abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 18:40:14 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185881753


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!


Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_185881781
Vandaan*
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 18:44:01 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185881840
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:41 schreef b2py het volgende:
Vandaan*
Echt niet :6

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_185883492
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ben benieuwd waar ze die ruimte gaan vinden....

[ afbeelding ]

Het stuk spoor wat noordelijk van de Dennenlaan ligt wordt nooit gebruikt. Zou denk ik wel als opstelterrein gebruikt kunnen worden, er ligt gewoon een beveiligde overgang en er hangt waslijn boven.

Het westelijke spoor op de overgang Dennenlaan is trouwens opgebroken, aan de kant van het station liggen er bielzen op het spoor.
Op het bestaande terrein komt er in ieder geval één spoor bij. En daar is ruimte genoeg moeten ze wel wat asfalt weghalen en een gebouwtje verplaatsen/slopen.
Vroegah waren er nog veel meer sporen.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:35:45 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185886400
Interessant, ben benieuwd of de Chinezen komen
pi_185887379
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou nou, men gaat weer eens enthousiast de communicatie evalueren. Over driehonderd jaar hebben we wat. Een wiel.
Dat zal dan wel zoiets worden:
Bier.
  Redactie Sport donderdag 28 maart 2019 @ 02:17:35 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_185890400
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 28 maart 2019 @ 03:13:28 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_185890535
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_185890977
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat zal dan wel zoiets worden: [ afbeelding ]
Nee, een dak komt later O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185894982
Hey liefjes, weet iemand of op spoor 5/6 die dynamische bakinformatie ook hangt? Of is dat alleen op 1/2?
Bier.
  donderdag 28 maart 2019 @ 12:46:44 #12
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_185895691
Alleen 1/2
pi_185895781
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:46 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Alleen 1/2
Dankje!
Bier.
pi_185899606
Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren :D
pi_185899830
Treinreiziger sprak met hoofd ontwerp capaciteitsontwikkeling en daar hoort een leuk kaartje 2030 bij. Den haag - Roosendaal via Schiphol en Den Bosch of Groningen - Eindhoven via Schiphol - Rotterdam. https://www.treinreiziger(...)stregeling-van-2030/
pi_185900714
Zaterdag zet de nieuwe polyvalente werkplaats in Melle de deuren open.

Ik ga kijken want treinen zijn een grote passie.
Werewolf
  donderdag 28 maart 2019 @ 17:59:34 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185900814
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:48 schreef Yreal het volgende:
Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren :D
Die IC wordt eind dit jaar de nek omgedraaid though, vanaf dienstregeling 2020 zal de IC Hamburg - Kopenhagen via Flensburg rijden. Ook dit jaar rijdt hij al een paar maanden niet verder dan Rødby i.v.m. werkzaamheden aan Deense zijde.

https://www.nahverkehrham(...)hmarnbelt-ein-10933/
pi_185900968
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die IC wordt eind dit jaar de nek omgedraaid though, vanaf dienstregeling 2020 zal de IC Hamburg - Kopenhagen via Flensburg rijden. Ook dit jaar rijdt hij al een paar maanden niet verder dan Rødby i.v.m. werkzaamheden aan Deense zijde.

https://www.nahverkehrham(...)hmarnbelt-ein-10933/
Ow. Dan heb ik des de meer redenen om van de zomer die kant op te gaan (niet dat ik nooit in copenhagen kom... :D )
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:14:09 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185901013
Kan, maar op Deens grondgebied zit je dan wel in een bus:

quote:
I perioden fra lørdag den 30. marts til og med lørdag den 28. september erstatter vi de internationale tog til/fra Tyskland, mellem København H og Rødby Færge, med Togbusser
Bemærk. at toget kører mellem Nykøbing F og Hamburg

Det betyder, at du kan forvente længere rejsetid end normalt.
quote:
In de periode van zaterdag 30 maart tot zaterdag 28 september zullen we de internationale treinen van / naar Duitsland vervangen, tussen Kopenhagen H en Rødby Ferry, met treinbussen
Let op. dat de trein rijdt tussen Nykøbing F en Hamburg

Dit betekent dat u langere reistijden dan normaal kunt verwachten.
Bron: DSB
pi_185901040
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:14 schreef James1988 het volgende:
Kan, maar op Deens grondgebied zit je dan wel in een bus:
[..]

[..]

Bron: DSB
Zijn het de kutdenen of de kutduitsers waar ik boos op moet zijn?
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:16:22 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185901055
Waarom zou je boos moeten zijn op Duitsers als de Denen aan het werk zijn? :P

Meer informatie (i Dansk): https://www.dsb.dk/trafikinformation/sydbanen/
pi_185901080
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:16 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou je boos moeten zijn op Duitsers als de Denen aan het werk zijn? :P

Meer informatie (i Dansk): https://www.dsb.dk/trafikinformation/sydbanen/
Weet ik veel aan welke kant het probleem zit
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:19:15 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185901102
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

Weet ik veel aan welke kant het probleem zit
quote:
op Deens grondgebied zit je dan wel in een bus
:s)
pi_185901128
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

[..]

:s)
Waarom zwaai je nooit terug als ik langs je huis rij?
pi_185901214
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 12:04 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hey liefjes, weet iemand of op spoor 5/6 die dynamische bakinformatie ook hangt? Of is dat alleen op 1/2?
Bedoel je op Centraal of op Zuid? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:29:48 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185901241
quote:
9s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

Waarom zwaai je nooit terug als ik langs je huis rij?
Sorry, de ramen zijn een beetje vies :s)
pi_185901263
quote:
9s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

Waarom zwaai je nooit terug als ik langs je huis rij?
Waarom zwaai je nooit als je langs mijn huis rijdt?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:43:24 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185901431
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:00 schreef b2py het volgende:
Treinreiziger sprak met hoofd ontwerp capaciteitsontwikkeling en daar hoort een leuk kaartje 2030 bij. Den haag - Roosendaal via Schiphol en Den Bosch of Groningen - Eindhoven via Schiphol - Rotterdam. https://www.treinreiziger(...)stregeling-van-2030/
En de Thalys/Eurostar van en naar A'dam Zuid. Want hé, wie wil er nu naar Centraal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185901800
NZL hè
  donderdag 28 maart 2019 @ 19:21:13 #30
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_185902017
Wie wil er nou niet rechtstreeks van Groningen naar Eindhoven via Amsterdam en Rotterdam.
pi_185902233
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:21 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wie wil er nou niet rechtstreeks van Groningen naar Eindhoven via Amsterdam en Rotterdam.
Ik zou gewoon de auto pakken, is sneller en goedkoper.
  donderdag 28 maart 2019 @ 19:35:15 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185902317
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:21 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wie wil er nou niet rechtstreeks van Groningen naar Eindhoven via Amsterdam en Rotterdam.
Maar als je van Tilburg naar Delft wil, mag je overstappen in Rotterdam. En Oss - Breda wordt ook met overstap.

Je kan daarentegen wel van Roosendaal naar Den Haag Centraal via Den Bosch en Amsterdam Zuid 8)7
pi_185902535
Zondag gratis treinen. Kocht 2 boeken, uiteindelijk de ander mn vriendin laten afrekenen. Want blijkbaar is t de boekenweek. Dagje Maastricht *O* en eerste keer voor de kleine dat die met de trein gaat
pi_185902590
Vroegah deed ik dat ook wel eens ja :D Treinen stampvol en geen conducteur te zien want iedereen heb zo'n boekie :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:00:28 #35
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_185902963
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En de Thalys/Eurostar van en naar A'dam Zuid. Want hé, wie wil er nu naar Centraal.
Via Zuid zit je overal in Amsterdam centrum sneller dan via Centraal.
So we just called him Fred
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:03:07 #36
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_185903038
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:35 schreef James1988 het volgende:
Maar als je van Tilburg naar Delft wil, mag je overstappen in Rotterdam. En Oss - Breda wordt ook met overstap.
Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
So we just called him Fred
pi_185903193
Ik vermoed dat dit een optimalisatie is naar spoorcapaciteit. Dan komen straks de wensen van de vervoerders, overheden en rover nog.
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:13:19 #38
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_185903301
En de dikke middelvinger naar Dordrecht en omgeving blijft fier opgestoken...
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:21:11 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185903508
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
Het is het lijstje van ProRail, zij kijken primair naar wat er op de infrastructuur past. Niet wat de ideale dienstregeling voor reizigers zou vereisen.

Als de reizigersaantallen op de relatie Brabant-Den Haag gering zouden zijn, zouden die stammen van 9 bakken allang zijn omgewisseld met de 7-baks stammen de IC direct.
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:24:49 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185903601
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Als die dienstregeling is gebaseerd op reizigersaantallen, dan zijn er blijkbaar in verhouding weinig reizigers tussen die steden die hun directe verbinding verliezen. Niets te klagen dus.
Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 maart 2019 @ 20:26:50 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_185903673
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Het is een echte knooppuntentrein waarbij je ziet dat er op de knooppunten veel reizigers in- en uitstappen die op of voor het volgende knooppunt al weer uitgestapt zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_185903718
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is een echte knooppuntentrein waarbij je ziet dat er op de knooppunten veel reizigers in- en uitstappen die op of voor het volgende knooppunt al weer uitgestapt zijn
Precies. De nuttigste verbinding van het land dus :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:50:59 #43
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_185904234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Daarom ook "in verhouding"...
Blijkbaar zijn er andere verbindingen die meer reizigers bedienen dan de "vrij veel" tussen Nijmegen en Tilburg.
So we just called him Fred
pi_185904350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:50 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daarom ook "in verhouding"...
Blijkbaar zijn er andere verbindingen die meer reizigers bedienen dan de "vrij veel" tussen Nijmegen en Tilburg.
Wat een kutargument
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185904682
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 20:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op basis van eigen ervaringen durf ik te beweren dat er toch vrij veel reizigers op de verbinding Nijmegen-Tilburg zijn. En die wordt eveneens onderbroken.
Je leest niet wat het uitgangspunt van het ontwerp is
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:19:18 #46
472645 BLS
verbindt.
pi_185904987
Het netwerk komt vrijwel overeen met hetgeen gepresenteerd is dit rapport, om precies te zijn de netwerkvariant "Basis".

https://www.rijksoverheid(...)n-netwerk-uitwerking

En het dan "Het aanbod van ProRail" noemen alsof het hun eigen idee is. Nouja, beter goed gejat dan slecht bedacht...
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:29:39 #47
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_185905279
Sinds wanneer ontwerpt Prorail op dit abstractie-niveau de dienstregelingen? :?

Ik dacht altijd dat vervoerders hun behoefte aangeven en Prorail dan mag puzzelen aan de hand van de beschikbare infra.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:38:27 #48
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_185905497
Dit is nog geen ontwerp voor een dienstregeling. ProRail schetst alleen maar hoe het er eventueel misschien uit zou kunnen gaan zien.
quote:
Indicatieve weergave van de treindiensten die in 2030 nodig zijn om
de geprognotiseerde reizigersgroei te kunnen faciliteren.

Deze kaart is niet het wensbeeld, noch de belofte van ProRail, maar
dient als basis voor gesprekken met onze partners in de sector.
pi_185905515
2030 :D

Dan bestaat Prorail vast allang niet meer. Luchtfietsen mag gewoon *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:40:33 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185905556
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
2030 :D

Dan bestaat Prorail vast allang niet meer.
Ik zie een samenvoeging met Rijkswaterstaat er nog wel van komen, naar Zweeds voorbeeld. De eerste stap is al gezet met de omvorming naar ZBO.
pi_185905969
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:16 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou je boos moeten zijn op Duitsers als de Denen aan het werk zijn? :P

Meer informatie (i Dansk): https://www.dsb.dk/trafikinformation/sydbanen/
Prachtige taal toch ook <3 Kameloso.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 maart 2019 @ 21:55:30 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_185906045
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik zie een samenvoeging met Rijkswaterstaat er nog wel van komen, naar Zweeds voorbeeld. De eerste stap is al gezet met de omvorming naar ZBO.
Weet niet of zoiets gunstig is voor het Nederlandse spoor, tenzij het zo ingestoken wordt dat er in ambtelijk Den Haag het besef komt dat lappen teer niet alles oplossen, maar dat er meer nodig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 maart 2019 @ 22:31:51 #53
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_185906985
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:38 schreef ReisT het volgende:
Dit is nog geen ontwerp voor een dienstregeling. ProRail schetst alleen maar hoe het er eventueel misschien uit zou kunnen gaan zien.
[..]

Lijkt me meer een taak voor het ministerie om zoiets uit te werken. Maar klaarblijkelijk zie ik het speelveld en de rol van de spelers daarin dan anders dan hoe zij het zelf zien. Ofzo. :P
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_185907859
quote:
ProRail en de Fietsersbond slaan de handen ineen om de veiligheid rondom onbewaakte overwegen in Nederland te verbeteren. Met een nieuwe vacature voor overwegbewakers moeten de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) al vanaf volgende maand een stuk veiliger worden.
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/overwegbewakers-gezocht
pi_185907898
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 23:26:46 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185908175
quote:
Blijkbaar is het echt toeval dat er treinen op Google Maps staan op dat laatste stukje spoor in Emmen :+


Hier staat in de beschrijving dat het enkel in uitzonderlijke gevallen wordt gebruikt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_185910106
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:19 schreef BLS het volgende:
Het netwerk komt vrijwel overeen met hetgeen gepresenteerd is dit rapport, om precies te zijn de netwerkvariant "Basis".

https://www.rijksoverheid(...)n-netwerk-uitwerking

En het dan "Het aanbod van ProRail" noemen alsof het hun eigen idee is. Nouja, beter goed gejat dan slecht bedacht...
Waar zou het plaatje van de overheid nou vandaan komen? 🤔
  vrijdag 29 maart 2019 @ 07:59:21 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_185910524
Volgens mij zitten er nog de nodige verschillen tussen.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 08:47:07 #59
472645 BLS
verbindt.
pi_185910938
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 06:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Waar zou het plaatje van de overheid nou vandaan komen? 🤔
Nou, vertel het me maar.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:49:38 #60
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_185925495
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:48 schreef Yreal het volgende:
Ik eens kijken hoe het ervoor staat met die ICE verbinding die ze per boot naar de overkant varen. Blijkt die vervangende tunnel nog gewoon een jaartje of 10 te gaan duren :D
Met dank aan die trage Duitsers
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_185927840
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 23:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Blijkbaar is het echt toeval dat er treinen op Google Maps staan op dat laatste stukje spoor in Emmen :+


Hier staat in de beschrijving dat het enkel in uitzonderlijke gevallen wordt gebruikt.
Vorig jaar in de zomer toen er een grote buitendienststelling was tussen Ommen en Zwolle. Stonden op het verlaten kopspoortje in Emmen Arriva treinen opgesteld. Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt :{
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zaterdag 30 maart 2019 @ 22:05:02 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_185940856
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:19 schreef BLS het volgende:

En het dan "Het aanbod van ProRail" noemen alsof het hun eigen idee is. Nouja, beter goed gejat dan slecht bedacht...
Dit is ProRail-beleid.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 30 maart 2019 @ 23:12:43 #63
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_185942017
Zijn er nog mensen naar de Open-Deur-dag in het Belgische Melle geweest :)?
  zaterdag 30 maart 2019 @ 23:29:02 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185942231
Ik was het helemaal vergeten, tot ik vandaag rond 14:30 wat foto's zag en dacht "ohja...". :')
  Redactie Sport zondag 31 maart 2019 @ 04:06:26 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_185943893
Vandaag organiseerde de IG Schienenverkehr Ostfriesland een dagtocht vanuit Nienburg naar Amsterdam. In Duitsland ging het achter de 57 jaar oude E10 1239 van de Lokomotiv-Club 103 via Bremen, Leer en Salzbergen (omlopen) naar Bad Bentheim. Vanaf daar nam de nog tien jaar oudere 1251 van Railexperts het stokje over voor de resterende reis naar de hoofdstad.



PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_185944030
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 23:12 schreef Claude_Viole het volgende:
Zijn er nog mensen naar de Open-Deur-dag in het Belgische Melle geweest :)?
Ja. Supertof.
Werewolf
pi_185951530
Ik zit geamuseerd een discussie te volgen van een stel pinokkio groningers over de plannen emmen-musselkanaal, of eigenlijk het gebrek daaraan.

Nu vroeg ik me af in hoeverre is het in nederland nog mogelijk om als privaat bedrijf(lees: grotendeels provincie) een spoorlijn in eigendom te hebben en uit te baten? De provincie zal straks het nieuwe gedeelte tussen stadskanaal en veendam in eigendom hebben.


Als concurrent van prorail en hoe past het concessiestelsel voor vervoerders daarin??

Vroeger had je natuurlijk tientallen infrastructuurbeheerders die hun lijnen zelf uitbate of in concessie gaven.


In het buiteland kennen we natuurlijk de heatrow lijn en de eurotunnel.


dan bedoel ik vooral wettelijk gezien. Dat de provincie nooit 250 miljoen gaat aftikken staat in de sterren geschreven

[ Bericht 8% gewijzigd door TjjWester op 31-03-2019 16:57:49 ]
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 16:57:35 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185951854
Het kan wel, er zijn in Europa meerdere privaat gefinancierde en geëxploiteerde spoorlijnen. Het zijn er alleen niet veel, want met infrastructuur valt niet snel geld te verdienen.

Enkele voorbeelden: de Heathrowlijn (Airport Junction - Heathrow Airport) is gefinancierd door Heathrow zelf, en is ook hun juridisch eigendom. De Kanaaltunnel is privaat gefinancierd en is tegenwoordig beursgenoteerd. De spoorlijn Bad Bentheim - Coevorden wordt onderhouden door de Bentheimer Eisenbahn zelf, en BE is dan weer volledig eigendom van het Kreis Bentheim.

Dat het niet altijd goed gaat is te zien tussen Frankrijk en Spanje: de hogesnelheidslijn door de Pyreneeën is gebouwd en gefinancierd door TP Ferro, een privaat consortium dat de lijn zou financieren, bouwen en gedurende 50 jaar onderhouden. TP Ferro is echter failliet gegaan omdat de inkomsten achterbleven bij de verwachtingen.

Een provincie zal niet snel geld uittrekken voor de bouw van een spoorlijn: de investeringskosten zijn hoog en het risico is groot.
pi_185952046
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:57 schreef James1988 het volgende:
Het kan wel, er zijn in Europa meerdere privaat gefinancierde en geëxploiteerde spoorlijnen. Het zijn er alleen niet veel, want met infrastructuur valt niet snel geld te verdienen.

De spoorlijn Bad Bentheim - Coevorden wordt onderhouden door de Bentheimer Eisenbahn zelf, en BE is dan weer volledig eigendom van het Kreis Bentheim.
mooi voorbeeld: wat ik me dan afvraag gezien BE het eigendom en beheer heeft mogen ze neem ik aan ook zelf bepalen wie er over deze lijn rijdt??

Ik lees namelijk dat het Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen een opdracht heeft verstrekt aan BE om reizgersvervoer te gaan verzorgen. Hebben ze daar echt iets over te zeggen? Of gaat dat in overleg/via aandelen.


Zelfde geld voor eurotunnel en heathrowlijn in hoeverre kunnen die naar eigen inzicht hun lijn vermarkten? Ik zie dat het beide open acces lijnen zijn.


quote:
Een provincie zal niet snel geld uittrekken voor de bouw van een spoorlijn: de investeringskosten zijn hoog en het risico is groot.
Nee 250 miljoen zie ik niet gebeuren maar vond het wel een intressante discussie.

[ Bericht 2% gewijzigd door TjjWester op 31-03-2019 17:34:03 ]
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 17:37:30 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185952881
Er is wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat toegang tot infrastructuur op een eerlijke wijze wordt verdeeld. Het is mogelijk dat er wettelijke beperkingen zijn opgelegd, zo is het bijvoorbeeld in Nederland verboden om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.
pi_185952952
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 17:37 schreef James1988 het volgende:
Er is wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat toegang tot infrastructuur op een eerlijke wijze wordt verdeeld. Het is mogelijk dat er wettelijke beperkingen zijn opgelegd, zo is het bijvoorbeeld in Nederland verboden om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.
Waarbij ik aanneem dat een concessie alleen verleent kan worden door de overheid??
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 17:41:44 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185952966
De Rijksoverheid in het geval van het hoofdrailnet, of een decentrale overheid in het geval van regionale lijnen.
pi_185953041
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 17:41 schreef James1988 het volgende:
De Rijksoverheid in het geval van het hoofdrailnet, of een decentrale overheid in het geval van regionale lijnen.
Conclusie een spoorlijn in privaat eigendom kost bakken met geld, je mag het niet naar inzicht uitbaten en andere bepalen wat ermee gebeurt.

Duidelijke heldere uitleg. ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 18:05:01 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185953623
Als je een spoorlijntje wil aanleggen op je fabrieksterrein moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt en niemand die eist dat je concurrenten toelaat om op jouw terreintje goederen te gaan vervoeren. Voor geïsoleerde personenvervoernetwerken op bijvoorbeeld een luchthaven geldt dat ook, er is echt niemand die verwacht dat je daar een open access-vervoerder moet toelaten.

Maar als je toegang wilt tot het hoofdspoor gelden er andere regels :)
pi_185954186
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:05 schreef James1988 het volgende:
Als je een spoorlijntje wil aanleggen op je fabrieksterrein moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt en niemand die eist dat je concurrenten toelaat om op jouw terreintje goederen te gaan vervoeren. Voor geïsoleerde personenvervoernetwerken op bijvoorbeeld een luchthaven geldt dat ook, er is echt niemand die verwacht dat je daar een open access-vervoerder moet toelaten.

Maar als je toegang wilt tot het hoofdspoor gelden er andere regels :)
Zover ik lees in de spoorwegwet kan het hoofdspoor nooit privaat eigendom zijn, de staat moet de begunstige zijn. ;)
speak only if it improves the silence.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:37:50 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185956305
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 18:24 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Zover ik lees in de spoorwegwet kan het hoofdspoor nooit privaat eigendom zijn, de staat moet de begunstige zijn. ;)
Dat hoeft niet overal zo te zijn natuurlijk :)
pi_185956324
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat hoeft niet overal zo te zijn natuurlijk :)
Nee klopt ik doelde op nederland. ^O^
speak only if it improves the silence.
pi_185961288
Wat heb ik me geërgerd in de trein vanmiddag. En dat terwijl het zulk mooi weer was. Je kon over de koppen lopen en hele opstelterreinen staan vol met materieel. OP GRATIS BOEKENWEEKGESCHENKDAG.

En dan dat antwoord op Twitter erover ook weer.
Bier.
  zondag 31 maart 2019 @ 23:12:12 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185961485
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 23:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat heb ik me geërgerd in de trein vanmiddag. En dat terwijl het zulk mooi weer was. Je kon over de koppen lopen en hele opstelterreinen staan vol met materieel. OP GRATIS BOEKENWEEKGESCHENKDAG.

En dan dat antwoord op Twitter erover ook weer.
ja levert niks op dus waarom zouden we letterlijk ANYTHING inzetten? :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185961590
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 23:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja levert niks op dus waarom zouden we letterlijk ANYTHING inzetten? :W
Ook leuk trouwens, die schijtintercity naar Enschede kan net zo goed niet meer rijden, vanwege het nieuwe busstation krijg ik een half uur extra reistijd aan m'n broek per dag en ik ben op dit moment fysiek niet in staat om die afstand op een normale manier te fietsen. De bus die ik pakte op de terugweg gaat nu 5 minuten eerder en dus precies op tijd van binnenkomst weg en andersom komt het ding aan als de IC wegrijdt.
Bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')