abonnement Unibet Coolblue
pi_184658605
0s.gif Op zondag 12 december 2010 13:14 schreef Vonkenboer het volgende:


Hallo,

Als je al een tijdje in Klussen en Wonen post en/of meelurkt heb je vast al wel in verbouw-, renovatie- of nieuwbouwtopic de zogenoemde vonkenboer foto voorbij zien komen; daar bedoelen wij in K&W een foto mee van jouw meterkast ;)

Laat in dit topic eens een foto zien van het minst gefotografeerde deel van jouw woning, namelijk de meterkast, en probeer er in het kort eens iets over te vertellen. Hangt hij in een jaren '30 woning, of in een appartement. Heb je er ooit iets aan laten veranderen? Dat voorkomt namelijk dat het zo'n dertien in een dozijn opsomtopic wordt.

Laat eens zien wat voor hypermodern stukje techniek er hangt of breng ons weer terug naar de jaren '70/'80 met een bakelieten meterkast met welgeteld twee of drie groepen zonder een aardlekschakelaar *O*

Laatste foto's:

De meters van Enochroot


En zijn stoppenkast:


Meterkast van een opgerolde kwekerij:



Een meterkast voor eckte bazen:
pi_184661996
Ben er niet helemaal over uit. Hier woon ik nu 2 maanden. Stopcontact rechts is verlengd vanuit een wandcontactdoos op de eerste etage. Uit het plafond in de MK zitten nog 2 stroomloze stroomdraden. Om voor de router en WiFi genoeg punten te hebben zit er nu een extra stekkerdoos aangeprikt. Wat de grote zwarte doos voor nut heeft weet ik eigenlijk ook niet,is dat puur gereserveerde ruimte?

Dit voorjaar komen er zonnepanelen op mijn dak en wil nog een nest in huis plaatsen. Daarom is het doosje nog open.


[ Bericht 7% gewijzigd door Mathijz op 27-01-2019 21:45:15 ]
pi_184663484
Al eens eerder geplaatst maar nu wat verder aangekleed, hoop dat duidelijk is welke foto voor en welke na is. :)




Geen hele spannende dingen erin maar hij staat er al wel een stuk netter bij zo.
pi_184663935
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 22:07 schreef Tom_ het volgende:
Al eens eerder geplaatst maar nu wat verder aangekleed, hoop dat duidelijk is welke foto voor en welke na is. :)

https://imgur.com/a/oKnC0fX]
https://imgur.com/a/UgSf3Cs

Geen hele spannende dingen erin maar hij staat er al wel een stuk netter bij zo.
https://imgur.com/a/UgSf3Cs
Ziet er top uit! Netjes!
pi_184664459
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 22:27 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

https://imgur.com/a/UgSf3Cs
Ziet er top uit! Netjes!
Oh mag je daar niet rechtstreeks naar linken ofzo? Nog een poging dan:

pi_184664556
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 22:55 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Oh mag je daar niet rechtstreeks naar linken ofzo? Nog een poging dan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geen idee waarom ze dat hier niet toestaan. Vrij stom in ieder geval

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2019 01:07:47 ]
pi_184687439
Mannen ik heb een vraag!

Ik wil een paar originele Tesla 18560 Cellen hebben, nu zou ik de auto kunnen open slopen om er 1tje uit te pakken, maar dat is zo zonde van de auto.

Heeft iemand een idee waar ik de batterijen los kan kopen? Kon niks vinden op eBay.

Het gaat om deze cellen:


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2019 08:31:44 ]
  dinsdag 29 januari 2019 @ 08:43:35 #8
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_184687551
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 22:55 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Oh mag je daar niet rechtstreeks naar linken ofzo? Nog een poging dan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erg netjes :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_189878517
Dit topic maar eens een schop geven. Mooie oude meterkast uit '82 die nodig aan vervanging toe is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de andere kant van dit muurtje zit een schuurtje waar, heel professioneel, met een snoer de verlichting en stopcontacten zijn aangelegd. :')
  Moderator zondag 10 november 2019 @ 15:19:05 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189879779
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 13:55 schreef Vinniiee het volgende:
Dit topic maar eens een schop geven. Mooie oude meterkast uit '82 die nodig aan vervanging toe is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de andere kant van dit muurtje zit een schuurtje waar, heel professioneel, met een snoer de verlichting en stopcontacten zijn aangelegd. :')
Dat snoertje van en naar die dubbele wandcontactdoos is natuurlijk ook al uiterst vakkundig aangelegd. Waarschijnlijk is dat stopcontact dus ook helemaal niet geaard.

Heb je vochtproblemen ? Je meterkast plaat lijkt wat schimmelig/vochtig...
pi_189880020
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 21:04 schreef Mathijz het volgende:
Ben er niet helemaal over uit. Hier woon ik nu 2 maanden. Stopcontact rechts is verlengd vanuit een wandcontactdoos op de eerste etage. Uit het plafond in de MK zitten nog 2 stroomloze stroomdraden. Om voor de router en WiFi genoeg punten te hebben zit er nu een extra stekkerdoos aangeprikt. Wat de grote zwarte doos voor nut heeft weet ik eigenlijk ook niet,is dat puur gereserveerde ruimte?

Dit voorjaar komen er zonnepanelen op mijn dak en wil nog een nest in huis plaatsen. Daarom is het doosje nog open.
[ link | afbeelding ]
Dat kleine meterbordje was voor de TF-ontvanger. Omdat er nu een slimme meter hangt is die niet meer nodig en daarom verwijderd. Het bord blijft zitten omdat tussen de twee meterborden een gat zit waar je je vingers in passen (aanrakingsgevaar) en/of waar je bij de bedrading tussen hoofdzekeringen en meter kunt komen (fraude).
Het bordje kun je er gewoon af schroeven. Het gat ertussen plak je dicht of je schroeft er een stukje hout voor.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 10-11-2019 15:49:33 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_189883324
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 13:55 schreef Vinniiee het volgende:
Dit topic maar eens een schop geven. Mooie oude meterkast uit '82 die nodig aan vervanging toe is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de andere kant van dit muurtje zit een schuurtje waar, heel professioneel, met een snoer de verlichting en stopcontacten zijn aangelegd. :')
Mooi oldskool Vinniee
Vakman pur sang
pi_189883453
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 13:55 schreef Vinniiee het volgende:
Dit topic maar eens een schop geven. Mooie oude meterkast uit '82 die nodig aan vervanging toe is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de andere kant van dit muurtje zit een schuurtje waar, heel professioneel, met een snoer de verlichting en stopcontacten zijn aangelegd. :')
Nee, dat moet je anders zien. Dat is een lastscheider om het schuurtje spanningsloos te maken als er een incident is. Over veiligheid is heel goed nagedacht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_189888800
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 15:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat snoertje van en naar die dubbele wandcontactdoos is natuurlijk ook al uiterst vakkundig aangelegd. Waarschijnlijk is dat stopcontact dus ook helemaal niet geaard.

Heb je vochtproblemen ? Je meterkast plaat lijkt wat schimmelig/vochtig...
Ja, inderdaad. In de tuin is ook allemaal snoer gebruikt (wel bovengronds).

Zelf geen vochtprobleem gehad. Het dak van de buren is in het verleden een keer lek geweest.
pi_201538652
Tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen. Vorige week zijn de zonnepanelen geplaatst en hierdoor heeft de meterkast ook een upgrade gekregen. Als ik me een keer verveel wil ik de bovenste rij nog even een keer netjes recht zetten.



ps. Sticker voor de zonnepanelen groep volgt nog.

pi_201539403
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 11:32 schreef koentjuh18 het volgende:
Tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen. Vorige week zijn de zonnepanelen geplaatst en hierdoor heeft de meterkast ook een upgrade gekregen. Als ik me een keer verveel wil ik de bovenste rij nog even een keer netjes recht zetten.

[ link | afbeelding ]

ps. Sticker voor de zonnepanelen groep volgt nog.

[ link | afbeelding ]
Ik krijg binnenkort ook zonnepanelen en daarom een 3fase automaat. Hebben ze die bij jou via de zijkant van de groepenkast aangesloten?
pi_201539488
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:47 schreef sugar4 het volgende:

[..]
Ik krijg binnenkort ook zonnepanelen en daarom een 3fase automaat. Hebben ze die bij jou via de zijkant van de groepenkast aangesloten?
Nee gewoon van boven. Die zijkant invoer is een hobby project van de vorige bewoner.
pi_201549641
Leuk topic, mijn meterkast:



Foto van wat dichterbij:



[ Bericht 5% gewijzigd door jcdenboer op 28-09-2021 11:03:22 ]
pi_201553387
Ik heb ooit eerder een keer de foto geüpload maar die kan ik niet meer vinden. Bovendien heb ik inmiddels een nieuwe groepenkast.


  Lieve Belg dinsdag 28 september 2021 @ 21:32:22 #20
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_201557800
Is het in Nederland de norm om alles in die vaste gele buizen te steken? Hier zit alles in flexibele buizen, en van aan de vloer/plafond in een kabelgoot naar de groepenkast toe.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_201559368
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 10:51 schreef jcdenboer het volgende:
Leuk topic, mijn meterkast:

[ afbeelding ]

Foto van wat dichterbij:

[ afbeelding ]
wat voor Rack heb je hangen?
pi_201559624
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 23:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
wat voor Rack heb je hangen?
Lijkt me Ubiquiti Unifi spul, hangt een aardig kapitaaltje :9~
pi_201559632
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 00:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Lijkt me Ubiquiti Unifi spul, hangt een aardig kapitaaltje :9~
Ik heb het over het rack, niet wat er in hangt :B
pi_201559646
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 00:27 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
Ik heb het over het rack, niet wat er in hangt :B
Gokje ... een 19" rack, 6U hoog? :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201561196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 23:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
wat voor Rack heb je hangen?
Het is inderdaad een 19" rack, 6U hoog. Uit me hoofd 35 cm diep, het paste maar net.
Inderdaad Ubiquiti Unifi, met zilver gespoten patch / rangeer panelen. Moest mijn OCD bevredigen >:)
pi_201587051
Ik had gehoopt vanavond een foto van de meterkast zonder gasmeter te kunnen plaatsen. Maar helaas...
Kennen jullie de grap van de gasmeter die 3 maanden na de aanvraag eindelijk verwijderd zou worden? Ze konden de gasleiding niet vinden :')
Op de Klic melding staat bij de gasleiding ligging onbekend, en we kwamen er vandaag ook achter dat er uberhaupt geen waterleiding op de tekeningen staat. Nu afwachten hoe ze dit willen gaan oplossen.
Dus nu maar een foto van de meterkast uit 2018 (al eerder in het topic geplaatst) vergeleken met nu.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

We hebben nu 16 lichtgroepen, 6 krachtgroepen een beltrafo, een deurbeller zoemer, tijdklok, overspanningsbeveiliging en noodverlichting.
De tweede modem moet nog opgehangen worden, maar eerst even afwachten hoe de glasvezel aansluiting eruit komt te zien.
Er komt ook nog een plafonnetje in en een plank ter hoogte van de bovenkant gasmeter, zodat alle "rommel" uit het zicht is.
Je man kan maar een hobby hebben _O-
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201587175
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 23:05 schreef SV-tje het volgende:
Ik had gehoopt vanavond een foto van de meterkast zonder gasmeter te kunnen plaatsen. Maar helaas...
Kennen jullie de grap van de gasmeter die 3 maanden na de aanvraag eindelijk verwijderd zou worden? Ze konden de gasleiding niet vinden :')
Op de Klic melding staat bij de gasleiding ligging onbekend, en we kwamen er vandaag ook achter dat er uberhaupt geen waterleiding op de tekeningen staat. Nu afwachten hoe ze dit willen gaan oplossen.
Dus nu maar een foto van de meterkast uit 2018 (al eerder in het topic geplaatst) vergeleken met nu.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
We hebben nu 16 lichtgroepen, 6 krachtgroepen een beltrafo, een deurbeller zoemer, tijdklok, overspanningsbeveiliging en noodverlichting.
De tweede modem moet nog opgehangen worden, maar eerst even afwachten hoe de glasvezel aansluiting eruit komt te zien.
Er komt ook nog een plafonnetje in en een plank ter hoogte van de bovenkant gasmeter, zodat alle "rommel" uit het zicht is.
Je man kan maar een hobby hebben _O-
Mooi kastje!
Vooral de grijze wanden icm de grijze buis is net alsof er niks loopt. Strak hoor ^O^
Vakman pur sang
pi_201589337
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 23:05 schreef SV-tje het volgende:
Ik had gehoopt vanavond een foto van de meterkast zonder gasmeter te kunnen plaatsen. Maar helaas...
Kennen jullie de grap van de gasmeter die 3 maanden na de aanvraag eindelijk verwijderd zou worden? Ze konden de gasleiding niet vinden :')
Op de Klic melding staat bij de gasleiding ligging onbekend, en we kwamen er vandaag ook achter dat er uberhaupt geen waterleiding op de tekeningen staat. Nu afwachten hoe ze dit willen gaan oplossen.
Dus nu maar een foto van de meterkast uit 2018 (al eerder in het topic geplaatst) vergeleken met nu.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
We hebben nu 16 lichtgroepen, 6 krachtgroepen een beltrafo, een deurbeller zoemer, tijdklok, overspanningsbeveiliging en noodverlichting.
De tweede modem moet nog opgehangen worden, maar eerst even afwachten hoe de glasvezel aansluiting eruit komt te zien.
Er komt ook nog een plafonnetje in en een plank ter hoogte van de bovenkant gasmeter, zodat alle "rommel" uit het zicht is.
Je man kan maar een hobby hebben _O-
Staat die meterkast midden in een ruimte?
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:36:42 #29
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_201589455
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Staat die meterkast midden in een ruimte?
Nee, dat was tijdens de verbouwing. Toen hadden we alle muren van de badkamer, wc en bijkeuken weggehaald om net op wat andere plekken muren terug te zetten voor de wc, provisiekast en waskamer. We hebben wel overwogen om de meterkast te laten verplaatsen naar de buitenmuur om alles weg te kunnen halen, maar dat vonden we het geld niet waard, dus we hebben de nieuwe ruimtes om de meterkast heen bedacht.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201604497
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201607123
quote:
Hoog tijd voor een nieuwe
pi_201607424
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 17:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hoog tijd voor een nieuwe
Onveilig? Of gewoon ouderwets?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201607835
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:12 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Onveilig? Of gewoon ouderwets?
Beide. Ik ben wel benieuwd naar die twee kasten voor de hoofdzekeringen. Meestal zit er maar één. Woon je in een flat of zo?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_201613173
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 18:49 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Beide. Ik ben wel benieuwd naar die twee kasten voor de hoofdzekeringen. Meestal zit er maar één. Woon je in een flat of zo?
Een beneden/bovenwoning. Maar de bovenburen hebben een volledig eigen netaansluiting met een eigen meterkast (die kabel komt wel in mijn kelder vanaf de straat naar binnen maar gaat dan direct naar hun meterkast). Daar zou je dus niets van moeten zien in mijn meterkast.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201613261
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 23:05 schreef SV-tje het volgende:
Ik had gehoopt vanavond een foto van de meterkast zonder gasmeter te kunnen plaatsen. Maar helaas...
Kennen jullie de grap van de gasmeter die 3 maanden na de aanvraag eindelijk verwijderd zou worden? Ze konden de gasleiding niet vinden :')
Op de Klic melding staat bij de gasleiding ligging onbekend, en we kwamen er vandaag ook achter dat er uberhaupt geen waterleiding op de tekeningen staat. Nu afwachten hoe ze dit willen gaan oplossen.
Dus nu maar een foto van de meterkast uit 2018 (al eerder in het topic geplaatst) vergeleken met nu.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
We hebben nu 16 lichtgroepen, 6 krachtgroepen een beltrafo, een deurbeller zoemer, tijdklok, overspanningsbeveiliging en noodverlichting.
De tweede modem moet nog opgehangen worden, maar eerst even afwachten hoe de glasvezel aansluiting eruit komt te zien.
Er komt ook nog een plafonnetje in en een plank ter hoogte van de bovenkant gasmeter, zodat alle "rommel" uit het zicht is.
Je man kan maar een hobby hebben _O-
Een gasaansluiting die gesloopt wordt moet in z'n geheel worden verwijderd. Dat is inclusief beugel, meter en alle leidingen tot de hoofdleiding. Kunnen ze 'm net zo goed over de lengte nagraven. Probleem is dat de uitvoerende partij (meestal een onderaannemer) een grijpstuiver krijgt voor al dit werk, dus beginnen ze er liever niet aan.

Als je geen gas meer gebruikt, kan de netbeheerder je aansluiting blokkeren. Dan wordt de meter verwijderd, de kraan dichtgezet en gezegeld. Je betaalt nog wel vastrecht.
Over dat vastrecht kun je altijd nog bakkeleien met de netbeheerder. Dat zij de aansluiting niet kunnen verwijderen wil niet zeggen dat je vastrecht moet betalen zolang de aansluiting nog aanwezig is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_201613992
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 07:42 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Een gasaansluiting die gesloopt wordt moet in z'n geheel worden verwijderd. Dat is inclusief beugel, meter en alle leidingen tot de hoofdleiding. Kunnen ze 'm net zo goed over de lengte nagraven. Probleem is dat de uitvoerende partij (meestal een onderaannemer) een grijpstuiver krijgt voor al dit werk, dus beginnen ze er liever niet aan.

Als je geen gas meer gebruikt, kan de netbeheerder je aansluiting blokkeren. Dan wordt de meter verwijderd, de kraan dichtgezet en gezegeld. Je betaalt nog wel vastrecht.
Over dat vastrecht kun je altijd nog bakkeleien met de netbeheerder. Dat zij de aansluiting niet kunnen verwijderen wil niet zeggen dat je vastrecht moet betalen zolang de aansluiting nog aanwezig is.
Ik zat met dat dilemma en er is eindelijk jurisprudentie over.
De netbeheerder moet de gasleiding kosteloos verwijderen.
Dat hebben ze bij mij dan ook netjes gedaan. ^O^
Vakman pur sang
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 10:19:19 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201614214
quote:
Nou, dat is wel een stukje uit de oudheid zeg, lekker ouderwets.
Zie in ieder geval dat niet de hele installatie achter een aardlekschakelaar zit, dat is eigenlijk wel onveilig.

Alleen de groene groepen zitten daarachter; kan zo niet zien wat de waarde is van de aardlekschakelaar maar het zou maar zo kunnen dat dit ook geen 30 mA is.

De aansluitkast onder de kilowattuur meter suggereert dat daar nog een extra aftakking is voor het één of ander.
Zitten de hoofdzekeringen van de buren toevallig ook bij jou in de kast ? Of is dit in een flat of appartementen gebouw ?
pi_201614540
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zat met dat dilemma en er is eindelijk jurisprudentie over.
De netbeheerder moet de gasleiding kosteloos verwijderen.
Dat hebben ze bij mij dan ook netjes gedaan. ^O^
klopt, is al een tijdje zo.
Maar waar ik het over heb, is de aansluiting zelf. Zolang er een gasaansluiting zit betaal je er "huur" over. Dat is het vastrecht en het maakt niet uit of je er gebruik van maakt of dat de aansluiting geblokkeerd is. Alleen als de aansluiting volledig is verwijderd betaal je er niets meer over. Dat staat los van de kosten van de verwijdering (die nu nihil is).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 3 oktober 2021 @ 14:31:15 #39
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_201617747
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 07:42 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Een gasaansluiting die gesloopt wordt moet in z'n geheel worden verwijderd. Dat is inclusief beugel, meter en alle leidingen tot de hoofdleiding. Kunnen ze 'm net zo goed over de lengte nagraven. Probleem is dat de uitvoerende partij (meestal een onderaannemer) een grijpstuiver krijgt voor al dit werk, dus beginnen ze er liever niet aan.

Als je geen gas meer gebruikt, kan de netbeheerder je aansluiting blokkeren. Dan wordt de meter verwijderd, de kraan dichtgezet en gezegeld. Je betaalt nog wel vastrecht.
Over dat vastrecht kun je altijd nog bakkeleien met de netbeheerder. Dat zij de aansluiting niet kunnen verwijderen wil niet zeggen dat je vastrecht moet betalen zolang de aansluiting nog aanwezig is.
Dan moeten ze wel een leiding hebben om na te graven. Op dit moment weet men niet waar te beginnen. We hebben geen kruipruimte dus vanaf het moment dat de leiding de vloer van de meterkast ingaat weet men niet waar hij naar toe gaat. Ik ga morgen met de netbeheerder bellen om te vragen wat nu.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201618425
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 10:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
klopt, is al een tijdje zo.
Maar waar ik het over heb, is de aansluiting zelf. Zolang er een gasaansluiting zit betaal je er "huur" over. Dat is het vastrecht en het maakt niet uit of je er gebruik van maakt of dat de aansluiting geblokkeerd is. Alleen als de aansluiting volledig is verwijderd betaal je er niets meer over. Dat staat los van de kosten van de verwijdering (die nu nihil is).
Dat gaat vast wel veranderen de komende jaren. Steeds meer mensen van het gas af en dan elke keer de straat open zie ik niet gebeuren. Loze leidingen voor telefoon en of kabel blijven ook gewoon liggen. Een loze glasvezelleiding hebben ze zelfs aangelegd.

Is er een (technische) reden voor dat de leiding verwijderd moet worden tot de straat aan toe?
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:34:22 #41
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_201618928
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 09:36 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Nee, dat was tijdens de verbouwing. Toen hadden we alle muren van de badkamer, wc en bijkeuken weggehaald om net op wat andere plekken muren terug te zetten voor de wc, provisiekast en waskamer. We hebben wel overwogen om de meterkast te laten verplaatsen naar de buitenmuur om alles weg te kunnen halen, maar dat vonden we het geld niet waard, dus we hebben de nieuwe ruimtes om de meterkast heen bedacht.
Maar wel direct bij een buitendeur dat moet namelijk wel. Wij hebben daarom toch de meters op een andere plaats onder moeten brengen.
pi_201619154
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 10:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
klopt, is al een tijdje zo.
Maar waar ik het over heb, is de aansluiting zelf. Zolang er een gasaansluiting zit betaal je er "huur" over. Dat is het vastrecht en het maakt niet uit of je er gebruik van maakt of dat de aansluiting geblokkeerd is. Alleen als de aansluiting volledig is verwijderd betaal je er niets meer over. Dat staat los van de kosten van de verwijdering (die nu nihil is).
Dat zeg ik toch ook -O-
Vakman pur sang
  zondag 3 oktober 2021 @ 16:14:01 #43
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_201619621
Li
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:34 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Maar wel direct bij een buitendeur dat moet namelijk wel. Wij hebben daarom toch de meters op een andere plaats onder moeten brengen.
Ligt recht tegenover de voordeur, locatie van de meterkast en locatie van de voordeur zijn in 1990 daar gemaakt en niet aangepast.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201621243
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch ook -O-
Jij had het over kosteloos verwijderen, ik had het over vastrecht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_201621742
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat gaat vast wel veranderen de komende jaren. Steeds meer mensen van het gas af en dan elke keer de straat open zie ik niet gebeuren. Loze leidingen voor telefoon en of kabel blijven ook gewoon liggen. Een loze glasvezelleiding hebben ze zelfs aangelegd.

Is er een (technische) reden voor dat de leiding verwijderd moet worden tot de straat aan toe?
Helemaal gelijk in. Wij hoeven de kabel en waterleiding niet te verwijderen, maar gasleidingen wel. Netbeheerder geeft aan dat de restgas in de leiding voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen (wat met doorblazen kan worden opgelost). Ik had pas een loze laagspanningskabel, maar dat kon ik pas vaststellen nadat ik de kabel had aangepeld en gemeten. Erg onhandig. Dus mij is ook onduidelijk waarom voor gasleidingen andere regels gelden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 17:36:03 #46
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201621805
Als iedereen die hier discussieert over het wel of niet kosteloos verwijderen van een gasmeter nu ook een foto deelde van hun meterkast; dan was het allemaal nog enigszins ontopic ^O^

:G
pi_201623510
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 10:19 schreef Vonkenboer het volgende:

Alleen de groene groepen zitten daarachter; kan zo niet zien wat de waarde is van de aardlekschakelaar maar het zou maar zo kunnen dat dit ook geen 30 mA is.

Zou die waarde ergens moeten staan?

quote:
De aansluitkast onder de kilowattuur meter suggereert dat daar nog een extra aftakking is voor het één of ander.
Zitten de hoofdzekeringen van de buren toevallig ook bij jou in de kast ? Of is dit in een flat of appartementen gebouw ?
Ik heb bovenburen (beneden/bovenwoning-configuratie.) Maar de aansluitkabel van de bovenburen komt direct van de straat naar binnen, weliswaar via mijn kelder maar wel direct naar hun meterkast (ik kan vanuit mijn kelder hun meterkast inkijken). Die aftakking lijkt ook vanaf de straat te komen (of daar naar toe gaat), samen met de kabel die onderin de aansluitkast gaat. Maar wat daar de bedoeling van is? Geen idee.

Hoe dan ook: binnenkort maar eens een elektricien bellen om de boel te laten vervangen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 19:19:18 #48
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201623571
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:15 schreef stavromulabeta het volgende:

Zou die waarde ergens moeten staan?
Die waarde zou op de aardlekschakelaar moeten staan :)
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 19:20:02 #49
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201623583


En zo zag mijn meterkast eruit toen we hem pas geinstalleerd hadden.
Bescheiden kastje :)
pi_201623702
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

En zo zag mijn meterkast eruit toen we hem pas geinstalleerd hadden.
Bescheiden kastje :)
wat is die zwarte kast links voor iets? netwerk patch kast?
pi_201623718
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Die waarde zou op de aardlekschakelaar moeten staan :)
Ah, trapje erbij. 30 mA.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 19:31:01 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201623754
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:27 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
wat is die zwarte kast links voor iets? netwerk patch kast?
https://www.attema.com/nl(...)patchkast-data-zwart

Hier heb ik hem eigenlijk gebruikt voor het afmonteren van het bescheiden aantal data aansluitingen; sinds dat we in 2013 hier zijn komen wonen heb ik er geloof ik nog nooit wat aan veranderd qua configuratie.

12patch van attema.
pi_201623878
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
https://www.attema.com/nl(...)patchkast-data-zwart

Hier heb ik hem eigenlijk gebruikt voor het afmonteren van het bescheiden aantal data aansluitingen; sinds dat we in 2013 hier zijn komen wonen heb ik er geloof ik nog nooit wat aan veranderd qua configuratie.

12patch van attema.
^O^

heb ze op die manier nog niet gezien. Kan best praktischer wezen dan een 19" paneel
pi_201930892
Ik heb net een offerte binnen om mijn historische meterkast (zie post #30 ) te laten vervangen en alles achter de aardlek te zetten.

Offerte 750,- en ABB-groepenkast. Zit er nog kwaliteitsverschil tussen ABB-kasten waar ik rekening mee moet houden?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201931036
Als je de kast even online gooit kunnen we meekijken.

Standaard 1 fase kast 10 groepen zo'n ¤350 ex arbeid hier.
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb-haf-10-groepen-1-fase-hfd

Kastje hangt met 1-2 uur.
Laat die handjes wapperen!
pi_201931145
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:56 schreef Gieliovd het volgende:
Als je de kast even online gooit kunnen we meekijken.

Standaard 1 fase kast 10 groepen zo'n ¤350 ex arbeid hier.
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb-haf-10-groepen-1-fase-hfd

Kastje hangt met 1-2 uur.
Die is in de offerte niet nader gespecificeerd (oude kast vervangen door ABB-groepenkast, alles achter aardlek, zonder uitbreiding van groepen). Vandaar mijn vraag of het nog nodig is die ABB kast verder te laten specificeren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator donderdag 28 oktober 2021 @ 18:54:48 #57
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201933910
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:45 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik heb net een offerte binnen om mijn historische meterkast (zie post #30 ) te laten vervangen en alles achter de aardlek te zetten.

Offerte 750,- en ABB-groepenkast. Zit er nog kwaliteitsverschil tussen ABB-kasten waar ik rekening mee moet houden?
Opzich niet, een ABB kast is een ABB kast.
Het is een goed bekend staan merk, evenals een Hager, Holec e.d.

:)

Denk dat ze de oude hoofdschakelaar laten zitten en daar dan bovenop de nieuwe verdeler gaan plaatsen.
pi_201934224
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Opzich niet, een ABB kast is een ABB kast.
Het is een goed bekend staan merk, evenals een Hager, Holec e.d.
Nou ja, dan is het duidelijk. Ik verwachtte dat er nog wel verschillende ranges waren ofzo.

quote:
Denk dat ze de oude hoofdschakelaar laten zitten en daar dan bovenop de nieuwe verdeler gaan plaatsen.
Ze zeggen in de offerte dat ze zegelrecht hebben en het verzegeld achter laten. Lijkt me dat ze dan alles vanaf de meter vervangen, anders hoef je ook niet aan de zegels te zitten. Of is dat naïef van mij?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201934968
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 10:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
klopt, is al een tijdje zo.
Maar waar ik het over heb, is de aansluiting zelf. Zolang er een gasaansluiting zit betaal je er "huur" over. Dat is het vastrecht en het maakt niet uit of je er gebruik van maakt of dat de aansluiting geblokkeerd is. Alleen als de aansluiting volledig is verwijderd betaal je er niets meer over. Dat staat los van de kosten van de verwijdering (die nu nihil is).
Bullshit.

Je hoeft alleen voor de gasaansluiting te betalen als je een contract hebt. Geen contract = niets verschuldigd (tenzij je uiteraard onrechtmatig gebruik maakt van de gasaansluiting).

Als je geen contract hebt is de gasaansluiting de verantwoordelijkheid en het probleem van de netbeheerder. Je bent niet eens verplicht om verwijdering aan te vragen.

Mijn gasmeter is in 2018 al gratis verwijderd zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, nadat ik in 2017 gestopt ben met vastrecht betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ivo1985 op 28-10-2021 20:23:52 ]
  Moderator donderdag 28 oktober 2021 @ 21:00:06 #60
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201935755
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 19:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Ze zeggen in de offerte dat ze zegelrecht hebben en het verzegeld achter laten. Lijkt me dat ze dan alles vanaf de meter vervangen, anders hoef je ook niet aan de zegels te zitten. Of is dat naïef van mij?
Dat wil niet zeggen dat ze het altijd op die manier gaan vervangen; ik had als monteur denk ik ook gekozen om de bestaande hoofdschakelaar te laten zitten en van daaruit verder te bouwen, ook alleen al om dat je dan zeker weet dat je bestaande voedingen allemaal lang genoeg zijn.

Zit er wel een driefase automaat in die nieuwe kast ? Lijkt dat je zoiets in huis hebt.
pi_201936307
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bullshit.

Je hoeft alleen voor de gasaansluiting te betalen als je een contract hebt. Geen contract = niets verschuldigd (tenzij je uiteraard onrechtmatig gebruik maakt van de gasaansluiting).

Als je geen contract hebt is de gasaansluiting de verantwoordelijkheid en het probleem van de netbeheerder. Je bent niet eens verplicht om verwijdering aan te vragen.

Mijn gasmeter is in 2018 al gratis verwijderd zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, nadat ik in 2017 gestopt ben met vastrecht betalen.

Inmiddels hebben we een brief gehad van de netbeheerder dat ze ons gaan afsluiten omdat we geen contract meer hebben |:(
Vorige week gebeld en toen ik het verhaal had uitgelegd werd me bevestigd dat omdat we zelf afsluiting al in gang hebben gezet en op advies van een collega klantenservice medewerker het contract hebben opgezegd geen kosten voor afsluiting in rekening gebracht krijgen. Dat risico had er anders dus wel ingezeten.
Inmiddels na heel veel bellen ook eindelijk iemand gesproken die kon vertellen wanneer ze weer langskomen en dat staat nu gepland voor begin novermber *O*
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201937783


Laat ik gelijk beginnen door te schrijven dat dit niet mijn eigen werkje is en ik hier ook niet trots op ben. 8)7

De woning is sinds vorig jaar in mijn bezit en ik vermoed dat deze meterkast sinds de bouw (1984) niet meer aangepast is (behalve de slimme meters).

Op de groene stoppen zitten de badkamer, een deel van de keuken, en de wasmachine (met daaraan de trafo voor de bel :{ ) de overige (witte) stoppen zijn zonder aarde en verdeeld over de diverse centraaldozen richting de, in blijkbaar willekeurige volgorde, lampen en wcd's in de slaapkamers en woonkamer. Daarnaast loopt er een aftakking richting de berging buiten waar overigens wel aardkabel aanwezig is maar deze zit weer nergens op aangesloten of komt in ieder geval niet binnen in onze woning :? )

We willen volgend jaar zonnepanelen laten plaatsen en dan is het plan ook om meteen deze oude stoppenkast te vervangen en alle kabels opnieuw te laten trekken.
pi_201938346
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 21:40 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Inmiddels hebben we een brief gehad van de netbeheerder dat ze ons gaan afsluiten omdat we geen contract meer hebben |:(
Vorige week gebeld en toen ik het verhaal had uitgelegd werd me bevestigd dat omdat we zelf afsluiting al in gang hebben gezet en op advies van een collega klantenservice medewerker het contract hebben opgezegd geen kosten voor afsluiting in rekening gebracht krijgen. Dat risico had er anders dus wel ingezeten.
Inmiddels na heel veel bellen ook eindelijk iemand gesproken die kon vertellen wanneer ze weer langskomen en dat staat nu gepland voor begin novermber *O*
Dat ze eventueel kosten in rekening zouden brengen zijn pure leugens. Er is inmiddels de nodige jurisprudentie dat je gewoon je contract mag op zeggen en dan rest er nog maar één verplichting: de netbeheerder gelegenheid geven tot het uitvoeren van werkzaamheden.

En ja, ik ken elke leugen van de netbeheerders. Ik ben zeer nauw betrokken geweest bij de jurisprudentie die inmiddels is ontstaan.

Simpeler dan: "je mag opzeggen en daarna hoef je echt niets meer te betalen" is het echt niet.
pi_202085277

Even een voor en na-plaatje

En deze zat in de oude groepenkast
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 8 november 2021 @ 22:17:43 #65
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_202092668
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 21:40 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Inmiddels hebben we een brief gehad van de netbeheerder dat ze ons gaan afsluiten omdat we geen contract meer hebben |:(
Vorige week gebeld en toen ik het verhaal had uitgelegd werd me bevestigd dat omdat we zelf afsluiting al in gang hebben gezet en op advies van een collega klantenservice medewerker het contract hebben opgezegd geen kosten voor afsluiting in rekening gebracht krijgen. Dat risico had er anders dus wel ingezeten.
Inmiddels na heel veel bellen ook eindelijk iemand gesproken die kon vertellen wanneer ze weer langskomen en dat staat nu gepland voor begin novermber *O*
Het is gelukt, wij hebben officieel geen gasaansluiting meer
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator dinsdag 9 november 2021 @ 21:48:52 #66
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202104304
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Even een voor en na-plaatje

En deze zat in de oude groepenkast
[ afbeelding ]
Ah, die zat er al een tijdje zo te zien :+
Nette kast zo te zien ^O^.
pi_202106231
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bullshit.

Je hoeft alleen voor de gasaansluiting te betalen als je een contract hebt. Geen contract = niets verschuldigd (tenzij je uiteraard onrechtmatig gebruik maakt van de gasaansluiting).

Als je geen contract hebt is de gasaansluiting de verantwoordelijkheid en het probleem van de netbeheerder. Je bent niet eens verplicht om verwijdering aan te vragen.

Mijn gasmeter is in 2018 al gratis verwijderd zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, nadat ik in 2017 gestopt ben met vastrecht betalen.

dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_202109517
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 05:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]
dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.
Dat komt omdat de netbeheerders en energieleveranciers jarenlang hun klanten hebben voorgelogen. En dat doen ze overigens nog steeds. Er wordt beweerd dat je alleen je overeenkomst voor gas en vastrecht mag opzeggen als de gasaansluiting verwijderd is. Maar dat is onzin.

Je kan gewoon je gas opzeggen, ook als er nog een gasaansluiting aanwezig is. Wat er vervolgens met die gasaansluiting gaat gebeuren, is iets voor de netbeheerder. Zowel wat betreft eventueel initiatief tot bijvoorbeeld verwijderen als de kosten die daarmee samenhangen. De gasaansluiting is immers eigendom van de netbeheerder. Het vastrecht is 'huur' voor het gebruik ervan.
Je hoeft als je 'van het gas af gaat' dus helemaal geen opdracht te geven om de gasaansluiting te laten verwijderen.

Helaas gaan de leugens van de netbeheerders en energieleveranciers nog steeds rond als 'feiten'.
  Lieve Belg woensdag 10 november 2021 @ 19:15:25 #69
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_202115677
Ik had hetzelfde hier bij mijn verbouwing, weliswaar in België. Een bovengrondse coax kabel ging van mijn gevel naar de paal aan de overkant van de straat. De regel is nu dat alle nieuwe aansluitingen ondergrond gebeuren, en dat wou ik sowieso ook. Aangezien er nieuwe gevelisolatie en afwerking voorkwam moest de kabel sowieso weggehaald worden voor de werken.

Maar, de vorige eigenaars hadden een abonnement bij Telenet, maar ik had dat toen nog niet. Ik ga geen abo betalen als ik er nog niet woonde.

Dus de vriendelijke dame aan de telefoon zei dat ik de kabel kon laten wegnemen, maar ik moest dan wel klant van hen zijn. Omdat ze het anders niet in hun systeem konden zetten. Mijn voorstel om dan gewoon de kabel door te knippen en op te rollen aan de paal kon ze maar niet aanvaarden.
Uiteindelijk blijkt dat ik ook het adres van mijn ouders mocht opgeven, aangezien zij wel klant zijn bij Telenet op dat moment.

Ohja, de kabel laten weghalen was gratis. Wat een gedoe voor een kabel te laten weghalen...
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_203004699
toch maar even nieuw leven inblazen hier.

mijn meterkast met 22 groepen en gelijk ook netwerk patchkast met modem e.d.

de deur dient als gereedschapshouder. de groepenkast is vrij te bereiken, maar alle ruimte wordt wel benut.

ik moet de deur nog herinrichten, zo ook wat kabels verminderen. de ventilator mag ook weer goed opgehangen worden in de uitsparing als de rooster geprint is.

rode bal is fire knock out. bommetje dat brand moet stoppen.



gasloos: dus meer ruimte voor gereedschap. onderaan.


  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 19:08:21 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203012548
@athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.

Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
  Lieve Belg maandag 3 januari 2022 @ 19:13:49 #72
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_203012646
Is een NL installatie te zien aan de wazige sticker op de laatste foto. En dit lijkt mij een rommelige kast te zijn, voor iets waar je altijd snel en handig moet aan kunnen.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_203013150
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.

Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203013557
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.

Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.
de hoofdschakelaar is ook direct te bereiken.

evt kan dat bovenste witte plankje nog weggehaald worden.

de ruimte eromheen is wel optimaal in gebruik genomen. of je nou 10cm volume kwijtraakt door het inbouwen van een vitrinekast, of 10cm vanwege een wand/deurophanging van gereedschap, dat maakt ook weinig uit.

quote:
Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.

net even de behuizing open gedaan om te kijken hoe het van binnen uitziet (argument van hele bouwwerk slopen om te werken is dus niet van toepassing) en om te vragen of er nog plek is voor NOG een krachtgroep tbv opladen elektrische auto:

[/url]

[ Bericht 1% gewijzigd door athlonkmf op 03-01-2022 20:10:02 ]
pi_203013806
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
[..]
[..]
nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.
de hoofdschakelaar is ook direct te bereiken.
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203013936
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.
dat zijn twee plankjes die ik ook zo weggehaald heb voor die ene keer in 40 jaar dat stedin langs zal komen.
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 20:17:55 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203014094
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
Dat mensen een stofzuiger erin zetten; naja dat begrijp ik dan nog.
En tegenwoordig heb je ook steeds meer installaties bij mensen thuis waar men allerlei netwerkapparatuur in de meterkast kwijt moet. Bij sommigen lijkt het wel een half datacentrum :+ ;)
Maar zoals jij ook aangeeft, het is geen bergruimte.

quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.
Maar het blijkt dat dit wel juist uitgevoerd is. Uitzondering daarop zijn contactdozen die alleen gebruikt kunnen worden voor de aansluiting van een specifiek elektrisch toestel. Dit betekend dat de wandcontactdoos niet bereikbaar is of van een afwijkend model. Dit houd dus in dat een contactdoos die achter een fornuis of onder achter een inbouwoven of magnetron geplaatst is en niet bereikbaar is niet perse achter een aardlekschakelaar zou hoeven te zitten. Dit is ook niet vereist als je een toestel anders dan standaard aansluit (bijvoorbeeld met een werkschakelaar of rechtstreeks met een leiding op het toestel. ^O^
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 20:18:58 #78
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203014132
Er lijkt nog wel wat ruimte voor een 3 fasen eindgroep erbij in; maar dan is ie ook echt wel vol - vol.
  maandag 3 januari 2022 @ 20:58:59 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203015426
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A mag je uitzonderingen maken zoals je al aangaf voor specifieke apparaten die of vast aangesloten zijn (trekschakelaar, geschikte omvormer, alarminstallatie,etc.), afwijkend stopcontact (Perilex, CEE) of stopcontacten die niet toegankelijk zijn voor andere doeleinden (achter inbouwkasten en de mancave waar leken niet welkom zijn 8-) ).

In beginsel hoeven klasse 1 apparaten, dus met randaarde, niet achter een aardlekschakelaar. De verplichting is ooit ingevoerd omdat een stopcontact met randaarde ook voor ongeaarde apparaten gebruikt kan worden, tenzij uitgesloten kan worden dat er geen andere apparaten aangesloten kunnen worden dan klasse 1 apparaten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203019320
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...
pi_203019970
quote:
3s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A
Even deze benadrukken: Als! Echter wanneer dat niet zo is...

(Dat ezelsbruggetje klopt ook niet altijd trouwens, de maximale verspreidingsweerstand hangt af van de karakteristiek en aanspreekstroom van de beveiligingen. In dit geval met C20 automaten mag die weerstand ten hoogste 230/200= 1,15 ohm zijn)
pi_203020003
Valt tegen dat nog niemand hier de "krachtgroep" linksonder heeft gespot, op Tweakers was men sneller. :+
pi_203023916
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 22:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...
Jep, vaak ook heel creatief geknutseld en geschilderd. En dan komt een lompe vonkentrekker (schrijver dezes) dit stukje huisvlijt om zeep helpen. Vaak gaat het om een sanering of verzwaring (aansluitkabel, hak en meter vervangen) en dat nieuwe spul is veel groter (zeker met die nieuwe driefasen Sagemcom-meters). En het ergste is de klant die vervolgens zegt dat 'ie nog minder ruimte heeft in z'n kast... :|W

Misschien klinkt het wat overdreven, aangezien de gemiddelde klant er niet zo veel mee te maken heeft, maar het is voor mij dagelijkse kost. Met iedere keer dezelfde uitleg (Een uitgebrande meterkast vol rommel is verzekeringstechnisch niet handig) en dezelfde excuses (alsof in het hele huis geen halve kuub ruimte over is voor die spullen)

[ Bericht 13% gewijzigd door Ridocar op 04-01-2022 10:11:15 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203024524
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 23:12 schreef XanderH het volgende:
Valt tegen dat nog niemand hier de "krachtgroep" linksonder heeft gespot, op Tweakers was men sneller. :+
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203104712
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 10:12 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.
Sowieso de nul op alle automaten bruggen, anders gaat 'ie zweven als alleen L3 eruit gaat
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203105932




Ook eens eentje van mij. Sorry, ook hier een half DC (of toch zeker wel een kwart), maar ja, de ISP monteren hier ook gewoon de AOP, ISRA en NTU+ONT en alle leidingen beginnen hier, dus heel veel keuze heb ik ook niet wat dat betreft, vind ik zelf. Maar qua cable management mag het wel beter, dat zal ik maar vast voorzijn :D
pi_203106610
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 10:01 schreef Zandstrand het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook eens eentje van mij. Sorry, ook hier een half DC (of toch zeker wel een kwart), maar ja, de ISP monteren hier ook gewoon de AOP, ISRA en NTU+ONT en alle leidingen beginnen hier, dus heel veel keuze heb ik ook niet wat dat betreft, vind ik zelf. Maar qua cable management mag het wel beter, dat zal ik maar vast voorzijn :D
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203110236
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 10:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de meter nog niet zo heel oud. Althans, de vorige eigenaar heeft een jaar of ~5 geleden de aansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A, maar misschien is de meter daarbij niet vervangen. Aan de andere kant merkte ik al wel dat er niet genoeg vermogen beschikbaar was op de P1-poort om mijn meter zonder USB-voeding te draaien.
pi_203111095
Van 1 naar 3 fasen is altijd met een meterwissel. Deze dingen (één van de laatste slimme meters waar nog een simkaart in zit) zijn bij mijn weten uitgefaseerd in 2014 of 2015 en vervangen door de Sagemcom T-210
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 10 januari 2022 @ 20:00:03 #90
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_203129656
Van 1x35a:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar 3x25a:
De stickers wil ik nog wat verbeteren, niet helemaal tevreden over. Die gekke doos erboven moet ook nog wieberen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  FOK!mycroftheld maandag 17 januari 2022 @ 11:16:48 #91
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_203233750
Hierbij een foto van de meterkast :7

pi_203234133
Mijn OCD zegt vervang dat kastje voor schuur en kookplaat nu ook even voor een bijpassend kastje
  FOK!mycroftheld maandag 17 januari 2022 @ 14:48:40 #93
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_203237048
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:43 schreef karelde14e het volgende:
Mijn OCD zegt vervang dat kastje voor schuur en kookplaat nu ook even voor een bijpassend kastje
Die is mij ook een doorn in het oog en had dat ook liever anders gezien toen de boel vervangen werd, was helaas niet anders ivm lengte van de kabels.
pi_203359855
Een dikke bende in mijn meterkast. Als de warmtepomp en zonnepanelen geïnstalleerd zijn dan ga ik kabels netjes inkorten en mooi wegwerken.

pi_203381451

Heb 'm ooit wel eens eerder gepost maar de Hager kasjes zitten nu wel ongeveer vol.
Laatste wijziging zijn de rail wcd's geweest. Op de rechtse zit de voeding van de naastgelegen netwerk kast, deze zat eerst op de wcd op groep 1 maar als ik die uit moest hebben voor wat knutselwerk was het netwerk in huis ook uit. Dat is nu verbeterd.

Op de vloer zie je coax, glasvezel en netwerkbekabeling. Al dit spul is doorgetrokken naar de kast er naast zodat de meterkast lekker schoon is gebleven.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203382013
Even geen foto bij de hand, maar ik heb een huis van 2002 en een groepenkast 1x 40 A aansluiting.

Als ik over wil naar 3x25A tbv warmptepomp, wat zou dat ongeveer gaan kosten?
pi_203383565
¤350 voor de verzwaring als er al kabels liggen.

Groepenkast ¤1000-1500.

Warmtepomp is over het algemeen geen reden om naar 3 fase te gaan!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 09:55:50 #98
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203384705
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 23:13 schreef Glider76 het volgende:
Even geen foto bij de hand, maar ik heb een huis van 2002 en een groepenkast 1x 40 A aansluiting.

Als ik over wil naar 3x25A tbv warmptepomp, wat zou dat ongeveer gaan kosten?

Ik denk dat je nu 1 x 35A hebt en geen 1 x 40A omdat 40A vaak in een heel andere tariefgroep ligt waardoor je veel meer gaat betalen voor je vaste aansluiting.
Maar dit kan natuurlijk per net-leverancier verschillen.

Zonder meer moet je hoofdschakelaar in je meterkast gewijzigd worden van een 2 polig exemplaar naar een 4 polige versie. De rest van de automaten kun je vaak wel weer gebruiken om aan te sluiten op de nieuwe hoofdschakelaar, al zal de interne bedrading wel aangepast moeten worden. Er moet wel ruimte beschikbaar zijn in de meterkast om dat te doen.

Voor wat betreft het wijzigen van je aansluiting zelf, dat is op afstand bijna niet te bekijken.

Met wat geluk is er in je hoofdaansluiting al drie fasen binnengevoerd en volstaat het laten wijzigen van het aantal zekeringen en een nieuwe kWh meter en ben je met +/- ¤ 400,- klaar. En als je pech hebt moet het energiebedrijf een nieuwe kabel aanleggen vanaf de straat naar je meterkast en kost het bij wijze van spreken het dubbele..

Ik verwijs je graag naar de website van de netbeheerder.

https://www.mijnaansluiting.nl/

^O^
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:01 #99
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203385078
Afgelopen weekend dit stukje authenticiteit uit +/- 1971, zonder ook nog maar een aardlekschakelaar vervangen voor een degelijke nieuwe Holec Medusa kast met 8 eindgroepen, 2 aardlekschakelaars en een aardlekautomaat als krachtgroep.

Voor



Niet alle voedingen waren helaas lang genoeg om weer in de kast te kunnen komen, dus hebben we besloten om deze met een lasdoos te verlengen. Ook bleek de meterkast plaat zelf tekort te zijn, deze hebben we verlengd.
Het energiebedrijf had al eens een schakelklokje er geplaatst voor de elektrische boiler. Deze zit nu ook in de meterkast zelf. In plaats van los in een kastje bij de boiler. Alle componenten mooi op één plek.

Tijdens



Na




^O^ :s)

Die beugels die ik gebruikt heb voor de buizen zijn trouwens stapelbaar; dus in de toekomst kunnen er nog leidingen bij voor gemaakt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 28-01-2022 11:48:13 ]
pi_203385179
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 09:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu 1 x 35A hebt en geen 1 x 40A omdat 40A vaak in een heel andere tariefgroep ligt waardoor je veel meer gaat betalen voor je vaste aansluiting.
Maar dit kan natuurlijk per net-leverancier verschillen.

Zonder meer moet je hoofdschakelaar in je meterkast gewijzigd worden van een 2 polig exemplaar naar een 4 polige versie. De rest van de automaten kun je vaak wel weer gebruiken om aan te sluiten op de nieuwe hoofdschakelaar, al zal de interne bedrading wel aangepast moeten worden. Er moet wel ruimte beschikbaar zijn in de meterkast om dat te doen.

Voor wat betreft het wijzigen van je aansluiting zelf, dat is op afstand bijna niet te bekijken.

Met wat geluk is er in je hoofdaansluiting al drie fasen binnengevoerd en volstaat het laten wijzigen van het aantal zekeringen en een nieuwe kWh meter en ben je met +/- ¤ 400,- klaar. En als je pech hebt moet het energiebedrijf een nieuwe kabel aanleggen vanaf de straat naar je meterkast en kost het bij wijze van spreken het dubbele..

Ik verwijs je graag naar de website van de netbeheerder.

https://www.mijnaansluiting.nl/

^O^
Als ik thuis ben zal ik een foto posten. Maar ik heb een C40 hoofdzekering en daarna een 1 fase groepenkast met 13 groepen.

Mijn buurman heeft het al om laten bouwen dus zal hem ook eens vragen.

Ik betaal het 3x25 tarief.
  donderdag 27 januari 2022 @ 10:33:05 #101
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203385242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Afgelopen weekend dit stukje authenticiteit uit +/- 1971, zonder ook nog maar een aardlekschakelaar vervangen voor een degelijke nieuwe Holec Medusa kast met 8 eindgroepen, 2 aardlekschakelaars en een aardlekautomaat als krachtgroep.

Voor[/[b]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Niet alle voedingen waren helaas lang genoeg om weer in de kast te kunnen komen, dus hebben we besloten om deze met een lasdoos te verlengen. Ook bleek de meterkast plaat zelf tekort te zijn, deze hebben we verlengd.
Het energiebedrijf had al eens een schakelklokje er geplaatst voor de elektrische boiler. Deze zit nu ook in de meterkast zelf. In plaats van los in een kastje bij de boiler. Alle componenten mooi op één plek.

[b]Tijdens


[ afbeelding ]

Na

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

^O^ :s)

Die beugels die ik gebruikt heb voor de buizen zijn trouwens stapelbaar; dus in de toekomst kunnen er nog leidingen bij voor gemaakt worden.
Dat ziet er strak uit ^O^ Hoe lang ben je er mee bezig geweest?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 10:37:32 #102
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203385316
quote:
14s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat ziet er strak uit ^O^ Hoe lang ben je er mee bezig geweest?
Vanaf het moment van de spanning er helemaal af tot dat we op de helft van de installatie weer stroom hadden een uurtje of vier. Acht uur ochtends begonnen met de voorbereiding en smiddags om half drie zat het gereedschap weer in de auto en was alles klaar. Nu ben ik ook zelf gewoon van het strak werk maken, het oog wil ook wat. :s)
pi_203385436
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 07:24 schreef Gieliovd het volgende:
¤350 voor de verzwaring als er al kabels liggen.

Groepenkast ¤1000-1500.

Warmtepomp is over het algemeen geen reden om naar 3 fase te gaan!
Een Daikin Altherma heeft 400 volt aansluiting nodig.
  donderdag 27 januari 2022 @ 11:04:29 #104
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203385719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Vanaf het moment van de spanning er helemaal af tot dat we op de helft van de installatie weer stroom hadden een uurtje of vier. Acht uur ochtends begonnen met de voorbereiding en smiddags om half drie zat het gereedschap weer in de auto en was alles klaar. Nu ben ik ook zelf gewoon van het strak werk maken, het oog wil ook wat. :s)
Iets wat minimaal 20 jaar mee moet gaan is niet iets waar je een paar uur op bezuinigt. Ik besteed graag extra tijd om iets overzichtelijk en goed gedocumenteerd te hebben. Achteraf scheelt het je een hoop tijd als er een storing gezocht moet worden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203387294
quote:
Op donderdag 27 januari 2022 07:24 schreef Gieliovd het volgende:

Warmtepomp is over het algemeen geen reden om naar 3 fase te gaan!
Dit dus. Pas als je een doorstroomverwarmer voor sanitair water wilt in plaats van een boiler of dat je heel veel gelijktijdig op de inductie plaat wilt doen is drie fase belangrijk. Een wp gebruikt zelden meer dan 2 of 3 kw. Inductie koken kan je met een 1 fase, 2 groepen kookgroep nog steeds twee punten op vol zetten en de andere twee gereduceerd. Tenzij je dus alle kookzone's gelijktijdig op vol wilt hebben is 3 fasen niet echt nodig.

Dat gezegd hebbend zou ik als het makkelijk kan en je toch een nieuwe groepenkast wilt het wel doen.

[ Bericht 100% gewijzigd door Vonkenboer op 27-01-2022 15:12:19 ]
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 15:05:24 #106
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203389446
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Je had je advies wel mogen laten staan hoor in dit topic :) ^O^
Ik had even niet door dat de discussie al een pagina verder was. Toen las ik dat de vraagsteller 400 V nodig heeft en was mijn reactie ietwat overbodig. Had er beter een edit onder kunnen zetten.

Maar in het algemeen klopt mijn redenatie wel, ik ben op sww na volledig elektrisch. Zelden trek ik meer dan 5000 watt uit de muur voor het hele huis. Voor die 5 kw moet de kachel op vol, de wasmachine of vaatwas net gestart en dan ook nog eens koken en of de waterkoker aan. Op de een of andere manier komt dat feitelijk nooit voor. Met mijn 1 x 35 A kan ik wel tot ruim 8000 watt vragen en dat zelfs over een aantal minuten overschrijden.

Voor een warmtepomp en ongeveer alles is 35 A dus ruim voldoende. Een doorstroomverwarmer van zeg 7000 watt levert in de winter iets van 4 liter water per minuut en dat is zelfs bij een goede spaardouche toch wel weinig.
pi_203398892
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 10:46 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Een Daikin Altherma heeft 400 volt aansluiting nodig.
Dit is niet juist. Er zijn meer dan genoeg Altherma's (en andere merken WP's) die op 230VAC werken. Pas bij de echt forse vermogens heb je een 3P nodig.
pi_203407888
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 08:33 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Dit is niet juist. Er zijn meer dan genoeg Altherma's (en andere merken WP's) die op 230VAC werken. Pas bij de echt forse vermogens heb je een 3P nodig.
Dit is op zich wel correct ja. 230 V aansluiten was ook mogelijk. het gaat vooral om de backup elementen.

Maar overstappen naar 3 fase is niet zo gek denk ik. Ik kook ook al inductie dus als de oven dan ook nog aan is, de quooker even aanspringt en de toekomstige warmtepomp draait begint het al krap te worden.

Daarbij zou ik ook wel krachtstroom willen voor de hobby in de garage.

Ik zal zo een foto schieten van mijn meterkast.
pi_203408016
3F en krachtstroom hebben is natuurlijk fijn, ik wilde je puur helpen beseffen dat het niet nodig is, mocht je iets verteld zijn wat je niet zelf weet.
Laat die handjes wapperen!
pi_203409963

pi_203410565
quote:
Het mooiste is wel een nieuwe kast om naar 3 fase te gaan. Kan je de breedte in? Of anders de hoogte? Ben je gelijk verlost van zo'n vreselijke Schneider kast :+
pi_203410684
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 22:01 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het mooiste is wel een nieuwe kast om naar 3 fase te gaan. Kan je de breedte in? Of anders de hoogte? Ben je gelijk verlost van zo'n vreselijke Schneider kast :+
zeker wel ruimte.

pi_203411392
Mijn meterkast is een teringbende :')

Gelijk een herinnering aan mezelf dat ik eea moet organiseren.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 07:05:19 #115
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_203413449
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 22:40 schreef NightDancert het volgende:
Mijn meterkast is een teringbende :')

Gelijk een herinnering aan mezelf dat ik eea moet organiseren.
Doe het. Is echt een leuk projectje.
Ik ga vanwege overstap internet-provider ook weer aan de hobby dit weekend. :7
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_203416237


Nog een aardig zootje.

Sinds ik hier woon:
2 extra kasten aangebracht
PV groep toegevoegd
Rookmelder
Groepen verdeling over fasen verbeterd

Extra kasten waren mijn keuze met het oog op toekomst uitbreidingen, maar ook nu al toevoeging van warmtepomp, backup heater, diverse airco's, garage eigen groep.

In de toekomst komt er een warmtepomp boiler, inductie kookplaat 3F, paar terras heaters... En ooit ook wel een laadpaal.

Al met al liever de ruimte dan altijd gedoe. Helaas was de PV groep eerder dan de nieuwe kasten. Vandaar een eigen uitbreiding kastje.

Ook hier helaas schuldig aan toch wat opslag.

Ooit nog eens de aansluiting van de 9KW sauna kachel aanpassen, diverse groepen scheiden, lasdoosjes en troep verwijderen of fatsoeneren...

Als ik nu de groep met label "kantoor" uit zet gaat er van alles uit. Een halve slaapkamer boven, de tv hoek, een deel van de badkamer beneden, een verdwaalde wcd in de woonkamer....

[ Bericht 34% gewijzigd door Gieliovd op 29-01-2022 13:18:24 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_203416732
@Gieliovd Geeft wel veel ruimte, zo'n diepe kast!

Zou je de hoofdschakelaar niet in de Hager kast inbouwen zodat je met één handeling alles uit kunt schakelen, zoals het hoort?
pi_203417203


Plus:
Overzichtelijk
Opgeruimd
Niet gebruikt als berghok

Min:
Kan wellicht een update gebruiken :P
pi_203417571
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 13:44 schreef XanderH het volgende:
@:Gieliovd Geeft wel veel ruimte, zo'n diepe kast!

Zou je de hoofdschakelaar niet in de Hager kast inbouwen zodat je met één handeling alles uit kunt schakelen, zoals het hoort?
Ja ruimte zit er wel in, helemaal als straks de gasmeter weg is.

Goed punt, had ik niet eens bij stilgestaan. Ik heb die zwarte kasten laten afmonteren bij bestelling. Ik heb de hoofdzekeringen als hoofdschakelaar beschouwd voor de Hager kast.

Misschien dat ik dat nog eens omgooi.
Laat die handjes wapperen!
pi_203418101
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:19 schreef viccie het volgende:
[ afbeelding ]
Min:
Kan wellicht een update gebruiken :P
Dat kun je wel stellen ja... Geen aardlekschakelaars terwijl dat al zo'n 50 jaar de norm is. Ook nog eens die automatische schroefzekeringen geplaatst die notoir onbetrouwbaar zijn (gelukkig heb je er 2 per groep voor als er één faalt 8)7 alleen bij sluiting naar aarde zal de 2e je niet redden :+).

(Ja ik snap dat dit een overblijfsel is van een 220/127V net)
pi_203418142
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:48 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb de hoofdzekeringen als hoofdschakelaar beschouwd voor de Hager kast.
Maar dat is het dus niet. Die automaten kun je niet in één handeling schakelen en je schakelt er ook de nul niet mee af, dat hoort een hoofdschakelaar wel te doen.

Die hoofdschakelaar in de rechter kast is alleen maar verwarrend, een "hoofdschakelaar" die niet alles schakelt.

Ik zou hem links plaatsen en een ander plekje zoeken voor de beltrafo. Of die 4-polige aardlekschakelaars een keer vervangen voor 3x2-polig, dan houd je ook precies genoeg ruimte over.
pi_203418181
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 15:29 schreef XanderH het volgende:

[..]
Dat kun je wel stellen ja... Geen aardlekschakelaars terwijl dat al zo'n 50 jaar de norm is. Ook nog eens die automatische schroefzekeringen geplaatst die notoir onbetrouwbaar zijn (gelukkig heb je er 2 per groep voor als er één faalt 8)7 alleen bij sluiting naar aarde zal de 2e je niet redden :+).

(Ja ik snap dat dit een overblijfsel is van een 220/127V net)
Ah! Dat zat ik me al af te vragen. Of dat nou 6 groepen zijn of 3 groepen met dubbele zekering. Ik had deze constructie nog nooit gezien zo.
Valt me mee dat je niet valt over de ontbrekende hoofdschakelaar :P
pi_203418745
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 15:35 schreef viccie het volgende:

[..]
Ah! Dat zat ik me al af te vragen. Of dat nou 6 groepen zijn of 3 groepen met dubbele zekering. Ik had deze constructie nog nooit gezien zo.
Valt me mee dat je niet valt over de ontbrekende hoofdschakelaar :P
Vroeger toen die kast geplaatst werd was er waarschijnlijk geen 230/400V net zoals nu, maar een 127/220V net. Om 220V uit het stopcontact te krijgen werd je dan aangesloten tussen 2 fasen. De spanning tussen deze fasen was dus 220V, de spanning tussen fase en aarde 127V. Omdat beide geleiders een gevaarlijke spanning voeren dienen dan ook beide geleiders beveiligd te worden, daarom dus 2 zekeringen per groep.

Een ontbrekende hoofdschakelaar is logisch bij een dergelijke oude installatie. :+

Die automatische schroefzekeringen zijn mogelijk brandgevaarlijk, het ontbreken van aardlekschakelaars is gevaarlijk voor jou en eventuele medebewoners (temeer omdat vast niet al je contactdozen van randaarde zijn voorzien). Een keer iets nieuws ophangen lijkt me verstandig.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:47:08 #124
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203426373
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:19 schreef viccie het volgende:
[ afbeelding ]

Plus:
Overzichtelijk
Opgeruimd
Niet gebruikt als berghok

Min:
Kan wellicht een update gebruiken :P
Nostalgie _O_ Jammer van de slimme meter :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 30 januari 2022 @ 11:05:10 #125
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_203430287
Update vanwege vervanging internet provider.
De kabels rechts, vanaf het glasvezelkastje, komen nog strak te hangen als ik het wegvallen van de verbinding heb opgelost.

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_203431227
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 11:05 schreef YourCaptor het volgende:
Update vanwege vervanging internet provider.
De kabels rechts, vanaf het glasvezelkastje, komen nog strak te hangen als ik het wegvallen van de verbinding heb opgelost.

[ afbeelding ]
Hoe heb je je Hue hub opgegangen als ik vragen mag?
  zondag 30 januari 2022 @ 15:53:32 #127
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_203434514
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:22 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Hoe heb je je Hue hub opgegangen als ik vragen mag?
Opgehangen aan een schroef. Er zit aan de achterkant van de Hue hub een uitsparing waar je hem aan kan hangen. ^O^
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_203458653
Ik zag dit topic langskomen en moest denken aan de stoppenkast in mijn vorige woning (jaren '60 flat in Duitsland). Had een probleem met de oven en postte toen deze foto in dat topic:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voegt misschien inhoudelijk niet veel toe aan dit topic, maar wellicht leuk om te zien.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_203460478
@Hojdhopper Kun je ons na 4 jaar dan eindelijk het verlossende antwoord geven? :P

Was de automaat inderdaad defect, heb je de oven weer werkend gekregen? :+
pi_203504926
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:39 schreef XanderH het volgende:
@:Hojdhopper Kun je ons na 4 jaar dan eindelijk het verlossende antwoord geven? :P

Was de automaat inderdaad defect, heb je de oven weer werkend gekregen? :+
Hahaha, ja de oven werd gerepareerd. Heb het defect bij mijn verhuurder gemeld en die stuurde een monteur langs. Kon ik wel waarderen, een tig jaar oude oven repareren ipv vervangen). Maar wat er precies stuk was weet ik niet meer, het lag iig aan de oven.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 09:58:14 #131
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_203515876
Hier is mijn meterkast.
Ben direct benieuwd naar iemand die een inschatting durft te maken om deze oude meuk te vervangen voor een nieuwe groepenkast.
Links zit nog een extra meter, vroeger zat er een kapsalon bij het huis in. Vandaar deze aparte groep en meter.

Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_203517098
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 09:58 schreef Skippy_ball het volgende:
Hier is mijn meterkast.
Ben direct benieuwd naar iemand die een inschatting durft te maken om deze oude meuk te vervangen voor een nieuwe groepenkast.
Links zit nog een extra meter, vroeger zat er een kapsalon bij het huis in. Vandaar deze aparte groep en meter.

[ afbeelding ]
Ongeveer een honderdje of zeven aan materiaal, twaalfhonderd inclusief arbeid.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203518886

Heb 'm ooit wel eens eerder gepost maar de Hager kasjes zitten nu wel ongeveer vol.
Laatste wijziging zijn de rail wcd's geweest. Op de rechtse zit de voeding van de naastgelegen netwerk kast, deze zat eerst op de wcd op groep 1 maar als ik die uit moest hebben voor wat knutselwerk was het netwerk in huis ook uit. Dat is nu verbeterd.

Op de vloer zie je coax, glasvezel en netwerkbekabeling. Al dit spul is doorgetrokken naar de kast er naast zodat de meterkast lekker schoon is gebleven.

Edit: opnieuw gepost i.v.m. verdwijnen van de afbeelding bij imgshare
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203520975
Alles na de hoofdschakelaar vervagen en het laten vervallen van de kapsalon moet voor zo'n simpele kast een stuk voordeliger kunnen.
Laat die handjes wapperen!
pi_203526913
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 14:56 schreef Gieliovd het volgende:
Alles na de hoofdschakelaar vervagen en het laten vervallen van de kapsalon moet voor zo'n simpele kast een stuk voordeliger kunnen.
Er zit geen hoofdschakelaar, alleen een 500mA aardlekschakelaar. Die laat je natuurlijk niet zitten als je de hele kast vervangt.

"De kapsalon laten vervallen" zal niet zomaar kunnen gok ik want dat gedeelte zal ondertussen wel als woning in gebruik zijn. Je kunt het natuurlijk samenvoegen in één kast maar dat betekent iets meer arbeid (leidingen verleggen / verlengen).

Maar ik denk dat het wel een paar 100 goedkoper kan inderdaad. Al schrik ik tegenwoordig nergens meer van, iedereen vraagt de hoofdprijs.
pi_203537197
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 09:58 schreef Skippy_ball het volgende:
Hier is mijn meterkast.
Ben direct benieuwd naar iemand die een inschatting durft te maken om deze oude meuk te vervangen voor een nieuwe groepenkast.
Links zit nog een extra meter, vroeger zat er een kapsalon bij het huis in. Vandaar deze aparte groep en meter.

[ afbeelding ]
Zon 725 voor b merk en 825 voor a merk.

Je kan me altijd een ob sturen ;)
  Moderator zondag 6 februari 2022 @ 12:33:40 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203537410
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 12:27 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Heb 'm ooit wel eens eerder gepost maar de Hager kasjes zitten nu wel ongeveer vol.
Laatste wijziging zijn de rail wcd's geweest. Op de rechtse zit de voeding van de naastgelegen netwerk kast, deze zat eerst op de wcd op groep 1 maar als ik die uit moest hebben voor wat knutselwerk was het netwerk in huis ook uit. Dat is nu verbeterd.

Op de vloer zie je coax, glasvezel en netwerkbekabeling. Al dit spul is doorgetrokken naar de kast er naast zodat de meterkast lekker schoon is gebleven.

Edit: opnieuw gepost i.v.m. verdwijnen van de afbeelding bij imgshare
Net kastje toch ? Niets mis mee ^O^
Met een netwerk kast bedoel je echt een 19" rack met alles erop en eraan ?
pi_203538174
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Zon 725 voor b merk en 825 voor a merk.

Je kan me altijd een ob sturen ;)
Mijn Eaton koste dat bij lange niet. Dat merk heb ik gekozen op verzoek van de monteur, die trouwens ook niet zo heel duur was. Ergens eind 2019 was ik totaal een kleine 500 Euro kwijt. 1 fase, ik was helaas niet slimmer.
pi_203538592
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mijn Eaton koste dat bij lange niet. Dat merk heb ik gekozen op verzoek van de monteur, die trouwens ook niet zo heel duur was. Ergens eind 2019 was ik totaal een kleine 500 Euro kwijt. 1 fase, ik was helaas niet slimmer.
Ja prijzen zijn wel wat gestegen natuurlijk. Ik merk ik de praktijk dat ik echt niet duur ben. Dit is inclusief montage hè.
pi_203539092
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Met een netwerk kast bedoel je echt een 19" rack met alles erop en eraan ?
Nee!
Niks high tech aan de kast met de netwerkspullen. Is gemaakt voor een habbekrats.
Wel overzichtelijk, ruim en veel bekabeling weggewerkt in dubbele bodem, dubbel plafond en kabelgoten.



Om een beeld te geven van de situatie. Links is de oorspronkelijke meterkast die bij mij in de garage zit.
Voor de telefoon, netwerk en tv heb ik de bekabeling verlegd naar de kast die ik er aan de rechterkant heb naast gemaakt.



[ Bericht 21% gewijzigd door quo_ op 06-02-2022 14:25:01 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203539452
@quo_ Netjes zo! ^O^ Fijne grote ruimte.

Wat bedien je met dat toetsenbord? En is actieve koeling voor deze apparaten niet wat onnodig?

De elektro-man in mij moet nog even zeuren dat je die contactdozen zonder montageplaat op een brandbare ondergrond hebt geschroefd. :+
pi_203539588
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 14:48 schreef XanderH het volgende:
@:quo_ Netjes zo! ^O^ Fijne grote ruimte.

Wat bedien je met dat toetsenbord? En is actieve koeling voor deze apparaten niet wat onnodig?

De elektro-man in mij moet nog even zeuren dat je die contactdozen zonder montageplaat op een brandbare ondergrond hebt geschroefd. :+
Voordat ik mijn data in de cloud had staan draaide er nog een pc als fileserver en stond er ook een NAS. Spullen staan nog onderin de kast maar worden niet meer gebruikt.
Met de fans genereer ik wat airflow over modem, switch en voedingsadapters om levensduur te verlengen.
De el cheapo huismerk opbouw wcd's zijn volgens mij niet eens te voorzien van montageplaten, anders had ik ze er wel bij gekocht.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203551553
Dat is redelijk universeel toch? Zo'n standaard plaatje zou gewoon moeten passen.

  Moderator maandag 7 februari 2022 @ 14:40:53 #144
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203554818
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:24 schreef XanderH het volgende:
Dat is redelijk universeel toch? Zo'n standaard plaatje zou gewoon moeten passen.

[ afbeelding ]
Die plaatjes zijn inderdaad universeel toepasbaar.
pi_203557207
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 14:48 schreef XanderH het volgende:
@:quo_ Netjes zo! ^O^ Fijne grote ruimte.

Wat bedien je met dat toetsenbord? En is actieve koeling voor deze apparaten niet wat onnodig?

De elektro-man in mij moet nog even zeuren dat je die contactdozen zonder montageplaat op een brandbare ondergrond hebt geschroefd. :+
Sommige van die goedkope wcds hebben een achterplaats die binnen de behuizing valt. Dan is een montage plaat dus niet nodig. :P
  maandag 7 februari 2022 @ 19:45:06 #146
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_203558900
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 14:56 schreef Gieliovd het volgende:
Alles na de hoofdschakelaar vervagen en het laten vervallen van de kapsalon moet voor zo'n simpele kast een stuk voordeliger kunnen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 21:02 schreef XanderH het volgende:

[..]
Er zit geen hoofdschakelaar, alleen een 500mA aardlekschakelaar. Die laat je natuurlijk niet zitten als je de hele kast vervangt.

"De kapsalon laten vervallen" zal niet zomaar kunnen gok ik want dat gedeelte zal ondertussen wel als woning in gebruik zijn. Je kunt het natuurlijk samenvoegen in één kast maar dat betekent iets meer arbeid (leidingen verleggen / verlengen).

Maar ik denk dat het wel een paar 100 goedkoper kan inderdaad. Al schrik ik tegenwoordig nergens meer van, iedereen vraagt de hoofdprijs.
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Zon 725 voor b merk en 825 voor a merk.

Je kan me altijd een ob sturen ;)
Bedankt voor de reacties!
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_203594505
de electricien heeft mijn meterkast even herrangschikt. de 3 losse sautomaten waarin geen bruggetje past is aangepast naar een 3-fase automaat. direct ook een paar reservegroepen neergezet als daar in de toekomst een laadpaal op aangesloten wordt.

maar anyways. het gaat om dat ik ook even met een ir-camera de warmte heb bekeken bij in gebruik van warmtepomp. valt dus prima mee met iets van 27C vs 23C in de rest van de kast. het netwerkapparatuur wordt warmer.


pi_203602042
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 09:18 schreef athlonkmf het volgende:
de electricien heeft mijn meterkast even herrangschikt. de 3 losse sautomaten waarin geen bruggetje past is aangepast naar een 3-fase automaat.
Mooi! Neem aan dat aan de bovenkant van de automaten de nul ook is doorverbonden.
quote:
direct ook een paar reservegroepen neergezet als daar in de toekomst een laadpaal op aangesloten wordt.
Jammer dat je er geen laadpaal op aan mag sluiten, een laadpaal moet verplicht door een 30mA aardlekschakelaar worden beveiligd. ;)

Ben nog steeds benieuwd naar de aardcircuitweerstand en of die andere groepen zonder aardlekbeveiliging zo wel kunnen. Maargoed.
quote:
maar anyways. het gaat om dat ik ook even met een ir-camera de warmte heb bekeken bij in gebruik van warmtepomp. valt dus prima mee met iets van 27C vs 23C in de rest van de kast. het netwerkapparatuur wordt warmer.
Mocht je de kappen er nog eens af hebben, richt die camera er dan nog eens op. Het is een heel mooi instrument om bijvoorbeeld hoge overgangsweerstanden / slechte contacten op te sporen maar door een kunststof kap heen zie je niet zo veel.
pi_203606263
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 17:49 schreef XanderH het volgende:

[..]
Mooi! Neem aan dat aan de bovenkant van de automaten de nul ook is doorverbonden.
[..]
Jammer dat je er geen laadpaal op aan mag sluiten, een laadpaal moet verplicht door een 30mA aardlekschakelaar worden beveiligd. ;)

Ben nog steeds benieuwd naar de aardcircuitweerstand en of die andere groepen zonder aardlekbeveiliging zo wel kunnen. Maargoed.
[..]
Mocht je de kappen er nog eens af hebben, richt die camera er dan nog eens op. Het is een heel mooi instrument om bijvoorbeeld hoge overgangsweerstanden / slechte contacten op te sporen maar door een kunststof kap heen zie je niet zo veel.
Sommige laadpalen hebben 30mah ingebouwd.

Maar alsnog zou ik m niet weg laten in de meterkast.

Ik snap die krachtgroepen van abb sowieso niet... 3 van die gekoppelde automaten. Beter een normale krachtgroep die alles afschakelt bij een fout..
  Redactie Sport zondag 13 februari 2022 @ 01:12:33 #150
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_203639975
Zoals het er grotendeels sinds 1979 in zat:


Na vervanging groepenkast en upgrade naar 3-fasen in maart vorig jaar:


En nog even de groepenkast in detail nadat ook de aardlekautomaat (16A 300mA) voor de zonnepanelen erin zit sinds juli:


Er zijn nog een paar groepen over en ook beide aardlekautomaten onderin (16A 30mA) zijn nog buiten gebruik. Eentje alvast voor een inductieplaat en de ander voor een elektrische auto. Samen voor 100 euro vond ik het wel een goede deal om ze er alvast in te hebben.

Verder zit er nu nog een P1-kabel tussen de meter en de server om het verbruik te bekijken, heb ik twee extra kabels (airco en tuin) aangesloten op de groepenkast en is de wcd rechtsonder vervangen door een betere viervoudige. In de groepenkast zitten twee Shelly EM's voor monitoring van de wasmachine/droger (klaar-melding) en de airco.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_203644467
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
En zo ja, weet iemand of je dat zelf kunt laten doen door een installateur?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203644996
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:03 schreef quo_ het volgende:
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
En zo ja, weet iemand of je dat zelf kunt laten doen door een installateur?
De automaten vervangen de oude hoofdzekeringen. De aansluitkabel is alleen afgezekerd in een verdeelkast of (trafo)station. De zekeringwaarde is afhankelijk van de hoofdkabels van de richting (vanaf 80A)

Alleen een netbeheerder mag deze aanpassing maken. Ik heb het zelf ook laten doen gedaan. Geen verzwaring, alleen de Gg patronen vervangen voor C25A automaten. Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet.

Ik zie op de foto van @dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 13-02-2022 14:39:05 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:40:15 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203645129
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:03 schreef quo_ het volgende:
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
En zo ja, weet iemand of je dat zelf kunt laten doen door een installateur?
Dat moet in ieder geval gebeuren door de netbeheerder omdat het onder de kWh meter zit.
Denk niet dat het heel goedkoop is om te laten doen; bij een upgrade naar een drie fasen aansluiting kunnen ze dat natuurlijk wel meenemen en moeten ze dat toch aanpassen :)

quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 01:12 schreef dennistd het volgende:
Zoals het er grotendeels sinds 1979 in zat:
[ afbeelding ]

Na vervanging groepenkast en upgrade naar 3-fasen in maart vorig jaar:
[ afbeelding ]

En nog even de groepenkast in detail nadat ook de aardlekautomaat (16A 300mA) voor de zonnepanelen erin zit sinds juli:
[ afbeelding ]

Er zijn nog een paar groepen over en ook beide aardlekautomaten onderin (16A 30mA) zijn nog buiten gebruik. Eentje alvast voor een inductieplaat en de ander voor een elektrische auto. Samen voor 100 euro vond ik het wel een goede deal om ze er alvast in te hebben.

Verder zit er nu nog een P1-kabel tussen de meter en de server om het verbruik te bekijken, heb ik twee extra kabels (airco en tuin) aangesloten op de groepenkast en is de wcd rechtsonder vervangen door een betere viervoudige. In de groepenkast zitten twee Shelly EM's voor monitoring van de wasmachine/droger (klaar-melding) en de airco.
Mooi kastje geworden ! Heb zelf dezelfde serie verdeelkasten hangen van Eaton/Holec.
Ik kan het natuurlijk mis hebben; maar volgens mij heb je de kap op de meterkast op kop gemonteerd, stickers van de automaten zitten vaak onder de betreffende automaat. En niet er boven.. :+

Wat is dat voor printplaatje in dat doorzichtige kastje ? :?
pi_203645206
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is dat voor printplaatje in dat doorzichtige kastje ? :?
"Relais server -> thermostaat" staat er op. :+

Relaisbordje met USB zo te zien.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:53:05 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203645283
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:48 schreef XanderH het volgende:

[..]
"Relais server -> thermostaat" staat er op. :+

Relaisbordje met USB zo te zien.
Ik kon het niet helemaal duidelijk lezen :@ O-)
pi_203645338
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:31 schreef Ridocar het volgende:

Alleen een netbeheerder mag deze aanpassing maken. Ik heb het zelf ook laten doen gedaan. Geen verzwaring, alleen de Gg patronen vervangen voor C25A automaten. Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet.
Met een sauna van 10kW zou ik samen met het normale verbruik theoretisch boven de 3x25A uit kunnen komen en het plaatsen van nieuwe zekeringen kost ook geld. De foto van dennistd bracht mij op het idee om ook automaten te willen.

In de Enexis prijslijst staat deze "upgrade" gewoon benoemd lees ik net; Vervangen hoofdzekering 3 fase door automaat ¤ 268,24.

Technische vraag die ik daar nog wel bij heb: wat ligt er sneller uit een automaat of een smeltveiligheid ?

[ Bericht 2% gewijzigd door quo_ op 13-02-2022 14:02:11 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203645515
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:55 schreef quo_ het volgende:

[..]
Met een sauna van 10kW zou ik samen met het normale verbruik theoretisch boven de 3x25A uit kunnen komen en het plaatsen van nieuwe zekeringen kost ook geld. De foto van dennistd bracht mij op het idee om ook automaten te willen.

In de Enexis prijslijst staat deze "upgrade" gewoon benoemd lees ik net; Vervangen hoofdzekering 3 fase door automaat ¤ 268,24.
Valt nog mee, zeker als de aansluitkabel moet worden vervangen. Ik weet niet wat voor een type kabel je hebt, maar is de aansluitkabel een Hakatel, Ravo-G of gplk (Gepanserd Papier-Lood Kabel), dan wordt deze vanaf de gevel door een kunststof (doorgaans een 4x6) vervangen.
quote:
Technische vraag die ik daar nog wel bij heb: wat ligt er sneller uit een automaat of een smeltveiligheid ?
Het is wel een beetje appels en peren vergelijken, aangezien de karakteristieken niet op elkaar lijken, maar bij dezelfde doorlaatwaarde gaat een automaat er over het algemeen sneller uit.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ridocar op 13-02-2022 17:39:55 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203650299
Even een meterkast-gerelateerde vraag: ik zit nu bij een kennis te klussen, in de meterkast zie ik een aardedraad naar de omkasting van de groepenkast zelf, naar de waterleiding (aan de afnemerkant vd kunststoffen meter) en de gasleiding lopen. Maar nergens een aardedraad richting kruipruimte of ergens anders waar een aardpen zou kunnen zitten.

Het betreft een jaren 20 woning in binnenstad Utrecht met een relatief oude groepenkast (jaren 80 ofzo). Kan het dat de aarde door de leverancier wordt meegeleverd of is er hier iets goed mis?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203650940
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 19:50 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een meterkast-gerelateerde vraag: ik zit nu bij een kennis te klussen, in de meterkast zie ik een aardedraad naar de omkasting van de groepenkast zelf, naar de waterleiding (aan de afnemerkant vd kunststoffen meter) en de gasleiding lopen. Maar nergens een aardedraad richting kruipruimte of ergens anders waar een aardpen zou kunnen zitten.

Het betreft een jaren 20 woning in binnenstad Utrecht met een relatief oude groepenkast (jaren 80 ofzo). Kan het dat de aarde door de leverancier wordt meegeleverd of is er hier iets goed mis?
Als netbeheerder de aarde aanbiedt dan zou een aardedraad aan de zijkant uit de hoofdzekeringkast komen of een aarddraad naar de groepenkast moeten lopen.
Je kunt het ook even testen door de weerstand de klantaarding en de nul van netbeheerder te meten.
Ik weet, officieel moet het anders, maar als je echt geen aarde hebt kun je de nul van netbeheerder pakken om in ieder geval de boel te aarden. De nul is overal gekoppeld aan de aarde, dus dat moet geen probleem zijn. Voordat je aan de slag gaat, eerst even meten, je zult niet de eerste zijn die erachter komt dat er een 127/220-net ligt, en dan ben je gefopt...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203654390
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Als netbeheerder de aarde aanbiedt dan zou een aardedraad aan de zijkant uit de hoofdzekeringkast komen of een aarddraad naar de groepenkast moeten lopen.
Ah, dan is dat het. Ik zag het aan voor een aarding van de groepenkast en hoofdzekeringkast wat ik al vreemd vond.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203658650
Ook maar eens een fotootje dan.
Niet veel bijzonders verder :)

Do what you love, love what you do!
  Redactie Sport maandag 14 februari 2022 @ 17:31:52 #162
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_203661262
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:03 schreef quo_ het volgende:
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
En zo ja, weet iemand of je dat zelf kunt laten doen door een installateur?
Ik heb Enexis gebeld over de upgrade naar 3-fasen, hoe ik dat moest regelen en ook meteen of er automaten ipv smeltzekeringen geplaatst kunnen worden. Dat laatst was geen probleem, ik moet het maar even aangeven in het opmerkingen-veld op de aanvraagpagina en dan werd dat meteen zonder extra kosten gedaan. En inderdaad gebeurde dat, zowel bij mij als later bij mijn tante waar ik de aanvraag ook voor regelde.

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:31 schreef Ridocar het volgende:
Ik zie op de foto van @:dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.
Was een monteur van Enexis zelf die alle tijd er voor nam. Heeft het er ook niet over gehad dat die vervangen zou moeten worden.

quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik kan het natuurlijk mis hebben; maar volgens mij heb je de kap op de meterkast op kop gemonteerd, stickers van de automaten zitten vaak onder de betreffende automaat. En niet er boven.. :+
Klopt, de deur moest naar recht openen ivm de ruimte, alleen kreeg ik het niet voor elkaar om het deurtje om te draaien. De kap er op de kop op zorgde voor hetzelfde resultaat en past ook perfect O-)
quote:
Wat is dat voor printplaatje in dat doorzichtige kastje ? :?
Een relais dat ik vanaf de server via usb aanstuur en die de tele-ingang op de thermostaat sluit. Een simpele oplossing om een domme thermostaat op afstand in te kunnen schakelen :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 18 februari 2022 @ 17:14:42 #163
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_203723664
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:31 schreef Ridocar het volgende:

[..]
De automaten vervangen de oude hoofdzekeringen. De aansluitkabel is alleen afgezekerd in een verdeelkast of (trafo)station. De zekeringwaarde is afhankelijk van de hoofdkabels van de richting (vanaf 80A)

Alleen een netbeheerder mag deze aanpassing maken. Ik heb het zelf ook laten doen gedaan. Geen verzwaring, alleen de Gg patronen vervangen voor C25A automaten. Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet.

Ik zie op de foto van @:dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.
Het oude meterbord laten we (Enexis) doorgaans wel zitten, al bevat het metalen rails. Voor wat betreft de hoofdzekeringen, het hangt af van de kabel en de bestaande aansluitkast of we dat al dan niet vervangen. Als er reeds 3 fasen aanwezig zijn, leggen we 2 meterdraden extra aan, wisselen de meter naar een 3 fasen kwh meter en plaatsen 2 zekeringen bij. Het is absoluut niet zo dat we dan ook automaten plaatsen. Het kan wel, dan wordt het een sanering van de oude aansluiting omdat automaten niet in de oude kast geplaatst worden. Alles wordt dan vernieuwd. Geen idee wat de kosten ervan zijn, maar de vraag ernaar komt overigens ook maar weinig voor.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_203725783
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:14 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Het oude meterbord laten we (Enexis) doorgaans wel zitten, al bevat het metalen rails. Voor wat betreft de hoofdzekeringen, het hangt af van de kabel en de bestaande aansluitkast of we dat al dan niet vervangen. Als er reeds 3 fasen aanwezig zijn, leggen we 2 meterdraden extra aan, wisselen de meter naar een 3 fasen kwh meter en plaatsen 2 zekeringen bij. Het is absoluut niet zo dat we dan ook automaten plaatsen. Het kan wel, dan wordt het een sanering van de oude aansluiting omdat automaten niet in de oude kast geplaatst worden. Alles wordt dan vernieuwd. Geen idee wat de kosten ervan zijn, maar de vraag ernaar komt overigens ook maar weinig voor.
Inderdaad, bij mij is het een glpk kabel en daar konden geen automaten voor geplaatst worden, dus dan sanering en werd het een iets andere prijs als van 1 naar 3 fase. Dus gewoon 3 fase met patronen nu en een doosje trage 25a op voorraad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_203733649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:14 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Het oude meterbord laten we (Enexis) doorgaans wel zitten, al bevat het metalen rails. Voor wat betreft de hoofdzekeringen, het hangt af van de kabel en de bestaande aansluitkast of we dat al dan niet vervangen. Als er reeds 3 fasen aanwezig zijn, leggen we 2 meterdraden extra aan, wisselen de meter naar een 3 fasen kwh meter en plaatsen 2 zekeringen bij. Het is absoluut niet zo dat we dan ook automaten plaatsen. Het kan wel, dan wordt het een sanering van de oude aansluiting omdat automaten niet in de oude kast geplaatst worden. Alles wordt dan vernieuwd. Geen idee wat de kosten ervan zijn, maar de vraag ernaar komt overigens ook maar weinig voor.
Je hebt er kennelijk verstand van :)

Is er een manier om te bepalen wat voor kabel ik heb?
Mijn huis dateert uit 1973 (voormalig EGD gebied) en voor zover ik weet is de kabel niet vervangen. Ook niet toen ik 20 jaar geleden eeen 3 fasen aansluiting heb gekregen.
Ik zou automaten een nuttige upgrade vinden en heb er wel een paar honderd euro voor over.

Detailfoto van de zekeringenkast:

"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_203739347
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:27 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je hebt er kennelijk verstand van :)

Is er een manier om te bepalen wat voor kabel ik heb?
Mijn huis dateert uit 1973 (voormalig EGD gebied) en voor zover ik weet is de kabel niet vervangen. Ook niet toen ik 20 jaar geleden eeen 3 fasen aansluiting heb gekregen.
Ik zou automaten een nuttige upgrade vinden en heb er wel een paar honderd euro voor over.

Detailfoto van de zekeringenkast:

[ afbeelding ]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.

Heb je een kruipruimte? Dan is de kabel iets makkelijker omhoog te trekken uit de kruipruimte. De hoogte van de huidige en nieuwe HAK zijn volgens mij even lang, maar iets meer overlengte (plm 10 cm) is makkelijker om mee te werken. In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

Ja, ik weet, ik praat voor m'n beurt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203760337
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:10 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.
.....
In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

De meterkast zit in mijn garage en daar is geen kruipruimte, dat gaat dus niet lukken.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_204149742
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!










Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)



[ Bericht 11% gewijzigd door bouwkloon op 20-03-2022 12:06:56 ]
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204222285
Niemand wat op te merken?
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204223031
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:45 schreef bouwkloon het volgende:
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!

[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ afbeelding ]

Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
pi_204223796
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 00:49 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204226077
Mijn meterkast. Huis is uit 1923, 4 jaar geleden nieuwe groepenkast laten plaatsen. Sinds een maand zonnepanelen (24 stuks). Sinds 2 maanden glasvezel dat moet ik nog een beetje netjes houden.

Ik heb nog een krachtstroom groep vrij om binnenkort de elektrische auto mee te gaan opladen.

pi_204232955
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 07:43 schreef bouwkloon het volgende:

[..]
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
speciaal aangezet voor de foto hoop ik dan? is anders toch wel zonde van de stroom.
  zondag 27 maart 2022 @ 10:05:06 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204238030
Onze meterkast is echt dikke ellende.

Dit is een foto van 2018, nadat we zelf al een opruimactie hadden gedaan in de meterkast:



Zie ook gevaar voor de volksgezondheid rechts :') (rioolpijp)



Makrolon heeft in 2021 wat aanpassingen gedaan in de groepen en stopcontacten zodat we nog even door konden.

In 2022 zijn er zonnepanelen en warmtepomp bijgekomen. We gaan van het gas af, dus extra groepen nodig voor de keuken ivm inductie. En we overwegen om elektrisch te gaan rijden. De groepenkast wordt binnen een paar weken alsnog vervangen. En de gasmeter wordt weggehaald zodra Liander tijd heeft.

Status nu, rioolpijp is vorige week gesloopt:






De kabels die voor de meterkast hangen gaan volgens mij weg (was voorheen keuken maar dat is allemaal al vernieuwd).
Resistance is futile.
pi_204281576
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.

before

after


ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
pi_204292383
Hier onze meterkast. Moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren, maar op zich wel netjes volgens mij.

pi_204293758
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:08 schreef rklerck het volgende:
Hier onze meterkast. Moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren, maar op zich wel netjes volgens mij.

[ afbeelding ]
Is die blusser geschikt voor elektrabranden?
pi_204296315
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Is die blusser geschikt voor elektrabranden?
Vanwaar de vraag?
pi_204296406
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 17:17 schreef rklerck het volgende:

[..]
Vanwaar de vraag?
Als die dat niet is moet je even afvragen of het wel een geschikte locatie is voor dat ding. Een niet geschikte blusser kan au doen in een meterkast.
pi_204296544
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:38 schreef athlonkmf het volgende:
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.

before
[ link | afbeelding ]
after
[ link | afbeelding ]

ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
Geen edgerouter of dreammachine?
pi_204297123
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Is die blusser geschikt voor elektrabranden?
Is een schuimblusser zo te zien, die mogen bijna allemaal met 1 meter blusafstand ook voor elektra worden gebruikt.
Staat er als het goed is ook op
pi_204298407
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 18:40 schreef Pascal81 het volgende:

[..]
Is een schuimblusser zo te zien, die mogen bijna allemaal met 1 meter blusafstand ook voor elektra worden gebruikt.
Staat er als het goed is ook op
Is inderdaad een schuimblusser, ik zal het nog even checken. Maar die mag dan wel daar blijven hangen?
pi_204301137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:08 schreef rklerck het volgende:
Hier onze meterkast. Moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren, maar op zich wel netjes volgens mij.

[ afbeelding ]
Grappig, nog nooit gezien zo'n AEG kast. Ziet er netjes uit!
pi_204301396
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:22 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Grappig, nog nooit gezien zo'n AEG kast. Ziet er netjes uit!
Same here, wist niet dat ze deze ABB behuizingen ook met AEG logo verkochten. :+
pi_204301568
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 17:52 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Geen edgerouter of dreammachine?
waarom zal ik? cloud key 2+oude USG werken prima samen
pi_204302314
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 19:45 schreef rklerck het volgende:

[..]
Is inderdaad een schuimblusser, ik zal het nog even checken. Maar die mag dan wel daar blijven hangen?
Ik zou niet weten waarom niet?
Is alleen wel onhandig om hem te pakken als je fik in de meterkast hebt ;)
pi_204322001
Hier ook de kast maar eens geüpgraded vandaag. Losse onderdelen besteld van Eaton, had t spul al eerder in elkaar gezet en bedraad. Nu mocht ie er in. Binnenkort uitbouw en nieuwe keuken dus had wel wat extra groepen nodig.

Dit zat er in:





Bende,
Gewoon slordig en onoverzichtelijk. En ze hadden de wcd in de meterkast bij een krachtgroep c32 opgezet...

Nu is het zo:





Een aardlek zitten nog geen groepen achter, ik denk dat ik t niet ga redden met 12 groepen dus die er maar vast in gezet.
Verder overspanningsbeveiliging, een krachtgroep c25 naar de garage, en een c2t al voorbeveiliging voor het huis. Omdat ik over de 40 ampère heen ga met Onnepanelen plus hoofdzekering.

Dit hangt dan in de garage:



In totaal 4 omvormers voor pv, zitten allemaal achter die 3 fase kWh meter om de opwek bij te houden.
pi_204817563
Update:



Er moet nog een alamat B16/0.03A in voor de zonnepanelen, naast de alamat van de kookplaat. Groepen 1 en 2 zijn nog niet in gebruik. Alle bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn 10mm² ivm de te verwachten theoretische belasting (3x25A van netbeheerder en 3x16A van de omvormer)

[ Bericht 28% gewijzigd door Ridocar op 21-05-2022 09:24:06 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_204818255
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 09:12 schreef Ridocar het volgende:
Update:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Er moet nog een alamat B16/0.03A in voor de zonnepanelen, naast de alamat van de kookplaat. Groepen 1 en 2 zijn nog niet in gebruik. Alle bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn 10mm² ivm de te verwachten theoretische belasting (3x25A van netbeheerder en 3x16A van de omvormer)
Netjes!

Alleen als je t dan helemaal goed wil doen moet je 63a aardleks hebben of voorbeveiligen. ;) Er kan nu theoretisch 41a door je 40a aardleks
pi_204818787
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Netjes!
Dankje. Het is niet echt m'n werkgebied, maar ik hoop dat het goed is.
quote:
Alleen als je t dan helemaal goed wil doen moet je 63a aardleks hebben of voorbeveiligen. ;) Er kan nu theoretisch 41a door je 40a aardleks
Aan alle aardlekschakelaars zitten per fase maximaal 2 automaten, dus kom je met In op maximaal 32A per fase.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 21-05-2022 12:01:10 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_205021510
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 09:12 schreef Ridocar het volgende:
Update:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Er moet nog een alamat B16/0.03A in voor de zonnepanelen, naast de alamat van de kookplaat. Groepen 1 en 2 zijn nog niet in gebruik. Alle bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn 10mm² ivm de te verwachten theoretische belasting (3x25A van netbeheerder en 3x16A van de omvormer)
Nu voorlopig af:

Alleen nog de componenten nummeren en een groepenverklaring erbij.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 6 juli 2022 @ 19:30:33 #192
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_205259487
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 09:58 schreef Skippy_ball het volgende:
Hier is mijn meterkast.
Ben direct benieuwd naar iemand die een inschatting durft te maken om deze oude meuk te vervangen voor een nieuwe groepenkast.
Links zit nog een extra meter, vroeger zat er een kapsalon bij het huis in. Vandaar deze aparte groep en meter.

[ afbeelding ]
Herinnert u zich deze nog?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag is die vervangen. Ook zijn er zonnepanelen geplaatst.


Direct daarna even de netwerk-zaken netjes gemaakt.
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_205310316
Waar is het groene afdekplaatje van de kWh-meter gebleven?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_205311703
Ziet er netjes uit, maar vind de indeling een beetje raar, en jammer dat er meteen al andere merken componenten in zitten nu.
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 22:08:37 #195
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205312445
@Skippy_ball

Die kabel gaat die nou rechtstreeks zonder wartel de zijkant van de kast in ?
De indeling in de kast vind ik wat raar; had zelf of de aardlekschakelaars naast de groepen gezet die daar bij horen, of er voor gekozen om alle eindgroepen bovenin te zetten en de aardlekschakelaars daaronder.

Vermoed dat de bedrading van de kWh meter naar de hoofdschakelaar wat aan de korte kant is en dat daarom de hoofdschakelaar in het midden van de kast gemaakt is.

Die medusa kasten zijn prachtig mooi ruim, maar soms geeft dat problemen in bestaande situaties.
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 19:39 schreef Ridocar het volgende:
Waar is het groene afdekplaatje van de kWh-meter gebleven?
Vermoedelijk word de P1 poort van de kWh meter nu gebruikt (daar zit een kabeltje) en kun je het oorspronkelijk dekseltje er nu niet op terug plaatsen.

Ik mis vooral ook een duidelijke groepenverklaring en stickers op de kast zelf die verklaren wat waar nu precies bij hoort. ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:28 schreef Makrolon het volgende:
Ziet er netjes uit, maar vind de indeling een beetje raar, en jammer dat er meteen al andere merken componenten in zitten nu.
Linksonder is natuurlijk de enphase module en rechts de geleverde automaat van de zonnepanelenboer; die kijken maar naar één ding en dat is de kostprijs van een dergelijke automaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vonkenboer op 11-07-2022 22:17:17 ]
  vrijdag 15 juli 2022 @ 20:58:04 #196
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_205354053
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 19:39 schreef Ridocar het volgende:
Waar is het groene afdekplaatje van de kWh-meter gebleven?
Zoals Vonkenboer zegt, er loopt een kabeltje van de meter naar de KaKu ICS-2000 waar ik wat energie kan monitoren.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:28 schreef Makrolon het volgende:
Ziet er netjes uit, maar vind de indeling een beetje raar, en jammer dat er meteen al andere merken componenten in zitten nu.
Mee eens, maar dat had vooral met de lengte van de kabels te maken. Drie groepen kwamen namelijk vanuit de vloer naar boven en waren te kort om via de bovenzijde naast de andere groepen te komen.
Ben nog wel voornemens om e.e.a. nog iets aan te passen. Met name door een verbouwing boven kan ik dit nog wat verbeteren.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:Skippy_ball

Die kabel gaat die nou rechtstreeks zonder wartel de zijkant van de kast in ?
De indeling in de kast vind ik wat raar; had zelf of de aardlekschakelaars naast de groepen gezet die daar bij horen, of er voor gekozen om alle eindgroepen bovenin te zetten en de aardlekschakelaars daaronder.

Vermoed dat de bedrading van de kWh meter naar de hoofdschakelaar wat aan de korte kant is en dat daarom de hoofdschakelaar in het midden van de kast gemaakt is.

Die medusa kasten zijn prachtig mooi ruim, maar soms geeft dat problemen in bestaande situaties.
[..]
Vermoedelijk word de P1 poort van de kWh meter nu gebruikt (daar zit een kabeltje) en kun je het oorspronkelijk dekseltje er nu niet op terug plaatsen.

Ik mis vooral ook een duidelijke groepenverklaring en stickers op de kast zelf die verklaren wat waar nu precies bij hoort. ^O^
[..]
Linksonder is natuurlijk de enphase module en rechts de geleverde automaat van de zonnepanelenboer; die kijken maar naar één ding en dat is de kostprijs van een dergelijke automaat.
Om eerlijk te zijn waren ze de drie-fasen automaat vergeten en hebben ze een andere gebruikt. Wel jammer dat hat direct niet meer hetzelfde is inderdaad. De kabels waren inderdaad al direct kort. En nee, geen wartel.

Bedankt voor de verbeterpuntjes, die ga ik nog eens een keer updaten - verbeteren.
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_205359245
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 20:58 schreef Skippy_ball het volgende:

[..]
Zoals Vonkenboer zegt, er loopt een kabeltje van de meter naar de KaKu ICS-2000 waar ik wat energie kan monitoren.
In het kapje kun je onderin een stukje losbreken om het kabeltje erlangs te kunnen geleiden. Ik kan nog aan die kapjes komen als je ze nodig hebt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_205453186
Ik heb een vraagje over onze meterkast… mocht dit niet de juiste plek zijn dan hoor ik het graag.

We willen een stopcontact in de meterkast laten plaatsen (oa voor modem). Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?

Er zit een soort kastje bovenin; daar zitten een hoop draden in.





Hopelijk doen de afbeeldingen het!

[ Bericht 14% gewijzigd door Leesaa op 25-07-2022 12:22:12 ]
pi_205455343
Die draden bovenin zijn waarschijnlijk van een alarminstallatie of een intercom systeem, of iemand heeft een rommelige netwerk aansluiting gemaakt.
Maar met zo'n zelfde 3611 doosje kun je ook een wandcontactdoos laten maken ergens op een afgaande algemene groep.

Wel bijzonder overigens dat de installatie in 2015 goedgekeurd is, hoofdschakelaar ontbreekt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_205456469
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:38 schreef densmee het volgende:
Die draden bovenin zijn waarschijnlijk van een alarminstallatie of een intercom systeem, of iemand heeft een rommelige netwerk aansluiting gemaakt.
Maar met zo'n zelfde 3611 doosje kun je ook een wandcontactdoos laten maken ergens op een afgaande algemene groep.

Wel bijzonder overigens dat de installatie in 2015 goedgekeurd is, hoofdschakelaar ontbreekt.
Met die twee groene schakelaars zet je het geheel uit volgens mij. Zou dat dan een hoofdschakelaar zijn? Huis is van 2002.

Heb je enig idee hoeveel het plaatsen van zo’n wandcontactdoos zou kosten?
pi_205458110
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:12 schreef Leesaa het volgende:

[..]
Met die twee groene schakelaars zet je het geheel uit volgens mij. Zou dat dan een hoofdschakelaar zijn? Huis is van 2002.

Heb je enig idee hoeveel het plaatsen van zo’n wandcontactdoos zou kosten?
Officieel moet binnen 1 handeling alles spanningsloos zijn, maar daar zou ik niks aan veranderen hoor.

En las doosje zetten, nieuwe draad op automaat aansluiten 1 uurtje werk, paar tientjes materiaal. ¤100?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_205458367
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:14 schreef densmee het volgende:

[..]
Officieel moet binnen 1 handeling alles spanningsloos zijn, maar daar zou ik niks aan veranderen hoor.

En las doosje zetten, nieuwe draad op automaat aansluiten 1 uurtje werk, paar tientjes materiaal. ¤100?
Als de installatie niet in orde is kan ik onze verhuurder aan het werk zetten 😁

Ze gaven aan dat we een stopcontact in de meterkast zelf moesten regelen, alleen ik had geen idee wat zoiets zou kosten. Zelf begin ik er niet aan.
pi_205458425
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:38 schreef densmee het volgende:
Wel bijzonder overigens dat de installatie in 2015 goedgekeurd is, hoofdschakelaar ontbreekt.
Er kan toch prima in 2015 zijn gekeurd of de installatie aan de normen voldoet welke ten tijde van aanleg waren aangewezen?

Er staat trouwens "gecontroleerd" en niet "gekeurd". Ik vind dit soort stickers ook altijd wazig, mooi dat het gecontroleerd is maar was het dan ook goed? :+ Of heeft de verhuurder nu een boekwerk met gebreken in het archief liggen.
pi_205458445
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:43 schreef Leesaa het volgende:

[..]
Als de installatie niet in orde is kan ik onze verhuurder aan het werk zetten 😁
Hoofdschakelaar is pas bij installaties vanaf 2005 verplicht.
quote:
Ze gaven aan dat we een stopcontact in de meterkast zelf moesten regelen, alleen ik had geen idee wat zoiets zou kosten. Zelf begin ik er niet aan.
Beter dan verhuurders die dit als "service" aanbieden voor het luttele bedrag van ¤250. Waarbij ze een deksel met WCD op een bestaande lasdoos klikken en binnen 5 minuten weer buiten staan.
pi_205460019
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:53 schreef XanderH het volgende:

[..]
Hoofdschakelaar is pas bij installaties vanaf 2005 verplicht.
[..]
Beter dan verhuurders die dit als "service" aanbieden voor het luttele bedrag van ¤250. Waarbij ze een deksel met WCD op een bestaande lasdoos klikken en binnen 5 minuten weer buiten staan.
Ja dat gaat helemaal nergens over..
Als ze het voor ons konden doen tegen een normaal tarief vind ik het ook prima, maar het was allemaal moeilijk moeilijk. Ze konden geen prijs noemen, daar moest eerst een offerte voor opgevraagd worden bij een aannemer. Terwijl ze zelf elektriciens in dienst hebben die dit uitvoeren. Ben benieuwd met wat voor prijs ze komen, ik weet nu in ieder geval wat een beetje redelijk is. Als het te gek is qua bedrag dan zoek ik lokaal wel een bedrijf. Belangrijkste is dat het veilig gebeurt.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 18:07:13 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205492330
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:13 schreef Leesaa het volgende:

We willen een stopcontact in de meterkast laten plaatsen (oa voor modem). Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?
Als je bij KPN een abonnement afsluit inclusief installatie dan wordt het kosteloos voor je aangelegd.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205493402
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je bij KPN een abonnement afsluit inclusief installatie dan wordt het kosteloos voor je aangelegd.
Okee, dat is fijn!
We zitten echter bij een andere provider nog op dit moment… helaas
pi_205611167
Laatste aanpassing in onze meterkast is ook gedaan. Elektriciteitsmeter is vervangen door een slimme meter.

Voor


Na


Monteur heeft meteen glaasje om de hoofdzekeringen even aan de binnenkant schoongemaakt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205612886
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:22 schreef SV-tje het volgende:
Laatste aanpassing in onze meterkast is ook gedaan. Elektriciteitsmeter is vervangen door een slimme meter.

Voor
[ afbeelding ]

Na
[ afbeelding ]

Monteur heeft meteen glaasje om de hoofdzekeringen even aan de binnenkant schoongemaakt.
Das geen kinderachtige kast! Woon je in een kasteel? :9
pi_205613304
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 22:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Das geen kinderachtige kast! Woon je in een kasteel? :9
Hahahaha nee hoor, maar wel grote warmtepomp, veel zonnepanelen, elektrische auto, grote keuken (met apparatuur) en een elektricien als man.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205614190
Dat laatste helpt 8-)

Mooi kastje.
Laat die handjes wapperen!
pi_205628683
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 23:15 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Hahahaha nee hoor, maar wel grote warmtepomp, veel zonnepanelen, elektrische auto, grote keuken (met apparatuur) en een elektricien als man.
Topic kan nu wel dicht. Mooier gaat het niet meer worden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 10:31:09 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205633769
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:22 schreef SV-tje het volgende:
Laatste aanpassing in onze meterkast is ook gedaan. Elektriciteitsmeter is vervangen door een slimme meter.

Voor
[ afbeelding ]

Na
[ afbeelding ]

Monteur heeft meteen glaasje om de hoofdzekeringen even aan de binnenkant schoongemaakt.
Dat is een forse huis tuin en keuken installatie die jullie hebben ! Prachtig gemaakt trouwens ^O^ *O*
Kun je wel zien dat hij zijn vak echt verstaat ! :s)
  zondag 14 augustus 2022 @ 22:57:22 #214
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205640612
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 07:35 schreef Gieliovd het volgende:
Dat laatste helpt 8-)

Mooi kastje.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:39 schreef quo_ het volgende:

[..]
Topic kan nu wel dicht. Mooier gaat het niet meer worden.
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat is een forse huis tuin en keuken installatie die jullie hebben ! Prachtig gemaakt trouwens ^O^ *O*
Kun je wel zien dat hij zijn vak echt verstaat ! :s)
Ik heb het aan hem doorgegeven, vind ie leuk om te horen :Y
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 8 mei 2023 @ 21:10:49 #215
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_209064116
Kick (om geen nieuw topic te openen, ben zelf meer een lurker dan actief poster)

Ik ben recent verhuisd van Nederlands-Limburg naar Belgisch-Limburg en mijn intrek gedaan in een jaren 60 woning. Wanneer ik in de meterkast kijk herken ik de techniek niet. Komen jullie hier wegwijs uit?

Als het goed begrijp heb ik een 3x400v+n aansluiting wat een 3 fase 400v (380v?) krachtstroom aansluiting is afgezekerd op 40 ampere (totaal of per fase?)

Kast 4, is pas weer iets wat ik herken, de keuken is vrij recent en lijkt mij hedendaags

Overzicht:


Kast 1:


Kast 2:


Kast 3:


Kast 4:




Het soort zekering ben ik nog nooit ergens tegen gekomen en zou wel eens een "typisch" belgisch dingetje kunnen zijn? Met googlen kom ik uit dat dit mogelijk een penautomaat is welke gebruikt zijn om smeltzekeringen te vervangen en is dit nooit in Nederland gebruikt?

Aardlek?


Randzaak


Met de komst van eventueel zonnepanelen in de toekomst lijkt het me een mooi moment om dit allemaal te vernieuwen. Alleen heb ik tot dat moment nog geen idee of dit tot dan nog allemaal zo veilig is.

iemand die hier iets over kan zeggen? De schakel en lichtpunten door de gehele woning zijn nog voorzien van rood/groen grotendeels 4mm kabels wat het gebruik van c-karakteristiek gebruik kan verklaren??
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  Lieve Belg maandag 8 mei 2023 @ 21:53:36 #216
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_209064848
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:10 schreef ZwarteSteen het volgende:
Kick (om geen nieuw topic te openen, ben zelf meer een lurker dan actief poster)

Ik ben recent verhuisd van Nederlands-Limburg naar Belgisch-Limburg en mijn intrek gedaan in een jaren 60 woning. Wanneer ik in de meterkast kijk herken ik de techniek niet. Komen jullie hier wegwijs uit?

Als het goed begrijp heb ik een 3x400v+n aansluiting wat een 3 fase 400v (380v?) krachtstroom aansluiting is afgezekerd op 40 ampere (totaal of per fase?)
40A per fase.

quote:
Kast 4, is pas weer iets wat ik herken, de keuken is vrij recent en lijkt mij hedendaags

Overzicht:
[ afbeelding ]

Kast 1:
[ afbeelding ]

De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt alsof er op kring D een 30A en 16A gemengd zit?

quote:
Kast 2:
[ afbeelding ]

Kast 3:
[ afbeelding ]

quote:
Kast 4:
[ afbeelding ]

Ziet er uit als een installatie van een uitbouw. Opmerking: kringen mogen niet genummerd worden, maar moeten alfabetisch. Ook jammer dat het met stift op de kast geschreven is, en niet op het papiertje eronder.

quote:
[ afbeelding ]

Het soort zekering ben ik nog nooit ergens tegen gekomen en zou wel eens een "typisch" belgisch dingetje kunnen zijn? Met googlen kom ik uit dat dit mogelijk een penautomaat is welke gebruikt zijn om smeltzekeringen te vervangen en is dit nooit in Nederland gebruikt?

Dat zijn de opvolgers van de smeltzekeringen die op kring K ziet. Dit type zekeringen is bij mij vuilbak. Die vervang is heel zelden nog, liever het ganse bord up to date brengen met de nieuwe standaard.

quote:
Aardlek?
[ afbeelding ]
Yep. In de periode dat jouw huis gebouwt is, was deze nog niet verplicht. Deze is later op de kabel direct na de teller geplaatst. De verplichte verliesstroomschakelaar na de kast moet wel een 300mA zijn, en geen 30mA.

quote:
Randzaak
[ afbeelding ]

Met de komst van eventueel zonnepanelen in de toekomst lijkt het me een mooi moment om dit allemaal te vernieuwen. Alleen heb ik tot dat moment nog geen idee of dit tot dan nog allemaal zo veilig is.

iemand die hier iets over kan zeggen? De schakel en lichtpunten door de gehele woning zijn nog voorzien van rood/groen grotendeels 4mm kabels wat het gebruik van c-karakteristiek gebruik kan verklaren??
Ik zie ook nergens een aardingsonderbreker, of staat die ergens anders?

Gezien de leeftijd van de installatie zou ik toch eens alles laten nakijken en vervangen. Het is maar dat het voor mij een eind rijden is, anders kwam ik wel eens vrijblijvend advies geven.

Een installateur van zonnepanelen zal je waarschijnlijk ook aanraden om de installatie te vernieuwen. Anders plaatsen zij nog een extra kastje bij ergens, en wordt de warboel nog groter.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  maandag 8 mei 2023 @ 22:34:45 #217
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_209065648
Bedankt!

quote:
7s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:53 schreef Jump het volgende:

[..]
40A per fase.
[..]
De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt alsof er op kring D een 30A en 16A gemengd zit?
Net gekeken, gelukkig zijn het 2 16A zekeringen, op de 1 staat enkel D30b (16a)

quote:
[..]
[..]
Ziet er uit als een installatie van een uitbouw. Opmerking: kringen mogen niet genummerd worden, maar moeten alfabetisch. Ook jammer dat het met stift op de kast geschreven is, en niet op het papiertje eronder.
Dit is die van de nieuwe keuken, gezien het wegwerken van de kabel (lees niet) en de aanleg van de waterleidingen verbaast het met niks.

quote:
[..]
Dat zijn de opvolgers van de smeltzekeringen die op kring K ziet. Dit type zekeringen is bij mij vuilbak. Die vervang is heel zelden nog, liever het ganse bord up to date brengen met de nieuwe standaard.
[..]
Yep. In de periode dat jouw huis gebouwt is, was deze nog niet verplicht. Deze is later op de kabel direct na de teller geplaatst. De verplichte verliesstroomschakelaar na de kast moet wel een 300mA zijn, en geen 30mA.
[..]
Ik zie ook nergens een aardingsonderbreker, of staat die ergens anders?
Een duidelijke aardingsonderbreker heb ik ook niet gezien, ik zie her en der wel aardingskabels lopen (vanuit keuken en natte cellen)



quote:
Gezien de leeftijd van de installatie zou ik toch eens alles laten nakijken en vervangen. Het is maar dat het voor mij een eind rijden is, anders kwam ik wel eens vrijblijvend advies geven.

Een installateur van zonnepanelen zal je waarschijnlijk ook aanraden om de installatie te vernieuwen. Anders plaatsen zij nog een extra kastje bij ergens, en wordt de warboel nog groter.
De installatie zou in 2013 nog "conform" zijn, maar als ik alles met de spanningszoeker langsging klopt er weinig van de schema's . In zoverre deze strenge controles..

het lastige voor mij blijft dat het tegenwoordig moeilijk te differentiëren is tussen een vakman die advies geeft, een verkoper van zijn eigen waar en de technieker die onkunde levert. Ik ben tegenwoordig meer tijd kwijt aan het lezen van bouwfora/tweakers/fok dan mijn eigen vakliteratuur en dan nog is alles niet te overzien. Vandaar deze posts
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  Lieve Belg maandag 8 mei 2023 @ 22:58:04 #218
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_209066039
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:34 schreef ZwarteSteen het volgende:
Bedankt!
[..]
Net gekeken, gelukkig zijn het 2 16A zekeringen, op de 1 staat enkel D30b (16a)
[..]
Dit is die van de nieuwe keuken, gezien het wegwerken van de kabel (lees niet) en de aanleg van de waterleidingen verbaast het met niks.
[..]
Een duidelijke aardingsonderbreker heb ik ook niet gezien, ik zie her en der wel aardingskabels lopen (vanuit keuken en natte cellen)
Vroeger werden deze ook niet geplaatst, en ging een kabel van de aardingslat in de kast direct naar een oude waterleidingsbus die de grond werd ingeklopt. Allemaal goed dan, maar begin nu maar te zoeken.
Je weerstand zit wel juiste onder de grens van 30 Ohm. Ofwel is het effectief 29 Ohm, ofwel heeft de keurder dat ingevuld om toch een positief verslag voor te kunnen leggen.
Ik heb al keuringen gezien waar geen keurder ter plaatse geweest is. Foto's in verslagen die van andere locaties komen om toch bepaalde zaken goedgekeurd te krijgen. Net als in elke sector zitter er jammer genoeg cowboys tussen.

quote:
[ afbeelding ]
[..]
De installatie zou in 2013 nog "conform" zijn, maar als ik alles met de spanningszoeker langsging klopt er weinig van de schema's . In zoverre deze strenge controles..

De zekeringen op de foto hebben nog de juiste markeringen voor conform te zijn. Die ene smeltzekering op kring K volgens mij ook nog wel, maar dat type ben ik niet erg bekend mee.

Schema's tekenen kan je ook gemakkelijk zelf doen. Alle verlichting aansteken, dan valt dat er direct op als je een zekering uit zet. En iemand die rondloopt met een nachtlampje, en iemand die aan de kast zekering per zekering uitzet tot lampje uitgaat en zo. Ook in je eentje te doen, maar bij een iets grotere woning toch altijd handig met twee.

quote:
het lastige voor mij blijft dat het tegenwoordig moeilijk te differentiëren is tussen een vakman die advies geeft, een verkoper van zijn eigen waar en de technieker die onkunde levert. Ik ben tegenwoordig meer tijd kwijt aan het lezen van bouwfora/tweakers/fok dan mijn eigen vakliteratuur en dan nog is alles niet te overzien. Vandaar deze posts
Daar heb je 100% gelijk in. Ikzelf ben als elektricien werkzaam, niet als zelfstandige. Dus mijn eigen waar verkopen doe ik niet echt, en ook niet op zoek om dat te gaan doen. Werk genoeg nog voor het ganse jaar al.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_209067341
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:34 schreef ZwarteSteen het volgende:
het lastige voor mij blijft dat het tegenwoordig moeilijk te differentiëren is tussen een vakman die advies geeft, een verkoper van zijn eigen waar en de technieker die onkunde levert. Ik ben tegenwoordig meer tijd kwijt aan het lezen van bouwfora/tweakers/fok dan mijn eigen vakliteratuur en dan nog is alles niet te overzien. Vandaar deze posts
Misschien nuttig: Samenvatting van het AREI.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')