abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 april 2019 @ 05:09:13 #51
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186322873
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:29 schreef Elfletterig het volgende:

Ik browse tegenwoordig wekelijks door zo'n 500 nieuwe nummers heen

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
  zaterdag 20 april 2019 @ 05:56:44 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322970
Ik vind niet per se dat de moderne muziek slechter is dan vroeger. Het heeft er in mijn ogen mee te maken hoe je het hoort. Vroeger was er niet veel keuze aan media en luisterde iedereen naar hetzelfde, waardoor je ook een soort "onze muziek" gevoel kreeg, als het over muziek ging wist iedereen precies wat je bedoelde als je een bepaalde band noemde. Populaire liedjes hoorde je overal en maken dus deel uit van een collectief geheugen.

Mensen van vroeger, stelletjes, hebben vaak "ons nummer", het liedje dat toen ze elkaar leerden kennen veel op de radio was of in die ene disco in Salou veel werd gedraaid. Ik vraag me af of jongere stellen dat ook hebben.
Een van de punten is dat vroegh er meer opvallende liedjes waren, met unieke ritmes, rifjes, baslijntjes etc. Nu hoor je veel meer van hetzelfde, zeker in de dj-cultuur, veel samples en andere liedjes net weer op een andere manier gemixt. Dat begon al in de '80s toen je duidelijk van het origineel verschillende mixen had (de 12" versie bijvoorbeeld), en live-versies. Weet nog dat het onduidelijk was welke versie van enkele U2 hits in de top 100 aller tijden moesten... live of de studio-uitvoering.
Hoe groot is tegenwoordig de kans dat je dat ene gave nummer ng een keer spontaan hoort als je met je prille vriend(in) uitgaat, zodat het "jullie nummer" kan worden?

En dat is tevens mijn probleem met de pareltjes van 1996-nu, als ik ze toen niet hoorde maar nu op dit forum als tip krijg toegespeeld, dan ontbreekt er een context voor mij, er zit geen herinnering aan, ik geef er geen betekenis aan voor mijn leven. Het moeten wel heel erg sterke nummers zijn wil ik ze onthouden.
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:06:18 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322976
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.

Wel zoek ik nog naar nieuwe nummers van mij favoriete bands.

Vroeger was het gewoon veel aan de knop van de radio draaien, andere zenders, andere nummers. Radio Caroline en bij goed weer de BBC als tegenhanger van Hilversum III, of Radio Rijswijk (BRT). Op vakantie de lokale radio in de auto - en dan proberen de beste nummers ergens te kopen omdat je weet dat het in Nederland nooit zal worden gedraaid.
In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:19:52 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186322988
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2019 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.

Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lunatiek op 20-04-2019 06:27:21 ]
  zaterdag 20 april 2019 @ 06:44:37 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186323025
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 23:34 schreef cherrycoke het volgende:

Ik vraag mij altijd af waarom dit de afgelopen 30-40 jaar gewoon bijna helemaal verdwenen is,

Het probleem is dat die muziek niet verdwenen is.

Als je in de '80s naar muziek luisterde, stonden er in de top 100 aller tijden echt geen nummers van 40, 50 jaar terug. Gouwe ouwen dateerden hooguit uit de late '50s. Zelfs Guy Dupr heeft bij mijn weten in De prhistorie nooit de jaren '40 behandeld.
In een programma als Het Elementaire Universum van Stoffer en Bentz hoorde je sporsdisch ouder werk en dan werd gelijk duidelijk waarom: de kwaliteit van de opnames was slecht, de manier waarop de geluidsdrager dat na al die jaren weergaf nog verrotter.
Modernere muziek hoor je nog steeds, en veel ook. Die Gouwe Ouwen zijn niet meer weg te slaan, en door "digital remastering" en dergelijke klinkt het nog steeds als vers geperst. Dat houdt ook in dat jongere bands dat wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, je wordt coverband of je slaat een heel andere richting in.
  zaterdag 20 april 2019 @ 07:05:50 #56
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186323080
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.

.....

In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
Nieuw is voor mezelf ook geen noodzaak. 'Voor mezelf nieuw', al komt het uit 1958, is prima. :)

Een mooi liedje dat ik nu een maand of twee ken. Het komt uit 1972. Maar dat geeft niet. :)


...maar het wordt inderdaad relatief moeilijk een stukje soundtrack bij het leven, net als de meeste door mezelf vaak gedraaide nummers die wl gewoon van deze tijd zijn, omdat ze in het openbaar niet langs komen. Er is inderdaad weinig context.

En Belgi en Frankrijk - Franstalig Zwitserland tel ik ook maar even mee - hebben leuke zenders/streams (die van hierboven komt ook van een Vlaamse bron). Ze liggen gemiddeld dichter bij m'n smaak dan die van hier.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 20-04-2019 08:51:03 ]
  zaterdag 20 april 2019 @ 08:40:47 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186323626
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.

Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.
Wist je dat Putin nog in een bandje heeft gezongen? Samen met Maduro op keybord

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186328588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.

Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
  zaterdag 20 april 2019 @ 16:20:07 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186328796
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Idem.

Het was een verademing toen de eerste internetradio pakweg een decennium terug in huis kwam. Geen gerotzooi met een fm-transmitter meer (een op dat moment al jaren gebruikte methode, waarbij de pc aan moest blijven als ik in een andere ruimte naar *insert internetzender* wilde luisteren). De hoeveelheid muzikale ontdekkingen nam meteen toe. Het bleef ook niet bij dat ene exemplaar.

Er is een nogal lange lijst aan internetzenders die hier weleens op staan. In vele genres, van grote namen tot hobbyzenders, en als het zenders betreft die deels hedendaagse muziek draaien voor ongeveer 95 % buitenlands (qua ldies-zenders is het aanbod in eigen land trouwens niet slecht).
pi_186328864
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...

Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.

Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
pi_186329371
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:25 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.

Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
Let's agree to (strongly) disagree.
  zaterdag 20 april 2019 @ 18:02:15 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186330411
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
  zaterdag 20 april 2019 @ 18:31:35 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186330893
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186331455
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune :r
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
pi_186332548
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizode persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
pi_186332682
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizode persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
  zaterdag 20 april 2019 @ 20:11:34 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186332880
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
pi_186336183
Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizode persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
pi_186341447
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  zondag 21 april 2019 @ 08:13:10 #70
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186341639
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Op de een of andere manier heeft Rihanna ergens rond 2006 een standaard gezet qua manier van zingen, waar we maar niet vanaf komen. Dat nasale.

En van nog net iets eerder stamt dat meisjesachtige gekir (in de trant van Mette van Asteroids Galaxy Tour) dat van oorsprong in electroclash-nummers zat, en later in van die hipster-nummers. Dat type zang is ook nooit echt verdwenen.

En datgene wat hier omschreven is, blijft ook al erg lang hangen: https://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=711924

Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug. :)
  zondag 21 april 2019 @ 08:27:52 #71
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186341699
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
pi_186343702
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
pi_186343778
quote:
Allebei nog steeds actief. Vince Clarke als de helft van het duo Erasure, Alison Moyet als solo-artiest:


Nummer uit 2017; genoteerd op #11 in mijn jaarlijst.

In Nederland krijgt muziek van oudgedienden amper aandacht. De Britse tegenhanger van onze Radio 2, te weten BBC Radio 2, draait regelmatig nieuwe muziek van artiesten die al decennia meedraaien.
pi_186343851
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:13 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug. :)
Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:

  zondag 21 april 2019 @ 11:52:11 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344001
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
Ik was gisteren in een soort hipstercaf en dit nummer zou me positief zijn opgevallen door de drijvende beat, de tempowisselingen en variaties in volume.
Er is van die muziek van gisteren werkelijk niet n nummer of zelfs een deel ervan blijven hangen, bij niet n nummer heb ik gedacht dat ik het wel vaker zou willen horen.
Tien jaar terug kon ik nog wel radio luisteren en dat je dan eens in het uur wel een aardig nummer had.

Bijvoorbeeld 15 jaar oud:

Tien jaar terug:

Het wordt steeds lastiger zulke hits te vinden. In Nederland in elk geval, op de Duitse radio kom ik veel meer interessante moderne muziek tegen. Zoals deze, die daar veel gedraaid werd maar in Nederland hoorde ik die niet:
(2017, staat onderin de top 100 van dat jaar).

Natuurlijk, het ligt ook aan welke zenders dat je luistert. Maar op mij komt het over of alle Nederlandse radiozenders vooral op heel erg veilig mikken en altijd maar dezelfde meuk draaien, conform zenderprofiel uiteraard. Bij de publieken in Frankrijk, Duitsland en Belgi hoor ik een grotere variatie (het gaat dan meestal om de officile regionale zenders met de actuele fileinformatie, nieuws en weerbericht).
  zondag 21 april 2019 @ 11:54:18 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344033
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 07:28 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
Dat valt wel mee.
Uit de musical Chess:

Het is niet zo heel moeilijk een mix te maken die je als single kunt uitbrengen.
  zondag 21 april 2019 @ 12:00:57 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344136
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
Klopt, maar een goed nummer is vooral balans. Heel veel muziek past niet bij die dunne autotune klanken.

Ik vraag me af of dat hoge te maken heeft met de manier van luisteren. Het is erg doordringend en dat is ideaal als je veel omgevingsgeluid hebt, dus als je met oortjes via de telefoon luistert. Basklanken hoor je bijna niet, en je ervaart ze al helemaal niet met oortjes of een koptelefoon.
pi_186344183
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids in het genre hiphop), dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 15:41:02 ]
  zondag 21 april 2019 @ 12:20:01 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344377
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.

Of deze:

Of dit:

Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek.
Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.

Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.

Dit is een zangeres van vroeger die aanvankelijk niet kon zingen:
  zondag 21 april 2019 @ 12:32:31 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344607
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids) in het genre hiphop, dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.

Dat laatste is denk ik een ander fenomeen: videoclips kijken zonder geluid (of heel zacht). Tetten, dus clicks.
En dansen doet de jeugd bij mijn weten ook niet meer. Kan me niet voorstellen hoe je dat op die muziek wilt doen.

De laatste dansrage die ik me kan herinneren:

En de dab, al heb ik geen wat daar verder bijhoort, lijkt een soort vogue.
  zondag 21 april 2019 @ 13:15:45 #81
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186345172
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.


Het opgezette stemmetje en de algehele overgestyleerdheid (zelfs zonder de vreselijke video) voelen voor mij als nagels over een schoolbord.

Er zijn sinds de 00's veel van zulke nummers geweest, maar deze valt me nog extra op.
pi_186347284
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.
Prima nummer van Eurythmics hoor, maar een slecht voorbeeld voor je statement. Je hoort namelijk dat de stem van Annie Lennox gedubbeld is. Ze heeft op zich een prima zangstem, maar, de stem van Yola is warmer en meer naturel. Hoe je dat in vredesnaam "ijl" kunt noemen, snap ik werkelijk niet. In de lage registers een tikje hees, misschien.

quote:
Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek. Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.
Uiteraard speelt productie een grote rol. Dat nummer van Eurythmics is daar een prima voorbeeld van. Het gehele oeuvre van Trevor Horn (zie mijn signature) ook.

quote:
Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.
Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

pi_186347549
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:32 schreef Lunatiek het volgende:
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.
Sorry, maar dat is echt compleet andere muziek. Dat nummer van Julio is een compositie met allerlei akkoorden en muzikale ontwikkelingen erin. Dat gedrocht van z'n zoon draait om vier standaard-akkoorden die continu worden herhaald. Het barst van de hedendaagse hitmuziek die draait om standaard-setjes akkoorden: formulematige muziek.

In de jaren 80 werd muziek geschreven die muzikaal veel gevarieerder en creatiever in elkaar zat dan nu. Tegenwoordig regeert luiheid en krijg je shit als Ed Sheeran. Dit clipje geeft muzikaaltechnisch een indruk van hoe muziek toen in elkaar zat:


En dit is de kern van wat tegenwoordig mist. Alhoewel: het wordt nog steeds wel gemaakt, maar het is nauwelijks bekend en krijgt geen airplay. Liedje uit 2019, waarvan ik denk dat je de zangstem niet kunt waarderen, maar wellicht hoor je dat het muzikaal goed in elkaar zit:

  zondag 21 april 2019 @ 17:56:23 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186349326
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

10.000 keer milli vanilli
:P
Dank voor de docu
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')