abonnement Unibet Coolblue
pi_184627893
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.

De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.

Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:46:38 #227
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627894
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.

Maar als er wisselende verkeersdruktes zijn en onderlinge snelheidsverschillen, en plekken waar de capaciteit omlaag gaat omdat er minder auto's op de weg passen (wegversmallingen, afslagen waar 4 banen op 1 baan worden geperst, etc) of omdat er minder hard gereden kan worden (bochten, afritten en opritten, invoegend verkeer, etc) dan gaat dat altijd ten koste van de tijdswinst die je haalt bij het verhogen van de maximumsnelheid. De haalbare capaciteit hangt immers af van de haalbare gemiddelde snelheid en die ligt onder de maximumsnelheid o.a. om hierboven genoemde redenen. En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen. Dat is overigens geen mening maar vooral een wiskundig feit. Je kunt het zelf narekenen als je wil.
Laat maar zitten. Zijn argumentatie is: Een auto haalt sneller in dus de intensiteit van de weg gaat omhoog! Alle andere factoren doen er niet toe.

Tja, zo kan je al je hersenspinsels wel kloppend krijgen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:47:13 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627898
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.

Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Weer iemand die niet kan lezen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:48:07 #229
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627904
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Laat maar zitten. Zijn argumentatie is: Een auto haalt sneller in dus de intensiteit van de weg gaat omhoog! Alle andere factoren doen er niet toe.

Tja, zo kan je al je hersenspinsels wel kloppend krijgen.
Wat zielig dit zeg. Je hebt geen argumenten dus daarom maar zo huilen :'(!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:49:50 #230
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627921
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.

Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Exact zo. Als de volgafstand 1.5 seconde is en er verder niks speelt dan doet een hogere snelheid niets met de intensiteit.

Echter spelen er wel andere zaken, zoals grotere snelheidsverschillen met langzaam of invoegend verkeer, wat een dynamische doorstroom belemmerd en de intensiteit zelfs omlaag haalt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184627932
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Weer iemand die niet kan lezen.
Heeft niks met lezen te maken, het is gewoon een feit.

Als mensen harder rijden gaan mensen, als het goed is, meer afstand aanhouden tot hun voorligger, en daardoor neemt de capaciteit af.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:51:46 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627937
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Heeft niks met lezen te maken, het is gewoon een feit.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.

Maar als er wisselende verkeersdruktes zijn en onderlinge snelheidsverschillen, en plekken waar de capaciteit omlaag gaat omdat er minder auto's op de weg passen (wegversmallingen, afslagen waar 4 banen op 1 baan worden geperst, etc) of omdat er minder hard gereden kan worden (bochten, afritten en opritten, invoegend verkeer, etc) dan gaat dat altijd ten koste van de tijdswinst die je haalt bij het verhogen van de maximumsnelheid. De haalbare capaciteit hangt immers af van de haalbare gemiddelde snelheid en die ligt onder de maximumsnelheid o.a. om hierboven genoemde redenen. En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen. Dat is overigens geen mening maar vooral een wiskundig feit. Je kunt het zelf narekenen als je wil.
Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:53:04 #233
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627952
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat zielig dit zeg. Je hebt geen argumenten dus daarom maar zo huilen :'(!
Dat jij vooral vast houdt aan je eigen argument terwijl er zoveel tegenargumenten zijn, maakt jou eerder zielig :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184627964
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]


[..]

Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.
Wat snap je niet aan:

Als mensen harder rijden, houden mensen als het goed is een grotere afstand tot hun voorligger aan, waardoor de capaciteit afneemt.

Dat is zo klaar als een klontje.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:54:21 #235
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627965
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat jij vooral vast houdt aan je eigen argument terwijl er zoveel tegenargumenten zijn, maakt jou eerder zielig :)
Dat is een beetje het punt, er zijn geen tegenargumenten. Alleen wat feitenvrij gewauwel van jouw kant. Ga je nog steeds beweren dat het aantal vrachtwagens op de weg er niet toe doet?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:54:48 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627969
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:54 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan:

Als mensen harder rijden, houden mensen als het goed is een grotere afstand tot hun voorligger aan, waardoor de capaciteit afneemt.

Dat is zo klaar als een klontje.
Wat snap je hier niet aan:
quote:
En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184627976
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat snap je hier niet aan:

[..]

Omdat de capaciteit niet stijgt, maar zelfs daalt bij hogere snelheden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:57:02 #238
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_184627986
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als iedereen perfect zou rijden zou de maximum snelheid makkelijk naar 180 kunnen.
Als iedereen nu al perfect zou rijden dan hield iedereen zich aan de '2-seconde-afstand' regel. Op drukke autosnelwegen zijn de volgafstanden tussen de voertuigen ('dichtheid') nu al zodanig krap dat in combinatie met de snelheid spookfiles ontstaan. Sneller rijden is daarvoor echt niet de oplossing. Hoe hoger de snelheid hoe groter de marge die je tussen de voertuigen moet houden dus hoe minder voertuigen op het wegvak kunnen rijden.

Ik hou trouwens best wel van doorrijden bij momenten, en al die 100km/u-wegvakken vind ik dan ook vaak irritant. Maar in het begrip 'verkeersafwikkeling' komt nu eenmaal de grootheid 'dichtheid'voor. Dat kan ik wel proberen weg te redeneren, maar dat is net zoiets als argumenteren dat de aarde plat is. Een true geloofsfanaticus zal ook blijven ontkennen dat de aarde rond is. Ben jij een extreme aanhanger van de kerk van 130, of hoe zit dit?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_184627989
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

Ok, dan lees je het wel maar heb je gewoon een ideologische bias. Kan ook.
Wiskunde is geen ideologie.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:58:52 #240
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628004
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wiskunde is geen ideologie.
Ik had het dan ook niet tegen jou maar gebruikte je post als voorbeeld.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:59:21 #241
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628009
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Omdat de capaciteit niet stijgt, maar zelfs daalt bij hogere snelheden.
Dat is dus niet zo. Hoe vaak moet je dat nog uitgelegd worden?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184628011
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat snap je hier niet aan:

[..]

Veel minder dan x% kan ook een negatief percentage zijn.
pi_184628021
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik had het dan ook niet tegen jou maar gebruikte je post als voorbeeld.
Ja dat is hetzelfde. Je kan niet wiskunde als voorbeeld aanhalen en dan roepen dat iemand een ideologische bias heeft.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:00:50 #244
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Veel minder dan x% kan ook een negatief percentage zijn.
Dat kan, bij extremen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:01:18 #245
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628028
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ja dat is hetzelfde. Je kan niet wiskunde als voorbeeld aanhalen en dan roepen dat iemand een ideologische bias heeft.
Wel als de betreffende poster de wiskunde gewoon negeert en zijn eigen niet-onderbouwde onzin blijft herhalen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184628046
nvm Ik ben weg hier

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 09:03:57 ]
pi_184628072
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:01 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wel als de betreffende poster de wiskunde gewoon negeert en zijn eigen niet-onderbouwde onzin blijft herhalen.
Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.
pi_184628073
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo. Hoe vaak moet je dat nog uitgelegd worden?
Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.

Maar ik houd erover op, je staat toch niet open voor feiten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:06:09 #249
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_184628078
Ik ben er eigenlijk wel voor dat de maximum snelheid weer terug gaat naar 120.
Het is wel lekker om vaak 130 te kunnen rijden, maar de snelheden die je mag rijden variëren nu zoveel. Dan weer maximaal 100, dan 120 of weer 130. Ik heb veel verkeersboetes gehad afgelopen jaren.
Het maakt het weer wat meer duidelijker, denk ik.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:08:21 #250
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628101
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.

Maar ik houd erover op, je staat toch niet open voor feiten.
Precies dit. Ben in ieder geval blij dat de maximumsnelheden worden vastgesteld door mensen met verstand van zaken, en niet mensen die denken dat de intensiteit van een weg omhoog gaat als je de maximumsnelheid verhoogt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:19 #251
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628112
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:47 #252
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628118
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.
Waar dan? Voor de zoveelste keer: we zijn het gewoon eens hoor. Doe toch niet zo onnodig moeilijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:59 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184628121
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.
Insert 1 afslag en je theoretische systeem is om zeep.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:10:07 #254
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628124
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:08 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies dit.
Booehoee jank jank :'(!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:11:52 #255
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628143
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.

Maar dat kan natuurlijk niet volgens jou, want het enige dat telt is dat mensen sneller inhalen :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:06 #256
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628154
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:15:06 #257
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184628180
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 07:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.
We hebben het over de strikt theoretische situatie waarbij er geen volgafstand is. Zoals er ook geen volgafstand is tussen twee delen van een trein.

quote:
Dat is puur in theorie.
Niet alleen theorie, maar ook alleen houdbaar in een volstrekt ongeloofwaardige situatie (snelweg zonder bochten, zonder afslagen).
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:16:39 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628198
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
Eeeuuh:

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.

De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Aan het woordje 'maar' kun je zien dat de rest van zijn verhaal een tegenwerping van jouw hypothese is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184628637
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Die post negeer ik niet.

Streepjes is het juist met o.m. mij en Drekkoning eens.

Leer begrijpend lezen (en logisch nadenken) zou ik zeggen. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 10:15:26 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184628839
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.

Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 10:17:58 #261
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628854
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
In de sneeuw neemt de volgafstand dan ook toe.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184628890
Gaat niet om sneller op je bestemming komen, lieve mensen. Die paar minuten tijdswinst kunnen me gestolen worden. Ik wil gewoon hard kunnen rijden op de weg.
pi_184628913
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 07:50 schreef Monopoly het volgende:

Urgenda kan de tyfus krijgen als ze zich niet bezig houden met de rivieren vol plastic in Indonesië, de scheepskerkhoven vol chemische kankertroep in India, de enorme hoeveelheid kolencentrales in China en de schofterige ontbossing in Brazilië.

Maar daar hoor je ze niet over, omdat er hier dus geld verdiend kan worden aan de ziekelijke klimaathypocrisie.
Urgenda doet niets anders als de staat de door hun zelf gemaakte afspraken te laten nakomen. Dan kunnen we hier wel boos tegen urgenda doen maar er zou juist een volkswoede richting de beleidsmakers moeten zijn, die deze afspraken ooit bedacht en goedgekeurd hebben.

Verder heeft wat mij betreft zwerfafval en andere afvalverwerking weinig te maken met co2 uitstoot. Dat onze overheden veel afval laten exporteren is zogenaamd noodzakelijk in onze vrije markten. Als de overheden dat weer niet zouden doen was er een volkswoede dat we opeens een extra afvalbelasting krijgen omdat bijvoorbeeld de schepen hier gesloopt moeten worden. :D
pi_184628954
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen. :')
pi_184629172
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dan heb je het over het verlagen van de gemiddelde snelheid en daar gaat het ook om. Het verlagen van de maximumsnelheid maakt lang zoveel niet uit.
pi_184629407
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.

Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.

In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C

Dan geldt:

C = S x Vg

Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.

Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
pi_184629491
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen 80 jaar bijna 2 graden is gestegen?
Geen idee van dit alles!
Kan je wel zeggen dat het de afgelopen nachten flink koud was!
Heb de cv nog maar ff flink opgestookt! :')

Hoezo warmer Nederland, merk er niks van! :+ :+
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:37:29 #268
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184629796
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.

Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.

In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C

Dan geldt:

C = S x Vg

Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.

Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
Dat concept snap ik, vandaar dat ik ook aangaf dat bij gelijke volgafstand (b.v. 1,5 seconde), de C gelijk blijft aangezien S dan omgekeerd evenredig is aan Vg. Je schiet dus niks op met een hogere Vg in dat opzicht.

Dat is de theoretische C, en dan kom je op een ander probleem, het wordt moeilijker die C te bereiken bij een hogere Vg omdat er veel meer verstoringen zijn in de praktijk. Denk aan vrachtwagens en opritten/afritten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:57:48 #269
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630045
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen. :')
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.

Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.

In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.

En dan zie je dat de opmerking over de B-weg niet klopt, de capaciteit van de B-weg is in die beredenering slechts lager omdat de Vmax er legaal 60 is. Verhoog je de Vmax op een B-weg naar 180 dan is de capaciteit even hoog als die van een snelweg.
En zo wordt denkfout op denkfout gestapeld, cq de utopie theorie steeds met de praktijk verward, en de theorie die op de praktijk is gestoeld.
pi_184630335
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]


Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.

In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.

De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er minstens evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 12:28:40 ]
pi_184630446
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest
Even één (cruciaal) punt eruit gepikt;

Bovenstaande spreekt in het voordeel van een lagere maximumsnelheid (eerder richting 100 km/u ofzo), omdat snelheidsverschillen dan afnemen tussen rechterbaan (waar ook vrachtverkeer rijdt en invoegend verkeer bijkomt) en linkerbaan. Er zal minder geremd hoeven worden, minder 'harmonica effect' en het zal de doorstroming bevorderen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:28:29 #272
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184630459
De essentie is dat de maximum (dynamische) capaciteit van een stuk snelweg onafhankelijk is van de maximum snelheid (tenzij die verlaagd is tot 70/80 of zo). Volgens mij ligt het optimum voor de doorstroming ergens rond de 90 km/h.

Een hoge maximum snelheid is leuk, maar wordt bij lange na niet gemiddeld gehaald wanneer de bezetting van de weg toeneemt om allerlei reeds eerder in dit topic genoemde redenen. Vervolgens zakt de gemiddelde snelheid vanzelf naar dit optimum.

Verstoringen van het systeem kunnen zorgen voor het vastlopen ervan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Isdatzo op 26-01-2019 12:34:46 ]
Huilen dan.
pi_184630479
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:

Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.

Dan zou de economie in het strikt theoretisch verhaal ook geen laffer curve kennen. :P

Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:29:46 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630482
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.

De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er exact evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Dat hoef je mij niet uit te leggen.
De (onhaalbare) voorwaarden gaf ik eerder al.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:35:29 #275
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630551
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:29 schreef Basp1 het volgende:

Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
Vmax zou daar 250 km/h zijn maar niet voor auto's, het is een soort buizenpostsysteem (wat in de 19e eeuw al eens als ov is geprobeerd). Kun je net zo goed met ICE of TGV gaan vergelijken.
  zondag 27 januari 2019 @ 00:05:22 #276
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184645295
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:14 schreef Bocaj het volgende:

Geen idee van dit alles!

Nee, dat was me al duidelijk. Misschien moet je iets minder hard de milieu-scepticus uithangen , als je niet eens op de hoogte bent van de feiten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 27 januari 2019 @ 13:23:03 #277
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184651509
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 00:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, dat was me al duidelijk. Misschien moet je iets minder hard de milieu-scepticus uithangen , als je niet eens op de hoogte bent van de feiten.
Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is! ;)
(Er zit veel bangmakerij bij!)
  zondag 27 januari 2019 @ 13:27:11 #278
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184651593
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is! ;)
(Er zit veel bangmakerij bij!)
Hoe doet "de linkse kliek" (waaruit bestaat die überhaupt?) het voorkomen, en hoe zit het dan feitelijk?
Huilen dan.
  zondag 27 januari 2019 @ 13:30:41 #279
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184651661
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Hoe doet "de linkse kliek" (waaruit bestaat die überhaupt?) het voorkomen, en hoe zit het dan feitelijk?
Kijk eens naar dit, en let ook even op Chazia Mourali....

pi_184651669
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is! ;)
(Er zit veel bangmakerij bij!)
"Linkse kliek" ... "bangmakerij"
Politieke voorkeur heeft hier helemaal niets mee te maken. Genoeg geframed, tijd om in te gaan op de inhoud, vind je ook niet?
  zondag 27 januari 2019 @ 13:31:30 #281
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184651677
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 02:00 schreef Henno het volgende:
Terug naar 120 prima, maar dan wel overal 120 met matrixborden als enige uitzondering, en niet van die achterlijke 120-80-100-120-80 stukken meer waardoor het complete verkeer elke paar km in elkaar kreukelt en mensen meer naast de weg kijken dan erop.
Dat is echt verschrikkelijk ja, daar wordt je gewoon letterlijk moe van omdat je constant moet checken hoe hard je mag.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 27 januari 2019 @ 13:43:17 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184651828
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:30 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Kijk eens naar dit, en let ook even op Chazia Mourali....

Oké. En wat is je punt?
Huilen dan.
  zondag 27 januari 2019 @ 13:58:14 #283
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184652036
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Dit zegt ook iemand als antwoord op die tweet. Daar ben ik het toch ook wel heel erg mee eens.

"Wel verontrustend trouwens, de "ontwikkelingen" in China, India, Midden-Oosten, Afrika. Niemand heeft het over de allergrootste en enige echte achterliggende oorzaak van milieuproblemen: overbevolking van de aarde."

Maar wat wordt daaraan gedaan?
Dat is dan ook een verboden onderwerp.... ik verbaas mij (niet) dat dit geen aandacht krijgt.

De enige goede verklaring voor al die hockeystickgrafieken is dat we zo goed zijn geworden in een maakbare wereld dat we snel uit ons velletje groeien. Er zijn nu 7 miljard sprinkhanen en over een jaar of 40/50 zijn dat er 10 miljard..... Ons menselijk gedrag in aantal is oorzaak van alle ellende......

En dan heb ik het nog niet eens over de verwachting dat de "3e wereld" ook minimaal de helft wil wat wij nu hebben. Zelf als de "rijke wereld" ineens alle "energie" laat vallen, dan nog zal de druk op het klimaat met minimaal 50% stijgen.

Wil je echt iets aan het klimaat doen, zul je idd terug moeten naar het niveau van rond 1800.... mja wat te doen met 6 miljard de mensen die je dan dus "ergens" moet zien te lozen. Wie offert zich op....?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184652083
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:22 schreef Mariocash het volgende:
Gaat niet om sneller op je bestemming komen, lieve mensen. Die paar minuten tijdswinst kunnen me gestolen worden. Ik wil gewoon hard kunnen rijden op de weg.
Het zou ook eens schelen als mensen eens de maximale snelheid gaan rijden op de weg.
  zondag 27 januari 2019 @ 14:04:50 #285
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184652128
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Oké. En wat is je punt?
Om het samen te vatten: Men moet het in een breeder verband zien!
  zondag 27 januari 2019 @ 14:14:47 #286
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184652312
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 14:04 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Om het samen te vatten: Men moet het in een breeder verband zien!
En wat is het breder verband dan?
Huilen dan.
  zondag 27 januari 2019 @ 14:15:32 #287
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_184652324
En je mag hier al zelden 120 :')
  zondag 27 januari 2019 @ 14:26:49 #288
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184652518
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2019 14:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En wat is het breder verband dan?
Als je de video gekeken hebt dan zegt Kroonenberg dat je de geschiedenis mee moet nemen en niet een vergelijking moet maken met pak hem beet 50 tot 80 jaar...
En dan zo'n zielig smeltende gletsjer te laten zien..... misleiding!
Mensen moeten ook vervuiling en CO2 scheiden en het wordt nu vaak op één hoop gegooid!
  zondag 27 januari 2019 @ 14:47:38 #289
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184652999
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 14:26 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Als je de video gekeken hebt
Ik hoef de video niet te kijken om te weten hoe Kroonenberg erin staat.
quote:
dan zegt Kroonenberg dat je de geschiedenis mee moet nemen en niet een vergelijking moet maken met pak hem beet 50 tot 80 jaar...
En dan zo'n zielig smeltende gletsjer te laten zien..... misleiding!
We zitten in een interglaciale periode en dat gletsjers dan in omvang afnemen is inderdaad niet zo gek en betekent niet per se dat antropogene input van koolzuurgas daar de oorzaak van is.

Maar de extreme versnelling van die afsmelt is daar wel een direct gevolg van.
quote:
Mensen moeten ook vervuiling en CO2 scheiden en het wordt nu vaak op één hoop gegooid!
Oké, dan noem je uitstoot van koolzuurgas geen vervuiling. Het maakt mij weinig uit hoe je het noemt, maar het naampje dat je eraan geeft staat los van de effecten ervan.

Het direct verband tussen de concentratie CO2 en opwarming van de aarde is duidelijk aangetoond. Daar bestaat echt geen enkele twijfel over. Dat het klimaat in het verleden veel warmer en kouder is geweest is ook geen onderwerp van discussie, maar de snelheid waarmee dat nu gaat is wel ongekend in de recente geschiedenis (lees: paar miljoen jaar).

En als je kijkt welke invloed de verzuring van de oceanen heeft op het leven erin dan denk ik dat vervuiling een prima term is eigenlijk. Waarom zou jij het geen vervuiling noemen dan?
Huilen dan.
  zondag 27 januari 2019 @ 20:28:36 #290
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184661041
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2019 14:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik hoef de video niet te kijken om te weten hoe Kroonenberg erin staat.

[..]

We zitten in een interglaciale periode en dat gletsjers dan in omvang afnemen is inderdaad niet zo gek en betekent niet per se dat antropogene input van koolzuurgas daar de oorzaak van is.

Maar de extreme versnelling van die afsmelt is daar wel een direct gevolg van.

[..]

Oké, dan noem je uitstoot van koolzuurgas geen vervuiling. Het maakt mij weinig uit hoe je het noemt, maar het naampje dat je eraan geeft staat los van de effecten ervan.

Het direct verband tussen de concentratie CO2 en opwarming van de aarde is duidelijk aangetoond. Daar bestaat echt geen enkele twijfel over. Dat het klimaat in het verleden veel warmer en kouder is geweest is ook geen onderwerp van discussie, maar de snelheid waarmee dat nu gaat is wel ongekend in de recente geschiedenis (lees: paar miljoen jaar).

En als je kijkt welke invloed de verzuring van de oceanen heeft op het leven erin dan denk ik dat vervuiling een prima term is eigenlijk. Waarom zou jij het geen vervuiling noemen dan?
^O^

Ik proef een beetje dat je Kroonenberg niet zo hoog hebt zitten?
En laten we in godsnaam niet achteraf zeggen: De wereld warmer en Nederland armer...
  zondag 27 januari 2019 @ 23:11:44 #291
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184664756
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:23 schreef Bocaj het volgende:

Ik weet wel dat de linkse kliek het veel erger doen voorkomen dat het feitelijk is! ;)
(Er zit veel bangmakerij bij!)
Nee, dat weet je niet. Als je al niet eens op de hoogte bent van de feitelijke veranderingen van de afgelopen 100 jaar in je eigen land, dan weet je dus echt niet waar je het over hebt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 27 januari 2019 @ 23:50:33 #292
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184665478
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 20:28 schreef Bocaj het volgende:

[..]

^O^

Ik proef een beetje dat je Kroonenberg niet zo hoog hebt zitten?
Ik volg niet alles wat die man zegt exact, maar ik weet hoe hij erover denkt: namelijk dat het klimaat in het verleden veel grotere extremen heeft gekend.

Dat is feitelijk niet onjuist natuurlijk, maar die grote schommelingen waren zo lang geleden dat uit de geologische geschiedenis niet goed vast is te stellen hoe snel die optraden. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat dat met de snelheid van tegenwoordig ging zonder dat dat voor grootschalige impact op het leven op aarde heeft gezorgd.

Grootschalig vulkanisme en/of een meteorietinslag hebben ook voor een bijzonder snel veranderd klimaat gezorgd op de overgang van het Krijt naar het Tertiair zo'n 66 miljoen jaar geleden, maar dat ging wel gepaard met het uitsterven van een substantieel deel van het leven op aarde over een periode van zo'n enkele tienduizenden jaren. En ja, er is nog steeds leven. En nadat de mensheid alle olie verstookt heeft, alle bossen platgebrand heeft, alle grote zoogdieren uitgemoord heeft, alle zeeën vervuild heeft, etc etc zal er ook nog steeds leven zijn. Een grote kans dat het leven op aarde de mensheid gaat overleven, maar dat wil niet zeggen dat je als mensheid niks voor jezelf kan verpesten.

Verder: wanneer je zegt dat CO2 geen vervuiling is maar een bouwstof, dan kan je diezelfde logica toepassen op bijvoorbeeld fosfaat en stikstof :') . Eutrofiëring heet het effect van een teveel aan fosfaat en stikstof, mag je zelf opzoeken. Het effect van een verhoogde zuurgraad (als gevolg van meer atmosferische CO2) op aquatische micro-organismen met een kalkskelet is even dramatisch.

Overigens heeft hij volgens mij in 2009 nog geroepen dat er geen verband bestond tussen CO2 en opwarming van de aarde en daar is hij inmiddels ook op teruggekomen.

Zijn geologisch onderzoek is prima (ik zit ook in die hoek), maar hij kan zich volgens mij maar beter niet met klimaat en toekomstvoorspellingen bezighouden.
quote:
En laten we in godsnaam niet achteraf zeggen: De wereld warmer en Nederland armer...
We moeten sowieso van de fossiele brandstoffen af en hoe eerder je dat doet hoe goedkoper het is. Of je het nu voor het klimaat of voor de portemonnee doet, je moet er toch aan geloven. Het gaat je hoe dan ook (in eerste instantie) geld kosten, maar hoe langer je wacht hoe meer het je gaat kosten.
Huilen dan.
pi_184665640
Ik verwacht dat het kabinet naar aanleiding van de rechterlijke uitspraak dat ze de doelstelling voor 2020 moeten nakomen, de doelstelling voor 2020 zal aanpassen. 130 is 130, 25% kan prima naar 23%.
  maandag 28 januari 2019 @ 00:29:08 #294
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_184666034
@Captain_Jack_Sparrow & IsDatZo

Laten we afwachten waar het kabinet mee komt!
Ik verwacht dat men gematigd zal zijn!

Dat Nederland van het Groningse gas af moet snap ik, maar helemaal van het gas af?
Zal ook afhangen wat er met jou wijk gaat gebeuren! (Planmatig)
Gelukkig kunnen we daar nog 30 jaar over doen! ;)

Verder wil ik alleen maar zeggen dat Nederland niet het beste jongetje van de klas moet willen zijn!
We zijn een klein land met weinig slagkracht!

Het buitenland (sowieso buiten Europa) gaat voorlopig nog gewoon door met stoken!
Als Canada, Amerika, Brazilië, Rusland, India & China nu eens meters gaan maken dan komen we misschien ergens.....
Afrika is naar mijn mening fucked!

Dit is mijn mening en daar zullen jullie het mee moeten doen! ;)
  maandag 28 januari 2019 @ 00:44:32 #295
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184666195
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 00:29 schreef Bocaj het volgende:

We zijn een klein land
Daarom moet je vooraan lopen en niet acht de feiten aanhobbelen.
Huilen dan.
  maandag 28 januari 2019 @ 02:26:24 #296
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184666765
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 00:29 schreef Bocaj het volgende:

Dit is mijn mening en daar zullen jullie het mee moeten doen! ;)
Dus nu ben je, vanwege gebrek aan argumenten, ineens geen klimaat scepticus meer, maar vind je dat een klein land als Nederland niks moet doen? Merkwaardig....

Isdatzo heeft sowieso gelijk, dat het goedkoper is als we geen fossiele brandstoffen meer nodig hebben. En nog beter, niet meer afhankelijk zijn van andere landen voor onze energievoorziening.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184666790
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
Capaciteit verandert niet. Op een stuk snelweg van x kilometer passen maximaal y aantal auto's, dat staat helemaal los van de snelheid.

Doorstroming neemt wel toe. Waardoor je dus in een bepaalde tijdspanne meer auto's over datzelfde stuk snelweg kan laten rijden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184666795
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

_O-
Als ik het niet snap dan zullen mijn docenten, de heren professoren aan de TU het ook wel niet snappen.

Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden. Zoiets kennen we al, het heet "trein".
In de praktijk is het onhaalbaar, omdat je te maken hebt met auto's die niet (permanent) zo hard kunnen rijden, en men bovendien niet eeuwig op de snelweg rijdt. En om nog heel veel andere redenen. Bij capaciteitsberekeningen is het nodig naar de praktijk te kijken en niet naar een utopische theorie. Daarom plaatst men bomen naast de snelweg, of haalt ze op bepaalde plekken weg: om de capaciteit van de weg te vergroten. Als je dat verband niet ziet, kun je hier maar beter zwijgen.
Capaciteit van de snelweg verandert toch echt niet. Hooguit de capaciteit per uur.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184666803
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.

Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.

In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C

Dan geldt:

C = S x Vg

Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.

Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.

De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er minstens evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Ik had wat verder moeten lezen in het topic. Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 28 januari 2019 @ 03:11:20 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184666879
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 02:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Capaciteit van de snelweg verandert toch echt niet. Hooguit de capaciteit per uur.
Capaciteit lijkt mij aantal voertuigen per uur, de verwerkingscapaciteit wordt er doorgaans mee bedoeld omdat statische capaciteit in de praktijk niets zegt. Dus capaciteit per uur is dan merkwaardig.

Capaciteit kun je met heel veel zaken finetunen, o.a. met begroeiing langs de weg. Dat komt omdat chauffeurs intuïtief handelen en niet rationeel, weet je dat gedrag te beïnvloeden dan wijzigt de capaciteit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')