abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  maandag 6 mei 2019 @ 15:24:26 #51
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186650228
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 14:52 schreef Sigaartje het volgende:
Is er sprake van onbegrip of een hiaat tussen beleidsmedewerkers en uitvoerende diensten?
Luisteren jullie naar hun bevindingen in het land en houden jullie rekening met hun planning?
Door wie worden regelingen en kaderwetten opgesteld?
Dit is een klassieker: de spanning tussen beleid en uitvoering. Ja, die spanning is er. Vanuit ‘de uitvoering’ leeft vaak het beeld dat ‘beleid’ niets snapt van de praktijk en maar wat roept om de bewindspersoon te pleasen. Vanuit ‘beleid’ leeft vaak het beeld dat ‘de uitvoering’ de politieke realiteit niet kent en maar weer eens wat wensen roept. Wie er gelijk heeft? Uiteindelijk allebei.

Vaak komt het voort uit onbegrip: elkaars wereld niet begrijpen. Daar valt wel wat aan te doen (en dat gebeurt ook). Wat ik zelf vaak doe is bij een project of dossier langs gaan. En ik heb zelf ook jaren lang in ‘de uitvoering’ gewerkt. Ik merk (ten opzichte van collega’s die alleen beleidswerk hebben gedaan) dat ik hierdoor meer affiniteit met inhoud heb en uitvoering beter begrijp. Omgekeerd geldt dat ook voor oud-collega’s die nu naar uitvoering zijn gegaan.

Uiteindelijk zijn er meer dan genoeg zaken geregeld om – op elk niveau – beleid en uitvoering samen te brengen. Dus ja: er wordt geluisterd (over en weer).

De andere vraag:
- (Kader)wet (Algemene wet bestuursrecht, Omgevingswet: kaderwet met algemene spelregels en doelstellingen): is een wet in formele zin. Wordt dus vastgesteld door Tweede en Eerste Kamer (na advies Raad van State).
- Algemene Maatregel van Bestuur (besluit luchtkwaliteit: legt normen over luchtkwaliteit vast): is een wet in materiële zin en legt ‘normen’ vast. Wordt vaak wel besproken in de Tweede Kamer, maar hoeft strikt formeel niet (alleen na ‘voorhangprocedure’). Wel is er advies van de Raad van State.
- ministeriële regeling: reken- en meetvoorschriften en andere technische zaken. Wordt vaak niet besproken in Tweede Kamer.

De verantwoordelijke beleidsdirectie en (juridische) wetgevingsdirectie maken deze teksten en onderbouwingen. Is vaak een heel karwei, maar wel mooi en interessant werk.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 6 mei 2019 @ 15:27:52 #52
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186650298
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)

Wil het topic niet kapen, maar ik was wel benieuwd waar je beeld vandaan komt?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  maandag 6 mei 2019 @ 15:28:16 #53
Wat jij wil!
pi_186650306
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Geen idee (geen zicht op). Het was een tijd zo dat je veel zaken 'aan de markt' moest overlaten en 'kennis kon inkopen' (lees: onderzoeks- en ingenieursbureaus inschakelen). Die tendens is nu wel wat anders. Het zal erg afhangen van de organisatie waar je werkt, maar ik heb het idee dat er nu weer wat meer mensen in dienst komen. E.e.a. is ook politiek gedreven: minder ambtenaren is vaak een belofte vanuit verkiezingen. Dat kan op zich ook wel, maar tegelijkertijd is een constatering dat het aantal taken niet echt afneemt. Dus kan ik me voorstellen dat er wordt ingehuurd... (flexcontracten)
  Culinair Fotograaf 2018 maandag 6 mei 2019 @ 15:54:36 #54
440166 Sigaartje
Met mij kun je altijd lachen
pi_186650898
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 15:27 schreef superkimmi het volgende:

[..]

Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)

Wil het topic niet kapen, maar ik was wel benieuwd waar je beeld vandaan komt?
Dan zit je in de goede hoek. Ik weet gewoon dat het zo is.
Winnaar hoofdprijs beste kook-foto-topics
  maandag 6 mei 2019 @ 16:21:40 #55
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_186651533
Mijn beeld is dat de onderlinge sfeer tussen collega's van ministeries nogal slecht is: veel haat en nijd en verkeerde profileringsdrang. Herken jij dit?
Hyper-Intelligent Genetically Enriched Cyborg
  maandag 6 mei 2019 @ 16:36:57 #56
Wat jij wil!
pi_186651788
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2019 16:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mijn beeld is dat de onderlinge sfeer tussen collega's van ministeries nogal slecht is: veel haat en nijd en verkeerde profileringsdrang. Herken jij dit?
Ik denk niet dat dat veel afwijkt van andere organisaties.

Wat je wel ziet is dat over een 'interdepartementaal' project onenigheid is over de belangen. Neem bijvoorbeeld een discussie over windenergie (ik zit er niet in, maar het gaat om het voorbeeld), daar is al een aantal departementen bij betrokken:
- EZK: vanwege beleidsverantwoordelijkheid energie
- BZK: vanuit ruimtelijk ordening stelsel verantwoordelijk voor locaties (op landelijk niveau)
- IenW: gaat over indeling op Noordzee en IJsselmeer (scheepvaart, waterkeringen e.d.).
- LNV: plaatsing van windmolens kan betekenen dat landbouwareaal afneemt, waardoor stikstofnormen niet gehaald kunnen worden.
- VWS: wil wellicht meer weten over de effecten op gezondheid van windenergie, extra infra om dat te transporteren e.d.
- defensie: wil vooral niet dat windmolens interfereren met radars, aanvliegroutes etc.

Moet je dus een soort "nationaal programma uitbreiding windenergie" gaan vormgeven dan moet je met al dit soort aspecten rekening houden. Welk belang gaat dan voor? Ja, vanuit je 'eigen' organisatie word je gestuurd om 'het eigen belang' in te brengen. Dat kan er wel eens fel aan toe gaan... Het zit dan echter vaker op de inhoud dan op de persoon.
  maandag 6 mei 2019 @ 16:41:31 #57
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_186651868
Hoe krijg jij je arbeidsdag om?
  Moderator maandag 6 mei 2019 @ 16:42:30 #58
112545 crew  Muck
pi_186651886
Even een :W vanaf de uitvoerende kant.
Tot twee maanden geleden werkte ik bij Rijkswaterstaat en bracht dus 'jouw' besluiten tot uitvoer :)
Op woensdag 6 december 2017 08:30 schreef crv het volgende:
Muck is de KSC oma _O_
You are not required to set yourself on fire to keep other people warm.
  maandag 6 mei 2019 @ 16:47:34 #59
450148 KapiteinIglo
Niks mis met visch
pi_186651975
*O* is het echt zo afstandelijk op de Rijnstraat 8 zoals men zegt?
Ben er twee keer geweest, twee keer verdwaald :')

Hier trouwens een collega :@
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  maandag 6 mei 2019 @ 16:48:39 #60
450148 KapiteinIglo
Niks mis met visch
pi_186651994
Beantwoord je deze vragen onder werktijd?
  maandag 6 mei 2019 @ 16:48:59 #61
Wat jij wil!
pi_186652012
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 16:41 schreef john2406 het volgende:
Hoe krijg jij je arbeidsdag om?
Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.

quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 16:42 schreef Muck het volgende:
Even een :W vanaf de uitvoerende kant.
Tot twee maanden geleden werkte ik bij Rijkswaterstaat en bracht dus 'jouw' besluiten tot uitvoer :)
:W:W En goed bezig! Welke besluiten? Nat of droog?

Ik heb met veel plezier bij Rijkswaterstaat gewerkt. En wie weet keer ik een keertje terug naar ‘het oude nest’ :)
  Moderator maandag 6 mei 2019 @ 16:53:38 #62
112545 crew  Muck
pi_186652121
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 16:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.
[..]

:W:W En goed bezig! Welke besluiten? Nat of droog?

Ik heb met veel plezier bij Rijkswaterstaat gewerkt. En wie weet keer ik een keertje terug naar ‘het oude nest’ :)
Allebei :)

Ik heb het er ook erg naar mijn zin gehad, maar helaas was ik ook één van die flexwerkers en zat een vast contract er niet in :N
Ik ben nu werkzaam bij een ander onderdeel van de overheid :)
Op woensdag 6 december 2017 08:30 schreef crv het volgende:
Muck is de KSC oma _O_
You are not required to set yourself on fire to keep other people warm.
  maandag 6 mei 2019 @ 17:56:24 #63
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_186653224
Vind je het ook zo kut dat de meeste liften maar tussen verdieping 4 en hoger gaan?
pi_186653422
Hier een afstuderend bestuurskundige.

Hoe was je loopbaan na het afstuderen begonnen en hoelang duurde het voordat je werk had?
  maandag 6 mei 2019 @ 18:21:50 #65
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_186653603
In hoeverre is opleiding een MUST om bij het Rijk te mogen werken?
Ik hoor wel eens dat opleiding een keiharde eis is, boven ervaring. Klopt deze aanname?
  maandag 6 mei 2019 @ 18:31:32 #66
450148 KapiteinIglo
Niks mis met visch
pi_186653856
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
Vind je het ook zo kut dat de meeste liften maar tussen verdieping 4 en hoger gaan?
:') wie dat nou weer bedacht heeft
  maandag 6 mei 2019 @ 18:31:51 #67
450148 KapiteinIglo
Niks mis met visch
pi_186653870
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:21 schreef _Dizzy_ het volgende:
In hoeverre is opleiding een MUST om bij het Rijk te mogen werken?
Ik hoor wel eens dat opleiding een keiharde eis is, boven ervaring. Klopt deze aanname?
ja, dat is vaak zo :'). Terwijl ervaring net zoveel waard is.
Overigens ben ik niet de vragen beantwoorder :o
  maandag 6 mei 2019 @ 18:33:37 #68
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_186653909
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:31 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

:') wie dat nou weer bedacht heeft
Ja, belachelijk.

Overigens nog wel een serieuze vraag:
Wat vind je van het groot aantal externen dat rondloopt bij ienw?
pi_186653931
Ben je ook lid van een partij of ben je de uitvoerende ambtenaar ?
pi_186654132
vraagje over dat gescheiden afval ophaal beleid

op 5 meter van mijn slaapkamer raam, staan van die afval bakken

voor het gescheiden afval beleid, kwam er een vuilnis wagen, 2 keer per week, met de feestdagen misschien 3 keer per week

nu iedere dag meerdere keren, nou kan ik natuurlijk boos worden

maar ik vraag me af, in het kader van een beter en schoner milieu, wie of wat verzint dit nou?
“Every normal man must be tempted, at times, to spit on his hands, hoist the black flag, and begin slitting throats.” H. L. Mencken
pi_186654146
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 11:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...
Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.
pi_186654216
als ik de vuilnisman er op aanspreek, zegt ie dat ik bij zijn bedrijfsleiding moet zijn
en dat ie het ook gestoord vind
“Every normal man must be tempted, at times, to spit on his hands, hoist the black flag, and begin slitting throats.” H. L. Mencken
  maandag 6 mei 2019 @ 18:49:44 #73
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_186654226
Wat is je favoriete kleur?
  maandag 6 mei 2019 @ 18:55:53 #74
450148 KapiteinIglo
Niks mis met visch
pi_186654337
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:44 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.
MinJ&V

:@ dat is een supernice gebouw
pi_186654494
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
WOB-verzoeken, ja, dat is voor ambtenaren redelijk de hel.
Hoe denk je verder over WOB verzoeken?
Horen ze erbij als een goed controlemiddel op de overheid?
Of zijn ze voornamelijk onnodig en tijdrovend?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')