abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203739347
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:27 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je hebt er kennelijk verstand van :)

Is er een manier om te bepalen wat voor kabel ik heb?
Mijn huis dateert uit 1973 (voormalig EGD gebied) en voor zover ik weet is de kabel niet vervangen. Ook niet toen ik 20 jaar geleden eeen 3 fasen aansluiting heb gekregen.
Ik zou automaten een nuttige upgrade vinden en heb er wel een paar honderd euro voor over.

Detailfoto van de zekeringenkast:

[ afbeelding ]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.

Heb je een kruipruimte? Dan is de kabel iets makkelijker omhoog te trekken uit de kruipruimte. De hoogte van de huidige en nieuwe HAK zijn volgens mij even lang, maar iets meer overlengte (plm 10 cm) is makkelijker om mee te werken. In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

Ja, ik weet, ik praat voor m'n beurt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203760337
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:10 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.
.....
In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

De meterkast zit in mijn garage en daar is geen kruipruimte, dat gaat dus niet lukken.
-
pi_204149742
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ Bericht 11% gewijzigd door bouwkloon op 20-03-2022 12:06:56 ]
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204222285
Niemand wat op te merken?
pi_204223031
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:45 schreef bouwkloon het volgende:
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ afbeelding ]

Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
pi_204223796
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 00:49 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
pi_204226077
Mijn meterkast. Huis is uit 1923, 4 jaar geleden nieuwe groepenkast laten plaatsen. Sinds een maand zonnepanelen (24 stuks). Sinds 2 maanden glasvezel dat moet ik nog een beetje netjes houden.

Ik heb nog een krachtstroom groep vrij om binnenkort de elektrische auto mee te gaan opladen.

pi_204232955
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 07:43 schreef bouwkloon het volgende:

[..]
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
speciaal aangezet voor de foto hoop ik dan? is anders toch wel zonde van de stroom.
  zondag 27 maart 2022 @ 10:05:06 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204238030
Onze meterkast is echt dikke ellende.

Dit is een foto van 2018, nadat we zelf al een opruimactie hadden gedaan in de meterkast:

Zie ook gevaar voor de volksgezondheid rechts :') (rioolpijp)

Makrolon heeft in 2021 wat aanpassingen gedaan in de groepen en stopcontacten zodat we nog even door konden.

In 2022 zijn er zonnepanelen en warmtepomp bijgekomen. We gaan van het gas af, dus extra groepen nodig voor de keuken ivm inductie. En we overwegen om elektrisch te gaan rijden. De groepenkast wordt binnen een paar weken alsnog vervangen. En de gasmeter wordt weggehaald zodra Liander tijd heeft.

Status nu, rioolpijp is vorige week gesloopt:

De kabels die voor de meterkast hangen gaan volgens mij weg (was voorheen keuken maar dat is allemaal al vernieuwd).
Resistance is futile.
pi_204281576
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.

before

after

ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
pi_204292383
Hier onze meterkast. Moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren, maar op zich wel netjes volgens mij.

pi_204293758
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:08 schreef rklerck het volgende:
Hier onze meterkast. Moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren, maar op zich wel netjes volgens mij.

[ afbeelding ]
Is die blusser geschikt voor elektrabranden?
pi_204296315
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vanwaar de vraag?
pi_204296406
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 17:17 schreef rklerck het volgende:

[..]
Vanwaar de vraag?
Als die dat niet is moet je even afvragen of het wel een geschikte locatie is voor dat ding. Een niet geschikte blusser kan au doen in een meterkast.
pi_204296544
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:38 schreef athlonkmf het volgende:
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.

before
[ link | afbeelding ]
after
[ link | afbeelding ]

ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
Geen edgerouter of dreammachine?
pi_204297123
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Is een schuimblusser zo te zien, die mogen bijna allemaal met 1 meter blusafstand ook voor elektra worden gebruikt.
Staat er als het goed is ook op
pi_204298407
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 18:40 schreef Pascal81 het volgende:

[..]
Is een schuimblusser zo te zien, die mogen bijna allemaal met 1 meter blusafstand ook voor elektra worden gebruikt.
Staat er als het goed is ook op
Is inderdaad een schuimblusser, ik zal het nog even checken. Maar die mag dan wel daar blijven hangen?
pi_204301137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:08 schreef rklerck het volgende:

[ afbeelding ]
Grappig, nog nooit gezien zo'n AEG kast. Ziet er netjes uit!
pi_204301396
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:22 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Grappig, nog nooit gezien zo'n AEG kast. Ziet er netjes uit!
Same here, wist niet dat ze deze ABB behuizingen ook met AEG logo verkochten. :+
pi_204301568
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 17:52 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Geen edgerouter of dreammachine?
waarom zal ik? cloud key 2+oude USG werken prima samen
pi_204302314
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 19:45 schreef rklerck het volgende:

[..]
Is inderdaad een schuimblusser, ik zal het nog even checken. Maar die mag dan wel daar blijven hangen?
Ik zou niet weten waarom niet?
Is alleen wel onhandig om hem te pakken als je fik in de meterkast hebt ;)
pi_204322001
Hier ook de kast maar eens geüpgraded vandaag. Losse onderdelen besteld van Eaton, had t spul al eerder in elkaar gezet en bedraad. Nu mocht ie er in. Binnenkort uitbouw en nieuwe keuken dus had wel wat extra groepen nodig.

Dit zat er in:

Bende,
Gewoon slordig en onoverzichtelijk. En ze hadden de wcd in de meterkast bij een krachtgroep c32 opgezet...

Nu is het zo:

Een aardlek zitten nog geen groepen achter, ik denk dat ik t niet ga redden met 12 groepen dus die er maar vast in gezet.
Verder overspanningsbeveiliging, een krachtgroep c25 naar de garage, en een c2t al voorbeveiliging voor het huis. Omdat ik over de 40 ampère heen ga met Onnepanelen plus hoofdzekering.

Dit hangt dan in de garage:

In totaal 4 omvormers voor pv, zitten allemaal achter die 3 fase kWh meter om de opwek bij te houden.
pi_204817563
Update:

Er moet nog een alamat B16/0.03A in voor de zonnepanelen, naast de alamat van de kookplaat. Groepen 1 en 2 zijn nog niet in gebruik. Alle bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn 10mm² ivm de te verwachten theoretische belasting (3x25A van netbeheerder en 3x16A van de omvormer)

[ Bericht 28% gewijzigd door Ridocar op 21-05-2022 09:24:06 ]
pi_204818255
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 09:12 schreef Ridocar het volgende:
Update:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Er moet nog een alamat B16/0.03A in voor de zonnepanelen, naast de alamat van de kookplaat. Groepen 1 en 2 zijn nog niet in gebruik. Alle bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn 10mm² ivm de te verwachten theoretische belasting (3x25A van netbeheerder en 3x16A van de omvormer)
Netjes!

Alleen als je t dan helemaal goed wil doen moet je 63a aardleks hebben of voorbeveiligen. ;) Er kan nu theoretisch 41a door je 40a aardleks
pi_204818787
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Netjes!
Dankje. Het is niet echt m'n werkgebied, maar ik hoop dat het goed is.
quote:
Alleen als je t dan helemaal goed wil doen moet je 63a aardleks hebben of voorbeveiligen. ;) Er kan nu theoretisch 41a door je 40a aardleks
Aan alle aardlekschakelaars zitten per fase maximaal 2 automaten, dus kom je met In op maximaal 32A per fase.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 21-05-2022 12:01:10 ]
pi_205021510
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 09:12 schreef Ridocar het volgende:
Update:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Nu voorlopig af:

Alleen nog de componenten nummeren en een groepenverklaring erbij.
  woensdag 6 juli 2022 @ 19:30:33 #192
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_205259487
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 09:58 schreef Skippy_ball het volgende:
Hier is mijn meterkast.
Ben direct benieuwd naar iemand die een inschatting durft te maken om deze oude meuk te vervangen voor een nieuwe groepenkast.
Links zit nog een extra meter, vroeger zat er een kapsalon bij het huis in. Vandaar deze aparte groep en meter.

[ afbeelding ]
Herinnert u zich deze nog?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag is die vervangen. Ook zijn er zonnepanelen geplaatst.

Direct daarna even de netwerk-zaken netjes gemaakt.
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_205310316
Waar is het groene afdekplaatje van de kWh-meter gebleven?
pi_205311703
Ziet er netjes uit, maar vind de indeling een beetje raar, en jammer dat er meteen al andere merken componenten in zitten nu.
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 22:08:37 #195
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205312445
@Skippy_ball

Die kabel gaat die nou rechtstreeks zonder wartel de zijkant van de kast in ?
De indeling in de kast vind ik wat raar; had zelf of de aardlekschakelaars naast de groepen gezet die daar bij horen, of er voor gekozen om alle eindgroepen bovenin te zetten en de aardlekschakelaars daaronder.

Vermoed dat de bedrading van de kWh meter naar de hoofdschakelaar wat aan de korte kant is en dat daarom de hoofdschakelaar in het midden van de kast gemaakt is.

Die medusa kasten zijn prachtig mooi ruim, maar soms geeft dat problemen in bestaande situaties.
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 19:39 schreef Ridocar het volgende:
Vermoedelijk word de P1 poort van de kWh meter nu gebruikt (daar zit een kabeltje) en kun je het oorspronkelijk dekseltje er nu niet op terug plaatsen.

Ik mis vooral ook een duidelijke groepenverklaring en stickers op de kast zelf die verklaren wat waar nu precies bij hoort. ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:28 schreef Makrolon het volgende:
Ziet er netjes uit, maar vind de indeling een beetje raar, en jammer dat er meteen al andere merken componenten in zitten nu.
Linksonder is natuurlijk de enphase module en rechts de geleverde automaat van de zonnepanelenboer; die kijken maar naar één ding en dat is de kostprijs van een dergelijke automaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vonkenboer op 11-07-2022 22:17:17 ]
  vrijdag 15 juli 2022 @ 20:58:04 #196
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_205354053
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 19:39 schreef Ridocar het volgende:
Zoals Vonkenboer zegt, er loopt een kabeltje van de meter naar de KaKu ICS-2000 waar ik wat energie kan monitoren.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:28 schreef Makrolon het volgende:
Mee eens, maar dat had vooral met de lengte van de kabels te maken. Drie groepen kwamen namelijk vanuit de vloer naar boven en waren te kort om via de bovenzijde naast de andere groepen te komen.
Ben nog wel voornemens om e.e.a. nog iets aan te passen. Met name door een verbouwing boven kan ik dit nog wat verbeteren.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:Skippy_ball

Die kabel gaat die nou rechtstreeks zonder wartel de zijkant van de kast in ?
De indeling in de kast vind ik wat raar; had zelf of de aardlekschakelaars naast de groepen gezet die daar bij horen, of er voor gekozen om alle eindgroepen bovenin te zetten en de aardlekschakelaars daaronder.

Vermoed dat de bedrading van de kWh meter naar de hoofdschakelaar wat aan de korte kant is en dat daarom de hoofdschakelaar in het midden van de kast gemaakt is.

Die medusa kasten zijn prachtig mooi ruim, maar soms geeft dat problemen in bestaande situaties.
[..]
Vermoedelijk word de P1 poort van de kWh meter nu gebruikt (daar zit een kabeltje) en kun je het oorspronkelijk dekseltje er nu niet op terug plaatsen.

Ik mis vooral ook een duidelijke groepenverklaring en stickers op de kast zelf die verklaren wat waar nu precies bij hoort. ^O^
[..]
Linksonder is natuurlijk de enphase module en rechts de geleverde automaat van de zonnepanelenboer; die kijken maar naar één ding en dat is de kostprijs van een dergelijke automaat.
Om eerlijk te zijn waren ze de drie-fasen automaat vergeten en hebben ze een andere gebruikt. Wel jammer dat hat direct niet meer hetzelfde is inderdaad. De kabels waren inderdaad al direct kort. En nee, geen wartel.

Bedankt voor de verbeterpuntjes, die ga ik nog eens een keer updaten - verbeteren.
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_205359245
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 20:58 schreef Skippy_ball het volgende:

[..]
Zoals Vonkenboer zegt, er loopt een kabeltje van de meter naar de KaKu ICS-2000 waar ik wat energie kan monitoren.
In het kapje kun je onderin een stukje losbreken om het kabeltje erlangs te kunnen geleiden. Ik kan nog aan die kapjes komen als je ze nodig hebt.
pi_205453186
Ik heb een vraagje over onze meterkast… mocht dit niet de juiste plek zijn dan hoor ik het graag.

We willen een stopcontact in de meterkast laten plaatsen (oa voor modem). Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?

Er zit een soort kastje bovenin; daar zitten een hoop draden in.

Hopelijk doen de afbeeldingen het!

[ Bericht 14% gewijzigd door Leesaa op 25-07-2022 12:22:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')