SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
Heerlijk toch? Er is tegenwoordig zo veel muziek te ontdekken en we hebben nog een keer de mogelijkheid om elk bestaand nummer daadwerkelijk tegen te komen.quote:Op donderdag 18 april 2019 04:55 schreef Eightyone het volgende:
De grote labels hadden de industrie vroeger ook al in handen.
Alleen was hun 'output' een stuk prikkelender en gevarieerder dan nu.
Er is nog steeds muziek van hoog niveau, alleen moet je die nu (buiten een paar relatief grote zenders die ook nu nog prima draaien, zoals StuBru en 6Music) in alle hoeken en gaten van het web bij elkaar zien te schrapen.
Het is nu een kwestie van geluk of je, net op het moment dat vage internetzender X zo'n nummer draait, net díe zender op hebt staan. Of dat je precies het goede Spotify-lijstje hebt gevonden in de grote hoop. Of een of andere geslaagde Mixcloud-mix/muziekpodcast, dat kan ook.
Zo nee, dan mis je zo'n nummer, en kom je het met wat geluk later alsnog tegen - maar voor hetzelfde geld nooit.
(Dit is dan geschreven vanuit het perspectief van iemand waarbij de muzikale voorkeuren vele kanten op gaan. Als je duidelijk 1/2/3 genres luistert, vind je jouw muziek natuurlijk veel makkelijker.)
Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.quote:Op donderdag 18 april 2019 04:55 schreef Eightyone het volgende:
De grote labels hadden de industrie vroeger ook al in handen.
Alleen was hun 'output' een stuk prikkelender en gevarieerder dan nu.
Dit, als je de gemiddelde ‘de hits van nu 89’ opzet is het merendeel ook gewoon kut.quote:Op donderdag 18 april 2019 07:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.
Even random de top 40 van lang geleden er bij gepakt:quote:Op donderdag 18 april 2019 07:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat lijkt vooral zo omdat allleen het goede de tand des tijds heeft overleefd, ook vroeger was me er een gruwelijke partij bagger.
Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.quote:Op donderdag 18 april 2019 07:39 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Dit, als je de gemiddelde ‘de hits van nu 89’ opzet is het merendeel ook gewoon kut.
Deze?quote:Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.
Die, ja.quote:Op donderdag 18 april 2019 08:09 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Deze?
https://www.discogs.com/V(...)an-89/release/445029
Er staan zeker wel aardige dingen tussen, maar denk dat je daar ook wel met gemak een volledige CD van kunt schrappen.
Ik geef toe dat er meer leuke nummers opstaan dan verwacht.quote:Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.
Het beste van Hitzone 2017/2018/2019 (de hedendaagse alternatieven) hoef ik echter niet te horen.
Katy Perry op mute is geweldig. En Miley heeft juist een dijk van een stem die moet gewoon country maken.quote:
Maar zo'n best of is juist niet representatief voor wat er uit is gekomen.quote:Op donderdag 18 april 2019 08:01 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb die 'beste uit de top 40 van '89-dubbelaar. En ook die van de jaren erna. Ze vallen me érg mee. In de 80's (en erna ook nog een poosje) luisterde ik nog geen muziek, dus vertroebeling door nostalgie kan het moeilijk zijn.
Het beste van Hitzone 2017/2018/2019 (de hedendaagse alternatieven) hoef ik echter niet te horen.
Die wilde ik net posten!quote:
Leuk hoor, die filmpjes, maar ik een vermoeden dat de makers van die filmpjes 99% van de moderne muziek nooit heeft gehoord. Er wordt echt behoorlijk veel uitgebracht. Zeker met de komst van internet.quote:Op donderdag 18 april 2019 09:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Die wilde ik net posten!Alleen zat ik te twijfelen of die van Thoughty2 of van Potholer54 was.
Volgens mij heeft Paul Joseph Watson er ook eentje over.
Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen. Zeg maar een soort moderne Toto-sound.quote:Op donderdag 18 april 2019 17:53 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Leuk hoor, die filmpjes, maar ik een vermoeden dat de makers van die filmpjes 99% van de moderne muziek nooit heeft gehoord. Er wordt echt behoorlijk veel uitgebracht. Zeker met de komst van internet.
Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.quote:Op donderdag 18 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen.
quote:Op donderdag 18 april 2019 18:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Martin
Zo had je vroegah Frank Farianquote:Op donderdag 18 april 2019 18:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Deze kerel kan voor eeuwig gaan rentenieren, als 'ie zou willen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Martin
quote:Op donderdag 18 april 2019 14:40 schreef Eightyone het volgende:
Nu geopend --> MUZ / Muziek van de laatste +/- 10 jaar (leuk, goed én toegankelijk)
Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.quote:
En nog eerder had je Holland Dozier Holland, King & Goffin, Chinn & Chapman, en ga zo nog maar ff doorquote:Op donderdag 18 april 2019 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo had je vroegah Frank Farian
https://de.m.wikipedia.or(...)nen_von_Frank_Farian
Of Stock, Aitken & Waterman
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stock_Aitken_Waterman
En natuurlijk in wat mindere mate Bolland en Bolland
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolland_&_Bolland
Udo Jurgens heeft ook ongelofelijk veel geschreven voor zichzelf en anderen, maar kan alleen lijst vinden van wat hij zelf heeft uitgevoerd, niet die alleen door anderen is uitgevoerd en door hem geschreven
Daar ging die TED talk die ik postte dan ook o.a. over; niet zozeer dat het door dezelfde mensen gemaakt wordt (wat ik betwijfel) maar wel dat er meer en meer op eenzelfde manier geproduceerd wordt omdat dat nu zozeer verkoopt.quote:Op donderdag 18 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Veel Top 40 muziek wordt wel door dezelfde 2 schrijvers gemaakt en hebben bepaalde basissen die gemakkelijk in het gehoor liggen. Zeg maar een soort moderne Toto-sound.
Ben van '79 waardoor het voor mij vooral eind jaren 80 en dan de jaren 90 is, mijn ouders hebben me dezelfde bands meegegeven maar het merendeel van wat je noemt kon mij niet boeienquote:Op vrijdag 19 april 2019 02:00 schreef Lyzio_NL het volgende:
Ben geboren in 1987. Met als gevolg dat ik in de bagger van de jaren '90 en '00 ben opgegroeid. Gelukkig had ik een vader die vroeger DJ geweest is en me kennis heeft laten maken met de muziek uit nu vervlogen tijden. Dire Straits was een van de eerste bands die ik helemaal waanzinnig vond. Daarna kwamen The Beatles (mijn pa) en The Rolling Stones (mijn moeder). En alles daar tussen in. Roy Orbison, CCR, Lynyrd Skynyrd, Black Sabbath, Judas Priest, Jerry Lee Lewis, Elvis, The Pretenders, Booker T & The MG's, John Denver.. noem ze maar op.
Dus nee, die muziek is alles behalve dood.
Ik ben van jouw username en heb me prima vermaakt met de house/hardcore 'hype'. Lekker bandjes draaien met "alles naar de klote", felix - dont you want me en open your mind eropquote:Op vrijdag 19 april 2019 09:54 schreef Eightyone het volgende:
Je hebt een iets gelukkiger geboortejaar dan ik. Je was al net (of iig bijna) puber-af tijdens de happy hardcore-hype.
Ik heb me in de 90's vermaakt met zo'n beetje alle enigszins toegankelijke dance, inclusief happy hardcore, maar van het happy hardcore-deel staat zelden nog wat op.quote:Op vrijdag 19 april 2019 10:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben van jouw username en heb me prima vermaakt met de house/hardcore 'hype'. Lekker bandjes draaien met "alles naar de klote", felix - dont you want me en open your mind eropHerrinner me dat ik begin jaren 90 vaak met disco lampen e.d. disco/radio speelde...
Ik vind de thunderdome 1 cd nog steeds wel erg vermakelijk en ook verbazend mild en muzikaal eigenlijkquote:Op vrijdag 19 april 2019 11:43 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb me in de 90's vermaakt met zo'n beetje alle enigszins toegankelijke dance, inclusief happy hardcore, maar van het happy hardcore-deel staat zelden nog wat op.
Idem voor het overgrote deel van de trance & subvarianten.
Hier en daar nog wel wat van het betere spul uit andere dancestijlen. Open your mind en Don't you want me vind ik prima (maar de opvolger van die laatste staat wel iets vaker op).
Omdat jij zo denkt?quote:Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Je scheert doodleuk alle "moderne muziek" over één kam? Serieus?quote:Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Jamaar ook omdat de realiteit zo is vandaar dat ik die asssociaties maak.quote:
Homsexualiteit, heeft dat iets met vissen te maken? En zijn daar liedjes over?quote:Op vrijdag 19 april 2019 23:58 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Moderne muziek boeit mij totaal niet ik word er zelfs een beetje agressief van. Het klinkt zo tam en kinderlijk. En die steeds terugkerende theme van feminisme en homsexualiteit vind ik niets. En ik moet ook altijd denken aan Groenlinks/Pvda stemmers en Hipster-Joden met een alphabeard. Waarom?
Juist niet. Het niet kunnen of willen zien is pas kortzichtig.quote:Op zaterdag 20 april 2019 00:26 schreef cafca het volgende:
[..]
Homsexualiteit, heeft dat iets met vissen te maken? En zijn daar liedjes over?
Verder een beetje kortzichtige kijk op moderne muziek....
Dan luister je op de verkeerde plekken.quote:Op zaterdag 20 april 2019 00:26 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Jamaar ook omdat de realiteit zo is vandaar dat ik die asssociaties maak.
Omdat de westerse wereld door Joodse social engineers wordt gestuurd. Met suggestieve beelden, geluid en ideeen via Hollywaood, de media kranten en politiek, banken, NGO's. Ook liedjesschrijvers. En het moest allemaal passen in het narratief van feminisme en genderneitraliteit en selectieve multikulturele eenheid. Vooral die gare Afrikaanse invloeden in huidige popnummers geven mij gewoon jeuk. Het is zo slecht gedaan.
Wat ik bedoel, net als Elf en Straycat, is dat er naast de muziek waar jij op doelt gewoon nog heel veel andere muziek wordt gemaakt, die gewoon goed is. Het aanbod aan muziek is nog nooit zo divers geweest als nu. Je moet alleen ff wat verder kijkenquote:Op zaterdag 20 april 2019 00:28 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Juist niet. Het niet kunnen of willen zien is pas kortzichtig.
Dat zeggen ze standaard omdat je toch open moet blijven staan en zoeken enzo. Maar ik doe dat niet meer. In het leukste geval is het dan zoiets en dat is het toch net weer niet.quote:Op zaterdag 20 april 2019 00:55 schreef cafca het volgende:
[..]
Wat ik bedoel, net als Elf en Straycat, is dat er naast de muziek waar jij op doelt gewoon nog heel veel andere muziek wordt gemaakt, die gewoon goed is. Het aanbod aan muziek is nog nooit zo divers geweest als nu. Je moet alleen ff wat verder kijken
Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.quote:Op vrijdag 19 april 2019 23:29 schreef Elfletterig het volgende:
Ik browse tegenwoordig wekelijks door zo'n 500 nieuwe nummers heen
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.quote:Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.
Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.quote:Op donderdag 18 april 2019 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.
Het probleem is dat die muziek niet verdwenen is.quote:Op woensdag 17 april 2019 23:34 schreef cherrycoke het volgende:
Ik vraag mij altijd af waarom dit de afgelopen 30-40 jaar gewoon bijna helemaal verdwenen is,
Nieuw is voor mezelf ook geen noodzaak. 'Voor mezelf nieuw', al komt het uit 1958, is prima.quote:Op zaterdag 20 april 2019 06:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.
.....
In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
Wist je dat Putin nog in een bandje heeft gezongen? Samen met Maduro op keybordquote:Op zaterdag 20 april 2019 06:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.
Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...quote:Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.
Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Idem.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...
Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Let's agree to (strongly) disagree.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:25 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.
Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune![]()
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune![]()
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.quote:Op zaterdag 20 april 2019 19:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Op de een of andere manier heeft Rihanna ergens rond 2006 een standaard gezet qua manier van zingen, waar we maar niet vanaf komen. Dat nasale.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Allebei nog steeds actief. Vince Clarke als de helft van het duo Erasure, Alison Moyet als solo-artiest:quote:
Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:quote:Op zondag 21 april 2019 08:13 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug.![]()
Ik was gisteren in een soort hipstercafé en dit nummer zou me positief zijn opgevallen door de drijvende beat, de tempowisselingen en variaties in volume.quote:Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten.
Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
Dat valt wel mee.quote:Op zondag 21 april 2019 07:28 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
Klopt, maar een goed nummer is vooral balans. Heel veel muziek past niet bij die dunne autotune klanken.quote:Op zondag 21 april 2019 11:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.quote:Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten.
Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbordquote:Op zondag 21 april 2019 11:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.quote:Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.
Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids) in het genre hiphop, dan is het wel dit:
Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.
En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.
Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.
En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:
Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.
Het opgezette stemmetje en de algehele overgestyleerdheid (zelfs zonder de vreselijke video) voelen voor mij als nagels over een schoolbord.quote:Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.
Prima nummer van Eurythmics hoor, maar een slecht voorbeeld voor je statement. Je hoort namelijk dat de stem van Annie Lennox gedubbeld is. Ze heeft op zich een prima zangstem, maar, de stem van Yola is warmer en meer naturel. Hoe je dat in vredesnaam "ijl" kunt noemen, snap ik werkelijk niet. In de lage registers een tikje hees, misschien.quote:Op zondag 21 april 2019 12:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord).
Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.
Uiteraard speelt productie een grote rol. Dat nummer van Eurythmics is daar een prima voorbeeld van. Het gehele oeuvre van Trevor Horn (zie mijn signature) ook.quote:Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek. Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.
Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:quote:Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.
Sorry, maar dat is echt compleet andere muziek. Dat nummer van Julio is een compositie met allerlei akkoorden en muzikale ontwikkelingen erin. Dat gedrocht van z'n zoon draait om vier standaard-akkoorden die continu worden herhaald. Het barst van de hedendaagse hitmuziek die draait om standaard-setjes akkoorden: formulematige muziek.quote:Op zondag 21 april 2019 12:32 schreef Lunatiek het volgende:
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.
10.000 keer milli vanilliquote:Op zondag 21 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |