abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 april 2019 @ 18:34:54 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186462689
- weg, compleet irrelevant -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 28-04-2019 13:50:51 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_186923783
bron: https://tweakers.net/nieuws/152926/zweeds-bedrijf-test-zelfrijdende-vrachtwagen-op-openbare-weg.html

quote:
Zweeds bedrijf test zelfrijdende vrachtwagen op openbare weg
In Zweden is Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af op een lage snelheid in een industriezone.

De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo'n driehonderd meter, van een warenhuis naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.

Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85km/u rijdt hij tijdens de test amper 5km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriezone. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200km.

Bij het pilotproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO₂-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.

Hoewel het project nog een lange weg te gaan heeft, ook wel een indicatie dat het misschien niet zo slim meer is om nu nog de opleiding tot professioneel chauffeur te gaan doen.

Ook Volvo is bezig met iets vergelijkbaars:

pi_186924054
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
pi_186924073
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 09:31 schreef totalvamp het volgende:
lekker makkelijk overvallen dat soort transporten. gewoon inboxen en de boel leeghalen, niemand in de buurt.
Ze hebben wel camera's rondom én het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat op afstand in de gaten te houden. Dankzij GPS kan je gelijk de locatie doorgeven aan politie.
pi_189812737
Nu ruim 1,5 jaar na het ongeluk met een zelfrijdende UBER vs voetganger is er een eindrappport:

Het betreffende document: https://www.documentcloud.org/documents/6540547-629713.html

bron: https://tweakers.net/nieuws/159540/fatale-crash-uber-auto-kwam-doordat-software-overstekende-voetganger-niet-zag.html

quote:
Fatale crash Uber-auto kwam doordat software overstekende voetganger niet zag
De zelfrijdende Volvo XC90-auto van Uber die in maart vorig jaar in de VS betrokken was bij een fataal ongeluk met een voetganger, bleek software aan boord te hebben die onvoldoende in staat was om rekening te houden met voetgangers die op onbedoelde plekken de weg oversteken.

De Amerikaanse National Transportation Safety Board meldt in een vrijgegeven document dat dat de Uber-auto niet de software aan boord had om te reageren op voetgangers die aan jaywalking doen, oftewel voetgangers die op 'onwettige wijze' een weg oversteken op een plek waar bijvoorbeeld geen zebrapad of oversteekplaats is.

Binnen twee weken publiceert de NTSB zijn volledige rapport over de crash van 18 maart 2018, waarbij in het Amerikaanse Tempe een 49-jarige vrouw om het leven kwam toen ze in het donker de weg overstak op een plek waar geen overgang was. Ze had een fiets aan de hand toen ze weg overstak.

Dat laatste bleek ook een noodlottig element. De Volvo-auto reed nog 70km/u toen de vrouw werd aangereden. Toen de auto haar detecteerde, op 5,6 seconden voor de impact, werd de vrouw als een voertuig aangeduid. Vervolgens verandert het brein van de auto dat in 'overige' en weer terug naar voertuig; dat patroon herhaalde zich nog twee keer. Pas op 1,2 seconden voor de crash herkende het systeem de situatie correct.

Met die resterende 1,2 seconden speling had het systeem de remmen kunnen activeren, maar technici van Uber bleken een ingebouwd Volvo-remsysteem te hebben uitgeschakeld. De automaker gaf eerder aan dat dat systeem het ongeluk wellicht zelfs had kunnen voorkomen. Uber-technici hadden dit uitgeschakeld, omdat het onveilig zou zijn als de auto twee actieve softwaresystemen zou hebben die parallel aan elkaar opereren.

Het NTSB-rapport bevestigt verder dat er een vertraging van een seconde in de software was ingebouwd tussen het detecteren van een situatie waarin een crash waarschijnlijk is en het reageren daarop. Uber had dit gedaan, omdat het bedrijf bang was voor teveel false positives. Tijdens de 1,2 seconden voor de impact leidde dat ertoe dat de auto niet de remmen activeerde, omdat het de aard van het gevaar eerst verifieerde. De aanwezige bestuurder van de Volvo keek op dat moment niet op de weg. Met 0,2 seconden te gaan gaf de auto een geluidswaarschuwing, waarna de bestuurder het stuur ter hand nam, maar ze remde pas een seconde nadat de botsing al had plaatsgevonden.

In het onderzoeksrapport staat dat Uber inmiddels veranderingen heeft doorgevoerd aan zijn veiligheidsprogramma. Verder heeft het bedrijf de training van veiligheidschauffeurs aangescherpt en rijden er nu steeds twee personen in de zelfrijdende auto's.
pi_189813152
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
is ook dat door communicatie van auto naar auto er simpelweg minder onverwachte situaties ontstaan. De typische situatie, waar de eerste voor een konijntje remt, de tweede iets agressiever op de rem trapt en de derde daardoor niet meer op tijd kan remmen, dat zou verleden tijd moeten zijn. De tweede en derde krijgen namelijk direct die informatie door, dat de eerste geremd heeft.

Dan moeten natuurlijk wel in de toekomst alle auto's van alle merken een eenduidig communicatieprotocol hebben om dat optimaal te kunnen benutten.
Inderdaad, nu ik veel met de autopilot rijdt valt dat eigenlijk pas op. Man.. 60km wegen met strepen aan de zijkant... BLOED irritant.
pi_190687996
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfrijdende-auto-rij-nog-maar-even-zelf~b25499ab

Interessant artikel waarin o.a. gesteld wordt dat de "grote revolutie van de autonoom rijdende auto" niet komt of op z'n minst nog wel even op zich laat wachten.

Het hoort zeker thuis in deze topicreeks :)

Waymo zal het er niet mee eens zijn ;)
pi_194014638
Ook Tesla maakt vorderingen met z'n autopilot.

Het komt nog niet in de buurt van zelfstandig rijden maar de laatste software updates lijken wel grote sprongen te maken:




[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2020 00:57:18 ]
pi_194096232
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
  woensdag 15 juli 2020 @ 10:25:48 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194096556
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
toen was er ook nog geen navigatiesoftware ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_194096689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 10:01 schreef funnywell het volgende:
Zal nog wel even duren, hier hebben ze een busbaan aangelegd met spoelen, want die bus zou zelf gaan rijden. Nu 22 jaar later nog niks.
Het mooiste is dat die zelfrijdende bus van straks geen spoelen nodig heeft ;)
pi_195156034
quote:
Amazon-dochter Zoox heeft groen licht voor tests zelfrijdende auto's op wegen VS
Zoox, het bedrijf dat zelfrijdende auto's maakt en sinds drie maanden eigendom is van Amazon, heeft toestemming om zelfrijdende auto's te testen op specifieke wegen in Californië. Het mag dat doen zonder dat er een persoon in de wagen moet zitten.

Zoox prototypeZoox heeft toestemming om twee zelfrijdende auto's los te laten op specifieke straten om het Zoox-hoofdkwartier heen. Dat ligt tussen San Francisco en Silicon Valley in. Mogelijk gaat Zoox hierbij zijn zelf ontworpen auto gebruiken. Die is volledig elektrisch en heeft stuurwielen voor en achter, zo is te zien op de Zoox-website.

Amazon nam het zes jaar oude Zoox in juni over voor een bedrag van naar verluidt meer dan een miljard euro en maakte daarmee zijn entree op de markt van zelfrijdende auto's. De concurrentie daar bestaat uit bedrijven als Alphabet-bedrijf Waymo, Uber, Tesla, Lyft en meer.
bron: https://tweakers.net/nieuws/172388/amazon-dochter-zoox-heeft-groen-licht-voor-tests-zelfrijdende-autos-op-wegen-vs.html
bron: https://www.dmv.ca.gov/portal/news-and-media/dmv-authorizes-zoox-to-test-driverless-vehicles-in-portion-of-foster-city/




[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-09-2020 23:17:28 ]
pi_195182647
Hersenscheet:

Met de toename van elektrische en hybride auto's zal je een generatie krijgen die in grote meerderheid niet meer afrijdt in een schakelauto.

Op het moment dat er meer zelfrijdende voertuigen bijkomen dan zal je een generatie krijgen die in grote meerderheid niet eens meer een rijbewijs haalt...
pi_195182842
Interessant topic..

Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.

Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..

Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 21 september 2020 @ 19:00:43 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195184417
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
Interessant topic..

Als je mij even vraagt wat ik een zelfrijdend auto vind. vind ik wel handig, straks kan ik lekker uitgaan met drank op.
Een zelfrijdend auto is zeker ideaal voor stedelijke gebied. En drukke routes.. Maar dan houdt het verder op.

Denk aan de filmpje i-robot. Will Smith rijdt in zelfrijdend auto. Lekker relax.. maar toch besluit ie auto op handmatig te zetten. En rijdt zelf.. Zoiets zouden ik wel acceptable vinden. Wel moet je alsnog een rijbewijs halen!..

Wanneer de zelfrijdend populair wordt, zal OV (tram, bus etc) uiteindelijk uitsterven.. behalve voor de snelle treinen die 200 kan.. Voor de grote afstanden tussen diverse steden.
oudere mensen wachten op de zelfrijdende auto, zowel figuurlijk als letterlijk en dat hoeft niet persee eigendom te zijn ,, het OV is onwennig voor veel ouderen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195194735
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_195194916
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.

er is momenteel een piek in de tweedehands autoverkoop. niemand die met een mondkapje in het OV wilt.
ook bij rijscholen is de drukte merkbare.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195195015
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:29 schreef De_Onnoembare het volgende:
Vooralsnog is het autobezit geëxplodeerd afgelopen half jaar.
Autobezit neemt juist sterk af. Het is steeds meer (private)lease.



En uiteraard schets ik een scenario waarbij er eerst autonoom rijdende auto's moeten bestaan.

Alleen al vanwege de hoge aanschafprijs is bezit daarvan niet echt een optie, verwacht ik.
Zoiets kan alleen uit als je zo'n auto als veredelde taxi inzet, waarbij je die hogere aanschaf weer dik uitspaart aan kosten van een chauffeur.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal interessant worden als auto's met rijassistentie technologieën wat ouder worden.
Dat de tweede of derde eigenaar denkt zelf een schade te kunnen verhelpen, de voorbumper of voorruit te kunnen vervangen, zonder de camera-systemen te kalibreren.
dan ga je pas bizarre ongelukken krijgen.
Dat kan spannend worden.
pi_195195044
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.

Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
pi_195195104
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:50 schreef qajariaq het volgende:
Het lijkt mij heerlijk om gewoon naar wens gehaald en gebracht te kunnen worden. Autorijden is niet echt mijn hobby en nu al rij ik regelmatig mee met anderen en vrijwel nooit andersom.

Echter zijn er best wel wat nadelen om niet zelf een auto te hebben. Bijvoorbeeld dat ik zo nu en dan een kano wil vervoeren of tijdens een verbouwing met een aanhanger plus auto vol rotzooi naar de gemeentewerf wil. Dat soort ritjes wordt toch wel lastiger denk ik. Om nog maar te zwijgen over een paar daagjes wat zwerven aan de andere kant van het land waarbij regelmatig korte ritjes worden gedaan en ik de auto als bagage opslag wil gebruiken. Dat worden dat toch wel duurdere dagen.
Aan de andere kant kan je wel altijd de auto voor de deur krijgen die past bij wat je gaat doen.

Woon-werk verkeer? Een kleine 2-zitter is dan goed genoeg.
Op vakantie? Ruime MPV
Naar het stort of kringloop? Een busje

Je zou verwachten dat de markt uiteindelijk wel inspringt op de vraag.
Maar in het begin verwacht ik vooral een vloot van allemaal dezelfde auto's die eerst de beroepsgroep in het personenvervoer werkloos maakt.

Is dat een goede ontwikkeling? Ik denk dat het niet te voorkomen is, net als dat het paard moest wijken voor de auto.
pi_195195362
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:11:41 #73
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195195419
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195195598
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.

het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195195667
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe gaat de overheid dan de schatkist vullen, als het autobezit zo zou afnemen.
dit jaar (2020) is er in ieder geval een piek in autobezit.

ik denk zomaar dat het tarief op den duur het reguliere autobezit overstijgt.
Belastingen zijn altijd onderhevig geweest aan veranderingen.

De overheid zal ook altijd wel weer een manier vinden om de begroting rond te krijgen.

Minder auto's betekent overigens niet minder kilometers. Als mensen die voorheen géén auto (of rijbewijs) hadden ineens wel een auto "on demand" kunnen krijgen, zou je een toename van het aantal verreden kilometers kunnen krijgen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:11 schreef fathank het volgende:

[..]

Je betaalt natuurlijk btw over je abonnement en btw per gereden kilomter. Inclusief spitsheffing als je tussen 07:00 en 09:00 jezelf naar je werk laat rijden.
Zoiets. In principe betalen bedrijven als Waymo dan de belastingen en rekenen dat gewoon door in de kilometerprijs.
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:30:59 #76
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195195734
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.

het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
Ik denk inderdaad dat de overheid daar niks op weet te verzinnen :7 .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195195791
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
volgens dat principe zou dan honderd man bij elkaar voor 1 auto aan wegenbelasting inleggen.

het lijkt mij dat als je zo'n programma kostendekkend hebt, dat dit alleen voordelig is voor mensen die een enkele keer een auto nodig hebben.
Voordeel is dat zo'n auto de hele dag op pad kan zijn. Terwijl jij op je werk bent, vervoert die auto ondertussen weer andere mensen.

Denken in "wegenbelasting" is overigens ook iets dat over 5 of 10 jaar anders is, verwacht ik.
Het huidige kabinet wilde nog niet aan kilometerheffing maar er is toch echt wel onderzoek gedaan en ergens rond 2026 zou dat al ingevoerd kunnen zijn.

Met de terugloop aan brandstofaccijnzen door elektrische voertuigen is kilometerheffing een prima vervanger voor accijnzen + wegenbelasting (waarbij dat waarschijnlijk stapsgewijs gaat omdat ivm brandstofprijzen ook je buurlanden mee moeten doen).

Wat het uiteindelijke scenario wordt, kun je natuurlijk niet 100% feilloos voorspellen...
Maar er zijn in het leven 2 zekerheden, 1 daarvan is de Belastingdienst...
pi_195195836
ach er is toch maar 1 manier om kilometerheffing op te leggen en dat is aan de pomp.
hoe dat dan met elektrische auto's moet weet ik niet maar die ontspringen de dans vast wel weer.

een kastje in je auto .... dat gaat er niet in bij de Nederlander. niet alleen vanwege privacy
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195196607
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
ach er is toch maar 1 manier om kilometerheffing op te leggen en dat is aan de pomp.
hoe dat dan met elektrische auto's moet weet ik niet maar die ontspringen de dans vast wel weer.

een kastje in je auto .... dat gaat er niet in bij de Nederlander. niet alleen vanwege privacy
We rijden vrijwel allemaal al rond met "kastjes" in onze auto's.

Denk daarbij aan je smartphone (je deelt je locatie aan Google, Apple maar ook via je SIM-kaart via zendmasten), tracking systeem (steeds meer auto's hebben "connected services") en het SOS systeem dat verplicht in nieuwe auto's vanaf 1 april 2018 zit. En dat nog los van kilometerregistratie software als je de auto zowel zakelijk als privé gebruikt, GPS anti diefstal systemen, ANWB Smart Driver, etc.

Daarnaast heb je in heel Nederland als ANPR camera's boven en langs wegen staan die kentekens herkennen.

Als je dan bedenkt dat voor het invoeren van een kilometerheffing het strikt gezien helemaal niet nodig is om bij te houden waar je rijdt (alleen afstanden hoeven bijgehouden worden, berekend aan de hand van GPS) dan zie ik dat "kastje" niet als ons grootste privacy probleem.
pi_195196715
hoe wil je dan kilometerheffing uitvoeren.
als dat met mijn eigen device mag dan ben ik voor. denk niet dat ik dan veel hoef te betalen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195196748
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
hoe wil je dan kilometerheffing uitvoeren.
als dat met mijn eigen device mag dan ben ik voor. denk niet dat ik dan veel hoef te betalen.
Ik wil niets ;)

Maar gezien het ontwikkelde systeem is het een kastje dat je in een hoekje achter het raam plaatst, dat geen externe voeding nodig heeft en op gezette tijden draadloos z'n administratieve informatie deelt waarna je een maandelijks een factuur thuis krijgt.
pi_195196817
Het gaat verder ook wel off-topic nu.

Het ging om het idee dat de overheid geen alternatief zou kunnen bedenken voor misgelopen inkomsten door minder autobezit en dat is volgens mij geen enkel probleem.

Je kan belastingen delen door liters, gewichten, maanden maar ook door.. kilometers...

En misschien ook wel zo eerlijk. Een opa die nu 10.000km per jaar rijdt in z'n Prius, betaalt net zoveel wegenbelasting als het taxi-bedrijf dat 80.000km per jaar rijdt in hetzelfde voertuig.
pi_195375655
Mobileye, een dochterbedrijf van Intel

Ze proberen het (net als Tesla) zonder lidar.

  vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:36:25 #84
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195379988
Die werken met camera's idd, daar heb ik jaren geleden nog voor getest :Y

Ze zijn wel flink vooruitgegaan, van added-apparaatje naar in-voertuig (maar dat moet natuurlijk ook wel).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_195583106
quote:
Waymo, the driverless car unit of Google’s parent company Alphabet, has launched a driverless taxi service to the public for the first time.

The new service will first be offered in Phoenix, Arizona, as Alphabet looks to finally transform its robot driving unit into a revenue-generating business.

Waymo said it will start offering the taxis within the next few weeks to anyone who downloads their app and wants a lift within the 50 square mile area of Phoenix.

The vehicle upon which the technology is built into has changed considerably over the years. In 2015, Waymo was relying on the Beetle-esque “Firefly”. Now the company uses a Chrysler Pacifica minivan to offer lifts.

The company started testing a fully driverless ride service in Phoenix some three years ago. Between five and 10 percent of rides through its service so far in 2020 have been taken in fully driverless vehicles by an exclusive group of riders who signed non-disclosure agreements.

“We’ve been gathering key learnings from these riders on how to optimize our driverless service experience and continuously improve it,” it said in a blog post on Thursday.

“We also began to offer more people access to our public Waymo One service, with a vehicle operator monitoring the ride.”

The company added that all of its vehicles would be fully driverless “in the near term”.

During a conference call Waymo chief executive John Krafcik did not reveal when the company would expand beyond Phoenix, but said he would “love” to bring it to California.

In December, the Alphabet-owned firm snapped up UK start-up Latent Logic as part of its plans to launch its first European research hub in Oxford.

Latent, set up by Oxford academics, builds highly-realistic simulations of roads and cars that can be used to train AI software for driverless vehicles.

Earlier this year, Waymo raised more than $3bn (£2.28bn), largely from outside investors. The launch of the driverless service has allowed it to get a jump on rivals, who have yet to offer the service to the public.

Both Amazon and Uber have also invested heavily in automated vehicles, however the latter was hit with a set back by a fatal accident that involved a test vehicle in 2018.
pi_195583235
Heb je het filmpje bekeken? Er staat dat een eerdere proef met taxi's zonder bestuurder bij Uber is gestopt omdat er een voetganger was doodgereden.
Zoiets als dat de Stint verboden is en een ander bedrijf met hetzelfde idee is gekomen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195583258
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je het filmpje bekeken? Er staat dat de eerste proef met taxi's zonder bestuurder is gestopt omdat er een voetganger was doodgereden.
Zoiets als dat de Stint verboden is en een ander bedrijf met hetzelfde idee is gekomen.
Natuurlijk heb ik het filmpje bekeken, ik post alleen filmpjes die ik heb bekeken en als ze de moeite waard zijn voor dit topic.

Dat ongeluk met die voetganger is van 2,5 jaar terug en dat betrof een Uber, niet Waymo en alleen de proef met Uber is (hangende het onderzoek) destijds tijdelijk gestopt.

Waymo is al sinds 2005 bezig, is van Google. Daarnaast zijn er nog enkele bedrijven (waaronder Zoox van Amazon) bezig met autonome auto's.

Overigens is het ongeluk met die voetganger nogal bijzonder, het was niet bij een oversteekplaats maar op een random plek met dubbele banen waar auto's zo'n 70km/u reden.

Bovendien was de bestuurder met haar telefoon bezig, terwijl zij had moeten ingrijpen. Er zat niet voor niets een bestuurder, aangezien Uber nog aan het testen was en het dus nog geen foutloos zelfrijdende auto is.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-10-2020 09:51:01 ]
pi_195585020
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 09:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik het filmpje bekeken, ik post alleen filmpjes die ik heb bekeken en als ze de moeite waard zijn voor dit topic.

Dat ongeluk met die voetganger is van 2,5 jaar terug en dat betrof een Uber, niet Waymo en alleen de proef met Uber is (hangende het onderzoek) destijds tijdelijk gestopt.

Waymo is al sinds 2005 bezig, is van Google. Daarnaast zijn er nog enkele bedrijven (waaronder Zoox van Amazon) bezig met autonome auto's.

Overigens is het ongeluk met die voetganger nogal bijzonder, het was niet bij een oversteekplaats maar op een random plek met dubbele banen waar auto's zo'n 70km/u reden.

Bovendien was de bestuurder met haar telefoon bezig, terwijl zij had moeten ingrijpen. Er zat niet voor niets een bestuurder, aangezien Uber nog aan het testen was en het dus nog geen foutloos zelfrijdende auto is.

Er zullen nog meer fouten en ongelukken plaatsvinden met autonoom auto. Dus ik vind dat men gewoon door moet testen en blijven ontwikkelen. Auto moet gewoon leren objecten herkennen en maatregel nemen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195585436
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 11:31 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Er zullen nog meer fouten en ongelukken plaatsvinden met autonoom auto. Dus ik vind dat men gewoon door moet testen en blijven ontwikkelen. Auto moet gewoon leren objecten herkennen en maatregel nemen.
De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195585543
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 11:59 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.
Dat is ook de mogelijkheid. We moeten straks ook leren omgaan met zelfrijdend auto. Ook kan er een soort APK-kalibreren komen.
Vergeet ook niet dat in die filmpje in donker omgeving afspeelde. De bestuurders had dat ook niet kunnen voorkomen. Ze zag het pas op aller laatste moment aan te komen. Hard remmen zouden de fietser niet gered.
De sensoren konden wel. Maar toch.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195585607
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 11:59 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

De fouten ontstaan als de zelf-rijdende auto wat ouder is. dan zal een tweede of derde eigenaar zelf een reparatie gaan uitvoeren zonder de boel daarna te kalibreren.
Het hele idee achter dit topic is juist dat autobezit afneemt naarmate er meer-en-meer autonome auto's op de weg komen, waardoor particulieren er niet zo snel 1 zullen bezitten (zie ook de OP).

En je kan uiteraard verplichten om dat te kalibreren, daarnaast zou de software ook zo slim moeten zijn om te herkennen wanneer de kalibratie niet in orde is.
pi_195585648
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:05 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat is ook de mogelijkheid. We moeten straks ook leren omgaan met zelfrijdend auto. Ook kan er een soort APK-kalibreren komen.
Vergeet ook niet dat in die filmpje in donker omgeving afspeelde. De bestuurders had dat ook niet kunnen voorkomen. Ze zag het pas op aller laatste moment aan te komen. Hard remmen zouden de fietser niet gered.
De sensoren konden wel. Maar toch.
Hoe is dat uiteindelijk verlopen. Ik bedoel, als je een aanrijding hebt dan vul je samen het Europees schadeformulier in. kunnen zelf-rijdende auto's ook zelf het schadeformulier invullen?
gaat de fabrikant opdraaien voor de schuld?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195585744
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:09 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Hoe is dat uiteindelijk verlopen. Ik bedoel, als je een aanrijding hebt dan vul je samen het Europees schadeformulier in. kunnen zelf-rijdende auto's ook zelf het schadeformulier invullen?
gaat de fabrikant opdraaien voor de schuld?
Als auto's level 5 zelf rijden en er geen stuurwiel meer in zit, dan draait de fabrikant op voor de aansprakelijkheid.

Het idee van autonoom rijden is juist ook ongelukken voorkomen.

Met verzekeringen zie je ook al een verschuiving op dat vlak. Tesla wil zijn auto's autonoom maken en biedt inmiddels ook al zelf verzekeringen aan voor hun auto's, waarmee ze die hele afhankelijkheid van acceptatie door verzekeringen in de toekomst kunnen omzeilen. En zo is bijvoorbeeld ook je thuislaadpunt meeverzekerd.
pi_195585927
De trend van autobezit naar "lenen" is eigenlijk allang ingezet.

Private lease is mateloos populair geworden en het aandeel "private lease" bij nieuwe auto's verdubbelt bijna ieder jaar.



Nu heb ik zelf nog wel net een occasion uit 2019 gekocht maar je ziet toch een verschuiving.
pi_195586148
in 2020 is de occasionverkoop helemaal los gegaan. blijkbaar wilt niemand met een doekje voor je smoel reizen.

leen- of deelauto's. niets voor mij. je hebt van die mensen die uit hun neus iets halen en dat achterlaten op je dashboard. geef mij maar mijn eigen auto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195586273
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
in 2020 is de occasionverkoop helemaal los gegaan. blijkbaar wilt niemand met een doekje voor je smoel reizen.

leen- of deelauto's. niets voor mij. je hebt van die mensen die uit hun neus iets halen en dat achterlaten op je dashboard. geef mij maar mijn eigen auto.
Het idee achter de zelfrijdende auto's is juist dat ze een heel sober interieur krijgen dat makkelijk reinigbaar is.
Ze kunnen / zullen ook iedere dag schoongemaakt en geïnspecteerd worden, deels geautomatiseerd, deels blijft dat mensenwerk. Dat kan perfect gepland worden zodat er altijd wel enkele auto's schoongemaakt kunnen worden terwijl ze opladen.

Autobezit zal altijd blijven, de titel lijkt wat dat betreft wat tegenstrijdig maar ik heb bewust voor een wat stellige TT gekozen.

Ik doel echt op het grotere plaatje. Waar "iedereen" 20 jaar geleden nog een eigen auto bezat, zie je nu de trend verschuiven naar lease-auto's, huur-accu's en met de autonome auto wordt bezit voor een grote groep helemaal overbodig. Denk ook aan de parkeerplekken en vergunningen die je daarmee uitspaart als je in een stad woont.

Ik rij zo'n 12.000km per jaar op het moment waarvan een groot deel om familie en vrienden te halen/brengen omdat ze geen rijbewijs of auto hebben (wat niet hoeft als er autonome auto's zijn).

Er zijn dagen dat de auto niet van de oprit komt omdat ik 95% thuis werk, zonde dat er dan een dure auto staat af te schrijven ;)
pi_195586376
Een effect waar ik nog niet over nagedacht had: Het platteland zal ook weer veel bereikbaarder worden als er zelfrijdende auto's zijn. Mijn moeder woont bijvoorbeeld in een klein dorp en heeft geen auto. Als ze ergens heen moet of boodschappen wil doen (verder / meer dan op de fiets kan) dan rij ik haar even heen en weer.

Maar als ze op ieder moment over een vervoermiddel kan beschikken, houdt niets haar tegen om een dag naar familie in het westen te gaan. Nu is het een hoop gedoe, fiets op het station stallen (en hopen dat hij er nog staat als ze terug komt), 3x overstappen, met wat pech geen aansluiting hebben of vertraging.
pi_195586417
De prius is onderhand meer dan 20 jaar oud. Zolang VAG en Toyota beide alleen al 10 miljoen auto's op fossiele brandstoffen produceren zie ik het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195586450
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:55 schreef BoneThugss het volgende:
De prius is onderhand meer dan 20 jaar oud. Zolang VAG en Toyota beide alleen al 10 miljoen auto's op fossiele brandstoffen produceren zie ik het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Ik probeer te begrijpen wat je reactie te maken heeft met het topic.

Wat hebben fossiele brandstoffen te maken met al-dan-niet autonome auto's?

Verklaar je nader?
pi_195588342
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:55 schreef BoneThugss het volgende:
De prius is onderhand meer dan 20 jaar oud. Zolang VAG en Toyota beide alleen al 10 miljoen auto's op fossiele brandstoffen produceren zie ik het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Vanaf 2030 mogen men alle nieuwe auto met alleen elektrische, waterstof aandrijving te kopen. Dus vanaf 2030 zullen fabrikanten juist meer elektrische of waterstof gaan produceren. Tot met 2030 zullen ze nog wel benzine en diesels blijven produceren voor Europa. Pas in 2050 is de verkoop van benzine en diesel aan de banden.

Maar hoe zit het met de rest van wereld, heb ik nog geen antwoord op.
Ik weet wel dat China in 2060 klimaatneutraal wilt. Ook moeten de autofabrikanten daarop spelen. Nederland is een ideale proeftuin voor toekomst.
Als je dat daarmee doelt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')