quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:45 schreef yosander het volgende:
Twee tientjes per maand zou het mij wel waard zijn om de diesel te rijden ipv die driepitter.
Dit gevoel heb ik dus ook.quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Mr.Ping het volgende:
Een Diesel lijkt mij veel degelijker dan een 0.9 koffiemolentje.
Andere uitstoot is hoger. Dus dit is appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties.
Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat.
In dat geval 1000x liever een Focusquote:Op donderdag 14 maart 2019 22:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
[..]
Dit gevoel heb ik dus ook.![]()
Tips voor andere modellen zijn ook welkom. A3, Golf, BMW's zijn vaak toch wel een stukje duurder. Meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto vind ik vrij veel. Focus heeft ook goede prijs-kwaliteitverhouding, maar die hebben m'n beide buren al.![]()
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.quote:Op donderdag 14 maart 2019 23:03 schreef yosander het volgende:
[..]
In dat geval 1000x liever een Focus, maar da's wel een segment hoger (ook liever een fiesta dan een Clio).
Vanwaar dat? Ik lees niet echt veel slechte ervaringen op verschillende fora.quote:Op donderdag 14 maart 2019 23:10 schreef Fer het volgende:
TCE 120 dat is tenminste een echte Nissan en dan nog een chipje erbij, kom je nog vooruit. Lekker weg blijven van de TCE90 en 1.5 DCI. Beide recept voor ellende.
Rijeigenschappenquote:Op donderdag 14 maart 2019 23:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.
Van de Focus is trouwens ook genoeg aanbod rond de ¤8000. Ook weer voornamelijk diesel, 1.6 TDCi. Ze zijn wel een klap zwaarder, bijna 200kg.
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 11:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wil je per se zo nieuw? Een oudere hothatch is ook prima haalbaar en geeft meer fun dan die 0.9 of 1.5. Bijv. een oudere Clio RS of 206 RC (of GTi).
Kwamen van nu.nl. Ik heb in Nederland alleen maar op een tankpas met lease/poolauto getankt en werkelijk nog nooit echt goed gekeken wat ik daarvoor betaald heb. Ik zal de goedkope onbemande pomp vlakbij m'n huis eens checken. Buren zijn vrij blij met dat benzinestation geloof ik.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 09:05 schreef oldford het volgende:
Benzineprijs en dieselprijs is wel erg hoog ingeschat, net als het verschil in prijs per liter.
Hoeveel km moet je daarvoor minimaal rijden en hoe vaak? Woonwerk zal iets van 16km zijn, niet veel dus. M'n ouders wonen 80km verderop en verder verwacht ik zo af zakelijk ook 100 tot 200km te rijden. Zeg eens per week een langere rit en verder dagelijks <20km.quote:Bij de vrije pompen hier in het dorp is diesel rond de 1,30 en benzine rond de 1,53 euro.
Dat is een kleiner verschil als in je berekening. Dus nog meer voordeel voor een benzine versie.
Vergeet ook niet dat een moderne diesel regelmatig moet regenereren en daar maak je eigenlijk niet genoeg kilometers voor. Dat kan op dure reparaties uitkomen als het roetfilter verstopt.
Tel daar ook nog bij op dat het dieselverbruik drastisch stijgt als het regeneren te vaak wordt afgebroken omdat de ritten te kort zijn.
Zal eens kijken. Op zich vast prima auto's, maar trek me wat minder.quote:En misschien een aankooptip: Peugeot 206+ van bouwjaar 2010 of 2011.
Er zijn er zat te krijgen met heel lage kilometerstanden.
De motor is een oerdegelijjke 1400 cc 8 klepper.
Het maakt wel dat diesels momenteel vrij goedkoop zijn. Goedkoper dan de benzinevariant met kleinere motor.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 08:31 schreef Ivo1985 het volgende:
Zet de restwaarde voor de benzine versie maar op 2000-2500 euro.
Een auto van 10 tot 12 jaar oud met nog geen twee ton op de teller is nog niet volledig afgeschreven en goed voor een derde leven. Tenminste: als jij komende 6 jaar het ding fatsoenlijk laat onderhouden.
Restwaarde bij diesel is op dit moment een groot vraagteken. Zowel in Nederland als in omringende landen gelden steeds meer beperkingen voor diesel en bovendien is de trend dat diesel accijnzen sneller stijgen dan die van benzine. In veel landen nadert de prijs van een liter diesel al de prijs van een liter benzine.
Dat samen met milieuzones maakt diesel heel snel minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel omringende landen waar diesel in het verleden nog veel populairder was dan bij ons. Ook voor export-handelaren heeft diesel daardoor steeds minder waarde vanwege over-aanbod.
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.
Wellicht is benzine toch beter, zal ook eens wat meer zoeken naar die tce120. Een auto heeft toch wel minimaal 4 cilinders nodig.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.
Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.
En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
Thanks. 1.35 / 1.58 dus. Ik update m'n Excel.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:52 schreef oldford het volgende:
Schuifpui, je hoeft de deur niet eens uit voor de actuele benzineprijzen.
Dit zijn handige sites om de prijzen te vergelijken:
https://www.brandstof-zoeker.nl/
http://www.tankje.nl/
TCe120 zijn echt wel een heel stuk duurder. Veelal rond de ¤12.000. Over het algemeen zijn ze iets jonger en minder kms als ik zo snel even zoek. Dat vind ik dan weer best veel geld voor Renault.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.
Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.
En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
Diesel een keer per week netjes warm rijden en dan flink trappen, dan blaas je 'm schoon na de korte ritjes.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:21 schreef Schuifpui het volgende:
Vast wel, maar ik ken me zelf. Ik ben zuinig, dus ik stel het kopen van een auto al heel lang uit. Maar als ik er dan een heb, dan heb ik geen zin om moeilijk te plannen en tank ik gewoon in de buurt of als dat uitkomt.
Hmm, dat is wel flink aan de prijs. Rond de 8k is je budget?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
TCe120 zijn echt wel een heel stuk duurder. Veelal rond de ¤12.000. Over het algemeen zijn ze iets jonger en minder kms als ik zo snel even zoek. Dat vind ik dan weer best veel geld voor Renault.
Ja zoiets. Als ik echt wat leuks vind misschien 9k.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Hmm, dat is wel flink aan de prijs. Rond de 8k is je budget?
Grappig dat je met deze auto komt, ik heb na lang wikken en wegen een Clio RS 197 pk in de garage staan. In werkelijke nieuwstaat!quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter.
Voeg de Volvo C30 1.6 benzine daar maar aan toe, die motor is eigenlijk te licht en de auto is derhalve nauwelijks vooruit te branden. 1.8 en de 2.0 zijn beter qua vermogen, maar blinken helaas niet uit wat zuinigheid betreftquote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb hier wat auto's rond de 8k.
Volvo C30
Hopelijk heb je er wat aan. Veel leuks te koop voor jouw budget! Maar let goed op wat je koopt. Ik weet niet alles, maar van een paar types die er tussen staan zijn ook versies met een slechte reputatie (de 1.6 motor in de MINi en Peugeot's/Citroën's bijvoorbeeld).
Gaaf! Foto’s?!quote:Op zaterdag 16 maart 2019 08:55 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Grappig dat je met deze auto komt, ik heb na lang wikken en wegen een Clio RS 197 pk in de garage staan. In werkelijke nieuwstaat!
De laatste echte fun auto zonder turbo.
Ja er is over elke motor wel wat te zeggen. Is die 1.6 in de Volvo ook niet van PSA? Dus de beruchte VTi die ik al noemde? En de TFSI’s in de Audi en Skoda moeten ook goed uitgezocht worden.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 09:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Voeg de Volvo C30 1.6 benzine daar maar aan toe, die motor is eigenlijk te licht en de auto is derhalve nauwelijks vooruit te branden. 1.8 en de 2.0 zijn beter qua vermogen, maar blinken helaas niet uit wat zuinigheid betreft
Nee, de 1.6, 1.8 en 2.0 zijn alledrie van Ford en afkomstig van een samenwerking met Mazda, bij mijn weten zijn dat wel betrouwbare motoren. De 2.4 en 2.5T waren allebei Volvo blokken. Overigens zijn na de facelift zowel de 1.6 als de 1.8 uit het assortiment gehaald, dus Volvo zal zich zelf ook wel gerealiseerd hebben dat die eigenlijk vermogen tekort kwamen. De diesels waren wel afkomstig van Ford/PSA, met uitzondering van de vijfcilinders. Ik wilde graag een benzine rijden dus ik heb me nooit verdiept in de diesels, ik weet ook niet hoe (on) betrouwbaar die zijn.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 10:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Gaaf! Foto’s?!
[..]
Ja er is over elke motor wel wat te zeggen. Is die 1.6 in de Volvo ook niet van PSA? Dus de beruchte VTi die ik al noemde? En de TFSI’s in de Audi en Skoda moeten ook goed uitgezocht worden.
Sure, ik heb nog maar een paar weken.quote:Gaaf! Foto’s?!
[..]
quote:Op zaterdag 16 maart 2019 11:14 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Sure, ik heb nog maar een paar weken.
Met dit bommetje moet ik een keer de bergen in.Oef, lekkere uitvoering! Ja dat moet je zeker doen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Diesel heeft van oudsher de naam betrouwbaar te zijn. Voor de versies zonder common rail techniek gaat die vlieger zonder meer op. Er zit weinig aan dat kapot kan en wat er kan falen is ook behoorlijk robuust.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 11:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
.... dus ik heb me nooit verdiept in de diesels, ik weet ook niet hoe (on) betrouwbaar die zijn.
Bij dezen:quote:
Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wat ik zo even snel zie: Waarom heb je de APK van diesel goedkoper? Het is juist duurder ivm de roetmeting. Zal verder niet een enorm verschil maken uiteraard.
Benzine apk is 4-2-2quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:00 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel.
Na de Laguna II zijn ze daar een stuk beter in geworden.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:11 schreef Leandra het volgende:
Je kunt je trouwens beter afvragen of je wel een Renault wilt, met al die vage elektrische storingen.
Dat heeft te maken de twee auto's die ik bekeken heb. De diesel is nieuwer en heeft minder op de teller.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:05 schreef Leandra het volgende:
De afschrijving van de benzine-auto is hoger? En de onderhoudskosten zijn gelijk?
Edit: ah, afschrijving had je al aangepast, maar de onderhoudskosten voor de diesel nu zelfs lager?
Klopt, ik heb scheef in het tabelletje van de RWD gekeken, zal het updaten.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:07 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Benzine apk is 4-2-2
Diesel 3-1-1
Dus in jouw vergelijking moet de benzineversie 1 keer minder een APK.
Het aantal keer Apk ligt bij diesel ook hoger. Uitgaande van bouwjaar 2015 moet de diesel in 6 jaar 6 keer gekeurd worden. Of 5 keer als je nu met verse apk koopt en met (bijna) verlopen apk weer verkooptquote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:00 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel.
Ja, maar een grote beurt is een grote beurt en een kleine beurt is een kleine beurt en die zal de auto moeten gaan krijgen op basis van jouw aantal kilometers, en die beurten zijn bij een diesel vrijwel altijd duurder.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:13 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat heeft te maken de twee auto's die ik bekeken heb. De diesel is nieuwer en heeft minder op de teller.
Prijzen zijn:quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar een grote beurt is een grote beurt en een kleine beurt is een kleine beurt en die zal de auto moeten gaan krijgen op basis van jouw aantal kilometers, en die beurten zijn bij een diesel vrijwel altijd duurder.
Klopt, die injectors krijgen 2000 bar diesel te persen, door een paar gaatjes kleiner dan een mensenhaar. Die gaatjes slijten erdoor uit en de pompdruk wordt ook minder door slijtage van de pomp. Resultaat is minder goede verstuiving, wat weer zorgt voor meer roet.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 19:08 schreef eRKa het volgende:
[..]
Diesel heeft van oudsher de naam betrouwbaar te zijn. Voor de versies zonder common rail techniek gaat die vlieger zonder meer op. Er zit weinig aan dat kapot kan en wat er kan falen is ook behoorlijk robuust.
In de CR techniek is de brandstof druk enorm opgeschroefd, naar 1000-1500 bar! Dus de HD pomp heeft heel wat te verduren met slechts 2 pompcilinders ter dikte van een balpen. Ook de injectoren krijgen die druk te verwerken en slijten ook nogal, door de speciale constructie zijn pomp en injectoren nogal aan de prijs (reken op ¤2000 materiaal voor pomp en 4 injectoren, excl montage).
Later zijn er nog dingen toegevoegd als turbo's, egr, dpf, DOC om meer vermogen en/of lagere uitstoot te halen. Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans dat er iets stuk gaat. Conclusie, de moderne Diesel is heus niet zo onverwoestbaar als zijn grootvader.
Hoe vaak komt het echt voor dat dat problemen geeft? Ik heb toch best een aantal vrienden en collega's die hun diesel tot 250 a 300k hebben gereden. Dan is het wel klaar, maar daar zou ik wel mee kunnen leven.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Klopt, die injectors krijgen 2000 bar diesel te persen, door een paar gaatjes kleiner dan een mensenhaar. Die gaatjes slijten erdoor uit en de pompdruk wordt ook minder door slijtage van de pomp. Resultaat is minder goede verstuiving, wat weer zorgt voor meer roet.
Geen probleem, want je hebt een roetfilter toch? Die kan die extra roet ook niet hebben en is sneller vol. Vervolgens gaat de motor proberen het roet te verbranden, door extra diesel in te spuiten, wat zogenaamd in de uitlaat moet verbranden en het roetfilter moet heet stoken.
Nog erger is dat van die extra brandstof een deel niet verbrand en via de cilinderwand/zuigerringen de carter inloopt en zich vermengd met de motorolie. En diesel is vet, maar niet dik genoeg om een motor te smeren. Komt weer extra lagerslijtage van.
Ondertussen hebben we nog een EGR wat lekker vuile uitlaatgassen weer terugvoert naar de inlaat, om daar alles te vervuilen en de turbo, die gek is op lagerslijpsel in je olie...
Ja, ik ben blij dat ze met 180000km mag inleveren zo’n diesel.
Is idd 16km enkele reis. Ik verwacht wel minimaal eens per week langere ritjes, maar dan is het nog steeds geen goed idee? Iemand anders haalde dit ook al aan, maar ik weet niet wat je wel zou moeten rijden.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:34 schreef Sometimes het volgende:
Even een andere invalshoek tussendoor.
Je geeft aan ongeveer 8000 km per jaar aan woon-werk verkeer te gaan maken. Dat is grofweg 16 kilometer per enkele reis (?).
Als dat klopt dan is een diesel geen goede optie.
Er zijn vast mensen op het forum die het beter uit kunnen leggen, maar bij jouw woon-werk ritten wordt die diesel niet warm genoeg.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Is idd 16km enkele reis. Ik verwacht wel minimaal eens per week langere ritjes, maar dan is het nog steeds geen goed idee? Iemand anders haalde dit ook al aan, maar ik weet niet wat je wel zou moeten rijden.
Zeg eens per week een ritje naar m'n ouders of vergelijkbaar, 2x75km. Daarnaast zal ik m'n auto ook weg gaan gebruiken voor boodschappen e.d. Dus naast woon-werk zijn er nog wel een paar korte ritjes. Is dat echt een probleem voor diesel? Voor mij is dat redelijk nieuw. Ik heb het ook een tijd gedaan met een leaseauto (diesel) en daar heb ik geen problemen mee gehad.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:50 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Er zijn vast mensen op het forum die het beter uit kunnen leggen, maar bij jouw woon-werk ritten wordt die diesel niet warm genoeg.
Een keer per week een langere rit (hoe ver is dat dan?) lijkt mij niet echt voldoende om dat recht te trekken.
De Tce 90 motor heeft een distributieketting geen riem.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:32 schreef Schuifpui het volgende:
..... maar ik verwacht bij een auto die bijna 3 jaar ouder is en 30.000 meer heeft gereden dat er eerder zaken vervangen moeten worden: distributieriem, waterpomp, etc.
Oh een keuze gebaseerd op gevoel. Zeg dat dan.quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties.
Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat.
Thermostaatprobleem?quote:Op zondag 17 maart 2019 03:06 schreef Fer het volgende:
Mijn 1.6 Tdi heeft exact 15 mnuten snelweg nodig om op temperatuur te komen, dat is minstens 20-25km.
Ga ik in de stad rijden, is hij na 30-40 zelfs niet goed warm.
2x per week lange rit kan voldoende zijn om hem schoon te houden, maar het blijft een gevaar voor roet aanslag.
Nee hoor, die zie je duidelijk zijn werk doen zodra je 90c haalt met koelwater. dan daalt hij weer naar 85 ofzo, dat is de thermostaat die dus open gaat.quote:
Dat zeg ik direct in de OP al. Een auto kopen is sowieso grotendeels gevoel. Als ik echt rationeel zou doen, dan zou ik een elektrische fiets moeten kopen.quote:Op zondag 17 maart 2019 10:09 schreef loni55 het volgende:
[..]
Oh een keuze gebaseerd op gevoel. Zeg dat dan.
Ja dat wist ik eigenlijk al, kon zo snel niets beters bedenken. Maar op wat voor bedrag zou je qua onderhoud uitkomen voor beide auto's. Het lijkt me nog steeds dat een diesel uit '15 goedkoper zou moeten zijn dan een benzine uit '13 met 30k meer op de teller. Toch?quote:Op zondag 17 maart 2019 09:56 schreef oldford het volgende:
[..]
De Tce 90 motor heeft een distributieketting geen riem.
De diesel motor heeft wel een distributieriem.
Een ketting zou in principe een autoleven lang moeten meegaan
Renault zelf zegt er dit over:
Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Renault Clio 1.5 dCi = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
Ik vind de bedragen die je hier gepost had vrij beperkt eigenlijk.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ja dat wist ik eigenlijk al, kon zo snel niets beters bedenken. Maar op wat voor bedrag zou je qua onderhoud uitkomen voor beide auto's. Het lijkt me nog steeds dat een diesel uit '15 goedkoper zou moeten zijn dan een benzine uit '13 met 30k meer op de teller. Toch?
Voor de jaarlijkse beurt ben je afwisselend 120 en 224 / 253 kwijt. De rest zou dan zijn voor het vervangen van onderdelen, vervangen van remvloeistof e.d . en andere bijkomende zaken zijn. Ik had ergens gevonden dat de gemiddelde kosten 4018 euro voor 5 jaar zouden zijn. Ik kan de even niet meer terugvinden waar ik dat vandaag heb. Daar is die 800 op gebaseerd.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind de bedragen die je hier gepost had vrij beperkt eigenlijk.
Nou ja, in die zin dat men eigenlijk alleen maar controles en vloeistofaanvullingen als beurten heeft staan, daarbij zijn beide auto's al 4 jaar oud of ouder, en dus is dat lijstje van de eerste 4 jaar niet echt een basis voor je berekening.
Dit zijn al andere prijzen, en ja.... dat zijn prijzen voor auto's van voor 2012, maar daar ga je vanzelf komen qua leeftijd van de auto.
https://www.renault.nl/onderhoud-service/onderhoud-op-maat.html
Die 120 is alleen olie verversen... controleren ze niets.quote:Op zondag 17 maart 2019 12:59 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Voor de jaarlijkse beurt ben je afwisselend 120 en 224 / 253 kwijt. De rest zou dan zijn voor het vervangen van onderdelen, vervangen van remvloeistof e.d . en andere bijkomende zaken zijn. Ik had ergens gevonden dat de gemiddelde kosten 4018 euro voor 5 jaar zouden zijn. Ik kan de even niet meer terugvinden waar ik dat vandaag heb. Daar is die 800 op gebaseerd.
M'n broertje heeft een twingo uit 2012 en die zegt normaal zo'n 200-500 per jaar kwijt te zijn, met nu twee keer een uitschieter: kapotte airco en binnenkort vervangen van de distributieriem en waterpomp.
In een Renault? Dream onquote:Op zondag 17 maart 2019 12:57 schreef Leandra het volgende:
Bochane rekent vergelijkbare prijzen als die van de Renaultsite voor auto's van voor 2012.
https://www.bochane.nl/re(...)ere-onderhoudsbeurt/
Reken het ene jaar een budgetbeurt en het andere jaar een onderhoudsbeurt en dan vooral bidden dat ze niets tegenkomen bij alles wat ze controleren.
Dan zit je dus het ene jaar op 180 (190 voor diesel) en het andere jaar op 260 (300) voor diesel.
Plus dat je voor de diesel dan ook nog een keer APK-kosten hebt.
Nee, dat lijkt mij ook niet, maar daarom adviseer ik (als agnost) de TS ook te bidden, meer kan ik niet doen.quote:
Waar heb je dat gehoord?quote:Op zondag 17 maart 2019 14:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De laatste weken hoor je juist weer wat mildere berichten over diesel, dat het toch wel weer schoner is dan beweerd..
Dat hoorde ik op de radio, geen bronnen verder. Zal eens kijken of ik er wat over kan vinden op das internet.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:46 schreef oldford het volgende:
[..]
Waar heb je dat gehoord?
Heb je een link naar een wetenschappelijk onderbouwd stuk waarin dat beweert wordt?
Enige wat ik nu zo gauw tegen kom is dit: https://www.nu.nl/auto/5682914/moet-nog-wel-diesel-kopen.htmlquote:Op zondag 17 maart 2019 14:46 schreef oldford het volgende:
[..]
Waar heb je dat gehoord?
Heb je een link naar een wetenschappelijk onderbouwd stuk waarin dat beweert wordt?
