abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186479793
chili con carne fan wel hahaha dat is idd te doen voor minder als 1 euro pd/pp Maarja ok dat constant eten is het ook weer niet ;)
Do what you love, love what you do!
  zondag 28 april 2019 @ 19:21:33 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186482884
Ik ben even de bakstenen Appie winkel gaan checken en het ultragoedkope oosterse merk Inproba hebben ze daar dus niet meer.
Bij de Plus wel, maar kennelijk niet het hele assortiment.
  zondag 28 april 2019 @ 23:51:10 #103
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186489071
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 16:17 schreef Lunatiek het volgende:
Het wordt interessanter als het een max prijs per dag is voor een heel dieet, inclusief brood, fruit en zuivel. Dan zie je pas echt hoeveel een aanbevolen gezond dieet (250 gram groenten, 2 stuks fruit, ca 100 gram vlees, zuivel en granen) eigenlijk kost. Daarom eten arme mensen ongezond.
Ik denk dat je ook uit moet gaan van meer een gemiddelde prijs per maaltijd gedurende de week. Dus de ene maaltijd zal net iets duurder uitvallen dan de andere, maar het is wel verstandig om te kijken of je genoeg binnenkrijgt wat goed voor je is.

Wat het meeste kost in een maaltijd is vlees en dat heb je niet iedere dag nodig. Als je flexitarier bent en je eet maar drie of vier keer per week vlees, kun je ook weer flink op je kosten besparen. Dus is het raadzaam om te leren koken met bijvoorbeeld linzen of kikkererwten, die voedzaam en smaakvol zijn.

En voordelige maaltijden hebben alles te maken met zo voordelig mogelijk inkopen. In de commercie kijken ze bij een product naar foodcost, de kosten van de ingredienten van het product. Die moeten zo laag mogelijk zijn en worden berekend in centen. Het doel is om de marge zo hoog mogelijk te krijgen. Ik dacht dat die foodcost iets van 35 procent ongeveer mag zijn, maar hoe minder hoe beter.

Ik koop mijn lekkere! rijst gewoon in een baal van 20 kilo in de aanbieding. Soms dus voor 12 euro.
Geen snelkookrijst dus :{w Als je het nog slimmer wil doen, zoek je een mede-investeerder die 10 kilo overneemt zodat je samen maar voor 6 euro pp inkoopt.

Als je bespaart op je inkoop heb je daardoor ook een buffertje om zo'n aankoop te doen. Daar hoef je dus niet rijk voor te zijn maar vooral creatief.

Daarnaast koop ik gewoon hele voordelige producten in en kijk ik dan pas wat ik ermee kan maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 29-04-2019 00:06:46 ]
  maandag 29 april 2019 @ 00:16:57 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186489498
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 23:51 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik denk dat je ook uit moet gaan van meer een gemiddelde prijs per maaltijd gedurende de week. Dus de ene maaltijd zal net iets duurder uitvallen dan de andere, maar het is wel verstandig om te kijken of je genoeg binnenkrijgt wat goed voor je is.

Wat het meeste kost in een maaltijd is vlees en dat heb je niet iedere dag nodig. Als je flexitarier bent en je eet maar drie of vier keer per week vlees, kun je ook weer flink op je kosten besparen. Dus is het raadzaam om te leren koken met bijvoorbeeld linzen of kikkererwten, die voedzaam en smaakvol zijn.

En voordelige maaltijden hebben alles te maken met zo voordelig mogelijk inkopen. In de commercie kijken ze bij een product naar foodcost, de kosten van de ingredienten van het product. Die moeten zo laag mogelijk zijn en worden berekend in centen. Het doel is om de marge zo hoog mogelijk te krijgen. Ik dacht dat die foodcost iets van 35 procent ongeveer mag zijn, maar hoe minder hoe beter.

Ik koop mijn lekkere! rijst gewoon in een baal van 20 kilo in de aanbieding. Soms dus voor 12 euro.
Geen snelkookrijst dus :{w Als je het nog slimmer wil doen, zoek je een mede-investeerder die 10 kilo overneemt zodat je samen maar voor 6 euro pp inkoopt.

Als je bespaart op je inkoop heb je daardoor ook een buffertje om zo'n aankoop te doen. Daar hoef je dus niet rijk voor te zijn maar vooral creatief.

Daarnaast koop ik gewoon hele voordelige producten in en kijk ik dan pas wat ik ermee kan maken.
Het is creatief zijn. Rijst kun je inkopen, maar zeker als je alleen bent kun je geen kilo's groente, fruit, eieren etc inkopen, dat bederft voor je eraan kunt beginnen. Grootschalig invriezen wordt ook lastig: de meeste arme mensen hebben geen gigantische vriezer, noch plek om het ding neer te zetten.
Verder had ik zelf de hoop dat het snel beter zou worden qua financiën, en dat ik dan weer "echt" kon eten (en dat kwam uit, van mijn eerste salaris biefstuk gekocht :Y) ). Dan ga je niet voor vele maanden toch wat kwalitatief suboptimaal eten inslaan.
  maandag 29 april 2019 @ 00:47:33 #105
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186489937
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 00:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is creatief zijn. Rijst kun je inkopen, maar zeker als je alleen bent kun je geen kilo's groente, fruit, eieren etc inkopen, dat bederft voor je eraan kunt beginnen. Grootschalig invriezen wordt ook lastig: de meeste arme mensen hebben geen gigantische vriezer, noch plek om het ding neer te zetten.
Verder had ik zelf de hoop dat het snel beter zou worden qua financiën, en dat ik dan weer "echt" kon eten (en dat kwam uit, van mijn eerste salaris biefstuk gekocht :Y) ). Dan ga je niet voor vele maanden toch wat kwalitatief suboptimaal eten inslaan.
Wat jij vertelt is het verhaal van de kip en het ei. Ik wil graag op mijn eten en inkoop daarvan besparen, dus heb ik er gewoon voor gekozen om een grote en energiezuinige vriezer te kopen. En als ik dus de prei in de aanbieding zie, of ik zie ineens paprika bij de turk voor 1 euro de kilo dan sla ik lekker in :Y) Op die manier verdient die vriezer zich dan namelijk gewoon terug, los van het feit dat hij onderdeel vormt van mijn hobby; voordelig en lekker koken.

En ingevroren groente is altijd ok voor soep of pastasauzen. Zo heb ik bovendien bijna alles wat ik nodig heb op voorraad en kan ik met andere producten die ik voordelig vers inkoop combineren.

Daarnaast kan ik efficienter en voordeliger maaltijden in het groot bereiden en invriezen. Ook dat drukt de kosten.

Maar alles begint bij goedkoop en zo voordelig mogelijk inkopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 29-04-2019 00:57:07 ]
  maandag 29 april 2019 @ 00:59:53 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186490094
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 00:47 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wat jij vertelt is het verhaal van de kip en het ei. Ik wil graag op mijn eten en inkoop daarvan besparen, dus heb ik er gewoon voor gekozen om een grote en energiezuinige vriezer te kopen. En als ik dus de prei in de aanbieding zie, of ik zie ineens paprika bij de turk voor 1 euro de kilo dan sla ik lekker in :Y) Op die manier verdient die vriezer zich dan namelijk gewoon terug, los van het feit dat hij onderdeel vormt van mijn hobby; voordelig en lekker koken.
Jij had de keuze een vriezer te kopen.
Wie uit noodzaak een maaltijd van 1 euro moet samenstellen heeft daar simpelweg het geld niet voor. De goedkoopste vriezers kosten zo'n beetje je hele maandbudget voor eten.
  maandag 29 april 2019 @ 01:02:10 #107
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490134
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 00:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij had de keuze een vriezer te kopen.
Wie uit noodzaak een maaltijd van 1 euro moet samenstellen heeft daar simpelweg het geld niet voor. De goedkoopste vriezers kosten zo'n beetje je hele maandbudget voor eten.
Mijn eerste grote vriezer kocht ik voor 80 euro tweedehands plus 20 euro bezorgkosten; 199 liter :s)

Vier grote laden en een groot bovenvak. Heel veel plezier van gehad *O*

Als je geen 100 euro hebt om zo'n aankoop te doen is het imo toch raadzaam om je uitgaven eens goed nader te onderzoeken en beheren.
  maandag 29 april 2019 @ 01:17:18 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186490302
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:02 schreef Tengano het volgende:

[..]

Mijn eerste grote vriezer kocht ik voor 80 euro tweedehands plus 20 euro bezorgkosten; 199 liter :s)

Als je geen 100 euro hebt om zo'n aankoop te doen is het imo toch raadzaam om je uitgaven eens goed nader te onderzoeken en beheren.
Nee, dat geld had ik toen niet (ik had een inkomen beneden de armoedegrens), en veel mensen hebben dat gewoon niet. Omdat shit happens en net als je denkt dat je er bovenop komt, gaat je fiets kapot of zoiets onnozels.
De meeste mensen eten namelijk niet voor hun lol een maaltijd van 1 euro. Je ziet hierboven al hoe lastig het is om er iets gezonds van te maken (over lekker hebben we het niet eens). Dus met een beetje meer geld kun je beter iets gezonder gaan eten, of van dat knagende hongergevoel proberen af te komen als je weer eens een halve cracker als avondeten had.
Aan de vriezer heb je ook geen drol als je geregeld de elektriciteit niet meer kunt betalen. Dat komt ook voor bij arme mensen, vaker dan je denkt.

Waar blijft jouw boodschappenlijstje?
  maandag 29 april 2019 @ 01:18:29 #109
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490316
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 01:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat geld had ik toen niet (ik had een inkomen beneden de armoedegrens), en veel mensen hebben dat gewoon niet. Omdat shit happens en net als je denkt dat je er bovenop komt, gaat je fiets kapot of zoiets onnozels.
De meeste mensen eten namelijk niet voor hun lol een maaltijd van 1 euro. Je ziet hierboven al hoe lastig het is om er iets gezonds van te maken (over lekker hebben we het niet eens). Dus met een beetje meer geld kun je beter iets gezonder gaan eten, of van dat knagende hongergevoel proberen af te komen als je weer eens een halve cracker als avondeten had.
Aan de vriezer heb je ook geen drol als je geregeld de elektriciteit niet meer kunt betalen. Dat komt ook voor bij arme mensen, vaker dan je denkt.

Waar blijft jouw boodschappenlijstje?
Ja, en daarom ga jij biefstuk kopen :')
  maandag 29 april 2019 @ 01:20:22 #110
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490331
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:02 schreef Tengano het volgende:

[..]

Een vriezer vreet energie
  maandag 29 april 2019 @ 01:21:08 #111
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490337
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2019 01:20 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Een vriezer vreet energie
Een vriezer levert ook geld op. Kwestie van kosten baten dus.
  maandag 29 april 2019 @ 01:24:30 #112
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490358
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:21 schreef Tengano het volgende:

[..]

Een vriezer levert ook geld op. Kwestie van kosten baten dus.
Mwah, sinds ik dat monster de deur uit heb gedaan is mijn energie-rekening flink gedaalt. Droger is er ook zo 1, maar die gebruik ik steeds minder.
  maandag 29 april 2019 @ 01:25:56 #113
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490362
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2019 01:24 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Mwah, sinds ik dat monster de deur uit heb gedaan is mijn energie-rekening flink gedaalt. Droger is er ook zo 1, maar die gebruik ik steeds minder.
Daarnaast levert mijn vriezer mij ook een behoorlijke voldoening op, en dat brengt voor mij ook iets in het laatje :)
  maandag 29 april 2019 @ 01:27:56 #114
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490371
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:25 schreef Tengano het volgende:

[..]

Daarnaast levert mijn vriezer mij ook een behoorlijke voldoening op, en dat brengt voor mij ook iets in het laatje :)
Whatever rocks your world uiteraard.
  maandag 29 april 2019 @ 01:28:21 #115
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490375
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2019 01:27 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Whatever rocks your world uiteraard.
Ja dat *O*

CUL / Koken in het groot
  maandag 29 april 2019 @ 01:34:02 #116
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490406
quote:
Niks mis mee
  maandag 29 april 2019 @ 01:38:31 #117
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490424
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2019 01:34 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Niks mis mee
Ik volg af en toe ook wat Youtube video's van minimalisme. Ik begreep dat nooit zo goed en vond het maar een beetje flauwekul en over the top. Totdat ik zag dat ze de dingen die van waarde voor die mensen zijn en die iets toevoegen aan hun levensgeluk wel degelijk willen behouden. Ze concentreren zich dus meer op de zaken waar ze gelukkig van worden en daar besteden ze hun tijd, geld en energie aan. En dat heb ik wel een beetje met koken en mijn voeding voordelig inkopen. Ik vind dat zoals sommige mensen zeggen, gewoon een sport en het geeft mij voldoening; het brengt me iets :)
  maandag 29 april 2019 @ 01:43:01 #118
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490446
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:38 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik volg af en toe ook wat Youtube video's van minimalisme. Ik begreep dat nooit zo goed en vond het maar een beetje flauwekul en over the top. Totdat ik zag dat ze de dingen die van waarde voor die mensen zijn en die iets toevoegen aan hun levensgeluk wel degelijk willen behouden. Ze concentreren zich dus meer op de zaken waar ze gelukkig van worden en daar besteden ze hun tijd, geld en energie aan. En dat heb ik wel een beetje met koken en mijn voeding voordelig inkopen. Ik vind dat zoals sommige mensen zeggen, gewoon een sport en het geeft mij voldoening :)
Ik snap je hoor ;) Ik leef niet zo, maar ik snap je passie en heb er bewondering voor. Volg ook diverse mensen op YT en het inspireert me meestal en soms erger ik me. ;)
  maandag 29 april 2019 @ 01:45:32 #119
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186490465
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:43 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Ik snap je hoor ;) Ik leef niet zo, maar ik snap je passie en heb er bewondering voor. Volg ook diverse mensen op YT en het inspireert me meestal en soms erger ik me. ;)
Wat ik ervan geleerd heb is dat ik dingen moet doen, die mij voldoening geven. En soms zijn dat dingen waarbij ik geld moet uitgeven. En in dit geval is het juist iets waarbij ik geld moet besparen. En ik eet prima hoor :)
  maandag 29 april 2019 @ 01:47:07 #120
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186490470
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:45 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wat ik ervan geleerd heb is dat ik dingen moet doen, die mij voldoening geven. En soms zijn dat dingen waarbij ik geld moet uitgeven. En in dit geval is het juist iets waarbij ik geld moet besparen. En ik eet prima hoor :)
^O^
  maandag 29 april 2019 @ 06:27:04 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186491161
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 01:18 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ja, en daarom ga jij biefstuk kopen :')
Als je inkomen van de ene week op de ander zo'n beetje verviervoudigd kan dat er best vanaf om je afstuderen èn je eerste baan te vieren.

Maar het is nogal moeilijk om armoede te begrijpen als je het nooit zelf hebt meegemaakt, en bij mij viel het nog reuze mee omdat ik wist dat het maar een paar maanden, hooguit een jaar zou duren.

Een maaltijd voor ¤1 pp koken is een uitdaging, zelfs als je sjoemelt en de kosten uit de voorraadkast niet meerekent (spul om in te bakken, frituurvet, allerhande kruiden en specerijen). Als het op is, moet je nieuw kopen en dat kan een flinke hap uit het wekelijkse budget zijn.
  maandag 29 april 2019 @ 08:51:09 #122
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186491754
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 06:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je inkomen van de ene week op de ander zo'n beetje verviervoudigd kan dat er best vanaf om je afstuderen èn je eerste baan te vieren.

Maar het is nogal moeilijk om armoede te begrijpen als je het nooit zelf hebt meegemaakt, en bij mij viel het nog reuze mee omdat ik wist dat het maar een paar maanden, hooguit een jaar zou duren.

Een maaltijd voor ¤1 pp koken is een uitdaging, zelfs als je sjoemelt en de kosten uit de voorraadkast niet meerekent (spul om in te bakken, frituurvet, allerhande kruiden en specerijen). Als het op is, moet je nieuw kopen en dat kan een flinke hap uit het wekelijkse budget zijn.
Voor de prijs van een biefstuk kan ik 1 liter zonnebloemolie kopen, zout, peper, komijnzaadjes, een grote pot sambal en nog wat lekkere kruiden waar ik een heeeeele tijd mee kan doen. Maar goed het is natuurlijk jouw geld en jij mag het uitgeven zoals jij wilt. Dat is helemaal ok.
pi_186495355
Denk echt trouwens dat het wel beetje lastig is voor onder 1 euro pd/pp

Maar ok grotere portie koken en dat invriezen helpt het wel.
Goede tips wel verder. keep them going :P

Mooi topic dit en uitdaging ook wel. Ik hou ervan :)
pi_186495409
wat ik nog wel eens doe. Pasta saus maken met gehakt groenten etc

Dat kan redelijk goedkoop als je het opgesplitst in meerdere dagen. Dan pak macaroni of ander iets pasta iets.

Dan kom je goedkoper uit.
  dinsdag 30 april 2019 @ 00:10:30 #125
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186508603
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 06:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Misschien is een juiste attitude aangaande je huishoudbudget ook wel van belang om tot financieel aantrekkelijke resultaten te komen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')