ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Het stuk spoor wat noordelijk van de Dennenlaan ligt wordt nooit gebruikt. Zou denk ik wel als opstelterrein gebruikt kunnen worden, er ligt gewoon een beveiligde overgang en er hangt waslijn boven.
Het westelijke spoor op de overgang Dennenlaan is trouwens opgebroken, aan de kant van het station liggen er bielzen op het spoor.
Op het bestaande terrein komt er in ieder geval één spoor bij. En daar is ruimte genoeg moeten ze wel wat asfalt weghalen en een gebouwtje verplaatsen/slopen.
Op woensdag 27 maart 2019 18:22 schreef Dr_Flash het volgende: Nou nou, men gaat weer eens enthousiast de communicatie evalueren. Over driehonderd jaar hebben we wat. Een wiel.
Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren
Treinreiziger sprak met hoofd ontwerp capaciteitsontwikkeling en daar hoort een leuk kaartje 2030 bij. Den haag - Roosendaal via Schiphol en Den Bosch of Groningen - Eindhoven via Schiphol - Rotterdam. https://www.treinreiziger(...)stregeling-van-2030/
Op donderdag 28 maart 2019 16:48 schreef Yreal het volgende: Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren
Die IC wordt eind dit jaar de nek omgedraaid though, vanaf dienstregeling 2020 zal de IC Hamburg - Kopenhagen via Flensburg rijden. Ook dit jaar rijdt hij al een paar maanden niet verder dan Rødby i.v.m. werkzaamheden aan Deense zijde.
Die IC wordt eind dit jaar de nek omgedraaid though, vanaf dienstregeling 2020 zal de IC Hamburg - Kopenhagen via Flensburg rijden. Ook dit jaar rijdt hij al een paar maanden niet verder dan Rødby i.v.m. werkzaamheden aan Deense zijde.
Kan, maar op Deens grondgebied zit je dan wel in een bus:
quote:
I perioden fra lørdag den 30. marts til og med lørdag den 28. september erstatter vi de internationale tog til/fra Tyskland, mellem København H og Rødby Færge, med Togbusser Bemærk. at toget kører mellem Nykøbing F og Hamburg
Det betyder, at du kan forvente længere rejsetid end normalt.
quote:
In de periode van zaterdag 30 maart tot zaterdag 28 september zullen we de internationale treinen van / naar Duitsland vervangen, tussen Kopenhagen H en Rødby Ferry, met treinbussen Let op. dat de trein rijdt tussen Nykøbing F en Hamburg
Dit betekent dat u langere reistijden dan normaal kunt verwachten.
Op donderdag 28 maart 2019 12:04 schreef DeaDLocK2K het volgende: Hey liefjes, weet iemand of op spoor 5/6 die dynamische bakinformatie ook hangt? Of is dat alleen op 1/2?
Zondag gratis treinen. Kocht 2 boeken, uiteindelijk de ander mn vriendin laten afrekenen. Want blijkbaar is t de boekenweek. Dagje Maastricht en eerste keer voor de kleine dat die met de trein gaat
Op donderdag 28 maart 2019 19:35 schreef James1988 het volgende: Maar als je van Tilburg naar Delft wil, mag je overstappen in Rotterdam. En Oss - Breda wordt ook met overstap.
Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
Het is het lijstje van ProRail, zij kijken primair naar wat er op de infrastructuur past. Niet wat de ideale dienstregeling voor reizigers zou vereisen.
Als de reizigersaantallen op de relatie Brabant-Den Haag gering zouden zijn, zouden die stammen van 9 bakken allang zijn omgewisseld met de 7-baks stammen de IC direct.
Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Het is een echte knooppuntentrein waarbij je ziet dat er op de knooppunten veel reizigers in- en uitstappen die op of voor het volgende knooppunt al weer uitgestapt zijn
Het is een echte knooppuntentrein waarbij je ziet dat er op de knooppunten veel reizigers in- en uitstappen die op of voor het volgende knooppunt al weer uitgestapt zijn
Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Daarom ook "in verhouding"... Blijkbaar zijn er andere verbindingen die meer reizigers bedienen dan de "vrij veel" tussen Nijmegen en Tilburg.
Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Je leest niet wat het uitgangspunt van het ontwerp is
Ik zie een samenvoeging met Rijkswaterstaat er nog wel van komen, naar Zweeds voorbeeld. De eerste stap is al gezet met de omvorming naar ZBO.
Weet niet of zoiets gunstig is voor het Nederlandse spoor, tenzij het zo ingestoken wordt dat er in ambtelijk Den Haag het besef komt dat lappen teer niet alles oplossen, maar dat er meer nodig is.
Op donderdag 28 maart 2019 21:38 schreef ReisT het volgende: Dit is nog geen ontwerp voor een dienstregeling. ProRail schetst alleen maar hoe het er eventueel misschien uit zou kunnen gaan zien. [..]
Lijkt me meer een taak voor het ministerie om zoiets uit te werken. Maar klaarblijkelijk zie ik het speelveld en de rol van de spelers daarin dan anders dan hoe zij het zelf zien. Ofzo.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
ProRail en de Fietsersbond slaan de handen ineen om de veiligheid rondom onbewaakte overwegen in Nederland te verbeteren. Met een nieuwe vacature voor overwegbewakers moeten de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) al vanaf volgende maand een stuk veiliger worden.
Op donderdag 28 maart 2019 21:19 schreef BLS het volgende: Het netwerk komt vrijwel overeen met hetgeen gepresenteerd is dit rapport, om precies te zijn de netwerkvariant "Basis".
Op donderdag 28 maart 2019 16:48 schreef Yreal het volgende: Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren
Met dank aan die trage Duitsers
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Hier staat in de beschrijving dat het enkel in uitzonderlijke gevallen wordt gebruikt.
Vorig jaar in de zomer toen er een grote buitendienststelling was tussen Ommen en Zwolle. Stonden op het verlaten kopspoortje in Emmen Arriva treinen opgesteld. Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Vandaag organiseerde de IG Schienenverkehr Ostfriesland een dagtocht vanuit Nienburg naar Amsterdam. In Duitsland ging het achter de 57 jaar oude E10 1239 van de Lokomotiv-Club 103 via Bremen, Leer en Salzbergen (omlopen) naar Bad Bentheim. Vanaf daar nam de nog tien jaar oudere 1251 van Railexperts het stokje over voor de resterende reis naar de hoofdstad.
Ik zit geamuseerd een discussie te volgen van een stel pinokkio groningers over de plannen emmen-musselkanaal, of eigenlijk het gebrek daaraan.
Nu vroeg ik me af in hoeverre is het in nederland nog mogelijk om als privaat bedrijf(lees: grotendeels provincie) een spoorlijn in eigendom te hebben en uit te baten? De provincie zal straks het nieuwe gedeelte tussen stadskanaal en veendam in eigendom hebben.
Als concurrent van prorail en hoe past het concessiestelsel voor vervoerders daarin??
Vroeger had je natuurlijk tientallen infrastructuurbeheerders die hun lijnen zelf uitbate of in concessie gaven.
In het buiteland kennen we natuurlijk de heatrow lijn en de eurotunnel.
dan bedoel ik vooral wettelijk gezien. Dat de provincie nooit 250 miljoen gaat aftikken staat in de sterren geschreven
[ Bericht 8% gewijzigd door TjjWester op 31-03-2019 16:57:49 ]
Het kan wel, er zijn in Europa meerdere privaat gefinancierde en geëxploiteerde spoorlijnen. Het zijn er alleen niet veel, want met infrastructuur valt niet snel geld te verdienen.
Enkele voorbeelden: de Heathrowlijn (Airport Junction - Heathrow Airport) is gefinancierd door Heathrow zelf, en is ook hun juridisch eigendom. De Kanaaltunnel is privaat gefinancierd en is tegenwoordig beursgenoteerd. De spoorlijn Bad Bentheim - Coevorden wordt onderhouden door de Bentheimer Eisenbahn zelf, en BE is dan weer volledig eigendom van het Kreis Bentheim.
Dat het niet altijd goed gaat is te zien tussen Frankrijk en Spanje: de hogesnelheidslijn door de Pyreneeën is gebouwd en gefinancierd door TP Ferro, een privaat consortium dat de lijn zou financieren, bouwen en gedurende 50 jaar onderhouden. TP Ferro is echter failliet gegaan omdat de inkomsten achterbleven bij de verwachtingen.
Een provincie zal niet snel geld uittrekken voor de bouw van een spoorlijn: de investeringskosten zijn hoog en het risico is groot.
Op zondag 31 maart 2019 16:57 schreef James1988 het volgende: Het kan wel, er zijn in Europa meerdere privaat gefinancierde en geëxploiteerde spoorlijnen. Het zijn er alleen niet veel, want met infrastructuur valt niet snel geld te verdienen.
De spoorlijn Bad Bentheim - Coevorden wordt onderhouden door de Bentheimer Eisenbahn zelf, en BE is dan weer volledig eigendom van het Kreis Bentheim.
mooi voorbeeld: wat ik me dan afvraag gezien BE het eigendom en beheer heeft mogen ze neem ik aan ook zelf bepalen wie er over deze lijn rijdt??
Ik lees namelijk dat het Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen een opdracht heeft verstrekt aan BE om reizgersvervoer te gaan verzorgen. Hebben ze daar echt iets over te zeggen? Of gaat dat in overleg/via aandelen.
Zelfde geld voor eurotunnel en heathrowlijn in hoeverre kunnen die naar eigen inzicht hun lijn vermarkten? Ik zie dat het beide open acces lijnen zijn.
quote:
Een provincie zal niet snel geld uittrekken voor de bouw van een spoorlijn: de investeringskosten zijn hoog en het risico is groot.
Nee 250 miljoen zie ik niet gebeuren maar vond het wel een intressante discussie.
[ Bericht 2% gewijzigd door TjjWester op 31-03-2019 17:34:03 ]
Er is wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat toegang tot infrastructuur op een eerlijke wijze wordt verdeeld. Het is mogelijk dat er wettelijke beperkingen zijn opgelegd, zo is het bijvoorbeeld in Nederland verboden om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.
Op zondag 31 maart 2019 17:37 schreef James1988 het volgende: Er is wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat toegang tot infrastructuur op een eerlijke wijze wordt verdeeld. Het is mogelijk dat er wettelijke beperkingen zijn opgelegd, zo is het bijvoorbeeld in Nederland verboden om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.
Waarbij ik aanneem dat een concessie alleen verleent kan worden door de overheid??
Op zondag 31 maart 2019 17:41 schreef James1988 het volgende: De Rijksoverheid in het geval van het hoofdrailnet, of een decentrale overheid in het geval van regionale lijnen.
Conclusie een spoorlijn in privaat eigendom kost bakken met geld, je mag het niet naar inzicht uitbaten en andere bepalen wat ermee gebeurt.
Als je een spoorlijntje wil aanleggen op je fabrieksterrein moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt en niemand die eist dat je concurrenten toelaat om op jouw terreintje goederen te gaan vervoeren. Voor geïsoleerde personenvervoernetwerken op bijvoorbeeld een luchthaven geldt dat ook, er is echt niemand die verwacht dat je daar een open access-vervoerder moet toelaten.
Maar als je toegang wilt tot het hoofdspoor gelden er andere regels
Op zondag 31 maart 2019 18:05 schreef James1988 het volgende: Als je een spoorlijntje wil aanleggen op je fabrieksterrein moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt en niemand die eist dat je concurrenten toelaat om op jouw terreintje goederen te gaan vervoeren. Voor geïsoleerde personenvervoernetwerken op bijvoorbeeld een luchthaven geldt dat ook, er is echt niemand die verwacht dat je daar een open access-vervoerder moet toelaten.
Maar als je toegang wilt tot het hoofdspoor gelden er andere regels
Zover ik lees in de spoorwegwet kan het hoofdspoor nooit privaat eigendom zijn, de staat moet de begunstige zijn.
Wat heb ik me geërgerd in de trein vanmiddag. En dat terwijl het zulk mooi weer was. Je kon over de koppen lopen en hele opstelterreinen staan vol met materieel. OP GRATIS BOEKENWEEKGESCHENKDAG.
Op zondag 31 maart 2019 23:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat heb ik me geërgerd in de trein vanmiddag. En dat terwijl het zulk mooi weer was. Je kon over de koppen lopen en hele opstelterreinen staan vol met materieel. OP GRATIS BOEKENWEEKGESCHENKDAG.
En dan dat antwoord op Twitter erover ook weer.
ja levert niks op dus waarom zouden we letterlijk ANYTHING inzetten?
ja levert niks op dus waarom zouden we letterlijk ANYTHING inzetten?
Ook leuk trouwens, die schijtintercity naar Enschede kan net zo goed niet meer rijden, vanwege het nieuwe busstation krijg ik een half uur extra reistijd aan m'n broek per dag en ik ben op dit moment fysiek niet in staat om die afstand op een normale manier te fietsen. De bus die ik pakte op de terugweg gaat nu 5 minuten eerder en dus precies op tijd van binnenkomst weg en andersom komt het ding aan als de IC wegrijdt.