Ik denk dat je ook uit moet gaan van meer een gemiddelde prijs per maaltijd gedurende de week. Dus de ene maaltijd zal net iets duurder uitvallen dan de andere, maar het is wel verstandig om te kijken of je genoeg binnenkrijgt wat goed voor je is.quote:Op zondag 28 april 2019 16:17 schreef Lunatiek het volgende:
Het wordt interessanter als het een max prijs per dag is voor een heel dieet, inclusief brood, fruit en zuivel. Dan zie je pas echt hoeveel een aanbevolen gezond dieet (250 gram groenten, 2 stuks fruit, ca 100 gram vlees, zuivel en granen) eigenlijk kost. Daarom eten arme mensen ongezond.
Het is creatief zijn. Rijst kun je inkopen, maar zeker als je alleen bent kun je geen kilo's groente, fruit, eieren etc inkopen, dat bederft voor je eraan kunt beginnen. Grootschalig invriezen wordt ook lastig: de meeste arme mensen hebben geen gigantische vriezer, noch plek om het ding neer te zetten.quote:Op zondag 28 april 2019 23:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat je ook uit moet gaan van meer een gemiddelde prijs per maaltijd gedurende de week. Dus de ene maaltijd zal net iets duurder uitvallen dan de andere, maar het is wel verstandig om te kijken of je genoeg binnenkrijgt wat goed voor je is.
Wat het meeste kost in een maaltijd is vlees en dat heb je niet iedere dag nodig. Als je flexitarier bent en je eet maar drie of vier keer per week vlees, kun je ook weer flink op je kosten besparen. Dus is het raadzaam om te leren koken met bijvoorbeeld linzen of kikkererwten, die voedzaam en smaakvol zijn.
En voordelige maaltijden hebben alles te maken met zo voordelig mogelijk inkopen. In de commercie kijken ze bij een product naar foodcost, de kosten van de ingredienten van het product. Die moeten zo laag mogelijk zijn en worden berekend in centen. Het doel is om de marge zo hoog mogelijk te krijgen. Ik dacht dat die foodcost iets van 35 procent ongeveer mag zijn, maar hoe minder hoe beter.
Ik koop mijn lekkere! rijst gewoon in een baal van 20 kilo in de aanbieding. Soms dus voor 12 euro.
Geen snelkookrijst dusAls je het nog slimmer wil doen, zoek je een mede-investeerder die 10 kilo overneemt zodat je samen maar voor 6 euro pp inkoopt.
Als je bespaart op je inkoop heb je daardoor ook een buffertje om zo'n aankoop te doen. Daar hoef je dus niet rijk voor te zijn maar vooral creatief.
Daarnaast koop ik gewoon hele voordelige producten in en kijk ik dan pas wat ik ermee kan maken.
Wat jij vertelt is het verhaal van de kip en het ei. Ik wil graag op mijn eten en inkoop daarvan besparen, dus heb ik er gewoon voor gekozen om een grote en energiezuinige vriezer te kopen. En als ik dus de prei in de aanbieding zie, of ik zie ineens paprika bij de turk voor 1 euro de kilo dan sla ik lekker inquote:Op maandag 29 april 2019 00:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is creatief zijn. Rijst kun je inkopen, maar zeker als je alleen bent kun je geen kilo's groente, fruit, eieren etc inkopen, dat bederft voor je eraan kunt beginnen. Grootschalig invriezen wordt ook lastig: de meeste arme mensen hebben geen gigantische vriezer, noch plek om het ding neer te zetten.
Verder had ik zelf de hoop dat het snel beter zou worden qua financiën, en dat ik dan weer "echt" kon eten (en dat kwam uit, van mijn eerste salaris biefstuk gekocht). Dan ga je niet voor vele maanden toch wat kwalitatief suboptimaal eten inslaan.
Jij had de keuze een vriezer te kopen.quote:Op maandag 29 april 2019 00:47 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat jij vertelt is het verhaal van de kip en het ei. Ik wil graag op mijn eten en inkoop daarvan besparen, dus heb ik er gewoon voor gekozen om een grote en energiezuinige vriezer te kopen. En als ik dus de prei in de aanbieding zie, of ik zie ineens paprika bij de turk voor 1 euro de kilo dan sla ik lekker inOp die manier verdient die vriezer zich dan namelijk gewoon terug, los van het feit dat hij onderdeel vormt van mijn hobby; voordelig en lekker koken.
Mijn eerste grote vriezer kocht ik voor 80 euro tweedehands plus 20 euro bezorgkosten; 199 literquote:Op maandag 29 april 2019 00:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jij had de keuze een vriezer te kopen.
Wie uit noodzaak een maaltijd van 1 euro moet samenstellen heeft daar simpelweg het geld niet voor. De goedkoopste vriezers kosten zo'n beetje je hele maandbudget voor eten.
Nee, dat geld had ik toen niet (ik had een inkomen beneden de armoedegrens), en veel mensen hebben dat gewoon niet. Omdat shit happens en net als je denkt dat je er bovenop komt, gaat je fiets kapot of zoiets onnozels.quote:Op maandag 29 april 2019 01:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Mijn eerste grote vriezer kocht ik voor 80 euro tweedehands plus 20 euro bezorgkosten; 199 liter![]()
Vier grote laden en een groot bovenvak. Heel veel plezier van gehad
Als je geen 100 euro hebt om zo'n aankoop te doen is het imo toch raadzaam om je uitgaven eens goed nader te onderzoeken en beheren.
Ja, en daarom ga jij biefstuk kopenquote:Op maandag 29 april 2019 01:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, dat geld had ik toen niet (ik had een inkomen beneden de armoedegrens), en veel mensen hebben dat gewoon niet. Omdat shit happens en net als je denkt dat je er bovenop komt, gaat je fiets kapot of zoiets onnozels.
De meeste mensen eten namelijk niet voor hun lol een maaltijd van 1 euro. Je ziet hierboven al hoe lastig het is om er iets gezonds van te maken (over lekker hebben we het niet eens). Dus met een beetje meer geld kun je beter iets gezonder gaan eten, of van dat knagende hongergevoel proberen af te komen als je weer eens een halve cracker als avondeten had.
Aan de vriezer heb je ook geen drol als je geregeld de elektriciteit niet meer kunt betalen. Dat komt ook voor bij arme mensen, vaker dan je denkt.
Waar blijft jouw boodschappenlijstje?
Een vriezer vreet energiequote:Op maandag 29 april 2019 01:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Mijn eerste grote vriezer kocht ik voor 80 euro tweedehands plus 20 euro bezorgkosten; 199 liter![]()
Vier grote laden en een groot bovenvak. Heel veel plezier van gehad
Als je geen 100 euro hebt om zo'n aankoop te doen is het imo toch raadzaam om je uitgaven eens goed nader te onderzoeken en beheren.
Een vriezer levert ook geld op. Kwestie van kosten baten dus.quote:
Mwah, sinds ik dat monster de deur uit heb gedaan is mijn energie-rekening flink gedaalt. Droger is er ook zo 1, maar die gebruik ik steeds minder.quote:Op maandag 29 april 2019 01:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Een vriezer levert ook geld op. Kwestie van kosten baten dus.
Daarnaast levert mijn vriezer mij ook een behoorlijke voldoening op, en dat brengt voor mij ook iets in het laatjequote:Op maandag 29 april 2019 01:24 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Mwah, sinds ik dat monster de deur uit heb gedaan is mijn energie-rekening flink gedaalt. Droger is er ook zo 1, maar die gebruik ik steeds minder.
Whatever rocks your world uiteraard.quote:Op maandag 29 april 2019 01:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daarnaast levert mijn vriezer mij ook een behoorlijke voldoening op, en dat brengt voor mij ook iets in het laatje
Ja datquote:Op maandag 29 april 2019 01:27 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Whatever rocks your world uiteraard.
Ik volg af en toe ook wat Youtube video's van minimalisme. Ik begreep dat nooit zo goed en vond het maar een beetje flauwekul en over the top. Totdat ik zag dat ze de dingen die van waarde voor die mensen zijn en die iets toevoegen aan hun levensgeluk wel degelijk willen behouden. Ze concentreren zich dus meer op de zaken waar ze gelukkig van worden en daar besteden ze hun tijd, geld en energie aan. En dat heb ik wel een beetje met koken en mijn voeding voordelig inkopen. Ik vind dat zoals sommige mensen zeggen, gewoon een sport en het geeft mij voldoening; het brengt me ietsquote:
Ik snap je hoorquote:Op maandag 29 april 2019 01:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik volg af en toe ook wat Youtube video's van minimalisme. Ik begreep dat nooit zo goed en vond het maar een beetje flauwekul en over the top. Totdat ik zag dat ze de dingen die van waarde voor die mensen zijn en die iets toevoegen aan hun levensgeluk wel degelijk willen behouden. Ze concentreren zich dus meer op de zaken waar ze gelukkig van worden en daar besteden ze hun tijd, geld en energie aan. En dat heb ik wel een beetje met koken en mijn voeding voordelig inkopen. Ik vind dat zoals sommige mensen zeggen, gewoon een sport en het geeft mij voldoening
Wat ik ervan geleerd heb is dat ik dingen moet doen, die mij voldoening geven. En soms zijn dat dingen waarbij ik geld moet uitgeven. En in dit geval is het juist iets waarbij ik geld moet besparen. En ik eet prima hoorquote:Op maandag 29 april 2019 01:43 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Ik snap je hoorIk leef niet zo, maar ik snap je passie en heb er bewondering voor. Volg ook diverse mensen op YT en het inspireert me meestal en soms erger ik me.
quote:Op maandag 29 april 2019 01:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat ik ervan geleerd heb is dat ik dingen moet doen, die mij voldoening geven. En soms zijn dat dingen waarbij ik geld moet uitgeven. En in dit geval is het juist iets waarbij ik geld moet besparen. En ik eet prima hoor
Als je inkomen van de ene week op de ander zo'n beetje verviervoudigd kan dat er best vanaf om je afstuderen èn je eerste baan te vieren.quote:
Voor de prijs van een biefstuk kan ik 1 liter zonnebloemolie kopen, zout, peper, komijnzaadjes, een grote pot sambal en nog wat lekkere kruiden waar ik een heeeeele tijd mee kan doen. Maar goed het is natuurlijk jouw geld en jij mag het uitgeven zoals jij wilt. Dat is helemaal ok.quote:Op maandag 29 april 2019 06:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je inkomen van de ene week op de ander zo'n beetje verviervoudigd kan dat er best vanaf om je afstuderen èn je eerste baan te vieren.
Maar het is nogal moeilijk om armoede te begrijpen als je het nooit zelf hebt meegemaakt, en bij mij viel het nog reuze mee omdat ik wist dat het maar een paar maanden, hooguit een jaar zou duren.
Een maaltijd voor ¤1 pp koken is een uitdaging, zelfs als je sjoemelt en de kosten uit de voorraadkast niet meerekent (spul om in te bakken, frituurvet, allerhande kruiden en specerijen). Als het op is, moet je nieuw kopen en dat kan een flinke hap uit het wekelijkse budget zijn.
Misschien is een juiste attitude aangaande je huishoudbudget ook wel van belang om tot financieel aantrekkelijke resultaten te komen.quote:Op maandag 29 april 2019 06:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je inkomen van de ene week op de ander zo'n beetje verviervoudigd kan dat er best vanaf om je afstuderen èn je eerste baan te vieren.
Maar het is nogal moeilijk om armoede te begrijpen als je het nooit zelf hebt meegemaakt, en bij mij viel het nog reuze mee omdat ik wist dat het maar een paar maanden, hooguit een jaar zou duren.
Een maaltijd voor ¤1 pp koken is een uitdaging, zelfs als je sjoemelt en de kosten uit de voorraadkast niet meerekent (spul om in te bakken, frituurvet, allerhande kruiden en specerijen). Als het op is, moet je nieuw kopen en dat kan een flinke hap uit het wekelijkse budget zijn.
Dat slaat echt nergens op.quote:Op dinsdag 30 april 2019 00:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Misschien is een juiste attitude aangaande je huishoudbudget ook wel van belang om tot financieel aantrekkelijke resultaten te komen.
Lekker constructief; jij komt er welquote:Op dinsdag 30 april 2019 06:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat slaat echt nergens op.
Hoezo financieel aantrekkelijke resultaten? Verwacht jij dat mensen die al geen geld hebben nog eens extra gaan bezuinigen om aan beleggingen te gaan doen met een paar euro per week, in de hoop dat ze daarmee een paar centen verdienen?
Je bent echt losgezongen van de realiteit. Volgens mij heb je nooit armoede gekend, nog geen dag, en experimenteer je alleen met goedkoop eten (waar blijft je boodschappenlijstje?) om anderen te kunnen vertellen dat armoede een keuze is. Ja, dat is het, maar alleen voor mensen die wèl geld hebben.
Verder is al aangetoond dat de keuzes die arme mensen maken door hun situatie (veel stress, slecht eten) niet zo overwogen of rationeel zijn:
https://decorrespondent.n(...)en/19645395-f6c9a0bd
Als je GEEN INKOMEN hebt is er geen budget en geen keuze hoe je het uitgeeft. Je probeert alleen zo lang mogelijk te doen met het geld dat je nog wel hebt. Je koopt dus alleen de allergoedkoopste en allernoodzakelijkste dingen.
De keuze tussen een vriezer (waar niet eens plek voor is in je huis) of een maand langer kunnen eten is dan gauw gemaakt.
Was laatst nog zo'n Vraag maar raak topic over, over een stel dat op straat moest wonen.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, je had dit en dat anders moeten doen, maar op het moment dat je beslissingen moet nemen heb je dat inzicht niet en is er ook niemand die je kan adviseren. Waarbij het onvoorziene net de druppel kan zijn (in mijn geval duurde mijn afstuderen onverwacht langer dan voorzien door langdurige ziekte van een begeleider en de plotselinge dood van diens opvolger). Er is dan niemand die een slim plan helpt ontwikkelen om èn alsnog snel af te studeren èn nog ergens een bak geld vandaan te halen èn precies aangeeft waarin je moet investeren om nog eens extra te kunnen bezuinigen - en de vraag is of die investeringen zich in die paar maanden hadden terugverdiend.
Want dat is ook een deel ervan: je vooruitzichten, of je weet dat je over een aantal maanden op zijn minst bijstand zult krijgen (en waarschijnlijk zelfs werk met loon boven het minimum), of dat de situatie waarschijnlijk nog een paar jaar gaat duren.
In dat laatste geval krijg je te maken met
1. Mensen die nooit wat hebben gehad en dus ook geen "startkapitaal" als een goede keukenuitrusting of voorraadkast hebben (of een garderobe die nog wel wat seizoenen meekan)
2. Mensen die wel wat hadden, maar de voorraden raken op den duur op en de spullen gaan kapot waarbij niet alles vervangen kan worden, al helemaal niet door iets van gelijke kwaliteit.
Er is ook een heel verschil in de *keuze* om zo goedkoop mogelijk te eten en de *noodzaak* om dat te doen. Als het een keuze is, heb je geld om nu en dan een investering te doen, zoals in een keer 25 euro uitgeven voor een jaarvoorraad rijst - als je straatarm bent, betekent dat dat je elke dag rijst moet eten, want je kunt dat geld niet nog een keer uitgeven aan bijvoorbeeld pasta, en je wilt ook niet dat die rijst gaat bederven en je het weg moet gooien.
Als je geld hebt, kun je je eenvoudige, spotgoedkope maaltijd goed pimpen met luxeartikelen als kruiden of een goede olijfolie.
Maar van jou heb ik nog steeds je boodschappenlijstje niet gezien
Hij heeft anders wel een goed punt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 08:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Lekker constructief; jij komt er wel
Ik ben er al jaren. Ik hoef niet elke rug om te draaien voor ik hem uitgeef. Nou jij nog.quote:Op dinsdag 30 april 2019 08:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Lekker constructief; jij komt er wel
quote:Op maandag 29 april 2019 16:26 schreef nostra het volgende:
Geef ook zoiets uit, maar dat is dan inclusief non-food en alcohol. Dat eten kan ook gemakkelijk voor een paar tientjes natuurlijk, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Begin in ieder geval met een vriezer.
Wellicht handig om te vermelden:quote:Op dinsdag 23 april 2019 21:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Manger!![]()
[ [url=https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.servingfromhome.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F04%2FIMG_1667-600x517.jpg&f=1]afbeelding[/url] ]
quote:Op woensdag 24 april 2019 00:59 schreef wiskundenoob het volgende:
1 euro per dag dus 30/31 per maand.
30 eieren bij de turk 3-4 euro.
1 kg varkensgehakt ad 5 euro
1 kg kipfilet ad 6 euro
1 kg spek/rundergehakt/stoofvlees 5-6 euro
2 kg meel 1 euro (maak je brood, pasta, noodles, bapao en pannenkoeken van)
Overige geld vul je aan met diepvriesgroenten, verse groente die weggaan voor 1 euro per kg of koolhydraten zoals aardappels, brinta e.d.
Dit.quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het lijkt me vooral een uitdaging om goedkoop én variabel te eten én gezond. Ik denk niet dat je daarmee met een euro per gerecht mee uitkomt.
Tuurlijk wel zo lang je maar een Tengano ™ © vriezer koopt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het lijkt me vooral een uitdaging om goedkoop én variabel te eten én gezond. Ik denk niet dat je daarmee met een euro per gerecht mee uitkomt.
Het is zeker wel mogelijkquote:Op dinsdag 30 april 2019 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Gewoon normaal gezond eten, wat bijv het Voedingscentrum voorschrijft.
2 stuks fruit per dag
Verse vis.
Noten.
En afwisseling.
Dat soort zaken.
Dat red je niet voor 2 a 3 euro per dag.
Bovenstaand burrito gerecht valt wel in de schijf van vijfquote:Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Gewoon in een curry, ovenschotel of soep mikkenquote:Op dinsdag 30 april 2019 21:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kun je trouwens gekookte groenten invriezen en weer ontdooien? Er gaat geregeld een halve pan bloemkool of broccoli de vuilbak in na het eten en eigenlijk vind ik dat doodzonde
De wraps bak je zelf? Waar haal je die bonen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:28 schreef Mikeytt het volgende:
Goed avondmaaltijdje:
2 burrito's met bonen.
- 2 wraps (33 cent)
- 1/3de kop zwarte bonen (11 cent)
- 1/3de kop bruine bonen (7 cent)
- 1/3de kop kikkererwten (9 cent)
- kwart ui (4 cent)
- 1 tomaat (12 cent)
- 30 gram maïs (7 cent)
- geraspte kaas (15 cent uitgaande van 20 gram)
- kipkruiden
- koolzaadolie (geen zonnebloem)
De helft van alle bonen in een blender doen met kipkruiden om er een pasta van de maken. Vervolgens de rest van de bonen handmatig daardoorheen mixen. Ui en tomaat in kleine blokjes snijden en goed bakken in olie totdat de uien doorzichtig worden. Mais erbij en dan oprollen in de wraps samen met de kaas.
Vervolgens de wraps op een koekenpan aan beiden zijden bakken tot lichtbruin...
Overig: Volkoren wraps kunnen ook, kom je 11 cent duurder uit. Bonen uit blik i.p.v. zelf koken is ongeveer 70 cent duurder.
Gewoon AH wrapsquote:Op zondag 5 mei 2019 06:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De wraps bak je zelf? Waar haal je die bonen?
En als je genoeg maakt kun je er meerdere dagen van etenquote:Op zondag 5 mei 2019 09:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik hou niet van koken en ook niet van eten dus doe het vaak goedkoop
Ontbijt: havermout met yoghurt en een lepel jam, of brinta met lepel suiker
Avondeten: goedkoopste spaghetti met 2 blikjes tomatenpuree (8 cent per stuk), aanmaken met water en kruiden. Daarbij nog goedkope groente naar keus en kaas.
Ik hoor niet vaak dat iemand zegt dat hij niet van eten houdt.quote:Op zondag 5 mei 2019 09:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Avondeten: goedkoopste spaghetti met 2 blikjes tomatenpuree (8 cent per stuk), aanmaken met water en kruiden. Daarbij nog goedkope groente naar keus en kaas.
8 cent per blikje?quote:Op zondag 5 mei 2019 09:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Als je zulke zooi klaarmaakt kan ik begrijpen dat je niet van "eten" houdt. Dat is toch niet te vreten?quote:Op zondag 5 mei 2019 09:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |