quote:Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/
quote:Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
https://www.ad.nl/politie(...)utoplannen~a0c9e5f7/
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.quote:Volgend jaar al zijn diesels van 2005 en ouder niet meer welkom binnen de ring.
Ben ik met je eens op zich, maar het is makkelijker handhaafbaar en duidelijker voor de burger... hoewel elke stad met zijn eigen regime niet echt duidelijk is voor alle Nederlanders, maar ok, dat is weer een andere (terechte) klacht.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.quote:Op donderdag 2 mei 2019 21:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ja, klinkt heel verstandig om deze democratisch verkozen bestuurders die gewoon democratisch opereren dictatoriaal noemen. Democraten pur sang daar bij de Forum voor Democratie.
NOSquote:Vanaf 2020 landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders
Er komt in het hele land een uniforme regeling voor milieuzones. Plaatsen die vanaf 2020 een milieuzone invoeren kunnen auto's met een dieselmotor weren die op die datum ouder zijn dan vijftien jaar of ouder dan twintig jaar. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze de grens leggen. Benzineauto's mogen die milieuzones nog wel in, evenals oldtimers (auto's van veertig jaar en ouder) en campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont.
Ook komt er een eenduidig systeem van borden, die voor iedereen begrijpelijk moeten zijn. Het kabinet is het eens over deze maatregelen. De Eerste en Tweede Kamer moeten zich er nog wel over uitspreken.
De uniforme regeling betekent niet dat gemeenten straks een milieuzone moeten invoeren, gemeenten kunnen zelf bepalen of ze dat nodig vinden.
Zelfde regels
Het kabinet wil graag dat in het hele land dezelfde regels gelden. Sommige gemeenten, zoals Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht, hebben nu al een milieuzone, maar de regels verschillen per plaats. In Amsterdam bijvoorbeeld worden binnen de milieuzone alleen oudere vrachtauto's, bestelbusjes, bussen en taxi's geweerd, maar in Utrecht en Arnhem ook personenauto's.
Wel is het in Amsterdam voor bewoners sinds twee jaar niet meer mogelijk om voor oudere diesel- en benzineauto's een parkeervergunning te krijgen.
Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Met de parkeer kosten zou dit al 100 Euro moeten zijn in Amsterdam.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
De Amsterdammer heeft nog niet voor de helft door van de consequenties... Ze willen allemaal keihard deugen maar worden vanzelf met de neus op de feiten geduwd en dan is het te laat.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
Zo zie je maar weer landelijk nog niet eens op een lijn laat staan Europees.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Juridisch wel interessant? Je mag nu ook natuurlijk gewoon auto's verbieden op plekken. Auto's met verbrandingsmotor niet dan? Dit lijkt slechts te gaan op het verschil in diesel/benzine en ouderdom. En hoe zit dat met scheepvaart? Ik weet dat bepaalde delen van de gracht in Utrecht verboden zijn voor boten met verbrandingsmotor om wat te noemen.
Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.quote:Was dit waarom de FVD'ers typten wat ze typten? Dat lijkt me nl sterk, maar je weet het niet.
Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.
Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen. En wat er overblijft gaat 2x zoveel vragen voor hun diensten omdat er veel minder concurrentie is en hun kosten gestegen zijn.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:28 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Misschien moeten die ook maar eens gaan innoveren. Anders denken over die talloze busjes met ieder een arsenaal aan gereedschap wat niet iedere dag nodig is.
Lappendeken in de zin van van verschillende jaren ja, dat is nogal verschillend her en der. Verbrandingsmotoren als hele categorie niet natuurlijk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
En van die lappendeken van regelgeving wil men juist af, gewoon 1 duidige landelijke regelgeving punt. Dan kun je als Schubbekutteveen wel willen bepalen dat er bij jou geen auto's van 2 jaar oud in komen maar dan heb je gewoon pech omdat je je hebt te houden aan de afgesproken regelgeving.
Lol, overdrijven is ook een vak. Verder wel relevant voor waar ik op reageerde.quote:Dat weet ik niet maar Amsterdam heeft ondertussen wel een eer hoog te houden als het om insubordinatie gaat.
Als er nauwelijks meer concurrentie is en de gewone burger op een wachtlijst komt als ze een loodgieter nodig hebben, dan zullen de prijzen richting de 100 Euro p/u gaan.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoeveel duurder denk je dat dat gaat zijn dan?
Hoho even ik denk dat er ook veel Amsterdammers buiten vallen echter die zijn dan ook maar overgelaten aan wat er daar gelden doet, gelijk Nederlanders, veel denken anders maar hun handen lijken gebonden. Totdat er een advocaat een goed idee krijgen doet.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:47 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Amsterdammers verbieden om buiten de gemeente amsterdam te rijden met hun electrohok.Dan voelen ze tenminste de consequenties, dom elitair volk.
Dan moeten de grachtengordelyuppen zelf gaan klussen, dat wordt hilarische "Help mijn man is klusser" tv...quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen.
Nou, je laadt de auto vol, je gooit de bagage er in en je gaat rijden.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe moet dat als je straks naar zuid Frankrijk op vakantie wil, met je elektrische auto.
Het is gewoon burgertje pesten onder het mom van klimaatmoraal. Beetje bij beetje word je geconfineerd tot je appartementje/woonblok/gezamenlijke telewerkruimte.
Dat is inderdaad belachelijk.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel vrij oneerlijk hoe zo'n grens vaak getrokken wordt op bouwjaar, en niet op de opgegeven uitstoot of label oid. Het maakt geen flikker uit dat je enorme diesel-suv 1 op 6 rijdt in de stad zolang hij maar jong genoeg is, maar zo'n nog steeds heel zuinige en relatief schone Lupo 3L van net een jaartje of wat te oud is uit den boze. Tamelijk arbitrair.
Het is me niet duidelijk waarom er nauwelijks meer concurrentie zou zijn hierop. 11 jaar ter voorbereiding om een miljoenenstad te servicen moet wel lukken. Heb je trouwens een indicatie hoe duur loodgieters nu al zijn per uur?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als er nauwelijks meer concurrentie is en de gewone burger op een wachtlijst komt als ze een loodgieter nodig hebben, dan zullen de prijzen richting de 100 Euro p/u gaan.
Er zullen vast grote bedrijven overblijven die wel elektrische bussen kunnen betalen. Mensen die in de grachtengordel wonen zullen vast niet wakker liggen van een uurtarief van +100 Euro.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moeten de grachtengordelyuppen zelf gaan klussen, dat wordt hilarische "Help mijn man is klusser" tv...![]()
Een nieuwe Hummer lijkt mij zuiniger als iemands zijn oude vw polo. Of moet ik minder uitstoot schrijven?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad belachelijk.
Het is sowieso belachelijk dat er bij de bepaling van het energielabel rekening gehouden met formaat. Alsof een A-label full-size SUV zuiniger en schoner is dan een boodschappenwagentje met C label. Of een Amerikaanse A++ koel-vries combi VS een tafelmodel met vriesvakje en B label.
Ernstig vertekenend beeld waardoor veel mensen onterecht denken dat ze 'groen' bezig zijn.
Het voorstel wat er nu ligt wijkt anders behoorlijk af van de plannen die Amsterdam weer eens wil.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Lappendeken in de zin van van verschillende jaren ja, dat is nogal verschillend her en der. Verbrandingsmotoren als hele categorie niet natuurlijk.
Burka verbod, die vluchtelingenschepen, illegalen die huizen kraken... Allemaal van die dingen die lijnrecht tegen het Haagse beleid ingaan.quote:Lol, overdrijven is ook een vak. Verder wel relevant voor waar ik op reageerde.
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vraag me af of de Amsterdammer het nog steeds een goed idee vind als er wachtlijsten komen voor loodgieters, schilders en klusjesmannen en hun uurtarief naar 100 Euro p/u gaat omdat die diensten schaars worden in Amsterdam en hun kosten enorm gestegen zijn.
De Ford F-Max of de Tesla Semiquote:Op donderdag 2 mei 2019 18:31 schreef Drugshond het volgende:
Hoe denkt achterlijk GroenLinks hoe de winkels (voornamelijk MKB) bevoorraad moeten worden ?! Gaat nooit werken. Je helpt je eigen economie grondig om zeep.
Dat weet ik. En dat gaat enorm toenemen als je zulke zzp'ers gaat verplichten om een elektrische bedrijfsbus aan te schaffen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?
Op dit moment zijn er nog niet eens dergelijke bussen op de markt, waarmee de loodgieter of elektricien 's ochtends vanuit 'de provincie' of 'het oosten' naar de stad kan rijden met kachel of airco aan, lekker zijn klus in de stad kan doen en 's avonds ook weer thuis kan komen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het is me niet duidelijk waarom er nauwelijks meer concurrentie zou zijn hierop. 11 jaar ter voorbereiding om een miljoenenstad te servicen moet wel lukken. Heb je trouwens een indicatie hoe duur loodgieters nu al zijn per uur?
Ja, maar die lost GroenLinks weer op met de vluchtelingen van die schepen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Er zijn al wachtlijsten bij schilders, loodgieters en klusjesmannen. Er is namelijk een tekort, weet je nog?
Nee, een nieuwere auto is niet perse schoner of zuiniger dan eender welke oudere auto (overigens bestaat er niet meer zoiets als een "nieuwe Hummer" maar dat terzijde). Even met concrete voorbeelden:quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een nieuwe Hummer lijkt mij zuiniger als iemands zijn oude vw polo. Of moet ik minder uitstoot schrijven?
Ik heb de stukken niet doorgelezen, dus kan daar niet een voldoende oordeel over geven denk ik.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het voorstel wat er nu ligt wijkt anders behoorlijk af van de plannen die Amsterdam weer eens wil.
• Boerka-verbod: Ook de wet geldt in Amsterdam volgens de burgemeester: https://www.parool.nl/ams(...)-amsterdam~a4608895/quote:Burka verbod, die vluchtelingenschepen, illegalen die huizen kraken... Allemaal van die dingen die lijnrecht tegen het Haagse beleid ingaan.
Gaat ook niet gebeuren als ik Dijksma mag geloven. Hier heeft ze een interview met BNR: https://www.bnr.nl/nieuws(...)0-ook-benzine-auto-squote:Op donderdag 2 mei 2019 23:05 schreef Drugshond het volgende:
Kosten + economie, je kunt niet zomaar de mobiliteit van werkend Nederland afpakken. Op basis van een wensdroom over klimaat (wat ook niet gaat werken .... 0.007 % verbetering "phoe hey"). Echt totaal bezopen.
nee hoor. Zo beetje elke ondernemer least toch zijn wagen. En dan is het prijsverschil nog zodanig klein dat dat iedereen zijn uurloon niet 3 keer hoeft te doenquote:Op donderdag 2 mei 2019 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat weet ik. En dat gaat enorm toenemen als je zulke zzp'ers gaat verplichten om een elektrische bedrijfsbus aan te schaffen.
Een politieke overwinning voor Groenlinks en de FvD. Slim gespeeld met het al oude trucje genaamd polarisering.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, Amsterdam veegt voor de zoveelste keer weer eens zijn reet af met landelijk beleid en gaat zijn eigen koers varen... Beter zetten we er een hek omheen en laat ze het allemaal maar uitzoeken daar.
[..]
NOS
Marktwerking godquote:Op donderdag 2 mei 2019 22:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je kan zoveel willen. Als je zzp'ers die schilder of loodgieter zijn gaat verplichten om voor een jaaromzet een elektrische bus aan te schaffen, dan zullen de meeste hun werk voortzetten buiten Amsterdam of stoppen. En wat er overblijft gaat 2x zoveel vragen voor hun diensten omdat er veel minder concurrentie is en hun kosten gestegen zijn.
In een Kangoo kan een elektricien zijn spullen bij lange na niet kwijt. Onze monteurs moeten zich al regelmatig met de ruimte behelpen in hun Opel Vivaro L2h1. Een imperiaal of aanhanger biedt dan uitkomst. Maar dan haal je als je van buiten Amsterdam komt je retourtje op één werkdag niet meer. En dan is het dus alléén economisch verantwoord om elektrisch naar de stad te rijden wanneer je gegarandeerd kunt opladen bij elke parkeerplek.quote:Op donderdag 2 mei 2019 22:56 schreef Fer het volgende:
Ik zie dagelijks aannemers in dikke nieuwe SUV’s hier rondrijden en daarnaast is een electrische Renault Kangoo gewoon te betalen. Velen komen vanuit dagelijks van verre aankomen, dan is electrisch ook in hun voordeel.
Ik weet het niet hoor, maar weinig werklui komen hun dorp/stad uit. Ik het voor mijn werk een lijst met 10talle aannemers waar ik voor en na de crisis zaken mee deed. Als ik nu de gasten uit Leiden bel dan zeggen ze dat ze niet naar Amsterdam toe komen, omdat er genoeg werk daar is. Waarom zou je dan naar Amsterdam toe komen?quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op dit moment zijn er nog niet eens dergelijke bussen op de markt, waarmee de loodgieter of elektricien 's ochtends vanuit 'de provincie' of 'het oosten' naar de stad kan rijden met kachel of airco aan, lekker zijn klus in de stad kan doen en 's avonds ook weer thuis kan komen.
De kritiek van de RAI-vereniging snapt Dijksma ook. 'We kunnen subsidies en ontheffingen geven. Mensen met elektrische auto's krijgen ook extra privileges in de vorm van parkeervergunningen.' Of het plan ook gaat slagen, daar heeft Dijksma zelf ook nog twijfels over. 'Ik zeg niet dat het zeker gaat lukken. Het hangt van omstandigheden af'quote:Op donderdag 2 mei 2019 23:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Gaat ook niet gebeuren als ik Dijksma mag geloven. Hier heeft ze een interview met BNR: https://www.bnr.nl/nieuws(...)0-ook-benzine-auto-s
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |