dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bullshit.
Je hoeft alleen voor de gasaansluiting te betalen als je een contract hebt. Geen contract = niets verschuldigd (tenzij je uiteraard onrechtmatig gebruik maakt van de gasaansluiting).
Als je geen contract hebt is de gasaansluiting de verantwoordelijkheid en het probleem van de netbeheerder. Je bent niet eens verplicht om verwijdering aan te vragen.
Mijn gasmeter is in 2018 al gratis verwijderd zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, nadat ik in 2017 gestopt ben met vastrecht betalen.
Dat komt omdat de netbeheerders en energieleveranciers jarenlang hun klanten hebben voorgelogen. En dat doen ze overigens nog steeds. Er wordt beweerd dat je alleen je overeenkomst voor gas en vastrecht mag opzeggen als de gasaansluiting verwijderd is. Maar dat is onzin.quote:Op woensdag 10 november 2021 05:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...quote:Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:athlonkmf
Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.
Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
quote:Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.
quote:Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...
En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.quote:Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[..]
[..]
nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.
de hoofdschakelaar is ook direct te bereiken.
dat zijn twee plankjes die ik ook zo weggehaald heb voor die ene keer in 40 jaar dat stedin langs zal komen.quote:Op maandag 3 januari 2022 20:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.
Dat mensen een stofzuiger erin zetten; naja dat begrijp ik dan nog.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.quote:Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A mag je uitzonderingen maken zoals je al aangaf voor specifieke apparaten die of vast aangesloten zijn (trekschakelaar, geschikte omvormer, alarminstallatie,etc.), afwijkend stopcontact (Perilex, CEE) of stopcontacten die niet toegankelijk zijn voor andere doeleinden (achter inbouwkasten en de mancave waar leken niet welkom zijnquote:Op maandag 3 januari 2022 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.
Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...quote:Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Even deze benadrukken: Als! Echter wanneer dat niet zo is...quote:Op maandag 3 januari 2022 20:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A
Jep, vaak ook heel creatief geknutseld en geschilderd. En dan komt een lompe vonkentrekker (schrijver dezes) dit stukje huisvlijt om zeep helpen. Vaak gaat het om een sanering of verzwaring (aansluitkabel, hak en meter vervangen) en dat nieuwe spul is veel groter (zeker met die nieuwe driefasen Sagemcom-meters). En het ergste is de klant die vervolgens zegt dat 'ie nog minder ruimte heeft in z'n kast...quote:Op maandag 3 januari 2022 22:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.quote:Op maandag 3 januari 2022 23:12 schreef XanderH het volgende:
Valt tegen dat nog niemand hier de "krachtgroep" linksonder heeft gespot, op Tweakers was men sneller.
Sowieso de nul op alle automaten bruggen, anders gaat 'ie zweven als alleen L3 eruit gaatquote:Op dinsdag 4 januari 2022 10:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).quote:Op zondag 9 januari 2022 10:01 schreef Zandstrand het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook eens eentje van mij. Sorry, ook hier een half DC (of toch zeker wel een kwart), maar ja, de ISP monteren hier ook gewoon de AOP, ISRA en NTU+ONT en alle leidingen beginnen hier, dus heel veel keuze heb ik ook niet wat dat betreft, vind ik zelf. Maar qua cable management mag het wel beter, dat zal ik maar vast voorzijn
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de meter nog niet zo heel oud. Althans, de vorige eigenaar heeft een jaar of ~5 geleden de aansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A, maar misschien is de meter daarbij niet vervangen. Aan de andere kant merkte ik al wel dat er niet genoeg vermogen beschikbaar was op de P1-poort om mijn meter zonder USB-voeding te draaien.quote:Op zondag 9 januari 2022 10:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Naar 3x25a:
De stickers wil ik nog wat verbeteren, niet helemaal tevreden over. Die gekke doos erboven moet ook nog wieberen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
Die is mij ook een doorn in het oog en had dat ook liever anders gezien toen de boel vervangen werd, was helaas niet anders ivm lengte van de kabels.quote:Op maandag 17 januari 2022 11:43 schreef karelde14e het volgende:
Mijn OCD zegt vervang dat kastje voor schuur en kookplaat nu ook even voor een bijpassend kastje
quote:Op woensdag 26 januari 2022 23:13 schreef Glider76 het volgende:
Even geen foto bij de hand, maar ik heb een huis van 2002 en een groepenkast 1x 40 A aansluiting.
Als ik over wil naar 3x25A tbv warmptepomp, wat zou dat ongeveer gaan kosten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |