abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:19 #251
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628112
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:47 #252
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628118
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.
Waar dan? Voor de zoveelste keer: we zijn het gewoon eens hoor. Doe toch niet zo onnodig moeilijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:09:59 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184628121
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.
Insert 1 afslag en je theoretische systeem is om zeep.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:10:07 #254
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628124
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:08 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies dit.
Booehoee jank jank :'(!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:11:52 #255
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628143
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.

Maar dat kan natuurlijk niet volgens jou, want het enige dat telt is dat mensen sneller inhalen :')
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:06 #256
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184628154
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:15:06 #257
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184628180
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 07:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.
We hebben het over de strikt theoretische situatie waarbij er geen volgafstand is. Zoals er ook geen volgafstand is tussen twee delen van een trein.

quote:
Dat is puur in theorie.
Niet alleen theorie, maar ook alleen houdbaar in een volstrekt ongeloofwaardige situatie (snelweg zonder bochten, zonder afslagen).
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:16:39 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628198
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
Eeeuuh:

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.

De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Aan het woordje 'maar' kun je zien dat de rest van zijn verhaal een tegenwerping van jouw hypothese is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184628637
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker :D? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Die post negeer ik niet.

Streepjes is het juist met o.m. mij en Drekkoning eens.

Leer begrijpend lezen (en logisch nadenken) zou ik zeggen. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 10:15:26 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184628839
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.

Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 10:17:58 #261
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184628854
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
In de sneeuw neemt de volgafstand dan ook toe.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184628890
Gaat niet om sneller op je bestemming komen, lieve mensen. Die paar minuten tijdswinst kunnen me gestolen worden. Ik wil gewoon hard kunnen rijden op de weg.
pi_184628913
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 07:50 schreef Monopoly het volgende:

Urgenda kan de tyfus krijgen als ze zich niet bezig houden met de rivieren vol plastic in Indonesië, de scheepskerkhoven vol chemische kankertroep in India, de enorme hoeveelheid kolencentrales in China en de schofterige ontbossing in Brazilië.

Maar daar hoor je ze niet over, omdat er hier dus geld verdiend kan worden aan de ziekelijke klimaathypocrisie.
Urgenda doet niets anders als de staat de door hun zelf gemaakte afspraken te laten nakomen. Dan kunnen we hier wel boos tegen urgenda doen maar er zou juist een volkswoede richting de beleidsmakers moeten zijn, die deze afspraken ooit bedacht en goedgekeurd hebben.

Verder heeft wat mij betreft zwerfafval en andere afvalverwerking weinig te maken met co2 uitstoot. Dat onze overheden veel afval laten exporteren is zogenaamd noodzakelijk in onze vrije markten. Als de overheden dat weer niet zouden doen was er een volkswoede dat we opeens een extra afvalbelasting krijgen omdat bijvoorbeeld de schepen hier gesloopt moeten worden. :D
pi_184628954
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen. :')
pi_184629172
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dan heb je het over het verlagen van de gemiddelde snelheid en daar gaat het ook om. Het verlagen van de maximumsnelheid maakt lang zoveel niet uit.
pi_184629407
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.

Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.

In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C

Dan geldt:

C = S x Vg

Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.

Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
pi_184629491
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen 80 jaar bijna 2 graden is gestegen?
Geen idee van dit alles!
Kan je wel zeggen dat het de afgelopen nachten flink koud was!
Heb de cv nog maar ff flink opgestookt! :')

Hoezo warmer Nederland, merk er niks van! :+ :+
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:37:29 #268
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184629796
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.

Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.

In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C

Dan geldt:

C = S x Vg

Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.

Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
Dat concept snap ik, vandaar dat ik ook aangaf dat bij gelijke volgafstand (b.v. 1,5 seconde), de C gelijk blijft aangezien S dan omgekeerd evenredig is aan Vg. Je schiet dus niks op met een hogere Vg in dat opzicht.

Dat is de theoretische C, en dan kom je op een ander probleem, het wordt moeilijker die C te bereiken bij een hogere Vg omdat er veel meer verstoringen zijn in de praktijk. Denk aan vrachtwagens en opritten/afritten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 11:57:48 #269
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630045
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen. :')
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.

Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.

In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.

En dan zie je dat de opmerking over de B-weg niet klopt, de capaciteit van de B-weg is in die beredenering slechts lager omdat de Vmax er legaal 60 is. Verhoog je de Vmax op een B-weg naar 180 dan is de capaciteit even hoog als die van een snelweg.
En zo wordt denkfout op denkfout gestapeld, cq de utopie theorie steeds met de praktijk verward, en de theorie die op de praktijk is gestoeld.
pi_184630335
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]


Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.

In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.

De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er minstens evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 12:28:40 ]
pi_184630446
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest
Even één (cruciaal) punt eruit gepikt;

Bovenstaande spreekt in het voordeel van een lagere maximumsnelheid (eerder richting 100 km/u ofzo), omdat snelheidsverschillen dan afnemen tussen rechterbaan (waar ook vrachtverkeer rijdt en invoegend verkeer bijkomt) en linkerbaan. Er zal minder geremd hoeven worden, minder 'harmonica effect' en het zal de doorstroming bevorderen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:28:29 #272
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184630459
De essentie is dat de maximum (dynamische) capaciteit van een stuk snelweg onafhankelijk is van de maximum snelheid (tenzij die verlaagd is tot 70/80 of zo). Volgens mij ligt het optimum voor de doorstroming ergens rond de 90 km/h.

Een hoge maximum snelheid is leuk, maar wordt bij lange na niet gemiddeld gehaald wanneer de bezetting van de weg toeneemt om allerlei reeds eerder in dit topic genoemde redenen. Vervolgens zakt de gemiddelde snelheid vanzelf naar dit optimum.

Verstoringen van het systeem kunnen zorgen voor het vastlopen ervan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Isdatzo op 26-01-2019 12:34:46 ]
Huilen dan.
pi_184630479
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:

Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.

Dan zou de economie in het strikt theoretisch verhaal ook geen laffer curve kennen. :P

Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:29:46 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630482
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.

De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.

De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er exact evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Dat hoef je mij niet uit te leggen.
De (onhaalbare) voorwaarden gaf ik eerder al.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:35:29 #275
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184630551
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:29 schreef Basp1 het volgende:

Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
Vmax zou daar 250 km/h zijn maar niet voor auto's, het is een soort buizenpostsysteem (wat in de 19e eeuw al eens als ov is geprobeerd). Kun je net zo goed met ICE of TGV gaan vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')