Er zijn ook mensen die stug vasthouden aan analoog fotograferen, het draaien van LP's en cassettebandjes, paardrijden, het sleutelen aan en rijden in oldtimers.quote:Op zondag 7 april 2019 20:50 schreef LorneMalvo het volgende:
Is er al gesproken over dat mensen autorijden ook zien als recreatie ipv alleen maar van vervoer van a naar b. Het geeft voor veel mensen kleur aan het leven. Die specifieke en menselijke behoefte zal blijven bestaan.
https://www.zelfrijdendve(...)nde-autos-in-londen/quote:Op zondag 7 april 2019 21:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit wel typisch een stads denkbeeld.
Je moet niet vergeten dat zeker de helft van de westerse bevolking niet op een kluitje woont. Daarom denk ik dat zoiets op kleinere schaal wel gaat gebeuren, maar landelijk nog heel lang gaat duren.
Die vrijheid niet afhankelijk te zijn van een instantie voor je vervoer is veel waard. En een zelfrijdende auto op niveau 5, echt compleet autonoom is nog ver weg, decennia ver weg.
quote:Taxibedrijf Addison Lee Group gaat een samenwerking aan met Oxbotica voor het ontwikkelen van autonoom vervoer in Londen. Doel van de samenwerking met de softwareontwikkelaar is om over drie jaar (in 2021) een aantal zelfrijdende auto's op de weg te hebben in Londen.
Meldt zich vanuit een Fries dorpje op minimaal 20km van een stad.quote:Op zondag 7 april 2019 21:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dit wel typisch een stads denkbeeld.
Je moet niet vergeten dat zeker de helft van de westerse bevolking niet op een kluitje woont. Daarom denk ik dat zoiets op kleinere schaal wel gaat gebeuren, maar landelijk nog heel lang gaat duren.
Die vrijheid niet afhankelijk te zijn van een instantie voor je vervoer is veel waard. En een zelfrijdende auto op niveau 5, echt compleet autonoom is nog ver weg, decennia ver weg.
Je hebt 'zelfrijdende' en zelfrijdende auto's. Een compleet zelfrijdende auto midden in een drukke stad in 2021 is onmogelijk. Alleen al omdat er geen wetgeving voor is. Als je een beetje volgt wat er op technologisch gebied allemaal gebeurt, dan weet je ook dat zo'n auto niet 99% veilig moet zijn, maar 99,999%. Dat is gewoon te veel gevraagd voor de komende jaren.quote:Op zondag 7 april 2019 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.zelfrijdendve(...)nde-autos-in-londen/
[..]
er zal wel veel beter in de baan gehouden worden, op linker baan zou 130 zeker mogelijk zijnquote:Op zondag 7 april 2019 21:57 schreef daNpy het volgende:
Ik denk juist dat het haalbaarder is om zelfrijdende auto's op de snelweg / lange afstanden te hebben.
Veel minder externe invloeden, snelheid kan omhoog, zelfs meer comfort.
neee , als er maar 10% van de aanrijdingen zijn dan is goedquote:Op zondag 7 april 2019 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je hebt 'zelfrijdende' en zelfrijdende auto's. Een compleet zelfrijdende auto midden in een drukke stad in 2021 is onmogelijk. Alleen al omdat er geen wetgeving voor is. Als je een beetje volgt wat er op technologisch gebied allemaal gebeurt, dan weet je ook dat zo'n auto niet 99% veilig moet zijn, maar 99,999%. Dat is gewoon te veel gevraagd voor de komende jaren.
Ik reageer dan ook op je OP en niet op jou persoonlijkquote:Op zondag 7 april 2019 21:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Meldt zich vanuit een Fries dorpje op minimaal 20km van een stad.
Die berichten over compleet zelfrijdende auto's komen af en toe voorbij en doorgaans is het gewoon bullshit. Meer een marketingpraatje dan realiteit.quote:Op zondag 7 april 2019 22:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
neee , als er maar 10% van de aanrijdingen zijn dan is goed
Ik zie het verschil nietquote:Op zondag 7 april 2019 22:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik reageer dan ook op je OP en niet op jou persoonlijk
Het gros is niet ondenkbaar inderdaad. Maar ik verwacht niet dat de zelfrijdende invasie autobezit overbodig maakt. Autobezit zal anders gemotiveerd zijn. Derhalve 'nee' gestemd.quote:Op zondag 7 april 2019 21:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die stug vasthouden aan analoog fotograferen, het draaien van LP's en cassettebandjes, paardrijden, het sleutelen aan en rijden in oldtimers.
Uiteraard blijven er altijd uitzonderingen op de massa.
Je moet de topic titel "einde van autobezit nabij" ook niet te letterlijk nemen maar ik verwacht dat er voor het gros van de mensen weinig animo meer is om een auto te bezitten als je er 24/7 over kan beschikken en hem niet meer zelf kan besturen.
komende twee jaar zal alles duidelijk wordenquote:Op zondag 7 april 2019 22:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Die berichten over compleet zelfrijdende auto's komen af en toe voorbij en doorgaans is het gewoon bullshit. Meer een marketingpraatje dan realiteit.
Ik snap best dat een taxi-bedrijf over twee jaar graag zelfrijdende taxi's heeft zonder personeel. Maar dat is compleet onrealistisch. Iedereen kan zo'n persbericht maken, dat maakt het nog geen waarheid.
Ja oke, maakt ook niet uit verder.quote:Op zondag 7 april 2019 22:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zie het verschil nietIk schreef de OP als dorpeling, niet als stedeling
Dat het voor "stedelingen" eerder een succes kan worden omdat parkeerruimte daar een issue is en ritjes vaak kort, ja, dan wil ik het wel op stadsdenken gooien
ik denk dat we weer met paard en wagen gaan rijdenquote:Op maandag 8 april 2019 00:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja oke, maakt ook niet uit verder.
Waarom ik het niet zie gebeuren is omdat rijden in de stad autonoom nog heel ver weg is. Op een snelweg of provinciale weg kan dat al wel, niveau 2, met een bestuurder die alert is. Waarom het buiten de stad niet kan is omdat in dorpen nooit een voorraad auto's voorradig is, omdat dat veel te duur is en omdat auto's niet autonoom een dorp binnen kunnen rijden tot aan de voordeur. Daar kun je dus niet van op aan. Er wordt veel te makkelijk over gedacht. Een compleet zelfrijdende auto betekent een zelfdenkende auto, dat is voorlopig een brug te ver.
nu worddt ook iedere positie opgeslagenquote:Op maandag 8 april 2019 13:55 schreef De_Onnoembare het volgende:
Fantastisch. Iedere rit die je maakt wordt opgeslagen en als je een keertje gemeen doet tegen iemand over de ongetwijfeld 'sociale app' die erbij komt, dan wordt je geband en kan je niet meer rijden
Ligt eraan wat voor auto je hebt. Mijn nieuwe auto ga ik wegdoen trouwens, vind hem te klein en irriteerde me mateloos eraan dat de dealer gewoon van afstand mijn auto zit uit te lezen.quote:Op maandag 8 april 2019 13:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu worddt ook iedere positie opgeslagen
Mooi spul iddquote:Op maandag 8 april 2019 14:09 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor auto je hebt. Mijn nieuwe auto ga ik wegdoen trouwens, vind hem te klein en irriteerde me mateloos eraan dat de dealer gewoon van afstand mijn auto zit uit te lezen.
Ik ga maar eens een fijne volledig mechanische klassieker met een gastank erin scoren. Zo iets of zo:
[ afbeelding ]
Die kan je ook nog zelf eenvoudig onderhouden met standaard-gereedschap.
Als je een beetje handig bent niet hoor. Die oude volledig mechanische auto's zijn goed zelf te onderhouden. Geen chips erin, geen 'motormanagement', geen volledig dichtgeplakte motorruimtes. Gastank erin, amper wegenbelasting en gaan!quote:Op maandag 8 april 2019 16:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mooi spul idd![]()
Ik wilde vroeger altijd een Suburban![]()
[ afbeelding ]
Mooi van lelijkheid.
En niet gedaan natuurlijk, ik zou er op leeglopen.
Just the good ol' boysquote:
probeer die eens te parkerenquote:
Jammer dat je net met een Amerikaan komt aanzeilen. "Standaard" gereedschapquote:Op maandag 8 april 2019 14:09 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik ga maar eens een fijne volledig mechanische klassieker met een gastank erin scoren. Zo iets of zo:
[ afbeelding ]
Die kan je ook nog zelf eenvoudig onderhouden met standaard-gereedschap.
Jij bent zeker zo iemand die al moeite heeft een Aygo te fileparkeren?quote:
nee , ik heb een vrachtwagen rijbewijs al 40 jaarquote:Op dinsdag 9 april 2019 08:34 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Jij bent zeker zo iemand die al moeite heeft een Aygo te fileparkeren?
Exact. Maar tegenwoordig is het een 'beleving' en halve computer aan het worden.quote:Op dinsdag 9 april 2019 09:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , ik heb een vrachtwagen rijbewijs al 40 jaar
(doe er niets meer mee) pensioen
maar verder heb ik een hekel aan lompe auto's
auto is een gebruiksvoorwerp een vervoermiddel
prima tochquote:Op dinsdag 9 april 2019 09:52 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Exact. Maar tegenwoordig is het een 'beleving' en halve computer aan het worden.
Afgrijselijk. Incl. het verplichte 'abonnement' want alles is tegenwoordig een abbo ipv kopen incl. schandalige privacy-schendingen.quote:
ik vind het goed, neem ik een abonnement op een auto vervoerbundelquote:Op dinsdag 9 april 2019 09:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Afgrijselijk. Incl. het verplichte 'abonnement' want alles is tegenwoordig een abbo ipv kopen incl. schandalige privacy-schendingen.
quote:Toyota en Softbank steken samen een miljard dollar in Ubers zelfrijdende tech
Toyota, Denso en de SoftBank Vision Fund investeren gezamenlijk een miljard dollar in Ubers Advanced Technologies Group, het onderdeel van Uber dat technologie voor zelfrijdende auto's ontwikkelt. Denso maakt auto-onderdelen en is in handen van Toyota.
Toyota meldt dat volgens de deal Toyota en Denso gezamenlijk 667 miljoen dollar investeren en de resterende 333 miljoen dollar is afkomstig van Softbank. Het doel van de investering is om de ontwikkeling en vercommercialisering van de geautomatiseerde rideshare-diensten te versnellen, aldus de bedrijven. Als onderdeel van de deal wordt het Uber-onderdeel Advanced Technologies Group verder op afstand van het moederbedrijf geplaatst; ATG wordt een aparte rechtspersoon, al blijft het nog wel verbonden met Uber. Met deze investering wordt ATG gewaardeerd op 7,25 miljard dollar.
Het is niet de eerste keer dat Toyota flinke bedragen steekt in Uber. Dat deed de Japanse fabrikant in augustus vorig jaar ook al met een bedrag van 500 miljoen dollar. Als onderdeel van die deal werd Ubers zelfrijdende technologie geïntegreerd in Toyota Sienna-minibusjes. Deze moeten uiteindelijk onderdeel worden van Ubers ride-hailing-netwerk. In 2016 stak Toyota ook al 300 miljoen dollar in Uber. Tot nu toe heeft Uber Volvo XC90-suv's gebruikt als platform voor het ontwikkelen van technologie voor autonoom rijdende auto's, maar het ligt voor de hand dat Toyota Sienna-auto's daar op termijn ook voor worden ingezet.
De Advanced Technologies Group is vooralsnog bepaald niet in de buurt van winstgevendheid; vorig jaar verloor het bedrijf 3 miljard dollar en ook het aanbieden van ritjes aan passagiers is nog niet aan de orde. Dat laatste hangt onder meer samen met een fataal ongeluk vorig jaar, waarbij een Volvo-suv van Uber betrokken was. Daarbij kwam een voetganger om het leven. De staat Arizona, waar het ongeluk plaatsvond, verbood verdere tests van Uber.
Spreek voor jezelf.quote:Op dinsdag 9 april 2019 09:51 schreef michaelmoore het volgende:
auto is een gebruiksvoorwerp een vervoermiddel
Ja kloptquote:
quote:Topman Elon Musk: ‘Tesla komt binnen twee jaar met auto zonder stuur’
Tesla's CEO Elon Musk zei deze week dat de autofabrikant binnen twee jaar een auto zonder stuur zal leveren. Volgens Musk zullen klanten na verloop van tijd niet anders meer willen.
Volgens Musk is Tesla heel dicht bij volledig zelfrijdend de weg op gaan. In tegenstelling tot de meeste andere bedrijven die werken aan zelfrijdende auto's, integreert Tesla de techniek van autonome auto's nu al in voertuigen voor klanten. Die kunnen deze nu nog gebruiken als reguliere auto’s, maar ze zijn al voorzien van de hardware die nodig is om uiteindelijk zelf te kunnen rijden met toekomstige software-updates.
Dat is een compleet andere benadering dan bedrijven zoals Waymo of Uber, die werken aan voertuigen die uitsluitend zijn gebouwd voor autonome deeltaxi's. Elon Musk zei dat ze uiteindelijk het stuur kunnen verwijderen en het gat afdoppen dat hierdoor ontstaat. ,,Ik denk dat er een overgangsperiode zal zijn waarin mensen de besturing van de robot-taxi kunnen overnemen, maar zodra de regelgeving het goed vindt, zal het stuur worden verwijderd", aldus Musk.
Velen speculeerden dat Tesla’s Model 3 interieur zo was ontwikkeld dat het net zo goed oogt met als zonder stuurwiel. Musk wil niet zeggen of het gaat om de Model 3, maar voorspelde dat ‘consumenten zullen eisen dat ‘mensen deze twee ton zware moordmachines niet langer mogen besturen’ en dat het daarom is het logisch om het stuur te verwijderen en computers de boel over te laten nemen.
Het voornemen om het stuur te verwijderen past in Musks plannen om Tesla-eigenaren vanaf volgend jaar al de mogelijkheid te bieden om hun auto’s te verhuren als zelfrijdende deeltaxi’s. Tesla-bezitters kunnen op die manier geld verdienen op het moment dat ze er zelf geen gebruik van maken. Toch zijn experts kritisch, want het zou het niet de eerst keer zijn dat Musk zijn belofte niet, of niet op tijd inlost.
https://www.ad.nl/auto/to(...)nder-stuur~a462eda4/
Dat doe ik al 20 jaar. Leve de treinquote:. Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.
Ok, een autobrand.quote:Op donderdag 25 april 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
Niemand wil straks nog een Tesla.
https://www.ad.nl/auto/te(...)auto-china~a13236bc/
Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.quote:Op donderdag 25 april 2019 09:07 schreef MaGNeT het volgende:
We take a closer look at Tesla's Full Self-driving Demo that took place on Tesla Autonomy Day:
Want andere auto’s branden niet?quote:Op donderdag 25 april 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
Niemand wil straks nog een Tesla.
https://www.ad.nl/auto/te(...)auto-china~a13236bc/
Als de autonome auto slechts 10% van de ongelukken heeft ivm nu, dan is er al een wereld gewonnenquote:Op donderdag 25 april 2019 23:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.
quote:Het voornemen om het stuur te verwijderen past in Musks plannen om Tesla-eigenaren vanaf volgend jaar al de mogelijkheid te bieden om hun auto's te verhuren als zelfrijdende deeltaxi's. Tesla-bezitters kunnen op die manier geld verdienen op het moment dat ze er zelf geen gebruik van maken.
Het idee is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.quote:Op donderdag 25 april 2019 23:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Ik zou weleens willen zien hoe ze omgaan met een onverwacht gevaarlijke situatie.
Standarisering is enorm belangrijk voor autonoom rijden. Om te beginnen de weginrichting. Die zeker in Nederland meer en meer een zooitje wordt.quote:Op vrijdag 26 april 2019 08:43 schreef knoopie het volgende:
Het idee is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.
Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.quote:Zweeds bedrijf test zelfrijdende vrachtwagen op openbare weg
In Zweden is Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af op een lage snelheid in een industriezone.
De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo'n driehonderd meter, van een warenhuis naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.
Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85km/u rijdt hij tijdens de test amper 5km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriezone. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200km.
Bij het pilotproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO₂-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.
Ze hebben wel camera's rondom én het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat op afstand in de gaten te houden. Dankzij GPS kan je gelijk de locatie doorgeven aan politie.quote:Op zaterdag 18 mei 2019 09:31 schreef totalvamp het volgende:
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
quote:Fatale crash Uber-auto kwam doordat software overstekende voetganger niet zag
De zelfrijdende Volvo XC90-auto van Uber die in maart vorig jaar in de VS betrokken was bij een fataal ongeluk met een voetganger, bleek software aan boord te hebben die onvoldoende in staat was om rekening te houden met voetgangers die op onbedoelde plekken de weg oversteken.
De Amerikaanse National Transportation Safety Board meldt in een vrijgegeven document dat dat de Uber-auto niet de software aan boord had om te reageren op voetgangers die aan jaywalking doen, oftewel voetgangers die op 'onwettige wijze' een weg oversteken op een plek waar bijvoorbeeld geen zebrapad of oversteekplaats is.
Binnen twee weken publiceert de NTSB zijn volledige rapport over de crash van 18 maart 2018, waarbij in het Amerikaanse Tempe een 49-jarige vrouw om het leven kwam toen ze in het donker de weg overstak op een plek waar geen overgang was. Ze had een fiets aan de hand toen ze weg overstak.
Dat laatste bleek ook een noodlottig element. De Volvo-auto reed nog 70km/u toen de vrouw werd aangereden. Toen de auto haar detecteerde, op 5,6 seconden voor de impact, werd de vrouw als een voertuig aangeduid. Vervolgens verandert het brein van de auto dat in 'overige' en weer terug naar voertuig; dat patroon herhaalde zich nog twee keer. Pas op 1,2 seconden voor de crash herkende het systeem de situatie correct.
Met die resterende 1,2 seconden speling had het systeem de remmen kunnen activeren, maar technici van Uber bleken een ingebouwd Volvo-remsysteem te hebben uitgeschakeld. De automaker gaf eerder aan dat dat systeem het ongeluk wellicht zelfs had kunnen voorkomen. Uber-technici hadden dit uitgeschakeld, omdat het onveilig zou zijn als de auto twee actieve softwaresystemen zou hebben die parallel aan elkaar opereren.
Het NTSB-rapport bevestigt verder dat er een vertraging van een seconde in de software was ingebouwd tussen het detecteren van een situatie waarin een crash waarschijnlijk is en het reageren daarop. Uber had dit gedaan, omdat het bedrijf bang was voor teveel false positives. Tijdens de 1,2 seconden voor de impact leidde dat ertoe dat de auto niet de remmen activeerde, omdat het de aard van het gevaar eerst verifieerde. De aanwezige bestuurder van de Volvo keek op dat moment niet op de weg. Met 0,2 seconden te gaan gaf de auto een geluidswaarschuwing, waarna de bestuurder het stuur ter hand nam, maar ze remde pas een seconde nadat de botsing al had plaatsgevonden.
In het onderzoeksrapport staat dat Uber inmiddels veranderingen heeft doorgevoerd aan zijn veiligheidsprogramma. Verder heeft het bedrijf de training van veiligheidschauffeurs aangescherpt en rijden er nu steeds twee personen in de zelfrijdende auto's.
Inderdaad, nu ik veel met de autopilot rijdt valt dat eigenlijk pas op. Man.. 60km wegen met strepen aan de zijkant... BLOED irritant.quote:Op vrijdag 26 april 2019 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.
Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
toen was er ook nog geen navigatiesoftware ?quote:Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
Het mooiste is dat die zelfrijdende bus van straks geen spoelen nodig heeftquote:Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
bron: https://tweakers.net/nieuws/172388/amazon-dochter-zoox-heeft-groen-licht-voor-tests-zelfrijdende-autos-op-wegen-vs.htmlquote:Amazon-dochter Zoox heeft groen licht voor tests zelfrijdende auto's op wegen VS
Zoox, het bedrijf dat zelfrijdende auto's maakt en sinds drie maanden eigendom is van Amazon, heeft toestemming om zelfrijdende auto's te testen op specifieke wegen in Californië. Het mag dat doen zonder dat er een persoon in de wagen moet zitten.
Zoox prototypeZoox heeft toestemming om twee zelfrijdende auto's los te laten op specifieke straten om het Zoox-hoofdkwartier heen. Dat ligt tussen San Francisco en Silicon Valley in. Mogelijk gaat Zoox hierbij zijn zelf ontworpen auto gebruiken. Die is volledig elektrisch en heeft stuurwielen voor en achter, zo is te zien op de Zoox-website.
Amazon nam het zes jaar oude Zoox in juni over voor een bedrag van naar verluidt meer dan een miljard euro en maakte daarmee zijn entree op de markt van zelfrijdende auto's. De concurrentie daar bestaat uit bedrijven als Alphabet-bedrijf Waymo, Uber, Tesla, Lyft en meer.
oudere mensen wachten op de zelfrijdende auto, zowel figuurlijk als letterlijk en dat hoeft niet persee eigendom te zijn ,, het OV is onwennig voor veel ouderenquote:Op maandag 21 september 2020 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
Interessant topic..
Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.
Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..
Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
Autobezit neemt juist sterk af. Het is steeds meer (private)lease.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:29 schreef De_Onnoembare het volgende:
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Dat kan spannend worden.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.
Aan de andere kant kan je wel altijd de auto voor de deur krijgen die past bij wat je gaat doen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:50 schreef qajariaq het volgende:
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.
Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.
ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Belastingen zijn altijd onderhevig geweest aan veranderingen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.
ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Zoiets. In principe betalen bedrijven als Waymo dan de belastingen en rekenen dat gewoon door in de kilometerprijs.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:11 schreef fathank het volgende:
[..]
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Ik denk inderdaad dat de overheid daar niks op weet te verzinnenquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.
het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
Voordeel is dat zo'n auto de hele dag op pad kan zijn. Terwijl jij op je werk bent, vervoert die auto ondertussen weer andere mensen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.
het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
We rijden vrijwel allemaal al rond met "kastjes" in onze auto's.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
ach er is toch maar 1 manier om kilometerheffing op te leggen en dat is aan de pomp.
hoe dat dan met elektrische auto's moet weet ik niet maar die ontspringen de dans vast wel weer.
een kastje in je auto .... dat gaat er niet in bij de Nederlander. niet alleen vanwege privacy
Ik wil nietsquote:Op dinsdag 22 september 2020 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe wil je dan kilometerheffing uitvoeren.
als dat met mijn eigen device mag dan ben ik voor. denk niet dat ik dan veel hoef te betalen.
quote:Waymo, the driverless car unit of Google’s parent company Alphabet, has launched a driverless taxi service to the public for the first time.
The new service will first be offered in Phoenix, Arizona, as Alphabet looks to finally transform its robot driving unit into a revenue-generating business.
Waymo said it will start offering the taxis within the next few weeks to anyone who downloads their app and wants a lift within the 50 square mile area of Phoenix.
The vehicle upon which the technology is built into has changed considerably over the years. In 2015, Waymo was relying on the Beetle-esque “Firefly”. Now the company uses a Chrysler Pacifica minivan to offer lifts.
The company started testing a fully driverless ride service in Phoenix some three years ago. Between five and 10 percent of rides through its service so far in 2020 have been taken in fully driverless vehicles by an exclusive group of riders who signed non-disclosure agreements.
“We’ve been gathering key learnings from these riders on how to optimize our driverless service experience and continuously improve it,” it said in a blog post on Thursday.
“We also began to offer more people access to our public Waymo One service, with a vehicle operator monitoring the ride.”
The company added that all of its vehicles would be fully driverless “in the near term”.
During a conference call Waymo chief executive John Krafcik did not reveal when the company would expand beyond Phoenix, but said he would “love” to bring it to California.
In December, the Alphabet-owned firm snapped up UK start-up Latent Logic as part of its plans to launch its first European research hub in Oxford.
Latent, set up by Oxford academics, builds highly-realistic simulations of roads and cars that can be used to train AI software for driverless vehicles.
Earlier this year, Waymo raised more than $3bn (£2.28bn), largely from outside investors. The launch of the driverless service has allowed it to get a jump on rivals, who have yet to offer the service to the public.
Both Amazon and Uber have also invested heavily in automated vehicles, however the latter was hit with a set back by a fatal accident that involved a test vehicle in 2018.
Natuurlijk heb ik het filmpje bekeken, ik post alleen filmpjes die ik heb bekeken en als ze de moeite waard zijn voor dit topic.quote:Op maandag 12 oktober 2020 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je het filmpje bekeken? Er staat dat de eerste proef met taxi's zonder bestuurder is gestopt omdat er een voetganger was doodgereden.
Zoiets als dat de Stint verboden is en een ander bedrijf met hetzelfde idee is gekomen.
Er zullen nog meer fouten en ongelukken plaatsvinden met autonoom auto. Dus ik vind dat men gewoon door moet testen en blijven ontwikkelen. Auto moet gewoon leren objecten herkennen en maatregel nemen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 09:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik het filmpje bekeken, ik post alleen filmpjes die ik heb bekeken en als ze de moeite waard zijn voor dit topic.
Dat ongeluk met die voetganger is van 2,5 jaar terug en dat betrof een Uber, niet Waymo en alleen de proef met Uber is (hangende het onderzoek) destijds tijdelijk gestopt.
Waymo is al sinds 2005 bezig, is van Google. Daarnaast zijn er nog enkele bedrijven (waaronder Zoox van Amazon) bezig met autonome auto's.
Overigens is het ongeluk met die voetganger nogal bijzonder, het was niet bij een oversteekplaats maar op een random plek met dubbele banen waar auto's zo'n 70km/u reden.
Bovendien was de bestuurder met haar telefoon bezig, terwijl zij had moeten ingrijpen. Er zat niet voor niets een bestuurder, aangezien Uber nog aan het testen was en het dus nog geen foutloos zelfrijdende auto is.
De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.quote:Op maandag 12 oktober 2020 11:31 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Er zullen nog meer fouten en ongelukken plaatsvinden met autonoom auto. Dus ik vind dat men gewoon door moet testen en blijven ontwikkelen. Auto moet gewoon leren objecten herkennen en maatregel nemen.
Dat is ook de mogelijkheid. We moeten straks ook leren omgaan met zelfrijdend auto. Ook kan er een soort APK-kalibreren komen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 11:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.
Het hele idee achter dit topic is juist dat autobezit afneemt naarmate er meer-en-meer autonome auto's op de weg komen, waardoor particulieren er niet zo snel 1 zullen bezitten (zie ook de OP).quote:Op maandag 12 oktober 2020 11:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.
Hoe is dat uiteindelijk verlopen. Ik bedoel, als je een aanrijding hebt dan vul je samen het Europees schadeformulier in. kunnen zelf-rijdende auto's ook zelf het schadeformulier invullen?quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat is ook de mogelijkheid. We moeten straks ook leren omgaan met zelfrijdend auto. Ook kan er een soort APK-kalibreren komen.
Vergeet ook niet dat in die filmpje in donker omgeving afspeelde. De bestuurders had dat ook niet kunnen voorkomen. Ze zag het pas op aller laatste moment aan te komen. Hard remmen zouden de fietser niet gered.
De sensoren konden wel. Maar toch.
Als auto's level 5 zelf rijden en er geen stuurwiel meer in zit, dan draait de fabrikant op voor de aansprakelijkheid.quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Hoe is dat uiteindelijk verlopen. Ik bedoel, als je een aanrijding hebt dan vul je samen het Europees schadeformulier in. kunnen zelf-rijdende auto's ook zelf het schadeformulier invullen?
gaat de fabrikant opdraaien voor de schuld?
Het idee achter de zelfrijdende auto's is juist dat ze een heel sober interieur krijgen dat makkelijk reinigbaar is.quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
in 2020 is de occasionverkoop helemaal los gegaan. blijkbaar wilt niemand met een doekje voor je smoel reizen.
leen- of deelauto's. niets voor mij. je hebt van die mensen die uit hun neus iets halen en dat achterlaten op je dashboard. geef mij maar mijn eigen auto.
Ik probeer te begrijpen wat je reactie te maken heeft met het topic.quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:55 schreef BoneThugss het volgende:
De prius is onderhand meer dan 20 jaar oud. Zolang VAG en Toyota beide alleen al 10 miljoen auto's op fossiele brandstoffen produceren zie ik het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Vanaf 2030 mogen men alle nieuwe auto met alleen elektrische, waterstof aandrijving te kopen. Dus vanaf 2030 zullen fabrikanten juist meer elektrische of waterstof gaan produceren. Tot met 2030 zullen ze nog wel benzine en diesels blijven produceren voor Europa. Pas in 2050 is de verkoop van benzine en diesel aan de banden.quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:55 schreef BoneThugss het volgende:
De prius is onderhand meer dan 20 jaar oud. Zolang VAG en Toyota beide alleen al 10 miljoen auto's op fossiele brandstoffen produceren zie ik het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |