abonnement Unibet Coolblue
pi_185091562
Hoi allemaal,

Momenteel heb ik het concentratievermogen van een theelepeltjes. Het is al weken zo dat ik elke vijf minuten van bezigheid wissel en ik nergens lang de focus op kan houden. Het maakt niet uit of ik nu met een hobby bezig ben of achter de PC een serie kijk, lees of wat dan ook. En dit is erg frustrerend en maakt me erg onrustig.

Graag wil ik leren me langer te concentreren op een bezigheid, zodat ik meer rust in mijn hoofd vind (of meer rust vinden, zodat ik me beter kan concentreren. Ik weet niet wat er eerder was, de kip of het ei). Heeft iemand hier tips voor? Het is niet zo dat ik echt bezig van mezelf moet zijn, maar ik wil gewoon meer rust in mijn leven creëren, me echt even ontspannen achter een activiteit.

Alvast bedankt voor de tips!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185091657
Is er iets veranderd?
pi_185091948
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 20:35 schreef Cockwhale het volgende:
Is er iets veranderd?
Er is vrij veel veranderd in mijn leven (stoppen met studie, andere behandelaar (waarmee ik dit ook ga bespreken) en er komen nog wat spannende dingen aan (uitkering regelen, dagbesteding etc). Alleen ik ben wel gewend om onder druk te staan, dus ik denk niet dat het daaraan ligt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 18 februari 2019 @ 20:50:00 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185092142
Wat zou er gebeuren als je 8 minuten zou proberen stil te zitten...?
pi_185092504
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 20:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat zou er gebeuren als je 8 minuten zou proberen stil te zitten...?
Oh het is niet dat ik het niet "durf" oid, alleen ik zou er bewust een wekker voor moeten zetten en mezelf dwingen te blijven doen wat ik doe. En dat zal waarschijnlijk even onrust veroorzaken, maar dat is niet erg. Alleen het moet geen moetje worden, onwille de onrust in mijn hoofd. Anders komt er zo'n druk op, onder het motto van falen enz.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 18 februari 2019 @ 21:27:44 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185093166
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oh het is niet dat ik het niet "durf" oid, alleen ik zou er bewust een wekker voor moeten zetten en mezelf dwingen te blijven doen wat ik doe. En dat zal waarschijnlijk even onrust veroorzaken, maar dat is niet erg. Alleen het moet geen moetje worden, onwille de onrust in mijn hoofd. Anders komt er zo'n druk op, onder het motto van falen enz.
Oh maar het is geen kwestie van wel of niet durven. Enkel om te kijken welk gevoel je steeds vóór wilt zijn. Omdat je na een paar minuten weer ‘wegloopt’, snap je? :)
pi_185093328
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Oh maar het is geen kwestie van wel of niet durven. Enkel om te kijken welk gevoel je steeds vóór wilt zijn. Omdat je na een paar minuten weer ‘wegloopt’, snap je? :)
Dat is wel een goede! Morgen zet ik eens een timer, zien wat mijn hoofd doet. Ik begreep je verkeerd, excuus
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Moderator maandag 18 februari 2019 @ 21:36:22 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_185093468
liedje zingen in je hoofd en een doelen stellen met beloning (dus half uur werken = kopje koffie)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 18 februari 2019 @ 21:51:50 #9
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_185093939
Adhd/add?

De rust pakken en even rustig ademen werkt echt. Ik ben ook altijd druk, maar pak dan die 30 seconden ademhaling. Focus, ok. Go.

Misschien dat meditatie je kan helpen, het heeft mijn leven iig veranderd in positieve zin. Laat je hoofd ff uitrazen. Dat het niet 'lukt' is dat een teken dat het wel lukt. Je hoofd raast maar door, dat is normaal. En meditatieve rust moet je niet nastreven. Als 8 minuten te lang is, doe dan 3 minuten, 4 etc. Dat gaat steeds makkelijker.
:')
pi_185094060
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Adhd/add?

De rust pakken en even rustig ademen werkt echt. Ik ben ook altijd druk, maar pak dan die 30 seconden ademhaling. Focus, ok. Go.

Misschien dat meditatie je kan helpen, het heeft mijn leven iig veranderd in positieve zin. Laat je hoofd ff uitrazen. Dat het niet 'lukt' is dat een teken dat het wel lukt. Je hoofd raast maar door, dat is normaal. En meditatieve rust moet je niet nastreven. Als 8 minuten te lang is, doe dan 3 minuten, 4 etc. Dat gaat steeds makkelijker.
Ik heb geen ADHD of ADD, Ik ben uitgebreid door de psychiatrische mangel gehaald en ik heb zeker niet die klachten :)

Eventjes een adempauze is wel een goede. Even een paar keer diep ademhalen! ik ga hem proberen

En inderdaad, langzaam uitbouwen. Alleen ik wil niet teveel dwang, anders wordt het obsessie nummer zoveel voor me en dat is niet goed.

Meditatie heb ik geprobeerd, alleen daar krijg ik voornamelijke enorme huilbuien en angstaanvallen van
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185094081
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:36 schreef sp3c het volgende:
liedje zingen in je hoofd en een doelen stellen met beloning (dus half uur werken = kopje koffie)
Ik werk niet ;) en muziek werkt inderdaad wel. Nu moet ik minimaal een liedje bezig zijn, maar dat kunnen er natuurlijk meer worden
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 18 februari 2019 @ 21:58:29 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185094145
Luisterboeken?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 18 februari 2019 @ 22:00:52 #13
422502 Mr.Heisenberg
I'am the danger!
pi_185094203
Ga je wel naar buiten? Zit je voornamelijk veel en dan met name achter de computer?
Spreek met vrienden af, ga sporten, elke dag een rondje lopen door de buurt.
Heb je genoeg slaap, ga je op tijd naar bed?
pi_185094235
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:58 schreef Lienekien het volgende:
Luisterboeken?
Hm... dat is wel een goede! Helemaal niet aan gedacht.
Ik luister wel naar een podcast (Potterless), want die vergt weinig concentratie en heeft een onderwerp wat ik leuk vind en elk moment kan afbreken.
Misschien kan ik opzoek gaan naar wat kinderluisterboeken of detectives (niks ten nadele van beide categorieën) oid, zodat ik wel het verhaal kan volgen terwijl ik bezig ben
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185094313
Er is maar een oplossing

Rust
rust
rust
en nog eens
rust

ga er een weekje tussenuit, dat doet wonderen. Ga twee dagen naar een waddeneiland, kom thuis en koop leuk boodschappen waarmee je lekker gaat koken en genieten.

Niets aan je hoofd maakt je een totaal ander mens.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_185094337
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:00 schreef Mr.Heisenberg het volgende:
Ga je wel naar buiten? Zit je voornamelijk veel en dan met name achter de computer?
Spreek met vrienden af, ga sporten, elke dag een rondje lopen door de buurt.
Heb je genoeg slaap, ga je op tijd naar bed?
Sporten gaat even niet ivm de eetstoornis. Buiten kom ik wel bijna elke dag (alleen in het weekend mag ik binnen blijven van mezelf). En ik zit veel achter de PC, maar meer achter knutselwerkjes. PC is voornamelijk actief in de avond, overdag heb ik hem voornamelijk voor muziek aan en na elke knutselronde ga ik even achter de PC (maar dat is ook nog geen vijf minuten, even snel social media checken).

Vrienden zie ik een paar keer per week, ik ga bijna elke week wel naar een lezing over het een of ander, ik zit bij verenigingen... dus ik kom wel actief onder de mensen.

Op tijd naar bed ga ik, ik heb vaste en voldoende slaapuren. Dus dat zit wel goed :)

Edit: Hierdoor besef ik hoeveel tijd ik achter het beeldscherm verdoe, ik ga vanaf nu eerst elke dag een half uur zonder scherm inplannen. Daarna half uur per dagdeel en daarna steeds langer per dagdeel geen PC, totdat ik er maar een half uur per ochtend & avond erachter zit. En series voortaan enkel in de avond

[ Bericht 10% gewijzigd door ChildoftheStars op 18-02-2019 22:15:08 ]
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 18 februari 2019 @ 22:17:48 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185094595
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Hm... dat is wel een goede! Helemaal niet aan gedacht.
Ik luister wel naar een podcast (Potterless), want die vergt weinig concentratie en heeft een onderwerp wat ik leuk vind en elk moment kan afbreken.
Misschien kan ik opzoek gaan naar wat kinderluisterboeken of detectives (niks ten nadele van beide categorieën) oid, zodat ik wel het verhaal kan volgen terwijl ik bezig ben
Als het verhaal interessant genoeg is, blijf je misschien ook langer met je sok of je kabouter bezig. Zo niet, ook geen punt. Je kunt ook even gaan opruimen, of een schoonmaakklusje doen en intussen verder luisteren.

Bij mij leidt het in ieder geval af van de piekermodus.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185094674
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als het verhaal interessant genoeg is, blijf je misschien ook langer met je sok of je kabouter bezig. Zo niet, ook geen punt. Je kunt ook even gaan opruimen, of een schoonmaakklusje doen en intussen verder luisteren.

Bij mij leidt het in ieder geval af van de piekermodus.
Ik vind het echt een geweldige tip. Ik heb even een lijstje met podcasts gemaakt die me aanspreken op spotify (financieel argument), en dan inderdaad luisteren en klungelen. Dat gaat me vast helpen!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 18 februari 2019 @ 22:24:07 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185094738
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:20 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik vind het echt een geweldige tip. Ik heb even een lijstje met podcasts gemaakt die me aanspreken op spotify (financieel argument), en dan inderdaad luisteren en klungelen. Dat gaat me vast helpen!
De VPRO heeft een aardig archief aan marathoninterviews. Er is een podcastserie van ‘de man met de microfoon’, die is ook leuk. En via de app van de bibliotheek kun je luisterboeken beluisteren, ook als je geen lid bent (leden hebben iets meer keuze).
The love you take is equal to the love you make.
pi_185094860
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De VPRO heeft een aardig archief aan marathoninterviews. Er is een podcastserie van ‘de man met de microfoon’, die is ook leuk. En via de app van de bibliotheek kun je luisterboeken beluisteren, ook als je geen lid bent (leden hebben iets meer keuze).
Dank je wel!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185094922
Qua concentratie maak ik af en toe gebruik van de pomodorotechniek. Dan geef je jezelf één specifieke taak voor 25 minuten en dan mag je alleen daar mee bezig zijn. Na 25 minuten stop je, ongeacht of het af is of niet, en neem je 5 minuten pauze (eventueel combineren met mediteerdingen?). Daarna weer 25 minuten een andere taak, 5 minuten pauze, etc. etc.

Dit alles time je met een kookwekker of timer. Na 4 ‘pomodori’ neem je een langere pauze.

Het werkt niet altijd hoor, maar als ik weer eens leip van mezelf word dat ik 10.000 dingen tegelijk doe behalve wat ik eigenlijk zou moeten doen, helpt dit me regelmatig om de boel weer op de rails te krijgen.
pi_185095009
Ga eens wandelen in het bos
pi_185095194
Wel een bos dat je leuk vindt. Of als je de duinen leuker vindt bijvoorbeeld kan dat ook
pi_185096478
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:34 schreef itchycoo het volgende:
Qua concentratie maak ik af en toe gebruik van de pomodorotechniek. Dan geef je jezelf één specifieke taak voor 25 minuten en dan mag je alleen daar mee bezig zijn. Na 25 minuten stop je, ongeacht of het af is of niet, en neem je 5 minuten pauze (eventueel combineren met mediteerdingen?). Daarna weer 25 minuten een andere taak, 5 minuten pauze, etc. etc.

Dit alles time je met een kookwekker of timer. Na 4 ‘pomodori’ neem je een langere pauze.

Het werkt niet altijd hoor, maar als ik weer eens leip van mezelf word dat ik 10.000 dingen tegelijk doe behalve wat ik eigenlijk zou moeten doen, helpt dit me regelmatig om de boel weer op de rails te krijgen.
Oeh! Die ga ik proberen!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185096506
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:39 schreef HetDonkertAan het volgende:
Ga eens wandelen in het bos
Ik ga de natuur wel in (meer het boerenland), want echt bos en duin heb je hier niet. Maar wandelen is inderdaad heerlijk
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185097750
Multitasken werkt in ieder geval niet voor je concentratie. Je gaat dingen er niet beter/sneller door doen en je hersenen moeten elke keer weer schakelen en hebben tijd nodig om er weer in te komen. Dat geldt ook voor als je even op je telefoon kijkt.

Die Pomedori-techniek gebruik ik sindskort ook en dat werkt wel goed. Dus echt 25 minuten iets doen, dan 5 minuten pauze en dan weer verder of iets anders gaan doen. Dit kun je ook gewoon plannen in je bujo. Bijv 25 min knutselen, 25 min serie kijken (of 2x 25 min als aflevering langer is), 25 min opruimen/schoonmaken, 25 min lezen. Dat je ook een beetje afwisseling hebt tussen actievere en minder actieve dingen. En tussendoor niet op mn telefoon kijken, maar daar dus ook gezette tijden voor vaststellen. Merkte dat ik anders als ik aan het lezen was nog om de paar bladzijden ff mn telefoon checkte.

Meditatie is ook goed, en daarbij gaat het niet om je hoofd leeg te maken, maar om je gedachten te observeren zonder erin mee te gaan, erover te oordelen en je erdoor mee te laten slepen. Elke keer als je merkt dat je gedachten afdwalen keer je weer terug naar bijvoorbeeld je ademhaling of lichaam zoals bij de bodyscan. En misschien dat yoga-oefeningen wel kunnen?

Luisterboeken en podcasts luister ik vooral voor ik ga slapen of als ik 's nachts wakker lig. Dat helpt om uit de piekermodus te blijven en zo kom ik iig wel een beetje tot rust. Maar je kunt ze idd ook aanzetten als je aan het knutselen bent. Je hebt ook veel podcasts over tv-programma's, zo volg ik er nu een aantal over Wie is de mol?

[ Bericht 2% gewijzigd door _Hestia_ op 19-02-2019 06:32:06 ]
pi_185097958
Bedankt voor de tips @_Hestia_
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185097964
Ik heb een plan voor morgen geschreven over die Pomedori-techniek. Voor in de ochtend en middag. De avond is om bij te komen, dus dan niet. Ik ben benieuwd of het gaat werken.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  dinsdag 19 februari 2019 @ 07:19:24 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_185097980
Meditatie?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_185099672
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 07:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb een plan voor morgen geschreven over die Pomedori-techniek. Voor in de ochtend en middag. De avond is om bij te komen, dus dan niet. Ik ben benieuwd of het gaat werken.
Ik ben benieuwd, succes ^O^
En geef het ook weer even de tijd he ;)
pi_185102428
Ik heb met mijn psych over de concentratie gehad. Zij denkt dat het komt doordat de schizofrenie een beetje opspeelt en door het slechte slapen momenteel.
Verder inderdaad het rustig uitbouwen, en inderdaad even schema's maken. Zowel G-schema's als planningen.

Dus morgen probeer ik via die methode (vijfentwintig minuten bezig, vijf minuten pauze) te werken. Alleen dan moet ik minder moe zijn dan nu.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185102822
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

Dus morgen probeer ik via die methode (vijfentwintig minuten bezig, vijf minuten pauze) te werken.
Wat vind je psych hier van?
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:23:45 #33
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185102847
Is je bloed wel eens geprikt op tekorten? Zeker gezien je het hebt over een eetstoornis?
Hier hielp vitamine B12 harstikke goed. Tegenwoordig slik ik B-complex aangezien de rest ook wel verstoord kan zijn.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_185102977
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:22 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Wat vind je psych hier van?
Die vindt het een goed idee, mits ik het accepteer als het niet lukt en mezelf niet forceer. Dus gewoon experimenteren. En het is een mits ik goed (uit)geslapen heb

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:23 schreef Elpis het volgende:
Is je bloed wel eens geprikt op tekorten? Zeker gezien je het hebt over een eetstoornis?
Hier hielp vitamine B12 harstikke goed. Tegenwoordig slik ik B-complex aangezien de rest ook wel verstoord kan zijn.
Ik slik B-complex bij en heb pas bloed geprikt. Ik ben in orde :) het is inderdaad een belangrijke
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  dinsdag 19 februari 2019 @ 15:19:33 #35
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185105890
O+ —-> voor Child.
pi_185107538
Je wisselt omdat je wordt afgeleid en geen structuur kent of ziet in hetgeen je wilt doen. Je zult jezelf echt bewust aan moeten leren om 1 taak tegelijk te doen en je je niet laat afleiden. Dit geldt voor zowel voor de rustperiode als tijdens de productieve periode.

Stel prioriteiten en maak een takenlijstje voor de dag. Dat zorgt voor de focus. Als je dat moeilijk vindt, koppel je er een beloning aan vast zodra de hele takenlijst is afgevinkt.

En alle afleidingen (bijv. social media incl. Fok!), die opspelen tijdens deze taken, eruit slopen. Ik leg m'n mobiel altijd weg bij het schoonmaken en koken bijvoorbeeld.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 17:11:44 #37
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_185108064
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb met mijn psych over de concentratie gehad. Zij denkt dat het komt doordat de schizofrenie een beetje opspeelt en door het slechte slapen momenteel.
Verder inderdaad het rustig uitbouwen, en inderdaad even schema's maken. Zowel G-schema's als planningen.

Dus morgen probeer ik via die methode (vijfentwintig minuten bezig, vijf minuten pauze) te werken. Alleen dan moet ik minder moe zijn dan nu.
Misschien beginnen met 10 minuten? Je max is nu 5 minuten met een ding bezig zijn. Dan is 10 minuten al een verdubbeling. Kleine stapjes.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_185108204
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 15:19 schreef Boca_Raton het volgende:
O+ —-> voor Child.
*;

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 16:43 schreef Justinn het volgende:
Je wisselt omdat je wordt afgeleid en geen structuur kent of ziet in hetgeen je wilt doen. Je zult jezelf echt bewust aan moeten leren om 1 taak tegelijk te doen en je je niet laat afleiden. Dit geldt voor zowel voor de rustperiode als tijdens de productieve periode.

Stel prioriteiten en maak een takenlijstje voor de dag. Dat zorgt voor de focus. Als je dat moeilijk vindt, koppel je er een beloning aan vast zodra de hele takenlijst is afgevinkt.

En alle afleidingen (bijv. social media incl. Fok!), die opspelen tijdens deze taken, eruit slopen. Ik leg m'n mobiel altijd weg bij het schoonmaken en koken bijvoorbeeld.
Je hebt gelijk inderdaad... structuur is heel moeilijk voor me. Ik maak voor elk dagdeel een lijstje met wat ik wil gaan doen en kleur dan het hokje in als ik het gedaan heb. Voor morgen heb ik er tijden aan gekoppeld, Hopelijk helpt dat me een beetje. Belonen is niet nodig, het is vooral rust vinden

Mobiel ligt idd niet op mijn knutseltafel, het is echt mijn laptop die afleid, alleen ik loop er wel telkens heen. Maar goed... met een goede podcast en een leuke bezigheid, wekkertje erbij.. moet het wel lukken, hoop ik.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:11 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Misschien beginnen met 10 minuten? Je max is nu 5 minuten met een ding bezig zijn. Dan is 10 minuten al een verdubbeling. Kleine stapjes.
Daar heb je gelijk in. Dan werk ik een succeservaring wel in de hand, dat is fijner. Ik ga even mijn lijst voor morgen realistischer maken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185108513
Oké, plan voor morgen: Elk half uur 1 activiteit, waarbij ik tien minuten bezig ben met de activiteit, mezelf vijf minuten geef om op te ruimen en te plakken en een kwartier waarop ik een beetje heen en weer rommel en mijn energie eruit waggel door mijn huis. Gestructureerd chaotisch. Het is denk ik teveel gevraagd als ik direct de hele dag van mezelf verwacht netjes met iets bezig te zijn. Dus eerst elk half uur tien minuten en vijf minuten opruimen/pakken. Dus een kwartier echt bezig en een kwartier rommelen. En dan bouw ik het echt bezig zijn een beetje uit, dus over een week oid, als dit goed lukt, maak ik een kwartier bezig en tien minuten rommelen etc.

Ook heb ik ondanks dat dit schema erg losjes is, pauzes ingepland.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185108869
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:33 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oké, plan voor morgen: Elk half uur 1 activiteit, waarbij ik tien minuten bezig ben met de activiteit, mezelf vijf minuten geef om op te ruimen en te plakken en een kwartier waarop ik een beetje heen en weer rommel en mijn energie eruit waggel door mijn huis. Gestructureerd chaotisch. Het is denk ik teveel gevraagd als ik direct de hele dag van mezelf verwacht netjes met iets bezig te zijn. Dus eerst elk half uur tien minuten en vijf minuten opruimen/pakken. Dus een kwartier echt bezig en een kwartier rommelen. En dan bouw ik het echt bezig zijn een beetje uit, dus over een week oid, als dit goed lukt, maak ik een kwartier bezig en tien minuten rommelen etc.

Ook heb ik ondanks dat dit schema erg losjes is, pauzes ingepland.
Dit klinkt idd wel realistisch. En als het nog niet werkt kun je het altijd weer aanpassen, het hoeft niet meteen voor de rest van je leven zo ;) Succes :*
pi_185119742
Oké, die planning; leuk opgeschreven, maar werkt niet. Ik raak er gestrest van (een timer die afgaat, door moeten gaan of moeten stoppen. neh).
Wat wel lijkt te werken zijn podcasts. Niet dat ik ineens een normale spanningsboog heb, maar ik ben wel veel langer met een ding bezig :) Dus daar vanuit maar iets verzinnen om het op te bouwen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185126251
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 09:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oké, die planning; leuk opgeschreven, maar werkt niet. Ik raak er gestrest van (een timer die afgaat, door moeten gaan of moeten stoppen. neh).
Wat wel lijkt te werken zijn podcasts. Niet dat ik ineens een normale spanningsboog heb, maar ik ben wel veel langer met een ding bezig :) Dus daar vanuit maar iets verzinnen om het op te bouwen
Fijn dat je zo snel naar jezelf luisterde en de rest van de dag rustiger aan kan doen :)
Klinkt als een geslaagde dag.
pi_185126286
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 14:54 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Fijn dat je zo snel naar jezelf luisterde en de rest van de dag rustiger aan kan doen :)
Klinkt als een geslaagde dag.
Ja, het voelt echt goed. Al ben ik nu moe, omdat ik juist te actief was. Maar goed, daar bestaat Neflix voor. Ik heb van 8:30 tot een half uur geleden (14:30) aan een stuk door bezig geweest met knutselen en wandelen en huishouden. Mijn batterij is leeg. Dat ken ik trouwens van mezelf, in de middag ben ik nooit wat waard. Dus morgen probeer ik meer te spreiden
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185137801
Misschien kun je ook proberen je bewust te worden van de prikkels die ertoe leiden dat je iets anders gaat doen dan waar je mee bezig bent. Een aantal voorbeelden zouden kunnen zijn:

- Als je aan het knutselen bent en je hoort het geluid van een nieuw berichtje op je telefoondus pak je direct je telefoon om het te lezen
- Je hoort iets in een podcast en gaat meteen googlen wat dat is, ook al was je eigenlijk iets anders aan het doen.
- Er lukt even iets wat minder goed, je probeert iets te maken maar het gaat fout. Daarom ga je maar iets te eten pakken.

Dit zijn voorbeelden, ik zeg niet dat ze op jou van toepassing hoeven zijn. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als je herkent waarom je vaak van activiteit wisselt, dan kun je er ook voor kiezen om de impulsen te negeren. Dat kost wel wat moeite, omdat je dit soort dingen vaak onbewust doet. Maar alleen het ervan bewust worden kan denk ik al helpen.
pi_185137971
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 23:21 schreef lunamatic het volgende:
Misschien kun je ook proberen je bewust te worden van de prikkels die ertoe leiden dat je iets anders gaat doen dan waar je mee bezig bent. Een aantal voorbeelden zouden kunnen zijn:

- Als je aan het knutselen bent en je hoort het geluid van een nieuw berichtje op je telefoondus pak je direct je telefoon om het te lezen
- Je hoort iets in een podcast en gaat meteen googlen wat dat is, ook al was je eigenlijk iets anders aan het doen.
- Er lukt even iets wat minder goed, je probeert iets te maken maar het gaat fout. Daarom ga je maar iets te eten pakken.

Dit zijn voorbeelden, ik zeg niet dat ze op jou van toepassing hoeven zijn. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als je herkent waarom je vaak van activiteit wisselt, dan kun je er ook voor kiezen om de impulsen te negeren. Dat kost wel wat moeite, omdat je dit soort dingen vaak onbewust doet. Maar alleen het ervan bewust worden kan denk ik al helpen.
Op zich vallen de prikkels wel mee. Ik snap wat je bedoelt. Overdag app ik eigenlijk helemaal niet, en googlelen van de podcasts doe ik ook niet. Opgeven wanneer iets niet lukt, ken ik wel... vaak begin ik dan de ijsberen, loop naar de computer, loop weer terug en dan ben ik zo een kwartier verder voordat ik het weer probeer.

Het is vooral dat ik teveel opties heb. Ik merkte vandaag als ik mezelf twee knutsels toesta om mee bezig te gaan, dat het dan beter lukt... Verder merk dat hoe lager ik de druk om nuttig zijn te maak, hoe beter het gaat. Vandaag was ik een beetje boos op die stomme planningen en concentratie en falen, dat ik eigenlijk de handdoek in de ring gooide en dacht "fuck it, dan maar vijf minuten bezig" en toen was ik ineens een langere tijd bezig (ik weet het even niet goed uit te leggen).

De podcast helpt wel goed (ik luister naar verhalen), want dan heb ik minder last van de stemmen in mijn hoofd en de hallucinaties (schizofrenie). Dat is wel fijn. En ik kies bewust voor verhalen omdat ik dan niet "nieuwsgierig" word. Muziek helpt ook trouwens. Gewoon een beetje sfeer voor mezelf maken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185150715
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 06:23 schreef _Hestia_ het volgende:
Multitasken werkt in ieder geval niet voor je concentratie. Je gaat dingen er niet beter/sneller door doen en je hersenen moeten elke keer weer schakelen en hebben tijd nodig om er weer in te komen. Dat geldt ook voor als je even op je telefoon kijkt.

Ik vraag me ook af waarom een CotS wel een podcast kan luisteren en tegelijkertijd iets creatiefs kan doen. Dan zou ik me echt niet kunnen concentreren. Misschien is het dan meer als ruis en niet daadwerkelijk aandachtig luisteren?

Ik heb geen tips, heb zelf ook concentratieproblemen en het enige wat voor mij werkt is het accepteren (dat lukt vaak niet) en wachten tot ik een helder moment heb met meer energie en rust in mijn hoofd.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_185150857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:31 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waarom een CotS wel een podcast kan luisteren en tegelijkertijd iets creatiefs kan doen. Dan zou ik me echt niet kunnen concentreren. Misschien is het dan meer als ruis en niet daadwerkelijk aandachtig luisteren?

Ik heb geen tips, heb zelf ook concentratieproblemen en het enige wat voor mij werkt is het accepteren (dat lukt vaak niet) en wachten tot ik een helder moment heb met meer energie en rust in mijn hoofd.
Sommige mensen doen het eenmaal beter met achtergrond geluid. Ik luister actief, volg wat er verteld wordt, en ondertussen knutsel ik. Dus wel aandachtig luisteren.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185150862
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:31 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waarom een CotS wel een podcast kan luisteren en tegelijkertijd iets creatiefs kan doen. Dan zou ik me echt niet kunnen concentreren. Misschien is het dan meer als ruis en niet daadwerkelijk aandachtig luisteren?

Ik heb geen tips, heb zelf ook concentratieproblemen en het enige wat voor mij werkt is het accepteren (dat lukt vaak niet) en wachten tot ik een helder moment heb met meer energie en rust in mijn hoofd.
Ja dat zou ik ook hebben hoor, ik heb tijdens het knutselen wel muziek aan, maar dan is het idd niet zo dat ik dat echt allemaal bewust mee krijg.
pi_185151316
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Sommige mensen doen het eenmaal beter met achtergrond geluid. Ik luister actief, volg wat er verteld wordt, en ondertussen knutsel ik. Dus wel aandachtig luisteren.
Je kunt zelfs beter luisteren als je ondertussen met je handen bezig bent..
  donderdag 21 februari 2019 @ 17:59:47 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185151474
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:53 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je kunt zelfs beter luisteren als je ondertussen met je handen bezig bent..
Is ook mijn ervaring.

Als ik voor het knutselen of handwerken echt een patroon moet volgen of een uitleg moet lezen, dan gaat de podcast of het luisterboek even op pauze. Maar bijv. sokken breien is onderhand 90% routine.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185151512
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is ook mijn ervaring.

Als ik voor het knutselen of handwerken echt een patroon moet volgen of een uitleg moet lezen, dan gaat de podcast of het luisterboek even op pauze. Maar bijv. sokken breien is onderhand 90% routine.
Dat inderdaad :) Bij haken of borduren hoef ik niet echt na te denken.
:P Bij sokken heb ik juist weer muziek op, wel geluid, maar geen afleiding (ik kan niet tegen stilte).
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185151937
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is ook mijn ervaring.

Als ik voor het knutselen of handwerken echt een patroon moet volgen of een uitleg moet lezen, dan gaat de podcast of het luisterboek even op pauze. Maar bijv. sokken breien is onderhand 90% routine.
Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat je beter kunt luisteren als je ondertussen met je handen bezig bent.
  donderdag 21 februari 2019 @ 18:30:10 #53
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_185152104
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:56 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik heb geen ADHD of ADD, Ik ben uitgebreid door de psychiatrische mangel gehaald en ik heb zeker niet die klachten :)

Eventjes een adempauze is wel een goede. Even een paar keer diep ademhalen! ik ga hem proberen

En inderdaad, langzaam uitbouwen. Alleen ik wil niet teveel dwang, anders wordt het obsessie nummer zoveel voor me en dat is niet goed.

Meditatie heb ik geprobeerd, alleen daar krijg ik voornamelijke enorme huilbuien en angstaanvallen van
Adempauze is gewoon een korte meditatie :Y
Emotieuitbarsting is het gevolg dat je geen mentaal verzet meer biedt aan de emoties. Het is een beetje een misverstand dat meditatie moet leiden naar meer rust. Dat komt wel, maar het nastreven daarvan werkt zoals ook eerder zei averechts. Dan verzet je je alsnog, tegen ds emoties die je dan ervaart.

Als het effect zo heftig is zou ik gewoon af en toe 1 minuut even ademhalen vanuit de buik. Daarna misschien langer. Het went wel. De achterliggende emoties zijn op andere manieren (therapie) te verwerken. Maar je kent vast ook wel dat een enorme huilbui enorm op kan luchten. Je laat het even gaan in plaats van het ervaren van die emotie uit te stellen dmv het doen van tig dingen tegelijk.

Het kan ook zijn dat bv hardlopen of ff schreeuwen bij jou beter werkt. Ik spreek ook maar uit mijn ervaring. Maat van mij ramt er een half uur op los op zijn bokszak. Punt is dat die onderliggende emotie de kans krijgt om zich even te uiten. Dat is kut, frustrerend, lijkt alsof het niks oplost. Maar het werkt echt.
:')
pi_185158258
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 18:30 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Adempauze is gewoon een korte meditatie :Y
Emotieuitbarsting is het gevolg dat je geen mentaal verzet meer biedt aan de emoties. Het is een beetje een misverstand dat meditatie moet leiden naar meer rust. Dat komt wel, maar het nastreven daarvan werkt zoals ook eerder zei averechts. Dan verzet je je alsnog, tegen ds emoties die je dan ervaart.

Als het effect zo heftig is zou ik gewoon af en toe 1 minuut even ademhalen vanuit de buik. Daarna misschien langer. Het went wel. De achterliggende emoties zijn op andere manieren (therapie) te verwerken. Maar je kent vast ook wel dat een enorme huilbui enorm op kan luchten. Je laat het even gaan in plaats van het ervaren van die emotie uit te stellen dmv het doen van tig dingen tegelijk.

Het kan ook zijn dat bv hardlopen of ff schreeuwen bij jou beter werkt. Ik spreek ook maar uit mijn ervaring. Maat van mij ramt er een half uur op los op zijn bokszak. Punt is dat die onderliggende emotie de kans krijgt om zich even te uiten. Dat is kut, frustrerend, lijkt alsof het niks oplost. Maar het werkt echt.
Hm... je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Alleen dan heeft mijn afweersysteem een goede reden om die emoties buiten te sluiten, dunkt me?
Ik wil het gecontroleerd kwijt, niet als een explosie. Jarenlang heb ik therapie gehad om mijn emoties eronder te houden, het kan bij mij enkel in hele heftige uitbarstingen. Dat gebeurt ook wanneer ik psychotisch ben en mensen vinden dat echt niet oké.
Ik vind het gewoon een eng idee
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185158317
Vanuit mijn (nieuwe) behandelaar heb ik de tip gekregen dat ik voor een half uur een wekker moet zetten. In dat half uur mag ik een geplande activiteit doen. Ik mag ermee stoppen, maar dan moet ik niksen tot het half uur om is (ik mag dan wel een kopje thee zetten). En na de halve uur kies ik een andere activiteit en dat herhaal totdat ik mezelf een pauze gun.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 21 februari 2019 @ 22:54:22 #56
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_185160055
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:50 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Hm... je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Alleen dan heeft mijn afweersysteem een goede reden om die emoties buiten te sluiten, dunkt me?
Ik wil het gecontroleerd kwijt, niet als een explosie. Jarenlang heb ik therapie gehad om mijn emoties eronder te houden, het kan bij mij enkel in hele heftige uitbarstingen. Dat gebeurt ook wanneer ik psychotisch ben en mensen vinden dat echt niet oké.
Ik vind het gewoon een eng idee
Die professionele behandelaar weet het beter. Die leerde je waarschijnlijk met de heftige emoties om te gaan ipv ze los te laten (in 'explosie'). Heb je daar geen technieken voor, die zijn misschien wat afgezwakt.
Alle psychologen/psyciaters die ik ken (en heb gehad als cliënt) zien de zin in van ontspannen, adempauze, enz. Er zijn ook tig methodes die hetzelfde bereiken). Zoals al je negatieve gedachten opschrijven voor 10 minuten, en dan beoordelen of ze reëel zijn, evt daarna cijfer geven 1-10 van hoe erg is het nou echt. Andere methode, zelfde doel.
:')
pi_185160294
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 22:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Die professionele behandelaar weet het beter. Die leerde je waarschijnlijk met de heftige emoties om te gaan ipv ze los te laten (in 'explosie'). Heb je daar geen technieken voor, die zijn misschien wat afgezwakt.
Alle psychologen/psyciaters die ik ken (en heb gehad als cliënt) zien de zin in van ontspannen, adempauze, enz. Er zijn ook tig methodes die hetzelfde bereiken). Zoals al je negatieve gedachten opschrijven voor 10 minuten, en dan beoordelen of ze reëel zijn, evt daarna cijfer geven 1-10 van hoe erg is het nou echt. Andere methode, zelfde doel.
Dat is inderdaad alweer een tijdje geleden. Misschien moet ik even mijn notities nakijken.

Ontspannen en ademen op een rustige manier wordt me inderdaad altijd geadviseerd. Ik ben daar niet heel erg sterk in.
Die van die gedachten ga ik eens proeberen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185186431
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Sommige mensen doen het eenmaal beter met achtergrond geluid. Ik luister actief, volg wat er verteld wordt, en ondertussen knutsel ik. Dus wel aandachtig luisteren.
Oké. Als je die creatieve dingen vaak doet gaan die misschien meer automatisch waardoor die combinatie wel werkt.
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:53 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je kunt zelfs beter luisteren als je ondertussen met je handen bezig bent..
'Met je handen bezig zijn' is nogal veelomvattend.
Het lijkt me dat het dan gaat om simpele, routinematige taken, friemelen, kleuren. Niet iets waar je goed bij moet nadenken of wat je voor het eerst doet.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_185187656
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 00:42 schreef kuolema het volgende:

[..]

Oké. Als je die creatieve dingen vaak doet gaan die misschien meer automatisch waardoor die combinatie wel werkt.

[..]

'Met je handen bezig zijn' is nogal veelomvattend.
Het lijkt me dat het dan gaat om simpele, routinematige taken, friemelen, kleuren. Niet iets waar je goed bij moet nadenken of wat je voor het eerst doet.
Of we functioneren gewoon verschillend
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')