Plus in de komende 6 jaar:quote:Op zondag 17 maart 2019 12:57 schreef Leandra het volgende:
Bochane rekent vergelijkbare prijzen als die van de Renaultsite voor auto's van voor 2012.
https://www.bochane.nl/re(...)ere-onderhoudsbeurt/
Reken het ene jaar een budgetbeurt en het andere jaar een onderhoudsbeurt en dan vooral bidden dat ze niets tegenkomen bij alles wat ze controleren.
Dan zit je dus het ene jaar op 180 (190 voor diesel) en het andere jaar op 260 (300) voor diesel.
Plus dat je voor de diesel dan ook nog een keer APK-kosten hebt.
En dat is qua banden als TS vindt dat hij geen winterbanden nodig heeft.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Plus in de komende 6 jaar:
-minimaal 2 sets voorbanden en een set achterbanden. Mogelijk 3 sets voorbanden en 2 sets achterbanden. Afhankelijk van rijstijl en stadsverkeer of snelweg/buitenweg.
- Waarschijnlijk een keer een startaccu. Misschien zelfs twee.
- Waarschijnlijk een nieuwe uitlaat, of in elk geval een deel ervan
- Set nieuwe remblokken, eventueel ook nieuwe schijven
- Distributieriem bij de diesel
- Hier en daar nog een rubber, lager of pakking
Slijtage van banden en remmen ligt bij diesel, bij dezelfde rijstijl, iets hoger dan bij benzine. Dit vanwege het hogere gewicht van de auto. Een setje extra voorbanden verslijten van een degelijk merk kost al snel omstreeks 200 euro.
Oké, dat zou goed kunnen ja.quote:Op zondag 17 maart 2019 13:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die 120 is alleen olie verversen... controleren ze niets.
Ik vind die bedragen heel leuk hoor, maar ik denk dat ze vrij optimistisch zijn, en dat je echt minimaal 200 voor het ene jaar en 300 voor het andere jaar mag rekenen qua beurten.
En dan hebben we de rest nog niet.
Weer gevonden: https://www.businessinsid(...)meest-verkocht-2018/quote:Die gemiddelde kosten van ¤ 4.018 voor 5 jaar zijn voor welke 5 jaar? De eerste 5? De tweede 5?
Ik heb geen precieze lijst van hem gehad, maar hij doet gewoon elk jaar het dealeronderhoud en volgt de aanbevelingen. Ik geloof dat het wel ongeveer klopt. Hij komt in ieder geval klagen als het meer dan ¤800 is.quote:Houdt je broertje de kosten van de auto nauwkeurig bij?
Tja.. het zal het best zijn. M'n pa rijdt al jaren een VW passat als lease auto. Hij heeft nu z'n 3e of 4e en doet er steeds 4 jaar mee. Die is ook al twee maal stilgevallen, waarvan één keer de motor volledig vervangen is. In de huidige passat van 3 jaar oud ligt de derde versnellingsbak en hij heeft er ook een gehad die problemen bleef houden met die automatische handrem. Zo kan je over bijna elk merk wel wat zeggen.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt mij ook niet, maar daarom adviseer ik (als agnost) de TS ook te bidden, meer kan ik niet doen.
Dat een Renault wegens de veelvoorkomende problemen met elektrische issues geen goed idee was heb ik al eerder gezegd.
De vader van een schoolvriendje van mijn jongste was zelfs blij dat hij zijn Clio leasebak weer kon inleveren omdat hij ziek werd van iedere keer weer een andere storing.... zijn broer (die dezelfde auto zelf gekocht had) had dezelfde problemen.
Op een gegeven moment deed de ene koplamp het niet, kon de Renaultgarage niet oplossen
Ik hoef niet perse een diesel op zich. Een jaar of drie geleden ben ik voor het eerst gaan kijken naar een auto. Toen ook bij een Clio uitgekomen. Toen vond ik ze echter te duur, vaak nog ¤12.000 voor een benzine. Ik was nu getriggered door een collega die een Clio diesel heeft gekocht voor ¤6.500. Wel iets ouder dan waar ik nu naar kijk (2013 dacht ik). Maar toen begon ik het opeens interessant te vinden. Het is nu een beetje de afweging tussen een benzine voor pak en beet ¤10.000 of een diesel van ¤7.000 à ¤8.000 als ze een vergelijkbare leeftijd en km-stand hebben. Als de prijs gelijk was, zou ik zeker voor benzine gaan.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het is wel duidelijk dat je graag een diesel wil, omdat je het steeds probeert te verdedigen terwijl iedereen je er van af probeert te houdenIs niet erg natuurlijk, als jij je daar beter bij voelt gewoon doen. Met roadtrips kan het zeker fijn zijn om een langere actieradius te hebben en ze zijn vaak ook zuiniger. Ik heb vorig jaar ook een diesel gekocht om in de winter mee naar de Noordkaap te rijden, ik reed 1 op 17.
Maar de prijzen veranderen wel. Het voordeel is niet per se heel veel groter meer. In België en Frankrijk liggen de prijzen vrijwel gelijk tegenwoordig. In Italië heb ik weleens 2 euro per liter gezien voor diesel (op de Brennerpas).
Het is moeilijk te voorspellen wat er nou gaat gebeuren. De laatste weken hoor je juist weer wat mildere berichten over diesel, dat het toch wel weer schoner is dan beweerd..
Ja, als ik een beurt van >800 voor m'n kiezen krijg ben ik ook niet blij, maar er zijn nogal wat zaken die niet noodzakelijkerwijs onder een onderhoudsbeurt vallen, maar wel onder het onderhoud, banden, airco en dat soort dingen.... remmen zijn ook altijd leuk als extraatje, en dat ga je toch een keer krijgen, met een beetje pech krijg je ze allemaal tegelijk.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:50 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Oké, dat zou goed kunnen ja.
[..]
Weer gevonden: https://www.businessinsid(...)meest-verkocht-2018/
Voor een auto van 5 jaar oud, tot hij 10 jaar oud is dus.
[..]
Ik heb geen precieze lijst van hem gehad, maar hij doet gewoon elk jaar het dealeronderhoud en volgt de aanbevelingen. Ik geloof dat het wel ongeveer klopt. Hij komt in ieder geval klagen als het meer dan ¤800 is.
Uit dit stukje:quote:Op zondag 17 maart 2019 14:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Enige wat ik nu zo gauw tegen kom is dit: https://www.nu.nl/auto/5682914/moet-nog-wel-diesel-kopen.html
Overigens wil ik er geen discussie over starten, ik heb er geen verstand van. Enige is dat ik het op de radio paar keer heb gehoord. Geen idee welke zender, zelfs niet eens of het wel in NL was aangezien ik veelal door Europa rijd
De komende 6 jaar zou dit geen probleem moeten zijn dus, da's wel gunstig.quote:Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, red.) heeft aangegeven dat gemeentes vanaf 2020 Euro 4-diesels mogen weren en vanaf 2025 zelfs Euro 5-diesels. Dat betekent dat je met zo'n Euro 5-auto in ieder geval nog zeven jaar overal mag rijden."
Ok, thanks voor de input. Ik neem dat mee. Het nieuwe kostenplaatje wordt dan:quote:Op zondag 17 maart 2019 16:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, als ik een beurt van >800 voor m'n kiezen krijg ben ik ook niet blij, maar er zijn nogal wat zaken die niet noodzakelijkerwijs onder een onderhoudsbeurt vallen, maar wel onder het onderhoud, banden, airco en dat soort dingen.... remmen zijn ook altijd leuk als extraatje, en dat ga je toch een keer krijgen, met een beetje pech krijg je ze allemaal tegelijk.
Maar reken voor een diesel echt maar hetzelfde bedrag als voor een benzine, het feit dat hij 2 jaar jonger is en wat minder gelopen heeft doet daar weinig aan af.
Tja, in dat stukje wordt het dan opgenomen voor de allernieuwste diesels die aan euro 6 d temp voldoen en straks aan euro 7. Een 2015 diesel voldoet daar niet aan.quote:Op zondag 17 maart 2019 14:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De laatste weken hoor je juist weer wat mildere berichten over diesel, dat het toch wel weer schoner is dan beweerd..
Bij precies andersom. Toen in Frans reed, 40000-50000km per jaar, iedere beurt een waslijst aan problemen. Sinds ik VAG rij, 36000km per jaar, nooit klachten, alleen maar normaal onderhoud.quote:Op zondag 17 maart 2019 15:54 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja.. het zal het best zijn. M'n pa rijdt al jaren een VW passat als lease auto. Hij heeft nu z'n 3e of 4e en doet er steeds 4 jaar mee. Die is ook al twee maal stilgevallen, waarvan één keer de motor volledig vervangen is. In de huidige passat van 3 jaar oud ligt de derde versnellingsbak en hij heeft er ook een gehad die problemen bleef houden met die automatische handrem. Zo kan je over bijna elk merk wel wat zeggen.
M'n broertje heeft op de airco na geen problemen gehad met z'n Twingo. Hij heeft hem sinds 2012 (nieuw) en de teller staat nu op 120k. Ik zal een buurman verderop eens vragen naar zijn ervaringen met z'n Clio.
Om precies dezelfde reden zit ik nu ook autosites af te struinenquote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:45 schreef Schuifpui het volgende:
Wat een weekje kut weer wel niet doet. Vorige week had ik totaal niet bedacht om een auto te gaan kopen.![]()
Yep klopt.quote:Op maandag 18 maart 2019 21:49 schreef DJSmiley het volgende:
Diesel: Kan als je voor het comfort wilt gaan van het hogere koppel
Met jouw kilometers is de feitenlijke keuze: Geen diesel
Deels eens. Al denk ik dat sommige punten wel enigszins mee zullen vallen. Onderhoud zal wel duurder zijn, al heeft de benzine versie ook een turbo. Brandstoffen duurder, ongetwijfeld, maar in het klimaatakkoord hadden ze het over 2x1ct erbij toch? Die vakantieritjes zullen niet echt duurder zijn lijkt me, het verbruik ligt ook weer larger. Het voordeel zal wel minder groot zijn dan in Nederland.quote:- Duurder onderhoud (turbo, egr, roetfilters)
- Gezeur met mileuzones (wordt alleen maar stricter)
- Restwaarde is dubieus, toekomst onzeker
- Brandstof wordt duurder, in NL extra accijnzen
- Vakantieritjes zijn duur, in diverse landen is diesel en benzine gelijk, soms diesel zelfs duurder (Belgie, Frankrijk, UK, Kroatie, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden om maar wat te noemen)
Misschien niet beter, maar ook niet slechter toch? De vorige 1.5 Dci van Renault hadden wel problemen heb ik gelezen, maar over deze versie kom in niet echt slechte verhalen tegen.quote:Daarnaast zijn er bergen dieseltjes met probleemmotoren. De ouderwetse kwaliteit van diesel is allang niet meer zo.. En dingen als ontsjoemelsoftware maken de levensduur niet beter.
Vind ik persoonlijk niet echt leuke auto's. Hoe zit het eigenlijk met dat soort technologie. Zitten daar niet veel sensoren in die bepalen wanneer er teruggeleverd moet worden e.d. Klinkt als alleen maar complexer. Puur elektrisch is wel een stuk simpeler, maar dat ik voorlopig voor de meesten nog even niet haalbaar.quote:Mijn volgende auto wordt vermoedelijk een Hybrid. Dan rij je prima 1:20 of beter op benzine..
Toyota Prius, Honda Insight, Toyota Auris, Honda Jazz om maar wat te noemen
zeer betrouwbare auto's, en doordat je bij het remmen je accu oplaad ipv je remblokjes enz te slijten ook nog goedkoper in onderhoud
Jammer voor die garage, maar de wettelijk verplichte garantie gaat tegenwoordig wat verder.quote:Op maandag 18 maart 2019 22:22 schreef Schuifpui het volgende:
Garantie is slechts 1 maand, terwijl de Renault dealer op die diesel gelijk 6 maanden garantie gaf.
Klopt. Oke delen door 2 dan :pquote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:08 schreef Ivo1985 het volgende:
@:sog: ook met een Toyota of Lexus ga je echt wel meer kwijt zijn dan 200 euro per jaar aan onderhoud. Tenzij je het vervangen van de gewone slijtagedelen niet meerekent tot onderhoud.
Alleen al zorgen dat een auto rondom op degelijk rubber staat, kost onderhand 200 euro per jaar. En ook bij een oerdegelijke Japanse auto moet als deze tussen de 5 en 11 jaar oud is wel een keer de startaccu vervangen worden, of een deel van de uitlaat, of hier een daar een rubber.
Met dank aan onze corrupte eu-wetgevers, die zulke idiote zwake regels bedenken om uitstoot te meten, Maar wel doen alsof het superbelangrijk is.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 14:54 schreef SOG het volgende:
https://www.autointernationaal.nl/2016/10/de-dood-van-downsizing/
900cc. Moet niet gekker worden.
Ah, ja, dat klopt.quote:Op maandag 27 mei 2019 20:50 schreef Schuifpui het volgende:
Kick!
Bijna 6 weken volgehouden.
Koop geen Renault.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |