abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 26 januari 2019 @ 04:52:58 #201
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627319
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij hebt het verkeerd begrepen: anno 2019 is de autonome auto niet veiliger dan een menselijke bestuurder.
Leuk dat je weer tegen stropopjes aan het vechten bent.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 04:55:03 #202
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627322
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Volgens jou redenering zou je naarmate het drukker wordt op de snelweg harder moeten kunnen rijden zodat de capaciteit wordt vergroot :?
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 05:02:41 #203
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184627337
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:52 schreef Fir3fly het volgende:

Leuk dat je weer tegen stropopjes aan het vechten bent.
Ik weet niet eens wat dat betekent, maar sterk antwoord, hoor.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184627354
ik ga liever met 190 naar je moeder en dan neem ik haar in de douche
  zaterdag 26 januari 2019 @ 05:29:07 #205
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184627364
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
_O-
Als ik het niet snap dan zullen mijn docenten, de heren professoren aan de TU het ook wel niet snappen.

Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden. Zoiets kennen we al, het heet "trein".
In de praktijk is het onhaalbaar, omdat je te maken hebt met auto's die niet (permanent) zo hard kunnen rijden, en men bovendien niet eeuwig op de snelweg rijdt. En om nog heel veel andere redenen. Bij capaciteitsberekeningen is het nodig naar de praktijk te kijken en niet naar een utopische theorie. Daarom plaatst men bomen naast de snelweg, of haalt ze op bepaalde plekken weg: om de capaciteit van de weg te vergroten. Als je dat verband niet ziet, kun je hier maar beter zwijgen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 05:36:31 #206
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627374
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden.
Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 05:37:15 #207
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184627375
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:15 schreef Salvad0R het volgende:
ik ga liever met 190 naar je moeder en dan neem ik haar in de douche
Nee, hoor. Dat wil je niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 januari 2019 @ 05:39:51 #208
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184627377
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

_O-
Als ik het niet snap dan zullen mijn docenten, de heren professoren aan de TU het ook wel niet snappen.

Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden. Zoiets kennen we al, het heet "trein".
In de praktijk is het onhaalbaar, omdat je te maken hebt met auto's die niet (permanent) zo hard kunnen rijden, en men bovendien niet eeuwig op de snelweg rijdt. En om nog heel veel andere redenen. Bij capaciteitsberekeningen is het nodig naar de praktijk te kijken en niet naar een utopische theorie. Daarom plaatst men bomen naast de snelweg, of haalt ze op bepaalde plekken weg: om de capaciteit van de weg te vergroten. Als je dat verband niet ziet, kun je hier maar beter zwijgen.
Wel een beetje jammer dat je zijn verhaal onderuit schoffelt met de realiteit. :)

En dat terwijl hij nog wel de toverspreuk gebruikt heeft: zelfrijdende auto. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 januari 2019 @ 06:07:17 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184627395
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 05:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wel een beetje jammer dat je zijn verhaal onderuit schoffelt met de realiteit. :)

En dat terwijl hij nog wel de toverspreuk gebruikt heeft: zelfrijdende auto. :)
Ik stel voor de zelfrijdende auto's zonder inzittenden op een moebiusband te laten rijden om de theorie aan de praktijk te toetsen. Een zelfrijdende auto hoeft immers niet om 18:00 stipt bij moeder de vrouw aan de piepers te zitten.
Ik neem aan dat dit zelfrijdend ook inhoudt dat er een constante toevoer van energie is, waardoor tanken/opladen niet nodig is.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 07:31:55 #210
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627487
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.

Dat is puur in theorie. In de praktijk wordt de intensiteit lager juist omdat niet iedereen 180 rijdt. Meer zijdelinge bewegingen, meer verstoringen, grotere volgafstanden, etc.

Dus theoretisch blijft de intensiteit gelijk. In de praktijk treden er echter veel meer verstoringen op. Dus in de praktijk zal de intensiteit lager liggen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184627522
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 06:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alles wat internationaal wordt uitgestoten telt niet mee, je kunt beter met het vliegtuig vanuit Nederland op vakantie gaan ipv dagtochtjes te houden in nl. :')
En juist daarom is het belachelijk. Wij stoten op mondiaal gebied echt heel weinig uit.
Dat we beter met onze planeet om moeten gaan is vrij evident. Maar er worden nu paniekerig oplossingen gezocht. Urgenda kan de tyfus krijgen als ze zich niet bezig houden met de rivieren vol plastic in Indonesië, de scheepskerkhoven vol chemische kankertroep in India, de enorme hoeveelheid kolencentrales in China en de schofterige ontbossing in Brazilië.

Maar daar hoor je ze niet over, omdat er hier dus geld verdiend kan worden aan de ziekelijke klimaathypocrisie.
pi_184627560
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
De capaciteit van een weg is gelijk aan het aantal auto's dat er per kilometer oppast vermenigvuldigd met de gerealiseerde gemiddelde snelheid.

Dat betekent dus dat de capaciteit toeneemt als je meer auto's op de weg weet te krijgen, en ook als je gemiddeld sneller gaat rijden. Maar het vervelende is dat er een omgekeerde relatie zit tussen harder rijden en het aantal auto's dat op de weg past. Bij hogere snelheden zullen mensen grotere afstanden op de linkerbaan blijven waardoor het op de rechterbaan leger blijft. Ook de onderlinge snelheidsverschillen gooien roet in het eten. Bovendien zijn er onderweg allerlei momenten dat de capaciteit kleiner wordt, denk aan afslagen en opritten maar ook aan scherpe bochten. Daar gaat de capaciteit omlaag omdat er minder hard gereden kan worden maar ook omdat er minder ruimte op de weg is. Dat zorgt voor bottlenecks.

Conclusie: het verhogen van de maximumsnelheid leidt maar heel beperkt tot verhoging van de capaciteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 08:01:45 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:07:51 #213
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627580
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De capaciteit van een weg is gelijk aan het aantal auto's dat er per kilometer oppast vermenigvuldigd met de gerealiseerde gemiddelde snelheid.

Dat betekent dus dat de capaciteit toeneemt als je meer auto's op de weg weet te krijgen, en ook als je gemiddeld sneller gaat rijden. Maar het vervelende is dat er een omgekeerde relatie zit tussen harder rijden en het aantal auto's dat op de weg past. Bij hogere snelheden zullen mensen grotere afstanden op de linkerbaan blijven waardoor het op de rechterbaan leger blijft. Ook de onderlinge snelheidsverschillen gooien roet in het eten. Bovendien zijn er onderweg allerlei momenten dat de capaciteit kleiner wordt, denk aan afslagen en opritten maar ook aan scherpe bochten. Daar gaat de capaciteit omlaag omdat er minder hard gereden kan worden maar ook omdat er minder ruimte op de weg is. Dat zorgt voor bottlenecks.

Conclusie: het verhogen van de maximumsnelheid leidt maar heel beperkt tot verhoging van de capaciteit.
Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt. Maar dat is een probleem dat niet zou moeten bestaan, rechts inhalen moet gewoon toegestaan worden. Evenals een verbod voor vrachtverkeer om in te halen op alle tweebaanssnelwegen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184627619
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt.
Dan heb je het over tijd, maar voor hoeveel auto's er op de weg passen is de tijd op linkerbaan niet belangrijk maar wel de afstand die je op de linkerbaan doorbrengt. En die gaat om een aantal redenen omhoog, bijvoorbeeld omdat bij grotere snelheidsverschillen mensen minder vaak terug naar de rechterbaan gaan. Zie hier een mooi voorbeeld van de omgekeerde relatie tussen snelheid en het aantal auto's dat per kilometer op de weg past. Dit verschijnsel is overigens ook empirisch heel goed vast te stellen.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:13:49 #215
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627621
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt. Maar dat is een probleem dat niet zou moeten bestaan, rechts inhalen moet gewoon toegestaan worden. Evenals een verbod voor vrachtverkeer om in te halen op alle tweebaanssnelwegen.
Je weigert wederom mee te nemen dat inhalen sneller gaat, maar het rijden op de rechterbaan ook. Er zijn dus juist meer zijdelingse bewegingen. Plus dat mensen met een groter snelheidsverschil minder snel naar rechts zullen gaan bij een gelijke afstand tussen twee vrachtwagens.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:19:52 #216
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627673
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:13 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dan heb je het over tijd, maar voor hoeveel auto's er op de weg passen is de tijd op linkerbaan niet belangrijk maar wel de afstand die je op de linkerbaan doorbrengt. En die gaat om een aantal redenen omhoog, bijvoorbeeld omdat bij grotere snelheidsverschillen mensen minder vaak terug naar de rechterbaan gaan.
Dat zal, maar ook dat is geen probleem meer als rechts inhalen gewoon toegestaan wordt. We praten nu trouwens sowieso over een ander onderwerp dan waar ik met de vorige poster over praatte.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:20:53 #217
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627682
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:13 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je weigert wederom mee te nemen dat inhalen sneller gaat, maar het rijden op de rechterbaan ook. Er zijn dus juist meer zijdelingse bewegingen.
Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:27:58 #218
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627745
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.
Dat neem ik zeker mee, maar aangezien je ook weer sneller bij de volgende vrachtwagen bent, is de totale tijd op de linkerbaan gelijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:30:03 #219
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627757
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:27 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat neem ik zeker mee, maar aangezien je ook weer sneller bij de volgende vrachtwagen bent, is de totale tijd op de linkerbaan gelijk.
Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184627770
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.

De afstand waarover je de rechterbaan niet gebruikt neemt dan logischerwijs af. Dat gaat dus ten koste van de capaciteit van de weg.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:35:55 #221
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184627791
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.
Neehoor. Als je twee keer zo hard rijdt ben je twee keer zo snel voorbij een vrachtwagen en ook weer twee keer zo snel bij de volgende.

Je halveert dus je tijd op de linkerbaan en je halveert je tijd op de rechterbaan. De verhouding blijft dus hetzelfde, ongeacht de dichtheid.

Puur theoretisch he, maar daar ben jij ook niet vies van.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:39:09 #222
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627820
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Neehoor. Als je twee keer zo hard rijdt ben je twee keer zo snel voorbij een vrachtwagen en ook weer twee keer zo snel bij de volgende.

Als die er is. Zoals ik in mijn vorige post ook al zei, die je maar weer eens negeert :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184627844
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.
Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.

Maar als er wisselende verkeersdruktes zijn en onderlinge snelheidsverschillen, en plekken waar de capaciteit omlaag gaat omdat er minder auto's op de weg passen (wegversmallingen, afslagen waar 4 banen op 1 baan worden geperst, etc) of omdat er minder hard gereden kan worden (bochten, afritten en opritten, invoegend verkeer, etc) dan gaat dat altijd ten koste van de tijdswinst die je haalt bij het verhogen van de maximumsnelheid. De haalbare capaciteit hangt immers af van de haalbare gemiddelde snelheid en die ligt onder de maximumsnelheid o.a. om hierboven genoemde redenen. En de relatie is zo dat als je de maximumsnelheid met x% verhoogt, de haalbare capaciteit met veel minder dan x% zal stijgen. Dat is overigens geen mening maar vooral een wiskundig feit. Je kunt het zelf narekenen als je wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 08:41:58 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:44:57 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627877
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.
Je maakt een denkfout. Afstand is snelheid keer tijd, de snelheid gaat weliswaar omhoog maar de tijd omlaag en dus blijft de afstand gelijk. Tenzij de vrachtwagen die ingehaald wordt ook ineens sneller gaat rijden maar dat zeg je niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 26 januari 2019 @ 08:46:01 #225
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184627886
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren.
Bedankt voor het nogmaals onderstrepen van mijn punt.

Dat de ideale situatie niet gehaald wordt hoef je mij niet te vertellen. Heb ik verder ook nergens gezegd, maar mensen zien overal stropoppen in dit topic :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')