abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205458110
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:12 schreef Leesaa het volgende:

[..]
Met die twee groene schakelaars zet je het geheel uit volgens mij. Zou dat dan een hoofdschakelaar zijn? Huis is van 2002.

Heb je enig idee hoeveel het plaatsen van zo’n wandcontactdoos zou kosten?
Officieel moet binnen 1 handeling alles spanningsloos zijn, maar daar zou ik niks aan veranderen hoor.

En las doosje zetten, nieuwe draad op automaat aansluiten 1 uurtje werk, paar tientjes materiaal. ¤100?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_205458367
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:14 schreef densmee het volgende:

[..]
Officieel moet binnen 1 handeling alles spanningsloos zijn, maar daar zou ik niks aan veranderen hoor.

En las doosje zetten, nieuwe draad op automaat aansluiten 1 uurtje werk, paar tientjes materiaal. ¤100?
Als de installatie niet in orde is kan ik onze verhuurder aan het werk zetten 😁

Ze gaven aan dat we een stopcontact in de meterkast zelf moesten regelen, alleen ik had geen idee wat zoiets zou kosten. Zelf begin ik er niet aan.
pi_205458425
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:38 schreef densmee het volgende:
Wel bijzonder overigens dat de installatie in 2015 goedgekeurd is, hoofdschakelaar ontbreekt.
Er kan toch prima in 2015 zijn gekeurd of de installatie aan de normen voldoet welke ten tijde van aanleg waren aangewezen?

Er staat trouwens "gecontroleerd" en niet "gekeurd". Ik vind dit soort stickers ook altijd wazig, mooi dat het gecontroleerd is maar was het dan ook goed? :+ Of heeft de verhuurder nu een boekwerk met gebreken in het archief liggen.
pi_205458445
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:43 schreef Leesaa het volgende:

[..]
Als de installatie niet in orde is kan ik onze verhuurder aan het werk zetten 😁
Hoofdschakelaar is pas bij installaties vanaf 2005 verplicht.
quote:
Ze gaven aan dat we een stopcontact in de meterkast zelf moesten regelen, alleen ik had geen idee wat zoiets zou kosten. Zelf begin ik er niet aan.
Beter dan verhuurders die dit als "service" aanbieden voor het luttele bedrag van ¤250. Waarbij ze een deksel met WCD op een bestaande lasdoos klikken en binnen 5 minuten weer buiten staan.
pi_205460019
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:53 schreef XanderH het volgende:

[..]
Hoofdschakelaar is pas bij installaties vanaf 2005 verplicht.
[..]
Beter dan verhuurders die dit als "service" aanbieden voor het luttele bedrag van ¤250. Waarbij ze een deksel met WCD op een bestaande lasdoos klikken en binnen 5 minuten weer buiten staan.
Ja dat gaat helemaal nergens over..
Als ze het voor ons konden doen tegen een normaal tarief vind ik het ook prima, maar het was allemaal moeilijk moeilijk. Ze konden geen prijs noemen, daar moest eerst een offerte voor opgevraagd worden bij een aannemer. Terwijl ze zelf elektriciens in dienst hebben die dit uitvoeren. Ben benieuwd met wat voor prijs ze komen, ik weet nu in ieder geval wat een beetje redelijk is. Als het te gek is qua bedrag dan zoek ik lokaal wel een bedrijf. Belangrijkste is dat het veilig gebeurt.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 18:07:13 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205492330
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 12:13 schreef Leesaa het volgende:

We willen een stopcontact in de meterkast laten plaatsen (oa voor modem). Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?
Als je bij KPN een abonnement afsluit inclusief installatie dan wordt het kosteloos voor je aangelegd.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205493402
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je bij KPN een abonnement afsluit inclusief installatie dan wordt het kosteloos voor je aangelegd.
Okee, dat is fijn!
We zitten echter bij een andere provider nog op dit moment… helaas
pi_205611167
Laatste aanpassing in onze meterkast is ook gedaan. Elektriciteitsmeter is vervangen door een slimme meter.

Voor

Na

Monteur heeft meteen glaasje om de hoofdzekeringen even aan de binnenkant schoongemaakt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205612886
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:22 schreef SV-tje het volgende:
Laatste aanpassing in onze meterkast is ook gedaan. Elektriciteitsmeter is vervangen door een slimme meter.

Voor
[ afbeelding ]

Na
[ afbeelding ]

Monteur heeft meteen glaasje om de hoofdzekeringen even aan de binnenkant schoongemaakt.
Das geen kinderachtige kast! Woon je in een kasteel? :9
pi_205613304
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 22:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Das geen kinderachtige kast! Woon je in een kasteel? :9
Hahahaha nee hoor, maar wel grote warmtepomp, veel zonnepanelen, elektrische auto, grote keuken (met apparatuur) en een elektricien als man.
pi_205614190
Dat laatste helpt 8-)

Mooi kastje.
Laat die handjes wapperen!
pi_205628683
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 23:15 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Hahahaha nee hoor, maar wel grote warmtepomp, veel zonnepanelen, elektrische auto, grote keuken (met apparatuur) en een elektricien als man.
Topic kan nu wel dicht. Mooier gaat het niet meer worden.
-
  Moderator zondag 14 augustus 2022 @ 10:31:09 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205633769
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:22 schreef SV-tje het volgende:

Voor
[ afbeelding ]

Na
[ afbeelding ]

Dat is een forse huis tuin en keuken installatie die jullie hebben ! Prachtig gemaakt trouwens ^O^ *O*
Kun je wel zien dat hij zijn vak echt verstaat ! :s)
  zondag 14 augustus 2022 @ 22:57:22 #214
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205640612
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 07:35 schreef Gieliovd het volgende:
Dat laatste helpt 8-)

Mooi kastje.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:39 schreef quo_ het volgende:

[..]
Topic kan nu wel dicht. Mooier gaat het niet meer worden.
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat is een forse huis tuin en keuken installatie die jullie hebben ! Prachtig gemaakt trouwens ^O^ *O*
Kun je wel zien dat hij zijn vak echt verstaat ! :s)
Ik heb het aan hem doorgegeven, vind ie leuk om te horen :Y
  maandag 8 mei 2023 @ 21:10:49 #215
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_209064116
Kick (om geen nieuw topic te openen, ben zelf meer een lurker dan actief poster)

Ik ben recent verhuisd van Nederlands-Limburg naar Belgisch-Limburg en mijn intrek gedaan in een jaren 60 woning. Wanneer ik in de meterkast kijk herken ik de techniek niet. Komen jullie hier wegwijs uit?

Als het goed begrijp heb ik een 3x400v+n aansluiting wat een 3 fase 400v (380v?) krachtstroom aansluiting is afgezekerd op 40 ampere (totaal of per fase?)

Kast 4, is pas weer iets wat ik herken, de keuken is vrij recent en lijkt mij hedendaags

Overzicht:

Kast 1:

Kast 2:

Kast 3:

Kast 4:

Het soort zekering ben ik nog nooit ergens tegen gekomen en zou wel eens een "typisch" belgisch dingetje kunnen zijn? Met googlen kom ik uit dat dit mogelijk een penautomaat is welke gebruikt zijn om smeltzekeringen te vervangen en is dit nooit in Nederland gebruikt?

Aardlek?

Randzaak

Met de komst van eventueel zonnepanelen in de toekomst lijkt het me een mooi moment om dit allemaal te vernieuwen. Alleen heb ik tot dat moment nog geen idee of dit tot dan nog allemaal zo veilig is.

iemand die hier iets over kan zeggen? De schakel en lichtpunten door de gehele woning zijn nog voorzien van rood/groen grotendeels 4mm kabels wat het gebruik van c-karakteristiek gebruik kan verklaren??
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  Lieve Belg maandag 8 mei 2023 @ 21:53:36 #216
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_209064848
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:10 schreef ZwarteSteen het volgende:
Kick (om geen nieuw topic te openen, ben zelf meer een lurker dan actief poster)

Ik ben recent verhuisd van Nederlands-Limburg naar Belgisch-Limburg en mijn intrek gedaan in een jaren 60 woning. Wanneer ik in de meterkast kijk herken ik de techniek niet. Komen jullie hier wegwijs uit?

Als het goed begrijp heb ik een 3x400v+n aansluiting wat een 3 fase 400v (380v?) krachtstroom aansluiting is afgezekerd op 40 ampere (totaal of per fase?)
40A per fase.

quote:
Kast 4, is pas weer iets wat ik herken, de keuken is vrij recent en lijkt mij hedendaags

Overzicht:
[ afbeelding ]

Kast 1:
[ afbeelding ]

De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt alsof er op kring D een 30A en 16A gemengd zit?

quote:
Kast 2:
[ afbeelding ]

Kast 3:
[ afbeelding ]

quote:
Kast 4:
[ afbeelding ]

Ziet er uit als een installatie van een uitbouw. Opmerking: kringen mogen niet genummerd worden, maar moeten alfabetisch. Ook jammer dat het met stift op de kast geschreven is, en niet op het papiertje eronder.

quote:
[ afbeelding ]

Het soort zekering ben ik nog nooit ergens tegen gekomen en zou wel eens een "typisch" belgisch dingetje kunnen zijn? Met googlen kom ik uit dat dit mogelijk een penautomaat is welke gebruikt zijn om smeltzekeringen te vervangen en is dit nooit in Nederland gebruikt?

Dat zijn de opvolgers van de smeltzekeringen die op kring K ziet. Dit type zekeringen is bij mij vuilbak. Die vervang is heel zelden nog, liever het ganse bord up to date brengen met de nieuwe standaard.

quote:
Aardlek?
[ afbeelding ]
Yep. In de periode dat jouw huis gebouwt is, was deze nog niet verplicht. Deze is later op de kabel direct na de teller geplaatst. De verplichte verliesstroomschakelaar na de kast moet wel een 300mA zijn, en geen 30mA.

quote:
Randzaak
[ afbeelding ]

Met de komst van eventueel zonnepanelen in de toekomst lijkt het me een mooi moment om dit allemaal te vernieuwen. Alleen heb ik tot dat moment nog geen idee of dit tot dan nog allemaal zo veilig is.

iemand die hier iets over kan zeggen? De schakel en lichtpunten door de gehele woning zijn nog voorzien van rood/groen grotendeels 4mm kabels wat het gebruik van c-karakteristiek gebruik kan verklaren??
Ik zie ook nergens een aardingsonderbreker, of staat die ergens anders?

Gezien de leeftijd van de installatie zou ik toch eens alles laten nakijken en vervangen. Het is maar dat het voor mij een eind rijden is, anders kwam ik wel eens vrijblijvend advies geven.

Een installateur van zonnepanelen zal je waarschijnlijk ook aanraden om de installatie te vernieuwen. Anders plaatsen zij nog een extra kastje bij ergens, en wordt de warboel nog groter.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  maandag 8 mei 2023 @ 22:34:45 #217
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_209065648
Bedankt!

quote:
7s.gif Op maandag 8 mei 2023 21:53 schreef Jump het volgende:

[..]
40A per fase.
[..]
De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt alsof er op kring D een 30A en 16A gemengd zit?
Net gekeken, gelukkig zijn het 2 16A zekeringen, op de 1 staat enkel D30b (16a)

quote:
[..]
[..]
Ziet er uit als een installatie van een uitbouw. Opmerking: kringen mogen niet genummerd worden, maar moeten alfabetisch. Ook jammer dat het met stift op de kast geschreven is, en niet op het papiertje eronder.
Dit is die van de nieuwe keuken, gezien het wegwerken van de kabel (lees niet) en de aanleg van de waterleidingen verbaast het met niks.

quote:
[..]
Dat zijn de opvolgers van de smeltzekeringen die op kring K ziet. Dit type zekeringen is bij mij vuilbak. Die vervang is heel zelden nog, liever het ganse bord up to date brengen met de nieuwe standaard.
[..]
Yep. In de periode dat jouw huis gebouwt is, was deze nog niet verplicht. Deze is later op de kabel direct na de teller geplaatst. De verplichte verliesstroomschakelaar na de kast moet wel een 300mA zijn, en geen 30mA.
[..]
Ik zie ook nergens een aardingsonderbreker, of staat die ergens anders?
Een duidelijke aardingsonderbreker heb ik ook niet gezien, ik zie her en der wel aardingskabels lopen (vanuit keuken en natte cellen)

quote:
Gezien de leeftijd van de installatie zou ik toch eens alles laten nakijken en vervangen. Het is maar dat het voor mij een eind rijden is, anders kwam ik wel eens vrijblijvend advies geven.

Een installateur van zonnepanelen zal je waarschijnlijk ook aanraden om de installatie te vernieuwen. Anders plaatsen zij nog een extra kastje bij ergens, en wordt de warboel nog groter.
De installatie zou in 2013 nog "conform" zijn, maar als ik alles met de spanningszoeker langsging klopt er weinig van de schema's . In zoverre deze strenge controles..

het lastige voor mij blijft dat het tegenwoordig moeilijk te differentiëren is tussen een vakman die advies geeft, een verkoper van zijn eigen waar en de technieker die onkunde levert. Ik ben tegenwoordig meer tijd kwijt aan het lezen van bouwfora/tweakers/fok dan mijn eigen vakliteratuur en dan nog is alles niet te overzien. Vandaar deze posts
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  Lieve Belg maandag 8 mei 2023 @ 22:58:04 #218
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_209066039
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:34 schreef ZwarteSteen het volgende:
Bedankt!
[..]
Net gekeken, gelukkig zijn het 2 16A zekeringen, op de 1 staat enkel D30b (16a)
[..]
Dit is die van de nieuwe keuken, gezien het wegwerken van de kabel (lees niet) en de aanleg van de waterleidingen verbaast het met niks.
[..]
Een duidelijke aardingsonderbreker heb ik ook niet gezien, ik zie her en der wel aardingskabels lopen (vanuit keuken en natte cellen)
Vroeger werden deze ook niet geplaatst, en ging een kabel van de aardingslat in de kast direct naar een oude waterleidingsbus die de grond werd ingeklopt. Allemaal goed dan, maar begin nu maar te zoeken.
Je weerstand zit wel juiste onder de grens van 30 Ohm. Ofwel is het effectief 29 Ohm, ofwel heeft de keurder dat ingevuld om toch een positief verslag voor te kunnen leggen.
Ik heb al keuringen gezien waar geen keurder ter plaatse geweest is. Foto's in verslagen die van andere locaties komen om toch bepaalde zaken goedgekeurd te krijgen. Net als in elke sector zitter er jammer genoeg cowboys tussen.

quote:
[ afbeelding ]
[..]
De installatie zou in 2013 nog "conform" zijn, maar als ik alles met de spanningszoeker langsging klopt er weinig van de schema's . In zoverre deze strenge controles..

De zekeringen op de foto hebben nog de juiste markeringen voor conform te zijn. Die ene smeltzekering op kring K volgens mij ook nog wel, maar dat type ben ik niet erg bekend mee.

Schema's tekenen kan je ook gemakkelijk zelf doen. Alle verlichting aansteken, dan valt dat er direct op als je een zekering uit zet. En iemand die rondloopt met een nachtlampje, en iemand die aan de kast zekering per zekering uitzet tot lampje uitgaat en zo. Ook in je eentje te doen, maar bij een iets grotere woning toch altijd handig met twee.

quote:
het lastige voor mij blijft dat het tegenwoordig moeilijk te differentiëren is tussen een vakman die advies geeft, een verkoper van zijn eigen waar en de technieker die onkunde levert. Ik ben tegenwoordig meer tijd kwijt aan het lezen van bouwfora/tweakers/fok dan mijn eigen vakliteratuur en dan nog is alles niet te overzien. Vandaar deze posts
Daar heb je 100% gelijk in. Ikzelf ben als elektricien werkzaam, niet als zelfstandige. Dus mijn eigen waar verkopen doe ik niet echt, en ook niet op zoek om dat te gaan doen. Werk genoeg nog voor het ganse jaar al.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 9 mei 2023 @ 07:40:35 #219
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209067341
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:34 schreef ZwarteSteen het volgende:
Misschien nuttig: Samenvatting van het AREI.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')