abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_186090313
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:
results.cgi?pid=394123&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
pi_186090779
Is er al gesproken over dat mensen autorijden ook zien als recreatie ipv alleen maar van vervoer van a naar b. Het geeft voor veel mensen kleur aan het leven. Die specifieke en menselijke behoefte zal blijven bestaan.
pi_186091571
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:50 schreef LorneMalvo het volgende:
Is er al gesproken over dat mensen autorijden ook zien als recreatie ipv alleen maar van vervoer van a naar b. Het geeft voor veel mensen kleur aan het leven. Die specifieke en menselijke behoefte zal blijven bestaan.
Er zijn ook mensen die stug vasthouden aan analoog fotograferen, het draaien van LP's en cassettebandjes, paardrijden, het sleutelen aan en rijden in oldtimers.

Uiteraard blijven er altijd uitzonderingen op de massa.

Je moet de topic titel "einde van autobezit nabij" ook niet te letterlijk nemen maar ik verwacht dat er voor het gros van de mensen weinig animo meer is om een auto te bezitten als je er 24/7 over kan beschikken en hem niet meer zelf kan besturen.
  zondag 7 april 2019 @ 21:46:25 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186091998
Ik vind dit wel typisch een stads denkbeeld.
Je moet niet vergeten dat zeker de helft van de westerse bevolking niet op een kluitje woont. Daarom denk ik dat zoiets op kleinere schaal wel gaat gebeuren, maar landelijk nog heel lang gaat duren.
Die vrijheid niet afhankelijk te zijn van een instantie voor je vervoer is veel waard. En een zelfrijdende auto op niveau 5, echt compleet autonoom is nog ver weg, decennia ver weg.
  zondag 7 april 2019 @ 21:51:19 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186092125
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit wel typisch een stads denkbeeld.
Je moet niet vergeten dat zeker de helft van de westerse bevolking niet op een kluitje woont. Daarom denk ik dat zoiets op kleinere schaal wel gaat gebeuren, maar landelijk nog heel lang gaat duren.
Die vrijheid niet afhankelijk te zijn van een instantie voor je vervoer is veel waard. En een zelfrijdende auto op niveau 5, echt compleet autonoom is nog ver weg, decennia ver weg.
https://www.zelfrijdendve(...)nde-autos-in-londen/
quote:
Taxibedrijf Addison Lee Group gaat een samenwerking aan met Oxbotica voor het ontwikkelen van autonoom vervoer in Londen. Doel van de samenwerking met de softwareontwikkelaar is om over drie jaar (in 2021) een aantal zelfrijdende auto's op de weg te hebben in Londen.
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 7 april 2019 @ 21:57:52 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186092286
registreer om deze reclame te verbergen
Ik denk juist dat het haalbaarder is om zelfrijdende auto's op de snelweg / lange afstanden te hebben.
Veel minder externe invloeden, snelheid kan omhoog, zelfs meer comfort.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_186092293
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit wel typisch een stads denkbeeld.
Je moet niet vergeten dat zeker de helft van de westerse bevolking niet op een kluitje woont. Daarom denk ik dat zoiets op kleinere schaal wel gaat gebeuren, maar landelijk nog heel lang gaat duren.
Die vrijheid niet afhankelijk te zijn van een instantie voor je vervoer is veel waard. En een zelfrijdende auto op niveau 5, echt compleet autonoom is nog ver weg, decennia ver weg.
Meldt zich vanuit een Fries dorpje op minimaal 20km van een stad.
  zondag 7 april 2019 @ 22:00:01 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186092334
quote:
Je hebt 'zelfrijdende' en zelfrijdende auto's. Een compleet zelfrijdende auto midden in een drukke stad in 2021 is onmogelijk. Alleen al omdat er geen wetgeving voor is. Als je een beetje volgt wat er op technologisch gebied allemaal gebeurt, dan weet je ook dat zo'n auto niet 99% veilig moet zijn, maar 99,999%. Dat is gewoon te veel gevraagd voor de komende jaren.
  zondag 7 april 2019 @ 22:00:12 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186092338
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:57 schreef daNpy het volgende:
Ik denk juist dat het haalbaarder is om zelfrijdende auto's op de snelweg / lange afstanden te hebben.
Veel minder externe invloeden, snelheid kan omhoog, zelfs meer comfort.
er zal wel veel beter in de baan gehouden worden, op linker baan zou 130 zeker mogelijk zijn
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 7 april 2019 @ 22:01:21 #11
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186092357
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 22:00 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Je hebt 'zelfrijdende' en zelfrijdende auto's. Een compleet zelfrijdende auto midden in een drukke stad in 2021 is onmogelijk. Alleen al omdat er geen wetgeving voor is. Als je een beetje volgt wat er op technologisch gebied allemaal gebeurt, dan weet je ook dat zo'n auto niet 99% veilig moet zijn, maar 99,999%. Dat is gewoon te veel gevraagd voor de komende jaren.
neee , als er maar 10% van de aanrijdingen zijn dan is goed

er zal best eeen idiooot izjn die voor een auto springt
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 7 april 2019 @ 22:01:26 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186092360
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Meldt zich vanuit een Fries dorpje op minimaal 20km van een stad.
Ik reageer dan ook op je OP en niet op jou persoonlijk :P
pi_186092389
Ik denk dat autobezit, zeker in de dichterbevolkte gebieden sterk gaan afnemen. Maar niet per se door totaal autonoom rijden, maar meer door deelautoconcepten. Hierdoor wordt een auto dan ook beter benut. Auto's bezitten is eigenlijk niet heel efficient, want het staat grotendeels van de dag stil en neemt schaarse ruimte van de stad in.
  zondag 7 april 2019 @ 22:03:51 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186092412
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 22:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

neee , als er maar 10% van de aanrijdingen zijn dan is goed
Die berichten over compleet zelfrijdende auto's komen af en toe voorbij en doorgaans is het gewoon bullshit. Meer een marketingpraatje dan realiteit.
Ik snap best dat een taxi-bedrijf over twee jaar graag zelfrijdende taxi's heeft zonder personeel. Maar dat is compleet onrealistisch. Iedereen kan zo'n persbericht maken, dat maakt het nog geen waarheid.
pi_186092439
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 22:01 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik reageer dan ook op je OP en niet op jou persoonlijk :P
Ik zie het verschil niet :P Ik schreef de OP als dorpeling, niet als stedeling :P

Dat het voor "stedelingen" eerder een succes kan worden omdat parkeerruimte daar een issue is en ritjes vaak kort, ja, dan wil ik het wel op stadsdenken gooien :P
pi_186092697
Zelfrijdende treinen is wel veel meer realistisch, aangezien deze hun eigen infrastructuur hebben
pi_186093811
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die stug vasthouden aan analoog fotograferen, het draaien van LP's en cassettebandjes, paardrijden, het sleutelen aan en rijden in oldtimers.

Uiteraard blijven er altijd uitzonderingen op de massa.

Je moet de topic titel "einde van autobezit nabij" ook niet te letterlijk nemen maar ik verwacht dat er voor het gros van de mensen weinig animo meer is om een auto te bezitten als je er 24/7 over kan beschikken en hem niet meer zelf kan besturen.
Het gros is niet ondenkbaar inderdaad. Maar ik verwacht niet dat de zelfrijdende invasie autobezit overbodig maakt. Autobezit zal anders gemotiveerd zijn. Derhalve 'nee' gestemd.

Het onderscheid 'recreatie' en 'vervoersmiddel' zal scherper worden en de verhouding hiertussen veranderen. Dat hele ecosysteem zal er op termijn wel komen. Ik verwacht op middenlange termijn in de vorm van heel flexibel en waarschijnlijk relatief duur 'openbaar vervoer', naast het reguliere autobezit. Op lange termijn zie ik zelfvliegende vervoersmiddelen in de mix komen
  zondag 7 april 2019 @ 23:34:05 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186094568
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 22:03 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Die berichten over compleet zelfrijdende auto's komen af en toe voorbij en doorgaans is het gewoon bullshit. Meer een marketingpraatje dan realiteit.
Ik snap best dat een taxi-bedrijf over twee jaar graag zelfrijdende taxi's heeft zonder personeel. Maar dat is compleet onrealistisch. Iedereen kan zo'n persbericht maken, dat maakt het nog geen waarheid.
komende twee jaar zal alles duidelijk worden


persoonlijk zie ik een soort individueel openbaar vervoer komen

taxibusjes die je ophalen bij je huisdeur en afleveren bij de voordeur van bestemming en goedkoper dan het huidig regulier openbaar vervoer,
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  maandag 8 april 2019 @ 00:30:16 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186095192
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 22:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie het verschil niet :P Ik schreef de OP als dorpeling, niet als stedeling :P

Dat het voor "stedelingen" eerder een succes kan worden omdat parkeerruimte daar een issue is en ritjes vaak kort, ja, dan wil ik het wel op stadsdenken gooien :P
Ja oke, maakt ook niet uit verder.
Waarom ik het niet zie gebeuren is omdat rijden in de stad autonoom nog heel ver weg is. Op een snelweg of provinciale weg kan dat al wel, niveau 2, met een bestuurder die alert is. Waarom het buiten de stad niet kan is omdat in dorpen nooit een voorraad auto's voorradig is, omdat dat veel te duur is en omdat auto's niet autonoom een dorp binnen kunnen rijden tot aan de voordeur. Daar kun je dus niet van op aan. Er wordt veel te makkelijk over gedacht. Een compleet zelfrijdende auto betekent een zelfdenkende auto, dat is voorlopig een brug te ver.
  maandag 8 april 2019 @ 08:25:12 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186096873
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 00:30 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja oke, maakt ook niet uit verder.
Waarom ik het niet zie gebeuren is omdat rijden in de stad autonoom nog heel ver weg is. Op een snelweg of provinciale weg kan dat al wel, niveau 2, met een bestuurder die alert is. Waarom het buiten de stad niet kan is omdat in dorpen nooit een voorraad auto's voorradig is, omdat dat veel te duur is en omdat auto's niet autonoom een dorp binnen kunnen rijden tot aan de voordeur. Daar kun je dus niet van op aan. Er wordt veel te makkelijk over gedacht. Een compleet zelfrijdende auto betekent een zelfdenkende auto, dat is voorlopig een brug te ver.
ik denk dat we weer met paard en wagen gaan rijden
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  maandag 8 april 2019 @ 13:55:45 #22
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186101505
Fantastisch. Iedere rit die je maakt wordt opgeslagen en als je een keertje gemeen doet tegen iemand over de ongetwijfeld 'sociale app' die erbij komt, dan wordt je geband en kan je niet meer rijden :')
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  maandag 8 april 2019 @ 13:58:47 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186101536
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:55 schreef De_Onnoembare het volgende:
Fantastisch. Iedere rit die je maakt wordt opgeslagen en als je een keertje gemeen doet tegen iemand over de ongetwijfeld 'sociale app' die erbij komt, dan wordt je geband en kan je niet meer rijden :')
nu worddt ook iedere positie opgeslagen

en als je autonoom rijd dan kun je zelf niet gemeen rijden
je kunt wel de robot de schuld geven
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  maandag 8 april 2019 @ 14:09:19 #24
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186101656
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nu worddt ook iedere positie opgeslagen

Ligt eraan wat voor auto je hebt. Mijn nieuwe auto ga ik wegdoen trouwens, vind hem te klein en irriteerde me mateloos eraan dat de dealer gewoon van afstand mijn auto zit uit te lezen.

Ik ga maar eens een fijne volledig mechanische klassieker met een gastank erin scoren. Zo iets of zo:

$_85.JPG

Die kan je ook nog zelf eenvoudig onderhouden met standaard-gereedschap.
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_186103545
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 14:09 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor auto je hebt. Mijn nieuwe auto ga ik wegdoen trouwens, vind hem te klein en irriteerde me mateloos eraan dat de dealer gewoon van afstand mijn auto zit uit te lezen.

Ik ga maar eens een fijne volledig mechanische klassieker met een gastank erin scoren. Zo iets of zo:

[ afbeelding ]

Die kan je ook nog zelf eenvoudig onderhouden met standaard-gereedschap.
Mooi spul idd ^O^

Ik wilde vroeger altijd een Suburban O+

used-1985-chevrolet-suburban-25004x4-180-17691249-1-640.jpg

Mooi van lelijkheid.

En niet gedaan natuurlijk, ik zou er op leeglopen.
  maandag 8 april 2019 @ 16:34:37 #26
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186103815
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 16:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mooi spul idd ^O^

Ik wilde vroeger altijd een Suburban O+

[ afbeelding ]

Mooi van lelijkheid.

En niet gedaan natuurlijk, ik zou er op leeglopen.
Als je een beetje handig bent niet hoor. Die oude volledig mechanische auto's zijn goed zelf te onderhouden. Geen chips erin, geen 'motormanagement', geen volledig dichtgeplakte motorruimtes. Gastank erin, amper wegenbelasting en gaan!
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  maandag 8 april 2019 @ 16:35:29 #27
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186103833
12853878-1969-dodge-charger-r-t-std.jpg

O+
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_186104195
quote:
Just the good ol' boys
Never meanin' no harm
Beats all you never saw
Been in trouble with the law
Since the day they was born
  maandag 8 april 2019 @ 17:09:04 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186104383
quote:
probeer die eens te parkeren
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  maandag 8 april 2019 @ 17:17:03 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186104515
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 14:09 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ik ga maar eens een fijne volledig mechanische klassieker met een gastank erin scoren. Zo iets of zo:

[ afbeelding ]

Die kan je ook nog zelf eenvoudig onderhouden met standaard-gereedschap.
Jammer dat je net met een Amerikaan komt aanzeilen. "Standaard" gereedschap :X
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_186104551
We hebben weer genoeg offtopic ;)
  dinsdag 9 april 2019 @ 08:34:13 #32
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186114557
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 17:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

probeer die eens te parkeren
Jij bent zeker zo iemand die al moeite heeft een Aygo te fileparkeren?
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  dinsdag 9 april 2019 @ 09:51:10 #33
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186115344
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 april 2019 08:34 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Jij bent zeker zo iemand die al moeite heeft een Aygo te fileparkeren?
nee , ik heb een vrachtwagen rijbewijs al 40 jaar
(doe er niets meer mee) pensioen

maar verder heb ik een hekel aan lompe auto's
auto is een gebruiksvoorwerp een vervoermiddel

mijn karreke staat ook wel veel weken stil ,
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  dinsdag 9 april 2019 @ 09:52:47 #34
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186115375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee , ik heb een vrachtwagen rijbewijs al 40 jaar
(doe er niets meer mee) pensioen

maar verder heb ik een hekel aan lompe auto's
auto is een gebruiksvoorwerp een vervoermiddel
Exact. Maar tegenwoordig is het een 'beleving' en halve computer aan het worden.
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  dinsdag 9 april 2019 @ 09:53:11 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186115383
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:52 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Exact. Maar tegenwoordig is het een 'beleving' en halve computer aan het worden.
prima toch

laat ik me rijden, hoef ik ook geen rijbewijs meer te verlengen
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  dinsdag 9 april 2019 @ 09:54:04 #36
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_186115399
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

prima toch

laat ik me rijden
Afgrijselijk. Incl. het verplichte 'abonnement' want alles is tegenwoordig een abbo ipv kopen incl. schandalige privacy-schendingen.
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  dinsdag 9 april 2019 @ 09:55:23 #37
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186115411
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:54 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Afgrijselijk. Incl. het verplichte 'abonnement' want alles is tegenwoordig een abbo ipv kopen incl. schandalige privacy-schendingen.
ik vind het goed, neem ik een abonnement op een auto vervoerbundel
maar nu ga ik ff naar de sauna met de karreke
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_186316094
bron: https://tweakers.net/nieuws/151836/toyota-en-softbank-steken-samen-een-miljard-dollar-in-ubers-zelfrijdende-tech.html

quote:
Toyota en Softbank steken samen een miljard dollar in Ubers zelfrijdende tech

Toyota, Denso en de SoftBank Vision Fund investeren gezamenlijk een miljard dollar in Ubers Advanced Technologies Group, het onderdeel van Uber dat technologie voor zelfrijdende auto's ontwikkelt. Denso maakt auto-onderdelen en is in handen van Toyota.

Toyota meldt dat volgens de deal Toyota en Denso gezamenlijk 667 miljoen dollar investeren en de resterende 333 miljoen dollar is afkomstig van Softbank. Het doel van de investering is om de ontwikkeling en vercommercialisering van de geautomatiseerde rideshare-diensten te versnellen, aldus de bedrijven. Als onderdeel van de deal wordt het Uber-onderdeel Advanced Technologies Group verder op afstand van het moederbedrijf geplaatst; ATG wordt een aparte rechtspersoon, al blijft het nog wel verbonden met Uber. Met deze investering wordt ATG gewaardeerd op 7,25 miljard dollar.

Het is niet de eerste keer dat Toyota flinke bedragen steekt in Uber. Dat deed de Japanse fabrikant in augustus vorig jaar ook al met een bedrag van 500 miljoen dollar. Als onderdeel van die deal werd Ubers zelfrijdende technologie geïntegreerd in Toyota Sienna-minibusjes. Deze moeten uiteindelijk onderdeel worden van Ubers ride-hailing-netwerk. In 2016 stak Toyota ook al 300 miljoen dollar in Uber. Tot nu toe heeft Uber Volvo XC90-suv's gebruikt als platform voor het ontwikkelen van technologie voor autonoom rijdende auto's, maar het ligt voor de hand dat Toyota Sienna-auto's daar op termijn ook voor worden ingezet.

De Advanced Technologies Group is vooralsnog bepaald niet in de buurt van winstgevendheid; vorig jaar verloor het bedrijf 3 miljard dollar en ook het aanbieden van ritjes aan passagiers is nog niet aan de orde. Dat laatste hangt onder meer samen met een fataal ongeluk vorig jaar, waarbij een Volvo-suv van Uber betrokken was. Daarbij kwam een voetganger om het leven. De staat Arizona, waar het ongeluk plaatsvond, verbood verdere tests van Uber.
  zaterdag 20 april 2019 @ 02:42:42 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186322425
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:51 schreef michaelmoore het volgende:

auto is een gebruiksvoorwerp een vervoermiddel
Spreek voor jezelf. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 20 april 2019 @ 08:07:34 #40
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186323396
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 02:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf. :)
Ja klopt
ik rij er soms weken niet in zeker in de zomer niet
als ie afbrandt vind ik het ook goed
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_186409317
quote:
Topman Elon Musk: ‘Tesla komt binnen twee jaar met auto zonder stuur’

Tesla's CEO Elon Musk zei deze week dat de autofabrikant binnen twee jaar een auto zonder stuur zal leveren. Volgens Musk zullen klanten na verloop van tijd niet anders meer willen.

Volgens Musk is Tesla heel dicht bij volledig zelfrijdend de weg op gaan. In tegenstelling tot de meeste andere bedrijven die werken aan zelfrijdende auto's, integreert Tesla de techniek van autonome auto's nu al in voertuigen voor klanten. Die kunnen deze nu nog gebruiken als reguliere auto’s, maar ze zijn al voorzien van de hardware die nodig is om uiteindelijk zelf te kunnen rijden met toekomstige software-updates.

Dat is een compleet andere benadering dan bedrijven zoals Waymo of Uber, die werken aan voertuigen die uitsluitend zijn gebouwd voor autonome deeltaxi's. Elon Musk zei dat ze uiteindelijk het stuur kunnen verwijderen en het gat afdoppen dat hierdoor ontstaat. ,,Ik denk dat er een overgangsperiode zal zijn waarin mensen de besturing van de robot-taxi kunnen overnemen, maar zodra de regelgeving het goed vindt, zal het stuur worden verwijderd", aldus Musk.

Velen speculeerden dat Tesla’s Model 3 interieur zo was ontwikkeld dat het net zo goed oogt met als zonder stuurwiel. Musk wil niet zeggen of het gaat om de Model 3, maar voorspelde dat ‘consumenten zullen eisen dat ‘mensen deze twee ton zware moordmachines niet langer mogen besturen’ en dat het daarom is het logisch om het stuur te verwijderen en computers de boel over te laten nemen.

Het voornemen om het stuur te verwijderen past in Musks plannen om Tesla-eigenaren vanaf volgend jaar al de mogelijkheid te bieden om hun auto’s te verhuren als zelfrijdende deeltaxi’s. Tesla-bezitters kunnen op die manier geld verdienen op het moment dat ze er zelf geen gebruik van maken. Toch zijn experts kritisch, want het zou het niet de eerst keer zijn dat Musk zijn belofte niet, of niet op tijd inlost.

https://www.ad.nl/auto/to(...)nder-stuur~a462eda4/
  donderdag 25 april 2019 @ 06:40:58 #42
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186411336
quote:
. Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.
Dat doe ik al 20 jaar. Leve de trein *G*
- Maak georganiseerde religie verboden
- Voer geboortebeperking wereldwijd in
- Stop met het verbranden van fossiele brandstoffen
Misschien heeft ons nageslacht dan nog een kans
pi_186412106
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
Niemand wil straks nog een Tesla.

https://www.ad.nl/auto/te(...)auto-china~a13236bc/
Ok, een autobrand.
Wat is de relevantie van jouw post voor dit topic?
pi_186412164
We take a closer look at Tesla's Full Self-driving Demo that took place on Tesla Autonomy Day:

pi_186428729
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 09:07 schreef MaGNeT het volgende:
We take a closer look at Tesla's Full Self-driving Demo that took place on Tesla Autonomy Day:

Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.
pi_186431820
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
Niemand wil straks nog een Tesla.

https://www.ad.nl/auto/te(...)auto-china~a13236bc/
Want andere auto’s branden niet?
  vrijdag 26 april 2019 @ 08:30:14 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186431865
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 23:28 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.
Als de autonome auto slechts 10% van de ongelukken heeft ivm nu, dan is er al een wereld gewonnen

quote:
Het voornemen om het stuur te verwijderen past in Musks plannen om Tesla-eigenaren vanaf volgend jaar al de mogelijkheid te bieden om hun auto's te verhuren als zelfrijdende deeltaxi's. Tesla-bezitters kunnen op die manier geld verdienen op het moment dat ze er zelf geen gebruik van maken.
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_186431986
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 23:28 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.
Het idee is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.

Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
pi_186432333
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:43 schreef knoopie het volgende:

Het idee is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.

Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
Standarisering is enorm belangrijk voor autonoom rijden. Om te beginnen de weginrichting. Die zeker in Nederland meer en meer een zooitje wordt.

Ben vandaag weer Nederland aan het doorcrossen en je komt echt werkelijk alles tegen. Het waarom ontgaat mij.
  zaterdag 27 april 2019 @ 18:34:54 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186462689
- weg, compleet irrelevant -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 28-04-2019 13:50:51 ]
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_186923783
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html

quote:
Zweeds bedrijf test zelfrijdende vrachtwagen op openbare weg
In Zweden is Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af op een lage snelheid in een industriezone.

De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo'n driehonderd meter, van een warenhuis naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.

Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85km/u rijdt hij tijdens de test amper 5km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriezone. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200km.

Bij het pilotproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO₂-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.

Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.

Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:

  zaterdag 18 mei 2019 @ 09:31:09 #53
152283 totalvamp
Tell your world!
pi_186924054
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
pi_186924073
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:31 schreef totalvamp het volgende:
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
Ze hebben wel camera's rondom én het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat op afstand in de gaten te houden. Dankzij GPS kan je gelijk de locatie doorgeven aan politie.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')