abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_185706042


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.

Het nummer 1 merk is overigens Sunpower (USA) (ook veruit de duurste) voor panelen en SMA (DE) voor omvormers.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 07:02:49 #2
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185707455
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 22:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

heeft niks met kicken op te maken. Hoe meer ik opwek hoe meer ik gratis kan gebruiken. Hoe meer ik ook kan terugverdienen (in watten en euro's).

Het liefst zou ik gelijk 2000wp panelen kopen maar die bestaan nog niet. Moet ik dan jaren op mijn handen gaan zitten totdat ze wel bestaan? Of kan ik vandaag al wat doen?

Panelen gaan 20 jaar mee. Als ik ze halverweg verkoop kan een ander er ook nog 10 jaar plezier van hebben. Als ik ze voor zeg 1/3 van de prijs verkoop hebben we er beide lol van.

Als je een nieuwe auto koopt rijd je hem toch ook niet helemaal op? Waarom zou dat panelen wel moeten.
Omdat het toch een soort van deel van je huis wordt, kozijnen e.d. vervang je meestal toch ook pas als het echt nodig is? Persoonlijk zou ik ze denk ik wel zo lang mogelijk houden, desnoods over 5 a 7 jaar nog 8 erbij (voor wat dan modern is) en dan na weer 5 a 7 jaar de oude vervangen.

Maar goed, niet helemaal te vergelijken natuurlijk, mensen kopen ook te vroeg al een nieuwe CV omdat er weer zuinigere modellen zijn.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 08:00:39 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185707736
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 07:02 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Omdat het toch een soort van deel van je huis wordt, kozijnen e.d. vervang je meestal toch ook pas als het echt nodig is? Persoonlijk zou ik ze denk ik wel zo lang mogelijk houden, desnoods over 5 a 7 jaar nog 8 erbij (voor wat dan modern is) en dan na weer 5 a 7 jaar de oude vervangen.

Maar goed, niet helemaal te vergelijken natuurlijk, mensen kopen ook te vroeg al een nieuwe CV omdat er weer zuinigere modellen zijn.
Klopt, en enkel glas heb ik ook vervangen toen er dubbel glas bestond.
10 jaar later heb ik er hr++ in geknald.
Best kans dat ik er in de toekomst nog eens hr+++ in zet terwijl hr++ nog jaren goed zou zijn.

Ik denk dat je panelen meer moet vergelijken met een cv-ketel dan met kozijnen en een dak.

Sterker nog, mijn 3 jaar oude cv-ketel hangt deze winter duimen te draaien omdat er een warmtepomp naast hangt. Oude ketel was kapot ik had nog geen keuze gemaakt voor welke WP, wilde dat niet overhaasten. Ik was al wel bezig met de voorbereidingen voor een warmtepomp. Moet ik dan twee jaar in de kou zitten?Of de ketel nog 15 jaar laten hangen? Ik laat me door een kapotte ketel ook niet het pad naar een warmtepomp ontnemen. Dat de ketel geen 5 jaar zou blijven hangen wist ik al voordat hij hing.

Ik overweeg nog om hem om te bouwen naar propaan, als backup.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 19-03-2019 08:17:35 ]
Tot nooit .......
pi_185709981
Zonnepanelen meneer is geweest. 10 panelen van 310wp voor 3250 ex BTW. Is dat netjes?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185710082
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 10:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zonnepanelen meneer is geweest. 10 panelen van 310wp voor 3250 ex BTW. Is dat netjes?
Als het alleen panelen zijn is het duur :P

Maar voor een normale set incl. montage wel redelijk normale prijs, alles wat in de buurt komt van ¤1 excl. BTW per Wp vind ik wel netjes.

Wat krijg je voor dat geld?

Ik zat vorig jaar op ¤1,08 incl. BTW maar had wel een goede prijs omdat ik er 68 in 1x liet leggen :P
pi_185710148
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 10:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het alleen panelen zijn is het duur :P

Maar voor een normale set incl. montage wel redelijk normale prijs, alles wat in de buurt komt van ¤1 excl. BTW per Wp vind ik wel netjes.

Wat krijg je voor dat geld?

Ik zat vorig jaar op ¤1,08 incl. BTW maar had wel een goede prijs omdat ik er 68 in 1x liet leggen :P
Is inderdaad inclusief montage.

Dan krijg je de bovenste

https://solarunie.nl/zonnepanelen-actie/
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185710240
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 10:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Is inderdaad inclusief montage.

Dan krijg je de bovenste

https://solarunie.nl/zonnepanelen-actie/
Als het bedrijf een niet al te slechte reputatie heeft lijkt me dat een prima optie.
pi_185710299
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het bedrijf een niet al te slechte reputatie heeft lijkt me dat een prima optie.
Ik kan er niks geks over vinden.

Vrij jong bedrijf ook nog.

Maar ze hebben hier de halve wijk voor de woningbouw voorzien waar ik nu tijdelijk woon. Zo kwam ik ook aan dat adres.

Andere bedrijven nog steeds geen reactie.. Dat ze het lekker uitzoeken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185710318
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik kan er niks geks over vinden.

Vrij jong bedrijf ook nog.

Maar ze hebben hier de halve wijk voor de woningbouw voorzien waar ik nu tijdelijk woon. Zo kwam ik ook aan dat adres.

Andere bedrijven nog steeds geen reactie.. Dat ze het lekker uitzoeken.
Zie TT :P
pi_185710420
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zie TT :P
Met die 10 ligt hij wel meteen vol ja :') haha naja ooit de garage nog als we elektrisch gaan rijden.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185710516
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Met die 10 ligt hij wel meteen vol ja :') haha naja ooit de garage nog als we elektrisch gaan rijden.
Mss wel eerder, niets zo verslavend als je energierekening zien dalen omdat die bol aan de hemel licht geeft.

(al zal het Trimbos er anders over denken)
pi_185710628
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mss wel eerder, niets zo verslavend als je energierekening zien dalen omdat die bol aan de hemel licht geeft.

(al zal het Trimbos er anders over denken)
Mja als deze 10 erop liggen moeten we echt weer even onze reserves aanvullen na die verbouwing. Ik hou heb graag het gevoel iets achter de hand te hebben.

Maar wie weet als we weer wat gespaard hebben.

Wat we besparen met de panelen gaan we extra mee aflossen op onze woning.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185710676
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mja als deze 10 erop liggen moeten we echt weer even onze reserves aanvullen na die verbouwing. Ik hou heb graag het gevoel iets achter de hand te hebben.

Maar wie weet als we weer wat gespaard hebben.

Wat we besparen met de panelen gaan we extra mee aflossen op onze woning.
Ja, wat achter de hand houden is ook prima :)
Hoeveel ruimte voor panelen is er nog op de garage denk je?
pi_185710759
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, wat achter de hand houden is ook prima :)
Hoeveel ruimte voor panelen is er nog op de garage denk je?
Garage is 10 meter lang, eerste stukje iets van 3 meter de rest zo'n 3,5 breed. Denk ik. Zou dat vanavond even moeten nameten haha.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185711296
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Garage is 10 meter lang, eerste stukje iets van 3 meter de rest zo'n 3,5 breed. Denk ik. Zou dat vanavond even moeten nameten haha.
Puntdak? Of plat?

En in geval van punt-dak -> oost-west?
pi_185711520
Ik ga me hier ook eens melden. Zit er nunal een tijdje over te denken maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Overtuigd van het feit of het me op de langere termijn daadwerkelijk iets op gaat leveren. Ik heb gisteren 3 offfertes opgevraagd dus even kijken hoe die bedrijfjes het schetsen.

Maar ik zie dat ik genoeg delen heb om door te lezen ;)
pi_185711711
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Puntdak? Of plat?

En in geval van punt-dak -> oost-west?
Nee plat dak. Achter ligt bij ons op zuid-zuid/West
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185711785
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik ga me hier ook eens melden. Zit er nunal een tijdje over te denken maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Overtuigd van het feit of het me op de langere termijn daadwerkelijk iets op gaat leveren. Ik heb gisteren 3 offfertes opgevraagd dus even kijken hoe die bedrijfjes het schetsen.

Maar ik zie dat ik genoeg delen heb om door te lezen ;)
Je zal sowieso 25 tot 35% van de jaaropbrengst uit je zonnepanelen direct verbruiken in je woning.
Dat gaat niet langs je stroommeter en is een directe besparing op de kWh's die je afneemt.

Stel dat je 3000kWh per jaar opwekt en je zou 25% direct verbruiken.
Dat is 750kWh x ¤0,23 = ¤172,50 die je sowieso ieder jaar al bespaart.

Dan hou je zo'n 2250kWh over, stel dat je in het aller, aller ongunstigste geval daar nog ¤0,07 voor krijgt dan levert dat nog ¤157,50 per jaar op.

Dat opgeteld is ¤330 per jaar.
Ofwel, zelfs als de terugleversubsidie naar de kale stroomprijs zou gaan en je maar 25% eigen verbruik zou hebben, verdien je zo'n set in 10 jaar terug en is het daarna "gratis" energie.

Maar naar verwachting wordt de terugleversubsidie zo'n ¤0,14 (uitgaande van ¤1 per Wp / 7 jaar tvt) en kan je met gemak meer dan 25% eigen verbruik halen als je bijvoorbeeld ooit overstapt op een elektrische auto of warmtepomp.
pi_185711799
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee plat dak. Achter ligt bij ons op zuid-zuid/West
Oh, zuid / zuid-west is perfect :)
pi_185711921
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je zal sowieso 25 tot 35% van de jaaropbrengst uit je zonnepanelen direct verbruiken in je woning.
Dat gaat niet langs je stroommeter en is een directe besparing op de kWh's die je afneemt.

Stel dat je 3000kWh per jaar opwekt en je zou 25% direct verbruiken.
Dat is 750kWh x ¤0,23 = ¤172,50 die je sowieso ieder jaar al bespaart.

Dan hou je zo'n 2250kWh over, stel dat je in het aller, aller ongunstigste geval daar nog ¤0,07 voor krijgt dan levert dat nog ¤157,50 per jaar op.

Dat opgeteld is ¤330 per jaar.
Ofwel, zelfs als de terugleversubsidie naar de kale stroomprijs zou gaan en je maar 25% eigen verbruik zou hebben, verdien je zo'n set in 10 jaar terug en is het daarna "gratis" energie.

Maar naar verwachting wordt de terugleversubsidie zo'n ¤0,14 (uitgaande van ¤1 per Wp / 7 jaar tvt) en kan je met gemak meer dan 25% eigen verbruik halen als je bijvoorbeeld ooit overstapt op een elektrische auto of warmtepomp.
Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.

Al met al veel twijfels over terugverdientijd.
pi_185711981
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.

Al met al veel twijfels over terugverdientijd.
Bedrijf wat ik vandaag over de vloer heb gehad is 3950 euro voor 12 panelen. weet niet waar je ergens in het land zit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185711998
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh, zuid / zuid-west is perfect :)
Daarom het kan later allemaal nog wel uitgebreid worden, Hij begon ook al over mijn uitbouw maar daar willen we eigenlijk wat ramen in laten zetten voor wat extra licht. Naja optisch genoeg iig.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185712208
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.

Al met al veel twijfels over terugverdientijd.
Als redelijke prijs hou ik zo'n ¤1 per Wp aan (excl. BTW), daar zou je in de buurt moeten zitten met een offerte. En dan is ¤1,10 natuurlijk ook nog geen probleem.
Als die ¤4500 incl. BTW is en de panelen zo'n ¤300Wp dan zit je op ¤1,03 per Wp na teruggave BTW en dat is een prima offerte.

En zoals ik voorrekende, die 10 jaar terugverdientijd die ik noemde gaat al uit van het allerslechtste scenario.

10% rendement per jaar lijkt me heel netjes.
pi_185712509
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bedrijf wat ik vandaag over de vloer heb gehad is 3950 euro voor 12 panelen. weet niet waar je ergens in het land zit.
Die ¤4500 had ik zelf voorgerekend op basis van wat ik zo links en rechts gehoord en gelezen heb. Ik zit overigens wel met een gedeelte plat dak en een vrij steil dak dus hoe dat praktisch gerealiseerd kan worden zullen in mijn geval denk ik wat afwijken van de norm.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:01:18 #25
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185712549
Graag jullie mening. :)

Offerte gekregen voor 5 x 5 panelen in oost west opstelling portrait. Voor een plat dak.

10x csun 270 black panelen
Montageset voor plat dak oost-west
Goodwe 2500ns omvormer
25mtr rood/zwart solar kabel 4mm2
Totaal 2000 euro incl btw

300wp sunrise 2450 euro
310wp sunrise 2650 euro

Monteren doe ik zelf.

Wat vinden jullie van deze offerte? Ik zou zelf het liefst panelen hebben met een hoog wp, aangezien 10 panelen de max is om te plaatsen ivm ruimte.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185712590
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Die ¤4500 had ik zelf voorgerekend op basis van wat ik zo links en rechts gehoord en gelezen heb. Ik zit overigens wel met een gedeelte plat dak en een vrij steil dak dus hoe dat praktisch gerealiseerd kan worden zullen in mijn geval denk ik wat afwijken van de norm.
Plat dak is doorgaans wat duurder vanwege het materiaal.
Stijl dak hoeft geen probleem te zijn, zolang de alu profielen maar ergens aan vastgezet kunnen worden onder de pannen. Je zou ze zelfs plat aan een gevel kunnen monteren, al is het niet heel mooi :P

Stijl dak is in de winter fijn, dan staat de zon laag.
Plat dak is in de zomer fijn, dan staat de zon hoog.
Bij bewolking is een plat dak ook wat in het voordeel (diffuus licht).
pi_185712919
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:01 schreef Spaardertje het volgende:
Graag jullie mening. :)

Offerte gekregen voor 5 x 5 panelen in oost west opstelling portrait. Voor een plat dak.

10x csun 270 black panelen
Montageset voor plat dak oost-west
Goodwe 2500ns omvormer
25mtr rood/zwart solar kabel 4mm2
Totaal 2000 euro incl btw

300wp sunrise 2450 euro
310wp sunrise 2650 euro

Monteren doe ik zelf.

Wat vinden jullie van deze offerte? Ik zou zelf het liefst panelen hebben met een hoog wp, aangezien 10 panelen de max is om te plaatsen ivm ruimte.
Op zich prima qua tvt, bijvoorbeeld met die 300Wp panelen.

Je hebt dan 2 korte strings van 5 panelen. Op zich kan deze omvormer dat aan (MPPT werkt al vanaf zo'n 80 volt) maar is er geen grafiek van het rendement genoemd. Doorgaans ligt het rendement bij lage voltages lager.

Ik zou dan (als je het echt optimaal wil hebben) bij zo'n korte string al snel gaan kijken naar panelen met 96 cellen ipv 60 cellen.

Bij 60 cellen per paneel zit je op 60 x 0,6 = ~36 volt per paneel x 5 panelen = 180 volt per string
Bij 96 cellen per paneel zit je op 96 x 0,6 = ~57,6 volt per paneel x 5 panelen = 288 volt per string

En 288 volt is een prima voltage voor een 1-fase omvormer.

Nadeel is wel dat panelen met 96 cellen duur zijn, dat verschil ga je niet terug verdienen.
Dus doe het alleen als je écht het maximale uit je dak wil halen, voor je tvt doet het niets goeds.

Panasonic Kuro N330K hebben een temperatuurcoëfficiënt van slechts -0,258 %/°C dus bij iedere graad die ze warmer worden verliezen ze slechts 0,258% rendement. Goedkope panelen zitten meestal rond de 0,38%.

Nogmaals, qua investering zit je met die 300 of 310Wp panelen prima.

Als je voor het maximale wil gaan (je spaart toch al flink wat uit door ze zelf te leggen) binnen de beschikbare ruimte dan zijn die Panasonics heel fijn. Er zijn nog mooiere panelen maar ook weer nog duurder...

Je omvormer is groot genoeg, in een oost-west zal je toch nooit de zon 100% op alle panelen hebben staan.

Samengevat: goedkope panelen zijn het best voor je TVT, wil je de ruimte optimaal benutten, kijk dan naar Panasonic (of eventueel de BenQ Sunforte 335Wp, ook een 96 cell paneel).
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:43:50 #28
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185713287
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op zich prima qua tvt, bijvoorbeeld met die 300Wp panelen.

Je hebt dan 2 korte strings van 5 panelen. Op zich kan deze omvormer dat aan (MPPT werkt al vanaf zo'n 80 volt) maar is er geen grafiek van het rendement genoemd. Doorgaans ligt het rendement bij lage voltages lager.

Ik zou dan (als je het echt optimaal wil hebben) bij zo'n korte string al snel gaan kijken naar panelen met 96 cellen ipv 60 cellen.

Bij 60 cellen per paneel zit je op 60 x 0,6 = ~36 volt per paneel x 5 panelen = 180 volt per string
Bij 96 cellen per paneel zit je op 96 x 0,6 = ~57,6 volt per paneel x 5 panelen = 288 volt per string

En 288 volt is een prima voltage voor een 1-fase omvormer.

Nadeel is wel dat panelen met 96 cellen duur zijn, dat verschil ga je niet terug verdienen.
Dus doe het alleen als je écht het maximale uit je dak wil halen, voor je tvt doet het niets goeds.

Panasonic Kuro N330K hebben een temperatuurcoëfficiënt van slechts -0,258 %/°C dus bij iedere graad die ze warmer worden verliezen ze slechts 0,258% rendement. Goedkope panelen zitten meestal rond de 0,38%.

Nogmaals, qua investering zit je met die 300 of 310Wp panelen prima.

Als je voor het maximale wil gaan (je spaart toch al flink wat uit door ze zelf te leggen) binnen de beschikbare ruimte dan zijn die Panasonics heel fijn. Er zijn nog mooiere panelen maar ook weer nog duurder...

Je omvormer is groot genoeg, in een oost-west zal je toch nooit de zon 100% op alle panelen hebben staan.

Samengevat: goedkope panelen zijn het best voor je TVT, wil je de ruimte optimaal benutten, kijk dan naar Panasonic (of eventueel de BenQ Sunforte 335Wp, ook een 96 cell paneel).
Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.

Hoe bedoel je grafiek van rendement? Die mppt zit btw toch in de omvormer zelf? Denk je dat de omvormer met een oost/west opstelling het beste afgetopt kan worden? Dus kan ik beter een kleinere omvormer kiezen?

Als ik die Panasonic kuro zie, is dat echt een natte droom. O+ Maar helaas wel pittig aan de prijs.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185713350
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:43 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.

Hoe bedoel je grafiek van rendement? Die mppt zit btw toch in de omvormer zelf? Denk je dat de omvormer met een oost/west opstelling het beste afgetopt kan worden? Dus kan ik beter een kleinere omvormer kiezen?

Als ik die Panasonic kuro zie, is dat echt een natte droom. O+ Maar helaas wel pittig aan de prijs.
Iedere omvormer heeft een curve waarbij ergens het optimale rendement wordt gehaald, meestal is dat op zo'n 2/3e van z'n maximale voltage.

Het zijn allemaal geen spannende verschillen, denk aan een paar procent.
Daarom zeg ik ook: je gaat die 96 cell panelen niet terugverdienen.

Maar wil je het optimaal, dus vroege opstart, hoog rendement, lage temperatuur coëfficiënt, etc dan zit je met die Kuro's heel goed.

Ik kon 68 panelen kwijt (en eventueel nog wel wat meer) dus dan is het natuurlijk veel goedkoper om een paar extra panelen te leggen dan die paar procent te proberen halen door 2x duurdere panelen te leggen :+
pi_185713436
Hier een voorbeeld van zo'n curve:



Je ziet dat als het voltage wat hoger ligt dat hij vooral bij hogere vermogens meer rendement haalt.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:57:11 #31
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185713509
Ah ja op die manier. Ik kan alleen dit vinden. https://www.zonnepanelen.(...)ure-of-ns-series.pdf
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185713543
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:53 schreef MaGNeT het volgende:
Hier een voorbeeld van zo'n curve:

[ afbeelding ]

Je ziet dat als het voltage wat hoger ligt dat hij vooral bij hogere vermogens meer rendement haalt.
Vet die omvormer heb ik ook. Ivm die hogere voltage heb ik destijds gekozen voor Solar Frontier 170wp panelen. Zijn kleinere panelen, maar kon er meer van kwijt op het dak. Die heeft een vmpp van 87,5 volt per paneel. Ik heb 5 panelen per string. 437,5 volt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185713545
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:57 schreef Spaardertje het volgende:
Ah ja op die manier. Ik kan alleen dit vinden. https://www.zonnepanelen.(...)ure-of-ns-series.pdf
Klopt, ik ook ;) Vandaar mijn opmerking ;)
pi_185713562
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Vet die omvormer heb ik ook. Ivm die hogere voltage heb ik destijds gekozen voor Solar Frontier 170wp panelen. Zijn kleinere panelen, maar kon er meer van kwijt op het dak. Die heeft een vmpp van 87,5 volt per paneel. Ik heb 5 panelen per string. 437,5 volt.
Ja, wel jammer dat SF in Europa niet meer geleverd wordt, al liggen ze wel wat achter qua Wp / m2. Voor specifieke situaties waren ze heel fijn.
pi_185713572
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 14:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, wel jammer dat SF in Europa niet meer geleverd wordt, al liggen ze wel wat achter qua Wp / m2.
Ja klopt. Per wp/m2 zijn ze niet ideaal. Maar kon toch 3400wp kwijt op het dak en op het garagedak straks ook nog wat ruimte.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185713598
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 14:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja klopt. Per wp/m2 zijn ze niet ideaal. Maar kon toch 3400wp kwijt op het dak en op het garagedak straks ook nog wat ruimte.
2e hands zijn ze lastig te vinden en wordt er de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb al eens gekeken voor de woning die ik in de verhuur heb, daar heb ik een paar hele korte strings.
Wss leg ik daar BenQ 96 cell panelen ofzo.
Een TVT heb ik niet echt, het is meer om de huurder te pleasen (m'n moeder :P)
  dinsdag 19 maart 2019 @ 14:05:43 #37
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185713633
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, ik ook ;) Vandaar mijn opmerking ;)
Ah vandaar! Maargoed, de offerte is dus niet zo gek. Als je in mijn schoenen stond, zou jij dan kiezen voor 300 of 310 wp?

Ik kan btw weinig vinden over het merk sunrise. Heb jij er ervaring mee?
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185713686
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 14:05 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Ah vandaar! Maargoed, de offerte is dus niet zo gek. Als je in mijn schoenen stond, zou jij dan kiezen voor 300 of 310 wp?

Ik kan btw weinig vinden over het merk sunrise. Heb jij er ervaring mee?
Merk zegt me niets :P

300 of 310Wp scheelt weinig, ik heb het niet uitgerekend maar denk niet dat je de meerprijs van 310Wp ooit terugziet. Dus als je het doet is het meer om de ruimte beter te benutten.
pi_185713697
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 14:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

2e hands zijn ze lastig te vinden en wordt er de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb al eens gekeken voor de woning die ik in de verhuur heb, daar heb ik een paar hele korte strings.
Wss leg ik daar BenQ 96 cell panelen ofzo.
Een TVT heb ik niet echt, het is meer om de huurder te pleasen (m'n moeder :P)
mmmm hoofdprijs? Ik zou ze kunnen verkopen en dan nieuwe grotere panelen voor in de plaats kunnen leggen :)
Dan maar wat minder efficiency, maar wel meer kwhtjes... _O_
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185713777
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 14:10 schreef Patroon het volgende:

[..]

mmmm hoofdprijs? Ik zou ze kunnen verkopen en dan nieuwe grotere panelen voor in de plaats kunnen leggen :)
Dan maar wat minder efficiency, maar wel meer kwhtjes... _O_
Ze gaan voor minimaal ¤100 per stuk op MarktpIaats :')

Voor dat geld koop je al bijna nieuwe 300Wp panelen.

edit: ik zie ¤160 geboden voor 2 stuks, dus ¤80 moet sowieso lukken dan :P

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-03-2019 14:23:22 ]
  dinsdag 19 maart 2019 @ 16:11:13 #41
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185715809
*edit*

[ Bericht 93% gewijzigd door Vonkenboer op 19-03-2019 16:19:39 ]
  Moderator dinsdag 19 maart 2019 @ 16:17:47 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185717841
66kWh vandaag, een nieuw record sinds de set op het dak ligt *O*
En de zon is nog niet helemaal weg O+
pi_185717982
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 17:37 schreef MaGNeT het volgende:
66kWh vandaag, een nieuw record sinds de set op het dak ligt *O*
En de zon is nog niet helemaal weg O+
meteen een bevestiging dat de verschillen in ons kleine landje groot zijn. Ik kom vandaag nog niet aan 2/3 van de beste dag van dit jaar.
pi_185717996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 17:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

meteen een bevestiging dat de verschillen in ons kleine landje groot zijn. Ik kom vandaag nog niet aan 2/3 van de beste dag van dit jaar.
Ik zag het op PVOutput, ik sta daar "boven" een paar sets die normaal boven me staan.
pi_185730966
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:43 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.

Hoe bedoel je grafiek van rendement? Die mppt zit btw toch in de omvormer zelf? Denk je dat de omvormer met een oost/west opstelling het beste afgetopt kan worden? Dus kan ik beter een kleinere omvormer kiezen?

Als ik die Panasonic kuro zie, is dat echt een natte droom. O+ Maar helaas wel pittig aan de prijs.
Dat pijpje op je dak lijkt me ook niet zo'n probleem, is maar 36cm hoog :P

Mocht het wel een probleem worden, kan je altijd nog een Tigo of Huawei optimizer aan dat paneel hangen.
  woensdag 20 maart 2019 @ 08:05:46 #47
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185731161
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 07:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat pijpje op je dak lijkt me ook niet zo'n probleem, is maar 36cm hoog :P

Mocht het wel een probleem worden, kan je altijd nog een Tigo of Huawei optimizer aan dat paneel hangen.
Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.

Alleen ben ik nog flink op zoek naar montagemateriaal. Wellicht dat ik voor de betonvoeten ga, maar vind ik nog best aan de prijs.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185731186
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 08:05 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.

Alleen ben ik nog flink op zoek naar montagemateriaal. Wellicht dat ik voor de betonvoeten ga, maar vind ik nog best aan de prijs.
Ik ben ook vaste bezoeker van Tweakers.net ;)

Zorg iig voor genoeg ballast, met de afgelopen storm zijn er toch weer een aantal PV systemen van platte daken gewaaid.
  woensdag 20 maart 2019 @ 09:44:00 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185732266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 08:05 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.

Alleen ben ik nog flink op zoek naar montagemateriaal. Wellicht dat ik voor de betonvoeten ga, maar vind ik nog best aan de prijs.
Neem dan deze.
groenhart.nl/bouwhek-voet-kunststof-heras/805-00550180



Dan beschadigd je dak niet.
Tilt een stuk prettiger,
Beton afvoeren kost een hoop centen, deze kunnen gewoon in de kliko
je hoeft niet te boren en te pluggen. Gewoon houtdraaibouten erin jassen.
Tot nooit .......
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:01:26 #50
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185734788
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 08:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ben ook vaste bezoeker van Tweakers.net ;)

Zorg iig voor genoeg ballast, met de afgelopen storm zijn er toch weer een aantal PV systemen van platte daken gewaaid.
Zoiets dacht ik al! Top!
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 09:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Neem dan deze.
groenhart.nl/bouwhek-voet-kunststof-heras/805-00550180

[ [url=https://www.groenhart.nl/imagegen.ashx?width=162&height=162&constrain=true&image=https://static.groenhart.nl/images/550180.jpg]afbeelding ]
[/url]
Dan beschadigd je dak niet.
Tilt een stuk prettiger,
Beton afvoeren kost een hoop centen, deze kunnen gewoon in de kliko
je hoeft niet te boren en te pluggen. Gewoon houtdraaibouten erin jassen.
Ik zal het is overweging nemen. Bedoelde eigenlijk betonvoeten waar ik de panelen direct op kan monteren.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:17:08 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185735067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 12:01 schreef Spaardertje het volgende:

Ik zal het is overweging nemen. Bedoelde eigenlijk betonvoeten waar ik de panelen direct op kan monteren.
Ik begreep dat je die bedoelde.. Maar hier monteer je ze ook direct op toch?
Alleen deze zijn 12 euro per stuk.
Tot nooit .......
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:20:09 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185735106
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 22:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

heeft niks met kicken op te maken. Hoe meer ik opwek hoe meer ik gratis kan gebruiken. Hoe meer ik ook kan terugverdienen (in watten en euro's).

Het liefst zou ik gelijk 2000wp panelen kopen maar die bestaan nog niet. Moet ik dan jaren op mijn handen gaan zitten totdat ze wel bestaan? Of kan ik vandaag al wat doen?

Panelen gaan 20 jaar mee. Als ik ze halverweg verkoop kan een ander er ook nog 10 jaar plezier van hebben. Als ik ze voor zeg 1/3 van de prijs verkoop hebben we er beide lol van.

Als je een nieuwe auto koopt rijd je hem toch ook niet helemaal op? Waarom zou dat panelen wel moeten.
Nouja, een auto koop je om je van A naar B te brengen. En redenen om een nieuwe kopen varieren van "hij is economisch op" tot "ik ben er op uitgekeken en ik wil een nieuwe".
Een zonnepaneel koop je of om per saldo minder uitgaven te hebben (opbrengsten in periode x
- aanschaf paneel) of om beter voor het milieu bezit te zijn (de gevolgen van productie & transport op het milieu - de besparing op het milieu omdat je geen gas of olie hoeft te verbranden tbv. elektriciteit).

In de context van een auto kan je factoren als comfort (nieuwe auto rijdt fijner), aanzien (ik wil een mercedes, want de buurman heeft een bmw gekocht), etc. meetellen.
Allemaal factoren die voor wat glas en electronica op je dak (lijkt mij) niet op gaat.

Dus vraag ik mij af. Als jullie panelen vervangen, rekenen jullie door of het echt wat oplevert (lijkt mij nog steeds sterk) of gaan er nieuwe panelen op het dak omdat dat tellertje dat je ziet aantikken toch wat verslavend werkt, ook al help je het milieu en je bankrekening niet met je zonnepanelen. Nieuwe panelen kopen zodat anderen nog 10 jaar van je oude panelen kunnen genieten is natuurlijk een dubieus argument. Want met transport van die panelen, mannetjes die langs moeten komen om op je dak te klimmen etc. belast je het milieu en iemands portomonnee ook onnodig.
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:22:12 #53
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185735148
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 12:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik begreep dat je die bedoelde.. Maar hier monteer je ze ook direct op toch?
Alleen deze zijn 12 euro per stuk.
Uhm dat kan misschien wel! Alleen wil ik ze in 10 graden leggen.

Ik bedoelde die betonvoeten als staanders om ze in te schroeven.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:29:03 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185735261
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 12:22 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Uhm dat kan misschien wel! Alleen wil ik ze in 10 graden leggen.

Ik bedoelde die betonvoeten als staanders om ze in te schroeven.
aan een kant twee blokken op elkaar :)
Goed idee trouwens van mezelf, kan ik thuis ook eens proberen.

(speeksel, je alter-ego is nog slimmer dan dat je zelf bent.)
Tot nooit .......
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:45:10 #55
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185735626
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 12:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

aan een kant twee blokken op elkaar :)
Goed idee trouwens van mezelf, kan ik thuis ook eens proberen.

(speeksel, je alter-ego is nog slimmer dan dat je zelf bent.)
Ah oké! Even kijken wat daarvan het prijskaartje is.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185737132
Gisteren onze jaarrekening ontvangen.
Dit is mijn 1e jaarrekening waarin alles ook echt een jaar zit:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik had iets meer dan 1000kWh over (maal 11 cent bij Powerpeers)
Ik had 1560kWh verkocht aan andere PP users (maal 4,84 cent)
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Netto: 376 euro retour.

Nieuwe voorschot: -18 euro per maand.

8-)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185737294
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Gisteren onze jaarrekening ontvangen.
Dit is mijn 1e jaarrekening waarin alles ook echt een jaar zit:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik had iets meer dan 1000kWh over (maal 11 cent bij Powerpeers)
Ik had 1560kWh verkocht aan andere PP users (maal 4,84 cent)
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Netto: 376 euro retour.

Nieuwe voorschot: -18 euro per maand.

8-)
^O^
Dat is altijd lekker. Ga je het bespaarde geld weer investeren in andere duurzame aanpassingen? Of ben je er wel klaar mee? ;)

Ik moet het eerste jaar nog even afwachten maar ik verwacht hier dat het -80 Euro wordt _O-
pi_185737324
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Gisteren onze jaarrekening ontvangen.
Dit is mijn 1e jaarrekening waarin alles ook echt een jaar zit:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik had iets meer dan 1000kWh over (maal 11 cent bij Powerpeers)
Ik had 1560kWh verkocht aan andere PP users (maal 4,84 cent)
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Netto: 376 euro retour.

Nieuwe voorschot: -18 euro per maand.

8-)
^O^ daar zou ik ook blij van worden
  woensdag 20 maart 2019 @ 13:58:46 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_185737587
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Gisteren onze jaarrekening ontvangen.
Dit is mijn 1e jaarrekening waarin alles ook echt een jaar zit:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik had iets meer dan 1000kWh over (maal 11 cent bij Powerpeers)
Ik had 1560kWh verkocht aan andere PP users (maal 4,84 cent)
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Netto: 376 euro retour.

Nieuwe voorschot: -18 euro per maand.

8-)
Jij neemt ook geen gas meer af?
Meestal zijn er geen mooie welkom bonussen als je enkel stroom afneemt namelijk. Daarom ben ik nog niet overgestapt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_185739401
@bambino: ben je ook kostenloos van het gas af gekomen?
pi_185739533
Vandaag een eerste offerte binnen gehad van zonneplan. ¤3400 ex BTW voor 8 panelen á 300 WP.
Plat dak werd afgeraden. De uitleg klonk me redelijk logisch.
pi_185739607
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
Vandaag een eerste offerte binnen gehad van zonneplan. ¤3400 ex BTW voor 8 panelen á 300 WP.
Plat dak werd afgeraden. De uitleg klonk me redelijk logisch.
Zelfs voor een SE systeem zou dat aan de dure kant zijn
pi_185739699
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Zelfs voor een SE systeem zou dat aan de dure kant zijn
Wat is een SE systeem? Ik zie die afkorting wel bij de omvormer staan maar geen idee wat het in houdt verder.
Als ik de ¤1 p/Wp van Magnet aanhoud vind ik het ook vrij duur ja.
pi_185739803
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Wat is een SE systeem? Ik zie die afkorting wel bij de omvormer staan maar geen idee wat het in houdt verder.
Als ik de ¤1 p/Wp van Magnet aanhoud vind ik het ook vrij duur ja.
SolarEdge is een merk omvormer dat gebruik maakt van optimizers. Dat is handig als je last van schaduw hebt omdat dan de panelen elkaar niet beïnvloeden. Maar het is ook duurder dus is zeker niet altijd de beste keuze. ¤1 per Wp is een mooi streven maar de meeste offertes die hier voorbij komen zitten een stuk hoger
pi_185739824
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

SolarEdge is een merk omvormer dat gebruik maakt van optimizers. Dat is handig als je last van schaduw hebt omdat dan de panelen elkaar niet beïnvloeden. Maar het is ook duurder dus is zeker niet altijd de beste keuze. ¤1 per Wp is een mooi streven maar de meeste offertes die hier voorbij komen zitten een stuk hoger
Excl. BTW ;)
  woensdag 20 maart 2019 @ 15:31:50 #66
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_185739859
"SE" is een afkorting voor "SolarEdge". Daarmee wordt bedoeld dat er per paneel een Solar Edge optimizer wordt toegepast, en er een omvormer van het merk SolarEdge wordt geplaatst.

De SolarEdge omvormer is een wat duurdere omvormer, maar noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van de SolarEdge oprimizers.

De optimizers per paneel lossen het "de ketting is zo zwak als zijn zwakste schakel" probleem op wat je bij normale string omvormers hebt: normaal gesproken zitten zonnenpanelen in serie geschakeld, en wordt de uitgangsstroom (en daarmee het vermogen van de totale string) beperkt door het paneel wat de minste stroom levert. Bij gedeeltelijke schaduw, zullen alle panelen zich gedragen alsof ze in de schaduw liggen. Een optimizer per paneel, is een soort mini-omvormer die zorgt dat elk paneel evenveel stroom levert (ten koste van een voltage; dus geleverde vermogen blijft gelijk), waardoor de panelen elkaar niet meer beperken.

(tenminste, dat is hoe ik heb begrepen dat het ongeveer werkt)

Daarsnaast bied een SolarEdge systeem ook de optie om het opgewekte vermogen per paneel te kunnen monitoren, wat menig tweaker-hart sneller doet kloppen :)
pi_185739910
Konden wij ook voor kiezen kost ¤700,- extra voor 10 panelen. Wij twijfelen of we dat gaan doen. Denk we hebben niet echt schaduw hoeken eigenlijk.

Kan dat eventueel later nog toegevoegd worden?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185739936
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Excl. BTW ;)
Dan nog is ¤1 per Wp voor kleinere systemen een uitdaging
pi_185739977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Konden wij ook voor kiezen kost ¤700,- extra voor 10 panelen. Wij twijfelen of we dat gaan doen. Denk we hebben niet echt schaduw hoeken eigenlijk.

Kan dat eventueel later nog toegevoegd worden?
Als je de omvormer vervangt en alle panelen van je dak haalt wel. Maar praktisch niet
pi_185739986
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dan nog is ¤1 per Wp voor kleinere systemen een uitdaging
Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.
Veel hoger moet je niet uitkomen.
pi_185740008
Ja dan betreft het dus een SE-systeem ofwel parallel geschakeld.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat die 1¤/Wp ook voor een groot deel beïnvloed wordt door het aantal panelen.

Persoonlijk vond ik ¤3400 redelijk hoog met wat ik hier zo lees maar nog wel aanvaardbaar.
pi_185740010
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dan nog is ¤1 per Wp voor kleinere systemen een uitdaging
Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.
Veel hoger moet je niet uitkomen.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Konden wij ook voor kiezen kost ¤700,- extra voor 10 panelen. Wij twijfelen of we dat gaan doen. Denk we hebben niet echt schaduw hoeken eigenlijk.

Kan dat eventueel later nog toegevoegd worden?
Het voegt niets toe als je geen forse schaduwen hebt.
Die ¤700 verdien je nooit meer terug.
Panelen met een hogere opbrengst of een paar extra panelen levert véél meer op.

Achteraf toevoegen kan niet meer, SolarEdge omvormers werken alleen als je SolarEdge optimizers hebt.
pi_185740039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.
Veel hoger moet je niet uitkomen.
ik zat vorig jaar een stuk hoger ;( veel vraag en weinig aanbod dus leverancier schroeven de marges op
pi_185740044
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:
Ja dan betreft het dus een SE-systeem ofwel parallel geschakeld.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat die 1¤/Wp ook voor een groot deel beïnvloed wordt door het aantal panelen.

Persoonlijk vond ik ¤3400 redelijk hoog met wat ik hier zo lees maar nog wel aanvaardbaar.
Ik vind ¤1,42 excl. BTW wel aan de prijs hoor... plat dak is vaak wat duurder vanwege montagemateriaal maar dan nog...

Zijn er noemenswaardige schaduwen op meerdere panelen? Want anders is SolarEdge een te dure oplossing.

Je kan (als er toch 1 of 2 panelen schaduw vangen) achteraf ook nog 1 of 2 Tigo of Huawei optimizers plaatsen (die zijn universeel), dat is op een plat dak niet zo spannend lijkt me.
pi_185740085
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

ik zat vorig jaar een stuk hoger ;( veel vraag en weinig aanbod dus leverancier schroeven de marges op
Ik zat op ¤1,08 incl. BTW voor 68 panelen én SolarEdge.
Maar ik had wel een scherpe deal. De installateur mocht alles hier doen, ook meterkast en warmtepomp dus was wel een mooie klus.

BTW vraag ik niet terug. Ben ZZP'er dus dan blijf ik met dat forfait zitten...
pi_185740175
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vind ¤1,42 excl. BTW wel aan de prijs hoor... plat dak is vaak wat duurder vanwege montagemateriaal maar dan nog...

Zijn er noemenswaardige schaduwen op meerdere panelen? Want anders is SolarEdge een te dure oplossing.

Je kan (als er toch 1 of 2 panelen schaduw vangen) achteraf ook nog 1 of 2 Tigo of Huawei optimizers plaatsen (die zijn universeel), dat is op een plat dak niet zo spannend lijkt me.
Ja nu ik het zo zie liggen 3 van de 8 panelen niet helemaal gunstig ten opzicht van het huis van de buren. Onze tuin ligt precies op het zuiden en het huis van die buren staat daarom exact op het zuiden. Als ik het zo inschat staat de zon in de zomer na 17:00 wat ongunstig voor 1 volledig paneel. Ik zal zo eens de foto’s uploaden.
pi_185740262
pi_185740275
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

^O^
Dat is altijd lekker. Ga je het bespaarde geld weer investeren in andere duurzame aanpassingen? Of ben je er wel klaar mee? ;)

Ik moet het eerste jaar nog even afwachten maar ik verwacht hier dat het -80 Euro wordt _O-
Er is niks meer in dit huis wat ik kan doen aan duurzame aanpassingen.
Nja, bijna niks.
Het enige wat ik niet gedaan heb is de kopse kant (hoekwoning) extra laten isoleren door middel van een extra bekleding erop.
Als ik dat ook gedaan had, had ik toen recht op de hoogst mogelijke subsidie (extra volledig duurzaam pakket of iets in die strekking). Maar die meerprijs was zoveel hoger dat die 1500 euro extra subsidie niet uit kon.

Voor de rest is mijn woning, als het bestond, A++++
Heb voor en achter compleet nieuwe gevels laten plaatsen voor de bestaande gevels. Nu dus spouw gecreëerd.
Binnen geïsoleerd, buiten een spouw en dan metselwerk.
Rondom alluminium kozijnen met bijna hoogst mogelijke isolatie
Triple glas rondom
Dak (van binnen) volledig opnieuw geïsoleerd
Spouw vol laten blazen met Knauf Supafill
Kruipruimte zit >12cm isolatie tegen plafond

Dus nee, het is nu tijd om wat terug te verdienen :P

quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 13:58 schreef laziness het volgende:

[..]

Jij neemt ook geen gas meer af?
Meestal zijn er geen mooie welkom bonussen als je enkel stroom afneemt namelijk. Daarom ben ik nog niet overgestapt.
125 was voor alleen stroom als nieuwe klant.
Dit jaar (ik heb verlengd) is de korting 50 voor verlenging.

Overstappen was hogere bonus geweest, maar dan krijg ik minder voor stroom die ik over heb en ik kan niet een beetje bijverdienen door stroom te verkopen. Dus dit is goedkoopste oplossing.

Gas heb ik al 2,5 jaar niet meer.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:
@:bambino: ben je ook kostenloos van het gas af gekomen?
Nee, 150 euro (ofzo) betaald voor een slot via Enexis.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185740306
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
Vandaag een eerste offerte binnen gehad van zonneplan. ¤3400 ex BTW voor 8 panelen á 300 WP.
Plat dak werd afgeraden. De uitleg klonk me redelijk logisch.
Is geen heel gekke prijs. Ik zit 200 euro ex. btw lager met 310wp panelen.

p.s. dit is wel ff afhankelijk waar je woont. Heb nu gerekend met 1 uur vanaf ons (Twente).
Als dat verder is komt er 25/50/100 ex bij.

1 euro per wp is extreem goedkoop. Kom je met 8 panelen nooit aan.
Met 24 panelen, zonder SE, simpele installatie, dan kan dat.


Edit: ik zie net dat er 6 panelen landscape zijn, dat is 4 euro duurder.
Dus dan komt er 25 bij. Zit ik 175 lager.

Dus zijn prijs is echt niet heel gek.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_185740733
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 15:54 schreef bambino het volgende:

[..]

Is geen heel gekke prijs. Ik zit 200 euro ex. btw lager met 310wp panelen.

p.s. dit is wel ff afhankelijk waar je woont. Heb nu gerekend met 1 uur vanaf ons (Twente).
Als dat verder is komt er 25/50/100 ex bij.

1 euro per wp is extreem goedkoop. Kom je met 8 panelen nooit aan.
Met 24 panelen, zonder SE, simpele installatie, dan kan dat.

Edit: ik zie net dat er 6 panelen landscape zijn, dat is 4 euro duurder.
Dus dan komt er 25 bij. Zit ik 175 lager.

Dus zijn prijs is echt niet heel gek.
Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?
Dan kan je bij zo'n korte string met 3 panelen in de schaduw nog prima opwekken.
Of zou het meevallen?
pi_185740977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?
Dan kan je bij zo'n korte string met 3 panelen in de schaduw nog prima opwekken.
Of zou het meevallen?
Op de offerte staat P370, maakt dat veel verschil?
pi_185741083
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Op de offerte staat P370, maakt dat veel verschil?
P370 heb ik ook, die zijn voor strings van 8 panelen of langer (bij 1-fase omvormers) of 16 panelen en langer (bij 3-fase omvormers).

En op zich is de P370 genoeg voor jouw string.

Maar stel dat er 3 panelen in de schaduw liggen, dan zit je misschien wel wat aan de onderkant en vraag ik me af of de P404 een betere keuze is, deze kan met een kortere string werken.
De optimizers zijn DC naar DC converters, dus ze kunnen voltages ook verhogen. De P404 kan dat naar een iets hoger voltage, dus kortere string mogelijk.
pi_185742730
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?
Dan kan je bij zo'n korte string met 3 panelen in de schaduw nog prima opwekken.
Of zou het meevallen?
Eerlijk gezegd doen wij dat nooit. Ja het zal in sommige situaties net iets meer opwekken, maar ik vraag me echt af of dat veel doet.

Ik heb ze nog nooit ingezet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 20 maart 2019 @ 17:28:48 #84
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185742747
Heeft iemand ervaring met infrarood verwarming? Die dingen zijn mooi strak te monteren, je ziet 't amper aan de wand of plafond en lijkt me dat zo'n 800 watt paneel best voor wat extra warmte kan zorgen om het gasverbruik te drukken.

https://www.coolblue.nl/p(...)iling-800-wi-fi.html

Het zal misschien niet de hele woonkamer kunnen verwarmen, maar lijkt me wel dat het de kamer kan voorverwarmen of in ieder geval de CV kan ondersteunen. En als je hem dan een graadje hoger dan de CV zet, dan slaat ie eerder aan.
pi_185742839
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:28 schreef EasyLife het volgende:
Heeft iemand ervaring met infrarood verwarming? Die dingen zijn mooi strak te monteren, je ziet 't amper aan de wand of plafond en lijkt me dat zo'n 800 watt paneel best voor wat extra warmte kan zorgen om het gasverbruik te drukken.

https://www.coolblue.nl/p(...)iling-800-wi-fi.html
Die dingen geven alleen plaatselijk warmte af. Je moet ze een beetje zien als de terrasverwarmers. Warmte als je binnen het stralingsbereik zit maar buiten dat bereik weinig van toegevoegde waarde.
  woensdag 20 maart 2019 @ 17:36:16 #86
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185742943
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:32 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Die dingen geven alleen plaatselijk warmte af. Je moet ze een beetje zien als de terrasverwarmers. Warmte als je binnen het stralingsbereik zit maar buiten dat bereik weinig van toegevoegde waarde.
Op een terras ben je de warmte gauw kwijt ja, maar in bijvoorbeeld een serre (zoals bij m'n ouders, zo'n rood gloeiende heater) voel je het overal wel hoor. En de energie gaat niet zomaar verloren, de objecten eronder worden verwarmd en geven die warmte weer af, dus het kan net zo goed een ruimte verwarmen.
pi_185743039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:36 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Op een terras ben je de warmte gauw kwijt ja, maar in bijvoorbeeld een serre (zoals bij m'n ouders, zo'n rood gloeiende heater) voel je het overal wel hoor. En de energie gaat niet zomaar verloren, de objecten eronder worden verwarmd en geven die warmte weer af, dus het kan net zo goed een ruimte verwarmen.
Terras verwarmers zijn, voorzover ik weet, vaak 2000 watt en heeft daardoor een groter bereik.
Of het je daadwerkelijk iets op zal leveren betwijfel ik.
  woensdag 20 maart 2019 @ 19:27:48 #88
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185745441
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Terras verwarmers zijn, voorzover ik weet, vaak 2000 watt en heeft daardoor een groter bereik.
Of het je daadwerkelijk iets op zal leveren betwijfel ik.
Maar goed, denk dat er toch eerder een single split airco komt die ook kan verwarmen, zoals dit:

https://www.aircovoorinhu(...)ngle-split-set-25kw/

In de zomer lekker koel en in de winter kan ie helpen verwarmen (mits ik stroom over heb), alleen dan nog de vraag doe je hem in de woonkamer/slaapkamer/computerkamer.

Ergste in de zomer is niet kunnen slapen bij extreme temperaturen, maar in de winter is ie dan weer nutteloos, want de slaapkamer verwarm je toch amper.
pi_185746861
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:28 schreef EasyLife het volgende:
Heeft iemand ervaring met infrarood verwarming? Die dingen zijn mooi strak te monteren, je ziet 't amper aan de wand of plafond en lijkt me dat zo'n 800 watt paneel best voor wat extra warmte kan zorgen om het gasverbruik te drukken.

https://www.coolblue.nl/p(...)iling-800-wi-fi.html

Het zal misschien niet de hele woonkamer kunnen verwarmen, maar lijkt me wel dat het de kamer kan voorverwarmen of in ieder geval de CV kan ondersteunen. En als je hem dan een graadje hoger dan de CV zet, dan slaat ie eerder aan.
Ik heb er 1 om te testen. Met huis is redelijk goed geisoleerd en met een paneel van 800w kan ik de woonkamer van goed warm houden.

Het is efficient omdat je lichaam gevoeliger is voor de IR straling, maar de kamer temperatuur gaat ook flink omhoog.
.
pi_185747266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:27 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Maar goed, denk dat er toch eerder een single split airco komt die ook kan verwarmen, zoals dit:

https://www.aircovoorinhu(...)ngle-split-set-25kw/

In de zomer lekker koel en in de winter kan ie helpen verwarmen (mits ik stroom over heb), alleen dan nog de vraag doe je hem in de woonkamer/slaapkamer/computerkamer.

Ergste in de zomer is niet kunnen slapen bij extreme temperaturen, maar in de winter is ie dan weer nutteloos, want de slaapkamer verwarm je toch amper.
Voor dit probleem is er de multi-split. Mits je het leidingwerk kwijt kan. Meerdere binnenunits op één buitenunit.
  woensdag 20 maart 2019 @ 20:57:25 #91
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185747975
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 20:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb er 1 om te testen. Met huis is redelijk goed geisoleerd en met een paneel van 800w kan ik de woonkamer van goed warm houden.

Het is efficient omdat je lichaam gevoeliger is voor de IR straling, maar de kamer temperatuur gaat ook flink omhoog.
En dat is exact dat model? Maar zoals hierboven gezegd wordt dat je er echt onder moet staan om het te voelen valt wel mee dus, de hele kamer wordt wel warm?

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Voor dit probleem is er de multi-split. Mits je het leidingwerk kwijt kan. Meerdere binnenunits op één buitenunit.
Ja maar die zijn ook weer twee keer zo duur. Liefst had ik 1 binnen unit weggewerkt en die dan verloopt naar 3 kanalen, die je handmatig open en dicht kan zetten. Dus kanaal naar boven dicht, ga je slapen naar boven open en naar woonkamer dicht.

Maar goed, er gaat sowieso iets van elektrische verwarming komen. En natuurlijk koeling in de zomer (want gratis stroom als het heet is), denk dat ik als ik aan de portomonnee denk maar gewoon een kamer moet kiezen en als het echt bloedje heet is, dat ik daar dan maar verblijf.
pi_185878051
na vorig jaar verhuist te zijn nu ook zover dat we zonnepanelen aan willen gaan schaffen.
Ik heb bij een 5-tal bedrijven offertes aangevraagd en wat mij opvalt is dat ze allemaal met andere panelen en omvormers komen ook worden er wat tegenstrijdige adviezen gegeven wat betreft aanschaf normale string omvormer of solaredge met optimizer. En helaas echt goede vergelijk sites ontbreken vandaar mijn berichtje om hopelijk toch wat advies te krijgen.

Ik woon in een vrijstaande woning met piramide dak. Gezien budget wil ik een 24 panelen verdeeld over 2 zijden van dit dak aanleggen. Het gros van de aanbieders raadt zuid en oost omdat deze het meest aanbrengen, een enkeling zegt juist zuid en west te kiezen om juist in de avond wanneer je wrs vaker thuis bent en dus stroom gebruikt ook stroom op te wekken.

Prijzen zijn erg verschillend waarbij solaredge met optimizers ongeveer 1000 euro duurder zijn. Nu hebben wij geen schoorsteen of bomen in de buurt die schaduw zouden kunnen geven. Ons lijkt dit dan ook niet de moeite waard.

Ons oog viel op 2 offertes:
1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl incl montage

Wat ik lees op zonnepanelen.net is dat in een wat oudere photon test de goodwe er wat beter uitkomt dan de omnik. Ik vraag me dan wel weer af of een 10 k wel verstandig is na gelezen te hebben dat een kleinere mogelijk juist weer beter zou zijn omdat die 'wat sneller aanspringt in de ochtend''
Over de zonnepanelen vind ik weinig info behalve dat suntech een grote speler was, in geld problemen kwam en nu weer financieel gezond zou zijn. Beiden geven 25 jr garantie met degradatie naar 80% in die 25 jaar.

Iemand die me tips kan geven?
pi_185878796
Ik ben benieuwd aanstaande zaterdag komen ze bij mij de panelen leggen.

Kan ik eindelijk ook bij de club van mensen die de hele dag grafiekjes kijken op de app en hier posten :D:D:D
  woensdag 27 maart 2019 @ 15:58:52 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185878923
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:03 schreef SweetyPie het volgende:
Ons oog viel op 2 offertes:
1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl incl montage
In detail heb ik er niet veel verstand van. Alleen wel bijzonder dat je een 10kW omvormer krijgt bij (maar) 7,2kWp panelen. Vaak roepen ze dat een iets kleinere omvormer geen probleem is. Maar 50% groter is echt nieuw voor mij.
Tot nooit .......
pi_185880182
quote:
In detail heb ik er niet veel verstand van. Alleen wel bijzonder dat je een 10kW omvormer krijgt bij (maar) 7,2kWp panelen. Vaak roepen ze dat een iets kleinere omvormer geen probleem is. Maar 50% groter is echt nieuw voor mij.
Ik was er ook verbaasd over omdat de andere 4 toch echt met iets rond de 6 kW kwamen voor omvormer. Ik dacht eerst mooi dan kan ik in de toekomst evt een derde kant met zonnepanelen bedekken maar aangezien maar 2 mpp trackers is dat volgens mij ook niet het geval.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:43:26 #96
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185880718
21-2 heb ik getekend en het zou 4-8 weken duren voordat ze op het dak liggen.

Tot op heden heb ik nog niks gehoord, had toen de hoop dat het eerder 4 weken zou zijn dan 8 weken, maar kwam er net achter dat het morgen alweer 6 weken geleden is dat ik ze heb aangevraagd.
pi_185880955
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:43 schreef EasyLife het volgende:
21-2 heb ik getekend en het zou 4-8 weken duren voordat ze op het dak liggen.

Tot op heden heb ik nog niks gehoord, had toen de hoop dat het eerder 4 weken zou zijn dan 8 weken, maar kwam er net achter dat het morgen alweer 6 weken geleden is dat ik ze heb aangevraagd.
Mag ik vragen bij welke partij?

Heb nu drie offertes binnen. De eerste is niet langs geweest en heeft “op basis van uitstekende software” op afstand een offerte aangemaakt. Aanvankelijk had ik er een positief gevoel bij maar binnen een week bellen ze 4 keer om de offerte te accepteren. Ondanks de bijna 10.000 reviews brengt me dat toch aan het twijfelen want ik hou niet zo van die opdringerige types.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:00:20 #98
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_185880965
Zijn er ook universele apps om te kappelen aan je omvormer? Ik heb een Goodwe omvormer.
pi_185882219
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:51 schreef Legwieh het volgende:
Ik ben benieuwd aanstaande zaterdag komen ze bij mij de panelen leggen.

Kan ik eindelijk ook bij de club van mensen die de hele dag grafiekjes kijken op de app en hier posten :D:D:D
Ik ken dit gevoel. Hier komen ze maandag *O*
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:07:24 #100
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_185885328
Vraagje: wie heeft panelen die ook een deel van de dag schaduw hebben en hoeveel verlies heb je daar op die momenten van?

Ik overweeg ook pv panelen maar heb van 2 aanbieders een groot verschil in de inschatting van hoeveel derving dat geeft in de opbrengst...
  woensdag 27 maart 2019 @ 21:52:46 #101
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185886747
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:59 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Mag ik vragen bij welke partij?

Heb nu drie offertes binnen. De eerste is niet langs geweest en heeft “op basis van uitstekende software” op afstand een offerte aangemaakt. Aanvankelijk had ik er een positief gevoel bij maar binnen een week bellen ze 4 keer om de offerte te accepteren. Ondanks de bijna 10.000 reviews brengt me dat toch aan het twijfelen want ik hou niet zo van die opdringerige types.
Zonneplan.
pi_185888592
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:52 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Zonneplan.
Dan hebben we het over hetzelfde bedrijf :P
  donderdag 28 maart 2019 @ 07:52:15 #103
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185891365
Mn ouders hadden er goede ervaring mee, zo kwam ik er ook.
pi_185919535
Wie weet raad,

Ik kan 8 panelen kwijt in 2 rijen van 4 portret.Afmetingen dak zijn 5meter bij 3.7 meter Ligging lange zijde z.o

Nu twijfel ik tussen een zonneschans, Of een z.o/n.w opstelling. Ik neig meer naar het laatste vanwege de verspreiding over de gehele dag.helling zal ongv een 10graden zijn vanwege het zicht erop

Ook ben ik benieuwd of het vanwege schaduw(eigenhuis) vooral in het voor en na seizoen op de middag verstandig is om 2 strings aan te leggen.
Is dat mogelijk, 4 panelen op 1 string kwa opstart voltages.
Bv met de growatt 2500mtl-s.

Heb een hoop informatie gezocht op internet maar kom er niet helemaal uit.

Alvast bedankt en zonnige dagen gewenst!

[ Bericht 4% gewijzigd door creative86 op 29-03-2019 18:19:46 ]
pi_185921874
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:58 schreef creative86 het volgende:
Wie weet raad,

Ik kan 8 panelen kwijt in 2 rijen van 4 portret.Afmetingen dak zijn 5meter bij 3.7 meter Ligging lange zijde z.o

Nu twijfel ik tussen een zonneschans, Of een z.o/n.w opstelling. Ik neig meer naar het laatste vanwege de verspreiding over de gehele dag.helling zal ongv een 10graden zijn vanwege het zicht erop

Ook ben ik benieuwd of het vanwege schaduw(eigenhuis) vooral in het voor en na seizoen op de middag verstandig is om 2 strings aan te leggen.
Is dat mogelijk, 4 panelen op 1 string kwa opstart voltages.
Bv met de growatt 2500mtl-s.

Heb een hoop informatie gezocht op internet maar kom er niet helemaal uit.

Alvast bedankt en zonnige dagen gewenst!
Het opstartvoltage moet in theorie kunnen maar je zal nooit in het optimale werkbereik van een omvormer komen.

Ik denk dat dit daarom nog wel eens een mooie situatie voor micro-omvormers kan zijn.
Dan heb je per 1 of 2 panelen een eigen omvormer en een eigen MPP-tracker.

De opstelling waarbij je er de meeste kwijt kan zou hier altijd mijn voorkeur hebben, juist omdat de ruimte beperkt is. Of dat nu oost-west of noord-zuid is.
pi_185921932
Vandaag overigens een topdag qua opbrengst, gelijk een nieuw record voor deze set (sinds september 2018).

72 kWh
  vrijdag 29 maart 2019 @ 20:08:46 #107
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185922087
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:00 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag overigens een topdag qua opbrengst, gelijk een nieuw record voor deze set (sinds september 2018).

72 kWh
Dat is de helft van mijn maandgebruik haha.

Ik heb woensdag contact opgenomen met Zonneplan, zij hebben het doorgezet naar de planner, maar nog steeds niks gehoord, volgende week is het alweer 7 weken wachten.
pi_185922134
Glas-glas is the way to go nowadays?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185922274
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:12 schreef ludovico het volgende:
Glas-glas is the way to go nowadays?
Geen idee, als ze voor een leuke prijs gaan?
Mijn panelen zijn budget :P
pi_185922369
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Geen idee, als ze voor een leuke prijs gaan?
Mijn panelen zijn budget :P
Offerte die ik hier zie zit weinig verschil in qua prijs eigenlijk... 28 panelen 300 WP 10k, compleet systeem.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185922763
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Offerte die ik hier zie zit weinig verschil in qua prijs eigenlijk... 28 panelen 300 WP 10k, compleet systeem.
Incl BTW? Want dat is scherp.
pi_185922814
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 20:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Incl BTW? Want dat is scherp.
Excl
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185938196
Nou bij mij liggen ze erop hoor.
Vanmorgen om 7.30. Begonnen en rond 13.30 reden de mannen weg. Opbrengst van vandaag 19,6kw. Geen idee of dat veel is maar t is een begin!


pi_185938629
Mooi hoor! Flinke set!
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 20:04:03 #115
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_185938659
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 19:39 schreef Legwieh het volgende:
Nou bij mij liggen ze erop hoor.
Vanmorgen om 7.30. Begonnen en rond 13.30 reden de mannen weg. Opbrengst van vandaag 19,6kw. Geen idee of dat veel is maar t is een begin!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Beste set.
pi_185938854
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 20:02 schreef Gieliovd het volgende:
Mooi hoor! Flinke set!
Die unit die je daar op t dak staat gebruikt ook best wel wat.
pi_185939728
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 17:58 schreef creative86 het volgende:
Wie weet raad,

Ik kan 8 panelen kwijt in 2 rijen van 4 portret.Afmetingen dak zijn 5meter bij 3.7 meter Ligging lange zijde z.o

Nu twijfel ik tussen een zonneschans, Of een z.o/n.w opstelling. Ik neig meer naar het laatste vanwege de verspreiding over de gehele dag.helling zal ongv een 10graden zijn vanwege het zicht erop

Ook ben ik benieuwd of het vanwege schaduw(eigenhuis) vooral in het voor en na seizoen op de middag verstandig is om 2 strings aan te leggen.
Is dat mogelijk, 4 panelen op 1 string kwa opstart voltages.
Bv met de growatt 2500mtl-s.

Heb een hoop informatie gezocht op internet maar kom er niet helemaal uit.

Alvast bedankt en zonnige dagen gewenst!
Ik heb zelf WZW/ONO opstelling. Dat bevalt me prima. Mijn panelen liggen onder een hoek van 15 graden. Mijn ervaring is dat je ze dan al af en toe schoon moet maken, omdat bij deze hoek het vuil er niet goed af spoelt. Bij 10 graden is het nog erger. Ik zou echt minimaal 15 graden aanhouden. Dan zie je ze maar liggen.
Bij schaduw zou ik altijd optimizers of micro-omvormers gebruiken.
pi_185939983
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 20:14 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Die unit die je daar op t dak staat gebruikt ook best wel wat.
Ik zag hem! Ook mooi :7
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 30 maart 2019 @ 21:19:44 #119
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_185940221
Ik heb deze schoonmaakset nu thuis liggen:

https://www.schoonmaakdis(...)um-solar-set-6m.html

Zit eraan te denken om nog 3 meter uitbreiding te kopen zodat ik er ook de zonnepanelen mee kan doen. Er staat ook een filmpje op bovengenoemde site. De borstel is echter wel redelijk hard, en ik hoor wel eens wat over kalkaanslag wat een negatief effect kan hebben.

Wat denken jullie, is het de investering van nog eens Eur 90,- waard?

edit: Er is een waterontharder te koop voor deze set maar die is nogal duur (Eur 250,-). En zou je speciale zonnepaneel reiniger nodig hebben of gewoon wat allesreiniger op de borstel, arm omhoog gooien en kraan aan?

[ Bericht 8% gewijzigd door leolinedance op 30-03-2019 21:25:17 ]
pi_185940285
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 21:19 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb deze schoonmaakset nu thuis liggen:

https://www.schoonmaakdis(...)um-solar-set-6m.html

Zit eraan te denken om nog 3 meter uitbreiding te kopen zodat ik er ook de zonnepanelen mee kan doen. Er staat ook een filmpje op bovengenoemde site. De borstel is echter wel redelijk hard, en ik hoor wel eens wat over kalkaanslag wat een negatief effect kan hebben.

Wat denken jullie, is het de investering van nog eens Eur 90,- waard?
Schoonmaken als het regent, dan zit je sowieso niet met kalkaanslag.
pi_185940312
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 19:39 schreef Legwieh het volgende:
Nou bij mij liggen ze erop hoor.
Vanmorgen om 7.30. Begonnen en rond 13.30 reden de mannen weg. Opbrengst van vandaag 19,6kw. Geen idee of dat veel is maar t is een begin!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Kijk, dat zien we graag :)
19,6kWh is netjes voor een set die pas om 13:30 is gaan produceren :)
pi_185940908
Hoi, nieuw hier.

Tijdje geleden meerdere offertes aangevraagd voor zonnepanelen.

Ivm ligging van het dak (ZO zonder enige opstakels) heb ik alleen offertes zonder optimizers tot de laatste 3 behouden. Het verschil van maximaal 25% verwacht ik namelijk echt niet te kunnen halen gezien de al gunstige ligging.

Blijven er 3 offertes over. Maar ja welke kies ik nou? 2 offertes zijn van redelijk grote landelijke partijen en 1 van een een wat minder bekende organisatie. Die heeft echter wel direct de beste prijs.

Wat is jullie mening over het volgende, de prijzen vermeld ik niet want die liggen omgerekend redelijk bij elkaar in de buurt dat dit niet doorslaggevend moet zijn.

Offerte 1) URE 310 Wp Mono All-Black met Growatt 2000S
Offerte 2) Sharp NU-RD 300Wp met Solax X1 Air
Offerte 3) denim sc r - mono 300 all black met Solax X1 Boost

Zit er een noemswaardig kwaliteit s verschil tussen de voorgenoemde zonnepanelen en omvormers?

[ Bericht 0% gewijzigd door Freakie1 op 31-03-2019 09:44:40 ]
pi_185943900
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het opstartvoltage moet in theorie kunnen maar je zal nooit in het optimale werkbereik van een omvormer komen.

Ik denk dat dit daarom nog wel eens een mooie situatie voor micro-omvormers kan zijn.
Dan heb je per 1 of 2 panelen een eigen omvormer en een eigen MPP-tracker.

De opstelling waarbij je er de meeste kwijt kan zou hier altijd mijn voorkeur hebben, juist omdat de ruimte beperkt is. Of dat nu oost-west of noord-zuid is.

Bedankt voor de info!
Micro omvormers was ik nog niet tegen gekomen. Ziet er erg interessant uit en waarschijnlijk beter in mijn situatie.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 20:53 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb zelf WZW/ONO opstelling. Dat bevalt me prima. Mijn panelen liggen onder een hoek van 15 graden. Mijn ervaring is dat je ze dan al af en toe schoon moet maken, omdat bij deze hoek het vuil er niet goed af spoelt. Bij 10 graden is het nog erger. Ik zou echt minimaal 15 graden aanhouden. Dan zie je ze maar liggen.
Bij schaduw zou ik altijd optimizers of micro-omvormers gebruiken.
Bedankt, schoonmaken is opzicht het probleem niet zo maar zal eens kijken wat de hoogte dan doet.
pi_185943978
Ik heb een stuk of 10 oude Steca 500 omvormers hangen (zaten al bij het huis). Daarvan zijn er net een paar kapot gegaan en ik wil eigenlijk naar 1 grote voor alles wat op het dak ligt. Er ligt als het goed is 5400 Wp, 27 kleine panelen. Ze liggen pal zuid, vrijwel plat, geen schaduw (mogelijk in de toekomst wel, afhankelijk van bouwplannen op aangrenzend perceel).

Onze eerste gedachte was om te vervangen met een Steca, maar dat spul is niet goedkoop. Hier in het topic komt veel voorbij, maar ik heb vaak geen idee van de kwaliteit.
Ik keek zelf al naar SMA en Goodwe, eigenlijk alleen omdat ik die namen al wat langer ken.

Dus, welk merk is aan te raden wegens goede prijs-kwaliteitverhouding, dat ook makkelijk los online te krijgen is?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 31 maart 2019 @ 10:16:25 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185945219
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 04:13 schreef creative86 het volgende:

Bedankt voor de info!
Micro omvormers was ik nog niet tegen gekomen. Ziet er erg interessant uit en waarschijnlijk beter in mijn situatie.

Mijn ervaring met micro-omvormers zijn niet heel best.
Ze zitten recht onder het zonnepaneel en jn combinatie met een donker dak wordt het daar bloedheet.

Ik heb een aantal compleet weggesmolten omvormers gehad. Binnen 5 jaar was de helft kapot.
Tot nooit .......
  Moderator zondag 31 maart 2019 @ 10:53:24 #126
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185945825
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 19:39 schreef Legwieh het volgende:
Nou bij mij liggen ze erop hoor.
Vanmorgen om 7.30. Begonnen en rond 13.30 reden de mannen weg. Opbrengst van vandaag 19,6kw. Geen idee of dat veel is maar t is een begin!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes geinstalleerd ^O^ :)
pi_185946056
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 10:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Mijn ervaring met micro-omvormers zijn niet heel best.
Ze zitten recht onder het zonnepaneel en jn combinatie met een donker dak wordt het daar bloedheet.

Ik heb een aantal compleet weggesmolten omvormers gehad. Binnen 5 jaar was de helft kapot.
Welke fabrikant en in elk jaar?
pi_185948169
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 05:14 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een stuk of 10 oude Steca 500 omvormers hangen (zaten al bij het huis). Daarvan zijn er net een paar kapot gegaan en ik wil eigenlijk naar 1 grote voor alles wat op het dak ligt. Er ligt als het goed is 5400 Wp, 27 kleine panelen. Ze liggen pal zuid, vrijwel plat, geen schaduw (mogelijk in de toekomst wel, afhankelijk van bouwplannen op aangrenzend perceel).

Onze eerste gedachte was om te vervangen met een Steca, maar dat spul is niet goedkoop. Hier in het topic komt veel voorbij, maar ik heb vaak geen idee van de kwaliteit.
Ik keek zelf al naar SMA en Goodwe, eigenlijk alleen omdat ik die namen al wat langer ken.

Dus, welk merk is aan te raden wegens goede prijs-kwaliteitverhouding, dat ook makkelijk los online te krijgen is?
Het kiezen van de omvormer zal ook wat van de specificaties van de panelen afhangen, hoe je de strings wil verdelen en of je een 1- of 3-fase meterkast hebt.

Weet je het merk/type van de panelen?
En is je meterkast geschikt voor 3-fase?

Op een 1-fase omvormer zou je 2 strings van 9 op de 1e MPP-tracker van je omvormer kunnen aansluiten en de overgebleven string op de 2e MPP-tracker.
Normaal heeft een paneel 60 cellen x 0,6 volt = 36 volt x 9 panelen = 324 volt.
En dat is prima voor een 1-fase omvormer.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het panelen zijn op een lager voltage, dan kunnen ze misschien wel in 1 string van 14 en 1 string van 13 panelen.

Dus hoe meer informatie je hebt, hoe makkelijker het is om er wat zinnigs over te zeggen.
pi_185948239
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 22:08 schreef Freakie1 het volgende:
Hoi, nieuw hier.

Tijdje geleden meerdere offertes aangevraagd voor zonnepanelen.

Ivm ligging van het dak (ZO zonder enige opstakels) heb ik alleen offertes zonder optimizers tot de laatste 3 behouden. Het verschil van maximaal 25% verwacht ik namelijk echt niet te kunnen halen gezien de al gunstige ligging.

Blijven er 3 offertes over. Maar ja welke kies ik nou? 2 offertes zijn van redelijk grote landelijke partijen en 1 van een een wat minder bekende organisatie. Die heeft echter wel direct de beste prijs.

Wat is jullie mening over het volgende, de prijzen vermeld ik niet want die liggen omgerekend redelijk bij elkaar in de buurt dat dit niet doorslaggevend moet zijn.

Offerte 1) URE 310 Wp Mono All-Black met Growatt 2000S
Offerte 2) Sharp NU-RD 300Wp met Solax X1 Air
Offerte 3) denim sc r - mono 300 all black met Solax X1 Boost

Zit er een noemswaardig kwaliteit s verschil tussen de voorgenoemde zonnepanelen en omvormers?
Puur afgaand op de specificaties zou ik voor Offerte 1 kiezen, als het in alle gevallen om een gelijk aantal panelen gaat.
  zondag 31 maart 2019 @ 14:43:06 #130
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185949266
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 11:06 schreef Randy_S het volgende:

[..]

Welke fabrikant en in elk jaar?
ik dacht spero, jaar 10 geleden.
Tot nooit .......
pi_185949928
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 13:30 schreef MaGNeT het volgende:
Dus hoe meer informatie je hebt, hoe makkelijker het is om er wat zinnigs over te zeggen.
Dat is precies het probleem, ik heb eigenlijk geen idee wat er ligt, alleen dat het er 27 zijn en ze door de vorige bewoner als 5400 Wp zijn aangemeld destijds. Ze zijn ook klein (maar ongeveer 80 cm breed), dus ik zou verwachten dat ze minder cellen hebben dan gebruikelijk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_185950105
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat is precies het probleem, ik heb eigenlijk geen idee wat er ligt, alleen dat het er 27 zijn en ze door de vorige bewoner als 5400 Wp zijn aangemeld destijds. Ze zijn ook klein (maar ongeveer 80 cm breed), dus ik zou verwachten dat ze minder cellen hebben dan gebruikelijk.
Kan je er goed bij?
Merk / type staat op achterkant van paneel, vandaar.
pi_185950202
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 13:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Puur afgaand op de specificaties zou ik voor Offerte 1 kiezen, als het in alle gevallen om een gelijk aantal panelen gaat.
Dank. Kan echter niet veel vinden over URE behalve voormalig NSP. Volgens offerte de tweede leverancier van de wereld. Zou dan toch wel goed zitten? Kan het echter niet verifiëren.
pi_185950318
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:40 schreef Freakie1 het volgende:

[..]

Dank. Kan echter niet veel vinden over URE behalve voormalig NSP. Volgens offerte de tweede leverancier van de wereld. Zou dan toch wel goed zitten? Kan het echter niet verifiëren.
Dat blijft toch lastig met panelen uit China, Taiwain, Thailand, Vietnam, etc.
Heel veel fabriekjes die ongeveer hetzelfde maken, als je de panelen op een rij legt zie je amper een verschil. Deze lijken met hun halve cellen het meest op Q-Cell panelen maar in de datasheets zie je dan toch wel weer verschillende specs.

De belangrijkste vraag is: hoe doen ze het over 25 jaar... en dat weet je pas over 25 jaar, welk merk je ook legt.
pi_185950339
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat blijft toch lastig met panelen uit China, Taiwain, Thailand, Vietnam, etc.
Heel veel fabriekjes die ongeveer hetzelfde maken, als je de panelen op een rij legt zie je amper een verschil. Deze lijken met hun halve cellen het meest op Q-Cell panelen maar in de datasheets zie je dan toch wel weer verschillende specs.

De belangrijkste vraag is: hoe doen ze het over 25 jaar... en dat weet je pas over 25 jaar, welk merk je ook legt.
Het gaat om maximaal 8 panelen, als ik de omvormer zie?
pi_185951021
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat om maximaal 8 panelen, als ik de omvormer zie?
Klopt in de offerte bied men er maar 7 aan ivm dakopervlak, andere twee partijen bieden echter bijna het dubbele aan. Heb voor nu gevraagd of de offerte aangepast kan worden want ze zullen wel verkeerd het beschikbare oppervlakte berekend hebben. Prijs per wp heb ik voor nu een laatste selectie gemaakt waarbij ik meer details in de offerte wil.
pi_185951077
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:26 schreef Freakie1 het volgende:

[..]

Klopt in de offerte bied men er maar 7 aan ivm dakopervlak, andere twee partijen bieden echter bijna het dubbele aan. Heb voor nu gevraagd of de offerte aangepast kan worden want ze zullen wel verkeerd het beschikbare oppervlakte berekend hebben. Prijs per wp heb ik voor nu een laatste selectie gemaakt waarbij ik meer details in de offerte wil.
Gooi vol dat dak :P
  zondag 31 maart 2019 @ 17:27:50 #138
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_185952588
Ik heb op mijn dak 8 panelen liggen. In de meterkast zit een oude draaischijf (1997). Nu kreeg ik een brief van Stedin om deze te vervangen voor een digitale meter. Op internet kom ik er niet echt uit wat verstandig is ivm de panelen. Hoe denken jullie erover?
  zondag 31 maart 2019 @ 19:19:39 #139
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_185955864
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 17:27 schreef Schwein het volgende:
Ik heb op mijn dak 8 panelen liggen. In de meterkast zit een oude draaischijf (1997). Nu kreeg ik een brief van Stedin om deze te vervangen voor een digitale meter. Op internet kom ik er niet echt uit wat verstandig is ivm de panelen. Hoe denken jullie erover?
Je moet eerst zeker weten of hij terug kan draaien.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_185955916
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 17:27 schreef Schwein het volgende:
Ik heb op mijn dak 8 panelen liggen. In de meterkast zit een oude draaischijf (1997). Nu kreeg ik een brief van Stedin om deze te vervangen voor een digitale meter. Op internet kom ik er niet echt uit wat verstandig is ivm de panelen. Hoe denken jullie erover?
Voor het salderen van nu maakt het niet uit.

Voor het tijdperk na het salderen (2021?) verwacht ik dat oude meters sowieso vervangen gaan worden.
pi_185956010
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Netjes geinstalleerd ^O^ :)
Mooi systeem hè, Alius opdak systeem all black en sunbeam platdak systeem.
Solaredge omvormer erachter en waarschijnlijk embedded optimizer.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_185956198
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:26 schreef densmee het volgende:

[..]

Mooi systeem hè, Alius opdak systeem all black en sunbeam platdak systeem.
Solaredge omvormer erachter en waarschijnlijk embedded optimizer.
Dat vind ik dan wat minder, worden ze veel warmer ook.
Op rails geschroefd kunnen ze warmte goed kwijt en verder van het warme paneel. En wat als er 1 stukgaat?

Naja, mss valt het mee in praktijk.
  zondag 31 maart 2019 @ 20:01:28 #143
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_185956801
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:19 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Je moet eerst zeker weten of hij terug kan draaien.
De panelen liggen er al een paar jaar, dus terugdraaien doet ie:)
  zondag 31 maart 2019 @ 20:02:14 #144
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_185956820
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor het salderen van nu maakt het niet uit.

Voor het tijdperk na het salderen (2021?) verwacht ik dat oude meters sowieso vervangen gaan worden.
Dus dan is het om het even...
pi_185956927
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat vind ik dan wat minder, worden ze veel warmer ook.
Op rails geschroefd kunnen ze warmte goed kwijt en verder van het warme paneel. En wat als er 1 stukgaat?

Naja, mss valt het mee in praktijk.
als er 1 stuk gaat dan bel ik de installateur en komtie t maken ;-). Lang leve een goede lokale installateur!

Vandaag 34kw gehaald :-D
pi_185957092
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:07 schreef Legwieh het volgende:

[..]

als er 1 stuk gaat dan bel ik de installateur en komtie t maken ;-). Lang leve een goede lokale installateur!

Vandaag 34kw gehaald :-D
34kWh is wel heel netjes :)

Hier ook niet te klagen ;)

En ja, ik begrijp dat natuurlijk. Maar als zo'n optimizer geïntegreerd is en hij gaat over 5 jaar stuk, dan vind je nooit weer een paneel met dezelfde kleur, mogelijk niet eens meer hetzelfde model.

Nu kan je vaak zo'n optimizer wel omzeilen met een jumper en er een losse achter zetten.
Maar toch, ik hou liever losse delen.

Panelen zelf gaan gelukkig niet zo vaak stuk ;)

Heb je je al aangemeld bij PVOutput?
Er is ook een FOK! team!
pi_185957148
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

34kWh is wel heel netjes :)

Hier ook niet te klagen ;)

En ja, ik begrijp dat natuurlijk. Maar als zo'n optimizer geïntegreerd is en hij gaat over 5 jaar stuk, dan vind je nooit weer een paneel met dezelfde kleur, mogelijk niet eens meer hetzelfde model.

Nu kan je vaak zo'n optimizer wel omzeilen met een jumper en er een losse achter zetten.
Maar toch, ik hou liever losse delen.

Panelen zelf gaan gelukkig niet zo vaak stuk ;)

Heb je je al aangemeld bij PVOutput?
Er is ook een FOK! team!
Geen idee, wat pv output is. Enne ik heb nog 21 panelen achter op een dak liggen die niet in t zicht liggen. Dus mocht er 1 stuk gaan in t zicht kunnen we altijd doorwisselen zodat degene in t zicht hetzelfde blijven.
pi_185957186
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:17 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Geen idee, wat pv output is. Enne ik heb nog 21 panelen achter op een dak liggen die niet in t zicht liggen. Dus mocht er 1 stuk gaan in t zicht kunnen we altijd doorwisselen zodat degene in t zicht hetzelfde blijven.
Ja, dat scheelt wel weer idd ;)

PVOutput is dit:

https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=1406
pi_185957472
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:02 schreef Schwein het volgende:

[..]

Dus dan is het om het even...
Ja, uiteindelijk moet toch iedereen over.

Voordeel is wel dat je zo'n slimme meter eenvoudig kan uitlezen met een Youless LS120 of een Raspberry Pi met Domoticz -> https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-domoticz-starter-met-raspberry-pi3b

Stekkertje in de P1 plug op je slimme meter en je kan los.

Zo hou ik m'n verbruik zelf ook bij en kan ik goed zien wat m'n eigen verbruik is (opgewekte kWh minus terug geleverde kWh = eigen verbruik).

Eigen verbruik wil je na 2020 zo hoog mogelijk hebben, want wat je zelf verbruikt "saldeer" je in feite nog intern, voor de meter en bespaart je ¤0,23 per kWh.
pi_185957699
Output van vandaag: 70.403kWh net 0,1kWh minder dan gisteren dus ik klaag niet ;)
pi_185957776
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 15:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kan je er goed bij?
Merk / type staat op achterkant van paneel, vandaar.
:N
Maar ik ga het komende week wel eens proberen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_185958218
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:39 schreef MaGNeT het volgende:
Output van vandaag: 70.403kWh net 0,1kWh minder dan gisteren dus ik klaag niet ;)
Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen dan? 60 ofzo?
pi_185958371
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:01 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen dan? 60 ofzo?
68 ;)

pi_185958657
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat vind ik dan wat minder, worden ze veel warmer ook.
Op rails geschroefd kunnen ze warmte goed kwijt en verder van het warme paneel. En wat als er 1 stukgaat?

Naja, mss valt het mee in praktijk.
Van al die solaredge panelen die wij gelegd hebben zijn er een tiental waarbij de optimizer kapot is gegaan, en meestal is dat dan ook nog eens een die niet embedded is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_185958790
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:17 schreef densmee het volgende:

[..]

Van al die solaredge panelen die wij gelegd hebben zijn er een tiental waarbij de optimizer kapot is gegaan, en meestal is dat dan ook nog eens een die niet embedded is.
Ok, misschien valt het dan mee.

Ik heb (zoals je ziet) 68 losse optimizers dus een prima referentie opstelling :P
pi_185976732


*O* *O* 20 panelen zijn het geworden. 26 ging helaas net niet passen, maar dat was van tevoren ook zo ingeschat. Ochtendje werk en ze lagen erop, bizar eigenlijk hoe snel die gasten dat doen.
Helpt vast ook dat ze het met een hijskraan op het dak gezet hebben, en het niet met een ladder moest :P


Ze hebben volgens mij vandaag 17.3 kWh opgebracht vandaag. Moet nog even een wifi module erin zetten, dan kan ik het makkelijker opzoeken :D
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185977554
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 20:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ afbeelding ]

*O* *O* 20 panelen zijn het geworden. 26 ging helaas net niet passen, maar dat was van tevoren ook zo ingeschat. Ochtendje werk en ze lagen erop, bizar eigenlijk hoe snel die gasten dat doen.
Helpt vast ook dat ze het met een hijskraan op het dak gezet hebben, en het niet met een ladder moest :P
[ afbeelding ]

Ze hebben volgens mij vandaag 17.3 kWh opgebracht vandaag. Moet nog even een wifi module erin zetten, dan kan ik het makkelijker opzoeken :D
Netjes :D

Zo te zien liggen er ook geen connectoren op het dak (ivm water) dus dat is wel zo netjes :)
pi_185983937
Onze panelen kunnen we sinds afgelopen september monitoren. Er liggen 12 panelen, 280w per stuk, op het dak. Dak is ongeveer pal zuid, geen schaduw. Gisteren net geen 21 kWh aan opbrengst. Is dat nou ook ongeveer wat je mag verwachten?

(Tweekapper, panelen van ons en die van de buren liggen aaneengesloten. Er was bij de bouw wat gedoe over hoeveel panelen we extra konden nemen. Nu is het lastig beoordelen of we werkelijk 12 panelen op de omvormer hebben of misschien toch 11, vandaar)
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_185984077
Gisteren had ik 12 kwh met 8 panelen. Je doet het dus hardstikke goed zou ik zeggen.
pi_185984103
Ik heb hier 13*280 liggen, pal op zuid en alleen in de vroege ochtend schaduw van een blok huizen. En ik zat op 21.69. Dus dat komt aardig overeen.
Ik geloof dat onze max in 2,5 jaar ergens tegen de 24 zit. Dus dit was ook wel een hele mooie dag. Het is nog koel, en de hele dag zon. Als het warmer wordt heb je meer zon, maar functioneren de panelen wat minder goed

(3640 aan panelen en jaar 1 3285, jaar 2 3482 opbrengst. Vorig jaar was een goed zon jaar)
pi_186050987
Voor de liefhebbers, een handige spreadsheet om de terugverdientijd van je zonnepanelen te berekenen ná het salderingstijdperk:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1drd33uZ2KcSeOlpyy2OfS2lvwKvXOWbfmNRldXYOcfE

Het is natuurlijk een eenvoudige spreadsheet die niet met alle factoren rekening houdt maar het geeft een aardig beeld van wat je kan verwachten.
pi_186051142
Volgens mij zijn heel veel mensen hem tegelijkertijd aan het invullen _O-

Heb hem gekopieerd dankjewel!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186051177
Damn als ik uitga van die 7 cent straks zitten we op 10 jaar terugverdientijd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186051304
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 16:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Damn als ik uitga van die 7 cent straks zitten we op 10 jaar terugverdientijd.
Ja, dat valt nog best mee toch? En ik verwacht dat het 14 cent wordt ;)

Je eigen verbruik verhogen door meer overdag te doen (warmtepomp, auto laden, wasje draaien, warm water opwarmen) zorgt wel voor een kortere terugverdientijd maar dat moet dan ook maar net kunnen natuurlijk ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-04-2019 17:19:04 ]
pi_186051863
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 16:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Damn als ik uitga van die 7 cent straks zitten we op 10 jaar terugverdientijd.
bij 7 ct is mijn tvt nog een stuk langer dan 10 jaar :@

MaGNeT, je rendementsberekening laat een erg zonnig beeld zien. Wat jij uitrekent is een bruto aanvangsrendement (opbrengst/investering) en niet het daadwerkelijke (interne) rendement waarbij je ook de investeringskosten meerekent. Bij een levensduur van 25 jaar, gerekend zonder vervangingskosten van de omvormer, scheelt dat in mijn geval tussen de 2-3% rendement.
pi_186051921
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 17:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

bij 7 ct is mijn tvt nog een stuk langer dan 10 jaar :@

MaGNeT, je rendementsberekening laat een erg zonnig beeld zien. Wat jij uitrekent is een bruto aanvangsrendement (opbrengst/investering) en niet het daadwerkelijke (interne) rendement waarbij je ook de investeringskosten meerekent. Bij een levensduur van 25 jaar, gerekend zonder vervangingskosten van de omvormer, scheelt dat in mijn geval tussen de 2-3% rendement.
Het "rendement" is hier inderdaad een percentage van "opbrengst" t.o.v. "aanschafprijs excl. BTW'. En dat klopt op zich.

Je kan uiteraard veel meer factoren meerekenen, zoals vervanging van de omvormer na 12 jaar, degradatie van de zonnepanelen, eventuele schoonmaakkosten, misgelopen rente, uitgespaarde VRH, etc maar dan wordt het al snel een stuk gecompliceerder en ga je vragen stellen waar vooraf geen (of moeilijk) antwoord op te geven is.
pi_186052618
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 17:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het "rendement" is hier inderdaad een percentage van "opbrengst" t.o.v. "aanschafprijs excl. BTW'. En dat klopt op zich.

Je kan uiteraard veel meer factoren meerekenen, zoals vervanging van de omvormer na 12 jaar, degradatie van de zonnepanelen, eventuele schoonmaakkosten, misgelopen rente, uitgespaarde VRH, etc maar dan wordt het al snel een stuk gecompliceerder en ga je vragen stellen waar vooraf geen (of moeilijk) antwoord op te geven is.
Hoewel het interessant is om hier over door te gaan, is dit topic daar niet voor. Het gaat er om dat iedereen die deze rekenhulp gebruikt weet dat het een versimpelde weergave is en dat je waarschijnlijk een paar procentpunt lager uit komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186052742
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 18:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Hoewel het interessant is om hier over door te gaan, is dit topic daar niet voor. Het gaat er om dat iedereen die deze rekenhulp gebruikt weet dat het een versimpelde weergave is en dat je waarschijnlijk een paar procentpunt lager uit komt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zich denk ik dat dit topic zich er wel voor leent, het is geen Gathering.Tweakers.net waar alles afgebakend ;) Juist de terugverdientijd / rendement is bij zonnepanelen een veel voorkomende discussie aangezien het zonder rendement een vorm van "liefdadigheid" wordt.

M'n spreadsheet is vooral bedoeld als tegenhanger van hoe de meeste PV-leveranciers het nu nog steeds voorspiegelen (alsof salderen nooit stopt) en van sommige negatieve personen die beweren dat je een PV-installatie ná het salderen niet meer terugverdient.

Mijn Excel skills zijn overigens ook niet heel geweldig, ook een reden dat ik voor "quick & dirty" ga :+

Belangrijkste is: ik koop een set van X Euro met Y opbrengst per jaar, hoe lang doe ik er over voor ik de kosten er uit heb.

Je kan ook snel uitrekenen wat het verschil in offertes doet met je terugverdientijd.

De spreadsheet houdt verder ook geen rekening met (ooit in de toekomst) betaalbare power storage. Want als je zelf je stroom kan opslaan is de teruglevergoeding weer minder relevant. Voorlopig is een powerwall of variant daarop nog veel te duur en niet terug te verdienen, dus ik laat het er buiten.

Mocht iemand met betere Excel skills er een V2 van willen maken, dan zou ik dat natuurlijk geweldig vinden :)

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-04-2019 18:37:04 ]
pi_186052889
Mocht iemand nog twijfelen over panelen op oost, west of zelfs noord...

...als het bewolkt is, doen ze ongeveer allemaal hetzelfde :)

pi_186052967
Misschien als ooit die accu's betaalbaar worden of als we elektrisch gaan rijden dat we de garage nog vol gooien.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 5 april 2019 @ 19:17:24 #171
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186053532
Ik kom er ff niet uit...

27x 280WP op zuid is 7500WP max.

15 meter naar de meterkast.

Volstaat 5x2,5mm2 dan?
Laat die handjes wapperen!
pi_186054026
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:17 schreef Gieliovd het volgende:
Ik kom er ff niet uit...

27x 280WP op zuid is 7500WP max.

15 meter naar de meterkast.

Volstaat 5x2,5mm2 dan?
Denk het wel, je komt dan op maximaal zo'n 11 ampere per fase, al hangt het natuurlijk van de omvormer af en niet van de hoeveelheid Wp op het dak :P

Voordeel van 4mm2 is wel dat je omvormer op een iets lager voltage draait (lagere weerstand), erg handig als je hoge spanning in de wijk hebt. Vandaar dat ik hier wel 4mm2 heb gebruikt per omvormer.
  vrijdag 5 april 2019 @ 19:46:38 #173
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186054204
Als ik een 3 fase omvormer heb waarom is daar dan verschil in tussen omvormers?

4mm2 is inderdaad beter maar ook erg prijzig.
Laat die handjes wapperen!
pi_186054400
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:46 schreef Gieliovd het volgende:
Als ik een 3 fase omvormer heb waarom is daar dan verschil in tussen omvormers?
Ik bedoel dat niet de panelen bepalen wat je naar de meterkast trekt maar de omvormer.

Er zijn ook mensen met 20.000Wp op een 12kW omvormer, bijvoorbeeld bij een oost-west opstelling ;)

Dus bij het afzekeren en bedraden kijk je naar het vermogen van de omvormer, dat bedoel ik ;)

quote:
4mm2 is inderdaad beter maar ook erg prijzig.
Valt voor 15 meter lengte wel mee toch?

https://www.elektroproducten.nl/5-aderige-installatiekabels/443-5-x-4-mm2-installatiekabel-ymvk-mb.html

https://www.groepenkastbestellen.nl/5-X-4-YMVK-per-meter
  vrijdag 5 april 2019 @ 19:59:22 #175
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186054521
Jaaaa oké. Pal op zuid hang ik het wel aan een knappe omvormer natuurlijk. Pompen met die stroom.

Maar ja aan de andere kant ik kan 5x2,5mm komen voor 129 en 5x4 kost 280 per rol. Op de totale installatie is dat ook het geld niet maar alle beetjes helpen.

Ja ik hoef niet gelijk een rol af te nemen natuurlijk :')
Laat die handjes wapperen!
pi_186054543
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:59 schreef Gieliovd het volgende:
Jaaaa oké. Pal op zuid hang ik het wel aan een knappe omvormer natuurlijk. Pompen met die stroom.

Maar ja aan de andere kant ik kan 5x2,5mm komen voor 129 en 5x4 kost 280 per rol. Op de totale installatie is dat ook het geld niet maar alle beetjes helpen.
Ok, maar wat moet je met een hele rol als je 15 meter nodig hebt? :P
  vrijdag 5 april 2019 @ 20:02:32 #177
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186054593
Zie edit. Hebberig _O-
Laat die handjes wapperen!
pi_186054648
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:02 schreef Gieliovd het volgende:
Zie edit. Hebberig _O-
Ah :P

Naja, met 2,5mm2 werkt het ook gewoon.
Maar ik hou dan wel weer van overdimensioneren, andere vorm van hebberig :P
  vrijdag 5 april 2019 @ 20:32:06 #179
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186055149
Ik zie het wel zitten binnenkort ff wat panelen en zooi bestellen, steigertje regelen en op de garage leggen. Hoe sneller hoe beter met het oog op de regelgeving.

Hoe kies ik nou een omvormer uit al die merken....
Laat die handjes wapperen!
pi_186055360
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:32 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zie het wel zitten binnenkort ff wat panelen en zooi bestellen, steigertje regelen en op de garage leggen. Hoe sneller hoe beter met het oog op de regelgeving.

Hoe kies ik nou een omvormer uit al die merken....
Ik neem aan dat je die 27 panelen in 1 string van 13 en 1 string van 14 panelen legt?

Een iets langere string zou voor een 3-fase omvormer mooier zijn (vanaf 16 panelen per string) maar dat is met 27 panelen niet mogelijk.

Zal eens kijken naar de specs en prijzen van omvormers.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-04-2019 20:50:39 ]
pi_186055417
Deze:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-7000-ue.html

Of deze:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw8000-dt.html

Een 7kW is zwaar genoeg maar vond van de Goodwe zo geen 7kW versie.

Of deze:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/mic-x3-70.html

[ Bericht 29% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-04-2019 20:52:14 ]
  vrijdag 5 april 2019 @ 20:58:54 #182
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186055688
Inderdaad dat was het idee, 2 strings.

Super dank je. Ik vind het lastig die dingen te vergelijken. Qua specs is het ogenschijnlijk een pot nat.

Waar ga ik op letten? Minimale spanning bijvoorbeeld?
Laat die handjes wapperen!
pi_186055803
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:58 schreef Gieliovd het volgende:
Inderdaad dat was het idee, 2 strings.

Super dank je. Ik vind het lastig die dingen te vergelijken. Qua specs is het ogenschijnlijk een pot nat.

Waar ga ik op letten? Minimale spanning bijvoorbeeld?
Op zich telt de opstartspanning natuurlijk waarbij het zwikje 's ochtends begint te werken.

Maar met 13 panelen x 60 cellen x 0,6 volt per cel zit je op 468 volt voor de kortste string en 14x 60 x 0,6 = 504 volt voor de langste string.

Dus dan is opstartvoltage bij geen van de 3 omvormers een probleem.

Het rendement van de omvormers is meestal optimaal bij zo'n 580 volt maar dan gaat het over een paar procent, dus ja, dat verdien je niet terug met een dure omvormer.

Zou je veel schaduw hebben, dan is SolarEdge een optie.
Maar dan heb je per paneel nog een optimizer nodig van ¤45 per stuk.

Voordeel is wel dat ze dan alle 27 in 1 string kunnen.

Kan je er niet nog 5 panelen meer kwijt? Dan heb je mooi 2 strings van 16 panelen x 60 x 0,6 = 576 volt.
  vrijdag 5 april 2019 @ 21:18:26 #184
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186056175
Nee ik kan 9 bij 4,95 meter kwijt dus ja 27 panelen in portrait uitgaande 1*1,65 panelen.

De garage ligt pal zuid en het dakvlak is zo'n 9,50 bij 5,60.

Ik denk dat we dan echt in de marge zitten. Één van die omvormers dus met goede garantie, wat panelen, kabeltje in de als het goed is aanwezige mantelbuis en dan het aluminium tegen de pannen.

Efkes plaatje maken binnenkort een overleg met de vrouw.
Laat die handjes wapperen!
pi_186056375
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 21:18 schreef Gieliovd het volgende:
Nee ik kan 9 bij 4,95 meter kwijt dus ja 27 panelen in portrait uitgaande 1*1,65 panelen.

De garage ligt pal zuid en het dakvlak is zo'n 9,50 bij 5,60.

Ik denk dat we dan echt in de marge zitten. Één van die omvormers dus met goede garantie, wat panelen, kabeltje in de als het goed is aanwezige mantelbuis en dan het aluminium tegen de pannen.

Efkes plaatje maken binnenkort een overleg met de vrouw.
Duidelijk.

Maar het moet prima kunnen zo.
En natuurlijk kan je ook een SMA of Fronius omvormer kopen maar ik zou het geld mooi in m'n zak houden ;)
pi_186063132
Yes
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 16:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gooi vol dat dak :P
Yes! Gaat gebeuren, uiteindelijk voor offerte 1 gegaan. Die hebben het aantal panelen verhoogd naar 10 (maximaal zonder optimizers) en bijbehorende 2500s Growatt. Scheelde tussen de offertes weinig. Dus maar voor de hoogste WP panelen gegaan, ze hebben goede specs (alleen + rendement afwijking, lage temperatuur degeneratie).
  zaterdag 6 april 2019 @ 09:26:49 #187
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186063445
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 18:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op zich denk ik dat dit topic zich er wel voor leent, het is geen Gathering.Tweakers.net waar alles afgebakend ;) Juist de terugverdientijd / rendement is bij zonnepanelen een veel voorkomende discussie aangezien het zonder rendement een vorm van "liefdadigheid" wordt.

M'n spreadsheet is vooral bedoeld als tegenhanger van hoe de meeste PV-leveranciers het nu nog steeds voorspiegelen (alsof salderen nooit stopt) en van sommige negatieve personen die beweren dat je een PV-installatie ná het salderen niet meer terugverdient.

Mijn Excel skills zijn overigens ook niet heel geweldig, ook een reden dat ik voor "quick & dirty" ga :+

Belangrijkste is: ik koop een set van X Euro met Y opbrengst per jaar, hoe lang doe ik er over voor ik de kosten er uit heb.

Je kan ook snel uitrekenen wat het verschil in offertes doet met je terugverdientijd.

De spreadsheet houdt verder ook geen rekening met (ooit in de toekomst) betaalbare power storage. Want als je zelf je stroom kan opslaan is de teruglevergoeding weer minder relevant. Voorlopig is een powerwall of variant daarop nog veel te duur en niet terug te verdienen, dus ik laat het er buiten.

Mocht iemand met betere Excel skills er een V2 van willen maken, dan zou ik dat natuurlijk geweldig vinden :)
Het meenemen van (ongelijke) degradatie van panelen van x % per jaar zou een mooie zijn.

Ga misschien wel eens knutselen. Gaat het enkel om de tvt en niet over maximale opbrengst in x jaar? Dan zou dat een mooie toevoeging kunnen zijn.

Daarnaast toenemende energieprijs meenemen, salderingsregeling afschaffen in jaar x, dan lever je y % van de stroom terug aan het net tegen terugleververgoeding z ct/kWh.

Misschien zit eea er al in, niet kunnen checken ivm mobiel. Maar wil zo'n uitgebreide spreadsheet wel hebben :)
pi_186066983
Iemand hier enig idee hoe je automatisch je data van growatt cloud naar pvoutput kan krijgen? niet zoveel zin om dat iedere dag handmatig te doen :P
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zondag 7 april 2019 @ 09:25:31 #189
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_186078440
Weer mooie ontwikkelingen :)

- een nieuwe SMA 3.6 gescoord voor 550 euro met 10 jaar garantie
- 30 nieuwe 280WP blackline panelen voor 2500 euro.

Als toef op de taart een EV besteld om alle zonnestroom in te dumpen, erg gunstig voor als het salderen straks op de helling gaat *O*
pi_186079607
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 09:25 schreef Revolution-NL het volgende:
Weer mooie ontwikkelingen :)

- een nieuwe SMA 3.6 gescoord voor 550 euro met 10 jaar garantie
- 30 nieuwe 280WP blackline panelen voor 2500 euro.

Als toef op de taart een EV besteld om alle zonnestroom in te dumpen, erg gunstig voor als het salderen straks op de helling gaat *O*
_O_

Lekker man :)

Hoe ga je de panelen verdelen? Heb je nog wat capaciteit over op een andere omvormer?
  zondag 7 april 2019 @ 11:17:28 #191
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_186079807
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 11:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

_O_

Lekker man :)

Hoe ga je de panelen verdelen? Heb je nog wat capaciteit over op een andere omvormer?
Van de 30 panelen gaan er nu 12 naar mijn ouders, als uitbreiding op de bestaande set van 13 (ook aangestoken met het PV virus ) .

De resterende 18 gaan bij mij op het van de garage. 6x op zuid en 12x op west. Deze komen bij de SB3.6. Ik verwacht dat dit qua dimensionering heel mooi past.

Dan voor volgend jaar project PV dak-zuid waar er 16 tot 18 panelen bijgeplaatst worden. Warmtepomp mogelijk eind dit jaar of volgend jaar. Ik moet kijken hoe het budgettair gaat lopen gezien er op dat vlak aardig wat op ons af komt dit jaar. Better safe then sorry ;)

Bewust voor gekozen om te starten met de garage omdat ik dit eenvoudig zelf kan leggen en een west-opstelling beter past bij ons verbruik. (eind van de dag auto aan de lader + koken etc.)

Als iemand nog een goedkoop adresje heeft voor flatfix fusion montage materiaal dan houd ik mij aanbevolen.
pi_186080229
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 09:25 schreef Revolution-NL het volgende:
Weer mooie ontwikkelingen :)

- een nieuwe SMA 3.6 gescoord voor 550 euro met 10 jaar garantie
- 30 nieuwe 280WP blackline panelen voor 2500 euro.

Als toef op de taart een EV besteld om alle zonnestroom in te dumpen, erg gunstig voor als het salderen straks op de helling gaat *O*
Nice! Welke ev?
  zondag 7 april 2019 @ 11:55:42 #193
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_186080338
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 11:48 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nice! Welke ev?
e-Niro, dus daar past wel wat stroom in *) 8-)
pi_186088191
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 11:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

e-Niro, dus daar past wel wat stroom in *) 8-)
Tof! Ev moet echt super rijden als ik de verhalen hoor.

Alleen een niro laad niet op 3 fase volgens mij he? Das wel een nadeel.
  donderdag 11 april 2019 @ 19:48:51 #195
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186161546
Hoe lang duurt de montage eigenlijk op een plat dak, inclusief alles?

3 mei staan ze om 08:00 voor de deur, dacht mooi, dan heb ik late dienst (15:00), maar zou het zo lang duren? Krijg 8 panelen, anders moet ik nu alvast even een stand-by regelen van 15-18.
  donderdag 11 april 2019 @ 19:58:32 #196
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186161756
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 19:48 schreef EasyLife het volgende:
Hoe lang duurt de montage eigenlijk op een plat dak, inclusief alles?

3 mei staan ze om 08:00 voor de deur, dacht mooi, dan heb ik late dienst (15:00), maar zou het zo lang duren? Krijg 8 panelen, anders moet ik nu alvast even een stand-by regelen van 15-18.
Heb zelf nog geen ervaring, maar wel heel veel reviews gelezen, en bijna overal zijn de mensen verbaasd dat de monteurs zo snel weer weg zijn.. maar een stok achter de deur kan nooit kwaad natuurlijk, dat kan veel stress schelen als het onverhoopt uitloopt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 11 april 2019 @ 19:59:40 #197
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186161773
Krijgen ze c_/ :?
Dan wat sneller :P

Risico is er wel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 11 april 2019 @ 20:02:36 #198
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186161817
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2019 19:58 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb zelf nog geen ervaring, maar wel heel veel reviews gelezen, en bijna overal zijn de mensen verbaasd dat de monteurs zo snel weer weg zijn.. maar een stok achter de deur kan nooit kwaad natuurlijk, dat kan veel stress schelen als het onverhoopt uitloopt.
Ja ik lees meestal binnen 1 dag, maar zie ook dit:

"Installaties tot 30 panelen plaatsen we binnen één dag, een installatie van 10 panelen kan vaak al binnen een paar uur gereed zijn. Ervaring en goede voorbereiding maakt dat we snel, maar wel veilig, werken."

Maarja ze hoeven maar iets tegen te komen wat niet werkt of past en het duurt langer. Wel denk ik dat ik zo'n beetje al het hele traject voor de bekabeling klaar heb (oude buis van de CV zit er nog, loopt rechtstreeks van buiten naar de meterkast) en de rest mag via de buitenmuur, door het dak komt het altijd in een kamer uit, buiten zie ik er niks van.
  donderdag 11 april 2019 @ 20:15:52 #199
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186162086
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 20:02 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Ja ik lees meestal binnen 1 dag, maar zie ook dit:

"Installaties tot 30 panelen plaatsen we binnen één dag, een installatie van 10 panelen kan vaak al binnen een paar uur gereed zijn. Ervaring en goede voorbereiding maakt dat we snel, maar wel veilig, werken."

Maarja ze hoeven maar iets tegen te komen wat niet werkt of past en het duurt langer. Wel denk ik dat ik zo'n beetje al het hele traject voor de bekabeling klaar heb (oude buis van de CV zit er nog, loopt rechtstreeks van buiten naar de meterkast) en de rest mag via de buitenmuur, door het dak komt het altijd in een kamer uit, buiten zie ik er niks van.
Ik zou zeggen; overleg met hen.. als jij de bekabeling al hebt liggen waar- en hoe ze dat nodig hebben, zijn ze wellicht om 10 uur weer vertrokken.. plat dak is kakken zonder douwen natuurlijk :+ .. frames in elkaar schoppen, panelen erop, kabels aansluiten kast aansluiten en doewie :W

Ik heb 2 rechterhanden wat elektra betreft, maar de zooi op het dak monteren en die kast tegen de muur knallen ergens kan ik zelf ook wel.. ik heb er alleen geen tijd voor -O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 11 april 2019 @ 20:23:25 #200
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186162214
Hier 14 panelen op dak en 3600 trannergy op plat dak zuid geen schaduw
Vandaag 20 kw dus dat is prima 8-)
Maar dmv camera geplaatst op dak :@ kan ik zien dat er twee panelen toch wat schaduw krijgen van de schoorsteen na 13.00 en een van de airco ook na 13.00
Twee stringen van 7 panelen, nu zal in elke string een optimizer handig zijn, ik lees alleen dat het pas kan bij min 8 panelen in een string :{
Hoe los ik dit op :? Ja kan ze zelf plaatsen, en waar koop ik deze het goedkoopst :P
pi_186162592
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 19:48 schreef EasyLife het volgende:
Hoe lang duurt de montage eigenlijk op een plat dak, inclusief alles?

3 mei staan ze om 08:00 voor de deur, dacht mooi, dan heb ik late dienst (15:00), maar zou het zo lang duren? Krijg 8 panelen, anders moet ik nu alvast even een stand-by regelen van 15-18.
Hier zijn ze van 9 tot 13:30 bezig geweest met 20 panelen (met z'n drieën). En moesten ze ook de kabels/buizen nog door de kruipruimte trekken.
Is dus ook een beetje afhankelijk met hoeveel man ze komen. Als er 1 de omvormer + kabels kan doen terwijl de ander(e) de panelen op het dak installeren en aansluiten, dan zijn ze waarschijnlijk ruim op tijd klaar.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  vrijdag 12 april 2019 @ 07:12:38 #202
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186168472
Woepsjh -O-

Meeste kans op brand met in het dak geïntegreerde zonnepanelen https://www.nu.nl/economi(...)de-zonnepanelen.html (via @nunl)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_186168486
Gister 15 zonnepanelen opgehaald met een sma 3300 omvormer er bij en plat dak steunen. Nog even kijken wat m'n setup gaat worden met deze en m'n huidige panelen, er passen er 18 op m'n dak.

Mocht iemand nog interesse hebben in gebruikte platdak steunen moet je even een pb sturen!
pi_186168501
quote:
11s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:12 schreef Sounddragon het volgende:
Woepsjh -O-

Meeste kans op brand met in het dak geïntegreerde zonnepanelen https://www.nu.nl/economi(...)de-zonnepanelen.html (via @:NUnl)
Ja, dat is vooral omdat de bekabeling dan dichter bij brandbaar materiaal ligt volgens mij.

Ze zeggen steeds dat t ligt aan slechte verbindingen, ik vraag me wel af wat je nou aan de stekkerverbindingen moet doen om de kans op brand zo klein mogelijk te maken.
  vrijdag 12 april 2019 @ 07:37:43 #205
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186168599
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, dat is vooral omdat de bekabeling dan dichter bij brandbaar materiaal ligt volgens mij.

Ze zeggen steeds dat t ligt aan slechte verbindingen, ik vraag me wel af wat je nou aan de stekkerverbindingen moet doen om de kans op brand zo klein mogelijk te maken.
Geen idee hoe dat spul geschakeld wordt, maar als je gaat serieschakelen is connectie en bedrading wel redelijk kritisch denk ik. Tevens... kreeg ik van iemand pas geleden een linkje toegestopt van panelen die een dubbelfunktie hebben; daar zit op de achterkant warmwater, dat zal niet voor niets zijn denk ik. Ik kan me voorstellen dat iets wat de hele dag full on in de zon ligt te bakken en energie ligt op te wekken op een gegeven moment behoorlijk warmachtig wordt, en als dat niet weg kan.. :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_186169267
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen idee hoe dat spul geschakeld wordt, maar als je gaat serieschakelen is connectie en bedrading wel redelijk kritisch denk ik. Tevens... kreeg ik van iemand pas geleden een linkje toegestopt van panelen die een dubbelfunktie hebben; daar zit op de achterkant warmwater, dat zal niet voor niets zijn denk ik. Ik kan me voorstellen dat iets wat de hele dag full on in de zon ligt te bakken en energie ligt op te wekken op een gegeven moment behoorlijk warmachtig wordt, en als dat niet weg kan.. :X
Klopt, panelen kunnen in de zon wel een graadje of 65 worden. Zo’n watersysteem lijkt me dan wel weer kwetsbaar, wetende dat het 25 jaar waterdicht moet blijven.
  vrijdag 12 april 2019 @ 09:01:01 #207
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186169315
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, panelen kunnen in de zon wel een graadje of 65 worden. Zo’n watersysteem lijkt me dan wel weer kwetsbaar, wetende dat het 25 jaar waterdicht moet blijven.
Mjah, maar dat heb je met gewone heatpipes ook..

Vind het op zich een best slim idee om die geproduceerde warmte af te voeren en het in een warmwatervat te dumpen. Watergekoelde zonnepanelen.. Ik zie alleen maar winst.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 12 april 2019 @ 09:22:25 #208
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186169546
Ik vind het wel weer typisch dat in eens in het nieuws komt: "vanwege het toenemende aantal zonnepanelen in ons land, zijn er te weinig wetten en regels voor". Lekker onafhankelijk worden is er niet bij.
pi_186169963
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, panelen kunnen in de zon wel een graadje of 65 worden. Zo’n watersysteem lijkt me dan wel weer kwetsbaar, wetende dat het 25 jaar waterdicht moet blijven.
Panelen halen makkelijk de 65, en dat is op-dak. In-dak kunnen ze nog wel een stukje warmer worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186170044
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 09:52 schreef bambino het volgende:

[..]

Panelen halen makkelijk de 65, en dat is op-dak. In-dak kunnen ze nog wel een stukje warmer worden.
Misschien bestel ik deze maand nog wel een sensor die ik achter 1 van de panelen op zuid plak, eens kijken of er een goede Z-Wave compatible sensor bestaat.
pi_186170162
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, dat is vooral omdat de bekabeling dan dichter bij brandbaar materiaal ligt volgens mij.

Ze zeggen steeds dat t ligt aan slechte verbindingen, ik vraag me wel af wat je nou aan de stekkerverbindingen moet doen om de kans op brand zo klein mogelijk te maken.
In het TNO rapport staat:
quote:
De verdenking is dat problemen ontstaan wanneer een stekker (connector) van het
ene merk verbonden worden met een contrastekker van het andere merk (cross
mating). Dit kan leiden tot overgangsweerstanden, interne vlambogen,
warmteontwikkeling en uiteindelijk brand. Cross mating komt voor als de installateur
een kabel over langere afstand moet aanleggen en een (contra)stekker aan die
kabel verbindt die van een ander merk is dan die van het paneel. Het onvakkundig
monteren van stekkers kan tot soortgelijke problemen leiden.
Helaas zijn vaak stekker-standaarden tussen verschillende merken niet altijd even standaard. Wil je op safe gaan, dan kan je in ieder geval de stekkers en kabels allemaal van dezelfde fabrikant nemen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186170231
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 10:05 schreef knoopie het volgende:

[..]

In het TNO rapport staat:
[..]

Helaas zijn vaak stekker-standaarden tussen verschillende merken niet altijd even standaard. Wil je op safe gaan, dan kan je in ieder geval de stekkers en kabels allemaal van dezelfde fabrikant nemen.
Het eenvoudigste lijkt me inderdaad om de panelen onderling met de stekkers aan te sluiten die aan de panelen zitten en de 2 stekkers op de uiteinden te vervangen door het systeem dat je voor de installatie gebruikt. Bij de omvormer is het dan soms ook weer opletten.
pi_186170659
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 10:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het eenvoudigste lijkt me inderdaad om de panelen onderling met de stekkers aan te sluiten die aan de panelen zitten en de 2 stekkers op de uiteinden te vervangen door het systeem dat je voor de installatie gebruikt. Bij de omvormer is het dan soms ook weer opletten.
Bij stekkers is het helaas wel vaker zo dat ze niet lekker samen gaan als ze van verschillende bedrijven komen. Niet alleen bij zonnepanelen. Soms omdat ze andere toleranties op de contacten zelf hebben. Maar soms ook omdat ze verschillende materialen gebruiken, die elk op zich OK zijn, maar waarvan de combinatie corrosie (en dus weerstand) kan veroorzaken.

Op zich lijkt mij een waterkoeling die men ook nog zinvol in kan zetten voor warmwater een erg goede combinatie. Ik zou alleen dan wel graag een modulair systeem willen hebben, waar je onafhankelijk van elkaar het pv-paneel en het ww-paneel kan vervangen/repareren.
In nederland is het niet zo een issue, maar in het buitenland zou je dat dan ook in de winter kunnen gebruiken om je zonnepanelen sneeuwvrij te krijgen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 12 april 2019 @ 14:03:20 #214
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186173606
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, panelen kunnen in de zon wel een graadje of 65 worden. Zo’n watersysteem lijkt me dan wel weer kwetsbaar, wetende dat het 25 jaar waterdicht moet blijven.
valt mee, mijn zonneboiler heeft 20 jaar probleemloos gelegen. Kunststof h2o leidingen met koperen knelkoppelingen. Bedenk je dat er geen druk op staat en dat het ding bij vorst volledig leeg is (buitendeel).
Tot nooit .......
  zondag 14 april 2019 @ 13:49:10 #215
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186210314
Is er eigenlijk al wat meer bekend over Tesla Solarroof?
Ik lees een half jaar nadat ik er over ben gaan googlen niets nieuws meer. En voor mij is dat esthetisch de enige acceptabele oplossing voor op het dak van ons nieuwe huis. Maar ja, moet er wel een beetje schot in die zaak zitten natuurlijk -O- .
pi_186211429
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 13:49 schreef bleiblei het volgende:
Is er eigenlijk al wat meer bekend over Tesla Solarroof?
Ik lees een half jaar nadat ik er over ben gaan googlen niets nieuws meer. En voor mij is dat esthetisch de enige acceptabele oplossing voor op het dak van ons nieuwe huis. Maar ja, moet er wel een beetje schot in die zaak zitten natuurlijk -O- .
Wat ik er van gelezen heb gaat het nog wel een paar jaar duren voordat het massa productie proces volledig op stoom is. En dan wordt eerst de volledige wachtlijst nog weggewerkt.
Het is dus denk ik slimmer om naar wat anders op zoek te gaan

https://www.mijnenergiefa(...)e-zonnecel-dakpannen

[ Bericht 9% gewijzigd door Asschen_sukar op 14-04-2019 14:52:42 ]
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zondag 14 april 2019 @ 15:43:58 #217
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186212764
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 14:47 schreef Asschen_sukar het volgende:
Wat ik er van gelezen heb gaat het nog wel een paar jaar duren voordat het massa productie proces volledig op stoom is.
En als Tesla dat zegt.......
Tot nooit .......
  zondag 14 april 2019 @ 16:37:32 #218
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186213893
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 14:47 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Wat ik er van gelezen heb gaat het nog wel een paar jaar duren voordat het massa productie proces volledig op stoom is. En dan wordt eerst de volledige wachtlijst nog weggewerkt.
Het is dus denk ik slimmer om naar wat anders op zoek te gaan

https://www.mijnenergiefa(...)e-zonnecel-dakpannen
Hmmm... schijt. Wel des Tesla. Ons nieuwe dak is van natuurlei. Dus dat spul van Zep gaat em niet worden. Scheelt wel een bak schaduw waar je met dat Zep spul wel last van hebt.
  zondag 14 april 2019 @ 17:22:13 #219
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186215188
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 16:37 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Scheelt wel een bak schaduw waar je met dat Zep spul wel last van hebt.
heeft zep geen ingebouwde micro-omvormertjes dan?
Tot nooit .......
  maandag 15 april 2019 @ 13:22:57 #220
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186230854
Ik heb vandaag mijn excel-sheet met dagverbruiken eens bekeken.

Ik heb een jaar genomen en ben uitgegaan van een lege akku.
Daarna steeds de opwek bij de inhoud van de accu opgeteld.
als accu < 0, dan verbruik als verbruik gerekend.
als accu > capaciteit dan accu-capaciteit als waarde voor de volgende dag.

De accu-capaciteit kan ik invullen.
Bij een 4 kWh accu win ik op jaarbasis 1000kWh die ik zelf verbruik ipv teruglever.
De accu wordt op jaarbasis voor 69% benut.
Het viel op de de besparing met een accu groter dan 4kWh er bijna niets meer viel te winnen (66%). Nog maar 50kWh op jaarbasis bij een 1kWh grotere accu.

Binnenkort dezelfde berekening nog eens uitvoeren, maar dan met verbruiken per uur.
Die moet ik even uit mijn database toveren.

Mijn voorlopige conclusie is eigenlijk dat je zonder salderen al snel plezier hebt van een veel kleinere accu dan je zou verwachten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 15-04-2019 13:34:27 ]
Tot nooit .......
  maandag 15 april 2019 @ 14:07:11 #221
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186231557
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 13:22 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb vandaag mijn excel-sheet met dagverbruiken eens bekeken.

Ik heb een jaar genomen en ben uitgegaan van een lege akku.
Daarna steeds de opwek bij de inhoud van de accu opgeteld.
als accu < 0, dan verbruik als verbruik gerekend.
als accu > capaciteit dan accu-capaciteit als waarde voor de volgende dag.

De accu-capaciteit kan ik invullen.
Bij een 4 kWh accu win ik op jaarbasis 1000kWh die ik zelf verbruik ipv teruglever.
De accu wordt op jaarbasis voor 69% benut.
Het viel op de de besparing met een accu groter dan 4kWh er bijna niets meer viel te winnen (66%). Nog maar 50kWh op jaarbasis bij een 1kWh grotere accu.

Binnenkort dezelfde berekening nog eens uitvoeren, maar dan met verbruiken per uur.
Die moet ik even uit mijn database toveren.

Mijn voorlopige conclusie is eigenlijk dat je zonder salderen al snel plezier hebt van een veel kleinere accu dan je zou verwachten.
Dat denk ik sowieso wel, al is het maar om snachts je huis te verlichten met wat led lampjes en je laptop en telefoon aan de lader ofzo, moet zat kunnen met een kleine accu.

TV gebruikt ook niet zo heel veel meer en dingen als een koelkast hoeven niet vol op aan het werk, alleen maar bijhouden van de temperatuur.
  maandag 15 april 2019 @ 14:32:48 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186231914
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 14:07 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Dat denk ik sowieso wel, al is het maar om snachts je huis te verlichten met wat led lampjes en je laptop en telefoon aan de lader ofzo, moet zat kunnen met een kleine accu.

TV gebruikt ook niet zo heel veel meer en dingen als een koelkast hoeven niet vol op aan het werk, alleen maar bijhouden van de temperatuur.
Klopt, maar juist in combinatie met een wamtepomp had ik iets andere getallen bedacht.

per jaar win ik ca 1000kwh met een 4kwh accu. Zonder saldering is dat 1000 kwartjes, 250 euro. Met een accu van 2500 euro is dat 10 jaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 16-04-2019 18:34:52 ]
Tot nooit .......
pi_186267331
Ik denk dat vandaag de order ook de deur uit gaat:
27x Vikram poly 275WP panelen (7425WP)
Solax X3 3F 7.0T omvormer (max 8400WP maar nominaal prima)
ClickFit EVO
Alle accessoires zoals kabels, WiFi dongle etc.

Zo rond de ¤0,50 ex BTW zonder montage. Lijkt me een strak plan.

3 rijen van 9 in portrait op zuid, geen schaduw. Mooi dak vol.

Nog ff aardlekautomaatje kopen, kabel heb ik al liggen dus ingraven nog en dan hoop ik eind van de maand te knutselen.
Laat die handjes wapperen!
pi_186268616
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 08:09 schreef Gieliovd het volgende:
Ik denk dat vandaag de order ook de deur uit gaat:
27x Vikram poly 275WP panelen (7425WP)
Solax X3 3F 7.0T omvormer (max 8400WP maar nominaal prima)
ClickFit EVO
Alle accessoires zoals kabels, WiFi dongle etc.

Zo rond de ¤0,50 ex BTW zonder montage. Lijkt me een strak plan.

3 rijen van 9 in portrait op zuid, geen schaduw. Mooi dak vol.

Nog ff aardlekautomaatje kopen, kabel heb ik al liggen dus ingraven nog en dan hoop ik eind van de maand te knutselen.
Die prijs kom ik ook bij in de buurt. Echter dan met Canadian Solar 275 Poly en Omnik 6K + kabels + Evo.

Ligt nog beetje aan waar je woont, of je het ophaalt of we het moeten brengen / laten versturen.

Ik heb nog nooit van Vikram gehoord, Solax wel van gehoord maar nooit mee in aanraking gekomen dus geen idee.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186270815
Jeej offerte ondertekent terug gestuurd voor de panelen. Waarschijnlijk worden ze ergens in juni geplaatst *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 17 april 2019 @ 12:41:52 #226
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186271129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 09:57 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit van Vikram gehoord, Solax wel van gehoord maar nooit mee in aanraking gekomen dus geen idee.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186273285
Ik heb de hele zwik bij de TU besteld, ik kan genieten van de korting van mijn werkgever dus dat is best interessant. Ik kom daarmee op ¤74 ex BTW voor één paneel (Vikram, Trina etc.).

Nu ff duimen dat het er vóór eind volgende week is, als ik een week vrij ben.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 17 april 2019 @ 22:07:10 #228
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_186282476
quote:
6s.gif Op donderdag 11 april 2019 20:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier 14 panelen op dak en 3600 trannergy op plat dak zuid geen schaduw
Vandaag 20 kw dus dat is prima 8-)
Maar dmv camera geplaatst op dak :@ kan ik zien dat er twee panelen toch wat schaduw krijgen van de schoorsteen na 13.00 en een van de airco ook na 13.00
Twee stringen van 7 panelen, nu zal in elke string een optimizer handig zijn, ik lees alleen dat het pas kan bij min 8 panelen in een string :{
Hoe los ik dit op :? Ja kan ze zelf plaatsen, en waar koop ik deze het goedkoopst :P
Huidige omvormer op Marktplaats zetten en een SMA met optirac aanschaffen. Tip! neem er een met smart connect.
Hoef je ook het dak niet op en is eenvoudig zelf te doen :)



[ Bericht 12% gewijzigd door Revolution-NL op 17-04-2019 22:12:42 ]
pi_186288241
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 14:55 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb de hele zwik bij de TU besteld, ik kan genieten van de korting van mijn werkgever dus dat is best interessant. Ik kom daarmee op ¤74 ex BTW voor één paneel (Vikram, Trina etc.).

Nu ff duimen dat het er vóór eind volgende week is, als ik een week vrij ben.
Onderschat het werk niet, het valt eigenlijk best tegen op een schuin dak werken als je dat niet dagelijks doet. Ik zou ook een valbeveiliging regelen. Zo'n paneel weegt al snel 15-18kg en is groter dan je denkt als je het vast hebt ;).

Hier liggen ze er nu alle 18 op, maar daar ben ik toch (met hulp) wel een dag of 3-4 mee bezig geweest. Maargoed, hebben we toch maar mooi zelf gedaan :)
pi_186289431
Ja ik ben al aan het denken over valbeveiliging, steiger etc. Dank voor de waarschuwing.

Ik denk dat het ook wel een klusje is. Gelukkig is dat EVO systeem vrij eenvoudig.

Wel weer leuk iets nieuws!
Laat die handjes wapperen!
pi_186305105
Geh, westland infra wil geloof ik erg graag m'n oude ferraris meter vervangen nu ik panelen heb. Ben nog nooit zo vaak gemaild door ze.

Ze willen me zonder slimme meter ook niet registreren als terug leveraar, maakt dat nog iets uit denken jullie?

quote:
Zonder tegenbericht gaan wij ervan uit dat u niet ingaat op ons aanbod. In dat geval willen wij u erop wijzen dat uw huidige meter niet geschikt is voor de registratie van de door u teruggeleverde elektriciteit aan het energienet. Wij kunnen u daarom niet aanmelden bij uw energieleverancier als terugleveraar.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186305457
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
Geh, westland infra wil geloof ik erg graag m'n oude ferraris meter vervangen nu ik panelen heb. Ben nog nooit zo vaak gemaild door ze.

Ze willen me zonder slimme meter ook niet registreren als terug leveraar, maakt dat nog iets uit denken jullie?
[..]
Zolang je op jaarbasis meer verbruikt dan teruglevert maakt dat niet uit. Maar als je meer gaat terugleveren als gebruiken kan dat wel uitmaken.

Want dan gaat gelden:
- Negatieve meterstanden -> meter is stuk -> we gaan meter vervangen -> we gaan verbruik schatten op basis van de jaren voordat het verbruik ineens fors verminderde.
pi_186305637
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Zolang je op jaarbasis meer verbruikt dan teruglevert maakt dat niet uit. Maar als je meer gaat terugleveren als gebruiken kan dat wel uitmaken.

Want dan gaat gelden:
- Negatieve meterstanden -> meter is stuk -> we gaan meter vervangen -> we gaan verbruik schatten op basis van de jaren voordat het verbruik ineens fors verminderde.
Meh, dan maar vervangen dus
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_186309827
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
Geh, westland infra wil geloof ik erg graag m'n oude ferraris meter vervangen nu ik panelen heb. Ben nog nooit zo vaak gemaild door ze.

Ze willen me zonder slimme meter ook niet registreren als terug leveraar, maakt dat nog iets uit denken jullie?
[..]

Maakt niets uit zolang je niet in de min komt.
Dus als je meter nu op 18.000kWh staat, moet hij volgend jaar minimaal 18.001 staan. Dan is het prima.

Zij kunnen alleen kijken wat begin en eind stand is, meer niet.
Dus als het dan 1 hoger is, betaal je 1kWh.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186309838
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:48 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Meh, dan maar vervangen dus
Zou ik wel doen, sterker nog dat was het 1e wat ik liet doen toen ik hier kwam wonen. Het maakt nul euro verschil namelijk.
En zodra saldering eraf is, ben je verplicht. Meter is van netbeheerder, niet van jou.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_186323013
Heeft iedereen hier zich geregistreerd als terugleveraar dan? Ik niet, heb nog een oude Ferrari meter en heb toevallig gister de energieleverancier gebelt dat ze m'n jaarnota moeten aanpassen omdat ze opeens ook geschat hebben. M'n ene telwerk zit zon 400 kWh in de min(kom in totaal wel met boven nul uit)
pi_186323983
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:31 schreef Makrolon het volgende:
Heeft iedereen hier zich geregistreerd als terugleveraar dan? Ik niet, heb nog een oude Ferrari meter en heb toevallig gister de energieleverancier gebelt dat ze m'n jaarnota moeten aanpassen omdat ze opeens ook geschat hebben. M'n ene telwerk zit zon 400 kWh in de min(kom in totaal wel met boven nul uit)
Wij gaan het wel doen. Wij hebben een meter nu die niet geschikt is voor terug levering. Dat komt enexis binnen nu en een maand even veranderen naar een nieuwe slimme meter :)
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:28:39 #238
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186324083
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:31 schreef Makrolon het volgende:
Heeft iedereen hier zich geregistreerd als terugleveraar dan? Ik niet, heb nog een oude Ferrari meter en heb toevallig gister de energieleverancier gebelt dat ze m'n jaarnota moeten aanpassen omdat ze opeens ook geschat hebben. M'n ene telwerk zit zon 400 kWh in de min(kom in totaal wel met boven nul uit)
Ja, ik heb me geregistreerd. Nieuwbouwwijk waar iedereen panelen heeft en een slimme meter.
Afgelopen jaar hadden we ook meer opwek dan verbruik.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:32:01 #239
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186324124
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:31 schreef Makrolon het volgende:
Heeft iedereen hier zich geregistreerd als terugleveraar dan? Ik niet, heb nog een oude Ferrari meter en heb toevallig gister de energieleverancier gebelt dat ze m'n jaarnota moeten aanpassen omdat ze opeens ook geschat hebben. M'n ene telwerk zit zon 400 kWh in de min(kom in totaal wel met boven nul uit)
400 in de min of 99600 in de plus?
daarom dus aanmelden als leverancier.

bij mij moest halverwege de meter vervangen worden van dom 1-fase naar slim 3-fase. Het negatieve verbruik van 1-fase meter hebben ze handmatig moeten corrigeren.

Ik kreeg een tussentijdse betaling omdat 'het systeem' er niets mee kan en alleen alarmen geeft. Als ik me niet had geregistreerd was het weggeweest.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 20-04-2019 09:37:06 ]
Tot nooit .......
pi_186324309
Geregistreerd ja, nieuwe meter ook (logisch, nieuwbouwwoning). Nog geen jaar vol dus benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, ik vermoed nog net gebruik. Misschien dat we nog panelen bij gaan leggen, even kijken of het zin heeft en het esthetisch een beetje past.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_186324489
Ik heb 10 paneeltjes met een Mastervolt XS3200 omvormer. Ik wil graag wat meer inzicht krijgen in opbrengst en ook gewoon wat historie bewaren.

Requirements;
Oplossing moet compatible zijn met de omvormer (duh), zonder al te veel om te bouwen etc.
Data te importeren in of uit te lezen met Home Assistant

Overwegingen:
Eventueel kan er gelogd worden naar m'n Synology NAS, in bv. MariaDB, sowieso graag data (ook) lokaal en niet alleen een cloud oplossing.
Het liefst een systeem dat ik via WLAN kan koppelen daar het lastig is extra bekabeling tussen meterkast (Synology / Home Assistant / Stoppenkast / Electrameter) en zolder (omvormer) te leggen.

Wat heb ik zelf gevonden;
https://www.fp4all.com/en/pv-monitor/70-aeg-pv-type-pvlogger.html

Ik kan weinig vinden over ervaringen met dit systeem en mijn omvormer. Het hoeft niet perse zo'n kant en klaar systeem te zijn, ik heb nog een RPI (2B volgens mij, dus geen WiFi) liggen waar ik niks mee doe, en de IT kant van het systeem is het probleem niet, ga alleen het liefst niet zelf rommelen met de elektra / omvormer.

TL;DR; wat is een handige oplossing om te kunnen loggen met een Mastervolt XS3200, met een voorkeur voor draadloze connectiviteit
pi_186326375
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 13:52 schreef bambino het volgende:

[..]

Zou ik wel doen, sterker nog dat was het 1e wat ik liet doen toen ik hier kwam wonen. Het maakt nul euro verschil namelijk.
En zodra saldering eraf is, ben je verplicht. Meter is van netbeheerder, niet van jou.
Inderdaad toch ook maar een afspraak gemaakt. Op termijn moet het toch en nu ben ik van het gedoe af.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zaterdag 20 april 2019 @ 13:41:23 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186326760
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 10:01 schreef Cyanide- het volgende:

Requirements;
Oplossing moet compatible zijn met de omvormer (duh), zonder al te veel om te bouwen etc.
Data te importeren in of uit te lezen met Home Assistant
Ik heb op marktplaats een gebruikte slimme meter gekocht en tussen mijn omvormer en het net geplaatst. Met p1-usb kabel zo in te lezen in Home Assistent (ik gebruik domoticz via een pi). Er bestaan ook p1-wifi varianten die werken zonder cloud.

Vanuit Home Assisten kan je het in alle databases duwen die je wil. (als je boos maakt heb je elke 10 seconden verse data)

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 20-04-2019 14:14:35 ]
Tot nooit .......
pi_186413589
Op Tweakers kwam het toevallig ter sprake, dus ik cross-post het ook nog even hier:

In december heeft mijn PV-set 158kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 66kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 58,2%

In januari heeft mijn PV-set 272kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 119kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 56,2%

In februari heeft mijn PV-set 749kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 482kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 35,6%

In maart heeft mijn PV-set 1072kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 725kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 32,4%

In april heeft mijn PV-set (maand is nog niet om) 1715kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 1356kWh teruggeleverd.
Deze maand is m'n eigen verbruik dus 20,9%

Aan het eind van het jaar heb ik een beter overzicht maar het zal zo rond de 25% gemiddeld uitkomen.

Wat is hier het goede nieuws van? Alles wat je direct zelf verbruikt "saldeer" je intern, het gaat niet langs de stroommeter in je meterkast. Je "krijgt" er dus de volle ¤0,23 per kWh voor omdat je het niet voor die prijs hoeft af te nemen.
Dus ook na het salderingstijdperk is dat nog een flinke boost op het rendement / TVT van je set.
  donderdag 25 april 2019 @ 10:54:57 #245
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186413760
p
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:43 schreef MaGNeT het volgende:
Wat is hier het goede nieuws van? Alles wat je direct zelf verbruikt "saldeer" je intern, het gaat niet langs de stroommeter in je meterkast. Je "krijgt" er dus de volle ¤0,23 per kWh voor omdat je het niet voor die prijs hoeft af te nemen.
Dus ook na het salderingstijdperk is dat nog een flinke boost op het rendement / TVT van je set.
en als dan je gedrag nog een beetje aanpast zodat je overdag meer stroom verbruikt pak je nog een 20%. (vaatwasser overdag, huis in de middag opstoken, boilef op temperatuur) Een kleine thuis-accu voor de avond doet ook wonderen.
Tot nooit .......
pi_186413903
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:54 schreef Speekselklier het volgende:
p
[..]

en als dan je gedrag nog een beetje aanpast zodat je overdag meer stroom verbruikt pak je nog een 20%. (vaatwasser overdag, huis in de middag opstoken, boilef op temperatuur) Een kleine thuis-accu voor de avond doet ook wonderen.
Thuis-accu staat nog wel op mijn verlanglijstje maar is nu nog niet rendabel, moet nog wel 5x goedkoper.

Maar het klopt, ik draai de wasmachine en vaatwasser overdag, warm water maak ik overdag, etc.
pi_186413929
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:43 schreef MaGNeT het volgende:
Op Tweakers kwam het toevallig ter sprake, dus ik cross-post het ook nog even hier:

In december heeft mijn PV-set 158kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 66kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 58,2%

In januari heeft mijn PV-set 272kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 119kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 56,2%

In februari heeft mijn PV-set 749kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 482kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 35,6%

In maart heeft mijn PV-set 1072kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 725kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 32,4%

In april heeft mijn PV-set (maand is nog niet om) 1715kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 1356kWh teruggeleverd.
Deze maand is m'n eigen verbruik dus 20,9%

Aan het eind van het jaar heb ik een beter overzicht maar het zal zo rond de 25% gemiddeld uitkomen.

Wat is hier het goede nieuws van? Alles wat je direct zelf verbruikt "saldeer" je intern, het gaat niet langs de stroommeter in je meterkast. Je "krijgt" er dus de volle ¤0,23 per kWh voor omdat je het niet voor die prijs hoeft af te nemen.
Dus ook na het salderingstijdperk is dat nog een flinke boost op het rendement / TVT van je set.
Ik ga dat van mij ook eens even in kaart brengen. Wij houden er nu nog geen rekening mee, maar willen straks wel de vaatwasser en wasmachine alleen nog midden op de dag laten draaien. Tevens vanaf 1 juni koken op elektrisch. Benieuwd wat het bij ons gaat zijn.

Tijd terug dacht ik ook al eens dat het bijvoorbeeld best mooi zou zijn om een soort tijdschakelaar te hebben waarin je bijvoorbeeld de wasmachine in een tijdsbestek van 8u kan programmeren dat hij pas aangaat als hij er meer wordt opgewekt dan verbruikt ofzo.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 25 april 2019 @ 11:11:16 #248
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186413981
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 11:07 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik ga dat van mij ook eens even in kaart brengen. Wij houden er nu nog geen rekening mee, maar willen straks wel de vaatwasser en wasmachine alleen nog midden op de dag laten draaien. Tevens vanaf 1 juni koken op elektrisch. Benieuwd wat het bij ons gaat zijn.

Tijd terug dacht ik ook al eens dat het bijvoorbeeld best mooi zou zijn om een soort tijdschakelaar te hebben waarin je bijvoorbeeld de wasmachine in een tijdsbestek van 8u kan programmeren dat hij pas aangaat als hij er meer wordt opgewekt dan verbruikt ofzo.
Siemens/bosch homeconnect (combinatie met o.a. SMA omvormers) kan dat. Ik heb het op mijn machine zitten maar nog niet gebruikt. Werkt alleen via de cloud en nog niet via Domoticz, daar wacht ik op.
Tot nooit .......
pi_186413982
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 11:07 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik ga dat van mij ook eens even in kaart brengen. Wij houden er nu nog geen rekening mee, maar willen straks wel de vaatwasser en wasmachine alleen nog midden op de dag laten draaien. Tevens vanaf 1 juni koken op elektrisch. Benieuwd wat het bij ons gaat zijn.

Tijd terug dacht ik ook al eens dat het bijvoorbeeld best mooi zou zijn om een soort tijdschakelaar te hebben waarin je bijvoorbeeld de wasmachine in een tijdsbestek van 8u kan programmeren dat hij pas aangaat als hij er meer wordt opgewekt dan verbruikt ofzo.
Je kan doorgaans wel stellen dat tussen 12 en 15u de opbrengst het best is, dus ook logisch om dan je wasmachine te laten draaien en dat kunnen de meeste moderne wasmachines wel.

Alleen moet je de was er dan ook nog uit kunnen halen, anders kan je het bij thuiskomst gelijk wéér wassen :P

Het scheelt dat ik als ZZP'er 90% vanuit huis werk en dus altijd wel tijd heb om een wasje te draaien.
pi_186414124
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 11:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan doorgaans wel stellen dat tussen 12 en 15u de opbrengst het best is, dus ook logisch om dan je wasmachine te laten draaien en dat kunnen de meeste moderne wasmachines wel.

Alleen moet je de was er dan ook nog uit kunnen halen, anders kan je het bij thuiskomst gelijk wéér wassen :P

Het scheelt dat ik als ZZP'er 90% vanuit huis werk en dus altijd wel tijd heb om een wasje te draaien.
Als ik om 13u de wasmachine laat draaien en dat om 18u eruit haal, dan ruikt het bij ons nog perfect. Je moet gewoon het deurtje dicht laten, dan gaat het ook niet direct stinken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186414287
Oei bij ons is het niet zo best volgens mij :P

2017 3968kwh opgewekt en 635kwh direct verbruikt.
2018 4321kwh opgewekt en 651kwh direct verbruikt.

Dat is maar zo'n 15-16%. Daar valt nog wel wat winst te halen. Ook wanneer wij op het garage dak nog 2700wp bijleggen zal ons direct verbruik in de winter/donkere dagen stijgen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186414877
Mooi balen. Gisterenavond zijn er bij ons in de directe omgeving meerdere blikseminslagen geweest waarbij bij een inslag (bliksem of inductie?) de aardlekschakelaar van de zonnepanelen is uitgeslagen. Klaarblijkelijk was het uitslaan van de aardlekschakelaar net te laat want want nu ik vanmorgen de schakelaar terug heb gezet staat mijn omvormer op rood (led) en geeft de melding “insulation fault DC” en doet verder niets meer. Ook opnieuw opstarten e.d. geeft hierin geen verbetering.

Zowel de installateur als de verzekeringmaatschappij maar gebeld want ik vrees het ergste. Voorlopig even geen kilowatts opwekken voor mij… :'(
pi_186415239
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2019 12:01 schreef Horsemen het volgende:
Mooi balen. Gisterenavond zijn er bij ons in de directe omgeving meerdere blikseminslagen geweest waarbij bij een inslag (bliksem of inductie?) de aardlekschakelaar van de zonnepanelen is uitgeslagen. Klaarblijkelijk was het uitslaan van de aardlekschakelaar net te laat want want nu ik vanmorgen de schakelaar terug heb gezet staat mijn omvormer op rood (led) en geeft de melding “insulation fault DC” en doet verder niets meer. Ook opnieuw opstarten e.d. geeft hierin geen verbetering.

Zowel de installateur als de verzekeringmaatschappij maar gebeld want ik vrees het ergste. Voorlopig even geen kilowatts opwekken voor mij… :'(
Ja, dat zijn altijd mindere dingen. Het blijft een loterij ;)
pi_186415271
een overspanningsbeveiliging plaatsen aan de DC zijde een verstandige optie?
Laat die handjes wapperen!
pi_186415341
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 12:26 schreef Gieliovd het volgende:
een overspanningsbeveiliging plaatsen aan de DC zijde een verstandige optie?
Bij onweer hebben dat soort maatregelen toch weinig zin volgens mij. Heb vaak genoeg klanten bezocht (als ICT'er) waar een inslag vlakbij is geweest en waar de gekste dingen stuk waren, ook apparaten die niet aangesloten waren... dus ja...

De investeringen om alles te beschermen tegenover de kleine kans dat het je een keer overkomt, terwijl je ook nog eens verzekerd bent tegen de schade? ...
pi_186415413
Wij hebben het ook eens gehad inductie plaat en alles stuk zonnepanelen gelukkig niet. Maar je bent daar voor verzekerd. Rot is het wel want het levert gewoon heel veel extra werk op
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186415470
Goed punt ook ja. Ik zal de verzekering ook even informeren over mijn nieuwe aanstaande PV setje.
Laat die handjes wapperen!
pi_186415483
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 12:38 schreef Gieliovd het volgende:
Goed punt ook ja. Ik zal de verzekering ook even informeren over mijn nieuwe aanstaande PV setje.
Moet je ze melden bij je verzekering ja? Nooit geweten :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186415583
Tijdens het afsluiten recent kwam de vraag voorbij "Heeft u zonnepanelen" en toen heb ik Nee gezegd. Dus ja.. dat idee krijg ik i.v.m. dekking.
Laat die handjes wapperen!
pi_186415701
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 12:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Moet je ze melden bij je verzekering ja? Nooit geweten :@
Ik heb er nog een mail aan gewaagd naar mijn opstalverzekering destijds, dat ik zonnepanelen en een warmtepomp had, incl. bedragen e.d.

Kreeg ik een mail terug dat dit automatisch gedekt was, blijkbaar zit er wat rek in en hoef je het niet apart te melden. Maar misschien hangt dat ook af van de verzekeraar.
pi_186415912
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-04-2019 13:08:30 ]
pi_186416606
Zal ze binnenkort eens mailen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186418346
Bij ons zijn ze nu de panelen aan het leggen. De eerste keer bleken we een kauwennest te hebben die ons dakbeschot kapot gebikt hadden.

Nu zouden ze eigenlijk dinsdag komen maar dat belde ze om 07:30 af.

En we kregen ook een bericht dat ze de meter wilde vervangen. Verzetten kon wel alleen maar naar volgende en dat wil ik niet. Ik wil geen nieuwe meter.
pi_186418536
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:35 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij ons zijn ze nu de panelen aan het leggen. De eerste keer bleken we een kauwennest te hebben die ons dakbeschot kapot gebikt hadden.

Nu zouden ze eigenlijk dinsdag komen maar dat belde ze om 07:30 af.

En we kregen ook een bericht dat ze de meter wilde vervangen. Verzetten kon wel alleen maar naar volgende en dat wil ik niet. Ik wil geen nieuwe meter.
Waarom wil je geen nieuwe meter? Nu doen ze het nog gratis.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186419314
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:47 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Waarom wil je geen nieuwe meter? Nu doen ze het nog gratis.
Omdat die van ons terugloopt
pi_186419350
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:35 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij ons zijn ze nu de panelen aan het leggen. De eerste keer bleken we een kauwennest te hebben die ons dakbeschot kapot gebikt hadden.

Nu zouden ze eigenlijk dinsdag komen maar dat belde ze om 07:30 af.

En we kregen ook een bericht dat ze de meter wilde vervangen. Verzetten kon wel alleen maar naar volgende en dat wil ik niet. Ik wil geen nieuwe meter.
Over een paar jaar worden ze alsnog vervangen, is mijn verwachting.

Salderen stopt na 2020 (of desnoods een paar jaar later) en dan kan je je oude meter sowieso niet meer behouden.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:26 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Omdat die van ons terugloopt
Naja, je kan hem houden maar op het moment heeft het geen voordeel omdat je toch kan salderen en tegen de tijd dat ze salderen afschaffen kan je 'm wss toch niet houden, anders zou er ongelijkheid ontstaan tussen oude meters en meters met een terugleverloopwerk.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-04-2019 16:39:23 ]
pi_186419537
En grote kans dat ze er dan wel geld voor vragen omdat je eerder hebt geweigerd. Ik zou dat niet afwachten. Het maakt voor nu toch geen fuck uit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186419786
Overigens mag je 'm nu natuurlijk weigeren en wss rekenen ze zelfs geen geld als het over een paar jaar alsnog moet maar ik denk dat het "uitstel van executie" is.

Op Tweakers is een groep gebruikers die hun ferrarismeter koestert en verdedigt alsof een digitale meter een product van de duivel is. En over een slimme meter moet je daar helemaal niet beginnen. Die van mij mag ieder kwartier worden uitgelezen door m'n energieleverancier (kan je zelf instellen) en daardoor weet ik iedere dag keurig wat ik heb teruggeleverd.

Daarnaast lees ik m'n slimme meter zelf uit met een P1 kabeltje aan een Raspberry-Pi maar met een Youless kan dat ook natuurlijk.
  donderdag 25 april 2019 @ 16:53:29 #269
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_186419815
De panelen van mijn ouders blinken weer als een spiegeltje.

Ik heb geen zonnepanelen aangezien ik in een redelijk oud en beschermd gebouw woon.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_186422330
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:43 schreef MaGNeT het volgende:
Op Tweakers kwam het toevallig ter sprake, dus ik cross-post het ook nog even hier:

In december heeft mijn PV-set 158kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 66kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 58,2%

In januari heeft mijn PV-set 272kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 119kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 56,2%

In februari heeft mijn PV-set 749kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 482kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 35,6%

In maart heeft mijn PV-set 1072kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 725kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 32,4%

In april heeft mijn PV-set (maand is nog niet om) 1715kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 1356kWh teruggeleverd.
Deze maand is m'n eigen verbruik dus 20,9%

Aan het eind van het jaar heb ik een beter overzicht maar het zal zo rond de 25% gemiddeld uitkomen.

Wat is hier het goede nieuws van? Alles wat je direct zelf verbruikt "saldeer" je intern, het gaat niet langs de stroommeter in je meterkast. Je "krijgt" er dus de volle ¤0,23 per kWh voor omdat je het niet voor die prijs hoeft af te nemen.
Dus ook na het salderingstijdperk is dat nog een flinke boost op het rendement / TVT van je set.
Ik zat hier nog even over na te denken. Is het niet veel beter om je directe verbruik t.o.v. je totale verbruik te berekenen? Als ik namelijk mijn directe verbruik afzet tegen de opwek kom ik op 15-16%, maar als ik kijk naar mijn totale stroomverbruik (dus incl direct verbruik) kom ik op het volgende:

2017: direct verbruik 635kwh. stroom inkoop: 1327kwh, totaal: 1962kwh (direct verbruik: 33%
2018: direct verbruik 651kwh. stroom inkoop: 1307kwh, totaal: 1958kwh (direct verbruik: 33%)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186422505
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 19:23 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik zat hier nog even over na te denken. Is het niet veel beter om je directe verbruik t.o.v. je totale verbruik te berekenen? Als ik namelijk mijn directe verbruik afzet tegen de opwek kom ik op 15-16%, maar als ik kijk naar mijn totale stroomverbruik (dus incl direct verbruik) kom ik op het volgende:

2017: direct verbruik 635kwh. stroom inkoop: 1327kwh, totaal: 1962kwh (direct verbruik: 33%
2018: direct verbruik 651kwh. stroom inkoop: 1307kwh, totaal: 1958kwh (direct verbruik: 33%)
Het is maar net welke cijfers je wil hebben :P

Ik wek x kWh per jaar op en wil weten hoeveel % daarvan direct wordt opgebruikt, hoe hoger hoe beter.

Je kan ook uitrekenen wat het eigen verbruik is t.o.v. van wat je afneemt bij je leverancier.

Uiteindelijk wil je het percentage zo hoog mogelijk krijgen in het "post salderings" tijdperk.
pi_186422659
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 19:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is maar net welke cijfers je wil hebben :P

Ik wek x kWh per jaar op en wil weten hoeveel % daarvan direct wordt opgebruikt, hoe hoger hoe beter.

Je kan ook uitrekenen wat het eigen verbruik is t.o.v. van wat je afneemt bij je leverancier.

Uiteindelijk wil je het percentage zo hoog mogelijk krijgen in het "post salderings" tijdperk.
Ja dat is ook zo. Ik denk dat als het salderen stopt, de accu's heel snel betaalbaarder worden..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186422814
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 19:37 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo. Ik denk dat als het salderen stopt, de accu's heel snel betaalbaarder worden..
Ze zitten nu nog rond de ¤500 per kWh opslag.

Heb het hier wel eens berekend, ze moeten onder de ¤100 per kWh voor het echt interessant wordt en je zo'n accu terugverdient in 10 jaar.

En met salderen is het nooit interessant natuurlijk, aangezien het netwerk je "accu" is.
pi_186423162
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 19:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ze zitten nu nog rond de ¤500 per kWh opslag.

Heb het hier wel eens berekend, ze moeten onder de ¤100 per kWh voor het echt interessant wordt en je zo'n accu terugverdient in 10 jaar.

En met salderen is het nooit interessant natuurlijk, aangezien het netwerk je "accu" is.
Ja daarom zeg ik ook, pas als het salderen voorbij is, zal de prijs naar beneden gaan...al vraag ik mij af hoe dat in Duitsland is. Daar is, volgens mij, het salderen al langer afgeschaft.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 25 april 2019 @ 22:12:02 #275
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186426976
op de wereldmarkt voor thuisaccu's (en EV accu's) zijn wij een speldeprikje. Onze salderingsregels hebben 0 invloed op de prijzen.
Tot nooit .......
pi_186431243
Saldering regeling verlengd tot 2023; https://www.rijksoverheid(...)ng-verlengd-tot-2023

Blij dat ik gisteren mijn datum voor installatie heb kunnen afspreken. Bij de schouw bleek dat er nog 2 meer geplaatst konden worden, dit gaan ze dan ook doen. In totaal krijg ik 12 panelen van 310 wattpiek. Zelf gebruiken we 2800 kWh per jaar gemiddeld, dus doel is in ieder geval zolang de saldering regeling er nog is om elk jaar 0 aan stroom te gaan betalen. Dan heb ik hopelijk mijn panelen geheel terugverdiend tegen de tijd dat de saldering regeling echt stopt.

Zijn er hier mensen die hun terugverdiend tijd nog bijhouden in een modelletje?
pi_186431361
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:26 schreef ferrari_rood het v
olgende:


[..]

Omdat die van ons terugloopt
@ferrari_rood

Toevallig verschijnt vandaag...

Subsidieregeling zonnepanelen verlengd tot 2023

quote:
Geschikte meters
Voor het geleidelijk afbouwen van salderen tot 2031 is het noodzakelijk voor de Belastingdienst dat huishoudens en bedrijven beschikken over een meter die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten, oftewel een meter met minimaal een dubbel telwerk. Dat kan bijvoorbeeld een slimme meter zijn, maar dat hoeft niet per se. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om zo’n meter met een dubbel telwerk in huis te hebben. De meters zullen voor die datum worden aangeboden door de netbeheerders. Vanaf 2023 kan dan de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling starten.
pi_186431578
Exact zoals verwacht. En het zal mij niet verbazen als de nieuwe datum nogmaals 1 of 2 jaar wordt uitgesteld. Tegen die tijd heb ik de set voor het overgrote deel (of helemaal) terugverdiend. En wie in 2017 of later panelen heeft aangeschaft, kan niet zeggen dat hij "door de overheid bedonderd wordt omdat ze de salderingsregeling afschaffen en daardoor de terugverdientijd ineens veel langer wordt". Want die mensen hebben dan panelen aangeschaft toen het afschaffen van de salderingsregeling al een heel serieus onderwerp was.
pi_186431713
Ieder jaar dat erbij komt helpt ons bij het terug verdienen.. :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186431748
Heel goed nieuws. Nu ineens zin om toch nog warmtepomp te nemen. Kan ik mijn overschot goed inzetten.
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:14:41 #281
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_186432296
Top ^O^. Ze liggen hier inmiddels bijna 2 jaar, dus die paar jaar extra salderen is mooi meegenomen.
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:18:12 #282
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186432354
Goed nieuws, dan hebben we ze wel terug verdient voordat salderen wordt afgeschaft.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:27:06 #283
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186432497
Wij verbruiken momenteel een magere 23,5% van wat we opwekken direct.
Nu is onze grootste stroomvreter de warmtepomp en die verwarmt ‘s nachts het huis en het boilervat. Dit kunnen we naar overdag veranderen maar ja hij vreet ook de meeste stroom in de winter natuurlijk.
Na 2023 helaas geen energierekening van ¤0,- meer dan -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186432502
Super nieuws idd! Die zonnepanelen zijn dan ruim op tijd terugverdiend!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186432519
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:27 schreef laziness het volgende:
Wij verbruiken momenteel een magere 23,5% van wat we opwekken direct.
Nu is onze grootste stroomvreter de warmtepomp en die verwarmt ‘s nachts het huis en het boilervat. Dit kunnen we naar overdag veranderen maar ja hij vreet ook de meeste stroom in de winter natuurlijk.
Na 2023 helaas geen energierekening van ¤0,- meer dan -O-
Er staat niet dat de regeling na 2023 sowieso stopt.
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:29:58 #286
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_186432545
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Er staat niet dat de regeling na 2023 sowieso stopt.
Geen ¤0 meer zodra het salderen stopt dan ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_186432951
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 08:17 schreef Glider76 het volgende:
Heel goed nieuws. Nu ineens zin om toch nog warmtepomp te nemen. Kan ik mijn overschot goed inzetten.
Hier ook :) Eerst een betrouwbare, deskundige installateur vinden :@
  vrijdag 26 april 2019 @ 09:54:51 #288
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186432959
Super nieuws! Gauw die panelen op m'n dak en starten maar.

Alleen fail dat ik er net achter kom dat ik nog een oude meter met teruglooprem heb.... Gelijk aangevraagd.

Edit: 6 mei een nieuwe elektra- en gasmeter erin. Primaaaaa.

[ Bericht 16% gewijzigd door Gieliovd op 26-04-2019 10:59:42 ]
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 26 april 2019 @ 11:18:12 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186434310
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:54 schreef Gieliovd het volgende:
Super nieuws! Gauw die panelen op m'n dak en starten maar.

Alleen fail dat ik er net achter kom dat ik nog een oude meter met teruglooprem heb.... Gelijk aangevraagd.

Edit: 6 mei een nieuwe elektra- en gasmeter erin. Primaaaaa.
en tot die tijd overdag lekker de airco aan!
Tot nooit .......
  vrijdag 26 april 2019 @ 11:26:37 #290
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186434473
Met de ramen open en de CV aan! _O-
Laat die handjes wapperen!
pi_186435789
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:54 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Hier ook :) Eerst een betrouwbare, deskundige installateur vinden :@
Gewoon zelf aansluiten, en je warmtepomp in het buitenland kopen. Veel goedkoper daar, en hier krijg je subsidie erop.
pi_186436008
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 12:39 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Gewoon zelf aansluiten, en je warmtepomp in het buitenland kopen. Veel goedkoper daar, en hier krijg je subsidie erop.
Naja, "gewoon".

Hangt natuurlijk af van wat je bestelt, als je voor een split gaat met alle toeters en bellen dan is enige kennis van zaken (en STEK :+ ) wel erg "handig".

Dit had ik zelf toch niet voor elkaar gekregen...

  vrijdag 26 april 2019 @ 12:53:14 #293
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186436019
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 11:26 schreef Gieliovd het volgende:
Met de ramen open en de CV aan! _O-
En met warm water de auto wassen en tuin sproeien :+ *O*
pi_186437052
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 april 2019 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En met warm water de auto wassen en tuin sproeien :+ *O*
Echt niet, alles wat je overhoudt verkoop ik voor 15 cent de kilowatt terug aan PowerPeers.
pi_186439340
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 12:39 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Gewoon zelf aansluiten, en je warmtepomp in het buitenland kopen. Veel goedkoper daar, en hier krijg je subsidie erop.
Dat klinkt leuk alleen heb ik er technisch weinig verstand van dus liever iemand die het voor me installeert
  vrijdag 26 april 2019 @ 16:19:54 #296
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_186439578
Ik krijg ze volgende week vrijdag en week erna komen ze een single split airco (en heater) inmeten.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:03:42 #297
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_186440345
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:19 schreef EasyLife het volgende:
Ik krijg ze volgende week vrijdag en week erna komen ze een single split airco (en heater) inmeten.
Ik heb ook airco laten aanleggen na mn zonnepanelen.
Heerlijk in de zomer je slaapkamers lekker koel zonder dat het een vermogen kost :)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 26 april 2019 @ 18:14:55 #298
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186441444
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 12:39 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Gewoon zelf aansluiten, en je warmtepomp in het buitenland kopen. Veel goedkoper daar, en hier krijg je subsidie erop.
9 van de 10 instalateurs krijgen get niet eens voor elkaar om een fatsoenlijje installatie op te leveren. Denk je het als dhz-er beter te kunnen?
Tot nooit .......
  vrijdag 26 april 2019 @ 20:22:25 #299
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186443798
De gemiddelde installateur is zo ongeïnteresseerd als wat.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 26 april 2019 @ 21:47:55 #300
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186445873
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 20:22 schreef Gieliovd het volgende:
De gemiddelde installateur is zo ongeïnteresseerd als wat.
dat valt wel mee. Ook veel geinteseerde installateurs hebben nog geen verstand van warmtepompen. Het is andere koek dan een cv'tje aan de muur plakken.

buffervaten zijn voor installateurs redelijk nieuw. Inregelen is een totaal andere sport en een STEK is vaak ook nodig. Veel hebben die gewoon nog niet.
Tot nooit .......
pi_186452739
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

9 van de 10 instalateurs krijgen get niet eens voor elkaar om een fatsoenlijje installatie op te leveren. Denk je het als dhz-er beter te kunnen?
Indien je voor een monoblock kiest kom je als dhz-er een heel eind. Zeker met hulp van tweakers leden erbij.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')