abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 april 2019 @ 23:34:22 #1
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_186285705




Ik vraag mij altijd af waarom dit de afgelopen 30-40 jaar gewoon bijna helemaal verdwenen is,

Ik heb altijd het idee dat de grote labels de volledige muziek industrie in handen hebt,als je een groot publiek kan bereiken door middel van internet, pietje met 1 million subs vind het leuk op youtube dus moet ik dat ook maar zijn anders hoor ik er niet bij. dat zie ik veel in de jeugd van nu. vroeger had je nirvana jeugd overal schijt aan, tegenwoordig zie ik de jonge mensen vooral als schapen overal achteraan hobbelen een eigen identiteit zit er gewoon niet in.

En laten we eerlijk zijn de enigste hits die jij kon zien in de jaren 60 was als je lp's of 12 inch singles ging halen in de locale muziek shop. de muziek industrie is enorm bewogen de laatste 50 jaar.

Als je naar een random lijst gaat kijken op een specifiek dag in 1974 vind je ook nummers erbij die je niet leuk vind, maar toch de feel die ik heb bij 100 nummers uit 1974 heb ik niet bij 100 nummers uit 2018.

nu als jij de hele dag 538 op hebt staan (anno 2019 radio :') ) dan hoor je minimaal 4 a 5 keer suzan en freek langskomen met weetje dat het goed komt, of het duurt te lang sta hier al een tijdje. leuke nummers zeker, maar ze maken geen indruk op mij, het beweegt mij niet het is catchy en daar blijft het bij.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_186286609
onafhankelijke jeugd met ze allen naar nirvana luisteren _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  donderdag 18 april 2019 @ 04:55:23 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186287510
De grote labels hadden de industrie vroeger ook al in handen.

Alleen was hun 'output' een stuk prikkelender en gevarieerder dan nu.

Er is nog steeds muziek van hoog niveau, alleen moet je die nu (buiten een paar relatief grote zenders die ook nu nog prima draaien, zoals StuBru en 6Music) in alle hoeken en gaten van het web bij elkaar zien te schrapen.

Het is nu een kwestie van geluk of je, net op het moment dat vage internetzender X zo'n nummer draait, net díe zender op hebt staan. Of dat je precies het goede Spotify-lijstje hebt gevonden in de grote hoop. Of een of andere geslaagde Mixcloud-mix/muziekpodcast, dat kan ook.

Zo nee, dan mis je zo'n nummer, en kom je het met wat geluk later alsnog tegen - maar voor hetzelfde geld nooit. :')

(Dit is dan geschreven vanuit het perspectief van iemand waarbij de muzikale voorkeuren vele kanten op gaan. Als je duidelijk 1/2/3 genres luistert, vind je jouw muziek natuurlijk veel makkelijker.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 18-04-2019 05:03:40 ]
pi_186287579
Jij bent ouder geworden
pi_186287869
Weet je wat het is de hits blijven bestaan. Nu komen er zoveel nummers uit.
  donderdag 18 april 2019 @ 07:18:57 #6
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_186287938
Onbekende Indie-rock vinden op Youtube _O_ AlexRainbirdMusic _O_

Verwachten dat je op de radio pareltjes zal vinden :')
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  donderdag 18 april 2019 @ 07:24:57 #7
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_186287977
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 04:55 schreef Eightyone het volgende:
De grote labels hadden de industrie vroeger ook al in handen.

Alleen was hun 'output' een stuk prikkelender en gevarieerder dan nu.

Er is nog steeds muziek van hoog niveau, alleen moet je die nu (buiten een paar relatief grote zenders die ook nu nog prima draaien, zoals StuBru en 6Music) in alle hoeken en gaten van het web bij elkaar zien te schrapen.

Het is nu een kwestie van geluk of je, net op het moment dat vage internetzender X zo'n nummer draait, net díe zender op hebt staan. Of dat je precies het goede Spotify-lijstje hebt gevonden in de grote hoop. Of een of andere geslaagde Mixcloud-mix/muziekpodcast, dat kan ook.

Zo nee, dan mis je zo'n nummer, en kom je het met wat geluk later alsnog tegen - maar voor hetzelfde geld nooit. :')

(Dit is dan geschreven vanuit het perspectief van iemand waarbij de muzikale voorkeuren vele kanten op gaan. Als je duidelijk 1/2/3 genres luistert, vind je jouw muziek natuurlijk veel makkelijker.)
Heerlijk toch? Er is tegenwoordig zo veel muziek te ontdekken en we hebben nog een keer de mogelijkheid om elk bestaand nummer daadwerkelijk tegen te komen.

De pareltjes die je nooit gaat horen mis je niet want je weet niet van het bestaan er van af. Er zijn wel meer dingen waar ik in m'n leven niet aan toe zal komen.
pi_186288024
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 04:55 schreef Eightyone het volgende:
De grote labels hadden de industrie vroeger ook al in handen.

Alleen was hun 'output' een stuk prikkelender en gevarieerder dan nu.
Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  donderdag 18 april 2019 @ 07:39:15 #9
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_186288110
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 07:31 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.
Dit, als je de gemiddelde ‘de hits van nu 89’ opzet is het merendeel ook gewoon kut.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  donderdag 18 april 2019 @ 07:42:17 #10
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_186288130
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 07:31 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.
Even random de top 40 van lang geleden er bij gepakt:

https://www.top40.nl/top40/1972/week-4

Naast best tof spul zat er eerder ook vooral veel Duits en Nederlandstalige cheese tussen zie ik. Het meeste komt me qua naam wel bekend voor (zelf in 84 geboren) dus die tand des tijds is niet superscherp denk ik.

Dit is eigenlijk wel een onderzoekje waard: aan een panel random fokkers hitlijsten van voor hun tijd voorleggen en kijken wat voor percentage nog bekend voorkomt en leuk gevonden wordt :D
  donderdag 18 april 2019 @ 08:01:42 #11
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186288254
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 07:39 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Dit, als je de gemiddelde ‘de hits van nu 89’ opzet is het merendeel ook gewoon kut.
Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.

Het beste van Hitzone 2017/2018/2019 (de hedendaagse alternatieven) hoef ik echter niet te horen.
  † In Memoriam † donderdag 18 april 2019 @ 08:08:18 #12
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_186288326
Vroeger moest je het doen met Hilversum 3 en de platenzaak. Nu heb je een oneindige bron aan gratis muziek incl die gouwe ouwe. Wat heb je liever?
:')
  donderdag 18 april 2019 @ 08:09:10 #13
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_186288336
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.
Deze?
https://www.discogs.com/V(...)an-89/release/445029
Er staan zeker wel aardige dingen tussen, maar denk dat je daar ook wel met gemak een volledige CD van kunt schrappen.
  donderdag 18 april 2019 @ 08:11:10 #14
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186288346
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2019 08:09 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Deze?
https://www.discogs.com/V(...)an-89/release/445029
Er staan zeker wel aardige dingen tussen, maar denk dat je daar ook wel met gemak een volledige CD van kunt schrappen.
Die, ja.

Leuke verzameling liedjes.
  Moderator donderdag 18 april 2019 @ 08:34:26 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186288548
In de jaren 60 werden liedjes nog gewoon geschreven door liedjesschrijvers, stond de opnamecultuur nog in de kinderschoenen en ontstond er voor het eerst een echte jeugdcultuur... Tel dat op en je hebt gewoon te maken met een unieke periode in de muziek... Je zou het kunnen vergelijken met barok of later klassiek dat zijn enorme periodes van vooruitgang. Er komt er vast en zeker nog wel weer een maar misschien wel helemaal niet in de pop, en de vraag is maar of 'wij' het leuk gaan vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 18 april 2019 @ 08:39:36 #16
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_186288607
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.

Het beste van Hitzone 2017/2018/2019 (de hedendaagse alternatieven) hoef ik echter niet te horen.
Ik geef toe dat er meer leuke nummers opstaan dan verwacht. :P
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  donderdag 18 april 2019 @ 08:43:02 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186288634
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 18 april 2019 @ 08:54:42 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_186288766
quote:
Katy Perry op mute is geweldig. En Miley heeft juist een dijk van een stem die moet gewoon country maken.

Filmpje niet bekeken verder.
And so is the past
pi_186288836
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.

Het beste van Hitzone 2017/2018/2019 (de hedendaagse alternatieven) hoef ik echter niet te horen.
Maar zo'n best of is juist niet representatief voor wat er uit is gekomen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_186289413
quote:
Die wilde ik net posten! :D Alleen zat ik te twijfelen of die van Thoughty2 of van Potholer54 was.
Volgens mij heeft Paul Joseph Watson er ook eentje over.
pi_186292347
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  donderdag 18 april 2019 @ 14:40:21 #23
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186296192
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2019 09:45 schreef ToT het volgende:

[..]

Die wilde ik net posten! :D Alleen zat ik te twijfelen of die van Thoughty2 of van Potholer54 was.
Volgens mij heeft Paul Joseph Watson er ook eentje over.
Leuk hoor, die filmpjes, maar ik een vermoeden dat de makers van die filmpjes 99% van de moderne muziek nooit heeft gehoord. Er wordt echt behoorlijk veel uitgebracht. Zeker met de komst van internet.
ROBODEMONS..................|:(
pi_186296521
quote:
15s.gif Op donderdag 18 april 2019 17:53 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Leuk hoor, die filmpjes, maar ik een vermoeden dat de makers van die filmpjes 99% van de moderne muziek nooit heeft gehoord. Er wordt echt behoorlijk veel uitgebracht. Zeker met de komst van internet.
Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen. Zeg maar een soort moderne Toto-sound.

  donderdag 18 april 2019 @ 18:23:45 #26
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186296580
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:

[..]

Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen.
Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Martin
pi_186296606
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 18:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Martin
^O^
  donderdag 18 april 2019 @ 18:57:51 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186297097
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 18:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Martin
Zo had je vroegah Frank Farian
https://de.m.wikipedia.or(...)nen_von_Frank_Farian
Of Stock, Aitken & Waterman
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stock_Aitken_Waterman
En natuurlijk in wat mindere mate Bolland en Bolland
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolland_&_Bolland

Udo Jurgens heeft ook ongelofelijk veel geschreven voor zichzelf en anderen, maar kan alleen lijst vinden van wat hij zelf heeft uitgevoerd, niet die alleen door anderen is uitgevoerd en door hem geschreven

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietverdriet op 18-04-2019 19:07:54 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 18 april 2019 @ 19:05:59 #29
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_186297232
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  Moderator donderdag 18 april 2019 @ 19:53:57 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186298132
quote:
Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_186298149
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo had je vroegah Frank Farian
https://de.m.wikipedia.or(...)nen_von_Frank_Farian
Of Stock, Aitken & Waterman
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stock_Aitken_Waterman
En natuurlijk in wat mindere mate Bolland en Bolland
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolland_&_Bolland

Udo Jurgens heeft ook ongelofelijk veel geschreven voor zichzelf en anderen, maar kan alleen lijst vinden van wat hij zelf heeft uitgevoerd, niet die alleen door anderen is uitgevoerd en door hem geschreven
En nog eerder had je Holland Dozier Holland, King & Goffin, Chinn & Chapman, en ga zo nog maar ff door
  vrijdag 19 april 2019 @ 01:54:53 #32
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_186304236
Ik ben inmiddels overleden
  vrijdag 19 april 2019 @ 02:00:13 #33
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_186304244
Ben geboren in 1987. Met als gevolg dat ik in de bagger van de jaren '90 en '00 ben opgegroeid. Gelukkig had ik een vader die vroeger DJ geweest is en me kennis heeft laten maken met de muziek uit nu vervlogen tijden. Dire Straits was een van de eerste bands die ik helemaal waanzinnig vond. Daarna kwamen The Beatles (mijn pa) en The Rolling Stones (mijn moeder). En alles daar tussen in. Roy Orbison, CCR, Lynyrd Skynyrd, Black Sabbath, Judas Priest, Jerry Lee Lewis, Elvis, The Pretenders, Booker T & The MG's, John Denver.. noem ze maar op.

Dus nee, die muziek is alles behalve dood.
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
pi_186304904
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:

[..]

Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen. Zeg maar een soort moderne Toto-sound.

Daar ging die TED talk die ik postte dan ook o.a. over; niet zozeer dat het door dezelfde mensen gemaakt wordt (wat ik betwijfel) maar wel dat er meer en meer op eenzelfde manier geproduceerd wordt omdat dat nu zozeer verkoopt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 02:00 schreef Lyzio_NL het volgende:
Ben geboren in 1987. Met als gevolg dat ik in de bagger van de jaren '90 en '00 ben opgegroeid. Gelukkig had ik een vader die vroeger DJ geweest is en me kennis heeft laten maken met de muziek uit nu vervlogen tijden. Dire Straits was een van de eerste bands die ik helemaal waanzinnig vond. Daarna kwamen The Beatles (mijn pa) en The Rolling Stones (mijn moeder). En alles daar tussen in. Roy Orbison, CCR, Lynyrd Skynyrd, Black Sabbath, Judas Priest, Jerry Lee Lewis, Elvis, The Pretenders, Booker T & The MG's, John Denver.. noem ze maar op.

Dus nee, die muziek is alles behalve dood.
Ben van '79 waardoor het voor mij vooral eind jaren 80 en dan de jaren 90 is, mijn ouders hebben me dezelfde bands meegegeven maar het merendeel van wat je noemt kon mij niet boeien :P Ook in de jaren 90 en 00 is er veel goede muziek uitgebracht en het werd alleen maar makkelijker om je niet te beperken tot wat er op de radio was :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 19 april 2019 @ 09:54:20 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186306343
Je hebt een iets gelukkiger geboortejaar dan ik. Je was al net (of iig bijna) puber-af tijdens de happy hardcore-hype. :P
pi_186306490
Nou die happy hardcore heb ik nog goed meegekregen toch :')
Schoolfeestjes, kamp e.d. er kwam me een partij bagger voorbij (maar goed dat vonden ze ook van mijn muziek).

Zat op de middelbare tijdens de hoogtijdagen van de gabber en de hele 'gabber vs alto' periode. :' )
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Moderator vrijdag 19 april 2019 @ 10:37:43 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186306999
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:54 schreef Eightyone het volgende:
Je hebt een iets gelukkiger geboortejaar dan ik. Je was al net (of iig bijna) puber-af tijdens de happy hardcore-hype. :P
Ik ben van jouw username en heb me prima vermaakt met de house/hardcore 'hype'. Lekker bandjes draaien met "alles naar de klote", felix - dont you want me en open your mind erop O+ Herrinner me dat ik begin jaren 90 vaak met disco lampen e.d. disco/radio speelde...

Kort daarna kreeg ik de oude radio van mijn ouders met een platenspeler, en kocht ik gabber 12'' bij de lokale platenzaak... Ik denk dat toch dankzij de gabber en de metal maar ook de novelty hit singles van mijn broer mijn liefde voor vreemde muziek is ontstaan.

Toen ik 16 was begonnen er wat meer grungerige zaken door te breken en een paar jaartjes later ontdekte ik primus en toen was het hek van de dam... Ik merk dat ik nogsteeds aangetrokken ben door dingen als breakcore en noiserock en dat heeft toch te maken met pubertijd doorbrengen in de 90s denk ik.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 19 april 2019 @ 11:43:09 #38
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186308023
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:37 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben van jouw username en heb me prima vermaakt met de house/hardcore 'hype'. Lekker bandjes draaien met "alles naar de klote", felix - dont you want me en open your mind erop O+ Herrinner me dat ik begin jaren 90 vaak met disco lampen e.d. disco/radio speelde...

Ik heb me in de 90's vermaakt met zo'n beetje alle enigszins toegankelijke dance, inclusief happy hardcore, maar van het happy hardcore-deel staat zelden nog wat op. :P

Idem voor het overgrote deel van de trance & subvarianten.

Hier en daar nog wel wat van het betere spul uit andere dancestijlen. Open your mind en Don't you want me vind ik prima (maar de opvolger van die laatste staat wel iets vaker op).
  Moderator vrijdag 19 april 2019 @ 12:00:44 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186308280
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 11:43 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik heb me in de 90's vermaakt met zo'n beetje alle enigszins toegankelijke dance, inclusief happy hardcore, maar van het happy hardcore-deel staat zelden nog wat op. :P

Idem voor het overgrote deel van de trance & subvarianten.

Hier en daar nog wel wat van het betere spul uit andere dancestijlen. Open your mind en Don't you want me vind ik prima (maar de opvolger van die laatste staat wel iets vaker op).
Ik vind de thunderdome 1 cd nog steeds wel erg vermakelijk en ook verbazend mild en muzikaal eigenlijk :D die opvolgende delen worden snel minder met terugkijkende blik.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 19 april 2019 @ 12:21:43 #40
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186308528
Uit de losse pols een aantal die opmerkelijk houdbaar zijn gebleken, cq waar de tand des tijds en m'n ontspoorde muzikale jaren nul geen vat op hebben gehad. :+

(uitgaande van nummers die ik in de jaren 90 al op had staan, want met terugwerkende kracht is er later ook weleens wat gevonden)









...bij de latere 90's moet ik wel goed in m'n geheugen graven om resultaat te krijgen. Maar Flylife heeft het altijd goed gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 20-04-2019 04:53:42 ]
pi_186319528
Er wordt nog steeds veel goede muziek gemaakt. Je moet alleen zelf op zoek willen gaan, want wie alleen maar radio luistert, of wie afgaat op YouTube-clicks en de standaard-playlists die Spotify bovenaan zet, hoort vooral generieke shit (of nog veel erger dan dat).

Ik browse tegenwoordig wekelijks door zo'n 500 nieuwe nummers heen; sommige troep heb ik binnen 1 seconde wel gehoord, sommige dingen luister ik langer. Dat is dé manier om goede, nieuwe muziek te ontdekken. En het mooie is dat Spotify je een handje helpt met lijsten als de Release Radar en Discover Weekly, die op jouw luistergedrag/smaak zijn afgestemd.

De toegenomen kennis over het maken van hits zorgt ervoor dat producers en songwriters allemaal terugvallen op de zelfde veilige akkoordensetjes en elkaar voortdurend imiteren qua sound. Wat zeer kwalijk is, is dat radiozenders veel te gemakkelijk kiezen voor de veilige muziek van nu: bij commerciële zenders kun je dat nog aan de commercie wijten, maar publieke zenders doen ook volop mee. Er is zo veel goede, nieuwe muziek die geen enkele aandacht krijgt...
pi_186320310
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
  zaterdag 20 april 2019 @ 00:12:04 #43
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186320587
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Omdat jij zo denkt?
pi_186320797
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Je scheert doodleuk alle "moderne muziek" over één kam? Serieus?
pi_186320865
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:12 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Omdat jij zo denkt?
Jamaar ook omdat de realiteit zo is vandaar dat ik die asssociaties maak.
Omdat de westerse wereld door Joodse social engineers wordt gestuurd. Met suggestieve beelden, geluid en ideeen via Hollywaood, de media kranten en politiek, banken, NGO's. Ook liedjesschrijvers. En het moest allemaal passen in het narratief van feminisme en genderneitraliteit en selectieve multikulturele eenheid. Vooral die gare Afrikaanse invloeden in huidige popnummers geven mij gewoon jeuk. Het is zo slecht gedaan.
pi_186320876
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Homsexualiteit, heeft dat iets met vissen te maken? En zijn daar liedjes over?

Verder een beetje kortzichtige kijk op moderne muziek....
pi_186320916
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:26 schreef cafca het volgende:

[..]

Homsexualiteit, heeft dat iets met vissen te maken? En zijn daar liedjes over?

Verder een beetje kortzichtige kijk op moderne muziek....
Juist niet. Het niet kunnen of willen zien is pas kortzichtig.
  zaterdag 20 april 2019 @ 00:32:49 #48
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_186321019
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:26 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Jamaar ook omdat de realiteit zo is vandaar dat ik die asssociaties maak.
Omdat de westerse wereld door Joodse social engineers wordt gestuurd. Met suggestieve beelden, geluid en ideeen via Hollywaood, de media kranten en politiek, banken, NGO's. Ook liedjesschrijvers. En het moest allemaal passen in het narratief van feminisme en genderneitraliteit en selectieve multikulturele eenheid. Vooral die gare Afrikaanse invloeden in huidige popnummers geven mij gewoon jeuk. Het is zo slecht gedaan.
Dan luister je op de verkeerde plekken. ;) Ik hoor zoveel moois, vooral van artiesten die outside the box denken. En ook inside. Het is maar net wat je er zelf inziet, complotten geloof ik wel in, maar ik denk dat ik slim genoeg ben om het onderscheid te maken. En misschien wel niet, dan zijn we allemaal verdoemt. :D
pi_186321378
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:28 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Juist niet. Het niet kunnen of willen zien is pas kortzichtig.
Wat ik bedoel, net als Elf en Straycat, is dat er naast de muziek waar jij op doelt gewoon nog heel veel andere muziek wordt gemaakt, die gewoon goed is. Het aanbod aan muziek is nog nooit zo divers geweest als nu. Je moet alleen ff wat verder kijken
pi_186321608
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:55 schreef cafca het volgende:

[..]

Wat ik bedoel, net als Elf en Straycat, is dat er naast de muziek waar jij op doelt gewoon nog heel veel andere muziek wordt gemaakt, die gewoon goed is. Het aanbod aan muziek is nog nooit zo divers geweest als nu. Je moet alleen ff wat verder kijken
Dat zeggen ze standaard omdat je toch open moet blijven staan en zoeken enzo. Maar ik doe dat niet meer. In het leukste geval is het dan zoiets en dat is het toch net weer niet.


Contra bass is altijd leuk en de zangeres kan zingen. Maar blanke vrouwen kunnen gewoon niet mooi een zwarte stem nadoen. Dus al die sugesties durf ik gewoon niet meer aan.
  zaterdag 20 april 2019 @ 05:09:13 #51
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186322873
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:29 schreef Elfletterig het volgende:

Ik browse tegenwoordig wekelijks door zo'n 500 nieuwe nummers heen

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
  zaterdag 20 april 2019 @ 05:56:44 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322970
Ik vind niet per se dat de moderne muziek slechter is dan vroeger. Het heeft er in mijn ogen mee te maken hoe je het hoort. Vroeger was er niet veel keuze aan media en luisterde iedereen naar hetzelfde, waardoor je ook een soort "onze muziek" gevoel kreeg, als het over muziek ging wist iedereen precies wat je bedoelde als je een bepaalde band noemde. Populaire liedjes hoorde je overal en maken dus deel uit van een collectief geheugen.

Mensen van vroeger, stelletjes, hebben vaak "ons nummer", het liedje dat toen ze elkaar leerden kennen veel op de radio was of in die ene disco in Salou veel werd gedraaid. Ik vraag me af of jongere stellen dat ook hebben.
Een van de punten is dat vroegâh er meer opvallende liedjes waren, met unieke ritmes, rifjes, baslijntjes etc. Nu hoor je veel meer van hetzelfde, zeker in de dj-cultuur, veel samples en andere liedjes net weer op een andere manier gemixt. Dat begon al in de '80s toen je duidelijk van het origineel verschillende mixen had (de 12" versie bijvoorbeeld), en live-versies. Weet nog dat het onduidelijk was welke versie van enkele U2 hits in de top 100 aller tijden moesten... live of de studio-uitvoering.
Hoe groot is tegenwoordig de kans dat je dat ene gave nummer nóg een keer spontaan hoort als je met je prille vriend(in) uitgaat, zodat het "jullie nummer" kan worden?

En dat is tevens mijn probleem met de pareltjes van 1996-nu, als ik ze toen niet hoorde maar nu op dit forum als tip krijg toegespeeld, dan ontbreekt er een context voor mij, er zit geen herinnering aan, ik geef er geen betekenis aan voor mijn leven. Het moeten wel heel erg sterke nummers zijn wil ik ze onthouden.
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:06:18 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322976
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.

Wel zoek ik nog naar nieuwe nummers van mij favoriete bands.

Vroeger was het gewoon veel aan de knop van de radio draaien, andere zenders, andere nummers. Radio Caroline en bij goed weer de BBC als tegenhanger van Hilversum III, of Radio Rijswijk (BRT). Op vakantie de lokale radio in de auto - en dan proberen de beste nummers ergens te kopen omdat je weet dat het in Nederland nooit zal worden gedraaid.
In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:19:52 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322988
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2019 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.

Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lunatiek op 20-04-2019 06:27:21 ]
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:44:37 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186323025
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 23:34 schreef cherrycoke het volgende:

Ik vraag mij altijd af waarom dit de afgelopen 30-40 jaar gewoon bijna helemaal verdwenen is,

Het probleem is dat die muziek niet verdwenen is.

Als je in de '80s naar muziek luisterde, stonden er in de top 100 aller tijden echt geen nummers van 40, 50 jaar terug. Gouwe ouwen dateerden hooguit uit de late '50s. Zelfs Guy Dupré heeft bij mijn weten in De préhistorie nooit de jaren '40 behandeld.
In een programma als Het Elementaire Universum van Stoffer en Bentz hoorde je sporsdisch ouder werk en dan werd gelijk duidelijk waarom: de kwaliteit van de opnames was slecht, de manier waarop de geluidsdrager dat na al die jaren weergaf nog verrotter.
Modernere muziek hoor je nog steeds, en veel ook. Die Gouwe Ouwen zijn niet meer weg te slaan, en door "digital remastering" en dergelijke klinkt het nog steeds als vers geperst. Dat houdt ook in dat jongere bands dat wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, je wordt coverband of je slaat een heel andere richting in.
  zaterdag 20 april 2019 @ 07:05:50 #56
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186323080
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.

.....

In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
Nieuw is voor mezelf ook geen noodzaak. 'Voor mezelf nieuw', al komt het uit 1958, is prima. :)

Een mooi liedje dat ik nu een maand of twee ken. Het komt uit 1972. Maar dat geeft niet. :)


...maar het wordt inderdaad relatief moeilijk een stukje soundtrack bij het leven, net als de meeste door mezelf vaak gedraaide nummers die wél gewoon van deze tijd zijn, omdat ze in het openbaar niet langs komen. Er is inderdaad weinig context.

En België en Frankrijk - Franstalig Zwitserland tel ik ook maar even mee - hebben leuke zenders/streams (die van hierboven komt ook van een Vlaamse bron). Ze liggen gemiddeld dichter bij m'n smaak dan die van hier.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 20-04-2019 08:51:03 ]
  zaterdag 20 april 2019 @ 08:40:47 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186323626
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.

Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.
Wist je dat Putin nog in een bandje heeft gezongen? Samen met Maduro op keybord

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186328588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
  zaterdag 20 april 2019 @ 16:20:07 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186328796
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Idem.

Het was een verademing toen de eerste internetradio pakweg een decennium terug in huis kwam. Geen gerotzooi met een fm-transmitter meer (een op dat moment al jaren gebruikte methode, waarbij de pc aan moest blijven als ik in een andere ruimte naar *insert internetzender* wilde luisteren). De hoeveelheid muzikale ontdekkingen nam meteen toe. Het bleef ook niet bij dat ene exemplaar.

Er is een nogal lange lijst aan internetzenders die hier weleens op staan. In vele genres, van grote namen tot hobbyzenders, en als het zenders betreft die deels hedendaagse muziek draaien voor ongeveer 95 % buitenlands (qua óldies-zenders is het aanbod in eigen land trouwens niet slecht).
pi_186328864
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.

Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
pi_186329371
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:25 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.

Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
Let's agree to (strongly) disagree.
  zaterdag 20 april 2019 @ 18:02:15 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186330411
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
  zaterdag 20 april 2019 @ 18:31:35 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186330893
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186331455
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
pi_186332548
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
pi_186332682
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 20 april 2019 @ 20:11:34 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186332880
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
pi_186336183
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
pi_186341447
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  zondag 21 april 2019 @ 08:13:10 #70
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186341639
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Op de een of andere manier heeft Rihanna ergens rond 2006 een standaard gezet qua manier van zingen, waar we maar niet vanaf komen. Dat nasale.

En van nog net iets eerder stamt dat meisjesachtige gekir (in de trant van Mette van Asteroids Galaxy Tour) dat van oorsprong in electroclash-nummers zat, en later in van die hipster-nummers. Dat type zang is ook nooit echt verdwenen.

En datgene wat hier omschreven is, blijft ook al erg lang hangen: https://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=711924

Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug. :)
  zondag 21 april 2019 @ 08:27:52 #71
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186341699
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
pi_186343702
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
pi_186343778
quote:
Allebei nog steeds actief. Vince Clarke als de helft van het duo Erasure, Alison Moyet als solo-artiest:


Nummer uit 2017; genoteerd op #11 in mijn jaarlijst.

In Nederland krijgt muziek van oudgedienden amper aandacht. De Britse tegenhanger van onze Radio 2, te weten BBC Radio 2, draait regelmatig nieuwe muziek van artiesten die al decennia meedraaien.
pi_186343851
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:13 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug. :)
Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:

  zondag 21 april 2019 @ 11:52:11 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344001
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
Ik was gisteren in een soort hipstercafé en dit nummer zou me positief zijn opgevallen door de drijvende beat, de tempowisselingen en variaties in volume.
Er is van die muziek van gisteren werkelijk niet één nummer of zelfs een deel ervan blijven hangen, bij niet één nummer heb ik gedacht dat ik het wel vaker zou willen horen.
Tien jaar terug kon ik nog wel radio luisteren en dat je dan eens in het uur wel een aardig nummer had.

Bijvoorbeeld 15 jaar oud:

Tien jaar terug:

Het wordt steeds lastiger zulke hits te vinden. In Nederland in elk geval, op de Duitse radio kom ik veel meer interessante moderne muziek tegen. Zoals deze, die daar veel gedraaid werd maar in Nederland hoorde ik die niet:
(2017, staat onderin de top 100 van dat jaar).

Natuurlijk, het ligt ook aan welke zenders dat je luistert. Maar op mij komt het over of alle Nederlandse radiozenders vooral op heel erg veilig mikken en altijd maar dezelfde meuk draaien, conform zenderprofiel uiteraard. Bij de publieken in Frankrijk, Duitsland en België hoor ik een grotere variatie (het gaat dan meestal om de officiële regionale zenders met de actuele fileinformatie, nieuws en weerbericht).
  zondag 21 april 2019 @ 11:54:18 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344033
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 07:28 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
Dat valt wel mee.
Uit de musical Chess:

Het is niet zo heel moeilijk een mix te maken die je als single kunt uitbrengen.
  zondag 21 april 2019 @ 12:00:57 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344136
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
Klopt, maar een goed nummer is vooral balans. Heel veel muziek past niet bij die dunne autotune klanken.

Ik vraag me af of dat hoge te maken heeft met de manier van luisteren. Het is erg doordringend en dat is ideaal als je veel omgevingsgeluid hebt, dus als je met oortjes via de telefoon luistert. Basklanken hoor je bijna niet, en je ervaart ze al helemaal niet met oortjes of een koptelefoon.
pi_186344183
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids in het genre hiphop), dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 15:41:02 ]
  zondag 21 april 2019 @ 12:20:01 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344377
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.

Of deze:

Of dit:

Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek.
Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.

Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.

Dit is een zangeres van vroeger die aanvankelijk niet kon zingen:
  zondag 21 april 2019 @ 12:32:31 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344607
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids) in het genre hiphop, dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.

Dat laatste is denk ik een ander fenomeen: videoclips kijken zonder geluid (of heel zacht). Tetten, dus clicks.
En dansen doet de jeugd bij mijn weten ook niet meer. Kan me niet voorstellen hoe je dat op die muziek wilt doen.

De laatste dansrage die ik me kan herinneren:

En de dab, al heb ik geen wat daar verder bijhoort, lijkt een soort vogue.
  zondag 21 april 2019 @ 13:15:45 #81
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186345172
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.


Het opgezette stemmetje en de algehele overgestyleerdheid (zelfs zonder de vreselijke video) voelen voor mij als nagels over een schoolbord.

Er zijn sinds de 00's veel van zulke nummers geweest, maar deze valt me nog extra op.
pi_186347284
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.
Prima nummer van Eurythmics hoor, maar een slecht voorbeeld voor je statement. Je hoort namelijk dat de stem van Annie Lennox gedubbeld is. Ze heeft op zich een prima zangstem, maar, de stem van Yola is warmer en meer naturel. Hoe je dat in vredesnaam "ijl" kunt noemen, snap ik werkelijk niet. In de lage registers een tikje hees, misschien.

quote:
Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek. Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.
Uiteraard speelt productie een grote rol. Dat nummer van Eurythmics is daar een prima voorbeeld van. Het gehele oeuvre van Trevor Horn (zie mijn signature) ook.

quote:
Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.
Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

pi_186347549
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:32 schreef Lunatiek het volgende:
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.
Sorry, maar dat is echt compleet andere muziek. Dat nummer van Julio is een compositie met allerlei akkoorden en muzikale ontwikkelingen erin. Dat gedrocht van z'n zoon draait om vier standaard-akkoorden die continu worden herhaald. Het barst van de hedendaagse hitmuziek die draait om standaard-setjes akkoorden: formulematige muziek.

In de jaren 80 werd muziek geschreven die muzikaal veel gevarieerder en creatiever in elkaar zat dan nu. Tegenwoordig regeert luiheid en krijg je shit als Ed Sheeran. Dit clipje geeft muzikaaltechnisch een indruk van hoe muziek toen in elkaar zat:


En dit is de kern van wat tegenwoordig mist. Alhoewel: het wordt nog steeds wel gemaakt, maar het is nauwelijks bekend en krijgt geen airplay. Liedje uit 2019, waarvan ik denk dat je de zangstem niet kunt waarderen, maar wellicht hoor je dat het muzikaal goed in elkaar zit:

  zondag 21 april 2019 @ 17:56:23 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186349326
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

10.000 keer milli vanilli
:P
Dank voor de docu
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')