Nee, en zeker niet als hij temidden van al het vuurwerk uit weet te breken.quote:Op maandag 18 februari 2019 16:23 schreef Prego het volgende:
Dan slaap je niet goed hè? Ik herken het van toen ik nog thuis woonde, één van de katten « verdween » ook weleens in de avond de 31e. Een hoop stress...
Nee, maar die relatie was volgens mij nog niet sterk genoeg. Het meeste contact was 's avonds bij het eten (waar ze zonodig de koppen van de veel grotere katers wegduwde uit de bakjes waaruit zij op dat moment wilde eten), maar het is vaak genoeg voorgekomen dat ze pas later binnenkwam. Pepe was nog meer tolerant tegenover haar, dan dat hij een band richting haar opbouwde.quote:Op zondag 23 februari 2020 14:12 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Och wat sneu. Veel sterkte!
Merk je nog iets aan de katers?
Een jaartje of 10. Ze heeft een kleine 2 jaar geleefd in de groep waar ze geboren is, daar is ze toen uit weggevlucht. Daarna heeft ze een 2-3 luxe jaartjes als enige kat bij een ouder echtpaar geleefd, maar die verhuisden naar een 9e verdieping. Daarna ben ik 6 jaar bezig geweest haar duidelijk te maken dat mijn katers lief zijn, hoewel dat alleen de eerste 2 jaar echt veel moeite kostte. En dat lukte, de laatste maanden kwam ze zelfs door het kattenluik naar binnen, terwijl ze daarvoor alleen maar door de kier van de voordeur wilde (het lattenluik komt uit op het stukje huiskamer waar altijd wel wat katers te vinden zijn). Overigens was veel van haar afkeer van mijn katers wel aanstellerij.quote:Op zondag 23 februari 2020 17:29 schreef Pippi het volgende:
Ahh, wat sneu.
Prinses Blackie is niet meer...
Hoe oud is zij uiteindelijk geworden?
Tja, na 7 jaar gebeurt er niet zoveel spannends meer, en zeker niet omdat Blackie net wegviel toen haar relatie met de katers veel positiever leek te worden,quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat verdrietig, heel veel sterkte.
Hopelijk ga je dan ook weer wat vaker updates posten ik vind ze altijd erg leuk
Alleen foto's is ook goedquote:Op dinsdag 22 december 2020 21:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Tja, na 7 jaar gebeurt er niet zoveel spannends meer, en zeker niet omdat Blackie net wegviel toen haar relatie met de katers veel positiever leek te worden,
Maar de nieuweling zal dit topic wel weer wat leven inblazen.
Sterkte! En tof dat je straks weer voor een probleemkat gaatquote:Op dinsdag 22 december 2020 20:33 schreef mvdejong het volgende:
Terwijl de corona mij niet veel problemen bezorgt (ik kan net zo goed vanaf huis werken, en mijn belangrijkste hobby is fietsen, in mijn eentje) is 2020 toch ook voor mij een vrij beroerd jaar geworden. Nadat ik in februari Blackie ben kwijtgeraakt, heb ik onlangs de jongste kater uit de groep, Chester, op een leeftijd van iets van 9 jaar, moet laten inslapen vanwege een gezwel in zijn borst. Als dat al operabel was geweest, waren we daar te laat voor geweest omdat hij in nog geen 2 maanden van 5.7 naar 4.05 kg was afgevallen (na het eerste bezoek aan de dierenarts heb ik hem een maand lang niet kunnen aanraken).
[ afbeelding ]
En net als Blackie begon hij ook net een positieve ontwikkeling door te maken. Hij vond aanhalen altijd best lekker, maar durfde daar niet om te vragen. Als ik thuiskwam liep hij altijd mijn richting op (respect tonen aan de leider van de groep), maar sloeg op een dikke meter dan haaks af. En zowaar is hij de afgelopen zomer soms spontaan op me af komen lopen voor een krabbel.
Drie is te weinig, dus in januari ga ik er weer eentje bijnemen, en dat zal wel weer interessant worden, omdat ik toch voor een probleem-kat ga. Er zitten zoveel katten in asiels die voor de gemiddelde kattenbezitter niet geschikt zijn, omdat ze te bang zijn. Ik ga voor een exemplaar dat ik voorzichtig moet overtuigen dat de wereld niet zo slecht is; en eventueel aanvaarden dat het geen kroelbeestje wordt.
Ik denk niet dat het thuiswerken veel uitmaakte. De heren komen 's ochtends binnen, en liggen dan tot het einde van de middag te slapen. Slechts heel af en toe krijg ik er eentje langs terwijl ik op zolder werk. Ik denk dat Chester eindelijk voldoende (zelf)vertrouwen had opgebouwd. Net zoals ik nu Cayok met twee handen kan aanhalen, wat twee jaar geleden nog tot een paniek-aftocht leidde.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:12 schreef Kaatje1 het volgende:
Fijn om weer iets van je te lezen, al is de aanleiding zo verdrietig.
Zou het kunnen dat Chester door het thuiswerken aanhankelijker was geworden, alleen maar thuis ipv steeds thuiskomen (merk ik hier wel)
Ik werk waar de katten ook slapen, en zeker de bange komt regelmatig even kijken op het beeldscherm, heel dicht bij mij.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:34 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het thuiswerken veel uitmaakte. De heren komen 's ochtends binnen, en liggen dan tot het einde van de middag te slapen. Slechts heel af en toe krijg ik er eentje langs terwijl ik op zolder werk. Ik denk dat Chester eindelijk voldoende (zelf)vertrouwen had opgebouwd. Net zoals ik nu Cayok met twee handen kan aanhalen, wat twee jaar geleden nog tot een paniek-aftocht leidde.
quote:Op maandag 10 mei 2021 10:43 schreef mvdejong het volgende:
Het heeft even geduurd, maar binnenkort gaat de teller weer omhoog ! Het probleem is dat ik altijd eventjes na wil denken als ik op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl een potentiele kandidaat zie, en dat die dan vaak al besproken is als ik wil reageren. Driemaal op tijd gereageerd, de eerste keer was op een poes die ze toch samen met 2 andere wilden plaatsen, de tweede keer een koppel die kat-sociaal naar elkaar waren, maar niet naar andere katten. De derde keer had ik gereageerd op 4 potentiele kandidaten in het asiel in Vlaardingen, en binnen een paar uur kreeg ik een telefoontje over Onyx. Dit is de foto zoals die op de site stond :
[ afbeelding ]
Het is een kater van een jaar of 2, die in een soort katatonische toestand op straat is aangetroffen. Er bleek geen medische reden te zijn, dus dat was pure paniek. Ze hadden heel weinig informatie over hem, omdat hij alleen maar in een hoekje verstopt zit, en geen contact wil. Hij heeft wel interesse getoond in een jong poesje dat los in de kamer loopt (hij zit in een grote kooi, met daarin weer een houten hokje), dus ze hadden het idee dat hij wel met andere katten om zou kunnen gaan, zeker met zo'n super-sociale groep als de mijne. En aangezien ik met mijn heren ook 2 maanden geduld moest hebben voordat de eerste mij accepteerde, hadden ze het idee dat ik Onyx langzaam zou kunnen overtuigen dat de wereld niet zo zwart is als hijzelf.
Ik heb hem nog niet aangeraakt (ik heb hem nog niet eens helemaal in levende lijve gezien, alleen een klein stukje achterlijf in zijn hokje, en 1 oog), maar ik heb een paar maal mijn hand in zijn hokje geplaatst, wat resulteerde in blazen, en uiteindelijk grommen. Toch waren er positieve dingen :
- hij heeft geen moment aanstalten gemaakt uit te halen;
- hij heeft op een gegeven moment toch even gesnuffeld aan de plek waar mijn hand had gelegen.
Dat bevestigde voor mij het vermoeden dat het asiel ook heeft : het is een kat die mensen gewend is geweest.
Ze stelden dat hij een kat was die naar buiten moest, maar het zou ook juist kunnen zijn dat hij aanvankelijk zo verstard was omdat hij een verwende binnenkat is die onbedoeld op straat belandde, en een shutdown kreeg omdat hij daar niet mee om kon gaan.
Sommige asiels geven de kat nooit bij het eerste bezoek mee, omdat ze zowel het asiel als de nieuwe eigenaar even nog willen laten nadenken. Ik had hem wel direct mee kunnen nemen, maar het bleek dat hij woensdag nog zijn booster-injectie moet krijgen, en ik wilde hem niet meenemen om hem dan een paar dagen later al weer te moeten oppakken, in een mandje proppen en naar een dierenarts brengen voor een prik. De dames van het asiel konden die redenering volgen, dus hij zit nog in het asiel; ik ga hem donderdag ophalen. Het zal een interessante tijd worden, ik verwacht eigenlijk dat hij na een paar weken vrij abrupt een grote omslag zal maken van paniek naar vertrouwen. Maar, ik ga gewoon beginnen, en zie wel waar wij met ons tweetjes uitkomen.
Ik heb vanochtend ook 3 kipflites gekocht, 2 voor mezelf en eentje voor de nieuweling.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 18:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Gekookte kipfilet geven? Heb een, bij vlagen, heel moeilijker eter en als ik dat geef lijk dat een trigger te zijn om weer (langzaam) normaal te eten.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niveau in het waterbakje wel iets lager.quote:
quote:Op zaterdag 15 mei 2021 19:25 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend ook 3 kipflites gekocht, 2 voor mezelf en eentje voor de nieuweling.
Dat zou wel fijn zijn, en water regelmatig verschonen. sommige dieren lusten alleen vers water is mijn ervaring.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 19:26 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niveau in het waterbakje wel iets lager.
Omgekeerd zijn er ook katten die liever water hebben met alg enz. erin. Ik heb in de keuken een bloemenvaas staan, die vul ik alleen bij, en die staat er al meer dan 2 jaar. En het is bij alle katten de meest populaire drinkbak.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 19:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat zou wel fijn zijn, en water regelmatig verschonen. sommige dieren lusten alleen vers water is mijn ervaring.
Ook nog een idee, maandag eens proberen als het probleem dan nog bestaat. Mijn huidge katten zijn daar dan weer helemaal niet in geinteresseerd, die willen geen bereid eten (alleen Cayok wil nog wel eens een paar stukjes kaas). Mijn Burmezen daarentegen leefden voor het meeeten met wat ik zelf had, ik kocht dan ook voor mezelf ca. 2 ons per dag, bereidde het zonder zout en kruiden, sneed aan tafel ca. 1/4 eraf voor de heren, en deed daarna zout en peper voor mezelf erop.quote:Mss lust hij vis ? Ik had een kitten dat mijn hand( met vis ) aanviel toen ik stukje gebakken vis van de markt had meegenomen. Gebakken vis ruikt erg sterk.
Aangezien er totaal niks bekend is over waar Onyx vroeger gewoond heeft en wat hij daar at, plus dat hij duidelijk een trauma heeft opgelopen, is het wel puzzelen om er achter te komen wat hij nu wel lust. Ook best mogelijk dat hij nu in andere omstandigheden dan vroeger hele andere voorkeuren gaat krijgen. Katten zijn graag nu eenmaal eigenwijs.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 19:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omgekeerd zijn er ook katten die liever water hebben met alg enz. erin. Ik heb in de keuken een bloemenvaas staan, die vul ik alleen bij, en die staat er al meer dan 2 jaar. En het is bij alle katten de meest populaire drinkbak.
[..]
Ook nog een idee, maandag eens proberen als het probleem dan nog bestaat. Mijn huidge katten zijn daar dan weer helemaal niet in geinteresseerd, die willen geen bereid eten (alleen Cayok wil nog wel eens een paar stukjes kaas). Mijn Burmezen daarentegen leefden voor het meeeten met wat ik zelf had, ik kocht dan ook voor mezelf ca. 2 ons per dag, bereidde het zonder zout en kruiden, sneed aan tafel ca. 1/4 eraf voor de heren, en deed daarna zout en peper voor mezelf erop.
Nee, nog niet, ik ga in mijn lunchpauze even naar de visboer, kijken of gekookte of gebakken vis hem kan overtuigen. En ik ga ook eens kijken of rauwe kip zijn interesse wekt (mijn katers vinden gebakken kip niets, maar zeker Pepe komt altijd kijken als hij geluiden uit de keuken hoort komen die lijken op het snijden van kip of lam).quote:Op maandag 17 mei 2021 10:10 schreef Kaatje1 het volgende:
Klinkt goed, niet echt bang maar stelt z’n grenzen![]()
Heeft hij al gegeten?
Misschien ook met kattensnoepjes proberen?quote:Op maandag 17 mei 2021 10:13 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, nog niet, ik ga in mijn lunchpauze even naar de visboer, kijken of gekookte of gebakken vis hem kan overtuigen. En ik ga ook eens kijken of rauwe kip zijn interesse wekt (mijn katers vinden gebakken kip niets, maar zeker Pepe komt altijd kijken als hij geluiden uit de keuken hoort komen die lijken op het snijden van kip of lam).
Recht voor zijn neusje op zijn kussentje gelegd. Niet aangeraakt.quote:Op maandag 17 mei 2021 10:21 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Misschien ook met kattensnoepjes proberen?
quote:Op maandag 17 mei 2021 11:03 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Recht voor zijn neusje op zijn kussentje gelegd. Niet aangeraakt.
Eigenwijs stuk niet-vreten.quote:
Ach wat sneu voor hem. Hopelijk doet de medicatie het.quote:Op dinsdag 18 mei 2021 13:01 schreef mvdejong het volgende:
Zo, alle vertrouwen dat ik de afgelopen dagen heb gewonnen ben ik nu wel weer kwijt, en vermoedelijk wel meer.
Hij dat sinds donderdag niet meer gegeten, en niet of nauwelijks gedronken, en ik zag gisterenavond wat plukjes haar op de plekjes waar hij veel lag, dus een bezoekje aan de dierenarts was niet meer te vermijden. Hij had wat problemen om opgepakt te worden, mijn handen liggen nu redelijk aan stukken. Maar bij de dierenarts bleek dat zijn bloedwaarden nog goed waren, dus lever (eten) en nieren (drinken) hebben nog geen schade ondervonden van de vastenperiode. Zijn bloed was wel wat aan de donkere kant, en zijn velletje veerde niet heel soepel terug, dus uitgedraagd was hij wel.. Hij heeft 200 ml onderhuids infuus gekregen, zodat hij voorlopig even weer gehydrateerd is, en heeft eetlust-opwekkende medicatie gekregen.
Nu hem weer tot rust laten komen en opnieuw beginnen.
Hij heeft laten zien dat hij wel vertrouwen kan hebben, toen ik zondag in bed ging liggen terwijl hij op het voeteneinde lag, en bleef liggen toen hij doorhad dat ik hem niet ging aanraken; hij sloot zijn oogjes en rolde zich op. Maar het zal wel even duren voordat we weer zover zijn.quote:Op dinsdag 18 mei 2021 13:36 schreef deedeetee het volgende:
Goed dat je op tijd met hem naar de da bent gegaan. Vertrouwen in je kan ook nog gaan best meevallen, want hij zal zich al dagen niet lekker hebben gevoeld. En met genoeg vocht in zijn lijfje en hopelijk binnenkort ook eten zou hij best wel 'ns bij kunnen trekken. Goed in je vel zitten is tenslotte ook belangrijk zeker ook voor je stemming.
Er zit in ieder geval eten in! En het is bekend eten, hopelijk smaakt dat naar (heel) veel meerquote:Op woensdag 19 mei 2021 09:28 schreef mvdejong het volgende:
Hij heeft gisterenmiddag niet gegeten, maar gek genoeg, ondanks die 200ml vocht onder zijn huidje, wel fors gedronken. En vannacht (rond half 2 en half 5) heeft hij de beide bakjes met droogvoer van het type dat hij in het asiel kreeg (Hill's Adult Chicken en Royal Canin Sensible) leeggeveegd; het spul dat mijn andere jongens momenteel eten (Royal Canin Outdoor en Natural Health Carnivore) lijkt nog onaangetast. Dat was best een hoop eten voor een jochie van 3 kg, maar hij had dan ook een heel leeg buikje. De eetlust-opwekker heeft zijn werk goed gedaan ! Ik heb daar nog meer van, maar dat moet in zijn oorschelp gesmeerd worden, dus tenzij hij weer stopt met eten vermijd ik dat maar even, hij wantrouwt me nu al voldoende. Hij is vannacht nog wel over mij heen gelopen om in het kozijn naar de vogeltjes te kijken die zich lieten horen, maar zijn blik is dodelijk.
Dat hij weer terugkeert naar het eten dat hij uit het asiel al kende bevestigt weer dat hij heel slecht kan omgaan met veranderingen in zijn leventje.
Toen ik rond half 6 even naar het toilet moest, stond Diesel aan de transportmand te snuffelen, en wilde vervolgens met mij mee de slaapkamer in, om tussen mijn benen een grote wasbeurt te doen. Toch maar binnengelaten, maar toen hij op mijn bed zat was hij toch van slag door de geuren. Hij is weer van mijn bed af gesprongen, en na wat aarzelend rondlopen wilde hij weer snel weg. Hij had niet eens gezien dat, toen hij op het voeteinde van mijn bed sprong, hij binnen een meter van zijn nieuwe huisgenootje zat. Ik heb nu driemaal een van de oude garde in mijn slaapkamer gehad, zonder dat er een echte kennismaking/confrontatie heeft plaatsgevonden.
Dat was zo'n mooi geluid vannacht, het kraken van die brokjes. Dat hij pas 's nachts begon te eten kwam vermoedelijk door de stress van het vangen en behandelen. Maar met water en eten in zijn lijfje betekent het dat ik nu weer vooruit kan denken met het arme mannetje, i.p.v. alleen maar aan overleven te moeten denken. Ik hoop dat hij blijft eten, maar hij heeft in iedere geval wel een paar dagen gewonnen.quote:Op woensdag 19 mei 2021 09:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Er zit in ieder geval eten in! En het is bekend eten, hopelijk smaakt dat naar (heel) veel meer
Dit is Mirataz, een zalfje waarvan de dosering wordt bepaald door een lijntje van een bepaalde lengte uit de tube te knijpen, en dit moet dan in de oorschelp van de kat worden gesmeerd; het wordt dan via de huid opgenomen. Dat betekent dat ik het in noodgevallen aan Onyx kan toedienen door hem snel in een handdoek/fleece-dekentje te wikkelen, daar wordt hij behoorlijk kalm van, en dan een oortje uit die kluwen los te peuteren. Dat is veel beter te doen dan te pogen hem iets oraal toe te dienen; ook voor hem is het minder traumatisch.quote:Maar moet je dat eetlust opwekkend spul smeren? Ik krijg hiervoor een humaan antidepressiva waar ik 1/8 van moest geven en dan binnen 15 minuten begon de honger.
Kan me zo goed voorstellen dat je het gevoel had dat je de jackpot binnenkreeg.quote:Op woensdag 19 mei 2021 09:42 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat was zo'n mooi geluid vannacht, het kraken van die brokjes. Dat betekent dat ik nu weer vooruit kan denken met het arme mannetje, i.p.v. alleen maar aan overleven te moeten denken. Ik hoop dat hij blijft eten, maar hij heeft in iedere geval wel een paar dagen gewonnen.
[..]
Dit is Mirataz, een zalfje waarvan de dosering wordt bepaald door een lijntje van een bepaalde lengte uit de tube te knijpen, en dit moet dan in de oorschelp van de kat worden gesmeerd; het wordt dan via de huid opgenomen. Dat betekent dat ik het in noodgevallen aan Onyx kan toedienen door hem snel in een handdoek/fleece-dekentje te wikkelen, daar wordt hij behoorlijk kalm van, en dan een oortje uit die kluwen los te peuteren. Dat is veel beter te doen dan te pogen hem iets oraal toe te dienen; ook voor hem is het minder traumatisch.
Mooi nieuws, had dus een soort duwtje nodigquote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:03 schreef mvdejong het volgende:
Toen ik gisteren naar bed ging was er aardig wat RC Sensible verdwenen, en vannacht hoorde ik hem ook nog eten. Water verdwijnt ook, dus hij lijkt ook zonder de eetlust-opwekker nu probleemloos te blijven eten en drinken.
Ik vermoed dat hij door stress van de volgende verhuizing binnen een maand (zijn chip was op 19 april geplaatst, dat zal niet al te lang na zijn binnenkomst zijn geweest), gestopt was met eten en drinken, en dat hij door de uitdroging toen al helemaal meer nergens toe kwam. Ik ben blij dat ik hem waarschijnlijk voor langere tijd niet meer hoef vast te pakken.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 10:47 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mooi nieuws, had dus een soort duwtje nodig
Altijd heerlijk als je na zoveel tijd toch nog meer respons krijgt op al je zorg en liefde.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 12:19 schreef Kaatje1 het volgende:
Ja, geduld is echt een schone zaak in deze. Hier één die (voor fokredenen) in de eerste 2 jaar 8x een nieuw huis gehad heeft. Die is nu nog steeds niet echt benaderbaar. Al heeft een jaar thuiswerken wel heel veel verbetering gebracht. Ze ligt achter de laptop, of op 1 meter op de bank, en is zowaar laatst op bed gesprongen terwijl ik er ook lag.
Onyx is misschien een huiskat geweest waar al mee geknuffeld is en Nika moest produceren. Ze werd maar niet krols, van kater naar kater. En toen ze bij mij was, was ze binnen 3 dagen krolsquote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:24 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Altijd heerlijk als je na zoveel tijd toch nog meer respons krijgt op al je zorg en liefde.
Maar ik verwacht niet dat het met Onyx zo lang zal duren. Dat een toch duidelijk getraumatiseerd katertje als hij al na een paar dagen op het voeteneinde van mijn bed durfde te blijven slapen terwijl ik in bed kroop, suggereert dat hij wel behoefte heeft aan sociaal contact met mensen, en bereid is vertrouwen te schenken. Helaas was ik gedwongen dat kleine beetje vertrouwen te beschamen, maar dat hij nu al weer wat minder gespannen reageert na deze nieuwe stress geeft wat hoop.
Je zou toch denken dat fokkers (niet Fok!kers) beseffen dat het uitblijven van krolsheid een gevolg van stress zou kunnen zijn, en dat je haar dan een paar weken de tijd geeft om tot rust te komen. Arm beestje. Gelukkig zit ze nu ergens waar ze geaccepteerd wordt met al haar beperkingen.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 16:29 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Onyx is misschien een huiskat geweest waar al mee geknuffeld is en Nika moest produceren. Ze werd maar niet krols, van kater naar kater. En toen ze bij mij was, was ze binnen 3 dagen krols(wat een ellende)
Het lijkt er inderdaad een beetje op of "buiten zijn" hem is overkomen. En nu een rustpunt heeft gekregen. Zo fijn dat hij bij jou zit.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 18:14 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat fokkers (niet Fok!kers) beseffen dat het uitblijven van krolsheid een gevolg van stress zou kunnen zijn, en dat je haar dan een paar weken de tijd geeft om tot rust te komen. Arm beestje. Gelukkig zit ze nu ergens waar ze geaccepteerd wordt met al haar beperkingen.
Onyx stond op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl als "Moet naar buiten : ja", maar dat label krijgen alle katten die op straat zijn aangetroffen, om problemen bij de nieuwe eigenaar te voorkomen. Ik ben er van overtuigd dat Onyx een beschermd leventje als huiskat in een hele rustige omgeving is gewend, en per ongeluk op straat belandde en daar niet mee om kon gaan. Hij lijkt problemen te hebben met alles wat hij niet gewend is, en heeft ook geen moment geprobeerd uit mijn slaapkamer te ontvluchten. Bij de dierenarts was nog even de discussie of hij niet beter daar kon blijven voor verzorging, maar de da dacht dat het beter was dat hij naar huis ging. Ik dacht aanvankelijk van niet, omdat hij nog maar 5 dagen bij mij was, maar het lijkt erop dat dat al voldoende vertrouwd is dat hij daar wat houvast aan heeft. Een buitenkat zou ook niet zo makkelijk accepteren dat zijn leventje zich binnen een oppervlak van 3x4 meter af moet spelen.
Het zou ook kunnen zijn dat hij nooit naar buiten zal willen, maar ik heb liever dat hij dat gecontroleerd doet, omdat de kattenluiken altijd openstaan en hij dus abusielijk op straat terecht zou kunnen komen. Als ik geluk heb gaan zijn eerste stapjes buiten gebeuren als hij met de groep meeloopt naar de singel, dan kan hij in vertrouwd gezelschap de buitenwereld leren kennen. En wie weet accepteert hij een halsbandje en kan ik hem aan de riem meenemen. Maar wil hij niet, het is geen verplichting.
Dat denk ik ook, een persoon (mogelijk wat ouder), of een rustig paartje, weinig bezoekers, nooit gewend aan nieuwe dingen. Maar aangezien hij vorige zondag heeft laten zien dat hij bij mij op bed kon slapen, weet ik dat er ruimte is voor verbetering, en ik laat hem gewoon merken dat hij in zijn veilige kamertje kan zijn, en dat er geen enge dingen gebeuren als ik daar ook ben.quote:Op vrijdag 21 mei 2021 21:44 schreef Charlie_Brown het volgende:
Het kan maar zo zijn dat hij zijn hele leven bij 1 persoon heeft gewoond en op de een of andere manier buiten is geraakt.
Hij lijkt me een kat die die daardoor verstijft van angst. Zo’n kat kun je op die duur wel laten wennen aan andere dingen maar dat duurt lang. Hij registreert niets tijdens zo’n angstaanval.
Misschien kun je kijken op de filmpjes van Jackson Galaxy, volgens mij heeft hij ook filmpjes van verstijfde angstkatten en trucs om hem sneller uit die angst te krijgen.
Maar hij heeft bij jou een goed stekje om te leren en lekker te leven.
Doet hij ook wat met “normale” kattenspeeltjes of zijn alleen niet kattenspeeltjes leukquote:Op vrijdag 28 mei 2021 17:59 schreef mvdejong het volgende:
Misschien een heel klein beetje vooruitgang. Vanochtend begon Onyx kort voordat mijn wekker afging te donderjagen, en eindigde in het kozijn om naar buiten te kijken. Toen mijn wekker afliep, ging ik op mijn bed zitten, een half metertje van hem vandaan, en terwijl hij wel argwanend keek, bleven zijn pupillen redelijk klein, ze gingen niet direct naar "volledig open in paniek". En na een paar minuten ging hij ook naar andere dingen kijken. 't Is niet veel, maar lijkt een beginnetje van iets meer vertrouwen.
Hij wordt trouwens ook wel actiever, en destructiever. Hij trekt regelmatig mijn badjas van het hangertje af (leuk, zo'n stoffen ceintuur), en ik heb hem ook al een paar keer gewoon zien hangen in mijn Viking-hoodie, op zo'n anderhalve meter. Om hem wat meer mogelijkheden te geven heb ik een plank meubelplaat van 25x200cm genomen, en 2 deurmatten er omheen gespijkerd; dit staat nu naast het rek zodat hij daarmee op het rek kan klauteren. Trouwe lezertjes herkennen dit als iets dat ik voor het kwartet katers ook vrij kort na hun aankomst in de huiskamer heb geinstalleerd. Ik heb dit donderdag-avond geplaatst, ik heb nog niet gemerkt dat hij er mee bezig is geweest.
Het enige probleem is dat hij momenteel te zachte onlasting heeft, terwijl hij toch heel netjes eet : enkel Hill's Adult Chicken (de Royal Canin Sensible is nu weer uit de mode) en kraanwater. Dat moet ik wel in de gaten houden.
Twee balletjes (een van zacht gummi, een geperforeerd met belletje) worden genegeerd; een hengeltje ook, want met mij in de buurt is hij te wantrouwig. Maar een grote pluizige muis ligt wel steeds op andere plekken. Ik ga morgen nog wat pluizige dingetjes halen.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 20:43 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Doet hij ook wat met “normale” kattenspeeltjes of zijn alleen niet kattenspeeltjes leuk
Het laatste wat ik momenteel wil doen is hem aanraken. Maar als het na dit weekeinde niet verbetert (en het is nu echte spuitpoep), dan ga ik toch met de dierenarts overleggen hoe we dit aanpakken. Gelukkig drinkt hij veel, dus er is geen risico op uitdroging.quote:Op zaterdag 29 mei 2021 01:48 schreef Prego het volgende:
Kleine stapjes zijn ook vooruitgang, hoe klein dan ook!
Over de ontlasting @:mvdejong, mijn dierenarts had voor mijn kat Lactulos voorgeschreven en dat werkte heel erg goed! Na een dag of 3/4 was het probleem opgelost. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor Onyx ook werkt maar misschien kan je het er met de arts over hebben wanneer de ontlasting te zacht blijft. En je moet het met een spuit direct in de bek spuiten en misschien is dat op dit moment voor het vertrouwen van Onyx geen goed idee…
Ik heb inderdaad voor de zekerheid maar de planten even in de douche gezet.quote:Op zaterdag 29 mei 2021 13:59 schreef deedeetee het volgende:
Misschien toch om het helemaal zeker te weten de planten tijdelijk ergens anders zetten ? Gewoon om het af te kunnen strepen als mogelijke oorzaak.
Hij was al magertjes toen je hem kreeg toch ? Dus wellicht is hij voor veel zaken overgevoelig.
Fijn om te horenquote:Op woensdag 2 juni 2021 09:20 schreef mvdejong het volgende:
Meneer heeft het lang opgehouden, maar om 04:30 vanochtend heeft hij dan toch een grote boodschap gedaan, en bij het schoonmaken kon ik constateren dat het weer keurige drolletjes waren, in plaats van smerige plakkaten. Hij heeft dus zijn darm-probleempjes overwonnen, hopelijk gaat hij zich weer wat meer ontspannen nu zijn inwendige weer functioneert. Hij heeft ook weer redelijk gegeten, dus we lijken weer even een normale situatie te hebben bereikt.
Wat klinkt dit goed! Slaapt hij ook op bed wanneer jij er ligt? Of is dat nog een stap te ver?quote:Op donderdag 3 juni 2021 09:22 schreef mvdejong het volgende:
Vannacht twee kleine positieve dingetjes :
• Toen ik naar bed ging, lag hij in het rek, maar sprong kort daarna op het voeteneinde van mijn bed en bleef daar staat met rechte poten, en zijn staart omhoog met de punt naar voren : een uitstraling van zelfvertrouwen die ik nog niet eerder gezien heb, en in mijn nabijheid.
• Even later sprong hij op de grond en stond naar mij te kijken. Ik stak mijn hand uit (ca. 75cm afstand, buiten de blaas-afstand), en toen gaf hij 2 kleine piep-geluidjes. Dat was de eerste communicatie anders dan blazen en grommen, en het leek een uiting van een conflict tussen zijn angst/argwaan en toch een behoefte aan contact.
Ik ben zo blij dat ik hem niet weer hoefde op te pakken en naar de dierenarts te slepen.
Nee, dat heeft hij een keer gedaan, een paar dagen nadat ik hem kreeg (en toen lag hij alop het voeteinde en aanvaarde dat ik erbij ging liggen), maar dat is sinds het bezoekje aan de dierenarts teveel voor hem, dat ik hem moest oppakken vernietigde al het vertrouwen wat hij in mij had. Hij ligt overdag wel op bed (wat goed is voor de geur-uitwisseling die het groeps-gevoel sterkt), maar hij ligt nu ook vaak te zonnen in de vensterbank.quote:Op donderdag 3 juni 2021 10:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wat klinkt dit goed! Slaapt hij ook op bed wanneer jij er ligt? Of is dat nog een stap te ver?
Mooi om zo'n proces te zien en jouw geduld met hem (en de andere 4 indertijd).quote:Op donderdag 3 juni 2021 10:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, dat heeft hij een keer gedaan, een paar dagen nadat ik hem kreeg (en toen lag hij alop het voeteinde en aanvaarde dat ik erbij ging liggen), maar dat is sinds het bezoekje aan de dierenarts teveel voor hem, dat ik hem moest oppakken vernietigde al het vertrouwen wat hij in mij had. Hij ligt overdag wel op bed (wat goed is voor de geur-uitwisseling die het groeps-gevoel sterkt), maar hij ligt nu ook vaak te zonnen in de vensterbank.
Maar dit soort kleine signaaltjes zijn voor mij voldoende, voor mijn kwartet katers waren het toen ook die kleine stapjes die het voor mij geen probleem maakte om 2/4/6/8 maanden te moeten wachten totdat ze mij helemaal vertrouwden.
En omdat hij duidelijk een mensen-kat is, en geen andere sociale contacten heeft (mijn 4 katers hadden elkaar) en al na een paar dagen toch een teken van toenadering gaf, verwacht ik dat hij eerder in weken dan in maanden zijn verzet zal opgeven. Het zou ook wel eens kunnen zijn dat hij niet geleidelijk ontspant, maar dat hij in een keer over gaat.
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:16 schreef mvdejong het volgende:
Weer wat leuks. Toen ik gisterenavond naar bed ging, kwam Onyx ook weer in actie, maar ging toen aan het tapijt bij de deur van mijn slaapkamer krabbelen (ik heb vanochtend gezien dat hij dat vaker doet, aan de losgetrokken lusjes). Daarna probeerde hij met zijn voorpootje de deur open te trekken. Blijkbaar is hij toch wel geinteresseerd in de wereld buiten mijn slaapkamer, maar durft hij het niet aan om dat te proberen als ik er ben, terwijl ik toch vaak dingen doe, zoals de bak schoonmaken, met de deur wagenwijd open.
Daarna werd het nog leuker, want hij wilde die deur blijkbaar echt openhebben, en probeerde dat voor elkaar te krijgen met een grote sprong naar de deurkruk. Gelukkig is die glad, en werkt het mechanisme wat stroef, zodat hij geen kans heeft, maar ik blijk dus een kat te hebben die het trucje van de deurkruk kent. Dat was onverwacht !
Toch leuk dat hij avontuurlijker lijkt te zijn dan ik dacht. Helaas kan ik hem nog niet zijn zin geven, daarvoor moet hij toch wat meer vertrouwen in mij hebbn.
Zat opties :quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:39 schreef yinu het volgende:
[..]voor nachtelijke avonturen!
Over katten die het mechanisme van de deurkruk kennen: dat is een gemengd genoegen, vind ik altijd. Het is enorm slim en leuk en schattig. Maar ik heb regelmatig op katten van een vriendin gepast die zelfs de koelkast open konden krijgen en als je voor de zoveelste keer thuiskomt bij een open koelkast en yoghurt overal dan gaat dat schattigheidsgehalte wel wat naar beneden![]()
(De oplossing hiervoor bleek overigens, na veel pogingen in de categorie 'stoel tegen de koelkastdeur' om een lade-koelkast te nemen. Maar dat is voor je slaapkamerdeur helaas geen optie)
Ja de opties voor een gewone deur werken goed!quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:43 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Zat opties :
• gewoon de kruk omgekeerd monteren, de deur gaat naar binnen open, dus dat is geen probleem;
• een ronde kruk nemen, er zijn niet zoveel katten die daarmee overweg kunnen (ze zijn er wel).
Maar het is nu geen probleem met Onyx, de kruk is gewoon een reep gebogen alu-profiel, die tot ca. 15o soepel omlaag gaat, daarna grijpt pas het mechanisme in, en dat is wat stroef. Met zijn 3 kg is hij allang van de kruk afgegleden voordat het mechanisme opent.
Je kunt voor een koelkast oogjes krijgen die je met sterk dubbelzijdig tape op kast en deur plakt. Als je de oogjes laat overlappen hoef je dan alleen maar een pen erdoor te steken.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:51 schreef yinu het volgende:
[..]
Ja de opties voor een gewone deur werken goed!
Voor die koelkast was het lastiger, we zijn er nooit achter gekomen hoe ze dat nou precies deden want het was geen deur die heel makkelijk te openen was. Maar het waren slimme beesten en ze konden goed samenwerken (siamezen waren het, ze zijn inmiddels allebei overleden na een lang en mooi leven vol kattenkwaad)
Ik onthoud 'm! Bij haar was een koelkast in een lade dus een oplossing. En mijn huidige twee huistijgers zijn gelukkig niet in staat om de koelkast open te krijgen. De 'dikke' is niet slim genoeg en de 'dunne' heeft niet genoeg interesse in eten.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:01 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je kunt voor een koelkast oogjes krijgen die je met sterk dubbelzijdig tape op kast en deur plakt. Als je de oogjes laat overlappen hoef je dan alleen maar een pen erdoor te steken.
Overigens, voor dit soort dingen moet je niet naar dierenzaken of zo, maar naar zaken die zich bezighouden met artikelen om huizen kinderveilig te krijgen. Want kinderen, katten en honden vormen wat dat betreft dezelfde risico's.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:17 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik onthoud 'm! Bij haar was een koelkast in een lade dus een oplossing. En mijn huidige twee huistijgers zijn gelukkig niet in staat om de koelkast open te krijgen. De 'dikke' is niet slim genoeg en de 'dunne' heeft niet genoeg interesse in eten.![]()
beetje een held op sokken. De stoere Onyxquote:Op maandag 7 juni 2021 16:21 schreef mvdejong het volgende:
Hij heeft het doorgekregen, hij stond zojuist op de overloop van de zolder. Erg onzeker, op een gegeven moment kwam er een klagelijk miauwtje uit, vermoedelijk nu iets teveel avontuur tegelijk. Hij is weer de trap afgegaan.
Ondanks zijn enthousiaste pogingen om de deur te forceren, blijft hij toch moeite hebben met nieuwe dingen.quote:Op maandag 7 juni 2021 17:05 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
beetje een held op sokken. De stoere Onyx
Zijn nieuwsgierigheid wint het van de angst.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ondanks zijn enthousiaste pogingen om de deur te forceren, blijft hij toch moeite hebben met nieuwe dingen.
Maar ik heb de afgelopen dagen nog wel zijn huidige situatie opnieuw overdacht, en ik denk dat hij niet meer echt getraumatiseerd is, alleen nog wel erg argwanend; maar niet echt meer dan bijv. Cayok in zijn eerste maanden. En nu hij wat meer beweging kan krijgen door trappen op en af te lopen, denk ik dat hij zich beter gaat voelen.
Hoewel hij die klimplank met tapijt eromheen nog niet gebruikt heeft, daar had hij een hoop energie mee kunnen afreageren.
Hoewel, ik heb geen idee waar meneer nu uithangt ...quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:23 schreef mvdejong het volgende:
En, voorlopig zal hij zich niet gaan verstoppen op de onbereikbare plaatsjes op zolder.
quote:Op dinsdag 8 juni 2021 13:17 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hoewel, ik heb geen idee waar meneer nu uithangt ...
Onyx kwam zojuist tevoorschijn, hij was ergens tussen de dozen en kasten op de overloop op zolder gaan slapen.quote:
Dat laatste is wel heel erg fijn.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 16:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Onyx kwam zojuist tevoorschijn, hij was ergens tussen de dozen en kasten op de overloop op zolder gaan slapen.
Of mogelijk helemaal achterin onder het schuine dak, daar liggen wat glasvezelmatten waar mijn Burmezen 20 jaar geleden een grote deuk in hebben geslapen. Ik hoop niet dat ik nu helemaal geen contact meer met hem krijg. Maar ik verwacht dat hij na verloop van tijd toch wel weer contact zoekt, misschien wel juist omdat het niet meer 8 uur per nacht min of meer gedwongen is; hij lijkt toch echt wel een mensen-katertje.
Hij gebruikt nu de kattenbak in het kleine kamertje op de overloop van de 1e verdieping, niet die op mijn slaapkamer. Als hij daarin volhardt kan ik die op mijn slaapkamer weghalen.
Ach, ik heb er niet zoveel last van; het werd wel wat vervelend toen hij een week aan de zachte was en elke 2 uur op de bak moest. Maar het was dus echt heel prettig dat ik kon constateren dat hij een hele nacht niet gepoept had, en dus dat probleem blijkbaar over was.quote:
Mogelijk met alle 5 ... Een vriendin van een buurvrouw moet verhuizen van een vrij fraaie hoekwoning naar een apartement, en ze heeft een katertje dat (via een bovenraam) de wijde wereld in kan trekken. We vinden dat zij eerst moet proberen of dat beestje kan leven als binnenkatje (ik ken er meerdere die daar geen problemen mee hebben), maar als dat niet lukt, dan komt hij vermoedelijk ook naar mij. Het is geen allemans-vriendje, maar ik heb hem ooit ontmoet en was snel hele goede maatjes met hem (gewoon met respect benaderen). Wat ik nog niet weet is hoe hij andere katten vindt, maar hij heeft wel lang aan mijn hand gesnuffeld voordat hij zich liet aanhalen, maar reageerde niet argwanend.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 11:39 schreef Kaatje1 het volgende:
Gezellig zo'n prater. Wanneer de introductie met de rest ook zo goed gaat zie ik het helemaal voor me, jij met alle katten op de bank komende winter
Mijn vorige katten waren ook buitenkatten maar werden hier binnenkatten. En nu heb ik 2 cattery herplaatsers en die doen het ook prima binnen. Vriend van mij heeft een buitenkat binnen gehad op een appartement, die wilde op een gegeven moment naar buiten, is ook ontsnapt, maar poes en vriend hadden daar een goede oplossing voor gevonden, met een klein trapje kon poes zelf ook weer terugkomen. Nu woont hij in een ander appartement en is van plan om tzt de benedenburen te vragen of hij een trap langs hun buitenmuur mag maken.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 14:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Mogelijk met alle 5 ... Een vriendin van een buurvrouw moet verhuizen van een vrij fraaie hoekwoning naar een apartement, en ze heeft een katertje dat (via een bovenraam) de wijde wereld in kan trekken. We vinden dat zij eerst moet proberen of dat beestje kan leven als binnenkatje (ik ken er meerdere die daar geen problemen mee hebben), maar als dat niet lukt, dan komt hij vermoedelijk ook naar mij. Het is geen allemans-vriendje, maar ik heb hem ooit ontmoet en was snel hele goede maatjes met hem (gewoon met respect benaderen). Wat ik nog niet weet is hoe hij andere katten vindt, maar hij heeft wel lang aan mijn hand gesnuffeld voordat hij zich liet aanhalen, maar reageerde niet argwanend.
Maar hij weet nu wel hoe lekker een kriebel is en dat jij zijn aanwijzingen begrijpt.quote:Op woensdag 16 juni 2021 17:41 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb vanochtend Onyx tweemaal kunnen aanhalen. Het was niet zijn bedoeling, maar er gebeurde ook niets ergs.
Hij komt de laatste dagen wel vaker tegen me miauwen, soms als ik op zolder zit te werken, maar ook 's nachts als hij doorheeft dat ik even wakker ben (en staat dan soms even bij mijn hoofd tegen het bed op). Elke beweging die ik maak doet hem weer wegschieten. Maar 's ochtends tussen 6 en 7 wordt hij nog veel actiever, en loopt dan de kamer door, overal kopjes tegen gevend, met een ruggetje zo hoog dat hij soms het risico loopt over zijn kopje te duiken, en soms over de grond rollend.
Vanochtend lag hij zelfs half onder mijn bed, op zijn ruggetje, en ik raakte zijn buikje aan. Hij was volkomen van slag, en ik voelde even zijn spieren spannen om in de verdediging te gaan en mijn arme handen weer open te halen. Maar uiteindelijk bleef hij iets van 10 seconden liggen, en ging er toen vandoor, om onmiddelijk verder te gaan met zijn rondje kopjes geven.
En even later kon ik hem in zijn nek krabbelen. Hij verstarde, zakte door zijn voorpoten, maar toen ik zijn beweging met mijn hand volgde en naar de zijkant van zijn kopje ging, draaide hij zijn kopje iets bij om op de goede plek gekrabbeld te worden. Een paar seconden maar, toen was het toch weer veel te eng.
Hij voelt zich zo alleen, hij wil zo graag contact, ook fysiek, maar het levert nog veel conflicterende gevoelens op. Ik denk dat hij uiteindelijk op mijn bed komt slapen.
Het is net als met mijn kwartet 8 jaar geleden : niet te hard proberen, en blij zijn met de vorderingen die er dan vanzelf komen.quote:Op zaterdag 19 juni 2021 12:47 schreef Duiker64 het volgende:
Je engelengeduld is bewonderenswaardig. Ik volg je posts met grote interesse hoe dit verder verloopt! Zo fijn dat hij nu op een plek is waar hij de kans krijgt een gelukkige kat te worden.
Die tikjes zijn niet speels, maar behoorlijk agressief. Ofwel schrikt hij nog steeds van zijn eigen aanhaal-neigingen, of hij behoort tot de katten waarbij het aanhalen van staart of staart-wortel tot overstimulatie leidt. Ik kom er wel achter, hij begint nu de neiging te krijgen om heel veel bij mij in de buurt te willen zijn.quote:Op maandag 21 juni 2021 23:16 schreef yinu het volgende:
Dat wordt nog wel een schootkatje! Het lijkt ook wel of hij met je wilde spelen vannacht. Dat met die tikjes doet één van onze katers ook met mijn vriend. Bij voorkeur 's nachts ook.
quote:Op dinsdag 22 juni 2021 19:20 schreef mvdejong het volgende:
Onyx is allesbehalve het timide katertje wat ik in het begin dacht. De grote jongens zitten alle 3 buiten, en hij is weer in de huiskamer.
Ga je dat laatste dan "los" doen of aan een tuigje? Dat zag ik hier in de buurt laatst.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 13:43 schreef mvdejong het volgende:
Het was best eng om te proberen hem op te pakken (met Cayok is dat na 8 jaar nog steeds gevaarlijk), maar het deed hem echt niets om even opzij gezet te worden.
Hij heeft ook nog een probleem dat zijn vacht steeds dunner wordt, maar dat is vermoedelijk mijn stommiteit. Waarschijnlijk is hij allergisch voor vlooien, en die krijg ik echt mijn huis niet uit met buitenlopende katten en voor mij ontoegankelijke plekken. Maar ik ben er zondag-nacht in geslaagd om hem vlooienmiddel in zijn nek te druppelen, dus ik hoop dat dat het probleem oplost. Stress lijkt niet echt meer de oorzaak te kunnen zijn, zeker niet als je kijkt naar zijn uitdrukking in die foto hierboven.
De buitenwereld trekt hem ook, hij probeert nu al de buitendeur te openen (die zit gelukkig op de knip). Gisteren liet ik even de deur open toen hij op de trap zat en ik buiten stond, maar dat durfde hij nog niet. Ik wil hem nog niet onbegeleid naar buiten laten, omdat ik dan het risico loop dat Pepe hem zover opjaagt dat hij niet meer de weg terug vindt; gisteren waren de andere jongens niet in zicht. En het zou ook wel prettig zijn om alvast te weten hoe hij op honden reageert.
Het mooiste zou zijn als ik hem een paar keer even in de voortuin kan laten kijken, en hem dan meeneem op een rondje naar de single, dat is een heel duidelijk signaal naar de rest dat ik besloten heb dat hij bij de groep hoort.
Ik heb wel vaker katten aan een halsbandje uitgelaten, maar ik weet niet of Onyx dat gaat accepteren, ik heb hem zojuist voor het eerst opgepakt, ik durfde dat nog niet eerder te proberen uit angst onze relatie weer te verstoren. Mijn Burmezen heb ik toen zo kennis laten maken met de buurt; ook omgekeerd, wat nuttig was toen Julius elke open deur als een uitnodiging bleek te zien. Mijn kwartet asiel-katers mochten naar buiten voordat de 2e aanraakbaar was, dus daar speelde het niet; maar ik had gemerkt dat ze het huis duidelijk als veilige plek zagen.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 13:58 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ga je dat laatste dan "los" doen of aan een tuigje? Dat zag ik hier in de buurt laatst.
Hij verrast me steeds met de snelheid waarin hij voortgang boekt. Maar ik had al eerder gesteld dat het vermoedelijk snel zou gaan omdat hij, in tegenstelling tot het kwartet katers, geen ander sociaal contact heeft. En het was vrij duidelijk dat het (ooit) een mensen-kat was.quote:
Wat vrijdag duidelijk is geworden dat zelf een korte tijd verdwaald zijn al dit gedrag kan veroorzaken, dus er is vermoedelijk niets ergers met hem gebeurd dan dat hij op straat is beland. Hoe, dat blijft een vraag.quote:Op maandag 28 juni 2021 21:51 schreef mvdejong het volgende:
1. Wat is er met hem gebeurd dat hij zo'n getraumatiseerd beestje werd ? Hij vertoont aardig wat veerkracht en ondernemingsdrang, hij is duidelijk niet een verwend beestje dat niets gewend is, zoals ik eerst dacht.
Wauw wat goed! Is Onyx nu hele dagen in het hele huis?quote:Op donderdag 8 juli 2021 10:37 schreef mvdejong het volgende:
Tussen Onyx en Cayok gaat het redelijk, maar soms is Onyx iets te assertief en gaat Cayok blazen, maar dat heeft nog niet tot problemen geleid.
Tussen Onyx en Pepe gaat het nu fantastisch, Pepe heeft blijkbaar besloten dat Onyx toch geen bedreiging voor de groep vormt. Onlangs was ik Pepe weer aan het aanhalen op het tafeltje, en Onyx was zo geinteresseerd dat hij uiteindelijk vanaf het TV-kastje de kleine meter naar het tafeltje sprong, en vlak naast Pepe's kop belandde. Pepe reageerde niet eens. Ook als Pepe op de grond ligt kan Onyx op een paar centimeter achterlangs lopen, zonder problemen. En gisteren waren ze aan het speel-vechten : Onyx zat op een stoel, Pepe op de grond, en ze waren over de leuning naar elkaar aan het meppen; Onyx legde het toch wel af tegen Pepe, want die laatste heeft een veel grotere reach, maar het was duidelijk geen onderlinge agressie.
Ja, Onyx zit nu meestal in de woonkamer, behalve als hij op zolder ligt. En omdat hij zich nog steeds verwondert over de magische truc waarmee de andere katers het huis verlaten door iets wat hij als een ruitje ziet, blijft hij netjes binnen en kan de oude garde vrij in en uit.quote:Op donderdag 8 juli 2021 12:50 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wauw wat goed! Is Onyx nu hele dagen in het hele huis?
Fijn dat hij zelf de keuze heeft om buiten/binnen kat te worden. En dat hij nu lekker z'n eigen gang kan gaan maar jou nog wel ziet als "z'n veilige haven"quote:Op donderdag 8 juli 2021 16:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ja, Onyx zit nu meestal in de woonkamer, behalve als hij op zolder ligt. En omdat hij zich nog steeds verwondert over de magische truc waarmee de andere katers het huis verlaten door iets wat hij als een ruitje ziet, blijft hij netjes binnen en kan de oude garde vrij in en uit.
Maar hij hoeft ook niet meer voortdurend bij me in de buurt te zijn, zolang we maar regelmatig contact hebben.
En buiten is nog steeds fascinerend, maar erg spannend, we proberen dat een paar keer per dag maar meestal zit hij op de mat, loopt een paar keer onder het portiekje vandaan, en gaat dan in het halletje naar buiten liggen kijken. Ik heb geen idee of hij ooit echt een buitenkat gaat worden, maar het is niet verplicht.
Mooi gezegdquote:Op vrijdag 9 juli 2021 12:35 schreef Yinny het volgende:
Wat klinkt het fijn allemaal! Onyx hoort al een beetje in de groep
En de relatie met Diesel wordt ook beter. toen Onyx vanochtend op mijn bureau sprong haalde Diesel nog uit met zijn pootje (hoewel niet erg overtuigend), en ging Onyx weer weg. Een half uurtje later was hij terug, en toen reageerde Diesel niet meer en hebben ze een uurtje op een paar decimeter van elkaar liggen slapen.doezelen.quote:Op maandag 12 juli 2021 10:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat
Oh kijk ze komen in de volgende fase.quote:Op maandag 12 juli 2021 14:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En de relatie met Diesel wordt ook beter. toen Onyx vanochtend op mijn bureau sprong haalde Diesel nog uit met zijn pootje (hoewel niet erg overtuigend), en ging Onyx weer weg. Een half uurtje later was hij terug, en toen reageerde Diesel niet meer en hebben ze een uurtje op een paar decimeter van elkaar liggen slapen.doezelen.
Wat goed te horen, hij weet waar het goed is, bij jou en in je huis.quote:Op donderdag 15 juli 2021 10:31 schreef mvdejong het volgende:
Ik vertrouw Onyx nu voldoende om de voordeur op een kier vast te zetten, zodat hij zelf naar buiten kan als ik in de huiskamer zit. Hij gaat dan op het plankje zitten om rond te kijken, en bij alles wat er gebeurt vliegt hij naar binnen. Het versterkt zijn zelfvertrouwen, en 's avonds hangen de andere jongens ook rond de voorkant van het huis, dus bouwt dat ook het wederzijdse groepsgevoel.
Toen ik er gisterenavond even bij ging staan bleek maar weer hoe hard het gaat met zijn zelfvertrouwen. Een jonge buurvrouw kwam langs met haar (aangelijnde) hond : Pepe en Cayok trokken zich terug in de voortuin, Diesel bleef voor het hek zitten en begon te grommen om zijn groep te verdedigen. Maar ook Onyx, die op dat moment op de grond zat, bleef zitten, terwijl de hond op nog geen 2 meter afstand stond. Terwijl ik wat aan het babbelen was sprong Onyx op het plankje, maar gaf zelfs geen krimp toen de hond even begon te blaffen.
Dat mijn aanwezigheid wel helpt bleek vanochtend, toen ik door het raam dezelfde buurvrouw zonder hond voorbij zag komen, en hoorde hoe Onyx naar binnen vloog. En ook het wat verder van huis lopen (nog steeds maar een paar meter) doet hij alleen als ik erbij ben, niet als hij op eigen gelegenheid buiten is.
't Is een echt blikken bord ! Ik heb nog wel meer van dit soort dingen, o.a. mok, T-shirt, hoodie, met de langere versie van die spreuk : "Yes, I do need all these cats. But more importantly, they need me.".quote:Op maandag 19 juli 2021 15:45 schreef yinu het volgende:
Heel goede vooruitgang weer!
Ik zag bij het terugbladeren nu pas de sticker op je deur trouwens
Ik heb liever nog een weekje of 2-3 de controle over zijn buitenleven. Wel heeft hij toen ik het bovenraampje aan het fiksen was voor het eerst de achtertuin kunnen verkennen.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Oh oops ..
Misschien toch maar dat luikje aanleren dan
Vooral gefrustreerd, het was best een vermoeiende dag geweest. Ik heb eerst nog een tijd met stokken en latten door de brievenbus geprobeerd de grendel los te krijgen, omdat ik verwachtte dat die maar een klein stukje verdraaid was, niet de volle 180o.quote:
Ik heb een schroefhaak in de deur gezet, en daarin past een plastic pijpje dat over de grendel valt, zodat die niet meer onbedoeld kan verdraaien.quote:Onderste grendel maar weghalen?
Misschien is hij wel op die grendel gaan staan om de deurkruk te bewegen! Een ondernemend type, die Onyxquote:Op zondag 25 juli 2021 11:56 schreef mvdejong het volgende:
OK, katten kunnen ook een echt probleem opleveren. Ik ging gisteren een neef helpen met de eerste fase van het ontruimen van het huis van zijn ouders : alles wat weg kan ook in vuilniszakken pakken en in de container dumpen. Ik was vroeg boodschappen gaan doen, had nog een uurtje in de tuin een beker melk zitten drinken, zodat Onyx nog buiten kon klooien, en rond half 2 vertrok ik. Productief dagje gehad, samen steak gaan eten, en om kwart over 10 was ik thuis.
En kreeg de huisdeur niet open, het voelde alsof de onderste grendel dicht zat (dit zijn geen grendels met een slot, dus die kunnen alleen van binnen afgesloten worden). Ik ben een uur bezig geweest om binnen te komen, uiteindelijk heb ik een bovenraampje in de tuindeur achter kunnen verwijderen (gelukkig had ik voor eventualiteiten tijdens de ontruiming mijn grote gereedschapkist in de auto gezet), en kon daardoor de bovenste grendel losdraaien; de onderste grendel kon via het kattenluik. Toen ik bij de voordeur kwam zag ik dat de toiletdeur daarnaast openstond, en inderdaad de grendel van de voordeur de volledige 180o was dichtgezet. Enige mogelijkheid : Onyx had de toiletdeur geopend, maar wilde ook naar buiten en probeerde de deurkruk van de voordeur, en heeft bij het terugvallen de grendel dichtgedraaid met zijn achterpoten; eventueel in meerdere stapjes. Dus nu mag ik vandaag het bovenraampje achter weer monteren, en een oplossing vinden voor de onderste grendel van de voordeur.
Behalve het likken klinkt dit allemaal wel heel erg goedquote:Op dinsdag 3 augustus 2021 15:13 schreef mvdejong het volgende:
Vandaag met Onyx naar de dierenarts geweest vanwege zijn kaalheid en het overdadige krabbelen/likken/bijten. Het is geen vlooien-allergie, dierenarts verwacht omgevings-allergie, stress-allergie of voedsel-allergie. Ondanks dat Onyx echt gelukkig lijkt sluit ze ook stress-allergie nog niet helemaal uit. Voorlopig is het het makkelijkste om voedsel-allergie eerst uit te sluiten, en ik heb nu de anti-allergene brokjes van Hills en Royal Canin meegekregen; alleen is natuurlijk het probleem dat Onyx zeer eenkennig is wat voedsel betreft, dus dat wordt experimenteren.
Wel verrassend : meneer is ondertussen 4,5 kg, fors omhoog van de 2,95 die hij was toen ik hem de vorige keer meenam (nadat hij een week niet gegeten had). Ik had dit ook met mijn baby-weegschaal geconstateerd, alleen twijfelde ik daaraan omdat hij nog steeds heel iel oogt (en ik de weegschaal al jaren niet gebruikt had, die had ik aangeschaft toen Julius en Caesar oud werden, om hun gewicht in de gaten te houden i.v.m. schildklier-problemen).
Verder is hij nog steeds een lekker ontspannen jochie, hij ligt het grootste deel van de dag schuin achter me op het andere bureau, en als een of meer van de andere heren iook op het bureau liggen interesseert hem dat niet; zelfs niet als die over hem heen moeten springen om even bij mij een krabbel te komen halen. Buiten groeten ze elkaar ook netjes, als Pepe een tijdje uit de buurt is geweest loopt hij vaak gericht naar Onyx, en Onyx zorgt er altijd voor dat als Diesel aankomt hij even de leider respect betuigt. Ook omgekeerd heeft Diesel nu geen problemen meer met Onyx, tenzij Onyx weer probeert hem uit te dagen voor jaag- en vecht-spelletjes. Als ik overdag de deur op een kier laat staan ligt hij toch weer vrij snel bij me, maar als ik gestopt ben met werken en de deur open doe, dan is hij bijna de hele tijd buiten, totdat ik hem binnenhaal als ik naar bed ga. Het wordt echt tijd om hem het concept van een kattenluik duidelijk te maken.
En Onyx besloot deze week dat mijn buurman te vertrouwen was. We stonden te praten, en eerst ging Onyx even naar binnen. Toen hij naar buiten kwam liep hij hem voorbij alsof hij een stuk straatmeubilair was, maar een paar minuten later stond hij tegen zijn kuiten te schuren. Meer en meer zelfvertrouwen.
ja, precies ditquote:Op dinsdag 3 augustus 2021 16:37 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Behalve het likken klinkt dit allemaal wel heel erg goed
Oh wat is het een kleintje die Onyxquote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:58 schreef mvdejong het volgende:
De afgelopen dagen heeft Onyx zich juist weer wat aanhaalbaarder getoond, dinsdag-avond liep hij met me mee toen ik naar bed ging, en heeft een tijdje tegen mijn kuiten gestaan terwijl ik op zijn schouderbladen en rug krabbelde. Vanochtend lag hij half op zijn rug op de tafel, en ik begon eerst zijn borst, en daarna zijn buik te krabbelen. Daarvan raakte hij wat in verwarring, zijn staart zwiepte, hij keek verontwaardigd, maar waar hij gewoonlijk direct met alle poten en tanden mijn hand greep, kwamen op een gegeven moment wel zijn voorpoten in actie, maar niet overtuigend. Hij heeft nu zoveel zelfvertrouwen, of vertrouwen in mij, dat hij het aanraken van zijn buik niet meer als aanval ervaart.
Met Pepe samen gaat het geweldig, toen Onyx onlangs weer wilde gaan slapen bleek de grote jongen daar al te liggen, maar dat stoorde niet :
[ afbeelding ]
Ze lagen beide vreedzaam te slapen totdat ik ze verstoorde toen ik opstond om de foto te maken. Je kunt mooi het verschil in grootte zien.
Och, misschien mist nu een kindje in de buurt zijn konijnquote:Op maandag 13 september 2021 11:23 schreef mvdejong het volgende:
Vanochtend lag er het achtereind van een konijn in mijn huiskamer, maar het was nu duidelijk wie de verantwoordelijke was, want Pepe was totaal ongeinteresseerd in het ochtend-rondje rosbief.
Tijdens mijn ontbijt kwam Cayok binnen, en heeft het grootste deel van het achterdeel opgeknauwd.
Er zijn hier in de buurt veel wilde konijnen, dit was er eentje van.quote:Op maandag 13 september 2021 12:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Och, misschien mist nu een kindje in de buurt zijn konijn![]()
En zo blij met binnenkatten dat me dit niet overkomt
Ok, gelukkig geen verdrietig kindjequote:Op maandag 13 september 2021 12:55 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Er zijn hier in de buurt veel wilde konijnen, dit was er eentje van.
Ik moet er ook niet aan denken. Maar mijn diva’s zijn heel stoer wanneer ze een vogel op tv zien. Maar wanneer er een spin door het huis loopt rennen ze weg 😂quote:Op maandag 13 september 2021 23:23 schreef Yinny het volgende:
Zo blij dat ik geen extra dieren(delen) in huis aantref!
Ik zou echt zelf flink schrikken
Een claimende damequote:Op woensdag 10 november 2021 10:29 schreef mvdejong het volgende:
Vanochtend vroeg moest ik even naar het toilet, en toen ik weer terug naar mijn slaapkamer ging, hoorde ik een kat de trap oprennen, en dat bleek Diesel te zijn. Ik deed toch de deur van mijn slaapkamer dicht, maar toen ging Diesel heel klagelijk miauwen. Ik deed de deur weer open, met natuurlijk Nene aan mijn enkels, en die begon direct weer te blazen. Waarop Diesel omkeerde, en weer de trap afstommelde. Hij had absoluut geen zin in een confrontatie.
Dat wordt nog watquote:Op maandag 22 november 2021 19:48 schreef mvdejong het volgende:
Het is dus niet alleen angst, maar tenminste deels een poging tot dominantie. Dat mag dan misschien met de zeer timide Hummeltje gelukt zijn, mijn bestaande groep, inbegrepen Onyx, gaat toch echt niet onderdanig worden aan mevrouw.
Ze heeft gisterenavond huiskamer en keuken grondig geinspecteerd, en sprong daarbij ook op de stereokast, waarbij ze op een half metertje van Onyx uitkwam. Ze blies wel, maar ging daarna rustig verder de kast besnuffelen (Onyx reageerde totaal niet). Ze bleef wel steeds proberen een manier te vinden om bij het kattenluik uit te komen, zonder langs Pepe te moeten.quote:Op dinsdag 23 november 2021 21:46 schreef Pippi het volgende:
Wat een toestanden!
De schrik zat er vast goed in bij jou toen Nene opeens buiten stond.
Hopelijk valt het kwartje en gaat ze begrijpen dat ze nu een huis deelt met de jongens.
Hopelijk verandert dat blazen en grommen op zijn minst in negeren en afstand. Meer dan dat (naast elkaar liggen, eten, misschien wel aan elkaar snuffelen) zou natuurlijk prachtig zijn al weet ik niet of je dat kan verwachten van zo'n eenkennige dame.
Ik zat net te wensen dat ik zo'n luik had.quote:Op woensdag 24 november 2021 21:54 schreef Pippi het volgende:
Ik had een aantal jaren geleden een blinde kat (ouderdom, hij was al 22 jaar). Ik wilde toen een dual scan chipluik zodat ik kon bepalen welke kat wel naar buiten (niet de blinde kat) en naar binnen mocht (niet de buurtkatten). Helaas bestond zo'n type luik toen niet. Inmiddels wel:
https://www.surepetcare.c(...)microchip-kattenluik
Hummeltje gaat piepkleine stapjes vooruit!quote:Op donderdag 25 november 2021 22:12 schreef mvdejong het volgende:
Hummeltje begint weer wat meer te ontdooien : hij kwam vanochtend weer naar mijn hand toe om eraan te snuffelen, en toen ik vanavond zachtvoer klaarzette stond hij al halverwege de kamer voordat ik de deur achter me dicht had getrokken.
En in het kader van maffe katten : Nene heeft zojuist wat Appelsientje staan te drinken uit mijn glas.
Gooo, Hummeltje!quote:Op zaterdag 27 november 2021 12:10 schreef mvdejong het volgende:
Toen ik vanochtend wakker werd lag Hummeltje in zijn transportmandje. Hij kwam eruit, en zat rustig middenin de kamer terwijl ik wat tegen hem praatte. Toen ik weer wat op mijn telefoon zat te bekijken voelde ik plotseling een nat neusje tegen mijn arm : Hummeltje was tegen het bed op gaan staan om aan me te snuffelen. Zijn uitdrukking suggereert momenteel ook een conflict tussen zijn natuurlijke angst, en toch een behoefte om contact met me te krijgen.
Het heeft nog wat tijd nodig, maar voor Cayok duurde het iets van 8 maanden, zolang gaat het voor hem niet duren.
Je bent goedgekeurdquote:Op maandag 29 november 2021 17:51 schreef mvdejong het volgende:
Hummeltje zit de laatste tijd verdacht vaak vlak bij mijn bed, naast het hoofdeinde.
Vanochtend snuffelde hij ook weer aan mijn vingers, en toen liet hij zijn kopje een beetje zakken, gewoonlijk is dat het teken dat hij daadwerkelijk gekrabbeld wil worden. Dat was nog even teveel, maar we komen heel dichtbij !
quote:Op zaterdag 27 november 2021 12:10 schreef mvdejong het volgende:
Toen ik vanochtend wakker werd lag Hummeltje in zijn transportmandje. Hij kwam eruit, en zat rustig middenin de kamer terwijl ik wat tegen hem praatte. Toen ik weer wat op mijn telefoon zat te bekijken voelde ik plotseling een nat neusje tegen mijn arm : Hummeltje was tegen het bed op gaan staan om aan me te snuffelen. Zijn uitdrukking suggereert momenteel ook een conflict tussen zijn natuurlijke angst, en toch een behoefte om contact met me te krijgen.
Ik ben heel blij dat Hummie weer wat van zijn vertrouwen in mij begint terug te winnen.quote:Op vrijdag 3 december 2021 13:09 schreef yinu het volgende:
Wat een spannende avonturen allemaal! Heel goed van Hummeltje.
Ik ken de geschiedenis van Nene niet goed. Ze kwam van de stiefdochter van mijn ex-buurman, maar dat ze een chip heeft maakt het waarschijnlijk dat ze via een asiel daar is gekomen. Maar haar gedrag lijkt er wel op te wijzen dat ze eerder op straat is geweest.quote:En Nene is wel echt een buitenkat, zo te horen. Fijn dat ze bij jou die kans ook krijgt.
Mijn jongens vinden elke andere kat in principe een nieuw vriendje. Ze accepteren ook dat een andere kat aangeeft geen contact te willen, en dan negeren ze hem of haar gewoon, ook op hun eigen terrein. Als de andere kat agressie vertoont, dan vliegen er onmiddelijk enkele tientallen kilo's boze kat op af, dat heb ik ook meegemaakt.quote:Op donderdag 9 december 2021 10:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is het niet net als met honden dat ze het toch wel aanvoelen dat een andere hond of in dit geval kat een handicap heeft? Al kunnen ze dat van doofheid misschien niet merken. Maar je weet maar nooit.
Ja hè, het is een bijzondere groepquote:Op donderdag 9 december 2021 12:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wel fijn dat je van die sociale dieren hebt
Ik ben zo trots op dat jongetje (en toch ook een beetje op mezelf) dat hij van een timide angsthaasje in een relaxede kater vol zelfvertrouwen is veranderd. Het is wel jammer dat hij zo weinig contact met me zoekt, maar als we elkaar tegenkomen blijft hij meestal wel even staan voor wat krabbelen (al heeft hij liever niet dat ik aan zijn achterkantje zit). Hij spint dan ook, al hoor je dat absoluut niet, hij is wat dat betreft net zo stil als Cayok.quote:Op donderdag 9 december 2021 19:39 schreef Pippi het volgende:
Onyx omdat hij zoveel overwonnen Ondanks zijn verlegenheid doet hij voorzichtige pogingen om zich aan te passen aan zijn nieuwe situatie en zijn nieuwe baas te vertrouwen
quote:Op dinsdag 14 december 2021 16:50 schreef mvdejong het volgende:
Ik ben zo trots op dat jongetje (en toch ook een beejtje op mezelf) dat hij van een timide angsthaasje in een relaxede kater vol zelfvertrouwen is veranderd.
Hummeltje is al een wat ouder beestje, iets van 9 jaar, en ik ken hem van jongsaf als een heel timide beestje. Hij zal nooit het zelfvertrouwen gaan krijgen dat Onyx zo snel heeft ontwikkeld, hoewel ik erg benieuwd ben wat de invloed van mijn sociale groep op hem zal zijn.quote:Op dinsdag 14 december 2021 18:18 schreef Pippi het volgende:
[..]
Hopelijk lijkt Hummeltje qua karakter op Onyx en krijgt hij meer vertrouwen in jou en verloopt de kennismaking met de andere katten binnenkort voorspoedig.
Woensdag-avond was echt apart, de eerste keer dat ik langere tijd buiten was met de 5 die nu de vrijheid hebben, en dan zien dat ze toch min of meer een groep vormen. En natuurlijk meemaken dat voormalig bangebroekje Onyx het lef heeft om in een vreemde auto te klauteren. Ik blijf me afvragen hoe zijn verleden eruit heeft gezien.quote:Op vrijdag 17 december 2021 21:16 schreef Pippi het volgende:
Wat een leuke updates!
Die reuring van Cayok, Onyx, Nene en Pepe bij die auto
Nieuwsgierige aapjes zijn het
En gesnuffel van Nene aan Pepe en Cayok! Heel goed, geen geblaas van Nene meer
Hummeltje aaitjes kunnen geven
Wat een mooie stapjes vooruit
Nog een kat erbijquote:Op maandag 20 december 2021 19:59 schreef mvdejong het volgende:
Ik kom zojuist beneden, met Nene achter me aan, en tref het juiste aantal katten aan in de huiskamer. Echter, Onyx was er niet, het 4e exemplaar was het wit-met-cyperse poesje (denk ik) die regelmatig een van de etensbakjes buiten uitruimt. Ze zat ontspannen op de klim-constructie tussen keuken en huiskamer, maar ging er toch wel vandoor toen doorhad dat ik binnen was gekomen.
Een klein uurtje later kwam ze weer binnen, maar "Hallo, meisje." was toch niet bemoedigend.
Ik denk dat ze nog wel vaker binnen zal zitten, zeker nu de temperaturen onder 0 gaan komen; maar voorlopig alleen als ik in bed lig. Ik hoop dat ze mij gaat leren vertrouwen.
Ik ben er nog niet achter waar ze thuis hoort, de meest waarschijnlijke buur heeft toch geen nieuw katje in huis genomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |