quote:Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/
quote:Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.quote:Volgend jaar al zijn diesels van 2005 en ouder niet meer welkom binnen de ring.
Ben ik met je eens op zich, maar het is makkelijker handhaafbaar en duidelijker voor de burger... hoewel elke stad met zijn eigen regime niet echt duidelijk is voor alle Nederlanders, maar ok, dat is weer een andere (terechte) klacht.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.quote:Op donderdag 2 mei 2019 21:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ja, klinkt heel verstandig om deze democratisch verkozen bestuurders die gewoon democratisch opereren dictatoriaal noemen. Democraten pur sang daar bij de Forum voor Democratie.
NOSquote:Vanaf 2020 landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders
Er komt in het hele land een uniforme regeling voor milieuzones. Plaatsen die vanaf 2020 een milieuzone invoeren kunnen auto's met een dieselmotor weren die op die datum ouder zijn dan vijftien jaar of ouder dan twintig jaar. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze de grens leggen. Benzineauto's mogen die milieuzones nog wel in, evenals oldtimers (auto's van veertig jaar en ouder) en campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont.
Ook komt er een eenduidig systeem van borden, die voor iedereen begrijpelijk moeten zijn. Het kabinet is het eens over deze maatregelen. De Eerste en Tweede Kamer moeten zich er nog wel over uitspreken.
De uniforme regeling betekent niet dat gemeenten straks een milieuzone moeten invoeren, gemeenten kunnen zelf bepalen of ze dat nodig vinden.
Zelfde regels
Het kabinet wil graag dat in het hele land dezelfde regels gelden. Sommige gemeenten, zoals Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht, hebben nu al een milieuzone, maar de regels verschillen per plaats. In Amsterdam bijvoorbeeld worden binnen de milieuzone alleen oudere vrachtauto's, bestelbusjes, bussen en taxi's geweerd, maar in Utrecht en Arnhem ook personenauto's.
Wel is het in Amsterdam voor bewoners sinds twee jaar niet meer mogelijk om voor oudere diesel- en benzineauto's een parkeervergunning te krijgen.
Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Met de parkeer kosten zou dit al 100 Euro moeten zijn in Amsterdam.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
De Amsterdammer heeft nog niet voor de helft door van de consequenties... Ze willen allemaal keihard deugen maar worden vanzelf met de neus op de feiten geduwd en dan is het te laat.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Zo zie je maar weer landelijk nog niet eens op een lijn laat staan Europees.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.
Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.quote:Was dit waarom de FVD'ers typten wat ze typten? Dat lijkt me nl sterk, maar je weet het niet.
Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.
Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen. En wat er overblijft gaat 2x zoveel vragen voor hun diensten omdat er veel minder concurrentie is en hun kosten gestegen zijn.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:28 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.
Lappendeken in de zin van van verschillende jaren ja, dat is nogal verschillend her en der. Verbrandingsmotoren als hele categorie niet natuurlijk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.
Lol, overdrijven is ook een vak. Verder wel relevant voor waar ik op reageerde.quote:Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.
Als er nauwelijks meer concurrentie is en de gewone burger op een wachtlijst komt als ze een loodgieter nodig hebben, dan zullen de prijzen richting de 100 Euro p/u gaan.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?
Hoho even ik denk dat er ook veel Amsterdammers buiten vallen echter die zijn dan ook maar overgelaten aan wat er daar gelden doet, gelijk Nederlanders, veel denken anders maar hun handen lijken gebonden. Totdat er een advocaat een goed idee krijgen doet.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.
Dan moeten de grachtengordelyuppen zelf gaan klussen, dat wordt hilarische "Help mijn man is klusser" tv...quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen.
Nou, je laadt de auto vol, je gooit de bagage er in en je gaat rijden.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.
Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
Dat is inderdaad belachelijk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
Het is me niet duidelijk waarom er nauwelijks meer concurrentie zou zijn hierop. 11 jaar ter voorbereiding om een miljoenenstad te servicen moet wel lukken. Heb je trouwens een indicatie hoe duur loodgieters nu al zijn per uur?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als er nauwelijks meer concurrentie is en de gewone burger op een wachtlijst komt als ze een loodgieter nodig hebben, dan zullen de prijzen richting de 100 Euro p/u gaan.
Er zullen vast grote bedrijven overblijven die wel elektrische bussen kunnen betalen. Mensen die in de grachtengordel wonen zullen vast niet wakker liggen van een uurtarief van +100 Euro.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moeten de grachtengordelyuppen zelf gaan klussen, dat wordt hilarische "Help mijn man is klusser" tv...![]()
Een nieuwe Hummer lijkt mij zuiniger als iemands zijn oude vw polo. Of moet ik minder uitstoot schrijven?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad belachelijk.
Het is sowieso belachelijk dat er bij de bepaling van het energielabel rekening gehouden met formaat. Alsof een A-label full-size SUV zuiniger en schoner is dan een boodschappenwagentje met C label. Of een Amerikaanse A++ koel-vries combi VS een tafelmodel met vriesvakje en B label.
Ernstig vertekenend beeld waardoor veel mensen onterecht denken dat ze 'groen' bezig zijn.
Het voorstel wat er nu ligt wijkt anders behoorlijk af van de plannen die Amsterdam weer eens wil.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Lappendeken in de zin van van verschillende jaren ja, dat is nogal verschillend her en der. Verbrandingsmotoren als hele categorie niet natuurlijk.
Burka verbod, die vluchtelingenschepen, illegalen die huizen kraken... Allemaal van die dingen die lijnrecht tegen het Haagse beleid ingaan.quote:Lol, overdrijven is ook een vak. Verder wel relevant voor waar ik op reageerde.
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
De Ford F-Max of de Tesla Semiquote:Op donderdag 2 mei 2019 18:31 schreef Drugshond het volgende:
Hoe denkt achterlijk GroenLinks hoe de winkels (voornamelijk MKB) bevoorraad moeten worden ?! Gaat nooit werken. Je helpt je eigen economie grondig om zeep.
Dat weet ik. En dat gaat enorm toenemen als je zulke zzp'ers gaat verplichten om een elektrische bedrijfsbus aan te schaffen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?
Op dit moment zijn er nog niet eens dergelijke bussen op de markt, waarmee de loodgieter of elektricien 's ochtends vanuit 'de provincie' of 'het oosten' naar de stad kan rijden met kachel of airco aan, lekker zijn klus in de stad kan doen en 's avonds ook weer thuis kan komen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het is me niet duidelijk waarom er nauwelijks meer concurrentie zou zijn hierop. 11 jaar ter voorbereiding om een miljoenenstad te servicen moet wel lukken. Heb je trouwens een indicatie hoe duur loodgieters nu al zijn per uur?
Ja, maar die lost GroenLinks weer op met de vluchtelingen van die schepen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?
Nee, een nieuwere auto is niet perse schoner of zuiniger dan eender welke oudere auto (overigens bestaat er niet meer zoiets als een "nieuwe Hummer" maar dat terzijde). Even met concrete voorbeelden:quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een nieuwe Hummer lijkt mij zuiniger als iemands zijn oude vw polo. Of moet ik minder uitstoot schrijven?
Ik heb de stukken niet doorgelezen, dus kan daar niet een voldoende oordeel over geven denk ik.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het voorstel wat er nu ligt wijkt anders behoorlijk af van de plannen die Amsterdam weer eens wil.
• Boerka-verbod: Ook de wet geldt in Amsterdam volgens de burgemeester: https://www.parool.nl/ams(...)-amsterdam~a4608895/quote:Burka verbod, die vluchtelingenschepen, illegalen die huizen kraken... Allemaal van die dingen die lijnrecht tegen het Haagse beleid ingaan.
Gaat ook niet gebeuren als ik Dijksma mag geloven. Hier heeft ze een interview met BNR: https://www.bnr.nl/nieuws(...)0-ook-benzine-auto-squote:Op donderdag 2 mei 2019 23:05 schreef Drugshond het volgende:
Kosten + economie, je kunt niet zomaar de mobiliteit van werkend Nederland afpakken. Op basis van een wensdroom over klimaat (wat ook niet gaat werken .... 0.007 % verbetering "phoe hey"). Echt totaal bezopen.
nee hoor. Zo beetje elke ondernemer least toch zijn wagen. En dan is het prijsverschil nog zodanig klein dat dat iedereen zijn uurloon niet 3 keer hoeft te doenquote:Op donderdag 2 mei 2019 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat weet ik. En dat gaat enorm toenemen als je zulke zzp'ers gaat verplichten om een elektrische bedrijfsbus aan te schaffen.
Een politieke overwinning voor Groenlinks en de FvD. Slim gespeeld met het al oude trucje genaamd polarisering.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Marktwerking godquote:Op donderdag 2 mei 2019 22:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen. En wat er overblijft gaat 2x zoveel vragen voor hun diensten omdat er veel minder concurrentie is en hun kosten gestegen zijn.
In een Kangoo kan een elektricien zijn spullen bij lange na niet kwijt. Onze monteurs moeten zich al regelmatig met de ruimte behelpen in hun Opel Vivaro L2h1. Een imperiaal of aanhanger biedt dan uitkomst. Maar dan haal je als je van buiten Amsterdam komt je retourtje op één werkdag niet meer. En dan is het dus alléén economisch verantwoord om elektrisch naar de stad te rijden wanneer je gegarandeerd kunt opladen bij elke parkeerplek.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:56 schreef Fer het volgende:
Ik zie dagelijks aannemers in dikke nieuwe SUV’s hier rondrijden en daarnaast is een electrische Renault Kangoo gewoon te betalen. Velen komen vanuit dagelijks van verre aankomen, dan is electrisch ook in hun voordeel.
Ik weet het niet hoor, maar weinig werklui komen hun dorp/stad uit. Ik het voor mijn werk een lijst met 10talle aannemers waar ik voor en na de crisis zaken mee deed. Als ik nu de gasten uit Leiden bel dan zeggen ze dat ze niet naar Amsterdam toe komen, omdat er genoeg werk daar is. Waarom zou je dan naar Amsterdam toe komen?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op dit moment zijn er nog niet eens dergelijke bussen op de markt, waarmee de loodgieter of elektricien 's ochtends vanuit 'de provincie' of 'het oosten' naar de stad kan rijden met kachel of airco aan, lekker zijn klus in de stad kan doen en 's avonds ook weer thuis kan komen.
De kritiek van de RAI-vereniging snapt Dijksma ook. 'We kunnen subsidies en ontheffingen geven. Mensen met elektrische auto's krijgen ook extra privileges in de vorm van parkeervergunningen.' Of het plan ook gaat slagen, daar heeft Dijksma zelf ook nog twijfels over. 'Ik zeg niet dat het zeker gaat lukken. Het hangt van omstandigheden af'quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Gaat ook niet gebeuren als ik Dijksma mag geloven. Hier heeft ze een interview met BNR: https://www.bnr.nl/nieuws(...)0-ook-benzine-auto-s
De meeste zzp'ers met zo'n beroep hebben een tweedehands bestelauto/bus. Al dan niet met een financiering. Een elektrische bestelauto/bus is dan vele malen duurder. Tweedehands zal je ze ook niet vinden.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:07 schreef Oscar. het volgende:
[..]
nee hoor. Zo beetje elke ondernemer least toch zijn wagen. En dan is het prijsverschil nog zodanig klein dat dat iedereen zijn uurloon niet 3 keer hoeft te doen
Dus die hoeven geen houderschapsbelasting meer te betalen dan, voorheen werd het ja anders genoemd toch.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:14 schreef maan_man het volgende:
Nu slaan ze helemaal door. Ik vind het op dit moment al te ver gaan. In mijn ogen moeten er bepaalde categorieën zijn, zoals die er nu ook al zijn auto, vrachtwagen, moterfiets, bromfiets, landbouwvoertuig... en de gemeente/wegbeheerder zou wegen alleen maar mogen openstellen of de toegang ertoe verbieden voor een complete categorieën en niet zelf nog allemaal onderverdelingen gaan maken, bijvoorbeeld op basis van de uitstoot.
Waarom zou je ze tweedehands niet vinden? Leaseplan gooit straks die dingen massaal op de tweedehands markt.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De meeste zzp'ers met zo'n beroep hebben een tweedehandse bestelauto/bus. Al dan niet met een financiering. Een elektrische bestelauto/bus is dan vele malen duurder. Tweedehands zal je ze ook niet vinden.
Vandaar dat private lease nu zo in trek is. Want dat willen mensen niet. Nee, de HEMA biedt nu ook private lease aan, die flikkeren echt alles zomaar de markt op!quote:Als je een zo'n voertuig wil leasen en je jaarwinst is lager dan de aanschafprijs, dan krijg je hem niet eens mee. Zou je ook niet moeten willen.
Meer mensen aan de bedelstaf. Een complete have not's in the pocket.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:13 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel een hele goede maatregel. Dan gebeurt er tenminste echt wat. De rest van milieubeleid (want daar gaat het om, de luchtkwaliteit in de stad...) gaat aantoonbaar en bewijsbaar veel beter worden hierdoor. En dat is een mooie grote stap vooruit.
Heel veel bedrijven en zzp-ers hebben hun bussen in eigendom. Heeft te maken met de specifieke inrichting in de laadruimte.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:07 schreef Oscar. het volgende:
[..]
nee hoor. Zo beetje elke ondernemer least toch zijn wagen. En dan is het prijsverschil nog zodanig klein dat dat iedereen zijn uurloon niet 3 keer hoeft te doen
Wat?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:21 schreef john2406 het volgende:
Volgens mij was een Toyota toen bijna gratis voor een bedrijf zo een namaak electro wagen bedoel ik, afgeschreven en dan onderhands de hoofdprijs willen vangen, totdat ik vroeg of zei ik wil wel een rekening, daar ik wel wist hoe haasje huppelen deed.
Zet hem dan maar eens terug in de boeken voor de verkoopwaarde vandaar die rekening.
Maar even serieus. De "bedelstaf" wordt toch niet bepaald door dit? Het gaat toch om de vraag of we onbeperkt mogen vervuilen omdat als dat niet mag het slecht is voor de particuliere economie? Dat is een race naar de bodem, dat je niets kunt doen qua een beter leefklimaat scheppen omdat er dan mensen zijn die er op achteruit gaan financieel. Dan kun je toch nooit meer iets en blijven we maximaal vervuilen en externaliteiten op anderen afschuiven voor eigen gewin? Dat lijkt me ook niet best vooral voor volgende generaties.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:17 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Meer mensen aan de bedelstaf. Een complete have not's in the pocket.
Of een wannabee IS asielzoeker met de zweep erover voor je huifkar. Groener kunnen we het niet maken.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:19 schreef john2406 het volgende:
Misschien komen de honden karren weer uit de mouw.
Hoeven ze ook niet te spreken honden belasting van de baan.
Moet die wel niet willen schijten dan.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Of een wannabee IS asielzoeker met de zweep erover voor je huifkar. Groener kunnen we het niet maken.
Ik begrijp deze zin gewoonquote:Op donderdag 2 mei 2019 23:24 schreef john2406 het volgende:
Duitsland geeft trouwens ieder huishouden wat zich aansluit op aardgas een subsidie van 750 Euro.
Aansluitkosten zijn zo'n ¤1800 daar.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:24 schreef john2406 het volgende:
Duitsland geeft trouwens ieder huishouden wat zich aansluit op aardgas een subsidie van 750 Euro.
Ben jij ook op de hoogte van hoe, dat vriesvak aan huis?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Aansluitkosten zijn zo'n ¤1800 daar.
En logisch dat ze van de stookolie af willen daar, dan is aardgas voor de oudere huizen een prima vervanger.
Nieuwe woningen in Duitsland worden ook met warmtepomp opgeleverd.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ben jij ook op de hoogte van hoe, dat vriesvak aan huis?
1. Het is nog niet praktisch genoeg. En daar beleid op uitstippelen is bijzonder kortzichtig.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar even serieus. De "bedelstaf" wordt toch niet bepaald door dit? Het gaat toch om de vraag of we onbeperkt mogen vervuilen omdat als dat niet mag het slecht is voor de particuliere economie? Dat is een race naar de bodem, dat je niets kunt doen qua een beter leefklimaat scheppen omdat er dan mensen zijn die er op achteruit gaan financieel. Dan kun je toch nooit meer iets en blijven we maximaal vervuilen en externaliteiten op anderen afschuiven voor eigen gewin? Dat lijkt me ook niet best vooral voor volgende generaties.
Die hebben een betere berekingsformule voor de verwarming, en dikkere muren, en betere isolatie. Kan Nederland een puntje aanzuigen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Aansluitkosten zijn zo'n ¤1800 daar.
En logisch dat ze van de stookolie af willen daar, dan is aardgas voor de oudere huizen een prima vervanger.
Ik ga je toch niet wijzer maken als dat je bent!quote:
Dat Dijksma zelf onzeker is dat het gaat lukken is toch juist goed? Stip op de horizon om naar te streven. Marginaal beleid wat er op gericht is. Geen rampscenario's of extreem snel geschakel. Ik ben zelf ook onzeker dat het zou lukken en ben wel degelijk erg voorstander van maatregelen om onze uitstoot tegen te gaan.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De kritiek van de RAI-vereniging snapt Dijksma ook. 'We kunnen subsidies en ontheffingen geven. Mensen met elektrische auto's krijgen ook extra privileges in de vorm van parkeervergunningen.' Of het plan ook gaat slagen, daar heeft Dijksma zelf ook nog twijfels over. 'Ik zeg niet dat het zeker gaat lukken. Het hangt van omstandigheden af'
-------------------------------
Nog meer ambtenaren voor toezicht. Gaat dit de A'dam oplossing worden ?. Wat we zeker niet willen is het Franse model van belastingdruk. Dus opzouten met dat nep-socialisme (en geldklopperij).
Jaja, in Duitsland is alles beter.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die hebben een betere berekingsformule voor de verwarming, en dikkere muren, en betere isolatie. Kan Nederland een puntje aanzuigen.
Je schrijft soms wartaal. Je reacties zijn dan eenrichtingsverkeer.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ga je toch niet wijzer maken als dat je bent!
WAT?
Ik ga je niks uitleggen zoek maar zelf op google neem aan dat het er wel te vinden is, ik weet het al zonder google, en die reactie jaja in Duitsland is alles beter, hoelang kennen ze hier al driedubbel hr glas.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je schrijft soms wartaal. Je reacties zijn dan eenrichtingsverkeer.
En als ik vraag om uitleg dan reageer je zoals je nu doet.
Afgelopen jaar zijn er slechts een kleine 1000 elektrische bedrijfswagens <3500kg op kenteken gezet en het enorme aantal van 13 vrachtwagens.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:16 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Waarom zou je ze tweedehands niet vinden? Leaseplan gooit straks die dingen massaal op de tweedehands markt.
Je hebt het over een "vriesvak aan huis".quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ga je niks uitleggen zoek maar zelf op google neem aan dat het er wel te vinden is, ik weet het al zonder google, en die reactie jaja in Duitsland is alles beter, hoelang kennen ze hier al driedubbel hr glas.
Wij willen van feitelijk behoorlijk schoon naar nog veel schoner, men staart zich blind op de reductie die behaald moet worden. Als je hele land nog op hout, stookolie, kolen ed. stookt kun je best grote stappen maken en kun je door over te schakelen naar aardgas een gigantische reductie realiseren. Maar hier in Nederland waren we al relatief schoon bezig dus kan er in de praktijk maar een kleine stap gemaakt worden.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:23 schreef Bart2002 het volgende:
Maar even serieus. De "bedelstaf" wordt toch niet bepaald door dit? Het gaat toch om de vraag of we onbeperkt mogen vervuilen omdat als dat niet mag het slecht is voor de particuliere economie? Dat is een race naar de bodem, dat je niets kunt doen qua een beter leefklimaat scheppen omdat er dan mensen zijn die er op achteruit gaan financieel. Dan kun je toch nooit meer iets en blijven we maximaal vervuilen en externaliteiten op anderen afschuiven voor eigen gewin? Dat lijkt me ook niet best vooral voor volgende generaties.
Waar baseer je dit op?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:35 schreef AchJa het volgende:
Maar hier in Nederland waren we al relatief schoon bezig dus kan er in de praktijk maar een kleine stap gemaakt worden.
Wat valt er bij de huishoudens te winnen als die verantwoordelijk zijn voor pak hem beet 20% van de totale uitstoot? Je gaat die 20% volledig uitknijpen en de overige 80% laat je je gang gaan? En dan deug je heel hard ofzo?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:43 schreef Ivo1985 het volgende:
@:achja: in Nederland kunnen hele grote stappen gemaakt worden. Maar dan in de eerste plaats met de verduurzaming van de gebouwde omgeving middels isolatie. Er staan nog zo ontzettend veel matig tot slecht geïsoleerde gebouwen in ons land die gebouwd zijn vóór pakweg 2000.
Alles isoleren geeft al een behoorlijke winst.
Als alles geïsoleerd is, is het vervolgens relatief eenvoudig om met warmtepompen te gaan verwarmen. Nog eens 40% winst op gebied van verwarmen.
75-100km noem jij een grote range?quote:Voor het wagenpark kan zonder al te veel weerstand vanuit het volk een grote stap gemaakt worden door vol in te zetten op plugin hybrides met relatief grote range (75-100km). Dit gecombineerd met laadpalen bij bedrijven. Bijna al het woon-werkverkeer kan dan elektrische gereden worden, zonder dat er ook maar iemand is die last krijgt van accu-stress.
Omdat er door de klimaatridders hier nogal naar het buitenland gewezen wordt dat die toch ook wel heel goed bezig zijn... Ja, van een grote kutzooi een iets minder grote kutzooi maken is een stuk makkelijker dan een land wat van oudsher een uitstekende aardgas infrastructuur heeft waar iedereen op aardgas (schoon!) stookt nog schoner te maken.quote:
En daar ligt nu precies het probleem. Als men zo bezorgt is met het klimaat, dan kan Nederland beter zijn kennis inzetten om in ontwikkelingslanden infrastructuren aan te leggen zodat men in plaats van een open vuur op een gasfornuis kan koken. Of onze kennis van isolatie te gebruiken om ervoor te zorgen dat er uberhaupt iets geisoleerd word in zulk soort landen. Of dat er een begin gemaakt word met het scheiden van afval in zulke landen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat er door de klimaatridders hier nogal naar het buitenland gewezen wordt dat die toch ook wel heel goed bezig zijn... Ja, van een grote kutzooi een iets minder grote kutzooi maken is een stuk makkelijker dan een land wat van oudsher een uitstekende aardgas infrastructuur heeft waar iedereen op aardgas (schoon!) stookt nog schoner te maken.
Als ik van een kolenkachel naar een gaskachel ga is dat een enorme stap. Ga ik van gas naar eoa warmtepomp is dat onder de streep maar minimaal.
Oh, ik doelde meer op het stukje "Maar hier in Nederland waren we al relatief schoon bezig".quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat er door de klimaatridders hier nogal naar het buitenland gewezen wordt dat die toch ook wel heel goed bezig zijn... Ja, van een grote kutzooi een iets minder grote kutzooi maken is een stuk makkelijker dan een land wat van oudsher een uitstekende aardgas infrastructuur heeft waar iedereen op aardgas (schoon!) stookt nog schoner te maken.
Als ik van een kolenkachel naar een gaskachel ga is dat een enorme stap. Ga ik van gas naar eoa warmtepomp is dat onder de streep maar minimaal.
Wij doen het per capita en totaliteit ook helemaal niet zo beroerd als dichtbevolkt industrieel land.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oh, ik doelde meer op het stukje "Maar hier in Nederland waren we al relatief schoon bezig".
Ach, aan de andere kant krijg je meteen te maken met "klimaatontkenner" en dat soort termen.quote:Verder bevordert de term "klimaatridders" de discussie niet echt. Het is inhoudsloos en belerend. Beter dan "klimaatgelovigen", dat dan weer wel... dat wordt schijnbaar meestal gebezigd door mensen die zelf een bepaald geloof aan hangen en denken dat de anderen dus ook een geloof aan hangen.
We zijn niet echt industrieel toch? Wel dichtbevolkt, wat het aanleggen van infrastructuur juist makkelijker moet maken. Ja, de VS en Canada doen het wat dat betreft bv. bedroevend. We doen het daarentegen wel aanzienlijk slechter dan andere Europese landen als ik dat kaartje zo zie.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wij doen het per capita en totaliteit ook helemaal niet zo beroerd als dichtbevolkt industrieel land.
Ik heb dat nog niet gezien in deze discussie en verwijst ook naar iets anders, namelijk dat het uberhaupt een issue zou zijn of dat bv. het niet op zou warmen vanwege broeikasgassen. Ook dat bevordert de discussie niet zou ik zeggen, maar bv. een MrRatio zou ik wel een ontkenner durven noemen, geen skepticus.quote:Ach, aan de andere kant krijg je meteen te maken met "klimaatontkenner" en dat soort termen.
Qua industrie hebben we er hier best wel serieuze uitstoters bij zitten: Tien bedrijven stoten groot deel uit van hele Nederlandse bedrijfsleven. En als je dan in je achterhoofd houdt dat de huishoudens verantwoordelijk zijn voor slechts 20% van het totaal...quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
We zijn niet echt industrieel toch? Wel dichtbevolkt, wat het aanleggen van infrastructuur juist makkelijker moet maken. Ja, de VS en Canada doen het wat dat betreft bv. bedroevend. We doen het daarentegen wel aanzienlijk slechter dan andere Europese landen als ik dat kaartje zo zie.
Hoe moet ik je dan noemen? Klimaatverbeteraar oid? Dat zou dan een aanname zijn aangezien het niet bewezen is dat het gaat verbeteren.quote:Ik heb dat nog niet gezien in deze discussie en verwijst ook naar iets anders, namelijk dat het uberhaupt een issue zou zijn of dat bv. het niet op zou warmen vanwege broeikasgassen. Ook dat bevordert de discussie niet zou ik zeggen, maar bv. een MrRatio zou ik wel een ontkenner durven noemen, geen skepticus.
Hoe dan ook, begin je nu zelf en ik hoop dat je er mee stopt.
Is dat zo? En dat we het in NL al beter doen dan in vele andere landen betekent niet dat we geen grote stappen meer kunnen maken of geen voorbeeld kunnen zijn zodat anderen grote stappen maken.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wij willen van feitelijk behoorlijk schoon naar nog veel schoner, men staart zich blind op de reductie die behaald moet worden. Als je hele land nog op hout, stookolie, kolen ed. stookt kun je best grote stappen maken en kun je door over te schakelen naar aardgas een gigantische reductie realiseren. Maar hier in Nederland waren we al relatief schoon bezig dus kan er in de praktijk maar een kleine stap gemaakt worden.
Dit dus...quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:57 schreef Montagui het volgende:
Wederom... Het is een globaal dingetje....en de republiek Amsterdam meent de sores voor de wereld op te lossen.
Let wel. Niks mis met je ding doen.....maar het moet wel in verhouding zijn met de globale aanpak,quote:
Mjah, ook weer zoiets uit de koker van de milieu organisaties om het heftiger te laten klinken dan het allemaal is he.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:54 schreef FYazz het volgende:
Is dat zo? En dat we het in NL al beter doen dan in vele andere landen betekent niet dat we geen grote stappen meer kunnen maken of geen voorbeeld kunnen zijn zodat anderen grote stappen maken.
Kijk naar de grote steden. Daar is de lucht door o.a. het verkeer zo vervuild dat je gemiddeld 3 tot 7 sigaretten per dag rookt, ook al ben je niet eens een roker.
quote:NU.nl checkt dagelijks berichten op betrouwbaarheid. Bewering:
"Een jaar wonen in Amsterdam heeft dezelfde impact op je gezondheid als het jaarlijks roken van 183 sigaretten."
Oordeel: onwaarschijnlijk
De luchtvervuiling in Amsterdam is zo ernstig dat de impact op je gezondheid van wonen in de stad gelijk zou staan aan het roken van 183 sigaretten per jaar. Dit meldden media als Parool, AD en Welingelichte Kringen op 14 augustus. De belangrijkste boosdoener zou het autoverkeer zijn. Maar is wonen in de hoofdstad nu echt zo ongezond?
Waar komt het vandaan?
De bron is een rapport van Transport & Environment (T&E). Dit is een in Brussel gevestigde milieuorganisatie die lobbyt voor maatregelen tegen luchtvervuiling. In het rapport is de gezondheidsimpact van de hoeveelheid fijnstof in tien grote Europese steden vergeleken met de gezondheidsimpact van roken.
In dit rapport staat dat een vierdaagse zomerse citytrip naar Amsterdam even ongezond is als het roken van twee sigaretten. In verschillende nieuwsberichten is hiervan gemaakt dat een jaar wonen in Amsterdam gelijkstaat aan het roken van 183 sigaretten per jaar.
Klopt het?
Maar klopt de berekening in het Brusselse rapport? De onderzoekers bekeken de concentratie fijnstof op het luchtmeetstation Van Diemenstraat in Amsterdam. Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling, dat aan meerdere gezondheidsproblemen wordt gelinkt, bijvoorbeeld hart- en longziekten.
Over Amsterdam verspreid zijn er twaalf luchtmeetstations die fijnstof meten, waarvan je de meetgegevens op Luchtmeetnet kunt bekijken. Waarom de onderzoekers ervoor hebben gekozen om alleen de Van Diemenstraat te onderzoeken is niet bekend. Joost Wesseling, luchtkwaliteitsexpert bij het RIVM, legt uit dat de Van Diemenstraat een relatief smalle straat is met relatief veel verkeer. Hij verwacht daarom dat de concentratie fijnstof hier over het algemeen iets hoger zal liggen dan in een groot deel van Amsterdam.
Daarnaast hebben de onderzoekers slechts de fijnstofconcentratie tussen 1 en 7 augustus gebruikt in hun berekeningen. Op basis hiervan schrijven ze hoeveel ongezonde lucht toeristen in de zomer in Amsterdam binnenkrijgen. Het is alleen de vraag of de concentratie fijnstof in de eerste week van augustus representatief is voor de hele zomer, laat staan voor de rest van het jaar. Wesseling legt uit dat de concentratie fijnstof gedurende het jaar schommelt, bijvoorbeeld door het weer, de hoeveelheid fijnstof die van buiten de stad komt en het feit dat er niet op ieder moment evenveel verkeer is.
De conclusie dat wonen in de stad gelijkstaat aan het jaarlijks roken van 183 sigaretten is op weinig metingen gebaseerd. Deze metingen zijn waarschijnlijk niet representatief voor de hele stad of het hele jaar. Het is dus onwaarschijnlijk dat wonen in Amsterdam exact even ongezond is als 183 sigaretten roken.
Nederlands onderzoek
Maar met het roken van hoeveel sigaretten is de gezondheidsimpact van luchtvervuiling in Amsterdam dan wél te vergelijken? Wetenschappers van de GGD Amsterdam, het RIVM en de Universiteit Utrecht ontwikkelden in 2016 een rekenmethode om de gezondheidseffecten van luchtvervuiling uit te drukken in het aantal passief gerookte sigaretten. Passief gerookte sigaretten zijn sigaretten waarvan iemand schadelijke stoffen binnenkrijgt doordat iemand anders in het huis rookt.
Op basis van de Nederlandse rekenmethode bleek dat het wonen naast de Ringweg aan de A10 in Amsterdam even ongezond is als het meeroken van tien sigaretten per dag. Een drukke weg in de binnenstad van Den Haag leverde ruim vier meegerookte sigaretten per dag op.
Wesseling vertelt dat de gezondheidseffecten van luchtvervuiling voor Nederlanders waarschijnlijk gelijkstaan aan het passief meeroken van zo'n drie à zeven sigaretten per dag.
Hoeveel wordt er gerookt?
Maar hoe verhoudt meeroken zich tot het zelf roken van sigaretten? Uit eerder Amerikaans onderzoek bleek dat mensen die een sigaret meeroken ruim driehonderd keer minder fijnstof binnenkrijgen dan mensen die zelf roken. Volgens Wesseling is het waarschijnlijk, dat als dit getal klopt, de gezondheidseffecten van passief roken ook grofweg driehonderd keer kleiner zijn dan van actief roken.
Indien mensen in Amsterdam door luchtvervuiling gemiddeld zeven sigaretten per dag meeroken - een schatting die aan de hoge kant is - dan roken ze jaarlijks passief 2.555 sigaretten. Dit staat, als de aannames kloppen, gelijk aan ongeveer negen zelf gerookte sigaretten per jaar.
Conclusie
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid, maar een jaar in Amsterdam wonen is hoogstwaarschijnlijk niet even ongezond als het jaarlijks roken van 183 sigaretten. De gegevens waarop de berekening van T&E zijn gebaseerd, zijn afkomstig van één meetstation in een drukke straat, in één week in de zomer. Dit zijn te weinig metingen om met zekerheid te zeggen hoe ongezond het is om een heel jaar in Amsterdam te wonen.
Daarnaast bleek uit berekeningen, op basis van rekenmethodes van het RIVM en Amerikaans wetenschappelijk onderzoek, dat de luchtvervuiling in Nederland en Amsterdam waarschijnlijk minder ongezond is dan het jaarlijks roken van 183 sigaretten.
Deze berekeningen zijn gebaseerd op aannames over de schadelijkheid van roken en luchtvervuiling. Hoewel deze veronderstellingen wetenschappelijk onderbouwd zijn, is niet exact te zeggen met hoeveel gerookte sigaretten de gezondheidsimpact van luchtvervuiling in Amsterdam te vergelijken is.
We beoordelen de stelling "Een jaar wonen in Amsterdam heeft dezelfde impact op je gezondheid als het roken van 183 sigaretten per jaar" als onwaarschijnlijk.
Wat er echter nu gebeurd is dat men compleet doorslaat de andere kant op.quote:Gelukkig is NL zoals je zelf zegt relatief schoon. Hier hoeven we niet met mondkapjes te lopen.
Laten we vooral zorgen dat dit in de toekomst zo blijft en dat de luchtkwaliteit alleen maar verbeterd.
Die 1, 2, 5, 8, 9 en 10 zijn energiecentrales... Vermoedelijk leveren zij ook stroom aan huishoudens?!quote:Op vrijdag 3 mei 2019 00:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Qua industrie hebben we er hier best wel serieuze uitstoters bij zitten: Tien bedrijven stoten groot deel uit van hele Nederlandse bedrijfsleven. En als je dan in je achterhoofd houdt dat de huishoudens verantwoordelijk zijn voor slechts 20% van het totaal...
Gewoon, iemand in een discussie? Waarom moet je me een label geven? Desnoods kun je me 'die ene die wél de IPCC rapportages las' noemen.quote:Hoe moet ik je dan noemen? Klimaatverbeteraar oid? Dat zou dan een aanname zijn aangezien het niet bewezen is dat het gaat verbeteren.
quote:Op vrijdag 3 mei 2019 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Die 1, 2, 5, 8, 9 en 10 zijn energiecentrales... Vermoedelijk leveren zij ook stroom aan huishoudens?!
Ja, maar jouw punt was dat we een industrieel land zijn. Die claim lijkt me sterk. Hoeveel wordt in de industrie geproduceerd hier tov andere landen?quote:
Ik heb ff geen benul wat je met die vraag wil. Het gaat mij om de verdeling van gebruik, nu wordt alles op alles gezet om de "kleinste" verbuiker (de huishoudens) kostte wat het kost op nul te krijgen wat allemaal door hunzelf bekostigd mag worden en de overige 80% wordt ongemoeid gelaten.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 01:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ja, maar jouw punt was dat we een industrieel land zijn. Die claim lijkt me sterk. Hoeveel wordt in de industrie geproduceerd hier tov andere landen?
Nou ja, het is meer andersom. Ik baseer mijn mening op bronnen.quote:Edit: Ik waardeer trouwens wel dat je bronnen zoekt bij wat je denkt dat ik denk dat je bewering is. Dat siert je. En ik ben nu niet sarcastisch.
Je zei: "Wij doen het per capita en totaliteit ook helemaal niet zo beroerd als dichtbevolkt industrieel land."quote:Op vrijdag 3 mei 2019 01:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb ff geen benul wat je met die vraag wil. Het gaat mij om de verdeling van gebruik, nu wordt alles op alles gezet om de "kleinste" verbuiker (de huishoudens) kostte wat het kost op nul te krijgen wat allemaal door hunzelf bekostigd mag worden en de overige 80% wordt ongemoeid gelaten.
Ja, dat denkt iedereen. Echt hoor, sinds ik de IPCC rapporten in belangrijke mate gelezen heb zie ik zo bizar veel misvattingen overal over wat er nou echt als soort van consensus verwacht zou worden, dat je er droevig van zou worden. Dat geldt voor zowel overdreven als understated claims.quote:Nou ja, het is meer andersom. Ik baseer mijn mening op bronnen.
Alsjeblieft.quote:Maare thanks, dit hoor ik niet zo vaak...
Het gemeentebestuur gaat over dit soort dingen. De burgemeester niet zo, dacht ik?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 01:45 schreef Ixnay het volgende:
Ik hoop dat Eindhoven geen Groenlinks burgemeester krijgt.
2030 is ook nog even weg.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Afgelopen jaar zijn er slechts een kleine 1000 elektrische bedrijfswagens <3500kg op kenteken gezet en het enorme aantal van 13 vrachtwagens.
Gaat nog wel even duren dus voordat leaseplan elektrische bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt gaat 'dumpen' in de aantallen die nodig zijn om alles wat regelmatig in Amsterdam rondrijdt te elektrificeren.
Als je in je achterhoofd houdt dat de nieuwe auto's die nu verkocht worden in 2030 11 jaar oud zijm (exact de gemiddelde leeftijd van auto's op dit moment) is het helemaal niet zo ver weg.quote:
Maar een leasebak gaat max 60 maanden mee. Daarna wordt het of occasions lease of gaat hij in de verkoop.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je in je achterhoofd houdt dat de nieuwe auto's die nu verkocht worden in 2030 11 jaar oud zijm (exact de gemiddelde leeftijd van auto's op dit moment) is het helemaal niet zo ver weg.
Het probleem is dat niet iedereen in een leasebak rijdt.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:29 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Maar een leasebak gaat max 60 maanden mee. Daarna wordt het of occasions lease of gaat hij in de verkoop.
Gebouwde omgeving is veel meer dan alleen huishoudensquote:Op donderdag 2 mei 2019 23:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat valt er bij de huishoudens te winnen als die verantwoordelijk zijn voor pak hem beet 20% van de totale uitstoot? Je gaat die 20% volledig uitknijpen en de overige 80% laat je je gang gaan? En dan deug je heel hard ofzo?
[..]
Niet groot, maar voor een plugin hybride voor iedereen die geen vertegenwoordiger of taxichauffeur is, is zo'n range toch voldoende om het overgrote deel van de jaarlijkse kilometers elektrisch te rijden. De meeste automobilisten zullen hier jaarlijks 70 tot 90 procent elektrische kunnen rijden. Uitgaande van een beschikbare laadpaal thuis en/of op het werk.quote:75-100km noem jij een grote range?
Ja, die verhipte Sharon Dijksma van GL ookquote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:52 schreef habitue het volgende:
De domheid en naïviteit van GL zal je altijd weer kunnen verbazen.
Wacht maar af tot je dadelijk voorgoed thuis mag zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De tijd vliegt voorbij.
Precies. Het gemak waarbij men ervan uitgaat dat iedereen maar een leasebak rijd is bizar.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:33 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem is dat niet iedereen in een leasebak rijdt.
Dat valt in Amsterdam wel wat mee, OV genoeg.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wacht maar af tot je dadelijk voorgoed thuis mag zijn.
Vliegt daar de tijd door voorbij? WAT??quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat valt in Amsterdam wel wat mee, OV genoeg.
Zodra ik met pensioen ga, gaat de auto de deur uit(woon in het centrum). Al heb ik de middelen, ik heb geen zin om een nieuwe electrische auto aan te schaffen. Ik hoop dat mijn Saab uit 1999 het nog zeven jaar kan volhouden.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat valt in Amsterdam wel wat mee, OV genoeg.
En dan nog wat is er mis met een auto meer dan 11 jaar oud. Ik heb 3 tot 4 jaar geleden met een Volvo 480 gereden uit 1986 en als die door een onverlaat die zat te spelen met een mobieltje niet de vernieling in was gereden had ik die nog gehad. Kwestie van goed onderhoud en een auto kan zeer lang meegaan. Daarna voor een grijpstuiver een Saab aangeschaft. En daar pendel ik mee tussen Maastricht en Eindhoven als ik een dienst heb en niet met het OV naar mijn werk kan gaan.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je in je achterhoofd houdt dat de nieuwe auto's die nu verkocht worden in 2030 11 jaar oud zijm (exact de gemiddelde leeftijd van auto's op dit moment) is het helemaal niet zo ver weg.
Wow, dat was nog een van de allereersten.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb 3 tot 4 jaar geleden met een Volvo 480 gereden uit 1986
quote:en als die door een onverlaat die zat te spelen met een mobieltje niet de vernieling in was gereden
Ja een two tone(groen-grijs). Splinternieuw gekocht destijds, maar toen ik werkte ik nog in het MO, Duitsland en Frankrijk en kon dat er wel vanaf. Stond wel al 2 jaar in de showroom want die serie werd zeer slecht verkocht.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wow, dat was nog een van de allereersten.
[..]
Er is niks mis met een oudere auto... Ik reed voor mijn vorige Saab in een W123 uit 1977...quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan nog wat is er mis met een auto meer dan 11 jaar oud. Ik heb 3 tot 4 jaar geleden met een Volvo 480 gereden uit 1986 en als die door een onverlaat die zat te spelen met een mobieltje niet de vernieling in was gereden had ik die nog gehad. Kwestie van goed onderhoud en een auto kan zeer lang meegaan. Daarna voor een grijpstuiver een Saab aangeschaft. En daar pendel ik mee tussen Maastricht en Eindhoven als ik een dienst heb en niet met het OV naar mijn werk kan gaan.
Ik vind een investering in een auto de meest waardeloze kostenpost. Het is pure noodzaak.
quote:Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/
En dat is het dus niet.quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Verder is lokale democratie ook, of misschien wel juist, democratie natuurlijk. Het is niet zo dat ze maar slaafs Haagse politiek moeten volgen, zolang het maar binnen de wet is.
quote:'Amsterdam zet een stip op de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto's mogelijk maakt', aldus Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) tegenover de krant. 'En die regels daar gaan we hier in Den Haag over, niet in Amsterdam.'
dat was het punt niet. Het punt was dat daar occasions vrij van komen.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 08:33 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem is dat niet iedereen in een leasebak rijdt.
Veel zzp'ers plannen echt niet meer dan 5 jaar vooruit. Dus dat valt wel mee.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. De tijd vliegt voorbij.
Die vervolgens op de schroothoop verdwijnen omdat niemand ze wil hebben.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:00 schreef Oscar. het volgende:
[..]
dat was het punt niet. Het punt was dat daar occasions vrij van komen.
Natuurlijk gaat het niet gebeuren, dat was vanaf het begin al duidelijk.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:29 schreef Dutchguy het volgende:
Volgens Halsema moet je het vooral als een voornemen zien, een visie of een stip op de horizon. In Den Haag werd ook al gezegd dat Amsterdam hier helemaal niet over kan gaan dus het zal wel loslopen.
Zo te zien kan ze wel wat vaker de fiets nemen.quote:
Dat zeiden ze ook over 24/7 opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Er zijn nu tientallen panden voor de opvang van deze mensen. Dat gaat ook loodrecht in tegen het landelijke beleid.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:29 schreef Dutchguy het volgende:
Volgens Halsema moet je het vooral als een voornemen zien, een visie of een stip op de horizon. In Den Haag werd ook al gezegd dat Amsterdam hier helemaal niet over kan gaan dus het zal wel loslopen.
Dat heb je fout gezien. Dat gaat over een verbod op de verkoop van nieuwe auto's. Heeft niets met 'eng' vinden te maken.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:58 schreef borisz het volgende:
Kabinet is ook aan het kijken of ze benzineauto's kunnen verbieden in de toekomst. https://www.telegraaf.nl/(...)enzineauto-verbieden
Dus ja.... Amsterdam is nu gewoon heel concreet een stip aan het zetten en dat is een beetje eng voor sommige partijen.
quote:
twitter:Breinbrouwsels twitterde op vrijdag 03-05-2019 om 15:22:23Ook zo'n #klimaatmeisje maar deze kan frikadellen zien. https://t.co/7dWplftG2z reageer retweet
dat is jouw dikke duimquote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die vervolgens op de schroothoop verdwijnen omdat niemand ze wil hebben.
Nee, dat is de realiteit. Batterijen moeten worden vervangen en daar zit toch al de meeste kosten. Kun je net zo goed een nieuwe kopen, krijg je ook nog een lekkere bak subsidie er bij. Dat is natuurlijk sowieso de enige reden om een BEV te kopen.quote:
Deze bazenpostquote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
Ik zie hier af en toe zo'n elektrisch DHL wagentje rondrijden, maar dat is eigenlijk niet echt een vrachtauto met een fatsoenlijk laadvermogen.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:03 schreef Ivo1985 het volgende:
99% van het vrachtverkeer rijdt op diesel? Nog wel meer. Er zijn nog geen 100 elektrische vrachtwagens geregistreerd in Nederland.
wederom dikke duim, want van een elctrobak van 3 jaar oud hoeft echt nog niet de batterijen van vervangen te worden.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat is de realiteit. Batterijen moeten worden vervangen en daar zit toch al de meeste kosten. Kun je net zo goed een nieuwe kopen, krijg je ook nog een lekkere bak subsidie er bij. Dat is natuurlijk sowieso de enige reden om een BEV te kopen.
Hoeveel van die 'electrobakken' zijn er tweedehands beschikbaar voor een concurrerende prijs? En het gaat hier om het kopen van zo'n bak, na 8 jaar totaal moeten de batterijen wel vervangen worden en heb je er dus maar 5 jaar wat aan. Daar heeft niemand zin in dus worden ze ook niet gekocht. Dat geldt vooral voor Tesla's die totaal onbetrouwbaar zijn en constant duur onderhoud nodig hebben. Dat geeft Tesla nu gratis weg, maar alleen als je een nieuwe koopt natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:41 schreef Oscar. het volgende:
[..]
wederom dikke duim, want van een elctrobak van 3 jaar oud hoeft echt nog niet de batterijen van vervangen te worden.
Over 2 jaar, wanneer de contracten van de leasemaatschappijen aflopen? Een stuk meer dan nu.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoeveel van die 'electrobakken' zijn er tweedehands beschikbaar voor een concurrerende prijs?
5 jaar rijden in een auto heeft niemand zin in? Poe, gedurfde uitspraak.quote:En het gaat hier om het kopen van zo'n bak, na 8 jaar totaal moeten de batterijen wel vervangen worden en heb je er dus maar 5 jaar wat aan. Daar heeft niemand zin in dus worden ze ook niet gekocht.
Leuk dat je Tesla aanhaalt, maar er zijn meer merken dan Tesla. Nissan geeft 8 jaar garantie op een accu pack. Kia 7 jaar. Dat zal dus steeds langer worden.quote:Dat geldt vooral voor Tesla's die totaal onbetrouwbaar zijn en constant duur onderhoud nodig hebben. Dat geeft Tesla nu gratis weg, maar alleen als je een nieuwe koopt natuurlijk.
Vroeger gingen de dikke BMW's ook van rijke mensen naar arm sloebers. De EV zal deze markt niet ineens tot een halt toe brengen.quote:Nogmaals omdat er dus subsidies zijn voor nieuwe auto's waar de rijke mensen erg van houden. En zij zijn de enigen die BEVs kopen.
Gemiddelde leeftijd van het wagenpark is 11 jaar.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:18 schreef Oscar. het volgende:
[..]
5 jaar rijden in een auto heeft niemand zin in? Poe, gedurfde uitspraak.
Sorry ff mezelf quoten voor een toevoeging: dan is daar bovenop ook nog het plan om de kolencentrale in Amsterdam te sluiten. You cannot have your cake and eat it.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 16:32 schreef Benger het volgende:
Het valt me op dat - of all places - juist Amsterdam het elektrisch rijden wil stimuleren. Ik kan me nog herinneren dat er in Amsterdam geen datacentra meer bijgebouwd konden worden, omdat er onvoldoende capaciteit was om elektriciteit te leveren. Dat probleem zal er met elektrische auto's ook zijn. Alleen al de bussen en vrachtwagens over laten schakelen op elektrisch rijden zal het licht doen uitgaan.
Gaan ze niet op korte termijn een duurzame biomassa-energiecentrale bouwen in Amsterdam?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:45 schreef Benger het volgende:
[..]
Sorry ff mezelf quoten voor een toevoeging: dan is daar bovenop ook nog het plan om de kolencentrale in Amsterdam te sluiten. You cannot have your cake and eat it.
Die datacentra die niet in Amsterdam terecht konden, kozen trouwens voor de Eemshaven waar een nieuwe kolencentrale werd gebouwd.
FF gegoogled, ja inderdaad komt er een biomassacentrale. Levert genoeg warmte voor 27.000 huishoudens. Een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Gaan ze niet op korte termijn een duurzame biomassa-energiecentrale bouwen in Amsterdam?
Oftewel het verbranden van bossen voor energie? Dat maakt hun hele verbod op brandstof auto's in 1 klap ongedaan. Maar ja, duurzame biomassa-energiecentrale klinkt enorm milieuvriendelijk dus dan mag het wel van de Amsterdamse deugers.
Koop je een accupack. Kun je 16 jaar met een auto doen.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gemiddelde leeftijd van het wagenpark is 11 jaar.
Femke maakt dit beleid niet, als burgemeester.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 19:32 schreef Drugshond het volgende:
Ha links krijgt op hun ballen van Politiek Den Haag. F Halsema die had dit moeten voorzien. Dat is geen besturen maar hun eigen agenda doordrukken. Doei.
Ze geeft ook geen sturing wat wel of niet het voetlicht treedt.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Femke maakt dit beleid niet, als burgemeester.
Onzin natuurlijk, dat ding is dan al klaar voor de schroot. Alleen al de kosten aan nieuwe banden ga je dood aan. Dan kun je beter een nieuwe kopen (met subsidie).quote:Op vrijdag 3 mei 2019 19:04 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Koop je een accupack. Kun je 16 jaar met een auto doen.
Ik zie veel aannames van je in de reacties.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 20:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, dat ding is dan al klaar voor de schroot. Alleen al de kosten aan nieuwe banden ga je dood aan. Dan kun je beter een nieuwe kopen (met subsidie).
quote:Op vrijdag 3 mei 2019 15:42 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Als Parijs en Madrid het kunnen mag Amsterdam uiteraard niet achterblijven. Geweldig plan.
Die schijnt weinig geneukt te hebben in haar studententijdquote:Op vrijdag 3 mei 2019 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Femke maakt dit beleid niet, als burgemeester.
Inderdaad, de banden van een Nissan Leaf zijn 50 euri per stuk. Ik zou een PLtje nemen bij Becam ervoor.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 20:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, dat ding is dan al klaar voor de schroot. Alleen al de kosten aan nieuwe banden ga je dood aan. Dan kun je beter een nieuwe kopen (met subsidie).
Wel opvallend dat er allemaal van dit soort dingen gebeuren in Amsterdam sinds dat mens daar zit.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 01:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het gemeentebestuur gaat over dit soort dingen. De burgemeester niet zo, dacht ik?
Wat zijn allemaal van dit soort dingen?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 20:51 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wel opvallend dat er allemaal van dit soort dingen gebeuren in Amsterdam sinds dat mens daar zit.
Ja, alleen een burgemeester gaat politiek gezien niet over dit soort dingen, toch? Is een plannetje van een bepaalde wethouder en die moet dan nog zien dat ze de coalitie daar achter krijgt?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 19:32 schreef Drugshond het volgende:
Ha links krijgt op hun ballen van Politiek Den Haag. F Halsema die had dit moeten voorzien. Dat is geen besturen maar hun eigen agenda doordrukken. Doei.
Die storm gaat niet liggen, Nu links-bestuurlijke wensfdenken voorop de echte realiteit schijnen te liggen, Ga maar eens 100.000 auto's van stroom voorzien. + Niet verklaarbaar kostenplaatje voor de burger. Dat kan ook een backdraft veroorzaken. Het was zeker niet slim om het op deze manier te spelen. Heeft Parijs zich al bewezen, of Madrid natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, alleen een burgemeester gaat politiek gezien niet over dit soort dingen, toch? Is een plannetje van een bepaalde wethouder en die moet dan nog zien dat ze de coalitie daar achter krijgt?
Nou ja, die wethouder is al min of meer teruggefloten door de TK ook. Dus ja, losse flodder. Net als dat plannetje van een raadslid om de noodtoestand uit te roepen in Amsterdam vanwege het klimaat. Zou me er nu niet druk om maken.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:19 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Die storm gaat niet liggen, Nu links-bestuurlijke wensfdenken voorop de echte realiteit schijnen te liggen, Ga maar eens 100.000 auto's van stroom voorzien. + Niet verklaarbaar kostenplaatje voor de burger. Dat kan ook een backdraft veroorzaken. Het was zeker niet slim om het op deze manier te spelen. Heeft Parijs zich al bewezen, of Madrid natuurlijk niet.
Heeft F.H. al afstand genomen van deze plannen omdat het niet stookt met het landelijke beleid. ?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:03 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, alleen een burgemeester gaat politiek gezien niet over dit soort dingen, toch? I
Je hebt wel een punt.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, die wethouder is al min of meer teruggefloten door de TK ook. Dus ja, losse flodder. Net als dat plannetje van een raadslid om de noodtoestand uit te roepen in Amsterdam vanwege het klimaat. Zou me er nu niet druk om maken.
Ja, wat de burgemeester wel of niet zegt is überhaupt niet zo belangrijk hoor. Gaat om de gemeenteraad.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:33 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Heeft F.H. al afstand genomen van deze plannen omdat het niet stookt met het landelijke beleid. ?
Klinkt bijna als voltooid verleden tijd. Als we over 10 jr nog eens nadenken.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wel erg oud gebruik van de f zeg.
Dat is het niet meer het is houderschapsbelasting.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 21:25 schreef ZwolseVlag11 het volgende:
Nou prima allemaal als ik die binnensteden niet meer in mag met een benzine auto, maar dan wil ik wel een flinke korting op de wegenbelasting, ik wil niet voor iets betalen, waar ik niet eens gebruik van mag maken![]()
![]()
quote:De Telegraaf noemde het vanochtend luchtfietserij. Het Amsterdamse plan om alle benzine- en dieselauto’s in 2030 te verbieden. Vanavond bij Pauw een debat met wethouder Sharon Dijksma en RAI-voorzitter Steven van Eijck.
Waterstof is een doodlopend pad met een bedroevend rendement.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:46 schreef john2406 het volgende:
Komt de hulp en de techniek weer uit Duitsland?
NWS / Audi richt zich op waterstof
https://www.autobahn.eu/12424/gratis-waterstof-dankzij-belgen/quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof is een doodlopend pad.
Ik verwacht er niet veel van.
Overigens gebruikt Audi de waterstoftechniek van Hyundai. Dus de techniek komt uit Korea.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
https://www.autobahn.eu/12424/gratis-waterstof-dankzij-belgen/
En Nederland mag weer toekijken, en afwachten.
Dat hebben volgens mij allang in insider gehad die het grotendeels afgekeken heeft, evt fotografisch geheugen, en geexporteerd naar japan heeft.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Overigens gebruikt Audi de waterstoftechniek van Hyundai. Dus de techniek komt uit Korea.
En die Belgische paneeltjes klinken grappig maar voorlopig niet klaar voor massa-productie.
Daarnaast blijf je een >700 bar installatie nodig hebben om een fuelcell te tanken.
Gelijk een fiets waar een vervangende accu duurder is als een nieuwe fiets?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:55 schreef Fer het volgende:
Een goede electroauto zou na 8-10 jaar nog 80% range hebben. Dan loopt dat langzaam terug in de jaren erna, maar vast nog redelijk bruikbaar na 15 jaar.
Of als de accu toch sneller slijt, maar de auto nog mooi wel een nieuwe pack erin en dan rijd je ermee door tot 20 jaar.
Ik begrijp geen donder van dat eerste stuk.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat hebben volgens mij allang in insider gehad die het grotendeels afgekeken heeft, evt fotografisch geheugen, en geexporteerd naar japan heeft.
Elctro gaat het niet worden nu niet en ook in de toekomst niet. Voor erbij als men eens zonder iets zit ja, echter niet voor de echt.
Zeker dat een auto op zeewater ook!quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik begrijp geen donder van dat eerste stuk.
En elektrisch? Fuelcell auto’s zijn ook elektrisch.
Audi is 10 jaar te laat begonnen met elektrische auto’s.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:58 schreef john2406 het volgende:
Audi vorsprung durch techniek was zo en zal ook wel zo blijven hoop ik.
Die zijn wel vaak te laat begonnen met iets, en toch zijn ze er nog steeds of komen iedere keer harder terug.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Audi is 10 jaar te laat begonnen met elektrische auto’s.
Achterstand door sjoemel diesels.
Als NASA een motor had gemaakt waar je alleen wat zeewater in hoefde te gooien was het klimaatprobleem morgen al opgelost. Bullshit hype reclame.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:16 schreef john2406 het volgende:
Als Audi met dit kwam zou ik helemaal verkocht zijn!
https://www.gadgetsdaily.nl/quant-zee-water-auto/
2,9 secondes op 100, 380 top.
Zijn daar de muizen niet al mee aan de gang?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:20 schreef PzKpfw het volgende:
Beter steken we gewoon lekker de dijken door, zijn we zo'n beetje van alle problemen in dit land verlost.
Is die persoon niet om het leven gekomen zonder oorzaak?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als NASA een motor had gemaakt waar je alleen wat zeewater in hoefde te gooien was het klimaatprobleem morgen al opgelost. Bullshit hype reclame.
Grootschalige waterstofadoptie is de natte droom van de olie-industrie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductiequote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:36 schreef john2406 het volgende:
Hitler zijn techneuten waren al aan de gang met waterstof, waarom is er niks van gekomen, door de olie branche tegen gehouden misschien?
Aan de andere kant hebben we foto's hiervan:quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:36 schreef john2406 het volgende:
Hitler zijn techneuten waren al aan de gang met waterstof, waarom is er niks van gekomen, door de olie branche tegen gehouden misschien?
75 jr moet toch voldoende zijn om tot iets te komen of toch niet? Of was de aarde nog niet leeg genoeg van die andere producten waar nog aan viel te verdienen?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Grootschalige waterstofadoptie is de natte droom van de olie-industrie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie
Blijkbaar niet want bijna alle grootschalige productie van waterstof komt voor uit fossiele brandstoffen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
75 jr moet toch voldoende zijn om tot iets te komen of toch niet? Of was de aarde nog niet leeg genoeg van die andere producten waar nog aan viel te verdienen?
Hoe kon een Belg waar men grappen over maken doet, dan slimmer zijn?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want bijna alle grootschalige productie van waterstof komt voor uit fossiele brandstoffen.
De laatste jaren ontwikkeld waterstoftechnologie zich ook razendsnel. Brandstofcelvoertuigen zijn nu al vergelijkbaar in prijs en binnen een paar jaar goedkoper dan accu's. In ieder geval voor voertuigen met een range > 400 km.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Overigens gebruikt Audi de waterstoftechniek van Hyundai. Dus de techniek komt uit Korea.
En die Belgische paneeltjes klinken grappig maar voorlopig niet klaar voor massa-productie.
Daarnaast blijf je een >700 bar installatie nodig hebben om een fuelcell te tanken.
Accu’s ontwikkelen zich veel sneller dan de fuelcell techniek, zijn goedkoper en gaan langer mee.
Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met die laatste zin.
twitter:Sywert twitterde op zaterdag 04-05-2019 om 09:22:57Amsterdammers hebben überhaupt weinig auto’s. Zo’n 0,4 per huishouden. En binnen de ring nog weer minder dan buiten de ring (waar verbod zou gelden). En wordt nog minder door autoluw maken van binnenstad. Veel mensen kijken met niet-Amsterdamse blik naar de voorstellen. https://t.co/tqx24rW5Tf reageer retweet
Dit is vast iemand zonder auto...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
twitter:Sywert twitterde op zaterdag 04-05-2019 om 09:22:57Amsterdammers hebben überhaupt weinig auto’s. Zo’n 0,4 per huishouden. En binnen de ring nog weer minder dan buiten de ring (waar verbod zou gelden). En wordt nog minder door autoluw maken van binnenstad. Veel mensen kijken met niet-Amsterdamse blik naar de voorstellen. https://t.co/tqx24rW5Tf reageer retweet
Het is iig geen wereldverkankeraar.quote:
Mijn ecologische voetafdruk is zeer beperkt kan ik je vertellen, bovendien doe ik zeer zeker het één en ander voor de wereld (terwijl de doorsnee FvD en D66 stemmer het minst van allen aan vrijwilligerswerk doet). Nu jij weer.quote:
Aneurysma in z'n hersenen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is die persoon niet om het leven gekomen zonder oorzaak?
DeLorean? Je bedoelt Dr. Emmett Brown zeker?quote:En die uitvinder ik geloof van de DeLorean, ook om het leven kwam? Kon iedere motor in ingebouwd worden toch of was dat een ander voertuig?
Het is natuurlijk altijd heel makkelijk om iets willen verbieden als je er zelf geen last van hebt. Ik vind die schoolbordstatistiek van Sywert wel schattig maar er zijn dik 450.000 huishoudens in Amsterdam en dik 230.000 personenauto's... Je zadelt dus een goeie 225.000 huishoudens met een probleem op.quote:
Och gut... Nu deug je wel heel hard zeker?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
Mijn ecologische voetafdruk is zeer beperkt kan ik je vertellen, bovendien doe ik zeer zeker het één en ander voor de wereld (terwijl de doorsnee FvD en D66 stemmer het minst van allen aan vrijwilligerswerk doet). Nu jij weer.
Haal nou maar weer je eigen vuist uit je reet die er tot de elleboog in zit.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn ecologische voetafdruk is zeer beperkt kan ik je vertellen, bovendien doe ik zeer zeker het één en ander voor de wereld (terwijl de doorsnee FvD en D66 stemmer het minst van allen aan vrijwilligerswerk doet). Nu jij weer.
Als je jezelf toch publiek pijpt, wat doe je dan zoal?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn ecologische voetafdruk is zeer beperkt kan ik je vertellen, bovendien doe ik zeer zeker het één en ander voor de wereld (terwijl de doorsnee FvD en D66 stemmer het minst van allen aan vrijwilligerswerk doet). Nu jij weer.
Want aardgas kan niet branden? En er is nog nooit iemand geelektrocuteerd?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:46 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Aan de andere kant hebben we foto's hiervan:
Uiteraard wel, maar voor zover ik weet was dit in belangrijke mate een reden waarom waterstof destijds in onmin kwam, wat was waar het over ging.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want aardgas kan niet branden? En er is nog nooit iemand geelektrocuteerd?
Ik deug inderdaad ten opzichte van de gemiddelde rechtse fokker.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Och gut... Nu deug je wel heel hard zeker?
Belasting betalen compenseert geenszins voor het permanent verwoesten van de planeet. Bovendien zijn 'de rijken' netto profiteurs van de staat...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:58 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Haal nou maar weer je eigen vuist uit je reet die er tot de elleboog in zit.
Mijn ecologische voetafdruk is niet beperkt. Maar hey, ik betaal dan weer belasting zodat jij tijd hebt om halve liters te drinken
quote:Op vrijdag 3 mei 2019 17:25 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]
Deze bazenpost![]()
Ik hoop dat @:Werkman e.d. ¤ 200 per uur voor de meest simpele klusjes in 020 gaat rekenen. Dat zal ze leren
Bullshit in Noorwegen rijden ze er al jaren mee. Technisch kun je waterstof al kweken met algen en een zonnepaneel. Hoeveel groener wil je het nog hebben.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Uiteraard wel, maar voor zover ik weet was dit in belangrijke mate een reden waarom waterstof destijds in onmin kwam, wat was waar het over ging.
Ik noem r 2 geld en de motor van de economie. Verkloot je dat verkloot je alles. Geld maakt vloeibaar linkse dram-praatjes niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:24 schreef manny het volgende:
leuk nu die stuiptrekkingen van conservatief nederland. dit is de weg die we opgaan. eerst de oude diesels, en straks de rest. is natuurlijk ook verschrikkelijk dat mensen straks schonere lucht krijgen om te ademen en dat de overheid daar een handje bij helpt.
lekker focussen op waarom het niet kan.
ah ja. precies. duidelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:51 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik noem r 2 geld en de motor van de economie. Verkloot je dat verkloot je alles. Geld maakt vloeibaar linkse dram-praatjes niet.
Alsof er in Amsterdam nog (veel) Amsterdammers wonenquote:
Niets hilarischer dan provinciaaltjes die vlak nadat ze in Amsterdam wonen het Amsterdamse accent proberen na te doen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:01 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Alsof er in Amsterdam nog (veel) Amsterdammers wonen
Allemaal provinciaaltjes die in de grote stad willen wonen en allochtonen natuurlijk
Precies , wel eens op een doordeweekse dag door de Jordaan gelopen , man man man.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niets hilarischer dan provinciaaltjes die vlak nadat ze in Amsterdam wonen het Amsterdamse accent proberen na te doen.
Het is zo'n verschrikkelijke steenkolen Nederlands. Echt, een complete vorm van zelfvernedering.
120 waterstofauto's in Noorwegen en 7 tankstations...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:48 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Bullshit in Noorwegen rijden ze er al jaren mee. Technisch kun je waterstof al kweken met algen en een zonnepaneel. Hoeveel groener wil je het nog hebben.
Top. Je brengt me op het idee om nu naar Undercover te kijken. De Nederlandse serie op Netflix.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:13 schreef Drugshond het volgende:
Ik proat gewoan Brabants zal mij een reet roesten woar ik ben.
Vette bak. Niet die eeuwige hypermoderne kijk-mij-eens-begaan-zijn-met-het-milieu uiterlijk, maar een supersports uiterlijk ala Koenigsegg..quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:16 schreef john2406 het volgende:
Als Audi met dit kwam zou ik helemaal verkocht zijn!
https://www.gadgetsdaily.nl/quant-zee-water-auto/
2,9 secondes op 100, 380 top.
Het rubber vervangen van uw koelkast? Dat is dan 13,75 aan materiaal, 14,25 aan arbeidsloon voor een kwartiertje werk en 396,30 voorrijkosten alstublieft. U woont toch in Amsterdam mevrouw?quote:
Maar wel een vespa hebben met holleder kap.quote:
Dan maken ze er maar lekker een autarkie van.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:12 schreef LXIV het volgende:
Als Amsterdammers ervoor kiezen om frisse lucht te hebben en daarom benzine-auto’s, open haarden e.d. verbieden, dan moeten ze dat toch helemaal zelf weten?
Wauw, mag ik je aanraken?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik deug inderdaad ten opzichte van de gemiddelde rechtse fokker.
Het ging over de jaren 1930 en 1940, dat er nu gereden wordt op waterstof ben ik bekend mee. Doen er ook een aantal in Nederland trouwens.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:48 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Bullshit in Noorwegen rijden ze er al jaren mee. Technisch kun je waterstof al kweken met algen en een zonnepaneel. Hoeveel groener wil je het nog hebben.
Israel en Palestina?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:01 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Alsof er in Amsterdam nog (veel) Amsterdammers wonen
Allemaal provinciaaltjes die in de grote stad willen wonen en allochtonen natuurlijk
Als jij als enigste die wegen mag laten onderhouden van je bijdrage, rijdt je op veel plaatsen helemaal niet meer!quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:42 schreef Heremeteit het volgende:
Mooi zo. Ben ik de enige die het niet erg vindt als Jan Modaal geen auto meer kan kopen? De goedkoopste bruikbare EV's zijn momenteel de Kona electric en E-Niro voor tussen de 40 en 50k. Redelijk betaalbaar, maar niet voor Jan M. Perfect.
Die zijn de Nederlandse. taal ook niet machtig. Dumbass.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:34 schreef Fer het volgende:
Maar de grap is, dat het weer de blanke provinciaalse mannetjes van middelbare leeftijd zijn die zitten de kankeren op dit plan. Voorlopig hoor ik weinig Amsterdammers klagen.
Tja, die zitten zich nu dood te schamen dat ze een stelletje onbenullen aan de macht geholpen hebben.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:34 schreef Fer het volgende:
Maar de grap is, dat het weer de blanke provinciaalse mannetjes van middelbare leeftijd zijn die zitten de kankeren op dit plan. Voorlopig hoor ik weinig Amsterdammers klagen.
En die regels voor uitstootnormen bestaan ook al gewoon in Europees verband (al vrij lang en worden zoals je zou verwachten ook steeds strenger). Dat daar door diverse fabrikanten mee is gefraudeerd is uiteraard een ander verhaal.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 16:34 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Pleit voor een duidelijk landelijk beleid hierin. Is een auto te vervuilend, dan zou hij nergens moeten mogen. Is een auto prima voor schubbekutteveen, dan zou hij overal toegestaan moeten zijn.
Kloptquote:Op zaterdag 4 mei 2019 16:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En die regels voor uitstootnormen bestaan ook al gewoon in Europees verband (al vrij lang en worden zoals je zou verwachten ook steeds strenger). Dat daar door diverse fabrikanten mee is gefraudeerd is uiteraard een ander verhaal.
Van hier? geintje zeker.quote:Op zondag 5 mei 2019 17:45 schreef Bocaj het volgende:want ik denk dat ze toch een tikkeltje geschrokken zijn daar in A'dam over de hoeveelheid bagger die ze over hun hebben hebben gehad!
Ze hebben de halve Tweede Kamer over zich heen gekregen en die heeft al aangegeven dat ze zo'n verbod niet zullen accepteren.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:54 schreef Werkman het volgende:
[..]
Van hier? geintje zeker.
En als je het over in het algemeen bedoeld, je weet toch dat SJW-radicalisten gewoon immuun zijn voor andermans verontwaardiging?
Als ze zelf verontwaardig zijn is het een ander verhaal, dan is de wereld tien keer te klein.
Het beste is gewoon het Rijksmuseum evacueren, alle kunstschatten weg en alles wat nog meer culturele waarde heeft ergens anders in het land wegstouwen en dan gewoon een H-bom er op.quote:Op zondag 5 mei 2019 21:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze hebben de halve Tweede Kamer over zich heen gekregen en die heeft al aangegeven dat ze zo'n verbod niet zullen accepteren.
Een stad va 800.000 inwoners bombarderen. Gewoon, omdat het kan.quote:Op zondag 5 mei 2019 21:10 schreef Werkman het volgende:
[..]
Het beste is gewoon het Rijksmuseum evacueren, alle kunstschatten weg en alles wat nog meer culturele waarde heeft ergens anders in het land wegstouwen en dan gewoon een H-bom er op.
Jij bent ook nog voor dit plan?quote:Op zondag 5 mei 2019 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een stad va 800.000 inwoners bombarderen. Gewoon, omdat het kan.
quote:Op zondag 5 mei 2019 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
Een stad van 800.000 inwoners parasieten bombarderen. Gewoon, omdat het kan.
https://www.geenstijl.nl/(...)-moet-minder-remmen/:twitter:BM_Visser twitterde op maandag 06-05-2019 om 14:29:25Fijnstof door autoverkeer in steden, zoals Amsterdam, komt door remmen, wegoppervlak en banden. Het type motor (benzine, diesel, EV) maakt niet uit. Brommers scoren overigens 36 mg/km, dat valt buiten de schaal. #grafiekvandedag bron: https://t.co/4mAUmDYiRo https://t.co/HnztcfUoCl reageer retweet
Symboolmaatregel, automobilist pesten, blinde haat... Geen idee wat het is, maar geen besluit nemen op basis wijsheid, dat is het zeker niet.quote:FIJNSTOF - Amsterdam moet MINDER REMMEN!
Fijnstof in Randstad NIET door benzine/diesel. Remschijven Grote Boosdoenert
Social
Hoera. Een beetje lucht voor amechtig hoestend Amsterdam. Die duizenden fijnstofdoden die volgens Sharon Dijksma een jaar eerder het leven laten, komen NIET door benzineslurpers en sjoemeldiesels die weldra VERBOTEN worden. Maar door remmen, banden en asfalt. Iedere keer dat u als automobilist (ook in een Tesla of Kia Niro) op het Amsterdamse wegennet afremt, sterft er een ijsbeertje, smelt een gletsjer en valt in Azië een plastic bekertje in de rivier.
Zeggen wij niet. Zegt duurzaamheidsdeskundoloog Martien Visser, aan de hand van een grafiekje van het gezaghebbende Planbureau voor de Leefomgeving, in een nogal schokkende staafdiagram. Niet de uitlaatpijp is de Grote Molenaar, maar Het Stoplicht en dat Setje Kwikfits van 200 euro icm dat chemisch afval dat we "wegdek" noemen.
En er wordt wat afgeremd in Amsterdam, De gemiddelde snelheid van een auto in de stad is maar 11 km per uur, want overal drukdruk met rolkoffers, bakfietsen en apestonede kutmillennials. Hebben we ook Een Eindoplossing, GeenStijl? Jazeker!
Remloze people movers op een magneet grid zijn vooralsnog een utopie. Dus per 2020 een ALGEHEEL BROMMER- EN SCOOTERVERBOD in de Grote Steden, en iedereen leeft nog lang en gelukkig.
======================quote:Alle betrokkenen denken dat de komende tien jaar op enig moment een omslag plaatsvindt, waarbij meer elektrische auto's worden verkocht dan auto's met een verbrandingsmotor. Wanneer dat precies gebeurt, is lastig te voorspellen. De kunst is om op dat moment genoeg faciliteiten te hebben om alle elektrische rijders tijdig te kunnen voorzien van voldoende stroom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |