Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.quote:Op vrijdag 19 april 2019 23:29 schreef Elfletterig het volgende:
Ik browse tegenwoordig wekelijks door zo'n 500 nieuwe nummers heen
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.quote:Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.
Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.quote:Op donderdag 18 april 2019 19:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind dat hij wel een hele beperkte visie heeft van "modern music" Hij zegt ook dat er wel betere muziek is maar dat die nooit een platencontract krijgen. Hij vergeet een beetje dat er ook andere labels zijn dan EMI/WARNER etc. Er zijn nog zat geweldige bands die ook wel te vinden zijn... Ik heb meer het idee dat het concept hitlijsten vergane glorie is dan dat muziek die gemaakt volledig ruk is geworden. Wel denk ik dat er een groot publiek een stuk luier is geworden in hun muziekconsumptie.
Het probleem is dat die muziek niet verdwenen is.quote:Op woensdag 17 april 2019 23:34 schreef cherrycoke het volgende:
Ik vraag mij altijd af waarom dit de afgelopen 30-40 jaar gewoon bijna helemaal verdwenen is,
Nieuw is voor mezelf ook geen noodzaak. 'Voor mezelf nieuw', al komt het uit 1958, is prima.quote:Op zaterdag 20 april 2019 06:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zoals hierboven beschreven ben ik niet per se op zoek naar nieuwe gave nummers. Ik leef liever gewoon om dan op bepaalde momenten een stukje soundtrack te krijgen bij dat leven, en dan wil ik ook graag weten wat het is, zodat ik met die muziek dat moment kan herbeleven.
.....
In het buitenland hebben ze volgens mij wat minder meuk, heb zelden dat ik de radio uit wil zetten itt Nederland.
Wist je dat Putin nog in een bandje heeft gezongen? Samen met Maduro op keybordquote:Op zaterdag 20 april 2019 06:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die beperkte visie is er altijd wel geweest. Wat je in Nederland hoort komt uit Nederland, Engeland of de USA, uit andere landen maar sporadisch. En als het niet Engelstalig is, is het nog veel zeldzamer. Terwijl muziek overal is en zelfs moderne muziek (pop/rock) vrijwel overal wordt gemaakt.
Ergens eind de jaren '80 kwam Televizor naar Nederland en was bij de VPRO op tv. Een band uit de USSR. Dat was bij mij een enorme eye-opener, het idee dat in het Oostblok ook moderne muziek was. Sindsdien probeer ik daar ook naar te luisteren, maar het merkwaardige is dat ondanks dat wereldwijde web het moeilijk blijft die bands online te vinden. Youtube is dan nog het beste, maar via normale kanalen de muziek kopen (webwinkels) lukt vaak niet.
Ik wilde hier dus even een video van dat oude Televizor plaatsen, maar dat kan ik dus niet even vinden.
Edit: toch nog gelukt.
Het is niet de muziek die zo geweldig is maar het besef dat er hele muziekwerelden zijn waar de meeste Nederlanders/westerlingen geen benul van hebben.
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...quote:Op zaterdag 20 april 2019 05:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zo probeerde ik het ook ooit (misschien niet 500 per week, maar wel veel), in de vroege jaren van breedband-internet, toen de eindeloze mogelijkheden ervan nog slechts voordelen leken te hebben. Het werkelijke resultaat was vooral vermoeidheid. Weer een k**nummer. Of iets wat goed lijkt, en me alsnog niks doet. En weer een. En weer een.
Een voorselectie, door middel van een (internet)radiozender of mixcloudmix/muziekpodcast waarvan ik weet dat de samensteller muzikale raakvlakken heeft met mij, werkt beter. Dat is wat 'achtelozer'. Valt me iets op, dan merk ik het vanzelf. Het kwartje hoeft niet direct volledig gevallen te zijn, de potentie kan ook ergens in de verte aanwezig zijn.
Idem.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het kan soms inderdaad wel wat vermoeiend zijn, dat klopt. Maar je wordt er ook steeds handiger in. Sommige "nummers" kan ik in 1 seconde wel luisteren. Combinatie van artwork, artiest, titel...
Er is ontzettend veel geweldige muziek waar ik met veel plezier naar luister, die ik met geen mogelijkheid had ontdekt als ik alleen naar zenders als 3FM en Radio 2 had geluisterd.
Let's agree to (strongly) disagree.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:25 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Ik vond het zelf ook vervelend wanneer mensen om me heen vanuit politieke correctheid (?) je proberen wijs te maken vertellen dat er heel veel goeie nieuwe muziek is. En dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt als je ze niet probeert. En dan komen ze met voorbeelden en die is goed en die ook en die moet je proberen en dan probeer je wat en telkens klinkt het als dezelfde suggestieve rotzooi. Werkelijk elke popband rockband rapband house dj van de afgelopen 24 jaar klinkt hetzelfde. Op een paar uitzonderingen na. Ik begin te denken dat al die vrijheid eigenlijk geen goed idee was voor de kwlaiteit van muziek. Ze denken allemaal dat ze talent hebben. Terwijl heel lang geleden talent echt een meerderheid moest overdonderen. Nu heeft iedereen een homstudiotje met een paar microfoons een drumcomputer en een draaitafel.
Wat voor mij werkt is dat ik nogsteeds erg goede soul/funk muziek per toeval vindt. Het is zo een brede genre met allerlei timbres. Ik luister ook naar librarymuziek. Muziek gemaakt als achtergrond voor tv producties. Mn bek valt afentoe spontaan open van verbazing. Bijna 60 jaar oude muziek heeft zoveel meer smaak en grit dan dat synthetische troep met vervromde piepstemmetjes van tegenwoordig.
quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune![]()
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:02 schreef Lunatiek het volgende:
Piepstemmetjes met autotune![]()
Echte goede, mooie stemmen, liefst met veel volume en een groot bereik hoor je nauwelijks nog in de pop.
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.quote:Op zaterdag 20 april 2019 19:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niet mee eens. Er zijn juist te veel artiesten die alleen maar op standje 10 kunnen zingen. Programma's als The Voice zitten er vol mee.
Vooral omdat van musicalnummers niets overblijft als je ze op de radio luistert? Aan de meeste musicalnrs hoor je wel dat ze specifiek voor een musical zijn geschreven.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Op de een of andere manier heeft Rihanna ergens rond 2006 een standaard gezet qua manier van zingen, waar we maar niet vanaf komen. Dat nasale.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Muziek is zo veel meer dan (de kracht van) een zangstem.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Standje 10 is niet volume. Ik bedoel daarmee een volle stem, waar kracht achter zit, ook als er zacht wordt gezongen. Die unplugged kunnen zingen. Denk Tina Turner. Shirley Bassey. Freddie Mercury, Elvis Presley, David Bowie. En heel veel operazangers/zangeressen.
Overigens kun je je afvragen waarom we zulke populaire musicals hebben, maar de liedjes daaruit niet in de top 40 floreren.
Allebei nog steeds actief. Vince Clarke als de helft van het duo Erasure, Alison Moyet als solo-artiest:quote:
Wordt gewoon gemaakt, maar krijgt niet altijd de airplay / aandacht die het verdient. Credits voor Radio 2 in dezen, want dit nummer was recent nog Topsong daar:quote:Op zondag 21 april 2019 08:13 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn allemaal relatief 'dunne' klanken. De lekkere volvette stem, waar je er in de 90's nog best wat van had, mag onderhand wel weer terug.![]()
Ik was gisteren in een soort hipstercaf en dit nummer zou me positief zijn opgevallen door de drijvende beat, de tempowisselingen en variaties in volume.quote:Op zondag 21 april 2019 08:27 schreef Eightyone het volgende:
Dit nummer, passend bij variant drie uit de post hiervoor: ...lijkt trouwens in een paar minuten redelijk wat van de negatieve kanten van zowel 10's- als late 00's-muziek (en stijl) samen te vatten.
Als dit op de radio zou komen, gaat 'ie ergens anders op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |