abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185616943
Ik heb nog nooit een auto gehad in Nederland, maar loop al jaren te twijfelen om er toch een aan te schaffen. Tot nu toe altijd gefietst en ge-OV-ed naar werk, maar ik begin het een beetje zat te worden.

Nu verwacht ik niet heel veel te gaan rijden, zo'n 8000km woon-werk, nog wat zakelijk en wat prive. Geen idee waar ik op uit zal komen, maar laten we eens 15.000km/jaar zeggen. In principe zou je dan zeggen dat benzine goedkoper is. Alleen diesels zijn recent behoorlijk in prijs gezakt. Daardoor lijkt diesel niet zo gek veel duurder uit te komen. Qua betrouwbaarheid koop ik liever een tweedehands diesel denk ik, verder vind ik het zelf wel relaxter rijden en daarnaast is de keuze ook nog eens beter.

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een Clio van 2013 - 2015 met om en na bij een ton op de teller. Al die benzineauto's zijn bijna allemaal 900cc, terwijl diesel 1.5L is. Verder is het aanbod diesels 50-50 hatch back-estate en zijn vrijwel alle benzines hatch backs.

Ik heb het volgende vergelijk gemaakt. Input is allemaal van internet, dus brandstofverbruik van autoweek, prijs is de top 10 van autoscout. Voor vezekering ben ik even van Allrisk uitgegaan. Wellicht fijn voor het gevoel de eerste twee jaar. Verder heb ik geen schadevrijejaren opgebouwd. :'(

Wat de belastingen gaan doen blijft onzeker natuurlijk, evenals milieuzones e.d., maar ik verwacht de komende paar jaar ook geen hele extreme dingen.



Iemand nog op/aanmerkingen en adviezen?
  donderdag 14 maart 2019 @ 22:19:08 #2
286575 Roces18
Chef de party
pi_185617002
Gewoon benzinebak halen, wa verzekeren. Goedkoper ga je het niet krijgen ook al doe je honderd berekeningen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 14 maart 2019 @ 22:38:27 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185617472
Met deze lage kilometers is benzine een betere aankoop.
Ik rijd vele malen meer en dan is diesel veel goedkoper.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185617478
Restwaardes van diesel zijn erg onzeker. Zou het lager inschatten dan een benzine variant
pi_185617489
De toekomst van diesel is onzeker. Benzine is iets minder onzeker, dus dat wordt het.
Ik rijd 45000 per jaar en dan is diesel goedkoper, mits ik de NL brandstofprijzen neem. Ga ik rekenen met Belgische prijzen (woon vlakbij de grens) dan is diesel al snel te duur.
Echter wel erg fijne auto, veel koppel onderin.
pi_185617527
Je berekening zegt toch dat benzine goedkoper is? Ga gewoon voor benzine.

Diesels zijn goedkoper omdat de vraag gedaald is, maar dan nog rij je geen afstanden waarbij diesel uit kan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_185617627
Twee tientjes per maand zou het mij wel waard zijn om de diesel te rijden ipv die driepitter.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_185617651
Een Diesel lijkt mij veel degelijker dan een 0.9 koffiemolentje.
pi_185617659
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties.

Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat.
pi_185617798
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2019 22:45 schreef yosander het volgende:
Twee tientjes per maand zou het mij wel waard zijn om de diesel te rijden ipv die driepitter.
quote:
99s.gif Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Mr.Ping het volgende:
Een Diesel lijkt mij veel degelijker dan een 0.9 koffiemolentje.
Dit gevoel heb ik dus ook. :P

Tips voor andere modellen zijn ook welkom. A3, Golf, BMW's zijn vaak toch wel een stukje duurder. Meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto vind ik vrij veel. Focus heeft ook goede prijs-kwaliteitverhouding, maar die hebben m'n beide buren al. :P :')
  donderdag 14 maart 2019 @ 22:57:57 #11
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_185617852
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties.

Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat.
Andere uitstoot is hoger. Dus dit is appels met peren vergelijken.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_185617957
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 22:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]

[..]

Dit gevoel heb ik dus ook. :P

Tips voor andere modellen zijn ook welkom. A3, Golf, BMW's zijn vaak toch wel een stukje duurder. Meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto vind ik vrij veel. Focus heeft ook goede prijs-kwaliteitverhouding, maar die hebben m'n beide buren al. :P :')
In dat geval 1000x liever een Focus :Y, maar da's wel een segment hoger (ook liever een fiesta dan een Clio).
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_185618118
TCE 120 dat is tenminste een echte Nissan en dan nog een chipje erbij, kom je nog vooruit. Lekker weg blijven van de TCE90 en 1.5 DCI. Beide recept voor ellende.
.
pi_185618160
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2019 23:03 schreef yosander het volgende:
[..]

In dat geval 1000x liever een Focus :Y, maar da's wel een segment hoger (ook liever een fiesta dan een Clio).
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.

Van de Focus is trouwens ook genoeg aanbod rond de ¤8000. Ook weer voornamelijk diesel, 1.6 TDCi. Ze zijn wel een klap zwaarder, bijna 200kg.
pi_185618226
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2019 23:10 schreef Fer het volgende:
TCE 120 dat is tenminste een echte Nissan en dan nog een chipje erbij, kom je nog vooruit. Lekker weg blijven van de TCE90 en 1.5 DCI. Beide recept voor ellende.
Vanwaar dat? Ik lees niet echt veel slechte ervaringen op verschillende fora.
pi_185618962
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 23:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]

Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.

Van de Focus is trouwens ook genoeg aanbod rond de ¤8000. Ook weer voornamelijk diesel, 1.6 TDCi. Ze zijn wel een klap zwaarder, bijna 200kg.
Rijeigenschappen :P en die Clio benzine schakelt ruk. Infotainmentsysteem van Ford vind ik ook fijner net zoals de stoelen. Dat die zwaarder is, is logisch. Focus is een segment groter (zou je met een Megane moeten vergelijken).
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_185622203
Zet de restwaarde voor de benzine versie maar op 2000-2500 euro.

Een auto van 10 tot 12 jaar oud met nog geen twee ton op de teller is nog niet volledig afgeschreven en goed voor een derde leven. Tenminste: als jij komende 6 jaar het ding fatsoenlijk laat onderhouden.

Restwaarde bij diesel is op dit moment een groot vraagteken. Zowel in Nederland als in omringende landen gelden steeds meer beperkingen voor diesel en bovendien is de trend dat diesel accijnzen sneller stijgen dan die van benzine. In veel landen nadert de prijs van een liter diesel al de prijs van een liter benzine.

Dat samen met milieuzones maakt diesel heel snel minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel omringende landen waar diesel in het verleden nog veel populairder was dan bij ons. Ook voor export-handelaren heeft diesel daardoor steeds minder waarde vanwege over-aanbod.
pi_185622584
Benzineprijs en dieselprijs is wel erg hoog ingeschat, net als het verschil in prijs per liter.

Bij de vrije pompen hier in het dorp is diesel rond de 1,30 en benzine rond de 1,53 euro.
Dat is een kleiner verschil als in je berekening. Dus nog meer voordeel voor een benzine versie.

Vergeet ook niet dat een moderne diesel regelmatig moet regenereren en daar maak je eigenlijk niet genoeg kilometers voor. Dat kan op dure reparaties uitkomen als het roetfilter verstopt.
Tel daar ook nog bij op dat het dieselverbruik drastisch stijgt als het regeneren te vaak wordt afgebroken omdat de ritten te kort zijn.

En misschien een aankooptip: Peugeot 206+ van bouwjaar 2010 of 2011.
Er zijn er zat te krijgen met heel lage kilometerstanden.
De motor is een oerdegelijjke 1400 cc 8 klepper.
pi_185624497
Wil je per se zo nieuw? Een oudere hothatch is ook prima haalbaar en geeft meer fun dan die 0.9 of 1.5. Bijv. een oudere Clio RS of 206 RC (of GTi).
pi_185632051
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 11:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wil je per se zo nieuw? Een oudere hothatch is ook prima haalbaar en geeft meer fun dan die 0.9 of 1.5. Bijv. een oudere Clio RS of 206 RC (of GTi).
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.
pi_185632119
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 09:05 schreef oldford het volgende:
Benzineprijs en dieselprijs is wel erg hoog ingeschat, net als het verschil in prijs per liter.
Kwamen van nu.nl. Ik heb in Nederland alleen maar op een tankpas met lease/poolauto getankt en werkelijk nog nooit echt goed gekeken wat ik daarvoor betaald heb. Ik zal de goedkope onbemande pomp vlakbij m'n huis eens checken. Buren zijn vrij blij met dat benzinestation geloof ik.
quote:
Bij de vrije pompen hier in het dorp is diesel rond de 1,30 en benzine rond de 1,53 euro.
Dat is een kleiner verschil als in je berekening. Dus nog meer voordeel voor een benzine versie.

Vergeet ook niet dat een moderne diesel regelmatig moet regenereren en daar maak je eigenlijk niet genoeg kilometers voor. Dat kan op dure reparaties uitkomen als het roetfilter verstopt.
Tel daar ook nog bij op dat het dieselverbruik drastisch stijgt als het regeneren te vaak wordt afgebroken omdat de ritten te kort zijn.
Hoeveel km moet je daarvoor minimaal rijden en hoe vaak? Woonwerk zal iets van 16km zijn, niet veel dus. M'n ouders wonen 80km verderop en verder verwacht ik zo af zakelijk ook 100 tot 200km te rijden. Zeg eens per week een langere rit en verder dagelijks <20km.
quote:
En misschien een aankooptip: Peugeot 206+ van bouwjaar 2010 of 2011.
Er zijn er zat te krijgen met heel lage kilometerstanden.
De motor is een oerdegelijjke 1400 cc 8 klepper.
Zal eens kijken. Op zich vast prima auto's, maar trek me wat minder.
pi_185632186
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 08:31 schreef Ivo1985 het volgende:
Zet de restwaarde voor de benzine versie maar op 2000-2500 euro.

Een auto van 10 tot 12 jaar oud met nog geen twee ton op de teller is nog niet volledig afgeschreven en goed voor een derde leven. Tenminste: als jij komende 6 jaar het ding fatsoenlijk laat onderhouden.

Restwaarde bij diesel is op dit moment een groot vraagteken. Zowel in Nederland als in omringende landen gelden steeds meer beperkingen voor diesel en bovendien is de trend dat diesel accijnzen sneller stijgen dan die van benzine. In veel landen nadert de prijs van een liter diesel al de prijs van een liter benzine.

Dat samen met milieuzones maakt diesel heel snel minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel omringende landen waar diesel in het verleden nog veel populairder was dan bij ons. Ook voor export-handelaren heeft diesel daardoor steeds minder waarde vanwege over-aanbod.
Het maakt wel dat diesels momenteel vrij goedkoop zijn. Goedkoper dan de benzinevariant met kleinere motor. :P

Ik kan me niet voorstellen dat auto's uit 2014-2015 op korte termijn geweerd zullen worden uit binnensteden. Rotterdam en Utrecht zitten nu op auto's ouder dan 2001, dus dan zou dat wel heel hard moeten stijgen. Accijnzen en wegenbelasting zal een vraagteken blijven. Het zal ongetwijfeld sneller stijgen dan bij benzine, maar ik ga er vanuit dat ze het wel enigszins betaalbaar houden. Net als de energiebelasting, kan de politiek dat niet te hard laten stijgen.
pi_185632593
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 17:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]

Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.

Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.

En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
pi_185633162
Schuifpui, je hoeft de deur niet eens uit voor de actuele benzineprijzen.
Dit zijn handige sites om de prijzen te vergelijken:
https://www.brandstof-zoeker.nl/
http://www.tankje.nl/
pi_185634392
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.

Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.

En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
Wellicht is benzine toch beter, zal ook eens wat meer zoeken naar die tce120. Een auto heeft toch wel minimaal 4 cilinders nodig.

Zo'n RS is wel geinig, maar ik denk dat ik dat de eerste twee weken leuk vind. Daarna doet het me niets meer en dan heb je een auto die duurder is en meer verbruikt dan een gewone Clio. En wellicht wat meer kans dat de vorige eigenaar hem wat harder heeft behandeld.
pi_185634446
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 18:52 schreef oldford het volgende:
Schuifpui, je hoeft de deur niet eens uit voor de actuele benzineprijzen.
Dit zijn handige sites om de prijzen te vergelijken:
https://www.brandstof-zoeker.nl/
http://www.tankje.nl/
Thanks. 1.35 / 1.58 dus. Ik update m'n Excel.
pi_185634884
Het kan nog wel goedkoper.
Naast je woonplaats kun je ook eens langs de routes die rijdt gaan zoeken.
Ook die op de langere rit naar je ouders.
Dat kan je nog wel eens 5 tot 10 cent per liter besparen.

Woon of kom je soms in de buurt van een grens, dan gaan er nog weer andere prijzen gelden.
Tanken in Duistand is een stuk voordeliger dan hier. Daar kost euro95 wat hier diesel kost.
Ook België is goedkoper wat betreft benzine. Voor diesel moet je niet in België zijn.
pi_185634992
Vast wel, maar ik ken me zelf. Ik ben zuinig, dus ik stel het kopen van een auto al heel lang uit. Maar als ik er dan een heb, dan heb ik geen zin om moeilijk te plannen en tank ik gewoon in de buurt of als dat uitkomt. :P
pi_185635072
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.

Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.

En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
TCe120 zijn echt wel een heel stuk duurder. Veelal rond de ¤12.000. Over het algemeen zijn ze iets jonger en minder kms als ik zo snel even zoek. Dat vind ik dan weer best veel geld voor Renault.
pi_185635120
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:21 schreef Schuifpui het volgende:
Vast wel, maar ik ken me zelf. Ik ben zuinig, dus ik stel het kopen van een auto al heel lang uit. Maar als ik er dan een heb, dan heb ik geen zin om moeilijk te plannen en tank ik gewoon in de buurt of als dat uitkomt. :P
Diesel een keer per week netjes warm rijden en dan flink trappen, dan blaas je 'm schoon na de korte ritjes.
&lt;a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"&gt;&lt;a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt;&lt;/a&gt;;/a&gt;
pi_185635836
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]

TCe120 zijn echt wel een heel stuk duurder. Veelal rond de ¤12.000. Over het algemeen zijn ze iets jonger en minder kms als ik zo snel even zoek. Dat vind ik dan weer best veel geld voor Renault.
Hmm, dat is wel flink aan de prijs. Rond de 8k is je budget?
pi_185636486
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Hmm, dat is wel flink aan de prijs. Rond de 8k is je budget?
Ja zoiets. Als ik echt wat leuks vind misschien 9k.
pi_185637014
Ik heb hier wat auto's rond de 8k. Niet specifiek met die motor, als je diesel wil moet je dat gewoon doen natuurlijk. Zeker ook de motoren even googlen op betrouwbaarheid, want er zijn ook gewoon slechte modellen gemaakt. Dus zie de linkjes gewoon als illustratie voor wat er te koop is in het kleinere segment.
Je zegt dat bijv. een Clio RS je uiteindelijk niet zoveel meer doet qua power, maar persoonlijk denk ik dat dat soort auto's een stuk leuker blijven dan de standaard versies. Zeker, de meeste keren rijd je gewoon normaal en dat kan ook met 90pk. Maar die paar keer, in het weekend bijvoorbeeld, dat je wel kan boenderen is dan extra leuk. Ik heb veel auto's gehad en nog meer auto's gereden, maar ik geniet elke keer weer van mijn BMW (met V8). Het plezier met eenzelfde type met 4 of kleine 6-cilinder zou echt veel minder zijn (en heb ze allemaal gereden, op de M5 na van dat type). En natuurlijk gewoon gaan rijden. Je merkt gauw genoeg of bijv. 90pk voldoende voor je is.

Nogmaals, linkjes ter voorbeeld, hoeft niet per se die uitvoering/motor te zijn:
Audi A1
Renault Clio RS
Peugeot 206 RC
Volvo C30
Toyota Yaris T-Sport
Suzuki Swift Sport
Skoda Fabia RS
Alfa Romeo MiTo
Ford Fiesta
Citroën DS3
MINI Cooper S

Hopelijk heb je er wat aan. Veel leuks te koop voor jouw budget! Maar let goed op wat je koopt. Ik weet niet alles, maar van een paar types die er tussen staan zijn ook versies met een slechte reputatie (de 1.6 motor in de MINi en Peugeot's/Citroën's bijvoorbeeld).
pi_185637876
Thanks voor de inspiratie. Er is zeker een hoop te koop, dat maakt het ook zo lastig. Ik ga het op me inlaten werken, misschien morgen langs een garage in de buurt die heeft een Clio TCe 90 staan.
pi_185638133
Keep us posted!
pi_185645528
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter.
Grappig dat je met deze auto komt, ik heb na lang wikken en wegen een Clio RS 197 pk in de garage staan. In werkelijke nieuwstaat!

De laatste echte fun auto zonder turbo.
pi_185645602
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 21:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb hier wat auto's rond de 8k.
Volvo C30

Hopelijk heb je er wat aan. Veel leuks te koop voor jouw budget! Maar let goed op wat je koopt. Ik weet niet alles, maar van een paar types die er tussen staan zijn ook versies met een slechte reputatie (de 1.6 motor in de MINi en Peugeot's/Citroën's bijvoorbeeld).
Voeg de Volvo C30 1.6 benzine daar maar aan toe, die motor is eigenlijk te licht en de auto is derhalve nauwelijks vooruit te branden. 1.8 en de 2.0 zijn beter qua vermogen, maar blinken helaas niet uit wat zuinigheid betreft :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2019 09:07:21 ]
pi_185646794
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 08:55 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Grappig dat je met deze auto komt, ik heb na lang wikken en wegen een Clio RS 197 pk in de garage staan. In werkelijke nieuwstaat!

De laatste echte fun auto zonder turbo.
Gaaf! Foto’s?!

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:06 schreef J.B. het volgende:

[..]

Voeg de Volvo C30 1.6 benzine daar maar aan toe, die motor is eigenlijk te licht en de auto is derhalve nauwelijks vooruit te branden. 1.8 en de 2.0 zijn beter qua vermogen, maar blinken helaas niet uit wat zuinigheid betreft :P
Ja er is over elke motor wel wat te zeggen. Is die 1.6 in de Volvo ook niet van PSA? Dus de beruchte VTi die ik al noemde? En de TFSI’s in de Audi en Skoda moeten ook goed uitgezocht worden.
pi_185647037
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 10:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Gaaf! Foto’s?!
[..]

Ja er is over elke motor wel wat te zeggen. Is die 1.6 in de Volvo ook niet van PSA? Dus de beruchte VTi die ik al noemde? En de TFSI’s in de Audi en Skoda moeten ook goed uitgezocht worden.
Nee, de 1.6, 1.8 en 2.0 zijn alledrie van Ford en afkomstig van een samenwerking met Mazda, bij mijn weten zijn dat wel betrouwbare motoren. De 2.4 en 2.5T waren allebei Volvo blokken. Overigens zijn na de facelift zowel de 1.6 als de 1.8 uit het assortiment gehaald, dus Volvo zal zich zelf ook wel gerealiseerd hebben dat die eigenlijk vermogen tekort kwamen. De diesels waren wel afkomstig van Ford/PSA, met uitzondering van de vijfcilinders. Ik wilde graag een benzine rijden dus ik heb me nooit verdiept in de diesels, ik weet ook niet hoe (on) betrouwbaar die zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2019 11:06:02 ]
pi_185647175
quote:
Gaaf! Foto’s?!
[..]

Sure, ik heb nog maar een paar weken.
Met dit bommetje moet ik een keer de bergen in.

[ Bericht 44% gewijzigd door Mr.Ping op 17-03-2019 02:44:10 ]
pi_185647246
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 11:14 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Sure, ik heb nog maar een paar weken.
Met dit bommetje moet ik een keer de bergen in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oef, lekkere uitvoering! Ja dat moet je zeker doen!
pi_185654096
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 11:05 schreef J.B. het volgende:

[..]
.... dus ik heb me nooit verdiept in de diesels, ik weet ook niet hoe (on) betrouwbaar die zijn.
Diesel heeft van oudsher de naam betrouwbaar te zijn. Voor de versies zonder common rail techniek gaat die vlieger zonder meer op. Er zit weinig aan dat kapot kan en wat er kan falen is ook behoorlijk robuust.
In de CR techniek is de brandstof druk enorm opgeschroefd, naar 1000-1500 bar! Dus de HD pomp heeft heel wat te verduren met slechts 2 pompcilinders ter dikte van een balpen. Ook de injectoren krijgen die druk te verwerken en slijten ook nogal, door de speciale constructie zijn pomp en injectoren nogal aan de prijs (reken op ¤2000 materiaal voor pomp en 4 injectoren, excl montage).
Later zijn er nog dingen toegevoegd als turbo's, egr, dpf, DOC om meer vermogen en/of lagere uitstoot te halen. Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans dat er iets stuk gaat. Conclusie, de moderne Diesel is heus niet zo onverwoestbaar als zijn grootvader.
pi_185655815
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 22:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Keep us posted!
Bij dezen:

Vandaag een TCe90 uit 2013 en een Dci uit 2015 gereden. De benzine viel me eigenlijk helemaal niet tegen. Als je start en hij draait stationair dan krijg je wel even twijfels. Als je eenmaal rijdt, kom je prima mee. Je krijgt wel de neiging op wat sportiever te rijden in zo'n wagentje met kleine turbo motor. De diesel is gewoon steady, wat relaxter.

Dan de kosten. Ik heb m'n sheet geupdate. Ik kom eigen op een miniem verschil in prijs tussen de benzine en de diesel variant. Ik ben nu even uitgegaan van de auto's die ik gezien heb. Hier en daar nog wat beter gezocht naar de waarden tov gisteren. Als ik voor een WA verzekering zou gaan, kom ik precies even duur uit.



Ik weet niet of ik wel voor benzine zou gaan die ik vandaag heb proefgereden. Op zich prima wagentje, maar hij is in 2016 geïmporteerd uit Duitsland en daardoor wel wat minder over bekend. De garage waar hij stond, was ook wat kleiner en geen officiële dealer. De diesel stond bij een Renault garage, hij was ook altijd daar onderhouden, één vorige eigenaar. Die benzine dus minstens twee.

Wat zijn jullie gedachten? Klopt m'n Excel?
pi_185656141
Wat een weekje kut weer wel niet doet. Vorige week had ik totaal niet bedacht om een auto te gaan kopen. :D :P
pi_185656510
Wat ik zo even snel zie: Waarom heb je de APK van diesel goedkoper? Het is juist duurder ivm de roetmeting. Zal verder niet een enorm verschil maken uiteraard.
pi_185656572
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wat ik zo even snel zie: Waarom heb je de APK van diesel goedkoper? Het is juist duurder ivm de roetmeting. Zal verder niet een enorm verschil maken uiteraard.
Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 21:05:18 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185656733
De afschrijving van de benzine-auto is hoger? En de onderhoudskosten zijn gelijk?

Edit: ah, afschrijving had je al aangepast, maar de onderhoudskosten voor de diesel nu zelfs lager?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_185656813
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 21:00 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel.
Benzine apk is 4-2-2
Diesel 3-1-1

Dus in jouw vergelijking moet de benzineversie 1 keer minder een APK.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 21:11:00 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185656923
Je kunt je trouwens beter afvragen of je wel een Renault wilt, met al die vage elektrische storingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_185656992
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 21:11 schreef Leandra het volgende:
Je kunt je trouwens beter afvragen of je wel een Renault wilt, met al die vage elektrische storingen.
Na de Laguna II zijn ze daar een stuk beter in geworden.
pi_185657013
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 21:05 schreef Leandra het volgende:
De afschrijving van de benzine-auto is hoger? En de onderhoudskosten zijn gelijk?

Edit: ah, afschrijving had je al aangepast, maar de onderhoudskosten voor de diesel nu zelfs lager?
Dat heeft te maken de twee auto's die ik bekeken heb. De diesel is nieuwer en heeft minder op de teller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')