abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 april 2019 @ 11:54:18 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344033
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 07:28 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.
Dat valt wel mee.
Uit de musical Chess:

Het is niet zo heel moeilijk een mix te maken die je als single kunt uitbrengen.
  zondag 21 april 2019 @ 12:00:57 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344136
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.
Klopt, maar een goed nummer is vooral balans. Heel veel muziek past niet bij die dunne autotune klanken.

Ik vraag me af of dat hoge te maken heeft met de manier van luisteren. Het is erg doordringend en dat is ideaal als je veel omgevingsgeluid hebt, dus als je met oortjes via de telefoon luistert. Basklanken hoor je bijna niet, en je ervaart ze al helemaal niet met oortjes of een koptelefoon.
pi_186344183
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten. :')

Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids in het genre hiphop), dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2019 15:41:02 ]
  zondag 21 april 2019 @ 12:20:01 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344377
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.

Of deze:

Of dit:

Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek.
Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.

Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.

Dit is een zangeres van vroeger die aanvankelijk niet kon zingen:
  zondag 21 april 2019 @ 12:32:31 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186344607
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.

Als ik dan wat muziek mag opnoemen waarvan ik echt over m'n nek ga, (naast zo'n beetje alle ooraids) in het genre hiphop, dan is het wel dit:


Enorme hit, grijsgedraaid op de radio. Meer dan 1 miljard clicks op YouTube... Steeds weer dezelfde 4 akkoorden, reggeaton-ritme eronder en klaar. Originaliteit NUL.

En dit soort generieke crap scoort aan de lopende band en krijgt steeds weer airplay. Radiozenders, ook de publieke, maken veilige keuzes.


Ook zo generiek als de pest. Maar het is Aviici, die is te jong overleden en dat is zielig, dus wordt dit nummer grijsgedraaid. Het heeft echt helemaal niks. Geen greintje emotie, geen greintje originaliteit, laat staan dat er ook maar iets van een "cry for help" in doorklinkt.

En als "toetje" nog deze ellende, waar ik laatst met stijgende verbazing naar heb zitten te kijken toen ik aan het zappen was en op de zender Xite uitkwam:


Het hele "nummer" bestaat muzikaal uit twee tonen. Een E en een D#. Daarmee heb ik alle muziek en melodie van het "nummer" omschreven.
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.

Dat laatste is denk ik een ander fenomeen: videoclips kijken zonder geluid (of heel zacht). Tetten, dus clicks.
En dansen doet de jeugd bij mijn weten ook niet meer. Kan me niet voorstellen hoe je dat op die muziek wilt doen.

De laatste dansrage die ik me kan herinneren:

En de dab, al heb ik geen wat daar verder bijhoort, lijkt een soort vogue.
  zondag 21 april 2019 @ 13:15:45 #81
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186345172
quote:
15s.gif Op zondag 21 april 2019 12:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In een tijd waarin "artiesten" als Famke Louise populair zijn (bewust geen linkje), valt dit me nog hard mee, moet ik zeggen. Beetje Lily Allen-achtig.


Het opgezette stemmetje en de algehele overgestyleerdheid (zelfs zonder de vreselijke video) voelen voor mij als nagels over een schoolbord.

Er zijn sinds de 00's veel van zulke nummers geweest, maar deze valt me nog extra op.
pi_186347284
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ook dat is een dunne, ijle klank, veel te hoog (heb alleen het begin geluisterd, als nagels over een schoolbord :r ).

Vergelijk het eens met dit:
Een stem die makkelijk de balans houdt met de zware beat en ingwikkelder melodie van de muziek.
Prima nummer van Eurythmics hoor, maar een slecht voorbeeld voor je statement. Je hoort namelijk dat de stem van Annie Lennox gedubbeld is. Ze heeft op zich een prima zangstem, maar, de stem van Yola is warmer en meer naturel. Hoe je dat in vredesnaam "ijl" kunt noemen, snap ik werkelijk niet. In de lage registers een tikje hees, misschien.

quote:
Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de zangeressen ligt, maar meer aan de productie, de mix, hoeveel galm erin zit, de afstemming tussen zang en muziek. Bij Belinda Carlisle valt dat vooral op.
Uiteraard speelt productie een grote rol. Dat nummer van Eurythmics is daar een prima voorbeeld van. Het gehele oeuvre van Trevor Horn (zie mijn signature) ook.

quote:
Maar bovenal is het de moderne autotune die nummers "platslaat" waardoor er weinig toonvariatie in zit, vooral natuurlijk omdat modern "zangers" totaal geen bereik hebben - en dan kun je met je muziek ook niet veel kanten op. Dat autotune van 1997 is valt samen met de klacht dat het al 20 jaar niks meer is.
Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

pi_186347549
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 12:32 schreef Lunatiek het volgende:
Och, die Iglesias valt mee. Gewoon lekkere muziek om in Salou op het strand je hersenen te bakken. Zijn vader deed het niet zo heel veel anders.
Sorry, maar dat is echt compleet andere muziek. Dat nummer van Julio is een compositie met allerlei akkoorden en muzikale ontwikkelingen erin. Dat gedrocht van z'n zoon draait om vier standaard-akkoorden die continu worden herhaald. Het barst van de hedendaagse hitmuziek die draait om standaard-setjes akkoorden: formulematige muziek.

In de jaren 80 werd muziek geschreven die muzikaal veel gevarieerder en creatiever in elkaar zat dan nu. Tegenwoordig regeert luiheid en krijg je shit als Ed Sheeran. Dit clipje geeft muzikaaltechnisch een indruk van hoe muziek toen in elkaar zat:


En dit is de kern van wat tegenwoordig mist. Alhoewel: het wordt nog steeds wel gemaakt, maar het is nauwelijks bekend en krijgt geen airplay. Liedje uit 2019, waarvan ik denk dat je de zangstem niet kunt waarderen, maar wellicht hoor je dat het muzikaal goed in elkaar zit:

  zondag 21 april 2019 @ 17:56:23 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186349326
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Autotune is maar gewoon een instrument. Bovendien romantiseer je de muziek van vroeger ook wel behoorlijk, heb ik in de indruk. Ook in de jaren 80 werden allerhande productietrucs gebruikt om nummers beter te laten klinken. En in de jaren 60 werden bandleden naar huis gestuurd als ze voor opnames bij de studio aankwamen. Een heel collectief aan studiomuzikanten speelde in werkelijkheid de nummers in. The Wrecking Crew; er is een documentaire over gemaakt. Trailer:

10.000 keer milli vanilli
:P
Dank voor de docu
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')