Dit is een klassieker: de spanning tussen beleid en uitvoering. Ja, die spanning is er. Vanuit ‘de uitvoering’ leeft vaak het beeld dat ‘beleid’ niets snapt van de praktijk en maar wat roept om de bewindspersoon te pleasen. Vanuit ‘beleid’ leeft vaak het beeld dat ‘de uitvoering’ de politieke realiteit niet kent en maar weer eens wat wensen roept. Wie er gelijk heeft? Uiteindelijk allebei.quote:Op maandag 6 mei 2019 14:52 schreef Sigaartje het volgende:
Is er sprake van onbegrip of een hiaat tussen beleidsmedewerkers en uitvoerende diensten?
Luisteren jullie naar hun bevindingen in het land en houden jullie rekening met hun planning?
Door wie worden regelingen en kaderwetten opgesteld?
Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)quote:Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Geen idee (geen zicht op). Het was een tijd zo dat je veel zaken 'aan de markt' moest overlaten en 'kennis kon inkopen' (lees: onderzoeks- en ingenieursbureaus inschakelen). Die tendens is nu wel wat anders. Het zal erg afhangen van de organisatie waar je werkt, maar ik heb het idee dat er nu weer wat meer mensen in dienst komen. E.e.a. is ook politiek gedreven: minder ambtenaren is vaak een belofte vanuit verkiezingen. Dat kan op zich ook wel, maar tegelijkertijd is een constatering dat het aantal taken niet echt afneemt. Dus kan ik me voorstellen dat er wordt ingehuurd... (flexcontracten)quote:Op maandag 6 mei 2019 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
Waarom laat de Rijksoverheid het slechte voorbeeld zien door de afgelopen acht jaar alleen flexwerkers aan te nemen en die na enkele contracten er weer uit te schoppen? Kwestie ander potje?
Dan zit je in de goede hoek. Ik weet gewoon dat het zo is.quote:Op maandag 6 mei 2019 15:27 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Ik ben 3 jaar geleden begonnen bij het Rijk en had na een jaar een vast contract. Alle 27 financial trainees die met mij begonnen en die bij de overheid wilden blijven, hebben inmiddels een vast contract. Mijn traineeship en alle andere traineeships waren er ook in de crisistijd (ware het niet met minder plekken per traineeship)
Wil het topic niet kapen, maar ik was wel benieuwd waar je beeld vandaan komt?
Ik denk niet dat dat veel afwijkt van andere organisaties.quote:Op maandag 6 mei 2019 16:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mijn beeld is dat de onderlinge sfeer tussen collega's van ministeries nogal slecht is: veel haat en nijd en verkeerde profileringsdrang. Herken jij dit?
Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.quote:
quote:Op maandag 6 mei 2019 16:42 schreef Muck het volgende:
Even eenvanaf de uitvoerende kant.
Tot twee maanden geleden werkte ik bij Rijkswaterstaat en bracht dus 'jouw' besluiten tot uitvoer
Allebeiquote:Op maandag 6 mei 2019 16:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat verschilt echt per dag. Soms hele dagen in overleg, dan weer nota's produceren en weer een dag later een hele dag onderweg voor twee afspraken. Oftewel: zoals zovelen met een kantoorbaan.
[..]:W En goed bezig! Welke besluiten? Nat of droog?
Ik heb met veel plezier bij Rijkswaterstaat gewerkt. En wie weet keer ik een keertje terug naar ‘het oude nest’
quote:Op maandag 6 mei 2019 17:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
Vind je het ook zo kut dat de meeste liften maar tussen verdieping 4 en hoger gaan?
ja, dat is vaak zoquote:Op maandag 6 mei 2019 18:21 schreef _Dizzy_ het volgende:
In hoeverre is opleiding een MUST om bij het Rijk te mogen werken?
Ik hoor wel eens dat opleiding een keiharde eis is, boven ervaring. Klopt deze aanname?
Ja, belachelijk.quote:
Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.quote:Op maandag 6 mei 2019 11:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Tja, ik werk op de Rijnstraat 8 (het gebouw van Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken). Over dat gebouw zijn zelfs Kamervragen gesteld. Ja, het is er te vol, te druk, onveilig en de vloeren deugen niet. Bereikbaarheid van collega's is wel een dingetje, maar goed, dat zal niet veel afwijken van andere organisaties met te weinig werkplekken...
MinJ&Vquote:Op maandag 6 mei 2019 18:44 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar het is er wel heel mooi. Al valt het wel in het niets met Turfmarkt 147.
Hoe denk je verder over WOB verzoeken?quote:Op maandag 6 mei 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
WOB-verzoeken, ja, dat is voor ambtenaren redelijk de hel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |