abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 januari 2019 @ 18:02:17 #1
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184598323
Welke zijn dat, burdie?
pi_184599371
:D welke dan?
Kan ik de vellen ook opvouwen?
Protčge moi de mes désirs.
pi_184599400
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:53 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
:D welke dan?
Kan ik de vellen ook opvouwen?
Ja hoor. zolang eventuele poep er maar op komt...
pi_184600173
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:55 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja hoor. zolang eventuele poep er maar op komt...
Poept een kind? :o
pi_184600395
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 20:34 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Poept een kind? :o
Ligt eraan, meisjes poepen natuurlijk niet he :P
pi_184600751
Kan ik nog terug? ;(
pi_184600866
quote:
12s.gif Op donderdag 24 januari 2019 21:00 schreef Peejtur het volgende:
Kan ik nog terug? ;(
.

Komt goed joh.
pi_184601802
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:55 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja hoor. zolang eventuele poep er maar op komt...
Top. :)
Protčge moi de mes désirs.
pi_184601815
M’n moeder vertelde net dat ze bij mij ook wasbaar had geprobeert. Ze heeft het een paar weken volgehouden. 😂
Ben benieuwd.
Protčge moi de mes désirs.
  donderdag 24 januari 2019 @ 22:04:11 #11
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184601982
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:13 schreef Jagärtrut het volgende:
Welke zijn dat, burdie?
Weet ik zo niet meer, ik ga het voor je opzoeken.
KuikenGuppy
pi_184602388
Het enige wat O droog houdt snachts is een papier babydry maart 4+ met een pampers optrekluier eroverheen snachts, trouwens. En dan verschonen we hem om middernacht. Anders gaat het niet goed. Met wasbaar ook niet, dat doen we alleen overdag.
pi_184608947
D.U.M.A.N. welke luiers heb je gekocht en wat is er verkeerd aan de inlegvellen?
ik vouw de inlegvellen om de inlegger heen en ze krimpen nog iets in de was. als je ze op maat knipt heb je kans dat ze daarna te klein zijn.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 25 januari 2019 @ 10:51:13 #14
269689 crew  Viv
pi_184609120
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:38 schreef Elleska het volgende:
ik vouw de inlegvellen om de inlegger heen en ze krimpen nog iets in de was. als je ze op maat knipt heb je kans dat ze daarna te klein zijn.
Huh, ik dacht dat die vellen wegwerp zijn?

D.U.M.A.N. ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
pi_184609218
Bij poep gooi je ze met poep en al weg. Zonder poep, met alleen urine, kunnen de meeste soorten worden gewassen en hergebruikt.
En in de prullenbak weggooien, niet door de wc spoelen ookal staat er op de verpakking dat het kan. Als ze heel uit de wasmachine komen lossen ze echt niet spontaan op in het riool.
pi_184609308
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:38 schreef Elleska het volgende:
D.U.M.A.N. welke luiers heb je gekocht en wat is er verkeerd aan de inlegvellen?
ik vouw de inlegvellen om de inlegger heen en ze krimpen nog iets in de was. als je ze op maat knipt heb je kans dat ze daarna te klein zijn.

Deze Milovia, met een extra booster.

De inlegvellen zijn veelste groot.






Protčge moi de mes désirs.
pi_184609405
goeie keuze die luiers :) ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen.

wat ik dus doe is het inlegvel om de inlegger/booster heen vouwen en dan het geheel onder de flappen steken. je kan het er ook los bovenop leggen en na het aandoen alles binnen de elastieken duwen.
pi_184609535
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:08 schreef Elleska het volgende:
goeie keuze die luiers :) ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen.

wat ik dus doe is het inlegvel om de inlegger/booster heen vouwen en dan het geheel onder de flappen steken. je kan het er ook los bovenop leggen en na het aandoen alles binnen de elastieken duwen.
Maar als je het inlegvel onder de flap steekt, poept je kleine toch gewoon op de luier ipv op het inlegvel? Dan heb je er toch niks aan? :)

En 3 keer wassen voor gebruik, toch? Kan ik 3 keer een kort wasje draaien?
Protčge moi de mes désirs.
pi_184609778
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:15 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Maar als je het inlegvel onder de flap steekt, poept je kleine toch gewoon op de luier ipv op het inlegvel? Dan heb je er toch niks aan? :)

En 3 keer wassen voor gebruik, toch? Kan ik 3 keer een kort wasje draaien?
Een kort wasje is denk ik toch te weinig.
Als je het inlegvel over de inlegger flapt pak je toch de grootste poep mee. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor poep je kind heeft. Bij mijn eerste zat t altijd overal. Mijn jongste poept netjes mini drollen die redelijk op zijn plek blijven, heb ik nooit een vies overbroekje.

En alles wat je opvangt met het inlegvel is mooi meegenomen ;).

En Jeej voor Milovia!
♥ J & S
pi_184609891
poep komt hier niet op de flappen. Sowieso niet aan de voorkant, soms tot het randje van de flap aan de achterkant. wel aan de zijkant naast de inlegger als het geen (semi)vaste poep is maar tegen dunne ontlasting helpt een inlegvel sowieso amper.

Het is even uitproberen wat voor jou het beste werkt. in het begin stak ik het inlegvel enkel aan de voorzijde onder de flap zodat het wat beter bleef zitten maar ik vond het binnen de elastieken proppen van de inlegvellen teveel gedoe. nu heb ik de inleggers al met inlegvel klaar in de la liggen en kan ik met 1 hand een inlegger in het overbroekje steken.

Over het voorwassen; gewoon met elke willekeurige was meegooien. de milovia inleggers met 3 wasjes al wel klaar doordat het microvezel is. De bamboe neemt pas na 10x wassen optimaal op maar kan je na 3x al wel gebruiken. volgens sommigen hoef je tussendoor niet eens te drogen maar daar zijn de meningen wat over verdeeld.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 11:47:34 #21
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184610103
Gebruiken jullie voor Milovia zowel maat S als M?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_184610486
Zo te zien kunnen deze inlegvellen gewoon meegewassen worden bij enkel alleen plas. Dit kan net zo lang tot het vel kapot gaat :)
pi_184610670
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:47 schreef -Mellow- het volgende:
Gebruiken jullie voor Milovia zowel maat S als M?
Wij hebben de newborn gebruikt tot 10 maanden dat is met de S inlegger. Rond de 8 maanden merkten we wel dat we steeds eerder moesten verschonen met een S en zijn toen met de M inleggers begonnen in de newborn broekjes.
Rond de 14 maanden ook de L inleggers gekocht
♥ J & S
  vrijdag 25 januari 2019 @ 12:27:43 #24
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184610836
En hoeveel inleggers zijn genoeg voor bijv. drie dagen?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_184611968
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 12:06 schreef coccinelle het volgende:
Zo te zien kunnen deze inlegvellen gewoon meegewassen worden bij enkel alleen plas. Dit kan net zo lang tot het vel kapot gaat :)
Goed om te weten.. thanks!
Protčge moi de mes désirs.
pi_184611989
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:39 schreef Elleska het volgende:
poep komt hier niet op de flappen. Sowieso niet aan de voorkant, soms tot het randje van de flap aan de achterkant. wel aan de zijkant naast de inlegger als het geen (semi)vaste poep is maar tegen dunne ontlasting helpt een inlegvel sowieso amper.

Het is even uitproberen wat voor jou het beste werkt. in het begin stak ik het inlegvel enkel aan de voorzijde onder de flap zodat het wat beter bleef zitten maar ik vond het binnen de elastieken proppen van de inlegvellen teveel gedoe. nu heb ik de inleggers al met inlegvel klaar in de la liggen en kan ik met 1 hand een inlegger in het overbroekje steken.

Over het voorwassen; gewoon met elke willekeurige was meegooien. de milovia inleggers met 3 wasjes al wel klaar doordat het microvezel is. De bamboe neemt pas na 10x wassen optimaal op maar kan je na 3x al wel gebruiken. volgens sommigen hoef je tussendoor niet eens te drogen maar daar zijn de meningen wat over verdeeld.
Thanks. :*
Protčge moi de mes désirs.
pi_185585866
Kickje. Er is inmiddels een pakketje wasbaar onderweg naar ons O+ want ook MeneerEend is overtuigd, dus we gaan dit gewoon doen.
Welk wasmiddel kan ik straks hiervoor gebruiken? Mijn standaard supermarkt is de AH dus graag iets wat daar te koop is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 maart 2019 @ 15:12:58 #28
269689 crew  Viv
pi_185586982
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Thanks. :*
Hoe gaat het met jouw wasbare luier-experiment?
pi_185587681
quote:
17s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:14 schreef douche-eendje het volgende:
Kickje. Er is inmiddels een pakketje wasbaar onderweg naar ons O+ want ook MeneerEend is overtuigd, dus we gaan dit gewoon doen.
Welk wasmiddel kan ik straks hiervoor gebruiken? Mijn standaard supermarkt is de AH dus graag iets wat daar te koop is.
Heel veel soorten wasmiddel. Zie linkje van the cloth diaper files

Ikzelf gebruik voor het spoelprogramma de blauwe biotex + een beetje waspoeder en bij de hoofwas enkel alleen waspoeder (op dit moment Formil)
pi_185587882
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:45 schreef coccinelle het volgende:
[..]

Heel veel soorten wasmiddel. Zie linkje van the cloth diaper files

Ikzelf gebruik voor het spoelprogramma de blauwe biotex + een beetje waspoeder en bij de hoofwas enkel alleen waspoeder (op dit moment Formil)
Ah top, dankjewel ^O^.
pi_185588518
Welke luiers zijn het geworden douche-eendje??

AH Puur Kleur zie ik vaak voorbij komen. Ik gebruik net als cocinelle Formil van de Lidl. Voor de biotex (blauw) loont het om even de aanbiedingen in de gaten te houden. 1+1 gratis bijvoorbeeld.
pi_185588748
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:24 schreef Elleska het volgende:
Welke luiers zijn het geworden douche-eendje??

AH Puur Kleur zie ik vaak voorbij komen. Ik gebruik net als cocinelle Formil van de Lidl. Voor de biotex (blauw) loont het om even de aanbiedingen in de gaten te houden. 1+1 gratis bijvoorbeeld.
Milovia covers (2x newborn, 2x onesize) en wat verschillende inleggers. Zowel van milovia zelf (s+m, fleece en coolmax) als popolini prefolds (s+m). Wat verschillende dingen om uit te proberen en zodra we weten wat voor ons goed werkt dan een grote bestelling plaatsen met nog veel meer denk ik :+.
pi_185589076
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:12 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]

Hoe gaat het met jouw wasbare luier-experiment?
Gefaald. :P
Protčge moi de mes désirs.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 maart 2019 @ 17:12:37 #34
269689 crew  Viv
pi_185589373
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:53 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Gefaald. :P
Als in: nog steeds lekkage?
pi_185590243
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 17:12 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]

Als in: nog steeds lekkage?
Yup. Dus ik ga ‘m nu maar gebruiken als zwembroekje voor U.
Protčge moi de mes désirs.
pi_185651378
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu alleen de baby nog even afbakken de komende weken :P. Maar wat zijn ze leuk en wat is het fijn materiaal O+
  woensdag 26 juni 2019 @ 19:59:17 #37
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187621396
Wie is er lid van de wasbare luiers op reis fb groep? Ik wacht al behoorlijke tijd op goedkeuring om lid te worden..... de tijd begint n beetje te dringen nu.
Na veel leeswerk kom ik tot de conclusie dat iedereen lyrisch is over de milovia's, maar gewoon maar die aanschaffen is onverstandig toch? Wat voor de ene baby werkt, werkt niet per se voor de andere?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187621926
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 19:59 schreef -Mellow- het volgende:
Wie is er lid van de wasbare luiers op reis fb groep? Ik wacht al behoorlijke tijd op goedkeuring om lid te worden..... de tijd begint n beetje te dringen nu.
Na veel leeswerk kom ik tot de conclusie dat iedereen lyrisch is over de milovia's, maar gewoon maar die aanschaffen is onverstandig toch? Wat voor de ene baby werkt, werkt niet per se voor de andere?
Ik ben lid, maar al een hele tijd. Wij zijn met 1 van die pakketten begonnen. Er zat geen milovia in en die hebben we nu wel :+ er zat wel best bottom in en die beviel goed en hebben we dus ook.
Ik vond het heel fijn om mee te beginnen. Lekker uitproberen!

Maar wat raar dat je maar niet lid wordt. Ik zal eens kijken of me iets op valt.

Update: het laatste bericht wat er gepost is van de beheerder is dat “d’r motivatie momenteel nogal laag is” en dat alle pakketten bij haar thuis liggen. Dat is 7 weken geleden. -O-

Er zijn op verschillende websites ook proefpakketten te vinden dat zou je ook kunnen doen.
  woensdag 26 juni 2019 @ 20:45:25 #39
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187622138
Mijn luiers liggen al een jaar ongebruikt in de kast. Ik kan die wel fotograferen en voor hopelijk weinig te koop zetten als ik dit zo lees. Dan heeft iemand er nog wat aan. Het is best een allegaartje .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187622148
Je zou ook kunnen kijken of je ergens een pakketje met milovia's kunt huren. Of wellicht een overbroekje met enkele inleggers kopen om te testen? Je kunt ze goed doorverkopen mocht het niks voor je zijn.
@Elleska is volgens mij ook zo begonnen met milovia.
  woensdag 26 juni 2019 @ 22:28:33 #41
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187624165
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2019 20:32 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ik ben lid, maar al een hele tijd. Wij zijn met 1 van die pakketten begonnen. Er zat geen milovia in en die hebben we nu wel :+ er zat wel best bottom in en die beviel goed en hebben we dus ook.
Ik vond het heel fijn om mee te beginnen. Lekker uitproberen!

Maar wat raar dat je maar niet lid wordt. Ik zal eens kijken of me iets op valt.

Update: het laatste bericht wat er gepost is van de beheerder is dat “d’r motivatie momenteel nogal laag is” en dat alle pakketten bij haar thuis liggen. Dat is 7 weken geleden. -O-

Er zijn op verschillende websites ook proefpakketten te vinden dat zou je ook kunnen doen.
Dankje.
Ik zal es even gaan zoeken dan.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 26 juni 2019 @ 22:30:09 #42
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187624200
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 20:45 schreef Lemijn het volgende:
Mijn luiers liggen al een jaar ongebruikt in de kast. Ik kan die wel fotograferen en voor hopelijk weinig te koop zetten als ik dit zo lees. Dan heeft iemand er nog wat aan. Het is best een allegaartje .
Ja heb ik zeker wel interesse in :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187627378
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2019 20:45 schreef coccinelle het volgende:
Je zou ook kunnen kijken of je ergens een pakketje met milovia's kunt huren. Of wellicht een overbroekje met enkele inleggers kopen om te testen? Je kunt ze goed doorverkopen mocht het niks voor je zijn.
@:elleska is volgens mij ook zo begonnen met milovia.
ik heb inderdaad de gok gewaagd. in eerste instantie op marktplaats en de luiermarkt(FB) gezocht maar daar gaat milovia zo belachelijk hard dat ik steeds misgreep. Dus 2 overbroekjes en 6 inleggers gekocht met het idee dat ik het met een klein verlies kan doorverkopen mocht het niet bevallen. Zolang milovia populair blijft zal dat doorverkopen wel goed gaan dus prima om te testen.
pi_187627747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 08:01 schreef Elleska het volgende:

[..]

ik heb inderdaad de gok gewaagd. in eerste instantie op marktplaats en de luiermarkt(FB) gezocht maar daar gaat milovia zo belachelijk hard dat ik steeds misgreep. Dus 2 overbroekjes en 6 inleggers gekocht met het idee dat ik het met een klein verlies kan doorverkopen mocht het niet bevallen. Zolang milovia populair blijft zal dat doorverkopen wel goed gaan dus prima om te testen.
Ik neem hem even mee hierheen inderdaad;

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 16:44 schreef Elleska het volgende:
ik breek even in voor wasbare luier praat, of zou ik dit mee moeten nemen naar het wasbare luier topic?

Je geeft borstvoeding toch? Dan heb je geen inlegvellen nodig totdat je begint met vast voedsel.
En ik denk dat je met de AIO een pocketluier bedoeld? dat zijn 2 verschillende dingen. En waarschijnlijk info die je al wist: als je een wasbare luier als zwemluier gebruikt kan je ze niet meer gebruiken als wasbare luier, chloor tast de waterdichte laag aan. Het klinkt heel handig maar ik vind de milovia pockets daar eerlijk gezegd te duur voor.
Ah, verschil tussen AIO en pocket is nu duidelijk inderdaad. Net wat ander systeem, maar wel met dezelfde intentie: makkelijke luier.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geef inderdaad borstvoeding, maar ik vind het uitspoelen momenteel echt nog even teveel gehannes in de wcpot/met douchekop, vooral met mijn slaapdronken hoofd. Bas produceert momenteel nog lekker veel borstvoedings-ontlasting, dus ik gebruik de inlegvellen van popolini (die op rol, niet uit doosje). Die op de rol zijn namelijk geschikt voor borstvoedingspoep en kun je als ze helemaal schoon blijven, ook gewoon 10x meewassen. Ze zijn ook van ander materiaal (cellulose ipv viscose).

Mellow, ik heb dit deels gedaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En uiteindelijk heb ik dit nu liggen:
5 overbroekjes newborn
8 overbroekjes one size
6 pocketluier + wetbag
Een stuk of 20 inleggers maat S, 10x maat M en 10 maat L
3x prefold maat S, 1x prefold maat M
5x miloboo (extra absorptie M indien nodig, is een heel dun dingetje wat je extra erbij kan doen).
En dan nog een luieremmer, 2 wasnetten, 300 inlegvellen.

Bas weegt momenteel 3190 gram en hij past perfect in de newbornluiers op het kleinste maatje met een inlegger maat S erin. Merk wel dat we soms net even een broekje te weinig hebben, dus ik ben blij als we straks de pocket een beetje kunnen afwisselen met de newborn en ook de one size erdoor kunnen gaan gebruiken. Hier heb ik het ook gekocht met de intentie van ik probeer het, werkt het niet dan verkoop ik de boel wel weer. Maar uiteindelijk heb ik zelf op dag 4 pas eens een luier kunnen verschonen en heeft mijn man de noodvoorraad wegwerp aan moeten breken (die wil je wel in huis hebben in newbornmaatje trouwens, als je klein begint ;) ). Maar hij stond te vloeken op de wegwerpluiers :') en ik kan wegwerp nog niet goed doen wegens gebrek aan gevoel in mijn vingers, dus voor mij is wasbaar helemaal extra handig nu :s). Dus we hebben redelijk snel gewoon een heleboel in 1x besteld.

Aan kleertjes merk ik wel dat niet alles even goed gemaakt is voor wasbare luiers, rompers zijn sneller wat te klein in lengte door het billenpakket. Maar broekjes en shirtjes gaan prima, vind vooral opvallend hoe lekker ruim h&m broekjes zitten om zo'n pakketje luier heen. Ook met warme dagen merkte ik wel dat de luier betere isolatie lijkt te geven dan een wegwerp, het is immers gewoon al meer stof/materiaal.
  donderdag 27 juni 2019 @ 09:02:28 #45
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187627832
Ik deed de eerste maanden geen inlegvellen en geen uitspoelen oven de wc. Gewoon integraal de wasemmer/wasmachine in. Houd het simpel!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187627848
Borstvoedingspoep mag gewoon in de wasmachine! Ik gooide bv luiers zonder uitspoelen enzo in de wasmachine, geen enkel probleem.
pi_187627888
quote:
17s.gif Op donderdag 27 juni 2019 08:54 schreef douche-eendje het volgende:
Ah, verschil tussen AIO en pocket is nu duidelijk inderdaad. Net wat ander systeem, maar wel met dezelfde intentie: makkelijke luier.
Het mooie van een pocketluier is dat je deze naar wens kan vullen en zo de absorptie aanpassen. Mocht het gaan lekken is het tijd om de inleggers aan te passen.
Dat vind ik ook het voordeel van de milovia overbroekjes, je kan er verschillende materialen in leggen en bent niet afhankelijk van passende drukknoopjes zoals bij SIO(snap-in-one). zo gebruik ik momenteel milovia maat M + Little Lamb bamboe booster. of milovia maat L + een oud spuugdoekje.

quote:
17s.gif Op donderdag 27 juni 2019 08:54 schreef douche-eendje het volgende:
Ik geef inderdaad borstvoeding, maar ik vind het uitspoelen momenteel echt nog even teveel gehannes in de wcpot/met douchekop, vooral met mijn slaapdronken hoofd. Bas produceert momenteel nog lekker veel borstvoedings-ontlasting, dus ik gebruik de inlegvellen van popolini (die op rol, niet uit doosje). Die op de rol zijn namelijk geschikt voor borstvoedingspoep en kun je als ze helemaal schoon blijven, ook gewoon 10x meewassen. Ze zijn ook van ander materiaal (cellulose ipv viscose).
mooie van bvpoep is dat het uitspoelen boven de wc niet eens hoeft, bvpoep is wateroplosbaar en spoelt weg in de wasmachine bij de koude spoelwas.

Edit: spuit11 inmiddels ;)

Uitspoelen in de wcpot/met de douchekop vind ik nog steeds teveel gedoe. Sinds de vaste voeding gebruik ik inlegvellen (momenteel op rol maar ik vind die uit doos fijner. Beide werken prima dus dat is gewoon persoonlijk). Wat eventueel buiten het inlegvel in het overbroekje komt veeg ik weg met wcpapier en dan is het schoon genoeg voor de wasmachine.
pi_187628092
Dus een poepexplosie wegwerken met wcpapier en thats it?

Dan komt dat op mijn lijstje voor als ik nog wat extra energie straks weer heb. Voor nu is het voor mij gewoon fijn om de inlegvellen te gebruiken, het scheelt veel heen en weer wandelen en alles ligt gewoon klaar om te pakken hier. Borstvoeding begint hier nu namelijk echt net goed op gang te komen en daar ligt nu even de meeste prioriteit. Babysteps, komt goed.
pi_187628126
quote:
17s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:26 schreef douche-eendje het volgende:
Dus een poepexplosie wegwerken met wcpapier en thats it?

Dan komt dat op mijn lijstje voor als ik nog wat extra energie straks weer heb. Voor nu is het voor mij gewoon fijn om de inlegvellen te gebruiken, het scheelt veel heen en weer wandelen en alles ligt gewoon klaar om te pakken hier. Borstvoeding begint hier nu namelijk echt net goed op gang te komen en daar ligt nu even de meeste prioriteit. Babysteps, komt goed.
Nee, je kunt de hele poepexplosie in de machine doen, bv poep lost gewoon op in het water en hoef je helemaal niet weg te gooien!
  donderdag 27 juni 2019 @ 11:54:38 #50
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187629783
Dank voor jullie input.
Het klinkt inderdaad wel handig dat er in de milovia verschillende merken boosters kunnen. Die staan geloof ik wel regelmatig op marktplaats, in grote hoeveelheden.

En een klein voorraadje wegwerp ernaast leek mij ook wel handig ja, voor de zekerheid.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 30 juni 2019 @ 11:02:27 #51
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187676742
Iemand ervaring met katoenen strikluiers icm inleggers en wollen overbroekjes?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187713320
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 11:02 schreef -Mellow- het volgende:
Iemand ervaring met katoenen strikluiers icm inleggers en wollen overbroekjes?
Ja! :)
Make your own kind of music.
  dinsdag 2 juli 2019 @ 12:07:24 #53
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187713365
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 12:02 schreef CassElliot het volgende:

[..]

Ja! :)
Ik heb dus een verzameling besteld via marktplaats, want raakte ineens helemaal overtuigd van de ouderwetse strikluier. Maar las daarna ook dat die wollen overbroekjes niet onder een romper kunnen ivm druklekkage. Dan maar zonder romper en met shirtje, zou je denken. Maar ik heb een hele stapel rompers en maar weinig shirtjes....
Nu dacht ik, misschien toch maar wat extra (PUL) overbroekjes erbij zoeken.

Is bij een pasgeborene een overbroekje ook noodzakelijk eigenlijk, of kan die eerste weken borstvoedingspoep ook gewoon in een strikluier met inlegger, zonder dat het veel lekt?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 2 juli 2019 @ 12:09:12 #54
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187713384
Ik lees me een ongeluk maar vind het zoooo verwarrend allemaal :') :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 2 juli 2019 @ 12:19:55 #55
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187713511
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 12:09 schreef -Mellow- het volgende:
Ik lees me een ongeluk maar vind het zoooo verwarrend allemaal :') :)
Herkenbaar :'). Maar inmiddels 3 weken wasbaar en och, wat is het fijn O+.

Kreeg gisteren op het consultatiebureau ook allemaal positieve opmerkingen. Over hoe leuk de broekjes zijn (van andere moeders en enthousiaste peuters) en van de verpleegkundige ook dat dit zo goed is voor de heupontwikkeling.
pi_187713513
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 12:09 schreef -Mellow- het volgende:
Ik lees me een ongeluk maar vind het zoooo verwarrend allemaal :') :)
Dit!
Schudden voor gebruik
pi_187713594
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 11:02 schreef -Mellow- het volgende:
Iemand ervaring met katoenen strikluiers icm inleggers en wollen overbroekjes?
Jep! 👋🏻

Ik gebruik de wolbroek ‘s nachts, en heb dan idd de romper niet dicht want dan heb je veel meer kans op druklekkage. Overdag dus idd pull overbroekjes.
En meteen vanaf het begin met overbroekjes, anders blijf je verschonen. Of mijn baby plaste geel veel, maar zonder overbroekjes lijkt me alleen mogelijk als je er een heel dik pak van maakt zodat het vocht nooit de buitenste laag bereikt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 2 juli 2019 @ 12:36:13 #58
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187713701
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 12:26 schreef Morretje het volgende:

[..]

Jep! 👋🏻

Ik gebruik de wolbroek ‘s nachts, en heb dan idd de romper niet dicht want dan heb je veel meer kans op druklekkage. Overdag dus idd pull overbroekjes.
En meteen vanaf het begin met overbroekjes, anders blijf je verschonen. Of mijn baby plaste geel veel, maar zonder overbroekjes lijkt me alleen mogelijk als je er een heel dik pak van maakt zodat het vocht nooit de buitenste laag bereikt.
En alle overbroekjes kunnen icm strikluier? Welke heb jij?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187713754
Ik had wolbroekjes voor de nacht (helaas alweer te klein) en had gewoon de romper dicht met romperverlenger. Dat ging prima ^O^
pi_187713930
ik gebruik een pull overbroekje voor de nacht maar doordat de nachtluier dikker is kan de romper alsnog niet op de normale manier dicht.

Helemaal geen overbroekje lijkt me niet te doen. op de FBgroep wasbare luiers komt soms een foto voorbij van vroeger. toen werden er geen overbroekjes gebruikt en dat is echt een mega pakket.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 02-07-2019 13:05:42 ]
pi_187714020
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 12:40 schreef coccinelle het volgende:
Ik had wolbroekjes voor de nacht (helaas alweer te klein) en had gewoon de romper dicht met romperverlenger. Dat ging prima ^O^
Hier ook! Wij hadden Iobio-rompertjes, die hebben een extra drukknoopje en dat ging perfect. Eigenlijk nooit lekkage (niet met baby en niet met twee-jarige)

Bij minibaby kan het wel zonder overbroekje imho, zeker als je gewoon thuis bent. Je voelt het toch direct en kunt gelijk verschonen. Maar na een paar weken is een overbroekje wel fijn en ik vind persoonlijk de warmte en omhulling die een wollen overbroekje geeft echt wel fijn. De PUL overbroekjes zijn toch wat minder zacht en minder beweeglijk, of zo.

Weet je dat je de strikluier voor een newborn anders strikt dan voor een groter kindje?
Make your own kind of music.
  dinsdag 2 juli 2019 @ 15:06:27 #62
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187715533
* op zoek gaat naar romperverlengers
Hoeveel daarvan raden jullie aan?

Mijn strikluiers zijn net gearriveerd. Ik ga me de komende tijd maar eens verdiepen in filmpjes over vouwen en strikken :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 2 juli 2019 @ 15:12:10 #63
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187715598
Oh, die verlengers passen dan weer niet op alle merken rompers. Mijn verzameling rompers is nogal willekeurig...... ik dacht dat ik eindelijk klaar was met mijn voorraad :D :'(
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187716541
Er zijn geloof ik twee maten drukknoopjes die gebruikt worden voor rompers en verlengers. Als t net de verkeerde zijn past t idd niet.

Qua overbroekjes heb ik van alles, heb nog geen broekjes ontdekt die ik minder goed vond dan andere. Ben wel iets meer dan van broekjes zonder klittenband, zeker nu in de zomer de luiers gedragen worden met alleen een jurkje wil het klittenband bij buikschuiven nog wel eens losgaan.

Grappig CE dat je juist de wolbroeken soepeler vindt voor mini’s. Ik vond ze juist het pakket nog dikker en stijver maken. Maar geen punt voor de nacht.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_187717214
Ik ben juist meer van klittenband omdat je het dan precies pas kunt maken, beter dan bij knoopjes. En dubbele lekgootjes zijn fijn ^O^

Binnenkort maar eens uitzoeken wat voor luiers helemaal geweldig zijn. Sommige luiers uit het newbornhuurpakket beginnen al wat aan de kleine kant te worden.
Waarom is Milovia zo enorm populair momenteel?

We gaan in elk geval een stapel prefolds aanschaffen. En luierbroekjes met klittenband en lekgootjes. En voorgevormde; maar ik heb nog geen idee welk merk.
  dinsdag 2 juli 2019 @ 17:43:55 #66
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187717440
@Bobby, ik vind zelf milovia echt supersimpel werken. Overbroekje, daarin de inlegger en ik mik het zo om Bas zijn bips heen. Het past hem echt aan model perfect en het is niet zo breed, anders zou hij nu helemaal verzuipen met zijn korte armen en benen met dikke luierbips in te grote kleding. Hij zit na 3 weken nog altijd namelijk ruim in maat 50 :').
En ach, uiteindelijk gewoon kiezen wat voor jullie het beste werkt :).
  dinsdag 2 juli 2019 @ 18:21:24 #67
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187718170
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 16:47 schreef Morretje het volgende:
Er zijn geloof ik twee maten drukknoopjes die gebruikt worden voor rompers en verlengers. Als t net de verkeerde zijn past t idd niet.

Qua overbroekjes heb ik van alles, heb nog geen broekjes ontdekt die ik minder goed vond dan andere. Ben wel iets meer dan van broekjes zonder klittenband, zeker nu in de zomer de luiers gedragen worden met alleen een jurkje wil het klittenband bij buikschuiven nog wel eens losgaan.

Grappig CE dat je juist de wolbroeken soepeler vindt voor mini’s. Ik vond ze juist het pakket nog dikker en stijver maken. Maar geen punt voor de nacht.
Tot nu toe alleen romperverlengers met knoopjes van 9mm kunnen vinden, geen andere maat.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187718442
klittenband of drukknopen heel persoonlijk. ik vind klittenband niets. hoe goed ik het ook vast kleef voor het wassen, er komt altijd wel iets aan te hangen. maar het grootste nadeel vond ik dat kinderen het klittenband ook heel makkelijk los kunnen maken.
Dat drukknoopjes minder precies zijn maakt niet zoveel uit, een wasbare luier hoeft niet strak te zitten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:30 schreef BobbyMcGee het volgende:
Waarom is Milovia zo enorm populair momenteel?
wat douche-eendje al zei, het is makkelijk en slank. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat je niet vast zit aan een bepaald merk, je kan vanalles in het overbroekje steken.
Nadeel van het slanke overbroekje is wel dat het niet over alle 2delige luiers heen past.
  maandag 8 juli 2019 @ 13:56:09 #69
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187812276
Inmiddels naast de wollen overbroekjes ook 4 wolwikkels binnen. Ik vind ze zoo mooi en lekker zacht O+ Maar ze zijn wel erg groot vind ik, al wordt er gezegd dat je er al vanaf geboorte mee kan beginnen. Ik kan het me niet voorstellen, zeker niet met onze baby, die naar verwachting echt een kleintje zal zijn.

Ik heb nu voor de eerste weken als passend overbroekje voor over de strikluiers dus alleen nog een bummis newborn. Een echt minibroekje, al vind ik het materiaal dus echt heel onprettig aanvoelen.

Iemand nog tips voor pasgeboren minibaby's, en dan iets dat over t algemeen nog wel langer mee kan dan een paar weken?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 10 juli 2019 @ 06:46:21 #70
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187841178
Ik heb een paar Milovia coolmax pockets gekocht om te proberen. Maar later bedacht ik me dat die covers met inleggers toch veel handiger en praktischer zijn? Bij de pockets moet je de vieze inlegger er uithalen en de hele luier in de was gooien. Waar je bij een cover in principe alleen de inlegger kan vervangen bij verschonen. Dus veel minder was, goedkoper en minder gedoe. Of is dat mijn onervaren gedachte? Hebben de pockets ergens een heel groot voordeel?

Maar goed, ik ga het dus eens proberen. Zo min mogelijk was en snel drogen is voor mij belangrijk aangezien we klein wonen. In de zomer geen probleem want dan hangt het buiten maar in de winter dus wel. Oh, en ik ben een vreselijk luie, maar wel duurzame O-) verschoner. :') De baby draagt hier meestal wel 7 uur een luier bij alleen maar plas. Dus we gaan het zien.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_187841274
Covers met inleggers is inderdaad praktischer. Als er alleen in geplast is leg je het overbroekje te drogen voor de volgende verschoonronde en dan doe je hem opnieuw aan met een schone inlegger.

Bij de pockets hoef je niet de vieze inlegger er uit te frutselen, die valt er vanzelf uit in de was. Dus dat scheelt nog.

En 7 uur ga je niet redden met wasbaar :+ herkenbaar wel, ben ook altijd lui met wegwerp 8-)
  woensdag 10 juli 2019 @ 07:42:00 #72
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187841345
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 07:30 schreef Zo-is-dat het volgende:

Bij de pockets hoef je niet de vieze inlegger er uit te frutselen, die valt er vanzelf uit in de was. Dus dat scheelt nog.

Ja echt? Ik vind ze er namelijk niet echt los in zitten, ze zitten er echt helemaal in. ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze er in de was uitvallen.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_187841364
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 07:42 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Ja echt? Ik vind ze er namelijk niet echt los in zitten, ze zitten er echt helemaal in. ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze er in de was uitvallen.
Ik heb maar 1 pocket en dat gaat altijd goed. Eigenlijk een all-in-one dus die inlegger zit ook nog vast en die gaat er ook uit.

Maar als het niet zo is kom je er snel
Genoeg achter 🤭
pi_187841866
Je idee over covers kan ik ook bevestigen. Dat was voor mij de reden waarom ik voor milovia covers heb gekozen ipv een pocketluier.

Ik wissel 3 overbroekjes af want vind het fijner als een luier al compleet klaar ligt wanneer ik (of man) ga verschonen. dus 1 in gebruik, 1 luchten en 1 klaar voor het volgende verschoonmoment.
Als een overbroekje in de was moet ligt er geen te luchten en pak ik een nieuwe bij het klaarleggen van de luier.
pi_187842268
Ik heb 2 pocket luiers aangeschaft voor mijn man. Hij kan niet met inleggers/voorgevormd en overbroekjes omgaan. Hij vergeet altijd een van beide :+
Ik trek de inleggers er wel altijd uit.

Tweedelig met voorgevormde luiers is wel een systeem welke je wat langer om kunt laten zitten gezien de absorptie. Maar helaas wel een lange droogtijd. In de winter toch zeker 1.5-2 dagen.
pi_187842633
Terwijl ik milovia binnen 1 dag droog heb. Gisteren gewassen en vanmorgen weer een schone luier om de kont.
Alleen de bamboe boosters van Little Lamb die ik gebruik voor extra absorptie hangen nog op het rek. Die drogen langzaam maar mogen eventueel in de droger.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:43:40 #77
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187843885
Ik heb pockets maar ik leg de inleggers er los in.
  woensdag 24 juli 2019 @ 09:45:28 #78
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188089002
Iemand tips waar het beste lanoline te kopen om de wollen broekjes mee te lanoliseren?
Online zie ik zowel puur lanoline als wolspoeling met lanoline.
En als iemand een fysieke winkel weet ipv webwinkel, dan nog beter.

[ Bericht 45% gewijzigd door -Mellow- op 24-07-2019 09:51:13 ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_188266578
Pure lanoline heb je nodig om te lanoliseren, volgens mij is wolspoeling met lanoline eerder bedoeld om mee te wassen. Sommige stenen DIO-drogisten hebben het, of een natuurvoedingszaak. Online is dit de beste koop die ik tegen kwam: https://www.jojoli.nl/lan(...)131717252&quantity=1

- I stand corrected, CE heeft er meer verstand van :+

[ Bericht 16% gewijzigd door Morretje op 03-08-2019 15:50:48 ]
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_188266628
Je kunt ook lanoliseren met wolspoeling, die van Disana bijvoorbeeld. Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid lanoline in de spoeling. Ik gebruikte allebei. Wolspoeling is wat makkelijker, pure lanoline vind ik persoonlijk fijner (dat gebruik ik ook voor meer dingen) In welke regio woon je Mellow?
Make your own kind of music.
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:18:45 #81
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188267330
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 15:46 schreef CassElliot het volgende:
Je kunt ook lanoliseren met wolspoeling, die van Disana bijvoorbeeld. Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid lanoline in de spoeling. Ik gebruikte allebei. Wolspoeling is wat makkelijker, pure lanoline vind ik persoonlijk fijner (dat gebruik ik ook voor meer dingen) In welke regio woon je Mellow?
Twente
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_188283062
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 16:18 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Twente
Ik weet in Twente zo 123 geen fysieke winkel, sorry!
Make your own kind of music.
pi_189807474
Inmiddels zijn we al een maand of vier wasbaar aan het luieren, tot grote tevredenheid. Nu zat ik er over na te denken om ook eens wasbare billendoekjes te gebruiken. Dit naar aanleiding van een plaatje op pinterest met een weckpot vol water met billendoekjes.. ineens zag ik het zo voor me op onze commode :+

Maar verder zoekend op internet raak ik de weg kwijt in de mogelijkheden. Het gemakkelijkst lijkt me een pot vol doekjes in water. Olie hebben we in een pompje altijd al op de commode staan dus indien nodig kan dat op een vochtig of droog doekje gedaan worden. Maar nu las ik over schimmelvorming. Iemand ervaring daarmee? Hoe groot is de kans op schimmelvorming als ik bijvoorbeeld 2x per week de pot leeg en weer vul met schoon water en schone doekjes?

Iets anti-bacterieels toevoegen wat mild voor de huid is, lijkt me ook wel fijn. Ik lees dan van alles over de zogenaamde antibacteriele of schimmelwerende werking van etherische oliën of kokosolie, maar daar twijfel ik zelf nogal over. Heb niet zo'n zin om in wetenschappelijke artikelen hierover te duiken maar ik kan niet zo snel een betrouwbare website vinden waarop dat netjes wordt uitgelegd.

Ik was van plan zelf doekjes te maken van oude handdoeken of flanellen hydrofielen. Of misschien gebruik ik er wafelstof voor die ik nog heb liggen.

Ben benieuwd naar ervaringen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 6 november 2019 @ 00:41:29 #84
269689 crew  Viv
pi_189809275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 23:02 schreef BobbyMcGee het volgende:
Maar nu las ik over schimmelvorming. Iemand ervaring daarmee? Hoe groot is de kans op schimmelvorming als ik bijvoorbeeld 2x per week de pot leeg en weer vul met schoon water en schone doekjes?

Iets anti-bacterieels toevoegen wat mild voor de huid is, lijkt me ook wel fijn. Ik lees dan van alles over de zogenaamde antibacteriele of schimmelwerende werking van etherische oliën of kokosolie, maar daar twijfel ik zelf nogal over. Heb niet zo'n zin om in wetenschappelijke artikelen hierover te duiken maar ik kan niet zo snel een betrouwbare website vinden waarop dat netjes wordt uitgelegd.
Ik heb geen ervaring met wasbare billendoekjes, maar wel met wattenvierkantjes in een kom water en met WaterWipes.

Bij dat eerste liet ik de kom geen halve week staan, dat leek me niet hygiënisch aangezien ik bij een poepluier meerdere keren een nieuw watje uit het water viste (met dus niet altijd even schone handen vanaf het tweede watje).

Bij dat tweede zijn de ingrediënten "Water (Aqua) 99.9% and Citrus Grandis (grapefruit) seed extract". Ik gebruik ze nu iets van 2,5 jaar en heb nooit schimmelende doekjes gezien, ook niet als een pakje langer open was dan de geadviseerde 4 weken. Dat grapefruitextract is dus 0,1% en zou een antimicrobieel effect hebben (terwijl het mild is voor de huid), dus ik wilde dit al bijna adviseren, tot ik nota bene op de website van WaterWipes zelf dit artikel (ja sorry, toch wetenschappelijk) tegenkwam: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10399191
Hierin staat dat het antimicrobiële effect niet door het grapefruitextract komt, maar door het conserveringsmiddel dat er meestal aan toegevoegd wordt. }:|

Ik zou dus ook niet veel vertrouwen hebben in een drupje olie, maar wie weet is het eigenlijk niet eens nodig? Een pakje dat 4 weken goed moet blijven is wel wat anders dan een pot die 2x per week ververst wordt. Ik zou het gewoon uitproberen. For science! :Y)
  woensdag 6 november 2019 @ 05:16:17 #85
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_189810933
Ik had de doekjes droog in een la, en een bakje met water waar ik ze in doopte. Tupperware-bakje. Dat spoelde ik af en toe om, ging prima maar ik heb nooit een poging gedaan om er iets uit op te kweken dus ik voldoe niet helemaal aan de science-opdracht van Vivi.

Later had ik trouwens genoeg van dat bakje en nam ik een kleine plantenspuit. Wel vaak sprayen per doekje. Maar dat het enkel water is was echt nooit een probleem!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 6 november 2019 @ 06:43:26 #86
327807 Mariposas
יה&#14
pi_189811206
Ik gebruik ook droge doekjes waar ik wat water op spuit (ik heb best weinig water nodig) en soms wat kamille lotion.
Ik heb trouwens een setje van BilliesBox gekocht. Die hebben een ruwe en een zachte kant. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken om ruwe oude handdoeken voor babybilletjes te gebruiken. (En voor ¤25,- voor een set met doosje, doekjes en spray ga ik ook geen moeite doen om te knippen. :P )
Ik heb ook nog xtra doekjes gekocht die ik als snoetenpoetsers/handendoekjes gebruik, ook voor mijn oudste. Die hebben wel een ander gekleurde rand om verwarring te voorkomen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mariposas op 06-11-2019 07:01:06 ]
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_189811229
Hier fan van cheekywipes, bewaren ze nat met drupje etherische olie en bakje op een kier. Laatst toevallig een keer wat schimmel aan de binnenkant van t bakje, niet op de doekjes. Maar dat is hoogst uitzonderlijk en ze poetsen zoveel beter en fijner! *O*
pi_189811235
Trouwens ook beneden voor handjes en gezicht, daar de gekleurde bamboo. Ook veel fijner.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 6 november 2019 @ 07:07:31 #89
269689 crew  Viv
pi_189811267
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 06:55 schreef Zo-is-dat het volgende:
en bakje op een kier.
Want schimmels en bacteriën houden niet van tocht? ;) Ik zou het juist dicht laten vanwege ronddwarrelende sporen van schimmels en zo.

@BobbyMcGee begin eens met twéé potten, eentje op een kier en eentje dicht. For science! :Y
pi_189811529
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 07:07 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Want schimmels en bacteriën houden niet van tocht? ;) Ik zou het juist dicht laten vanwege ronddwarrelende sporen van schimmels en zo.

@:BobbyMcGee begin eens met twéé potten, eentje op een kier en eentje dicht. For science! :Y
Zo kan het ademen. Laat je was maar eens te lang in een dichte wasmachine zitten, het verstikt dan, bleh!
pi_189811611
Fan van billiesbox maar dan op de cheekywipes manier.

Billiesbox manier zijn droge doekjes met een sprayflesje waarbij je het doekje vochtig maakt als het nodig is. Ik vond dat maar onhandig, zoveel handen heb ik niet vrij met een onverwachte poepluier en het gaat me niet snel genoeg. Een los bakje water vind ik teveel risico op omschoppen.
De cheekywipes manier zijn vooraf natgemaakte doekjes in een bakje.

Ik doe de doekjes dus vochtig in een bakje en dan voor ongeveer 2 dagen. In het begin met kokosolie (kokosolie oplossen in warm water of kamillethee met een drupje zeep en daarin de doekjes), nu doe ik dat enkel nog bij luieruitslag/tandjespoep en gebruik ik verder enkel water. Als de doekjes op wasdag niet op zijn gaan ze de wasmachine in waardoor het nooit te lang staat.

Billiesbox doekjes vind ik fijn omdat de ene kant zacht is en ook zonder droger super zacht blijft. De andere kant is wat ruwer wat ideaal is voor plakpoep.
pi_189811996
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:41 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met wasbare billendoekjes, maar wel met wattenvierkantjes in een kom water en met WaterWipes.

Bij dat eerste liet ik de kom geen halve week staan, dat leek me niet hygiënisch aangezien ik bij een poepluier meerdere keren een nieuw watje uit het water viste (met dus niet altijd even schone handen vanaf het tweede watje).

Bij dat tweede zijn de ingrediënten "Water (Aqua) 99.9% and Citrus Grandis (grapefruit) seed extract". Ik gebruik ze nu iets van 2,5 jaar en heb nooit schimmelende doekjes gezien, ook niet als een pakje langer open was dan de geadviseerde 4 weken. Dat grapefruitextract is dus 0,1% en zou een antimicrobieel effect hebben (terwijl het mild is voor de huid), dus ik wilde dit al bijna adviseren, tot ik nota bene op de website van WaterWipes zelf dit artikel (ja sorry, toch wetenschappelijk) tegenkwam: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10399191
Hierin staat dat het antimicrobiële effect niet door het grapefruitextract komt, maar door het conserveringsmiddel dat er meestal aan toegevoegd wordt. }:|

Ik zou dus ook niet veel vertrouwen hebben in een drupje olie, maar wie weet is het eigenlijk niet eens nodig? Een pakje dat 4 weken goed moet blijven is wel wat anders dan een pot die 2x per week ververst wordt. Ik zou het gewoon uitproberen. For science! :Y)
Ha, leuk punt, dat waterwipes ook niet schimmelen. Als ik het goed begrijp moet ik dus grapefruitextract met conserveringsmiddelen toevoegen voor een antibacterieel effect :P
Wel een beetje een mindfuck dat we dus heel correct Waterwipes gebruiken 'want daar zit helemaal niets slechts in :7 ' terwijl er dus in het extract conserveringsmiddelen als methylparabenen zitten _O- (Nu lijkt me het een te verwaarlozen gehalte, maar toch)

Ook al is het 'for science': voor twee bakjes water waarvan één open, is geen plek op de commode. En met onze onhandigheid is een open bakje water recept voor alles = nat, dus dat ga ik toch niet uitproberen.

Zelf doekjes maken is vooral omdat de keuze voor wasbaar vooral is vanwege de duurzaamheid ervan. En onze oude handdoeken zijn niet zo stug :6 :P Ik doe wellicht één kant met handdoekstof en de andere met flanel. Een schrob- en veegkant :Y)

Hm, kokosolie in kamillethee vind ik nog wel haalbaar. In luieruitslag-tijden. Al zou ik dan graag wat meer weten over de toegevoegde waarde ervan. Wellicht duik ik nog eens in de science ;) Fijn om te weten dat gewoon water ook prima gaat. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 6 november 2019 @ 09:46:26 #93
269689 crew  Viv
pi_189812548
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:59 schreef BobbyMcGee het volgende:
Wel een beetje een mindfuck dat we dus heel correct Waterwipes gebruiken 'want daar zit helemaal niets slechts in :7 ' terwijl er dus in het extract conserveringsmiddelen als methylparabenen zitten _O- (Nu lijkt me het een te verwaarlozen gehalte, maar toch)
Het gaat om dit stofje:

Dus inderdaad in zeer kleine hoeveelheden. Nou ja, ze zijn er tenminste wel eerlijk over. :') Ik kijk regelmatig of er al vergelijkbare alternatieven zijn (vanwege de kosten, en omdat deze nog niet volledig biologisch afbreekbaar zijn, daar zijn ze overigens wel mee bezig) en ik kom toch steeds weer op WaterWipes uit. Ieder ander wegwerpdoekje bevat meer troep.

Voor gezicht en handjes gebruik ik trouwens wel wasbaar: badstof spuugdoekjes die ik even onder de kraan houd. Ik vind dat ook niet te ruw, en zachtere stoffen zoals hydrofiel krijgen pindakaas en zo niet weg. :D
  woensdag 6 november 2019 @ 10:04:43 #94
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189812766
Hier ook een cheekywipes fan. En nooit schimmel gehad :P.
KuikenGuppy
  woensdag 6 november 2019 @ 12:59:05 #95
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_189815258
Wij gebruiken wasbare doekjes voor snoet, foef en billen. De doekjes zijn gemaakt afwisselend van handdoek, flanel, en hydrofielenstof (niet door mijzelf overigens).

Op de commode staat een grote thermosfles met zo'n drukknop bovenop die water uit een kraantje pompt. Ik ververs dat water zelden. Het is er kokend heet ingegaan, zit dicht, gaat tot nu toe gewoon goed.

Inmiddels zijn we drie maanden wasbaar aan het luieren en ik ben er ook tevreden over. We gebruiken strikluiers, hydrofielen en oogjesluiers in combinatie met wolwikkels. Het fijne aan dit systeem vind ik dat het goedkoop is, snel droogt en natuurlijk materiaal is. We hebben ook een stel milovia's maar afgezien van dat ze makkelijk snel aan en uit gaan vind ik ze maar niks. Veel te lekgevoelig langs de randjes en ik hou ook gewoon niet van synthetische stof.
's Nachts gebruiken we, tot mijn spijt eigenlijk, wegwerpluiers. Dit omdat mijn dochter geen enkele nattigheid tegen haar bips blieft en we anders allemaal echt een slechte nachtrust hebben. Binnenkort wil ik het wel weer eens proberen, maar dan met bamboe inleggers in de strikluier.

We doen ook ons best, en met succes, met babyzindelijkheidscommunicatie (bzc). Daarbij is snel aan en uitdoen van de luier wel zo makkelijk. Ook laten we haar in het kader van bzc regelmatig even een tijdje luierloos, da's ook fijn als ze een beetje uitslag heeft dat het even kan luchten. Dan leg ik er kraammatrasjes onder die we nog over hadden. Maar ik heb nu voor dit doeleinde een oude wollen deken op maat geknipt, heet gewassen en gelanoliseerd zodat ze vaker luierloos in de box of op de bank kan liggen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 01:08:17 #96
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_192364471
*Kick*

Wij zijn ook van plan wasbare luiers te gaan gebruiken maar er zijn zoveel verschillende merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie :X Ik hou in ieder geval wel van kleurige met printjes.

Is hier een soort consensus van wat het beste is of is het echt een kwestie van proberen? Lijkt me ook weer zowat om 10 verschillende merken aan te schaffen 8)7
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_192365599
Het is echt verschillend voor iedereen wat het beste bevalt :D

Hier zelf het meest fan van SIO luiers (snap in one, losse inleggers al dan niet vast te klikken in het overbroekje) en dan specifieker best bottom en milovia.

Ik heb een test pakket geprobeerd om daar achter te komen. De mijne kwam van “wasbare luiers op reis” via de bijbehorende Facebook pagina maar volgens mij gaat daar iets niet goed en worden die niet (meer) verstuurd.
Maar winkels zoals nappys.nl verhuren ook test pakketten.

Verder vind je oneindig veel informatie op wasbare luiers Facebook groepen, laatst werd daar onderstaand plaatje gedeeld van een heel fanatieke mee lezer:


Meer vragen, stel ze gerust!
pi_192369092
Ik heb ook SIO, broekjes met inleggers van milovia. Ik heb destijds 4 overbroekjes en wat inleggers besteld om te kijken of we het prettig vonden werken, maar een huurpakket is ook een hele fijne optie omdat je dan meerdere verschillende dingen kunt testen wat voor jullie kindje O+ O+ O+ wel/niet goed werkt en past.
pi_192450278
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 01:08 schreef MaJo het volgende:
*Kick*

Wij zijn ook van plan wasbare luiers te gaan gebruiken maar er zijn zoveel verschillende merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie :X Ik hou in ieder geval wel van kleurige met printjes.

Is hier een soort consensus van wat het beste is of is het echt een kwestie van proberen? Lijkt me ook weer zowat om 10 verschillende merken aan te schaffen 8)7
Ik heb een newborn-pakket gehuurd bij wasbaarwonderland. Dat is handig, want de one-size luiers zijn nog best groot voor een newborn. En dan kun je verschillende systemen uitproberen.
Ze hebben qua merken niet enorm veel diversiteit (qua systemen zat er in het pakket verschillende vouwluiers, wat voorgevormde luiers van twee merken (anavy en blumchen), en een all-in-one, en dit allemaal van zowel katoen als bamboe). Maar persoonlijk vond ik de blumchen luiers die ze hebben erg prettig: werken fijn, de buitenbroekjes hebben leuke printjes en ze zijn relatief goedkoop. Verder gebruiken we ook prefolds, dat is wat meer werk maar ook prima te doen.

Een volgende keer, als die ooit komt, zou ik bij newborns een stapeltje strikluiers met wolbroekjes doen. Dat lijkt me heerlijk zacht. Maar ik heb geen ervaring met wolbroekjes dus geen idee of dat echt prettig is.

Wat blijft het toch heerlijk om jou in dit soort topics te zien posten O+
  zaterdag 4 april 2020 @ 22:34:06 #100
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_192454061
Ik zweer bij popolini easy free. Vanwege bzc functie en dus makkelijk aan en uit, maar ook vanwege weinig lekkage, weinig was, volledig katoenen overbroekje met inklikbaar PUL "buideltje" waar de inleggers in kunnen, en mooie pasvorm.

Als we geen bzc zouden doen zou ik heel blij zijn met de strikluiers icm wollen broekjes /wolwikkels wegens goede pasvorm, goedkoop, snel drogend, slanke luier, natuurlijk materiaal, nooit lekkage.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 17:05:00 #101
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193754650
Na wat uitzoekwerk denk ik dat we voor de voorgevormde luiers met een overbroekje gaan. Maar welk merk? Ook daar is weer zoveel keuze. Ik vind Petit Lulu er leuk uitzien maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit :D

Die inlegvellen, kun je die gewoon door het toilet spoelen? Dat is nog een beetje de enige bottleneck voor ons, wij hebben een toilet beneden en de babykamer boven (naast de wasmachine!). Moet je dan steeds met zo'n inlegvel met poep naar beneden lopen :?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:09:39 #102
149959 SQ
snelle trees
pi_193754716
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:05 schreef MaJo het volgende:
Na wat uitzoekwerk denk ik dat we voor de voorgevormde luiers met een overbroekje gaan. Maar welk merk? Ook daar is weer zoveel keuze. Ik vind Petit Lulu er leuk uitzien maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit :D

Die inlegvellen, kun je die gewoon door het toilet spoelen? Dat is nog een beetje de enige bottleneck voor ons, wij hebben een toilet beneden en de babykamer boven (naast de wasmachine!). Moet je dan steeds met zo'n inlegvel met poep naar beneden lopen :?
Je kunt ook gewoon beneden verschonen :P
disclaimer
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 17:14:34 #103
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193754796
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:09 schreef SQ het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon beneden verschonen :P
Uiteraard, maar kan me voorstellen dat het 's nachts handiger boven is, vooral omdat de babykamer precies naast de slaapkamer zit :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_193754869
De inlegvellen met ontlasting gooi je weg bij het restafval. Deze spoel je niet door, ook al zegt de fabrikant dat het wel kan. De rioolzuivering is er niet zo blij mee aangezien de doekjes niet afbreken. Doekjes met alleen urine was je met de luiers mee tot ze echt kapot zijn.

Wij hadden little lamb voorgevormde luiers met overbroekjes van little lamb en totsbots (versie 2). Hu-Da schijnen ook erg fijne en smalle voorgevormde luiers te hebben.
pi_193755033
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:05 schreef MaJo het volgende:
Die inlegvellen, kun je die gewoon door het toilet spoelen? Dat is nog een beetje de enige bottleneck voor ons, wij hebben een toilet beneden en de babykamer boven (naast de wasmachine!). Moet je dan steeds met zo'n inlegvel met poep naar beneden lopen
Volgens sommige fabrikanten kan je de inlegvellen door het toilet spoelen maar het wordt in nederland sterk afgeraden. Die inlegvellen kunnen (zonder ontlasting) worden gewassen en hergebruikt. Als het niet uit elkaar valt in de wasmachine dan valt het ook niet uit elkaar in het riool.

Inlegvellen heb je trouwens pas nodig bij vaste voeding. Borstvoedingspoep is volledig wateroplosbaar dus dat spoelt in de wasmachine weg bij het voorspoelen, over flesvoeding verschillen de meningen.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 17:31:07 #106
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193755038
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:19 schreef coccinelle het volgende:
De inlegvellen met ontlasting gooi je weg bij het restafval. Deze spoel je niet door, ook al zegt de fabrikant dat het wel kan. De rioolzuivering is er niet zo blij mee aangezien de doekjes niet afbreken. Doekjes met alleen urine was je met de luiers mee tot ze echt kapot zijn.

Wij hadden little lamb voorgevormde luiers met overbroekjes van little lamb en totsbots (versie 2). Hu-Da schijnen ook erg fijne en smalle voorgevormde luiers te hebben.
Ah ik dacht dat ze doorgespoeld konden worden, weer wat geleerd! Heb je dan een aparte prullenbak hiervoor? Ik kan me voorstellen dat het stinkt als je het bij het gewone afval gooit :X Of doe je er een zakje omheen?

Little lamb vind ik er ook comfortabel uitzien! Ik ga nog eens verder op onderzoek uit :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_193755247
Apart prullenbakje of een zakje erom en direct weggooien kan beide. Verschilt per situatie wat het handigste is. Eigenlijk hetzelfde wat je met een wegwerpluier zou doen alleen kan het prullenbakje bij wasbaar een stuk kleiner zijn aangezien je enkel de poep weggooit.

Maar zoals gezegd hoeft dat pas vaste voeding. Dan gaat de poep ook pas echt stinken.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 17:49:09 #108
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193755397
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:41 schreef Elleska het volgende:
Apart prullenbakje of een zakje erom en direct weggooien kan beide. Verschilt per situatie wat het handigste is. Eigenlijk hetzelfde wat je met een wegwerpluier zou doen alleen kan het prullenbakje bij wasbaar een stuk kleiner zijn aangezien je enkel de poep weggooit.

Maar zoals gezegd hoeft dat pas vaste voeding. Dan gaat de poep ook pas echt stinken.
Ah ja, zo'n normale luier gooi je natuurlijk ook niet zomaar tussen het afval :@ #n00b
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:53:54 #109
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_193755497
Ik las iets over de crčche in Z&G. Ik wou even zeggen dat ik Jacob in een wasbare luier bracht, en zij die bij de eerste wissel in een zakje deden. Aan het eind van de dag kreeg ik hem in een wegwerpluier terug. Ik had echt geen bezwaar tegen die twee dagen wegwerp, en het was mij het ‘gedoe’ niet waard van alle leidsters op de hoogte brengen, onduidelijkheid met invallers er cetera. Hetzelfde gold wat mij betreft voor de vader en grootouders maar die deden braaf mee omdat het best simpel was.

Met ongeveer 11? maanden was ik het opeens zat en ben ik gestopt. Maar ik heb toen nog best lang gevonden dat wegwerpluiers veel meer stinken....
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 18:07:40 #110
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193755777
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:53 schreef Lemijn het volgende:
Ik las iets over de crčche in Z&G. Ik wou even zeggen dat ik Jacob in een wasbare luier bracht, en zij die bij de eerste wissel in een zakje deden. Aan het eind van de dag kreeg ik hem in een wegwerpluier terug. Ik had echt geen bezwaar tegen die twee dagen wegwerp, en het was mij het ‘gedoe’ niet waard van alle leidsters op de hoogte brengen, onduidelijkheid met invallers er cetera. Hetzelfde gold wat mij betreft voor de vader en grootouders maar die deden braaf mee omdat het best simpel was.

Met ongeveer 11? maanden was ik het opeens zat en ben ik gestopt. Maar ik heb toen nog best lang gevonden dat wegwerpluiers veel meer stinken....
Zo sta ik er ook wel in, als ze het teveel gedoe vinden mag wegwerp best. Maar als ze ervoor openstaan zou het fijn zijn!

Kun je ook de vinger erop leggen waarom je het zat was? Het is natuurlijk wel meer werk dan wegwerpluiers. Ik kan me ook zo voorstellen dat je het combineert: thuis gewoon aan de wasbare luiers en als je een weekend weggaat wegwerpluiers mee :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:13:54 #111
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_193755904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:07 schreef MaJo het volgende:

[..]

Zo sta ik er ook wel in, als ze het teveel gedoe vinden mag wegwerp best. Maar als ze ervoor openstaan zou het fijn zijn!

Kun je ook de vinger erop leggen waarom je het zat was? Het is natuurlijk wel meer werk dan wegwerpluiers. Ik kan me ook zo voorstellen dat je het combineert: thuis gewoon aan de wasbare luiers en als je een weekend weggaat wegwerpluiers mee :)
Zo doen wij het! De meest ontspannen versie. S nachts wegwerp, overdag wasbaar, onderweg ook wegwerp en de oppas wat diegene graag wil O+ Op deze manier is het enkel de lusten niet de lasten. Hoezee voor prachtige overbroekjes *O* hoezee voor borstvoedingspoep bínnen de luier! *O* vorige week op vakantie wegwerp moeten doen en de ene na de andere spuit luier tot op de rug. Nu thuis, 0! :D
pi_193757498
Wij doen ook parttime wasbaar. Man pakt liever wegwerp maar als wasbaar voor het grijpen ligt pakt hij die.
Snachts wegwerp, wel een tijd wasbaar gebruikt maar op een gegeven moment werden de plassen steeds groter en zouden we eigenlijk over moeten naar speciale nachtluiers maar die zijn in verhouding best duur. Ik bedenk me nu dat ik snachts wel weer eens wasbaar kan proberen want de grootste ochtendplas gaat sinds kort op de wc.

Met vakantie hadden we wegwerp want wasbaar neemt veel bagageruimte in. Bij dagjes weg verschilt per keer wat handig is. Ik ga niet met een grote luiertas achter een kind aan rennen aanrennen bijvoorbeeld.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 20:22:11 #113
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_193757776
Majo, kijk eens of je een pakket kunt huren om te zien wat het best bij jullie kindje past :) .

Op kinderdagverblijf is Bas nog altijd de enige in wasbaar en het kost ze daar ook meer moeite om wasbaar te verschonen. Nu met corona in goed overleg even daar in wegwerp voorlopig, ik breng Bas wel in wasbaar.
Op vakantie nu ook wegwerp. Wat een gedoe :') en stank.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 22:17:09 #114
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_193759852
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:07 schreef MaJo het volgende:

[..]

Zo sta ik er ook wel in, als ze het teveel gedoe vinden mag wegwerp best. Maar als ze ervoor openstaan zou het fijn zijn!
Ik heb het dus niet eens gevraagd. Ik wilde graag dat ze aandacht zouden besteden aan goed naar hem kijken, want hij had geen voorspelbaar ritme van 'elke 3 uur 150ml en dan slapen' of zo, dus die dingen vond ik veel belangrijker dan dat ze steeds aan elkaar zouden vragen hoe het met die luiers zit. Wat er om zijn billen zat boeide hemzelf namelijk niet, maar dat hij gevoed werd en aandacht kreeg wel.
quote:
Kun je ook de vinger erop leggen waarom je het zat was? Het is natuurlijk wel meer werk dan wegwerpluiers. Ik kan me ook zo voorstellen dat je het combineert: thuis gewoon aan de wasbare luiers en als je een weekend weggaat wegwerpluiers mee :)
Heel simpel: de was. Ik waste 3x per week op vaste dagen. 's Ochtends erin, voorwas, kwartier later hoofdwas, paar uur later ophangen, bij voorkeur buiten, checken, eraf halen, vouwen, repeat. En dat ging prima, maar opeens werd het me teveel. Combinatie met weinig slaap, denk ik.
Met parttime wasbaar (dus niet 's nachts of niet met uitjes) had ik te weinig was gehad om de machine op tijd te vullen, daarom werkte dat voor mij niet. We waren met z'n tweeën dus hadden een soort omgekeerde wasprobleem: te weinig was :'). Verder moet je bij parttime steeds beslissen en meer verschillende dingen mee en dat vond ik ook ingewikkeld.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 23 juni 2020 @ 22:18:47 #115
149959 SQ
snelle trees
pi_193759880
quote:
17s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 20:22 schreef douche-eendje het volgende:
Majo, kijk eens of je een pakket kunt huren om te zien wat het best bij jullie kindje past :) .

Op kinderdagverblijf is Bas nog altijd de enige in wasbaar en het kost ze daar ook meer moeite om wasbaar te verschonen. Nu met corona in goed overleg even daar in wegwerp voorlopig, ik breng Bas wel in wasbaar.
Op vakantie nu ook wegwerp. Wat een gedoe :') en stank.
Gedoe?

Dat je het vindt stinken, duur vindt of milieu-onvriendelijk, dat snap ik.
Maar gedoe?
disclaimer
pi_193760277
Of de was veel gedoe is ligt naast de hoeveelheid was ook aan je wasmachine.

Mijn oude wasmachine maakte veel lawaai dus kon niet snachts draaien ook moest er een los voorspoelprogramma worden gedraaid dus ik moest tussendoor terug naar de wasmachine voor het volgende programma.
De nieuwe is stiller en heeft een goed voorwasprogramma. Ik zet nu de wasmachine 2x per week savonds klaar met uitgestelde start zodat ik deze sochtends leeg kan trekken en over het droogrek heen gooien. Dagje drogen, opstapelen en klaar. De gewone was is meer werk.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 23:05:57 #117
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_193760781
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:18 schreef SQ het volgende:

[..]

Gedoe?

Dat je het vindt stinken, duur vindt of milieu-onvriendelijk, dat snap ik.
Maar gedoe?
Ja. Vakantie, geen commode, een dreumes die alle kanten op kruipt en geen seconde meer blijft liggen en onze onhandigheid met wegwerp want niet gewend. Een wasbare luier krijg ik zoveel makkelijker bij hem aan. En natuurlijk nu zure spuitkak door 2 doorkomende tanden, gelukkig heb ik wasbare overbroekjes mee want anders hadden we nog veel meer was gehad :X
  Moderator woensdag 24 juni 2020 @ 23:07:44 #118
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193775985
Neem je ook al de wasbare luier mee naar het ziekenhuis? Ik zal in het ziekenhuis bevallen maar geen idee hoe ze daar tegenover wasbaar staan :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 24 juni 2020 @ 23:11:32 #119
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193776038
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 23:07 schreef MaJo het volgende:
Neem je ook al de wasbare luier mee naar het ziekenhuis? Ik zal in het ziekenhuis bevallen maar geen idee hoe ze daar tegenover wasbaar staan :@
Het zkh heeft daar niks over te vinden, als jij dat wilt, dan gebruiken ze het daar gewoon. Waarschijnlijk ben je er overigens toch snel na je bevalling weer weg.
KuikenGuppy
  Moderator woensdag 24 juni 2020 @ 23:21:59 #120
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193776221
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 23:11 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het zkh heeft daar niks over te vinden, als jij dat wilt, dan gebruiken ze het daar gewoon. Waarschijnlijk ben je er overigens toch snel na je bevalling weer weg.
Goed om te weten ^O^ Ik moet geloof ik minstens 12 uur blijven maar dat is natuurlijk zo voorbij. Produceert de baby überhaupt meteen poep en plas?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 25 juni 2020 @ 06:49:01 #121
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_193777859
Ik ben pas na een week begonnen, MaJo. Die eerste week had ik echt wel wat anders aan mijn hoofd.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 25 juni 2020 @ 08:54:27 #122
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193778523
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 23:21 schreef MaJo het volgende:

[..]

Goed om te weten ^O^ Ik moet geloof ik minstens 12 uur blijven maar dat is natuurlijk zo voorbij. Produceert de baby überhaupt meteen poep en plas?
Meconium, ja :X.
Wij hebben trouwens ook niet meteen wasbaar gedaan, zelfde reden als Lemijn. En wij hadden BumGenius luiers en die waren ook nog veel te groot.
KuikenGuppy
pi_193779652
Wij zijn ook niet direct begonnen.
Mijn man vond wasbare luiers prima maar wilde ze niet wassen. De eerste week zou de kraam dat kunnen doen maar daarna had ik dat direct moeten doen. Ik ben pas begonnen toen ik zelf alle was weer deed.
Daarna overigens na een tijdje weer gestopt omdat het niet beviel. later toen de one-size luiers paste een 2e poging met een ander systeem en dat beviel wel.
pi_194924504
Welke overbroekjes raden jullie aan?

Ik heb totbots luiers, maar ik heb nieuwe overbroekjes nodig.

Welke welke?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_194930191
Wat wil je Tico? Klittenband of knopen, one size of maten.

Ik heb zelf alleen Milovia waar ik erg tevreden over ben, maar zij zijn tijdelijk gestopt. Weet ook niet hoe ze over jouw luiers vallen.

Wij zijn dit weekend begonnen met Bas voor en na ieder slaapje op het potje te zetten en gisteren zowaar gelijk al de eerste keer raak. Zal wel een grote portie geluk zijn geweest, maar ach *O*
pi_194930573
Milovia is over het algemeen te smal bij de heupen om over een voorgevormde luier te passen.
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 11:54:31 #127
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_194932164
Het ziet ernaar uit dat Milovia failliet is. Dit bericht staat op Nappy’s:

quote:
Er is veel onduidelijkheid over de toekomst van Milovia. Eind juli werd ons bekend dat het bedrijf op zoek is naar een nieuwe eigenaar. De productie is stilgelegd en het is onduidelijk of en wanneer Milovia een doorstart zal maken. De levertijd bij Milovia was altijd al meerdere maanden. Ook bij een eventuele doorstart zal het dus maanden duren voordat er nieuwe voorraad binnenkomt.
Ze zijn op Nappy’s ook al niet meer verkrijgbaar. Ik weet dat er veel tweedehands verkocht wordt maar misschien handig om te weten voordat je hierop instapt :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_194932395
2ehands milovia zou ik sterk afraden. Milovia is een hele fijne soepel overbroekje maar de keerzijde daarvan is dat het pull erg kwetsbaar is, vooral de laatste generatie overbroekjes. Grote kans dat de 2ehands overbroekjes lek zijn(de vouwrand bij de verkleinknoopjes is berucht) of binnen de kortste keren lek raken.

Alternatief voor milovia: bumgenius flip. Die kan door de flappen voor en achter ook worden gebruikt met de inleggers van andere merken waaronder milovia.
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 17:40:01 #129
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_194974312
Ik kom er maar niet uit qua wasbare luiers :') We willen gebruik gaan maken van voorgevormde broekjes en overbroekjes. Ik wilde voor Petit Lulu gaan maar daar is newborn tot 6 kilo en de volgende maat vanaf 6 kilo. Dan koop je dus allemaal luiers voor die paar maanden :?

Toen werd het Little Lamb maar daar zijn de leuke overbroekjes in de kleine maten momenteel niet leverbaar -O-

What's next? Popolini? Hu-Da? Het liefst zou ik beide type luiers van hetzelfde merk hebben, maar werkt dat goed? En hoe kan ik nu al keuzes maken als ik nog helemaal niet weet hoe het allemaal werkt? Ik zie het even niet meer allemaal...

Wensen: voorgevormde luiers met overbroekje, met klittenband waarvan beiden het liefst van hetzelfde merk.

Halp!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_194974385
Alle voorgevormde luiers hebben een newborn versie omdat de grotere en de one-size versie echt veel te groot zijn voor een pasgeboren baby.

Heb je al gekeken naar huurpakketten? Dan kan je de newborn versie huren en verschillende dingen uitproberen om daarna je eigen spullen te kopen.
pi_194975667
Je zou ook voor een goedkopere versie kunnen gaan voor de newborn als tussenstap.

-strikluiers met newborn overbroekjes
-prefold luiers met newborn overbroekjes
-hydrofiele luiers O+ in origami of pickman vouw met newborn overbroekje

Of wellicht iets heel anders, bijvoorbeeld de close pop-in newborn? O+
pi_194976185
Klittenband is prima. Ik heb er 1 van little lamb maat 2, aanrader om daar nog 3 van te halen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_194976881
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 19:37 schreef Ticootje het volgende:
Klittenband is prima. Ik heb er 1 van little lamb maat 2, aanrader om daar nog 3 van te halen?
De overbroekjes zijn wel heel soepel en fijn geprijsd. Ik vond de versie 2 van totsbots ook heel fijn door een dubbele laag pul.
pi_194977063
Test pakketten! Ik dacht bijvoorbeeld ook zeker klittenband te willen en tweedelig. Ik
Vond uiteindelijk allebei helemaal niks :@

Heb nu SIO’s en losse inleggers van verschillende merken door elkaar.

Op Facebook is een “wasbare luiers op reis” groep. Die lag heel lang stil maar is net weer in de herstart fase. Daar heb ik 2 jaar geleden een gratis test pakket van gehad. Kostte alleen de verzend kosten. Als het goed is gaan ze vrij vlot weer verzenden! De verschillende web winkels hebben ook huur pakketten
pi_194977218
Blumchen is ook prettig en niet zo duur ^O^ bevalt hier prima.

Ik heb voor de newborn-periode een huurpakket gehuurd van wasbaarwonderland. Dat was prettig om wat gevoel er voor op te doen: het is zo persoonlijk wat je prettig vindt werken.
pi_194978618
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:27 schreef Zo-is-dat het volgende:
Test pakketten! Ik dacht bijvoorbeeld ook zeker klittenband te willen en tweedelig. Ik
Vond uiteindelijk allebei helemaal niks

Heb nu SIO’s en losse inleggers van verschillende merken door elkaar.
Ik had precies hetzelfde. Begonnen met een Little Lamb newborn set maar ik blijk een ramp met klittenband en voorgevormde luiers vond ik ook niets. Niet dat het slechte luiers zijn, LL zijn juist uitstekende luiers, maar het is gewoon heel persoonlijk wat fijn werkt en wat niet.
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 23:13:56 #137
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_194979844
Ik vind een huurpakket wel een goede, om alles eens uit te proberen ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_194983800
Ik hoop wel dat je nesteldrang daarmee genoeg gesust wordt ;) mijn pakket werd bezorgd in week 38 maar ik beviel met 37.6, dus ik mijn man heeft toen mijn bevalling begon onderweg naar huis een pak luiers gekocht.

Uiteindelijk was ik er pas na een maand aan toe om alle luiers te bekijken en uit te zoeken hoe het werkt. Het kan geen kwaad om in de eerste tijd even wegwerp te gebruiken. De meconium is ook erg smerig (plakkerig zwart) dus daarvoor is het ook fijn om wegwerp te gebruiken.
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 15:42:04 #139
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_194987406
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 11:23 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ik hoop wel dat je nesteldrang daarmee genoeg gesust wordt ;) mijn pakket werd bezorgd in week 38 maar ik beviel met 37.6, dus ik mijn man heeft toen mijn bevalling begon onderweg naar huis een pak luiers gekocht.

Uiteindelijk was ik er pas na een maand aan toe om alle luiers te bekijken en uit te zoeken hoe het werkt. Het kan geen kwaad om in de eerste tijd even wegwerp te gebruiken. De meconium is ook erg smerig (plakkerig zwart) dus daarvoor is het ook fijn om wegwerp te gebruiken.
Daar heb je een goed punt :D Ik dacht gisteren "hup bestellen die hap" maar je betaalt het natuurlijk per week. Beetje zonde om 20 euro per week te betalen als er nog geen baby is :') Maar die eerste dagen/weken gewoon wegwerp luiers gebruiken is ook zo'n slecht idee nog niet. Eerst maar eens wennen aan de baby en alles wat daar omheen komt kijken en dan me verder verdiepen in de luiers :+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195286021
Ik zag zojuist dat de “wasbare luiers op reis Nederland” groep op Facebook weer op start! Mét helemaal vernieuwde pakketten!

Ik had een paar jaar terug 1 van de oude en dat was al erg fijn om uit te vinden wat we wilden maar deze nieuwe klinken helemaal top.

Je betaalt alleen de verzendkosten en je kunt je op de lijst laten zetten. Zeker fijne tip voor de nieuwe mama’s O+
pi_195286342
Ik heb wat maat 1 totsbots. Ik denk een stuk of 5.
Als iemand ze wilt hebben stuur ik ze op, overnemen tegen verzendkosten dus.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 15:28:29 #142
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195287120
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:51 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb wat maat 1 totsbots. Ik denk een stuk of 5.
Als iemand ze wilt hebben stuur ik ze op, overnemen tegen verzendkosten dus.
Ik heb wel interesse :Y Ik stuur je even een PM :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator dinsdag 29 september 2020 @ 23:19:47 #143
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195334945
Iemand hier ervaring met Happy Flute? Zijn pocketluiers voor een mooie prijs (4 luiers voor 25 euro, de boosters moet je wel los erbij kopen) dus ik heb ze maar besteld zodat ik alvast wat luiertjes in huis heb. Ik kan er altijd meer bestellen als het goed bevalt. Als het goed is passen ze ook al bij een newborn :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195337414
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 23:19 schreef MaJo het volgende:
Iemand hier ervaring met Happy Flute? Zijn pocketluiers voor een mooie prijs (4 luiers voor 25 euro, de boosters moet je wel los erbij kopen) dus ik heb ze maar besteld zodat ik alvast wat luiertjes in huis heb. Ik kan er altijd meer bestellen als het goed bevalt. Als het goed is passen ze ook al bij een newborn :)
Dat zijn AliExpress luiers :{ die je daar voor minder kan kopen. Ik vind pocket luiers niks. Heb wel twee happy flute overbroekjes en die zijn wel ok. Wat stug in pul en in elastieken maar nu ze lekker stevig is en een stuk groter passen ze best goed. Bij een newborn verwacht ik dat ze nog veel te grof zijn.
  Moderator woensdag 30 september 2020 @ 12:36:49 #145
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195342005
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 07:14 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Dat zijn AliExpress luiers :{ die je daar voor minder kan kopen. Ik vind pocket luiers niks. Heb wel twee happy flute overbroekjes en die zijn wel ok. Wat stug in pul en in elastieken maar nu ze lekker stevig is en een stuk groter passen ze best goed. Bij een newborn verwacht ik dat ze nog veel te grof zijn.
Ow -O- Ik heb recensies gelezen en die waren erg positief, niks over AliExpress gelezen. Ik bestel daar eigenlijk uit principe niet dus dit is dan een kleine misser. Maar ach, het is ook een beetje om te kijken of de pocketluier bevalt. Als dat niet zo is dan ben ik 25 euro kwijt en geef ik ze gewoon weer aan de volgende geīnteresseerde :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195342822
Happy Flute kun je wel gewoon aanschaffen. Het is wel een Chinese luier, maar het bedrijf biedt zichzelf aan op o.a. Ali. Het is geen namaak o.i.d.


De one size is vaak wel te groot voor een newborn.
  Moderator woensdag 30 september 2020 @ 18:01:49 #147
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195348070
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 13:23 schreef coccinelle het volgende:
Happy Flute kun je wel gewoon aanschaffen. Het is wel een Chinese luier, maar het bedrijf biedt zichzelf aan op o.a. Ali. Het is geen namaak o.i.d.

De one size is vaak wel te groot voor een newborn.
Ah gelukkig maar ^O^ Er staat bij dat het ook voor newborn is maar dat gaan we dan wel zien :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 18:42:32 #148
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195369930
Luiertjes, luieremmer, wetbag, boosters en inlegvellen zijn binnen. Laat het grote wasbare luieravontuur maar beginnen *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195470917
Ik word zo blij van mn rek vol luiertjes he.

Ik heb echt een hobby nodig.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:23:52 #150
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_195472148
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:37 schreef Ticootje het volgende:
Ik word zo blij van mn rek vol luiertjes he.

Ik heb echt een hobby nodig.
Hahaha herkenbaar :') de oudste is nu zindelijk aan t worden (ging heel goed en nu weer niet :? ) maar toen ging ik denken aan twee kindjes zindelijk en geen luiers meer en keek ik er juist helemaal niet naar uit, want al die mooie luiers dan?! :')
pi_195747092
Wat voor luiers gebruiken jullie voor 's nachts? Ik heb nu zowel voorgevoormde (biokatoen van Blümchen waar je inleggers in kunt stoppen, daar stop ik dan meestal 2 3-laagse hennep inleggers in) als pocketluiers waar ik zoveel inleggers/boosters in stop als past zonder dat het te dik wordt (katoen/hennep), maar ik heb meestal toch een beetje lekkage 's ochtends. Baby is nu 5,5 maand, krijgt meestal rond 10/11 uur 's avonds de nachtluier aan en is dan 's ochtends rond 8/9 uur weer wakker. Ik heb écht geen zin om 's nachts te verschonen en gebruik nu soms ook maar wegwerp daarom, maar zou eigenlijk gewoon iets willen wat het echt lang volhoudt, ook naarmate ze ouder wordt.
pi_195752160
Ik heb het opgegeven voor de nacht. Robin gaat zelfs door wegwerp heen.

Koos kan wel, die kan ik all in ones aandoen met een extra bamboo booster.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_195755149
Hier gaat het 's nachts prima met bamboe luiers van Anavy. Daar zitten twee inleggers bij, waarvan één heel lange die je een paar keer dubbel kunt bouwen.

De biokatoenen luiers van Blumchen kunnen sowieso niet veel hebben, vind ik. Die van bamboe (ook van Blumchen) houden een stuk meer.
pi_195755332
Ik heb een prefold in padfold met een 3 laags bamboe booster van little lamb erin gevouwen als nachtluier. Die booster laat ik wat uitsteken en vouw ik dan om, want buikslapend jongentje :D .
pi_195755358
Ja, sowieso de inleggers vooral dubbelgevouwen aan de voorkant doen :Y
pi_195755810
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 22:01 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ja, sowieso de inleggers vooral dubbelgevouwen aan de voorkant doen :Y
Ja dat is echt wel nodig ook, ook met middagslaap gaat er even een extra booster in nu _O-. Prefolds waren in het begin niet echt ons ding maar ik ga ze steeds meer waarderen en gebruiken merk ik. Komt ook omdat Bas zijn bips nu wel een wat groter pakket aan kan.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:38:10 #157
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195755992
Ik las ergens dat je bij jongetjes sowieso de inleggers dubbel moet vouwen, waarom is dat? :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195757119
Omdat de plas vooral voor in de luier terecht komt. Wil je de urine goed opvangen en lekkage voorkomen dan is het dus nodig dat er aan de voorkant een dikke laag van (dubbelgevouwen) inleggers zit. Helemaal als ze op hun buik slapen. Anders kan er lekkage optreden terwijl de luier aan de achterzijde nog droog is.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:16:13 #159
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195766663
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 23:38 schreef BobbyMcGee het volgende:
Omdat de plas vooral voor in de luier terecht komt. Wil je de urine goed opvangen en lekkage voorkomen dan is het dus nodig dat er aan de voorkant een dikke laag van (dubbelgevouwen) inleggers zit. Helemaal als ze op hun buik slapen. Anders kan er lekkage optreden terwijl de luier aan de achterzijde nog droog is.
Ok duidelijk ^O^ En bij meisjes is dit minder het geval?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195767282
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:16 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ok duidelijk ^O^ En bij meisjes is dit minder het geval?
Jongens kunnen nogal bijzonder plassen. Boogjes, op hun eigen hoofd etc :+ . Ik deed in het begin een spuuglapje/monddoekje erop om fonteintjes te voorkomen.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 16:21:42 #161
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195767976
quote:
17s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:50 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Jongens kunnen nogal bijzonder plassen. Boogjes, op hun eigen hoofd etc :+ . Ik deed in het begin een spuuglapje/monddoekje erop om fonteintjes te voorkomen.
Ah zo, die verhalen ken ik wel ja :D De eerste tip van mijn moeder was inderdaad dat je een washandje op het piemeltje moet leggen tijdens het verschonen _O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195795131
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 21:47 schreef BobbyMcGee het volgende:
Hier gaat het 's nachts prima met bamboe luiers van Anavy. Daar zitten twee inleggers bij, waarvan één heel lange die je een paar keer dubbel kunt bouwen.

De biokatoenen luiers van Blumchen kunnen sowieso niet veel hebben, vind ik. Die van bamboe (ook van Blumchen) houden een stuk meer.
Gebruik je van Anavy de onesize dan, of de nacht/xl versie, en bij welke leeftijd(en) is dat?

Ja ik vind dat ze ook niet veel kunnen hebben, maar opzich hoopte ik dat het met extra hennep in leggers wel zou gaan, maar helaas. Voor overdag wel prima maar 's nachts niet.
pi_195958361
Hoe denken jullie over tweedehands wasbare luiers?
Ik ben op zoek naar tweedelig. Wat raden jullie aan?

@MaJo, heb jij al wasbare luiers uitgeprobeerd bij je zoontje?
pi_195958901
Je kan prima 2e hands luiers kopen. Je geeft ze zelf een goede wasbeurt en klaar ben je. Scheelt enorm veel geld.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:29:54 #165
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195959517
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 08:30 schreef Gaddle het volgende:
Hoe denken jullie over tweedehands wasbare luiers?
Ik ben op zoek naar tweedelig. Wat raden jullie aan?

@:Majo, heb jij al wasbare luiers uitgeprobeerd bij je zoontje?
Nee nog niet. Ik heb besloten om eerst maar eens te wennen en dan als hij iets groter is op wasbaar over te gaan. De wasbare die we hebben liggen zijn ook nog veel te groot voor hem :D

Zelf heb ik een mix tussen tweedehands en nieuw :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_195966266
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:29 schreef MaJo het volgende:

[..]

Nee nog niet. Ik heb besloten om eerst maar eens te wennen en dan als hij iets groter is op wasbaar over te gaan. De wasbare die we hebben liggen zijn ook nog veel te groot voor hem :D

Zelf heb ik een mix tussen tweedehands en nieuw :)
Ja dat wennen snap ik wel.
Welk merk heb je gekozen?
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 13:02:30 #167
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196900856
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 14:39 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik zag zojuist dat de “wasbare luiers op reis Nederland” groep op Facebook weer op start! Mét helemaal vernieuwde pakketten!

Ik had een paar jaar terug 1 van de oude en dat was al erg fijn om uit te vinden wat we wilden maar deze nieuwe klinken helemaal top.

Je betaalt alleen de verzendkosten en je kunt je op de lijst laten zetten. Zeker fijne tip voor de nieuwe mama’s O+
Bedankt nog voor deze tip! Ze hebben het inderdaad weer opgestart en ik heb as we speak 1 van de pakketten in huis *O* Aapie heeft nu zijn eerste wasbare luier aan (tweedelig systeem) dus ik ben erg benieuwd. Ik zal er over een paar dagen wat meer over kunnen zeggen ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 13:18:21 #168
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196901194
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:26 schreef Gaddle het volgende:

[..]

Ja dat wennen snap ik wel.
Welk merk heb je gekozen?
Ik zie dat ik hier nooit op gereageerd heb :o

Ik heb tweedehands Totsbots Bamboozle (tweedelig systeem) en nieuwe Happy Flutes (AIO).

Ben jij er al mee begonnen?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196901365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 13:02 schreef MaJo het volgende:

[..]

Bedankt nog voor deze tip! Ze hebben het inderdaad weer opgestart en ik heb as we speak 1 van de pakketten in huis *O* Aapie heeft nu zijn eerste wasbare luier aan (tweedelig systeem) dus ik ben erg benieuwd. Ik zal er over een paar dagen wat meer over kunnen zeggen ;)
Oh wat leuk! :D veel plezier! *O*
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 15:17:07 #170
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196903741
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 13:27 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Oh wat leuk! :D veel plezier! *O*
Thanks! Wel leuk om allemaal uit te zoeken.

De eerste luier paste goed en heeft alles netjes binnenboord gehouden. Nu heeft hij een luier van Anavy aan en die is veel te groot. Het lijkt net of hij een enorme ass heeft _O-

Er staat dat er inlegvellen gebruikt moeten worden, maar dat is toch pas wanneer ze vast voedsel gaan eten? Ik denk dat het weinig zin heeft met de smurrie die hij produceert :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196904466
Is die Anavy geen nachtluier?

Bij leen/huurluiers wordt er vaak gevraagd om inlegvellen te gebruiken om de luiers zo vlekvrij mogelijk te houden.
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 17:17:23 #172
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196906281
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:49 schreef Elleska het volgende:
Is die Anavy geen nachtluier?

Bij leen/huurluiers wordt er vaak gevraagd om inlegvellen te gebruiken om de luiers zo vlekvrij mogelijk te houden.
Oh dat zou kunnen, dat stond er niet specifiek bij. Dat verklaart wel die enorm lange booster _O-

Dat zou inderdaad kunnen ja, dat het zo goed schoon blijft :Y ben wel benieuwd hoe dat inlegvel er dan uit ziet met van die dunne poep :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator donderdag 24 december 2020 @ 13:17:37 #173
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196922843
Hoe zorgen jullie ervoor dat de luieremmer niet stinkt? Wij hebben een afsluitbare luieremmer maar zodra je deze opent komt de poepgeur er meteen uit en dat blijft een tijdje in de kamer hangen :X
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196922860
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 13:17 schreef MaJo het volgende:
Hoe zorgen jullie ervoor dat de luieremmer niet stinkt? Wij hebben een afsluitbare luieremmer maar zodra je deze opent komt de poepgeur er meteen uit en dat blijft een tijdje in de kamer hangen :X
De emmer niet afsluiten ;)
  Moderator donderdag 24 december 2020 @ 13:20:44 #175
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196922896
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 13:18 schreef coccinelle het volgende:

[..]

De emmer niet afsluiten ;)
Die snap ik niet of bedoel je dit als grap dat dan de emmer niet stinkt maar de kamer? :P
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196923857
Nee dat is serieus. Wasbare luiers gaan stinken in een afgesloten emmer.
Bij wegwerpluiers werkt die tip helaas niet, die stinken sowieso.
  Moderator donderdag 24 december 2020 @ 18:47:59 #177
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196928155
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 14:19 schreef Elleska het volgende:
Nee dat is serieus. Wasbare luiers gaan stinken in een afgesloten emmer.
Bij wegwerpluiers werkt die tip helaas niet, die stinken sowieso.
Maar gaat het niet sowieso stinken dan :? En bedoel je met niet afsluiten wel de deksel erop maar niet sluiten of helemaal geen deksel?

Ik ben tot nu toe nog niet heel erg fan, het zijn van die enorme pakketten waardoor hij nauwelijks nog in zijn pakjes past :X Hebben jullie daar geen last van? En mijn man vindt het maar niks, hij is er nu al klaar mee _O-

Hier een artikel van de luierhoek dat wasbare luiers niet stinken en dat je de emmer goed dicht moet doen. Beetje tegenstrijdig dan? https://www.luierhoek.be/(...)ers-zonder-geurtjes/
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196928636
Ik had eerst een gewone luieremmer waarbij ik de deksel er half op deed. Hierdoor geen stank. Behalve in de zomer met de ochtendluiers. Ammoniak lucht :r

Later de filur prullenbak van de ikea gekocht. Deze sluit net niet helemaal af waardoor je ook niks rook. De filur is nu helaas uit het assortiment.

Een dikke pak is het zeker. Vooral bij newborns. Heb je wel newborn luiers of one size?

Wij zijn begonnen met one size luiers, maar Billy groeide daar wel in uiteindelijk waardoor het pak kleiner leek.

Qua broekjes en boxpakjes was het soms een maat groter aanschaffen. Of model zoeken waar een dikke kont in past :D
pi_196929168
Wij hebben een tots bots luier emmer maar onze wasbare luiers stinken niet, niet als we ze afdekken en niet als de deksel er wel relatief dicht op zit. De wegwerp daarentegen :r

Wij gebruiken snap in ones en losse inleggers en dat is een heel slank systeem, maar weinig dikker dan wegwerp. Twee delig vind ik ook te dik maar wat ik vooral niet zo fijn vond was het rondom nat zijn.

Qua kleren, inderdaad soms maatje groter en lekker elastische ruime pakjes en broekjes. Mijn oog zoekt automatisch de juiste modelletjes uit ondertussen :D
pi_196929750
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 20:04 schreef Zo-is-dat het volgende:

Wij gebruiken snap in ones en losse inleggers en dat is een heel slank systeem, maar weinig dikker dan wegwerp. Twee delig vind ik ook te dik maar wat ik vooral niet zo fijn vond was het rondom nat zijn.
Dat is ook precies waarom ik bij de eerste poging wasbare luiers helemaal niets vond. Klittenband dat steeds omkrulde en overal aan bleef haken hielp ook niet mee.

Toen L in de one size luiers paste weer een poging gedaan met een inlegger systeem. (Eerst milovia en toen die broekjes veel te snel lek bleken te gaan overgestapt naar bumGenius Flip en Blumchen slimfit)
Maargoed dat gaat dus al over de one size luiers en niet de pasgeboren mini billetjes dus daarin kan ik je niet van advies voorzien MaJo maar mocht het nu niet bevallen probeer het dan zeker over een paar maand nog een keer.

Qua kleding heb ik er geen problemen mee gehad maar ik heb lange spriet waarbij de broeken van de kont af zakken met wegwerp luiers dus de opvulling van wasbaar was zeer welkom.
  zondag 27 december 2020 @ 18:47:13 #181
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_196997407
Via MP een startpakket gekocht, manlief is helemaal om, ik na wat twijfels ook. We gaan het gewoon proberen en dan zien we het wel.

BV poep is wateroplosbaar dus kan zonder inlegvellen en dergelijke en gewoon direct in de wasmachine - geldt dat voor KV poep ook? Ik ga als het lukt vanaf het begin BV en KV combineren vanwege gezondsheidsredenen.

Hoe doe je dat trouwens als je de luiers niet uitspoelt? Gaat dat dan niet lekken in de waszak? Of doe je bij hele dunne kledderpoep wel even spoelen?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_197049679
Gisteren mijn man kunnen overtuigen om een newborn pakket te huren en dan te kijken of en wat ons goed bevalt. Er zijn zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :') .

Ik zit nu te kijken naar newbornpakket van wasbaarwonderland, is dit een goed starterspakket?

[ Bericht 2% gewijzigd door Mango91 op 30-12-2020 18:40:11 ]
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 15:14:29 #183
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_197058575
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 19:28 schreef coccinelle het volgende:
Ik had eerst een gewone luieremmer waarbij ik de deksel er half op deed. Hierdoor geen stank. Behalve in de zomer met de ochtendluiers. Ammoniak lucht :r

Later de filur prullenbak van de ikea gekocht. Deze sluit net niet helemaal af waardoor je ook niks rook. De filur is nu helaas uit het assortiment.

Een dikke pak is het zeker. Vooral bij newborns. Heb je wel newborn luiers of one size?

Wij zijn begonnen met one size luiers, maar Billy groeide daar wel in uiteindelijk waardoor het pak kleiner leek.

Qua broekjes en boxpakjes was het soms een maat groter aanschaffen. Of model zoeken waar een dikke kont in past :D
Ik dacht dat ik newborn luiers had maar het is een pakket met van alles wat. De meeste luiers zijn echt nog veel te groot, maar er zitten ook tussen die nu al te klein zijn :? De newborn luiers bevallen wel het beste, bij de grotere lijkt het wel een dik oud mannetje _O-

Ik vond het tweedelige systeem niet echt een succes. Ze kunnen dit beter hernoemen naar vierdelig: voorgevormde luier, booster, inlegvel en overbroekje.

Ik ben nu de AIO's aan het proberen en dat bevalt qua gedoe en pasvorm een stuk beter ^O^ Nadeel is wel dat je regelmatig moet verschonen. Ik had gisteren te lang gewacht omdat aapie in slaap was gevallen en toen was die luier zeiknat en ook helemaal doorgelekt :X

De wasbare luier is in ieder geval niet helemaal afgeschreven, we proberen nog even verder ^O^

Zelf heb ik ook nog pocketluiers van Happy Flute liggen, die ga ik proberen als dit probeerpakket weer weg is :)

quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 18:47 schreef Maria2.0 het volgende:
Via MP een startpakket gekocht, manlief is helemaal om, ik na wat twijfels ook. We gaan het gewoon proberen en dan zien we het wel.

BV poep is wateroplosbaar dus kan zonder inlegvellen en dergelijke en gewoon direct in de wasmachine - geldt dat voor KV poep ook? Ik ga als het lukt vanaf het begin BV en KV combineren vanwege gezondsheidsredenen.

Hoe doe je dat trouwens als je de luiers niet uitspoelt? Gaat dat dan niet lekken in de waszak? Of doe je bij hele dunne kledderpoep wel even spoelen?
Die dunne poep blijft lekker aan de luier plakken dus die kan zo in de wasmand en daarna door de was in ^O^ Inlegvellen zijn dan inderdaad nog niet nodig. Het voorspoelen doe je in de wasmachine: eerst een programma spoelen en centrifugeren en dan pas de echte was.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:09 schreef Mango91 het volgende:
Gisteren mijn man kunnen overtuigen om een newborn pakket te huren en dan te kijken of en wat ons goed bevalt. Er zijn zoveel soorten dat ik door het bos de bomen niet meer zie :') .

Ik zit nu te kijken naar newbornpakket van wasbaarwonderland, is dit een goed starterspakket?
Checks eens de wasbare luiers op reis groep op Facebook, daar kun je tegen verzendkosten 3 weken een pakket lenen. Wel op tijd inschrijven want er is een wachtlijst. En schrijf je in op de newbornluiers, de one size zijn echt nog veel te groot.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 14 juni 2021 @ 13:39:09 #184
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_199880282
Hallo, wordt er nog wasbaar geluierd hier? Ik ben mijn bewaardoos van de vorige ronde kwijt, met goede overbroekjes en Little Lamb maat 1 voor de nachten. Zoekgeraakt rondom de verhuizing, zo lijkt het. Ik baal zo erg en aarzel of ik opnieuw zal beginnen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_199880658
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:39 schreef Lemijn het volgende:
Hallo, wordt er nog wasbaar geluierd hier? Ik ben mijn bewaardoos van de vorige ronde kwijt, met goede overbroekjes en Little Lamb maat 1 voor de nachten. Zoekgeraakt rondom de verhuizing, zo lijkt het. Ik baal zo erg en aarzel of ik opnieuw zal beginnen.
Ah nee! Heeft een rondje zolder/kelder/schuur/vliering nog zin of al gedaan? Kostbare doos om kwijt te raken, enorm balen zeg -O-
pi_199880736
Hier nog steeds wasbare luiers trouwens, en realiseerde me van de week weer hoe véél we eigenlijk besparen op wegwerp, zowel qua geld als qua afval. Op vakantie gebruiken we geen wasbaar (ja, lui) dus was voor het eerst weer aan het kijken naar wegwerpluiers om mee te nemen. Best een berg.

Zijn er hier mensen met twee kindjes in wasbare luiers? Ik heb nu een dreumes in maat 2 en per november ook weer maat 1 in gebruik. Ben nog even aan het puzzelen hoe dat te doen qua drogen, nu hangt er steeds precies 1 was op het rek maar dat wordt al gauw krap denk ik met maat 1 erbij :{

@MaJo: hoe zijn de Happy Flute luiers bevallen ondertussen?
  maandag 14 juni 2021 @ 14:24:19 #187
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_199880858
Ah lemijn, neeee :o . Dat is niet fijn. Ik heb wat little lamb liggen wat ik niet gebruik maar dat is geloof ik maat 2.


Ono, hier een net-peuter en in november ook een baby. Ik gebruik Milovia met inleggers overdag en snachts blumchen XL met prefolds&little lamb bamboo. Heb 2e hands nog een paar extra overbroekjes gekocht. Ik denk dat ik voor de baby eventueel ook wat hydrofielen&prefolds gebruik straks, die kunnen in de droger.
  Moderator maandag 14 juni 2021 @ 14:55:37 #188
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_199881304
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 14:14 schreef onomatopee het volgende:
Hier nog steeds wasbare luiers trouwens, en realiseerde me van de week weer hoe véél we eigenlijk besparen op wegwerp, zowel qua geld als qua afval. Op vakantie gebruiken we geen wasbaar (ja, lui) dus was voor het eerst weer aan het kijken naar wegwerpluiers om mee te nemen. Best een berg.

Zijn er hier mensen met twee kindjes in wasbare luiers? Ik heb nu een dreumes in maat 2 en per november ook weer maat 1 in gebruik. Ben nog even aan het puzzelen hoe dat te doen qua drogen, nu hangt er steeds precies 1 was op het rek maar dat wordt al gauw krap denk ik met maat 1 erbij :{

@:Majo: hoe zijn de Happy Flute luiers bevallen ondertussen?
We hebben ze nooit meer geprobeerd :@ Ik wil het nog steeds weer een keer proberen maar mijn man vond het maar niks. Bovendien waren ze eerst veel te groot. Ik gebruik ze wel regelmatig als overbroekje als Aapie even niet gepoept heeft, het houdt goed tegen ^O^ Ik ga het binnenkort wel weer een kans geven :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 14 juni 2021 @ 16:38:55 #189
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_199883293
Hier ruim een half jaar 2 in de wasbare luiers gehad, ging prima! Heb dan ook genoeg voorraad verzameld in de loop van de jaren O-)

Nu op vakantie en omdat geen wasmachine bij het huisje maar alleen 1 op t park nu wegwerp maar dat vind ik echt niks. Overdag dan, s nachts doen we het nog steeds. Wat ik eigenlijk toch erg jammer vind -O-

Met de oudste pas op een half jaar ofzo begonnen, het is daar nooit te laat voor!
  dinsdag 15 juni 2021 @ 00:25:11 #190
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_199891126
Nou, ik mocht van mezelf nieuwe dingen bestellen tot 100 euro, dat is gelukt. Dag, nachtrust :') .

Alsnog hoop ik de oude spullen terug te vinden want de webwinkel waar ik net was heeft geen wasnetten en ik heb nog wel een luieremmer in de schuur slingeren. Dus daar gaat maar een kussensloop in voorlopig. Verder was ik de vorige keer in het begin blij met strikluiers en daarna het meeste met prefolds, omdat dat snel droogt. Dus van beide wat besteld en wat overbroekjes, en dan eerst maar eens kijken of het werkt in de nieuwe gezinsdynamiek straks. Zo ja dan bestel ik wel bij. Ik kreeg zo’n maffe luiertaart vol wegwerpluiers al, dus ik verwacht de eerste 2? weken er nog niet mee te beginnen. Maar daarna lijkt het me weer fijn *O* .

edit: extra motivatie is dat ik ook weer met de wasbare billendoekjes en zoogcompressen kan beginnen op deze manier. Want dat vond ik allebei fijn maar zonder luiers heb ik te weinig was in dit huishouden met 1 volwassene om daarmee uit te komen :D .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_199901295
Ik ben een beetje laat, maar ik heb zojuist drie wasbare kleuterluiers gekocht voor mijn nachtplasser. Ik geloof niet dat ie voorlopig zindelijk wordt ‘s nachts en ik kreeg echt een hekel aan wegwerpluiers kopen.

Dus hierbij een post in het kader van nutteloze info
  dinsdag 29 juni 2021 @ 23:53:47 #192
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_200136126
Wij hebben een pakket tweedehands Totsbots Bamboozle Stretch + Peenut Wraps en Pads gekocht, in maat 1 en 2. We willen er direct vanaf de geboorte mee beginnen. Even wat vraagjes.

- de meegeleverde booster in de basisluier, vanaf wanneer zijn jullie die gaan gebruiken, en vanaf wanneer alleen 's nachts?
- vanaf wanneer kreeg je kind behoefte aan de kleine, grote en dubbele Peenut Pad in de basisluier?
- wanneer gebruikten jullie de lichtere combinatie Peenut Pads + alleen overbroekje, tegen zindelijkheid aan of nog anders?
- klopt het écht dat je voor borstvoedingspoep kunt volstaan met de basisluier, dus zonder booster en zonder inlegvel? Lijkt mij niks, ik zou graag de inlegvellen gebruiken zodra mogelijk/nodig.

Bedankt alvast :)
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_200136173
Ik kan niet zoveel zeggen over Bamboozled en Peenut wraps.
Maar wat betreft je laatste punt: dat kan echt :Y

Verder zou ik er één pakje wegwerp in huis halen voor de meconium, dat is echt smerig :P
pi_200138095
Ik ben ook niet bekend met de Totsbots luiers maar eigenlijk werkt dat met alle luiers hetzelfde:
Als de absorptie niet meer voldoende is dan is het tijd om extra absorptie toe te voegen. Wanneer dat precies is verschilt per kind. Mooie van de verschillende maten inleggers is dat je de absorptie stap voor stap kan opbouwen zodat de luier met de baby meegroeit en niet direct gigantisch dik is.

Bij borstvoedingspoep inlegvellen gebruiken klinkt misschien schoner maar zie die inlegger maar weer uit de luier te vissen als de poep overal zit. Is ook niet nodig want die dunne poep is wateroplosbaar en spoelt dus gewoon weg met de koude spoelwas. Daarna een 60graden was en alles inclusief je wasmachine is weer schoon.
  woensdag 30 juni 2021 @ 10:49:19 #195
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200138777
+1 op een pak wegwerp voor de eerste dagen en op lekker die inlegvellen uitstellen. De luier rechtstreeks op die verse billetjes is veel fijner joh. En borstvoedingspoep heeft niks te maken met onze poep. Het is een soort geel dik water dat volgens mijn hormonen zelfs best lekker ruikt :@ .

Ik verschoon als de luier vol is of bij poep, en hoe lang je met een luier doet hangt samen met hoeveel absorptie je 'm geeft. Dus dat kan je allemaal zelf sturen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 27 maart 2022 @ 10:47:19 #196
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_204238380
Yay, topics over wasbare luiers O+. Ik hoop dat we die kunnen gaan gebruiken na de newborn fase. Gister een eerste superschattig luiertje gekocht *O*
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_207893482
Even een schopje. We gebruiken tweedelige luiers en willen binnenkort beginnen met dochter hapjes te geven.
Tot nu toe gooiden we ze gewoon allemaal direct vanuit de emmer in de wasmachine.
Wanneer wordt het nodig om inlegvellen te gaan gebruiken na het starten met vast voedsel? Meteen of valt het in het begin nog wel mee hoeveel de ontlasting verandert? En kun je ze doorspoelen of is dat vragen om een verstopte wc? Heb namelijk niet zoveel zin om hiervoor weer een extra vuilnisbak neer te zetten. :P
En wat is dan handig om te doen op opvangdagen? Luiers kant en klaar meegeven met een inlegvelletje erin?
pi_207894015
Inlegvellen zijn nodig op het moment dat de ontlasting niet meer weg te spoelen is, wanneer dat is verschilt per kind.

S zit nu in die overgangsfase. We volgen de rapley methode dus er gaat nog niet veel eten naar binnen. Er zit af en toe een stukje in de luier en die veeg ik met een wcpapiertje uit de luier en de rest spoelt er in de wasmachine nog wel uit. Bij twijfel na de spoelronde even checken of alvast inlegvellen gebruiken.

Inlegvellen altijd bij het afval ookal zegt de fabrikant dat ze door de wc kunnen. De meeste inlegvellen kan je bij een plasluier mee wassen en wat heel uit de wasmachine komt valt niet ineens uit elkaar in het riool dus dat is vragen om problemen.
  dinsdag 4 april 2023 @ 21:48:21 #199
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_208661211
Wij hebben de allerdunste inlegvellen die we konden vinden van cellulose; deze mogen door de wc gespoeld worden maar doe het alsjeblieft niet met te veel wc-papier er bij. Dan heb je nog last van een verstopping; wij komen er boven in de badkamer niet goed vanaf. Elke zo veel weken moet ik weer de plopper er bij halen in de douche. :|W Je kunt het beter beneden in de wc weggooien want daar schijnt de rioolbuis direct breder te zijn in de aansluiting op het hoofdriool.

Wij zijn overigens al een hele tijd in maat 3. Dikke billen en benen bij ons lieve dreumesje O+

Verder ben ik nog op zoek naar een goede tip voor het schoonmaken van wolbroekjes. Het wolwasprogramma in de wasmachine maakt ze niet goed schoon. Ossengalzeep helpt niet genoeg. Ik lees ergens over een kookwasje en in het kookwater weer langzaam laten afkoelen. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Bericht 1% gewijzigd door Andromache op 05-04-2023 17:12:02 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_208664454
Misschien proberen met de hand te wassen met wat babyshampoo en daarna opnieuw lanoliseren? Kookwas zou ik niet durven denk ik.

Heel soms als dochter een luier vol smurrie heeft spoel ik het met vel en al door de wc, tot nu toe geen verstoppingen gehad gelukkig. Ze is al heel snel ook boterhammen enzo gaan eten dus meestal is het gewoon een drolletje dat je zo in het toilet kunt kiepen :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')