
Qua impact is werken aan de stint wel een heftige geweest, maar ook allerlei spoedklussen om tot het definitieve besluit over de A4 Midden-Delfland te komen staat me nog goed bij.
Bedankt voor je antwoordquote:Op maandag 6 mei 2019 12:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Op uitvoering van beleid heel veel (van beleid naar projecten, van projecten naar uitvoering). Ook de ontwerpregels die ProRail gebruikt komen langs. Dat lijken technische voorschriften (en dat zijn het ook), maar ze hebben mogelijk VEEL gevolgen.
(fictief) voorbeeld: stel dat een perron nu 4 meter breed moet zijn. Maar dat ProRail het een goed idee zou vinden als dat 6 meter zou zijn. Wanneer ProRail dat dan standaard zou doorvoeren dan moeten sporen verder uit elkaar (in breedte) en vaak past er dan meer niet zonder aanpassingen. Om dat dan toch op breedte te brengen zou veel (belasting)geld kosten. En daar wil IenW dus wel wat van kunnen vinden.
Wat je zegt klopt helemaal... zolang je naar boven kan kijken dan heb je het ook weer comfortabel in dat opzicht. En dat verklaart ook gelijk de voorzichtigheid van bewindspersonen: zij zijn uiteindelijk echt verantwoordelijk.quote:Op maandag 6 mei 2019 12:16 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Dat van die credits klopt, maar zij zijn ook degene die het zwaar krijgen als iets niet goed gaat natuurlijk . Ik neem aan dat je wel credits krijgt van je leidinggevenden?
Hoe vind je de werksfeer? Werken er veel 50+'ers bij jou op de afdeling? Zijn er zorgen over vergrijzing?
Een te lage natuurlijkquote:Op maandag 6 mei 2019 12:19 schreef golfer het volgende:
In welke salarisschaal zit je als beleidsmedewerker?
(edit, te snel gedrukt, nu een beetje aangevuld)quote:Op maandag 6 mei 2019 12:21 schreef trein2000 het volgende:
Heb je in je tijd bij justitie wel eens iets gemerkt van beļnvloeding van het WODC?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |