abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 mei 2021 @ 09:22:50 #51
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_199414754
*O* *O* *O*
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_199415434
Wat een fijn bericht dat hij het al zo goed doet. Kan me voorstellen dat je helemaal blij bent
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 15 mei 2021 @ 16:31:07 #53
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_199435038
Probleempje : meneer heeft nog niet willen eten sinds hij bij mij is. Ik had 2 soorten droogvoer klaarstaan, Royal Canin Outdoor en Natural Health Carnivore, die naar mijn ervaring voor de meeste katten onweerstaanbaar zijn, maar er is nog geen brokje weg. Ik heb het asiel gebeld, om te vragen wat hij daar kreeg, en nu ook bakjes met Royal Canin Sensible en Hill's Adult Chicken neergezet. Het is nog niet dramatisch, maar het zou voor mij geruststellender zijn als hij gaat eten.

Hij stond in het asiel al bekend als een moelijk eter (hij at geen blikvoer, ze waren gestopt om dat te proberen), ik denk dat eten beter gaat worden als hij minder overheerst wordt door de angst/woede waar hij nu onder gebukt gaat.

Voor de rest ligt hij overdag in het rek boos en argwanend te zijn, 's nachts gaat hij toch wel rondspoken, in de nacht van vrijdag op zaterdag heb ik hem zijn nageltjes horen scherpen, wat toch ook iets is dat zelfvertrouwen suggereert. Veel meer heb ik die nacht niet meegemaakt, ik had van donderdag op vrijdag maar iets van 3-4 uur geslapen, dus nu was ik echt knockout.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 17:00:37 #54
78780 deedeetee
pi_199435383
Drinkt hij wel ?
pi_199436117
Gekookte kipfilet geven? Heb een, bij vlagen, heel moeilijker eter en als ik dat geef lijk dat een trigger te zijn om weer (langzaam) normaal te eten.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:25:40 #56
8252 mvdejong
pi_199437212
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 18:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Gekookte kipfilet geven? Heb een, bij vlagen, heel moeilijker eter en als ik dat geef lijk dat een trigger te zijn om weer (langzaam) normaal te eten.
Ik heb vanochtend ook 3 kipflites gekocht, 2 voor mezelf en eentje voor de nieuweling.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:26:20 #57
8252 mvdejong
pi_199437219
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 17:00 schreef deedeetee het volgende:
Drinkt hij wel ?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niveau in het waterbakje wel iets lager.
pi_199437450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:25 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend ook 3 kipflites gekocht, 2 voor mezelf en eentje voor de nieuweling.
:D
Hopelijk is dat de trigger
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:49:09 #59
78780 deedeetee
pi_199437591
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:26 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niveau in het waterbakje wel iets lager.
Dat zou wel fijn zijn, en water regelmatig verschonen. sommige dieren lusten alleen vers water is mijn ervaring.
Mss lust hij vis ? Ik had een kitten dat mijn hand( met vis ) aanviel toen ik stukje gebakken vis van de markt had meegenomen. Gebakken vis ruikt erg sterk.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 19:59:07 #60
8252 mvdejong
pi_199437757
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:49 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat zou wel fijn zijn, en water regelmatig verschonen. sommige dieren lusten alleen vers water is mijn ervaring.
Omgekeerd zijn er ook katten die liever water hebben met alg enz. erin. Ik heb in de keuken een bloemenvaas staan, die vul ik alleen bij, en die staat er al meer dan 2 jaar. En het is bij alle katten de meest populaire drinkbak.

quote:
Mss lust hij vis ? Ik had een kitten dat mijn hand( met vis ) aanviel toen ik stukje gebakken vis van de markt had meegenomen. Gebakken vis ruikt erg sterk.
Ook nog een idee, maandag eens proberen als het probleem dan nog bestaat. Mijn huidge katten zijn daar dan weer helemaal niet in geinteresseerd, die willen geen bereid eten (alleen Cayok wil nog wel eens een paar stukjes kaas). Mijn Burmezen daarentegen leefden voor het meeeten met wat ik zelf had, ik kocht dan ook voor mezelf ca. 2 ons per dag, bereidde het zonder zout en kruiden, sneed aan tafel ca. 1/4 eraf voor de heren, en deed daarna zout en peper voor mezelf erop.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:24:23 #61
78780 deedeetee
pi_199438395
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 19:59 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Omgekeerd zijn er ook katten die liever water hebben met alg enz. erin. Ik heb in de keuken een bloemenvaas staan, die vul ik alleen bij, en die staat er al meer dan 2 jaar. En het is bij alle katten de meest populaire drinkbak.
[..]

Ook nog een idee, maandag eens proberen als het probleem dan nog bestaat. Mijn huidge katten zijn daar dan weer helemaal niet in geinteresseerd, die willen geen bereid eten (alleen Cayok wil nog wel eens een paar stukjes kaas). Mijn Burmezen daarentegen leefden voor het meeeten met wat ik zelf had, ik kocht dan ook voor mezelf ca. 2 ons per dag, bereidde het zonder zout en kruiden, sneed aan tafel ca. 1/4 eraf voor de heren, en deed daarna zout en peper voor mezelf erop.
Aangezien er totaal niks bekend is over waar Onyx vroeger gewoond heeft en wat hij daar at, plus dat hij duidelijk een trauma heeft opgelopen, is het wel puzzelen om er achter te komen wat hij nu wel lust. Ook best mogelijk dat hij nu in andere omstandigheden dan vroeger hele andere voorkeuren gaat krijgen. Katten zijn graag nu eenmaal eigenwijs.
  zondag 16 mei 2021 @ 11:24:37 #62
8252 mvdejong
pi_199447404
Gisteren, toen ik toch in de dierenwinkel was, heb ik een klein model hokje/krabpaal gekocht, en die staat nu ook in mijn slaapkamer. Echt een kleine maat, Cayok zou passen, Diesel met een schoenlepel, als Pepe zich erin wurmt barst dat ding. Maar Onyx is echt een dwergje vergeleken met de oude garde, ik denk rond de 3 kg, Cayok is een rank middelmaatje met 4-5, en de broertjes zijn 6+ en 8+ (groot en dik).

Toen ik gisteren halverwege avond besloot even een half uurtje wat te gaan liggen lezen op mijn bed, werd ik gevolgd door Cayok, die de laatste tijd graag in mijn slaapkamer een kroelsessie doet (kan ik op de grond zitten, en hij steeds buiten bereik lopen en weer terug). Toen de stoute schoenen aangetrokken en Cayok mee naar binnen laten gaan. Eerst miste ik Onyx, want die lag niet in het rek, maar was zowaar in het nieuwe meubelstuk gaan liggen :

De ontmoeting tussen de oudste en jongste van mijn katten was een anticlimax : die vond eigenlijk niet plaats. Onyx lag op zijn ondertussen bekende manier afwisselend mijn voeten en Cayok argwanend te bekijken, en Cayok deed alsof hij Onyx niet had gezien (onwaarschijnlijk aangezien er nog geen anderhalve meter tussen beide heren was). Cayok was wel heel erg voorzichtig, en snuffelde voortdurend, maar ging uiteindelijk het hok verkennen waarin Onyx zijn eerste dag had doorgebracht, en dribbelde toen weer de kamer uit en de trap af.

Toch nog wel bemoedigend was dat Onyx daarna omhoog keek en duidelijk mijn blik zocht, dat is toch iets van (h)erkenning.

Toen ik later naar bed ging was hij weer in het rek teruggekeerd, dat lijkt toch zijn vaste stekkie te worden. Vannacht is hij weer druk bezig geweest, met aardig wat energie, op een gegeven moment sprong hij vanaf anderhalve meter op mijn bed, maar schrok zich toen een ongeluk omdat hij wat te dicht bij mijn hoofd beland was.

En er staat nu gekookte kip.klaar, kijken wat hij daar mee doet.

[ Bericht 4% gewijzigd door mvdejong op 16-05-2021 14:02:06 ]
  maandag 17 mei 2021 @ 09:34:47 #63
8252 mvdejong
pi_199463531
Het is echt een maf maar lief beestje. We hebben vannacht een paar uur samen op bed geslapen !
Toen ik naar bed ging had hij een nieuw slaapplekje bedacht : een hoekje van het voeteneinde van mijn bed. Ik verwachtte dat hij wel weg zou gaan als ik op bed ging liggen lezen, maar terwijl hij wel argwanend keek nam hij vrij snel aan dat ik niet van plan was hem met mijn handen aan te raken, dus hij sloot zijn ogen en rolde zich weer op. Toen heb ik maar een extra deken gepakt en ben daar onder gaan liggen, en zo hebben we samen gelegen totdat hij rond 4 uur even wat ging bewegen, daarna is hij weer in het rek gaan slapen.

Hij is niet echt bang, hij wil alleen niet aangeraakt worden, maar doet ook niets meer dan blazen en grommen als je hem wel dreigt aan te raken, of zelfs oppakt (wat ik nog niet heb gedaan, en zo lang mogelijk zal vermijden). Ik ga gewoon geduldig proberen zijn vertrouwen verder te winnen.
pi_199463933
Klinkt goed, niet echt bang maar stelt z’n grenzen ;)
Heeft hij al gegeten?
  maandag 17 mei 2021 @ 10:13:40 #65
8252 mvdejong
pi_199463969
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 10:10 schreef Kaatje1 het volgende:
Klinkt goed, niet echt bang maar stelt z’n grenzen ;)
Heeft hij al gegeten?
Nee, nog niet, ik ga in mijn lunchpauze even naar de visboer, kijken of gekookte of gebakken vis hem kan overtuigen. En ik ga ook eens kijken of rauwe kip zijn interesse wekt (mijn katers vinden gebakken kip niets, maar zeker Pepe komt altijd kijken als hij geluiden uit de keuken hoort komen die lijken op het snijden van kip of lam).
pi_199464048
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 10:13 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nee, nog niet, ik ga in mijn lunchpauze even naar de visboer, kijken of gekookte of gebakken vis hem kan overtuigen. En ik ga ook eens kijken of rauwe kip zijn interesse wekt (mijn katers vinden gebakken kip niets, maar zeker Pepe komt altijd kijken als hij geluiden uit de keuken hoort komen die lijken op het snijden van kip of lam).
Misschien ook met kattensnoepjes proberen?
  maandag 17 mei 2021 @ 11:03:06 #67
8252 mvdejong
pi_199464660
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 10:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Misschien ook met kattensnoepjes proberen?
Recht voor zijn neusje op zijn kussentje gelegd. Niet aangeraakt.
pi_199464732
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:03 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Recht voor zijn neusje op zijn kussentje gelegd. Niet aangeraakt.
_O- Eigenwijs stuk vreten
  maandag 17 mei 2021 @ 12:47:57 #69
8252 mvdejong
pi_199466370
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:05 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

_O- Eigenwijs stuk vreten
Eigenwijs stuk niet-vreten.
  dinsdag 18 mei 2021 @ 13:01:29 #70
8252 mvdejong
pi_199483604
Zo, alle vertrouwen dat ik de afgelopen dagen heb gewonnen ben ik nu wel weer kwijt, en vermoedelijk wel meer.
Hij had sinds donderdag niet meer gegeten, en niet of nauwelijks gedronken, en ik zag gisterenavond wat plukjes haar op de plekjes waar hij veel lag, dus een bezoekje aan de dierenarts was niet meer te vermijden. Hij had wat problemen om opgepakt te worden, mijn handen liggen nu redelijk aan stukken. Maar bij de dierenarts bleek dat zijn bloedwaarden nog goed waren, dus lever (eten) en nieren (drinken) hebben nog geen schade ondervonden van de vastenperiode. Zijn bloed was wel wat aan de donkere kant, en zijn velletje veerde niet heel soepel terug, dus uitgedroogd was hij wel.. Hij heeft 200 ml onderhuids infuus gekregen, zodat hij voorlopig even weer gehydrateerd is, en heeft eetlust-opwekkende medicatie gekregen.

Nu hem weer tot rust laten komen en opnieuw beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 18-05-2021 14:18:24 ]
pi_199483819
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:01 schreef mvdejong het volgende:
Zo, alle vertrouwen dat ik de afgelopen dagen heb gewonnen ben ik nu wel weer kwijt, en vermoedelijk wel meer.
Hij dat sinds donderdag niet meer gegeten, en niet of nauwelijks gedronken, en ik zag gisterenavond wat plukjes haar op de plekjes waar hij veel lag, dus een bezoekje aan de dierenarts was niet meer te vermijden. Hij had wat problemen om opgepakt te worden, mijn handen liggen nu redelijk aan stukken. Maar bij de dierenarts bleek dat zijn bloedwaarden nog goed waren, dus lever (eten) en nieren (drinken) hebben nog geen schade ondervonden van de vastenperiode. Zijn bloed was wel wat aan de donkere kant, en zijn velletje veerde niet heel soepel terug, dus uitgedraagd was hij wel.. Hij heeft 200 ml onderhuids infuus gekregen, zodat hij voorlopig even weer gehydrateerd is, en heeft eetlust-opwekkende medicatie gekregen.

Nu hem weer tot rust laten komen en opnieuw beginnen.
Ach wat sneu voor hem. Hopelijk doet de medicatie het.
Eetlust opwekkende medicatie werd hier ook gebruikt...eten was niet aan te slepen. Ik heb wel gemerkt aan de niet etende kat dat er een patroon in zat, nl bij de rui. Dus in het najaar en in het voorjaar was het ellende. Misschien is het een bekend fenomeen dat meerdere katten dat hebben?
  dinsdag 18 mei 2021 @ 13:36:10 #72
78780 deedeetee
pi_199484038
Goed dat je op tijd met hem naar de da bent gegaan. Vertrouwen in je kan ook nog gaan best meevallen, want hij zal zich al dagen niet lekker hebben gevoeld. En met genoeg vocht in zijn lijfje en hopelijk binnenkort ook eten zou hij best wel 'ns bij kunnen trekken. Goed in je vel zitten is tenslotte ook belangrijk zeker ook voor je stemming.
  dinsdag 18 mei 2021 @ 14:18:08 #73
8252 mvdejong
pi_199484762
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:36 schreef deedeetee het volgende:
Goed dat je op tijd met hem naar de da bent gegaan. Vertrouwen in je kan ook nog gaan best meevallen, want hij zal zich al dagen niet lekker hebben gevoeld. En met genoeg vocht in zijn lijfje en hopelijk binnenkort ook eten zou hij best wel 'ns bij kunnen trekken. Goed in je vel zitten is tenslotte ook belangrijk zeker ook voor je stemming.
Hij heeft laten zien dat hij wel vertrouwen kan hebben, toen ik zondag in bed ging liggen terwijl hij op het voeteneinde lag, en bleef liggen toen hij doorhad dat ik hem niet ging aanraken; hij sloot zijn oogjes en rolde zich op. Maar het zal wel even duren voordat we weer zover zijn.

Ik verwacht nog steeds dat het een heel leuk kameraadje gaat zijn, en ik zie nog steeds de mogelijkheid dat het zelfs een schootkatertje gaat worden, ook omdat hij pas 2 jaar is (hoewel de 3 jonkies uit mijn kwartet ook wel aanhalig zijn, maar geen schootkatten, en die waren ook tegen de 2 jaar). Maar dat gaat wel een paar maandjes duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 18-05-2021 14:47:13 ]
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:28:20 #74
8252 mvdejong
pi_199499932
Hij heeft gisterenmiddag niet gegeten, maar gek genoeg, ondanks die 200ml vocht onder zijn huidje, wel fors gedronken. En vannacht (rond half 2 en half 5) heeft hij de beide bakjes met droogvoer van het type dat hij in het asiel kreeg (Hill's Adult Chicken en Royal Canin Sensible) leeggeveegd; het spul dat mijn andere jongens momenteel eten (Royal Canin Outdoor en Natural Health Carnivore) lijkt nog onaangetast. Dat was best een hoop eten voor een jochie van 3 kg, maar hij had dan ook een heel leeg buikje. De eetlust-opwekker heeft zijn werk goed gedaan ! Ik heb daar nog meer van, maar dat moet in zijn oorschelp gesmeerd worden, dus tenzij hij weer stopt met eten vermijd ik dat maar even, hij wantrouwt me nu al voldoende. Hij is vannacht nog wel over mij heen gelopen om in het kozijn naar de vogeltjes te kijken die zich lieten horen, maar zijn blik is dodelijk.

Dat hij weer terugkeert naar het eten dat hij uit het asiel al kende bevestigt weer dat hij heel slecht kan omgaan met veranderingen in zijn leventje.

Toen ik rond half 6 even naar het toilet moest, stond Diesel aan de transportmand te snuffelen, en wilde vervolgens met mij mee de slaapkamer in, om tussen mijn benen een grote wasbeurt te doen. Toch maar binnengelaten, maar toen hij op mijn bed zat was hij toch van slag door de geuren. Hij is weer van mijn bed af gesprongen, en na wat aarzelend rondlopen wilde hij weer snel weg. Hij had niet eens gezien dat, toen hij op het voeteinde van mijn bed sprong, hij binnen een meter van zijn nieuwe huisgenootje zat. Ik heb nu driemaal een van de oude garde in mijn slaapkamer gehad, zonder dat er een echte kennismaking/confrontatie heeft plaatsgevonden.
pi_199499986
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:28 schreef mvdejong het volgende:
Hij heeft gisterenmiddag niet gegeten, maar gek genoeg, ondanks die 200ml vocht onder zijn huidje, wel fors gedronken. En vannacht (rond half 2 en half 5) heeft hij de beide bakjes met droogvoer van het type dat hij in het asiel kreeg (Hill's Adult Chicken en Royal Canin Sensible) leeggeveegd; het spul dat mijn andere jongens momenteel eten (Royal Canin Outdoor en Natural Health Carnivore) lijkt nog onaangetast. Dat was best een hoop eten voor een jochie van 3 kg, maar hij had dan ook een heel leeg buikje. De eetlust-opwekker heeft zijn werk goed gedaan ! Ik heb daar nog meer van, maar dat moet in zijn oorschelp gesmeerd worden, dus tenzij hij weer stopt met eten vermijd ik dat maar even, hij wantrouwt me nu al voldoende. Hij is vannacht nog wel over mij heen gelopen om in het kozijn naar de vogeltjes te kijken die zich lieten horen, maar zijn blik is dodelijk.

Dat hij weer terugkeert naar het eten dat hij uit het asiel al kende bevestigt weer dat hij heel slecht kan omgaan met veranderingen in zijn leventje.

Toen ik rond half 6 even naar het toilet moest, stond Diesel aan de transportmand te snuffelen, en wilde vervolgens met mij mee de slaapkamer in, om tussen mijn benen een grote wasbeurt te doen. Toch maar binnengelaten, maar toen hij op mijn bed zat was hij toch van slag door de geuren. Hij is weer van mijn bed af gesprongen, en na wat aarzelend rondlopen wilde hij weer snel weg. Hij had niet eens gezien dat, toen hij op het voeteinde van mijn bed sprong, hij binnen een meter van zijn nieuwe huisgenootje zat. Ik heb nu driemaal een van de oude garde in mijn slaapkamer gehad, zonder dat er een echte kennismaking/confrontatie heeft plaatsgevonden.
Er zit in ieder geval eten in! En het is bekend eten, hopelijk smaakt dat naar (heel) veel meer

Maar moet je dat eetlust opwekkend spul smeren? Ik krijg hiervoor een humaan antidepressiva waar ik 1/8 van moest geven en dan binnen 15 minuten begon de honger.
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:42:28 #76
8252 mvdejong
pi_199500065
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:34 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Er zit in ieder geval eten in! En het is bekend eten, hopelijk smaakt dat naar (heel) veel meer
Dat was zo'n mooi geluid vannacht, het kraken van die brokjes. Dat hij pas 's nachts begon te eten kwam vermoedelijk door de stress van het vangen en behandelen. Maar met water en eten in zijn lijfje betekent het dat ik nu weer vooruit kan denken met het arme mannetje, i.p.v. alleen maar aan overleven te moeten denken. Ik hoop dat hij blijft eten, maar hij heeft in iedere geval wel een paar dagen gewonnen.
quote:
Maar moet je dat eetlust opwekkend spul smeren? Ik krijg hiervoor een humaan antidepressiva waar ik 1/8 van moest geven en dan binnen 15 minuten begon de honger.
Dit is Mirataz, een zalfje waarvan de dosering wordt bepaald door een lijntje van een bepaalde lengte uit de tube te knijpen, en dit moet dan in de oorschelp van de kat worden gesmeerd; het wordt dan via de huid opgenomen. Dat betekent dat ik het in noodgevallen aan Onyx kan toedienen door hem snel in een handdoek/fleece-dekentje te wikkelen, daar wordt hij behoorlijk kalm van, en dan een oortje uit die kluwen los te peuteren. Dat is veel beter te doen dan te pogen hem iets oraal toe te dienen; ook voor hem is het minder traumatisch.
pi_199500116
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:42 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dat was zo'n mooi geluid vannacht, het kraken van die brokjes. Dat betekent dat ik nu weer vooruit kan denken met het arme mannetje, i.p.v. alleen maar aan overleven te moeten denken. Ik hoop dat hij blijft eten, maar hij heeft in iedere geval wel een paar dagen gewonnen.
[..]

Dit is Mirataz, een zalfje waarvan de dosering wordt bepaald door een lijntje van een bepaalde lengte uit de tube te knijpen, en dit moet dan in de oorschelp van de kat worden gesmeerd; het wordt dan via de huid opgenomen. Dat betekent dat ik het in noodgevallen aan Onyx kan toedienen door hem snel in een handdoek/fleece-dekentje te wikkelen, daar wordt hij behoorlijk kalm van, en dan een oortje uit die kluwen los te peuteren. Dat is veel beter te doen dan te pogen hem iets oraal toe te dienen; ook voor hem is het minder traumatisch.
Kan me zo goed voorstellen dat je het gevoel had dat je de jackpot binnenkreeg.

En die orale pillen werken als een tierelier maar inderdaad een ramp om toe te dienen. Nou zou in het oorschelp bij deze kat net zo moeilijk zijn. Na 8 jaar laat ze zich nog nauwelijks oppakken en pas een week of 2 geleden dat ik merkte dat ze even bij mij op bed kwam (heb een kwartier voor dood in bed gelegen , durfde niet te bewegen)
  donderdag 20 mei 2021 @ 09:33:57 #78
8252 mvdejong
pi_199515460
Gisteren heb ik Onyx van 9 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts met rust gelaten, om hem een beetje te ontstressen. Toen ik naar bed ging had hij over de dag aardig wat gegeten, en zelfs al zijn water opgedronken (oeps, beter op letten).

Ook vannacht heb ik hem tweemaal horen eten en drinken, en de eetlust-opwekker zou zo langzamerhand uitgewerkt moeten zijn, dus ik heb hoop dat die kickstart met onderhuids vocht en eetlust-opwekker zijn normale eet-ritme weer hersteld heeft; ik ga hem liever niet weer hanteren om eetlust-opwekker toe te dienen. Hij heeft ook weer gepoept, dus het hele spijsverterings-systeem functioneert goed.

Zij blik is ook weer wat veranderd, hij kijkt nu weer wantrouwend zoals eerst, niet die dodelijke blik van de afgelopen dagen. Hij werd vanochtend wakker van mijn wekker, keek heel kort boos en argwanend, maar rolde zich toen weer op.

Hij lijkt verrassend vergevingsgezind voor een getraumatiseerde kat, dat geeft hoop voor de toekomst. Het zou goed kunnen dat hij toch sociaal contact nodig heeft, dus dan zou hij nog redelijk snel kunnen ontdooien.
pi_199516126
Klinkt (voorzichtig) positief. Duimen dat dit doorzet
  donderdag 20 mei 2021 @ 11:41:41 #80
78780 deedeetee
pi_199517298
Eten, drinken en geen dodelijke blikken meer werpen ^O^
Gaat volgens mij de goede kant op hoor. Als hij zich lichamelijk weer goed voelt kan hij zijn belangstelling gaan richten op zijn omgeving.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 10:03:53 #81
8252 mvdejong
pi_199536544
Toen ik gisteren naar bed ging was er aardig wat RC Sensible verdwenen, en vannacht hoorde ik hem ook nog eten. Water verdwijnt ook, dus hij lijkt ook zonder de eetlust-opwekker nu probleemloos te blijven eten en drinken.
pi_199537014
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:03 schreef mvdejong het volgende:
Toen ik gisteren naar bed ging was er aardig wat RC Sensible verdwenen, en vannacht hoorde ik hem ook nog eten. Water verdwijnt ook, dus hij lijkt ook zonder de eetlust-opwekker nu probleemloos te blijven eten en drinken.
Mooi nieuws, had dus een soort duwtje nodig
  vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:26 #83
8252 mvdejong
pi_199537898
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 10:47 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Mooi nieuws, had dus een soort duwtje nodig
Ik vermoed dat hij door stress van de volgende verhuizing binnen een maand (zijn chip was op 19 april geplaatst, dat zal niet al te lang na zijn binnenkomst zijn geweest), gestopt was met eten en drinken, en dat hij door de uitdroging toen al helemaal meer nergens toe kwam. Ik ben blij dat ik hem waarschijnlijk voor langere tijd niet meer hoef vast te pakken.

Dus nu gaan we weer werken aan vertrouwen, door af en toe even bij hem te gaan zitten en zachtjes tegen hem te praten, waarbij ik regelmatig mijn ogen sluit. Hij heeft dat ook een paar keer gedaan, maar ik durf nog niet te zeggen of dat echt een reactie daarop was, of een normale knipper-reflex.
pi_199538176
Ja, geduld is echt een schone zaak in deze. Hier één die (voor fokredenen) in de eerste 2 jaar 8x een nieuw huis gehad heeft. Die is nu nog steeds niet echt benaderbaar. Al heeft een jaar thuiswerken wel heel veel verbetering gebracht. Ze ligt achter de laptop, of op 1 meter op de bank, en is zowaar laatst op bed gesprongen terwijl ik er ook lag.
  vrijdag 21 mei 2021 @ 16:24:58 #85
8252 mvdejong
pi_199541932
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 12:19 schreef Kaatje1 het volgende:
Ja, geduld is echt een schone zaak in deze. Hier één die (voor fokredenen) in de eerste 2 jaar 8x een nieuw huis gehad heeft. Die is nu nog steeds niet echt benaderbaar. Al heeft een jaar thuiswerken wel heel veel verbetering gebracht. Ze ligt achter de laptop, of op 1 meter op de bank, en is zowaar laatst op bed gesprongen terwijl ik er ook lag.
Altijd heerlijk als je na zoveel tijd toch nog meer respons krijgt op al je zorg en liefde.

Maar ik verwacht niet dat het met Onyx zo lang zal duren. Dat een toch duidelijk getraumatiseerd katertje als hij al na een paar dagen op het voeteneinde van mijn bed durfde te blijven slapen terwijl ik in bed kroop, suggereert dat hij wel behoefte heeft aan sociaal contact met mensen, en bereid is vertrouwen te schenken. Helaas was ik gedwongen dat kleine beetje vertrouwen te beschamen, maar dat hij nu al weer wat minder gespannen reageert na deze nieuwe stress geeft wat hoop.
pi_199541966
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 16:24 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Altijd heerlijk als je na zoveel tijd toch nog meer respons krijgt op al je zorg en liefde.

Maar ik verwacht niet dat het met Onyx zo lang zal duren. Dat een toch duidelijk getraumatiseerd katertje als hij al na een paar dagen op het voeteneinde van mijn bed durfde te blijven slapen terwijl ik in bed kroop, suggereert dat hij wel behoefte heeft aan sociaal contact met mensen, en bereid is vertrouwen te schenken. Helaas was ik gedwongen dat kleine beetje vertrouwen te beschamen, maar dat hij nu al weer wat minder gespannen reageert na deze nieuwe stress geeft wat hoop.
Onyx is misschien een huiskat geweest waar al mee geknuffeld is en Nika moest produceren. Ze werd maar niet krols, van kater naar kater. En toen ze bij mij was, was ze binnen 3 dagen krols :D (wat een ellende)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 18:14:04 #87
8252 mvdejong
pi_199543483
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 16:29 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Onyx is misschien een huiskat geweest waar al mee geknuffeld is en Nika moest produceren. Ze werd maar niet krols, van kater naar kater. En toen ze bij mij was, was ze binnen 3 dagen krols :D (wat een ellende)
Je zou toch denken dat fokkers (niet Fok!kers) beseffen dat het uitblijven van krolsheid een gevolg van stress zou kunnen zijn, en dat je haar dan een paar weken de tijd geeft om tot rust te komen. Arm beestje. Gelukkig zit ze nu ergens waar ze geaccepteerd wordt met al haar beperkingen.

Onyx stond op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl als "Moet naar buiten : ja", maar dat label krijgen alle katten die op straat zijn aangetroffen, om problemen bij de nieuwe eigenaar te voorkomen. Ik ben er van overtuigd dat Onyx een beschermd leventje als huiskat in een hele rustige omgeving is gewend, en per ongeluk op straat belandde en daar niet mee om kon gaan. Hij lijkt problemen te hebben met alles wat hij niet gewend is, en heeft ook geen moment geprobeerd uit mijn slaapkamer te ontvluchten. Bij de dierenarts was nog even de discussie of hij niet beter daar kon blijven voor verzorging, maar de da dacht dat het beter was dat hij naar huis ging. Ik dacht aanvankelijk van niet, omdat hij nog maar 5 dagen bij mij was, maar het lijkt erop dat dat al voldoende vertrouwd is dat hij daar wat houvast aan heeft. Een buitenkat zou ook niet zo makkelijk accepteren dat zijn leventje zich binnen een oppervlak van 3x4 meter af moet spelen.

Het zou ook kunnen zijn dat hij nooit naar buiten zal willen, maar ik heb liever dat hij dat gecontroleerd doet, omdat de kattenluiken altijd openstaan en hij dus abusievelijk op straat terecht zou kunnen komen. Als ik geluk heb gaan zijn eerste stapjes buiten gebeuren als hij met de groep meeloopt naar de singel, dan kan hij in vertrouwd gezelschap de buitenwereld leren kennen. En wie weet accepteert hij een halsbandje en kan ik hem aan de riem meenemen. Maar wil hij niet, het is geen verplichting.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 21-05-2021 21:12:51 ]
pi_199543629
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 18:14 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Je zou toch denken dat fokkers (niet Fok!kers) beseffen dat het uitblijven van krolsheid een gevolg van stress zou kunnen zijn, en dat je haar dan een paar weken de tijd geeft om tot rust te komen. Arm beestje. Gelukkig zit ze nu ergens waar ze geaccepteerd wordt met al haar beperkingen.

Onyx stond op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl als "Moet naar buiten : ja", maar dat label krijgen alle katten die op straat zijn aangetroffen, om problemen bij de nieuwe eigenaar te voorkomen. Ik ben er van overtuigd dat Onyx een beschermd leventje als huiskat in een hele rustige omgeving is gewend, en per ongeluk op straat belandde en daar niet mee om kon gaan. Hij lijkt problemen te hebben met alles wat hij niet gewend is, en heeft ook geen moment geprobeerd uit mijn slaapkamer te ontvluchten. Bij de dierenarts was nog even de discussie of hij niet beter daar kon blijven voor verzorging, maar de da dacht dat het beter was dat hij naar huis ging. Ik dacht aanvankelijk van niet, omdat hij nog maar 5 dagen bij mij was, maar het lijkt erop dat dat al voldoende vertrouwd is dat hij daar wat houvast aan heeft. Een buitenkat zou ook niet zo makkelijk accepteren dat zijn leventje zich binnen een oppervlak van 3x4 meter af moet spelen.

Het zou ook kunnen zijn dat hij nooit naar buiten zal willen, maar ik heb liever dat hij dat gecontroleerd doet, omdat de kattenluiken altijd openstaan en hij dus abusielijk op straat terecht zou kunnen komen. Als ik geluk heb gaan zijn eerste stapjes buiten gebeuren als hij met de groep meeloopt naar de singel, dan kan hij in vertrouwd gezelschap de buitenwereld leren kennen. En wie weet accepteert hij een halsbandje en kan ik hem aan de riem meenemen. Maar wil hij niet, het is geen verplichting.
Het lijkt er inderdaad een beetje op of "buiten zijn" hem is overkomen. En nu een rustpunt heeft gekregen. Zo fijn dat hij bij jou zit.
pi_199546981
Het kan maar zo zijn dat hij zijn hele leven bij 1 persoon heeft gewoond en op de een of andere manier buiten is geraakt.
Hij lijkt me een kat die die daardoor verstijft van angst. Zo’n kat kun je op die duur wel laten wennen aan andere dingen maar dat duurt lang. Hij registreert niets tijdens zo’n angstaanval.
Misschien kun je kijken op de filmpjes van Jackson Galaxy, volgens mij heeft hij ook filmpjes van verstijfde angstkatten en trucs om hem sneller uit die angst te krijgen.
Maar hij heeft bij jou een goed stekje om te leren en lekker te leven.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 10:51:31 #90
8252 mvdejong
pi_199552040
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 21:44 schreef Charlie_Brown het volgende:
Het kan maar zo zijn dat hij zijn hele leven bij 1 persoon heeft gewoond en op de een of andere manier buiten is geraakt.
Hij lijkt me een kat die die daardoor verstijft van angst. Zo’n kat kun je op die duur wel laten wennen aan andere dingen maar dat duurt lang. Hij registreert niets tijdens zo’n angstaanval.
Misschien kun je kijken op de filmpjes van Jackson Galaxy, volgens mij heeft hij ook filmpjes van verstijfde angstkatten en trucs om hem sneller uit die angst te krijgen.
Maar hij heeft bij jou een goed stekje om te leren en lekker te leven.
Dat denk ik ook, een persoon (mogelijk wat ouder), of een rustig paartje, weinig bezoekers, nooit gewend aan nieuwe dingen. Maar aangezien hij vorige zondag heeft laten zien dat hij bij mij op bed kon slapen, weet ik dat er ruimte is voor verbetering, en ik laat hem gewoon merken dat hij in zijn veilige kamertje kan zijn, en dat er geen enge dingen gebeuren als ik daar ook ben.
  maandag 24 mei 2021 @ 17:50:26 #91
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_199600141
Blijf dit een fantastisch topic vinden O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 28 mei 2021 @ 17:59:08 #92
8252 mvdejong
pi_199658248
Misschien een heel klein beetje vooruitgang. Vanochtend begon Onyx kort voordat mijn wekker afging te donderjagen, en eindigde in het kozijn om naar buiten te kijken. Toen mijn wekker afliep, ging ik op mijn bed zitten, een half metertje van hem vandaan, en terwijl hij wel argwanend keek, bleven zijn pupillen redelijk klein, ze gingen niet direct naar "volledig open in paniek". En na een paar minuten ging hij ook naar andere dingen kijken. 't Is niet veel, maar lijkt een beginnetje van iets meer vertrouwen.

Hij wordt trouwens ook wel actiever, en destructiever. Hij trekt regelmatig mijn badjas van het hangertje af (leuk, zo'n stoffen ceintuur), en ik heb hem ook al een paar keer gewoon zien hangen in mijn Viking-hoodie, op zo'n anderhalve meter. Om hem wat meer mogelijkheden te geven heb ik een plank meubelplaat van 25x200cm genomen, en 2 deurmatten er omheen gespijkerd; dit staat nu naast het rek zodat hij daarmee op het rek kan klauteren. Trouwe lezertjes herkennen dit als iets dat ik voor het kwartet katers ook vrij kort na hun aankomst in de huiskamer heb geinstalleerd. Ik heb dit donderdag-avond geplaatst, ik heb nog niet gemerkt dat hij er mee bezig is geweest.

Het enige probleem is dat hij momenteel te zachte onlasting heeft, terwijl hij toch heel netjes eet : enkel Hill's Adult Chicken (de Royal Canin Sensible is nu weer uit de mode) en kraanwater. Dat moet ik wel in de gaten houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 28-05-2021 18:46:12 ]
pi_199660797
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 17:59 schreef mvdejong het volgende:
Misschien een heel klein beetje vooruitgang. Vanochtend begon Onyx kort voordat mijn wekker afging te donderjagen, en eindigde in het kozijn om naar buiten te kijken. Toen mijn wekker afliep, ging ik op mijn bed zitten, een half metertje van hem vandaan, en terwijl hij wel argwanend keek, bleven zijn pupillen redelijk klein, ze gingen niet direct naar "volledig open in paniek". En na een paar minuten ging hij ook naar andere dingen kijken. 't Is niet veel, maar lijkt een beginnetje van iets meer vertrouwen.

Hij wordt trouwens ook wel actiever, en destructiever. Hij trekt regelmatig mijn badjas van het hangertje af (leuk, zo'n stoffen ceintuur), en ik heb hem ook al een paar keer gewoon zien hangen in mijn Viking-hoodie, op zo'n anderhalve meter. Om hem wat meer mogelijkheden te geven heb ik een plank meubelplaat van 25x200cm genomen, en 2 deurmatten er omheen gespijkerd; dit staat nu naast het rek zodat hij daarmee op het rek kan klauteren. Trouwe lezertjes herkennen dit als iets dat ik voor het kwartet katers ook vrij kort na hun aankomst in de huiskamer heb geinstalleerd. Ik heb dit donderdag-avond geplaatst, ik heb nog niet gemerkt dat hij er mee bezig is geweest.

Het enige probleem is dat hij momenteel te zachte onlasting heeft, terwijl hij toch heel netjes eet : enkel Hill's Adult Chicken (de Royal Canin Sensible is nu weer uit de mode) en kraanwater. Dat moet ik wel in de gaten houden.
Doet hij ook wat met “normale” kattenspeeltjes of zijn alleen niet kattenspeeltjes leuk
  vrijdag 28 mei 2021 @ 22:47:55 #94
8252 mvdejong
pi_199663662
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 20:43 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Doet hij ook wat met “normale” kattenspeeltjes of zijn alleen niet kattenspeeltjes leuk
Twee balletjes (een van zacht gummi, een geperforeerd met belletje) worden genegeerd; een hengeltje ook, want met mij in de buurt is hij te wantrouwig. Maar een grote pluizige muis ligt wel steeds op andere plekken. Ik ga morgen nog wat pluizige dingetjes halen.

Maar blijkbaar zijn spring-spelletjes zijn belangrijkste manier om zijn energie kwijt te raken.
pi_199665504
Kleine stapjes zijn ook vooruitgang, hoe klein dan ook!
Over de ontlasting @mvdejong, mijn dierenarts had voor mijn kat Lactulos voorgeschreven en dat werkte heel erg goed! Na een dag of 3/4 was het probleem opgelost. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor Onyx ook werkt maar misschien kan je het er met de arts over hebben wanneer de ontlasting te zacht blijft. En je moet het met een spuit direct in de bek spuiten en misschien is dat op dit moment voor het vertrouwen van Onyx geen goed idee…
  zaterdag 29 mei 2021 @ 13:28:02 #96
8252 mvdejong
pi_199668606
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 01:48 schreef Prego het volgende:
Kleine stapjes zijn ook vooruitgang, hoe klein dan ook!
Over de ontlasting @:mvdejong, mijn dierenarts had voor mijn kat Lactulos voorgeschreven en dat werkte heel erg goed! Na een dag of 3/4 was het probleem opgelost. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor Onyx ook werkt maar misschien kan je het er met de arts over hebben wanneer de ontlasting te zacht blijft. En je moet het met een spuit direct in de bek spuiten en misschien is dat op dit moment voor het vertrouwen van Onyx geen goed idee…
Het laatste wat ik momenteel wil doen is hem aanraken. Maar als het na dit weekeinde niet verbetert (en het is nu echte spuitpoep), dan ga ik toch met de dierenarts overleggen hoe we dit aanpakken. Gelukkig drinkt hij veel, dus er is geen risico op uitdroging.

Ik heb de planten in mijn slaapkamer gecontroleerd, maar de ene is echt niet iets wat katten proberen te eten (Araucaria), de andere is iets lelie-achtigs maar de bladeren zijn ongerept.
  zaterdag 29 mei 2021 @ 13:59:12 #97
78780 deedeetee
pi_199668817
Misschien toch om het helemaal zeker te weten de planten tijdelijk ergens anders zetten ? Gewoon om het af te kunnen strepen als mogelijke oorzaak.
Hij was al magertjes toen je hem kreeg toch ? Dus wellicht is hij voor veel zaken overgevoelig.
  zondag 30 mei 2021 @ 10:25:26 #98
8252 mvdejong
pi_199679957
I
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 13:59 schreef deedeetee het volgende:
Misschien toch om het helemaal zeker te weten de planten tijdelijk ergens anders zetten ? Gewoon om het af te kunnen strepen als mogelijke oorzaak.
Hij was al magertjes toen je hem kreeg toch ? Dus wellicht is hij voor veel zaken overgevoelig.
Ik heb inderdaad voor de zekerheid maar de planten even in de douche gezet.

Ik heb gisteren ook 2 pluche muisjes gekocht die lichtjes piepen bij de kleinste aanraking, maar een daarvan werd door Pepe ingepikt toen ik ze van het kaartje ging halen, hij probeerde er met kaart en al mee vandoor te gaan. De andere ligt in de slaapkamer voor Onyx, maar die heeft er tot nu toe 1 piepje uit laten komen, blijkbaar is het te nieuw, en dus te eng. Terwijl voor de meeste katten iets nieuws erg spannend is, maar toch ook onweerstaanbaar interessant, overheerst voor Onyx het spannende.

Het mooie weer geeft de andere jongens eindelijk de gelegenheid om buiten te slapen/doezelen :

pi_199684547
Wat heerlijk, dat dutje in de tuin!

En toch overwegend positieve signalen. Hopelijk dat de problemen met de ontlasting snel over zijn en zonder oppakken opgelost worden...
  dinsdag 1 juni 2021 @ 11:07:33 #100
8252 mvdejong
pi_199703856
Onyx at de laatste dagen wat minder, maar gisteren heeft hij zijn bakje Hill's leeggeveegd. En ik ben vannacht niet wakker geworden van gespetter en geknetter, er lag ook niets in de bak vanochtend, Dus ik heb nu hoop op hoop, en dan weer harde, Of hij gaat weer vervelend doen en heeft nu een verstopping, dat ligt haast in de lijn van de verwachting met dat jongetje. Maar hij lijkt zich beter te voelen, ik had gisterenavond het gevoel dat hij met iets meer interesse, en iets minder argwaan, lag te kijken naar wat ik allemaal in zijn kamertje aan het doen was.

Toen ik vanochtend voor het ontbijt binnenkwam waren Diesel en Pepe in een hoekje aan het jagen op iets dat piep-geluiden maakte, en even later kwam Pepe uit het hoekje met een hele vette muis. Toen dat beest weer naar dat hoekje ontsnapte haalde hij hem weer op, en toen heeft hij het beestje netjes afgemaakt. Aangezien Diesel wel meedeed aan de jacht, maar Pepe met rust liet toen hij beet had, kan ik er vanuit gaan dat Pepe ook de oorspronkelijke vanger was.

En even later merkte ik dat in een hoekje van de keuken een heel klein muisje zijn (haar ?) domicilie had gekozen, die heb ik toen maar even doen overlijden; vermoedelijk recent door een van de heren binnengebracht en ontkomen. Hij/zij leefde nog, die was ergens achter gekropen waar ik een paar harde meppen op had gegeven, met een afnemend gepiep als resultaat. Maar uiteindelijk kon ik het beestje in de struiken vrijlaten.

[ Bericht 7% gewijzigd door mvdejong op 01-06-2021 12:51:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')