Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.
De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Laat maar zitten. Zijn argumentatie is: Een auto haalt sneller in dus de intensiteit van de weg gaat omhoog! Alle andere factoren doen er niet toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.
Maar als er wisselende verkeersdruktes zijn en onderlinge snelheidsverschillen, en plekken waar de capaciteit omlaag gaat omdat er minder auto's op de weg passen (wegversmallingen, afslagen waar 4 banen op 1 baan worden geperst, etc) of omdat er minder hard gereden kan worden (bochten, afritten en opritten, invoegend verkeer, etc) dan gaat dat altijd ten koste van de tijdswinst die je haalt bij het verhogen van de maximumsnelheid. De haalbare capaciteit hangt immers af van de haalbare gemiddelde snelheid en die ligt onder de maximumsnelheid o.a. om hierboven genoemde redenen. En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen. Dat is overigens geen mening maar vooral een wiskundig feit. Je kunt het zelf narekenen als je wil.
Weer iemand die niet kan lezen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.
Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Wat zielig dit zeg. Je hebt geen argumenten dus daarom maar zo huilen !quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Laat maar zitten. Zijn argumentatie is: Een auto haalt sneller in dus de intensiteit van de weg gaat omhoog! Alle andere factoren doen er niet toe.
Tja, zo kan je al je hersenspinsels wel kloppend krijgen.
Exact zo. Als de volgafstand 1.5 seconde is en er verder niks speelt dan doet een hogere snelheid niets met de intensiteit.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.
Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Heeft niks met lezen te maken, het is gewoon een feit.quote:
quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Heeft niks met lezen te maken, het is gewoon een feit.
Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.
Maar als er wisselende verkeersdruktes zijn en onderlinge snelheidsverschillen, en plekken waar de capaciteit omlaag gaat omdat er minder auto's op de weg passen (wegversmallingen, afslagen waar 4 banen op 1 baan worden geperst, etc) of omdat er minder hard gereden kan worden (bochten, afritten en opritten, invoegend verkeer, etc) dan gaat dat altijd ten koste van de tijdswinst die je haalt bij het verhogen van de maximumsnelheid. De haalbare capaciteit hangt immers af van de haalbare gemiddelde snelheid en die ligt onder de maximumsnelheid o.a. om hierboven genoemde redenen. En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen. Dat is overigens geen mening maar vooral een wiskundig feit. Je kunt het zelf narekenen als je wil.
Dat jij vooral vast houdt aan je eigen argument terwijl er zoveel tegenargumenten zijn, maakt jou eerder zieligquote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat zielig dit zeg. Je hebt geen argumenten dus daarom maar zo huilen !
Wat snap je niet aan:quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.
Dat is een beetje het punt, er zijn geen tegenargumenten. Alleen wat feitenvrij gewauwel van jouw kant. Ga je nog steeds beweren dat het aantal vrachtwagens op de weg er niet toe doet?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat jij vooral vast houdt aan je eigen argument terwijl er zoveel tegenargumenten zijn, maakt jou eerder zielig
Wat snap je hier niet aan:quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan:
Als mensen harder rijden, houden mensen als het goed is een grotere afstand tot hun voorligger aan, waardoor de capaciteit afneemt.
Dat is zo klaar als een klontje.
quote:En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen.
Omdat de capaciteit niet stijgt, maar zelfs daalt bij hogere snelheden.quote:
Als iedereen nu al perfect zou rijden dan hield iedereen zich aan de '2-seconde-afstand' regel. Op drukke autosnelwegen zijn de volgafstanden tussen de voertuigen ('dichtheid') nu al zodanig krap dat in combinatie met de snelheid spookfiles ontstaan. Sneller rijden is daarvoor echt niet de oplossing. Hoe hoger de snelheid hoe groter de marge die je tussen de voertuigen moet houden dus hoe minder voertuigen op het wegvak kunnen rijden.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als iedereen perfect zou rijden zou de maximum snelheid makkelijk naar 180 kunnen.
Wiskunde is geen ideologie.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.
Ik had het dan ook niet tegen jou maar gebruikte je post als voorbeeld.quote:
Dat is dus niet zo. Hoe vaak moet je dat nog uitgelegd worden?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat de capaciteit niet stijgt, maar zelfs daalt bij hogere snelheden.
Ja dat is hetzelfde. Je kan niet wiskunde als voorbeeld aanhalen en dan roepen dat iemand een ideologische bias heeft.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik had het dan ook niet tegen jou maar gebruikte je post als voorbeeld.
Dat kan, bij extremen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Veel minder dan x% kan ook een negatief percentage zijn.
Wel als de betreffende poster de wiskunde gewoon negeert en zijn eigen niet-onderbouwde onzin blijft herhalen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ja dat is hetzelfde. Je kan niet wiskunde als voorbeeld aanhalen en dan roepen dat iemand een ideologische bias heeft.
Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wel als de betreffende poster de wiskunde gewoon negeert en zijn eigen niet-onderbouwde onzin blijft herhalen.
Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo. Hoe vaak moet je dat nog uitgelegd worden?
Precies dit. Ben in ieder geval blij dat de maximumsnelheden worden vastgesteld door mensen met verstand van zaken, en niet mensen die denken dat de intensiteit van een weg omhoog gaat als je de maximumsnelheid verhoogt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.
Maar ik houd erover op, je staat toch niet open voor feiten.
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.
Waar dan? Voor de zoveelste keer: we zijn het gewoon eens hoor. Doe toch niet zo onnodig moeilijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.
Insert 1 afslag en je theoretische systeem is om zeep.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.
Booehoee jank jank !quote:
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
We hebben het over de strikt theoretische situatie waarbij er geen volgafstand is. Zoals er ook geen volgafstand is tussen twee delen van een trein.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 07:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.
Niet alleen theorie, maar ook alleen houdbaar in een volstrekt ongeloofwaardige situatie (snelweg zonder bochten, zonder afslagen).quote:Dat is puur in theorie.
Eeeuuh:quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
Aan het woordje 'maar' kun je zien dat de rest van zijn verhaal een tegenwerping van jouw hypothese is.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.
De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Die post negeer ik niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.
Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
In de sneeuw neemt de volgafstand dan ook toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Urgenda doet niets anders als de staat de door hun zelf gemaakte afspraken te laten nakomen. Dan kunnen we hier wel boos tegen urgenda doen maar er zou juist een volkswoede richting de beleidsmakers moeten zijn, die deze afspraken ooit bedacht en goedgekeurd hebben.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 07:50 schreef Monopoly het volgende:
Urgenda kan de tyfus krijgen als ze zich niet bezig houden met de rivieren vol plastic in Indonesië, de scheepskerkhoven vol chemische kankertroep in India, de enorme hoeveelheid kolencentrales in China en de schofterige ontbossing in Brazilië.
Maar daar hoor je ze niet over, omdat er hier dus geld verdiend kan worden aan de ziekelijke klimaathypocrisie.
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dan heb je het over het verlagen van de gemiddelde snelheid en daar gaat het ook om. Het verlagen van de maximumsnelheid maakt lang zoveel niet uit.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Geen idee van dit alles!quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen 80 jaar bijna 2 graden is gestegen?
Dat concept snap ik, vandaar dat ik ook aangaf dat bij gelijke volgafstand (b.v. 1,5 seconde), de C gelijk blijft aangezien S dan omgekeerd evenredig is aan Vg. Je schiet dus niks op met een hogere Vg in dat opzicht.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.
Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.
In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C
Dan geldt:
C = S x Vg
Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.
Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen.
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.
In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.
Even één (cruciaal) punt eruit gepikt;quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest
Dan zou de economie in het strikt theoretisch verhaal ook geen laffer curve kennen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.
Dat hoef je mij niet uit te leggen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.
De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.
De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er exact evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Vmax zou daar 250 km/h zijn maar niet voor auto's, het is een soort buizenpostsysteem (wat in de 19e eeuw al eens als ov is geprobeerd). Kun je net zo goed met ICE of TGV gaan vergelijken.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:29 schreef Basp1 het volgende:
Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
Nee, dat was me al duidelijk. Misschien moet je iets minder hard de milieu-scepticus uithangen , als je niet eens op de hoogte bent van de feiten.quote:
Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is!quote:Op zondag 27 januari 2019 00:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, dat was me al duidelijk. Misschien moet je iets minder hard de milieu-scepticus uithangen , als je niet eens op de hoogte bent van de feiten.
Hoe doet "de linkse kliek" (waaruit bestaat die überhaupt?) het voorkomen, en hoe zit het dan feitelijk?quote:Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is!
(Er zit veel bangmakerij bij!)
Kijk eens naar dit, en let ook even op Chazia Mourali....quote:Op zondag 27 januari 2019 13:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe doet "de linkse kliek" (waaruit bestaat die überhaupt?) het voorkomen, en hoe zit het dan feitelijk?
"Linkse kliek" ... "bangmakerij"quote:Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is!
(Er zit veel bangmakerij bij!)
Dat is echt verschrikkelijk ja, daar wordt je gewoon letterlijk moe van omdat je constant moet checken hoe hard je mag.quote:Op donderdag 24 januari 2019 02:00 schreef Henno het volgende:
Terug naar 120 prima, maar dan wel overal 120 met matrixborden als enige uitzondering, en niet van die achterlijke 120-80-100-120-80 stukken meer waardoor het complete verkeer elke paar km in elkaar kreukelt en mensen meer naast de weg kijken dan erop.
Oké. En wat is je punt?quote:Op zondag 27 januari 2019 13:30 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Kijk eens naar dit, en let ook even op Chazia Mourali....
Dat is dan ook een verboden onderwerp.... ik verbaas mij (niet) dat dit geen aandacht krijgt.quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Dit zegt ook iemand als antwoord op die tweet. Daar ben ik het toch ook wel heel erg mee eens.
"Wel verontrustend trouwens, de "ontwikkelingen" in China, India, Midden-Oosten, Afrika. Niemand heeft het over de allergrootste en enige echte achterliggende oorzaak van milieuproblemen: overbevolking van de aarde."
Maar wat wordt daaraan gedaan?
Het zou ook eens schelen als mensen eens de maximale snelheid gaan rijden op de weg.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:22 schreef Mariocash het volgende:
Gaat niet om sneller op je bestemming komen, lieve mensen. Die paar minuten tijdswinst kunnen me gestolen worden. Ik wil gewoon hard kunnen rijden op de weg.
Om het samen te vatten: Men moet het in een breeder verband zien!quote:
En wat is het breder verband dan?quote:Op zondag 27 januari 2019 14:04 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Om het samen te vatten: Men moet het in een breeder verband zien!
Als je de video gekeken hebt dan zegt Kroonenberg dat je de geschiedenis mee moet nemen en niet een vergelijking moet maken met pak hem beet 50 tot 80 jaar...quote:
Ik hoef de video niet te kijken om te weten hoe Kroonenberg erin staat.quote:
We zitten in een interglaciale periode en dat gletsjers dan in omvang afnemen is inderdaad niet zo gek en betekent niet per se dat antropogene input van koolzuurgas daar de oorzaak van is.quote:dan zegt Kroonenberg dat je de geschiedenis mee moet nemen en niet een vergelijking moet maken met pak hem beet 50 tot 80 jaar...
En dan zo'n zielig smeltende gletsjer te laten zien..... misleiding!
Oké, dan noem je uitstoot van koolzuurgas geen vervuiling. Het maakt mij weinig uit hoe je het noemt, maar het naampje dat je eraan geeft staat los van de effecten ervan.quote:Mensen moeten ook vervuiling en CO2 scheiden en het wordt nu vaak op één hoop gegooid!
quote:Op zondag 27 januari 2019 14:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik hoef de video niet te kijken om te weten hoe Kroonenberg erin staat.
[..]
We zitten in een interglaciale periode en dat gletsjers dan in omvang afnemen is inderdaad niet zo gek en betekent niet per se dat antropogene input van koolzuurgas daar de oorzaak van is.
Maar de extreme versnelling van die afsmelt is daar wel een direct gevolg van.
[..]
Oké, dan noem je uitstoot van koolzuurgas geen vervuiling. Het maakt mij weinig uit hoe je het noemt, maar het naampje dat je eraan geeft staat los van de effecten ervan.
Het direct verband tussen de concentratie CO2 en opwarming van de aarde is duidelijk aangetoond. Daar bestaat echt geen enkele twijfel over. Dat het klimaat in het verleden veel warmer en kouder is geweest is ook geen onderwerp van discussie, maar de snelheid waarmee dat nu gaat is wel ongekend in de recente geschiedenis (lees: paar miljoen jaar).
En als je kijkt welke invloed de verzuring van de oceanen heeft op het leven erin dan denk ik dat vervuiling een prima term is eigenlijk. Waarom zou jij het geen vervuiling noemen dan?
Nee, dat weet je niet. Als je al niet eens op de hoogte bent van de feitelijke veranderingen van de afgelopen 100 jaar in je eigen land, dan weet je dus echt niet waar je het over hebt.quote:Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:
Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is!
(Er zit veel bangmakerij bij!)
Ik volg niet alles wat die man zegt exact, maar ik weet hoe hij erover denkt: namelijk dat het klimaat in het verleden veel grotere extremen heeft gekend.quote:Op zondag 27 januari 2019 20:28 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik proef een beetje dat je Kroonenberg niet zo hoog hebt zitten?
We moeten sowieso van de fossiele brandstoffen af en hoe eerder je dat doet hoe goedkoper het is. Of je het nu voor het klimaat of voor de portemonnee doet, je moet er toch aan geloven. Het gaat je hoe dan ook (in eerste instantie) geld kosten, maar hoe langer je wacht hoe meer het je gaat kosten.quote:En laten we in godsnaam niet achteraf zeggen: De wereld warmer en Nederland armer...
Daarom moet je vooraan lopen en niet acht de feiten aanhobbelen.quote:
Dus nu ben je, vanwege gebrek aan argumenten, ineens geen klimaat scepticus meer, maar vind je dat een klein land als Nederland niks moet doen? Merkwaardig....quote:Op maandag 28 januari 2019 00:29 schreef Bocaj het volgende:
Dit is mijn mening en daar zullen jullie het mee moeten doen!
Capaciteit verandert niet. Op een stuk snelweg van x kilometer passen maximaal y aantal auto's, dat staat helemaal los van de snelheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
Capaciteit van de snelweg verandert toch echt niet. Hooguit de capaciteit per uur.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als ik het niet snap dan zullen mijn docenten, de heren professoren aan de TU het ook wel niet snappen.
Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden. Zoiets kennen we al, het heet "trein".
In de praktijk is het onhaalbaar, omdat je te maken hebt met auto's die niet (permanent) zo hard kunnen rijden, en men bovendien niet eeuwig op de snelweg rijdt. En om nog heel veel andere redenen. Bij capaciteitsberekeningen is het nodig naar de praktijk te kijken en niet naar een utopische theorie. Daarom plaatst men bomen naast de snelweg, of haalt ze op bepaalde plekken weg: om de capaciteit van de weg te vergroten. Als je dat verband niet ziet, kun je hier maar beter zwijgen.
quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.
Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.
In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C
Dan geldt:
C = S x Vg
Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.
Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
Ik had wat verder moeten lezen in het topic. Dit dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.
De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.
De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er minstens evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Capaciteit lijkt mij aantal voertuigen per uur, de verwerkingscapaciteit wordt er doorgaans mee bedoeld omdat statische capaciteit in de praktijk niets zegt. Dus capaciteit per uur is dan merkwaardig.quote:Op maandag 28 januari 2019 02:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Capaciteit van de snelweg verandert toch echt niet. Hooguit de capaciteit per uur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |