Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is dus wel zo, gewoon elementaire logica. Zie de post van Elx.
Waar dan? Voor de zoveelste keer: we zijn het gewoon eens hoor. Doe toch niet zo onnodig moeilijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nou nog een keer dan: je negeert de wiskunde zelf ook als dat je zo uitkomt.
Insert 1 afslag en je theoretische systeem is om zeep.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.
Booehoee jank jank !quote:
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
We hebben het over de strikt theoretische situatie waarbij er geen volgafstand is. Zoals er ook geen volgafstand is tussen twee delen van een trein.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 07:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.
Niet alleen theorie, maar ook alleen houdbaar in een volstrekt ongeloofwaardige situatie (snelweg zonder bochten, zonder afslagen).quote:Dat is puur in theorie.
Eeeuuh:quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen, of je bent heel dom. Kies maar.
Aan het woordje 'maar' kun je zien dat de rest van zijn verhaal een tegenwerping van jouw hypothese is.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.
De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
Die post negeer ik niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom je negeer je de post van streepjes dan? Past niet in je straatje zeker ? In ieder geval onderbouwt hij zijn posts nog in tegenstelling tot jou.
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bovendien zul je bij hogere snelheden grotere tussenafstanden moeten aanhouden, de remweg wordt immers langer. Tenzij we allemaal gaan bumperkleven natuurlijk.
Kortom; met een hogere snelheid neemt de capaciteit af.
In de sneeuw neemt de volgafstand dan ook toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Urgenda doet niets anders als de staat de door hun zelf gemaakte afspraken te laten nakomen. Dan kunnen we hier wel boos tegen urgenda doen maar er zou juist een volkswoede richting de beleidsmakers moeten zijn, die deze afspraken ooit bedacht en goedgekeurd hebben.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 07:50 schreef Monopoly het volgende:
Urgenda kan de tyfus krijgen als ze zich niet bezig houden met de rivieren vol plastic in Indonesië, de scheepskerkhoven vol chemische kankertroep in India, de enorme hoeveelheid kolencentrales in China en de schofterige ontbossing in Brazilië.
Maar daar hoor je ze niet over, omdat er hier dus geld verdiend kan worden aan de ziekelijke klimaathypocrisie.
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Dan heb je het over het verlagen van de gemiddelde snelheid en daar gaat het ook om. Het verlagen van de maximumsnelheid maakt lang zoveel niet uit.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, toen mensen dinsdag hun snelheid erg aanpasten naar beneden ivm de sneeuw nam de capaciteit enorm af.
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En komt tot exact dezelfde conclusie als wij, dat de capaciteit afneemt bij hogere maximumsnelheden.
Geen idee van dit alles!quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen 80 jaar bijna 2 graden is gestegen?
Dat concept snap ik, vandaar dat ik ook aangaf dat bij gelijke volgafstand (b.v. 1,5 seconde), de C gelijk blijft aangezien S dan omgekeerd evenredig is aan Vg. Je schiet dus niks op met een hogere Vg in dat opzicht.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik denk dat het goed is om even te definieren wat je met capaciteit bedoelt. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het over statische capaciteit hebt: het aantal voertuigen dat per kilometer op een stuk weg past.
Maar het moet hier imo gaan over de verwerkingscapaciteit, de hoeveelheid auto's die een stuk weg kunnen passeren in een bepaalde tijd. De verwerkingscapaciteit is gelijk aan de statische capaciteit vermenigvuldigd met de gemiddelde snelheid.
In formulevorm:
Statische capaciteit = S
Maximum snelheid = Vmax
Gemiddelde snelheid = Vg
Verwerkingscapaciteit = C
Dan geldt:
C = S x Vg
Zoals je ziet heeft de maximumsnelheid geen directe invloed, maar gaat het om de gemiddelde snelheid. En een verhoging van de maximumsnelheid heeft maar heel beperkt effect op de gemiddelde snelheid.
Verder geldt: Als Vg omhoog gaat gaat C omhoog, maar als Vg omhoog gaat gaat ook S omlaag waardoor C omlaag gaat. Dat zijn twee effecten die elkaar deels uitdoven.
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus er is bij snelheden op snelwegen geen optimum zoals bij economische processen we de laffer curve kennen. Bij snelwegen kunnen we volgens de Jan met de pet op hier gewoon de capaciteit tot oneindig laten toenemen als de snelheid ook daarmee mag toenemen.
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik denk dat de (onterechte) vergelijking met een rivier wordt gemaakt, een stroom blik.
In de vergelijking is S dan een constante die gelijk is aan het aantal auto's dat bumper aan bumper op de weg past. De hele autopolonaise wordt dan in één keer op de Vmax gebracht, alsof ze op de autotrein staan. Dan blijft die S constant.
Even één (cruciaal) punt eruit gepikt;quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest
Dan zou de economie in het strikt theoretisch verhaal ook geen laffer curve kennen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
Dat is ook zo, in het strikt theoretische geval. Je kijkt naar hoeveel auto's per uur punt X passeren en onder de aanname dat er géén volgafstand is, zijn dat er meer naarmate de snelheid hoger is. Nou ja, tot de lichtsnelheid wordt benaderd gaat dat op, en andere natuurwetten worden genegeerd.
Dat hoef je mij niet uit te leggen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Omdat er een relatie is tussen S en Vg, waarbij S in tegengestelde richtig met Vg varieert (hogere gemiddelde snelheid = meer ruimte tussen de auto's) zijn er twee effecten die elkaar ten minste deels opheffen.
De verhoging/verlaging van de maximumsnelheid Vmax heeft dus maar heel beperkt invloed op de verwerkingscapaciteit van een weg om twee redenen:
* De gemiddelde snelheid Vg verandert maar heel beperkt bij een verandering van de maximumsnelheid Vmax
* Een verhoging van Vg gaat altijd gepaard met een tegengesteld effect omdat bij een hogere Vg er minder auto's per kilometer op de weg passen/het beschikbare asfalt minder optimaal gebruikt kan worden.
De enige manier om deze effecten helemaal uit te bannen is ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde weg altijd exact even snel rijdt als de rest, en er voor te zorgen dat de toeritten en afritten bij elkaar dezelfde capaciteit hebben als de weg, en er voor te zorgen dat er op ieder moment dat de weg aan zijn maximum doorvoercapaciteit zit (net vóór filevorming) er exact evenveel afvoer als toevoer is. En dat zie ik niet gebeuren.
Vmax zou daar 250 km/h zijn maar niet voor auto's, het is een soort buizenpostsysteem (wat in de 19e eeuw al eens als ov is geprobeerd). Kun je net zo goed met ICE of TGV gaan vergelijken.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:29 schreef Basp1 het volgende:
Hoe hoog gaat de capaciteit van een hyperlooptunnel worden in vergelijking met een rijstrook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |