Zoiets als; onze planeet is een cel in lichaam van een wezen, dat wij als de ruimte zien?quote:Op zondag 21 april 2019 22:29 schreef Maharski het volgende:
Nee, ik geloof niet in 'een God'. Niet als in een object dat te lokaliseren is, of vorm heeft, aan te wijzen is, 'buiten je' bestaat, gescheiden. Maar ben er verder 100% zeker van God is waarin 'dit' alles plaatsvindt, inc. 'jij'en 'ik'. Dus we zijn er zelf een uitdrukking van. 'Dit' is God!
Hmmm, dat is eigenlijk best een mooi verwoord idee. Zo kun je het bekijken idd.quote:Op zondag 21 april 2019 22:45 schreef marc0871 het volgende:
Zoiets als; onze planeet is een cel in lichaam van een wezen, dat wij als de ruimte zien?
Een Godquote:Op maandag 22 april 2019 01:18 schreef RobbieRonald het volgende:
Definiëer God.
Ik geloof niet in een entiteit maar wel dat er een energie aanwezig is met een uitbreidingsdrang, waar uiteindelijk alles (het heelal, materie, evolutie, bewustzijn) uit voort gekomen zijn.
Daar kan ik mee leven.quote:Op maandag 22 april 2019 01:21 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Ligt aan de definitie. Als dat onder God valt accepteer ik dat.
Tenzij je in een God met kwade bedoelingen gelooft .quote:Op maandag 22 april 2019 01:27 schreef Gehrman het volgende:
Met zoveel ellende in de wereld is het volkomen irrationeel om nog in een god te geloven.
Tenzij je niet in Goed/Fout denkt maar in "zijn". God (als hij/zij bestaat) heeft ons geschapen naar zijn/haar evenbeeld. Have fun with thatquote:Op maandag 22 april 2019 01:27 schreef Gehrman het volgende:
Met zoveel ellende in de wereld is het volkomen irrationeel om nog in een god te geloven.
Wat is goed en wat is fout dan?quote:Op maandag 22 april 2019 01:44 schreef KillemWieft het volgende:
Ik geloof ik een schepper. Uit chaos ontstaat uit zichzelf geen orde. Natuurwetten zijn geen toeval. Ik geloof in goed en kwaad. Einde bericht.
Slecht is alles wat het werk van onze schepper kapot maakt.quote:
quote:Op maandag 22 april 2019 02:13 schreef RobbieRonald het volgende:
Zonder definities van God of schepper komen we nergens ben ik bang.
En die luidt?quote:Op zondag 21 april 2019 23:09 schreef naatje_1 het volgende:
Ik geloof rationeel in God op basis van enkele godsargumenten (waarvan ik er ook één gefabriceerd heb), maar ik voel het niet.
Een god hoeft niet perfect te zijn.quote:Op maandag 22 april 2019 01:27 schreef Gehrman het volgende:
er staat in de bijbel dat wij geschapen zijn in God's gelijkheid, totdat eva de appel at waardoor de mensheid vervloekt werd met de zeven zondenquote:Op maandag 22 april 2019 02:26 schreef RobbieRonald het volgende:
Om te beginnen dan: God is een entiteit/wezen met karaktereigenschappen?
Appel ? Dat staat niet in de Bijbel geschreven.quote:Op maandag 22 april 2019 19:50 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
er staat in de bijbel dat wij geschapen zijn in God's gelijkheid, totdat eva de appel at waardoor de mensheid vervloekt werd met de zeven zonden
Onze versie van het universum is er misschien wel 1 uit een eindeloze hoeveelheid mogelijkheden. Dan zijn onze natuurwetten geen toeval maar gewoon 1 universum dat wel gelukt is waar een eindeloze hoeveelheid universa niet 'levensvatbaar' waren. Het enige universum waarin je deze vraag überhaupt kunt stellen.quote:Op maandag 22 april 2019 01:44 schreef KillemWieft het volgende:
Ik geloof ik een schepper. Uit chaos ontstaat uit zichzelf geen orde. Natuurwetten zijn geen toeval. Ik geloof in goed en kwaad. Einde bericht.
"behoud van energie" is niet meer dan logisch, immers wat zou er moeten gebeuren wil iets niets worden? Je kunt bestaan niet laten onbestaan.quote:Op maandag 22 april 2019 22:05 schreef Dirk_Teur het volgende:
Ik geloof wel in de Gehele Overkoepelende Dimensies waarvan wij alleen de 3 ruimtelijke en als 4e dimensie de tijd kunnen waarnemen. Met de natuurwet "behoud van energie" geloof ik ook dat we allemaal verbonden zijn met de oerenergie vanuit de oerknal.
Misschien had ik toch maar beter "nee" als antwoord kunnen typen.
Dat is als zeggen, ik heb nu tandpijn dus God kan niet bestaan?quote:Op maandag 22 april 2019 01:27 schreef Gehrman het volgende:
Een schepping zou uiteraard bewijs zijn van een schepper, een schepping als die waarin je als kind zwaar onderuit gegaan bent met je fiets.quote:Op maandag 22 april 2019 21:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar heb nog nooit iets gemerkt van het bestaan van een God. Derhalve zie ik geen aanleiding om erin te geloven.
Jazeker, en zeer menselijke nog wel.quote:Op maandag 22 april 2019 02:26 schreef RobbieRonald het volgende:
Om te beginnen dan: God is een entiteit/wezen met karaktereigenschappen?
Idem dito!quote:Op maandag 22 april 2019 21:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar heb nog nooit iets gemerkt van het bestaan van een God. Derhalve zie ik geen aanleiding om erin te geloven.
Ner, behoud van energie volgt uit symmetrie, en symmetrieen kunnen prima gebroken worden.quote:Op maandag 22 april 2019 23:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
"behoud van energie" is niet meer dan logisch, immers wat zou er moeten gebeuren wil iets niets worden? Je kunt bestaan niet laten onbestaan.
Welke je overtuigend achtquote:Op dinsdag 23 april 2019 09:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wil je alle godsargumenten hebben of specifiek degene die ik had bedacht?
Ik ga over het algemeen heel goed op het Modaal-Epistemisch godsargument van Rutten:quote:
Vind je dat serieus overtuigend?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik ga over het algemeen heel goed op het Modaal-Epistemisch godsargument van Rutten:
Het argument
Uit beide premissen, dus enerzijds ‘alles wat mogelijk waar is, is mogelijk kenbaar’, en anderzijds ‘Het is onmogelijk te weten dat God niet bestaat’, volgt logisch de conclusie dat God noodzakelijk bestaat. God kan niet anders dan bestaan; God bestaat in alle mogelijke werelden. Dat deze conclusie volgt is eenvoudig in te zien. De omkering van de eerste premisse luidt immers dat alles wat onkenbaar is noodzakelijk onwaar is. Uit de onkenbaarheid van de bewering ‘God bestaat niet’ volgt daarom dat het noodzakelijk onwaar is dat God niet bestaat. Maar dan bestaat God dus noodzakelijk. We kunnen dit schematisch als volgt weergeven, waarbij p een willekeurig bewering is:
1. Als p mogelijk waar is, dan is p kenbaar (eerste premisse),
2. Als p onkenbaar is, dan is p noodzakelijk onwaar (uit 1),
3. De bewering ‘God bestaat niet’ is onkenbaar (tweede premisse),
4. De bewering ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onwaar (uit 2 en 3),
5. Het is noodzakelijk waar dat God bestaat (uit 4),
6. God bestaat noodzakelijk (conclusie, uit 5).
http://www.gjerutten.nl/ModaalEpistemischArgument_ERutten.pdf
het is onmogelijk te weten dat ik god niet benquote:Op dinsdag 23 april 2019 10:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik ga over het algemeen heel goed op het Modaal-Epistemisch godsargument van Rutten:
Het argument
Uit beide premissen, dus enerzijds ‘alles wat mogelijk waar is, is mogelijk kenbaar’, en anderzijds ‘Het is onmogelijk te weten dat God niet bestaat’, volgt logisch de conclusie dat God noodzakelijk bestaat. God kan niet anders dan bestaan; God bestaat in alle mogelijke werelden. Dat deze conclusie volgt is eenvoudig in te zien. De omkering van de eerste premisse luidt immers dat alles wat onkenbaar is noodzakelijk onwaar is. Uit de onkenbaarheid van de bewering ‘God bestaat niet’ volgt daarom dat het noodzakelijk onwaar is dat God niet bestaat. Maar dan bestaat God dus noodzakelijk. We kunnen dit schematisch als volgt weergeven, waarbij p een willekeurig bewering is:
Hm. Ik weet niet in hoeverre je dit nou serieus bedoelt. Dat is een beetje het lastige van F&L tegenwoordig.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het argument
Over de houdbaarheid van de premissen valt te twisten, maar gegeven de premissen vind ik dit een overtuigend argument. En ja, ik vind premisse 1 wel een redelijke aanname om te doen. Als waarheid enige waarde wil hebben, dient het op de een of andere manier mogelijk kenbaar te zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind je dat serieus overtuigend?
Ik vind het eerder gegoochel met premissen, net als b.v. het Kalam-argument. Waarom geldt b.v. premisse 1?
Dit soort argumenten herinneren me er weer aan waarom ik voor natuur- en wiskunde heb gekozen ipv filosofie.
Ik vind het serieus een goed argument, dus ja: ik ben serieus. En vertel mij dan maar waar jij het argument ziet rammelenquote:Op dinsdag 23 april 2019 10:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Ik weet niet in hoeverre je dit nou serieus bedoelt. Dat is een beetje het lastige van F&L tegenwoordig.
Maar goed, voor het geval dit wél serieus bedoeld is: je snapt neem ik aan zelf ook wel dat die redenering echt aan alle kanten rammelt, toch?
En dat is gelijk het probleem met dit soort godsbewijzen: het zijn slechts oefeningen in deductie.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Over de houdbaarheid van de premissen valt te twisten...
En dat klopt ook... in een niet-vacuum hebben zware objecten meer energie om lucht uit de weg te duwen en zullen dus net iets sneller de grond bereiken.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zo kwam Aristoteles tot de conclusie dat zware objecten sneller naar beneden vallen.
Het zijn dan ook geen bewijzen, maar argumenten. En dat vind ik niet slechts oefeningen in deductie. De gegeven premissen zijn imo redelijkerwijs aan te nemen en als dat het geval is, dan is dit een geldig argument.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En dat is gelijk het probleem met dit soort godsbewijzen: het zijn slechts oefeningen in deductie.
Zo kwam Aristoteles tot de conclusie dat zware objecten sneller naar beneden vallen.
Ik noem dat "garbage in, garbage out". Schrijf er nu toevallig een boek over. Komen Kalam en Finetuning ook in voorbij.
Als er straks alsnog een trollface komt, dan schop ik je.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:29 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik vind het serieus een goed argument, dus ja: ik ben serieus. En vertel mij dan maar waar jij het argument ziet rammelen
Hier gaat het al fout. Er zijn talloze redenen denkbaar waarom iets dat wél waar is, tóch (nog?) niet kenbaar is.quote:1. Als p mogelijk waar is, dan is p kenbaar (eerste premisse),
En al was 1 waar, dan kun je het geheel niet zomaar omdraaien en stellen dat dan ook waar is.quote:2. Als p onkenbaar is, dan is p noodzakelijk onwaar (uit 1),
Jazeker wel. Moet je alleen even je god wat preciezer omschrijven.quote:3. De bewering ‘God bestaat niet’ is onkenbaar (tweede premisse),
Onzin dus.quote:4. De bewering ‘God bestaat niet’ is noodzakelijk onwaar (uit 2 en 3),
En dit betekent hetzelfde.quote:5. Het is noodzakelijk waar dat God bestaat (uit 4),
Dit staat er nu in net even andere woorden voor de derde keer, maar het is nog steeds onzin.quote:6. God bestaat noodzakelijk (conclusie, uit 5).
Om hier dan maar te beginnen: voorbeeld?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als er straks alsnog een trollface komt, dan schop ik je.
[..]
Hier gaat het al fout. Er zijn talloze redenen denkbaar waarom iets dat wél waar is, tóch (nog?) niet kenbaar is.
[..]
De oerknal?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:37 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Om hier dan maar te beginnen: voorbeeld?
Miljarden mensen geloven en jij noemt het flauwekul. Kom je nou om dit telkens te herhalen?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
Op dit soort momenten heb ik altijd even extra veel bewondering voor mensen als Herman Philipse die dan rustig alle tijd nemen om haarfijn uit te leggen wat er fundamenteel fout is aan dit soort flauwekul. Ik voel zelf al vrij snel de nodige irritatie en ongeduld.
Ja, want waarheid is een kwestie van meeste stemmen gelden.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Miljarden mensen geloven en jij noemt het flauwekul. Kom je nou om dit telkens te herhalen?
Dat is een drogreden.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Miljarden mensen geloven en jij noemt het flauwekul.
Is goed.quote:Kom je nou om dit telkens te herhalen?
Och... mensen geloven zoveel dingen. In grote getalen. Ik mag hopen dat de waarheid niet een kwestie van democratie is.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Miljarden mensen geloven en jij noemt het flauwekul. Kom je nou om dit telkens te herhalen?
quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:41 schreef SpecialK het volgende:
"Elfjes bestaan niet"... is niet kenbaar
Ergo.. ipso facto... dus... c'est evidente... elfjes bestaan.
TAdaaaaAAAA
Het is al een lange tijd geleden dat ik me met dit argument heb bezig gehouden, dus ik sta me zelf toe te citeren uit dat paper. Dit is de passage die ingaat op precies deze objectie.quote:Een vierde objectie gaat als volgt. Als het argument correct zou zijn, dan zou eveneens volgen dat
bijvoorbeeld eenhoorns, superman, het vliegende spaghetti monster of vliegende theepotten ook
allemaal noodzakelijk bestaan, wat natuurlijk onzinnig is. Neem het vliegende spaghetti monster.
Uitgaande van de gegeven notie van kennis is het, aldus de objectie, onmogelijk te weten dat het
vliegende spaghetti monster niet bestaat. Geen enkel subject kan namelijk voldoende uitsluiten dat
er zich niet toch ergens in de wereld een vliegend spaghetti monster bevindt. Maar dan volgt uit de
eerste premisse van het argument dat het vliegende spaghetti monster noodzakelijk bestaat, wat
zoals gezegd absurd is. Echter, het is helemaal niet onmogelijk te weten dat het vliegende spaghetti
monster niet bestaat. Beschouw namelijk een mogelijke wereld waarin God bestaat en waarin God
besluit niets te scheppen. In deze wereld is er wel degelijk een subject dat weet dat het vliegende
spaghetti monster niet bestaat, namelijk God zelf. Het is dus helemaal niet onmogelijk om te weten
dat het vliegende spaghetti monster niet bestaat. En daarom is ook deze objectie niet adequaat.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor allerlei gelijksoortige objecties gebaseerd op de vermeende
onkenbaarheid van het niet bestaan van eenhoorns, superman, vliegende theepotten, enzovoort.
Ik vind het bagatelliseren storend. Het is zo goedkoop.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:50 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ja, want waarheid is een kwestie van meeste stemmen gelden.
Wat meer respect zou welkom zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Och... mensen geloven zoveel dingen. In grote getalen. Ik mag hopen dat de waarheid niet een kwestie van democratie is.
Universum-scheppende elfjes is de echte waarheid. God is een leugen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
[..]
Het is al een lange tijd geleden dat ik me met dit argument heb bezig gehouden, dus ik sta me zelf toe te citeren uit dat paper. Dit is de passage die ingaat op precies deze objectie.
Die mag je dan uitleggen. Want ik zie niet in hoe dit een voorbeeld is van een propositie die niet valt onder "mogelijk waar --> kenbaar"quote:
Lijkt me geen handig voorbeeld als dat het lijdend voorwerp is van dit argument...quote:
Ik denk dat ik vrij respectvol reageer.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat meer respect zou welkom zijn.
Ja, leuk, een argument lees ik hier niet in.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Universum-scheppende elfjes is de echte waarheid. God is een leugen.
Thxquote:Op dinsdag 23 april 2019 10:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat ik vrij respectvol reageer.
Hier ben ik het overigens mee eens.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Och... mensen geloven zoveel dingen. In grote getalen. Ik mag hopen dat de waarheid niet een kwestie van democratie is.
Mij wel. Want als je redenering eindigt met een conclusie die volgens je eigen eerste premisse onhoudbaar is, dan gaat het natuurlijk nogal fout.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Lijkt me geen handig voorbeeld als dat het lijdend voorwerp is van dit argument...
Het tegenargument is dat god "speciaal" is... Omdat god een entiteit is die het universum heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ja, leuk, een argument lees ik hier niet in.
Ik denk dat het wel goed is om in je achterhoofd te houden dat..quote:
Twee universumscheppers lijkt me nogal veel van het goede ja, maar zou je niet zeggen dat universumschepper al een indicatie van een godheid is? Als je dit aanbrengt als Ad Absurdum zou ik beweren dat het scheermes van Ockham ervoor zorgt dat je een godheid 'kiest' die slechts universumschepper is en niet universumschepper+elfquote:Op dinsdag 23 april 2019 10:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het tegenargument is dat god "speciaal" is... Omdat god een entiteit is die het universum heeft gemaakt.
Dus als ik dan zeg... dat mijn elfjes het universum hebben gemaakt... waar blijft god dan nog binnen die logische constructie?
God zou ook een narcist kunnen zijn met oranje haar.quote:Op maandag 22 april 2019 13:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een god hoeft niet perfect te zijn.
Ok, hoe is God volgens jou dan een tegenvoorbeeld?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mij wel. Want als je redenering eindigt met een conclusie die volgens je eigen eerste premisse onhoudbaar is, dan gaat het natuurlijk nogal fout.
Als je ockhams razor echt navolgt kom je tot de conclusie dat het universum zichzelf ook prima zou kunnen scheppen (of de cosmos als je wil) en dat een entiteit erbij verzinnen zonder ook maar enige echte aanwijzing... (een entiteit met agentschap en intelligentie nog wel...) meer vragen oproept dan het beantwoord.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:05 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Twee universumscheppers lijkt me nogal veel van het goede ja, maar zou je niet zeggen dat universumschepper al een indicatie van een godheid is? Als je dit aanbrengt als Ad Absurdum zou ik beweren dat het scheermes van Ockham ervoor zorgt dat je een godheid 'kiest' die slechts universumschepper is en niet universumschepper+elf
Christengod is onkenbaar en dus onwaar.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:07 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ok, hoe is God volgens jou dan een tegenvoorbeeld?
Zekers. Ongelovigen (en ook anders gelovigen) worden aan de lopende band beledigd in de schrift.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:03 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dit plaatje het vrij goed samenvat
De fundamentele vraag hoe en waarom we bestaan geldt voor ieder mens waarbij het geloof in god dient als een katalysator om het eigen bestaan (als de onvermijdelijke dood die erop volgt) zingeving te bieden.quote:Op zondag 21 april 2019 22:22 schreef BasEnAad het volgende:
Nee, omdat het bestaan van een god geen antwoord geeft op fundamentele vragen.
Want waar komt 'God' dan vandaan? Hoe is God zelf gecreëerd?
quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:06 schreef marzman het volgende:
God zou ook een narcist kunnen zijn met oranje haar.
Die jij hebt bedacht.quote:Op dinsdag 23 april 2019 09:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wil je alle godsargumenten hebben of specifiek degene die ik had bedacht?
Is dat werkelijk zo?quote:Op maandag 22 april 2019 23:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
"behoud van energie" is niet meer dan logisch, immers wat zou er moeten gebeuren wil iets niets worden? Je kunt bestaan niet laten onbestaan.
God heeft zich inmiddels verstopt achter de oerknal. Dat is toch niet te controleren, dus hij bestaat.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:31 schreef ToT het volgende:
Er is geen god nodig om dingen in de wereld te verklaren en veel dingen in heilige geschriften zijn inmiddels duidelijk achterhaald door de wetenschap.
Waarom zou er een wezen met bewustzijn moeten bestaan om het universum te scheppen en om andere dingen mee te kunnen verklaren?
In de kwantumfysica ontstaan en verdwijnen deeltjes continu.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo?
Want voordat er iets bestond was er niets. Het verschil tussen iets en niets is kleiner dan we misschien wel denken.
Anders gezegd, waarom is van niets naar iets algemeen aangenomen, maar andersom ondenkbaar?
In "Trough the wormhole" wordt aangetoond dat "niets" niet bestaat.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo?
Want voordat er iets bestond was er niets. Het verschil tussen iets en niets is kleiner dan we misschien wel denken.
Anders gezegd, waarom is van niets naar iets algemeen aangenomen, maar andersom ondenkbaar?
quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God heeft zich inmiddels verstopt achter de oerknal. Dat is toch niet te controleren, dus hij bestaat.
Heb je daar een voorbeeld van?quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zekers. Ongelovigen (en ook anders gelovigen) worden aan de lopende band beledigd in de schrift.
Ik heb gelezen dat het gebaseerd is op het geloof van een bepaald volk dat door de joden is uitgeroeid voordat de joden zelf in een omni-presente almachtige god geloofden.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:39 schreef Jigzoz het volgende:
Het is op zich al heel merkwaardig hoe iemand vanuit een volstrekt abstracte redenering de conclusie denkt te kunnen trekken dat er iets onzichtbaars bestaat.
Hoe kom je erbij dat god/goden altijd gescheiden zijn van de schepping?quote:Op dinsdag 23 april 2019 10:57 schreef Maharski het volgende:
Alle godsdieeën zijn bedacht door het denken. Het is dan ook altijd een zelfstandig object dat op zichzelf staat, en gescheiden is van de schepping. Typisch iets dat altijd van het denken uitgaat.
Als er al iets van 'God' bestaat, kunnen we dat imo gewoon zo dichtbij huis zoeken als het maar kan. Kijk dan liever naar de bezieling dat je in alles kan zien, het bewustzijn in de planten, de dieren, jijzelf, 'het leven', dat in feite eindeloos uitstrekt en zo ver we weten geen grens kent. Is dat niet goddelijk genoeg? Waarom moet er een afgebakend figuurtje worden bedacht met naam en vorm, dat aan te wijzen zou zijn als 'de Schepper', die dan het universum tevoorschijn tovert? Allemaal bedachte shit van het denken. Kan dat niet meer serieus nemen eerlijk gezegd.
Psalm 1,2,3...en vooral ook 14. Verder het NT, waar een continu wee deze en wee gene klinkt...quote:
Ach wat voor negatieve gevolgen kunnen dit soort denkbeelden over andersgelovigen in heilige boeken nou in de praktijk hebben?quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Psalm 1,2,3...en vooral ook 14. Verder het NT, waar een continu wee deze en wee gene klinkt...
Ongelovigen zijn dronkaards, leugenaars, verkrachters, moordenaars. Er is geen goede gedachte in hun, zelfs niet één.
Meer specifiek nondualisme. Meeste godsdiensten gaan uit van dualistisch gods-idee.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Hoe kom je erbij dat god/goden altijd gescheiden zijn van de schepping?
Ik dacht dat jij zo van het boeddhisme was? Daarin zijn de goden absoluut niet gescheiden van de 'schepping/illusie', maar daar juist deel van.
Zelfde met veel andere geloven/godsgelovige wereldbeelden. God/goden staande buiten de schepping is een zeer beperkt beeld op godsgeloven. In deze tijd durf ik zelfs te stellen een abrahamistische kijkswijze op god/goden.
Wat heeft de M31 daarmee te maken?quote:Op maandag 22 april 2019 22:47 schreef cherrycoke het volgende:
of om een van de bekendste astrophysicist van onze tijd te quoten
[ afbeelding ]
Oei, oei, ongelovigen zijn wel heel slechte mensen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Psalm 1,2,3...en vooral ook 14. Verder het NT, waar een continu wee deze en wee gene klinkt...
Ongelovigen zijn dronkaards, leugenaars, verkrachters, moordenaars. Er is geen goede gedachte in hun, zelfs niet één.
Maar je kunt wel bewijzen dat veel dingen die over zo'n godheid geschreven zijn wél incorrect zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:08 schreef manny het volgende:
bewijzen dat iets niet bestaat is zo goed als onmogelijk.
Niet de meeste, wel een heel aantal van de tegenwoordig bekende. Het boeddhsime hangt er een beetje tussenin.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:04 schreef Maharski het volgende:
[..]
Meer specifiek nondualisme. Meeste godsdiensten gaan uit van dualistisch gods-idee.
Ikzelf zie (met mijn beperkte kennis over het Boeddhisme) wel meer daar in dan in het Abrahamistische idee van een volledig extrerne god die ons geschapen zou hebben en die ons elk moment van de dag observeert en beoordeelt.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niet de meeste, wel een heel aantal van de tegenwoordig bekende. Het boeddhsime hangt er een beetje tussenin.
Nogmaals, in deze tijd durf ik te stellen dat dit 'abrhamistisch' denken is.
Iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil voor redenen die hij/zij waardevol acht.quote:
Laten we het maar even ontopic houden.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil voor redenen die hij/zij waardevol acht.
Dat gezegd hebbende lijkt het mij gezond als mensen geïnspireerd worden (door hun omgeving) om zo veel mogelijk ware dingen te geloven en zo veel mogelijk onware dingen los te laten. Het is daarbovenop een positief iets om de methoden om ware en onware dingen van elkaar te kunnen onderscheiden aan te scherpen en consistent toe te passen.
Niet alleen voor het individu zelf (omdat mensen keuzes maken op basis van hun overtuigingen en keuzes op basis van onwaarheden schadelijk kunnen zijn voor gezondheid of financiële situaties) maar ook voor de gemeenschap omdat we niet in een vacuüm leven en onze overtuigingen invloed hebben op hoe we elkaar behandelen op persoonlijk vlak en op politiek vlak.
Wat ik schreef was mega ontopic.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:44 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Laten we het maar even ontopic houden.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil voor redenen die hij/zij waardevol acht.
Dat gezegd hebbende lijkt het mij gezond als mensen geïnspireerd worden (door hun omgeving) om zo veel mogelijk ware dingen te geloven en zo veel mogelijk onware dingen los te laten. Het is daarbovenop een positief iets om de methoden om ware en onware dingen van elkaar te kunnen onderscheiden aan te scherpen en consistent toe te passen.
Niet alleen voor het individu zelf (omdat mensen keuzes maken op basis van hun overtuigingen en keuzes op basis van onwaarheden schadelijk kunnen zijn voor gezondheid of financiële situaties) maar ook voor de gemeenschap omdat we niet in een vacuüm leven en onze overtuigingen invloed hebben op hoe we elkaar behandelen op persoonlijk vlak en op politiek vlak.
Mocht het ooit wel te controleren zijn dan vinden we wel weer een nieuw struikelblok waar God zich achter kan verstoppen. Hij is wel een beetje verlegen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God heeft zich inmiddels verstopt achter de oerknal. Dat is toch niet te controleren, dus hij bestaat.
Hangt van de definitie af.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:08 schreef manny het volgende:
bewijzen dat iets niet bestaat is zo goed als onmogelijk.
Ja, voornamelijk wel. Wel natuurlijk ook de meest dominant aanwezige vorm religie op de wereld, helaas. In boeddhisme heb je een stroming 'dzogchen'genaamd, wat ook nondualistisch is. Daar heb ik me ook redelijk in verdiept, en beoefend. Die stroming bevalt me eigenlijk wel. Lekker nuchter ook.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Niet de meeste, wel een heel aantal van de tegenwoordig bekende. Het boeddhsime hangt er een beetje tussenin.
Nogmaals, in deze tijd durf ik te stellen dat dit 'abrhamistisch' denken is.
Erg mee eens.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik snap wat je wilt zeggen. (Maar de emoties kunnen ook aan beide kanten hoog zitten, ieder heeft z’n ervaringen.)quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel goed is om in je achterhoofd te houden dat..
ik toevallig respectvol reageer op bepaalde ideeen omdat ik vind dat dat past bij mijn discussiestijl mbt filosofische onderwerpen. Maar dat betekent verder niet dat ik vind dat andere mensen ook per se respect moeten tonen voor bepaalde ideeen.
Mensen komen vanuit verschillende achtergronden op een onderwerp uit. Sommige mensen hebben erg negatieve ervaringen met religie en religieuze mensen in hun familie of omgeving en hebben dus een emotionele lading als ze zo'n discussie binnen komen.
[ afbeelding ]
maar waarom geloven ze dat? is toch iets aangeleerds, denk ik. zelfs asl religie wegvalt in hun geloven, blijft dit over. zit dus behoorlijk diep, deze levensbeschouwing van onze cultuur.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:04 schreef SpecialK het volgende:
En in de realiteit geloven verreweg de meeste mensen in een god waar ze een persoonlijke relatie mee kunnen hebben. En die goden zijn vaak ook paradoxaal.
Wat er niet op dit plaatje staat is dat die atheïst vervolgens zo verblind is door woede dat hij van álle gelovigen probeert het kruis af te pakken en doormidden te breken. Ook degenen die er vreedzaam en respectvol mee rondlopen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja? Is het echt zo erg gesteld? Of is het gewoon online waar de discussies een beetje verhit zijn en valt het in het echte leven wel mee.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:43 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat er niet op dit plaatje staat is dat die atheïst vervolgens zo verblind is door woede dat hij van álle gelovigen probeert het kruis af te pakken en doormidden te breken. Ook degenen die er vreedzaam en respectvol mee rondlopen.
Het is een metafoor. Dat hele stripje is een metafoor. Of heb je echt christenen gezien die willekeurige vreemdelingen slaan met een groot kruis?quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja? Is het echt zo erg gesteld? Of is het gewoon online waar de discussies een beetje verhit zijn en valt het in het echte leven wel mee.
quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hangt van de definitie af.
Er zijn zat definities van goden die intern inconsistent zijn. Die logisch gezien dus paradoxaal zijn. Voor die claims kan je volgens mij met zekerheid zeggen dat die goden niet bestaan.
Dus dan blijven vaak vagere claims over... op een gegeven moment kom je uit op iets wat niet tegen te spreken is maar wat ook niet te bewijzen is. Maar samen met een gebrek aan definitie komt een gebrek aan waarde. Je kan geen relatie opbouwen met een deïstische god dus wat heeft het voor nut om je daar aan op te gaan hangen.
En in de realiteit geloven verreweg de meeste mensen in een god waar ze een persoonlijke relatie mee kunnen hebben. En die goden zijn vaak ook paradoxaal.
Waar haal je dit vandaan?quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Christengod is onkenbaar en dus onwaar.
Waar het wat mij betreft over gaat is het echte leven. Niet online waar de remmen echt volledig los gaan bij iedereen lijkt wel.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:55 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Het is een metafoor. Dat hele stripje is een metafoor. Of heb je echt christenen gezien die willekeurige vreemdelingen slaan met een groot kruis?
1. Er is een perfect wezen denkbaarquote:
1. Er is een perfecte auto denkbaarquote:Op dinsdag 23 april 2019 14:04 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
1. Er is een perfect wezen denkbaar
2. Informatie-zijn in de werkelijkheid is een perfectie
3. Een perfect wezen is in de werkelijkheid
Het is een aanpassing van het godsargument van Anselmus/Descartes met in het oog de Philosophy of Information van Floridi. De tweede premisse verwijst dus naar de PoI van Floridi en de eerste premisse komt uit de Anselmus/Descartes argumentatie. Door deze aanpassing omzeil je de kritiek dat 'bestaan' een eigenschap zou zijn. Het is niet bestaan, maar een specifiek soort bestaan (i.e. informatie-zijn), die maakt dat het argument nu werkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Volgens mij is de VS ook echt het enige land waar je zou kunnen zeggen dat atheïsten enigszins worden onderdrukt door christenen, en dan nog is het alleen echt het geval in extreme situaties zoals wie er president wordt. In principe kun je als atheïst verder alles zo ongeveer gewoon doen. Tegenvoorbeelden die je punt 3 ontkrachten: de belangrijkste is Noord-Korea, waar een op papier atheïstisch regime (in de praktijk worden de Kims als soort halfgoden vereerd) christenen systematisch onderdrukt. Maar ook in landen als China hebben christelijke minderheden het vaak niet gemakkelijk, en in het recente verleden had je de Sovjet-Unie en de overige communistische staten waar christenen werden onderdrukt door atheïsten.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar het wat mij betreft over gaat is het echte leven. Niet online waar de remmen echt volledig los gaan bij iedereen lijkt wel.
En als je dus het echte leven aanhoud dan kom je tot enkele conclusies als je een beetje rond kijkt.
1. Namelijk dat in Nederland er eigenlijk bijzonder weinig echte openbare discussie is over religie. En dat mensen elkaar eigenlijk daarin met rust laten. (dus weinig reden tot janken beide kanten uit)
2. Dat in de rest van de westerse wereld christenen de overhand hebben en daarbij dus ook (overhand zelve) hun machtsposities gebruiken om atheisten de mond te snoeren. In de VS hoef je het als atheist niet eens te proberen om voor political office te runnen bijvoorbeeld
3. Dat in de niet-westerse wereld er plekken zijn waar atheisten worden ge-executeerd door overheden en door losgeslagen menigten. En dat ik echt oprecht bizar veel moeite heb om instanties te vinden waarin atheisten daadwerkelijk religieuze mensen onderdrukken. Maar waarbij het tegenovergestelde wel erg veel voor komt.
Gegeven die 3 (wmb) feiten denk ik dat je opmerking de plank mis slaat.
Daarvoor moet ie eerst bestaan hè. Je redenering gaat al uit van het wél bestaan van christengod. Daarmee is het dus een redenering van niks.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:58 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Waar haal je dit vandaan?De christengod kent zichzelf...
Valt wel mee hoe dat mee zou vallen. Op gemeenschapsniveau kom je in meeste stadjes totaal niet mee als je uit komt voor je ongeloof. Ik raad je aan om voor de gein wat afleveringen van 'the atheist experience' te kijken op youtube... genoeg bellers die frustraties hebben over hoe ze door hun familie en omgeving worden uitgekotst.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:16 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Volgens mij is de VS ook echt het enige land waar je zou kunnen zeggen dat atheïsten enigszins worden onderdrukt door christenen, en dan nog is het alleen echt het geval in extreme situaties zoals wie er president wordt.
Je zegt het zelf al. De Kims zijn een religie daar. Atheisme is dus niet van toepassing op dat land. Zelfde geldt voor andere communistische landen.quote:In principe kun je als atheïst verder alles zo ongeveer gewoon doen. Tegenvoorbeelden die je punt 3 ontkrachten: de belangrijkste is Noord-Korea, waar een op papier atheïstisch regime (in de praktijk worden de Kims als soort halfgoden vereerd) christenen systematisch onderdrukt.
China is geen atheistisch land. De sovjetunie was geen atheistisch land. Ik nodig je uit om je wat beter te verdiepen in het orthodoxisme tijdens de koude oorlog en in china's ancestor worshipping wat (foutief) door statistici wordt gemeten als atheismequote:Maar ook in landen als China hebben christelijke minderheden het vaak niet gemakkelijk, en in het recente verleden had je de Sovjet-Unie en de overige communistische staten waar christenen werden onderdrukt door atheïsten.
Dat christenen worden vervolgt door andere gelovigen wil ik je zo geven. Dat klopt inderdaad.quote:De islamitische wereld laat ik dan nog maar even buiten beschouwing, daar worden atheïsten en christenen allebei ernstig vervolgd.
Wat een rare omdraaiing.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:23 schreef SpecialK het volgende:
Dat maakt atheisten nog niet een grote boze tegenstander die jij ze lijkt te maken.
Nee.. Jij claimde dat atheisten vervolgens christenen gingen lastigvallen die helemaal niks misdaan hadden. Daar heb ik het over.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:25 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat een rare omdraaiing.
Ik beschouw atheïsten helemaal niet als een grote boze tegenstander. Ik reageerde op een plaatje waarin christenen door een atheïst als grote boze tegenstander werden gekarakteriseerd.
Ik claim vooral dat atheïsten eens die balk uit hun ogen moeten halen voor ze gaan kijken naar de splinter in het oog van de christen. Overigens zonder dat ik die splinter wil ontkennen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee.. Jij claimde dat atheisten vervolgens christenen gingen lastigvallen die helemaal niks misdaan hadden. Daar heb ik het over.
Klopt van geen kant in mijn ervaring.
quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Er is een perfecte auto denkbaar
2. zijn in de werkelijkheid is een perfectie
3. Een perfecte auto is de werkelijkheidIk schreef "in de werkelijkheid", niet "is de werkelijkheid"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.An sich zie ik geen problemen hiermee, als de perfecte auto denkbaar is en niet bestaat, is de perfecte auto niet perfect.
Ik zou het met je eens zijn als ik het gevoel had dat atheisten daadwerkelijk ook christenen op indrukwekkende schaal aan het onderdrukken waren. Maar in de realiteit zie ik dat niet.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:29 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik claim vooral dat atheïsten eens die balk uit hun ogen moeten halen voor ze gaan kijken naar de splinter in het oog van de christen. Overigens zonder dat ik die splinter wil ontkennen.
Je snapt waarom jouw argument onzinnig is toch?quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik schreef "in de werkelijkheid", niet "is de werkelijkheid"An sich zie ik geen problemen hiermee, als de perfecte auto denkbaar is en niet bestaat, is de perfecte auto niet perfect.
Leg uit.quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt waarom jouw argument onzinnig is toch?
Het is het klassieke 'garbage in - garbage' out probleem
Dus omdat je je een perfect wezen kunt inbeelden, bestaat hij in de werkelijkheid?quote:Op dinsdag 23 april 2019 14:04 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
1. Er is een perfect wezen denkbaar
2. Informatie-zijn in de werkelijkheid is een perfectie
3. Een perfect wezen is in de werkelijkheid
Het is een aanpassing van het godsargument van Anselmus/Descartes met in het oog de Philosophy of Information van Floridi. De tweede premisse verwijst dus naar de PoI van Floridi en de eerste premisse komt uit de Anselmus/Descartes argumentatie. Door deze aanpassing omzeil je de kritiek dat 'bestaan' een eigenschap zou zijn. Het is niet bestaan, maar een specifiek soort bestaan (i.e. informatie-zijn), die maakt dat het argument nu werkt.
En dit is dus de ellende met al dat soort 'godsbewijzen'. Ze klinken als heel wat, maar eigenlijk is het weinig anders dan gebakken lucht.quote:Op dinsdag 23 april 2019 15:02 schreef ToT het volgende:
[..]
Dus omdat je je een perfect wezen kunt inbeelden, bestaat hij in de werkelijkheid?
Als je je premissen vult met rotzooi dan komt er een rotzooi conclusie uit.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |