abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2019 @ 11:05:03 #101
88815 The_Emotion
98.3
pi_185558883
Maar ik begrijp jouw voordeel dat je iets later mag beginnen, zoiets heb ik min of meer ook.
Er wordt wel eens gevraagd of ik dagdienst kan draaien ipv de ochtend, en echt dat ene uurtje slaap die ik mee kan pakken is echt een verschil.
Maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik echt om 5 uur m'n bed uit.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:13:54 #102
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185559032
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:05 schreef Remqo het volgende:

Maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik echt om 5 uur m'n bed uit.
dat is mijn standaard, zelfs in vakantie en 's zondags. dan roept de koffie!
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2019 @ 11:28:48 #103
88815 The_Emotion
98.3
pi_185559245
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:13 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

dat is mijn standaard, zelfs in vakantie en 's zondags. dan roept de koffie!
U bent een gezegend ochtendmens, heb je nog iets toe te voegen voor de nachtbrakers?

Koffie op 20:00 ofzo?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:35:24 #104
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185559376
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 09:02 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

Mijn vriendin heeft dit ook, die heeft haar slaapritme aangepast naar die van de kat. 's nacht wakker overdag hazenslaapjes. Ikzelf slaap al als ik een kussen ruik. Dan gaat het *klik!* en dan snurk ik al. Ik krijg wel eens een geļrriteerde por van mijn vriendin, die dan weer "terugbetaald" wordt 's ochtends om 5 als ik wakker word..
Haha. Ik kan me zelf ook wel voorstellen dat ik a priori niet de meest optimale bedgenoot zou zijn voor lichte slapers. Verder ben ik stikjaloers op het gemak waarmee jij blijkbaar in slaap kunt vallen. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:39:15 #105
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185559451
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 09:35 schreef kaykaysnl het volgende:
Hoi,

Ik heb echt precies hetzelfde!
doordeweeks altijd standaard rond een uur of 02:00 naar bed, wakker liggen tot 03:00 dan met moeite in slaap vallen en om 06:30 gaat de wekker weer.

Daardoor in de weekeinden vaak een hele dag bijslapen om het tekort aan te vullen.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het wel eens een medische conditie kon zijn.

heb jij ook vaak de gedachte/zorg of je hart het allemaal wel trekt zo rond het einde van de werkweek?
op de een of andere manier voelt dan elke prik of kriebel dan gevaarlijk aan.
toch houd ik dit nu al een jaar of 8 vol.

de enige periode dat ik er eigenlijk nooit last van had was toen ik in het buiteland werkte in de zomer.
voor mij heb ik altijd het idee dat ik gewoon te weinig zonlicht krijg waardoor mijn ritme dus verstoort.
Nou ja, eind van de werkweek is wel een typisch dipmoment ja. Het klinkt alsof je inderdaad een beetje met hetzelfde issue worstelt. Maar als je eind van de week echt zware last hebt, zoek dan vooral hulp bij je huisarts. Het enige advies dat ik je kan geven: neem voldoende rust. Dat kan ook zonder slaap, gewoon op de bank liggen met een boek erbij kan al wonderen doen.

Meestal als ik in het buitenland was, was dat voor een actieve vakantie en dan is je ritme gewoon heel erg anders. Vroeg op, vroeg naar bed omdat je er in het donker echt niks kunt doen. Dat ging me prima af voor een paar weken. Ik heb een keer langere tijd stage gelopen in het buitenland, maar dat was Duitsland en daar had ik dezelfde problemen, aangevuld met bier in halve literformaat. Gevaarlijk concept.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2019 @ 11:40:04 #106
88815 The_Emotion
98.3
pi_185559470
Soms krijg ik te horen, als je vroeg begint, ben je vroeg uit.... maar uit de vroege dienst ben ik tyfusmoe en moet ik mijn ouwemannentukkie doen
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:43:33 #107
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185559527
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:05 schreef Remqo het volgende:
Maar ik begrijp jouw voordeel dat je iets later mag beginnen, zoiets heb ik min of meer ook.
Er wordt wel eens gevraagd of ik dagdienst kan draaien ipv de ochtend, en echt dat ene uurtje slaap die ik mee kan pakken is echt een verschil.
Maar soms ontkom ik er niet aan en moet ik echt om 5 uur m'n bed uit.
Ook ik heb die dagen. Soms moet ik 's ochtends op een afspraak verschijnen om 8 uur waar ik eerst nog 2 uren voor moet karren. Autorijden is in mijn conditie niet per se een triviale gebeurtenis en zeker niet in de drukke spits waar je op veel dingen moet letten. Ik beschouw mezelf als een verantwoordelijke chauffeur, dus meestal probeer ik de dagen ervoor ochtenden 'vrij te plannen' om maar een beetje slaap bij te halen. Als ik het zelf niet vertrouw, verzet ik de afspraak liever dan dat ik mezelf forceer. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook ooit halverwege de rit de auto een parkeerplaats op rijd en mijn stoel naar achter kantel. Even een uurtje rust doet ook daar wonderen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:45:35 #108
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185559566
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:13 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

dat is mijn standaard, zelfs in vakantie en 's zondags. dan roept de koffie!
Dat lijkt me evenmin gezond. Net zoals sommige van mijn ochtenden vroeger beginnen dan gehoopt, zullen bij jou soms ook avonden later eindigen dan gehoopt, neem ik aan. Ik ben wel benieuwd of en hoe je dat compenseert.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 11:47:04 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185559600
quote:
8s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:40 schreef Remqo het volgende:
Soms krijg ik te horen, als je vroeg begint, ben je vroeg uit.... maar uit de vroege dienst ben ik tyfusmoe en moet ik mijn ouwemannentukkie doen
Geen ouwemannentukkies hier. En daar baal ik zo nu en dan echt van. Wat dat betreft ben ik jaloers dat jou dat wel lukt. Het zou voor mij persoonlijk heel erg veel oplossen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2019 @ 11:49:10 #110
88815 The_Emotion
98.3
pi_185559637
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Geen ouwemannentukkies hier. En daar baal ik zo nu en dan echt van. Wat dat betreft ben ik jaloers dat jou dat wel lukt. Het zou voor mij persoonlijk heel erg veel oplossen.
Dat slaapje die ik 's middags pak geeft mij weer plafonddienst
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2019 @ 11:57:21 #111
88815 The_Emotion
98.3
pi_185559837
Maar ik heb onlangs 6 weken achterelkaar nachtdiensten gedraaid, mag officieel ook niet.
Toch knalde ik als een kanon, maar de weekenden werden zwaarder
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:23:26 #112
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185560312
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Geen ouwemannentukkies hier. En daar baal ik zo nu en dan echt van. Wat dat betreft ben ik jaloers dat jou dat wel lukt. Het zou voor mij persoonlijk heel erg veel oplossen.
B:)B B:)B is daar een goede katalysator voor.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:25:58 #113
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185560351
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:45 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Dat lijkt me evenmin gezond. Net zoals sommige van mijn ochtenden vroeger beginnen dan gehoopt, zullen bij jou soms ook avonden later eindigen dan gehoopt, neem ik aan. Ik ben wel benieuwd of en hoe je dat compenseert.
de onvermijdelijke lange nachten, feestdagen e.d. worden gecompenseerd door de dag daarop een stuk vroeger naar bed te gaan, en als het kan een (klein) stukje langer uit te slapen. Het vroege ritme blijft, vooral in de zomer wanneer de dagen langer zijn. Goed afsluitende gordijnen zijn een must .
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:46:59 #114
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560734
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:57 schreef Remqo het volgende:
Maar ik heb onlangs 6 weken achterelkaar nachtdiensten gedraaid, mag officieel ook niet.
Toch knalde ik als een kanon, maar de weekenden werden zwaarder
Ik zou er niet aan moeten denken, 6 weken nachtdienst. Ik heb soms één zo'n week en dan kan ik het opvolgende weekend gewoon afschrijven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:49:01 #115
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560778
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:23 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

B:)B B:)B is daar een goede katalysator voor.
Bier maakt me inderdaad bij forse hoeveelheden wel eerder slaperig. Maar om nou te zeggen dat ik de volgende ochtend met een beter gevoel opsta... wel meer slaap, maar beduidend minder kwaliteit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:50:17 #116
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560798
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:25 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

de onvermijdelijke lange nachten, feestdagen e.d. worden gecompenseerd door de dag daarop een stuk vroeger naar bed te gaan, en als het kan een (klein) stukje langer uit te slapen. Het vroege ritme blijft, vooral in de zomer wanneer de dagen langer zijn. Goed afsluitende gordijnen zijn een must .
Ah, als dat makkelijk gaat is dat wel erg prettig. Afsluitende gordijnen zijn bij mij nooit een echt issue geweest. Als ik eenmaal slaap, word ik (ook) niet wakker van wat daglicht.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:52:49 #117
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560847
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:54 schreef Jimbo het volgende:
Dit is toch gewoon wat iedere gamer heeft? :?

Of hebben we nu allemaal soortgenoten gevonden omdat het een naampje heeft gekregen?
Oorzaak en gevolg. Game ik veel omdat ik niet kan slapen of slaap ik niet veel omdat ik aan het gamen ben? Ik ben echt niet elke avond tot 4 uur 's nachts aan het gamen, kan ik je verzekeren. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:54:36 #118
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560872
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 09:42 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]

Een afspraakje bij de tandarts is over het algemeen niet bevorderlijk voor je nachtrust. :')
Ik ben niet bang voor de tandarts hoor. Ik had ook nergens last van, was gewoon een controle.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 12:57:33 #119
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185560930
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 09:39 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe zit het met je eet en drinkpatroon? Ik merk bij bepaalde gerechten dat ik eerder of later in slaap val, vooral na een stevig maal zak ik makkelijker weg in de diepste kuilen in mijn bank om lekker naborrelend een dutje te doen.
Hoe zeg ik dit netjes: ik ben niet per se een alcoholist of een vreetzak, maar ik drink en eet denk ik meer dan ik zou moeten doen. Ik weet niet, een biertje helpt me wat ontspannen in de late uren. En eten is ook een manier om tijd door te komen. Maar het is niet zo dat je me komende week terug zal vinden op 'my 600lb life' of iets van dien aard. Ik zie mezelf meer als een bourgondiėr.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 12:58:54 #120
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_185560954
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Oorzaak en gevolg. Game ik veel omdat ik niet kan slapen of slaap ik niet veel omdat ik aan het gamen ben? Ik ben echt niet elke avond tot 4 uur 's nachts aan het gamen, kan ik je verzekeren. :)
ik wel :@
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  PR en moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 12:59:20 #121
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_185560968
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 19:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Als ik helemaal de vrije hand heb, slaap ik in rond een uur of 4 in de nacht en sta ik rond lunchtijd op. Helaas kan ik me dat niet vaak veroorloven (zeker niet doordeweeks) en slaap ik zeg maar tussen half 4 in de nacht en half 9 in de ochtend.
Ik heb niet het hele topic teruggelezen dus sorry als er al een soortgelijk antwoord ergens staat.

Ik heb nog nooit van een 'uitgesteld slaapfasesyndroom' gehoord, maar van wat jij zegt wel.
Door een slecht slaapritme ben ik ooit naar de neuroloog geweest waar ik 24 uur lang ieder uur in het donker op watjes moest gaan zitten kauwen zodat ze mijn melatoninegehaltes gedurende de dag konden meten.
Hieruit bleek dat mijn melatonine rond 03u 's nachts op kwam (meeste mensen 23u) en rond 12u 's middags weer ging liggen (meeste mensen 08u). Dus dat mijn slaapritme door mijn melatonine-aanmaak van nature een paar uur is verschoven op de rest van de mensheid.

Is dat iets vergelijkbaars met dat wat jij hebt?

Ik heb toen melatoninepillen van de neuroloog voorgeschreven gekregen om na het eten in te nemen zodat ik in de loop van de avond al moe zou worden ipv 's nachts pas. Op een gegeven moment zou dat dan m'n natuurlijke melatonine ook weer eerder op gang helpen.
Tijd gedaan, en nu weer een tijd niet. Slaapritme is nog steeds verneukt maar ik ben ook niet echt consequent met pillen halen en nemen :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_185561317
Ik vind het wel fijn dat je hier mensen zoals V-LN tegenkomt die hetzelfde ervaart. Dat geeft toch ook een stukje (h)erkenning van je aandoening.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:32:38 #123
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185561665
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:58 schreef Jimbo het volgende:
[..]

ik wel :@
Dat klinkt meer als een gameverslaving dan. In zekere zin herken ik dat ook wel een beetje in mezelf. Ik merk alleen dat ik vaak na een tijdje gewoon even game-moe ben en dan een paar dagen wat anders moet doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:39:10 #124
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185561787
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 21:22 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Haha, nou, ik ben in dat geval zo'n erg avondmens, dat het een nachtbraker zou heten denk ik.
Herkenbaar hoor :+ Maar in mijn tijd heette dat nog geen uitgestelde slaapfasesyndroom. Ik merk wel dat naarmate ik ouder word het nachtbraken minder wordt en het vroeg opstaan makkelijker. Dus met een beetje geluk zul je op latere leeftijd minder last ervaren. Het 9 tot 5 bestaan heb ik kunnen opgeven door voor mezelf te beginnen. Gemiddeld werk ik van 12:00 tot 20:00, maar als er veel werk verzet moet worden dan 10:00 tot 22:00. En soms ga ik langer door :@ En als ik elke dag 9:00 zou beginnen zou ik het minder lang volhouden op een dag. Dat uurtje maakt een groot verschil. Om maar te zwijgen om dagelijks 6:00 op te staan; als het moet sta ik dagelijks gedisciplineerd 6:00 op, maar de rest van de dag ben ik geen stuiver waard.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:40:42 #125
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185561811
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 12:59 schreef Moira. het volgende:
[..]

Ik heb niet het hele topic teruggelezen dus sorry als er al een soortgelijk antwoord ergens staat.

Ik heb nog nooit van een 'uitgesteld slaapfasesyndroom' gehoord, maar van wat jij zegt wel.
Door een slecht slaapritme ben ik ooit naar de neuroloog geweest waar ik 24 uur lang ieder uur in het donker op watjes moest gaan zitten kauwen zodat ze mijn melatoninegehaltes gedurende de dag konden meten.
Hieruit bleek dat mijn melatonine rond 03u 's nachts op kwam (meeste mensen 23u) en rond 12u 's middags weer ging liggen (meeste mensen 08u). Dus dat mijn slaapritme door mijn melatonine-aanmaak van nature een paar uur is verschoven op de rest van de mensheid.

Is dat iets vergelijkbaars met dat wat jij hebt?

Ik heb toen melatoninepillen van de neuroloog voorgeschreven gekregen om na het eten in te nemen zodat ik in de loop van de avond al moe zou worden ipv 's nachts pas. Op een gegeven moment zou dat dan m'n natuurlijke melatonine ook weer eerder op gang helpen.
Tijd gedaan, en nu weer een tijd niet. Slaapritme is nog steeds verneukt maar ik ben ook niet echt consequent met pillen halen en nemen :')
Dat is heel vergelijkbaar met wat ik heb inderdaad. Ik merkte echter ook na inname van die pillen (die ik een tijdje voorgeschreven heb gehad, een maand of 2 denk ik) wel dat ik vermoeider werd, maar ik sliep er gewoon niet echt eerder van in. En het irriteerde me mateloos dat ik dan half versuft voor me uit zat te staren. En ook hiervoor geldt dat ik me redelijk moest aanpassen en al mijn avonden strak in moest plannen. Zo leuk zijn feestjes niet als je halverwege stoļcijns voor je uit zit te staren.

Ik denk dat veel mensen in meer of mindere mate last hebben van hetzelfde issue, maar weinigen het als onoverkomelijk of ziektebeeld zien. In zekere zin is het dat natuurlijk wel. Maar dan wel eentje zonder vaste oplossing. Ik hoor wat dat betreft heel diverse verhalen - ook van jullie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:44:30 #126
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185561904
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:15 schreef praadje het volgende:
Ik vind het wel fijn dat je hier mensen zoals V-LN tegenkomt die hetzelfde ervaart. Dat geeft toch ook een stukje (h)erkenning van je aandoening.
Ja ik worstel nog steeds wel een beetje met het label 'aandoening' of 'ziekte'. Gezond is het in ieder geval niet.

Het is inderdaad prettig om te weten dat ik niet de enige ben (al is dat besef er al wel een tijdje). Het is voor mij wel verrassend om te zien hoeveel mensen slaapproblemen lijken te hebben maar er nooit mee doorgegaan zijn naar een arts of specialist. Je wordt er oprecht nooit slechter van.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185561934
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Ja ik worstel nog steeds wel een beetje met het label 'aandoening' of 'ziekte'. Gezond is het in ieder geval niet.

Het is inderdaad prettig om te weten dat ik niet de enige ben (al is dat besef er al wel een tijdje). Het is voor mij wel verrassend om te zien hoeveel mensen slaapproblemen lijken te hebben maar er nooit mee doorgegaan zijn naar een arts of specialist. Je wordt er oprecht nooit slechter van.
Haha, ik zat ook een beetje te dubben tussen "ziekte" en "aandoening".
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:49:09 #128
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185562015
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Herkenbaar hoor :+ Maar in mijn tijd heette dat nog geen uitgestelde slaapfasesyndroom. Ik merk wel dat naarmate ik ouder word het nachtbraken minder wordt en het vroeg opstaan makkelijker. Dus met een beetje geluk zul je op latere leeftijd minder last ervaren. Het 9 tot 5 bestaan heb ik kunnen opgeven door voor mezelf te beginnen. Gemiddeld werk ik van 12:00 tot 20:00, maar als er veel werk verzet moet worden dan 10:00 tot 22:00. En soms ga ik langer door :@ En als ik elke dag 9:00 zou beginnen zou ik het minder lang volhouden op een dag. Dat uurtje maakt een groot verschil. Om maar te zwijgen om dagelijks 6:00 op te staan; als het moet sta ik dagelijks gedisciplineerd 6:00 op, maar de rest van de dag ben ik geen stuiver waard.
Kijk vroeger heette dyslexie ook gewoon 'niet goed kunnen lezen'. Inzichten wijzigen over de tijd. Al heb ik soms wel mijn bedenkingen of er niet te snel het label 'dyslexie' wordt geplakt, maar dat is voer voor een andere discussie.

Uiteindelijk denk ik dat iedereen zijn slaapritme wel op een of andere manier vindt. Of dat nu is met aanpassingen van je levensstijl of je werk, je komt er vanzelf wel op uit. Je hoort immers maar zelden dat iemand is overleden aan een slaaptekort. Soms moet je jezelf ook wel de spiegel voorhouden of hetgeen je doet goed genoeg gaat om te herhalen. In mijn geval is dat inmiddels nagenoeg zo, maar ook dat is een kwestie geweest van vallen en opstaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  PR en moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 13:52:00 #129
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_185562093
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Dat is heel vergelijkbaar met wat ik heb inderdaad. Ik merkte echter ook na inname van die pillen (die ik een tijdje voorgeschreven heb gehad, een maand of 2 denk ik) wel dat ik vermoeider werd, maar ik sliep er gewoon niet echt eerder van in. En het irriteerde me mateloos dat ik dan half versuft voor me uit zat te staren. En ook hiervoor geldt dat ik me redelijk moest aanpassen en al mijn avonden strak in moest plannen. Zo leuk zijn feestjes niet als je halverwege stoļcijns voor je uit zit te staren.

Ik denk dat veel mensen in meer of mindere mate last hebben van hetzelfde issue, maar weinigen het als onoverkomelijk of ziektebeeld zien. In zekere zin is het dat natuurlijk wel. Maar dan wel eentje zonder vaste oplossing. Ik hoor wat dat betreft heel diverse verhalen - ook van jullie.
Ja bij mij was dus ook een gebrek van discipline om m'n hele schema zodanig om te gooien dat die melatoninepillen de kans kregen om überhaupt te werken :') moest ook telkens terug voor hogere doseringen.
Ik geloof dat ik op een gegeven moment bij moest betalen bij de apotheek omdat niet alles meer verzekerd werd. Toen dacht ik nja ik leer er wel mee leven :')

Maar het is wel kut, want ik moest laatst een tijdje om 06:00 de deur uit voor werk. En dan lig ik braaf 21/22u in bed maar dan alsnog eerst een paar uur naar het plafond te staren voor je gvd een keer in slaap valt.

Of huisartsen die zeggen "ja geen cola meer drinken voor het slapen gaan" "ja geen computer/telefoonscherm meer voor het slapen gaan" ja bitch wat denk je zelf :')___
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:55:08 #130
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185562142
Wat voor behang en meubilair heb je in je slaapkamer? Zijn er veel prikkels aanwezig zoals telefoons e.d. ? Aan welke kant van de kamer is je raam? Woon je dicht bij een drukke weg?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 14:50:58 #131
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185563303
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:52 schreef Moira. het volgende:
[..]

Ja bij mij was dus ook een gebrek van discipline om m'n hele schema zodanig om te gooien dat die melatoninepillen de kans kregen om überhaupt te werken :') moest ook telkens terug voor hogere doseringen.
Ik geloof dat ik op een gegeven moment bij moest betalen bij de apotheek omdat niet alles meer verzekerd werd. Toen dacht ik nja ik leer er wel mee leven :')

Maar het is wel kut, want ik moest laatst een tijdje om 06:00 de deur uit voor werk. En dan lig ik braaf 21/22u in bed maar dan alsnog eerst een paar uur naar het plafond te staren voor je gvd een keer in slaap valt.

Of huisartsen die zeggen "ja geen cola meer drinken voor het slapen gaan" "ja geen computer/telefoonscherm meer voor het slapen gaan" ja bitch wat denk je zelf :')___
Ik vind het lastig om zulke dingen direct aan 'gebrek aan discipline' te wijten. Gedeeltelijk is het dat, anderzijds maak je zelf echt wel de bewuste keuze om het niet te doen. Een keuze maken is niet noodzakelijkerwijs een gebrek aan discipline. Als je 4 dagen in de week je pillen pakt en de andere 3 dagen te vinden bent op een raveparty, dan maak je geen keuze en vind ik dat eerder getuigen van een gebrek aan discipline.

En slechte adviezen kun je overal inwinnen. Ik heb 's nachts geen vrienden die me blijven appen en mijn telefoon ligt (bewust) niet in mijn slaapkamer. En als ik flink veel cola drink, moet ik er halverwege mijn te korte nacht nog een keer uit om te pissen ook, dus dat vermijd ik ook nogal eenvoudig. Als het een open deur verhaal zou zijn, had ik er niet 20 jaar over gedaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 14:58:07 #132
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185563454
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:55 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat voor behang en meubilair heb je in je slaapkamer? Zijn er veel prikkels aanwezig zoals telefoons e.d. ? Aan welke kant van de kamer is je raam? Woon je dicht bij een drukke weg?
Ik heb een jaar of 3 geleden een nieuwbouwhuis gekocht. Interessant traject overigens, maar dat is ook voor een andere keer. Het is in ieder geval een best groot huis voor een single man van 33 - een tweekapper met zo'n 500 m² tuin. Ik woon aan een doodlopend stukje, het uiteinde van een wijk met maar één in- en uitgang.

Ik denk dat ik mijn inrichting 'sober' zou noemen. Ik heb niet veel met uiterlijk vertoon en dat blijkt denk ik ook uit mijn inrichting. De muren zijn wit. De gordijnen zijn donkergrijs. Mijn slaapkamer bestaat uit een bed, een kledingkast, een nachtkastje met lamp en een radiator. Ik heb een groot raam aan mijn voeteneind, en een kleintje (met rolgordijn die eigenlijk nooit open gaat) aan de kant van mijn bed. Mijn telefoon ligt nooit op mijn slaapkamer.

Misschien heb ik wel de sufste slaapkamer van Nederland. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:02:03 #133
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185563538
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:52 schreef Moira. het volgende:
Of huisartsen die zeggen "ja geen cola meer drinken voor het slapen gaan" "ja geen computer/telefoonscherm meer voor het slapen gaan" ja bitch wat denk je zelf :')___
Zullen we de adviezen maar aan de specialist overlaten?

Echt, ik zou me niet kunnen inhouden als ik zulke 'adviezen' zou krijgen. De rol van suiker en/of beeldschermen voor het slapen gaan is in mijn geval verwaarloosbaar. Moe is moe en wakker is wakker. Zelfs het effect van melatonine en cafeļne is bij mij minimaal. Ok, cocaļne werkte dan wel erg goed, maar dat wordt ook zo'n dure hobby :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  PR en moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 15:04:02 #134
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_185563581
quote:
8s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Zullen we de adviezen maar aan de specialist overlaten?

Echt, ik zou me niet kunnen inhouden als ik zulke 'adviezen' zou krijgen. De rol van suiker en/of beeldschermen voor het slapen gaan is in mijn geval verwaarloosbaar. Moe is moe en wakker is wakker. Zelfs het effect van melatonine en cafeļne is bij mij minimaal. Ok, cocaļne werkte dan wel erg goed, maar dat wordt ook zo'n dure hobby :')
Ja ook echt alsof je dat soort basic shit niet allang probeert als je al jaren met een slaapprobleem zit :')
Blij dat we toen wel hebben doorgezet en uiteindelijk een doorverwijzing naar de neuroloog kregen. Zo'n verschoven ritme is niet iets dat je kan oplossen met 'geen cola/beeldschermen' :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:05:59 #135
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185563619
quote:
8s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Zullen we de adviezen maar aan de specialist overlaten?

Echt, ik zou me niet kunnen inhouden als ik zulke 'adviezen' zou krijgen. De rol van suiker en/of beeldschermen voor het slapen gaan is in mijn geval verwaarloosbaar. Moe is moe en wakker is wakker. Zelfs het effect van melatonine en cafeļne is bij mij minimaal. Ok, cocaļne werkte dan wel erg goed, maar dat wordt ook zo'n dure hobby :')
Ik heb eerlijkheidshalve ook wel eens cocaļne geprobeerd, maar dat lost het slaapprobleem niet op. En een paar uur stuiteren lost sowieso verdomd weinig op. Ik bereik overigens datzelfde stadium na een vijftal blikken red bull en die zijn net iets goedkoper (alleen nóg iets ongezonder).

Oh trouwens, wie me wel eens door moeilijke werkdagen heen slepen? Angerfist, Paul Elstak, Neophyte... het is een hel voor mijn collega's maar wat moet dat moet. En het helpt me écht (het is bijna niet voor te stellen) met focussen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:14:33 #136
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185563804
Ik zou iig geen zware genotsmiddelen tot me nemen. Een bokstraining lijkt me dan effectiever, daar kon ik vroeger ook goed van maffen.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:17:07 #137
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185563842
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:14 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik zou iig geen zware genotsmiddelen tot me nemen. Een bokstraining lijkt me dan effectiever, daar kon ik vroeger ook goed van maffen.
Ieder zijn ding. Ik hou ervan om te experimenteren, maar ik zou bij een bokstraining redelijk snel de handschoen in de ring gooien, so to speak.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:34:51 #138
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185564236
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:04 schreef Moira. het volgende:
[..]

Ja ook echt alsof je dat soort basic shit niet allang probeert als je al jaren met een slaapprobleem zit :')
Blij dat we toen wel hebben doorgezet en uiteindelijk een doorverwijzing naar de neuroloog kregen. Zo'n verschoven ritme is niet iets dat je kan oplossen met 'geen cola/beeldschermen' :')
Schei uit over die 'goedbedoelde' adviezen.

• Is het niet een kwestie van gewenning? Je moet gewoon op tijd naar bed.
• Plaats gewoon 3 wekkers, dan word je wel wakker!
• Neem een koude douche.
• Je hebt verduisterende gordijnen nodig.
• Je hebt een wake-up light nodig.
• Je hebt een moeder nodig.
• Je ...

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  PR en moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 15:37:24 #139
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_185564300
quote:
8s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Schei uit over die 'goedbedoelde' adviezen.

• Is het niet een kwestie van gewenning? Je moet gewoon op tijd naar bed.
• Plaats gewoon 3 wekkers, dan word je wel wakker!
• Neem een koude douche.
• Je hebt verduisterende gordijnen nodig.
• Je hebt een wake-up light nodig.
• Je hebt een moeder nodig.
• Je ...

[ afbeelding ]
_O-
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:39:03 #140
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185564336
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Ik heb eerlijkheidshalve ook wel eens cocaļne geprobeerd, maar dat lost het slaapprobleem niet op. En een paar uur stuiteren lost sowieso verdomd weinig op. Ik bereik overigens datzelfde stadium na een vijftal blikken red bull en die zijn net iets goedkoper (alleen nóg iets ongezonder).

Oh trouwens, wie me wel eens door moeilijke werkdagen heen slepen? Angerfist, Paul Elstak, Neophyte... het is een hel voor mijn collega's maar wat moet dat moet. En het helpt me écht (het is bijna niet voor te stellen) met focussen.
Ik heb het maar 2x in mijn leven geprobeerd. De laatste keer was op een verjaardag waar ik om 2:00 uur een inkakmoment had plus de nodige drankjes. De 2 vrienden die nog vrolijk aan het stuiteren waren op hardcore hadden de oplossing... uiteindelijk werd het 7:00 uur :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:47:47 #141
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185564513
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Ik heb het maar 2x in mijn leven geprobeerd. De laatste keer was op een verjaardag waar ik om 2:00 uur een inkakmoment had plus de nodige drankjes. De 2 vrienden die nog vrolijk aan het stuiteren waren op hardcore hadden de oplossing... uiteindelijk werd het 7:00 uur :')
Ach, je bent wild en je jongt wat.

En qua adviezen is je plaatje redelijk raak, haha. Ik moet me soms echt inhouden en blijf me maar voorhouden dat het allemaal goedbedoeld is. Maar stiekem denk ik ook wel eens :R en nu als de sodemieter weg want o|O.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 12-03-2019 16:12:41 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185567920
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Dat is heel vergelijkbaar met wat ik heb inderdaad. Ik merkte echter ook na inname van die pillen (die ik een tijdje voorgeschreven heb gehad, een maand of 2 denk ik) wel dat ik vermoeider werd, maar ik sliep er gewoon niet echt eerder van in. En het irriteerde me mateloos dat ik dan half versuft voor me uit zat te staren. En ook hiervoor geldt dat ik me redelijk moest aanpassen en al mijn avonden strak in moest plannen. Zo leuk zijn feestjes niet als je halverwege stoļcijns voor je uit zit te staren.

Ik denk dat veel mensen in meer of mindere mate last hebben van hetzelfde issue, maar weinigen het als onoverkomelijk of ziektebeeld zien. In zekere zin is het dat natuurlijk wel. Maar dan wel eentje zonder vaste oplossing. Ik hoor wat dat betreft heel diverse verhalen - ook van jullie.
Dus mogelijk ben je met echte consequente conditionering wel degelijk nog te helpen? Aangezien je dat nooit echt voor de volle 100% hebt geprobeerd (inclusief een periode consequent anders plannen).

Niet dat ik daarmee wil impliceren dat je probleem niet serieus is, want ook als dat wel een optie zou zijn is het een kwestie zijn van een hele lange adem waarbij het resultaat ook op de lange termijn mogelijk minimaal is en de weg er naar toe nog vervelender dan je 'normale' slaapproblemen.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 19:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Ik heb het wel eens voorzichtig ter sprake gebracht. Mijn ouders zijn heel erg hartelijke mensen, maar we zijn binnen de familie een beetje goed in het 'voor je houden van je klachten'. Ze weten dat ik slecht slaap, maar het is niet zo dat dat bij ons een dagelijks gesprek is. :)

Het lijkt erop dat ik voor mijn puber-jaren wel heel veel sliep, maar niet op verschoven tijden. Ik kan het me niet actief herinneren in ieder geval.

Op de middelbare school was het al wel een issue, daar zat ik regelmatig te pitten na de lunch. Geen invloed op de resultaten though, want die tweede fase is en was een lachertje.
En een kind dat op de basisschool niet kan slapen, want niet moe zal dat zelf niet per se benoemen als klacht, maar ouders ontgaat dat doorgaans toch niet helemaal. :P Dus die zouden zich dat wel herinneren lijkt me.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:28:02 #143
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_185568154
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 19:53 schreef Pinuts het volgende:
Dus gemiddeld slaap je zo'n 5 uur per nacht. Als ik dat, met een normaal ritme zou doen, dan zou ik na enkele nachten om 9 uur omvallen. Heb jij niet als je enkele dagen zo kort slaapt dat je dan daarna eerder (dus voor jou half 1/half 2) moe bent?
Verbazend genoeg is vermoeidheid en slaap hebben niet hetzelfde. Ik heb hetzelfde als TS en ik kan kapot zijn van vermoeidheid, maar geen slaap hebben en dus ook niet in slaap vallen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:33:20 #144
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185568255
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:15 schreef Chia het volgende:
[..]

Dus mogelijk ben je met echte consequente conditionering wel degelijk nog te helpen? Aangezien je dat nooit echt voor de volle 100% hebt geprobeerd (inclusief een periode consequent anders plannen).

Niet dat ik daarmee wil impliceren dat je probleem niet serieus is, want ook als dat wel een optie zou zijn is het een kwestie zijn van een hele lange adem waarbij het resultaat ook op de lange termijn mogelijk minimaal is en de weg er naar toe nog vervelender dan je 'normale' slaapproblemen.[..]

En een kind dat op de basisschool niet kan slapen, want niet moe zal dat zelf niet per se benoemen als klacht, maar ouders ontgaat dat doorgaans toch niet helemaal. :P Dus die zouden zich dat wel herinneren lijkt me.
Oh, consequente conditionering helpt me beslist met het 'inslaapprobleem'. Of het nu pillen zijn of gewoon iedere dag precies op dezelfde tijd hetzelfde trucje doen. Maar het veroorzaakt op sociaal vlak veel meer problemen dan ik nu ervaar. Ik heb uiteraard wel eens een paar maanden getest met medicatie - geloof me, op een bepaald moment grijp je ongeveer alles aan wat uitzicht biedt op verbetering - maar ik vind persoonlijk niet dat het 'geholpen' heeft. Het wisselt het ene probleem in voor een ander.

Ik ben de oudste thuis en heb een jonger zusje, dus misschien hadden mijn ouders wat weinig referentiemateriaal. Ik heb me wel ooit laten vertellen dat ik een stuk beter kon uitslapen dan mijn zusje. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:35:07 #145
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185568284
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:28 schreef Puntenjager het volgende:
[..]

Verbazend genoeg is vermoeidheid en slaap hebben niet hetzelfde. Ik heb hetzelfde als TS en ik kan kapot zijn van vermoeidheid, maar geen slaap hebben en dus ook niet in slaap vallen.
Precies dit. Als je dit nog nooit zo hebt ervaren, kun je jezelf enorm gelukkig prijzen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:53:26 #146
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_185568636
Heb je 't ook laten onderzoeken en hoe heb je dat gedaan?
Ik heb er zelf namelijk ook last van, heb nooit 't gevoel dat ik moe ben en als ik zit te gapen en de knikkebollen en ik duik eindelijk m'n bed in dan duurt 't nog minstens een uur voor ik echt slaap.

Ik ga meestal rond 6 uur naar bed, dat dan na de "lunch" op maar 't verschuift steeds meer.
Gelukkig binnenkort weer zomertijd, heb ik toch weer een uurtje ingehaald :D
  dinsdag 12 maart 2019 @ 18:57:32 #147
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185568717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:53 schreef SiGNe het volgende:
Heb je 't ook laten onderzoeken en hoe heb je dat gedaan?
Ik heb er zelf namelijk ook last van, heb nooit 't gevoel dat ik moe ben en als ik zit te gapen en de knikkebollen en ik duik eindelijk m'n bed in dan duurt 't nog minstens een uur voor ik echt slaap.

Ik ga meestal rond 6 uur naar bed, dat dan na de "lunch" op maar 't verschuift steeds meer.
Gelukkig binnenkort weer zomertijd, heb ik toch weer een uurtje ingehaald :D
Ik heb de huisarts me (met de nodige pijn en moeite) laten doorverwijzen naar een neuroloog. Die heeft best veel testen gedaan - ook met betrekking tot concentratievermogen en dergelijke. Hoewel er niet iets lijkt te zijn wat mijn slaapissues permanent oplost zonder mijn leven compleet overhoop te gooien, ben ik wel aardig wat wijzer geworden met betrekking tot mogelijkheden en mijn mentale staat van dienst. Blijkbaar heb ik bijvoorbeeld een dijk van een geheugen, was me vreemd genoeg nog nooit zo erg opgevallen (al kon ik altijd wel vrij goed leren).

Zomertijd is altijd één of twee dagen puur genot. Serieus, elke twee weken een uurtje die kant op verschuiven zou ik een welkom alternatief vinden voor wintertijd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:11:06 #148
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185568988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zomertijd is altijd één of twee dagen puur genot. Serieus, elke twee weken een uurtje die kant op verschuiven zou ik een welkom alternatief vinden voor wintertijd.
Zomertijd betekent dat de klok een uur vooruit gaat, dus eerder je nest uit.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:13:57 #149
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185569048
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Zomertijd betekent dat de klok een uur vooruit gaat, dus eerder je nest uit.
Het luidt bij mij in ieder geval ook in dat mijn bedtijd zoetjesaan wat naar voren schuift. Dat doet bij mij meer dan het 'eerder opstaan'. Ik voel me nog steeds verdomd moe, maar ben in ieder geval tijdelijk wat positiever gestemd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:31:48 #150
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_185569471
Tja, het is een vicieuze cirkel.

Je bent lichtelijk brak. Met als gevolg =>
Pas aan het einde van de dag ben je een beetje ontbrakt en ga je toch maar wat af te handelen dingen doen. Met als gevolg =>
Je gaat iets later naar bed en hebt ook wat slaap in te halen. Maar =>
Je moet vroeg op en waardoor je brakker bent dan de dag ervoor.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 20:27:54 #151
416020 K44S
The bearded man
pi_185571193
Misschien al gevraagd, geen zin om door 6 topics te struinen:

Als je een sport doet, wat doet dit syndroom tov je herstel?

Kan je ook "bij"slapen?

Wat voor invloed heeft het op je omgeving?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:48:36 #152
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185573419
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:31 schreef Puntenjager het volgende:
Tja, het is een vicieuze cirkel.

Je bent lichtelijk brak. Met als gevolg =>
Pas aan het einde van de dag ben je een beetje ontbrakt en ga je toch maar wat af te handelen dingen doen. Met als gevolg =>
Je gaat iets later naar bed en hebt ook wat slaap in te halen. Maar =>
Je moet vroeg op en waardoor je brakker bent dan de dag ervoor.
Herkenbaar. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 21:51:38 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185573515
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:27 schreef K44S het volgende:
Misschien al gevraagd, geen zin om door 6 topics te struinen:

Als je een sport doet, wat doet dit syndroom tov je herstel?

Kan je ook "bij"slapen?

Wat voor invloed heeft het op je omgeving?
Ik ben niet boos. Ik sport al een tijdje niet meer, vroeger wel. Het gaf me tijdelijk wel een beetje een boost in het wakker zijn, maar doorgaans was ik de rest van de dag/avond/nacht dan ook geen fluit meer waard.

Ja, ik kan zeker bijslapen, en ik dank God op mijn blote knieen voor het concept weekend.

Het heeft niet zo gek veel invloed op mijn omgeving, gek genoeg. Ja, collega's weten dat ze me beter niet kunnen boeken voor 10 uur 's ochtends, maar verder... ik heb geen vrouw/vriendin/kind/enz. dus er is niet iemand die me in de ochtend heel erg mist verder.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 12 maart 2019 @ 22:01:13 #154
269689 crew  Viv
pi_185573786
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 09:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Als ze de hele week om 6 uur 's ochtends moeten werken, lukt 'op tijd naar bed gaan' vaak aan het eind van de week ineens wél.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 21:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, ik kan zeker bijslapen, en ik dank God op mijn blote knieen voor het concept weekend.
Toch nog een vraag. :) Lukt "op tijd" (laten we zeggen: voor middernacht) naar bed gaan (of eigenlijk: in slaap vallen) jou dan nog steeds niet als je eenmaal een flink slaaptekort hebt, en kun het dus alleen inhalen door langer door te slapen? Zo ja: is dit specifiek voor het uitgestelde slaapfasesyndroom, of heb je toevallig pech hiermee?

(Ik herken namelijk wel alles over het slaapritme als er geen verplichtingen zijn, maar met een flink slaaptekort kan ik wél eerder naar bed.)
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:01:50 #155
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_185573800
Goh, ik heb dus een uitgesteld slaapfasesyndroom.
Weer wat geleerd.

Ja, ook ik slaap beroerd. Al ben ik nog zo vertyft, in slaap vallen lukt me niet. Dus voor 4.00 slaap ik normaal gesproken ook niet.

En mijn vraag is: hoe kwam je aan die diagnose? Gesteld door een dokter? En, wat valt eraan te doen?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:06:31 #156
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_185575856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Ik heb eerlijkheidshalve ook wel eens cocaļne geprobeerd, maar dat lost het slaapprobleem niet op. En een paar uur stuiteren lost sowieso verdomd weinig op. Ik bereik overigens datzelfde stadium na een vijftal blikken red bull en die zijn net iets goedkoper (alleen nóg iets ongezonder).

Oh trouwens, wie me wel eens door moeilijke werkdagen heen slepen? Angerfist, Paul Elstak, Neophyte... het is een hel voor mijn collega's maar wat moet dat moet. En het helpt me écht (het is bijna niet voor te stellen) met focussen.
Je kan beter wiet nemen :o Cbd als we dan burgerlijk correct moeten zijn. Het helpt wel iets kwa helderheid en slapen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 18:15 schreef Chia het volgende:
[..]
En een kind dat op de basisschool niet kan slapen, want niet moe zal dat zelf niet per se benoemen als klacht, maar ouders ontgaat dat doorgaans toch niet helemaal. :P Dus die zouden zich dat wel herinneren lijkt me.
Niet iedereen heeft het als kind hoor. Soms ontwikkeld het zich pas later. Ik had het wel als kind en ja, mijn ouders hebben daar heel wat mee te stellen gehad. Als je kind van 8/9 altijd pas om 12 uur of 1 uur slaapt, dan heeft dat inpact. Overigens hebben ze het wel leren verdragen. Meestal door me zelf te laten bepalen en alleen maar te sturen en op te letten. Mijn ouders hebben zelfs nog hele tijd geholpen met biphasic slapen. Dat bleek niet echt een oplossing.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:47:56 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185576937
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 22:01 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]

[..]

Toch nog een vraag. :) Lukt "op tijd" (laten we zeggen: voor middernacht) naar bed gaan (of eigenlijk: in slaap vallen) jou dan nog steeds niet als je eenmaal een flink slaaptekort hebt, en kun het dus alleen inhalen door langer door te slapen? Zo ja: is dit specifiek voor het uitgestelde slaapfasesyndroom, of heb je toevallig pech hiermee?

(Ik herken namelijk wel alles over het slaapritme als er geen verplichtingen zijn, maar met een flink slaaptekort kan ik wél eerder naar bed.)
Ik kan zo lang uitslapen als ik wil, maar slapen voor half 4 lukt me vrijwel alleen als ik iets heel erg inspannends heb gedaan, of gewoon ontzettend veel gezopen heb. Ik heb me laten vertellen dat alcoholisme een veelvoorkomend iets is bij mensen met dezelfde symptomen, maar zo ver probeer ik het niet te laten komen. ;-)

Het is wel het meest vervelende aspect denk ik. Vrijdag is regelmatig een dag die ik alleen op karakter (en met bijbehorende vrimibo) door kom.

Er zijn wel meer mensen die niet voor hun bedtijd kunnen slapen, maar mensen met dit syndroom hebben dat vrijwel allemaal, zo schijnt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:49:37 #158
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_185576994
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]

Herkenbaar hoor :+ Maar in mijn tijd heette dat nog geen uitgestelde slaapfasesyndroom. Ik merk wel dat naarmate ik ouder word het nachtbraken minder wordt en het vroeg opstaan makkelijker. Dus met een beetje geluk zul je op latere leeftijd minder last ervaren. Het 9 tot 5 bestaan heb ik kunnen opgeven door voor mezelf te beginnen. Gemiddeld werk ik van 12:00 tot 20:00, maar als er veel werk verzet moet worden dan 10:00 tot 22:00. En soms ga ik langer door :@ En als ik elke dag 9:00 zou beginnen zou ik het minder lang volhouden op een dag. Dat uurtje maakt een groot verschil. Om maar te zwijgen om dagelijks 6:00 op te staan; als het moet sta ik dagelijks gedisciplineerd 6:00 op, maar de rest van de dag ben ik geen stuiver waard.
Maar dan ben je tenminste vroeg opgestaan aldus de mensen die zichzelf als harde werker zien.
Vroeg opstaan is volgens hen iets nobels op zich. Laat opstaan is pure luiheid en niet-productief. Dat er van 12:00 tot 20:00 uur evenveel uren zitten als van 8:00 tot 16:00 komt niet bij ze op |:(
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:52:17 #159
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185577074
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 22:01 schreef Kamelenteen het volgende:
Goh, ik heb dus een uitgesteld slaapfasesyndroom.
Weer wat geleerd.

Ja, ook ik slaap beroerd. Al ben ik nog zo vertyft, in slaap vallen lukt me niet. Dus voor 4.00 slaap ik normaal gesproken ook niet.

En mijn vraag is: hoe kwam je aan die diagnose? Gesteld door een dokter? En, wat valt eraan te doen?
Kijk, dit vind ik lastig te begrijpen. Als het je echt begint op te vallen en je voelt je continu compleet vernaaid, waarom zou je er dan niet mee naar een arts gaan? Het is niet alsof je de eerste bent...

Wat er aan te doen valt verschilt per mens en ook met de hevigheid. Het klinkt alsof je een redelijk heftige variant hebt (net als ik) en dan kijk je al gauw naar permanente medicatie of stricte slaaptijden als je dit echt wil verhelpen. Dan is het de afweging wat het je waard is. Lichtere varianten zijn vaak al gebaat bij licht- of chronotherapie (een week lang dagen maken van 26 uur tot je weer op een normaal schema zit, zogezegd).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:54:18 #160
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185577138
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 23:06 schreef V__L_N het volgende:
[..]

Je kan beter wiet nemen :o Cbd als we dan burgerlijk correct moeten zijn. Het helpt wel iets kwa helderheid en slapen.[..]

Niet iedereen heeft het als kind hoor. Soms ontwikkeld het zich pas later. Ik had het wel als kind en ja, mijn ouders hebben daar heel wat mee te stellen gehad. Als je kind van 8/9 altijd pas om 12 uur of 1 uur slaapt, dan heeft dat inpact. Overigens hebben ze het wel leren verdragen. Meestal door me zelf te laten bepalen en alleen maar te sturen en op te letten. Mijn ouders hebben zelfs nog hele tijd geholpen met biphasic slapen. Dat bleek niet echt een oplossing.
Wiet heeft me tot dusver vooral hoofdpijn en duizeligheid opgeleverd, eerlijk gezegd.

En ja, het kan inderdaad spontaan ontstaan tijdens het puberen (en zelfs daarna). Ik durf niet te zeggen hoe dat percentagegewijs zit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 23:58:47 #161
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185577256
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 23:49 schreef Puntenjager het volgende:
[..]

Maar dan ben je tenminste vroeg opgestaan aldus de mensen die zichzelf als harde werker zien.
Vroeg opstaan is volgens hen iets nobels op zich. Laat opstaan is pure luiheid en niet-productief. Dat er van 12:00 tot 20:00 uur evenveel uren zitten als van 8:00 tot 16:00 komt niet bij ze op |:(
Dit heb ik met sommige collega's, met name die ver weg wonen. Ik snap het gedeeltelijk ook. Ik woon 10 minuten van mijn werk en ik heb collega's die 2 uur moeten karren om er om 8 uur te zijn, gaan om half 5 richting huis en zijn dan soms net zo laat thuis als ik terwijl ik 2 uur later begin.

Dat zal vast frustrerend zijn, en ik vind het leuk en schattig dat ze denken langere dagen te maken. Ik nodig ze regelmatig uit een dagje met me mee te draaien. Weinig animo, tot dusver. :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:19:50 #162
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_185577626
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Kijk, dit vind ik lastig te begrijpen. Als het je echt begint op te vallen en je voelt je continu compleet vernaaid, waarom zou je er dan niet mee naar een arts gaan? Het is niet alsof je de eerste bent...

Wat er aan te doen valt verschilt per mens en ook met de hevigheid. Het klinkt alsof je een redelijk heftige variant hebt (net als ik) en dan kijk je al gauw naar permanente medicatie of stricte slaaptijden als je dit echt wil verhelpen. Dan is het de afweging wat het je waard is. Lichtere varianten zijn vaak al gebaat bij licht- of chronotherapie (een week lang dagen maken van 26 uur tot je weer op een normaal schema zit, zogezegd).
Dat laatste is dus zelfs een officiele therapie!? :D
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:26:56 #163
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185577749
quote:
2s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:19 schreef Puntenjager het volgende:
[..]

Dat laatste is dus zelfs een officiele therapie!? :D
Jup, het heeft dus ook een naam. Er zijn ook mensen voor wie het aantoonbaar werkt of heeft gewerkt. Maar ja, die week met verschoven dagen waar je je strikt aan dient te houden is wel een dingetje. Het klinkt eenvoudiger dan het is.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 13-03-2019 00:37:23 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:41:01 #164
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_185577937
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Jup, het heeft dus ook een naam. Er zijn ook mensen voor wie het aantoonbaar werkt of heeft gewerkt. Maar ja, die week met verschoven dagen waar je je strikt aan dient te houden is wel een dingetje. Het klinkt eenvoudiger dan het is.
Ik heb juist wel eens gelezen dat het gevaarlijk is omdat je je ritme er helemaal mee kan verneuken.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:44:24 #165
2651 svann
night-hawk
pi_185577980
Ik denk dat al de schermen en schermpjes van tegenwoordig van sommige avondmensen nachtmensen maakt.
Zonder zou ook wel erg saai zijn.
Maar door het interessante en amusante dingen opzoeken, houd je jezelf wel in een actieve modus natuurlijk.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:48:24 #166
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185578037
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:41 schreef Puntenjager het volgende:
[..]

Ik heb juist wel eens gelezen dat het gevaarlijk is omdat je je ritme er helemaal mee kan verneuken.
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. In alle eerlijkheid: als je standaardritme betekent dat je tussen 4 en 5 in de ochtend pas inslaapt, is het lastig om je heel veel zorgen te maken over het (geringe?) risico op een zwaarder verneukt ritme. 8)7
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 00:52:28 #167
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185578091
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:44 schreef svann het volgende:
Ik denk dat al de schermen en schermpjes van tegenwoordig van sommige avondmensen nachtmensen maakt.
Zonder zou ook wel erg saai zijn.
Maar door het interessante en amusante dingen opzoeken, houd je jezelf wel in een actieve modus natuurlijk.
Ik geloof best dat het aandeel van mensen dat moeite heeft met het loslaten van computer en telefoon inderdaad groot is. Hoe dat zich hiertoe verhoudt, durf ik niet te zeggen.

Wat ik wel weet is dat ik in de late (of juist vroege) uurtjes lang niet altijd behoefte heb aan een scherm. Ik heb wat dat betreft voldoende hobbies - misschien toch een positieve bijwerking van zoveel eenzame uurtjes. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 01:01:33 #168
2651 svann
night-hawk
pi_185578206
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 00:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik geloof best dat het aandeel van mensen dat moeite heeft met het loslaten van computer en telefoon inderdaad groot is. Hoe dat zich hiertoe verhoudt, durf ik niet te zeggen.

Wat ik wel weet is dat ik in de late (of juist vroege) uurtjes lang niet altijd behoefte heb aan een scherm. Ik heb wat dat betreft voldoende hobbies - misschien toch een positieve bijwerking van zoveel eenzame uurtjes. :)
Dat is inderdaad positief. :)

Ik ben toch benieuwd hoe een weekje kamperen (zonder stroom) je af zou gaan.
Zelf merk ik dat dat wel een paar uur scheelt.
Maar je moet er maar net van houden.

Welterusten straks.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  woensdag 13 maart 2019 @ 01:25:22 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185578427
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 01:01 schreef svann het volgende:
[..]

Dat is inderdaad positief. :)

Ik ben toch benieuwd hoe een weekje kamperen (zonder stroom) je af zou gaan.
Zelf merk ik dat dat wel een paar uur scheelt.
Maar je moet er maar net van houden.

Welterusten straks.
Tja, vakanties zijn altijd een beetje bijzonder voor me. Ik ben een enorme fan van 'dingen doen en zien' op vakantie, of het nu 2 weken Toscane is in een tentje of 6 weken Japan van hotel naar hotel. Je bent onderweg, je doet allerlei nieuwe ervaringen op, en daar hoort vanzelfsprekend bij dat je gewoon wat eerder kunt slapen. Wat eerder betekent bij mij doorgaans nog steeds niet dat ik om 22 uur plaatselijke tijd slaap, maar half 4 wordt daar al gauw half 2. En dat scheelt een slok op een borrel. Tel daarbij op dat het niet erg is om af en toe pas om 10 uur op te staan, en je hebt een prima recept voor een prima vakantie.

Of het ook zo blijft gaan als je van 6 weken een jaar sabbatical maakt, kan ik niet zeggen. Daar heb ik op het moment de financiele middelen ook niet direct voor. Het zou in ieder geval geen schade doen aan het imago van 'lamme tak'. _O-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185580237
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 23:06 schreef V__L_N het volgende:
[..]

Niet iedereen heeft het als kind hoor. Soms ontwikkeld het zich pas later. Ik had het wel als kind en ja, mijn ouders hebben daar heel wat mee te stellen gehad. Als je kind van 8/9 altijd pas om 12 uur of 1 uur slaapt, dan heeft dat inpact. Overigens hebben ze het wel leren verdragen. Meestal door me zelf te laten bepalen en alleen maar te sturen en op te letten. Mijn ouders hebben zelfs nog hele tijd geholpen met biphasic slapen. Dat bleek niet echt een oplossing.
Dat beweer ik ook niet. Alleen dat als het toen al aan de orde was ouders dat wel zouden opmerken, maar is een beetje offtopic verder.
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:48:52 #171
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_185580610
Serieuze vraag: zit dit niet gewoon tussen de oren?
CBD / melatonine een optie?
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:59:51 #172
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185580753
Is een slaapmasker niks voor je?

Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_185580768
Ben je van plan om te verhuizen naar een land waar je slaap ritme klopt? Of blijf je in nederland wonen?
nah
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:50:08 #174
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_185581484
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 23:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Kijk, dit vind ik lastig te begrijpen. Als het je echt begint op te vallen en je voelt je continu compleet vernaaid, waarom zou je er dan niet mee naar een arts gaan? Het is niet alsof je de eerste bent...

Wat er aan te doen valt verschilt per mens en ook met de hevigheid. Het klinkt alsof je een redelijk heftige variant hebt (net als ik) en dan kijk je al gauw naar permanente medicatie of stricte slaaptijden als je dit echt wil verhelpen. Dan is het de afweging wat het je waard is. Lichtere varianten zijn vaak al gebaat bij licht- of chronotherapie (een week lang dagen maken van 26 uur tot je weer op een normaal schema zit, zogezegd).
Nou, het is hier de enige reden geweest om destijds naar de huisarts te gaan. Weleens een pilletje gehad, maar dat hielp niet. onderzoek gehad met slaapkliniek, heeft ook niets opgeleverd.

vaste slaaptijden klinkt allemaal heel leuk, maar als ik om 24.00u mn nest inga en dag in dag uit bijv. tot 3.00u wakker lig om er om 7.30u weer uit te moeten dan kun je me wat mij betreft dat 'op vaste tijden naar bed' wel uitsluiten, want dat deed ik zeg maar allang ten tijde van de middelbare school.

Maar binnenkort gaan we weer een keertje langs de huisarts, vragen of er 10 jaar na de laatste keer weer eens wat onderzocht kan worden.
pi_185581794
wat mensen niet begrijpen is dat je prima om 22:00 naar bed kan gaan, maar je ligt dan gewoon wakker tot 03:00/04:00.

ikzelf ben helemaal gestopt met caffiėne.
geen pc meer aan na 19:00
en nog lig ik elke avond naar het plafond te staren.

mijn huisarts dacht vroeger dat het kwam door "piekeren"
maar ik heb eigenlijk niet zoveel zorgen buiten dat ik maar 3 a 4 uur slaap per nacht.

inmiddels heb ik het maar gewoon geaccepteerd dat ik zo weinig slaap en dan 1 dag in de week een "crash" dag heb.
op zo'n "crash" dag slaap ik dan opeens 12 a 14 uur aan 1 stuk door.
ik kan zo'n crash met een paar uur uitstellen mocht ik nog werk te verzetten hebben maar veel langer dan een halve dag niet.

wat het eigenlijk zo raar maakt is dat ik bv de avond voor een crash dag nog steeds niet kan slapen voor 03:00 a 04:00.

soms is het wel lastig omdat je nieuwe collega's bv weleens uit moet leggen waarom je er 1 dag in de week een beetje over vermoeid uit ziet.
mijn baas weet er echter van en heeft er totaal geen problemen mee, vooral ook omdat hij weet dat als er overgewerkt moet worden hij altijd bij mij terecht kan.
www.twitch.tv/kaykaysnl
  woensdag 13 maart 2019 @ 12:04:38 #176
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_185582907
ik slaap moeilijk door maar is dat dan dit syndroom? ik heb al verschillende slaaponderzoeken gehad en apneu.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_185587002
Je geeft meerdere keren aan dat je op vakantie wel een aantal uur eerder slaapt, omdat je dan wat actiever bent overdag. Daar zit dus een heel groot deel van je probleem. Velen brengen de dag tegenwoordig voornamelijk zittend door. Hierdoor word je fysiek niet echt moe met inslaapproblemen en een matige slaapkwaliteit tot gevolg.

Het is echt niet negatief bedoeld, maar het lijkt erop dat je nog lang niet alles hebt geprobeerd om je situatie te verbeteren. Wat je beschrijft is op zich niet eens zo bijzonder. Vele jongvolwassenen kampen tegenwoordig met gelijksoortige problemen, zij het in meerdere of mindere mate.

Weet je zeker dat je de wil hebt om echt iets aan je situatie te veranderen?

In het medische circuit heb je zo te lezen lang nog niet alle mogelijkheden uitgeput. Je geeft aan dat er over slaap eigenlijk nog te weinig bekend is en dat er van eensluidende adviezen te weinig sprake is. Echter is er ook heel veel over slaap dat we wél weten.

Als ik het goed begrijp heb je nog niet eens een polysomnografie (slaaponderzoek) laten doen. Ik kan je van harte aanbevelen om dat alsnog te gaan regelen. Zo'n onderzoek levert een schat aan waardevolle informatie op aan de hand waarvan een diagnose gesteld kan worden. Het syndroom dat je beschrijft bestaat overigens inderdaad wel (Vertraagde-slaapfasesyndroom) en het is zeker niet onmogelijk om er weer van af te komen.

Je beschreef ook iets dat leek op chronotherapie, maar heb je dat ook daadwerkelijk geprobeerd? Ook met 'sleep restriction therapy' valt veel winst te behalen, zeker als je slaap nu gefragmenteerd is of van slechte kwaliteit. Een andere hardcore-methode die je kunt overwegen is om van nu af aan altijd op een vast tijdstip (bijvoorbeeld om 7 uur) op te staan. Je hoeft niet direct vanaf het begin eerder naar bed te gaan. Als je dit regime namelijk volhoudt, word je na enige nachten vanzelf zo moe dat je veel eerder op de avond naar slaap zult verlangen. Hiermee bouw je steeds meer slaapdruk op, waardoor in slaap vallen veel gemakkelijk zal lukken. Houd dus constant vast aan het vaste tijdstip van opstaan, ook in het weekend. Je zult jezelf even door een zombie-periode van gigantische vermoeidheid moeten slaan. Dat zal veel moeite kosten, maar de kans op succes is absoluut aanwezig. Geef het niet te snel op, want het kan best enige weken duren voor je verbetering bespeurt. Zoek ook zeker eens op de term 'sleep homeostasis'.

Word daarnaast overdag fysiek een stuk actiever, al is het maar een lange wandeling of een fietstocht of iets dergelijks. Kijk wel uit dat je dit soort activiteiten niet te kort voor het slapen gaan onderneemt, want dan blijft inslapen lastig. Je lichaam moet voor het slapen gaan hoe dan ook even tot rust komen, het liefst minimaal een uur. Kijk zo'n 1,5 tot 2 uur voor het slapen gaan ook niet meer naar je tv, pc, laptop en telefoon. Ook die zullen, zoals bekend, het inslapen bemoeilijken, zelfs wanneer je gebruik maakt van blauw-lichtfilters. Ik raad je ook zeker aan om nog eens terug te gaan naar de neuroloog om een en ander te bespreken.
pi_185587227
Kan je voor dit syndroom een uitkering krijgen?

Als ik gezopen heb of tot 04:00 heb zitten gamen, dan heb ik vaak moeite om er om 06:30 uit te gaan.

Zou fijner zijn om een uitkering te krijgen.
pi_185587453
quote:
knip
ik heb hetzelfde als TS.
het probleem is niet moe zijn/jezelf moe maken.
ik slaap ongeveer 3 a 4 uur per nacht.
overdag werk ik minimaal 8 uur + 3x per week 1.5 uur sport.
ik ben de hele dag door moe.
de enige momenten dat ik niet moe ben is dus als ik de 'crash" dag gehad heb.
ik sta doordeweeks elke dag stipt om 06:15 op om naar werk te gaan dus aan regelmaat ligt het niet.
www.twitch.tv/kaykaysnl
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:41:18 #180
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587583
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:48 schreef dagobertE6 het volgende:
Serieuze vraag: zit dit niet gewoon tussen de oren?
CBD / melatonine een optie?
De grens tussen lichamelijk en geestelijk is qua slaap niet zo zwart-wit. Ik kan je niet vertellen wat de oorzaak bij mij is, maar ik weet wel dat mensen met een hoofdwond ook spontaan een slaapstoornis kunnen ontwikkelen.

Medicatie is een optie, maar niet eentje waar ik zelf heel vrolijk van werd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:42:27 #181
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587605
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:59 schreef klappernootopreis het volgende:
Is een slaapmasker niks voor je?

[ afbeelding ]
Een slaapmasker is vooral fijn als je last hebt dat je licht slaapt. Daarom zie je dit veel terug in vliegtuigen en zo. Ik slaap niet licht, maar vooral laat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185587652
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:35 schreef kaykaysnl het volgende:
[..]

ik heb hetzelfde als TS.
het probleem is niet moe zijn/jezelf moe maken.
ik slaap ongeveer 3 a 4 uur per nacht.
overdag werk ik minimaal 8 uur + 3x per week 1.5 uur sport.
ik ben de hele dag door moe.
de enige momenten dat ik niet moe ben is dus als ik de 'crash" dag gehad heb.
ik sta doordeweeks elke dag stipt om 06:15 op om naar werk te gaan dus aan regelmaat ligt het niet.
Maar TS geeft aan dat hij op vakantie als hij de hele dag actief is juist wel een aantal uren eerder in slaap valt. Jouw situatie lijkt dus anders dan die van TS.
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:44:05 #183
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587655
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:01 schreef aaradorn het volgende:
Ben je van plan om te verhuizen naar een land waar je slaap ritme klopt? Of blijf je in nederland wonen?
Ik heb geen plannen om te gaan emigreren. Een ander land lost het probleem ook niet op (misschien voor even) tenzij ik continu rondjes om de aarde ga vliegen. 8)7
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:45:46 #184
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587686
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:50 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]

Nou, het is hier de enige reden geweest om destijds naar de huisarts te gaan. Weleens een pilletje gehad, maar dat hielp niet. onderzoek gehad met slaapkliniek, heeft ook niets opgeleverd.

vaste slaaptijden klinkt allemaal heel leuk, maar als ik om 24.00u mn nest inga en dag in dag uit bijv. tot 3.00u wakker lig om er om 7.30u weer uit te moeten dan kun je me wat mij betreft dat 'op vaste tijden naar bed' wel uitsluiten, want dat deed ik zeg maar allang ten tijde van de middelbare school.

Maar binnenkort gaan we weer een keertje langs de huisarts, vragen of er 10 jaar na de laatste keer weer eens wat onderzocht kan worden.
Wat vaak beter werkt dan je bedtijd naar voren halen, is het naar achteren plaatsen dusdanig dat het weer 'klopt'. Dat lukt je niet ineens (tenzij je 45 uur wakker blijft) maar vereist een iets langere planning. Chronotherapie is de officiėle naam.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:52:01 #185
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587813
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:09 schreef kaykaysnl het volgende:
wat mensen niet begrijpen is dat je prima om 22:00 naar bed kan gaan, maar je ligt dan gewoon wakker tot 03:00/04:00.

ikzelf ben helemaal gestopt met caffiėne.
geen pc meer aan na 19:00
en nog lig ik elke avond naar het plafond te staren.

mijn huisarts dacht vroeger dat het kwam door "piekeren"
maar ik heb eigenlijk niet zoveel zorgen buiten dat ik maar 3 a 4 uur slaap per nacht.

inmiddels heb ik het maar gewoon geaccepteerd dat ik zo weinig slaap en dan 1 dag in de week een "crash" dag heb.
op zo'n "crash" dag slaap ik dan opeens 12 a 14 uur aan 1 stuk door.
ik kan zo'n crash met een paar uur uitstellen mocht ik nog werk te verzetten hebben maar veel langer dan een halve dag niet.

wat het eigenlijk zo raar maakt is dat ik bv de avond voor een crash dag nog steeds niet kan slapen voor 03:00 a 04:00.

soms is het wel lastig omdat je nieuwe collega's bv weleens uit moet leggen waarom je er 1 dag in de week een beetje over vermoeid uit ziet.
mijn baas weet er echter van en heeft er totaal geen problemen mee, vooral ook omdat hij weet dat als er overgewerkt moet worden hij altijd bij mij terecht kan.
Dit klinkt eng bekend. Ik ben op een gegeven moment ook maar gewoon gestopt met proberen. Die crashdagen zijn ook wel typisch ja, al moet ik eerlijk bekennen dat ik die wel degelijk uit kan stellen. Alleen worden het dan soms crashdagen van 16-20 uur. Over ongezond gesproken... :@
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 15:53:03 #186
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185587834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 12:04 schreef sararaats het volgende:
ik slaap moeilijk door maar is dat dan dit syndroom? ik heb al verschillende slaaponderzoeken gehad en apneu.
Ik slaap prima door, alleen niet prima in. Het klinkt inderdaad eerder als apneu, en dat is toch wel echt iets anders. Niet minder vervelend, maar daar weet ik echt heel weinig vanaf.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:20:03 #187
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185588436
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:14 schreef NY_Giant het volgende:
Je geeft meerdere keren aan dat je op vakantie wel een aantal uur eerder slaapt, omdat je dan wat actiever bent overdag. Daar zit dus een heel groot deel van je probleem. Velen brengen de dag tegenwoordig voornamelijk zittend door. Hierdoor word je fysiek niet echt moe met inslaapproblemen en een matige slaapkwaliteit tot gevolg.

Het is echt niet negatief bedoeld, maar het lijkt erop dat je nog lang niet alles hebt geprobeerd om je situatie te verbeteren. Wat je beschrijft is op zich niet eens zo bijzonder. Vele jongvolwassenen kampen tegenwoordig met gelijksoortige problemen, zij het in meerdere of mindere mate.

Weet je zeker dat je de wil hebt om echt iets aan je situatie te veranderen?

In het medische circuit heb je zo te lezen lang nog niet alle mogelijkheden uitgeput. Je geeft aan dat er over slaap eigenlijk nog te weinig bekend is en dat er van eensluidende adviezen te weinig sprake is. Echter is er ook heel veel over slaap dat we wél weten.

Als ik het goed begrijp heb je nog niet eens een polysomnografie (slaaponderzoek) laten doen. Ik kan je van harte aanbevelen om dat alsnog te gaan regelen. Zo'n onderzoek levert een schat aan waardevolle informatie op aan de hand waarvan een diagnose gesteld kan worden. Het syndroom dat je beschrijft bestaat overigens inderdaad wel (Vertraagde-slaapfasesyndroom) en het is zeker niet onmogelijk om er weer van af te komen.

Je beschreef ook iets dat leek op chronotherapie, maar heb je dat ook daadwerkelijk geprobeerd? Ook met 'sleep restriction therapy' valt veel winst te behalen, zeker als je slaap nu gefragmenteerd is of van slechte kwaliteit. Een andere hardcore-methode die je kunt overwegen is om van nu af aan altijd op een vast tijdstip (bijvoorbeeld om 7 uur) op te staan. Je hoeft niet direct vanaf het begin eerder naar bed te gaan. Als je dit regime namelijk volhoudt, word je na enige nachten vanzelf zo moe dat je veel eerder op de avond naar slaap zult verlangen. Hiermee bouw je steeds meer slaapdruk op, waardoor in slaap vallen veel gemakkelijk zal lukken. Houd dus constant vast aan het vaste tijdstip van opstaan, ook in het weekend. Je zult jezelf even door een zombie-periode van gigantische vermoeidheid moeten slaan. Dat zal veel moeite kosten, maar de kans op succes is absoluut aanwezig. Geef het niet te snel op, want het kan best enige weken duren voor je verbetering bespeurt. Zoek ook zeker eens op de term 'sleep homeostasis'.

Word daarnaast overdag fysiek een stuk actiever, al is het maar een lange wandeling of een fietstocht of iets dergelijks. Kijk wel uit dat je dit soort activiteiten niet te kort voor het slapen gaan onderneemt, want dan blijft inslapen lastig. Je lichaam moet voor het slapen gaan hoe dan ook even tot rust komen, het liefst minimaal een uur. Kijk zo'n 1,5 tot 2 uur voor het slapen gaan ook niet meer naar je tv, pc, laptop en telefoon. Ook die zullen, zoals bekend, het inslapen bemoeilijken, zelfs wanneer je gebruik maakt van blauw-lichtfilters. Ik raad je ook zeker aan om nog eens terug te gaan naar de neuroloog om een en ander te bespreken.
Allereerst dank voor je vele en overwegend goede adviezen.

Ik moet misschien wat ik zei over reizen enigszins nuanceren. Een steekproef van enkele weken in een ander land of andere tijdzone is totaal niet representatief. Het is bovendien leuk en fraai dat je op vakantie wandeltochten van een hele middag bergop kunt ondernemen en je daardoor eerder in slaap kunt vallen, maar op een reguliere dinsdag krijg ik het niet voor elkaar. De uren die ik zou hebben voor zo'n inspanning, bevinden zich op het moment dat je er het minst aan hebt: midden in de nacht.

Voor wat betreft het verbeteren van de situatie: natuurlijk zijn er behandelingen die werken. Ik heb bijvoorbeeld chronotherapie (ik was eerder de naam van de therapie even kwijt :@ ) wel geprobeerd en het werkt uitstekend. Ik moet er echter teveel voor opgeven en daardoor beschouw ik het niet als een goede oplossing voor mijn slaapgerelateerde issues. Veel is ook gericht op mensen met slechte slaapkwaliteit: dat is in mijn geval het probleem niet. Ik slaap prima, maar niet op een gebruikelijke tijd.

Je doet het voorkomen of ik klaag over slaapproblemen zonder mee te willen werken aan een oplossing. Laat ik nogmaals stellen: ik heb er mee leren leven, heb mijn leven verder prima op de rit en ben en voel me helemaal niet doodongelukkig of zielig. Ik zou het fijn vinden als er een oplossing komt die voor mij werkt. Voor de rest beschouw ik dit onderwerp als informatief in twee richtingen, en niet als plek om dagenlang alleen maar klachten te ventileren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:22:04 #188
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185588477
quote:
11s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kan je voor dit syndroom een uitkering krijgen?

Als ik gezopen heb of tot 04:00 heb zitten gamen, dan heb ik vaak moeite om er om 06:30 uit te gaan.

Zou fijner zijn om een uitkering te krijgen.
Geen idee. Ik voel me ook niet arbeidsongeschikt. Ik heb gewoon een prima baan, die me net gelukkig wat meer oplevert (zowel financieel als in mate van voldoening) dan een uitkering.

Verder vind ik de poging tot relateren wel grappig (en - vooruit - een klein beetje sneu misschien). :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:27:06 #189
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185588577
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:35 schreef kaykaysnl het volgende:
[..]

ik heb hetzelfde als TS.
het probleem is niet moe zijn/jezelf moe maken.
ik slaap ongeveer 3 a 4 uur per nacht.
overdag werk ik minimaal 8 uur + 3x per week 1.5 uur sport.
ik ben de hele dag door moe.
de enige momenten dat ik niet moe ben is dus als ik de 'crash" dag gehad heb.
ik sta doordeweeks elke dag stipt om 06:15 op om naar werk te gaan dus aan regelmaat ligt het niet.
De dag na de crashdag is bij mij meestal ook nog wel wat suf.

Regelmaat is niet per definitie goed, als het verkeerd op de dag valt. Dagelijks om 6 uur op staan zou gewoon binnen 2 weken niet meer uitvoerbaar zijn voor me. Op een gegeven punt heb ik gemerkt dat ik gewoon ook door 5 wekkers heen slaap - het begint dan ook meer op een coma te lijken en in alle eerlijkheid beangstigt me dat soms wel een beetje.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:30:25 #190
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185588642
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:43 schreef NY_Giant het volgende:
[..]

Maar TS geeft aan dat hij op vakantie als hij de hele dag actief is juist wel een aantal uren eerder in slaap valt. Jouw situatie lijkt dus anders dan die van TS.
Een aantal uren eerder betekent niet automatisch 'he daar is je oplossing'. Een bedtijd zoals de mijne is op een echt actieve doe-vakantie nog steeds veel te laat, ook al is die vroeger dan thuis. Wat ik op vakantie opbouw zit net zo goed aan de achterkant als aan de voorkant (al voelt die voorkant gewoon veel fijner aan).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185588651
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Voor wat betreft het verbeteren van de situatie: natuurlijk zijn er behandelingen die werken. Ik heb bijvoorbeeld chronotherapie (ik was eerder de naam van de therapie even kwijt :@ ) wel geprobeerd en het werkt uitstekend. Ik moet er echter teveel voor opgeven en daardoor beschouw ik het niet als een goede oplossing voor mijn slaapgerelateerde issues.
Duidelijk! Wel is het zo dat qua vaste slaaptijden vooral de tijd van opstaan belangrijk is. Als je een vaste tijd van opstaan hebt en behoudt, is het geen enorm probleem om af en toe een avond wat later naar bed te gaan. En aangezien je met je huidige slaappatroon overleeft, zal dat ook wel lukken met af en toe een wat kortere nacht tijdens een eventueel nieuw slaappatroon.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Een aantal uren eerder betekent niet automatisch 'he daar is je oplossing'. Een bedtijd zoals de mijne is op een echt actieve doe-vakantie nog steeds veel te laat, ook al is die vroeger dan thuis. Wat ik op vakantie opbouw zit net zo goed aan de achterkant als aan de voorkant (al voelt die voorkant gewoon veel fijner aan).
Dat klopt uiteraard, al zal dat deels ook te wijten zijn aan je slaappatroon zoals dat thuis is. Zo'n patroon is nu eenmaal niet binnen enkele dagen volledig om te draaien. Ook niet door een zeer actieve vakantie. Maar ik snap dat je thuis niet de mogelijkheid hebt om even actief te zijn als op een vakantie, dus de definitieve oplossing zal dat inderdaad zeker niet zijn. Het kan wellicht wel een stap de goede richting op zijn.

[ Bericht 32% gewijzigd door NY_Giant op 13-03-2019 16:43:10 ]
  woensdag 13 maart 2019 @ 16:35:33 #192
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185588750
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:30 schreef NY_Giant het volgende:
[..]

Duidelijk! Wel is het zo dat qua vaste slaaptijden vooral de tijd van opstaan belangrijk is. Als je een vaste tijd van opstaan hebt en behoudt, is het geen enorm probleem om af en toe een avond wat later naar bed te gaan. En aangezien je met je huidige slaappatroon overleeft, zal dat ook wel lukken met af en toe een wat kortere nacht tijdens een eventueel nieuw slaappatroon.
Dat durf ik wel te ontkrachten. Ik kan zo vroeg of zo laat als ik wil opstaan, mijn inslaaptijd staat (vrijwel) vast. Al sta ik iedere nacht een uur na inslapen op, de dag daarna slaap ik er niet eerder van in. Zodra ik dus naar achteren schuif met mijn inslaaptijd, ben ik insta-fucked, zogezegd. Dus dat betekent dat ik - als ik langer wil slapen - nooit laat mag opblijven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185589002
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Dat durf ik wel te ontkrachten. Ik kan zo vroeg of zo laat als ik wil opstaan, mijn inslaaptijd staat (vrijwel) vast. Al sta ik iedere nacht een uur na inslapen op, de dag daarna slaap ik er niet eerder van in. Zodra ik dus naar achteren schuif met mijn inslaaptijd, ben ik insta-fucked, zogezegd. Dus dat betekent dat ik - als ik langer wil slapen - nooit laat mag opblijven.
Ik kan me voorstellen dat dat verre van ideaal is inderdaad! De oplossing is er dus wel zoals je hier stelt:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]

Voor wat betreft het verbeteren van de situatie: natuurlijk zijn er behandelingen die werken. Ik heb bijvoorbeeld chronotherapie [...] wel geprobeerd en het werkt uitstekend. Ik moet er echter teveel voor opgeven en daardoor beschouw ik het niet als een goede oplossing voor mijn slaapgerelateerde issues.
Maar de voordelen van zo'n vast slaappatroon wegen voor jou niet op tegen de nadelen. En dat is uiteraard een keuze die alleen jij kunt maken.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:02:47 #194
386633 Adnap
I love Life !
pi_185594793
Had een leerling met dit probleem...echt drama voor de leerling en de ouders. School was geen optie en de leerling is dan ook vroegtijdig schoolverlater geworden helaas.

Sterkte en ik hoop dat jij de kracht vind om er mee om te blijven gaan.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:07:06 #195
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_185594920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:02 schreef Adnap het volgende:
Had een leerling met dit probleem...echt drama voor de leerling en de ouders. School was geen optie en de leerling is dan ook vroegtijdig schoolverlater geworden helaas.

Sterkte en ik hoop dat jij de kracht vind om er mee om te blijven gaan.
Ik vind het toch onbegrijpelijk dat schoolverlaten dan de enige optie was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:13:48 #196
386633 Adnap
I love Life !
pi_185595096
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:07 schreef livelink het volgende:
[..]

Ik vind het toch onbegrijpelijk dat schoolverlaten dan de enige optie was.
Er is echt alles uit de kast gehaald, maar dat ritme was zodanig dat het niet in te passen was met school. Geloof me de leerling heeft alle therapieėn gehad die te verzinnen waren.
Het ritme was nog iets heftiger dan wat hier weer gegeven is, viel pas om 07.30 in slaap. tot een uur of 3. Alsof de leerling permanent nachtdiensten had zeg maar.
In de tijd dat er aan het ritme gewerkt werd met achteruit zetten (dat wat TS hier ook benoemd) zelfs thuis geweest om toetsen af te nemen, Echt alles geprobeerd maar niets werkte tot grote wanhoop van de leerling en ouders De slaapkliniek waar de leerling liep wist het ook niet meer.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:16:52 #197
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_185595172
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:13 schreef Adnap het volgende:
[..]

Er is echt alles uit de kast gehaald, maar dat ritme was zodanig dat het niet in te passen was met school. Geloof me de leerling heeft alle therapieėn gehad die te verzinnen waren.
Het ritme was nog iets heftiger dan wat hier weer gegeven is, viel pas om 07.30 in slaap. tot een uur of 3. Alsof de leerling permanent nachtdiensten had zeg maar.
In de tijd dat er aan het ritme gewerkt werd met achteruit zetten (dat wat TS hier ook benoemd) zelfs thuis geweest om toetsen af te nemen, Echt alles geprobeerd maar niets werkte tot grote wanhoop van de leerling en ouders De slaapkliniek waar de leerling liep wist het ook niet meer.
Dat is dan wel heel heftig, ja.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 13 maart 2019 @ 21:18:58 #198
386633 Adnap
I love Life !
pi_185595235
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:16 schreef livelink het volgende:
[..]

Dat is dan wel heel heftig, ja.
Absoluut en wie mij een beetje kent weet dat ik niet snel opgeef, maar ik moest hier toch echt samen met de andere mensen in constateren dat dit echt echt niet werkte. De leerling viel ook gewoon in slaap als ze wel op school was, en dan niet een beetje in slaap maar echt diep diep in slaap.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_185598118
Holy shit, dit is zo herkenbaar :D Het is dat mijn werkgever het niet zo fijn zou vinden, maar anders had ik gewoon steevast tussen minimaal 11 en 19-20 op mijn werk gezeten.
Mijn geest is ook het meest helder rond negen uur 's avonds, dat was tijdens mijn studie ook de beste tijd om eens lekker in de tentamenstof te duiken, en dan ging ik ook gerust tot 2 ą 3 uur door. Ik ben een typische 'night owl', en met night bedoel ik dan nacht, niet avond.

Ik vind het echt bizar dat mensen om 7 uur 's ochtends fit naast hun bed kunnen staan, zonder uitzondering ben ik de rest van die dag een zombie als ik om die tijd moet opstaan.

Wekkers slaap ik allemaal doorheen, dat werkt niet.
pi_185598409
Ik zag een vraag erover wat je toekomst zou zijn met betrekking tot een gezin. Dus hoe je het zou doen als je een gezin had. Maar kan de vraag niet terugvinden en zie het antwoord ook niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')