VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:15 |
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil". Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt. Dit deel kunnen we vragen stellen aan een zeeman dus wil je graag weten hoe het is om zo lang weg te zijn, of echte zeemensen ooit zeeziek worden of hoe shore leave ervaren wordt vraag het hier. Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:18 |
Hoi Brand los met al je vragen over het beroepspiratenbestaan, het hebben van een schatje in elk stadje, freak waves, vetpriesters, potdekseleczeem en wat nou in godsnaam een kuttenlikker is. Over mij, ik vaar al bijna 10 jaar in diverse functies voor een Nederlandse club op diverse soorten schepen. Hierbij heb ik zowat iedere uithoek van de aardbol gezien (voornamelijk water). | |
Bosbeetle | dinsdag 2 april 2019 @ 18:19 |
Wat is je favoriete/mooiste havenstad, afgezien van je thuishaven? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:23 |
Poeh, gelijk met een lastige beginnen.. De thuishaven moet ik eerlijk bekennen, ben ik nog maar 2x geweest op 10 jaar tijd. Favoriete havens zijn toch wel de havens waar je dichtbij het stadscentrum ligt. Met name kom je dan bij veel Zuid-Amerikaanse/Caribische havens terecht. Heel sfeervol, gemoedelijke mensen, vers fruit (wat veel lekkerder is dan in NL). Als ik met het mes op de keel toch 1 plek moet kiezen: Coquimbo, Chili. En mooiste: Chacabuco, Chili Al zijn de Aziatische havens ook aan een opmars bezig qua 'fijne plek'. | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 18:24 |
Oh wauw! Leuk om dit te volgen! Ik ben een zeemansdochter. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:24 |
Zeelui krijgen alleen maar dochters | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 18:25 |
Oh echt? Bij ons klopt dat idd wel... | |
Trashcanman | dinsdag 2 april 2019 @ 18:26 |
De enige die ik ken heeft er inderdaad ook een. Welke landen zijn het vervelendste op naar te varen? Wel eens gedoe gehad? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:27 |
Van de mensen die ik ken, is het nageslacht voor +/- 80% een dochter. | |
Irritatie100 | dinsdag 2 april 2019 @ 18:27 |
In hoeverre heb je tijd om iets te doen in de plek van bestemming of is het lossen en direct er weer vandoor? En doe je altijd "retourtjes" of moet je ook wel eens heen met de boot en terug met het vliegtuig? Heb je eigenlijk je "eigen" schip? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:28 |
Tja wat is gedoe.. Gedoe kan je overal hebben Zo ben ik op het hoogtepunt van de piraterij door de Golf van Aden geweest. Afrikaanse havens zijn altijd een avontuur met inklaren/douane/verzonnen boetes/corruptie, maar zo kan een Britse haven ook een avontuur zijn | |
bloempjuh | dinsdag 2 april 2019 @ 18:29 |
Zou je durven stellen dat het zeemansbestaan, ook al zijn er wel vrouwelijke kapiteins, een mannenwereld is? Waarom is het (niet) geschikt voor vrouwen? | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 18:30 |
Wat bedoel je met freak waves, potdekseleczeem en een kuttenlikker (in deze context)? Plus: wat was voor jou de reden om zeeman te worden? | |
Hallojo | dinsdag 2 april 2019 @ 18:32 |
Heb je in ieder stadje een ander schatje? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:34 |
Dat verschilt heel erg per haven en lading (en je functie). Vroegah kon het veel meer omdat je echt dagen aan een stuk in een haven lag. Soms zelfs weken, ik heb zelfs 1 maand in Veracruz gelegen, alleen kantoortijden werd er door de wal gewerkt. Heel vervelend. Wellicht dat ik toch mijn vorige keus voor leukste haven aan moet passen naar Veracruz.. Man wat een avonturen Om terug te komen op je vraag: tegenwoordig is het vaak wel laad/los werkzaamheden voltooien en je wordt er uit geschopt. Bijna letterlijk. Want de volgende ligt alweer te wachten. Een beetje afhankelijk van je functie kan je in de haven de wal op. Er blijft altijd minimaal 1 stuurman en 1 machinist aan boord. Heb je twee stuurlui, dan doen die 6 uur op en 6 uur af. Dan kan je in je uren af best de wal op. Maar in die tijd moet je ook eten/je hut schoonhouden/je was doen en vooral: slapen. Dus is een beetje een afweging wat je moet maken. Voor machinisten is dit wat anders, met een onbemande machinekamer (wil zeggen dat er een stille wacht met alarmering op zit) gaat de deur om 17u dicht en de machinist die niet de wacht heeft kan dan in principe tot de volgende ochtend 8u de wal op. Let wel, in tegenstelling tot sommige wetgeving: je kan in sommige havens niet eens de wal op. Ik vlieg/reis naar het schip en vlieg/reis van het schip naar huis. Hangt er net vanaf waar het schip is. Ik heb zelf geen vast schip op dit moment. Ik rouleer over een aantal schepen, bijkomend voordeel is dat je dan ook vaak maximaal 1 term aan een paardenlul vast zit (tenzij je hem een term later weer tegen komt natuurlijk.. shit happens) | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:39 |
Ja, absoluut. Het is een harde wereld, no nonsense. Vaak geen tijd voor emotie. Ik spreek nu vooral over schepen met een kleine bemanning. Op schepen met een grotere bemanning is de dynamiek heel anders. Vrouwen zijn toch vaak wat emotioneler en in het heetst van de strijd (als je 4 dagen op rij 20+ dagen gewerkt hebt bv.) dan kan je best wel wat bot uit de hoek komen. Niet iedereen kan daarmee overweg (dat geldt net zo hard voor mannen natuurlijk). Daarbij komt dat het fysiek zwaar kan zijn, slepen met stalen blokken van 40-50kg, emmers vet, zware machine onderdelen, lange dagen, korte rusttijden etc. Ik heb met vrouwen gevaren, ook heel goed zelfs. Maar ik blijf toch over het no nonsense/emotie stukje struikelen. Het kan wel, maar de dynamiek aan boord moet er voor open staan. En niet in elke ploeg (vooral met wat mannen van de oude stempel) gaat het werken. | |
rulerofdeath | dinsdag 2 april 2019 @ 18:39 |
Wat doe je zoal op een schip? Bestuur je de boot? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:41 |
Freak waves zijn golven die een extreem stuk hoger zijn dan het gemiddelde. Potdekseleczeem krijgen luie kadavers omdat ze over de reling (het potdeksel) staan te leunen Een kuttenlikker heet aan wal een radiatorkwast Mijn reden om zeeman te worden, het verlof ik stap de gangway af en hoor pas maanden later weer iets van m'n werkgever. Los van m'n loonstrookje aan het eind van de maand. Daarbij is het gewoon mooi om te werken met apparaten groter dan meerdere voetbalvelden. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:41 |
Nee. Ik heb er aan 1 genoeg. | |
TLC | dinsdag 2 april 2019 @ 18:41 |
Het moet een hele eer zijn dat een hele winkelketen naar je vernoemd is Ok serieus de vraag : mis je je familie nooit als je zolang van huis bent ? | |
Karina | dinsdag 2 april 2019 @ 18:44 |
Ben je weleens bang? De vriend van een collega vaart ook en vaak op Afrika, Somalië en Nigeria bijvoorbeeld, de boot is dan 'beveiligd' met prikkeldraad tegen piraten, lijkt me doodeng. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:46 |
Dat hangt van je functie af. Als machinist doe je het technische onderhoud van het schip. Dit houdt niet op bij enkel en alleen de voortstuwing en de 'facilitaire systemen' (riolering enzo). Je doet ook onderhoud aan dek machinerie e.d. Als stuurman op zee: navigeer je een aantal uren per dag en doe je daarnaast onderhoud samen met matrozen. De matrozen doen dan voornamelijk het onderhoud als schilderen e.d. en de officieren doen het 'specialistischere' werk als onderhoud aan veiligheidsmiddelen, navigatiesystemen, laad en los gerei (in samenwerking met de machinisten). Daarnaast bereid je laad en los plannen en stabiliteitsberekeningen voor. In de haven houd je ladingwacht, dus dan controleer je dat het schip op de juiste manier beladen of ontladen wordt. Met een ideale gewichtsdistributie, zodat het schip niet in tweeën breekt en dat je toch zoveel mogelijk lading meeneemt. Oa het (ont)ballasten van het schip komt hierbij kijken. | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 18:47 |
Vind je dat niet eng? Of bv midden op zee tijdens een storm? Word je dan wel eens zeeziek? | |
Postbus100 | dinsdag 2 april 2019 @ 18:48 |
Ben je zeeziek te krijgen? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:48 |
Je hebt onze nieuwe lijn onderbroeken al gezien ? Eerlijk? Niet echt. Ik hecht zelf ook niet heel erg veel waarde aan de standaard familie dingetjes als feestdagen/verjaardagen hoor. Vroeger had je alleen briefpost en telefoon vanuit de haven. Daarna kwam de email, dan mocht je 1 mailtje per dag van maximaal 1 A4 aan text naar het thuisfront sturen/dan wel van het thuisfront ontvangen. Tegenwoordig heb je internet, met een datalimiet weliswaar. Maar dat is genoeg om even te appen, of op de laatste dag voor de reset: videobellen. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:49 |
Door de golf van aden hadden wij beveiligers aan boord. Dat was geen pretje. En ik heb slechts 1x gehad dat ik me afvroeg waar ik in godsnaam mee bezig was. Dat was het moment dat een freak wave op de luiken brak. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:50 |
Nee Echt zeeziek niet. Slecht weer is op een bepaalde manier 'leuk', totdat je moet slapen en al dagen op rij geen slaap gehad hebt. Daar word ik kattig/chagrijnig van. Maar dat is persoonslijk. Ik ken genoeg zeelui die na 40 jaar op zee, nog steeds over de reling de vissen staan te voeren als er een beetje zee staat. | |
Postbus100 | dinsdag 2 april 2019 @ 18:50 |
Met hoeveel man vaar je ongeveer op zo'n schip? Leer je elkaar ook een beetje kennen, of is het bij het afmeren een kwestie van 'houdoe'? En heb je een eigen hut of deel je die? hoe werkt het? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:53 |
Gemiddelde bemanning waar ik mee vaar is zo'n 15 man. Je leert elkaar donders goed kennen, want je zit toch met elkaar op een kleine oppervlakte. Met het nautische deel van de bemanning zit je met wachten, de brug/het dek is nooit onbemand. Dus het kan voorkomen dat je elkaar niet ziet, omdat dit ongelukkig uit komt. Daarbij ben je qua het 'sociale' daar ook zelf bij. Als je jezelf opsluit in je hut doe je het jezelf aan De meeste West-Europeaanse bemanningsleden zijn wel vrij sociaal, dus kijken samen nog een film 's avonds etc. Daarbij eet je ook samen natuurlijk, afhankelijk van je wachten. In sommige takken van de scheepvaart deel je een hut. Dat is voor mij een big no-no. Ik maak rechtsomkeert als ik een hut/natte cel moet delen, het is het enige beetje privacy wat je hebt. | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 18:56 |
Hoe staat het met alcoholgebruik op een schip? Zijn veel zeelui alcoholist denk je? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 18:58 |
Er zijn er een aantal, maar niet meer dan in een gemiddeld dorp gok ik zo. Het gebeurd ook wel steeds minder, schepen komen droog te staan, regels worden aangescherpt etc. En het is ook steeds meer 'not-done' om een biertje te pakken. Je hebt het altijd zó door als iemand alcoholist is. Je zit toch op elkaars lip. Dat is reden voor de collega's om in te grijpen. | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 19:00 |
Hoe dan? En is er altijd een scheepsarts aan boord? Zo nee, hoe gaat dat dan als er midden op zee een medische noodsituatie is? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:04 |
Je ruikt het, je ziet het in het gedrag, etc. De eerste stuurman en kapitein hebben een 'gevorderde' EHBO opleiding gekregen. Denk hierbij aan het transporteren van slachtoffers, levensreddend handelen, etc. Je leert oa hechten, injecties zetten, infusen aanleggen, etc. Daarbij schakel je in dat geval altijd de Radio Medische Dienst in. Je hebt dan contact met een arts in je eigen taal die je gaat vertellen wat je moet doen. Je bent op dat moment dan de ogen/oren/handen van een arts. Met heel ernstige dingen als een beroerte/hartfalen etc. Tja sorry, dan is het gewoon afgelopen. Je spoedt je wel naar de dichtstbijzijnde noodhaven, of een cruiseschip/marine schip welke meestal wel volwaardige SEH-voorzieningen aan boord hebben. Maar een oversteek over de Pacific blijft 4 weken duren, (Atlantic 2,5 week). | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 19:11 |
Dat snap ik. Maar je zei dat collega's dan ingrijpen. Daar refereerde ik aan toen ik vroeg 'hoe dan?' . | |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 19:12 |
Jeetje, telkens zo lang van huis .... lijkt me zwaar voor jou en voor de thuisblijvers ... | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:13 |
Ah. Gesprek aan gaan onder andere, betreffende bemanningslid droogzetten kan ook. Dit kan zover gaan dat je het schip 'overneemt' (als het de kapitein is). Als je slim bent neem je dan wel van te voren contact op met je afdeling bemanningszaken om een en ander te regelen. Anders pleeg je muiterij. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:13 |
Het went en het vraagt wat flexibiliteit van beide kanten. Vertrouwen hebben in elkaar is het belangrijkst. | |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 19:14 |
Dat moet wel ja. | |
Geerd | dinsdag 2 april 2019 @ 19:15 |
Waar kun je solliciteren ? | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 19:16 |
| |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:16 |
Als je een zeevaartopleiding hebt: schrijf een willekeurige rederij aan Of houd www.maritiemevacaturebank.nl in de gaten. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:17 |
Oh Nou, brand los met je vragen mocht je later nog vragen hebben, stuur ze naar @Bosbeetle en die zal ze wel richting mij doorsturen. | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 19:18 |
Dat is lief van je. Vooralsnog lees ik met belangstelling mee! | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:18 |
| |
Frozen-assassin | dinsdag 2 april 2019 @ 19:24 |
Kan je goed skaten? @Der_Mann @TARDIS. | |
jeroen25 | dinsdag 2 april 2019 @ 19:25 |
Is er nog werk voor Nederlandse zeelui? Of wordt alles overgenomen door goedkopere krachten uit het buitenland? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:25 |
Met zijwieltjes wellicht.. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:26 |
Specialistisch werk wordt nog altijd gedaan door de Nederlander.. Het 'standaard' werk wordt wel steeds meer door goedkopere krachten gedaan. Ik vaar voornamelijk met Nederlandse officieren. Bootsman/matrozen zijn Filipijns. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2019 @ 19:26 |
Is het echt zoals in de films zoals in Pirates of the Caribbean? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:28 |
Met Keira Knightley aan m'n zijde wellicht.. Al is dat wel heel erg mooi weer varen | |
diepzeekroket | dinsdag 2 april 2019 @ 19:31 |
hoeveel knipperlichten heef jou boot | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:31 |
2 + 1 voor elk zwemvest aan boord. | |
heywoodu | dinsdag 2 april 2019 @ 19:35 |
Wat doe je in die maanden dat je niet op zee bent? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:36 |
fappen met m'n Fok!pener Eigenlijk alles wat iemand met een 9-5 baan in z'n weekend/vakantie doet.. | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 19:48 |
Heb je ook een wic (wtk) opleiding gedaan? | |
flipsen | dinsdag 2 april 2019 @ 19:48 |
Van wie moest je dat zeggen/wie leest er mee? Een echte mannenwereld zeg je. In hoeverre denk je dat er gays in de zeevaart zitten? Wat is je langste aangesloten periode op zee geweest? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:48 |
Ik ben duaal opgeleid, Maroff. Dus zowel stuurman als machinist. | |
Charmian | dinsdag 2 april 2019 @ 19:49 |
Ik kijk wel eens naar Deadliest Catch...respect voor die gasten, vooral als het winter is en elke druppel water bevriest al op de railing of met zo'n storm. Maar dat soort dingen maak jij dus ook mee met het verschil dat je geen krabben vangt? | |
QWARQTAARTJE | dinsdag 2 april 2019 @ 19:50 |
Wat is je favoriete bezigheid op het schip ? | |
Brybry | dinsdag 2 april 2019 @ 19:51 |
Mijn opa was een zeeman en inderdaad, alleen maar dochters | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:51 |
Heel Fok! 1 op de 10 he, dus je hebt er altijd 1 aan boord. Maar zonder dollen: ze zijn er, de een wat meer open dan de ander. En in andere culturen zijn de grenzen tussen hetero en homo een stuk grijzer. 6 maanden van huis, langste periode zonder voet aan wal te zetten: 8 weken | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:51 |
Yup. Alleen moet je het wel in proportie zien, de schepen waar ik op zit zijn 2-3-4x zo lang als die schepen. Dus hebben minder snel invloed van het weer, maar als het gek gaat doen gaan ze minstens zo hard tekeer. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:52 |
Slapen | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:52 |
| |
QWARQTAARTJE | dinsdag 2 april 2019 @ 19:52 |
Slaap je veel ? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:54 |
haha ik heb met 5 uur slaap per dag genoeg. Maar als het druk is ben ik heel heel blij met ieder uur slaap die ik kan krijgen. Het leukste qua werkzaamheden blijft toch wel het tot op de centimeter nauwkeurig in/uitparkeren van een schip. | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 19:55 |
Roep je ook wel eens 'arrr'? | |
QWARQTAARTJE | dinsdag 2 april 2019 @ 19:56 |
Wat vervoeren jullie ? | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 19:56 |
Lol ik startte mijn carrière in een centrale | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 19:56 |
Op zijn minst zeelui schat ik. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:59 |
Als een zeehond met hooikoorts. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:59 |
Werkelijk vanalles. You name it, we probably did it.. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 19:59 |
energiecentrale? Daar zie je veel als machinist opgeleide mensen (al dan niet na een carrière op zee) terecht komen.. | |
QWARQTAARTJE | dinsdag 2 april 2019 @ 20:00 |
Diergeneesmiddelen ? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:00 |
Ja (in een container). | |
manny | dinsdag 2 april 2019 @ 20:01 |
Laatst dat met dat cruiseschip voor de kust van Noorwegen dan alle vier de motoren uitvallen. Dat werd toch even spannend. Gaat dat dan rond op in de "zeeman appgroep" ? | |
flipsen | dinsdag 2 april 2019 @ 20:01 |
Kut, ik moest lachen Mijn vader werkte wel eens offshore. De "vrije tijd" op zo´n platform was prima te benutten, er werd van alles aan gedaan om het de werknemers naar hun zin te maken. Is dat op een vrachtschip ook het geval? Of wordt iedere cm benut ter optimalisatie van de vracht en moet je het doen met je hut(je) en that´s it? Geen gemeenschappelijke recreatieruimtes enzo bedoel ik. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:03 |
Jazeker. Valt altijd wel een les van te leren. Wat ik vooral interessant vond is dat die schepen/mensen totaal niet ingericht zijn in het 'op zee zijn'. oa losstaand meubilair enzo. Bij ons staat het vast, of wordt het vast gezet zodra het niet in gebruik is. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:05 |
Er zijn zeker wel gemeenschappelijke recreatieruimtes. Meestal is het een woonkamer+ zeg maar. En een sportruimte. Sommige schepen hebben een sauna en/of zwembad. Allemaal een beetje 'pro rata' naar het aantal mensen aan boord en afmetingen van het schip, de schepenwet schrijft vrij duidelijk voor wat er aan faciliteiten aan boord dient te zijn. Al kan daar handig omheen gebouwd worden door een schip onder een andere vlag te bouwen en bij oplevering om te vlaggen naar de Nederlandse vlag. | |
WheeleE | dinsdag 2 april 2019 @ 20:13 |
Wat is de mooiste klus/ervaring/gebeurtenis die je hebt meegemaakt? Zoeentje die je altijd bij zal blijven, die je als kers op de taart ziet? | |
Tinos85 | dinsdag 2 april 2019 @ 20:14 |
Vind je vrouw/partner het niet heel vervelend als je tussen je werk door zo lang thuis bent. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:15 |
Ik ben rond de wereld gevaren Daarnaast is het heel bijzonder om 24u/dag daglicht te hebben en ook 24u/dag donker. Op zee zie je het mooiste Noorderlicht. Sterren bij heldere hemel | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:16 |
Nee die is altijd wel weer blij als ik er weer ben. Daar denkt niet iedere partner 't zelfde over.. | |
diepzeekroket | dinsdag 2 april 2019 @ 20:18 |
nou dank je wl hoor je doet het hartstikke leuk | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:19 |
| |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 20:33 |
Wat kost een Filipijnse matroos per half uur, of kwartier als je snel bent? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:33 |
Geen ervaring mee regelen ze meestal onderling.. | |
Werkman | dinsdag 2 april 2019 @ 20:35 |
Op zee ben je op elkaar aangewezen want je komt voorlopig niet van elkaar af midden op zee. Hoe doe je dat met iemand die er met de pet naar gooit en/of de sfeer verpest? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:35 |
Die mag met het eerstvolgende vliegtuig naar huis. Je probeert altijd wel eerst een paar dingen.. Maar als dat niet werkt, moet je er afscheid van nemen. Niet onnodig lang laten rekken, want ook in geval van nood ben je er op aangewezen. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2019 @ 20:52 |
Heb je een baard? Rook je? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:53 |
Als ik me niet scheer wellicht Nee Zie je sowieso steeds minder. | |
capuchon_jongen | dinsdag 2 april 2019 @ 20:58 |
Hoe komt het dat jullie onderbroeken zo goedkoop kunnen verkopen? Waar besparen jullie op? Productie? stof ? of doen jullie aan kinderarbeid? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 20:59 |
Wat je van ver haalt is goed | |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 21:01 |
Heb je een pet met een klep en heet je Ed? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:02 |
Ik was ooit op tv | |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 21:04 |
Eet je veel spinazie en heb je veel spierballen? En hou je van een olijfje? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:05 |
Absoluut | |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 21:06 |
| |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 21:06 |
Dat jij nog vaart op jouw leeftijd | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:07 |
Met het schip ten onder... | |
Rozevla | dinsdag 2 april 2019 @ 21:15 |
Gooi jij slaven overboord als ze ziek zijn of vind je dat zonde en hoop je dat ze toch nog bijtrekken ? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:16 |
Overboord natuurlijk, je wilt niet dat de rest van je lading besmet raakt.. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2019 @ 21:17 |
Haha ik mag je wel | |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 21:17 |
Niet! | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:17 |
| |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:17 |
| |
Rozevla | dinsdag 2 april 2019 @ 21:17 |
Snap ik, maar toch zonde van je florijnen. Heb je een papegaai op je schouder ? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:18 |
als de rest verziekt is heb je nog minder florijnen En een houten poot. | |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 21:19 |
| |
Moonah | dinsdag 2 april 2019 @ 21:20 |
| |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 21:30 |
Hou je van vissticks? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:31 |
| |
Bosbeetle | dinsdag 2 april 2019 @ 21:33 |
Je had het net over op de cm nauwkeurig inparkeren, ik neem aan dat je niet echt aan de binnenvaart kant zit, maar moet je wel eens sluizen enzo door, en doe je dat dan ook met zo'n gidsschip (of hoe dat ook heet). Ik verbaas me er in rotterdam wel eens over hoe ze zo op de cm twee boten in zo'n sluis parkeren Werk je ook veel met camera's op de boot om alles in de gaten te houden? Hoe zie jij eigenlijk de binnenvaart, collega's of gewoon irritant met die kleine bootjes | |
Piger | dinsdag 2 april 2019 @ 21:33 |
Hoeveel weken werk je in een jaar? En verdiend t een beetje goed? Heb je binding met je woonplaats/land (los van je familie) of laat je dat een beetje los als je aantal weken afgesloten bent van 'bewoonde wereld'? Als je lange tijd thuis zit heb je dan weer echt zin om aan het werk te gaan? | |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 21:36 |
Is het een andere ervaring als je met je schip over de rode zee heen vaart? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:37 |
Zeevaart inderdaad. Wij proberen zoveel mogelijk zonder sleepboot, maar kan soms niet anders. Je krijgt wel bijna overal een loods aan boord. De loods adviseert de kapitein van haven naar zee / van zee naar haven. En als het te krap wordt komen er ook nog een of meerdere sleepboten bij kijken. Geen idee of dit werkt, https://i.imgur.com/Dt6mwiA.mp4 hierbij een voorbeeld filmpje van hoe krap het kan zijn soms. Binnenvaart tja.. Andere tak van sport.. Ze kunnen behoorlijk irritant zijn/zichzelf belangrijker vinden dan een ander. | |
Sigaartje | dinsdag 2 april 2019 @ 21:39 |
Jaloers...jaloers....jaloers | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:39 |
Vroeger 8-10 maanden per jaar. Nu 6 maanden in totaal. Ja het verdient leuk. Vooral de overtime is fijn. Minder dan een ander wellicht. Veel dingen krijg je nauwelijks iets of niks van mee. Vroeger wel ja, maar nu wat minder. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:40 |
Een echte zeeman drinkt eruit. en nee | |
Molo | dinsdag 2 april 2019 @ 21:40 |
| |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 21:41 |
Ik bedoelde deze | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:44 |
| |
maily | dinsdag 2 april 2019 @ 21:44 |
| |
diepzeekroket | dinsdag 2 april 2019 @ 21:50 |
zeg je wel eens AYE AYE KAPITEIN!!!1 ? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 21:51 |
| |
j95 | dinsdag 2 april 2019 @ 22:26 |
Je had het net over medische noodsituaties en dat je ook gewoon pech kunt hebben. Gebeurt het nooit dat er een helikopter komt om iemand op te pikken? | |
Rozevla | dinsdag 2 april 2019 @ 22:28 |
Schreeuw je soms wel eens “ RELEASE THE KRAKEN!!!! “ | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:31 |
Ik heb het nog niet meegemaakt. Maar het gebeurd ja, mits je binnen helikopter bereik zit. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:31 |
Telkens als ik m'n broek laat zakken | |
flipsen | dinsdag 2 april 2019 @ 22:45 |
Hoe lang zie je jezelf dit werk nog doen? Denk je nooit over een switch naar het luxe cruiseschip leventje? Wat zijn je beste herinneringen aan Buenos Aires? | |
pferdfahrer | dinsdag 2 april 2019 @ 22:46 |
Heb je je weleens laten aftrekken door een collega bij gebrek aan vrouwen en pornografisch materiaal? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:47 |
Dit specifieke? Niet heel lang meer. 1-2 jaar hooguit denk ik. Wat voor de bemanning niet zo luxe is, misschien wel slechter. En ik heb geen zin om weer onder aan de ladder te beginnen, wat dan het geval is. Nooit geweest | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:48 |
Niet voor niks dat je al deze materialen in een overlevingskit vindt. | |
Thinkk-Pinkk | dinsdag 2 april 2019 @ 22:51 |
Heb je ook kinderen en zo ja hoe vonden die het dat papa vaak weg was? Of is dat meer van ze zijn het niet anders gewend geweest. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:53 |
Ik heb geen kinderen. En ik gok het laatste, dat is tenminste wat ik het meeste zie. Als ik kinderen zou hebben zou ik alles op alles zetten om (veel) minder dan wel te stoppen met varen. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2019 @ 22:53 |
Alleen met alle meubels op het balkon. | |
PSVCL | dinsdag 2 april 2019 @ 22:54 |
Wat is je mening over de wibra? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 22:54 |
Hoogverraad. | |
Thinkk-Pinkk | dinsdag 2 april 2019 @ 22:58 |
Wat had je dan willen doen? Ik dacht altijd dat die zeemannen zeewater als bloed hebben Wat is het grootste schip waar je ooit op hebt gezeten? En vaar je alleen op vrachtschepen? | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 22:59 |
Welke middelen hebben jullie tegen piraten die jullie schip willen overnemen? | |
arvensis | dinsdag 2 april 2019 @ 23:05 |
Werk je voor een bedrijf? Of als zzp’er? Hoe moet ik het zien? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:05 |
Er zijn genoeg opties hoor.. Sleepboot kapitein bv. Dan ben je 1 a 2 weken per keer weg. Daarnaast zijn er in de havens allerlei jobs te bedenken. Het grootste schip waar ik op heb gevaren was 260+ meter. En inderdaad ik vaar alleen op vrachtschepen. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:06 |
Officieel? Weinig tot niks. Wat staalplaten, zakken zanden, prikkeldraad en brandslangen. Daarom nu goed dat bewapende private beveiligers op schepen gelegaliseerd wordt. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:07 |
Ik ben in loondienst bij een rederij. | |
zaktak | dinsdag 2 april 2019 @ 23:09 |
Heb je wel eens muiterij gepleegd? Zo ja, waarom? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:09 |
Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt dat een kapitein uit z'n functie werd gezet door de bemanning ja. En waarom het gedaan werd: Om veiligheid van schip en bemanning te blijven garanderen. | |
trein2000 | dinsdag 2 april 2019 @ 23:14 |
En officieus | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:15 |
Wij hebben er altijd beveiliging. | |
trein2000 | dinsdag 2 april 2019 @ 23:15 |
Hoe gaat dat? Wat moet ik me daarbij voorstellen? | |
trein2000 | dinsdag 2 april 2019 @ 23:16 |
Illegaal bewapend? Groot gelijk. Ik heb ook het idee dat het een beetje gedoogd wordt? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:22 |
Daar gaat een heel traject aan vooraf. Je kan niet zomaar zeggen dat Kapitein Piet een paardenlul is en dat je hem uit z'n functie zet. Het begint met een melding bij de rederij, indien je het aan boord niet op kan lossen. Dan is er de optie: kan je het uitzingen tot de eerstvolgende haven? Ja/nee. Zo niet dan kan je met een gegronde bewijslast (en voor de netheid: na toestemming van de rederij) het schip overnemen. Je handelt hierbij dus ook nooit alleen, maar bij voorkeur met de hele rest van de bemanning achter je. Het overnemen van het schip zelf doe je ook niet 1 op 1, maar ten overstaan van tenminste 2 getuigen. Al met al moet het juridisch deugen. Bij het feitelijke overnemen moeten allerlei papierzaken geregeld worden, want iemand die je uit z'n functie zet maakt geen deel meer uit van de bemanning. Dus je voldoet niet meer aan je bemanningsplan. Hiervoor is dispensatie nodig en daar komt de Inspectie van Leefomgeving en Transport bij kijken. En volgt er nog wat geneuzel met autoriteiten e.d. Deze dispensatie is in feite alleen geldig tot de eerstvolgende haven. In de praktijk worden dan alle betrokken mensen van boord gehaald in de eerstvolgende haven. En volgt er een onderzoek door je rederij. Wat ook voor kan komen is dat je officieel aangeklaagd wordt wegens muiterij. Maar indien je de juiste weg hebt gevolgd, je bewijslast hebt en toestemming van je kantoor dan wordt je hiervan gewoon vrijgesproken. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:22 |
Het is ondertussen gelegaliseerd voor zover ik weet. Daarbij komt dat het ook niet te handhaven is. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2019 @ 23:23 |
Koop je je kleren bij de Zeeman? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:25 |
Ik krijg ze | |
trein2000 | dinsdag 2 april 2019 @ 23:25 |
Ik wist niet dat daar een heel officieel traject voor was. Wat grappig. Wat moet zo'n kapitein Piet er voor doen om zoiets te laten gebeuren? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:26 |
Clusterfucken | |
vogeltjesdans | dinsdag 2 april 2019 @ 23:34 |
Een cruiseschip laten kapseizen schat ik zo. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:35 |
Nee hoor.. kan al met minder.. | |
trein2000 | dinsdag 2 april 2019 @ 23:35 |
Ik heb even lopen zoeken. Maar dit is alleen van toepassing bij (bedreiging met) geweld. Ik neem aan dat zoiets er gewoon beschaafd aan toe gaat? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:37 |
Normaliter ja. Niet dat het nu ieder jaar voorkomt hoor, het bleven 'extreme' situaties. Maar als de persoon in kwestie zich ineens bedreigd voelt, ondanks dat het beschaafd gaat, heb je hem al aan je broek | |
mcwops | dinsdag 2 april 2019 @ 23:41 |
schijt je over de reling? wanneer doe je dat? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:41 |
Alleen als er problemen zijn met de sewage unit.. Of als je t schijthuisplein niet meer kan bereiken. | |
Werkman | dinsdag 2 april 2019 @ 23:45 |
Wil je als je nummertje daar boven getrokken word (hoop voor je dat het lang duurt) ook een zeemansgraf als dat zou kunnen/mogen? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:45 |
Hoeft voor mij niet per se.. Mogen mn nabestaanden over beslissen. | |
Werkman | dinsdag 2 april 2019 @ 23:50 |
Klopt het romantische beeld wat wij hier aan land van een zeebonk hebben nou een beetje of gaat dat er na een tijdje wel af en word de zee dan alleen maar een hoeveelheid water die hoort bij je werk? | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:51 |
Wat is in jouw optiek het romantische beeld? | |
Werkman | dinsdag 2 april 2019 @ 23:56 |
Een diepe band met de zee, avontuur en veel van de wereld zien. Kameraadschap op zee, spanning en spectakel in ruige stormen. In je broek schijten als je door de Bermuda driehoek moet. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 2 april 2019 @ 23:58 |
Haha, ach een beetje van dat wel.. Maar uiteindelijk is het een hoeveelheid water die bij het werk hoort ja Al zal dat voor iemand die net begint misschien anders zijn.. | |
DavidTwente | woensdag 3 april 2019 @ 00:09 |
Heb je wel eens met piraten te maken gehad? | |
flipsen | woensdag 3 april 2019 @ 00:14 |
Heb je uit pure blijdschap (of dronkenschap) wel eens de vogeltjesdans aan dek gedaan? | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 00:42 |
Bedankt voor je verhaal en antwoorden | |
Id_do_her | woensdag 3 april 2019 @ 00:58 |
Klopt het romantische beeld dat wij hier op fok van een werkman hebben nou een beetje of gaat het na een tijdje wel af en is het beton dan alleen een hoeveelheid cement en grind die hoort bij je werk? | |
Werkman | woensdag 3 april 2019 @ 06:56 |
Dat hangt van het weer af, In de zomer is het lekker rokjes kijken maar als het regent dat laatste inderdaad. | |
onlogisch | woensdag 3 april 2019 @ 07:51 |
Heb je een anker op je arm getatoeëerd? | |
maily | woensdag 3 april 2019 @ 07:53 |
Kun je zwemmen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:08 |
Ik heb niet met ze gedineerd of geknikkerd ofzo.. maar: ja. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:08 |
Dat is het vaste ochtendritueel | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:08 |
| |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:09 |
Ik heb geen anker tattoo | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:09 |
Ik heb het zwemdiploma A | |
Shotty | woensdag 3 april 2019 @ 08:32 |
Heb je wel is te maken gehad met verstekelingen? Ik weet dat je daar hoge boetes voor kan krijgen. Hoe is dat toen afgehandeld? | |
Haushofer | woensdag 3 april 2019 @ 08:42 |
Mijn vader heeft alleen maar zonen gekregen Leuk topic. Ik kreeg ook altijd de "hoe vaak is ie weg"-vraag als ik mensen vertelde dat mn vader kapitein was. | |
Haushofer | woensdag 3 april 2019 @ 08:43 |
Komt Neptunus ook bij jullie aan boord als je de evenaar oversteekt? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:53 |
Boetes krijg je niet echt hoor.. Je krijg toch ook geen boete als je een inbreker in huis hebt? Het probleem met verstekelingen is meer dat je, als je ze na vertrek ontdekt, ze bijna nergens kwijt kan. Heel veel landen willen ze niet. Incl. land van herkomst. Dus dan houd je ze aan boord en zijn ze in een haven 'opeens verdwenen'. Dwz: ze hebben daar de benen genomen. Als een land ze wel van boord haalt, dan gaan ze een vreemdelingenprocedure in en worden ze uitgezet. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:53 |
Het meest irritante is toch wel dat je gelijk na thuiskomst de vraag krijgt wanneer je weer weg gaat | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 08:53 |
Absoluut. | |
nanuk | woensdag 3 april 2019 @ 09:12 |
Laat je ze na ontdekken vrij aan boord lopen? Laat je ze werken voor kost en inwoning? Ooit overwogen zo iemand maar gewoon over de muur te zetten? | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 09:21 |
Worden jullie elke haven geproviandeerd? Of gebeurt dit alleen in havens waar betrouwbare leveranciers zitten? Wat is jullie voedingsbudget per persoon per dag? Doen jullie regelmatig Amsterdam/Rotterdam/Antwerpen aan of komt dit zeer zelden voor? | |
Shotty | woensdag 3 april 2019 @ 09:38 |
ik weet dat ze toenertijd op de Maersk Dubai & de MC Ruby de verstekelingen maar gewoon omgebracht hebben, juist omdat er flinke boetes op staan: https://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Dubai_incident https://en.wikipedia.org/wiki/Kingsley_Ofosu dus was erg nieuwsgierig hoe een menselijke bemaning er mee omgaat. Lees ik tussen de regels door dat jullie ze in de haven van aankomst laten "ontsnappen"? | |
Glider76 | woensdag 3 april 2019 @ 10:13 |
Leuk topic, zelf ook 11 jaar gevaren op de koopvaardij, hele wereld overgeweest. Nu alweer 11 jaar werkzaam in de scheepsbouw wereld. Recentelijk nog gesolliciteerd om weer terug te gaan varen. Mooi beroep en ideaal verlof systeem. Er is toch geen een baan te vinden waar je 6 maanden per jaar vakantie hebt. Het meest ideale aan het verlof is inderdaad dat je alles achter je laat en je collega gewoon je taken overneemt. Bij welke rederij vaar je? En zijn er nog veel Nederlanders aan boord? | |
Rozevla | woensdag 3 april 2019 @ 10:13 |
Hebben jullie weleens iemand gekielhaald ??? | |
indiaantje89 | woensdag 3 april 2019 @ 10:15 |
Wie zou je echt willen kielhalen? En wat voor regel en wetgeving heb je op zee? Wie bepaald dat, en kunnen wetten per zee nog eens totaal verschillen? Kortom wie heeft er voor het zeggen daar? | |
vogeltjesdans | woensdag 3 april 2019 @ 10:20 |
Dat zouden meer mensen moeten doen! | |
N22 | woensdag 3 april 2019 @ 11:20 |
Ben je op zee wel eens (per toeval) een schip in nood tegengekomen met personen die gered moesten worden? Zoiets bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/22(...)een-kerstwonder.html | |
Mortaxx | woensdag 3 april 2019 @ 11:31 |
Hoe is het met de buuf? | |
Molo | woensdag 3 april 2019 @ 11:33 |
Heeft iedereen op zee een bijnaam of was dat misschien alleen zo bij vissers? | |
hakunamatafaka | woensdag 3 april 2019 @ 12:20 |
Zijn er ook vrouwen op zee? | |
maily | woensdag 3 april 2019 @ 12:30 |
Heb je al eens een zeemeermin gezien? | |
Rozevla | woensdag 3 april 2019 @ 12:43 |
Hoeveel dikke negerinnen met tepels als sigaren peuken heb je al met de pallet kraan aan boord gehesen ?? | |
Gibson88 | woensdag 3 april 2019 @ 12:46 |
Wat is of hoe bepaal je de diepgang van het schip dat je vaart ? | |
Tinos85 | woensdag 3 april 2019 @ 12:54 |
Toch niet door de buurman hoop ik | |
spierbal | woensdag 3 april 2019 @ 13:19 |
Wat vervoer je. | |
C.L.Werner | woensdag 3 april 2019 @ 13:27 |
Is de zeeman altijd goedkoper dan bijvoorbeeld de C&A? | |
Gripper | woensdag 3 april 2019 @ 13:48 |
Ga je wel eens met je armen wijd op de voorplecht staan terwijl je de zonsondergang tegemoet vaart en roep je dan " I'm the King of the World WOOOHOOOO !! " ? | |
Poefbank | woensdag 3 april 2019 @ 13:48 |
Welke functies heb je allemaal gehad en wat verdiende je daarmee? | |
nanuk | woensdag 3 april 2019 @ 13:50 |
Krijg je altijd zoveel flauwe opmerkingen en vragen als hier tussen staan? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 13:53 |
Hangt van de situatie af.. Ik het nog niet meegemaakt iig. Dat gebeurd Ben geen inboorling.. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 13:55 |
Gaat in samenspraak met de toko die onze catering verzorgt. Meestal doen we elke 4-8 weken een grote voorraad (houdbare) producten inslaan en dan tussendoor nog een keer verse producten. Hangt ook van de reizen af. Zo is het in sommige landen extreem duur en word je door de lokale scheepsjood gewoon een poot uitgedraaid. Per saldo is het goedkoper om zelf boodschappen te gaan doen/een dealtje te sluiten met een lokale supermarkt. Maar goed, dat hebben we zelf niet altijd voor 't zeggen. Goeie ik geloof rond de 7.50 per persoon per dag Soms vaak soms zelden.. De meeste van onze schepen hebben geen vaste routes/diensten. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 13:56 |
Dan spreek je over jaren terug en het pre-ISPS tijdperk. Regels zijn totaal anders tegenwoordig. Daarbij komt dat een boete van 5k een peanuts boete is. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 13:57 |
Ja het verlof zou ik het meeste missen, maar als ik stop zie ik 't niet snel gebeuren dat ik terugkeer.. Wat voor een tak van sport ga je doen? Nope Iene miene mootje Ons bestand nederlanders is 'stabiel'. Ook al is er wel heel veel verloop in de lagere rangen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 13:58 |
Nee | |
de_boswachter | woensdag 3 april 2019 @ 13:59 |
Hoe houden jullie die prijzen toch zo extreem laag? Was laatst bij jullie voor een paar shirtjes voor m'n neefje. Vijf stuks voor ¤ 10- WTF! Echt relaxed gast! Produceren jullie in lage lonen landen ofzo? | |
KapiteinIglo | woensdag 3 april 2019 @ 13:59 |
Ben je wel eens wezen hoeren sloeren taxitouren? En vraag van mijn partner Heb je het kompassleuteltje al gevonden? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:00 |
Dat kan ik beter voor me houden De International Maritime Organization heeft wetten opgesteld waar alle deelnemende landen zich aan dienen te houden. Het grootste deel van de landen met zeegaande schepen is deelnemer in de IMO. En wat er op het schip zelf gebeurd, in principe het land wiens vlag het schip voert. Al zal dat nagenoeg nooit in strijd zijn met de wetten van de IMO. Want die zijn ook vastgelegd in de wetten van het land. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:01 |
Een aantal keer ja Vaak is het weer te slecht (en dat is het al vrij snel hoor!) om iets anders te kunnen doen dan in de buurt te blijven en wachten op een helikopter dan wel schip van de wal. Ook als je overboord valt, dan is het nagenoeg zeker afgelopen met je. Zelfs in golven van 50cm is het al lastig om iemand terug te vinden. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:01 |
Goed hoor, aardig wat spinnenwebben tussen haar benen gok ik zo. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:02 |
De meesten worden bij hun rang aangesproken. En voor die rangen zijn wel 'bijnamen' zoals: ouwe/stuur/meester/baas Dat wordt het meeste gebruikt iig. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:02 |
Jazeker. Al ga je de meeste in de passagiersvaart vinden. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:02 |
Elke dag als ik thuis ben. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:04 |
Duurde nog lang voor deze vraag kwam. Ik zat er op te wachten.. Wel gelachen hoor.. | |
KapiteinIglo | woensdag 3 april 2019 @ 14:07 |
Wanneer en waar ben je door Neptunus gedoopt? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:08 |
Dat lees je af op je diepgangsmerken: Je hebt er altijd een midscheeps zoals hierboven, minimaal 1 bij 't voorschip en 1 bij 't achterschip. En dan aan beide zijden van het schip natuurlijk. Je berekent voorgaand aan een reis je diepgangen en dat vergelijk je met wat het werkelijk is na afloop van ladingshandelingen. Bij grote verschillen klopt er iets niet natuurlijk en moet je op onderzoek wat er niet klopt. Want dan kan de stabiliteit van je schip niet in orde wezen en kan je om flikkeren of in tweeën breken. Je rekent ook je aankomstdiepgangen uit en je stabiliteit tijdens de reis en bij aankomst. En dat vergelijk je bij aankomst weer met wat het werkelijk is. De maximale diepgang is de diepgang op het plimsoll merk, oftewel die cirkel met die streep er door in bovenstaande afbeelding. Dit is in zout water (1.025 t/m3) in de zomer. Afhankelijk van het zoutgehalte zal je diepgang veranderen, dit dien je dan ook uit te rekenen. Schepen waar ik mee vaar gaan tot een maximale zomerdiepgang van rond de 9,75-10,0 meter [ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 03-04-2019 14:15:21 ] | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:08 |
Door iedereen | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:09 |
Eigenlijk alles wat droog/niet gasvormig is en niet leeft. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:09 |
Geen idee. ik kom nooit bij de C&A, is hoogverraad. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:10 |
Ja, nadat de bootsman vroeg of ik 'm als een van m'n Franse meisjes wilde tekenen.. Na afloop met de kok nog even een handafdruk op een raam geplaatst, om vervolgens de hoofdmachinist van m'n drijvende deur af te trappen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:10 |
Ik zit aan de nautische kant en ik verdien daar m'n brood mee. Op dit moment bijna 2x modaal. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:11 |
Meestal maak ik ze zelf | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:11 |
Schaalvergroting schat. Containerschepen met 20.000+ doosjes in 1x uit China halen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:14 |
Ah, nog een die wel heel lang duurde voor ie voorbij kwam.. Het cliché dat zeelui hoerenlopers zijn.. Tja ze zitten er tussen, kerels die 'm niet in hun broek kunnen houden terwijl ze thuis een vrouw en kinderen hebben. Maar volgens mij is dat niet meer dan het aantal mensen aan wal die vreemd gaan. En nee ik ben nog nooit naar de dames van lichte zeden/kaairatten geweest. En ja toen ik vrijgezel was heb ik tijdens 't stappen wel eens een dame opgeduikeld om een wild nachtje mee te beleven. Ja, die lag naast de dolfijnenlokker en de ijspriem voor de MOB boot. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:14 |
8 jaar geleden op de evenaar | |
KapiteinIglo | woensdag 3 april 2019 @ 14:16 |
Oh echt op de evenaar Haha Op welke lengte? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:17 |
Weet ik niet uit m'n hoofd, Atlantische Oceaan iig. komende van Zuid-Amerika richting Antwerpen. | |
KapiteinIglo | woensdag 3 april 2019 @ 14:18 |
Moest je ook afwaswater drinken en van de loopplank springen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:20 |
Zeewater ja en inderdaad. Voor de rest blijven de geheimen van de doop tussen mij en Neptunus | |
Rozevla | woensdag 3 april 2019 @ 14:20 |
| |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 14:21 |
Leuk, ik was zelf ook werkzaam bij een zeevaartrederij met een kantoorfunctie. Komt me alllemaal bekend voor en jullie krijgen een hoger voedingsbudget dan dat wij destijds calculeerden voor onze bemanning. Onze vloot doet wel vaak dezelfde havens aan (short-sea Europa) dus hier werkt de purchase afdeling ook vaak met dezelfde betrouwbare leveranciers. Ik snap dat dit in Afrika en Zuid-Amerika heel anders is en je daar wel even goed moet screenen voordat je zaken met een partij gaat doen. Bedankt voor je antwoorden in ieder geval en ik zal het topic zeker in de gaten houden! Doet jullie inkoopafdeling het volgens jou naar wens of mag het allemaal wel wat sneller? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:21 |
| |
Kamelenteen | woensdag 3 april 2019 @ 14:21 |
Bevaar je ook de roze zee? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:23 |
Natuurlijk. Als je iets nodig hebt, heb je het 't liefst gisteren Inkoop van stores vindt 9 vd 10 keer wel vanuit Nederland plaats. Dat wordt dan per vrachtwagen dan wel vliegtuig naar ons toe gezonden. Op verbruiksproducten als wc papier (heel belangrijk, 1x bijna zonder gezeten bijna een noodhaven aangelopen), schoonmaakmiddelen e.d. na. Dat wordt meestal wel lokaal ingekocht. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:23 |
| |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 14:31 |
Hehe . Mijn ervaring was dat de inkoopafdeling altijd de lul is. Die krijgen schoppen van het schip en van de superindentent. Het is nooit snel genoeg terwijl bepaalde technische artikelen gewoon levertijd hebben. Er werd verwacht dat ze konden toveren. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:34 |
Herkenbaar | |
Kamelenteen | woensdag 3 april 2019 @ 14:46 |
En wat is een kompassleuteltje? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:48 |
Een sleutel om het kompas bij te stellen. | |
flipsen | woensdag 3 april 2019 @ 14:52 |
Maar weer eens een serieuze vraag: ben je wel eens bang geweest aan boord? Om wat voor reden dan ook. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:55 |
Ik heb me 1x afgevragen waar we in godsnaam mee bezig waren.. Waren in slecht weer terecht gekomen. 2 depressies die zich onverwacht tegen elkaar in bewogen. Hierbij een freak wave gehad die op de luiken brak. Die dagen heb ik niet bijster veel geslapen en was ik heel blij dat we de overkant gehaald hadden.. Met producten als SPOS kan je steeds beter het weer voorspellen en je route met hulp daarvan plannen. Maar goed, het blijft een voorspelling.. En die is 'accuraat' voor 5-7 dagen vooruit. Als je een oceaanoversteek doet van meerdere weken.. Naja, dan moet je een gok wagen. | |
flipsen | woensdag 3 april 2019 @ 14:57 |
Dan doorgaand op dat slechte weer: Wel eens lading verloren? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:57 |
Nope, maar wij vervoeren niet zoveel deklasten. Wel schade gehad door zeegang. | |
Glider76 | woensdag 3 april 2019 @ 14:58 |
Oh, vaar je bij Spliethoff? (kijkende naar de foto van diepgang) Heb daar ook nog gevaren in mijn jonge jaren. Zitten daar nog steeds nederlanders? voornamelijk op de BigLift schepen dan? Vaart Spliet nog steeds termen van 4 maanden? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 14:59 |
Dit was een random foto van wikipedia | |
Glider76 | woensdag 3 april 2019 @ 15:00 |
allright | |
Glider76 | woensdag 3 april 2019 @ 15:01 |
maar wij welke rederij vaar je? En hoelang op/af? eventueel via PB? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:01 |
Ik vaar 3 maanden op / 3 maanden af. | |
Glider76 | woensdag 3 april 2019 @ 15:02 |
oh das een mooie term. Lekker lang verlof. Wat voor soort schip? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:05 |
Verscheidene soorten, zowel met als zonder kranen, RoRo, container.. | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 15:09 |
Ik snap wel dat je niets over je werkgever kwijt wil, maar ik denk dat ik al wel een vermoeden heb. | |
zlotka | woensdag 3 april 2019 @ 15:09 |
Iets algemener maar ben hier al een tijdje benieuwd naar. Je gaf aan dat je de koers onder andere bepaald op basis van het weer, wat logisch is. Is het dan niet zo dat er vaste vaarroutes zijn op de zee/oceaan? Of mogen jullie 'overal' varen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:16 |
Op volle zee/oceaan niet. Op druk bevaren wateren als de Noordzee zijn er wel gebieden waar je niet mag komen (bv bij platformen) en ook verkeersscheidingsstelsels die bepalen waar je moet varen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:16 |
Graag voor je houden dan | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 15:22 |
Doe ik uiteraard . Al eens in de Eemshaven geweest trouwens? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:29 |
Nee, wat een uithoek joh.. | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 15:34 |
Was destijds een vaste loshaven van een cement carrier die wij in management hadden. Ben daar aardig vaak naartoe gereden. Echt waardeloos, niks kan en mag daar. En inderdaad een uithoek. Was benieuwd of jij daar dezelfde ervaring over had, maar helaas. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 15:57 |
Helaas | |
Claude_Viole | woensdag 3 april 2019 @ 16:17 |
Heb je ook een scheepshuisdier aan boord? En wat voor? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 16:18 |
Nee, sommige bemanningsleden hebben al genoeg aandacht nodig | |
RanjaCup | woensdag 3 april 2019 @ 16:20 |
Staan de beste stuurlui aan wal? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 16:22 |
Yup | |
Moonah | woensdag 3 april 2019 @ 16:29 |
Weer bijgelezen. Tnx so far! | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 16:31 |
| |
dividivi | woensdag 3 april 2019 @ 16:45 |
Is het eten aan boord Hollandse pot of Filipijns (met die Filipijnse matrozen), of misschien beide? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 16:52 |
'Hollandse Pot' geïnterpreteerd door de kok die een andere nationaliteit heeft | |
dividivi | woensdag 3 april 2019 @ 16:58 |
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Avg, waarbij de v apenvlees is, ofzo? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 17:00 |
Nee hoor wat interessante combinaties soms.. Denk aan gerechten met een extra, totaal onlogisch, ingrediënt er in. | |
Vonkenboer | woensdag 3 april 2019 @ 17:07 |
Over het algemeen is het zeker eten wat de pot schaft ? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 17:08 |
Helaas wel ja.. Al zal je in de offshore/schepen met grote bemanningen wel eerder zien dat er een soort 'buffet' is. | |
maily | woensdag 3 april 2019 @ 17:15 |
Hebben jullie een ketelbinkie? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 17:16 |
Niet in de letterlijke zin van 't woord maar we hebben wel stagiairs e.d. | |
Chanel5 | woensdag 3 april 2019 @ 17:24 |
klopt, mijn vader kreeg er 3! | |
Thinkk-Pinkk | woensdag 3 april 2019 @ 17:26 |
Weleens iemand van boord geslagen van het schip waar je op vaarde. Of er zelf voor gekozen het zeesop te kiezen? | |
Vonkenboer | woensdag 3 april 2019 @ 17:35 |
De vraag zal vast al wel gesteld zijn; maar wat is in grootte lijnen je functie aan boord ? Wat is jou verantwoordelijkheid ? Werk je voor één en dezelfde rederij met verschillende schepen ? Of zijn het meer een soort van detachering-achtige constructies ? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 17:44 |
Gelukkig niet. Hoop het ook niet mee te maken. | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 17:45 |
Ik werk voor 1 rederij en vaar alleen op hun schepen. Ik zit aan de nautische kant, dus ik ben bezig met navigatie, belading, onderhoud en veiligheid. | |
Anne | woensdag 3 april 2019 @ 18:16 |
Wat is jouw ervaring met ertussen komen, in de wereld van offshore? Ze vragen voor zover ik heb gezien áltijd ervaring, maar ervaring op doen is nogal lastig als ze ervaring vragen. Zo is het toch onmogelijk nieuwe mensen aan te trekken? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 18:18 |
Offshore is een hele ander tak van sport daar kom ik ook niet zomaar tussen. En als het lukt begin ik weer vanaf 0. Het beste is gewoon op de zeevaartschool al je stages gaan doen in de offshore. Als daar je hart ligt. Dan ben je al 'binnen' in het wereldje, knetterhard je best doen en je niet als een lamme tak gedragen zoals de meeste jeugd tegenwoordig die te lui zijn om te poepen. | |
Irritatie100 | woensdag 3 april 2019 @ 18:23 |
Misschien domme vraag Maar hoe zit het salaristechnisch gezien? Krijg je in je 3 maanden af ook "gewoon" geld overgemaakt of krijg je gewoon belachelijk veel in die 3 maanden op waar je dan wel een half jaar mee moet doen? Moet je überhaupt veel uitgeven (naast je huis, gwl enzo) aan boord of kan je bij wijze van spreken je pinpas thuislaten als je op gaat? En hoe zit het met die 3 maanden op, 3 af qua vaste maanden? Als kantoorslaaf ben ik gewend aan discussies als "nee, vorig jaar was jij vrij tussen kerst en oud en nieuw dus nu mag ik die!". Kan me voorstellen dat dat bij jullie ook best zou kunnen gebeuren en je dus niet ALTIJD dezelfde maanden werkt (hoewel dat met 3 maanden op, 3 af natuurlijk wel het ritme is) | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 18:32 |
Ik krijg in mijn verlof een basis salaris en aan boord krijg ik 50% (vast)overwerk daar bovenop. Via uitzendbureaus krijg je meestal alleen aan boord geld en moet je daar tijdens je verlof op teren. Je kan je pinpas thuislaten ja.. Maar als je bv een biertje/frisdrank/snackbar uit de 'slop chest' (kantine) wilt dan moet je daarvoor betalen. Maar ook dat gaat via je loonstrook. In principe heb ik aan boord alleen m'n vaste lasten. Plus eventuele kosten die ik maak als ik ga passagieren (de wal op ga). Als je geen vast schip hebt of een vast schip zonder vaste tegenpool en je timed goed, ben je de lachende derde. Heb je een vast schip met een vaste tegenpool dan moet je het onderling een beetje uitvechten. Ik geef bijvoorbeeld geen klap om de feestdagen en ben liever in de (na)zomer een periode thuis. Werkt een beetje twee kanten op dan. Bij traditioneel varen, 3 maanden op 2 maanden af of 12 weken op en 6 weken af, dan proberen ze het (bij ons) zo te plannen dat je 1x per drie jaar de feestdagen thuis bent. Maar dat komt dan ook wel meestal zo uit. | |
LTVDK | woensdag 3 april 2019 @ 19:05 |
Je bent natuurlijk maanden van huis en ziet een hoop van de wereld, maar ga je in de maanden dat je thuis bent nog wel gewoon op vakantie? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 19:08 |
Persoonlijk niet echt.. Maar dat komt meer omdat ik op dit moment met andere dingen bezig ben. Als die dingen niet zouden spelen, dan zou ik wel op vakantie gaan. | |
pietkanarie | woensdag 3 april 2019 @ 19:13 |
Niet alles gelezen (topic loopt nogal storm ) maar: denk je dat je, als je ooit stopt als zeeman, erg zal moeten wennen om niet meer een groot deel van de tijd op zee te zijn? Ik kan me voorstellen dat het een soort 'way of life' is, een cultuur/subgroep. Als je thuis bent, kriebelt het dan erg om weer op reis te gaan/te gaan varen? Of kun je makkelijk langere tijd thuiszijn zonder echt terug te verlangen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 19:16 |
Denk dat ik eerder zal moeten wennen om niet meer zo lang vrij te wezen In het begin van m'n carrière wel, maar ondertussen begint het meer en meer 'werk' te worden. En ik geniet nogal van m'n verlof Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ga nooit met echte tegenzin weg, maar goed. Je komt op een bepaald punt in je leven De gemiddelde Nederlander vaart +/- 7 jaar en komt dan op een beslismoment. Blijf je varen (dan is het meestal voor de rest van je leven) of ga je voor een walbaan. | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 19:20 |
Zie je het zitten om op kantoor een functie te vervullen bij je huidige werkgever? Quality inspector / superintendent / crewing coordinator of iets dergelijks? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 19:20 |
Absoluut niet. Ik heb een kantoorbaan gehad en dat is echt niks voor mij. | |
Liftdeur | woensdag 3 april 2019 @ 19:27 |
Uit eerdere posts begreep ik dat je niet blijft varen, heb je al iets voor ogen wat je graag zou willen doen in de toekomst? Of zie je dat dan wel? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 19:29 |
Ik heb meerdere opties open staan, zoals eerder aangegeven Ik heb wel wat voor ogen, maar zet er nog niet teveel op in om teleurstelling tegen te gaan mocht het niet lukken. Vandaar dat ik het ook voor me houd | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2019 @ 19:37 |
Nog leuke aanbiedingen komende week? Foldertje nog niet binnen | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 19:38 |
https://www.zeeman.com/nl/weekaanbiedingen.html Roze lijkt me echt jouw kleur, dus vandaar dat we extra veel roze in de aanbieding hebben. | |
funnywell | woensdag 3 april 2019 @ 20:01 |
Verkopen jullie ook ondergoed met stretch? | |
gebrokenglas | woensdag 3 april 2019 @ 20:02 |
Wel eens meegemaakt dat het schip ineens water maakte op volle zee (en op meerdere dagen varen van de kust)? Dus vol de bilge pompen aan en hopen dat je op tijd een haven bereikt? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:07 |
Heb je toch niet nodig met jouw Pinkeltje? | |
VraagWatJeWil | woensdag 3 april 2019 @ 20:07 |
vol |