Leuk dat je weer tegen stropopjes aan het vechten bent.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt het verkeerd begrepen: anno 2019 is de autonome auto niet veiliger dan een menselijke bestuurder.
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Volgens jou redenering zou je naarmate het drukker wordt op de snelweg harder moeten kunnen rijden zodat de capaciteit wordt vergroot
Ik weet niet eens wat dat betekent, maar sterk antwoord, hoor.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:52 schreef Fir3fly het volgende:
Leuk dat je weer tegen stropopjes aan het vechten bent.
quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
Precies wat ik dus zeg. Goed dat we het eens zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden.
Nee, hoor. Dat wil je niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:15 schreef Salvad0R het volgende:
ik ga liever met 190 naar je moeder en dan neem ik haar in de douche
Wel een beetje jammer dat je zijn verhaal onderuit schoffelt met de realiteit.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als ik het niet snap dan zullen mijn docenten, de heren professoren aan de TU het ook wel niet snappen.
Puur theoretisch heb je gelijk als op een oneindige weg, zonder afslagen of bochten of wat dan ook, alle auto's permanent exact 180 rijden, zonder slingeren, zonder van rijstrook te wisselen, en ze van elkaar weten dat er niet geremd gaat worden. Dan kun je namelijk heel dicht op elkaar rijden. Zoiets kennen we al, het heet "trein".
In de praktijk is het onhaalbaar, omdat je te maken hebt met auto's die niet (permanent) zo hard kunnen rijden, en men bovendien niet eeuwig op de snelweg rijdt. En om nog heel veel andere redenen. Bij capaciteitsberekeningen is het nodig naar de praktijk te kijken en niet naar een utopische theorie. Daarom plaatst men bomen naast de snelweg, of haalt ze op bepaalde plekken weg: om de capaciteit van de weg te vergroten. Als je dat verband niet ziet, kun je hier maar beter zwijgen.
Ik stel voor de zelfrijdende auto's zonder inzittenden op een moebiusband te laten rijden om de theorie aan de praktijk te toetsen. Een zelfrijdende auto hoeft immers niet om 18:00 stipt bij moeder de vrouw aan de piepers te zitten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 05:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wel een beetje jammer dat je zijn verhaal onderuit schoffelt met de realiteit.
En dat terwijl hij nog wel de toverspreuk gebruikt heeft: zelfrijdende auto.
“Als iedereen exact 180 rijdt”... Dat is alweer een aanname die helemaal nergens op slaat. Maar, stel dat dat zo is, dan worden de volgafstanden ook groter. Als de volgafstand 1.5 seconden is dan passeert op een gegeven punt dus elke 1.5 seconden een auto, ongeacht de snelheid. De intensiteit verandert dan dus niet bij een hogere snelheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
En juist daarom is het belachelijk. Wij stoten op mondiaal gebied echt heel weinig uit.quote:Op donderdag 24 januari 2019 06:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alles wat internationaal wordt uitgestoten telt niet mee, je kunt beter met het vliegtuig vanuit Nederland op vakantie gaan ipv dagtochtjes te houden in nl.
De capaciteit van een weg is gelijk aan het aantal auto's dat er per kilometer oppast vermenigvuldigd met de gerealiseerde gemiddelde snelheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 04:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Correct. Als iedereen op de snelweg exact 180 rijdt is de capaciteit en doorstroming hoger dan wanneer iedereen exact 130 rijdt. Als je dat al niet snapt... Het is een gedragsprobleem van de bestuurders in Nederland dat voor files zorgt. Om te beginnen met het panische aanleren van die angst om rechts in te halen.
Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt. Maar dat is een probleem dat niet zou moeten bestaan, rechts inhalen moet gewoon toegestaan worden. Evenals een verbod voor vrachtverkeer om in te halen op alle tweebaanssnelwegen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De capaciteit van een weg is gelijk aan het aantal auto's dat er per kilometer oppast vermenigvuldigd met de gerealiseerde gemiddelde snelheid.
Dat betekent dus dat de capaciteit toeneemt als je meer auto's op de weg weet te krijgen, en ook als je gemiddeld sneller gaat rijden. Maar het vervelende is dat er een omgekeerde relatie zit tussen harder rijden en het aantal auto's dat op de weg past. Bij hogere snelheden zullen mensen grotere afstanden op de linkerbaan blijven waardoor het op de rechterbaan leger blijft. Ook de onderlinge snelheidsverschillen gooien roet in het eten. Bovendien zijn er onderweg allerlei momenten dat de capaciteit kleiner wordt, denk aan afslagen en opritten maar ook aan scherpe bochten. Daar gaat de capaciteit omlaag omdat er minder hard gereden kan worden maar ook omdat er minder ruimte op de weg is. Dat zorgt voor bottlenecks.
Conclusie: het verhogen van de maximumsnelheid leidt maar heel beperkt tot verhoging van de capaciteit.
Dan heb je het over tijd, maar voor hoeveel auto's er op de weg passen is de tijd op linkerbaan niet belangrijk maar wel de afstand die je op de linkerbaan doorbrengt. En die gaat om een aantal redenen omhoog, bijvoorbeeld omdat bij grotere snelheidsverschillen mensen minder vaak terug naar de rechterbaan gaan. Zie hier een mooi voorbeeld van de omgekeerde relatie tussen snelheid en het aantal auto's dat per kilometer op de weg past. Dit verschijnsel is overigens ook empirisch heel goed vast te stellen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt.
Je weigert wederom mee te nemen dat inhalen sneller gaat, maar het rijden op de rechterbaan ook. Er zijn dus juist meer zijdelingse bewegingen. Plus dat mensen met een groter snelheidsverschil minder snel naar rechts zullen gaan bij een gelijke afstand tussen twee vrachtwagens.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt allemaal, maar het is dus niet zo dat de capaciteit kleiner wordt bij hogere snelheid zoals de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde claimt. Overigens heb je het verkeerd om, bij hogere snelheden rijdt men juist minder op de linkerbaan, als de maximumsnelheid voor vrachtverkeer gelijk blijft. Omdat inhalen dus minder lang duurt. Maar dat is een probleem dat niet zou moeten bestaan, rechts inhalen moet gewoon toegestaan worden. Evenals een verbod voor vrachtverkeer om in te halen op alle tweebaanssnelwegen.
Dat zal, maar ook dat is geen probleem meer als rechts inhalen gewoon toegestaan wordt. We praten nu trouwens sowieso over een ander onderwerp dan waar ik met de vorige poster over praatte.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:13 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dan heb je het over tijd, maar voor hoeveel auto's er op de weg passen is de tijd op linkerbaan niet belangrijk maar wel de afstand die je op de linkerbaan doorbrengt. En die gaat om een aantal redenen omhoog, bijvoorbeeld omdat bij grotere snelheidsverschillen mensen minder vaak terug naar de rechterbaan gaan.
Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je weigert wederom mee te nemen dat inhalen sneller gaat, maar het rijden op de rechterbaan ook. Er zijn dus juist meer zijdelingse bewegingen.
Dat neem ik zeker mee, maar aangezien je ook weer sneller bij de volgende vrachtwagen bent, is de totale tijd op de linkerbaan gelijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.
Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat neem ik zeker mee, maar aangezien je ook weer sneller bij de volgende vrachtwagen bent, is de totale tijd op de linkerbaan gelijk.
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die korter duren. Dat weiger jij steeds weer mee te nemen.
Neehoor. Als je twee keer zo hard rijdt ben je twee keer zo snel voorbij een vrachtwagen en ook weer twee keer zo snel bij de volgende.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.
Als die er is. Zoals ik in mijn vorige post ook al zei, die je maar weer eens negeert .quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Neehoor. Als je twee keer zo hard rijdt ben je twee keer zo snel voorbij een vrachtwagen en ook weer twee keer zo snel bij de volgende.
Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren. Als je dat graag ziet dan moet je met de trein gaan.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat hangt van de dichtheid van het vrachtverkeer af en kun je dus niet zomaar stellen. Je loopt weer onzin te verkopen.
Je maakt een denkfout. Afstand is snelheid keer tijd, de snelheid gaat weliswaar omhoog maar de tijd omlaag en dus blijft de afstand gelijk. Tenzij de vrachtwagen die ingehaald wordt ook ineens sneller gaat rijden maar dat zeg je niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat het korter duur is zo maar als je wil weten hoeveel auto's er per kilometer op de weg passen dan is de tijd op de linkerbaan echt niet van belang, dan telt alleen de afstand waarover je op de linkerbaan rijdt, en die neemt toe.
Bedankt voor het nogmaals onderstrepen van mijn punt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ja als het altijd precies even druk is op de weg, en iedere soort verkeer altijd de maximumsnelheid rijdt, dan kun je optimaliseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |