Als het brein Godservaringen maakt, wie heeft het brein dan gemaakt?quote:Op donderdag 21 februari 2019 19:25 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dan praat je over testosteron en oestrogeen, extreem heftige chemicaliën die mensen lijp kan maken. Gelovigen hebben die smoes niet. Dick Swaab stelt enkel dat "godservaringen" gecreëerd worden door het brein.
Het ene geloof is het andere niet.quote:Geloof zegt altijd dat het goed is voor de sociale samenhang etc., maar dit kan je makkelijk wegstrepen tegen het massaal aantal doden wat het veroorzaakt. Nogmaals testosteron en oestrogeen zijn geen bekende killers.
Testosteron is geen bekende killer? Zeg je dat nu werkelijk?quote:Op donderdag 21 februari 2019 19:25 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dan praat je over testosteron en oestrogeen, extreem heftige chemicaliën die mensen lijp kan maken. Gelovigen hebben die smoes niet. Dick Swaab stelt enkel dat "godservaringen" gecreëerd worden door het brein. Er zijn echter geen heftige chemicaliën toe te schrijven aan het bizarre fenomeen geloof. Bovendien hebben testosteron en oestrogeen ook een zeer functioneel doel, het veroorzaakt de behoefte tot coïtus. Geloof zegt altijd dat het goed is voor de sociale samenhang etc., maar dit kan je makkelijk wegstrepen tegen het massaal aantal doden wat het veroorzaakt. Nogmaals testosteron en oestrogeen zijn geen bekende killers.
Dat je iets niet kan meten, wilt nog niet zeggen dat het dan vergelijkbaar is met geloof.
Bonus : https://www.hpdetijd.nl/2017-05-15/atheist-intelligenter/
Daar wilde ik eerst ook op ingaan, maar ik had het even uitgezocht en het blijkt dat de reputatie van testosteron als geweld veroorzakend grotendeels onterecht is. Weer zo'n feministisch fabeltje, vrees ikquote:Op vrijdag 22 februari 2019 10:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Testosteron is geen bekende killer? Zeg je dat nu werkelijk?
Dat is niet wat geloof is. Niet voor mij, en voor een heleboel mensen niet. Ik geloofquote:Op donderdag 21 februari 2019 19:34 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Geloven in god is niet alleen godservaringen. Waarschijnlijk heb ik ze ook gehad, maar kon ik ze rationeel benaderen. Of er is iets anders gebeurt. Er moet meer gebeuren, want iedereen maakt wel eens iets bizars mee wat eventueel toe te schrijven zou kunnen zijn aan een god. Maar dat is een keuze, namelijk de keuze: ga ik dit uitdenken, onderzoeken, of geloof ik in iets wat alles verklaart en de facto voor mij denkt. The way of least resistance.
Weet ik veel welke stof het veroorzaakt, maar omwille van de liefde zijn zelfs oorlogen gevoerd. De "crime passionel", de eerwraak: bekende uitwassen van liefde.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:16 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Daar wilde ik eerst ook op ingaan, maar ik had het even uitgezocht en het blijkt dat de reputatie van testosteron als geweld veroorzakend grotendeels onterecht is. Weer zo'n feministisch fabeltje, vrees ikDus hierin had DoubleUU zowaar gelijk!
Iemand kan veel van een ander houden maar zijn gedachte/ verhaal kan heel bezitterig zijn over die persoon waar hij van houdt. Vanuit die gedachtegang kan er 'oorlog' gevoerd worden uit angst om die ander te verliezen.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 12:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Weet ik veel welke stof het veroorzaakt, maar omwille van de liefde zijn zelfs oorlogen gevoerd. De "crime passionel", de eerwraak: bekende uitwassen van liefde.
Zou rechtstreeks uit het Thomas evangelie kunnen komen deze uitleg.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 14:59 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk dat de realiteit een mysterie is. Niet mysterieus, maar een echt mysterie. Definitie van mysterie: een onverklaarbaar feit.
Naast het bestaan van de collectieve realiteit vind ik mijn eigen leven ook een mysterie. Het is onverklaarbaar waarom ik ben wie ik ben en bijvoorbeeld niet een ander bewust wezen.
Je kunt de empirische realiteit bestuderen en dan nagaan wat je de meest logische verklaring vindt. Veel mensen tegenwoordig vinden wetenschappelijk materialisme een goede gok.
Ik vind filosofisch idealisme een betere benadering van de werkelijkheid.
"Idealism believes consciousness and mind to be the origin of the material world and aims to explain the existing world according to these principles." https://en.wikipedia.org/wiki/Idealism
Daar heb ik zowel intuïtieve als logische redenen voor. Mijn gevoel zegt dat subjectieve ervaringen niet te reduceren zijn tot onbewuste deeltjes. Die onbewuste materie en de subjectieve ervaring zijn twee verschillende werelden, 1+1=rood zeg maar.
Daarom kan Dick Swaab goddelijke ervaringen niet reduceren tot activiteit in bepaalde hersengebiedjes. Dat zo'n goddelijke ervaring uit zo'n brein kan komen is een mysterie op zich.
Bovendien wijst de empirische werkelijkheid uit dat bewustzijn al heel vroeg in de evolutie een drijvende rol speelt. Bewustzijn ontstaat dus niet uit complexe breinen maar is veel fundamenteler aanwezig in de biologie. De aarde met haar leven is het product van het universum, en dan kom je tot het idee dat bewustzijn de fundamentele kracht in het universum is.
Daar kun je dan een God achter zoeken.
Zou het kunnen zijn dat de goddelijke ervaring alleen maar een belevingsgevoel is waar een verhaal van (een) god op geplakt is en daardoor (een) god alleen maar in het verhaal zit maar niet in het belevingsgevoel zelf?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 14:59 schreef Libertarisch het volgende:
Daarom kan Dick Swaab goddelijke ervaringen niet reduceren tot activiteit in bepaalde hersengebiedjes. Dat zo'n goddelijke ervaring uit zo'n brein kan komen is een mysterie op zich.
Daar kun je dan een God achter zoeken.
Dat bedoel ik het hele topic al. Anderen als DoubleUU denken dat de hele Bijbel uit dat hersengebied komt of zo. Maar alleen al door de variatie in goden en religies kan dat niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 16:27 schreef peter431 het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat de goddelijke ervaring alleen maar een belevingsgevoel is waar een verhaal van (een) god op geplakt is en daardoor (een) god alleen maar in het verhaal zit maar niet in het belevingsgevoel zelf?
Wat is het verschil als je definitie van god in oorsprong niets anders is dan alomtegenwoordig/almachtig/alwetend mogelijk aangevuld met "goed" ?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 16:27 schreef peter431 het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat de goddelijke ervaring alleen maar een belevingsgevoel is waar een verhaal van (een) god op geplakt is en daardoor (een) god alleen maar in het verhaal zit maar niet in het belevingsgevoel zelf?
Weer wordt het aan een god toegeschreven, je ziet het in de vraagstelling.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 10:39 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Als het brein Godservaringen maakt, wie heeft het brein dan gemaakt?
[..]
Het ene geloof is het andere niet.
https://degrotevragen.nl/(...)och-ook-gewelddadig/
Volgens mij is het enige verschil dat met het verhaal is er een god, zonder verhaal is er geen god terwijl je nog steeds iets beleeft, gevoeld en dus ervaren hebt.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 17:11 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat is het verschil als je definitie van god in oorsprong niets anders is dan alomtegenwoordig/almachtig/alwetend mogelijk aangevuld met "goed" ?
Dick Swaab is een ontzettend vriendelijke en leuke vent en enorm geleerd. Ik trek 1 oneliner uit zijn onderzoek, maar dat zegt niets over hem. Ik vind hem zeker niet kort door de bocht, mijzelf soms wel. Maar als ik hier als Dick Swaab ga praten valt iedereen in slaap, want dit is het internet en dat moet catchy en snel. Ik kan hier ook moeilijk een college gaan zitten houden en tbh daar heb ik ook geen behoefte aan. Het moet wel ontspanning blijven.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 10:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Testosteron is geen bekende killer? Zeg je dat nu werkelijk?
Swaab heeft mooie dingen onderzocht, maar zijn conclusie is te kort door de bocht. En de jouwe al helemaal.
Het kan namelijk verschillende kanten op, roept tot nu toe meer vragen op dan het oplost.
Want waarom hebben we een brein die zo ontvankelijk is voor godservaringen en religieus denken?
Het antwoord daarop hebben we gewoonweg nog niet.
Moslims bijvoorbeeld zouden ook af kunnen spreken alle islamitische boeken te herschrijven en alle gewelddadige passages vervangen. Maar blijkbaar kan dat niet, want de moordopdrachten etc horen blijkbaar bij geloof.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:04 schreef peter431 het volgende:
[..]
Volgens mij is het enige verschil dat met het verhaal is er een god, zonder verhaal is er geen god terwijl je nog steeds iets beleeft, gevoeld en dus ervaren hebt.
Je begrijpt dus niets van wat ik gezegd heb? Is dat de reden dat je er geen antwoord op geeft?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 16:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat bedoel ik het hele topic al. Anderen als DoubleUU denken dat de hele Bijbel uit dat hersengebied komt of zo. Maar alleen al door de variatie in goden en religies kan dat niet.
Maar dan is er wel behoefte naar onderzoek, bij een god is dat er niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:04 schreef peter431 het volgende:
[..]
Volgens mij is het enige verschil dat met het verhaal is er een god, zonder verhaal is er geen god terwijl je nog steeds iets beleeft, gevoeld en dus ervaren hebt.
Volgens mij is er geen verschil..de definitie van God is immers gelijk aan de essentie van het bewust zijn zelf.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:04 schreef peter431 het volgende:
[..]
Volgens mij kan je de beleving ook krijgen van een bloempot, als je jezelf maar ver genoeg krijgt. Maar dat is toch niet wat je wil? Als er een geloof, ECHT van liefde zou bestaan, dan zou ik nu lid worden. Maar er zitten altijd addertjes onder het gras.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:30 schreef Jappie het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen verschil..de definitie van God is immers gelijk aan de essentie van het bewust zijn zelf.
Het geloof van liefde bestaat ook echt de vraag is of je begrijpt wat liefde en geloof daadwerkelijk zijn. Je spreekt over geloof maar wat je lijkt te wantrouwen zijn religies en me dunkt dat je daar wel een punt hebt.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:35 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Volgens mij kan je de beleving ook krijgen van een bloempot, als je jezelf maar ver genoeg krijgt. Maar dat is toch niet wat je wil? Als er een geloof, ECHT van liefde zou bestaan, dan zou ik nu lid worden. Maar er zitten altijd addertjes onder het gras.
Je typt veel zonder echt veel te zeggen. Dat is ook een kwaliteit.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:39 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het geloof van liefde bestaat ook echt de vraag is of je begrijpt wat liefde en geloof daadwerkelijk zijn. Je spreekt over geloof maar wat je lijkt te wantrouwen zijn religies en me dunkt dat je daar wel een punt hebt.
Hoe zou het voor jou zijn als je alles waar jij in gelooft en waar jij jezelf mee hebt geïdentificeerd zou moeten veranderen, de kans is groot dat je keihard de verdediging in gaat om je identiteit te beschermen. Verdediging is de eerste stap naar oorlog.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:20 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Moslims bijvoorbeeld zouden ook af kunnen spreken alle islamitische boeken te herschrijven en alle gewelddadige passages vervangen. Maar blijkbaar kan dat niet, want de moordopdrachten etc horen blijkbaar bij geloof.
Je kunt geen lid worden van een geloof. Hooguit van een groep mensen die een bepaald geloof deelt.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:35 schreef DoubleUU het volgende:
Als er een geloof, ECHT van liefde zou bestaan, dan zou ik nu lid worden. Maar er zitten altijd addertjes onder het gras.
Of een geloof van vrede. Een goed doel, i dont care. Het bestaat niet.
Jij claimt anders een stuk meer de waarheid dan de meeste gelovigen in deze topicquote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:10 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dick Swaab is een ontzettend vriendelijke en leuke vent en enorm geleerd. Ik trek 1 oneliner uit zijn onderzoek, maar dat zegt niets over hem. Ik vind hem zeker niet kort door de bocht, mijzelf soms wel. Maar als ik hier als Dick Swaab ga praten valt iedereen in slaap, want dit is het internet en dat moet catchy en snel. Ik kan hier ook moeilijk een college gaan zitten houden en tbh daar heb ik ook geen behoefte aan. Het moet wel ontspanning blijven.
Om even inhoudelijk te reageren: Ik pretendeer ook niet dat we alles weten. Maar dat doen gelovigen wel. Want alles wat verklaart is, is duidelijk, en de rest is god. Ongelovigen gaan door waar gelovigen stoppen.
Een ongelovige wordt enthousiast van nieuwe vragen, een gelovige moe.
Het is ook niet voor niets dat veel wetenschappers botsen met geloof.
Als je geïnteresseerd bent in Swaab, dan moet je zijn boek: "Wij zijn ons brein" lezen.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 21:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Jij claimt anders een stuk meer de waarheid dan de meeste gelovigen in deze topic
Inc dikke waardeoordelen waarin de meeste gelovigen zich niet herkennen. Dat is waar mensen moe van worden, zich verdedigen tegen jouw beeld van ze zonder dat je wil luisteren naar hun eigen beeld.
En dat is jammer, want ik denk dat het je nog kan verbazen hoe dicht je bij vele gelovigen staat mbt vele onderwerpen. Zo zou je erachter kunnen komen dat deze rare gelovige ook erg enthousiast wordt van nieuwe vragen en je graag zou horen praten over Swaab en zijn onderzoek. Ik zou je niet saai vinden als je een Swaabje zou doen iig. Ik val juist in slaap bij hoe je deze topic bv binnenkwam, want toen kwam je over als een domme anti theist die geen idee heeft en maar boos wat brult. Nu lijk je toch wat meer inhoud te hebben misschien en gaat er alvast 1 oog weer open.
Die ken ik al (nou ja heb gelezen, ken hem niet uit mijn hoofd ofzo).quote:Op vrijdag 22 februari 2019 22:44 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als je geïnteresseerd bent in Swaab, dan moet je zijn boek: "Wij zijn ons brein" lezen.
Ik vind het een aanrader.
Dat zou wat zijn.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 22:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Die ken ik al (nou ja heb gelezen, ken hem niet uit mijn hoofd ofzo).
Hoi Etto,quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor mij is het simpele volksdevotionele geloof van mijn voorouders de beste steun; kaarsje bij Maria, bezinning in een schitterende kerk, de mystiek, de wierook, de beelden, de geschiedenis. En vooral de lijfspreuk van de simpele katholiek: alles komt straks goed.
Blijft voor mij het ware geloof.
Idem; gewoon heel warm, vertrouwd en simpel...quote:Op maandag 25 februari 2019 15:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hoi Etto,
Ik herken dit heel sterk!
Kaarsje aansteken bij Maria. En ook nog de wensen in zo'n schriftje schrijven.
Alleen: Is het geloof of gewoon de rust die je vindt omdat het iets uit je jeugd is. Ik vind de geur van de boerderij bij mijn oom ook rustgevend omdat ik ben opgegroeid op een boerderij.
Rationeel kun je de gebeurtenissen uit de bijbel toch niet duiden.
Maar nogmaals...quote:Op maandag 25 februari 2019 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Idem; gewoon heel warm, vertrouwd en simpel...
ik zie het een en het ander als eenheid.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Maar nogmaals...
Dan is het toch niet een geloof, maar de hang naar de geur en het beeld uit de jeugd.
Rustgevend en ontstressend.
Ik zie het niet als geloof. Ik kan het bijvoorbeeld los zien van een verwachting van een hiernamaals.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ik zie het een en het ander als eenheid.
Dat ook; ben helemaal weg van katholieke en orthodoxe kunst... zie het toch als een blik op de hemelquote:Op maandag 25 februari 2019 22:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik zie het niet als geloof. Ik kan het bijvoorbeeld los zien van een verwachting van een hiernamaals.
Maar ik ben gefascineerd door een Maria-beeld (met kaarsjes en zo'n schriftje) en heiligenbeelden, met name Antonius van Padua. En dat heeft dan ook weer te maken met het nummer dat Rowwen Hèze daarover maakte.
Jouw hemel staat vol met Roomse en Orthodoxe kunst?quote:Op maandag 25 februari 2019 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat ook; ben helemaal weg van katholieke en orthodoxe kunst... zie het toch als een blik op de hemel
Ik vind de Vlaamse Primitieven mooi, maar ik zie dat meer als een blik op een, weliswaar sterk geïdealiseerde, kleurrijke 'aardse' wereld.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat ook; ben helemaal weg van katholieke en orthodoxe kunst... zie het toch als een blik op de hemel
Ik vind "ze fallen Madonna with ze big boobies" wel mooi...quote:Op woensdag 27 februari 2019 10:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vind de Vlaamse Primitieven mooi, maar ik zie dat meer als een blik op een, weliswaar sterk geïdealiseerde, kleurrijke 'aardse' wereld.![]()
[ afbeelding ]
Die is wel erg aards! (Of hemels, dat ligt eraan hoe je het bekijkt.)quote:Op woensdag 27 februari 2019 11:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik vind "ze fallen Madonna with ze big boobies" wel mooi...
[ afbeelding ]
Je ziet dan ook bijna zonder uitzondering dat gelovigen selectieve perceptie hanteren. Dingen die tegenstrijdig zijn worden gewoon niet gelezen of men vindt dat ineens totaal onbelangrijk.quote:Op woensdag 27 februari 2019 11:21 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ik kan het gewoon echt niet begrijpen hoe mensen echt daadwerkelijk in de enorme tegenstrijdigheden en ronduit lachwekkende zaken van de georganiseerde religies kunnen geloven.
Heel bizar eigenlijk, dat mensen die rationeel zijn in het dagelijkse leven die rationaliteit overboord gooien als het op dat vlak aankomt. Heel schizofreen eigenlijk.
Yep. Of er komen echt totaal lachwekkende verklaringen de hoek om (het probleem dat er in de koran staat dat sperma tussen de ruggemerg en de ribben wordt aangemaakt is 1 vd bekendere).quote:Op woensdag 27 februari 2019 11:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je ziet dan ook bijna zonder uitzondering dat gelovigen selectieve perceptie hanteren. Dingen die tegenstrijdig zijn worden gewoon niet gelezen of men vindt dat ineens totaal onbelangrijk.
Het gaat niet om "ten volle geloven". Althans niet dat het vopr iedereen een kant en klaar pakketje is met duidelijke grenzen. Geloof is, als je navraagt (en dat kun je in dit topic teruglezen) strikt individueel. Zelfs mensen die in groepsverband iets aan hun geloof doen, hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.quote:Op woensdag 27 februari 2019 11:48 schreef hoatzin het volgende:
Het blijft voor mij een raadsel waarom de één wel, en de ander niet gelooft. Het is wel duidelijk dat het geen eigen keuze is. Maar welk mechanisme er nu voor zorgt dat je iets ten volle gelooft ontgaat mij.
Dat komt dus omdat het ware geloof strikt individueel en persoonlijk is, van binnenuit komt, maar veel mensen doen liever alsof het iets is dat van buiten komt (god) en dat je het mensen kunt opleggen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 11:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je ziet dan ook bijna zonder uitzondering dat gelovigen selectieve perceptie hanteren. Dingen die tegenstrijdig zijn worden gewoon niet gelezen of men vindt dat ineens totaal onbelangrijk.
Maak dat een gelovige maar eens duidelijk.quote:Op woensdag 27 februari 2019 12:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat komt dus omdat het ware geloof strikt individueel en persoonlijk is, van binnenuit komt, maar veel mensen doen liever alsof het iets is dat van buiten komt (god) en dat je het mensen kunt opleggen.
Dat lijkt me wel wat ja.quote:Op woensdag 27 februari 2019 10:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jouw hemel staat vol met Roomse en Orthodoxe kunst?
Zou het eerder omdraaien. Maak dat de ongelovige duidelijk. DoubleUU bijvoorbeeld tuigt allerlei simplistische stropoppen op die hij rabiaat te lijf gaat. Dan zie je dus dat het geloof ten diepste niet begrepen wordt.quote:Op woensdag 27 februari 2019 12:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maak dat een gelovige maar eens duidelijk.
Dat weten de meeste gelovigen al. Alleen de atheïsten begrijpen er geen drol van.quote:Op woensdag 27 februari 2019 12:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maak dat een gelovige maar eens duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |