Omdat het toch een soort van deel van je huis wordt, kozijnen e.d. vervang je meestal toch ook pas als het echt nodig is? Persoonlijk zou ik ze denk ik wel zo lang mogelijk houden, desnoods over 5 a 7 jaar nog 8 erbij (voor wat dan modern is) en dan na weer 5 a 7 jaar de oude vervangen.quote:Op maandag 18 maart 2019 22:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
heeft niks met kicken op te maken. Hoe meer ik opwek hoe meer ik gratis kan gebruiken. Hoe meer ik ook kan terugverdienen (in watten en euro's).
Het liefst zou ik gelijk 2000wp panelen kopen maar die bestaan nog niet. Moet ik dan jaren op mijn handen gaan zitten totdat ze wel bestaan? Of kan ik vandaag al wat doen?
Panelen gaan 20 jaar mee. Als ik ze halverweg verkoop kan een ander er ook nog 10 jaar plezier van hebben. Als ik ze voor zeg 1/3 van de prijs verkoop hebben we er beide lol van.
Als je een nieuwe auto koopt rijd je hem toch ook niet helemaal op? Waarom zou dat panelen wel moeten.
Klopt, en enkel glas heb ik ook vervangen toen er dubbel glas bestond.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 07:02 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Omdat het toch een soort van deel van je huis wordt, kozijnen e.d. vervang je meestal toch ook pas als het echt nodig is? Persoonlijk zou ik ze denk ik wel zo lang mogelijk houden, desnoods over 5 a 7 jaar nog 8 erbij (voor wat dan modern is) en dan na weer 5 a 7 jaar de oude vervangen.
Maar goed, niet helemaal te vergelijken natuurlijk, mensen kopen ook te vroeg al een nieuwe CV omdat er weer zuinigere modellen zijn.
Als het alleen panelen zijn is het duurquote:Op dinsdag 19 maart 2019 10:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zonnepanelen meneer is geweest. 10 panelen van 310wp voor 3250 ex BTW. Is dat netjes?
Is inderdaad inclusief montage.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 10:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het alleen panelen zijn is het duur
Maar voor een normale set incl. montage wel redelijk normale prijs, alles wat in de buurt komt van ¤1 excl. BTW per Wp vind ik wel netjes.
Wat krijg je voor dat geld?
Ik zat vorig jaar op ¤1,08 incl. BTW maar had wel een goede prijs omdat ik er 68 in 1x liet leggen
Als het bedrijf een niet al te slechte reputatie heeft lijkt me dat een prima optie.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 10:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Is inderdaad inclusief montage.
Dan krijg je de bovenste
https://solarunie.nl/zonnepanelen-actie/
Ik kan er niks geks over vinden.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het bedrijf een niet al te slechte reputatie heeft lijkt me dat een prima optie.
Zie TTquote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik kan er niks geks over vinden.
Vrij jong bedrijf ook nog.
Maar ze hebben hier de halve wijk voor de woningbouw voorzien waar ik nu tijdelijk woon. Zo kwam ik ook aan dat adres.
Andere bedrijven nog steeds geen reactie.. Dat ze het lekker uitzoeken.
Met die 10 ligt hij wel meteen vol jaquote:
Mss wel eerder, niets zo verslavend als je energierekening zien dalen omdat die bol aan de hemel licht geeft.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Met die 10 ligt hij wel meteen vol jahaha naja ooit de garage nog als we elektrisch gaan rijden.
Mja als deze 10 erop liggen moeten we echt weer even onze reserves aanvullen na die verbouwing. Ik hou heb graag het gevoel iets achter de hand te hebben.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mss wel eerder, niets zo verslavend als je energierekening zien dalen omdat die bol aan de hemel licht geeft.
(al zal het Trimbos er anders over denken)
Ja, wat achter de hand houden is ook primaquote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mja als deze 10 erop liggen moeten we echt weer even onze reserves aanvullen na die verbouwing. Ik hou heb graag het gevoel iets achter de hand te hebben.
Maar wie weet als we weer wat gespaard hebben.
Wat we besparen met de panelen gaan we extra mee aflossen op onze woning.
Garage is 10 meter lang, eerste stukje iets van 3 meter de rest zo'n 3,5 breed. Denk ik. Zou dat vanavond even moeten nameten haha.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, wat achter de hand houden is ook prima
Hoeveel ruimte voor panelen is er nog op de garage denk je?
Puntdak? Of plat?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Garage is 10 meter lang, eerste stukje iets van 3 meter de rest zo'n 3,5 breed. Denk ik. Zou dat vanavond even moeten nameten haha.
Nee plat dak. Achter ligt bij ons op zuid-zuid/Westquote:Op dinsdag 19 maart 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Puntdak? Of plat?
En in geval van punt-dak -> oost-west?
Je zal sowieso 25 tot 35% van de jaaropbrengst uit je zonnepanelen direct verbruiken in je woning.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik ga me hier ook eens melden. Zit er nunal een tijdje over te denken maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Overtuigd van het feit of het me op de langere termijn daadwerkelijk iets op gaat leveren. Ik heb gisteren 3 offfertes opgevraagd dus even kijken hoe die bedrijfjes het schetsen.
Maar ik zie dat ik genoeg delen heb om door te lezen
Oh, zuid / zuid-west is perfectquote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nee plat dak. Achter ligt bij ons op zuid-zuid/West
Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je zal sowieso 25 tot 35% van de jaaropbrengst uit je zonnepanelen direct verbruiken in je woning.
Dat gaat niet langs je stroommeter en is een directe besparing op de kWh's die je afneemt.
Stel dat je 3000kWh per jaar opwekt en je zou 25% direct verbruiken.
Dat is 750kWh x ¤0,23 = ¤172,50 die je sowieso ieder jaar al bespaart.
Dan hou je zo'n 2250kWh over, stel dat je in het aller, aller ongunstigste geval daar nog ¤0,07 voor krijgt dan levert dat nog ¤157,50 per jaar op.
Dat opgeteld is ¤330 per jaar.
Ofwel, zelfs als de terugleversubsidie naar de kale stroomprijs zou gaan en je maar 25% eigen verbruik zou hebben, verdien je zo'n set in 10 jaar terug en is het daarna "gratis" energie.
Maar naar verwachting wordt de terugleversubsidie zo'n ¤0,14 (uitgaande van ¤1 per Wp / 7 jaar tvt) en kan je met gemak meer dan 25% eigen verbruik halen als je bijvoorbeeld ooit overstapt op een elektrische auto of warmtepomp.
Bedrijf wat ik vandaag over de vloer heb gehad is 3950 euro voor 12 panelen. weet niet waar je ergens in het land zit.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.
Al met al veel twijfels over terugverdientijd.
Daarom het kan later allemaal nog wel uitgebreid worden, Hij begon ook al over mijn uitbouw maar daar willen we eigenlijk wat ramen in laten zetten voor wat extra licht. Naja optisch genoeg iig.quote:
Als redelijke prijs hou ik zo'n ¤1 per Wp aan (excl. BTW), daar zou je in de buurt moeten zitten met een offerte. En dan is ¤1,10 natuurlijk ook nog geen probleem.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb nog geen prijzen maar ik verwacht zo rond de ¤4500 kwijt te zijn voor 12 panelen. Ons verbruik van 2018 was bijna 4000kWh terwijl die in 2017 4700kWh was. Een elektrische auto zit er voorlopig niet in en opladen wordt ook al een probleem omdat ik geen eigen parkeerplaats heb dus hoe dat er in de toekomst uit zou zien weet ik niet. Een warmtepomp in huidige vorm is ook niet haalbaar zonder flinke investering dus voorlopig niet aan de orde.
Al met al veel twijfels over terugverdientijd.
Die ¤4500 had ik zelf voorgerekend op basis van wat ik zo links en rechts gehoord en gelezen heb. Ik zit overigens wel met een gedeelte plat dak en een vrij steil dak dus hoe dat praktisch gerealiseerd kan worden zullen in mijn geval denk ik wat afwijken van de norm.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Bedrijf wat ik vandaag over de vloer heb gehad is 3950 euro voor 12 panelen. weet niet waar je ergens in het land zit.
Plat dak is doorgaans wat duurder vanwege het materiaal.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die ¤4500 had ik zelf voorgerekend op basis van wat ik zo links en rechts gehoord en gelezen heb. Ik zit overigens wel met een gedeelte plat dak en een vrij steil dak dus hoe dat praktisch gerealiseerd kan worden zullen in mijn geval denk ik wat afwijken van de norm.
Op zich prima qua tvt, bijvoorbeeld met die 300Wp panelen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:01 schreef Spaardertje het volgende:
Graag jullie mening.
Offerte gekregen voor 5 x 5 panelen in oost west opstelling portrait. Voor een plat dak.
10x csun 270 black panelen
Montageset voor plat dak oost-west
Goodwe 2500ns omvormer
25mtr rood/zwart solar kabel 4mm2
Totaal 2000 euro incl btw
300wp sunrise 2450 euro
310wp sunrise 2650 euro
Monteren doe ik zelf.
Wat vinden jullie van deze offerte? Ik zou zelf het liefst panelen hebben met een hoog wp, aangezien 10 panelen de max is om te plaatsen ivm ruimte.
Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op zich prima qua tvt, bijvoorbeeld met die 300Wp panelen.
Je hebt dan 2 korte strings van 5 panelen. Op zich kan deze omvormer dat aan (MPPT werkt al vanaf zo'n 80 volt) maar is er geen grafiek van het rendement genoemd. Doorgaans ligt het rendement bij lage voltages lager.
Ik zou dan (als je het echt optimaal wil hebben) bij zo'n korte string al snel gaan kijken naar panelen met 96 cellen ipv 60 cellen.
Bij 60 cellen per paneel zit je op 60 x 0,6 = ~36 volt per paneel x 5 panelen = 180 volt per string
Bij 96 cellen per paneel zit je op 96 x 0,6 = ~57,6 volt per paneel x 5 panelen = 288 volt per string
En 288 volt is een prima voltage voor een 1-fase omvormer.
Nadeel is wel dat panelen met 96 cellen duur zijn, dat verschil ga je niet terug verdienen.
Dus doe het alleen als je écht het maximale uit je dak wil halen, voor je tvt doet het niets goeds.
Panasonic Kuro N330K hebben een temperatuurcoëfficiënt van slechts -0,258 %/°C dus bij iedere graad die ze warmer worden verliezen ze slechts 0,258% rendement. Goedkope panelen zitten meestal rond de 0,38%.
Nogmaals, qua investering zit je met die 300 of 310Wp panelen prima.
Als je voor het maximale wil gaan (je spaart toch al flink wat uit door ze zelf te leggen) binnen de beschikbare ruimte dan zijn die Panasonics heel fijn. Er zijn nog mooiere panelen maar ook weer nog duurder...
Je omvormer is groot genoeg, in een oost-west zal je toch nooit de zon 100% op alle panelen hebben staan.
Samengevat: goedkope panelen zijn het best voor je TVT, wil je de ruimte optimaal benutten, kijk dan naar Panasonic (of eventueel de BenQ Sunforte 335Wp, ook een 96 cell paneel).
Iedere omvormer heeft een curve waarbij ergens het optimale rendement wordt gehaald, meestal is dat op zo'n 2/3e van z'n maximale voltage.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:43 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.
Hoe bedoel je grafiek van rendement? Die mppt zit btw toch in de omvormer zelf? Denk je dat de omvormer met een oost/west opstelling het beste afgetopt kan worden? Dus kan ik beter een kleinere omvormer kiezen?
Als ik die Panasonic kuro zie, is dat echt een natte droom.Maar helaas wel pittig aan de prijs.
Vet die omvormer heb ik ook. Ivm die hogere voltage heb ik destijds gekozen voor Solar Frontier 170wp panelen. Zijn kleinere panelen, maar kon er meer van kwijt op het dak. Die heeft een vmpp van 87,5 volt per paneel. Ik heb 5 panelen per string. 437,5 volt.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:53 schreef MaGNeT het volgende:
Hier een voorbeeld van zo'n curve:
[ afbeelding ]
Je ziet dat als het voltage wat hoger ligt dat hij vooral bij hogere vermogens meer rendement haalt.
Klopt, ik ookquote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:57 schreef Spaardertje het volgende:
Ah ja op die manier. Ik kan alleen dit vinden. https://www.zonnepanelen.(...)ure-of-ns-series.pdf
Ja, wel jammer dat SF in Europa niet meer geleverd wordt, al liggen ze wel wat achter qua Wp / m2. Voor specifieke situaties waren ze heel fijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Vet die omvormer heb ik ook. Ivm die hogere voltage heb ik destijds gekozen voor Solar Frontier 170wp panelen. Zijn kleinere panelen, maar kon er meer van kwijt op het dak. Die heeft een vmpp van 87,5 volt per paneel. Ik heb 5 panelen per string. 437,5 volt.
Ja klopt. Per wp/m2 zijn ze niet ideaal. Maar kon toch 3400wp kwijt op het dak en op het garagedak straks ook nog wat ruimte.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, wel jammer dat SF in Europa niet meer geleverd wordt, al liggen ze wel wat achter qua Wp / m2.
2e hands zijn ze lastig te vinden en wordt er de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb al eens gekeken voor de woning die ik in de verhuur heb, daar heb ik een paar hele korte strings.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja klopt. Per wp/m2 zijn ze niet ideaal. Maar kon toch 3400wp kwijt op het dak en op het garagedak straks ook nog wat ruimte.
Ah vandaar! Maargoed, de offerte is dus niet zo gek. Als je in mijn schoenen stond, zou jij dan kiezen voor 300 of 310 wp?quote:
Merk zegt me nietsquote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:05 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Ah vandaar! Maargoed, de offerte is dus niet zo gek. Als je in mijn schoenen stond, zou jij dan kiezen voor 300 of 310 wp?
Ik kan btw weinig vinden over het merk sunrise. Heb jij er ervaring mee?
mmmm hoofdprijs? Ik zou ze kunnen verkopen en dan nieuwe grotere panelen voor in de plaats kunnen leggenquote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
2e hands zijn ze lastig te vinden en wordt er de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb al eens gekeken voor de woning die ik in de verhuur heb, daar heb ik een paar hele korte strings.
Wss leg ik daar BenQ 96 cell panelen ofzo.
Een TVT heb ik niet echt, het is meer om de huurder te pleasen (m'n moeder)
Ze gaan voor minimaal ¤100 per stuk op MarktpIaatsquote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
mmmm hoofdprijs? Ik zou ze kunnen verkopen en dan nieuwe grotere panelen voor in de plaats kunnen leggen
Dan maar wat minder efficiency, maar wel meer kwhtjes...![]()
Zullen we het hier over zonnepanelen en toebehoren gaan houden ?quote:
meteen een bevestiging dat de verschillen in ons kleine landje groot zijn. Ik kom vandaag nog niet aan 2/3 van de beste dag van dit jaar.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:37 schreef MaGNeT het volgende:
66kWh vandaag, een nieuw record sinds de set op het dak ligt
En de zon is nog niet helemaal weg
Ik zag het op PVOutput, ik sta daar "boven" een paar sets die normaal boven me staan.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
meteen een bevestiging dat de verschillen in ons kleine landje groot zijn. Ik kom vandaag nog niet aan 2/3 van de beste dag van dit jaar.
Dat pijpje op je dak lijkt me ook niet zo'n probleem, is maar 36cm hoogquote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:43 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie! Ondanks ik natuurlijk het beste rendement wil, is de investering in keiharde knaken mij te groot. Ik zal dus toch kiezen voor 60 cellen.
Hoe bedoel je grafiek van rendement? Die mppt zit btw toch in de omvormer zelf? Denk je dat de omvormer met een oost/west opstelling het beste afgetopt kan worden? Dus kan ik beter een kleinere omvormer kiezen?
Als ik die Panasonic kuro zie, is dat echt een natte droom.Maar helaas wel pittig aan de prijs.
Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 07:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat pijpje op je dak lijkt me ook niet zo'n probleem, is maar 36cm hoog
Mocht het wel een probleem worden, kan je altijd nog een Tigo of Huawei optimizer aan dat paneel hangen.
Ik ben ook vaste bezoeker van Tweakers.netquote:Op woensdag 20 maart 2019 08:05 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.
Alleen ben ik nog flink op zoek naar montagemateriaal. Wellicht dat ik voor de betonvoeten ga, maar vind ik nog best aan de prijs.
Neem dan deze.quote:Op woensdag 20 maart 2019 08:05 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Hahaha klopt, 36 cm. Hoe wist je dat! Haha. Ik ga de panelen zo ver mogelijk van het pijpje afleggen.
Alleen ben ik nog flink op zoek naar montagemateriaal. Wellicht dat ik voor de betonvoeten ga, maar vind ik nog best aan de prijs.
Zoiets dacht ik al! Top!quote:Op woensdag 20 maart 2019 08:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ben ook vaste bezoeker van Tweakers.net
Zorg iig voor genoeg ballast, met de afgelopen storm zijn er toch weer een aantal PV systemen van platte daken gewaaid.
Ik zal het is overweging nemen. Bedoelde eigenlijk betonvoeten waar ik de panelen direct op kan monteren.quote:Op woensdag 20 maart 2019 09:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Neem dan deze.
groenhart.nl/bouwhek-voet-kunststof-heras/805-00550180
[ [url=https://www.groenhart.nl/imagegen.ashx?width=162&height=162&constrain=true&image=https://static.groenhart.nl/images/550180.jpg]afbeelding ]
[/url]
Dan beschadigd je dak niet.
Tilt een stuk prettiger,
Beton afvoeren kost een hoop centen, deze kunnen gewoon in de kliko
je hoeft niet te boren en te pluggen. Gewoon houtdraaibouten erin jassen.
Ik begreep dat je die bedoelde.. Maar hier monteer je ze ook direct op toch?quote:Op woensdag 20 maart 2019 12:01 schreef Spaardertje het volgende:
Ik zal het is overweging nemen. Bedoelde eigenlijk betonvoeten waar ik de panelen direct op kan monteren.
Nouja, een auto koop je om je van A naar B te brengen. En redenen om een nieuwe kopen varieren van "hij is economisch op" tot "ik ben er op uitgekeken en ik wil een nieuwe".quote:Op maandag 18 maart 2019 22:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
heeft niks met kicken op te maken. Hoe meer ik opwek hoe meer ik gratis kan gebruiken. Hoe meer ik ook kan terugverdienen (in watten en euro's).
Het liefst zou ik gelijk 2000wp panelen kopen maar die bestaan nog niet. Moet ik dan jaren op mijn handen gaan zitten totdat ze wel bestaan? Of kan ik vandaag al wat doen?
Panelen gaan 20 jaar mee. Als ik ze halverweg verkoop kan een ander er ook nog 10 jaar plezier van hebben. Als ik ze voor zeg 1/3 van de prijs verkoop hebben we er beide lol van.
Als je een nieuwe auto koopt rijd je hem toch ook niet helemaal op? Waarom zou dat panelen wel moeten.
Uhm dat kan misschien wel! Alleen wil ik ze in 10 graden leggen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 12:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik begreep dat je die bedoelde.. Maar hier monteer je ze ook direct op toch?
Alleen deze zijn 12 euro per stuk.
aan een kant twee blokken op elkaarquote:Op woensdag 20 maart 2019 12:22 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Uhm dat kan misschien wel! Alleen wil ik ze in 10 graden leggen.
Ik bedoelde die betonvoeten als staanders om ze in te schroeven.
Ah oké! Even kijken wat daarvan het prijskaartje is.quote:Op woensdag 20 maart 2019 12:29 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
aan een kant twee blokken op elkaar
Goed idee trouwens van mezelf, kan ik thuis ook eens proberen.
(speeksel, je alter-ego is nog slimmer dan dat je zelf bent.)
quote:Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Gisteren onze jaarrekening ontvangen.
Dit is mijn 1e jaarrekening waarin alles ook echt een jaar zit:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik had iets meer dan 1000kWh over (maal 11 cent bij Powerpeers)
Ik had 1560kWh verkocht aan andere PP users (maal 4,84 cent)
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Netto: 376 euro retour.
Nieuwe voorschot: -18 euro per maand.
quote:Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco
Een voorschot van totaal net geen 5 euro (1e maand 17,50 ontvangen, daarna elke maand 1,xx euro betaald).
Welkomst bonus 125 euro
Jij neemt ook geen gas meer af?quote:Op woensdag 20 maart 2019 13:42 schreef bambino het volgende:
Samenwonen
Warmtepomp
33 zonnepanelen
Airco
Welkomst bonus 125 euro
Zelfs voor een SE systeem zou dat aan de dure kant zijnquote:Op woensdag 20 maart 2019 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
Vandaag een eerste offerte binnen gehad van zonneplan. ¤3400 ex BTW voor 8 panelen á 300 WP.
Plat dak werd afgeraden. De uitleg klonk me redelijk logisch.
Wat is een SE systeem? Ik zie die afkorting wel bij de omvormer staan maar geen idee wat het in houdt verder.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zelfs voor een SE systeem zou dat aan de dure kant zijn
SolarEdge is een merk omvormer dat gebruik maakt van optimizers. Dat is handig als je last van schaduw hebt omdat dan de panelen elkaar niet beïnvloeden. Maar het is ook duurder dus is zeker niet altijd de beste keuze. ¤1 per Wp is een mooi streven maar de meeste offertes die hier voorbij komen zitten een stuk hogerquote:Op woensdag 20 maart 2019 15:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat is een SE systeem? Ik zie die afkorting wel bij de omvormer staan maar geen idee wat het in houdt verder.
Als ik de ¤1 p/Wp van Magnet aanhoud vind ik het ook vrij duur ja.
Excl. BTWquote:Op woensdag 20 maart 2019 15:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
SolarEdge is een merk omvormer dat gebruik maakt van optimizers. Dat is handig als je last van schaduw hebt omdat dan de panelen elkaar niet beïnvloeden. Maar het is ook duurder dus is zeker niet altijd de beste keuze. ¤1 per Wp is een mooi streven maar de meeste offertes die hier voorbij komen zitten een stuk hoger
Als je de omvormer vervangt en alle panelen van je dak haalt wel. Maar praktisch nietquote:Op woensdag 20 maart 2019 15:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Konden wij ook voor kiezen kost ¤700,- extra voor 10 panelen. Wij twijfelen of we dat gaan doen. Denk we hebben niet echt schaduw hoeken eigenlijk.
Kan dat eventueel later nog toegevoegd worden?
Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dan nog is ¤1 per Wp voor kleinere systemen een uitdaging
Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dan nog is ¤1 per Wp voor kleinere systemen een uitdaging
Het voegt niets toe als je geen forse schaduwen hebt.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Konden wij ook voor kiezen kost ¤700,- extra voor 10 panelen. Wij twijfelen of we dat gaan doen. Denk we hebben niet echt schaduw hoeken eigenlijk.
Kan dat eventueel later nog toegevoegd worden?
ik zat vorig jaar een stuk hogerquote:Op woensdag 20 maart 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uiteraard, maar als het een keer ¤1,10 excl. BTW is, is het ook niet erg natuurlijk.
Veel hoger moet je niet uitkomen.
Ik vind ¤1,42 excl. BTW wel aan de prijs hoor... plat dak is vaak wat duurder vanwege montagemateriaal maar dan nog...quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:
Ja dan betreft het dus een SE-systeem ofwel parallel geschakeld.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat die 1¤/Wp ook voor een groot deel beïnvloed wordt door het aantal panelen.
Persoonlijk vond ik ¤3400 redelijk hoog met wat ik hier zo lees maar nog wel aanvaardbaar.
Ik zat op ¤1,08 incl. BTW voor 68 panelen én SolarEdge.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik zat vorig jaar een stuk hogerveel vraag en weinig aanbod dus leverancier schroeven de marges op
Ja nu ik het zo zie liggen 3 van de 8 panelen niet helemaal gunstig ten opzicht van het huis van de buren. Onze tuin ligt precies op het zuiden en het huis van die buren staat daarom exact op het zuiden. Als ik het zo inschat staat de zon in de zomer na 17:00 wat ongunstig voor 1 volledig paneel. Ik zal zo eens de foto’s uploaden.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vind ¤1,42 excl. BTW wel aan de prijs hoor... plat dak is vaak wat duurder vanwege montagemateriaal maar dan nog...
Zijn er noemenswaardige schaduwen op meerdere panelen? Want anders is SolarEdge een te dure oplossing.
Je kan (als er toch 1 of 2 panelen schaduw vangen) achteraf ook nog 1 of 2 Tigo of Huawei optimizers plaatsen (die zijn universeel), dat is op een plat dak niet zo spannend lijkt me.
Er is niks meer in dit huis wat ik kan doen aan duurzame aanpassingen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 13:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]![]()
Dat is altijd lekker. Ga je het bespaarde geld weer investeren in andere duurzame aanpassingen? Of ben je er wel klaar mee?
Ik moet het eerste jaar nog even afwachten maar ik verwacht hier dat het -80 Euro wordt![]()
125 was voor alleen stroom als nieuwe klant.quote:Op woensdag 20 maart 2019 13:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Jij neemt ook geen gas meer af?
Meestal zijn er geen mooie welkom bonussen als je enkel stroom afneemt namelijk. Daarom ben ik nog niet overgestapt.
Nee, 150 euro (ofzo) betaald voor een slot via Enexis.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:
@:bambino: ben je ook kostenloos van het gas af gekomen?
Is geen heel gekke prijs. Ik zit 200 euro ex. btw lager met 310wp panelen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:18 schreef Vliegbaard het volgende:
Vandaag een eerste offerte binnen gehad van zonneplan. ¤3400 ex BTW voor 8 panelen á 300 WP.
Plat dak werd afgeraden. De uitleg klonk me redelijk logisch.
Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Is geen heel gekke prijs. Ik zit 200 euro ex. btw lager met 310wp panelen.
p.s. dit is wel ff afhankelijk waar je woont. Heb nu gerekend met 1 uur vanaf ons (Twente).
Als dat verder is komt er 25/50/100 ex bij.
1 euro per wp is extreem goedkoop. Kom je met 8 panelen nooit aan.
Met 24 panelen, zonder SE, simpele installatie, dan kan dat.
Edit: ik zie net dat er 6 panelen landscape zijn, dat is 4 euro duurder.
Dus dan komt er 25 bij. Zit ik 175 lager.
Dus zijn prijs is echt niet heel gek.
Op de offerte staat P370, maakt dat veel verschil?quote:Op woensdag 20 maart 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?
Dan kan je bij zo'n korte string met 3 panelen in de schaduw nog prima opwekken.
Of zou het meevallen?
P370 heb ik ook, die zijn voor strings van 8 panelen of langer (bij 1-fase omvormers) of 16 panelen en langer (bij 3-fase omvormers).quote:Op woensdag 20 maart 2019 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Op de offerte staat P370, maakt dat veel verschil?
Eerlijk gezegd doen wij dat nooit. Ja het zal in sommige situaties net iets meer opwekken, maar ik vraag me echt af of dat veel doet.quote:Op woensdag 20 maart 2019 16:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zou in de situatie van Vliegbaard (als je toch voor SE kiest) de keuze voor P404 optimizers niet beter zijn?
Dan kan je bij zo'n korte string met 3 panelen in de schaduw nog prima opwekken.
Of zou het meevallen?
Die dingen geven alleen plaatselijk warmte af. Je moet ze een beetje zien als de terrasverwarmers. Warmte als je binnen het stralingsbereik zit maar buiten dat bereik weinig van toegevoegde waarde.quote:Op woensdag 20 maart 2019 17:28 schreef EasyLife het volgende:
Heeft iemand ervaring met infrarood verwarming? Die dingen zijn mooi strak te monteren, je ziet 't amper aan de wand of plafond en lijkt me dat zo'n 800 watt paneel best voor wat extra warmte kan zorgen om het gasverbruik te drukken.
https://www.coolblue.nl/p(...)iling-800-wi-fi.html
Op een terras ben je de warmte gauw kwijt ja, maar in bijvoorbeeld een serre (zoals bij m'n ouders, zo'n rood gloeiende heater) voel je het overal wel hoor. En de energie gaat niet zomaar verloren, de objecten eronder worden verwarmd en geven die warmte weer af, dus het kan net zo goed een ruimte verwarmen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 17:32 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die dingen geven alleen plaatselijk warmte af. Je moet ze een beetje zien als de terrasverwarmers. Warmte als je binnen het stralingsbereik zit maar buiten dat bereik weinig van toegevoegde waarde.
Terras verwarmers zijn, voorzover ik weet, vaak 2000 watt en heeft daardoor een groter bereik.quote:Op woensdag 20 maart 2019 17:36 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Op een terras ben je de warmte gauw kwijt ja, maar in bijvoorbeeld een serre (zoals bij m'n ouders, zo'n rood gloeiende heater) voel je het overal wel hoor. En de energie gaat niet zomaar verloren, de objecten eronder worden verwarmd en geven die warmte weer af, dus het kan net zo goed een ruimte verwarmen.
Maar goed, denk dat er toch eerder een single split airco komt die ook kan verwarmen, zoals dit:quote:Op woensdag 20 maart 2019 17:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Terras verwarmers zijn, voorzover ik weet, vaak 2000 watt en heeft daardoor een groter bereik.
Of het je daadwerkelijk iets op zal leveren betwijfel ik.
Ik heb er 1 om te testen. Met huis is redelijk goed geisoleerd en met een paneel van 800w kan ik de woonkamer van goed warm houden.quote:Op woensdag 20 maart 2019 17:28 schreef EasyLife het volgende:
Heeft iemand ervaring met infrarood verwarming? Die dingen zijn mooi strak te monteren, je ziet 't amper aan de wand of plafond en lijkt me dat zo'n 800 watt paneel best voor wat extra warmte kan zorgen om het gasverbruik te drukken.
https://www.coolblue.nl/p(...)iling-800-wi-fi.html
Het zal misschien niet de hele woonkamer kunnen verwarmen, maar lijkt me wel dat het de kamer kan voorverwarmen of in ieder geval de CV kan ondersteunen. En als je hem dan een graadje hoger dan de CV zet, dan slaat ie eerder aan.
Voor dit probleem is er de multi-split. Mits je het leidingwerk kwijt kan. Meerdere binnenunits op één buitenunit.quote:Op woensdag 20 maart 2019 19:27 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Maar goed, denk dat er toch eerder een single split airco komt die ook kan verwarmen, zoals dit:
https://www.aircovoorinhu(...)ngle-split-set-25kw/
In de zomer lekker koel en in de winter kan ie helpen verwarmen (mits ik stroom over heb), alleen dan nog de vraag doe je hem in de woonkamer/slaapkamer/computerkamer.
Ergste in de zomer is niet kunnen slapen bij extreme temperaturen, maar in de winter is ie dan weer nutteloos, want de slaapkamer verwarm je toch amper.
En dat is exact dat model? Maar zoals hierboven gezegd wordt dat je er echt onder moet staan om het te voelen valt wel mee dus, de hele kamer wordt wel warm?quote:Op woensdag 20 maart 2019 20:26 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik heb er 1 om te testen. Met huis is redelijk goed geisoleerd en met een paneel van 800w kan ik de woonkamer van goed warm houden.
Het is efficient omdat je lichaam gevoeliger is voor de IR straling, maar de kamer temperatuur gaat ook flink omhoog.
Ja maar die zijn ook weer twee keer zo duur. Liefst had ik 1 binnen unit weggewerkt en die dan verloopt naar 3 kanalen, die je handmatig open en dicht kan zetten. Dus kanaal naar boven dicht, ga je slapen naar boven open en naar woonkamer dicht.quote:Op woensdag 20 maart 2019 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor dit probleem is er de multi-split. Mits je het leidingwerk kwijt kan. Meerdere binnenunits op één buitenunit.
In detail heb ik er niet veel verstand van. Alleen wel bijzonder dat je een 10kW omvormer krijgt bij (maar) 7,2kWp panelen. Vaak roepen ze dat een iets kleinere omvormer geen probleem is. Maar 50% groter is echt nieuw voor mij.quote:Op woensdag 27 maart 2019 15:03 schreef SweetyPie het volgende:
Ons oog viel op 2 offertes:
1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl incl montage
Ik was er ook verbaasd over omdat de andere 4 toch echt met iets rond de 6 kW kwamen voor omvormer. Ik dacht eerst mooi dan kan ik in de toekomst evt een derde kant met zonnepanelen bedekken maar aangezien maar 2 mpp trackers is dat volgens mij ook niet het geval.quote:In detail heb ik er niet veel verstand van. Alleen wel bijzonder dat je een 10kW omvormer krijgt bij (maar) 7,2kWp panelen. Vaak roepen ze dat een iets kleinere omvormer geen probleem is. Maar 50% groter is echt nieuw voor mij.
Mag ik vragen bij welke partij?quote:Op woensdag 27 maart 2019 17:43 schreef EasyLife het volgende:
21-2 heb ik getekend en het zou 4-8 weken duren voordat ze op het dak liggen.
Tot op heden heb ik nog niks gehoord, had toen de hoop dat het eerder 4 weken zou zijn dan 8 weken, maar kwam er net achter dat het morgen alweer 6 weken geleden is dat ik ze heb aangevraagd.
Ik ken dit gevoel. Hier komen ze maandagquote:Op woensdag 27 maart 2019 15:51 schreef Legwieh het volgende:
Ik ben benieuwd aanstaande zaterdag komen ze bij mij de panelen leggen.
Kan ik eindelijk ook bij de club van mensen die de hele dag grafiekjes kijken op de app en hier posten:D:D
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |