abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202106231
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bullshit.

Je hoeft alleen voor de gasaansluiting te betalen als je een contract hebt. Geen contract = niets verschuldigd (tenzij je uiteraard onrechtmatig gebruik maakt van de gasaansluiting).

Als je geen contract hebt is de gasaansluiting de verantwoordelijkheid en het probleem van de netbeheerder. Je bent niet eens verplicht om verwijdering aan te vragen.

Mijn gasmeter is in 2018 al gratis verwijderd zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, nadat ik in 2017 gestopt ben met vastrecht betalen.

dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_202109517
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 05:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]
dat is niet wat ik heb meegekregen van een klant waar de gasaansluiting is verwijderd. Die betaalde al vijf jaar vastrecht nadat hij z'n gasmeter had laten blokkeren (verwijderen kostte toen nog een honderdje of zes) Uiteindelijk besloot Enexis z'n gasmeter te verwijderen. Verwijdering was in 2020.
Dat komt omdat de netbeheerders en energieleveranciers jarenlang hun klanten hebben voorgelogen. En dat doen ze overigens nog steeds. Er wordt beweerd dat je alleen je overeenkomst voor gas en vastrecht mag opzeggen als de gasaansluiting verwijderd is. Maar dat is onzin.

Je kan gewoon je gas opzeggen, ook als er nog een gasaansluiting aanwezig is. Wat er vervolgens met die gasaansluiting gaat gebeuren, is iets voor de netbeheerder. Zowel wat betreft eventueel initiatief tot bijvoorbeeld verwijderen als de kosten die daarmee samenhangen. De gasaansluiting is immers eigendom van de netbeheerder. Het vastrecht is 'huur' voor het gebruik ervan.
Je hoeft als je 'van het gas af gaat' dus helemaal geen opdracht te geven om de gasaansluiting te laten verwijderen.

Helaas gaan de leugens van de netbeheerders en energieleveranciers nog steeds rond als 'feiten'.
  Lieve Belg woensdag 10 november 2021 @ 19:15:25 #69
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_202115677
Ik had hetzelfde hier bij mijn verbouwing, weliswaar in Belgiė. Een bovengrondse coax kabel ging van mijn gevel naar de paal aan de overkant van de straat. De regel is nu dat alle nieuwe aansluitingen ondergrond gebeuren, en dat wou ik sowieso ook. Aangezien er nieuwe gevelisolatie en afwerking voorkwam moest de kabel sowieso weggehaald worden voor de werken.

Maar, de vorige eigenaars hadden een abonnement bij Telenet, maar ik had dat toen nog niet. Ik ga geen abo betalen als ik er nog niet woonde.

Dus de vriendelijke dame aan de telefoon zei dat ik de kabel kon laten wegnemen, maar ik moest dan wel klant van hen zijn. Omdat ze het anders niet in hun systeem konden zetten. Mijn voorstel om dan gewoon de kabel door te knippen en op te rollen aan de paal kon ze maar niet aanvaarden.
Uiteindelijk blijkt dat ik ook het adres van mijn ouders mocht opgeven, aangezien zij wel klant zijn bij Telenet op dat moment.

Ohja, de kabel laten weghalen was gratis. Wat een gedoe voor een kabel te laten weghalen...
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_203004699
toch maar even nieuw leven inblazen hier.

mijn meterkast met 22 groepen en gelijk ook netwerk patchkast met modem e.d.

de deur dient als gereedschapshouder. de groepenkast is vrij te bereiken, maar alle ruimte wordt wel benut.

ik moet de deur nog herinrichten, zo ook wat kabels verminderen. de ventilator mag ook weer goed opgehangen worden in de uitsparing als de rooster geprint is.

rode bal is fire knock out. bommetje dat brand moet stoppen.

gasloos: dus meer ruimte voor gereedschap. onderaan.

Moderator maandag 3 januari 2022 @ 19:08:21 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203012548
@athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.

Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
  Lieve Belg maandag 3 januari 2022 @ 19:13:49 #72
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_203012646
Is een NL installatie te zien aan de wazige sticker op de laatste foto. En dit lijkt mij een rommelige kast te zijn, voor iets waar je altijd snel en handig moet aan kunnen.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_203013150
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:08 schreef Vonkenboer het volgende:
@:athlonkmf

Tja, wat moet ik er van zeggen. Vind zelf dat 75% van de artikelen die ik op de foto zie staan niet in de meterkast dienen te worden opgeborgen. Ook niet als je een gasvrije woning hebt en daardoor meer ruimte hebt dan normaal.

Nu is de foto natuurlijk niet helemaal scherp (en voor hetzelfde geld is dit een installatie in DE of BE) maar voor mijn gevoel heb je veel meer eindgroepen dan dat je aardlekschakelaars hebt ? Rechtsboven zijn geloof ik krachtgroepen en een kWh meter ?
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

En dan vraagt zo'n klant of ik die planken ook op maat weer wil monteren.
Nee, ik ben e-monteur, geen timmerman.
pi_203013557
quote:

quote:

quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:38 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Eens. Een meterkast is een technische ruimte, die mag je niet eens gebruiken als opbergkast. Hoe vaak ik hele bouwwerken heb af moeten breken om iets te kunnen doen in zo'n ruimte...

nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.
de hoofdschakelaar is ook direct te bereiken.

evt kan dat bovenste witte plankje nog weggehaald worden.

de ruimte eromheen is wel optimaal in gebruik genomen. of je nou 10cm volume kwijtraakt door het inbouwen van een vitrinekast, of 10cm vanwege een wand/deurophanging van gereedschap, dat maakt ook weinig uit.

quote:
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.

net even de behuizing open gedaan om te kijken hoe het van binnen uitziet (argument van hele bouwwerk slopen om te werken is dus niet van toepassing) en om te vragen of er nog plek is voor NOG een krachtgroep tbv opladen elektrische auto:

[/url]

[ Bericht 1% gewijzigd door athlonkmf op 03-01-2022 20:10:02 ]
pi_203013806
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
[..]
[..]
nou vind ik dat weer overdreven met afbreken. rondom de groepenkast is het prima bereikbaar.
de hoofdschakelaar is ook direct te bereiken.
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.
pi_203013936
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]
De groepenkast is idd vrij te bereiken. Mijn werkgebied is echter van trafostation tot groepenkast, dus in de woning de aansluitkabel, de HAK (huisaansluitkast) met hoofdzekeringen en meter. En die zitten nogal ongemakkelijk.
dat zijn twee plankjes die ik ook zo weggehaald heb voor die ene keer in 40 jaar dat stedin langs zal komen.
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 20:17:55 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_203014094
quote:

[..]

Dat mensen een stofzuiger erin zetten; naja dat begrijp ik dan nog.
En tegenwoordig heb je ook steeds meer installaties bij mensen thuis waar men allerlei netwerkapparatuur in de meterkast kwijt moet. Bij sommigen lijkt het wel een half datacentrum :+ ;)
Maar zoals jij ook aangeeft, het is geen bergruimte.

quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 19:57 schreef athlonkmf het volgende:
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.
Maar het blijkt dat dit wel juist uitgevoerd is. Uitzondering daarop zijn contactdozen die alleen gebruikt kunnen worden voor de aansluiting van een specifiek elektrisch toestel. Dit betekend dat de wandcontactdoos niet bereikbaar is of van een afwijkend model. Dit houd dus in dat een contactdoos die achter een fornuis of onder achter een inbouwoven of magnetron geplaatst is en niet bereikbaar is niet perse achter een aardlekschakelaar zou hoeven te zitten. Dit is ook niet vereist als je een toestel anders dan standaard aansluit (bijvoorbeeld met een werkschakelaar of rechtstreeks met een leiding op het toestel. ^O^
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 20:18:58 #78
92034 crew  Vonkenboer
pi_203014132
Er lijkt nog wel wat ruimte voor een 3 fasen eindgroep erbij in; maar dan is ie ook echt wel vol - vol.
  maandag 3 januari 2022 @ 20:58:59 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203015426
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij moet in een huisinstallatie alles achter een 30mA aardlekschakelaar; tenminste dat dacht ik.
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A mag je uitzonderingen maken zoals je al aangaf voor specifieke apparaten die of vast aangesloten zijn (trekschakelaar, geschikte omvormer, alarminstallatie,etc.), afwijkend stopcontact (Perilex, CEE) of stopcontacten die niet toegankelijk zijn voor andere doeleinden (achter inbouwkasten en de mancave waar leken niet welkom zijn 8-) ).

In beginsel hoeven klasse 1 apparaten, dus met randaarde, niet achter een aardlekschakelaar. De verplichting is ooit ingevoerd omdat een stopcontact met randaarde ook voor ongeaarde apparaten gebruikt kan worden, tenzij uitgesloten kan worden dat er geen andere apparaten aangesloten kunnen worden dan klasse 1 apparaten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203019320
quote:

[..]

Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...
pi_203019970
quote:
3s.gif Op maandag 3 januari 2022 20:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als de aardspreidingsweerstand lager is dan 25V/16A
Even deze benadrukken: Als! Echter wanneer dat niet zo is...

(Dat ezelsbruggetje klopt ook niet altijd trouwens, de maximale verspreidingsweerstand hangt af van de karakteristiek en aanspreekstroom van de beveiligingen. In dit geval met C20 automaten mag die weerstand ten hoogste 230/200= 1,15 ohm zijn)
pi_203020003
Valt tegen dat nog niemand hier de "krachtgroep" linksonder heeft gespot, op Tweakers was men sneller. :+
pi_203023916
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 22:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Haha inderdaad. Van die plankjes die op de halve cm nauwkeurig om de kap vd kast heen gezaagd zijn. En dan er vaak ook niet makkelijk uit kunnen...
Jep, vaak ook heel creatief geknutseld en geschilderd. En dan komt een lompe vonkentrekker (schrijver dezes) dit stukje huisvlijt om zeep helpen. Vaak gaat het om een sanering of verzwaring (aansluitkabel, hak en meter vervangen) en dat nieuwe spul is veel groter (zeker met die nieuwe driefasen Sagemcom-meters). En het ergste is de klant die vervolgens zegt dat 'ie nog minder ruimte heeft in z'n kast... :|W

Misschien klinkt het wat overdreven, aangezien de gemiddelde klant er niet zo veel mee te maken heeft, maar het is voor mij dagelijkse kost. Met iedere keer dezelfde uitleg (Een uitgebrande meterkast vol rommel is verzekeringstechnisch niet handig) en dezelfde excuses (alsof in het hele huis geen halve kuub ruimte over is voor die spullen)

[ Bericht 13% gewijzigd door Ridocar op 04-01-2022 10:11:15 ]
pi_203024524
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 23:12 schreef XanderH het volgende:
Valt tegen dat nog niemand hier de "krachtgroep" linksonder heeft gespot, op Tweakers was men sneller. :+
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.
pi_203104712
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 10:12 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Die automaten mechanisch koppelen zou voldoende moeten zijn. Je kunt een stukje draadstaal door de hendels steken.
Sowieso de nul op alle automaten bruggen, anders gaat 'ie zweven als alleen L3 eruit gaat
pi_203105932

Ook eens eentje van mij. Sorry, ook hier een half DC (of toch zeker wel een kwart), maar ja, de ISP monteren hier ook gewoon de AOP, ISRA en NTU+ONT en alle leidingen beginnen hier, dus heel veel keuze heb ik ook niet wat dat betreft, vind ik zelf. Maar qua cable management mag het wel beter, dat zal ik maar vast voorzijn :D
pi_203106610
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 10:01 schreef Zandstrand het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook eens eentje van mij. Sorry, ook hier een half DC (of toch zeker wel een kwart), maar ja, de ISP monteren hier ook gewoon de AOP, ISRA en NTU+ONT en alle leidingen beginnen hier, dus heel veel keuze heb ik ook niet wat dat betreft, vind ik zelf. Maar qua cable management mag het wel beter, dat zal ik maar vast voorzijn :D
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).
pi_203110236
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 10:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Deze Iskra-meter kan op afstand worden uitgezet. Dat mag tegenwoordig niet meer, maar dat was de reden dat netbeheerders destijds deze dingen overal ophingen. Wanbetalers konden zo op afstand worden afgesloten. Dat was in de tijd van slimme meters die verplicht werden geplaatst, op straffe van boetes en gevangenisstraffen. (over wantrouwen jegens slimme meters gesproken). De relais zitten op een apart blok dat via M-bus wordt geschakeld (onder het dikste punt van de kap, ter hoogte van de sticker).
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de meter nog niet zo heel oud. Althans, de vorige eigenaar heeft een jaar of ~5 geleden de aansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A, maar misschien is de meter daarbij niet vervangen. Aan de andere kant merkte ik al wel dat er niet genoeg vermogen beschikbaar was op de P1-poort om mijn meter zonder USB-voeding te draaien.
pi_203111095
Van 1 naar 3 fasen is altijd met een meterwissel. Deze dingen (één van de laatste slimme meters waar nog een simkaart in zit) zijn bij mijn weten uitgefaseerd in 2014 of 2015 en vervangen door de Sagemcom T-210
  maandag 10 januari 2022 @ 20:00:03 #90
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_203129656
Van 1x35a:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar 3x25a:
De stickers wil ik nog wat verbeteren, niet helemaal tevreden over. Die gekke doos erboven moet ook nog wieberen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  FOK!mycroftheld maandag 17 januari 2022 @ 11:16:48 #91
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_203233750
Hierbij een foto van de meterkast :7

pi_203234133
Mijn OCD zegt vervang dat kastje voor schuur en kookplaat nu ook even voor een bijpassend kastje
  FOK!mycroftheld maandag 17 januari 2022 @ 14:48:40 #93
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_203237048
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:43 schreef karelde14e het volgende:
Mijn OCD zegt vervang dat kastje voor schuur en kookplaat nu ook even voor een bijpassend kastje
Die is mij ook een doorn in het oog en had dat ook liever anders gezien toen de boel vervangen werd, was helaas niet anders ivm lengte van de kabels.
pi_203359855
Een dikke bende in mijn meterkast. Als de warmtepomp en zonnepanelen geļnstalleerd zijn dan ga ik kabels netjes inkorten en mooi wegwerken.

pi_203381451

Heb 'm ooit wel eens eerder gepost maar de Hager kasjes zitten nu wel ongeveer vol.
Laatste wijziging zijn de rail wcd's geweest. Op de rechtse zit de voeding van de naastgelegen netwerk kast, deze zat eerst op de wcd op groep 1 maar als ik die uit moest hebben voor wat knutselwerk was het netwerk in huis ook uit. Dat is nu verbeterd.

Op de vloer zie je coax, glasvezel en netwerkbekabeling. Al dit spul is doorgetrokken naar de kast er naast zodat de meterkast lekker schoon is gebleven.
-
pi_203382013
Even geen foto bij de hand, maar ik heb een huis van 2002 en een groepenkast 1x 40 A aansluiting.

Als ik over wil naar 3x25A tbv warmptepomp, wat zou dat ongeveer gaan kosten?
pi_203383565
¤350 voor de verzwaring als er al kabels liggen.

Groepenkast ¤1000-1500.

Warmtepomp is over het algemeen geen reden om naar 3 fase te gaan!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 09:55:50 #98
92034 crew  Vonkenboer
pi_203384705
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 23:13 schreef Glider76 het volgende:
Even geen foto bij de hand, maar ik heb een huis van 2002 en een groepenkast 1x 40 A aansluiting.

Als ik over wil naar 3x25A tbv warmptepomp, wat zou dat ongeveer gaan kosten?

Ik denk dat je nu 1 x 35A hebt en geen 1 x 40A omdat 40A vaak in een heel andere tariefgroep ligt waardoor je veel meer gaat betalen voor je vaste aansluiting.
Maar dit kan natuurlijk per net-leverancier verschillen.

Zonder meer moet je hoofdschakelaar in je meterkast gewijzigd worden van een 2 polig exemplaar naar een 4 polige versie. De rest van de automaten kun je vaak wel weer gebruiken om aan te sluiten op de nieuwe hoofdschakelaar, al zal de interne bedrading wel aangepast moeten worden. Er moet wel ruimte beschikbaar zijn in de meterkast om dat te doen.

Voor wat betreft het wijzigen van je aansluiting zelf, dat is op afstand bijna niet te bekijken.

Met wat geluk is er in je hoofdaansluiting al drie fasen binnengevoerd en volstaat het laten wijzigen van het aantal zekeringen en een nieuwe kWh meter en ben je met +/- ¤ 400,- klaar. En als je pech hebt moet het energiebedrijf een nieuwe kabel aanleggen vanaf de straat naar je meterkast en kost het bij wijze van spreken het dubbele..

Ik verwijs je graag naar de website van de netbeheerder.

https://www.mijnaansluiting.nl/

^O^
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:01 #99
92034 crew  Vonkenboer
pi_203385078
Afgelopen weekend dit stukje authenticiteit uit +/- 1971, zonder ook nog maar een aardlekschakelaar vervangen voor een degelijke nieuwe Holec Medusa kast met 8 eindgroepen, 2 aardlekschakelaars en een aardlekautomaat als krachtgroep.

Voor

Niet alle voedingen waren helaas lang genoeg om weer in de kast te kunnen komen, dus hebben we besloten om deze met een lasdoos te verlengen. Ook bleek de meterkast plaat zelf tekort te zijn, deze hebben we verlengd.
Het energiebedrijf had al eens een schakelklokje er geplaatst voor de elektrische boiler. Deze zit nu ook in de meterkast zelf. In plaats van los in een kastje bij de boiler. Alle componenten mooi op één plek.

Tijdens

Na

^O^ :s)

Die beugels die ik gebruikt heb voor de buizen zijn trouwens stapelbaar; dus in de toekomst kunnen er nog leidingen bij voor gemaakt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 28-01-2022 11:48:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')